Rita Reys en Pim Jacobs
niet meer samen op podium
Bruine armen moeten bloot.
Ookc
hun
Marie Cécile vertelt
Radio Vaticana
wordt
„Pop-station
Blaman prijs
voor
Bob den Uyl
VPRO beraadt
zich over
nieuwe structuur
Konvooi-leidster
Volle zalen
muimuimujmium
UIT DE KUNST
m iu m ui m ui rri uuf m
NEDERLAND I
Het andere Nederland
NEDERLAND II
Dubbelspion
BELGIë Vlaams
Luitenant Tenant
BELGIë (Waals)
Le journal d'une femme
de chambre
Bruine armen moeten bloot
van de nieuwe zomerjurkmode.
En de rok moet wijd zijn. De
kraag moet groter en witter. En
de taillelijn moet de hoogte in.
De stoffen moeten licht en
luchtig wezen en bedrukt zijn
met bloemetjes, bloemetjes en
bloemetjes. Aldus geschiedde.
De maatkeuze hielden we ruim.
De prijsjes laag: 29.75 tot 98.75.
Zet uw zonnebril op
en stap naar
BARETTEN
VERHOUD
Solo
van
SP^^;dDrerdasavon'
1 Sa
DAGBLAD DB STEM VAN DINSDAG 28 MEI 1968
VATICAANSTAD (AP) Radio
Vaticana heeft besloten, elke
week een half uur pop muziek te
gaan uitzenden. Dit programma om
vat alles in dit genre: van een pro
test-song in Italiaanse stijl met veel
voetengetrap tot een somber lied, ge
titeld: „God is dood".
Leider van het programma, waar
van reeds enkele proefuitzendingen
de ether in zijn gegaan onder de titel
„Geestelijke waarden in de liederen
van deze tijd" is een Italiaans pries
ter.
Te beginnen met 9 juni wordt het
half uur „pop" een vast onderdeel
van de radio-programma's onder de
nieuwe titel: „Zeg mij hoe gij zingt".
Doel van het programma is vol
gens de leider, pater Pellegrino, „de
Vaticaanse radio binnen de werke
lijkheid van het dagelijks leven te
brengen".
Beatmuziek is niets nieuws in
de r.-k. kerk. Een decreet van het oe
cumenisch concilie over de liturgie
heeft de weg gebaand voor het even
tueel gebruik van pop-ritmen en jazz
in religieuze diensten.
In de hele wereld zijn reeds proe
ven met beat-muziek in deze dien
sten genomen. In Rome speelt het
combo „The Ultimates" geregeld in
missen in het instituut van St.-Alas-
sio".
Radio Vaticana is zich pas dit jaar
met de pop-muziek gaan bezighou
den. Haar proefprogramma, dat in
verschillende talen werd uitgezon
den, heeft gemengde reacties gewekt.
Seminaristen van het Lateraans se
minarie te Rome vroegen om meer
liefdes- en protestliederen om de te
genwoordige jeugd te leren kennen.
Maar een oudeer priester uitte zijn
bezorgdheid over het aantasten van
de ernstige toon- van het station.
Pater Pellegrino zegt evenwel, dat
het programma zal worden gehand
haafd en dat elke zondagavond een
nieuw geestelijk onderwerp zal wor
den geïllustreerd met beat-liederen.
ROTTERDAM (ANP) De Anna
Blamanprijs (voor letterkunde) is
voor 1968 toegewezen aan de schrij
ver Bob den Uyl. De graficus Wout
van Heusden. zal de Hendrik Chabot-
prijs (voor beeldende kunsten) ont
vangen.
De prijzen, ingesteld door het An
jerfonds Rotterdam, zullen morgen
worden uitgreeikt in het gebouw van
de Rotterdamse kunstkring.
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM Zaterdag 22 juni
houdt de V.P.RO. in „Gooiland" te
Hilversum haar algemene ledenver
gadering. Voordien zal de beraads-
groep, die al vier maal bijeen is ge
komen, haar rapport hebben inge
diend bij het algemeen bestuur.
Deze beraadsgroep is een breed
samengestelde commissie tot wijzi
ging van de verenigingsstructuur en
de statuten van de V.P.R.O. De be
raadslagingen zijn vertrouwelijk, zo
dat over de voortgang van het over
leg nog geen mededelingen kunnen
worden gedaan. Het algemeen be
stuur zal zich straks met de advie
zen van de beraadscommissie bezig
houden en die tot concrete voorstel
len uitwerken.
Inmiddels onderzoekt het bestuur de
bedrijfsstructuur van de V.P.R.O.
met behulp van een deskundig advi
seur. De conclusies zullen pas in
een later stadium bekend worden ge
maakt. De waarnemend-voorzitter,
K. H. Roessingh, schreef onlangs
in „Vrije Geluiden" het bijzonder
te betreuren, dat in deze periode
van overleg en advies enkelen (Arie
Kleywegt, directeur A. J. Mulder en
perschef mejuffrouw A. de Visser)
het besluit hebben genomen te ver
trekken. Er wordt volgens hem hard
gewerkt om in de hierdoor ontstane
vacatures te voorzien.
(Van onze showredactie)
LOOSDRECHT Wat nie
mand voor mogelijk hield, is dan
nu toch gebeurd. Het onverbreke
lijke jazz-eclitpaar Pim Jacobs en
Rita Reys zal niet meer samen op
treden. Na een jarenlange carrière
als jazz-pianist trekt Pim Jacobs
zich terug om een commerciële
werkkring bij een platenmaat
schappij te beginnen en zal Rita
Reys alleen verder gaan. Ook
Ruud Jacobs, broer van Pint en
vaste bassist bij Rita Reys, ver
laat the first lady of jazz. Hij zal
Rob de Nijs gaan helpen bij het
opbouwen van een nieuwe car
rière. De beslissing van Pim Ja
cobs is enkel een artistieke.
„Ik had meestal zo'n tweehonderd
schoolconcerten per jaar", vertelt Pim
Jacobs. „Maar de meeste daarvan
deed ik alleen, want het was voor
Rita te vermoeiend. Vaak gebeurde
het, dat we om een uur of vier thuis
kwamen en dat ik om negen uur al
weer moest vertrekken. We speelden
namelijk in alle uithoeken van het
land."
Hij ziet in de schoolconcerten een
groeiende belangstelling van de jeugd
voor de jazz, alle beat ten spijt. „Al
leen de jazzclubs verdwijnen", zegt
hij en zijn vrouw valt hem daarin bij.
„Dat komt", zegt ze, „omdat die din
gen niet goed geleid worden. Die lui
beginnen met wat geld plaatselijke
grootheden te engageren en ten lange
leste, als er bijna geen publiek meer
is, bellen ze befaamde musici op. Die
moeten dan maar komen spelen, zeg
gen ze, voor heel weinig geld, want
meestal heffen ze maar een paar
kwartjes contributie. En volgens mij
is dat systeem fout. De jongelui van
nu hebben wel meer geld over voor
goede voorstellingen."
„We hebben veel oudere mensen
onder ons publiek. Dat komt omdat
je op een gegeven moment je publiek
vasthoudt. Misschien komt dat door
de invloed van de televisie, maar een
feit is, dat de ouderen meer moeite
doen om de muziek van de jongeren
te appreciëren. Daardoor zie je, dat
de jongeren door de ouderen worden
meegenomen.
Rita Keys, volledige naam Maria
Everdina Reys, werd in Rotterdam
geboren. Haar vader, kapelmeester
e Rita Reys: „Voor jazz is Ame
rikaans noodzakelijk".
in grote theaters en clubs gaf haar
een uitstekende muzikale opvoeding.
Amper was ze van school ze was
zestien jaar of ze maakte auditie
bij de toen populaire Hawaiian Min
strels.
Ze werd aangenomen, maar de sa
menwerking werd al snel verstoord
door de oorlog. Ze trad in dienst van
haar vader, die haar voor f 50 enga
geerde bij een van zijn grote theater-
orkesten-
Ze zong nog steeds het populaire
repertoire. Toch interesseerde zij zich
voor de jazz. In 1943 maakte ze ken
nis met enkele Nederlandse jazzmu
sici onder wie slagwerker Wessel II-
cken. Deze musici hielden „sessions"
met de jazzviolist Helmut Zacharias
en in de stijl van de Hot Club de
France.
Deze melodisch-improviserende,
swingende muziek fascineerde Rita
Reys en zij leerde haar stem gebrui
ken als een jazz-instrument. De laat
ste oorlogsjaren zong ze niet meer,
ze dook onder in Drente en na de
oorlog werd ze transportleidster van
konvooien kinderen, die vanuit het
noorden terug moesten naar de grote
steden in het westen. Na die tijd zocht
ze weer contact met Wessel Ilcken,
die bij Lex van Spall in Hilversum
speelde.
In de jaren '49, '50 trok het Rita
Reys sextet volle zalen. Zij concen
treerde zich meer op de moderne
jazz.
Maar in 1957 overleed Wessel
Ilcken, met wie Rita Reys inmiddels
was getrouwd. Een tijd lang hoorde
men niets meer van de jazz-zangeres,
tot ze in I960 haar come-back vierde
in gezelschap van Pim Jacobs, met
wie ze trouwde.
Met hem behaalde ze vele prijzen,
zoals de Europabeker, de Edison, de
Prijs van Comblain-la-Tour, van
Juan-les-Pins en eind 1964 de Prijs
van het Jazzfestival van Praag.
„We hebben er voor gewerkt", zegt
ze ervan.
Veel platen zijn de afgelopen jaren
van haar verschenen, vrijwel alle
maal in het Engels, een enkele in het
Nederlands.
„Toch vind ik het niet prettig om
in het Nederlands te zingen," aldus
Rita Reys, „voor de jazz is het Ame
rikaans nu eenmaal noodzakelijk, dat
is niet te vermijden. Bovendien",
vindt ze, „zijn de oorspronkelijke Ne
derlandse liedjes niet zo best".
BUSSUM - Speurtochten ir. vele landen hebben Marie Cecile Moerdijk
een aantal boeiende volksliedjes opgeleverd. Donderdagavond vertelt ze
nierover in het Tros-programma op Nederland 2. Natuurlijk zal ze ook wat
volksliedjes ten gehore brengen.
HET KOMENDE seizoen zal het
Concertgebouworkest in Amster
dam in twee abonnementseries
(respectievelijk 16 en 8 concerten)
voornamelijk, als vanouds, een
bloemlezing van het grote reper
toire uitvoeren. De derde serie
zes zondagmiddagconcerten is
geheel gewijd aan muziek van on
ze eeuw. Enkele van die werken
worden in de eerder genoemde se
ries opgenomen. Voor concerten in
Eindhoven (28 febr.) en Den Bosch
((11 april) wordt een keuze ge
maakt uit het gehele repertoire
De vaste dirigent, Bernard Haitink,
leidt de helft der concerten. Als
gastdirigenten treden op Eugen
Jochum, Ernst Bour, Karei An-
cerl. Voorts Sir John Barbirolli
(voor de eerste maal), Hans Wer
ner Henze, Witold Lutoslawski (bei
den onder andere bij uitvoering van
eigen composities), Lorim Maazel
(tevens als vioolsolist) en Edo de
Waart.
DE DIRECTEUR van de stichting
Televisie Academie Teleac, H. van
der Horst, heeft per 1 sept. een
benoeming aanvaard bij de Neder
landse Academie te Amsterdam. Hij
zal daar worden belast met de zorg
voor de publiciteit, propaganda en
verticale spreiding. Daar wordt on
der verstaan het stimuleren van 't
theaterbezoek door wervende voor
lichting, in het bijzonder bij de
jongeren en bij de groeperingen,
die er nog te weinig toe komen
de schouwburg te bezoeken. Boven
dien zal hij de dramaturg van het
gezelschap, de heer Th. Lammert-
se, bij zijn werk terzijde staan.
HET „NEDERLANDS Contactcen
trum voor Science Fiction" (NC-
SF) heeft een prijsvraag uitge
schreven voor een kort science fic
tion verhaal, dat tussen de twee
duizend en de vijfduizend woorden
groot moet zijn. De jury bestaat
uit de heren Carl Lans, A. A. van
der Hoek en L. P. Kindt, in Den
Haag (Heilostraat 206) die het se
cretariaat van de prijsvraag op zich
heeft genomen. De prijsvraag sluit
op 31 juli. De prijs voor het beste
verhaal bedraagt f 250,-, de tweede
prijs is f 175,- en de derde prijs
10.20 - 11.35 SCHOOLTELEVISIE
18.50 PIPO
19.00 NIEUWS
19.06 SPITS-UUR. Uitzending voor jonge tieners,
waarin o.a. judosport en het zevende deel van
De Dief.
20.00 NIEUWS
20.20 HET ANDERE NEDERLAND. Documentaire
over Nederlanders, die aan de verkeerde kant
van de welvaartsgrens zitten, waarbij het niet
direct om de armoede gaat, maar veeleer aan
dacht wordt geschonken aan het niet-deelheb-
ben aan de secondaire armoede: het gemis aan
comfort.
21.10 DE WREKERS. Emma Peel en John Steed ko
men op het spoor van een internationale bende,
die misdadigers behulpzaam zijn om (voorlo
pig) van het toneel te verdwijnen.
22.00 VANAVOND IN NIEUWSPOORT. Politieke
actualiteiten.
22.30 NIEUWS.
18.50 PIPO
19.00 NIEUWS
19.03 SURINAME EN DE NEDERLANDSE ANTIL
LEN
19.15 VAN GEWEST TOT GEWEST. Regionaal
nieuws
19.35 DE 21E EEUW. Wat zullen de film en het to
neel de mensen uit de 21e eeuw te bieden heb
ben
20.00 NIEUWS
20.20 DUBBELSPION. Kelly lijdt aan een gedeelte
lijk geheugenverlies. In de tijd, waarover hij
zich niets kan herinneren, is de Russische balle
rina Zili vermoord en Kelly werd het laatst
in haar gezelschap gezien. Scott krijgt de wei-
21.10
21.50
22.25
22.30
22.35
18.55
19.00
19.35
19.52
20.00
20.25
22.15
22.50
18.50
18.55
19.25
19.30
20.00
20.30
21.45
23.20
nig benijdenswaardige opdracht zijn vriend te
redden.
ONS TOEKOMST-PERSPECTIEF. Discussie
over de 21e eeuw.
JET QUARTET. Aflevering uit de serie „Chan
sons pour une caméra".
NIEUWS
OLYMPIA'S TOER. Verslag van de vandaag
verreden etappe.
TELEAC.
ZANDMANNETJE
TIENERKLANKEN
KWART-EEFJE. Voor de vrouw.
HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS
NIEUWS
LUITENT TENANT. Satirisch blijtpel over
een Russisch generaal ten tijde van de tsaar,
die niet eens te bestaan blijkt en alleen maar
gecreëerd is door een slim soldaat.
VERGEET NIET TE LEZEN. Literair progr,
NIEUWS.
BERICHTEN
KATHOLIEKE GODSDIENSTIGE UITZ.
BONHOMMET ET TILAPIN
ALLO POLICE. T.v.-feuilleton
NIEUWS
LA CAMERA D'ARGENT. Derde kwartfinale
van de wedstrijd in het vertolken van het
Franse chanson.
LE JOURNAL D'UNE FEMME DE CHAMBRE.
Film van Luis Bunuel naar de roman van Oc
tave Mirbeau met Jeanne Moreau, Georges Gé-
ret en Daniël Ivernel.
NIEUWS.
f 100,-. De uitreiking van de prij
zen aan de bekroonde auteurs zal
geschieden tijdens de boekenmarkt
in het RAI-congrescentrum in Am
sterdam, die van 11 tot en met
20 oktober wordt gehouden. De drie
bekroonde verhalen zullen in het
NCSF - tijdschrift „Holland SF."
worden gepubliceerd.
RICHARD LEWIS, New York, de sa
mensteller van het beroemde boek
je „Miracles. Poems by children
of the English Speaking World" is
bezig een internationaal tijdschrift
uit te geven. Dit nieuwe tijdschrift
zal gevuld worden met teksten
van kinderen tussen de zes en der
tien jaar. Het gaat viermaal per
jaar verschijnen. Aanvankelijk al
leen maar in het Engels, maar él
opzet is het zo spoedig mogeliii
tegelijkertijd in verschillende lal
len uit te geven. De heer Oldml
ma uit Amsterdam is aangezocht
om de bijdragen voor Nederland
verzorgen. Hij is deskundige c:|
het gebied van kinderlectuur.
(ADVERTENTIE)
ATHENE (AP) Re
gen de eerste baretten op
op de boulevards van At
Bonnie en Clyde - de
de daaruit voortgekomen
hebben vreugde verscha
Griekse tieners. Actrices
ting geven aan de strom
de mode, zijn gefotograi
„Bonnie-stijl".
Ofschoon de minirok is
op de slagvelden van
Griekenland en voortlee
het uniform van de geha
daten van de koninklijke 1
heeft hij nooit echt ing
vonden bij de Griekse m
Uit cijfers van de kleL
over het vorige jaar bli
weinig meer dan 10 proc
de Atheense meisjes tusse
22 jaar ooit een minirok h
kocht.
De geschatte uitgave aan
ken net iets meer dan
Amerikaanse dollars was
lijks een vierde van het g
werd uitgegeven aan knie-ho
zen, die een Grieks been
en het gehele land hebben v
Maar thans beginnen de
huizen, die de tienermarkt
voorraden van lange rokkf
ceintuurs en baretten aan te
De Grieken hebben zelfs c
dat zij zelf ook een Bonnie er
hebben gehad-
De Griekse Bonnie was
Christophilea en de Clyde
broer, Andreas.
Hun proces is in 1930 een
grote gebeurtenissen van da
geweest.
Coula en Andreas waren de
ren van een onbelangrijke fig
de Atheense onderwereld, d
combinatie van een restaurs
een bordeel dreef.
Toen hy tien jaar was, kre
dreas van zijn vader les in sc
„Vader placht te zeggen, d
man, die met een pistool we
te gaan, nooit geldzorgen beh
hebben", zou hij tot de politi
ben gezegd.
De jongen bracht zijn tiern
afwisselend in en buiten de ge
nis door. Het meisje werd var
vader weggenomen en in een
huis van de staat geplaatst, w
een opleiding tot naaister kre
De twee kwamen weer bij
toen Andreas 19 was en Cou
Zij begonnen een verhouding e
dreas benoemde haar tot plat
vangend leidster van zijn bene
vier leden. Op haar aandringt
hij haar zijn pistool en ben
haar tot beuL
In de zomer van 1929 were
Atheense taxichauffeur dood
taxi gevonden. Hij was c
hoofd geschoten en beroofd,
litie vernam, dat hij op de
van zijn dood was gezien met
het rood geklede jonge vrouv
een baret op het hoofd in
gen.
Twee maande later
tweede taxichauffeur met et
ke hoofdwonden in zijn taxi
doo
zij
were
gev
heef» wei! komt z' n jas