Verkeersgeleiding en radar op W.-Schelde de Nederlanden van 1845 strar Wens van Nederlandse loods" f FLATS UITSLAG BLIKSEMLOTERIJ "DE STEM' IS KRACHTIG EH REIKT VER Zeeuwse mol jaarvergader journalisten CATASTROFES BENELUX enkele riante feestelijkheden koninginnedag 1968 Dat kan. Want wij van de Neder landen van 1845, een van de grootste verzekeringsmaat schappijen in Nederland (en met vestigingen in alle werelddelen), bieden steeds meer jonge men sen de kans op een succesvolle loopbaan. Gewoon omdat we een modern en gezond bedrijf zijn, dat helemaal met zijn tijd meegroeit en daarom steeds meer jonge mensen nodig heeft. U zou één daarvan kunnen zijn. Maar eerst dit: verzekeren is een fascinerend werk. Het heeft te ma ken met vandaag en met het jaar 2000, met handel en industrie, met de zakelijke en met de menselijke kanten van het leven. Verzekeren is afwisseling. Het gaat steeds om iets anders: brand, storm, auto's, ziekenhuizen, transporten, pensi oenen, soms Schotse Collies, en nog veel meer. En verder: als groot verzekerings concern kunnen we onze mensen nogal wat voordelen bieden. In de eerste plaats het salaris. Dat ligt gunstig. Met elk jaar een extra maand, een vakantietoeslag, én een aandeel in de winst. En de pension kosten-toelage. En ook een studie kostenregeling, met gratificaties bij goede resultaten. En interne oplei dingen, premievrij pensioen, een goed draaiende personeelsvereni ging en ga maar door. Want je leeft tenslotte niet om te werken, maar het werk moet gewoon een plezierig deel van het leven zijnl Wat zijn nu de eisen die wij aan jonge, nieuwe medewerkers voor ons hoofdkantoor in Den Haag stellen? Dat is simpel. Het zijn er twee. De eerste is, dat u van plan bent iets van uw leven te maken. Daar hebt het meeste aan, maar wij ook! De tweede is een middelbare opleiding. (En uw leeftijd ligt bij voorkeur tus sen 20 en 25). Niet meer specifieke eisen? Nee. Want er zijn bij ons zo'n 250 verschillende mogelijkhe den voor "wiskundeknobbels" maar ook voor "taalkundigen", voor "solowerkers" maar ook voor "teamspirit-mensen", voor "stille denkers" en voor "actieve doeners". En even terzijde, maar héél belangrijk: leidinggevende functionarissen worden in de eerste plaats gekozen uit de mensen die in ons eigen bedrijf zijn opgeleid. Laten we er niet verder over schrijven. Laten we erover pra ten. Vrijblijvend. Oriënterehd. Voeit u daar iets voor? Het kan gemakkelijk, dicht bij huis. Ais u een gesprek wilt, kan dat op ons kantoor in Goes, Grote Markt 20, op donderdag 9 mei a.s., tussen 10.30 en 15.00 uur. Natuurlijk kunt u ook schriftelijk solliciteren. U dient de brief dan te richten aan de Nederlanden van 1845, afdeling Personeel- formatie, Groenhovenstraat 2, Den Haag, telefoon 070-184280; toestel 167. Ac DAGBLAD Dl STEM VAN DINSDAG 7 MEI 1968 tal slechts 0,26. Zoals bekend functio neert op de Nieuwe Waterweg al ver schillende jaren 'n walradarsysteem. In „De Nederlandse Loods" wordt erop gewezen, dat door het Neder land Radar Proefstation reeds in 1956 een ontwerp werd gemaakt voor een radarketen op de Westerschelde- Dit ontwerp is nooit verder gekomen dan een proefopstelling van twee sta tions. In het commentaar wordt ge zegd: „Om ons onbekende redenen is de uitvoering niet doorgegaan met het gevolg dat een van de gevaarlijk ste vaarwaters nog steeds verstoken is van zelfs maar minimale moge lijkheden tot radarassistentie". (Van een onzer verslaggevers) VLISSINGEN Een walradar systeem gecombineerd met ver keersgeleiding van de scheep vaart is op de drukke Wester- schelde tot op heden onbekend. Dit kan een van de grote oorzaken zijn van het grote aantal onge vallen op deze rivier ten opzichte van de Nieuwe Waterweg. Dit wordt opgemerkt in het orgaan „De Nederlandse Loods" naar aanleiding van het zogenaamde „Wepster Rapport". In dit rap port, van de hand van kapitein A. Wepster, worden de gevaren en moeilijkheden behandeld die zijn verbonden aan het bevaren van vijf grote Westeuropese rivieren. De loodstechnische commissie 6e district (Zeeland) heeft dit rapport aan een intensieve studie onderwor pen. In de periode 1959-1963 blijken zich op de Nieuwe Waterweg 98 en op de Westerschelde niet minder dan 185 aanvaringen te hebben voorge daan. Hierbij zijn geen binnenvaart schepen gerekend. Ofschoon dit aanmerkelijk verschil door „De Nederlandse Loods" iets wordt genuanceerd, o.a. door aan te geven dat het vaarwater naar Ant werpen meer dan twee maal zo lang is dan naar Rotterdam, valt de ver gelijking toch altijd nog zwaar ten nadele van de Westerschelde uit. De rede van Vlissingen. Walradar zou veel ongelukken kunnen voor komen. Zowel de heer Wepster als de ver eniging zijn van mening, dat ongeval len geheel vermijden een onmogelijk heid is. De heer Wepster stelt: „Ab solute veiligheid leidt tot catastrofes" in het commentaar wordt daaraan toegevoegd, dat „absolute economie" evenzeer tot catastrofes leidt. Dat het aantal ongevallen vermin derd zal kunnen worden door het in voeren van een walradarassistentie- systeem gecombineerd met een scheepsverkeersgeleiding meent de vereniging o.a. te kunnen aantonen. Ze-verwijst naar de Nieuwe Water weg, waar voor de tweede wereldoor log per 1000 schepen 1,22 ongevallen voorkwamen. Thans bedraagt dit aan- Op eigen initiatief heeft dit proef station in 1966 nog eens een herzien ontwerp gemaakt van een dergelijke radarketen, waarin de laatste ontwik kelingen op dit gebied verwerkt zijn. Zowel de Nederlandse als de Belgi sche regering zijn van dit plan op de hoogte gesteld. De vereniging wijst in dit verband op de mogelijkheid van een Benelux-samenwerking. Voor wat betreft de verkeersgelei ding worden met name twee gedeel ten van de Westerschelde genoemd n.l. de rede van Terneuzen en de rede van Vlissingen. Over Terneuzen wordt gezegd, dat daar het vaarwa ter moeilijk is te overzien. In de na bije toekomst, wanneer de grote zeesluizen gereed zullen zijn, zal deze toestand nog belangrijk verslechte ren, omdat die sluizen verder land inwaarts gelegen zijn. „Iedereen die plaatselijk bekend is, zal inzien, dat hier behoefte zal zijn aan een vorm van verkeersgeleiding, die doeltreffender is dan het nu wer kende systeem (via reglementen). Ook in Antwerpen gaat men sedert het in werking stellen van de Zand- vlietsluis behoefte voelen aan een vorm van verkeersgeleiding',' zo wordt gesteld in „De Nederlandse Loods". Op de rede van Vlissingen is het probleem niet zozeer het samenvoe gen van verkeerstromen van schepen doch veel meer het regelen van de stromen schepen, zodat beruchte „op draaien" bij eb, om te wachten tot de loodsafhaalboot langszij komt, niet meer noodzakelijk zal kijn. De ver keersgeleiding in Vlissingen zal zo danig moeten zijn, dat afkomende schepen (van Antwerpen) in een kiellinie geformeerd worden, met on derlinge afstanden, die overeenkomen met ongeveer 8 minuten vaart „over de grond". Een walradarinstallatie zal daartoe de „redemeester" een overzicht moeten verschaffen van het afkomende verkeer om aan de hand daarvan de loodsen naar de di verse redeboten te kunnen dirigeren. Als gewenste plaats van het verwis selen van loods wordt het gedeelte even bewesten de Buitenhaven van Vlissingen aangeduid. Nu gebeurt dat nog dikwijls tot ver voorbij het z-g. Roeiershoofd aan de Boulevard De Ruyter hetgeen vaak tot verwarrende situaties in het scheepvaartverkeer aanleiding geeft. Met leedwezen geven wij kennis van het overlij den van da heer A. J. B. H. HOÖGENBOSCH, in het leven rayonleider bij onze N.V. Wij verliezen in hem een trouw en uiterst be kwaam medewerker, die ruim 40 jaar onze ven nootschap heeft gediend. Zijn plichtsbesef en grote toewijding zullen bij ons in dankbare herinnering voortleven. Commissarissen en directie Hoogenbosch Schoenen N.V. De overledene is opgebaard in een der rouw kamers van het mortuarium „Aula West", Wil lem Roelöfsstraat 7, Hoekpostjesweg. Bezoek aldaar woensdagmiddag van 2 tot 4 uur. Gezongen H. Requiemmis zal worden opgedragen donderdag 9 mei om 10.30 uur in de parochiekerk van de H. Thomas van Aquino, Rijnstraat 93, waarna om 11.45 de begrafenis zal plaatsvinden op het r.-k. kerkhof „Buitenveldert", Amstel- veenseweg 351 te Amsterdam. Gelegenheid tot condoleren na de plechtigheid in de ontvangstkamer van het kerkhof. Thuis liever geen bezoek. Amsterdam, 5 mei 1968 Op dinsdag 14 mei a.s. hopen onze geliefde ouders Jac. de Kort en M. de Kort-v. d. Velpen hun 50-jarig huwelijksfeest te vieren. Dat zij nog lang gespaard mogen blijven is de wens van hun dankbare kinderen en kleinkinderen. Receptie van '15.30-16.30 uur. Ossenisse, Zeedorp 39. DANKBETUIGING Voor vele cadeaus, bloe men en felicitaties die wij mochten ontvangen ter ge legenheid van ons 40-JARIG HUWELIJKS FEEST betuigen wij bij dezen onze hartelijke dank. J. Volders J. Volders-de Bruijn kinderen en klein kinderen. Breda, mei 1968. Gasthuisstraat 64. TE KOOP nog in het centrum van Vlis singen. Prijzen vanaf f 14.500, Brieven onder no. K2139 bur. Goes van dit blad. De Jaarlijkse Alsemene Vergadering van leden van de Eerste Nederlaiulsclie Coöperatieve Beetwortelsuiker fabriek en Raffinaderij G.A. te Sas van Gent zal gehouden worden op maandag 13 mei a.s. in de Stadsschouwburg/Esplana de (Lucas Bolwerk) te Utrecht. Aanvang: 14.30 uur. Daaraan voorafgaand wordt in hetzelfde gebouw om 11 uur een gecombi neerde vergadering van de in de Suiker Unie samen werkende Coöperaties ge houden. De agenda's voor beide verderingen zijn aan de le den toegezonden. HET BESTUUR. Bij vonnis van 23 april 1968 der Arrondissements- Rechtbank te Breda werd onder curatele gesteld Ma- rinus Franciscus Voer- mans, wettelijk wonende te Oud- en Nieuw-Gastel, feitelijk verblijvende te Udenhout. Mr. W. J. A. Braat, Roosendaal Procureur. Met grote verslagenheid en diep leedwezen ge ven wij kennis van het overlijden van de heer G. BEENHAKKER, Ing. Hoofd van de technische dienst van het waterschap' De Breda Watering van Zuid-Beveland In hem verliezen wij een hoofdambtenaar die door zijn grote bekwaamheden, werkkracht, in tegriteit en toewijding de waterschapsbelangen op uitnemende wjjze heeft gediend. Zijn persoon'en zijn werk zullen wij in dankbare herinnering blijven gedenken. Goes, 6 mei 1968 Het dagelijks bestuur van het waterschap De Brede Watering van Zuid-Beveland, P. J. J. Dekker, Dijkgraaf J. C. M. Glerum, Griffier Met diep leedwezen geven wij kennis van het overlijden van de heer G. BEENHAKKER, Ing. Hoofd van de Technische Dienst van het waterschap' De Brede Watering van Zuid-Beveland Zijn nagedachtenis zal bij ons in hoge ere blij ven. Goes, 6 mei 1968 Het personeel van het waterschap De Brede Watering van Zuid-Beveland. georganiseerd door de Samenwerkende Perso neelsverenigingen te TER'NEUZEN t.b.v. prijs: 2379, 2e prijs: 4251, 3e prijs: 1704, i prijs: 3906 5e t.m. 12e prijs: 3055 - 2565 - 3952 1037 - 3948 - 2034 - 5153 - 3038. 1704, 4e le prijs prijs 1037 Prijzen kunnen worden afgehaald ten kantore van notaris Mr. F. A. G. Barbé, Herengracht 9, Terneuzen. bewt u jong, ongetrouwd, met MMMetbare opleiding enwiltuinde mmiMud-dsoUand werken «II» verzekeringen/concern Nationale-Nederlanden (Van onze corres] NIEUWVLIET Sti stuk pier dat ver uitst kust, zie je ze komen: pen op een helgeel strai in de zon. Als je je o schermt met je handei als ze bij de watergeul zwarte stippen paarden Een groep van twa paarden komt door d ten. Dan zwaar stapper de helling op, tot bij d je de blijde met zeew ruiters in het gezicht kunt het hen aanzien, is met een paard op een dag de Zeeuwsch-Vlaair af te draven. Vooral voorjaarsdag is bijzon: voor zo'n paar uren du Ze zijn uit „Sinte-Pie Daar waar heel vroeg: dorado" stond, beklom duin van de pier. Waa gaan ze weer verder tot Ze genieten van het co paarden, de lucht, de heid van hun dieren en golvende stap. Onderweg geven ze de op gelegenheid tot rust heel laat op de terug dieren nog fris genoeg dat kleine beetje extr waar paarden en ruiters een prachtige, stevig in houden galop, die op ee: strand nog fijner is dan, ten. Dan komen de stal, de van de paarden, het afz ten schoonmaken. Een be ben de trouwe paarden lang gehad. De te warr worden drooggewreven ei tijd voor het uitwisselen ringen over een sport, wa nooit raakt uitgepraat. H paard ging in een sprong lop is bijna niet te beschr wel te lezen in de oge ruiter of een amazone, d telt. Aspirant-ruitertjes en zonen luisteren ademloo„ verhalen van „de groten hen, een meisje van een gen, is vorige week voo op haar fietsje manege B nengekomen. Er werd v gewacht, maar toch ging een beetje schoorvoetend nen naar de paarden en dan meteen haar vriend De eerste lessen vielen maar toch zal ze al ga, groepslessen kunnen mee buitenmanege. Later kom de lessen voor gevorderc schien zelfs in de moeili en dressuurlessen, die hier ook geven. Onze aandacht wordt door een groep die we paarden opgezadeld hee verzamelt voor de laatsi van vandaag, waarbij ze nen genieten van een p dergaande zon, die verdi Noordzee. Na het bevrijdende stappen de paarden met ken de weg op. Wij v„ voet de duinen op en ziei den en ruiters na tot vende, bijna verlaten verlicht door een onderg niet meer zijn dan verre pen. (Van een onzer verslag VLISSINGEN De afd land van de Nederlandse 1 van_ Journalisten heeft ee moties aangenomen, die doe afgevaardigden zullen w gediend op de vergaderir verenigingsraad op 10 en Den Haag. De eerste van die op tafel kwamen tijde üenvergadering in het Stra Vlissingen, dringt aan op e tering qua inhoud, uitve vormgeving van het vere gaan „De Journalist". *?e motie wordt geste blad in de vorm zoals he schijnt, eerder een anti-ree de journalistiek is. In de tweede motie woi drongen op een voortgezet naar waarborgen voor de pe bij concentratie van de tech Paratuur voor de vervaarc dagbladen. De vergadering sprak zi uit voor het streven dat i emging opgeld doet om me rakter van een vakbond s Wen dan in het verleden, t oeratie dikwijls meer weg een gezelligheids vereniginE gesteld.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 4