Brug-tunnel als verbinding
van Westerschelde-oevers
Texaco Brussels
in Vlissingen
overgedragen
Hulst gastheer op
brouwgerstdag
Zomer '68 - huilen met de pet op
Raad Terneuzen stelde
motie op over
havenontwikkeling
GRAUWE NOORDZEE BEUKT
MET REUZENWASKRACHT!
ANTWERPEN WIL OOSTELIJK TRACE:
0OST-ZEEUWSCH- VLAANDEREN-RILLAND
Beeld op de
afsluitdam
Veersche Gat
W. Mahu
aiffeisenbanken
mengevoegd
VAAR?
ssfar
Goede peren
en praimen-
oogst verwacht
Na
cao
2 jaar
bij V
weer
en D
Getuigen moord
op King zoek
loosterzande e.o."
MAANDAG
Vrachtwagen met
veevoeder kantelde
Dr. C. Mulders
voorzitter afdeling t.h.
GOEDKOPER
SHELL
LAATSTE UIT SERIE VAN DRIE
AREAAL GAAT ACHTERUIT
Ex-OAS-ers voorlopig
op vrije voeten
KLEINE JONGEN
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 29 JUNI 1968
ar 1 illll 1QRA Tmt -
l.juli 1968 zal er &n
vinden tussen de rinfT' 4
een Kloosterzande - aS1»-
Lamswaarde. Vanaf de» 1
ken zij samen onder de 1,1
peratieve Faiffeisenbank Vi8"10
ande e.o." «"-looj.
e direktie zal bestaan uit u
B. Kuijpers en J. B. van Am,
besturen van beide bankenh b
gemeend, dat deze fusie
tot een rationelere bedriffsv!
en tot verdere uitbreid^
diensten-assortiment n* i
ïhikt thans
zal lei,
roe.
van
bank
phikt thans over kantor**
fgstdük, Kloosterzande
,rde. De administratie zal 1
;d worden op het hoofdkaJ!!"
kloosterzande op een ald^r
itste kleine computer Per i fT!
™eA.Tli7laaLv®n d® aan dwe
k toevertrouwde
00.000,-
middelen
y: 14.30 uur Voor een paar dam»
er, 20 uur Fotomodellen
.ko, 14 jaar. ina'
S
eshuls Singelstr. 10-12 en y.,,
itoonstelling stads- en dorpsgek
ind: 19 uur Arizona colt, 18 jaar
uur Het oudste beroep ter wewlri
jaar.
SINGEN
ïambra 15 en 20 uur Dr. Dollttk i
JANSTEEN u
Zondagsvermaak 15.00 uur Schie-
't Kulpke 15 uur Kermisschittl™
Ottjes 15 uur schieting.
7HKAPELLE
Stallaart 15.00 uur: Schleünj.
ERLANDKERKJE
rkt 14.30 uur Drumbandshow.
(TBTJRG
lonwijkaingel Kermis en wieier.
■rs.
lel 16.30-20 uur: De 12 veroonieel.
i, 14 jaar.
d. Broeke: 18 uur PrijsbolUng.
VEUZEN i
tor 14.30 uur Tarzans verbaraiitg
!0 uur Het 25e uur, 14 jaar,
NDIJKE
rkt 17 uur drumbandshow.
UDSTRAAT
Menheere 13 uur gaaibolling
5T
Lijbaart 15 uur schieting
scoopgebouw 14.30 uur Een ultda-
g voor Robin Hood 14 jaar.
15 en 21 uur Zevenmaal vrouw II j.
v. Ilelsland 15 uur schieting
OSTERZANDE
Ï0 uur bondsschteting.
NIKLAAS
>scopen als onder vandaag.
%VERPEN
scopen als onder vandaag.
T
ïscopen als "onder vandaag.
NHOTJT
iscopen als onder vandaag.
■GGE
-scopen als onder vandaag.
[)ELBUKG w((1|
ksarchief: 9.30—12.00 en 13.30-173»
„Spoorwegen in Zeeland". 1
lenwater: 9—18 uur: Miniatuur WH*
ken.
y: 20 uur Fotomodellen voor Ma*
ko. 1'4 jaar.
eshuis Singelstraat 1012 en
Tentoonstelling stads- en aorpft-
;ichten.
Ind: Arizona colt 18 Jaar.
IKENS J
neentehuis 19.30 uur raadsvergade
SINGEN
ambra 20 uur Dr. Dolittle, a.i.
LE
5 uur: premiekeuringen fokvet
ANSTEEN
't Kulpke 13 uur schietmf
p 15.00 uur wegwedstrijd v.
TzSvermaak 15.00 uur ft»
Ottjes 15.00 uur schieting.
[orU20'uur Het 25e uur, 14 laaf
cd^oTur Love in Las Jega,|b^
Commerce 20 uur PostzegclM
scoopgebouw 20 uur Zeven»»»1
uw, 18 jaar.
VERPEN
'scopen als onder vandaag.
NIKLAAS
•scopen als onder vandaag.
scopen als onder vandaag.
scopen als onder vandaag.
JHOUT
scopen als onder vand
(Van onze correspondent)
TERNEUZEN In de raad van
Terneuzen is zoals wij gisteren
al meldden een motie ingediend
over de havenontwikkeiing. De heer
Huybrecht stelde als inleiding van
zijn betoog dat reeds in mei 1953,
het gemeentebestuur een rapport
deed samenstellen oyer havenoutil-
iage en dat in principe werd beslo
ten tot deelname. In 1958 besloot
men tot overdracht van de havens
en zou Terneuzen in deze n.v. deel
nemen. In 1962 kwam de toenmali
ge directeur van de Amsterdamse
havens, ir. Snijders een uiteenzet
ting geven over de ontwikkeling van
de havenplannen. Een jaar later be
sloot de raad tot het omleggen van
de spoorlijn.
In december 1964 werd de mede
deling ontvangen dat het bestek van
de havenaanleg bijna gereed was.
De heer Huybrecht vroeg zich af
waar dit plan gebleven was.
De opmerkingen van de heer Huy
brecht vonden hun oorzaak in de me
dedelingen van minister Bakker tij
dens zijn recent bezoek aan Zeeland,
dat de verdere ontwikkelingen van
de Terneuzense havenplannen moes
ten gekoppeld worden aan de gemeen
telijke herindeling. Medegedeeld
werd aldus de heer Huybrecht, dat
met de havenplannen van Vlissin-
gen nog in 1968 zou worden begon
nen. Hij vroeg zich af welk ver
schil er is tusse-n Vlissingen en Ter-
neuzen. Hij zei voorts duidelijk het
gevoel te hebben dat „Terneuzen te
gen de stroom in zwemt" en vond
het minder gelukkig van het provin
ciaal bestuur dat blijkbaar duidelijk
stelling kiest voor Vlissingen.
De heer H. de Meijer (KVP) een
van de mede-ondertekenaars yan de
motie, herinnerde er aan dat in
\958 een bezoek aan de minister
werd gebracht dat uitmonddein de
toezegging dat Terneuzen niet te
laat zou komen. „Integendeel", al
dus de heer De Meijer „Wij zijn,
reeds 1 a 2 jaar te laat en de hoog
ste spoed is geboden. Nadat ook de
heren Ramond (A.R.) en Dieleman
(S.G.P.) hun adhesie hadden be
tuigd werd de motie aan de minis
ter van verkeer en waterstaat en de
volksvertegenwoordiging voorgelezen
Daarin wordt gesteld: De raad van
Terneuzen uit de dagbladen verno
men hebbende dat de minister van
Verkeer en Waterstaat tijdens een
bij zijn bezoek aan Zeeland gehou
den persconferentie heeft medege
deeld dat de totstandkoming van
een havenschap Terneuzen in samen
hang met de gemeentelijke herinde
ling in Zeeuwsch-Vlaanderen beke
ken wordt is van oordeel dat:
Na het openstellen van de nieu-»
we sluizen te Terneuzen de Kanaal
zone nagenoeg geen voordelen van
deze verruiming zal genieten wegens
het ontbreken van aan deze schaal
vergroting aangepaste laad- en los
plaatsen binnen de sluizen.
Wil de kanaalzone en daardoor
geheel Zeeuwsch - Vlaanderen mede-
profiteren van het door het Neder
landse volk geïnvesteerde kapitaal
u verruiming van het kanaal en
de bouw van nieuwe schutsluizen,,
onverwijld overgegaan dient te wor
den tot verlenging en verdieping van
de Zuiderkanaalhaven en Zevenaar-
haven te Terneuzen, waarvoor de
plannen al geruime tijd gereed lig-
gen.
Verzoekt de Minister van Ver-
heer en Waterstaat en de volksver-
tegen- voordiging ernstig, vooruitlo-
I w op,de gemeentelijke herinde-
en, totstandkoming van een
e(tifnsc P' S^den beschikbaar te
stenen waardoor onmiddellijk een
j vang gewaakt kan worden met
venJerruiming var. deze kanaalha-
b~ ,7erzoek' verder het college van
voori. datgene te doen wat
r«nit bereiken van een spoedig
ÏÏl 1Iensbg kan z«n e" deze
mitti.t kennis te brengen van de
en ril s. !an Veleer en Waterstaat
otaten-Generaal.
biina d'verse agendapunten leverden
vonretls11 s'o£ discussie. Het
van V,an b' en w- tot verkoop
exnloSL? gr£nd. gelegen in het
hinrhnm 11 ."Sluiskil" aan de wo-
lang" ,,-^evetviging „Werkmansbe-
voor de bouw van 40 wonin-
kunnen ontstaan, hetgeen hem dan
en als voorzitter en als raadslid in
een moeilijke positie zou kunnen
brengen. Verder bracht hij het col
lege van b. en w. en de raadsle
den dank voor de wijze waarop hij
gedurende acht jaar als wethouder
en gedurende bijna 2 jaar als lid
van de raad, heeft mogen samen
werken. Burgemeester Aschoff bleek
niet alleen zeer veel waardering te
hebben voor de heer De Meijer,
maar ook voor de familie De Meijer,
die in het verleden op kerkelijk en
bestuurlijk gebied een vooraanstaan
de plaats heeft ingenomen.
(Van onze correspondent)
TERNEUZEN Op het reeds be
rucht geworden kruispunt Terneuzen
Axel en Hoek - Terhole, nabij
„St.-Annapolder" ontstond een he
vige botsing tussen een vrachtauto
met aanhanger, die 14 ton veevoe
der vervoerde en werd bestuurd
door M.C.S. uit Baarle-Nassau en
een personenauto met aanhangwagen
bestuurd door R.M.H. uit Westdorpe.
De vrachtauto met aanhangwagen
reed op de provinciale weg Hoek -
Terhole, de personenauto reed van
Terneuzen in de richting Axel.
De botsing was zodanig dat de
vrachtauto en de aanhangwagen van
de personenauto kantelden, te gevol
ge waarvan een groot gedeelte van
de 14 ton veevoeder op de wegkrui-
sing terecht kwam. De schade aan
de voertuigen was aanzienlijk. Per
soneel van Rijkswaterstaat heeft en
kele uren nodig gehad om de weg-
kruising vrij te maken, terwijl
de auto's met een kraanwagen aan
de kant van de weg moesten worden
gezet.
(Van een onzer verslaggevers)
EINDHOVEN De afdeling der
Elektrotechniek van de Technische
Hogeschool Eindhoven heeft prof.
dr. C. E. Mulders gekozen tot haar
voorzitter met ingang van 1 sep
tember 1968. Prof. dr. C. E. Mulders
sedert 1959 gewoon hoogleraar in de
meet- en regeltechniek aan de T.H.
Eindhoven, volgt in deze functie prof.
dr. ir. A. A. Th. M. van Trier op,
die op 1 september het rectoraat
van prof. dr. K. Posthumus zal over
nemen.
In 1938 trad hij in dienst van het
Laboratorium voor Physische Strijd
middelen, vanwaar hij in 1947 over
ging naar het Centraal Laborato
rium van de P.T.T. als leider van
het Natuurkundig Laboratorium. In
deze functie bleef hij werkzaam tot
zijn benoeming tot hoogleraar aan
de Technische Hogeschool Eindho
ven op 1 januari 1959.
(Van een onzer verslaggevers)
VLISSINGEN Antwerpen voelt sterk voor een vaste oever
verbinding onder en over de Westerschelde tussen Oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen en Rilland-Bath op Zuid-Beveland. Gedacht wordt aan
een brug-tunnelcombinatie. Een desbetreffend plan is ter kennis
gebracht van de regering in Brussel en op ambtelijk niveau besproken
met de Nederlandse Rijkswaterstaat.
Dit is gisteren medegedeeld door
de inspecteur-generaal van Bruggen
en Wegen en administrateur van de
Zeediensten van Antwerpen, ir. J.
Verschave. Dit verrassend bericht
kwam tijdens een informatiereis van
de raadgevende interparlementaire
Beneluxraad door de Westerschelde-
bekken. De Benelux-parlementariërs
maakten een vaartocht over de Wes
terschelde van Antwerpen naar Ter
neuzen en Vlissingen. Aan boord
waren de Zeeuwse commissaris van
de koningin, mr. J. van Aartsen, en
zijn Brabantse collega dr. C. N. M.
Kortmann alsmede de schepen van
de Antwerpse haven, mr. L. Delwaide,
Het brug-tunnelplan van ir. Ver
schave doorkruist de ideeën van de
Zeeuwen over een vaste oeverver
binding. Zij willen meer westelijk
een tunnel onder de Westerschelde,
nl. ter hoogte van Terneuzen. Het
provinciaal bestuur van Noord-Bra
bant daarentegen is sterk voor plan-
Verschave geporteerd.
Volgens ir. Verschave is een brug-
tunnelcombinatie tussen Oost-
Zeeuwsch-Vlaanderen en Rilland-
Bath technisch veel gemakkelijker te
realiseren en ook goedkoper dan een
vaste oeververbinding ter hoogte van
Terneuzen. Zijn plan houdt verband
met zijn ideeën over de verbetering
van de toegankelijkheid van de ha
ven van Antwerpen.
Antwerpen is nu slechts bereikbaar
via het Nauw van Bath, een ondiepe
en smalle pas in de grillige Wester
schelde.
Ir. Verschave wil een nieuwe vaar
geul laten baggeren, pal langs he:
verdronken Land van Saeftmge. Als
deze vaargeul gebaggerd zou worden,
wordt de route naar Antwerpen vier
kilometer korter en zal de scherpe
bocht in het Nauw van Bath worden
afgesneden.
In Antwerpen is ook een plan op
gemaakt om de toegangswegen tot de
Westerschelde in zee te verdiepen,
Men hoopt in drie jaar tijd vijf mil
joen kubieke meter grond te verzet
ten waarmee dan 250 miljoen Bel
gische francs gemoeid zullen zijn.
Hierdoor zou de haven toegankelijk
worden voor schepen van 85.000 en
onder gunstige omstandigheden zelfs
van 100.000 ton dw. Antwerpen Is
nu bereikbaar voor schepen van ten
hoogste 70.000 ton.
Volgens ir. Verschave zal op vrij
eenvoudige en goedkope wijze een
tunnel geconstrueerd kunnen worden
onder de vaargeul, voordat deze tot
stand gebracht wordt. Op even een
voudige en goedkope manier zal het
Nauw van Bath door een brug over
spannen kunnen worden.
Van gezaghebbende Brabantse zijde
werd in de wandelgangen opgemerkt,
dat het van het grootste belang lijkt
dat Brabant en Zeeland op zo kort
mogelijke termijn tot een gemeen
schappelijk standpunt t.a.v. het Ant
werpse Baalhoekplan komen „een
plan dat in elk geval doorgaat"
zoals men zei. In dat verband zouden
beide provincies het eens moeten
zien te worden over de vaste oever
verbinding over de Westerschelde.
Druk gesproken werd gisteren oofc
over het voornemen van Shell om in
het Belgisch-Nederlandse deltagebied
een nieuw chemisch bedrijf te stich
ten. De Zeeuwse commissaris Van
Aartsen zei ons nog eens nadruk
kelijk dat Zeeland geen enkel be
zwaar tegen vestiging in Moerdijk
heeft, indien dat tenminste niet het
begin ls van een zeehavenontwikke
ling aldaar. Onder de parlementa
riërs werden de kansen van vesti
ging van Shell in Moerdijk over het
algemeen gunstig geacht.
Ir. J. Margry van dp Brabantse
P.P.D. gaf het Benelux-gezelschap
een overzicht van het Reimerswaal-
plan. Terwijl hij het woord voerde,
was vanaf het schip de kerktoren
van Waarde te zien. Ter hoogte van
dit Zeeuwse dorp aan de Wester
schelde zal ten behoeve van het
Reimerswaalplan een zeekanaal naar
de Oosterschelde gegraven moeten
worden.
Drs. M. C. Verburg van het
Zeeuwse E.T.I. wees op de noodzaak
van een gemeenschappelijke haven-
politiek in de gehele delta, vooral
vanwege de opkomende concurrentie
van Franse en Italiaanse havens. Hij
kondigde de verschijning aan van
een particuliere studie over de vele
mogelijkheden van het Benelux-
deltagebied.
(Van onze correspondent)
KAPELLE Hoewel de weers
omstandigheden in de komende tijd
nog van grote invloed kunnen zijn,
verwacht men toch dat er in Zeeland
dit seizoen een goede perenoogst en
een rijke pruimenoogst komen. De
appels zullen beslist geen topoogst
geven.
Dit zei de voorzitter van de vei
lingvereniging „Kapelle-Biezelinge
en Omgeving" de heer P. J. J. Dek
ker. De heer Dekker wees er op
dat veel pruimen gedund moesten
word-en gedurende de afgelopen we
ken en hoewel bij de peren de vrucht-
rui zeer groot was geweest, zullen
de belangrijkste rassen toch een gro
te oogst geven. Bij de appels ligt
dat anders. De zomerrassen hebben
een goede vruchtzetting, maar bij de
goudrenet is deze gering en op
verschillende bedrijven zelfs slecht.
Cox's Orange Pippin en Jonathan
zijn van bedrijf tot bedrijf verschil
lend maar gemiddeld slechts matig.
Het hoofdras van de Zeeuwse ap
peltelers is Golden Delicious. Hier
van verwacht de heer Dekker voor
wat Zeeland betreft een oogst van
50 - 60 pet. van normaal. Hij sprak
de hoop uit dat er in het komende
seizoen hogere prijzen voor de ap
pels betaald zullen worden dan in
het seizoen dat voorbij ging want
toen waren deze beslist laag.
Ten aanzien van het kleinfruit zei
de heer Dekker dat de teelt van
kasaardbeien redelijke resultaten
heeft opgeleverd. De oogst van na-
tuuraardbeien is jp het ogenblik aan
de gang maar deze valt tegen om
dat het produkt erg heeft te lijden
van het weer.
De frambozen staan er goed voor
maar ook voor dit produkt moet het
weer op korte termijn beter worden
wil deze teelt geen teleurstelling
worden en dat geldt ook voor de ro
de bessen waarvan de stand goed
tot matig is. De oogst van zwarte
bessen wordt klein in Zeeland. De
bramen staan er goed voor.
(Van een onzer verslaggevers)
HULST De oogst aan brouw-
gerst bedroeg in het afgelopen jaar
ongeveer honderdduizend ton. De
helft daarvan werd gebruikt door de
Nederlandse industrie, de andere
helft werd geëxporteerd. Ten gevolge
van de moeilijke positie ten aanzien
van de tarwe blijkt het areaal brouw
gerst achteruit te gaan. Uit Zuid-
Limburg nam het Centraal Brouwe
rijkantoor 3500 ton in, Zeeuwsch
Vlaanderen echter vormt nog steeds
een van de belangrijkste brouwgerst-
gebieden van Nederland, welke posi
tie zij deelt met West-Brabant.
Deze mededelingen werden giste
ren gedaan, door ir. W. Wilten, ad
junct directeur van het Nationaal
Instituut voor Brouwgerst, Mout en
Bier, tijdens de zomerbijeenkomst
van dit instituut, die voor het eerst
weer sedert 1962 in Hulst werd ge
houden. In de zaal van de Hulster
Graanbeurs kon voorzitter drs- J.
Gombert een honderdtal donateurs
uit verschillende gebieden van ons
land welkom heten.
Ir. Wilten karakteriseerde de kwa
liteit van de Gerst van oogst 1967
als volgt: laag eiwitgehalte, goede
sortering en uitstekende kiemkracht.
Bij de verwerking bleek de Gerst
wat moeilijker te zijn dan. normaal
door de wat tragere wateropname,
Desondanks lagen de extract-rende-
I 'irtsu «s
(Van onze correspondent)
VLISSINGEN Op de werf Schel-
depoort te Vlissingen is gistermid
dag om vijf uur de Texaco Brussels,
een turbinetankschip, groot 22.200
d.w., door de N.V. Koninklijke Maat
schappij De Schelde te Vlissingen
overgedragen aan Texaco Overseas
Tankship Ltd. Londen.
De Texaco Brussels is de laatste
van een serie van drie product-car
riers, die speciaal werden ontworpen
voor het gelijktijdige vervoer van een
aantal geraffineerde olieprodukten.
De gehele voortstuwingsinstallatie
wordt automatisch en op afstand be
diend, naar keuze vanaf de brug of
vanuit een centrale bedieningskamer.
De reeds eerder in 1968 aan de op
drachtgever afgeleverde zustersche
pen zijn: de Texaco Ghent, eveneens
gebouwd door De Schelde, en de
Texaco Rotterdam, die in Schiedam
werd gebouwd.
De directeur van De Schelde, ir.
J. H. Mulock Houwer, droeg het
schip over aan captain E. T. Paddon
van Texaco Overseas Ltd. Op het
brugdek, waar de staf van De Schel
de de officieren van de Texaco Brus
sels en de heer Paddon aanwezig wa
ren, vond de officiële vlagwisseling
plaats. De Texaco Overseas Tankship
Ltd. Londen is een Engelse dochter
maatschappij van Texaco Incorp.
New York. De tanker Brussels vaart
onder Engelse vlag en met Engelse
bemanning.
In zijn toespraak zei de heer Mu-
-■.-e,:
lock dat de opdrachtgever door De
Schelde zeer gewaardeerd is te meer
daar het hier een technisch zeer ge
compliceerd schip betrof. De bouw
had de werf voor vele problemen ge
steld, die samen met de technische
dienst van Texaco zijn opgelost. Ook
sprak de heer Mulock zijn bijzondere
waardering uit voor de samenwer
king met de algemeen toezichthouder
mr. C. B. Johnston.
De heer Mulock noemde de ople
vering van het schip in zekere zin
een afscheid van Texaco een
beetje jammer omdat de ervaring
met deze rederij bijzonder goed was
geweest.
Aan captain Paddon overhandigde
de heer Mulock een Nederlandse
vlag, een fraaie groot formaat kleu
renfoto van het schip op de werf, en
het certificaat van deugdelijkheid.
Captain Paddon dankte met een
korte speech en een heildronk op het
schip.
PARIJS (AFP) De Parijse justi
tie heeft gisteren negen oud-leden
van de OAS, de organisatie van het
geheime leger, die uit ballingschap cp
26 juni waren teruggekeerd, voorlo
pig in vrijheid gesteld. Allen zijn des
tijds bij verstek ter dood of tot ge
vangenisstraf veroordeeld.
Sen 8 h """w van
toboxar. a wonin8en en 16 au-
/oor de heer D. Mo-
ret (fitiïr e neer u
dis W;„ aanJeiding op een spoe-
drinsen nVan et b°uwen aan te
fcNUook a!emee.ster Aschoff zei
college is vu»ge wens van het
de heer^T? Yan ket ontslag van
^dTTad v A' de.,MeÜer a's lid
inleiding tot KS>°P de eers'e Plaats
"k gelootoJ? 1 onderzoeken van
de heer \UIT uijn °Pvolger,
van Alphen.
einde
van de
iphen. Aan het
De iwëiL veTgaderillg zette de
0ntslasaanvr^r reden van deze
hiJ onta^®|eAteen- Het £eit dat
van riT v b™oemd tot voor-
'angen, wa, 7ereniging Havenbe-
ïaa dit veTLl?. 2^ ,hem de reden
2ei van
h'i Wk"do7Ü.1. d'„erse.Panton
-v «m mS ?e beer D~e Meyer
totvoering van ri' Zljn dat over de
de J ?erse punten, waar-
is T~Abetrokken kon zijn,
wel
sens verschil
van mening zou
(Van een onzer verslaggevers)
VLISSINGEN Momentopna
men van een zomerdag in Zee
land: terwijl in het walmend
Ruhrgebied enige honderddui
zenden Duitsers zich gereed ma
ken om onze kusten te annexeren
slaat de grauwe Noordzee met
reuzenwaskracht over het intens
verlaten strand. De wind heeft
het water tot vlakbij de duinelf
opgejaagd. Terrasstoelen klap
pertanden en achter de beslagen
ruiten klaverjassen de seizoen
krachten in doffe berusting. Tel
uit ie winst.
Op de boulevard in Vlissingen tornt
een man met een doorweekte nassi-
bal tegen de storm op. Zijn wijde
plasticjas met bijpassende vormloze
pet doet het vermoeden rijzen, dat hij
zich alvorens te nippen aan de
zilte nectar van de zee eerst op
last van het gemeentebestuur heeft
moeten camoufleren. Machteloze re-
gentranen lekken over zijn marmer
bleke wangen.
Beneden op het strand maant een
hoofdonderwijzer zijn leerplichtig
kroost tot grotere spoed aan. Hij
klapt daartoeenige malen in zijn
handen waarbij het water in zijn pal
men klotst. Als hij even later langs
komt zegt ie verbitterd: „Ik weet,
wat u denkt, maar u hebt het mis.
Ze hebben geen straf, we zijn op
schoolreisje".
In een restaurant slaapt de boek
houder met zijn onderkin op het
grootboek. De enige betalende gast
(„als ze soms denken, dat ze me
met zulk weer klein krijgen, dan heb
ben ze het toch mooi mis Deze klei
ne jongen laat zich het plezier niet
ontnemen") wringt voorzichtig zijn
broekspijpen uit. Daaronder draagt
hij goed gedraineerde geitenwollen
sokken. Hij zegt: „Een kostelijke bad-
Dlaats. Wat waar is moet gezegd
worden. Ik ben vorig jaar naar de
Costa Brava geweest. Ook mooi.
Prachtig strand. Een lekker lauw
zeetje. Heet als de pest. De hele dag
die koperen ploert op je bast, dat
maakt je doodnerveus. Ik kreeg ook
allemaal blaasjes op mijn bovenar
men. Niet ernstig hoor. Maar je
wordt er toch ook niet mooier door.
Het waren van die rooie blaasjes,
zeg een halve centimeter doorsnee'
Ruwweg dan- Het leek net alsof ik
mezelf opgepompt had. Neen, dat
Spanje was het ook niet. Leuk land
hoor, leuke mensen, maar niet voor
deze kleine jongen. Ik houd meer
van dit. Ik moet me bewust zijn van
de elementen, de grootsheid van de
schepping. Dit is pure schepping.
Hier voelt de mens tenminste weer,
diat hij een nietig schepsel is. Eeri
kletsnatte pluis in Gods hand. Zo
voel je je hier. Een zeepbel in de
wind. Dat zou je ook kunnen zeggen:
„Ik sta 's morgens vroeg op, ik
kleed me aan op mijn dooie gemak
:k scheer me uitgebreid. Gewoon met
water en zeep en het mes erin, jaze
ker. Al die japen zitten er niet voor
nikt. En dan maak ik een wandeling.
Niet te lang natuurlijk, want het goed
moet ook weer royaal de tijd heb
ben om te drogen. Ik heb twee stel
letjes ondergoed van. huis meegeno
men. Theoretisch zou ik dus twee
wandelingen per dag kunnen maken,
maar ik waarschuw u: je vergist je
gewoon in de hoeveelheid regen, die
er m een klap uitklettert. Een kwar
tiertje wandelen betekent toch al
gauw, dat je kleren zo'n vier viif
uur moeten drogen.
Hij zakt onderuit en legt zijn voe
ten op een stoel. Het is bij enen. De
radio achter het buffet spuit massaal
een portie sterreclame, 'n Vrouwen
stem roept kirrend: „Kees je moet
kolen bestellen. Kees, hoor je me,
je moet nu kolen bestellen". De
man knikt en zegt: „Het mens heeft
gelijk. Het is er nu de ideale tijd
voor. Straks sneeuwen we In en dan
kan het niet meer". Hij kijkt naar
buiten, glimlacht verzaligd en roept:
„Het gaat nog harder regenen. Hoe
is het mogelijk. Ik dacht dat ie al
op zijn hardst stond".
Bij de branding staart een Vlissin-
ger in het vele spoelwater- „Als het
morgen nog regent dan blijft het
sukkelen tot september toe", voor
spelt hij, „daar kunt u gerust vergif
op ininemen.
Boven op de boulevard blaast een
chauffeur op een fluitje. „Dames we
gaan weer verder", roept hij. „We
hebben nog een hoop op ons pro
gramma".
Het is jammer, maar de dames
kunnen zijn haast billijken. Zij zen
er al lang van overtuigd, dat aan
alle vreugde eens een einde moet
komen.
En vandaag komen de Duitsers.
UTRECHT (ANP) De vakhon
den hebben met de directie van
Vroom en Dreesman overeenstem
ming bereikt over een nieuwe col
lectieve arbeidsovereenkomst.
Het bedrijf heeft ongeveer 22.000
werknemers.
Bij V en D heeft twee jaar lang
geen CAO gegolden. In 1966 werden
de onderhandelinger. namelijk afge
broken, omdat er tussen bonden en
directie een meningsverschil rees
over het tempo, waarin het mini
muminkomen voor het vrouwelijk
personeel zou worden ingevoerd. On
geveer tweederde van het V en D-
personeel bestaat uit vrouwen.
MEMPHIS/TENNESSEE (AFP)'
Vier getuigen die onmiddellijk na
de moord op Dr. Martin Luther King
op 4 april in Memphis in de Ameri
kaanse staat Tennessee zijn gehoord,
zijn sedert enkele dagen onvindbaar.
De commissaris van politie, Frank
Holloman, weigert elk commentaar,
maar heeft laten doorschemeren dat
zij uit veiligheidsoverwegingen naar
een geheime plaats zyn overgebracht.
meuten en de eindvergistingsgraden
hoog bij een normale proteolytische
ictiviteit. Tussen de rassen cambri-
nus en Zephyr werd geen verschil
in verwerking geconstateerd.
Als gebruikelijk stelden Centraal
Brouwerijkantoor en Necomaot prij
zen ter beschikking voor de hande
laars die in het afgelopen seizoen
het meest geregeld grote hoeveelhe
den brouwgerst van goede kwaliteit
hadden geleverd. De wisselbeker ging
naar C. A. V. Terneuzen, de eerste,
tweede en derde prijs gingen respec
tievelijk naar C.Z.A.V- in Wemel-
dinge, de Firma Fermont en Tho-
maes in Biervliet en naar de firma
Gebroeders Landegent in Haamste
de.
Prijzen waren er ook voor de han
delaars die in het afgelopen seizoen
partijen van uitzonderlijk goede kwa
liteit hadden geleverd. De eerste,
tweede en derde prijs gingen achter
eenvolgens naar de firma J. Duyn-
kerke en zoon te Borssele, naar de
firma W. C. van Dis te Fijnaart e"1
naar Nobeco in Kamperland.
Drs. S. P. van der Zee van het
Economisch Technologisch Instituut
voor Zeeland besprak de ontwikke
lingen die in Zeeland aan de gang
zijn op het gebied van ruimtelijke
ordening, industriële vestiging, ver
keersverbindingen en recreatie-
's Middags werd het gezelschap ln
het raadhuis ontvangen door burgen
meester en wethouders van Hulst.
In een geestig aan de in gerst en
bier geïnteresseerde aanwezigen
aangepaste toespraak, heette burge
meester P. Molthoff het gezelschap
welkom, waarna een geanimeerde
receptie plaats vond. Daarna bracht
men een bezoek aan de Terneuzense
Kanaalwerken en aan de velden met
brouwgerst van de heer A. Dees uit
Zaamslag.
DEN HAAG (ANP) Op de af
sluitdam bij Walcheren zal op 4 juli
een beeld van de Asterdamse beeld
houwer Carel Kneulman worden ont
huld, dat bedoeld is om de herinne
ring aan de werken tot afsluiting
van het Veersche Gat levendig te
houden.
Carel Kneulman heeft het beeld
vervaardigd in gezamelijke opdracht
van het Ministerie van CRM en van
de n.v. Dijksbouw te Den Haag, de
aannemingsmaatschappij, die in da
jaren 1958-1961 de werken tot afslui
ting van het Veersche Gat heeft
uitgevoerd. Na de onthulling op 4
juli zal het beeld door de opdracht
gevers van de beheerder van de dam
de Rijkswaterstaat, worden overge
dragen.
,EEN augustus is de eigenlijke datum
van mijn vertrek. Dan ben ik, om
precies te zijn, 51 jaar plus één maand
in dienst geweest van de Provinciale
Stoombootdiensten. Officieus wel te
verstaan, officieel maar 28 jaar plus
één maand. Van 1917 tot 1940 ben ik
in dienst geweest bij een agent van
de stoombootdiensten in Walsoorden".
Zo begint de heer W. Mahu uit Krui-
ningen zijn verhaal over ruim 50 jaar
werken bij de stoombootdiensten. Hij
heeft al officieel afscheid genomen.
„Tja, ik ben blij dat het achter de
rug is".
TERUG naar de jaren uit het verleden.
„Ik ben een van de weinigen, die de
ontwikkelingen van het speciale
vrachtautovervoer van zo nabij in de
dienst heb meegemaakt. Vroeger had
je het stukgoederenvervoer en het
losveevervoer. Het was mijn werk
om elke zending stuk voor stuk te
administreren. Ik bedoel maar, 100
kisten eieren was een lading, maar
een vaatje zoute vis ook. Maar dit al
les heeft, naar ik meen in 1928, een
een keer ge nomen. Toen is Van Gend
en Loos gekomen, die de hele boel
in vrachtauto's ging vervoeren. Ik
weet wel dat de chauffeurs heel wat
voor zo'n overtocht moesten betalen.
Want zowel de auto werd bevracht,
dat ging per vierkante meter, als de
lading die er in zat."
,DIT alles heeft geduurd tot, laat ik -
eens kijken, tot vlak na de oorlog.
Want het veer is ook nog eens vrij
geweest. Ik meen dat dat in 1945 was.
Dat heeft niet zo lang geduurd, want
in 1950 kwam de herinvoering van
het tarief. Vanaf die tijd kennen we
geen verschil meer in tarief voor ge
laden of ongeladen auto's. Voor de
oorlog betaalde bijuoorbeeld een
chauffeur van een vrachtwagen van
5 ton 2 gulden voor de auto en 20
gulden voor de vracht. Voor zo'n
zelfde wagen wordt nu betaald, eens
even kijken, nu ben ik buiten dienst
en nu weet ik het al niet meer, ben
ik het dan allemaal zo gauw verge
ten? Nou laten we zeggen dat nu voor
zo'n zelfde auto van 5 ton 5,50 gul
den wordt betaald, ongeacht of die
auto geladen is of niet."
„EN natuurlijk heb ik ook de ontwik
kelingen in de toename van het ver
voer over de Westerschelde meege
maakt. Ik weet nog wel, dat het, als
er in 1923 elf auto's per maand over
gingen, druk was geweest. Maar om
die tijd konden er ook maar drie
auto's op één boot. Toen kwamen er
boten met plaats voor acht auto's, nog
later de jerrie-boten, met een capa
citeit van ongeveer 25, en na de oor
log boten, die ongeveer 40 auto's kon
den meenemen."
OOK mijn werk is in de loop der jaren
veranderd. Vroeger hield ik me bezig
met administreren en controleren van
het stukgoederenvervoer. Goederen
klerk heette ik toen, maar dat is nu
een afgestorven rang. Toen dit werk
niet meer nodig was moesten we de
auto's van plaatsbewijzen gaan voor
zien Ook hadden we onze handen
vol aan het opstellen van de auto's.
We moesten ruzie zien te voorkomen,
want niemand vindt het leuk een
volle boot voor zijn neüs weg te zien
gaan. Bij de herinvoering van het ta
rief zijn de kaartverkoopkantoortjes
gekomen."
,IN 1954 ben ik agent geworden in
Kruiningen. Ik had de verantwoor
delijkheid voor de gang van zaken
op het terrein en voor hetgeen het
pèrsoneel uitvoerde. Van 1954 tot nu
toe heb ik dus alle ontwikkelingen
omtrent het veer Kruiningen-Perk-
polder meegemaakt. Ik ben bij de te
waterlating van de dubbeldekker ge
weest. Die dubbeldekker, da's een on
gelooflijk succes. Die heeft per uur
een capaciteit van 240 auto's. Het in
de vaart brengen van deze boot is
geen stap, maar een sprong vooruit.
Altijd is de capaciteit van de boten
te klein geweest in verhouding met
het verkeersaanbod. Maar ik denk.
dat nu die achterstand wel is inge
haald en ook dat nu de ontwikkeling
rond de verkeerstoename kan worden
bijgehouden."