Imposante verdediging
van Rotterdams beleid
Rennies
TARVO
CONTAINER IN OPMARS
OOK VOOR KLEINE WERK
Kansen luchthaven
in West-Brabant
zijn gestegen
Tweede
Zeeuwse
Jaarbeurs
geopend
Piet Bulthuis
exposeert
in Den Haag
BENELUX-SAMENWERKING
VLIEGVERKEER IN STUDIE
Discussie
Apotheose
F. Thomas
>gwater
iMENS
at «ft waar?
MORGEN
\eer nieuws uit
stad en streek
3 pag. 3 - 5 - 7|
BURGEMEESTER W. THOMASSEN IN
STADSSCHOUWBURG TE MIDDELBURG
TOT KRITISCHE ZEEUWEN: „WAT U
VRAAGT ZAL U GEGEVEN WORDEN"
Brandend maagzuur,
Plaatsengeld en
collectes in kapellen
morgen nemen.*
zelf proeyen!
Sinds kort ook in Zeeland
Broodoorlog voor
Haagse hof
Kabouters
Voordelig
Weinig mankracht
1
=S»
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 7 MEI 1968
gen, woensdag 8 mei. Hans,
11.37 uur; Terneuzen 11.09 en
uur; Vlissingen 10.37 en 23.06
Vemeldinge 12.02 uur.
TERDAM Vrije Universiteit
J. Meindersma, Goes.
CHT Rijksuniversiteit, kan-
ts Nederlandse taal- en letter-
A. Maljaars, Goes.
LBURG
tuur Walcheren, Molenwater: re
van 918 uur.
irchief 9.3012 en 13.3017.30 u
■wegen in Zeeland,
lal: Kunstexpositie
uur In de greep van de maffia,
r
*gen
cobskerk 20 uur Voorjaarseon.
ïoor Residentie-orkest
*'ije Toren 14-17 uur
>itie jeugdwerk, vrije expressie
flekwartier 20 *iir Cabaret John
ng
nbra 20 uur
Beine - lange Finger, 14 5.
VCHT
Guchteneire 15 uur Kermisschie-
Schepper 15 uur Sebastiaan-
ling
Thijs 14 uur Bejaardenschieting
URG
20 uur
Royale, 14 j.
UZEN
20 uur
ie op Ambush Bay, 14 j.
1 20 uur
nbare Angélique, 18 j.
2RPEN
0, 12, 14.30, 16.50, 19.10 en 21.30 u.
ecret war of Harry Frigg 14 jaar
i 11.45, 14, 16.30, 19 en 21.30 uur
pour vivre 18 jaar
12, 14, 16, 18, 20 en 22 uur
etit baigneur 14 jaar
12, 15, 18 en 21 uur
of the west 14 jaar
ssades 12, 14.30, 16.50, 19.10 en
uur In de hitte van de nacht 18 J,
12, 14, 16. 18, 20 en 22 uur
18 jaar
in 10, 14, 16, 18, 20 en 22 uur
enstein schiep de wouw, 18 jaar
ole 12, 14, 16, 18, 20 en 22 uur
rens staat in brand 14 jaar
E
Huis: Tony Rome is gevaarlijk
—ar
n: Geheime agenten gevraagd 14
Bloed in het gebergte 18 jaar
ooi: Arizona Bill 14 jaar
:kelder 20.30 uur
Godiva
[LAAS
Het oudste beroep ter wereM
r
iry: Assepoester a.l.
e De komedianten, 18 jaar
Echtscheiding op z'n Ameri'
18 jaar
lole: De vijf oproerzaaiers 18 jasi
stic: Blootvoets in het park 18 j.
De dag van de vissen 18 jaar
t: Een man voor de eeuwigheid
y: Alexander de gelukzalige «.L
LBURG
ituur Walcheren, Molenwater: g€>
i van 918 uur.
;archief 9.3012 en 13.3017.30 iL
-wegen in Zeeland,
ihal: Kunstexpositie
20 uur
serto rosso
INGEN
vrije Toren: 1417 uur
isitie jeugdwerk, vrije expressie
Idekwartier 14.30 uur Feestmiddag
eren Nutsleden
■ILIPSLAND
feentehuis 19.30 uur Raadsverg.
BIAARTSDIJK
eentehuis 19.30 uur Raadsverg.
ld 20 uur
[inbare Angélique 18 Jaar
ERPEN
open: Als onder vandaag.
*E
open: Als onder vandaag.
open: Als onder vandaag.
tLAAS
open: Als onder vandaag.
(Van een onzer redacteuren)
MIDDELBURG. Burgemeester W. Thomassen van Rotter
dam, uiterst beheerst en van minuut tot minuut meester van
een wel eens benauwende situatie, heeft in de stadsschouW'
burg te Middelburg de rol van Rotterdam in de zeehaven-
ontwikkeling geschilderd. „Rotterdam is de groeipool
Naarmate deze grootste havenstad ter wereld groeien kan,
gedijt het Deltagebied en wordt dit zelf wereldhaven,
Rotterdam waart dan ook rond als de goede engel, die
zakelijk en technisch volledig handelingsbekwaam en voort
durend paraat het „management" in het Westerscheldége-
bied voor zijn rekening neemt.
„Op verzoek van de provincie
Noord-Brabant hebben wij onze
kennis ingebracht en onze techni-
sehe hulp aangeboden voor de
ontwikkeling van een regionaal
industrialisatieplan in Moerdijk
Als Zeeland deze technische hulp
aan Rotterdam had gevraagd, dan
zou die ook zijn gegevenWie
vraagt, die zal gegeven worden.
Wie niet vraagt zal NIET gegeven
worden", zei de heer Thomassen.
Hij legde de kaarten op tafel, zoals
zij nu verdeeld zijn. „In het huidige
beeld, worden de onderhandelingen
over industrievestiging door de onder
nemers gevoerd met de havenbeheer
ders, zoals Rotterdam is. (Havenbe
heer is een portefeuille, die burge
meester Thomassen zelf onde'r zijn
hoede heeft). „Rotterdam zit wat dit
betreft op één stoel. Brabant en Zee
land zitten op twee stoelen: die van
havenbeheer en die van planologie.
Als hier een scheiding zou kunnen
worden gemaakt, zodat er een ge
meenschappelijke beheersvorm kon
worden gevonden voor de gehele in
ventaris van het Deltagebied een
beheersvorm waarin Rotterdam, Zee
land en Brabant samen één manage
ment bedreven, dan zou de situatie
veel duidelijker en vruchtbaarder
zijn dan nu. Maar", zo wierp de heer
Thomassen zelf al op. „het zoeken
naar zo'n beheersvorm is een gecom
pliceerde zaak. Zou er een soort van
n.v. voor worden opgezet, dan zou
Rotterdam 80% van de aandelen in
bezit hebben en dan zou de spanning
pas goéd oplopen".
In dit beheersapparaat zouden de
provincie Zuid Holland en de Rjjn-
mondraad niet moeten participeren.
Zoals elders reeds gemeld, vormde
de discussie feitelijk het voornaamste
bestanddeel van het apostolische
werk dat de heer Thomassen, die men
als antipode van een andere grote na
tionale figuur „Willem de Spreker"
zou kunnen noemen in Zeeland
kwam verrichten. Wij laten sa
mengevat de interessantste vragen
en de antwoorden de revue passeren.
„Zijn de investeringen, als eerste
aanzet van het Reimerswaalplan, die
in Bergen op Zoom zijn gedaan, niet
nutteloos (Theodorushaven o.a.) nu
Brabant heeft geswitched naar het
Moerdijkplan?"
Mr. Thomassen: „Er was geen plot
selinge switch. De Brabanders hadden
moeite om met hun benen op de
grond te komen, in tegenstelling tot
de Zeeuwen. Aanvankelijk was er
een plan. dat aanleunde tegen het
Kreekrakplan. Maar toen het Ant-
werpen-Rijnk'anaal was geprojec-
teerd, moest dat eerstgenoemde plan
worden herzien en ontstond het Rei
merswaalplan. Maar een tijdlang had
men niet in het vizier, dat-het (tapi-
taaivernietigend zou zijn, vóór de af
sluiting van de Oostersehelde, stort-
vloedkerende dijken rond Reimers-
waal aan te leggen.
Wat wil Rotterdam met dat be
faamde, S km brede kanaal door
Voorne-Putten?
Mr. Thomassen: Het industrieter
rein Moerdijk is momenteel vanuit
Rotterdam bereikbaar via o.a. de
Dordtse Kil, voor schepen van maxi
maal 5000 ton. Nu is in het streekplan
een waterverbinding geprojecteerd
Vs e5. Oude Maas en het Spui en
els die gemaakt zou zijn, kan men
uit de Oude Maas zó in het Haring
vliet komen. Maar beslissingen over
zulke werken worden genomen op
rijksniveau, onder parlementaire con
trole. En daar staan wij buiten. Er
zijn twee mogelijkheden om het be
trokken terrein op te krikken, en wel
n?,r ,aa^eS va" een pijplijn naar de
notlek (dat is niet moeilijk) en door
toegankelijkheid (niet voor tankers,
maar voor produktschepen) en dan is
net de vraag: hoe groot kunnen die
schepen zijn. Als er in het raam van
ons overleg een klant verschijnt dan
is het logisch dat wij die klant een
catalogus van mogelijkheden moeten
aanbieden.
Het spreekt vanzelf, dat de in-
ustriestraat aan de Westerschelde
aan m het eerste gelid staat, maar de
Jteuze van de plaats is aan de onder
nemers Toen wij o.a. Terneuzen pre
senteerden aan Degussa. en het ge
meentebetuur van Terneuzen consta
teerde dat het niet aan de eisen kon
voldoen, toen bleven Antwerpen en
als keuzemogelijkheid
1 werd Antwerpen, dat op
grond van de Belgische wetgeving,
faciliteiten kon bieden waartegen
niet te concurreren viel.
Kan het industrieterrein Moer
dijk fungeren als alternatief voor het
Reimerswaalplan? Bij Reimerswaal
werd toch allereerst gedacht aan
schepen met een diepgang, als moge
lijk op de Westerschelde? Men zou in
de provincie Zeeland op ernstig ver
zet stuiten, als het Moerdijkgebied
toegankelijk werd gemaakt voor
schepen van groter formaat (Mr. v.
Aartsen).
Mr. Thomassen: Laat men toch in
Zeeland begrijpen, dat de solidariteit
tussen Rotterdam en Zeeland niet op
het spel staat! Rotterdam verschijnt
alleen op het toneel van Noord-Bra
bant, omdat het daar wo-rdt geroepen!
Zijn de investeringen die Rotter
dam, o.a. door uitbreiding van de
Maasvlakte moet doen, niet beter aan
het Westerscheldebekken besteed?
Mr. Thomassen: Rotterdam speelt
wat zijn investeringen in de haven
sector betreft, nagenoeg quitte. Het
geld komt niet uit de schatkist.
Wij vrezen dat Rotterdam een té
grote vis in het economische vaar
water is
Mr. Thomassen: In Nederland moet
je middelmatig zijn, om geaccepteerd
te worden. Men is hier huiverig voor
heel groot en heel klein In het
buitenland krijgt de havenbeheerder
de haven om niet toevertrouwd. In
Nederland moet Rotterdam zijn eigen
kapitaalslasten terugverdienen. Onze
overheid maakt het de havenbeheer
der dan ook heel moeilijk en ziet te
weinig in, dat haven- en industrie-
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De tweede
Zeeuwse Jaarbeurs, die wordt gehou
den op het terrein van het Hof van
Tange aan de Achter de Houttuinen
in Middelburg, heeft maandagavond
de .poorten geopend. De officiële ope
ning werd verricht door de burge
meester van Middelburg, mr. J. Drij-
ber.
„U bent er met een onverwoest
baar enthousiasme en vertrouwen in
de mogelijkheden'van Zeeland weer
in geslaagd een grote beurs te orga
niseren", aldus zei de heer Drijber
tot de directie. Hij wees erop, dat de
beurs ditmaal weer duizendvierkan-
te meter groter is dan die van vo
rig jaar, terwijl het aantal stand
houders uit Middelburg van 27 op 37
kwam. De burgemeester vroeg vooral
aandacht voor de gemeentelijke stand
waar o.m. in kaarten, tekeningen, fo
to's en lichtbeelden uitleg wordt ge
geven over het hoe en wat van de
sanering in de binnenstad. De heer
Drijber zag in deze grotere beurs ook
een teken van de bedrijvigheid in de
stad, op zich een teken van de toege
nomen welvaart. Via een „zijlijn"
kwam de burgemeester van deze toe
nemende welvaart ook op het toene
mende verkeer, dat, naar verwacht,
over niet al te lange tijd zal nopen
tot het instellen van éénrichtingsver-
xeer in de binnenstad. Dit zal som
mige middenstandszaken wel eens
kunnen schaden, „maar dat zijn nu
eenmaal lasten die samengaan met
de lusten van de welvaart", aldus de
burgemeester.
De burgemeester en echtgenote,
wethouders en andere genodigden
waren eerder verwelkomd door een
der beide directeuren van de beurs,
de heer R. Gütlich.
Het gezelschap maakte na de ope
ning een rondgang over de beurs, "die
een rijke schakering van alle produk-
ten te zien geeft.
Er zijn ook niet-commerciële stands
zoals die van het Middelburgs mu
ziekkorps. die ook de opening op
luisterde en van het Wielercomité
Middelburg. Aan de totstandkoming
van deze laatste stand werd mede
werking verleend door Dagblad De
Stem. In een apart deel van de beurs,
de z.g. „modehal", werd een mode
show gegeven.
De beurs gaat vanmiddag, dinsdag,
om twee uur weer open. Laatste dag
is zaterdag 11 mei.
terreinen als het .ware een „geld
stroom-per-hectare" opbrengen.
U zegt dat de ondernemer het
laatste woord heeft. Maar de over
heid speelt toch ook een rol b.v. uit
het oogpunt van ruimtelijke orde
ning. De burgemeester van Rotter
dam (niet de baas van het haven
bedrijf!) heeft toch ook tot taak zijn
stad leefbaar te houden? (Burge
meester Roemers).
Mr. Thomassen: De overheid kan
ook „nee" zeggen ën er zijn Rotter
dam voorbeelden bekend, waarbij in
dustrieën werden „wég-gespreid".
Voor verslechtering van het leefkli
maat behoeft niet zo'n grote vrees te
bestaan, gezien de voortgaande tech
nologie.
Hoelang blijven investeringen
in de havensector renctebel?
Mr. Thomassen: Er is een periode
van kentering aangebroken en het zal
nodig zijn, de juiste middenweg te
vinden.
Wat betekent het woord „onge
rept", als u over Voorne-Putten
spreekt:
Mr. Thomassen: Hoe dan ook:
Voorne-Putten blijft niet ongerept.
Er komt een stad van 100.000 inwo
ners, er komen auto wegen. Is dat on
gerept? Rotterdam zoekt ondogma
tisch in zijn omgeving naar geschikte
industrieterreinen en volgt daarbij
een afstreepsysteem. Daarbij wordt
Voorne-Putten niet bij voorbaat uit
gesloten. Maar wel wil ik nadrukke
lijk zeggen, dat wij het woord „onge
rept" volledig willen laten gelden
voor de duinenrij. Overigens zal pas
in 1970 door de stemgerechtigde be
langhebbende worden bepaald hoe
het Voorne en Putten van de toe
komst zal worden.
Hoe zat dat met dat radiopro
gramma voor de Vara?
Mr. Thomassen: Dat was een staal
tje van knoeijournalistiek, waarbij
stukken van interviews door elkaar
gehutseld wa.-en. Het heeft voedsel
gegeven aan wantrouwen en dat is
tragisch Ik kan het thuis niet ver
kopen, als Zeeland voortdurend wan
trouwen jegens Rotterdam zou koes
teren.
Zeeland was Rotterdams eerste
partner. Rotterdam is jaren geleden
zelf naar Zeeland gekomen om het
havenbeleid te coördineren. Wordt
het basisakkoord in „het groene
boekje" niet gefrustreerd of zelfs ge
torpedeerd, als er aan de Moerdijk
een soort tweede Waterweggebied
zou ontstaan?
Mr. Thomassen: Inderdaad! De oor
sprong van onze samenwerking is,
dat wij gemeenschappelijke belangen
hebben! Overigens ligt ook de be
slissing over een eventuele vergaande
ontplooiing van Moerdijk'bij de mi
nister van Economische Zaken, onder
de vereiste parlementaire controle.
Zou er ooit een verbindingskanaal
tussen Rotterdam en Moerdijk ko
men, dan zal dat trouwens pas in
1980 op zijn vroegst gerealiseerd kun
nen worden en in die tijd is het Wes
terscheldebekken al ver ontwikkeld!
Is Rotterdam wellicht bang dat
ontwikkeling van de Zeeuwsch-
Vlaamse kanaalzone Antwerpen in de
kaart speelt?
Mr. Thomassen: Geen sprake van! De
Westerschelde heeft pluspunten, die
Antwerpen afgezien -van de gun
stige financiële faciliteiten, waarte
gen eenvoudig niet te concurreren
valt niet kan bieden, zoals ligging
aan diep vaarwater en een betere
ligging ten opzichte van de zee.
Burgemeester Thomassen had de
slotapotheose kennelijk al op zak
toen hij naar Zeeland vertrok. Hij
schetste het ruimtelijke beeld.van het
jaar 2000 een heerlijk landschap,
waar woon-, recreatie- en werkge
bieden elkaar afwisselen en waarin
het een lust moet zijn te werken!
Het zal, reeds op korte termijn,
hard werken geblazen zijn, zei hij.
Binnen luttele jaren moet een ha
ven. en industrieareaal worden inge
richt waarover Rotterdam eeuwen
heeft gedaan.
Het applaus na de inderdaadin
drukwekkende verdediging van Rot
terdams beleid, klonk hartelijk en
gemeend, maar of mei. nu volledig
gerustgesteld heenging wagen wij te
betwijfelen.
(ADVERTENTIE)
druk op de maag, opgeblazen gevoel?
BREDA (KNP) Bisschop Ernst
van Breda heeft voorgeschreven, dat
ook in de kapellen van zijn bisdom
voortaan de normale collectes moe
ten worden gehouden en plaatsen-
geld dient te worden geheven De
opbrengst moet worden overgedra
gen aan de parochies, waarin die
kapellen gelegen zijn.
(ADVERTENTIE)
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG In het Panorama
Mesdag in Den Haag zal van 11 mei
tot 2 juni een expositie worden ge
houden van Middelburgse kunstschil
der Piet Bulthuis. Op deze tentoon
stelling zullen schilderijen te zien zijn
uit de periode 1964-1968-
Piet Bulthuis werd in 1898 geboren
In Gouda. Hij studeerde aan de Haag
se kunstacademie. Na lange tijd in
Den Haag en Kijkduin te hebben ge
woond en gewerkt verhuisde hij in
1946 naar Zierikzee. In 1954 vestigde
hij zich in Middelburg.
Piet Bulthuis heeft o.a. geëxposeerd
ln Den Haag, Leiden, Zutphen, Eind
hoven, Veere, Middelburg en Hulst.
De verhuiscontainer voor de doe-
het-zelvers met sterke spieren.
(Van een onzer redacteuren)
COLIJNSPLAAT/VALKENS
WAARD Deskundigen ver
wachten, dat de „containerisatV
voor een revolutie op vervoers
gebied zal gaan zorgen. Veelal
wordt daarbij in de eerste plaats
aan het massavervoer gedacht,
b.v. van schip naar trein of auto-
Maar ook in het kleine vervoer
verovert de container zich lang-
zamerhand een eigen belangrijke
plaats. Eén van de ondernemin
gen die zich op dit gebied bewe
gen is de „Omega container Ne
derland N.V." te Valkenswaard.
In enkele jaren tijds is deze on
derneming uitgegroeid tot een or
ganisatie, die een groot deel van
de binnenlandse markt bestrijkt.
In Zeeland zijn „Omega"-contai-
ners sinds kort bekende verschijnin
gen op de weg. In Colijnsplaat woont
de heer A. P- Kallewaard, die als
dealer van „Omega" een 35-tal ver
schillende containers exploiteert in
samenwerking met de fa. Jobse te
's-Gravenpolder. Via de mobilofoon
onderhoudt de heer Kallewaard con
tact met de chauffeur van de enige
containervrachtwagen die er tot dus
verre in Zeeland rijdt. Het merk
waardige in de bedrijvigheid van de
heer Kallewaard is- dat zijn ene
vrachtwagen praktisch geen nuttelo
ze (lege) kilometers rijdt. In princi
pe verplaatst zijn bedrijf voortdu
rend een 35-tal vrachten van ver
schillende aard, terwijl er toch maar
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Bij de studie over een tweede luchthaven als over
loop voor Schiphol is, zoals gisteren reeds gemeld, ook westelijk
Brabant betrokken. Minister Bakker van Verkeer en Waterstaat
heeft hiertoe besloten na aandrang van een aantal landelijke en ge
westelijke deskundigen. Bij de vraag of een nieuwe internationale
luchthaven in West-Brabant aangelegd kan worden, speelt ook de
overweging mee van een Benelux-samenwerking in het vliegverkeer.
Zoals bekend zijn reeds genoemd de
omgeving van Baarle-Nassau; het ge
bied, dat ontstaat na de afsluiting
van de Oostersehelde (vooral gunstig
omdat de te verwachten geluidshin
der ten dele naar de zee wordt af
gewend) en de Waddeneilanden.
Binnen enkele jaren is het vermo
gen van het nieuwe Schiphol om nog
meer internationaal luchtverkeer op
te nemen uitgeput. Dit geldt ook voor
de luchthaven Brussel, die b(j het
groeiend internationaal luchtverkeer
binnen niet al te lange tijd even
eens vol raakt zonder verdere uit
breidingsmogelijkheden. De commis
sie, die de Nederlandse mogelijkhe
den voor een tweede luchthaven in
studie genomen heeft, moet in haar
rapport ook duidelijke aanwijzingen
en adviezen geven over de toekom
stige samenwerking met België voor
een tweede luchthaven.
Daaruit mag men de conclusie
trekken, dat de belangstelling voor
westelijk Brabant de laatste tijd gro
ter geworden is, dan vorig jaar. Toen
dacht men in de eerste plaats aan
een van de nieuwe IJsselmeerpolders
als bestemming voor „een tweede
Schiphol". Deskundigen twijfelden
toen al aan de mogelijkheden er
voor, omdat dit „tweede Schiphol"
midden in de luchtverkeerswegen
van het Amsterdamse Schiphol te
recht zou komen met alle problemen
van dien voor het aankomends en
vertrekkende vliegverkeer uit de
nieuwe polder. Dit zou aldus een aan
tal deskundigen een ongelooflijk-
nauwkeurige samenwerking noodza
kelijk maken tussen de twee ver
keersdiensten.
Westelijk Brabant heeft het voor
deel van een groot achterland dicht
bij de deur, van goede en korte ver
bindingen over de weg naar dichtst
bijzijnde bevolkingscentra en van een
nog betrekkelijk vrij verkeersgebied
in de lucht.
DEN HAAG. (ANP). De advo
caat-generaal bij het Haagse ge
rechtshof, mr. J. de Lint, eiste gis
teren bevestiging van het vonnis van
de Rotterdamse politie-rechter voor
economische zaken.
Daarbij werden zowel de Neder
landse werkgevers in het bakkersbe
drijf als de Nederlandse bakkerij
stichting veroordeeld tot ieder 500
gulden boete wegens overtreding van
art. If van de wet op de economische
mededinging. Het betrof hier een
boyco* van deze organisaties tegen
enkele supermarkten met betrekking
tot de levering van brood, omdat deze
laatste brood verkochten tegen lagere
dan de toegestane prjjzen.
steeds één chauffeur in actie is.
Interessant is bovendien, dat de
containers niet alleen een vervoers
volume vormen, maar daarnaast nut
tige diensten bewijzen als laadkist,
afvalbak, voorlopig magazijn, ver
huiswagen, watertank of.zomer
huisje. 1
De firma „Omega" heeft een sys
teem ontwikkeld, waarbij uiteenlo
pende laadcapaciteiten, op één en
dezelfde vrachtwagen kunnen worden
gehesen. Het zijn een soort lorries,
b.v. in de vorm van een kooi, van
een enorme vuilnisbak, van een olie
tank e.d., die bij de klanten van
„Omega" worden geplaatst en daar
blijven staan totdat zij leeg zijn
(tanks) of vol (vuilniskisten). Als
zo'n laadcapaciteit aan vervanging
toe is, verschijnt de vrachtwagen
die de oude lorrie oppakt en weg
brengt en er een nieuwe voor in de
plaats zet.
Een grote Zeeuwse veiling maakt
bijvoorbeeld van de diensten van
„Omega" gebruik. Men vult afval
containers met het doorgedraaide
goed en elke dag worden devolle
bakken weggehaald en door lege ver
vangen. „Het is net. of de kabou
ters geweest zijn", zegt de heer
Kallewaard.
De afvalcontainers zijn vooral een
succesnummer gebleken op cam
pings, waar men in korte tijd grote
die in de buurt kunnen worden ge
stort- De afvalcontainer wordt op
gehaald als hij vol is, door een lege-
vervangen, waarna het afval naar
de vuilnisbelt wordt vervoerd.
Sinds een paar weken experimen
teert de heer Kallewaard met iets
geheel nieuws: een container die als
zomerhuisje of directiekeet bruik
baar is. Het solide bouwseltje of
hoe men het noemen wil wordt
door de vrachtwagen naar de plaats
van bestemming gebracht en kan op
elk moment dat men dit wenst
naar elders worden vervoerd.
Nieuw is ook de „Doe het zelf"-
container een laadkist op stalen
wielen, die „Omega" voor het huis
van een gezin dat naar elders ver
trekt, neerzet. De verhuizende fami
lie pakt zelf zijn boeltje in de con
tainer en laat na telefonische af
spraak de vracht naar het nieuwe
adres vervoeren. Speciaal bij drie
hoeksverhuizingen, die normaliter
bijna niet op elkaar zijn af te stem
men. is de verhuiscontainer een uit
komst.
Dat systeem voordelig is, spreekt
haast vanzelf. Een verhuizing met
container binnen de stad kost tus
sen de f 40,- en de f 70,-.
Er zijn ook containers die desge
wenst van een koelagregaat kunnen
worden voorzien, zodat zij dienst
kunnen doen als magazijn voor aan
bederf onderhevige goederen, die van
tijd tot tijd en masse vervoerd moe
ten worden.
In zo'n geval gaat-het hele „maga
zijn" koud en wel op de vrachtwa
gen en wordt afgeleverd op de plaats
van bestemming. Dit systeem heeft
de problemen, die gerezen zijn als
gevolg van de invoering van de vijf
daagse werkweek opgelost. Het is nu
immers mogelijk om een aan bederf
onderhevige lading op vrijdag te
transporteren en pas op maandag uit
te laden, zonder dat een dure vracht
auto 'n heel weekend werkloos staat
te wachten.
Zoals bij de gehele containerisatie,
is het er bij het „Omega" systeem
om begonnen, menselijke arbeid uit
te sparen. In veel gevallen kunnen
de containers, nadat zij op de begane
grond zijn geplaatst, met behulp van
steekwagens en vorkheftrucks wor
den geladen.
De heer Kallewaard heeft in sa
menwerking met zijn collega Jobse
uit 's-Gravenpolder, aan het veel
voud van systemen nog een nieuw
toegevoegd: een vrachtwagen met
een rollenvloer, die bijna zichzelf
laadt en die zijn eigen vorkheftruck
meeneemt.
De organisatie in Nederland bestaat
uit een produktiemaatschappij, die
de containers bouwt en een verkoop-
c.q- verhuurmaatschappij, die de to
tale produktie van de bouwmaat-
maatschappij afneemt en langlopen
de contracten sluit met transporteurs
die op hun beurt de containers aan
de cliëntele doorverhuren. In Zee
land zijn de heren Jobse te 's-Gra
venpolder en Kallewaard in Colijns-
plaats te contractanten.
„IK heb verleden jaar bij Terdonk (dat
ligt bij Gent in de buurt) nog een
vuurstenen bijl gevonden". Terwijl
Flor Thomas vertelt, metselt hij zo
nu en dan rustig door aan het muur
tje, dat hij aan het optrekken is. „Om
precies te zijn 5 september 1904." Al
dus omschrijft hij zijn geboortedatum.
Plaats: Westdorpe. „En veertig jaar
als metselaar bij de firma Gijsel. Van
daar die medaille. Brons is het, ja.".
OP z'n hurken metselt ie wat langza
mer door. Kijkt schuins omhoog: „En
48 jaar bij de muziek, bij „Eikels wor
den bomen". M'n instrument? De bom
bardon, zo'n groot ding om je heen,
je weet wel". We vragen naar die
stenen vuurbijl. Hij gaat er bij staan.
Nou begint het te gaan over zijn
grootste hobby. De heer Flor Thomas
is net als zijn zoon Johan een erkend
amateur-archeoloog en een enthou
siast muntenverzamelaar.
ALS jongen had ik al belangstelling
voor archeologie. Wat ik er maar
over te lezen kon krijgen, dat las ik.
Maar echt graven, nee, daar is eigen
lijk m'n zoon pas mee begonnen. Sa
men met hem hebben we heel wat
scherven en potten uit de grond ge
haald. We zijn begonnen in het ruil-
verkavelingsgebied, bij de Eversdam.
Verschillende potten zijn weer ge
restaureerd door het Rijks Oudheid
kundig Bodemonderzoek in Amers
foort. Maar ja, dat is eigenlijk alle
maal meer voor m'n zoon."
„FLOR vindt alles", zegt z'n metselen
de collega. „Er kan geen verroeste
cent in de grond zitten of hij vindt
hem". De heer Thomas: „Je kunt na
tuurlijk op alle mogelijke manieren
munten verzamelen, maar ik heb geen
geld genoeg om ze te kopen. Daarom
vind ik ze maar. Je moet natuurlijk
wel weten, waar je moet zoeken. Hier
in Zeeuwsch-Vlaanderen moet je niet
wezen. Hier zitten ze veel te diep.
Maar in België, op de zandgrond, daar
heb ik er al heel wat gevonden. Daar
hebben zo ook niet zoveel geleden".
„BIJ Desteldonk in België heb ik mun
ten van Philips de vierde gevonden
uit 1644. In totaal heb ik nu zo'n 800
munten. M'n zoon zal er een 450 heb
ben. Op één middag heb ik er eens
zeventien gevonden. Je moet ervoor
bij oude kerkhoven zijn of bij een oud.
gebouw. Die stenen vuurbijl, ja, ik
kwam net uit het museum in A ar
denburg vandaan en ik rij achter
Zelzate. Ik denk: ik stap 'ns af. Ach
ja, en dan vind je zoiets." „Hij ten
minste wel", zegt z'n collega.