Rita Reys en Pim Jacobs niet meer samen op podium Bruine armen moeten bloot. Ookc hun Marie Cécile vertelt Radio Vaticana wordt „Pop-station Blaman prijs voor Bob den Uyl VPRO beraadt zich over nieuwe structuur Konvooi-leidster Volle zalen muimuimujmium UIT DE KUNST m iu m ui m ui rri uuf m NEDERLAND I Het andere Nederland NEDERLAND II Dubbelspion BELGIë Vlaams Luitenant Tenant BELGIë (Waals) Le journal d'une femme de chambre Bruine armen moeten bloot van de nieuwe zomerjurkmode. En de rok moet wijd zijn. De kraag moet groter en witter. En de taillelijn moet de hoogte in. De stoffen moeten licht en luchtig wezen en bedrukt zijn met bloemetjes, bloemetjes en bloemetjes. Aldus geschiedde. De maatkeuze hielden we ruim. De prijsjes laag: 29.75 tot 98.75. Zet uw zonnebril op en stap naar BARETTEN VERHOUD Solo van SP^^;dDrerdasavon' 1 Sa DAGBLAD DB STEM VAN DINSDAG 28 MEI 1968 VATICAANSTAD (AP) Radio Vaticana heeft besloten, elke week een half uur pop muziek te gaan uitzenden. Dit programma om vat alles in dit genre: van een pro test-song in Italiaanse stijl met veel voetengetrap tot een somber lied, ge titeld: „God is dood". Leider van het programma, waar van reeds enkele proefuitzendingen de ether in zijn gegaan onder de titel „Geestelijke waarden in de liederen van deze tijd" is een Italiaans pries ter. Te beginnen met 9 juni wordt het half uur „pop" een vast onderdeel van de radio-programma's onder de nieuwe titel: „Zeg mij hoe gij zingt". Doel van het programma is vol gens de leider, pater Pellegrino, „de Vaticaanse radio binnen de werke lijkheid van het dagelijks leven te brengen". Beatmuziek is niets nieuws in de r.-k. kerk. Een decreet van het oe cumenisch concilie over de liturgie heeft de weg gebaand voor het even tueel gebruik van pop-ritmen en jazz in religieuze diensten. In de hele wereld zijn reeds proe ven met beat-muziek in deze dien sten genomen. In Rome speelt het combo „The Ultimates" geregeld in missen in het instituut van St.-Alas- sio". Radio Vaticana is zich pas dit jaar met de pop-muziek gaan bezighou den. Haar proefprogramma, dat in verschillende talen werd uitgezon den, heeft gemengde reacties gewekt. Seminaristen van het Lateraans se minarie te Rome vroegen om meer liefdes- en protestliederen om de te genwoordige jeugd te leren kennen. Maar een oudeer priester uitte zijn bezorgdheid over het aantasten van de ernstige toon- van het station. Pater Pellegrino zegt evenwel, dat het programma zal worden gehand haafd en dat elke zondagavond een nieuw geestelijk onderwerp zal wor den geïllustreerd met beat-liederen. ROTTERDAM (ANP) De Anna Blamanprijs (voor letterkunde) is voor 1968 toegewezen aan de schrij ver Bob den Uyl. De graficus Wout van Heusden. zal de Hendrik Chabot- prijs (voor beeldende kunsten) ont vangen. De prijzen, ingesteld door het An jerfonds Rotterdam, zullen morgen worden uitgreeikt in het gebouw van de Rotterdamse kunstkring. (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM Zaterdag 22 juni houdt de V.P.RO. in „Gooiland" te Hilversum haar algemene ledenver gadering. Voordien zal de beraads- groep, die al vier maal bijeen is ge komen, haar rapport hebben inge diend bij het algemeen bestuur. Deze beraadsgroep is een breed samengestelde commissie tot wijzi ging van de verenigingsstructuur en de statuten van de V.P.R.O. De be raadslagingen zijn vertrouwelijk, zo dat over de voortgang van het over leg nog geen mededelingen kunnen worden gedaan. Het algemeen be stuur zal zich straks met de advie zen van de beraadscommissie bezig houden en die tot concrete voorstel len uitwerken. Inmiddels onderzoekt het bestuur de bedrijfsstructuur van de V.P.R.O. met behulp van een deskundig advi seur. De conclusies zullen pas in een later stadium bekend worden ge maakt. De waarnemend-voorzitter, K. H. Roessingh, schreef onlangs in „Vrije Geluiden" het bijzonder te betreuren, dat in deze periode van overleg en advies enkelen (Arie Kleywegt, directeur A. J. Mulder en perschef mejuffrouw A. de Visser) het besluit hebben genomen te ver trekken. Er wordt volgens hem hard gewerkt om in de hierdoor ontstane vacatures te voorzien. (Van onze showredactie) LOOSDRECHT Wat nie mand voor mogelijk hield, is dan nu toch gebeurd. Het onverbreke lijke jazz-eclitpaar Pim Jacobs en Rita Reys zal niet meer samen op treden. Na een jarenlange carrière als jazz-pianist trekt Pim Jacobs zich terug om een commerciële werkkring bij een platenmaat schappij te beginnen en zal Rita Reys alleen verder gaan. Ook Ruud Jacobs, broer van Pint en vaste bassist bij Rita Reys, ver laat the first lady of jazz. Hij zal Rob de Nijs gaan helpen bij het opbouwen van een nieuwe car rière. De beslissing van Pim Ja cobs is enkel een artistieke. „Ik had meestal zo'n tweehonderd schoolconcerten per jaar", vertelt Pim Jacobs. „Maar de meeste daarvan deed ik alleen, want het was voor Rita te vermoeiend. Vaak gebeurde het, dat we om een uur of vier thuis kwamen en dat ik om negen uur al weer moest vertrekken. We speelden namelijk in alle uithoeken van het land." Hij ziet in de schoolconcerten een groeiende belangstelling van de jeugd voor de jazz, alle beat ten spijt. „Al leen de jazzclubs verdwijnen", zegt hij en zijn vrouw valt hem daarin bij. „Dat komt", zegt ze, „omdat die din gen niet goed geleid worden. Die lui beginnen met wat geld plaatselijke grootheden te engageren en ten lange leste, als er bijna geen publiek meer is, bellen ze befaamde musici op. Die moeten dan maar komen spelen, zeg gen ze, voor heel weinig geld, want meestal heffen ze maar een paar kwartjes contributie. En volgens mij is dat systeem fout. De jongelui van nu hebben wel meer geld over voor goede voorstellingen." „We hebben veel oudere mensen onder ons publiek. Dat komt omdat je op een gegeven moment je publiek vasthoudt. Misschien komt dat door de invloed van de televisie, maar een feit is, dat de ouderen meer moeite doen om de muziek van de jongeren te appreciëren. Daardoor zie je, dat de jongeren door de ouderen worden meegenomen. Rita Keys, volledige naam Maria Everdina Reys, werd in Rotterdam geboren. Haar vader, kapelmeester e Rita Reys: „Voor jazz is Ame rikaans noodzakelijk". in grote theaters en clubs gaf haar een uitstekende muzikale opvoeding. Amper was ze van school ze was zestien jaar of ze maakte auditie bij de toen populaire Hawaiian Min strels. Ze werd aangenomen, maar de sa menwerking werd al snel verstoord door de oorlog. Ze trad in dienst van haar vader, die haar voor f 50 enga geerde bij een van zijn grote theater- orkesten- Ze zong nog steeds het populaire repertoire. Toch interesseerde zij zich voor de jazz. In 1943 maakte ze ken nis met enkele Nederlandse jazzmu sici onder wie slagwerker Wessel II- cken. Deze musici hielden „sessions" met de jazzviolist Helmut Zacharias en in de stijl van de Hot Club de France. Deze melodisch-improviserende, swingende muziek fascineerde Rita Reys en zij leerde haar stem gebrui ken als een jazz-instrument. De laat ste oorlogsjaren zong ze niet meer, ze dook onder in Drente en na de oorlog werd ze transportleidster van konvooien kinderen, die vanuit het noorden terug moesten naar de grote steden in het westen. Na die tijd zocht ze weer contact met Wessel Ilcken, die bij Lex van Spall in Hilversum speelde. In de jaren '49, '50 trok het Rita Reys sextet volle zalen. Zij concen treerde zich meer op de moderne jazz. Maar in 1957 overleed Wessel Ilcken, met wie Rita Reys inmiddels was getrouwd. Een tijd lang hoorde men niets meer van de jazz-zangeres, tot ze in I960 haar come-back vierde in gezelschap van Pim Jacobs, met wie ze trouwde. Met hem behaalde ze vele prijzen, zoals de Europabeker, de Edison, de Prijs van Comblain-la-Tour, van Juan-les-Pins en eind 1964 de Prijs van het Jazzfestival van Praag. „We hebben er voor gewerkt", zegt ze ervan. Veel platen zijn de afgelopen jaren van haar verschenen, vrijwel alle maal in het Engels, een enkele in het Nederlands. „Toch vind ik het niet prettig om in het Nederlands te zingen," aldus Rita Reys, „voor de jazz is het Ame rikaans nu eenmaal noodzakelijk, dat is niet te vermijden. Bovendien", vindt ze, „zijn de oorspronkelijke Ne derlandse liedjes niet zo best". BUSSUM - Speurtochten ir. vele landen hebben Marie Cecile Moerdijk een aantal boeiende volksliedjes opgeleverd. Donderdagavond vertelt ze nierover in het Tros-programma op Nederland 2. Natuurlijk zal ze ook wat volksliedjes ten gehore brengen. HET KOMENDE seizoen zal het Concertgebouworkest in Amster dam in twee abonnementseries (respectievelijk 16 en 8 concerten) voornamelijk, als vanouds, een bloemlezing van het grote reper toire uitvoeren. De derde serie zes zondagmiddagconcerten is geheel gewijd aan muziek van on ze eeuw. Enkele van die werken worden in de eerder genoemde se ries opgenomen. Voor concerten in Eindhoven (28 febr.) en Den Bosch ((11 april) wordt een keuze ge maakt uit het gehele repertoire De vaste dirigent, Bernard Haitink, leidt de helft der concerten. Als gastdirigenten treden op Eugen Jochum, Ernst Bour, Karei An- cerl. Voorts Sir John Barbirolli (voor de eerste maal), Hans Wer ner Henze, Witold Lutoslawski (bei den onder andere bij uitvoering van eigen composities), Lorim Maazel (tevens als vioolsolist) en Edo de Waart. DE DIRECTEUR van de stichting Televisie Academie Teleac, H. van der Horst, heeft per 1 sept. een benoeming aanvaard bij de Neder landse Academie te Amsterdam. Hij zal daar worden belast met de zorg voor de publiciteit, propaganda en verticale spreiding. Daar wordt on der verstaan het stimuleren van 't theaterbezoek door wervende voor lichting, in het bijzonder bij de jongeren en bij de groeperingen, die er nog te weinig toe komen de schouwburg te bezoeken. Boven dien zal hij de dramaturg van het gezelschap, de heer Th. Lammert- se, bij zijn werk terzijde staan. HET „NEDERLANDS Contactcen trum voor Science Fiction" (NC- SF) heeft een prijsvraag uitge schreven voor een kort science fic tion verhaal, dat tussen de twee duizend en de vijfduizend woorden groot moet zijn. De jury bestaat uit de heren Carl Lans, A. A. van der Hoek en L. P. Kindt, in Den Haag (Heilostraat 206) die het se cretariaat van de prijsvraag op zich heeft genomen. De prijsvraag sluit op 31 juli. De prijs voor het beste verhaal bedraagt f 250,-, de tweede prijs is f 175,- en de derde prijs 10.20 - 11.35 SCHOOLTELEVISIE 18.50 PIPO 19.00 NIEUWS 19.06 SPITS-UUR. Uitzending voor jonge tieners, waarin o.a. judosport en het zevende deel van De Dief. 20.00 NIEUWS 20.20 HET ANDERE NEDERLAND. Documentaire over Nederlanders, die aan de verkeerde kant van de welvaartsgrens zitten, waarbij het niet direct om de armoede gaat, maar veeleer aan dacht wordt geschonken aan het niet-deelheb- ben aan de secondaire armoede: het gemis aan comfort. 21.10 DE WREKERS. Emma Peel en John Steed ko men op het spoor van een internationale bende, die misdadigers behulpzaam zijn om (voorlo pig) van het toneel te verdwijnen. 22.00 VANAVOND IN NIEUWSPOORT. Politieke actualiteiten. 22.30 NIEUWS. 18.50 PIPO 19.00 NIEUWS 19.03 SURINAME EN DE NEDERLANDSE ANTIL LEN 19.15 VAN GEWEST TOT GEWEST. Regionaal nieuws 19.35 DE 21E EEUW. Wat zullen de film en het to neel de mensen uit de 21e eeuw te bieden heb ben 20.00 NIEUWS 20.20 DUBBELSPION. Kelly lijdt aan een gedeelte lijk geheugenverlies. In de tijd, waarover hij zich niets kan herinneren, is de Russische balle rina Zili vermoord en Kelly werd het laatst in haar gezelschap gezien. Scott krijgt de wei- 21.10 21.50 22.25 22.30 22.35 18.55 19.00 19.35 19.52 20.00 20.25 22.15 22.50 18.50 18.55 19.25 19.30 20.00 20.30 21.45 23.20 nig benijdenswaardige opdracht zijn vriend te redden. ONS TOEKOMST-PERSPECTIEF. Discussie over de 21e eeuw. JET QUARTET. Aflevering uit de serie „Chan sons pour une caméra". NIEUWS OLYMPIA'S TOER. Verslag van de vandaag verreden etappe. TELEAC. ZANDMANNETJE TIENERKLANKEN KWART-EEFJE. Voor de vrouw. HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS NIEUWS LUITENT TENANT. Satirisch blijtpel over een Russisch generaal ten tijde van de tsaar, die niet eens te bestaan blijkt en alleen maar gecreëerd is door een slim soldaat. VERGEET NIET TE LEZEN. Literair progr, NIEUWS. BERICHTEN KATHOLIEKE GODSDIENSTIGE UITZ. BONHOMMET ET TILAPIN ALLO POLICE. T.v.-feuilleton NIEUWS LA CAMERA D'ARGENT. Derde kwartfinale van de wedstrijd in het vertolken van het Franse chanson. LE JOURNAL D'UNE FEMME DE CHAMBRE. Film van Luis Bunuel naar de roman van Oc tave Mirbeau met Jeanne Moreau, Georges Gé- ret en Daniël Ivernel. NIEUWS. f 100,-. De uitreiking van de prij zen aan de bekroonde auteurs zal geschieden tijdens de boekenmarkt in het RAI-congrescentrum in Am sterdam, die van 11 tot en met 20 oktober wordt gehouden. De drie bekroonde verhalen zullen in het NCSF - tijdschrift „Holland SF." worden gepubliceerd. RICHARD LEWIS, New York, de sa mensteller van het beroemde boek je „Miracles. Poems by children of the English Speaking World" is bezig een internationaal tijdschrift uit te geven. Dit nieuwe tijdschrift zal gevuld worden met teksten van kinderen tussen de zes en der tien jaar. Het gaat viermaal per jaar verschijnen. Aanvankelijk al leen maar in het Engels, maar él opzet is het zo spoedig mogeliii tegelijkertijd in verschillende lal len uit te geven. De heer Oldml ma uit Amsterdam is aangezocht om de bijdragen voor Nederland verzorgen. Hij is deskundige c:| het gebied van kinderlectuur. (ADVERTENTIE) ATHENE (AP) Re gen de eerste baretten op op de boulevards van At Bonnie en Clyde - de de daaruit voortgekomen hebben vreugde verscha Griekse tieners. Actrices ting geven aan de strom de mode, zijn gefotograi „Bonnie-stijl". Ofschoon de minirok is op de slagvelden van Griekenland en voortlee het uniform van de geha daten van de koninklijke 1 heeft hij nooit echt ing vonden bij de Griekse m Uit cijfers van de kleL over het vorige jaar bli weinig meer dan 10 proc de Atheense meisjes tusse 22 jaar ooit een minirok h kocht. De geschatte uitgave aan ken net iets meer dan Amerikaanse dollars was lijks een vierde van het g werd uitgegeven aan knie-ho zen, die een Grieks been en het gehele land hebben v Maar thans beginnen de huizen, die de tienermarkt voorraden van lange rokkf ceintuurs en baretten aan te De Grieken hebben zelfs c dat zij zelf ook een Bonnie er hebben gehad- De Griekse Bonnie was Christophilea en de Clyde broer, Andreas. Hun proces is in 1930 een grote gebeurtenissen van da geweest. Coula en Andreas waren de ren van een onbelangrijke fig de Atheense onderwereld, d combinatie van een restaurs een bordeel dreef. Toen hy tien jaar was, kre dreas van zijn vader les in sc „Vader placht te zeggen, d man, die met een pistool we te gaan, nooit geldzorgen beh hebben", zou hij tot de politi ben gezegd. De jongen bracht zijn tiern afwisselend in en buiten de ge nis door. Het meisje werd var vader weggenomen en in een huis van de staat geplaatst, w een opleiding tot naaister kre De twee kwamen weer bij toen Andreas 19 was en Cou Zij begonnen een verhouding e dreas benoemde haar tot plat vangend leidster van zijn bene vier leden. Op haar aandringt hij haar zijn pistool en ben haar tot beuL In de zomer van 1929 were Atheense taxichauffeur dood taxi gevonden. Hij was c hoofd geschoten en beroofd, litie vernam, dat hij op de van zijn dood was gezien met het rood geklede jonge vrouv een baret op het hoofd in gen. Twee maande later tweede taxichauffeur met et ke hoofdwonden in zijn taxi doo zij were gev heef» wei! komt z' n jas

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 8