WITKAR SEX Ook ballet moet strak zijn!! luud schimmelpenninck de man van de ö/ü'jf f'"Je hebt een iaar in is lijk onbedrukt papier tieve kracht WERKEN- NISTRATEUR igelen SCHOOL- krant - SCHOOL- krant ANN LEMMENS, 16 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 22 JUNI 1968 iwwerken aan de snelweg en wij met spoed een inse taal wordt verlangd, n aan de N.V. Algemene megen, tel. 08800 - 72220. .diensttreding DE VERDEELCENTRALE strekt tot aanbeveling ;zelige werksfeer, een goed ie sociale voorzieningen o.a. sn vakantie 3 snipperda- •kweek. ledingkorting. -18 uur bij: Ginnekenstraat 2, Breda i [(Van onze 20-Wij-redactie) Vrijdag 24 mei 1968 was voor Jex-provoraadslid Luud Schimmel- ipenninck een grote dag. Op die historische datum_ werd «sterdam geconfronteerd met de concrete uitwerking van een jvan de meest geniale ideeën van wijlen Provo: de Witkar, een klein wagentje, dat rijdt op [elektriciteit en zo de stad mj houdt van de vieze stinkende Ditatgassen. De Amsterdammers waren enthousiast, het ministerie [van Verkeer en Waterstaat minder. De minister verlangt n.l. t iedereen, die achter het Jstuur van een Witkar kruipt, fjin het bezit van een rijbewijs is. i Luud Schimmelpenninck (33 jaar): „De Witkar is een klein wagentje voor twee personen. [Het loopt op elektriciteit, dus geen ttinkende uitlaatgassen. Van deze Witkars gaan er in eerste instantie '1 over de gehele stad verspreid [worden. In laatste instantie zullen ■het er minstens duizend moeten 1 rijn. Als je ergens in Amsterdam |?it, pak je het eerste het beste [wagentje dat je ziet staan, gooit en gulden in de gleuf en rijdt reg. i Op die gulden loopt het karretje :en kwartier. Iedereen kan aan J 6e verwezenlijking van dit project I deelnemen. Voor 100 zijn er I deelname-certificaten te koop. [Voor die f 100 kun je per jaar 12 uur lang in dat karretje door de stad tuffen. Dat is zo'n vijftig kwartier. Als je geen 100 kunt missen kun je ook voor 25 I deelnemen. i Vele vooraanstaande Amsterdammers als bijv. de oud- burgemeester van Amsterdam, I Y® Hul, zien het nut van ons I Plan en hebben geld gestort. Ook I Ha?s Gruyters van D '66 en een I w? ®aads'edan doen met ons mee. J belangrijk vinden ze dit plan. he Witkars moeten van iedereen worden. Iedereen is er een beetje verantwoordelijk voor. Kijk, als de accu van dat wagentje opa i6eg en (jug opgeja(jen moet worden, dan begint er I mlen, °P llet dak een blauw JL te branden. Dat is I om JePzoeK aan de voorbijgangers wagentje naar de centrale ■«wMaist te rijden. mime6 dat doet krÜgb twee tijden "S °m 6en Kwartier te I um.mse gemeenteraad II, n"Is raadslid voor Provo. 2 lT,Donner-Van da Wetering oeimrl ,n de raad beejt over- t blinÜÜF' ie.dus terug kunt km i j°P 3e lidmaatschap, y„ï ™n zeggen, dat je indp-S, ™,at bereikt hebt met i. ^erd er rekening ™et ie gehouden?" ituie raad Z n 3ls prOVO alleen PPfm d- Daar m°et je ie van m J^rdreven voorstelling die ander»' He] ,gaat er om- da<t een raadsleden ook eens is her h f geluid hoorden, dat Je mLS?'^Snjkste geweest. ie luistoM WeJ dat ze naar je stans en' ze zieh voor maar Unt interesseerden. Werden »r jt.emmen geteld alleen 7„ 2 le,alleen. Moederziel witte fieteS hetr,00k b« het 8°edkoop was gehad2ennwhaadden ze 2000 fietsen ^fgawes'6verdervan PvdAb?6»'ikheid is hier, dat 114 in Amsterdam, die al sinds de oorlog hier het beleid bepaalt, dat ie een verkeerd beleid heeft gevoerd. Het centrum hebben zij tot het hart van het economisch leven gemaakt, terwijl datzelfde centrum juist vrij moest blijven voor het ludieke gebeuren. Op dit moment durft de PvdA haar beleid in deze niet te wijzigen. Ze is natuurlijk bang, dat ze daarmee ongelijk bekent. Trouwens, het gemeentebestuur van Amsterdam is ronduit slecht. Dat is te wijten aan een gebrek aan kwaliteit van de raadsleden. Bij de christelijke partijen krijgt iemand, die jarenlang ieuk werk heeft gedaan, voor een of andere schoolvereniging als beloning het lidmaatschap van de raad aangeboden. Bij de PvdA gaat het net zo met oud-bondsbestuurders. Er zjjn maar twee goede fracties hier in Amsterdam, die van de CPN en die van de WD, Voor de rest zijn er incidenteel wel goede leden, Ed van Thijn bijv. van de PvdA, maar God, die is ook al Kamerlid, terwijl die ook nog eens minister wil worden. Tijd voor de raad heeft ie daarom niet. Eigenlijk zouden alle mensen in een stad door middel van wijkraden bij het bestuur van hun stad betrokken moeten worden. Het gemeentebestuur wil dat echter niet, ze willen niet dat teveel mensen zich met het bestuur gaan bemoeien". 20WIJ: „Zie je een klimaatver- betering, sinds Provo de kop opstak?" L.S.: „Nee, de gemeente probeert de jongeren zoet te houden, maar er is geen sprake van een werkelijke interesse voor de jeugdproblemen. „Hai in de Rai" (de gemeentelijke love-in in het oude Rai-gebouw) werd gewoon gehouden op een moment, dat het niet anders meer kon. Ze moesten wel. Hadden ze het toen niet gedaan, dan was het zeker in Amsterdam tot nieuwe uitbarstingen gekomen." 20—WIJ: „Wat vindt Luud Schim melpenninck van geweld bij demonstraties?" L.S.: „Geweld op zich is natuurlijk zinloos. Geweld tegen personen is nooit te verdedigen. Maar het is echter niet altijd te voorkomen. Bij een situatie waar grote groepen buitengesloten worden, zoals de negers in de Verenigde Staten, gaan die groepen hun recht met geweld zoeken. Organisaties als Socialistische Jeugd en Rode Jeugd, die hier geweld trachten te introduceren staan eigenlijk nog in een voorbij tijdperk. Die organisaties die ik net al noemde zijn ook heel anders van opzet dan Provo. Provo was ongrijpbaar door zijn pop-art - karakter. Deze groepjes echter nemen zichzelf dodelijk serieus, zijn zeer streng georganiseerd en daardoor weinig flexibel. Ze leggen zich uitsluitend op geweld toe en moeten het daardoor afleggen tegen de politie. Dat zie je bijv. bij de Telegraaf- rellen! Kijk, Provo pakt dat niet aan met de loeiharde vuist, nee, Provo deed het anders. Provo gaf de beroemde namaak - Telegraaf uit. Het was net echt. De artikelen die daarin stonden konden zó uit de Telegraaf komen, alleen alles werd nog eens een tikje overdreven. Door die methode te gebruiken kwamen de gevaren van een dergelijk blad pas goed tot uiting!" (Van onze 20-Wij-redactie) „Duidelijkheid wordt er ook steeds merkbaar in de VVD. Men hoeft maar te denken aan ons aller Haya, die het aange durfd heeft om in de sneltrein van Elburg naar Staphorst een pilsje te drinken voor de drei gende camera's van de VPRO, en het tumult dat daaromheen ontstaan is op bewonderens waardige wijze heeft verduurd. Zo schrijft een sarcastische middelbare scholier in een poli tiek beschouwinkje in „Klimop", het zeer goed geredigeerde orgaan van de jongensstudenten- club „In vinea domini" te Roosendaal. Het is een relaas, dat je met plezier leest en dat scherp afsteekt tegen sommige vertelsels, die in andere schoolbladen nog wel eens voor blijken te komen: de verslagen van>een uitstapje bijvoorbeeld, die gewoonlijk eindigen met de onthulling, dat men „voldaan naar huis keerde". Het blad heeft zijn leesstof overzichtelijk en systematisch over de pagina's verdeeld. Alles wordt ondergebracht onder vaste opschriften zoals Binnen landse Zaken, Buitenlandse Zaken, Defensie, Volksgezond heid, Recreatie, Ontwikkelings hulp, Ruimtelijke Ordening Een systeem, dat verrassend goed werkt. De redactie kan er verder op bogen, dat het veel interessante artikelen te bieden heeft, zoal het verhaal van een van de meisjes-leerlingen, die twijfelt aan de verwezen lijking van sociale diensplicht voor meisjes en verder een kritische beschouwing over de verhouding leraar-leerling. Het blad „Spring" is een lente- uitgave, samengesteld door de redacties van de schoolbladen van het Mencia de Mendoza Lyceum en het O. L. V.-lyceum in Breda. Een .geslaagd nummer, dat zonder veel glimlachjes niet is door te lezen. De redacties hebben kennelijk en gelukkig veel waarde gehecht aan een inspirerende humor. In de inleiding schrijven zij aanbevelend: „Op pagina 9 vindt u een onthullend en der halve tegelijkertijd schokkend stuk, dat u de preutse schellen van de ogen zal rukken in ver band met SEX en wat dies meer Ann Lemmens is 26 jaar. Zij woont in Bergen op Zoom in en kele gezellige en smaakvol inge richte kamers. Ze heeft grote, sprekende ogen en ze vertelt ge makkelijk, Ze zegt: „De mensen hier zitten nog veel te vast. Laat het woord ballet vallen, en ze denken onmiddellijk aan allemaal lieve kindertjes in mooie tutuutjes en aan het Zwanenmeer. Ze ko men gewoon nog niet verder, want de meesten begrijpen het niet. Als je een uitvoering geeft komen er allemaal trotse moeders- Die vinden na afloop dat hun Mientje beslist het mooiste was. Dat is be grijpelijk, maar je komt er geen stap verder mee. Als daar maar eens verandering in kwam, dan waren we een eind op de goede weg Ann Lemmens staart hoopvol in een onbestemde verte. Ze woont ongeveer zes jaar in Ber gen op Zoom en eerst nu begint haar balletschool die de fraaie naam „Terpsichore" draagt, enige bekendheid te krijgen. Dat is niet in de laatste plaats aan Ann zelf te danken. Ze werkt er keihard en vol overgave voor. Toen ze van de Nationale Bal letschool in Amsterdam kwam, waar ze haar opleiding kreeg, had ze eerst het idee dat ze per sé „zou en moest" dansen. Het is er nooit van gekomen. Ze raakte in Bergen op Zoom verzeild en ze is er niet meer weggegaan. Waar om „Ach, ik weet het eigenlijk niet. Ik vond balletten maken ook erg leuk, kinderen boeiden me ontzettend en van het een is het ander gekomen", zegt ze. Een car rière als prima ballerina wilde ze eigenlijk niet eens meer, „want hier kun je echt met de meisjes werken. Een choreografietje met ze maken en een beetje met ze ex perimenteren"- Vooral dat laatste doet Ann Lemmens bijzonder graag. Ze heeft ongeveer 260 leerlingen „Ik geef ze geen opleiding op een schoolse manier, maar ik vang ze (Van onze 20-Wij-redactie) Als je je voor de film interesseert maar niet in de gelegenheid was een van de Nederlandse of buitenlandse filmfestivals bij te wonen, kun je altijd nog volgende maand in Dordrecht die schade inhalen. Van 1 tot en met 6 juli namelijk organiseert het vormings centrum „Crabbehof", Talma- weg 10, een filmwek onder leiding van de cineast Bert Huizinga. Er worden een aantal moderne films vertoond en zo zinnig mogelijk geanalyseerd. Het leukste van die hele week lijkt ons dat je ook zelf hele maal bij het filmen betrokken wordt. Je mag een eigen scenario maken en er worden groepjes gevormd om dat scenario helemaal uit te werken. Op de een na laatste dag kun zij. Lees dit!" Die pagina wil je dus niet overslaan en het gevolg is een sexueel denkertje. „Sex is lijk onbedrukt papier" staat er. Het papier van deze aanbevolen bladzijde is dan ook verder onbedrukt. Tip voor andere bladen, als er wéér eens te weinig kopij is! „Spring" heeft het echter niet bij lente-kolder gelaten. Onder de indruk van de geweld dadige dood van dr. Martin Luther King laat men de negerleider zelf aan het woord: een gedeelte uit een toespraak tijdens de mars voor burger rechten naar Washington in 1963. Een vierde klasser van de Rijks-hbs in Vlissingen schrijft in zijn schoolblad „Perspektief" over een bijeenkomst van niet- rokers die hij heeft bijgewoond. Hij pleit ervoor om nooit met roken te beginnen. Of ermee te stoppen. In hetzelfde blad wordt voorts een diepe teleur stelling uitgesproken over de geringe belangstelling voor een discussieavond. „Mensen als we zo door gaan", aldus de schrijver van deze klacht, „wordt onze school een duffe, dorre troep". De redactie van „Stulta Graviaque", het orgaan van de Bredase gymnasiastenvereniging „Vivat Gaudium" publiceert een verrassend interview met bisschop H. Ernst. Jammer van die langdradige inleiding, waarin wordt uitge'e d, dat de fietsen werden gestald, dat men in een wachtkamer kwam, dat men opstond en naar een ander vertrek werd geleid, dat de bisschop daar een hand gaf enz. Gelukkig doet dit euvel niets af aan het goed gehanteerde vraag-antwoord- systeem, dat hierna volgt. Het nummer besteedt ook zeer ruim aandacht aan de Vietnamese oorlog. Het laat enkele ouderen hun mening over het vraagstuk geven, maar ook de opvatting van een jongere is eraan toegevoegd. Er zullen op de betogen wel reacties komen van diverse leerlingen, want hier en daar wordt stevig gepleit voor voortzetting van de strijd. Af en toe komt in de school kranten ook het onbehagen aan de orde over de mentaliteits- kloof, die tussen de oudere en de jongere generatie ligt. Zo schrijft een leerlinge van de Bredase r.-k. huishoudschool Regina Pacis in „Tam Tam" onder andere: „Moeten zij (de ouderen) nodig de jongeren bekritiseren, als ze er zelf voor zorgen, dat ze futloos worden? De jeugd heeft het nodig om aangemoedigd ta worden! Hoe kan iemand vol wassen worden, als hem niet wordt geleerd zelfstandig te zjjn? Komt dat door de jeugd? Of zorgen de ouderen daarvoor? Ik weet het niet." De schrijfster nodigt uit op haar stukje kritiek te leveren. De „Germa Gong" van de Gerardus Majellaschool te Dongen is naar uiterlijk niet, naar inhoud wel aantrekkelijk om te lezen. Interessant in het laatste nummer is de leerlingen enquête over hoofdzakelijk politieke onderwerpen. Een dergelijke schoolenquête, waar aan niet door alle leerlingen is deelgenomen, is natuurlijk niet typerend voor de samenstelling van de schoolgemeenschap, maar de uitslag is toch wel aardig. Zo geven de meesten van de geënquêteerde leerlingen (27,5%) bjj de politieke partijen de voorkeur aan D'66, gevolgd door KVP (21,25), PvdA (11,25), Chr. Radicalen (8,125) en PSP (8,125). De meest gewaardeerde politicus is Luns (35%), gevolgd door Schmelzer (8,75). Bij de minst gewaardeerde politici staat Koekoek aan kop (29,375%), vóór Schmelzer, die in deze categorie zelfs 20,625% van de stemmen kreeg. De Gaulle wordt door 5% van de geënquêteerden verguisd, Cals en Johnson elk door 1,875%. Bij de omroepen gaat de meeste sympathie uit naar de VARA (18,88%), daarna AVRO (15,34), VPRO (13,57) en KRO (12,98). Opvallend is echter, dat maar liefst 17,11 procent hierover geen mening had. „Kontakt" van het Prof. Zeemanlyceum in Zierikzee staat qua kwaliteit niet op een hoog peil. De toneelrecensie over „Die Physiker" bijvoorbeeld vinden we een typisch eerste klasser-stukje, hoewel het toch door een leerling uit de hoger» klassen moet zijn geschreven. Het spel wordt gekraakt zonder enige verdieping in de op vattingen van regisseur en schrijver. De „recensent" beperkt zich hoofdzakelijk tot een korte inhoudsbeschrijving. We geloven ook niet, dat het stukje folklore over het Strafeest in Noordwelle" in een school krant thuishoort. „Spetter" van de Roncalli m.m.s. te Bergen op Zoom is deze keer nogal zwaar van inhoud. Uit zo goed als alle bij dragen spreekt een nauwe betrokkenheid bij tal van pro blemen. Opmerkelijk is, dat vrijwel alles toegespitst is op „de bom", drugs, de angst machteloos te zijn tegen de dreiging van deze materialistisch» wereld, en de homosexualiteit. Niet de gehele inhoud is van hetzelfde hoge gehalte. De cliché- versjes bijvoorbeeld zijn wel aardig, maar verdienen niet da naam „gedichtjes". op en probeer zo gezellig mogeljjk met ze om te gaan" en die laat ze doen waar ze zelf het meeste zin in hebben. Ze zegt: „Als je de kinderen aan het werk ziet, dan kun je meteen merken dat er veel inzit Het culturele klimaat hier is dus echt wel gunstig. Maar van bovenaf wordt er niets gedaan. Je kunt dat ook niet forceren, want er gebeurt in Bergen op Zoom gewoon te weinig. We hebben hier geen schouw burg en de mensen zouden voor een balletuitvoering dus naar Roo sendaal moeten. Dat doen ze niet en dus komt er hier ook nagenoeg geen verandering in de situatie. Als ze nou maar eens op te por ren waren voor een experiment en ze durfden er wat ëeW in te steken, dan ben ik ervan over tuigd dat er iets zou gebeuren. De mentaliteit die er nu heerst is te veranderen. Maar dan moet je bij de jeugd beginnen. De ouders ko men vanzelf mee als ze door de kinderen enthousiast worden ge maakt. En eerlijkheidshalve moet je dan nog de première van je eigen produkt bijwonen. Onder leiding van Paul Bartels wordt trouwens in datzelfde „Crabbehof" van 22 tot 27 juli een theaterweek gehouden. Ook hier weer: niet alleen kijken, maar ook dóen. Jezelf creatief uitleven in tekst dramatiseren, decors bouwen, grimeren en zelf spelen. Het einde voor iedere vooruit denkende hippeling lijkt ons de „Play-in 1999". Samen met de beeldhouwer Henk Groen huis mag je een weekje in de toekomst stappen. Dat betekent: met totaalkunstenaars verf mengen, polyester bouwsels maken, spelen met praatpoppen, ruimtelijk schilderen, heel veel decibellen horen, knutselen met snoeren en watts etc. Ieder weekje kost je zeventig guldentjes. ik zeggen, dat ik nu al begin te merken dat er héél, héél lang zaam iets begint te veranderen. Ik heb al uitnodigingetjes gehad om op te treden voor verenigingen. Dus niet uitsluitend voor de ou ders van de meisjes, maar gewoon voor mensen die iets van ballet willen zien". Iets dat Ann Lemmens ook niet lekker zit is, dat er nog steeds geen jongens aan ballet willen gaan doen. Zij zegt daar over: „Ik geloof dat er bij de jon gens een soort schaamtegevoel heerst. Kijk, meisjes vinden het niet zo erg ais niet alles helemaal volmaakt is. Die zijn bij wijze van t spreken al tevreden als ze een leuk pakkie aanhebben. Dat is bij jongens niet het geval. Die heb ben een bepaald soort gêne waar ze niet overheen komen- Die ren nen veel liever stoer achter een bal aan. Daarbij komt ook nog dat veel ouders een misplaatst idee over jongens en ballet heb ben. Die denken daj alle jongens die aan ballet doen homosexueel zijn of het worden Ze krijgen van die verwijfde beweginkies. Hè. En daar passen ze dan voor. Dat zijn natuurlijk argumenten die kant noch wal raken! Dat is je reinste kolder!" Ondanks al deze problemen is Ann Lemmens verre van pessimis tisch. Ze is blij met haar school, met haar leerlingen en met het - werken met deze kinderen uit de Westhoek van Brabant. Het is echter ook weer niet zo. dat ze zich neerlegt bij de huidige si tuatie. Ze wil absoluut vooruit. Ze doet daar ook van alles voor, „Ik ben aan het trachten de men sen te laten zien wat ballet eigen lijk is. Dat idee van die zoetige tu tuutjes moet eruit. Dat is niet gemakkelijk, want ze zit gewoon met een soort erfelijke belasting. Ik probeer mijn leerlingen daar vanaf te helpen. Je moet naar wat moderner ballet. Strakkere bewegingen, zonder franje. In dat moderne ballet kun je tenminste een emotie leggen- Romantische balletten hebben dat niet. Of de emotie druipt ervan af. Hard en strak moet het worden Niet alleen in het ballet maar ook in alle andere kunstvormen. Een „My fair lady", gespeeld door een Jasperine de Jong emotioneert veel meer dan bijvoorbeeld een Wagner opera. Wat dat betreft is Bach eigenlijk een man van zijn tijd en van alle tijden geweest. Die blijft strak en daarom is hij ook zo geweldig". Hans van Reijsen

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 9