DOOR STERK GROEIEND AUTOBEZIT
Versnelde afvloeiing
van personeel
bij spoorwegen
Stemming was verdeeld
amsterdamse
effectenbeurs
Coldrex!
BIJ RAFFINADERIJEN
RAN IETS FOUT GAAN
TER ZAKE
MARKTEN
BOAC-staking
opgeheven
^Algemeen Fondsenbezit
Regeling
Samenspel
Dividend gepasseerd
Excelsior had
moeilijk jaar
N.S. miljoenen
Rijn-Schelde heeft
geen
commentaar
op
Verolme plan
Bij verkoudheid
WATERSTANDEN
15
DAGBIAD DE STEM VAN WOENSDAG 3 JULI 1968
17
REIZIGERS MIJDEN N.S.
ASUNCION 29 380 m no Paramaribo
nr Rosario
CERES 29 te Rotterdam
CAREBEKA-3 29 vn Harlingen nr
Bremen
DILIGENTIA 2 te Antwerpen verw
ELIZABETH BROERS 30 vn Rotterdam
nr Billingham
HERTA 30 te Rotterdam
MARIJKE IRENE 29 100 m no Gibraltar
nr Liverpool
MAYA 29 vn Freetown nr Sao Vicente
STELLA POLARIS p 29 Kreta nr
Taranto
BILLITON 29 240 m zo Bangkok nr
Hongkong
KAAPHOORN 30 te Stavanger
KOUDEKERK 30 te Bremerhaven
ONDINA 29 160 m ozo Dar Es Salaam
nr Mena Al Ahmadi
RADJA 29 60 m nno kp Finisterre nr
Lissabon
STRAAT TOWA 29 te Durban
TJIKAMPEK 30 te Singapore
AMSTELLAND 1 vn Rio de Janeiro nr
Salvador Bahia
ANGOLAKUST 1 vn Baltimore nr
Panaraacity
ARES 1 nm vn Talcahuano nr
Marandel
BATU 2 vn Hamburg nr Antwerpen
CALTEXNAPLES 2 te St. Jonh
CAMEROUNKUST 1 vn Laguaira nr
Paramaribo
DAPHNIS 1 vn Grenada nr St. Vincent
ITTERSUM 1 nm vn Savannah nr
Adam
KOUDEKERK 1 vn Bremerhaven nr
Antwerpen
LADON 1 vn Miani nr Oranjestad
LOPPERSUM 2 te Jacksonville
MEMNON 2 te Georgetown
NEDEREBRO 1 vn Curacao nr
Kaapstad
SEINELLOYD 2 vn Duinkerken nr
Lehavre
SIAOE 3 Sydney verw
SKADI 1 te Savannah
SOLON 2 te Threerivers
THERON 2 te pt Kaiser
ALUDRA 1 vor anker Damman
AMSTELDIEP 2 te Hsingkang
ATLANTICSTAR 1 vn Baltimore nr
Antwerpen
BANGGAI 3 Hongkong verw
DILOMA 1 vn pt Dickson nr Mena Al
Ahmadi
DIONE p 1 Ouessant nr Mena Al Nahal
DORESTAD 1 te Miri
EUMAUS 1 vn Makasar nr Semarang
JASON 1 te Georgetown
MONTFERLAND p 1 Stpaulrocks nr
Adam
RIJN p 1 Guam nr Sakai
SENEGALKUST 2 te 'Dakar
SCHIELLOYD 1 te Labuan
STAD DELFT 3 vn Cristobal n d Ver.
Staten
STRAAT JOHORE lvn I.ourencomarqes
nr Kaapstad
STRAAT LUANDA 2 te Lyttteton
WESTERKERK 3 vm Brisbane verw
AMSTELSTAD 2 ten anker Uigan
DORDRECHT 3 te Singapore verw
ORANJENASSAU 2 te Pta De'.gada
POELDIJK 2 te Hamburg
SCHIELLOYD 2 te Labuan
ATTIS 1 vn Antwerpen nr Rotterdam
CALTEX ARNHEM 1 te Point a Pierre
DELTADRECHT 1 vn Batonrouge nr
Amsterdam
DOELWIJK 3 te Essider verw
GAASTERLAND 2 te Santos
HECTOR 1 vn Istanbul nr Izmir
KOSICIA 2 in Panamakanaal
MACOMA 1 vn Kharg Eil nr
Rotterdam
MEDON 1 vn Bonaire nr Kingston
MINOS 1 te Patras
OSSENDRECHT 2 te Barcelona
STRAAT LAGOS 2 te Port Elizabeth
WAALEKERK 1 vn Genua 2 te
Marseille
ARGOS 2 te Rotterdam
ARTEMIS 1 vn Amsterdam nr Hamburg
ATTIS 2 te Rotterdam
CAMITIA 2 vn Rotterdam nr
Thameshaven
CHIRON 1 te Rotterdam
GLORIA MARIS 2 te Rottei'dam
KEIZERSWAARD 2 vn Rotterdam nr
Thameshaven
KOSSMATELLA 1 vn Rotterdam nr
Hamble
KREON 1 te Rotterdam
LEUVELLOYD 2 vn Rotterdam nr
Bremen
SCHELDELLOYD 2 te Rotterdam
WATERMAN 1 vn Rotterdam op
Cruise
WOLTERSUM 1 vn Rotterdam nr New
Orleans
ALCHIBA 1 v Djeddah n Charleston
AMSTELSLUIS 3 te Nampo verw
CALTEX MADRID 3 te Kharg Eil
verw
DIOGENES 2 te Lissabon
GULF SWEDE pass 2 Madeira n Perz.
Golf
HERMES l V Lissabon n Georgetown
HOLLANDS DREEF 3 te Kaapstad
verw
KERKEDIJK 1 v Vigo n Sevilla
KERMIA 2 te Singapore
KORATIA 2 te Santander
KORENIA 2 te Hongkong
KOSSMATELLA 2 te Hamble
LIBERIAKUST 2 te Freetown verw
MAASDAM 2 te Le Havre
PbRMEREND 2 te Bangkok
STRAAT CLEMENT 2 t Beira
STRAAT CUMBERLAND 2 v Port
H?uis n Beira
STRAAT FUT AMI 3 te Lorenco
Marques verw
VAN RIEBEECK 2 v Mukalla n
„Muscat
WIELDRECHT 2 v Hongkong n
Cristobal
WOLTERSUM pass 2 Startpoint n
New Orleans
BORNEO 2 te Penang
GRAVELAND 1 vn Santos nr Port
Alegre
JASON 2 vn Georgetown 2 te Para-
maribo verw.
KAAP HOORN 2 vn Stavanger nr Bo-
do
Kara 2 vn Bandar Mashur nr Singa.
Pore
KLYLIX 2 vn Puerto Miranda nr
btanlow (datum 1)
LALIBELLA pass 2 kp Finisterre m
Banias
OMMENKERK 2 vn Singapore, 2 te
ca2 Swettenham verw.
Ta?„P„EDON 2 te Famagusta verw.
1 AM ARA 2 t.a. rede Hull nr Killing-
holme
(Vervolg van pagina 1)
UTRECHT Het sterk groeiende autobezit deed het reizigersver-
voer van de N.S. verder teruglopen, namelijk met 5,5 miljoen of drie
procent reizigers. Dank zfl tariefsverhogingen stegen desondanks de
inkomsten met drie procent. Het goederenvervoer bleef in omvang en
opbrengst ongeveer gelijk. In het totale vervoer daalde het aandeel
van de N.S. door de sterke concurrentie van het vervoer over de
weg en te water.
De dochterondernemingen in het
streekbusvervoer hebben ook met 'n
krimpende vraag te kampen. De n.v.
Van Gend en Loos ontwikkelt zich
gunstig.
Bij de N.S. is de personeelssterkte
in de laatste vijf jaar met twaalf
procent verminderd. Maar daar staat
tegenover dat de personeelskosten in
die tijd met 70 procent zijn geste
gen. Daarom is het dringend nood
zakelijk de taken te verrichten met
zo weinig mogelijk mensen, aldus de
directie van de N.S.
Door gezamenlijke inspanning en
ingrijpende maatregelen zai de po
sitie tan het bedrijf op een aantal
punten uit eigen kracht kunnen wor
den versterkt. Maar, aldus de direc
tie, aan zichzelf overgelaten zou de
N.S. gedwongen zijn geleidelijk gro
te delen van het bedrijf te sluiten.
De oorzaak daarvan ligt allereerst
bij 't reizigersvervoer, dat de ongun
stigste verhouding tussen opbrengsten
en onkosten te zien geeft.
Voortzetting van verliesgevende ac
tiviteiten, die door de overheid te
gen de laagst mogelijke kosten wor
den gewenst, maakt een financiële re
geling met de overheid speciaal voor
het reizigersvervoer noodzakelijk. In
de tweede helft van dit jaar zal de
cijfermatige grondslag klaar zijn voor
een tussen het rijk en de N.S. over
een te komen vergoedingsregeling
voor de reizigerssector.
De prijs zal in redelijke verhou
ding tot het maatschappelijk nut
moeten staan. Uiterlijk 1970 dient er
een regeling tussen het. rijk en de
N.S. te zijn, waarop de toekomstige
ontwikkeling kan worden gebouwd.
Hierbij zal de betekenis van het
railverkeer in het openbaar vervoer
en de ruimtelijke ordening moeten
worden aangegeven. Hiervoor is aan
het Nederlands Economisch Instituut
te Rotterdam een studie-opdracht ge
geven.
Voor het bedrijfsbeleid op korte
termijn wordt een streefplan 1970-
1975 voorbereid. Samenspel binnen
het openbaar vervoer moet tot de
hoogste graad worden opgevoerd.
Met name in de randstad moet er
meer eenheid in het vervoer komen.
In het jaarverslag wordt verder
gezegd dat moet worden getracht door
allerlei maatregelen de daling van net
reizigersvervoer te keren. Voor de
bevordering van het openbaar ver
voer wordt het noodzakelijk geacht
dat de parkeervoorzieningen bij de
stations vallen onder de infrastruc
turele werken, waarvoor de overheid
financiële steun verleent.
OOSTERHOUT (ANP) Uit het
prae-advies van de raad van commis
sarissen blijkt, dat 1967 voor de N.V.
Verenigde Buizenfabrieken Excelsior-
De Maas een moeilijk jaar is geweest.
De aanloopmoeilijkheden in de
nieuwe fabriek van de N.V. staalwer-
ken „De Maas" bleken groter dan
was verwacht. De ontwikkeling van
de huizenmarkt was teleurstellend.
Het saldo exploitatierekening geeft
een daling te zien tot f 1.73 min. (v.j.
f 1.93 min.). Na afschrijvingen be
draagt het bedrijfsresultaat f 0.4 min.
(f 0,6 min.). Er resteert een negatief
resultaat van f 0,84 min. tegen vorig
jaar een netto bedrijfssaldo van
f 0,82 min. hetwelk toen werd over
geboekt naar de rekening „reserve
voor bijzondere doeleinden". Voor
1967 wordt het verlies aan de reserve
bijzondere doeleinden onttrokken,
waardoor de verlies- en winstreke
ning zonder saldo sluit. Het dividend
wordt wederom gepasseerd.
Gedurende de eerste maanden van
1968 bleef de orderbinnenkomst in de
sector dikwandige buis beneden de
prognose, daarna viel geleidelijk een
verbetering waar te nemen, aldus de
directie in het jaarverslag.
In de sector dunwandige buis was
de binnenkomst van opdrachten zo
danig dat Excelsior-De Maas tot in
de tweede helft van 1969 vo' bezet
is.
UTRECHT (ANP) De to
tale ontvangsten van de Ne
derlandse Spoorwegen zijn de
afgelopen vijf jaar gestegen
van f 610,2 miljoen tot f 754
miljoen. De opbrengst van het
reizigersvervoer was f 373,3
miljoen in 1967 tegen f 397,3
miljoen in 1963.
Voor het goederenvervoer
waren deze cijfers respectieve
lijk f 267,1 miljoen en f 259,8
miljoen. De totale kosten ste.
gen van f 609,7 miljoen tot
f 848 miljoen. N.S. boekte in
1963 voor het laatst winst
een half miljoen gulden.
In de genoemde periode nam
het aantal vervoerde reizigers
af van 198.8 tot 183,7 miljoen en
het aantal reizigerskilometers
van 7911 tot 7412 miljoen. Het
goederenvervoer liep terug van
31 tot 29,5 miljoen ton, het aan
tal tonkilometers van 4093 tot
3235 miljoen.
ROTTERDAM (ANP) Het be
stuur van de Rijn-Schelde machine
fabrieken en scheepswerven N.V. had
tijdens de maandag in Rotterdam
gehouden buitengewone vergadering
geen commentaar te leveren op de
berichten rond een overname van de
werf NDSM in Amsterdam door het
Verolme concern.
(ADVERTENTIE)
weel niet wie de beste bessenjenever moekt
UTRECHT (ANP) De directie van de Nederlandse Spoorwegen zegt,
dat besparing op arbeid zich in de toekomst aanzienlijk sneller zal moeten
voltrekken dan voorheen. Men wil dit in sociaal opzicht verantwoorde wijze
bereiken, maar desondanks zal wellicht in een aantal bedrijfsonderdelen
niet geheel te ontkomen zijn aan opwachtgeldstelling.
Vorig jaar vloeiden langs natuur
lijke weg 1694 personeelsleden af,
terwijl er maar 578 werden aange
nomen, zodat de totale personeel-
sterkte met 1116 man verminderde,
Deze vermindering is tweemaal zo
groot als de gemiddelde daling in de
afgelopen jaren.
Het beleid zal er in de eerste
plaats op gericht zijn, overcompleet
personeel al dan niet na omscholing
elders in het bedrijf te werk te stel
len. Dit wordt bevorderd door de per
1 januari 1968 ingevoerde personeel-
stop.
De directie zegt, dat er meer dan
ooit aanleiding is om het personeel
in de voorbereiding van maatregelen
te betrekken. In het verslagjaar
(1967) startte een proef met een
nieuwe overlegstructuur in vijf be
drijfsonderdelen. De directie is het
AMSTERDAM (ANP) De internationale waarden hebben gisteren geen koers
veranderingen te zien gegeven t.o.v. het v oorgaande slotniveau. De stemming was
licht verdeeld. Kon. Olie kon zich iets verbeteren met een opening op 174.70, om
daarna verder aan te trekken tot 175.20. Dit door wat lokale vraag omdat Kon.
Olie in Wall Street 1/4 dir. hoger sloot. AKU kon zich handhaven op 84.90, even
als Hoogovens met een adviesprijs van 119,50. Philips en Unilever moesten, even
als maandag, opnieuw een klein stapje terug doen op rtsp. 145.30 en 138.20. Later
steeg Philips tot 145.60 en Unilever tot 138.40. Het was zeer stil in al deze hoeken.
De beurs wacht kennelijk op nieuwe stimulansen. Van Wall Street kwamen deze
wederom niet. De markt aldaar sloot wederom iets gemakkelijker met sterk
afnemende handel.
In de scheepvaartsector viel weinig te beleven.
Dit was ook het geval voor de cultures waarbij Amsterdam Rubber bijna twee
punten lager noteerde op 51.
Actieve obligatie»
Staatsleningen
Ned.
Ned
Ned
Ned.
Ned.
Nederl.
IS66-1 1%
1966-2 7%
1968-6%%
1966 6%%
1967-6%%
1967 6
Nederl. 1965 1
Ned. 65 £1 5%
Ned. 64 5%
Nederl. 1964 2 5%
Ned. 64 5
Ned. 58 4%
Ned. 59 4%
Nederl. i960 1 4%
Ned. 60-2 4%
Nederl. 1963 4%
Nederl.
Ned.
Nederl.
Ned.
1964 4%
'59 4%
i960 4%
61 4%
Nederl. 1963-1 4%
Nederl. 1963-2 4%
Nederl. 1961 4
Ned. 62 4
Ned. 1953-3%%
Ned. Staff 47 3%
Nederl. 1951 3%
Ned. 1953 1-2 3%
Ned. 1956 3%
Nederl 1948 3%
Ned. 50/1-2 3%
Ned. 54/1-2 3%
Ned. 55/1 3%
Ned 55/2 3%
Ned grootb. obi. 3
Nederland 37 3
Ned. Gr. b 46 8
Ned. Doll. 47 8
Indië 37a
Bank- en kredietwezen
B Ned Gem. 57 6
Id 30 58/59 4%
Id. 25 J. 59/1-3 4%
Id. 25 1 60/3-5 4%
1/7
103
103ft
98%
98%
94%
93ft
93%
85%
87%
85%
84
95%
86%
83%
83
82%
81 %x
83%
80 ",x
78%
71ft
89%
83%
80%
71%
72%
74%
74%
83%
83ft
86%
96%
84%
87%
2/7
103%
103%
98ft
96%
96%
94%
93ft
93%
89%
89%
97%
88ft
85%
87%
85%
83%
95%
87
83%
82%
82 Vs
81%
83H
80%
78%
71ft
89%
83%
8011
71%
72%
74%
74%
80%
83%
83%
86%
92%
96%
84%
87ft
86ft
Actieve mandelen
Handel, Indnetrle. Petr.-(oleom)
A'dam Rubber
52%
52
HVA Mtlen ver
1039
102%
A K O
855
84.90
Den t. een
68.30
67.50
Hoogov b.r.c.v.a
119.70
119
Philips Gem Be2
146
145.609
Unilever c.v.a.
138.80
138.40
Kon Zout Org
176
176
Dortsche Petr
846
850
Dortsche Ptr 1
846
850
Kon Petr
174.909 175.209
Scheepvaart en Llnchtvaart
HA1.
739
Java. China Pak.
144%
M,
K.L.M t eert.
2009
K.NS.M h.b.
101%
101%S
Stv Mij Ned.
103%
103%
Nievell Goudr.
126%
127
v. Ommeren va
154y4
153%
Rotterd. Lloyd
135%
136%
Scheept* Unie
121% 9
120%
Niet-actleve obligaties
Bank-, cred.- en verzekering,.
A.B.N. sp.D 63-70
B.N Gem 68 7
BNG 67 l-Z 6%%
BNG67 1-2-3 6%%
B.N Gem SB 4%
B.N. Gem 63 4%
B.N.G rap 84
B.N.G r.sp 65
B.N.G. risp 66-1
Exp tin 68 7%
Exp. fin. 58 8
Gr. Ind. eb '66 7%
Gr. Ind. c.b. 69 5%
Nat B M to «87
Ned Ontu>.t> 68 7
Ned Ontw b 64 6
64 8
3%
1/7
2/7
Handel, Industrie en diversen
A. Heyn w.o. '55 4
AKU 1.000 88Vs 88
Amstel brouw. 5
Blauwh. - 66 7%
Blauwb. 67 6%
Blauwhoed 5%
Blauwhoed 4%
Bliidenst.-W 63 5
Bredero e.g. 65 6
Bred. v.b. 66 7%
Bred v.b. 5 88%
Brit Petr. 60 Vk 103x 103x
Brit. Petr. 65 6 93
Bijenkorf beh. 6
Co-op Ned. aob 7
Co-op Ned. r.sp.
Hoogovens 66 6%
K. Zout-K 65 6,
M.N. Bak 46 3%
Nat. Gr. bes. 65 5
N. Gasunie 66 7*4
N. Gasunie 66 6%
Ned. Gasunie 6%
Nyma 4
Overz. Gas 5%
Philips diT 51 4
Idem 1948 3% 92% 92%
Idem dir. 49 3V2
Pegem 1-2 '57 6
Pegem 58 5%
Pegero 58 5
idem 1-3 '52 4%
Pegus 1-2 1957 6
Rott.-Rfln 5
Roti.-R«n 4%
Schiphol 6
Scholten-H 65 5%
Scholten-H 5 <4
Scholten-H 4%
Scholten-H 4%
Unilever
Ver Glas
Ver Mach J. 68 5
Ver. Machl. 62 5 88Y2
Werkspoor 3%
Wilt P.-Br 3% 91 %b 92
103
96%
75b
104
973/4
95%
94b
103%
70
98 Va
01%
88x
94%
97
943/4
88%
94
89
96b
96
92
94 V«
103
96V2
75b
88%
103
104
98
95 y4
94b
103V4
98%
933/4
70
98%
78V4
91%
88b
94 V4
97V4
96 %x
89%
94
88
96%
96
92
94
88x
88%
ROni Disc.b
Utr. Hypb.
idem 6
Utr. Hyp. B.
Idem
115
115
101%
101
99%
100A
98%
97%
81 y4
86%
86^
116%
81%
112%
116%
113%b
112%
102
113%
95%
101%
101%
82%
I00%x
100U
93%x
J
100
-100%
92
92%
- IT
Lttchtv. spoorw. prem. obl.
KLM 15-jarig 93%
KLM 20-jarig 4% 90%
Idem 1962 4% 95%
Ned S '57 1-2 4% 90%
Alkmaar 56 2% 69A
A'dam 1933 3 130
M pr. obl. '51 2% 78%
ld. 56-1 2% 75%
td 56-2 2% 90%
ld. 66-3 2% 87
Idem 195» 2% 75
Breda 54 2% 74
Dordrecht 66 2% 68
Eindhoven 54 2%
Enschede 64 2% 68A
'a-Gravh 62-1 2% 86%
idem 62.3 2% 90x
Rotterü 52-1 2% 85
Idem 52-3 2% 84
idem 57 2% 83tf
Utrecht 52 8% IÖ0A,
Z.-Holland 57 2% 84%
Z.-Holland 59 2% 34%
90%
90%
90
69A
79%
75
90%
87
75%
73%
68A
88x
84
83%
lOlfS
84U
84
Converteerbare obligaties
Amstel brouw 5%
Berh. pap. f 4%
Berkei patent 9
Drie Hoeft!zer» 6
Gelder Zn v 4%
Grass kjnl 5%
Batema 8%
Ha verwerken 4%
Boek'» mjt. 5%
rndoheem
Indola 9% 9
Inventum 5
Koud Os 4
131
94%
86%
162
37%
96%
72%
99%
130
94%
87
157%
87%
88b
97
72%
100
86% 86
84% 85b
M. N. Bak 66 6'A
Meteoor bet 5%
Mulder-Vog 5%
N. Melk Unie 5%
v. Ommeren 5%
Pieters, auto 5%
Pont Bouth. 83,4
Ruhaak en Co. 4
Schol ten Hon 4y2
Schuitema
Stokvis en Zn 4%
Thom-Dr ver 4y2
Tilburg water 5%
VihamiJ 6
Wilt. F.-Br 5%
Wyers
Niet-actieve aandelen
Banken
Alg. Bank Néd,
AMEV N.R. eert.
A MHO Bank
Cultuurbank
Delta verz. eert.
Eerste N.VJkl.
Gron ind.-Cr B
Kasassoclatie
Nat. inv B.
Nat Ned. cert.
Ned Cred let B.
Ned Midst B.
Ned. Overzee B
R.V.S. cert, d
Slavenburg's B.
Zeven pr ass mil
Alb Heyn
Alg. Hml1 Onr. G
Amstel br
A'dam Balast MIJ
A'dam Droog MO
A'dam Ril tuis Mii
ANIEM nat. bez
Beeren tricotfabr
Beers en Zn.
Begem ann
Bensdorp intern
Bergh-Jurg. f 250
Bergh-Jurg 5%
Bergoes
Berkei's Patent
BUJdenst. Will
Bola. Lucas
Borsumy Wehry
Braat Bouwstoff
Braatmach R'dam
Breda machJabr
Bredero Ver.bedr
Bredero vastgoed
Btlhrmann Tettei
Bijenkorf beheer
Calvê
CaJvé cum. prei
Carpö Garenfabi
Centf Suiker Mb
Crane Nederland
Cut Bande) MO
Daalderop
Dagra
Desa tapytenfabi
Dikkers en Co.
Drie Hoefijzers
DJt.Ü.
Duyvls Jzn.
Edy emallle
Emba
ErdaJ MO
Excelsior
Ftgee machJabr
Fokker
Ford
Gazelle rUwJabr
Gelder-Papier
Gelder! Tieten»
Gero fabr. Cert.
Geveke en Co.
GM es Brocades
1/7
2/7
118 b
117y2
86%
99
98%
95%
95%
86%
87
87 X
86 y2
89
98%
89
98 y8
86%
96
86%
224%
223%
750
755
42
49
359
366
95%
i4oy2
140y2
114
113%
85 b
85b
685
685
162%
163
91.50
91.50
520
520
171%
172V2
416
420
diversen
259.10
260
125 x
123
434%
435
620 b
630
86
86%
148
102 b
14
13%
237 b
120 b
249
247
201
201
80%
80%
469
474
132
133
73%
72%
195
195
96
95
138%
138%
426
431
558
556
624
612
975
970
157
157
155 x
150
401
488
112
66%
155
151
140
139
143 x
140
343
347
101
101%
136
133
372%
310
80%
107
585
62%
160
450
912
196
124%
78.90
372
64
314
80%
108
593
56
160 X
455
915
193
125
79.90
744 73f
1/7
Grasso mach.fabr 140
Grinten, v. d. 168.70
Gruyter en Zn 6% 128% b
HagemeOex en Co
Halberg mJabr.
Hatéma N.V.
Havenwerken
Heinek bel. beh
Helnek. Bierb
Hero-cons.
Hoek's mach.fabr
Holl. Kattenburg
Holl. Beton Mü
Holl. Const, gr.
Holl. Melksuiker
Homburg
Hoogenbosch scü
Hooimeyer en Zn
Indoheem
I.B.C. Holland
Ing. Bur. Bouwn.
Industrieële mtt.
Interna tio
Int. gew betonb
Inventum
Jongeneel houtb
Kerao
Kempen Begeer
Key houthandel
Key en Kramer
Kledtngtnd Smits
Kiene Sutkerw.
Kon fabr vb Alex
Kon Papierfabr
K.N Tex Unie
Korenschoof
Koudys voed.
Krasnapolsky
Kon. Ver Tapijt
Kwatta choc.
Leeuw Papier
Leidse Wolsp
Llndetevea
Lip» en Gispen
Lijm en gelanttne
Macintosh
Meel Ned Bakk.
Mees bouwmat B
Meteoor Beton
Mtsset Uftg. Mij
Mosa
Mulder*» fabr.
Mulder-Vogem
Muller en Co.
Muller en Co.
Mynbouwk werk
Naarden Ch.fabr
Nedap
Ned. Dafbl Unie
Ned Dok MtJ.
N. exp Pap fabr
Ned. Kabeltabr
Ned Melkunie
Ned Scheepsb Mil
Ned. Springstof
Nelle wed. v.
Netara
Norit
Nutrlda
Ni)verdal Cate
Overzeese Gas
Pafch hold. cert.
Palemb Ind. My
Palthe
Philips 6% compi
Pietereen auto1»
Reesink en Co.
Reinereld Mach
Rlva
Ruhaak en Co.
Rün-Schelde
Schev. exp). My.
Schev. axpk 1989
SchoJcbeton
Schollen Karton
Schallen Honig
118.50
76
183
80
709%
727%
209
460%
60
428
63
250
197
240%
78%
24.50
*40%
236
174%
328 d
390
155 x
268
298
100
178%
500
95
52
150
45
130
89
54
215
160
62%
259%
120
120% d
122
420 b
333
d
122
2/7
142
168.70
129
118.60
78%
183
80
710
728
215
463
65
435
63
250
241
78%
24.30
147%
235
175%
324
395 b
153
99%
180
503
106
187
50
149
46
140
39
51
216
160
120%
120
420
335
95 x
124
294
103 b
294%
80%
370
598
220
10
89%
312%
105
398
122
160
8%
502
95
91.50
63
67%
145.50
109 b
104 b
225%
258%
79%
371
595
140
220
104%
90
312%
104%
399%
122
160
519
81%
94.50
91.50
63% b
05%
144.90
101%
164 x
124%
235
161%
192
24.10
24.10
195
234
•7
124
237
160%
160
24.20
24.20
195
234
f7
1/1
2/T
Stmon de Wit
482
482
Simon's embfabr
85 b
85
Smit Nijmegen
137%
135
Stokvis Zn.
79%
80
Stoomsp Twen the
51%
5t)4
Swaay van
Synres Chem.
141%
136
Tabak Phil, c.v
Tech. Unie
263
Texoprtnt
155%
157%
Texoprint 5% pr.
100 V.
Thom-Dr-VerbUfa
39.20
88.80
Thomsen v. bedr.
Tv». Overa, Hand
112
1' 2+
Unilever 1%
107%
107)4
idem 6%
93
92 Vi
Idem 4%
65%
6514
Utermohien
235
235
Utr. asfaltfabr.
271
280
Varossieau
185
181
Veenend Stm^p.
Ver. Giasfabr n.b
106%
108)4
Ver n.ond Schev
soy*
49)4
Ver. NL.Uitgbedr
157
158)4
Ver Mach.fabr.
193
193
Ver. Touwfabr.
125
125
Vettewmkel
242
249
Vezel verw
79 b
79
VihamiJ
119
118
Vredensteln rub.
175
174
56%
57
Wereldhaven
540%
550
Wemlnk's Beton
119%
120
Weasanen
100
Wilt Feyen.-Br.
154
Wyers Ind B
338
335
Zaalberg
46%
46)4
Zeeuwse Confect.
107
107
Mijnbouw en petroleum
Alg. ISxpl. MQ.
33 b
34.50
Blliton le rubr.
Biltton 3e rubt.
158
158
Moerare Entm
2050 2050 b
Id. cert, opr 1/10
3330
ld. 1 wlnstbew
3700 b
3600
ld. 4 winstbew
3720 b
Oost-Boraeo My.
Scheepvaart
Furness
Oostzee
105
106
Partlelpatfe-bewUten
Alg. Fond» bezit
1100 d
1100
Converto i-lpb.
1010
1010
HBBbeldepi i-2bp
820
320
fnterbonds 1 pb
633
633
Intergas
459
459
Beleggingsfondsen
A'dam.belmy fSO
138
138
Dutch Int.
160
159.50
(nterunle f SO
199.30
199.80
96
Nefo ƒ60
96
Robeco ƒ00
244
244
Rolineo
211.50
211.50
Unites 90
414.80
414
Utllico
122.90
122.60
Ver. bez. 1894 S0
103.70
104
Europav. 1*10 pb
575
575
Buitenlandse fondsen
Union Mlnlêre 1
1405
1390
DoUarfondsen
Anaconda
93%
93)4
Bethlehem Stee)
42%
42
Genera) Electric
65%
65ft
Genera) Motors
40%
40
Prot and Gamble
51U
29%
53)4
Republic Steel
29ft
Shell O!)
87)4
87%
US Stee) 10 eert.
80)4
80
m
geOno ea kledea
X
-
latex
imui ea titea
k
-
Weden
-
ra clalat
ra dividend
personeel erkentelijk voor het be
grip dat het in deze moeilijke tijden
toont voor de positie waarin het be
drijf verkeert.
Uit het jaarverslag blijkt, dat de
produktiviteit per werknemer op ba
sis van kilometerprestatie, bij NS
hoger is dan bij vier andere Europese
spoorwegbedrijven. Als men de NS-
er op 100 stelt, komt het voor de
werknemer bij de Franse spoorwe
gen op 80, die bij de Belgische spoor
wegen op 65, de Duitse spoorwegen
op 56 en de Britse op 41.
(ADVERTENTIE)
Er is Coldrex - speciaal ge
maakt om hinderlijke verkoud
heid te verdrijven. Door Coldrex
slinken de gezwollen slijm
vliezen... u kunt weer vrij
ademen. Laat uw kostbare
vakantiedagen niet bederven.
Houd Coldrex altijd bij de hand
- óók'szomers!
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Bij het proefdraaien
van een raffinaderij kunnen nu een
maal fouten worden gemaakt. Proef
draaien dient trouwens om onvolko
menheden in de inrichting op te spo
ren en om na te gaan of de bedie
ningsvoorschriften van het personeel
sluitend zijn.
De inspectie van de volksgezond
heid heeft een foutenkans ingecalcu
leerd. Dit antwoord staatssecretaris
Kruisinga (volksgezondheid) op vra
gen van het Tweede Kamerlid Im-
kamp (D'66) Dit kamerlid had zijn
vragen gesteld naar aanleiding van
een incident bij het nieuwe bedrijf
van Mobil Oi! in het Noordzeeka-
naalgebied op 3 juni, waarbij vele
Zaankanters onwel werden.
OP 1 JULI waren bij de dienst
luister- en kijkgelden 2.657.533 tele
visietoestellen aangegeven tegen
2.643.913 op 1 juni j.l. Het aantal ge
registreerde radiotoestellen bedroeg
op 1 juli 2.312.381 tegen 2.819,121 op
1 juni j.l.
DRUNEN Fruit: Appelen 15-76,
Aardbeien 15-47 doosje Bessen: 50-160
Frambozen 420-570 Perziken 80-180
Pruimen kas 4-28 40-140. Groenten: As
perges 80-380 Aardappelen 14-24 An
dijvie 10-22 Bloemkool 15-59 Bonen:
dubbele 140-240 Snij 70-210 Tuin 15-25
Bospeen 17-24 Erwten 80-120 Komkom
mers 18-46 15-25 Kool: Rode 6-29 Savooie
8-37 Spits 10-30 Kroten 12-41 2-8 Pe
terselie 5-12 Peulen 80-280 Prei 46-97
Rabarber 10-27 Selderie 5-11 Sla 5-18
Spinazie 10-46 Tomaten 66-83 Uisn 12-36
Wortelen 21-60
GOES Frambozen in kratten I
176-190, II 165-168. Aardbeien zonder
dop: Senga Sengana I 137, II 117-126;
Red Gauntlet I en II 109-111; Diverse
rassen I en II 108. Aardbeien met dop:
Red Gauntlet I 127-139, II 71-122; Sen
ga Sengana I 93; Gorella II 114; Elista
II 100. Aardbeien per doos: Red Gaunt
let 1 33-38, II 20-34. Senga Sengana II
18-27; Elista II 32; Talisman III 18.
Diversen: Rode bessen per doos I 28-30,
II 23-28, III 18; Rode bessen (2 kg.
per krat) I 92-100, II 68-93: Rode bes
sen (5 kg per krat) II 74-83, III 66,20
Kersen: Markiezen II 130-159: Br. Brui
ne II 87-143. Hollanders II 116.
KAPELLE Frambozen in krat
ten I 176-190, II 165-176. Aardbeien
industrie: Sengana I 137, II 117-126,
Red Gauntlet I-II 109-111, Diverse
rassen 108. Aardbeien p. doos: Red
Gauntlet I 32-43, II 21-32. Vola I 32-
38, II 20-26, Sengana I 37, II 20. Go
rella I 33-37, II 21-29. Elista I 29-
32, II 23-30. Talisman I 35. Aardbei
en m. dop p. kg.: Red Gauntlet I
123-165, II 70-133, Gorella I 130, II
97-103. Vola I 136-143, II 72-123. Elis
ta I 139-146, II 72-102. Regina II 72.
Rode bessen blok IX 129, I 105-129,
II 67-85, III 61, p. doos I 27-38,
II 20-29. Kersen p. kg.: Markiezen I
194. III 40-57.
OUDENBOSCH 2 juli Industrie Sen
ga 120-127, Gorella 106-109, div. 103-107
Bfw. 70, Frambozen 86-89 afw. 71, con
sumptie aardbeien 70-136. rode bessen
96-118, frambozen 20-44 per doosje, ker
sen 68, tuinbonen 13-14.
MIDDELBURG Aardappelen blok
Bonken I 22,50; Grote I 20,Driel.
I 17,—; Kriel I 17,— Kriel II 14,50
Tomaten Al 86-105; BI 78-101; Cl
69-89; CC1 65; A2 71-98; B2 85-86;
C2 72; CC 2 65. Aardbeien: Red
Gauntlet 37-46 30-38; Regina 31-39;
26-32; Senga Sengana 36-38 34-36;
Elista 37-51; Talisman 38-51 29-38.
Asperges 145-335; Aardbeien p. kg.
96-152; Rode bessen p. ds 35-47; Per
ziken 12-40; Kruisbessen p. kg. 111
p. ds 35; Netmeloenen 127-183; Kas-
pruimen per kg. 199-273; Kasprui-
men p. ds. 37-65. Druiven 587-597.
Groenten: Sla 5-24; Spinazie 64-75;
Andijvie 18-26; Postelein 75-86: Bos
peen 43-55; Waspeen 24-61; Sav.kool
7-9 Spitskool 11-13 Rodekool 14-20;
Snijbonen 160-192; Snijbonen krom
139-155; Dubbele prinsessenbonen 266-
290; Tuinbonen 15-29; Kroten p. bos
20-31; Kroten per kg. 34-47; Rabarber
9-26. Bloemkool: 4 stuks per kist 43-
104; 6 st. p. k. 44-75 8 st. p. k. 37-58;
10 st. p. k. 22-24. Komkommers groen:
76 41-50; 61-76 38—15; 51-61 31—38: 41-
51 40; 36-41 18—20; Krom per kg 24-30
Uien 24-59; Radijs 13-20; Peulen 218;
Doperwten 71-77.
Aanvoer rode bessen voor industrie
in bakjes van 5 kg netto, met interieur
elke dag tot 9 uur. (behalve zaterdags).
ROTTERDAM 2 juli Totale aan
voer 3184, weekaanvoer 4639 Slachtrun-
deren 125 Gebruiksvee 499 Vette kalve
ren 310 Graskalveren 63 Nuchtere kal
veren 1436 Varkens 3 Paarden 12 Veu
lens 3 Schapen of lammeren 661 Bokken
of geiten 55.
Prijzen Slachtrunderen (in ets per kg>
extra kwal. 485-520 le kwal. 420-460 2e
kwal 375-400 3e kwal. 335-370. Vette kal
veren le kwal. 340-350 2e kwal. 310-335
3e kwal. 300-310. Stieren 415-465 Worst
koeien 350-370 Kalf- en melkkoeien! in
old p. s.) 1125-1575 Vare koeien 975-1250
Vaarzen 930-1075 Pinken 625-775 Gras
kalveren 360-525 Nuchtere kalveren (in
ets. p. kg) 170-175 Mestkalveren (in gld.
p. St.) 200-250 Schapen (per stuk) 90-
125 Lammeren 100-140.
Overzicht: Slachtrunderen aanvoer:
als vorige week, handel- kalm prijzen:
als gisteren. Kalf- en melkkoeien ge
woon, stil, staande. Vare koeien tame
lijk. redelijk, prijsh. Vaarzen en pinken
kort, rustig, niet hoger. Graskalveren,
iets meer, stil, gedrukt, Vette kalveren
ruimer, tamelijk, iets mindèr, Nuchtere
kalveren korter, lui, onveranderd. Scha
pen en lammeren, iets ruimer, tamelijk,
onveranderd.
STEENBERGEN, 2 juli Aardap
pelen: eerstelingen klei bonken 24,
groot 18-21, drielingen 14, kriel 21-26;
Doreé klei groot 17-21, drielingen 14,
kriel 18-23; Lekkerlander klei groot 17,
drielingen 16.
ZWIJNDRECHT, 2 juli Andijvie
10-11; postelein 31-33; uien 33-35; ra
barber 12-18; spitskool 7-14; gelekool
21-28; rodekool 6.50-14; aardappelen 14-
22; kroten 12-18; waspeen 45; snijbonen
160-190; stambonen 230-250; tuinbonen
21-23; peulen 250; aardbeien 103-140;
rode bessen 151; zwarte bessen 155;
bloemkool AA 56-67; A 40-62; B 22-36;
C 21-26; komk. 90 43; 75 40-44; 60 33-41;
50 36-39; 40 31-39; 35 25-30; kromme
29-33; stek 15-19; tomaten A 4.90-5.20;
B 5.30-5.40; C 4.50-4.60; sla 8-19; selderij
5-8; peterselie 5; bospeen 31; bosuien
12-19.
LONDEN (RTR) De vliegers van
de Britse luchtvaartmaatschappij
BOAC Hebben maandagavond laat
bun 16 dagen oude staking, waarbij
dit staatsbedrijf bijna 6 miljoen pond
sterling aan inkomsten heeft gederfd,
opgeheven.
Konstanz 410 (+2) Rheinfelden 284
(—1) Straatsburg 298 (—6) Plittersdorf
446 (+18) Maxau 486 (+7) Plochingen
130 1) Mannheim 321 10) Stein-
bach 125 (—2) Mainz 308 (—4) Bingen
214 (—4) Kaub 235 (—3) Trier 234
(—8) Koblenz 229 (—15) Keulen 210
(—4) Ruhrort 388 (—10) Lobith 1006
(—9) Nijmegen 800 (—9) Arnhem 812
(—8) Eefde IJssel 372 (—23) Deventer
268 (—12) Monsin 5492 (+12) Borgha
ren 3878 (+28) Belfeld 1094 (+3) Gra
ve beneden de sluis 503 onv.
(ADVERTENTIE)
COLLECTIEVE BELEGGING IN AANDELEN
De jaarlijkse uitkering over het boekjaar 1967/1968
betaalbaar per 1 juli 1968 bedraagt
53.70 per 1/1 participatie
Inlichtingen bij commtesJonafrs en bankiers of bij de
beheerden, Postbus 3700, Amsterdam