Brug-tunnel als verbinding van Westerschelde-oevers Texaco Brussels in Vlissingen overgedragen Hulst gastheer op brouwgerstdag Zomer '68 - huilen met de pet op Raad Terneuzen stelde motie op over havenontwikkeling GRAUWE NOORDZEE BEUKT MET REUZENWASKRACHT! ANTWERPEN WIL OOSTELIJK TRACE: 0OST-ZEEUWSCH- VLAANDEREN-RILLAND Beeld op de afsluitdam Veersche Gat W. Mahu aiffeisenbanken mengevoegd VAAR? ssfar Goede peren en praimen- oogst verwacht Na cao 2 jaar bij V weer en D Getuigen moord op King zoek loosterzande e.o." MAANDAG Vrachtwagen met veevoeder kantelde Dr. C. Mulders voorzitter afdeling t.h. GOEDKOPER SHELL LAATSTE UIT SERIE VAN DRIE AREAAL GAAT ACHTERUIT Ex-OAS-ers voorlopig op vrije voeten KLEINE JONGEN DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 29 JUNI 1968 ar 1 illll 1QRA Tmt - l.juli 1968 zal er &n vinden tussen de rinfT' 4 een Kloosterzande - aS1»- Lamswaarde. Vanaf de» 1 ken zij samen onder de 1,1 peratieve Faiffeisenbank Vi8"10 ande e.o." «"-looj. e direktie zal bestaan uit u B. Kuijpers en J. B. van Am, besturen van beide bankenh b gemeend, dat deze fusie tot een rationelere bedriffsv! en tot verdere uitbreid^ diensten-assortiment n* i ïhikt thans zal lei, roe. van bank phikt thans over kantor** fgstdük, Kloosterzande ,rde. De administratie zal 1 ;d worden op het hoofdkaJ!!" kloosterzande op een ald^r itste kleine computer Per i fT! ™eA.Tli7laaLv®n d® aan dwe k toevertrouwde 00.000,- middelen y: 14.30 uur Voor een paar dam» er, 20 uur Fotomodellen .ko, 14 jaar. ina' S eshuls Singelstr. 10-12 en y.,, itoonstelling stads- en dorpsgek ind: 19 uur Arizona colt, 18 jaar uur Het oudste beroep ter wewlri jaar. SINGEN ïambra 15 en 20 uur Dr. Dollttk i JANSTEEN u Zondagsvermaak 15.00 uur Schie- 't Kulpke 15 uur Kermisschittl™ Ottjes 15 uur schieting. 7HKAPELLE Stallaart 15.00 uur: Schleünj. ERLANDKERKJE rkt 14.30 uur Drumbandshow. (TBTJRG lonwijkaingel Kermis en wieier. ■rs. lel 16.30-20 uur: De 12 veroonieel. i, 14 jaar. d. Broeke: 18 uur PrijsbolUng. VEUZEN i tor 14.30 uur Tarzans verbaraiitg !0 uur Het 25e uur, 14 jaar, NDIJKE rkt 17 uur drumbandshow. UDSTRAAT Menheere 13 uur gaaibolling 5T Lijbaart 15 uur schieting scoopgebouw 14.30 uur Een ultda- g voor Robin Hood 14 jaar. 15 en 21 uur Zevenmaal vrouw II j. v. Ilelsland 15 uur schieting OSTERZANDE Ï0 uur bondsschteting. NIKLAAS >scopen als onder vandaag. %VERPEN scopen als onder vandaag. T ïscopen als "onder vandaag. NHOTJT iscopen als onder vandaag. ■GGE -scopen als onder vandaag. [)ELBUKG w((1| ksarchief: 9.30—12.00 en 13.30-173» „Spoorwegen in Zeeland". 1 lenwater: 9—18 uur: Miniatuur WH* ken. y: 20 uur Fotomodellen voor Ma* ko. 1'4 jaar. eshuis Singelstraat 1012 en Tentoonstelling stads- en aorpft- ;ichten. Ind: Arizona colt 18 Jaar. IKENS J neentehuis 19.30 uur raadsvergade SINGEN ambra 20 uur Dr. Dolittle, a.i. LE 5 uur: premiekeuringen fokvet ANSTEEN 't Kulpke 13 uur schietmf p 15.00 uur wegwedstrijd v. TzSvermaak 15.00 uur ft» Ottjes 15.00 uur schieting. [orU20'uur Het 25e uur, 14 laaf cd^oTur Love in Las Jega,|b^ Commerce 20 uur PostzegclM scoopgebouw 20 uur Zeven»»»1 uw, 18 jaar. VERPEN 'scopen als onder vandaag. NIKLAAS •scopen als onder vandaag. scopen als onder vandaag. scopen als onder vandaag. JHOUT scopen als onder vand (Van onze correspondent) TERNEUZEN In de raad van Terneuzen is zoals wij gisteren al meldden een motie ingediend over de havenontwikkeiing. De heer Huybrecht stelde als inleiding van zijn betoog dat reeds in mei 1953, het gemeentebestuur een rapport deed samenstellen oyer havenoutil- iage en dat in principe werd beslo ten tot deelname. In 1958 besloot men tot overdracht van de havens en zou Terneuzen in deze n.v. deel nemen. In 1962 kwam de toenmali ge directeur van de Amsterdamse havens, ir. Snijders een uiteenzet ting geven over de ontwikkeling van de havenplannen. Een jaar later be sloot de raad tot het omleggen van de spoorlijn. In december 1964 werd de mede deling ontvangen dat het bestek van de havenaanleg bijna gereed was. De heer Huybrecht vroeg zich af waar dit plan gebleven was. De opmerkingen van de heer Huy brecht vonden hun oorzaak in de me dedelingen van minister Bakker tij dens zijn recent bezoek aan Zeeland, dat de verdere ontwikkelingen van de Terneuzense havenplannen moes ten gekoppeld worden aan de gemeen telijke herindeling. Medegedeeld werd aldus de heer Huybrecht, dat met de havenplannen van Vlissin- gen nog in 1968 zou worden begon nen. Hij vroeg zich af welk ver schil er is tusse-n Vlissingen en Ter- neuzen. Hij zei voorts duidelijk het gevoel te hebben dat „Terneuzen te gen de stroom in zwemt" en vond het minder gelukkig van het provin ciaal bestuur dat blijkbaar duidelijk stelling kiest voor Vlissingen. De heer H. de Meijer (KVP) een van de mede-ondertekenaars yan de motie, herinnerde er aan dat in \958 een bezoek aan de minister werd gebracht dat uitmonddein de toezegging dat Terneuzen niet te laat zou komen. „Integendeel", al dus de heer De Meijer „Wij zijn, reeds 1 a 2 jaar te laat en de hoog ste spoed is geboden. Nadat ook de heren Ramond (A.R.) en Dieleman (S.G.P.) hun adhesie hadden be tuigd werd de motie aan de minis ter van verkeer en waterstaat en de volksvertegenwoordiging voorgelezen Daarin wordt gesteld: De raad van Terneuzen uit de dagbladen verno men hebbende dat de minister van Verkeer en Waterstaat tijdens een bij zijn bezoek aan Zeeland gehou den persconferentie heeft medege deeld dat de totstandkoming van een havenschap Terneuzen in samen hang met de gemeentelijke herinde ling in Zeeuwsch-Vlaanderen beke ken wordt is van oordeel dat: Na het openstellen van de nieu-» we sluizen te Terneuzen de Kanaal zone nagenoeg geen voordelen van deze verruiming zal genieten wegens het ontbreken van aan deze schaal vergroting aangepaste laad- en los plaatsen binnen de sluizen. Wil de kanaalzone en daardoor geheel Zeeuwsch - Vlaanderen mede- profiteren van het door het Neder landse volk geïnvesteerde kapitaal u verruiming van het kanaal en de bouw van nieuwe schutsluizen,, onverwijld overgegaan dient te wor den tot verlenging en verdieping van de Zuiderkanaalhaven en Zevenaar- haven te Terneuzen, waarvoor de plannen al geruime tijd gereed lig- gen. Verzoekt de Minister van Ver- heer en Waterstaat en de volksver- tegen- voordiging ernstig, vooruitlo- I w op,de gemeentelijke herinde- en, totstandkoming van een e(tifnsc P' S^den beschikbaar te stenen waardoor onmiddellijk een j vang gewaakt kan worden met venJerruiming var. deze kanaalha- b~ ,7erzoek' verder het college van voori. datgene te doen wat r«nit bereiken van een spoedig ÏÏl 1Iensbg kan z«n e" deze mitti.t kennis te brengen van de en ril s. !an Veleer en Waterstaat otaten-Generaal. biina d'verse agendapunten leverden vonretls11 s'o£ discussie. Het van V,an b' en w- tot verkoop exnloSL? gr£nd. gelegen in het hinrhnm 11 ."Sluiskil" aan de wo- lang" ,,-^evetviging „Werkmansbe- voor de bouw van 40 wonin- kunnen ontstaan, hetgeen hem dan en als voorzitter en als raadslid in een moeilijke positie zou kunnen brengen. Verder bracht hij het col lege van b. en w. en de raadsle den dank voor de wijze waarop hij gedurende acht jaar als wethouder en gedurende bijna 2 jaar als lid van de raad, heeft mogen samen werken. Burgemeester Aschoff bleek niet alleen zeer veel waardering te hebben voor de heer De Meijer, maar ook voor de familie De Meijer, die in het verleden op kerkelijk en bestuurlijk gebied een vooraanstaan de plaats heeft ingenomen. (Van onze correspondent) TERNEUZEN Op het reeds be rucht geworden kruispunt Terneuzen Axel en Hoek - Terhole, nabij „St.-Annapolder" ontstond een he vige botsing tussen een vrachtauto met aanhanger, die 14 ton veevoe der vervoerde en werd bestuurd door M.C.S. uit Baarle-Nassau en een personenauto met aanhangwagen bestuurd door R.M.H. uit Westdorpe. De vrachtauto met aanhangwagen reed op de provinciale weg Hoek - Terhole, de personenauto reed van Terneuzen in de richting Axel. De botsing was zodanig dat de vrachtauto en de aanhangwagen van de personenauto kantelden, te gevol ge waarvan een groot gedeelte van de 14 ton veevoeder op de wegkrui- sing terecht kwam. De schade aan de voertuigen was aanzienlijk. Per soneel van Rijkswaterstaat heeft en kele uren nodig gehad om de weg- kruising vrij te maken, terwijl de auto's met een kraanwagen aan de kant van de weg moesten worden gezet. (Van een onzer verslaggevers) EINDHOVEN De afdeling der Elektrotechniek van de Technische Hogeschool Eindhoven heeft prof. dr. C. E. Mulders gekozen tot haar voorzitter met ingang van 1 sep tember 1968. Prof. dr. C. E. Mulders sedert 1959 gewoon hoogleraar in de meet- en regeltechniek aan de T.H. Eindhoven, volgt in deze functie prof. dr. ir. A. A. Th. M. van Trier op, die op 1 september het rectoraat van prof. dr. K. Posthumus zal over nemen. In 1938 trad hij in dienst van het Laboratorium voor Physische Strijd middelen, vanwaar hij in 1947 over ging naar het Centraal Laborato rium van de P.T.T. als leider van het Natuurkundig Laboratorium. In deze functie bleef hij werkzaam tot zijn benoeming tot hoogleraar aan de Technische Hogeschool Eindho ven op 1 januari 1959. (Van een onzer verslaggevers) VLISSINGEN Antwerpen voelt sterk voor een vaste oever verbinding onder en over de Westerschelde tussen Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen en Rilland-Bath op Zuid-Beveland. Gedacht wordt aan een brug-tunnelcombinatie. Een desbetreffend plan is ter kennis gebracht van de regering in Brussel en op ambtelijk niveau besproken met de Nederlandse Rijkswaterstaat. Dit is gisteren medegedeeld door de inspecteur-generaal van Bruggen en Wegen en administrateur van de Zeediensten van Antwerpen, ir. J. Verschave. Dit verrassend bericht kwam tijdens een informatiereis van de raadgevende interparlementaire Beneluxraad door de Westerschelde- bekken. De Benelux-parlementariërs maakten een vaartocht over de Wes terschelde van Antwerpen naar Ter neuzen en Vlissingen. Aan boord waren de Zeeuwse commissaris van de koningin, mr. J. van Aartsen, en zijn Brabantse collega dr. C. N. M. Kortmann alsmede de schepen van de Antwerpse haven, mr. L. Delwaide, Het brug-tunnelplan van ir. Ver schave doorkruist de ideeën van de Zeeuwen over een vaste oeverver binding. Zij willen meer westelijk een tunnel onder de Westerschelde, nl. ter hoogte van Terneuzen. Het provinciaal bestuur van Noord-Bra bant daarentegen is sterk voor plan- Verschave geporteerd. Volgens ir. Verschave is een brug- tunnelcombinatie tussen Oost- Zeeuwsch-Vlaanderen en Rilland- Bath technisch veel gemakkelijker te realiseren en ook goedkoper dan een vaste oeververbinding ter hoogte van Terneuzen. Zijn plan houdt verband met zijn ideeën over de verbetering van de toegankelijkheid van de ha ven van Antwerpen. Antwerpen is nu slechts bereikbaar via het Nauw van Bath, een ondiepe en smalle pas in de grillige Wester schelde. Ir. Verschave wil een nieuwe vaar geul laten baggeren, pal langs he: verdronken Land van Saeftmge. Als deze vaargeul gebaggerd zou worden, wordt de route naar Antwerpen vier kilometer korter en zal de scherpe bocht in het Nauw van Bath worden afgesneden. In Antwerpen is ook een plan op gemaakt om de toegangswegen tot de Westerschelde in zee te verdiepen, Men hoopt in drie jaar tijd vijf mil joen kubieke meter grond te verzet ten waarmee dan 250 miljoen Bel gische francs gemoeid zullen zijn. Hierdoor zou de haven toegankelijk worden voor schepen van 85.000 en onder gunstige omstandigheden zelfs van 100.000 ton dw. Antwerpen Is nu bereikbaar voor schepen van ten hoogste 70.000 ton. Volgens ir. Verschave zal op vrij eenvoudige en goedkope wijze een tunnel geconstrueerd kunnen worden onder de vaargeul, voordat deze tot stand gebracht wordt. Op even een voudige en goedkope manier zal het Nauw van Bath door een brug over spannen kunnen worden. Van gezaghebbende Brabantse zijde werd in de wandelgangen opgemerkt, dat het van het grootste belang lijkt dat Brabant en Zeeland op zo kort mogelijke termijn tot een gemeen schappelijk standpunt t.a.v. het Ant werpse Baalhoekplan komen „een plan dat in elk geval doorgaat" zoals men zei. In dat verband zouden beide provincies het eens moeten zien te worden over de vaste oever verbinding over de Westerschelde. Druk gesproken werd gisteren oofc over het voornemen van Shell om in het Belgisch-Nederlandse deltagebied een nieuw chemisch bedrijf te stich ten. De Zeeuwse commissaris Van Aartsen zei ons nog eens nadruk kelijk dat Zeeland geen enkel be zwaar tegen vestiging in Moerdijk heeft, indien dat tenminste niet het begin ls van een zeehavenontwikke ling aldaar. Onder de parlementa riërs werden de kansen van vesti ging van Shell in Moerdijk over het algemeen gunstig geacht. Ir. J. Margry van dp Brabantse P.P.D. gaf het Benelux-gezelschap een overzicht van het Reimerswaal- plan. Terwijl hij het woord voerde, was vanaf het schip de kerktoren van Waarde te zien. Ter hoogte van dit Zeeuwse dorp aan de Wester schelde zal ten behoeve van het Reimerswaalplan een zeekanaal naar de Oosterschelde gegraven moeten worden. Drs. M. C. Verburg van het Zeeuwse E.T.I. wees op de noodzaak van een gemeenschappelijke haven- politiek in de gehele delta, vooral vanwege de opkomende concurrentie van Franse en Italiaanse havens. Hij kondigde de verschijning aan van een particuliere studie over de vele mogelijkheden van het Benelux- deltagebied. (Van onze correspondent) KAPELLE Hoewel de weers omstandigheden in de komende tijd nog van grote invloed kunnen zijn, verwacht men toch dat er in Zeeland dit seizoen een goede perenoogst en een rijke pruimenoogst komen. De appels zullen beslist geen topoogst geven. Dit zei de voorzitter van de vei lingvereniging „Kapelle-Biezelinge en Omgeving" de heer P. J. J. Dek ker. De heer Dekker wees er op dat veel pruimen gedund moesten word-en gedurende de afgelopen we ken en hoewel bij de peren de vrucht- rui zeer groot was geweest, zullen de belangrijkste rassen toch een gro te oogst geven. Bij de appels ligt dat anders. De zomerrassen hebben een goede vruchtzetting, maar bij de goudrenet is deze gering en op verschillende bedrijven zelfs slecht. Cox's Orange Pippin en Jonathan zijn van bedrijf tot bedrijf verschil lend maar gemiddeld slechts matig. Het hoofdras van de Zeeuwse ap peltelers is Golden Delicious. Hier van verwacht de heer Dekker voor wat Zeeland betreft een oogst van 50 - 60 pet. van normaal. Hij sprak de hoop uit dat er in het komende seizoen hogere prijzen voor de ap pels betaald zullen worden dan in het seizoen dat voorbij ging want toen waren deze beslist laag. Ten aanzien van het kleinfruit zei de heer Dekker dat de teelt van kasaardbeien redelijke resultaten heeft opgeleverd. De oogst van na- tuuraardbeien is jp het ogenblik aan de gang maar deze valt tegen om dat het produkt erg heeft te lijden van het weer. De frambozen staan er goed voor maar ook voor dit produkt moet het weer op korte termijn beter worden wil deze teelt geen teleurstelling worden en dat geldt ook voor de ro de bessen waarvan de stand goed tot matig is. De oogst van zwarte bessen wordt klein in Zeeland. De bramen staan er goed voor. (Van een onzer verslaggevers) HULST De oogst aan brouw- gerst bedroeg in het afgelopen jaar ongeveer honderdduizend ton. De helft daarvan werd gebruikt door de Nederlandse industrie, de andere helft werd geëxporteerd. Ten gevolge van de moeilijke positie ten aanzien van de tarwe blijkt het areaal brouw gerst achteruit te gaan. Uit Zuid- Limburg nam het Centraal Brouwe rijkantoor 3500 ton in, Zeeuwsch Vlaanderen echter vormt nog steeds een van de belangrijkste brouwgerst- gebieden van Nederland, welke posi tie zij deelt met West-Brabant. Deze mededelingen werden giste ren gedaan, door ir. W. Wilten, ad junct directeur van het Nationaal Instituut voor Brouwgerst, Mout en Bier, tijdens de zomerbijeenkomst van dit instituut, die voor het eerst weer sedert 1962 in Hulst werd ge houden. In de zaal van de Hulster Graanbeurs kon voorzitter drs- J. Gombert een honderdtal donateurs uit verschillende gebieden van ons land welkom heten. Ir. Wilten karakteriseerde de kwa liteit van de Gerst van oogst 1967 als volgt: laag eiwitgehalte, goede sortering en uitstekende kiemkracht. Bij de verwerking bleek de Gerst wat moeilijker te zijn dan. normaal door de wat tragere wateropname, Desondanks lagen de extract-rende- I 'irtsu «s (Van onze correspondent) VLISSINGEN Op de werf Schel- depoort te Vlissingen is gistermid dag om vijf uur de Texaco Brussels, een turbinetankschip, groot 22.200 d.w., door de N.V. Koninklijke Maat schappij De Schelde te Vlissingen overgedragen aan Texaco Overseas Tankship Ltd. Londen. De Texaco Brussels is de laatste van een serie van drie product-car riers, die speciaal werden ontworpen voor het gelijktijdige vervoer van een aantal geraffineerde olieprodukten. De gehele voortstuwingsinstallatie wordt automatisch en op afstand be diend, naar keuze vanaf de brug of vanuit een centrale bedieningskamer. De reeds eerder in 1968 aan de op drachtgever afgeleverde zustersche pen zijn: de Texaco Ghent, eveneens gebouwd door De Schelde, en de Texaco Rotterdam, die in Schiedam werd gebouwd. De directeur van De Schelde, ir. J. H. Mulock Houwer, droeg het schip over aan captain E. T. Paddon van Texaco Overseas Ltd. Op het brugdek, waar de staf van De Schel de de officieren van de Texaco Brus sels en de heer Paddon aanwezig wa ren, vond de officiële vlagwisseling plaats. De Texaco Overseas Tankship Ltd. Londen is een Engelse dochter maatschappij van Texaco Incorp. New York. De tanker Brussels vaart onder Engelse vlag en met Engelse bemanning. In zijn toespraak zei de heer Mu- -■.-e,: lock dat de opdrachtgever door De Schelde zeer gewaardeerd is te meer daar het hier een technisch zeer ge compliceerd schip betrof. De bouw had de werf voor vele problemen ge steld, die samen met de technische dienst van Texaco zijn opgelost. Ook sprak de heer Mulock zijn bijzondere waardering uit voor de samenwer king met de algemeen toezichthouder mr. C. B. Johnston. De heer Mulock noemde de ople vering van het schip in zekere zin een afscheid van Texaco een beetje jammer omdat de ervaring met deze rederij bijzonder goed was geweest. Aan captain Paddon overhandigde de heer Mulock een Nederlandse vlag, een fraaie groot formaat kleu renfoto van het schip op de werf, en het certificaat van deugdelijkheid. Captain Paddon dankte met een korte speech en een heildronk op het schip. PARIJS (AFP) De Parijse justi tie heeft gisteren negen oud-leden van de OAS, de organisatie van het geheime leger, die uit ballingschap cp 26 juni waren teruggekeerd, voorlo pig in vrijheid gesteld. Allen zijn des tijds bij verstek ter dood of tot ge vangenisstraf veroordeeld. Sen 8 h """w van toboxar. a wonin8en en 16 au- /oor de heer D. Mo- ret (fitiïr e neer u dis W;„ aanJeiding op een spoe- drinsen nVan et b°uwen aan te fcNUook a!emee.ster Aschoff zei college is vu»ge wens van het de heer^T? Yan ket ontslag van ^dTTad v A' de.,MeÜer a's lid inleiding tot KS>°P de eers'e Plaats "k gelootoJ? 1 onderzoeken van de heer \UIT uijn °Pvolger, van Alphen. einde van de iphen. Aan het De iwëiL veTgaderillg zette de 0ntslasaanvr^r reden van deze hiJ onta^®|eAteen- Het £eit dat van riT v b™oemd tot voor- 'angen, wa, 7ereniging Havenbe- ïaa dit veTLl?. 2^ ,hem de reden 2ei van h'i Wk"do7Ü.1. d'„erse.Panton -v «m mS ?e beer D~e Meyer totvoering van ri' Zljn dat over de de J ?erse punten, waar- is T~Abetrokken kon zijn, wel sens verschil van mening zou (Van een onzer verslaggevers) VLISSINGEN Momentopna men van een zomerdag in Zee land: terwijl in het walmend Ruhrgebied enige honderddui zenden Duitsers zich gereed ma ken om onze kusten te annexeren slaat de grauwe Noordzee met reuzenwaskracht over het intens verlaten strand. De wind heeft het water tot vlakbij de duinelf opgejaagd. Terrasstoelen klap pertanden en achter de beslagen ruiten klaverjassen de seizoen krachten in doffe berusting. Tel uit ie winst. Op de boulevard in Vlissingen tornt een man met een doorweekte nassi- bal tegen de storm op. Zijn wijde plasticjas met bijpassende vormloze pet doet het vermoeden rijzen, dat hij zich alvorens te nippen aan de zilte nectar van de zee eerst op last van het gemeentebestuur heeft moeten camoufleren. Machteloze re- gentranen lekken over zijn marmer bleke wangen. Beneden op het strand maant een hoofdonderwijzer zijn leerplichtig kroost tot grotere spoed aan. Hij klapt daartoeenige malen in zijn handen waarbij het water in zijn pal men klotst. Als hij even later langs komt zegt ie verbitterd: „Ik weet, wat u denkt, maar u hebt het mis. Ze hebben geen straf, we zijn op schoolreisje". In een restaurant slaapt de boek houder met zijn onderkin op het grootboek. De enige betalende gast („als ze soms denken, dat ze me met zulk weer klein krijgen, dan heb ben ze het toch mooi mis Deze klei ne jongen laat zich het plezier niet ontnemen") wringt voorzichtig zijn broekspijpen uit. Daaronder draagt hij goed gedraineerde geitenwollen sokken. Hij zegt: „Een kostelijke bad- Dlaats. Wat waar is moet gezegd worden. Ik ben vorig jaar naar de Costa Brava geweest. Ook mooi. Prachtig strand. Een lekker lauw zeetje. Heet als de pest. De hele dag die koperen ploert op je bast, dat maakt je doodnerveus. Ik kreeg ook allemaal blaasjes op mijn bovenar men. Niet ernstig hoor. Maar je wordt er toch ook niet mooier door. Het waren van die rooie blaasjes, zeg een halve centimeter doorsnee' Ruwweg dan- Het leek net alsof ik mezelf opgepompt had. Neen, dat Spanje was het ook niet. Leuk land hoor, leuke mensen, maar niet voor deze kleine jongen. Ik houd meer van dit. Ik moet me bewust zijn van de elementen, de grootsheid van de schepping. Dit is pure schepping. Hier voelt de mens tenminste weer, diat hij een nietig schepsel is. Eeri kletsnatte pluis in Gods hand. Zo voel je je hier. Een zeepbel in de wind. Dat zou je ook kunnen zeggen: „Ik sta 's morgens vroeg op, ik kleed me aan op mijn dooie gemak :k scheer me uitgebreid. Gewoon met water en zeep en het mes erin, jaze ker. Al die japen zitten er niet voor nikt. En dan maak ik een wandeling. Niet te lang natuurlijk, want het goed moet ook weer royaal de tijd heb ben om te drogen. Ik heb twee stel letjes ondergoed van. huis meegeno men. Theoretisch zou ik dus twee wandelingen per dag kunnen maken, maar ik waarschuw u: je vergist je gewoon in de hoeveelheid regen, die er m een klap uitklettert. Een kwar tiertje wandelen betekent toch al gauw, dat je kleren zo'n vier viif uur moeten drogen. Hij zakt onderuit en legt zijn voe ten op een stoel. Het is bij enen. De radio achter het buffet spuit massaal een portie sterreclame, 'n Vrouwen stem roept kirrend: „Kees je moet kolen bestellen. Kees, hoor je me, je moet nu kolen bestellen". De man knikt en zegt: „Het mens heeft gelijk. Het is er nu de ideale tijd voor. Straks sneeuwen we In en dan kan het niet meer". Hij kijkt naar buiten, glimlacht verzaligd en roept: „Het gaat nog harder regenen. Hoe is het mogelijk. Ik dacht dat ie al op zijn hardst stond". Bij de branding staart een Vlissin- ger in het vele spoelwater- „Als het morgen nog regent dan blijft het sukkelen tot september toe", voor spelt hij, „daar kunt u gerust vergif op ininemen. Boven op de boulevard blaast een chauffeur op een fluitje. „Dames we gaan weer verder", roept hij. „We hebben nog een hoop op ons pro gramma". Het is jammer, maar de dames kunnen zijn haast billijken. Zij zen er al lang van overtuigd, dat aan alle vreugde eens een einde moet komen. En vandaag komen de Duitsers. UTRECHT (ANP) De vakhon den hebben met de directie van Vroom en Dreesman overeenstem ming bereikt over een nieuwe col lectieve arbeidsovereenkomst. Het bedrijf heeft ongeveer 22.000 werknemers. Bij V en D heeft twee jaar lang geen CAO gegolden. In 1966 werden de onderhandelinger. namelijk afge broken, omdat er tussen bonden en directie een meningsverschil rees over het tempo, waarin het mini muminkomen voor het vrouwelijk personeel zou worden ingevoerd. On geveer tweederde van het V en D- personeel bestaat uit vrouwen. MEMPHIS/TENNESSEE (AFP)' Vier getuigen die onmiddellijk na de moord op Dr. Martin Luther King op 4 april in Memphis in de Ameri kaanse staat Tennessee zijn gehoord, zijn sedert enkele dagen onvindbaar. De commissaris van politie, Frank Holloman, weigert elk commentaar, maar heeft laten doorschemeren dat zij uit veiligheidsoverwegingen naar een geheime plaats zyn overgebracht. meuten en de eindvergistingsgraden hoog bij een normale proteolytische ictiviteit. Tussen de rassen cambri- nus en Zephyr werd geen verschil in verwerking geconstateerd. Als gebruikelijk stelden Centraal Brouwerijkantoor en Necomaot prij zen ter beschikking voor de hande laars die in het afgelopen seizoen het meest geregeld grote hoeveelhe den brouwgerst van goede kwaliteit hadden geleverd. De wisselbeker ging naar C. A. V. Terneuzen, de eerste, tweede en derde prijs gingen respec tievelijk naar C.Z.A.V- in Wemel- dinge, de Firma Fermont en Tho- maes in Biervliet en naar de firma Gebroeders Landegent in Haamste de. Prijzen waren er ook voor de han delaars die in het afgelopen seizoen partijen van uitzonderlijk goede kwa liteit hadden geleverd. De eerste, tweede en derde prijs gingen achter eenvolgens naar de firma J. Duyn- kerke en zoon te Borssele, naar de firma W. C. van Dis te Fijnaart e"1 naar Nobeco in Kamperland. Drs. S. P. van der Zee van het Economisch Technologisch Instituut voor Zeeland besprak de ontwikke lingen die in Zeeland aan de gang zijn op het gebied van ruimtelijke ordening, industriële vestiging, ver keersverbindingen en recreatie- 's Middags werd het gezelschap ln het raadhuis ontvangen door burgen meester en wethouders van Hulst. In een geestig aan de in gerst en bier geïnteresseerde aanwezigen aangepaste toespraak, heette burge meester P. Molthoff het gezelschap welkom, waarna een geanimeerde receptie plaats vond. Daarna bracht men een bezoek aan de Terneuzense Kanaalwerken en aan de velden met brouwgerst van de heer A. Dees uit Zaamslag. DEN HAAG (ANP) Op de af sluitdam bij Walcheren zal op 4 juli een beeld van de Asterdamse beeld houwer Carel Kneulman worden ont huld, dat bedoeld is om de herinne ring aan de werken tot afsluiting van het Veersche Gat levendig te houden. Carel Kneulman heeft het beeld vervaardigd in gezamelijke opdracht van het Ministerie van CRM en van de n.v. Dijksbouw te Den Haag, de aannemingsmaatschappij, die in da jaren 1958-1961 de werken tot afslui ting van het Veersche Gat heeft uitgevoerd. Na de onthulling op 4 juli zal het beeld door de opdracht gevers van de beheerder van de dam de Rijkswaterstaat, worden overge dragen. ,EEN augustus is de eigenlijke datum van mijn vertrek. Dan ben ik, om precies te zijn, 51 jaar plus één maand in dienst geweest van de Provinciale Stoombootdiensten. Officieus wel te verstaan, officieel maar 28 jaar plus één maand. Van 1917 tot 1940 ben ik in dienst geweest bij een agent van de stoombootdiensten in Walsoorden". Zo begint de heer W. Mahu uit Krui- ningen zijn verhaal over ruim 50 jaar werken bij de stoombootdiensten. Hij heeft al officieel afscheid genomen. „Tja, ik ben blij dat het achter de rug is". TERUG naar de jaren uit het verleden. „Ik ben een van de weinigen, die de ontwikkelingen van het speciale vrachtautovervoer van zo nabij in de dienst heb meegemaakt. Vroeger had je het stukgoederenvervoer en het losveevervoer. Het was mijn werk om elke zending stuk voor stuk te administreren. Ik bedoel maar, 100 kisten eieren was een lading, maar een vaatje zoute vis ook. Maar dit al les heeft, naar ik meen in 1928, een een keer ge nomen. Toen is Van Gend en Loos gekomen, die de hele boel in vrachtauto's ging vervoeren. Ik weet wel dat de chauffeurs heel wat voor zo'n overtocht moesten betalen. Want zowel de auto werd bevracht, dat ging per vierkante meter, als de lading die er in zat." ,DIT alles heeft geduurd tot, laat ik - eens kijken, tot vlak na de oorlog. Want het veer is ook nog eens vrij geweest. Ik meen dat dat in 1945 was. Dat heeft niet zo lang geduurd, want in 1950 kwam de herinvoering van het tarief. Vanaf die tijd kennen we geen verschil meer in tarief voor ge laden of ongeladen auto's. Voor de oorlog betaalde bijuoorbeeld een chauffeur van een vrachtwagen van 5 ton 2 gulden voor de auto en 20 gulden voor de vracht. Voor zo'n zelfde wagen wordt nu betaald, eens even kijken, nu ben ik buiten dienst en nu weet ik het al niet meer, ben ik het dan allemaal zo gauw verge ten? Nou laten we zeggen dat nu voor zo'n zelfde auto van 5 ton 5,50 gul den wordt betaald, ongeacht of die auto geladen is of niet." „EN natuurlijk heb ik ook de ontwik kelingen in de toename van het ver voer over de Westerschelde meege maakt. Ik weet nog wel, dat het, als er in 1923 elf auto's per maand over gingen, druk was geweest. Maar om die tijd konden er ook maar drie auto's op één boot. Toen kwamen er boten met plaats voor acht auto's, nog later de jerrie-boten, met een capa citeit van ongeveer 25, en na de oor log boten, die ongeveer 40 auto's kon den meenemen." OOK mijn werk is in de loop der jaren veranderd. Vroeger hield ik me bezig met administreren en controleren van het stukgoederenvervoer. Goederen klerk heette ik toen, maar dat is nu een afgestorven rang. Toen dit werk niet meer nodig was moesten we de auto's van plaatsbewijzen gaan voor zien Ook hadden we onze handen vol aan het opstellen van de auto's. We moesten ruzie zien te voorkomen, want niemand vindt het leuk een volle boot voor zijn neüs weg te zien gaan. Bij de herinvoering van het ta rief zijn de kaartverkoopkantoortjes gekomen." ,IN 1954 ben ik agent geworden in Kruiningen. Ik had de verantwoor delijkheid voor de gang van zaken op het terrein en voor hetgeen het pèrsoneel uitvoerde. Van 1954 tot nu toe heb ik dus alle ontwikkelingen omtrent het veer Kruiningen-Perk- polder meegemaakt. Ik ben bij de te waterlating van de dubbeldekker ge weest. Die dubbeldekker, da's een on gelooflijk succes. Die heeft per uur een capaciteit van 240 auto's. Het in de vaart brengen van deze boot is geen stap, maar een sprong vooruit. Altijd is de capaciteit van de boten te klein geweest in verhouding met het verkeersaanbod. Maar ik denk. dat nu die achterstand wel is inge haald en ook dat nu de ontwikkeling rond de verkeerstoename kan worden bijgehouden."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 3