Leber-plan tijd vooruit of misgreep? Verkoopsters gevraaod Ziekenverzorgsfer I s s 1 I I I i i If i 295 1 I I 149. I 98 591 i I 109 VIVO) IFA. i Goud Friesesprits o Taartvulling «ap Fruit de Luxe Kabeljauw Soepcomplet 190 5 Dessertijs 1301 Vruchtengries 5 Kattetongen Tomatensoep Doperwten Jus d'Orange Ardeense worst Boterhamworst Bananen OO >ifavivoifavivoifavivoifavivoifavivoifa5 ONTZAGWEKKEND DUITS VERKEERSPROBLEEM PROPER l Kano' t Joy i go Jaffa'c 1 5,3 TAPIJTREINIGER Gebraden runderl. Uit onze diepvries Groente Containerproef V erkeersobstakels Protest vervoerders Luchthavens Oppositie HET BUSSCHE KEMPKE Bergen op Zoom Opleidingsinstituut voor bejaardenzorg Tijdelijk plan? Bessen leden van de regen EXAMENS Zelfbediening Fa. D. F. van der HEYDEN ERVAREN VERTEGENWOORDIGER In het SINT ELISABETH- ZIEKENHUIS te Oudenbosch mm HUNINK enFruit-Aantóedingen mm Nikt™* JU Amsterdam POm^T^^AM 8 te Ro POELDIJK 6 te Rotterdam 12 DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 9 JULI 1968 12 Het Leber-plan is in het buitenland bekend genoeg, maar minder groot is de kennis van heel de verkeersproblematiek, waar de regering te Botnn mee zit, en waarvan het plan van minister Leber een poging tot oplossing vormt, die overigens ook in eigen land aan veel kritiek bloot staat. (Van een onzer verslaggevers) BONN De autowegen' )n Duitsland kunnen het verkeer bij lange na niet aan, ofschoon West-Duitsland aan de spits staat wat de bouw van deze wegen betreft. Maar de verkeersdichtheid blijft de capaci teit van de eindeloze betonlinten overtreffen. En het percentage goe deren dat over de weg vervoerd wordt neemt in angstwekkende mate toe, jaar op jaar, terwijl het aandeel der spoorwegen juist voortdu rend daalt. De stijging van het aantal perso nenvoertuigen is eenvoudig onvoor stelbaar: in 1957. 2.496.000, thans, in 1968, telt West-Duitsland niet min der dan 11.293.000 personenauto's. Deze wagens zijn te zamen ongeveer 45000 kilometer lang, terwijl het hele net autowegen momenteel omstreeks 3600 kilometer beslaatbovendien telt het land onder meer nog ruim 900.000 vrachtwagens, zwaarder dan vier ton. Speciaal in devakantietijd komen er nog eindeloze files buitenlandse auto's bij. Die allen te zamen voort durend congesties op de Autobahnen verwekken. Op het drukste traject, tussen Frank fort en Mannheim, rijden dan per 24 uur 70.090 vehikels, dus ruim veertig per minuut. Het Duitse autoverkeer kost per dag 47 doden, of, per jaar ongeveer evenveel als de hele bevol king van Lichtenstein bedraagt, n.l. 17,000. In een jaar worden er onge veer evenveel mensen in het verkeer gewond als Luxemburg aan zielen telt: 461.000 Ruim zeven miljard mark gaat jaarlijks voor de Duitse economie verloren als gevolg van verkeersongevallen. De Westduitse spoorwegen, de „Bundrshahn", zijn al tientallen ja ren een slecht renderend bedrijf. Per dag staan niet minder dan veertig duizend goederenwagons leeg. Hel aantal onrendabele lijnen is nog steeds te groot en men overweegt om ongeveer een vijfde deel van het net op te heffen. r> De directie heeft radicale plannen voor sanering. Onder meer neemt men thans de proef met een snelle goederentrein, de „Delphin", die met het containerstelsel werkt, en die in staat is 'n één nacht vanaf de zee havens Frankfort of Stuttgart te be reiken. Vermoedelijk zal deze proef ertoe leiden dat Heel het land via een containerstelsel, met tal van centrale knooppunten, bediend gaat worden Bij de eindpunten voor de trein ne men speciale trekkers het werk over, zodat de container bij de klant aan huis komt, overal in het binnenland Jaarlijks moet de staat drie miljard mark bijpassen bij de „Bundesbahn". Ook de binnenvaart verkeert in malaise, sinds jaar en dag. De rege ring heeft een soort liquidatiefonds voor binnenschippers gevormd, die het bedrijf willen staken. Tot dusver hebben zich voor de zogenaamde „Abwrackaktion" (de sloping der bin nenschepen) reeds 1700 gegadigden aangemeld. Minister Leber heeft berekend dat de doorstroomsnelheid der wegen aan alle eisen zou kunnen voldoen als er dertig miljoen ton goederen aan het wegvervoer zou worden onttrokken en worden overgeheveld naar de bin nenvaart en de spoorwegen. Hij wil dat bereiken door onder meer de fiscale druk op het wegver voer te verzwaren. Vrachtwagens van meer dan vief ton nuttig draagver mogen zullen voortaan per tonkilo- meter vier. pfennig moeten betalen, en wagens van meer dan zes ton zelfs vijf pfennig. Deze ..Beforderungssteuer" zal niet gelden voor kleinere wagens en ook niet voor vervoer binnen een straal van vijftig kilometer. Een tweede maatregel van de minister bestaat hierin dat na een langere periode van overgang (midden 1970 zal de maat regel pas gelden) 'n hele serie zware en massa-goederen niet meer per auto vervoerd mogen worden. Ce ment, zand, alle bouwstoffen, hout en granen vallen hieronder. Minister Leber zei in de Bondsdag ter verde diging van zijn plan, dat het econo misch gezien dwaasheid is dat heie «ansporten marmer uit Carrara door Noord-Italië, Zwitserland en Duits land met een gemiddelde „snelheid" van dertig kilometer per uur naar België en Nederland zeulen, en dat boomstammen uit de Oostenrijkse Alpen naar Hamburg gesleept wor den over de weg. Zulke transporten vormen voortdurende verkeersobsta kels. Verder zullen de vrachtwagens die nog toegelaten kunnen .worden per ton totaalgewicht voortaan 6 in plaats van 4 pk onder hun motorkap moe ten huisvesten. Natuurlijk zullen de vervoerders, zowel de Duitse als die in het bui tenland, bepaald niet blij zijn met heel dit systeem. Maar er zit toch ook iets van een concessie aan de expedi teurs in de regeling-Leber: de Duitse spoorwegen zijn namelijk verplicht om de goederen die per vrachtwagen aan het station worden aangeboden voor railvervoer, of die van het station op auto's worden overgeladen, voor dezelfde prijzen te vervoeren als voor het zuivere ver keer over de weg gelden. Voor de expediteurs wordt deze methode inzoverre aanlokkelijk dat vrachten die via het gecombineerde rail-wegvervoer reizen, buiten het transportverbod vallen en vrij zijn van de vervoersbelasting. Het Leberplan voorziet in een uit bouw van de Duitse luchthavens, met name van Berlijn, Frankfort, Keulen en Hamburg. Trouwens, heel het plan omvat meer dan enkel versnelling van de doorstroomcapaciteit der we gen en protectie van de spoorwegen. Het omvat ook sanering van de bin nenvaart en bescherming van de be langen van de Duitse zeehavens. Heel dit complex maatregelen vormt dus, vanuit het oogpunt der EEG gezien, een stap terug op de weg naar libera lisatie en integratie. Vanzelfsprekend ontmoet minister Leber met zijn ambitieuze en ingrij pende plannen ook in het binnenland felle oppositie. De 18 bedrijfsgroepen („Wirtschaftsverbande") hebben on der de benaming „Aktionsgemein- schaft rationeller Verkehr" één ge sloten front gevormd, dat zich met name richt tegen vervoersverbod en extra-heffingen, die volgens deze verzetsgroep duidelijk kostenverho gend zullen werken. Volgens de mi nister is zijn plan zonder deze laatste maatregelen maar half werk. Ver der stelt hij dat de zo bekritiseerde spoorwegen zelf ook zware offers moeten brengen in zijn systeem. Vol gens de berekening van de minister is de extra-belasting der Duitse eeo- iomie betrekkelijk bescheiden, name- ijk niet meer dan 430 miljoen mark per jaar maximaal. Dat zou dan be tekenen dat de vrachttarieven slechts met 2,4 procent van de waarde van In september a.s. zal weer met een cursus opleiding bejaarden verzorgster in Bergen op Zoom worden begonnen. Voor hen, die zich bijzonder willen inzetten voor de verzorging van de bejaarde mens en zich voor dit beroep willen bekwamen is gelegenheid om de cursus bejaardenverzorgster te volgen in het Bussche Kempke te Bergen op Zoom, adres Rembrandtstraat 71. Toelatingseisen: Leeftijd 17 jaar of ouder. Vooropleiding: drie jaar voortgezet algemeen vormend onderwijs. V Verzoek tot deelname te richten aan het secretariaat van Het Bussche Kempke, Kerkstraat 6, Ammerzoden Gld. Tel. 04199 - 230, dat gaarne bereid is alle inlichtingen te verstrekken. de te vervoeren goederen verhoogd moeten worden, hetgeen volgens Je bewindsman de stabiliteit der prij zen niet in gevaar kan brengen. De vervoerscommissie van de EEG heeft enkele prijzende bewoordingen gewijd aan de „afgerondheid" van het concept, maar tegelijkertijd baar bezwaren geuit tegen de maatiegelen mzake het wegvervoer. Minister Lebers verweer daartegen is niet zeer overtuigend: hij stelt na melijk dat heel zijn plan van tiide lijke aard is en tot doel heeft het Duitse verkeerswezen uit de huidige impasse te brengen. Wanneer dat doel hereiki zou zijn zou heel liet complex van maatregelen weer op geheven kunnen worden (Van pnze correspondent) KAPELLE De ongekende zware en langdurige regenval van zaterdag heeft vrij grote schade veroorzaakt aan de rode bessen in Zeeland waar van de vorige week de oogst juist was begonnen en waarvan nog een groot deel aan de struiken hangt. Door de vele regen zijn de bessen gebarsten, zeker op percelen waar de vruchten erg rijp waren. Aangenomen moet worden dat het percentage eerste kwaliteit rode bessen in deze week aanzienlijk klei ner zal zijn dan in de afgelopen week het geval was Wanneer he' nu verder droog blijft :an de schade nog enigszins beperkt 'lijven en nog erger worden voorko men maar wanneer het nat blijft moet worden aangenomen dat de rode-bessenoogst over het algemeen een zeer teleurstellend verloop zal hebben. AMMERZODEN Het Bussche Kempke, opleidingsinstituut voor be jaardenzorg: I. v. d. Aarssen, Steen bergen; R. v. Beek, Etten; E. de Boever, Oostburg; D. Broers, Oosterhout; zr. Clarentia (Konings), Steenbergen; zr. Cornélie (Wolvers), Breda; T. Dekkers, v,tten; zr Dominique (Vehoff), Zun- lert; zr. Dorothea (Mooyekind), Zie- ikzee; E. v. Loon, Roosendaal; zr. /farcellina (v. Zui'lekom), Rijen; zr. Tarcellina (Johnson), Roosendaal; J. vlaas, Etten; M. Matthee, Bergen op •üoom; J. Moors, Etten; W. Papen, Ze- 'enbergen; zr. Petra (Koene), Bergen ip Zoom; E. Pilaet, Oostburg; M. Schouwenaars, Bergen op Zoom; J. Cerhiont, IJzendijke; R. Verschueren, Itten; S. v. Zundert, Putte. SCHOONDIJKE Rijks Middelbare andbouwschool. B-richting: A. Rarbe, 'hilippine; C. Bonte èn E. Bonte, Aar- enurg; J. Dees, Cadzand; J. Deuringk, 'erneuzen; F. Haverbeeke, IJzendijke: v. Jansen, Sluiskil; J. de Jonge, Bier- liet; P. Lako, Groede: F. Strum, Wa- -•rlandkerkje; P. v. d. Vijver, Hoek; T. Waes, IJzendijke. E-richting: M. Dekker en M. Diele- nan, Zaamfclag: J. Lambregts. Aarden- ourg; P. de Martelaere Gro de J. Ra- inondt. Sas van Gent. BREDA Modevakschool Ensaid, Costumière: mevr. A. Stroo-Quaars, Breskens: voor Tailleuse: S. Vermeu len, Biervliet; voor Coupeuse, M. Ritico, Treskens; J. v. Voorenberghe en R. 'aes te IJzendijke. DELFT Technische Hogeschool, ropaedeutisch vliegtuigbouwkundig ïgenieur: L. Machielse, Roosendaal, T. tos, Middelburg. Kandidaatsexamen elektrotechnisch ïgenieur: A. den Otter, Middelburg. BREDA Franciscus kweekschool. Lichamelijke oefening l.o. C-cursus. D. van Voorden, 's-Gravenmoer, J. an Hoof, Breda, L. Kerckhaert, West- lorpe, A Breugelmans, Zundert, A. v. T Boom, Tilburg. N BREDA R.-k. midden,standsavond- chool. P. Bosman, M. Gabriëls, P. de Kort, E. de Maat, L. van Machelen, 3. Meyer, Mietjens-van Zijverden, J. van Moergestel, A. van Nieuwland, M. /an Pelt, Chr. Putter. J. Rijvers en A. Schouwenaars, allen Breda, A. Snoek, H. Snoek, beiden Drimmelen, A Snoeren, Terheijden, J. Sol, A. van der Starre, J. van Steen, M. Verkooyen en C. de Vet, allen Breda, L. Vreuls, Kerkrade, J. van Zon, Breda. prettige werkkring goed loon vakantie wordt geregeld Hulst Ter uitbreiding van onze buitendienst hebben wij plaats voor een wiens taak zal bestaan uit het bezoeken van onze afnemers (groot- en kleinhandel) in het rayon West Noord-Brabant. Wij verzoeken U alleen dan te solliciteren, wanneer TJ in elk geval aan de volgende voorwaarden kunt voldoen*. leeftijd circa 30 jaar tenminste ULO-opleiding in het bezit van rijbewijs B-E ervaring in de verkoop van merkartikelen Uw brief dient met de hand te zijn geschreven, volledige inlichtingen te bevatten omtrent opleiding en ervaring (vorige en huidige werk kring vermelden) en burgerlijke staat. U dient Uw sollicitatie vóór 14 juli a.s. in te dienen en deze te richten aan de afdeling personeelszaken. Koninklijke Fabrieken T.Duyvis Jz.N.V.-Koog a/d Zaan Fabrikant van oliën en vetten, slaolie, slasausen en mayonaise, pinda's en andere noten. 'is een mooi beroep, dat veel voldoening geeft en waarin je ook een goed salaris verdrent, zelfs al als leerling. 'O kun je worden opgeleid als je ongeveer 17 jaar bént en 3 jaar voorgezet onderwijs hebt genoten. Onze vooropleiding begint half augustus. De Directrice verstrekt gaarne alle gewenste inlichtingen. Vraagt uw winkelier om voc .echts 75 ct. ggsjfij i Uitgerekend! lOt/m 16 juli 1968 pak 'a 250 gram GRATIS 10 ZEGELS 82 gevuld, Dak 6 stuks GRATIS 10 ZEGELS 90 Jonker Fris, per blik I m 1 GRATIS 10 ZEGELS %0 250 gram GRATIS 10 ZEGELS of karbonade, per blik van 320 voor pak 400 gram i gram 8 per pak j 2 fl. van 140 i i 5 stuks 25 Victrix, per zakje GRATIS 10 ZEGELS 55 Venz, melk of puur, 150 gram GRATIS 15 ZEGELS 110 Unox, per blik van 98 voor 89 fijn, heel blik 89 Olympia, grote fles 981 besteedt er zorg aan 200 gram 200 gram e Stuks i 1 netje 13 ALNITAK 7 v Charleston ATUS 8 te Punta Cardon CHARIS 8 te Pto Cabello CHEVRON EINDHOVEN 8 HOLLANDSDIEP 8 ten an sablanca KATENDRECHT p 8 Daka gen KOROVINA 8 te Pto Mirar KREBSIA 8 te Rio de Ja. LEKHAVEN 8 v Recife n MARNELLOYD 8 te Los Aj MONTFERLAND p 8 kp Amsterdam NEDERRIJN 7 v Panamaki: terdam PRINS DER NEDE Kingston SOLON 7 in St. Laurensrlvi da STRAAT COOK 8 te Buen. TJINEGARA 7 v Devonpor. ADONIS 7 te Bremen AMSTELLAND p 8 Recife CAMEROUNKUST 8 v Pa Mobile DOELWIJK 8 v Priolo n FOREST Hill 6 te La Plata GABONKUST 6 v Chimbot HATHOR 6 v Santo Domi Juan KARIMUN 7 te Bremersha' KLOOSTERDIJK 7 te New KOSICIA 8 v Curacao n Rt' LADON 7 te La Guaira MAINLLOYD 7 te Papeete NEDER WESER 7 te Acapu PRINSES MARGRIET 8 v New York SCHOUWEN 8 v Vancouver SOLON 7 v Montreal n Ben THIS 6 v Pto Cabello n Por VLTST 6 v Port Arthur n Cl WISSEKERK 8 v Eremanth deaux ACHILLES 8 v Le Havre n ACTEON 7 te Prfoli BOISSEVAIN 7 te Pusan CAPTAIN W D CARGILL 8 meau n A'dam BOVENKERK 8 v Bremen pen KOSSMATELLA 6 v Petit Thameshaven PENDRECHT 7 te Buenavenl PERICLES 7 te Mataran! ROTTERDAM 8 v New York SENEGALKUST 6 v Monrov' jan THERON 6 v Nassau n Hou: ABIDA 7 te East London AMPENAN 8 te Montreal CARIB TRADER 6 te Tranm CHEVRON THE HAQUE 8 zSalaam n Bahrein DORESTAD 7 te Port Dickso HECTOR 7 te Volos KHASIELLA 6 te Stanlow LOIRELLOYD 8 te Tjlmanl MEMNON 8 v Paramaribo n OMMENKERK 7 v Penang t QUEEN OF SHEEBA 7 te As STAD DEN HAAG 7 te El Pt STRAAT FLORIDA 8 te Kobi ALIOTH p 8 Madeira n Sant ANNENKERK 8 te Las Palm BANGAÏ 10 te Yawata ver» KATELYSIA 8 v Tamatave KORENIA 8 te Singapore LION OF JUDAH 8 te Genua SEPIA 8 te Tranmere STRAAT BANKA 6 v Penang tius WOENSDRECHT 8 te Slngaj ZARIA p 8 Singapore n Khar CERES 7 te Valparaiso KERMIA 7 te Bangkok KOPIONELLA 6 ten anker ivi NEDEREEMS 6 v Khorramshf dar Shapour OUWERKERK 8 te Dar Es Sb SERoqskkrk 7 te Kaapstad SLOTERKERK 8 v Genua n ZAANKERK p 6 Kp Agulhas i n£S2?AB 6 v Las Palmas n nrÏÏ N 7 te Samarang nonMvoN. 6 r!de Hsine*an 2?RNEO 8 v Singapore n Ori CAPISTERIA 8 v Mena Al Al Thameshaven CHEVRON LEIDEN 8 v Okh Perz. Golf u5ÏÏÏÏiDrJK 6 v Londen n u ir 6 te Antwerpen KATSEDIJK 8 te Las Palmas ??LTPTpS 6 v Thameshaven LOVELLIA 8 v Gotenborg n H^ASLLOYD 6 v Manilla n n ^RSEYLLOYD 7 te Keelung p?fTTTNUS 6 v Antwerpen n 1 ^LAMEDES p 6 Azoren n T mnfl 6 te Singapore qi /^S rede Osaka ten anker ItsS 7 te Sagunto MAASTRICHT 6 v Efax STATENDAM 6 v Southampto: way S™AAT FUSHIMl 6 te Dur' Tocoir™£, 7 te H°n8kong i°G°KyST 6 v. Dakar n Fre WILLEMSKERK 6 v Antwci mantle yOENSDRECHT 8 te Singapo ZAANLAND 8 v Abidjan n Bo: AMrffL® te Amsterdam ft"® 5 te Botterdam IBS',7 te Rotterdam artwSttI te Amsterdam BATr^K 8 Ie Amsterdam cnwooLj'11 Amsterdam nr I CONGOKUST 6 vn Rotter Rouaan tatowf°°M 7 Amsterda GR^Iife?ES 7 te Rotterda... 7 te Rotterdam inr-))))., vn Rotterdam nr D LFTtSt>v55E 7 Rotterdam LEIDERKERK 7 vn Rotterdam .werpen AASDAM 6 vn Rotterdam i PHILIP WILLEM 7 vn SOt oxt 1r Montreal Tyro e Montreal nr Bern WA aVXSI Rotterdam nr Bel WATf^?RK 7 te Rotterdam WATERMAN 6 te Rotterdam SANOOENG is in het af, ri^few 1 Ind°nesiës eerste rystfabnek geopend. De aa£d=Ürdl,gt kunstrijst uit «dappelen, bonen en gra; van ™°?rlopi£e maandpr dukt e prijs van h uatuurr(jsL^eVeer 8° Pr°Ce

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 12