Werken aan pastoraal van toekomst „Maartenshof" leidt leken op voor zielzorg Luchtmacht 55 jaar KNVL naar Ypenburg Gesprek met studenten openbaar Johnson wordt katholiek 1die móéten well >goedzijn\ Andere kaarten Even vreemd Wijding Achterhaald Positiefs Stage Nederlanders in secretariaat voor de eenheid BRITS BLAD: tahac de individuele haarlotion I PHILIPS BATTERIJENl Op 19 juni UAG&LAD DE STEM VAN DINSDAG 11 JUNI 1968 9 (Van een onzer redacteuren) BREDA In 1965 richtte de toenmalige bisschop van Breda, G. H. de Vet, het instituut voor pastorale werkers „Maartenshof" op. Het was een wat vreemd aandoend instituut, want het zou iets heel nieuws gaan brengen: leken diie in de zielzorg zouden gaan werken. Het deed daarom zo vreemd aan, omdat voor de katholiek de ziel zorg nu eenmaal het onbetwiste terrein van de priester was. Hoe kwam bisschop De Vet, die tijdens het Concilie lid van de Commissie voor het Iekenapostolaat was, op het idee om leken b|j de zielzorg te gaan inschakelen Directe aanleiding tot zijn besluit was een rapport van het Kath. So ciaal Kerkelijk Instituut, het Kas- ki. Vooral door het afnemen van het aantal priesterroepingen maak te de bisschop en hij trouwens niet alleen zich zorgen over een dreigend priestertekort. Het was toen al geen geheim meer dat de kerk als geheel, en dus ook in Ne derland, crisisjaren te wachten stonden. Een toestand die nog som berder werd bij de wetenschap, dat een steeds meer vergrijzende cle rus die moeilijkheden zou moeten opvangen. Met de gegevens van het Kaski voor zich had de bisschop gezien dat er in 1970 al te weinig pries ters beschikbaar zouden zijn om alle parochies te bedienen. Dit bracht hem op het idee om leken te laten opleiden, die de dreigende tekorten in de pastorieteams zou den kunnen opvullen. Het is wel goed hierbü aan te tekenen, dat de oprichting van „Maartenshof" voor bisschop De Vet geen noodoplos sing was. Het instituut paste na melijk ook in het beeld dat hij zich van de toekomst maakte: de kerk waarin de leek een eigen, hem toekomende plaats zou krijgen. Sinds de oprichting van „Maar- .enshof" zijn er nu drie jaren voor bij. De cursus van het instituut duurt vier jaar. Dat betekent dus, dat -de eerste afgestudeerden over een jaar beschikbaar komen. In de drie voorbije jaren zijn de kaarten een stuk anders komen liggen. Be halve door een tanende belangstel- ling voor het priesterambt is het" 1 aantal beschikbare ,-priesters ook I nog afgenomen door ambtsverla ting, Maar daarnaast zijn er in een overrompelend tempo ook an dere gedachten gegroeid over de zielzorg, over de structuren waar binnen de zielzorg bedreven moet worden en over de functie en het werkterrein van de priester. Op dit moment is het mogelijk de vraag te stellen, of een terug lopend aantal beschikbare pries ters ook een priestertekort zal op leveren. Wat in 1965 een noodza kelijk minimum-aantal leek kan bij een volgende prognose wel eens als voldoende aangemerkt worden. Voor velen is de hele opzet van „Maartenshof", zoals bestuur en directie die zien, een wat moeilijke zaak, doordat wij in de katholieke kerk de nu eenmaal de leek in de zielzorg nog niet kennen. Tot voor kort bemoeiden leken zich, door hun werk in kerkbesturen, uit sluitend met de financiën van de parochie. Zielzorg was de taak van de priesters. Enige verandering kwam daarin, toen leken opgeno men werden in de pastorale raden, diocesaan of dekenaal, maar ook dat gaat meestal niet verder dan vrije tijdsbesteding. „Maartenshof' gaat straks leden afleveren die van de zielzorg hun beroep maken. Dat zal in het begin wel even vreemd aandoen, want voor onze begrippen valt kerkelijk werk al tijd samen met de wijding. Een kerkelijk ambtsdrager was pries ter, of denk aan subdiakens en diakens zou het binnen afzien bare tijd worden. Priester zijn was evenzeer een beroep, zij het dan ook op hoger niveau, als bak ker, notaris, boer of bankwerker. Om het maar eens populair te zeg gen: het vulde je leven, het bracht je tot een bepaalde stand en het verschafte kost en inwoning. Maar ook de gedachten over het priesterschap staan niet stil. Dat bleek destijds wel, toen in Frank rijk het experiment met de pries ter-arbeiders werd Ondernomen. Toen bleek ineens, dat priesters niet per se in een pastorie of in een klooster moeten wonen en dat ze ook op andere manieren hun kost kunnen verdienen dan door missti- pendia, Wel riep die toestand meteen de vraag op, op welke manier die gewijde arbeiders dan ook nog priester waren. Want priester zijn betekende sacramenten bedienen, preken, godsdienstonderricht ge ven, geestelijk adviseur zijn, wel doende rondgaan en vaak bemid delen in de meest uiteenlopende conflicten. Wat bleef er van het priester zijn over als al die geijkte taken wegvielen? Mevr. Tine Govaart-Halkes Is daarmee de bestaansgrond van het instituut voor lekezielzor- gws in het geding? Is het al een achterhaalde zaak nog voor het zijn eerst cursisten heeft afgeleverd? Concrete vraag aan adjunct-direc trice mevr. Tine Govaart-Halkes: «is er in de toekomst en die begint dus volgend jaar plaats «i werk voor uw afgestudeerden?" «oor mevr. Govaart is die vraag er met. Althans niet in dit verband, want voor haar is het bestaan van „Maartenshof' niet primair verbonden met een al of niet be staand priestertekort. „Maartens- F benadrukt zij, leidt namelijk S1 pn,e.sters °P> maar ook geen mensen die als verlengstukken van Westers of als zielzorghulpjes moeten gaan dienen, of die de ga- of gaatjes in het huidige ziel zorgpatroon moeten vullen. Maartenshof" leidt mensen op in aeC" ,eigen> creatieve inbreng m de zielzorg kunnen hebben, die ki,L van de totale zielzorg S yorrijken. Iets van die ei- naa 'd lS, te vinden in de eigen "aam, pastorale werkers. Die vraag is feitelijk nu nog niet opgelost. De onzekerheid omtrent de functie van de priester is on derwerp van uitgebreide studies en enquêtes. Kwesties als celibaat, part-time-priesterschap en ambts verlating zijn in wezen vaak terug te voeren op dezelfde onzekerheid. Eén ding is intussen wel duidelijk geworden: priester zijn is meer dan een kwestie van levenshouding dan van levensomstandigheden. Priester zijn is in ieder geval en dat is 'n wezenlijk punt 'n kwes tie van wijding. Dat behoeft ziel zorger, of pastor, niet te zijn. Me vrouw Govaart zegt het aldus: „Pastor zijn is een beroep dat een eigen deskundigheid vereist, een deskundigheid waar „Maartenshof" voor opleidt. Dat valt niet samen, hoeft althans niet samen te vallen, met priester zijn. Priester zijn is een binding, een oriëntatie, een perspectief, waaraan je op ver schillende manieren vorm kunt ge ven". Voor de priester betekent dit, dat zijn sacramentele wijding, het meest eigene van zijn priester schap, in zijn leven een eigen be tekenis zal moeten krijgen, die niet onvoorwaardelijk hoeft op te gaan in fulltime pastoraat. Al deze overdenkingen, die lang niet tot de kern doordringen, ma ken het eigenlijk alleen maar moei lijker om tot een welomschreven taak voor de priester of voor de niet-gewijde kerkelijke functionaris te komen, de vraag is trouwens ook, of dat wel nodig is. De Kerk is in beweging gekomen en wie zal zeggen of het goed is naar een nieuwe periode van rust te verlan gen? Kerk zün betekent in bewe ging zijn, bestaande waarden tel kens herijken, steeds opnieuw de spanning opvangen tussen gedach ten en plannen enerzijds en de rea liteit aan de andere kant. Dit kerk-zijn bepaalt in wezen ook het beleid van „Maartenshof". Toen drie jaar geleden de eerste kandidaten geaccepteerd werden gold als voorwaarde, dat men zich, na voltooiing van de studie, volledig in pastorale dienst zou stellen. In feite dus weer een dui delijke terreinafbakening. Men is daar in zoverre op teruggekomen, dat nu ook kandidaten geaccep teerd worden die de studie willen volgen om straks hun huidige be roep naar pastorale normen beter te kunnen uitoefenen. Het programma van „Maartens hof", dat mevr. Govaart omschrijft als vier jaar lang een veelzijdige reflectie op de werkelijkheid en de levensvragen van nu, kan men in twee delen opsplitsen. De eerste twee jaren worden besteed aan een meer theoretische vorming, het der de en vierde jaar bieden een meer directe voorbereiding op het pas toraat. In de leerstof van het eer ste jaar staat de mens centraal, het tweede jaar bestudeert de mens in de gemeenschap waarin hij leeft. In het derde en vierde jaar gaan de studenten ook prak tisch pastoraal werk doen, waar bij ze hun ervaringen en hun vraag stukken neerschrijven in scripties. In hun leerstof krijgen dan de pas- toraaltheologie en -psychologie een voorname plaats en er wordt rui mere aandacht besteed aan de me thodiek van het pastorale werk. Al les bijeen dus een echte en gede gen beroepsopleiding. heeft de directie van „Maartens hof er bij de selectie van kandida ten op toegezien, dat ze mensen aannam die zich na een goede be roepsopleiding al een positie had den opgebouwd, maar die nu uit pastorale bewogenheid deze richting in wilden. „Maartenshof" wilde in elk geval geen toevluchtsoord wor den voor lieden die niet weten wat ze willen. Maar dat houdt in, dat die mensen, die in hun eigen be roep al wat betekenden, zich in een heel nieuw beroep, nieuw voor iedereen, waar moeten maken. In de wetenschap dat ze met argusogen bekeken worden. Dit laatste is heel menselijk. De afgestudeerden van „Maartenshof" zullen in vele gevallen moeten sa menwerken met priesters en in we zen betreden zij mede het terrein waarop de priester tot nu toe het alleenrecht had. Zij vormen een nieuwe categorie pastorale werkers met wie de priesters tot team work moeten komen. Sinds een jaar is de eerste jaar gang studenten bij wijze van stage in de praktijk gedoken. Hun diver siteit van werkterreinen toont aan dat hun opleiding in zekere zin ge richt is op vernieuwing van de ziel zorg en van de zielzorgstructuren. Twee cursisten zijn toegevoegd aan dekenale zielzorgteams, een is werkzaam in een parochie waarin ze normaal met de parochiegees- telijkheid optrekt, 3 hebben in pa rochies een duidelijk omschreven taak: zorg voor weduwen bijvoor beeld, of voor bejaarden of jeugd. Een van de studenten doet praktijk in het bedrijfsapostolaat, maar er zijn er ook die in het onderwijs of in het maatschappelijk werk, hun eigen beroep, blijven. Ondanks de vier jaren van stu die en gedegen training ziet het er naar uit, dat de overgang naar het fulltime - pastoraat geen een voudige zaak zal zijn. Tenslotte Over de waardering die de praktijk-studenten tot nu toe krij gen zegt mevr. Govaart: „Voor wat betreft de parochianen ben ik vrij optimistisch. De waardering door priesters is van geval tot ge val anders. Het hangt niet alleen van de persoonlijkheid van de pas tor af, maar ook van de manier waarop de priester de huidige si tuatie bekijkt. Priesters die het nu moeilijk hebben met zichzelf of met deze tijd zijn niet altijd de beste compagnons. Overigens moet ik zeggen: we hebben zojuist een bijeenkomst op „Maartenshof" gehad van priesters bij wie onze mensen werken. Al len waren het er over eens dat er, na een aarzelende start, nu al zo veel positiefs over te zeggen valt, dat ze hen niet graag zouden mis sen. Een heel concrete moeilijkheid is de financiering van de pastorale werkers. Daarover is nog veel on duidelijkheid. Alles zal afhangen van het benoemingsbeleid en het financieel bestuur van bisschoppen en dekenaten. Die zijn bepalend voor een blijvende toekomst. Men heeft deze krachten wel nodig maar het hele kerkelijke personeelsbe leid moet nog herzien worden". Intussen gaat het experiment „Maartenshof" want dat is het tenslotte nog voort. Er wordt gewerkt aan een pastoraal van de toekomst, die meer banden zal heb ben met de werkelijkheid van alle dag dan de seminarieopleiding van voorheen. En juist dat kan bestuur en directie van het instituut een gevoel van gerustheid geven als ze praten over de toekomst van hun studenten „Er zal een hergroepering komen van alle kerkelijke diensten en ambten", overweegt mevr. Govaart, „Dan denk ik aan de opbouw van een kerk die zeer bescheiden moet zijn en waarbinnen de verantwoor delijkheden voor de eigen opbouw en voor de werkzaamheid van het christendom in de wereld over veel meer mensen gespreid zullen zijn". (ADVERTENTIE) ROMe (KNP) 4 Nederlanders co* uStMen d°°r paus Paulus als s>l oren in het secretariaat voor eenheid der christenen benoemd. 'enlZÜLPr,0t-, dr' Th' C' de Kruyf school te Utrecht® th,eol°eische hoge- msc werit.r Pater G. Zegwaard Van' de Inrt™"1 het secretariaat Jakarta - bisschoppen te "ecumenischo^u belast met alle ter Arnold Ich >?n ln Indonesië, pa- van de oen.m iT °'p" secretaris ZuidafrikaanS.ew h commissie der Jesburg en nr )lSldoppen in Joan- 'heeft'dSaragat van doeraten l Va" de christen nieuw l ^anno Rumor' verzocht, einde te m l 46 vormen en Ctisis. «ie on 5" 3311 de regerings P 5 Juni begonnen is. (ADVERTENTIE) NEW YORK (KNP) Veel waar nemers voorspellen dat de president van Amerika, Johnson, toe zal tre den tot de katholieke kerk. Aldus bericht het Engelse katholie ke weekblad „The Catholic Herald". Als dat zou gebeuren volgt hij zijn dochter Luci na, die in 1965 katho liek werd. Johnson is baptist. De laatste twee, drie jaar schijnt Johnson een groeiende belangstelling voor de katholieke kerk aan de dag te leggen. Meestal gaat hij zon dags naar de katholieke kerk van Sint-Dominicus in Zuid-Washington, of, als hij thuis is, naar de kerk van Franciscus Xaverius vlakbij zijn boerderij. Johnson volgt nog geen lessen om katholiek te worden. Sommigen verwachten dat hij pas na januari 1969, als hij geen presi dent meer is, katholiek zal worden, aldus de Catholic Herald. Het geheim van het onvergelijkelijke karakter dat aan alleTabac Original creaties eigen is, berust op het volgende principe: van het beste hebben wij het meest edele gekozen en voor u uitgebalanceerd. De individuele geur van Tabac Original vormt een onmiskenbare bijdrage tot verster king van uw strikt persoonlijke accent. Alleen onze creaties mogen dit teken nr dragen. Het is internationaal gedeponeerd en staat garant voor geur en kwaliteit. after shave, pre-shave, scheerzepen en -crèmes, deodorants, talkpoeder, eau de cologne, haarcrème, haarlotion, luxe zepen Haartabac is een individuele haarlotion. Bestemd voor de persoonlijke verzorging van uw haar. Haartabac bevordert de natuurlijke bloed circulatie van de hoofdhuid en bestrijdt haaruitval, roosvorming en hoofdjeuk. Regelmatige massage met Haartabac geeft u het gewenste resultaat: gezond, levendig en glanzend haar. Haartabac werkt verfris send en opwekkend. De individuele geur accentueert het gevoel goed verzorgd te zijn. Haartabac in de doserende flacon vanaf f 3,95. MAURER+WIRTZ STOLBERG IM RHEINLAND DEN HAAG (ANP) Ter gele genheid van het feit, dat de Konink lijke Luchtmacht op 1 juli a.s. vijf envijftig jaar bestaat, zal op die dag de bevelhebber der luchtstrijd krachten, luitenant-generaal A. B. Wolff, bij het monument op de vliegbasis Soesterberg een krans leggen. 's Avonds houden alle onderdelen het korpsdiner. Prins Bernhard heeft toegezegd aan te zitten aan het di ner in de officiersmess van het hoofdkwartier in Den Haag. Prins Bernhard zal op woensdag 3 juli op de vliegbasis Soesterberg (Van onze redactie binnenland) APELDOORN Waarnemend voorzitter H. Schaper van de Ko ninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (K.N.V.L.) heeft vrijdag op de algemene vergadering in Apeldoorn gezegd dat het wel licht mogelijk zal zijn de vliegop- leidingen te Rotterdam over te bren gen naar Ypenburg als dit vlieg veld een z.g. slapende basis van de luchtmacht wordt. In Rotterdam komt men ruimte te kort. Overi gens is het wachten op de defensie nota, die deze maand zal verschij nen. een tentoonstelling openen die daar dan als onderdeel van „een open week" zal zijn ingericht. Naast het modernste materieel van de lucht macht zullen ook vliegtuigen, docu menten en foto's uit langvervlogen jaren te zien zijn. Die vliegtuigen van oudere datum en de documen ten zullen te gelegener tijd, zoals luitenant-generaal Wolff het vorige jaar heeft bekendgemaakt, op Soes terberg onderdak vinden in een luchtmachtmuseum. Prins Bernhard is verder voorne mens op vrijdag 5 juli 's avonds de reünie bij te wonen van oud-officie ren en oud-onderofficieren die, zoals al is gemeld, dan op de vliegbasis Soesterberg wordt gehouden. Aan de voorbereiding van een vlucht in formatie over verscheidene gro te steden van ons land wordt nog gewerkt. (ADVERTENTIE) (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Na veel geharre war tussen de diverse studentengroe peringen onderling zijn premier De Jong en minister Veringa (O. en W.) het zaterdag met de Nederland se Studenten Raad (N.S.R.) eens ge worden over de datum van een ge sprek over diverse zaken, die de studenten momenteel beroeren. Het gesprek vindt plaats op woensdag 19 juni a.s. te Utrecht en zal openbaar zijn. Hoofdpunten van de agenda zijn: de bestuursvorm van de universiteiten en hogescho len, de democratisering van het on derwijs en de organisatie van de stu dentenvoorzieningen op lange ter mijn. Zaterdag is dat afgesproken. Er deden zich nog moeilijkheden voor toen enkele vertegenwoordigers van oppositiepartijen in de „raad van 50" (het studentenparlement) aan het ges) ek met premier De Jong er minister Veringa wilden deelnemer

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 15