BMW 2002, combinatie van drie modellen V ietnam-gesprek begint ricot FORD BRENGT NU OOK ESCORT-BESTELWAGENS Vandc g eerste ontmoeting tussen miljonair Harriman en partij topman Thoey Tijd voor tricot nu en altijd W .WITTEVEEN SPLIJT TIENTJES Tien voorstellingen in West-Brabant Tournee van clown Woudi ittewinkel ONGENS 1EISJES JAGT PRODUKTEN N.V. Ifatie voor een ecte conditie, e olieverbruik ZWEEDSE METHODE VOORKOMT ROEST tips - tips - tips - tips Johnson Functies Genève Gevangenis Ontvangstation t.Vè-satelieten *1 ■jr nog in ontwerp DE RIJDENDE AMERIKAAN voor al uw spijkerbroeken (ADVERTENTIE) In de etalage ziet u wat voor nieuws er weer la. Fijne pakjes - jurkjes - mantels, waarin u zich prettig voelt. Ook u kunt het niet laten binnen te lopen Want UW SPECIAALZAAK 1N TRICOT heeft toch zoveel meer 1 Ginnekenstraat 137 Breda (Van een onzer verslaggevers) DEN HELDER De heer W. Witteveen, Tulpenstraat 7 te Den Helder, ziet kans om bankbiljetten te splijten; iets wat de Nederlandse bank voor onmogelijk houdt. Zonder veel moeite demonstreerde hij voor ons het splijten van een tientje. Na enig zoeken en tasten had hij het juiste puntje gevonden en even later lag het biljet keurig in twee helften op tafel. Vorige week heeft hij hetzelfde geprobeerd met een sigarettevloeitje. Het kostte hem twee pakjes vloei, maar uiteindelijk lukte het hem toch. Hij doet het niet om er financieel beter van te worden. „Elk bankbiljet is te splijten", zegt hjj, „ook al zegt de Nederlandse Bank dat het niet mogelijk is." (Van een correspondent) BREDA De verschillende wijk huizen in West-Brabant staat een be langrijk en bijzonder evenement te wachten. Dank zij de bijzondere In spanning van de staf Sociaal Cul tureel Werk van het diocesane Bu reau B.S.Z. te Breda is het gelukt met Clown Woudi een contract te sluiten voor het geven van 10 voor stellingen in mei en juni, in de ver. schillende wijk- of clubhuizen. Clown Woudi afkomstig uit Rotterdam —is van orgine pedagoog. Hij heeft zich toegelegd op het spelen met pop pen. Als clown brengt hij met zijn eigen gemaakte poppen voor de kin deren een buitengewoon interessant en zeer acceptabel programma. Meestentijds werkt hij in het buiten land, vooral in Duitsland en Oosten rijk. Slechts 2 maanden per jaar is hij in Nederland, zodat een contract van 10 voorstellingen een zware claim legt op zijn beperkte tijd. Als bijzonderheid mag nog worden vermeld, dat naast de voorstellingen een cursus van 6 lessen wordt gege ven aan beroepskrachten en vrijwil ligers werkzaam bij de verschillende instellingen, met als globale inhoud: „vertellen het sprookje het ma ken van en spelen met peppen". De voorstellingen worden gegeven te Ber gen op Zoom (11 mei), Roosendaal (15 mei en 12 juni). Breda (18, 25, 29 mei en 1 juni), St.-Willibrord (22 mei), Zevenbergen (5 juni) en Le pelstraat (19 juni). De geheel gesynchroniseerde vierver Ford Engeland heeft een serie hchte bestelwagens uitgebracht op basis van de Escort-serie, welke de bestelwagens, die afgeleid wa ren van de Anglia, gaan opvol gen. Vergeleken met de voorganger bïedt de nieuwe Ford een groter laadvermogen. De laadruimte steeg tot 2.320 dm3. De moderne motor met de ver brandingsruimte in de zuiger en de crossflowopstelling van de kleppen, dragen bij tot grotere zuinigheid (1 op 13). De prestaties zijn verder verbeterd door o.a. de cilinderinhoud met 100 cc te ver groten. De wendbaarheid is met een 90 cm kortere draaicirkel be langrijk toegenomen, terwijl er voor de bestuurder 10 cm meer ruimte op schouderhoogte is geko men, beter gevormde zittingen tot de beschikking van de chauffeur staan en het luchtverversings - systeem een aanzienlijke verande ring heeft ondergaan. snellingsbak van de Ford Escort. De twee basismodellen worden aangeduid met Ford 300 en Ford 400. Op deze modellen zijn varia ties mogelijk al naar behoefte van de koper. De Ford 300 heeft een 1098 cc motor, die voor een top snelheid van 120 km per uur zorgt, terwijl de 1298 cc motor van de Ford 400 een topsnelheid van te gen de 130 km per uur kan leve ren. Deze bestelwagens beschik ken over dezelfde geheel gesyn chroniseerde vierversnellingsbak als in de Escort zijn gemonteerd. Ook de voorkant van de nieuwe bestelwagens volgt de lijnen van de Escort rnet gebogen ruiten in de portieren. De dunne voorruit- stijlen en het grote glasoppervlak geeft een uitstekend uitzicht. Toe gang tot de laadruimte wordt ver leend door twee achterdeuren, die in geopende stand evenwijdig aan de zijkant van de wagen geblok keerd staan uit veiligheidsoverwe gingen bij het laden en uitladen in druk verkeer. f or onze bottelafdeling or onze drukkerij -ettige werkkring cede verdienste daagse werkweek ratis werkkleding fidustriekade 15, Breda sn 9 en 17.30 uur DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 10 MEI 1968 ratis inderhoudsdienst, aar Shell Onder- oopmaatschappij venhage. U kunt I dan (elke werk- g toestel 597, afd. S-l r BMW heeft de laatste tijd nogal wat verschillende modellen ge ïntroduceerd rond de 1600-tweedeurs. In liefst vier verschillende uit voeringen (van standaard via de 1600 TI en de Cabriolet naar de 1600 GT van f 19.950.-) kan men nu een keuze maken. Op het chassis van de 1600 TI, welke wagen f 11.725.- kost, heeft men sinds kort een variatie gemaakt: de BMW 2002. De carrosserie is overgenomen van de 1600, het onderstel van de TI, terwijl de motor afkomstig is uit de 2000. Drie componenten welke overigens bijzonder goed bij elkaar passen en een automobiel opleverden, welke qua wegligging en rij- eigenschappen bijzonder hoog mag worden aangeschreven. De watergekoelde vier- cilinderlijnmotor, met m een cilinderinhoud van Jli SM 00 en een max'_ E-'l fliS mum vermogen van 113 SAE pk, voelt zich goed thuis in deze wagen, «f.. Ten opzichte van de (|P 1600 TI is de 2002 in de acceleratie bepaald sneller, maar de top- I snelheid is iets lager: lil om Precies te zün 3 km E Wl per uur. De 2002 be reikte tijdens de korte test die wij er mee konden maken een hoogste snelheid van 171 km per uur terwijl de 1600 TI enige maan den geleden tot een prestatie kwam van 174 km per uur. Persoonlijk vin den wij echter de vlottere acceleratie belangrijker, dan het verlies aan top snelheid. De inhaalmanoeuvres - nog altijd een van de gevaarlijkste bezigheden van een automobilist - zijn korter geworden. Om van 60 naar 80 km per uur te komen heeft men slechts 5,4 sec. nodig; van 80 naar 100 km per uur 6.2 sec. en om van 120 naar 140 km per uur 8.3 sec. Voor de 1600 TI waren deze cijfers: 60-80 km per uur 6.2 sec.; 80-108 km per uur 7.1 sec.; 120-140 km'-pér Uur 10.3 sec. t De bijzonder soepele motor van de 2002, in samenspel met de uitstekend gesynchroniseerde versnellingsbak, zorgt er verder voor dat men erg comfortabel kan rijden. Het schake len levert op zich geen problemen op ondanks het feit dat de bediening via de prettig in de hand liggende handle van de vloerversnelling, nogal vrij in direct is. De motor van de 2002 heeft ook bij lage toerentallen nog een res pectabel trekvermogen, zodat veel vuldig schakelen geen eerste vereiste is. Het bereik in de versnelling is daar dan ook naar: in de le versnelling van 0 naar 50 km per uur; in de 2e van 0 tot 90 km per uur; in de 3e van 20 naar 130 km per uur. terwijl de laatste versnelling al goed bruik baar is bij 30 km per uur en dan vlot naar de top van ruim 170 km per uur accelereert. Mede door het bedieningsgemak (rem- en koppelingspedaal vragen slechts weinig kracht, terwijl het kop pelingspedaal nog de goede eigen schap heeft om zeer soepel aan te grijpen) is het comfort in deze wagen zeer groot. Het motorgeluid is niet groot en alleen bij zeer hoge snelheid dringt het motor-volume tot het in terieur door. Ook de wat stugge ve ring doet weinig afbreuk aan het comfort. De wegligging is verder voortreffe lijk en men heeft hoegenaamd geen last van zijwind. De dwarsstabilisato- ren voor en achter dragen er verder toe bij dat zelfs onder de moeilijkste rijomstandigheden de wagen niet ge makkelijk uit de koers geraakt. Mocht dit evenwel toch gebeuren, wanneer men bijvoorbeeld op zeer hoge snelheid en vrij scherpe bocht tracht te ronden, dan zorgt de perfec te besturing ervoor dat de wagen zeer snel in het juiste spoor is teruggezet. De schijfremmen vóór en de trom- melremmen achter (men beschikt he laas niet over een gescheiden rem- circuit) zijn toereikend ,pm de grotere prestaties van de 2002 op te vangen. De rërrivertraging ik ruim voldoende. Een rembekrachtiger vindt men in de standaard-uitrusting. Hebben we dan niets op de 2002 aan te merken? Natuurlijk wel, maar het is niet zo veel. De ruimte voor de pasagiers op de achterbank is beslist te weinig. Verder is de besturing wat zwaar bij lage snelheid, terwijl de ventilatie (koude lucht) niet toerei kend is om o.a. het beslaan van de ruiten tegen te gaan. En tenslotte het benzineverbruik. In vergelijking met de overige wagens uit de 1600- serie is 't verbruik gestegen. Als men veelal een snelheid rijdt van boven de 100 km per uur zelfs sterk. Tijdens de korte test kwamen wij tot een verbruik van gemiddeld 1:9. De prijs van de 2002 is: f 10.975. De BMW 2002 heeft de carros serie en het onderstel uit de 1600 serie en de motor van de BMW 2000 gekregen. Het is een bijzon der aantrekkelijke combinatie ge worden. WILLIAM AVERELL HARRIMAN XOEAN THOEY In Zweden heeft Ir. Sven Laurin, chef van de technische dienst van de „Motormannens Riksforbund" een methode ontwikkeld waarmee het verroesten van auto's kan worden voorkomen. Deze ML-methode wordt nu reeds toegepast op 95 procent van alle nieuwe auto's in Zweden. Door een anti-roestmiddel in de holle ruimten onder meer in de balken van het chassis te spuiten wordt voorkomen dat de kwetsbare plaatsen van de auto tegen vocht bestand zijn. De meeste auto-impor teurs in Zweden laten de ingevoerde wagens reeds met de ML-methode behandelen. Tot nu toe zijn er nog slechts twee producten, beide Zweed se, die aan de eisen van de IVA vol doen; Dinitrol 33 B en Geveka. 'pe weinig inzicht in de meest voor komende storingen kunnen lei den tot ongewenst oponthoud om van verder ongemak en de kosten nog maar te. zwijgen. Het minste waar u zichzelf onderweg mee moet kunnen helpen is toch zeker het lo- caliseren en repareren van een ont- stekingsfout, het omleggen van een ventilatorriem en het snel en vei lig verwisselen van een wiel. In zekere zin gedraagt de electrische stroom zich hetzelfde als luie men sen; beide zoeken n.l. altijd de weg van de minste weerstand. Voor wat de hoogspanning betreft die door de bobine wordt geleverd is het vooral „vocht" dat het de stroom mogelijk maakt via een gemakkelijke weg naar massa te ontsnappen. Veel start moeilijkheden zijn dan ook te wijten aar vochtige kabels en bougie-isola tors. premie op goed autorijden kunt u zelf verdienen door zoveel moge lijk de motor als „rem" te gebrui ken. Als u deze mogelijkheid goed toepast spaart u niet alleen remvoe- ringen maar ook benzine. Ook als u var. opschieten houdt is deze remme- thode niet extra vertragend want de motor blijft op toeren en heeft, na het gasinhouden, maar een beetje pe- daaldruk nodig om weer de volle ac celeratie te kunnen leveren. Commige mensen vex-onderstellen dat de zekeringen in hun auto er voor dienen om de lampen etc. voor kort sluiting te beschermen. Niets is ech ter minder waar want wat kan deze „stroomgebruikers" meer gebeuren dan op de volle installatiespanning te worden aangesloten. Zekeringen zijn dan ook uitsluitend aanwezig om de „bedrading" tegen overbelasting te beschermen. Als door een bepaalde draad die met 6 amp, gezekerd is door overbelasting of kortsluiting een hogere stroomsterkte gaat vloeien smelt de zekering door en voorkomt zodoende het te heet worden van die draad. De heer B. te Breda is als bur gerambtenaar werkzaam bij het de partement van Defensie. Hij heeft indertijd een militaire rijopleiding gevolgd en is, na met goed gevolg examen gedaan te hebben, in het be zit gekomen van een militair rijbe wijs. Hij vraagt nu of het mogelijk is, zonder opnieuw rijexamen te doen, ook in het bezit te komen van het burgerrijbewijs. De geachte vraagsteller heeft blijk baar nog nooit gehoord van een al ja ren geleden uitgekomen legerorder waarbij deze materie van hogerhand is geregeld. In het kort komt het hierop neer dat actief dienende mili tairen (dus geen burgerambtenaren), in het bezit van een geldig militair rijbewijs, na het vervullen van enke le formaliteiten een overeenkomstig burgerrijbewijs kunnen verkrijgen. De vraag waarom deze ministeriële beschikking bedoelde „dispensatie" uitsluit voor burgerambtenaren kun nen wij uiteraard niet beantwoorden. Volgens ons zit er voor u niets anders op dan langs de normale weg een rij examen aan te vragen bij het C.B.R. in Den Haag. (Van onze redactie buitenland) PARIJS Vandaag vindt in Parijs de eerste ontmoeting plaats tussen de leiders van de Noordvietnamese en Amerikaanse delega ties naar de onderhandelingen over Vietnam, respectievelijk minis ter zonder portefeuille Xoean Thoey en algemeen ambassadeur Wil liam Averell Harriman. Beiden zijn gisteren in de Franse hoofdstad aangekomen. De onderhandelingen worden gehouden in het Cen trum voor Internationale Conferenties. Verwacht wordt dat het eerste overleg kort zal zijn en in hoofdzaak zal bestaan uit het uit wisselen van beleefdheden om dan direct te worden gevolgd door een schorsing voor het weekeinde, Amerikaanse functionarissen in Parijs wilden gisteren geen com mentaar geven op het Franse op timisme dat het inleidend overleg waarvoor Hanoi als belangrijkste agendapunt stopzetting van alle Amerikaanse aanvallen op Noord- Vietnnm heeft geëist snel zal kunnen overgaan in een uitgebreid gesprek over de mogelijkheden van een politieke oplossing van de kwestie-Vietnam. In Washington zou men geneigd zijn dit op te vatten als een ernstig teken van communistische interesse in snelle vooruitgang naar een poli tieke regeling. Maar het is nqg de vraag of het Franse optimisme wér kelijk de bedoeling van de Noord vietnamese regering weerspiegelt. President Johnson heeft in ieder geval een aanwijsbaar teken verlangd van Noordvietnamese wil om Ameri kaanse stappen te beantwoorden, se dert hij 31 maart de bombardemen ten beperkte, en het Amerikaanse op perbevel in Vietnam heeft sedert die datum een sterke uitbreiding van de Noordvietnamese infiltratie gecon stateerd. De rol die Frankrijk, dat als gast land optreedt, zal gaan spelen, is nog steeds niet geheel duidelijk. Di plomatieke waarnemers menen dat er aanwijzingen zijn dat Frankrijk hoopt op een half openbare openings vergadering waar minister van bui tenlandse zaken, Couve de Murville namens president De Gaulle een woord van welkom zou uitspreken- Men meent dat in het eerste sta dium weinig nieuws zal worden vrij gegeven. President Johnson heeft zijn delegatie met zorg gekozen en hij staat van uur tot uur in contact met Parijs. Uit officiële kring werd vernomen dat hij (Johnson) „de wer kelijke Amerikaanse onderhande laar" is. Intussen werden gisteren nog in Parijs technische voorbereidingen voor het overleg getroffen. De Franse autoriteiten hebben voor de onge veer 2000 journalisten, die uit alle delen van de wereld komen, de con ferentiezaal van het ministerie van posterijen beschikbaar gesteld op enkele kilometers van het voormali ge hotel „Majestic", waar de onder handelingen worden gehouden. Het conferentiecentrum zelf wordt zwaar bewaakt door de Parijse politie. Leider van de Amerikaanse dele gatie is de 76-jarige algemeen am bassadeur William Averell Harriman, van wie John Kennedy eens gezegd heeft: „Hij heeft meer hoge functies bekleed dan welke andere grote van naam in de geschiedenis van de Ver enigde Staten". Op 18-jarige leeftijd erfde Averell Harriman te zamen met zijn broer het geweldige fortuin van hun vader, dat ongeveer 100 mil joen dollar omvatte. President Roo sevelt, die Harriman aanwees om tijdens de tweede wereldoorlog de aanvoer van oorlogsmaterieel naar de Sovjet-Unie te verzorgen en hem belastte met de „leen en pacht wet" (levering aan Engeland in de moei lijke dagen van 1940) noemde Harri man „mijn getemde miljonair". Voorstander van de grootst moge lijke inmenging van zijn land in de tweede wereldoorlog heeft Harriman echter in de kwestie-Vietnam steeds gepleit voor onderhandelingen. Hij is een van de belangrijkste raadgevers geweest van de laatste vijf Ameri kaanse presidenten. Meteen na de we reldoorlog was hij directeur van het Marshall-plan voor economisch her stel van Europa. Van 1954 tot 1958 was Averell Harriman gouverneur van de staat New York in welke functie hij werd opgevolgd door een andere miljonair, Nelson Rockefeller. Andere belang rijke kwesties waarin hij een grote rol speelde, waren de onderhandelin gen over het verdrag voor een ge deeltelijk verbod op kernproeven en het Geneefse akkoord over Laos in 1962. Naaste medewerkers van Harriman zijn de vroegere minister van defen sie Cyrus Vance en luitenant-gene raal Andrew Goodpaster, die onlangs werd benoemd tot onderbevelhebber in Vietnam. Xoean Thoey, minister zonder por tefeuille, die aan het hoofd staat VEpi de Nooi'dvietnamesei.'delegatie, werd in 1912 geboren en trad al op Veer tienjarige leeftijd toe tot de „revolu tionaire jeugdliga" van Ho Tsji Minh. De jonge communist kwam al spoedig door zijn politieke activiteit in con flict met de Fransen, die hem in 1939 als communistisch agitator voor zes jaar gevangen zetten- In de gevange nis verzorgde hij een communistisch blad dat onder de gevangenen werd verspreid. Xoean Thoey werd in april tot mi nister zonder portefeuille benoemd. Daarvoor was hij hoofd van de af deling buitenlandse zaken van het centrale comité van de regerende Lao-Dong-partij. Hij is sedert vele jaren de belangrijkste vertegenwoor diger van zijn land op communistische bijeenkomsten. Zo woonde hij in 1956 de inter nationale journalistenconferentie in Helsinki bij. Vijf jaar later was hq plaatsvervangend hoofd van de Noordvietnamese afvaardiging naar de Geneefse conferentie over Laos, in welke functie hij Harriman dus al ontmoette. In 1961 bezocht Xoean Thoey met president Ho Tsji Minh het Russische partijcongres. Van 1963 tot april 1965 was hij minister van buitenlandse zaken. Hij trad toen om gezondheidsredenen af. De voornaamste adviseurs van Xoean Thoey zijn kolonel Ha Van Lau, eerste ambassadeur van de ver bindingscommissie van de generale staf van het volksleger bij de inter nationale controlecommissie, Ngoejen Minh, die als perschef optreedt en Phan Hien, directeur van de afdeling Amerika van het ministerie van bui tenlandse zaken. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De PTT heeft nog geen definitieve plannen voor een ontvangstation speciaal voor het ont vangen van signalen van t.v.-satel- lieten. Wel heeft een projectiegroep een ontwerp gemaakt voor een Neder lands grondstation voor telecommu nicatie via satellieten. Minister Bak ker (verkeer en waterstaat) heeft dit meegedeeld in antwoord op vra gen van het Tweede-Kamerlid mevr- Van Someren Downer (VVD). (ADVERTENTIE) En niet alleen de LEE hebben wjj, Maar ook de LEVI'S de WRANG LER en last but not least de ROY ROGERS. In alle modellen, ook in de Corduroy, en vele kleuren. Natuurlijk zijn er bijpassende jacks bij. Spijkerbroeken met naad en split en/of opgestikte zakken v.a. 8,40 HAAGDIJK 15 BREDA TEL. 38549

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 11