„Prinses Christina" maakt op 4 juni zijn eerste reis Zeeland wil niet achter blijven (V) Een doorvaart wordt geboren C.B.T.B. viert jubileum met toogdag |B. op Zoom, Woensdrecht en „Aviolanda" richten n.v. Aero Woensdrecht op Vervroegde voorschotten voor mosselkwekers VANDAAG IN DE FUIKEN Nederlands vervoer in moeilijkheden door Franse stakingen EXAMENS ►ogwater wat en waar? V\eei nieuws uit stad en streek op pag. 3 - 5 VANDAAG MORGEN 1GE - Concurrentie verhouding dient te verdwijnen Burgerluchtvaart op Woensdrecht bergen op zoom/woens- Gunstig OMVANG Echtpaar Roels in Sas van Gent 65 jaar gehuwd REDE DOOR DRS. R. ZIJLSTRA RAPPORT Bisschop dient vormsel toe REGERING OVERWEEGT Explosieven in Breskens Vijftien inbraken in Terneuzen opgehelderd Rob van Hoek DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 28 MEI 1968 >ES St.-WilhbrcndcoUege J~Tl Baarland, Chr. Andriessen, 'yg'l :n, A, Baarends, Goes, C. CM^'I ingen, L. Coppens, Heinkenszairfl [anssens, Goes, Chr. Hermsen «11 lermsen, Vlissingen, M. van n, Kruiningen, J. Hopmans, Go-, I lapel, Middelburg, C. de Keme'l ningen, Ch. Lies, Vlissingen i'l I\/TO1I4cht<am HUPS T-T TVTII lapel, Middelburg, C. de Kern»' ningen, Ch. Lies, Vlissingen, i'L Maldegem, Goes, H. Menheet,| dendamme, H. Ohlenroth, MMds'l J. Oostrom, Biezelinge, E j, Goes, F. Rigault, O. en W Sou D. van Roggen, Vlissingen c« Stee, Goes, J. Uitterhoeve, aJf nskerke, Ch. Vermeulen, Goes, 1 .'RECHT In Utrecht oor het diploma radioloog-lato I e mej. M. Toorenaar te Kapel]J orgen. woensdag 29 mei: Hans.L rt 409 en 16.34 uur; TerneuzenJ en 15.52 uur; Vlissingen: 2.55 enl uur; Wemeldinge: 4.51 en Rijl ELBURG iatuur Walcheren, Molenwater pend van 9 tot 18 uur. tsarchief: 9.30-12 en 13.30-17.30 ug>| toonstelling Spoorwegen in Zeelwl Sshal: Kunstexpositie. idbouwcentrum, Westsingel: lMjl 14-16 uur Spreekuur Voorlichting. I rum Huishouding en Gezin (teil 0-6440). iWERVE ïur Premiekeuring stieren envroiJ ijk fokvee 1968 rEUZEN :or 20 uur twaalf veroordeelden 14 jaar BURG |el 20 uur Venetian Affair 18 jaar VLIET neentehuis 19.30 uur idsvergadering IT Helsland 15 uur ■misschietlng VERPEN Wacht tot het donker is, 18 J. 14.30. 16.50. 19.10, 21,30 uur ion A.man for all seasons, al. 14, 16.30, 19 en 21,30 uur De kleine bader, a.l. 14, 16, 18, 20 en 22 uur ■ens De twee huurlingen, 18 j, 15, 18 en 21 uur bassades In de hitte "an de nacht 2, 14.30, 16.50, 10.10 en 21.30 t oy Helga. 18 j. 14, '6, 18, 20 en 22 uur llln In de klauwen van de mumfflltl 14, 16.25. 18.50 en 21.15 uur oi 20 uur Een spel op leven en (Thoelenj 'itole De man die miljarden waarij 18 J. estic Het zand was rood, 18 j. sa Het moordsyndieaat, 18 j. la My fair lady, 14 j. ;ct In het heetst van de zomer, 18 IJ 4IKLAAS sn Wenn es Nacht auf der HeepeJ in. 18 j, I itury Kindar, prins der woestijn, 1), ace Het schandaal, 18 j. la De grote slag van de 7 maant goud, 18 J. SGE nlinc Drie stuivers geluk, a.l. art Huis De gek van Labo vier.I'J. •urn De kleine bader, a.l. jitool Helden zonder terugkeer, IIJ. la Ontsnapping op bevel, 141- >ELBURG natuur Walcheren, Molenwater. o >pend van 9 tot 18 uur. Icsarchief: 9.30-12 en 13.30-17-30 uu ïtoonstelling Spoorwegen in Zeeiano eshal: Kunstexpositie, touwburg 20 uur rtrum met „Slippers" van :kbourn sT scoopgebouw 20 uur Zjivaigo 14 jaar VERPEN scopen: Zie onder Vandaag scopen: Zie onder Vandaag scopen: Zie onder Vandaag IIKLAAS scopen: Zie onder Vandaag Als men de regionale indu- strialisatiepolitiek met een boks- competitie vergelijkt, dan kan men zeggen dat Zeeland teveel partijen arhtei elkaar heeft ver- loren en dat het twee andere partijen dreigt te verliezen. Wij sommen ze in volgorde op, Texaco, Degussa, Péchiney en Shell-chemie. Vier belangrijke groeikansen. Heeft het fortuin zich ge keerd DE HEER G. JACOBS (districts bestuurder van het N.K.V. in Zeenwsch-Vlaanderen)„Als we praten over industrialisatie, dan wil ik denken aan het hele delta gebied, inclusief Antwerpen. We hebben een Benelux en een E.E.G. Laten we dan ook werken vanuit de verhoudingen ons gegeven door deze instellingen. Wat de havenontwikkeling be treft: er moet een grotere een heid ontstaan. Niet dat enge, dat beperkte. De havenontwikkeling is een Westeuropese aangelegenheid, in dit verband wil ik graag een eenheid zien ontstaan, waardoor de concurrentieposities wegvallen. De industrialisatie: waarom scheidingslijnen trekken tussen Brabant en Zeeland? Dat begrijp ik niet. Moerdijk of Sloegebied? Laat men in brede lijn bestuderen en bekijken waar bepaalde indu strievestigingen het gunstigste kunnen komen. Dat spelen met al lerlei belangetjes is zinloos. Is het Sloegebied de beste kaart, dan zeg ik: kies voor deze plek. Anders om Moerdijk Het komt op de werkgelegenheid aan. Daar moet aan gewerkt worden, overal waar die te creëren is". De heer Jacobs is momenteel be zig met de voorbereiding van een programma rond een studiebijeen komst in Zeeland. Uitgangspunt vormen de vra gen: welke industrieën en waar? Hoe staat het met het onderwijs, met name het technisch onder wijs? Wat moet er gedaan worden om het leefklimaat gezond te hou den? De heer Jacobs heeft onlangs tij dens een bijeenkomst van het N.K.V. in Huist verzekerd, dat de plannen van de zuiderburen in verband met het graven van een kanaal van Antwerpen naar Baai- hoek en de industrialisatie-opzet door het N.K.V.-bestuur bijzonder serieus worden opgevat en terde ge zullen worden bestudeerd, Men is van plan om binnen afzienbare tijd - na gesprekken met de Bel gische broeders - een studierap- port aan te bieden aan het rechts persoonlijkheid bezittend lichaam Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen-Oost. Deze instantie zal gevraagd .wor den hierover het hoofd te buigen om daarna stappen te onderne men, die van invloed kunnen zijn op de zienswijze van het provin ciaal bestuur in casu de Neder landse regering. „Ik vindt het niet erg", aldus de N.K.V.-bestuurder, „dat België niet als partner is opgenomen in het overlegorgaan Zeehavenont wikkeling. Het gaat immers om een economische evolutie, die niet door grenzen is af te bakenen". (Van een onzer verslaggevers) DRECHT - De colleges van b. en van de gemeenten Bergen op 4oom en Woensdrecht stellen de D«en Voor om samen met de n.v. aatschappij voor Vliegtuigbouw Aviolanda te Papendrecht en Hoo- 'rfw de over te §aan tot het op- hten van de n.v. Aero-Woens- cht. Het is de bedoeling, dat ,eze n'v' de verwerking van de wgerluchtvaart op de vliegbasis woensdrecht ter hand zal nemen. I avondjas" te"1/,6" Udens de vrÜdag- over het ?u vergaderingen is het de °°rstel beslissen. Overigens de nv Aern^w ^«P^hting Aan de huid,™ Woensdrecht conform aal eaan 5x?°rstellen in haar werk VMrfteiL 1J et °Pmaken van de tol de hu™1S,mtn er vanui* g^aan, baar znlo jVaart - dank- basis kan ™kemedegebrUik Va" '^taneS4theerefhle "linister van De- to K(>n!nkiHk<- i u<? gemaakt dat rond de i,L ackt de basis i "d comm™»WI mg zal verlaten, ilrs. e, v,n !aa' van burgemeester i ^r,van Bergen op Sen op w" was' dat Ber' l»«di JS; Woensdrecht en Avio te» „grotere moeten probe- Voor deelne P aa'krachtigen" tesseren^ s m de n-v- te inte- ^r^ente Y^..Wpensdrech' hebben t ter nog in L^fS ng van de minis- I S»n aan de raad 1111 Pré-ad,^ A 3 schrijven in minister zaf: e beslissing van *elke aan Tl ~uvder de "adelen, tolden te miA ssmg zÜn ver' hiim gebrnii^ 1.nen 7~ zeer 1 to burgeriueh7an ket vliegveld voor eerluchtvaart mogelijk maken. Thans kan mogelijk een belangrijk, mogelijk het belangrijkste keerpunt in de bestemming van het veld in gezet worden ten gunste van de in dustriële ontwikkeling van een groot deel van Zuid-west Nederland." B. en w. van Woensdrecht menen, dat het vliegveld uitermate gunstig is gelegen bij de definitief geprojec teerde kruising (noordelijk van Wouwse Plantage) van de toekom stige autosnelwegen Rotterdam-Ant- werpen (Zoomweg) en Eindhoven- Vlissingen. In velerlei opzichten be staat aanleiding de basis zo goed en veel mogelijk te laten gebruiken door de burgerluchtvaart, aldus b. en w. van Woensdrecht. B. en w. van Bergen op Zoom menen, dat de openstelling van het vliegveld (landingsmogelijkheden voor nagenoeg alle vliegtuigen) „een verbetering betekent van het indu- striëel vestigingsklimaat, temeer daar dit vliegveld t.o.v, de industri ële centra gunstig gelegen is". Beide colleges wijzen er op, dat in het „groene boekje" de aanwezigheid van grotere luchtvaartfaciliteiten, vooral voor het vrachtverkeer, als een van de noodzakelijke voorzienin gen voor de industriële ontwikkeling van het Deltagebied wordt genoemd en in dat verband de uiteindelijke bestemming van het vliegveld Woensdrecht mede in de beschou wingen kan worden betrokken. De ministers van Defensie en Ver keer en Waterstaat kunnen zich ver enigen met de oprichting van de n.v. Het maatschappelijk kapitaal van de vennootschap zal f 100.000,- bedragen Bij de thans nog geldende plannen is het de bedoeling, dat 20 van de 100 aandelen van f 1000,- zullen wor den geplaatst en volgestort, 10 door Bergen op Zoom, vijf door Woens drecht en vijf door Aviolanda. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Op dinsdag 4 juni zal de dubbeldeksveerboot „Prinses Christina" een eerste oversteek met lading maken op het traject Kruiningen-Perkpolder. Deze oversteek is nog „officieus" want het zal nog tot 7 juli duren voordat de nieuwe en snellere dienst met deze dubbeldekker in wer king zal treden. Tot die datum zal nog met het „oude boekje" wor den gevaren. grote wijzigingen behoefde, bestek- klaar lag. Dit oudere plan, later dus „overboord" gezet, had betrekking op de inzet van z.g. vrachtveerboten. Daarvoor zou in Kruiningen slechts een gewone fuik hoeven te worden bijgebouwd, terwijl daarentegen in Perkpolder in dit plan toch al in grijpende werkzaamheden nodig wa ren. Voor deze laatste haven had men voorts het voordeel, dat hier de gron den uit de herverkaveling werden toegewezen en van slechts één eige naar behoefden te worden betrokken, n.l. het kroondomein. De achterstand, in vergelijking met Perkpolder, heeft o.m. voor Kruinin gen tot gevolg, dat in de eerste tijd de auto's, die naar het bovenste dek willen, slechts van één van de twee opritten gebruik zullen kunnen ma ken, in hoofdzaak omdat het opstel terrein enz. nog niet gereed is. Wat het werk te Kruiningen nog gecompliceerder maakt, is het pro bleem, dat na het lossen van de Prin ses Christina, steeds een grote „stoot" verkeer op de toch al overvolle rijks weg 58 wordt losgelaten. Om dat al les in goede banen te kunnen leiden is men thans bezig met de aanleg van een dubbelbaans autoweg rijksweg 60 (van rijksweg 58 naar de veerhaven Kruiningen). Voorts wordt ook het betrokken deel van rijksweg 58 ver dubbeld Omdat invoegen en afrijden op dit kruispunt bij drukte toch nog te veel gevaar zou opleveren zal dit via verkeerslichtinstallaties worden geregeld. Intussen heeft het van kracht wor den van de nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen geen na delige gevolgen gehad voor het rei zigersverkeer. Op elke stoptrein, snel treinen stoppen niet te Kruiningen, rijdt een bus naar de veerboot. Tus sen aankomst trein en vertrek veer boot, en omgekeerd, ligt een tijds ruimte van ongeveer 25 minuten. Vandaag komt de Prinses Christina voor het eerst in de fuiken om, zoals de Provinciale Stoombootdienst en rijkswaterstaat dat noemen, „te me ten en te passen". Van groot belang zijn deze beproe vingen natuurlijk ook voor de toe komstige bemanningen, die thans be zig zijn zich met dit geheel nieuwe type schip vertrouwd te maken. Ver schillende kapiteins en overige be manningsleden hebben er tot nu al heel wat uurtjes varen opzitten. Van ernstige technische tekortkomingen is daarbij tot nu toe niets gebleken. Wel moest een aantal kleinere euvels worden verholpen. Met de pinksterdagen zal deze veerboot weer terug in Vlissingen zjjn om te kunnen worden ingezet als derde schip voor het opvangen van de verwachte drukte. Door de nieuwe dienstregeling, die voor Vlissingen - Breskens wél van kracht is geworden, wordt het aantal vaarten op dit veer aanmerkelijk op gevoerd. Zo begint de halfuurdienst hier thans reeds om tien minuten voor half negen. Ook de periode, dat deze halfuurdienst wordt uitgevoerd, is verruimd. De uurdienst geldt nog 9lechts in de periode van november tot maart. Welk een omvang het vervoer over de Scheldeveren thans reeds heeft bereikt, blijkt wel uit het feit, dat alleen al op Hemelvaartsdag van Breskens naar Vlissingen 2368 een heden (een personenauto is één een heid, een vrachtauto twee eenheden) werden overgezet. Voor deze ver- keersaantallen is de Prinses Christina geknipt, want dit schip kan op zijn twee dekken in één keer niet minder dan 201 eenheden vervoeren. Dat zal dat schip uiteraard niet op het traject Vlissingen - Breskens kunnen doen, omdat in deze twee havens slechts toevoerwegen voor het benedendek aanwezig zijn. In Perkpolder is het reusachtige werk, de haven, het opstelterrein, toe- en afvoerwègeh en de eigenlijke fuikinstallatie, praktisch voor ge bruik gereed. Daarmee heeft men hier een voorsprong op het werk in Kruiningen. Belangrijkste oorzaak daarvan is dat, toen tot aanleg van de inrichtingen werd besloten, voor Perkpolder al een ander en ouder plan, dat geen (Vervolg van pagina 1) In Roosendaalse vervoerskrin- gen vraagt men zich af, hoe lang de moeilijkheden aan de Franse grens nog zullen duren. In Roo sendaal stapelen de goederen met bestemming Frankrijk zich op. De Nederlandse Spoorwegen hebben op het grensstation Roosendaal een uitgesproken slappe tijd. Aanvanke lijk zorgden de wagons die niet naar Frankrijk konden voor opstoppingen. Maar dit leed is nu geleden. Internationale vleesvervoerders in Roosendaal zeiden gistermiddag nog wel een gaatje te kunnen vinden, waardoor men Frankrijk binnen kan komen. Met zorg wacht men ook in deze kringen de ontwikkelingen af. Vanuit Breskens vertrok na twee uur gistermiddag de laatste wagen met vis naar Frankrijk. „Het was niet meer dan een restantje", aldus een zegsman van een exportbedrijf, dat voor zijn afzet volledig op Fransen is aangewezen. „Voor ons is deze ge beurtenis in de toch al verwarde toe stand de nekslag". De Franse douanestaking heeft voor alle Zeeuwse exportbedrijven in velerlei opzichten bijzonder nade lige gevolgen. „De schade, die wij hierdoor lijden", aldus de woordvoer der in Breskens, „is nog niet te schat ten. De betalingen zijn vastgelopen en een aantal personeelsleden loopt renteloos rond". In de havens van Vlissingen en Terneuzen zullen de havendirecties, stuwadoorsbedrijven e.d„ zich hou den aan het verzoek dat hen namens de NBV is gedaan, om geen Franse schepen te laden of te lossen. Het verzoek van de vakbonden houdt, aldus woordvoerders in Vlissingen en Terneuzen, niet in dat alles wat „Frans" is, nu oo kals „besmet" wordt beschouwd. In Vlissingen arriveert bijvoorbeeld de Franse lijnboot „Maori", die deze haven regelmatig aandoet, met o.a. Nederlandse vracht. Dit schip, aldus deelt men ons namens de n.v. Haven van Vlissingen mee, zal uiteraard normaal worden gelost. (Van onze correspondent) SAS VAN GENT Gisteren vier de het echtpaar Roels in de Beatrix- straat te Sas van Gent zijn 65-jarige bruiloft. Het was voor de 87-jarige Jan Roels en zijn 84-jarige vrouw Sulma Thiron een onvergetelijke dag. 's Morgens om tien uur werden z(j vanuit hun feestelijk versierde wo ning naar de kerk gebrcht, waar een plechtige dienst werd opgedragen en de gehele dag was het in de Beatrix- straat een geloop van vrienden en kennissen. Burgemeester R. A. J. den Boer met de wethouders en secretaris kwamen het 65-jarige echtpaar geluk wensen, 's Avonds om 8 uur bracht de harmonie „De Verenigde Vrien den" een serenade, waarna ook de voorzitter van de harmonie, de heer R. Verhelst, een felicitatie uitsprak. PAUS PALUS zou een uitnodiging hebben ontvangen om op 6 augustus de 23e gedenkdag van het bom bardement op Hirosjima een be zoek aan Hirosjima te brengen. Be vestiging van dit bericht is in het Vaticaan noch in Japan te krijgen. TARGOL AHMADI (33), vrouw van een boer uit Perzië, is bevallen van een vierling. Het echtpaar had al zeven kinderen. Moeder en kinder tjes maken het goed. (Van'een onzer verslaggeefsters) GOES. Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de Zeeuwse Christelijke Boeren- en Tuindersbond zal woensdag 12 ju ni in Vlissingen een toogdag wor den gehouden. Op deze bijeen komst, die plaatsvindt in het Scheldekwartier, zal een rede worden uitgesproken door drs. R. Zijlstra, voorzitter van de Neder landse C.B.T.B. Voor het luchtiger gedeelte van de ze toogdag zullen Jules de Corte en de Zeeuwse Koorschool zorgen. De viering van dit jubileum kwam aan de orde op een vergadering van het Zeeuwse C.B.T.B.-hoofdbestuur. Onderwerp van gesprek was ook de inkomensvorming op landbouwbe drijven. Geconstateerd werd dat in Zeeland een groot deel van deze be drijven met de inkomensontwikke ling in andere bedrijfstakken heeft kunnen meegroeien. Met name flink wat eigenaren van kleinere bedrij ven kregen echter een mindere ar- beidsvergoeding dan de landarbei der op basis van de c.a.o. verdient. Op de vergadering werd verder het rapport van het Landbouw Eco nomisch Instituut besproken. Dit rapport is samengesteld op verzoek (Van onze correspondent) SAS VAN GENT De bisschop van Breda zal vandaag te Sas van Gent opnieuw voorgaan in een rit misch gezongen eucharistieviering, die om zeven uur vanavond begint. Tijdens deze dienst zal bisschop Ernst het vormsel toedienen aan een vijftiental volwassenen en aan onge veer 150 meisjes en jongens van twaalf tot dertien jaar uit Philippine, Sas van Gent, Sluiskil, Westdorpe en de Zandstraat en aan enkele jongeren uit België. van de Algemene Nederlandse Amb tenaren Bond. Er wordt o.a. in gecon stateerd dat boeren op bedrijven met meer betaalde arbeidskrachten zelf ook aan een hogere arbeidsvergoe ding zouden komen dan boeren op bedrijven met overwegend gezinsar beidskrachten. Het bestuur meende dat de cijfers in dit rapport deze conclusie zeker niet zonder meer wettigen omdat er een groot verschil in bedrijfsopper- vlakte is. Het bestuur betwijfelde sterk dat meer betaalde arbeids krachten tot hogere geldopbrengsten per hectare zouden leiden. Het hoofdbestuur zal aandringen op een verder uitgewerkt onderzoek van de gegevens. Zijns inziens zijn uit dit rapport verdergaande conclu sies getrokken dan verantwoord is. Verder zou volgens het bestuur één en ander een verkeerde mythe vorming rond het gezinsbedrijf drei gen te bevorderen. (Van onze correspondent) BRESKENS Door het vissers vaartuig BR40 is de kop van een V2 opgevist. Deze kop was zeer gevaar lijk daar hij op scherp stond. Door de mijnopruimingsdienst is de kop on schadelijk gemaakt. Eveenens is door de mijnoprui mingsdienst op het strand tussen de veerhaven en de handelshaven een mijn onschadelijk gemaakt. (Van onze correspondent) TERNEUZEN In het westelijk havenhoofd van de Westbuitenhaven is het gat, dat doorvaart voor zee schepen mogelijk moet maken, op breedte en diepte gebracht. Een cutterzuiger heeft het werk voltooid. De knijperkraan legt op de ze foto de laatste „hand" aan een eilandje, dat vroeger deel van de pier uitmaakte. Het eilandje blijft intact. Het havenhoofd, dat in oost-westrich ting vanaf het oostelijk havenhoofd wordt aangelegd, zal hierop aanslui ten en - met het nog bestaande hoofd - de oostelijke afsluiting van de nieu we, grote zeehaven vormen. (Van onze correspondent) TERNEUZEN. Zondagavond en maandagavond heeft de Terneuzense gemeentepolitie vijftien, gedurende de laatste maanden in Terneuzen ge pleegde diefstallen in kantoren, ma- gaziinen en winkelzaken kunnen op helderen. Zondagavond om 23.00 uur werd de 18-jarige J. H. uit Terneuzen meege nomen naar het politiebureau we gens dronkenschap. Hij bleek nogal wat klein geld op zak te hebben. Toen de Terneuzense kapper K. mel ding kwam maken van een inbraak, waarbij nogal wat "kwartjes en dub- •beltjes waren buitgemaakt, werd dit in verband gebracht met het geld dat H. bij zich had. Hij békende vrij spoe dig de'dader te zijn geweest.'De vol gende morgen bekende hij ook de inbraak te hebben gepleegd in de melkcentrale aan de Industrieweg, waarvan gistermorgen aangifte werd gedaan. Bij het verdere onderzoek leidde het spoor naar de 17-jarige Terneuzenaar, M. J. B„ die eveneens vrij vlug door de mand viel en be kende niet minder dan 13 inbraken te hebben gepleegd, namelijk drie maal in de U.T.S., tweemaal in de Zuidlandsehool, in de kantoren van N.V. De Hoop en van de Waterlei dingmaatschappij, in de kantine van het Zuidersportpark, het kantoor van de heer M. aan de Mr. F. J. Haar- manweg, bij de heer G. in de Marijke- straat en in de hervormde, de chris telijke ulo- en de Zonneschool. Bei den blijven in arrest en zullen mor gen naar Middelburg worden over gebracht. B - -- »- (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De regering over weegt mosselkwekers en aanverwan te bedrijven in „De Eendracht" ver vroegde voorschotten te verlenen op de tegemoetkoming, die zij wegens te ondervinden schade te zijner tijd kunnen vorderen. Minister Bakker van Verkeer en Waterstaat heeft dit toegezegd op schriftelijke vragen van de liberale kamerleden Schlingemann en Tuynman. Deze kamerleden hadden erop ge wezen, dat de landbouwers, die ten gevolge van de Schelde-Rijnkanaal- werken hun gronden zullen moeten ontruimen, reeds nu een schadeloos stelling hebben ontvangen dan wel een concrete, in cijfers uitgedrukte schadeloosstelling in het vooruitzicht is gesteld. De mosselkwekers, die al in augustus van dit jaar hun mossel percelen moeten ontruimen, weten nog in het geheel niet op welke wijze hn schadue zal worden geregeld. Minister Bakker antwoord hierop, dat het wat de landbouwer betreft gaat om onteigening van gronden (ongeveer de helft heeft schadeloos- steelling ontvangen of toegezegd ge kregen). Ten aanzien van mossel kwekers, die nog dit jaar hun mossel percelen in De Eendracht moeten ontruimen, is van een onteigenings procedure echter geen sprake. Het gaat hier namelijk om huur en ver huur van aan het rijk in eigendom toebehorende mosselpercelen en vol gens de (ver) huur voorwaarden is het rijk bij opzegging van de huur niet verplicht schadeloosstelling te beta len. In verband echter met de om standigheid, zo vervolgt minister Bakker, dat deze mosselkwekers en een klein aantal aanverwantee be drijven bij de afsluiting van de Oos- terschelde opnieuw schade zullen on dervinden bij de uitoefeening van hun bdrijf, wordt overwogen deze bedrijven vervroegde voorschotten te verlenen op de tegemoetkoming, die zij zullen kunnen ontlenen aan de wet ter tegemoetkoming voor an deren dan oesterkwekers in schade, ontstaan door de Deltawerken (art. 8 van de Deltawet). Deze wet zal nog heet lopende parlementaire jaar aan de Tweede Kamer worden aangebo den. In een beperkt aantal gevallen heb ben, in afwachting van de definitie ve schaderegeling, reeds taxaties plaatsgevonden. Met die taxaties zal worden doorgegaan. ,WE richten ons op zaken die duide lijk betrekking hebben op Zeeland en Noord-Brabant en die niet zo gauw elders worden gevonden. Niet spe ciaal op folklore. Folklore is een be laste term. Als je met mensen praat over dit programma, zeggen ze vaak: „O, dat folkloristische programma", maar dan blijkt, dat ze eigenlijk nooit kijken. Het percentage folklore in „Van gewest tot gewest" is eigenlijk heel klein". DIT vertelt Rob van Hoek uit Middel burg, regisseur van het NTS-pro- gramma „Van gewest tot gewest", voor Zeeland en Noord-Brabant. Hij heeft in Terneuzen een uitzending geleid voor de kotjes en moppen van d'Armagnac en Dekker. TELEVISIE is zo'n heel ander me dium, dat we gerust kunnen bren gen wat kranten al hebben gebracht. Alleen zijn wij over het algemeen wat kritischer, b.v. t.a.v. de indu striële ontwikkeling van Zeeland. We staan daar niet met de patriarchale Hilversumse mentaliteit tegenover en ook niet met de Zeeuwse chauvinis tische mentaliteit. Je moet de gul den middenweg zien te pinden. Daar bij komt, dat dit werk een mengsel is van journalistiek en film. Als het alleen om film zal gaan, zou ik me sterk tot het water, de kusten en oevers voelen aangetrokken ook al omdat ik een Zeeuw ben". VERGELEKEN bij de aandacht voor de industriële ontwikkeling van Zee land blijft de aandacht voor de sociale aspecten in de kranten achter. Daar in wordt veelal genotuleerd wat er gebeurtOns programma zou te kort schieten wanneer we alleen een vi suele kroniek van Zeeland zouden geven." OMDAT sociale veranderingen moei lijk zichtbaar te maken zijn, is Het gezond ook eens het kleinste onder deel van deze samenleving voor de camera te brengen. Het onderwerp samenlevingsopbouw b.v. is moeilijk in een programma te vangen. Je moet dan enkele figuren uit die samen leving losweken en naai voren laten komen, anders blijft het bij naamloze schimmen. Zoiets kun je ook niet in één uitzending behandelen, maar moet je op de juiste wijze doseren." ,,NEEM b.v. een uitzending als we van daag hebben voorbenid. Als je die apart bekijkt, zeg je: „Zeeland is een land met onbegrensde mogelijkheden. Maar bekijk je zo'n uitzending tussen veel anderen, die in een half jaar zijn gemaakt, dan zijn die kotjes en mop pen gewoon dingen die gebeuren. Enfin, kijkt u zelf maar. Donderdag avond a.s. van 19 tot 19.30 uur wordt de aflevering van het programma van „Gewest tot gewest" waarvan ik hier gesproken heb, uitgezonden via Ne derland 11".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 3