IJzeren vorstinnen heersten op de oceaan 36 85 2?6 99 1« 109 58 in dit gebied gaande spaarbanken samenwerken: om u nog meer service te geven! hier is het eerste resultaat Verkoopsucces voor 2 1: 1§8 75 Francoise Sagan ZEEKASTEEL VOOR DERTIG MILJOEN POND STERLING cd-Pils Queen Mary Queen Elizabeth Onbekend „IN DE LOGICA DER DINGEN GELOOF IK NIET MEER" Teruggang Nieuwe Queen Q4 Margarine 1 Ch-Koffiemelk Jonge Goudse i Abrikozenjam Chocolade Hagel Zonnebloemolie Hippodrome Corn Flakes Appelmoes Raadsel Geheim Steeds meer mensen laten hun sala ris via de spaarbank lopen. Gebeurt dit via een der spaarbanken in het Delta-gebied, dan kunt u nü bij meer dan 200 spaarbank-kantoren over uw salaris direct beschikken. Waar u ook in het Delta-gebied bent, werkt of woont. Hebt u bepaalde reke ningen te voldoen, dan kan dat via de spaarbank - zonder extra kosten. Het geld, dat u niet dadelijk nodig hebt, levert u nog rente ook! Een reden temeer om uw salaris via de spaarbank te laten lopen! Luxe CU Instant IJsmix Cfl-Tandpasta Dochter DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 16 MEI (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Het was voor jaar 1940 en 't vasteland van Eu ropa stond In vlammen; de brand- itichters lieten er geen twijfel over bestaan, dat dit alles hun einddoel niet was. In het ritme van hun dreunende laarzen zon gen ze met harde stemmen: „Wir fahren gegen Engeland", en ach ter de rotsen van Dover wisten de Britten, dat dit geen loos drei gement was. Engeland bereidde rich, voor het eerst in eeuwen, in allerijl voor op 'n gevecht op ei gen, heilige bodem en alles werd in veiligheid gebracht, wat tot de kostbaarheden van de natie werd gerekend. En een van die kost baarheden was een nog niet ge heel afgebouwd schip. Geen gewoon schip, maar 'n kas teel op een kiel, dat voorbestemd was geweest om de naam van Engeland groot te houden op de Atlantische Oceaan, om een ijzeren koningin te zijn. Het zou 2.082 pas sagiers moeten vervoeren in alle denkbare luxe. Met zijn lengte van 1.031 voet zou het een snelheid moe ten halen van 28,5 knopen per uur, gedreven door 160.000 paardekrach- ten. Het had twaalf dekken en drie zwembaden: twee overdekte baden en een buitenhad. Er was veel over geschreven: dit zusterschip van de beroemde „Queen Mary" was een Britse topprestatie. En voor zo'n top prestatie paste maar een naam: de naam van Engelands grote koningin „Elizabeth". Het zou allemaal anders worden. Het schip was nog niet voltooid, toen het in het voorjaar van 1940 voor het eerst de monding van de Clyde uit voer op weg naar open water. Het zeekasteel was egaal grijs geschilderd, slechts weinigen waren getuigen van het stille vertrek: de „Queen Eliza beth" zou een te gewillige prooi zijn voor de alomtegenwoordige Duitse duikboten, wanneer uit zou lekken, dat zij buitengaats was en het torpe deren van Engelands trots zou niet alleen militair effect ten gunste van de Duitsers sorteren, maar het zou bovendien een psychologische klap van de eerste orde zijn. Niemand wist op die lentemorgen, wat er met de „Queen Elizabeth" ging gebeuren, zelfs de bemanning niet. Pas toen de open oceaan bereikt was, schokte de kaptein zijn mannen met de mededeling: „Het is good-bye Engeland, we stomen naar New York". Het werd een „maiden voya ge" zoals nooit tevoren een schip had gemaakt, een „spookreis" zonder ra diocontacten om vooral de positie niet te verraden. Na het triomfantelijke bericht, dat de „Queen Elizabeth" vei- lig de V.S. had bereikt, ontstak Hitier in woede en de „Kriegsmarine" hield er een zwarte dag van teleurstelling aan over. Maar de trots van Enge land was gered In Amerika werd het schip snel voor een deel afgebouwd en inge richt voor troepenvervoer; de com fortabele inrichting van de hutten moest plaats maken voor militaire britsen en hangmatten: buiten de be manning kon de „Queen Elizabeth" 15.600 man aan boord hebben. Na een kort verblijf in New York vertrok 't schip naar Singapore, van waaruit het zijn eigenlijke oorlogstaak begon. Bij het winnen van de vrede in 1945 had de „Queen Elizabeth" 'n miljoen soldaten naar de meest uiteenliggen- de slagvelden en weer naar huis ge bracht, evenals overigens haar oude re zusterschip „Queen Mary". En pas toen kon het schip vernieuwd en her bouwd worden tot wat het in eerste aanleg had moeten worden: een luxe kasteel op een kiel. De „Queen Elizabeth" was dus al zes jaar oud, toen ze haar eerste pas- sagiersreis maakte. Tien jaar lang waren zij en de „Queen Mary" wer kelijk de koninginnen van de Noord- atlantische scheepvaartroute. Maar de tijd was sneller dan deze zeeburch ten. De na-oorlogse reizigers op deze route gingen de snellere luchtweg verkiezen en bovendien was de luxe van zo'n kleine twintig jaar terug niet meer voldoende om klanten naar de „Queens" te trekken, die „niet eens air-conditioning hadden. De „Queens" hadden nog 'n nadeel: de schepen waren verdeeld in drie „klassen" van super-de-luxe- eerste klasse tot „gewoon derde". Deze klassen waren streng van elkaar ge scheiden: de „lagere" passagiers mochten niet op de dekken der „ho- geren" komen, ook de eetzalen en salons weerspiegelden dit „stands verschil". Het was uit de tijd. Dat hadden de luchtvaartonder nemingen begrepen: die gingen wer ken met één „klasse" en dat werd tenslotte het einde van de glorietijd (te vroegtijdig) van de „Queen Mary" en de „Queen Elizabeth". De Cunard-line, waarvoor ze ge varen hadden, ging op de ijzeren vor stinnen verlies lijden. En toch: nu, in 1968 nadert een nieuwe „Queen Elizabeth" haar vol tooiing in de dokken van de Clyde- side: de „Queen Elizabeth n", 'n ge stroomlijnd teken van tegenspraak. Sceptici zeggen, dat de Cunard-line er zich een reusachtige strop aan bouwt, maar de op de oceaan verlief de Britten zien in haar een roemvolle voortzetting van een meer dan een eeuw oude traditie, die in 1840 begon, toen de radarboot „Britannia" (1.150 ton) Liverpool verliet om de eerste regelmatige lijndienst tussen Enge land en Amerika te gaan onderhou den. Een traditie, die haar roemrijk ste periode bereikte in de dertiger jaren, toen de „Queen Mary" met Franse en Duitse zeekastelen streed om de blauwe wimpel: de ereprijs voor het passagiersschip, dat het snelst tussen de twee continenten voer op de Atlantische route. Toen de Cunard-line enkele jaren geleden besloot, om ondanks de ont wikkeling van de luchtverbindingen tóch een nieuw zeekasteel te bouwen, had zij nog een rechtlijnige voortzet ting van die traditie in gedachten: het nieuwe schip zou, evenals zijn voorgangsters 'n week-dienst op A- merika moeten gaan varen. Het plan, aangeduid onder de codeletters Q 3 (de derde „Queen" na de Mary en de Elizabeth) voorzag in een 80.000-ton- ner, voortgedreven door vier schroe ven en evenals de vooroorlogse sche pen onderverdeeld in drie passagiers klassen. Tijdig zag Cunard-line het gevaar van een commerciële cata strofe en het plan Q 3 werd veran derd in plan Q 4, het plan voor de thans wordende Queen Elizabeth II' Men liet de gedachte aan een volledi- De Spaarbank te Rotterdam Spaarbank Anno 1820 Schiedam Spaarbank Vlaardingen Nutsspaarbank Maassluis Spaarbank te Dordrecht De Spaarbank te Gorinchem Nutsspaarbank Alblasserdam Spaarbank te Delft Nutsspaarbank te Tholen Vlissingsche Nutsspaarbank Nutsspaarbank te Middelburg Nutsspaarbank Middelharnis-Sommelsdf]k Nutsspaarbank Zierikzee ZILVERVLOOT pakje 250 0ram ■- pi fles tn houd 1 /2 iiter (534 gram) :4 per 500 gram huishoud X pol 4SÖ gram puur -'pak 500 gram i albert heijn fles 0.75 literJvHF flpê biskwfe met kököS reuze pak 400 g ram albert heijn zak 350 gram tijdelijk bHk verschenen by de uitgeverij Julliard h een prettig leesbare politieroman geworden van nog geen 200 groot be drukte bladzijden. Ondanks de min der goede kritieken in de kranten wordt het in de boekwinkels druk verkocht. De hoofdpersonen zijn Dorothy en Paul, goede vrienden, maar nog geen slaapgenoten. Pas aan het eind van het verhaal zijn zij binnen de tien minuten getrouwd. Voor hoe lang staat er niet bij. In de buurt van Hollywood daar speelt het verhaal wijkt Paul aan het stuur van zijn Jaguar met 150 km snelheid uit voor een voetganger, Lewis, die een hoofd wond en een beenbreuk krijgt, ter wijl de wagen een greppel in rijdt en m vlammen opgaat. Dorothy en Paul komen er ongedeerd uit. Doro thy, die zich aanvankelijk niet zo heel erg bezorgd maakt of Lewis nog leeft of dood is, neemt de gewonde jonge man m haar woning en verzorgt hem tot hij weer op de been is. Van Praatjes in de filmwereld, dat ze als alleen wonende vrouw van 45 een aantrekkelijke jongen in huis neemt, trekt ze zich weinig aan. Bovendien gebeurt er ook niets tussen die twee. Hun verhouding is zeer vertrouwe lijk, maar blijft platonisch. Hij is een gecultiveerde zwerver en zij geschei den van haar eerste man Frank, die door een bekende filmster, Louella, van haar is weggekaapt om na een Paar maanden weer aan de dijk ge zet te worden. Pam begrijpt van de verhouding tussen die twee aanvan kelijk niet veel, maar als hij gaat in nen, dat zijn jaloezie volkomen onge grondI is, wordt het drietal de beste vrienden. Ook van zijn kant is Lewis mot jaloers. Als Paul bij het zwem men bijna verdrinkt, neemt Lewis een moedige duik en brengt hem op het droge. Dat is het raadsel van Lewis' leven: P8 vraagt van Dorothy alleen maar iüj e vnendschap en ruimt ongezien edereen uit de weg, die Dorothy eed of verdriet berokkent. Frank pieegt zogenaamd zelfmoord, maar werkelijkheid heeft Lewis hem doodgeschoten. Op dezelfde manier vermoordt Lewis en filmtiran, die met een reeks van Processen Dorothy tot de bedelstaf „u l Wlllen brengen, en als Louella ml„Uropa ?P het toneel van Holly- ood verschijnt en Dorothy in bedek- termen een vrouw van lichte ze- noemt, morrelt Lewis net zo ng aan schroeven en bouten van hnnLW?-gen' tot ze 's nachts uit de i vlleSt en dood is. Als de ver- ».!!ens ,van Dorothy bewaarheid nr. - Lewis de drie moorden geweten heeft, is haar eerste r^,n Them b« de Police aan te tV ewis schuift haar de telefoon ni«ï elektrische stoel is hij Zi n'ngiuWat hy deed. deed r Dorothy. Het geheim blijft tus- Sagan beschrijft levensraad sels". sen hen bewaard. Zij worden er le venslang door aan elkaar vastge klonken. Om Lewis aan de kost te laten ko men, zoekt Dorothy voor hem een job bij de film. Ofschoon de jongeman nog nooit toneel heeft gespeeld, doet hij het voor de camera's zo voortref felijk, dat hij als een pijl omhoog schiet en voor de Oscar in aanmer king komt. In een van zijn hoofdrollen moet hij als cowboy een cineast neerschieten. Alles wat in Hollywood filmster is komt naar de studio om Lewis in zijn heldenrol te zien. Als Dorothy zich in de studio vertoont en langs de ci neast loopt, die dronken is, hoort zij zich door hem toevoegen, dat „oude wijven", die het met twee mannen houden, beter doen uit de studio van daan te blijven. Lewis hoort het. Zon der dat iemand het merkt, verwisselt hij de twee losse patronen in zijn ka rabijn voor twee echte en als het in zijn rol zover is, dat hij moet aan leggen en vuren, schiet hij de cineast, die de eer van Dorothy door het slijk heeft gesleurd, dood. Vergissing? Opzet? En zo ja, wie heeft de patronen verwisseld? Ook na een verhoor vam Dorothy en Lewis door de politie blijft het raad sel onopgelost. Van hun geheim ge ven Dorothy enLewis niets prijs. Als straks het feest van Lewis' Os car op het hoogtepunt is, willen Do rothy en Paul, nauwelijks getrouwd, voor de eerste bruidsnacht naar hun hotel rijden, maar Lewis wringt zich in hun wagen en rijdt mee. Houden we hem nog lang, vraagt Dorothy op de slaapkamer aan Paul. Ik denk ons hele leven, zegt Paul. Ben je er ge lukkig mee? Ik wel, zegt Dorothy, zielsgelukkig. Na die woorden zette Frangoise Sagan een streep onder haar verhaal, „In de logica der dingen", zegt ze terloops, „geloof ik al 1-ang niet meer". 'n publicatie van de BONDSSPAARBANKEN, SAMENWERKEND IN HET DELTAGEBIED Maar er zijn ook grote overeen komsten: dichterlijke lieden zullen zeggen, dat eenzelfde „sfeer" om het schip hangt, minder dichterlijken zul len waarde hechten aan de medede ling, dat de nieuwe Queen evenals de oude een snelheid van 28,5 knopen gaat halen, dat er bijna evenveel lif ten in zijn als in de oude (in de nieu we 22, in de oude 24), dat er bijna evenveel dekken zijn (de oude 13, de nieuwe 12) en dat da nieuwe tenslot te maar één (buiten)bad meer heeft dan de oude. Het feit, dat de twee, schoorstenen van de oude „Queen" zijn vervangen door een gigantische pijp op de nieuwe, zegt de liefhebbers niets. Voor hen is de nieuwe „Queen" heel duidelijk 'n dochter van de oude, met dezelfde oer-Britse gelaatstrek ken. Het nieuwe schip heeft een groter dekkenoppervlak dan enig vroeger gebouwd schip: 5.016 vierkante meter. Een deel van de dekken is zo aan gelegd, dat zij vooral dienst kunnen doen in de koude maanden, wanneer het schip dus de lijndienst onder houdt, een ander deel is „openge werkt" voor de zomercruises. Het schip zal klassenloos zijn, hoe wel Cunard, omwille van de traditie én als commercieel experiment de mogelijkheid heeft opengelaten om voor een paar handvol ponden méér luxere hutten en suites te huren. Maar er zullen geen grenzen zijn tus sen dit „dure" deel van het schip en de rest. Iedere hut krijgt een eigen toilet en douche en bad. Voor dege nen, die méér willen, is er een collec tieve sauna en een collectief Turks bad aan boord. Driekwart van het totaal-aantal hutten heeft vrij uit zicht op zee en ook dat is bijzonder; vroeger lag dat aantal heel wat la ger. Nog een bijzonderheid: in het nieuwe schip zijn de eetzalen in de bovenbouw aangebracht. Vroeger hield men die liever bene- dendeks in verband met het onple zierige „rollen" van het schip, maar de passagiers van de nieuwe „Queen" zullen daar geen last van hebben, omdat het schip met speciale „sta bilisers" is uitgerust, die onaange name „rolgevoel" wegnemen. Volgend jaar zal de „Queen Eliza beth II" haar eerste reis maken en dan zal blijken, of de dertig miljoen pond sterling, die de Cunard in het zeekasteel heeft gestoken, welbesteed zijn. Een der scheepsbouwers zei, toen de „Queen Elizabeth II" in haar ele ment werd gelaten: „Weet je wat dit schip werkelijk is, jongen, het is de mooiste stoommachine, die ooit ge bouwd is". Een enthousiast compli ment, maar van complimenten alleen kan de schoorsteen van de „Queen" niet roken 8 halve schijven blikje (227 gram) 3 flesjes Cfles 0.30 Itr) vantlte - pak voor 2x 3/4 (tr- ijs itfbe lÖÖgram bij voldoende deelname, met rg dagopleidingen geven voor kken FRANS WISKUNDE BOEKHOUDEN tijn verplicht (behalve voor lingen het volgen van de al- studie als het volgen van de i hebben. X of H.A.V.O. nderwijsadministratie van de lansstraat 1, Tilburg, dr. M van Can, rector. >968 PARIJS Het nieuwste boek van Franpoise Sapan, „Le garde du coeur" (ADVERTENTIE) Een model van de „Elizabeth II" van de Cunard-lijn, waarschijnlijk het laatste zeekasteel van deze om vang in de scheepshistorie. ge weekdienst tussen de continen ten varen: het nieuwe schip zou een luxe-cruiser moeten worden voor mensen, die er eens „uit" willen, die de wereld op hun gemak willen zien, zonder gejaagd te worden met een snelheid, die het geluid evenaart. Een luxe-schip met één klasse. Maar te gelijkertijd zou het óók een lijndienst moeten kunnen onderhouden. De Cunarders hadden profijtelijk uitgerekend, dat het best zou kun nen: cruises in de zomermaanden, lijndiensten in de winter. Misschien 'n riskant plan. Maar de bouwers zet ten door, hoewel ze tevoren wél aan kondigden, dat de nieuwe Queen Eli zabeth geen zusterschip zou krijgen. Een is genoeg. Ach ja: zowel de fer vente liefhebbers als de sceptici heb ben dezelfde zekerheid: de „Queen De nieuwe Queen, hoe verschillend ook van haar voorgangster, heeft met haar ook grote overeenkomsten. De verschillen: de vorm, het materi aal, dat veel lichter is, de veel ge ringere tonnage. De nieuwe „Queen" is zo gebouwd, dat ze het Suez-ka- naal en het Panamakanaal kan be varen, waterwegen, die door de oude „Queens" hooghartig moesten worden genegeerd, omdat ze te groot waren. De oude „Queen Elizabeth' mat 83.000 ton, de nieuwe 58.000; de oude had een lengte van 1.031 voet de nieuwe meet 963 voet. De nieuwe „Queen" zal ongeveer 100 passagiers minder aan boord kunnen hebben dan de oude; de nieuwe Queen zal door twee schroeven worden voortgestuwd, de oude door vier. Elizabeth II" zal wel het laatste zee kasteel van deze omvang zijn en het einde van een roemrijke keten. i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 11