Verkeersgeleiding en
radar op W.-Schelde
de Nederlanden van 1845
strar
Wens van Nederlandse loods"
f
FLATS
UITSLAG
BLIKSEMLOTERIJ
"DE STEM'
IS KRACHTIG
EH REIKT VER
Zeeuwse mol
jaarvergader
journalisten
CATASTROFES
BENELUX
enkele riante
feestelijkheden
koninginnedag 1968
Dat kan. Want wij van de Neder
landen van 1845, een van de
grootste verzekeringsmaat
schappijen in Nederland (en met
vestigingen in alle werelddelen),
bieden steeds meer jonge men
sen de kans op een succesvolle
loopbaan. Gewoon omdat we
een modern en gezond bedrijf
zijn, dat helemaal met zijn tijd
meegroeit en daarom steeds
meer jonge mensen nodig heeft.
U zou één daarvan kunnen zijn.
Maar eerst dit: verzekeren is een
fascinerend werk. Het heeft te ma
ken met vandaag en met het jaar
2000, met handel en industrie, met
de zakelijke en met de menselijke
kanten van het leven. Verzekeren
is afwisseling. Het gaat steeds om
iets anders: brand, storm, auto's,
ziekenhuizen, transporten, pensi
oenen, soms Schotse Collies, en nog
veel meer.
En verder: als groot verzekerings
concern kunnen we onze mensen
nogal wat voordelen bieden. In de
eerste plaats het salaris. Dat ligt
gunstig. Met elk jaar een extra
maand, een vakantietoeslag, én een
aandeel in de winst. En de pension
kosten-toelage. En ook een studie
kostenregeling, met gratificaties bij
goede resultaten. En interne oplei
dingen, premievrij pensioen, een
goed draaiende personeelsvereni
ging en ga maar door. Want je leeft
tenslotte niet om te werken, maar
het werk moet gewoon een plezierig
deel van het leven zijnl
Wat zijn nu de eisen die wij aan
jonge, nieuwe medewerkers voor
ons hoofdkantoor in Den Haag
stellen? Dat is simpel. Het zijn
er twee. De eerste is, dat u van
plan bent iets van uw leven te
maken. Daar hebt het meeste
aan, maar wij ook! De tweede is
een middelbare opleiding. (En
uw leeftijd ligt bij voorkeur tus
sen 20 en 25).
Niet meer specifieke eisen?
Nee. Want er zijn bij ons zo'n
250 verschillende mogelijkhe
den voor "wiskundeknobbels"
maar ook voor "taalkundigen",
voor "solowerkers" maar ook
voor "teamspirit-mensen", voor
"stille denkers" en voor "actieve
doeners". En even terzijde, maar
héél belangrijk: leidinggevende
functionarissen worden in de
eerste plaats gekozen uit de
mensen die in ons eigen bedrijf
zijn opgeleid.
Laten we er niet verder over
schrijven. Laten we erover pra
ten. Vrijblijvend. Oriënterehd.
Voeit u daar iets voor? Het kan
gemakkelijk, dicht bij huis.
Ais u een gesprek wilt, kan dat
op ons kantoor in Goes, Grote
Markt 20, op donderdag 9 mei
a.s., tussen 10.30 en 15.00 uur.
Natuurlijk kunt u ook schriftelijk
solliciteren. U dient de brief dan
te richten aan de Nederlanden
van 1845, afdeling Personeel-
formatie, Groenhovenstraat 2,
Den Haag, telefoon 070-184280;
toestel 167.
Ac
DAGBLAD Dl STEM VAN DINSDAG 7 MEI 1968
tal slechts 0,26. Zoals bekend functio
neert op de Nieuwe Waterweg al ver
schillende jaren 'n walradarsysteem.
In „De Nederlandse Loods" wordt
erop gewezen, dat door het Neder
land Radar Proefstation reeds in
1956 een ontwerp werd gemaakt voor
een radarketen op de Westerschelde-
Dit ontwerp is nooit verder gekomen
dan een proefopstelling van twee sta
tions. In het commentaar wordt ge
zegd: „Om ons onbekende redenen
is de uitvoering niet doorgegaan met
het gevolg dat een van de gevaarlijk
ste vaarwaters nog steeds verstoken
is van zelfs maar minimale moge
lijkheden tot radarassistentie".
(Van een onzer verslaggevers)
VLISSINGEN Een walradar
systeem gecombineerd met ver
keersgeleiding van de scheep
vaart is op de drukke Wester-
schelde tot op heden onbekend.
Dit kan een van de grote oorzaken
zijn van het grote aantal onge
vallen op deze rivier ten opzichte
van de Nieuwe Waterweg. Dit
wordt opgemerkt in het orgaan
„De Nederlandse Loods" naar
aanleiding van het zogenaamde
„Wepster Rapport". In dit rap
port, van de hand van kapitein A.
Wepster, worden de gevaren en
moeilijkheden behandeld die zijn
verbonden aan het bevaren van
vijf grote Westeuropese rivieren.
De loodstechnische commissie 6e
district (Zeeland) heeft dit rapport
aan een intensieve studie onderwor
pen. In de periode 1959-1963 blijken
zich op de Nieuwe Waterweg 98 en
op de Westerschelde niet minder dan
185 aanvaringen te hebben voorge
daan. Hierbij zijn geen binnenvaart
schepen gerekend.
Ofschoon dit aanmerkelijk verschil
door „De Nederlandse Loods" iets
wordt genuanceerd, o.a. door aan te
geven dat het vaarwater naar Ant
werpen meer dan twee maal zo lang
is dan naar Rotterdam, valt de ver
gelijking toch altijd nog zwaar ten
nadele van de Westerschelde uit.
De rede van Vlissingen. Walradar
zou veel ongelukken kunnen voor
komen.
Zowel de heer Wepster als de ver
eniging zijn van mening, dat ongeval
len geheel vermijden een onmogelijk
heid is. De heer Wepster stelt: „Ab
solute veiligheid leidt tot catastrofes"
in het commentaar wordt daaraan
toegevoegd, dat „absolute economie"
evenzeer tot catastrofes leidt.
Dat het aantal ongevallen vermin
derd zal kunnen worden door het in
voeren van een walradarassistentie-
systeem gecombineerd met een
scheepsverkeersgeleiding meent de
vereniging o.a. te kunnen aantonen.
Ze-verwijst naar de Nieuwe Water
weg, waar voor de tweede wereldoor
log per 1000 schepen 1,22 ongevallen
voorkwamen. Thans bedraagt dit aan-
Op eigen initiatief heeft dit proef
station in 1966 nog eens een herzien
ontwerp gemaakt van een dergelijke
radarketen, waarin de laatste ontwik
kelingen op dit gebied verwerkt zijn.
Zowel de Nederlandse als de Belgi
sche regering zijn van dit plan op
de hoogte gesteld. De vereniging wijst
in dit verband op de mogelijkheid
van een Benelux-samenwerking.
Voor wat betreft de verkeersgelei
ding worden met name twee gedeel
ten van de Westerschelde genoemd
n.l. de rede van Terneuzen en de
rede van Vlissingen. Over Terneuzen
wordt gezegd, dat daar het vaarwa
ter moeilijk is te overzien. In de na
bije toekomst, wanneer de grote
zeesluizen gereed zullen zijn, zal deze
toestand nog belangrijk verslechte
ren, omdat die sluizen verder land
inwaarts gelegen zijn.
„Iedereen die plaatselijk bekend is,
zal inzien, dat hier behoefte zal zijn
aan een vorm van verkeersgeleiding,
die doeltreffender is dan het nu wer
kende systeem (via reglementen).
Ook in Antwerpen gaat men sedert
het in werking stellen van de Zand-
vlietsluis behoefte voelen aan een
vorm van verkeersgeleiding',' zo
wordt gesteld in „De Nederlandse
Loods".
Op de rede van Vlissingen is het
probleem niet zozeer het samenvoe
gen van verkeerstromen van schepen
doch veel meer het regelen van de
stromen schepen, zodat beruchte „op
draaien" bij eb, om te wachten tot
de loodsafhaalboot langszij komt, niet
meer noodzakelijk zal kijn. De ver
keersgeleiding in Vlissingen zal zo
danig moeten zijn, dat afkomende
schepen (van Antwerpen) in een
kiellinie geformeerd worden, met on
derlinge afstanden, die overeenkomen
met ongeveer 8 minuten vaart „over
de grond". Een walradarinstallatie
zal daartoe de „redemeester" een
overzicht moeten verschaffen van
het afkomende verkeer om aan de
hand daarvan de loodsen naar de di
verse redeboten te kunnen dirigeren.
Als gewenste plaats van het verwis
selen van loods wordt het gedeelte
even bewesten de Buitenhaven van
Vlissingen aangeduid. Nu gebeurt dat
nog dikwijls tot ver voorbij het z-g.
Roeiershoofd aan de Boulevard De
Ruyter hetgeen vaak tot verwarrende
situaties in het scheepvaartverkeer
aanleiding geeft.
Met leedwezen geven wij kennis van het overlij
den van da heer
A. J. B. H. HOÖGENBOSCH,
in het leven rayonleider bij onze N.V.
Wij verliezen in hem een trouw en uiterst be
kwaam medewerker, die ruim 40 jaar onze ven
nootschap heeft gediend.
Zijn plichtsbesef en grote toewijding zullen bij
ons in dankbare herinnering voortleven.
Commissarissen en directie
Hoogenbosch Schoenen N.V.
De overledene is opgebaard in een der rouw
kamers van het mortuarium „Aula West", Wil
lem Roelöfsstraat 7, Hoekpostjesweg.
Bezoek aldaar woensdagmiddag van 2 tot 4 uur.
Gezongen H. Requiemmis zal worden opgedragen
donderdag 9 mei om 10.30 uur in de parochiekerk
van de H. Thomas van Aquino, Rijnstraat 93,
waarna om 11.45 de begrafenis zal plaatsvinden
op het r.-k. kerkhof „Buitenveldert", Amstel-
veenseweg 351 te Amsterdam.
Gelegenheid tot condoleren na de plechtigheid in
de ontvangstkamer van het kerkhof. Thuis liever
geen bezoek.
Amsterdam, 5 mei 1968
Op dinsdag 14 mei a.s.
hopen onze geliefde ouders
Jac. de Kort
en
M. de Kort-v. d. Velpen
hun 50-jarig huwelijksfeest
te vieren.
Dat zij nog lang gespaard
mogen blijven is de wens
van
hun dankbare kinderen
en kleinkinderen.
Receptie van '15.30-16.30
uur.
Ossenisse, Zeedorp 39.
DANKBETUIGING
Voor vele cadeaus, bloe
men en felicitaties die wij
mochten ontvangen ter ge
legenheid van ons
40-JARIG HUWELIJKS
FEEST
betuigen wij bij dezen onze
hartelijke dank.
J. Volders
J. Volders-de Bruijn
kinderen en klein
kinderen.
Breda, mei 1968.
Gasthuisstraat 64.
TE KOOP nog
in het centrum van Vlis
singen.
Prijzen vanaf f 14.500,
Brieven onder no. K2139
bur. Goes van dit blad.
De Jaarlijkse Alsemene
Vergadering van leden van
de
Eerste Nederlaiulsclie
Coöperatieve
Beetwortelsuiker
fabriek
en Raffinaderij G.A.
te Sas van Gent
zal gehouden worden op
maandag 13 mei a.s. in de
Stadsschouwburg/Esplana
de (Lucas Bolwerk) te
Utrecht.
Aanvang: 14.30 uur.
Daaraan voorafgaand
wordt in hetzelfde gebouw
om 11 uur een gecombi
neerde vergadering van de
in de Suiker Unie samen
werkende Coöperaties ge
houden.
De agenda's voor beide
verderingen zijn aan de le
den toegezonden.
HET BESTUUR.
Bij vonnis van 23 april
1968 der Arrondissements-
Rechtbank te Breda werd
onder curatele gesteld Ma-
rinus Franciscus Voer-
mans, wettelijk wonende
te Oud- en Nieuw-Gastel,
feitelijk verblijvende te
Udenhout.
Mr. W. J. A. Braat,
Roosendaal
Procureur.
Met grote verslagenheid en diep leedwezen ge
ven wij kennis van het overlijden van de heer
G. BEENHAKKER, Ing.
Hoofd van de technische dienst van het
waterschap' De Breda Watering van
Zuid-Beveland
In hem verliezen wij een hoofdambtenaar die
door zijn grote bekwaamheden, werkkracht, in
tegriteit en toewijding de waterschapsbelangen
op uitnemende wjjze heeft gediend.
Zijn persoon'en zijn werk zullen wij in dankbare
herinnering blijven gedenken.
Goes, 6 mei 1968
Het dagelijks bestuur van het waterschap
De Brede Watering van Zuid-Beveland,
P. J. J. Dekker, Dijkgraaf
J. C. M. Glerum, Griffier
Met diep leedwezen geven wij kennis van het
overlijden van de heer
G. BEENHAKKER, Ing.
Hoofd van de Technische Dienst van het
waterschap' De Brede Watering van
Zuid-Beveland
Zijn nagedachtenis zal bij ons in hoge ere blij
ven.
Goes, 6 mei 1968
Het personeel van het waterschap
De Brede Watering van Zuid-Beveland.
georganiseerd door de Samenwerkende Perso
neelsverenigingen te TER'NEUZEN t.b.v.
prijs: 2379, 2e prijs: 4251, 3e prijs: 1704, i
prijs: 3906 5e t.m. 12e prijs: 3055 - 2565 - 3952
1037 - 3948 - 2034 - 5153 - 3038.
1704, 4e
le prijs
prijs
1037
Prijzen kunnen worden afgehaald ten kantore
van notaris Mr. F. A. G. Barbé, Herengracht 9,
Terneuzen.
bewt u jong, ongetrouwd, met
MMMetbare opleiding
enwiltuinde
mmiMud-dsoUand werken
«II» verzekeringen/concern Nationale-Nederlanden
(Van onze corres]
NIEUWVLIET Sti
stuk pier dat ver uitst
kust, zie je ze komen:
pen op een helgeel strai
in de zon. Als je je o
schermt met je handei
als ze bij de watergeul
zwarte stippen paarden
Een groep van twa
paarden komt door d
ten. Dan zwaar stapper
de helling op, tot bij d
je de blijde met zeew
ruiters in het gezicht
kunt het hen aanzien,
is met een paard op een
dag de Zeeuwsch-Vlaair
af te draven. Vooral
voorjaarsdag is bijzon:
voor zo'n paar uren du
Ze zijn uit „Sinte-Pie
Daar waar heel vroeg:
dorado" stond, beklom
duin van de pier. Waa
gaan ze weer verder tot
Ze genieten van het co
paarden, de lucht, de
heid van hun dieren en
golvende stap.
Onderweg geven ze de
op gelegenheid tot rust
heel laat op de terug
dieren nog fris genoeg
dat kleine beetje extr
waar paarden en ruiters
een prachtige, stevig in
houden galop, die op ee:
strand nog fijner is dan,
ten.
Dan komen de stal, de
van de paarden, het afz
ten schoonmaken. Een be
ben de trouwe paarden
lang gehad. De te warr
worden drooggewreven ei
tijd voor het uitwisselen
ringen over een sport, wa
nooit raakt uitgepraat. H
paard ging in een sprong
lop is bijna niet te beschr
wel te lezen in de oge
ruiter of een amazone, d
telt.
Aspirant-ruitertjes en
zonen luisteren ademloo„
verhalen van „de groten
hen, een meisje van een
gen, is vorige week voo
op haar fietsje manege B
nengekomen. Er werd v
gewacht, maar toch ging
een beetje schoorvoetend
nen naar de paarden en
dan meteen haar vriend
De eerste lessen vielen
maar toch zal ze al ga,
groepslessen kunnen mee
buitenmanege. Later kom
de lessen voor gevorderc
schien zelfs in de moeili
en dressuurlessen, die
hier ook geven.
Onze aandacht wordt
door een groep die we
paarden opgezadeld hee
verzamelt voor de laatsi
van vandaag, waarbij ze
nen genieten van een p
dergaande zon, die verdi
Noordzee.
Na het bevrijdende
stappen de paarden met
ken de weg op. Wij v„
voet de duinen op en ziei
den en ruiters na tot
vende, bijna verlaten
verlicht door een onderg
niet meer zijn dan verre
pen.
(Van een onzer verslag
VLISSINGEN De afd
land van de Nederlandse 1
van_ Journalisten heeft ee
moties aangenomen, die doe
afgevaardigden zullen w
gediend op de vergaderir
verenigingsraad op 10 en
Den Haag. De eerste van
die op tafel kwamen tijde
üenvergadering in het Stra
Vlissingen, dringt aan op e
tering qua inhoud, uitve
vormgeving van het vere
gaan „De Journalist".
*?e motie wordt geste
blad in de vorm zoals he
schijnt, eerder een anti-ree
de journalistiek is.
In de tweede motie woi
drongen op een voortgezet
naar waarborgen voor de pe
bij concentratie van de tech
Paratuur voor de vervaarc
dagbladen.
De vergadering sprak zi
uit voor het streven dat i
emging opgeld doet om me
rakter van een vakbond s
Wen dan in het verleden, t
oeratie dikwijls meer weg
een gezelligheids vereniginE
gesteld.