Leber-plan
tijd vooruit of misgreep?
Verkoopsters
gevraaod
Ziekenverzorgsfer
I
s
s
1
I
I
I
i
i
If
i
295
1
I
I
149.
I
98
591
i
I
109
VIVO) IFA.
i
Goud
Friesesprits
o Taartvulling «ap
Fruit de Luxe
Kabeljauw
Soepcomplet 190 5
Dessertijs 1301
Vruchtengries
5 Kattetongen
Tomatensoep
Doperwten
Jus d'Orange
Ardeense worst
Boterhamworst
Bananen OO
>ifavivoifavivoifavivoifavivoifavivoifa5
ONTZAGWEKKEND DUITS VERKEERSPROBLEEM
PROPER
l
Kano'
t
Joy
i
go
Jaffa'c 1 5,3
TAPIJTREINIGER
Gebraden runderl.
Uit onze diepvries
Groente
Containerproef
V erkeersobstakels
Protest vervoerders
Luchthavens
Oppositie
HET BUSSCHE KEMPKE
Bergen op Zoom
Opleidingsinstituut voor bejaardenzorg
Tijdelijk plan?
Bessen leden
van de regen
EXAMENS
Zelfbediening
Fa. D. F. van der HEYDEN
ERVAREN
VERTEGENWOORDIGER
In het SINT ELISABETH-
ZIEKENHUIS te
Oudenbosch
mm
HUNINK
enFruit-Aantóedingen
mm
Nikt™* JU Amsterdam
POm^T^^AM 8 te Ro
POELDIJK 6 te Rotterdam
12
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 9 JULI 1968
12
Het Leber-plan is in het buitenland bekend genoeg, maar minder groot
is de kennis van heel de verkeersproblematiek, waar de regering te
Botnn mee zit, en waarvan het plan van minister Leber een poging tot
oplossing vormt, die overigens ook in eigen land aan veel kritiek bloot
staat.
(Van een onzer verslaggevers)
BONN De autowegen' )n Duitsland kunnen het verkeer bij lange
na niet aan, ofschoon West-Duitsland aan de spits staat wat de bouw
van deze wegen betreft. Maar de verkeersdichtheid blijft de capaci
teit van de eindeloze betonlinten overtreffen. En het percentage goe
deren dat over de weg vervoerd wordt neemt in angstwekkende mate
toe, jaar op jaar, terwijl het aandeel der spoorwegen juist voortdu
rend daalt.
De stijging van het aantal perso
nenvoertuigen is eenvoudig onvoor
stelbaar: in 1957. 2.496.000, thans, in
1968, telt West-Duitsland niet min
der dan 11.293.000 personenauto's.
Deze wagens zijn te zamen ongeveer
45000 kilometer lang, terwijl het hele
net autowegen momenteel omstreeks
3600 kilometer beslaatbovendien
telt het land onder meer nog ruim
900.000 vrachtwagens, zwaarder dan
vier ton.
Speciaal in devakantietijd komen
er nog eindeloze files buitenlandse
auto's bij. Die allen te zamen voort
durend congesties op de Autobahnen
verwekken.
Op het drukste traject, tussen Frank
fort en Mannheim, rijden dan per 24
uur 70.090 vehikels, dus ruim veertig
per minuut. Het Duitse autoverkeer
kost per dag 47 doden, of, per jaar
ongeveer evenveel als de hele bevol
king van Lichtenstein bedraagt, n.l.
17,000. In een jaar worden er onge
veer evenveel mensen in het verkeer
gewond als Luxemburg aan zielen
telt: 461.000 Ruim zeven miljard
mark gaat jaarlijks voor de Duitse
economie verloren als gevolg van
verkeersongevallen.
De Westduitse spoorwegen, de
„Bundrshahn", zijn al tientallen ja
ren een slecht renderend bedrijf. Per
dag staan niet minder dan veertig
duizend goederenwagons leeg. Hel
aantal onrendabele lijnen is nog
steeds te groot en men overweegt om
ongeveer een vijfde deel van het net
op te heffen. r>
De directie heeft radicale plannen
voor sanering. Onder meer neemt
men thans de proef met een snelle
goederentrein, de „Delphin", die met
het containerstelsel werkt, en die in
staat is 'n één nacht vanaf de zee
havens Frankfort of Stuttgart te be
reiken. Vermoedelijk zal deze proef
ertoe leiden dat Heel het land via een
containerstelsel, met tal van centrale
knooppunten, bediend gaat worden
Bij de eindpunten voor de trein ne
men speciale trekkers het werk over,
zodat de container bij de klant aan
huis komt, overal in het binnenland
Jaarlijks moet de staat drie miljard
mark bijpassen bij de „Bundesbahn".
Ook de binnenvaart verkeert in
malaise, sinds jaar en dag. De rege
ring heeft een soort liquidatiefonds
voor binnenschippers gevormd, die
het bedrijf willen staken. Tot dusver
hebben zich voor de zogenaamde
„Abwrackaktion" (de sloping der bin
nenschepen) reeds 1700 gegadigden
aangemeld.
Minister Leber heeft berekend dat
de doorstroomsnelheid der wegen aan
alle eisen zou kunnen voldoen als er
dertig miljoen ton goederen aan het
wegvervoer zou worden onttrokken
en worden overgeheveld naar de bin
nenvaart en de spoorwegen.
Hij wil dat bereiken door onder
meer de fiscale druk op het wegver
voer te verzwaren. Vrachtwagens van
meer dan vief ton nuttig draagver
mogen zullen voortaan per tonkilo-
meter vier. pfennig moeten betalen,
en wagens van meer dan zes ton zelfs
vijf pfennig.
Deze ..Beforderungssteuer" zal niet
gelden voor kleinere wagens en ook
niet voor vervoer binnen een straal
van vijftig kilometer. Een tweede
maatregel van de minister bestaat
hierin dat na een langere periode van
overgang (midden 1970 zal de maat
regel pas gelden) 'n hele serie zware
en massa-goederen niet meer per
auto vervoerd mogen worden. Ce
ment, zand, alle bouwstoffen, hout en
granen vallen hieronder. Minister
Leber zei in de Bondsdag ter verde
diging van zijn plan, dat het econo
misch gezien dwaasheid is dat heie
«ansporten marmer uit Carrara door
Noord-Italië, Zwitserland en Duits
land met een gemiddelde „snelheid"
van dertig kilometer per uur naar
België en Nederland zeulen, en dat
boomstammen uit de Oostenrijkse
Alpen naar Hamburg gesleept wor
den over de weg. Zulke transporten
vormen voortdurende verkeersobsta
kels.
Verder zullen de vrachtwagens die
nog toegelaten kunnen .worden per
ton totaalgewicht voortaan 6 in plaats
van 4 pk onder hun motorkap moe
ten huisvesten.
Natuurlijk zullen de vervoerders,
zowel de Duitse als die in het bui
tenland, bepaald niet blij zijn met
heel dit systeem. Maar er zit toch ook
iets van een concessie aan de expedi
teurs in de regeling-Leber:
de Duitse spoorwegen zijn namelijk
verplicht om de goederen die per
vrachtwagen aan het station worden
aangeboden voor railvervoer, of die
van het station op auto's worden
overgeladen, voor dezelfde prijzen te
vervoeren als voor het zuivere ver
keer over de weg gelden.
Voor de expediteurs wordt deze
methode inzoverre aanlokkelijk dat
vrachten die via het gecombineerde
rail-wegvervoer reizen, buiten het
transportverbod vallen en vrij zijn
van de vervoersbelasting.
Het Leberplan voorziet in een uit
bouw van de Duitse luchthavens, met
name van Berlijn, Frankfort, Keulen
en Hamburg. Trouwens, heel het plan
omvat meer dan enkel versnelling
van de doorstroomcapaciteit der we
gen en protectie van de spoorwegen.
Het omvat ook sanering van de bin
nenvaart en bescherming van de be
langen van de Duitse zeehavens. Heel
dit complex maatregelen vormt dus,
vanuit het oogpunt der EEG gezien,
een stap terug op de weg naar libera
lisatie en integratie.
Vanzelfsprekend ontmoet minister
Leber met zijn ambitieuze en ingrij
pende plannen ook in het binnenland
felle oppositie. De 18 bedrijfsgroepen
(„Wirtschaftsverbande") hebben on
der de benaming „Aktionsgemein-
schaft rationeller Verkehr" één ge
sloten front gevormd, dat zich met
name richt tegen vervoersverbod en
extra-heffingen, die volgens deze
verzetsgroep duidelijk kostenverho
gend zullen werken. Volgens de mi
nister is zijn plan zonder deze laatste
maatregelen maar half werk. Ver
der stelt hij dat de zo bekritiseerde
spoorwegen zelf ook zware offers
moeten brengen in zijn systeem. Vol
gens de berekening van de minister
is de extra-belasting der Duitse eeo-
iomie betrekkelijk bescheiden, name-
ijk niet meer dan 430 miljoen mark
per jaar maximaal. Dat zou dan be
tekenen dat de vrachttarieven slechts
met 2,4 procent van de waarde van
In september a.s. zal weer met een cursus opleiding bejaarden
verzorgster in Bergen op Zoom worden begonnen.
Voor hen, die zich bijzonder willen inzetten voor de verzorging van
de bejaarde mens en zich voor dit beroep willen bekwamen is
gelegenheid om de cursus bejaardenverzorgster te volgen in het
Bussche Kempke te Bergen op Zoom, adres Rembrandtstraat 71.
Toelatingseisen: Leeftijd 17 jaar of ouder.
Vooropleiding: drie jaar voortgezet algemeen vormend onderwijs.
V
Verzoek tot deelname te richten aan het secretariaat van Het Bussche
Kempke, Kerkstraat 6, Ammerzoden Gld. Tel. 04199 - 230, dat gaarne
bereid is alle inlichtingen te verstrekken.
de te vervoeren goederen verhoogd
moeten worden, hetgeen volgens Je
bewindsman de stabiliteit der prij
zen niet in gevaar kan brengen.
De vervoerscommissie van de EEG
heeft enkele prijzende bewoordingen
gewijd aan de „afgerondheid" van
het concept, maar tegelijkertijd baar
bezwaren geuit tegen de maatiegelen
mzake het wegvervoer.
Minister Lebers verweer daartegen
is niet zeer overtuigend: hij stelt na
melijk dat heel zijn plan van tiide
lijke aard is en tot doel heeft het
Duitse verkeerswezen uit de huidige
impasse te brengen. Wanneer dat
doel hereiki zou zijn zou heel liet
complex van maatregelen weer op
geheven kunnen worden
(Van pnze correspondent)
KAPELLE De ongekende zware
en langdurige regenval van zaterdag
heeft vrij grote schade veroorzaakt
aan de rode bessen in Zeeland waar
van de vorige week de oogst juist
was begonnen en waarvan nog een
groot deel aan de struiken hangt.
Door de vele regen zijn de bessen
gebarsten, zeker op percelen waar
de vruchten erg rijp waren.
Aangenomen moet worden dat het
percentage eerste kwaliteit rode
bessen in deze week aanzienlijk klei
ner zal zijn dan in de afgelopen week
het geval was
Wanneer he' nu verder droog blijft
:an de schade nog enigszins beperkt
'lijven en nog erger worden voorko
men maar wanneer het nat blijft
moet worden aangenomen dat de
rode-bessenoogst over het algemeen
een zeer teleurstellend verloop zal
hebben.
AMMERZODEN Het Bussche
Kempke, opleidingsinstituut voor be
jaardenzorg: I. v. d. Aarssen, Steen
bergen; R. v. Beek, Etten; E. de Boever,
Oostburg; D. Broers, Oosterhout; zr.
Clarentia (Konings), Steenbergen; zr.
Cornélie (Wolvers), Breda; T. Dekkers,
v,tten; zr Dominique (Vehoff), Zun-
lert; zr. Dorothea (Mooyekind), Zie-
ikzee; E. v. Loon, Roosendaal; zr.
/farcellina (v. Zui'lekom), Rijen; zr.
Tarcellina (Johnson), Roosendaal; J.
vlaas, Etten; M. Matthee, Bergen op
•üoom; J. Moors, Etten; W. Papen, Ze-
'enbergen; zr. Petra (Koene), Bergen
ip Zoom; E. Pilaet, Oostburg; M.
Schouwenaars, Bergen op Zoom; J.
Cerhiont, IJzendijke; R. Verschueren,
Itten; S. v. Zundert, Putte.
SCHOONDIJKE Rijks Middelbare
andbouwschool. B-richting: A. Rarbe,
'hilippine; C. Bonte èn E. Bonte, Aar-
enurg; J. Dees, Cadzand; J. Deuringk,
'erneuzen; F. Haverbeeke, IJzendijke:
v. Jansen, Sluiskil; J. de Jonge, Bier-
liet; P. Lako, Groede: F. Strum, Wa-
-•rlandkerkje; P. v. d. Vijver, Hoek; T.
Waes, IJzendijke.
E-richting: M. Dekker en M. Diele-
nan, Zaamfclag: J. Lambregts. Aarden-
ourg; P. de Martelaere Gro de J. Ra-
inondt. Sas van Gent.
BREDA Modevakschool Ensaid,
Costumière: mevr. A. Stroo-Quaars,
Breskens: voor Tailleuse: S. Vermeu
len, Biervliet; voor Coupeuse, M. Ritico,
Treskens; J. v. Voorenberghe en R.
'aes te IJzendijke.
DELFT Technische Hogeschool,
ropaedeutisch vliegtuigbouwkundig
ïgenieur: L. Machielse, Roosendaal, T.
tos, Middelburg.
Kandidaatsexamen elektrotechnisch
ïgenieur: A. den Otter, Middelburg.
BREDA Franciscus kweekschool.
Lichamelijke oefening l.o. C-cursus.
D. van Voorden, 's-Gravenmoer, J.
an Hoof, Breda, L. Kerckhaert, West-
lorpe, A Breugelmans, Zundert, A. v.
T Boom, Tilburg. N
BREDA R.-k. midden,standsavond-
chool. P. Bosman, M. Gabriëls, P. de
Kort, E. de Maat, L. van Machelen,
3. Meyer, Mietjens-van Zijverden, J.
van Moergestel, A. van Nieuwland, M.
/an Pelt, Chr. Putter. J. Rijvers en
A. Schouwenaars, allen Breda, A.
Snoek, H. Snoek, beiden Drimmelen,
A Snoeren, Terheijden, J. Sol, A. van
der Starre, J. van Steen, M. Verkooyen
en C. de Vet, allen Breda, L. Vreuls,
Kerkrade, J. van Zon, Breda.
prettige werkkring
goed loon
vakantie wordt geregeld
Hulst
Ter uitbreiding van onze
buitendienst hebben wij plaats
voor een
wiens taak zal bestaan uit het
bezoeken van onze afnemers
(groot- en kleinhandel) in het
rayon West Noord-Brabant.
Wij verzoeken U alleen dan te
solliciteren, wanneer TJ in elk
geval aan de volgende
voorwaarden kunt voldoen*.
leeftijd circa 30 jaar
tenminste ULO-opleiding
in het bezit van rijbewijs B-E
ervaring in de verkoop van
merkartikelen
Uw brief dient met de hand te zijn
geschreven, volledige inlichtingen
te bevatten omtrent opleiding en
ervaring (vorige en huidige werk
kring vermelden) en burgerlijke
staat. U dient Uw sollicitatie vóór
14 juli a.s. in te dienen en deze te
richten aan de afdeling
personeelszaken.
Koninklijke Fabrieken
T.Duyvis Jz.N.V.-Koog a/d Zaan
Fabrikant van oliën en vetten, slaolie, slasausen
en mayonaise, pinda's en andere noten.
'is een mooi beroep,
dat veel voldoening geeft en
waarin je ook een goed
salaris verdrent, zelfs al als leerling.
'O
kun je worden opgeleid
als je ongeveer 17 jaar bént en
3 jaar voorgezet onderwijs hebt
genoten.
Onze vooropleiding begint half augustus.
De Directrice verstrekt gaarne alle gewenste
inlichtingen.
Vraagt uw winkelier om
voc .echts 75 ct.
ggsjfij
i
Uitgerekend!
lOt/m 16 juli 1968
pak 'a 250 gram
GRATIS 10 ZEGELS
82
gevuld, Dak 6 stuks
GRATIS 10 ZEGELS
90
Jonker Fris, per blik I m 1
GRATIS 10 ZEGELS %0
250 gram
GRATIS 10 ZEGELS
of karbonade, per blik
van 320 voor
pak 400 gram
i
gram 8
per pak
j
2 fl. van 140
i
i
5 stuks
25
Victrix, per zakje
GRATIS 10 ZEGELS
55
Venz, melk of puur, 150 gram
GRATIS 15 ZEGELS
110
Unox, per blik
van 98 voor
89
fijn, heel blik
89
Olympia, grote fles
981
besteedt er zorg aan
200 gram
200 gram
e Stuks i
1 netje
13
ALNITAK 7 v Charleston
ATUS 8 te Punta Cardon
CHARIS 8 te Pto Cabello
CHEVRON EINDHOVEN 8
HOLLANDSDIEP 8 ten an
sablanca
KATENDRECHT p 8 Daka
gen
KOROVINA 8 te Pto Mirar
KREBSIA 8 te Rio de Ja.
LEKHAVEN 8 v Recife n
MARNELLOYD 8 te Los Aj
MONTFERLAND p 8 kp
Amsterdam
NEDERRIJN 7 v Panamaki:
terdam
PRINS DER NEDE
Kingston
SOLON 7 in St. Laurensrlvi
da
STRAAT COOK 8 te Buen.
TJINEGARA 7 v Devonpor.
ADONIS 7 te Bremen
AMSTELLAND p 8 Recife
CAMEROUNKUST 8 v Pa
Mobile
DOELWIJK 8 v Priolo n
FOREST Hill 6 te La Plata
GABONKUST 6 v Chimbot
HATHOR 6 v Santo Domi
Juan
KARIMUN 7 te Bremersha'
KLOOSTERDIJK 7 te New
KOSICIA 8 v Curacao n Rt'
LADON 7 te La Guaira
MAINLLOYD 7 te Papeete
NEDER WESER 7 te Acapu
PRINSES MARGRIET 8 v
New York
SCHOUWEN 8 v Vancouver
SOLON 7 v Montreal n Ben
THIS 6 v Pto Cabello n Por
VLTST 6 v Port Arthur n Cl
WISSEKERK 8 v Eremanth
deaux
ACHILLES 8 v Le Havre n
ACTEON 7 te Prfoli
BOISSEVAIN 7 te Pusan
CAPTAIN W D CARGILL 8
meau n A'dam
BOVENKERK 8 v Bremen
pen
KOSSMATELLA 6 v Petit
Thameshaven
PENDRECHT 7 te Buenavenl
PERICLES 7 te Mataran!
ROTTERDAM 8 v New York
SENEGALKUST 6 v Monrov'
jan
THERON 6 v Nassau n Hou:
ABIDA 7 te East London
AMPENAN 8 te Montreal
CARIB TRADER 6 te Tranm
CHEVRON THE HAQUE 8
zSalaam n Bahrein
DORESTAD 7 te Port Dickso
HECTOR 7 te Volos
KHASIELLA 6 te Stanlow
LOIRELLOYD 8 te Tjlmanl
MEMNON 8 v Paramaribo n
OMMENKERK 7 v Penang t
QUEEN OF SHEEBA 7 te As
STAD DEN HAAG 7 te El Pt
STRAAT FLORIDA 8 te Kobi
ALIOTH p 8 Madeira n Sant
ANNENKERK 8 te Las Palm
BANGAÏ 10 te Yawata ver»
KATELYSIA 8 v Tamatave
KORENIA 8 te Singapore
LION OF JUDAH 8 te Genua
SEPIA 8 te Tranmere
STRAAT BANKA 6 v Penang
tius
WOENSDRECHT 8 te Slngaj
ZARIA p 8 Singapore n Khar
CERES 7 te Valparaiso
KERMIA 7 te Bangkok
KOPIONELLA 6 ten anker ivi
NEDEREEMS 6 v Khorramshf
dar Shapour
OUWERKERK 8 te Dar Es Sb
SERoqskkrk 7 te Kaapstad
SLOTERKERK 8 v Genua n
ZAANKERK p 6 Kp Agulhas i
n£S2?AB 6 v Las Palmas n
nrÏÏ N 7 te Samarang
nonMvoN. 6 r!de Hsine*an
2?RNEO 8 v Singapore n Ori
CAPISTERIA 8 v Mena Al Al
Thameshaven
CHEVRON LEIDEN 8 v Okh
Perz. Golf
u5ÏÏÏÏiDrJK 6 v Londen n u
ir 6 te Antwerpen
KATSEDIJK 8 te Las Palmas
??LTPTpS 6 v Thameshaven
LOVELLIA 8 v Gotenborg n
H^ASLLOYD 6 v Manilla n n
^RSEYLLOYD 7 te Keelung
p?fTTTNUS 6 v Antwerpen n 1
^LAMEDES p 6 Azoren n T
mnfl 6 te Singapore
qi /^S rede Osaka ten anker
ItsS 7 te Sagunto
MAASTRICHT 6 v Efax
STATENDAM 6 v Southampto:
way
S™AAT FUSHIMl 6 te Dur'
Tocoir™£, 7 te H°n8kong
i°G°KyST 6 v. Dakar n Fre
WILLEMSKERK 6 v Antwci
mantle
yOENSDRECHT 8 te Singapo
ZAANLAND 8 v Abidjan n Bo:
AMrffL® te Amsterdam
ft"® 5 te Botterdam
IBS',7 te Rotterdam
artwSttI te Amsterdam
BATr^K 8 Ie Amsterdam
cnwooLj'11 Amsterdam nr I
CONGOKUST 6 vn Rotter
Rouaan
tatowf°°M 7 Amsterda
GR^Iife?ES 7 te Rotterda...
7 te Rotterdam
inr-))))., vn Rotterdam nr D
LFTtSt>v55E 7 Rotterdam
LEIDERKERK 7 vn Rotterdam
.werpen
AASDAM 6 vn Rotterdam i
PHILIP WILLEM 7 vn
SOt oxt 1r Montreal
Tyro e Montreal nr Bern
WA aVXSI Rotterdam nr Bel
WATf^?RK 7 te Rotterdam
WATERMAN 6 te Rotterdam
SANOOENG is in het af,
ri^few 1 Ind°nesiës eerste
rystfabnek geopend. De
aa£d=Ürdl,gt kunstrijst uit
«dappelen, bonen en gra;
van ™°?rlopi£e maandpr
dukt e prijs van h
uatuurr(jsL^eVeer 8° Pr°Ce