Imposante verdediging van Rotterdams beleid Rennies TARVO CONTAINER IN OPMARS OOK VOOR KLEINE WERK Kansen luchthaven in West-Brabant zijn gestegen Tweede Zeeuwse Jaarbeurs geopend Piet Bulthuis exposeert in Den Haag BENELUX-SAMENWERKING VLIEGVERKEER IN STUDIE Discussie Apotheose F. Thomas >gwater iMENS at «ft waar? MORGEN \eer nieuws uit stad en streek 3 pag. 3 - 5 - 7| BURGEMEESTER W. THOMASSEN IN STADSSCHOUWBURG TE MIDDELBURG TOT KRITISCHE ZEEUWEN: „WAT U VRAAGT ZAL U GEGEVEN WORDEN" Brandend maagzuur, Plaatsengeld en collectes in kapellen morgen nemen.* zelf proeyen! Sinds kort ook in Zeeland Broodoorlog voor Haagse hof Kabouters Voordelig Weinig mankracht 1 =S» DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 7 MEI 1968 gen, woensdag 8 mei. Hans, 11.37 uur; Terneuzen 11.09 en uur; Vlissingen 10.37 en 23.06 Vemeldinge 12.02 uur. TERDAM Vrije Universiteit J. Meindersma, Goes. CHT Rijksuniversiteit, kan- ts Nederlandse taal- en letter- A. Maljaars, Goes. LBURG tuur Walcheren, Molenwater: re van 918 uur. irchief 9.3012 en 13.3017.30 u ■wegen in Zeeland, lal: Kunstexpositie uur In de greep van de maffia, r *gen cobskerk 20 uur Voorjaarseon. ïoor Residentie-orkest *'ije Toren 14-17 uur >itie jeugdwerk, vrije expressie flekwartier 20 *iir Cabaret John ng nbra 20 uur Beine - lange Finger, 14 5. VCHT Guchteneire 15 uur Kermisschie- Schepper 15 uur Sebastiaan- ling Thijs 14 uur Bejaardenschieting URG 20 uur Royale, 14 j. UZEN 20 uur ie op Ambush Bay, 14 j. 1 20 uur nbare Angélique, 18 j. 2RPEN 0, 12, 14.30, 16.50, 19.10 en 21.30 u. ecret war of Harry Frigg 14 jaar i 11.45, 14, 16.30, 19 en 21.30 uur pour vivre 18 jaar 12, 14, 16, 18, 20 en 22 uur etit baigneur 14 jaar 12, 15, 18 en 21 uur of the west 14 jaar ssades 12, 14.30, 16.50, 19.10 en uur In de hitte van de nacht 18 J, 12, 14, 16. 18, 20 en 22 uur 18 jaar in 10, 14, 16, 18, 20 en 22 uur enstein schiep de wouw, 18 jaar ole 12, 14, 16, 18, 20 en 22 uur rens staat in brand 14 jaar E Huis: Tony Rome is gevaarlijk —ar n: Geheime agenten gevraagd 14 Bloed in het gebergte 18 jaar ooi: Arizona Bill 14 jaar :kelder 20.30 uur Godiva [LAAS Het oudste beroep ter wereM r iry: Assepoester a.l. e De komedianten, 18 jaar Echtscheiding op z'n Ameri' 18 jaar lole: De vijf oproerzaaiers 18 jasi stic: Blootvoets in het park 18 j. De dag van de vissen 18 jaar t: Een man voor de eeuwigheid y: Alexander de gelukzalige «.L LBURG ituur Walcheren, Molenwater: g€> i van 918 uur. ;archief 9.3012 en 13.3017.30 iL -wegen in Zeeland, ihal: Kunstexpositie 20 uur serto rosso INGEN vrije Toren: 1417 uur isitie jeugdwerk, vrije expressie Idekwartier 14.30 uur Feestmiddag eren Nutsleden ■ILIPSLAND feentehuis 19.30 uur Raadsverg. BIAARTSDIJK eentehuis 19.30 uur Raadsverg. ld 20 uur [inbare Angélique 18 Jaar ERPEN open: Als onder vandaag. *E open: Als onder vandaag. open: Als onder vandaag. tLAAS open: Als onder vandaag. (Van een onzer redacteuren) MIDDELBURG. Burgemeester W. Thomassen van Rotter dam, uiterst beheerst en van minuut tot minuut meester van een wel eens benauwende situatie, heeft in de stadsschouW' burg te Middelburg de rol van Rotterdam in de zeehaven- ontwikkeling geschilderd. „Rotterdam is de groeipool Naarmate deze grootste havenstad ter wereld groeien kan, gedijt het Deltagebied en wordt dit zelf wereldhaven, Rotterdam waart dan ook rond als de goede engel, die zakelijk en technisch volledig handelingsbekwaam en voort durend paraat het „management" in het Westerscheldége- bied voor zijn rekening neemt. „Op verzoek van de provincie Noord-Brabant hebben wij onze kennis ingebracht en onze techni- sehe hulp aangeboden voor de ontwikkeling van een regionaal industrialisatieplan in Moerdijk Als Zeeland deze technische hulp aan Rotterdam had gevraagd, dan zou die ook zijn gegevenWie vraagt, die zal gegeven worden. Wie niet vraagt zal NIET gegeven worden", zei de heer Thomassen. Hij legde de kaarten op tafel, zoals zij nu verdeeld zijn. „In het huidige beeld, worden de onderhandelingen over industrievestiging door de onder nemers gevoerd met de havenbeheer ders, zoals Rotterdam is. (Havenbe heer is een portefeuille, die burge meester Thomassen zelf onde'r zijn hoede heeft). „Rotterdam zit wat dit betreft op één stoel. Brabant en Zee land zitten op twee stoelen: die van havenbeheer en die van planologie. Als hier een scheiding zou kunnen worden gemaakt, zodat er een ge meenschappelijke beheersvorm kon worden gevonden voor de gehele in ventaris van het Deltagebied een beheersvorm waarin Rotterdam, Zee land en Brabant samen één manage ment bedreven, dan zou de situatie veel duidelijker en vruchtbaarder zijn dan nu. Maar", zo wierp de heer Thomassen zelf al op. „het zoeken naar zo'n beheersvorm is een gecom pliceerde zaak. Zou er een soort van n.v. voor worden opgezet, dan zou Rotterdam 80% van de aandelen in bezit hebben en dan zou de spanning pas goéd oplopen". In dit beheersapparaat zouden de provincie Zuid Holland en de Rjjn- mondraad niet moeten participeren. Zoals elders reeds gemeld, vormde de discussie feitelijk het voornaamste bestanddeel van het apostolische werk dat de heer Thomassen, die men als antipode van een andere grote na tionale figuur „Willem de Spreker" zou kunnen noemen in Zeeland kwam verrichten. Wij laten sa mengevat de interessantste vragen en de antwoorden de revue passeren. „Zijn de investeringen, als eerste aanzet van het Reimerswaalplan, die in Bergen op Zoom zijn gedaan, niet nutteloos (Theodorushaven o.a.) nu Brabant heeft geswitched naar het Moerdijkplan?" Mr. Thomassen: „Er was geen plot selinge switch. De Brabanders hadden moeite om met hun benen op de grond te komen, in tegenstelling tot de Zeeuwen. Aanvankelijk was er een plan. dat aanleunde tegen het Kreekrakplan. Maar toen het Ant- werpen-Rijnk'anaal was geprojec- teerd, moest dat eerstgenoemde plan worden herzien en ontstond het Rei merswaalplan. Maar een tijdlang had men niet in het vizier, dat-het (tapi- taaivernietigend zou zijn, vóór de af sluiting van de Oostersehelde, stort- vloedkerende dijken rond Reimers- waal aan te leggen. Wat wil Rotterdam met dat be faamde, S km brede kanaal door Voorne-Putten? Mr. Thomassen: Het industrieter rein Moerdijk is momenteel vanuit Rotterdam bereikbaar via o.a. de Dordtse Kil, voor schepen van maxi maal 5000 ton. Nu is in het streekplan een waterverbinding geprojecteerd Vs e5. Oude Maas en het Spui en els die gemaakt zou zijn, kan men uit de Oude Maas zó in het Haring vliet komen. Maar beslissingen over zulke werken worden genomen op rijksniveau, onder parlementaire con trole. En daar staan wij buiten. Er zijn twee mogelijkheden om het be trokken terrein op te krikken, en wel n?,r ,aa^eS va" een pijplijn naar de notlek (dat is niet moeilijk) en door toegankelijkheid (niet voor tankers, maar voor produktschepen) en dan is net de vraag: hoe groot kunnen die schepen zijn. Als er in het raam van ons overleg een klant verschijnt dan is het logisch dat wij die klant een catalogus van mogelijkheden moeten aanbieden. Het spreekt vanzelf, dat de in- ustriestraat aan de Westerschelde aan m het eerste gelid staat, maar de Jteuze van de plaats is aan de onder nemers Toen wij o.a. Terneuzen pre senteerden aan Degussa. en het ge meentebetuur van Terneuzen consta teerde dat het niet aan de eisen kon voldoen, toen bleven Antwerpen en als keuzemogelijkheid 1 werd Antwerpen, dat op grond van de Belgische wetgeving, faciliteiten kon bieden waartegen niet te concurreren viel. Kan het industrieterrein Moer dijk fungeren als alternatief voor het Reimerswaalplan? Bij Reimerswaal werd toch allereerst gedacht aan schepen met een diepgang, als moge lijk op de Westerschelde? Men zou in de provincie Zeeland op ernstig ver zet stuiten, als het Moerdijkgebied toegankelijk werd gemaakt voor schepen van groter formaat (Mr. v. Aartsen). Mr. Thomassen: Laat men toch in Zeeland begrijpen, dat de solidariteit tussen Rotterdam en Zeeland niet op het spel staat! Rotterdam verschijnt alleen op het toneel van Noord-Bra bant, omdat het daar wo-rdt geroepen! Zijn de investeringen die Rotter dam, o.a. door uitbreiding van de Maasvlakte moet doen, niet beter aan het Westerscheldebekken besteed? Mr. Thomassen: Rotterdam speelt wat zijn investeringen in de haven sector betreft, nagenoeg quitte. Het geld komt niet uit de schatkist. Wij vrezen dat Rotterdam een té grote vis in het economische vaar water is Mr. Thomassen: In Nederland moet je middelmatig zijn, om geaccepteerd te worden. Men is hier huiverig voor heel groot en heel klein In het buitenland krijgt de havenbeheerder de haven om niet toevertrouwd. In Nederland moet Rotterdam zijn eigen kapitaalslasten terugverdienen. Onze overheid maakt het de havenbeheer der dan ook heel moeilijk en ziet te weinig in, dat haven- en industrie- (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG De tweede Zeeuwse Jaarbeurs, die wordt gehou den op het terrein van het Hof van Tange aan de Achter de Houttuinen in Middelburg, heeft maandagavond de .poorten geopend. De officiële ope ning werd verricht door de burge meester van Middelburg, mr. J. Drij- ber. „U bent er met een onverwoest baar enthousiasme en vertrouwen in de mogelijkheden'van Zeeland weer in geslaagd een grote beurs te orga niseren", aldus zei de heer Drijber tot de directie. Hij wees erop, dat de beurs ditmaal weer duizendvierkan- te meter groter is dan die van vo rig jaar, terwijl het aantal stand houders uit Middelburg van 27 op 37 kwam. De burgemeester vroeg vooral aandacht voor de gemeentelijke stand waar o.m. in kaarten, tekeningen, fo to's en lichtbeelden uitleg wordt ge geven over het hoe en wat van de sanering in de binnenstad. De heer Drijber zag in deze grotere beurs ook een teken van de bedrijvigheid in de stad, op zich een teken van de toege nomen welvaart. Via een „zijlijn" kwam de burgemeester van deze toe nemende welvaart ook op het toene mende verkeer, dat, naar verwacht, over niet al te lange tijd zal nopen tot het instellen van éénrichtingsver- xeer in de binnenstad. Dit zal som mige middenstandszaken wel eens kunnen schaden, „maar dat zijn nu eenmaal lasten die samengaan met de lusten van de welvaart", aldus de burgemeester. De burgemeester en echtgenote, wethouders en andere genodigden waren eerder verwelkomd door een der beide directeuren van de beurs, de heer R. Gütlich. Het gezelschap maakte na de ope ning een rondgang over de beurs, "die een rijke schakering van alle produk- ten te zien geeft. Er zijn ook niet-commerciële stands zoals die van het Middelburgs mu ziekkorps. die ook de opening op luisterde en van het Wielercomité Middelburg. Aan de totstandkoming van deze laatste stand werd mede werking verleend door Dagblad De Stem. In een apart deel van de beurs, de z.g. „modehal", werd een mode show gegeven. De beurs gaat vanmiddag, dinsdag, om twee uur weer open. Laatste dag is zaterdag 11 mei. terreinen als het .ware een „geld stroom-per-hectare" opbrengen. U zegt dat de ondernemer het laatste woord heeft. Maar de over heid speelt toch ook een rol b.v. uit het oogpunt van ruimtelijke orde ning. De burgemeester van Rotter dam (niet de baas van het haven bedrijf!) heeft toch ook tot taak zijn stad leefbaar te houden? (Burge meester Roemers). Mr. Thomassen: De overheid kan ook „nee" zeggen ën er zijn Rotter dam voorbeelden bekend, waarbij in dustrieën werden „wég-gespreid". Voor verslechtering van het leefkli maat behoeft niet zo'n grote vrees te bestaan, gezien de voortgaande tech nologie. Hoelang blijven investeringen in de havensector renctebel? Mr. Thomassen: Er is een periode van kentering aangebroken en het zal nodig zijn, de juiste middenweg te vinden. Wat betekent het woord „onge rept", als u over Voorne-Putten spreekt: Mr. Thomassen: Hoe dan ook: Voorne-Putten blijft niet ongerept. Er komt een stad van 100.000 inwo ners, er komen auto wegen. Is dat on gerept? Rotterdam zoekt ondogma tisch in zijn omgeving naar geschikte industrieterreinen en volgt daarbij een afstreepsysteem. Daarbij wordt Voorne-Putten niet bij voorbaat uit gesloten. Maar wel wil ik nadrukke lijk zeggen, dat wij het woord „onge rept" volledig willen laten gelden voor de duinenrij. Overigens zal pas in 1970 door de stemgerechtigde be langhebbende worden bepaald hoe het Voorne en Putten van de toe komst zal worden. Hoe zat dat met dat radiopro gramma voor de Vara? Mr. Thomassen: Dat was een staal tje van knoeijournalistiek, waarbij stukken van interviews door elkaar gehutseld wa.-en. Het heeft voedsel gegeven aan wantrouwen en dat is tragisch Ik kan het thuis niet ver kopen, als Zeeland voortdurend wan trouwen jegens Rotterdam zou koes teren. Zeeland was Rotterdams eerste partner. Rotterdam is jaren geleden zelf naar Zeeland gekomen om het havenbeleid te coördineren. Wordt het basisakkoord in „het groene boekje" niet gefrustreerd of zelfs ge torpedeerd, als er aan de Moerdijk een soort tweede Waterweggebied zou ontstaan? Mr. Thomassen: Inderdaad! De oor sprong van onze samenwerking is, dat wij gemeenschappelijke belangen hebben! Overigens ligt ook de be slissing over een eventuele vergaande ontplooiing van Moerdijk'bij de mi nister van Economische Zaken, onder de vereiste parlementaire controle. Zou er ooit een verbindingskanaal tussen Rotterdam en Moerdijk ko men, dan zal dat trouwens pas in 1980 op zijn vroegst gerealiseerd kun nen worden en in die tijd is het Wes terscheldebekken al ver ontwikkeld! Is Rotterdam wellicht bang dat ontwikkeling van de Zeeuwsch- Vlaamse kanaalzone Antwerpen in de kaart speelt? Mr. Thomassen: Geen sprake van! De Westerschelde heeft pluspunten, die Antwerpen afgezien -van de gun stige financiële faciliteiten, waarte gen eenvoudig niet te concurreren valt niet kan bieden, zoals ligging aan diep vaarwater en een betere ligging ten opzichte van de zee. Burgemeester Thomassen had de slotapotheose kennelijk al op zak toen hij naar Zeeland vertrok. Hij schetste het ruimtelijke beeld.van het jaar 2000 een heerlijk landschap, waar woon-, recreatie- en werkge bieden elkaar afwisselen en waarin het een lust moet zijn te werken! Het zal, reeds op korte termijn, hard werken geblazen zijn, zei hij. Binnen luttele jaren moet een ha ven. en industrieareaal worden inge richt waarover Rotterdam eeuwen heeft gedaan. Het applaus na de inderdaadin drukwekkende verdediging van Rot terdams beleid, klonk hartelijk en gemeend, maar of mei. nu volledig gerustgesteld heenging wagen wij te betwijfelen. (ADVERTENTIE) druk op de maag, opgeblazen gevoel? BREDA (KNP) Bisschop Ernst van Breda heeft voorgeschreven, dat ook in de kapellen van zijn bisdom voortaan de normale collectes moe ten worden gehouden en plaatsen- geld dient te worden geheven De opbrengst moet worden overgedra gen aan de parochies, waarin die kapellen gelegen zijn. (ADVERTENTIE) (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG In het Panorama Mesdag in Den Haag zal van 11 mei tot 2 juni een expositie worden ge houden van Middelburgse kunstschil der Piet Bulthuis. Op deze tentoon stelling zullen schilderijen te zien zijn uit de periode 1964-1968- Piet Bulthuis werd in 1898 geboren In Gouda. Hij studeerde aan de Haag se kunstacademie. Na lange tijd in Den Haag en Kijkduin te hebben ge woond en gewerkt verhuisde hij in 1946 naar Zierikzee. In 1954 vestigde hij zich in Middelburg. Piet Bulthuis heeft o.a. geëxposeerd ln Den Haag, Leiden, Zutphen, Eind hoven, Veere, Middelburg en Hulst. De verhuiscontainer voor de doe- het-zelvers met sterke spieren. (Van een onzer redacteuren) COLIJNSPLAAT/VALKENS WAARD Deskundigen ver wachten, dat de „containerisatV voor een revolutie op vervoers gebied zal gaan zorgen. Veelal wordt daarbij in de eerste plaats aan het massavervoer gedacht, b.v. van schip naar trein of auto- Maar ook in het kleine vervoer verovert de container zich lang- zamerhand een eigen belangrijke plaats. Eén van de ondernemin gen die zich op dit gebied bewe gen is de „Omega container Ne derland N.V." te Valkenswaard. In enkele jaren tijds is deze on derneming uitgegroeid tot een or ganisatie, die een groot deel van de binnenlandse markt bestrijkt. In Zeeland zijn „Omega"-contai- ners sinds kort bekende verschijnin gen op de weg. In Colijnsplaat woont de heer A. P- Kallewaard, die als dealer van „Omega" een 35-tal ver schillende containers exploiteert in samenwerking met de fa. Jobse te 's-Gravenpolder. Via de mobilofoon onderhoudt de heer Kallewaard con tact met de chauffeur van de enige containervrachtwagen die er tot dus verre in Zeeland rijdt. Het merk waardige in de bedrijvigheid van de heer Kallewaard is- dat zijn ene vrachtwagen praktisch geen nuttelo ze (lege) kilometers rijdt. In princi pe verplaatst zijn bedrijf voortdu rend een 35-tal vrachten van ver schillende aard, terwijl er toch maar (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Bij de studie over een tweede luchthaven als over loop voor Schiphol is, zoals gisteren reeds gemeld, ook westelijk Brabant betrokken. Minister Bakker van Verkeer en Waterstaat heeft hiertoe besloten na aandrang van een aantal landelijke en ge westelijke deskundigen. Bij de vraag of een nieuwe internationale luchthaven in West-Brabant aangelegd kan worden, speelt ook de overweging mee van een Benelux-samenwerking in het vliegverkeer. Zoals bekend zijn reeds genoemd de omgeving van Baarle-Nassau; het ge bied, dat ontstaat na de afsluiting van de Oostersehelde (vooral gunstig omdat de te verwachten geluidshin der ten dele naar de zee wordt af gewend) en de Waddeneilanden. Binnen enkele jaren is het vermo gen van het nieuwe Schiphol om nog meer internationaal luchtverkeer op te nemen uitgeput. Dit geldt ook voor de luchthaven Brussel, die b(j het groeiend internationaal luchtverkeer binnen niet al te lange tijd even eens vol raakt zonder verdere uit breidingsmogelijkheden. De commis sie, die de Nederlandse mogelijkhe den voor een tweede luchthaven in studie genomen heeft, moet in haar rapport ook duidelijke aanwijzingen en adviezen geven over de toekom stige samenwerking met België voor een tweede luchthaven. Daaruit mag men de conclusie trekken, dat de belangstelling voor westelijk Brabant de laatste tijd gro ter geworden is, dan vorig jaar. Toen dacht men in de eerste plaats aan een van de nieuwe IJsselmeerpolders als bestemming voor „een tweede Schiphol". Deskundigen twijfelden toen al aan de mogelijkheden er voor, omdat dit „tweede Schiphol" midden in de luchtverkeerswegen van het Amsterdamse Schiphol te recht zou komen met alle problemen van dien voor het aankomends en vertrekkende vliegverkeer uit de nieuwe polder. Dit zou aldus een aan tal deskundigen een ongelooflijk- nauwkeurige samenwerking noodza kelijk maken tussen de twee ver keersdiensten. Westelijk Brabant heeft het voor deel van een groot achterland dicht bij de deur, van goede en korte ver bindingen over de weg naar dichtst bijzijnde bevolkingscentra en van een nog betrekkelijk vrij verkeersgebied in de lucht. DEN HAAG. (ANP). De advo caat-generaal bij het Haagse ge rechtshof, mr. J. de Lint, eiste gis teren bevestiging van het vonnis van de Rotterdamse politie-rechter voor economische zaken. Daarbij werden zowel de Neder landse werkgevers in het bakkersbe drijf als de Nederlandse bakkerij stichting veroordeeld tot ieder 500 gulden boete wegens overtreding van art. If van de wet op de economische mededinging. Het betrof hier een boyco* van deze organisaties tegen enkele supermarkten met betrekking tot de levering van brood, omdat deze laatste brood verkochten tegen lagere dan de toegestane prjjzen. steeds één chauffeur in actie is. Interessant is bovendien, dat de containers niet alleen een vervoers volume vormen, maar daarnaast nut tige diensten bewijzen als laadkist, afvalbak, voorlopig magazijn, ver huiswagen, watertank of.zomer huisje. 1 De firma „Omega" heeft een sys teem ontwikkeld, waarbij uiteenlo pende laadcapaciteiten, op één en dezelfde vrachtwagen kunnen worden gehesen. Het zijn een soort lorries, b.v. in de vorm van een kooi, van een enorme vuilnisbak, van een olie tank e.d., die bij de klanten van „Omega" worden geplaatst en daar blijven staan totdat zij leeg zijn (tanks) of vol (vuilniskisten). Als zo'n laadcapaciteit aan vervanging toe is, verschijnt de vrachtwagen die de oude lorrie oppakt en weg brengt en er een nieuwe voor in de plaats zet. Een grote Zeeuwse veiling maakt bijvoorbeeld van de diensten van „Omega" gebruik. Men vult afval containers met het doorgedraaide goed en elke dag worden devolle bakken weggehaald en door lege ver vangen. „Het is net. of de kabou ters geweest zijn", zegt de heer Kallewaard. De afvalcontainers zijn vooral een succesnummer gebleken op cam pings, waar men in korte tijd grote die in de buurt kunnen worden ge stort- De afvalcontainer wordt op gehaald als hij vol is, door een lege- vervangen, waarna het afval naar de vuilnisbelt wordt vervoerd. Sinds een paar weken experimen teert de heer Kallewaard met iets geheel nieuws: een container die als zomerhuisje of directiekeet bruik baar is. Het solide bouwseltje of hoe men het noemen wil wordt door de vrachtwagen naar de plaats van bestemming gebracht en kan op elk moment dat men dit wenst naar elders worden vervoerd. Nieuw is ook de „Doe het zelf"- container een laadkist op stalen wielen, die „Omega" voor het huis van een gezin dat naar elders ver trekt, neerzet. De verhuizende fami lie pakt zelf zijn boeltje in de con tainer en laat na telefonische af spraak de vracht naar het nieuwe adres vervoeren. Speciaal bij drie hoeksverhuizingen, die normaliter bijna niet op elkaar zijn af te stem men. is de verhuiscontainer een uit komst. Dat systeem voordelig is, spreekt haast vanzelf. Een verhuizing met container binnen de stad kost tus sen de f 40,- en de f 70,-. Er zijn ook containers die desge wenst van een koelagregaat kunnen worden voorzien, zodat zij dienst kunnen doen als magazijn voor aan bederf onderhevige goederen, die van tijd tot tijd en masse vervoerd moe ten worden. In zo'n geval gaat-het hele „maga zijn" koud en wel op de vrachtwa gen en wordt afgeleverd op de plaats van bestemming. Dit systeem heeft de problemen, die gerezen zijn als gevolg van de invoering van de vijf daagse werkweek opgelost. Het is nu immers mogelijk om een aan bederf onderhevige lading op vrijdag te transporteren en pas op maandag uit te laden, zonder dat een dure vracht auto 'n heel weekend werkloos staat te wachten. Zoals bij de gehele containerisatie, is het er bij het „Omega" systeem om begonnen, menselijke arbeid uit te sparen. In veel gevallen kunnen de containers, nadat zij op de begane grond zijn geplaatst, met behulp van steekwagens en vorkheftrucks wor den geladen. De heer Kallewaard heeft in sa menwerking met zijn collega Jobse uit 's-Gravenpolder, aan het veel voud van systemen nog een nieuw toegevoegd: een vrachtwagen met een rollenvloer, die bijna zichzelf laadt en die zijn eigen vorkheftruck meeneemt. De organisatie in Nederland bestaat uit een produktiemaatschappij, die de containers bouwt en een verkoop- c.q- verhuurmaatschappij, die de to tale produktie van de bouwmaat- maatschappij afneemt en langlopen de contracten sluit met transporteurs die op hun beurt de containers aan de cliëntele doorverhuren. In Zee land zijn de heren Jobse te 's-Gra venpolder en Kallewaard in Colijns- plaats te contractanten. „IK heb verleden jaar bij Terdonk (dat ligt bij Gent in de buurt) nog een vuurstenen bijl gevonden". Terwijl Flor Thomas vertelt, metselt hij zo nu en dan rustig door aan het muur tje, dat hij aan het optrekken is. „Om precies te zijn 5 september 1904." Al dus omschrijft hij zijn geboortedatum. Plaats: Westdorpe. „En veertig jaar als metselaar bij de firma Gijsel. Van daar die medaille. Brons is het, ja.". OP z'n hurken metselt ie wat langza mer door. Kijkt schuins omhoog: „En 48 jaar bij de muziek, bij „Eikels wor den bomen". M'n instrument? De bom bardon, zo'n groot ding om je heen, je weet wel". We vragen naar die stenen vuurbijl. Hij gaat er bij staan. Nou begint het te gaan over zijn grootste hobby. De heer Flor Thomas is net als zijn zoon Johan een erkend amateur-archeoloog en een enthou siast muntenverzamelaar. ALS jongen had ik al belangstelling voor archeologie. Wat ik er maar over te lezen kon krijgen, dat las ik. Maar echt graven, nee, daar is eigen lijk m'n zoon pas mee begonnen. Sa men met hem hebben we heel wat scherven en potten uit de grond ge haald. We zijn begonnen in het ruil- verkavelingsgebied, bij de Eversdam. Verschillende potten zijn weer ge restaureerd door het Rijks Oudheid kundig Bodemonderzoek in Amers foort. Maar ja, dat is eigenlijk alle maal meer voor m'n zoon." „FLOR vindt alles", zegt z'n metselen de collega. „Er kan geen verroeste cent in de grond zitten of hij vindt hem". De heer Thomas: „Je kunt na tuurlijk op alle mogelijke manieren munten verzamelen, maar ik heb geen geld genoeg om ze te kopen. Daarom vind ik ze maar. Je moet natuurlijk wel weten, waar je moet zoeken. Hier in Zeeuwsch-Vlaanderen moet je niet wezen. Hier zitten ze veel te diep. Maar in België, op de zandgrond, daar heb ik er al heel wat gevonden. Daar hebben zo ook niet zoveel geleden". „BIJ Desteldonk in België heb ik mun ten van Philips de vierde gevonden uit 1644. In totaal heb ik nu zo'n 800 munten. M'n zoon zal er een 450 heb ben. Op één middag heb ik er eens zeventien gevonden. Je moet ervoor bij oude kerkhoven zijn of bij een oud. gebouw. Die stenen vuurbijl, ja, ik kwam net uit het museum in A ar denburg vandaan en ik rij achter Zelzate. Ik denk: ik stap 'ns af. Ach ja, en dan vind je zoiets." „Hij ten minste wel", zegt z'n collega.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 3