Crisis in Europees ruimte-programma Vloeibaar aardgas als autobrandstof LASER STRAAL BRANDT MELK- ZAKJES GROTE O DICHT EN STUURT AUTO'S E perspectief VAN ZA Ti voor mensen die weten watgoed LA ENGELAND STAAKT DE RACE DASBLAD DE STEM HET besluit van Engeland om na 1971, als het huidige pro gramma is afgelopen, geen verdere financiële steun meer te geven aan ELDO, de Europese organisatie voor ontwik keling van draagraketten, kan van historische betekenis worden voor Europa's toekomst als technologische mogendheid. Het komt er op neer dat de Britten, die aan het begin van de jaren zestig als Europese koplopers op weg gingen naar de ruimte, nu de race hebben opgegeven. De grote vraag na de onlangs af gelegde opzienbarende verklaring van Engelands minister van techno logie Anthony Wedgwood Benn is of de Europeanen van het continent verder zullen gaan en zo ja, of ze er zonder Britse deelneming in zul len slagen een onafhankelijk Euro pees ruimteprogramma op te bou wen, dat zich op commercieel, po litiek en cultureel gebied kan me ten met die van de Verenigde Sta ten en de Sovjetunie. Want het Britse besluit is een re gelrechte slag voor een onlangs ge publiceerd tienjarenplan, dat niet alleen getuigt van een gedurfde visie die men zelden in het Europese kli maat tegenkomt, maar dat misschien ook onmisbaar is voor het overbrug gen van de veelbesproken technolo gische kloof tussen Europa en Ame rika. Het plan is opgesteld door een commissie onder voorzitterschap van de Fransman Jean-Pierre Causse, in opdracht van de vorig jaar in Rome gehouden Europese Ruimteconferen tie. Deze conferentie van landen, die bij de drie Europese ruimte-organisa ties ESRO, ELRO en CETS zijn aan gesloten, zal in juli weer bijeenko men in Bonn om het plan te bespre ken. De gedachte die aan het plan van de commissie-Causse ten grondslag ligt is, dat Europa met zijn vooral financieel bescheiden middelen in de ruimte iets moet zien te bereiken dat van directe en praktische bete kenis is voor de wereld van morgen. Volgens de commissie is dat de ont wikkeling van in hoge mate geper fectioneerde communicatiesatellieten. Het staat buiten alle twijfel dat het wereldberichtenverkeer, het ver spreiden van informatie, in niet al te verre toekomst grotendeels via de ruimte zal lopen. De reden is duide lijk, satellieten die op geschikte pun ten in de ruimte worden gestatio neerd, zullen het hele aardoppervlak bestrijken. Ze zullen de verste uit hoeken van de wereld bereikbaar maken voor directe radio- en televi sieuitzendingen, telefoongesprekken en informatie van computers ten dienste van de weersvoorspelling, de landbouw en de geneeskunde. De po litieke en sociale consequenties van zo'n wereldomspannend informatie systeem zijn enorm en feitelijk nog nauwelijks te over2ien. Maar het staat vast dat landen of organisaties die communicatiesatellieten exploite ren, een machtig middel tot politieke en culturele beïnvloeding zullen be zitten, nog afgezien van de belang rijke economische verdiensten die er aan vast kunnen zitten. De huidige ontwikkeling laat zien dat zowel Amerika als de Sovjet- Unie druk bezig zijn een operationeel wereldcommunicatienet van satellie ten op te bouwen. Het is geen fanta sie, maar een om de hoek liggende mogelijkheid, dat binnen 10 jaar met name de technologisch minder ver gevorderde landen zullen worden overspoeld met Amerikaanse en Rus sische televisie- en radioprogram ma's. Als communicatiesatellieten zullen worden gebruikt voor onder wijs en propaganda, of een meng vorm daarvan, is dat een nogal grie zelig vooruitzicht. De commissie-Causse heeft wijse lijk de politieke aspecten van com municatiesatellieten slechts terloops aangeduid, maar alleen al in de com merciële aspecten een rechtvaardi ging gevonden voor een aanvaarding van de informatie-uitdaging in de ruimte door Europa. De kern van het tienjarenplan is de ontwikkeling van een reeks com municatiesatellieten met als einddoel een kunstmaan van niet minder dan twee ton. Deze satellieten zullen door de Europese Radio Unie en Eurovisie kunnen worden gebruikt voor het relayeren van radio- en kleurentelevisieprogramma's. Maar zjj zullen ook diensten kunnen be wijzen aan Eurocontrol, de Europese luchtverkeersleidings-organisatie, en de World Weather Watch, een we> reldomspannende meteorologische dienst, die thans in oprichting is. Er lijkt dus voldoende emplooi aanwe zig voor Europese ruimteverbindin gen in de jaren zeventig. De zwaarste Europese verbin dingssatelliet, die tegen 1978 zou moeten worden gelanceerd, is 'n zeer revolutionair project. De satelliet moet op een hoogte van ongeveer 36.000 kilometer boven Europa in de ruimte stil blijven hangen. De satel liet beschrijft dan namelijk een „sta tionaire" baan, waarin de omlooptijd precies gelijk is aan de omwente- lingstijd van de aarde. Om deze sta tionaire baan te bereiken willen de Europese ontwerpers een ionenraket gebruiken, een krachtbron die geen chemische verbrandingsgassen uit stoot, maar elektrisch geladen deel tjes. De stuwkracht van zo'n ionen motor is weliswaar gering, maar de motor kan zeer lang blijven werken, Met de ionenraket kan de stationaire baan in 20 tot 200 dagen worden be reikt, aldus het rapport. Het bijzondere is, dat de ionenmo tor nog is gebruikt voor het in hun baan brengen van Amerikaanse en Russische verbindingssatellieten. Vol gens de Europese ruimte-ingenieurs biedt deze elektrische voortstuwing echter belangrijke voordelen, omdat zij het mogelijk maakt een satelliet zeer nauwkeurig naar zijn „ophang- punt" te manoeuvreren. Een ander opmerkelijk aspect van de grote Europese communicatiesa telliet is, dat zij met haar sterke zen ders radio- en televisieprogramma'! rechtstreeks in de Europese huiska mers zal kunnen brengen. Bij het huidige gebruik van verbindings kunstmanen zijn nog altijd speciale ontvangststations met zeer gevoelige antennes nodig, om de zwakke sig nalen uit de ruimte op te vangen. De Europese satelliet zal het moge lijk maken de programma's met een vrij simpele huisantenne op te van gen. Een satelliet van twee ton, die in een stationaire baan moet worden ge bracht, vraagt echter eefi zeer krach tige draagraket, die minstens tien keer zoveel stuwkracht levert als de thans in ontwikkeling zijnde Europa 1 raket. Daarom stelt de commissie- Causse een omvangrijk project voor om de draagkracht van de Europa raket te vergroten. Dat zou moeten gebeuren door een aantal eerste trap pen te bundelen, naar analogie van de Amerikaanse Titan 3C raket, de tweede en derde trappen te ontwik kelen, die op een krachtiger brand stofcombinatie van vloeibare water stof en vloeibare zuurstof werken. De moeilijkheid is nu, dat de Brit se Blue Streak raket, die de eerste trap van de Europaraket vormt de basis is van 't hele ontwikkelingsplan. Hoewel bij proeflanceringen van de Europa 1 raket in de Australische woestijn bij Woomera tot nu toe geen erg bemoedigende resultaten zijn be haald, is de Blue Streak een technisch bevredigend ontwerp gebleken. De mislukkingen waren hoofdzakelijk te wijten aan de andere rakettrappen. Als de Britten in 1971 of 1972 hun deelneming aan de Europa-raket sta ken, valt eigenlijk de hele bodem onder het plan-Causse weg. Er is op het ogenblik in Europa geen enkele rakettrap in ontwikkeling van het zelfde vermogen als de Blue Streak. Wat moet er dan gebeuren? Als de Europese ruimteconferentie zou besluiten het plan uit te voeren, desnoods zonder Engeland, moet er naar een andere basis voor de draag raket worden gezocht. Het enige Europese alternatief zou een sterk opgevoerde versie van de Franse Dia mantraket kunnen worden. Als de Europeanen er niet in slagen een eigen draagraket te ontwikkelen, zul len ze moeten aankloppen bij de Ver enigde Staten. Hieraan zitten echter grote politieke nadelen, want de Amerikanen hebben duidelijk ge maakt, dat zij geen raketten voor de lancering van verbindingssatellieten zullen verkopen aan landen of orga nisaties, die buiten het Intelsat-con sortium werken. Deze belangengroep voor communicatiesatellieten wordt in belangrijke mate beheerst door de Amerikaanse industrie. Zo zou de belangrijkste opzet voor het Europese plan, onafhankelijkheid van de grote ruimtemogendhedeu, wegvallen. Intussen heeft een nieuwe slag het Europese ruimteprogramma getrof fen. ESRO, de Europese organisatie voor ruimte-onderzoek, heeft twee wetenschappelijke kunstmanen, de TD 1 en TD 2 van het programma moeten schrappen, omdat Italië er geen geld meer voor beschikbaar wil stellen. De TD-satellieten waren be trekkelijk zware en gecompliceerde ruimtevaartuigen, die Europa veel er- varig hadden kunnen verschaffen voor de later te bouwen verbindings satellieten. Zo zijn er dus binnen korte tijd in het Europese ruimte-bouwwerk be denkelijke scheuren ontstaan. De ko. mende Europese ruimteconferentie zal veel gezond verstand, durf en vooral inspiratie moeten opbrengen om een totale instorting te voorko- Dit er-apparaat produceert e$» lichtstraal die heter is dan het oppervlak van de zon. Het kan onder meer worden gebruikt voor het luchtdicht afsluiten vatt yoghurtbekertjes en melkiakj^ Auto's die op vloeibaar aardgas lopen in plaats van op benzine kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de oplossing van het luchtverontreinigingspro bleem, aldus de Amerikaanse natuurkundige Robert Carr van de universiteit van Californië. Hjj gelooft dat de technische problemen om auto's voor vloei baar gas geschikt te maken, ge makkelijk kunnen worden over wonnen. Aardgas (methaan) wordt vloeibaar bij 259 graden Fahren heit onder nul en er is geen en kele reden waarom het niet als vloeistof in brandstoftanks kan worden meegenomen", zegt dr. Carr. „Het zou niet gevaarlijker zijn dan benzine, misschien' zelfs veiliger." Een van de grote voordelen van het vloeibaar maken van aard gas is, dat het in vloeibare vorm zeshonderd keer minder ruimte nodig heeft dan in gasvorm. In tegenstelling tot benzine produ ceert aardgas bij verbranding praktisch geen afvalprodukten. Omdat de energiedichtheid van aardgas ongeveer, dezelfde is als van benzinedamp zouden de automotoren bij de overschake ling slechts weinig aan vermo gen verliezen. De brandstof tanks zouden moeten worden ge ïsoleerd om het gas op zijn lage temperatuur te houden. Een laag polyurethaan schuimplastic van ongeveer 2,5 centimeter dikte zou al een voldoende isolatie kunnen geven. Een veel groter probleem zou de opslag in pompstations en het overpompen van de superkoude vloeistof in de tanks van auto's opleveren. Er zou ook iets moe ten worden gevonden om ver damping van het vloeibare gas tegen te gaan als een auto lange tijd stil staat. Met het vloeibaar maken, op slaan en weer verdampen van aardgas en andere superkoude brandstoffen is echter reeds veel ervaring opgedaan, vooral in de ruimtevaart bij het tanken van raketten. Wetenschappelijke on derzoekers geloven dat als auto's op vloeibare gassen gaan rijden, propaan nog beter is dan me thaan en dat misschien de aller beste autobrandstof vloeibare waterstof zal zijn. Joel Robert, de sterke Bt zijn klasse weer eens. Hij wo aan de kop van de wercldrar, Toen acht jaar geleden door Amerikaanse onderzoekers de laserstraal werd uitge vonden kwamen er allerlei speculaties los over geheimzin nige eigenschappen van het scherp gebundelde, energierijke licht en over sensationele toepas singen daarvan in huiveringwek kende wapens. In werkelijkheid zijn de sindsdien in talrijke labo ratoria ontwikkelde toepassings mogelijkheden veel minder op windend, maar daarom niet min der interessant voor industrie, wetenschap en geneeskunde. Een grote Duitse elektronische in dustrie toonde onlangs op de Hannover Messe een gaslaserap- paraat, dat al in de nabije toe komst zal kunnen worden ge bruikt voor het luchtdicht afslui ten van plastic yoghurtbekertjes en melkbuidels. Laser is een afkorting van „Light amplification by the stimulated emission of radiation", wat zoveel betekent als lichtversterking door gedwongen uitzending van straling. Een laserstraal bestaat, net als ge woon licht, uit zichtbare elektro magnetische trillingen. Deze trillin gen worden door atomen uitgezon den. Terwijl bij gewoon licht van kaarsen of lampen elk atoom een zendertje op zich is, zijn bij een la ser alle atomen gekoppeld. Zij zen den hun trillingen in „gelijke pas" uit, waardoor een aanzienlijke licht versterking ontstaat. Het nieuwe apparaat werkt met een laserstraal, die in een glazen buis, gevuld met helium, stikstof en kooldioxyde, wordt opgewekt. Het vermogen van deze gaslaser be- Deze speelgoed-vrachtauto wordt bestuurd door een laserstraal I* de toekomst zal dit systeem il het groot worden toegepast in tunnel- en wegenbouwmachinet, draagt slechts 100 watt, maar in W brandpunt van de lichtstraal heerst een hogere temperatuur dan op het oppervlak van de zon. Daar het be straalde materiaal slechts op een zeer klein oppervlak (1/25 vierkan te millimeter) wordt verhit, zijn lerlei precisiewerkjes mogelijk. Zonder moeite snijdt de laserstraal zeer gevoelige filters op de vereiste dikte en zelfs zeer hittebestendige stoffen, zoals asbest, kunnen de straal slechts een fractie van een seconde weerstaan. Ook in de chirurgie wordt de laserstraal toegepast, bijvoorbeeld voor het boren van gaatjes in ge broken botten, die met pennen weer aan elkaar moeten worden gezet. En tenslotte kan de laserstraal wor°® gebruikt voor zulke doodgewone be werkingen als het dichtsmelten van plastic houders voor melk en yoghurt en van glazen ampullen in de ttt- maceutische industrie. Een andere gaslaser, die in Han nover werd getoond, is bedoeld aJi een precisie-meetapparaat. Bij "e bouw van metro-tunnels, stuwdam men, televisietorens en schoorstenen zijn vaak metingen tot op millimete» nauwkeurig nodig, die met conven tionele methoden niet meer kunj>® worden verricht. De laserstraal 1» zich echter door geen stof, regen o- wind uit het lood slaan en levert on gelofelijke nauwkeurige meetgege vens. Jg Bijzonder veel aandacht OP Westduitse voorjaarsbeurs trok ee^ demonstratie van laserstraal-boa^ ring van een 25 centimeter lans speelgoedauto. De auto wordt m behulp van de laserstraal in een w* paalde richting geleid. Verandert richting van de straal, dan wOT ook het voertuigje zijn koers. Bet met fotodetectoren en versterK uitgerust. Binnenkort zullen macnj nes voor tunnel- en wegenbouw w dezelfde manier kunnen worden er stuurd. ALKEN (A.N.P.) De tra nele halve competitie tussen de i dagvoetbalelftallen van Fran! België en Nederland om de C Fernand Chanelle, is dit jaar op tuigende wijze door Nederland wonnen. Na de overwinning met op Frankrijk in Rijssen, versloeg derland zaterdag te Alken vooi geen 200 toeschouwers op het van een bierbrouwerij België 6—1. Een gelijk spel was voor Nedei voldoende geweest. De Belgen den immers in Straatsburg met van Frankrijk verloren. Nedet wilde echter meer. Het wilde er twijfel over laten bestaan welk de beker toekwam. De Belgen den er de dupe van. Zij haddei de rust (12) redelijk stand ge den, maar kregen in het laatste uur geen voet meer aan de gron De 23-jarige Henk Kiel van Katnper Go Ahead was de grote blinker in de Nederlandse ploeg, speelt al vier jaar in de midden! maar voldeed in het duel teger Fransen niet. Trainer Sterk gaf in deze wedstrijd een kans ir voorhoede. Kiel heeft die kans beide handen aangegrepen. Hij bijzonder actief, liep op elke ba ontpopte zich tot een schutter formaat. Hij scoorde drie keer coach van Hasselt Sporting, een uit de Belgische derde divisie, t de na afloop veel belangstelling Kiel (AD IS,; In heel Nederland drink die gouden kruidenbitte ELS LaVera.de echte El natuurprodukt, bereid v familierecept. ELS La Vera.Koel geserv Dat geweldige apéritief. Vrouwen drinken ook gr ELS La Vera. Hoort u eig< n fles. Bij .uw slijter, 't Distilleerderij Jaeq

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 6