„Ie schoten en meer weet ik niet" h Algemeen Fondsenbezit vrije va i) Kerk in beweging CITATEN UIT BRIEF VAN BISSCHOPPEN HOE HOFFMANS AAN DE DOOD ONTSNAPTE Brief bisschoppen: christen juist in de Levensverzekeringen keerden hall miljard uit Risico's nemen Bekering gevraagd Ruggesteun Nieuwe verleiding Christelijke stijl De Na vestiging Dequssa Rechteroever Schelde bij Antwerpen uitverkocht Norma,'n Van Aarsen-produkt.(sinds 1880), Boxmeer, tel.08855/1401 Toen ik bij kwam Landwachters Laatste gunst Nachtmerries Op een lopen Bewusteloos Vanavond om half negen zendt de KRO een televisiedocumen taire uit over een executie van drie mensen in Waalwijk in 1944. Een van de drie, Vincent Hoffmans, overleefde de execu tie. In dit artikel wordt de dra matische gebeurtenis vlak voor de bevrijding gereconstrueerd aan de hand van een gesprek met Vincent Hoffmans zelf en met mensen, die de gebeurte nis gadesloegen. COLLECTIEVE BELEGGING IN AANDELEN Het TUSSENTIJDS BERICHT (april 1968) is verkrijgbaar bij uw commissionair of bankier of rechtstreeks via Postbus 3700, Amsterdam. T 900 chter- krach- tel. 4 1959 f 25 tel. 10 D 200 >9; 220 agst 2 Tra nt '64; ,el 1700 Htroën m '60 fa Ro Lipé '67 n Jon- 40. 40-6918 Jf ble- ie ser- 1301 'rT 1967 Jortina 100 km 200. is 12M 'aunus i 1965. jl965 'ontiac Dodge Merce' 200 D JO 1965 1964 1964 65, 1964, 1964 1964, t 1500 V 1500 V 1200 •1 1700 it Prl- 54. it onze s wor- iplaats van den. en ar- k, ook ït lage adres lit te_ ïgs de rstraat Tel tscha- 1 aunus gelo- 65-'62- 63 en Opel Lt 1100 'aunus zonder ,S '64. mooi,, e 1600 jS '64, 10 '64- gelijk. oster- goede auto. prima it ho - Opel en :n 30 )t 1500 'aunus I, Re- Goggo xosse- van wa. rraad. f 10.- 6 en itoslo- iaduct n een ebben Tgrij- m. rnder- tegen koop ancie- indu- k Co. ïbosch ïur en eer Aus- 5-1965, Aus- itroën 1964, ier '65. •gelijk irtens, 1, tel. Oe. Jteen- Reizen Op reis! Plotseling! tuig, trein of boot.Al uw 1 Pe* ▼Heg, ten en reserveringen een en reserveringen ntakA« wij direct voor u klaar. WrTu Müller Co., BOul. de 14. Tel. 2322, Vlissingen Vakantie Nleuwvliet Camping „lntera, tional" tel. 01171-233, Verhin' zomerhuisjes en caravans. V S. Vakantie en SporT~nT venstraat 53 te Hoeven ki 01659 - 457. Uw adres voor Adria Caravans, HDL tent»* Cabanon tenten, vouwwagen en bagagewagens en alle Sr dere kampeerartikelen. <w showroom is iedere zaterdae en zondag geopend van 10 u„, 's morgens tot 8 uur 's avon<fc Te huur: ruime staanplaats^ voor caravans en bungalowten ten. Bosrijke omgeving. tr. eti waterl. aanwezig. Nieuw» camping „Pondorosa" a. Hen drickx, Maaikant 23, UlicoSlT gem. Baarle.Nassau. Tel a 04249-391. Ie huur: 4-, 5. ettü caravans te Vrouwenpolder TL zee en 8-pers. zomerhuisjes JT, zee te Baarland bij Goes nS vrij voor 29 juni en na 3 au? Inl.: C. Nieuwdorp, Ovezand se weg 4, Oudelande, tel. oiiOi' Verwé Zegge, A.N.W.B. verhuurbedrijf van caravans en bagagewagens. Verkoop v nieuwe en gebruikte caravans' bagagewagens, tentwagens en bedr.-aanhangwagens. Prettig» financieringsmogelijkheden Voor de zelfbouwers hebben wij alle onderdelen. Speciaal adres voor caravans zonder in terieur. Reparatie en winter-" stalling. Vraagt onze nieuwe prijscourant. Verwé, Bergstraat 9, Zegge, tel. 01650-6600. Ook zaterdags en zondags geopend Particulier heeft te koop, nw gebouwde houten recreatie- bungalow, staande in de prach. tige grensbossen in de buurt van Huybergen, met unieke wandelroutes, zandverstuivin. gen enz. Brieven onder no. 7396 - K 4. Caravanimport Frank, land goed ,.De Kievit", Baarle-Nas- 9au, tel. 04257-719. U bent wel kom alle werkdagen en week ends. Bij ons slaagt u altijd. Bekende merken, ruime keuze In tour- en stacaravans van 3 tot 12 meter. Eigen caravan, park met ruime staanplaatsen. Inruil en financiering met 215 pet. vooruitbetaling. Cadzand, 2 min. v. strand, 4 pers. caravan m. voortent, ju ni. juli, aug. Tel. 01600-49867. Haast u. Opruiming, inruil caravans Gevaert 2-3 pers. met tent slechts f 1750,- of f 425,- vooraf, restant 3 jaar. 2 stukj Astral 430 met 6 echte slaappl. f 3800,- of f 900,- voor- af, restant 3 jaar. Sprite Cou. triman met voortent f 3950,- of f 950,_ vooraf, restant 3 jaar. Sprite Major slechts f 3950,- of f 950,- vooraf, rei- tant 3 jaar. Tompson Flendila met voortent f 4450,- of f 1050,- vooraf, restant 3 jaar. Fairhol- me zeer ruime caravan met elektr., luxe ijskast, heater enz. nieuwprijs f 8750,- nu slechts f 4950,- of f 1200,- vooraf, restant 3 jaar. Wama Edelweys, 5 slaappl. met vow tent en licht gewicht slecb» 330 kg voor f 3950,- of f 950,- Caravan Import den Ridder n.v. Mauritsweg 25, Dordrecht Tel. 01850-34496-31971-43332 zon. dags van 10-5 uur geopend. Door inruil verkregen. Zeer mooie Alpenkreuzer Sr. met voortent, slechts f 2375,- of f 550,- vooraf, restant 3 jaar. E.B. met inventaris en gas fles, slechts f 1250,- of f 325,. vooraf, restant 3 jaar. Apache met voortent enz. in staat van nieuw slechts f 2475,- of f 575,- vooraf, restant 3 jaar. Cara vanimport Den Ridder n.v. Mauritsweg 25, Dordrecht, tel. 01850-34496-31971-43332. Zondags van 10-5 uur geopend. (cabr, reinig keu- heeft ruil maal) 50 als dub- miral 4 zagen '66, s in_ ).- tf.S.U. '54 500,- nog n, al wor- rui- >f to. pend. van tel. heeft col- i. over- Wij an 40 goed- itaan. er »n. ïruil- onze ■an tie uive- :t en da- is Tel. den 1964 11. 65, 1 00 R '65, Fiat '61- ikord be- ï-10, 47,50 ,50 Isau- da, Ber- tel. rd lase. uur -3332 T.k. grote staancaravans met aparte slaapkamers en rtfeara. vans 2, 3 en 4 pers., kunnen gefinancierd worden. Spotprijs Ook zondags geopend. V. Box tel Putseweg 28, Ossendrecht tel. 488. Te koop. Grote partij Engelse tour- en stacaravans vanaf f 950,-. Alle merken. Café „Plankenwammes". Rijksweg 229, Molenschot, telefoon 01601- 245. (aan autosnelweg Breda- Tilburg) Verloren Trouwring met inscriptie vede ren. Teg. bel. terug te bez. Stationsstr. 35, Sas van Gent. Huisdieren Zwarte dwergpoedeltjes P. de Rijk, Poppestraat eis» St.-Wülebrord. T.k. Schotse collies, Dobbel- mans poedeltjes met stamboom en kleine huishondjes. toniusstraat 25, B. opZoom- T.k. poedeftjes wit en zwart, mooie pinchertjes en mooie huishondjes. V. Boxtel, PuW®- weg 26, Ossendrecht, tel, «e. Te koop grijze dwergpoedel» prima stamboom, 4 teefjes» weken. Rozenstraat 40, Roosen daal. - Landbouw Te koop drachtige merrie, vol bloed. Tevens New-Forest jaarling. Laagveldsestraat R'daal, tel. 6712. Te koop een best werkpaard 8 jaar. Consumptie- en voer- aardappelen. G. WezenbeeK, Engelscheweg 3, Kruisland. Diversen De bedevaart Kortrijk - akker -Kopkapel gaat niet door op 19 maar op 12 mei .s. Jos van Hecke. Grote schieting zaterdag 4 bij P. Leeraert - Nijs, HuW* Begin 3 uur. Zondag 5 mei Roode Krui»" rally. Start om 13 uur in Wouw- Grote schieting zondag 5 bij A. Stallaart, Boschkapeu* Begin 3 uur. Schieting zat. 4 mei bij A._d Bakker, Kemseke-Paal. Vooru t 2300 fr. Begin 3 uur. Ziekenhuisverzekering d&JjO* i acht kwalen, leeftijd tot W* Assurantiekantoor Vijgeboom S. v. d. Heijde, Gouverneurs^» 1—8. Sluis. tel. 01178-590. Bekerschieting voor kampio®®. schap voor Hulst e.o. zondag mei bij G. Lijbaart, Hulst. Begin 3 uur. Schutters soc. „Graauwse Poort", Het stuur. Schieting op de liggende zondag 5 mei op 2 wippenpj V. de Caluwé, Graauw. Injjf f 2,75. Terug f 2... Begin 3 um; DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 4 MEI 1968" 11 (ADVERTENTIE) iiimiiiiinimiiiu (door dr. Alfred van de Weijer (Van onze redactie binnenland) Als mensheid hebben we nog nooit voor zulke belangrijke beslissin gen gestaan. De verdere ontwikkeling en leefbaarheid van heel de wereld hebben nog nooit zó scherp en duidelijk in onze eigen handen gelegen. Nog nooit is het zó noodzakelijk geweest dat we ook op wereldniveau sneller en beslister leren reageren op elk teken en elke waarschuwing die uit de verte dichterbij komen. In het klein en in het groot zijn de uitdagingen waar we ons voor geplaatst zien, bijzonder talrijk en bijzonder groot. Ieder moet er zijn plaats in zien te vinden. Er zullen risico's genomen moeten worden, want een overzicht van de toekomst is er niet, en al doende zullen we wellicht herhaaldelijk van tactiek en strategie moeten kunnen en durven veranderen. Voor het onderwerp van deze brief kunnen we vrij gemakkelijk wijzen op de encycliek Pacem in Terris van Joannes XXIII; de Pastorale Con stitutie over de kerk in de wereld van deze tijd, van het Tweede Vati caans Concilie; de encycliek Popu lorum Progressio van Paulus VI. In elk van deze drie documenten ko men tientallen passages voor die ons trachten te mobiliseren in de rich ting van de toekomst. B.v. Populorium Progressio: „Wie de goederen van deze wereld bezit en zijn broeder gebrek ziet lijden maar zijn hart voor hem sluit hoe kan Gods liefde in hem blijven?'' 1 Joh. 3.17). Hier wordt openlijk verklaard, dat privaat eigendom niemand een absoluut en onvoor waardelijk recht geeft. Niemand is gerechtigd om uitsluitend voor eigen gebruik opzij te leggen wat hij over heeft, wanneer anderen het nood zakelijke levensonderhoud ontbreekt." Het is op de rand van de revolutie. En het is ernstig bedoeld. Ontwikkeling wordt geheel construc tief de nieuwe naam voor de vrede genoemd. Overziet men dit geheel, dan liggen er al zoveel opdrachten dat we eigenlijk moeten gaan be kennen: er wordt hier van ons een complete „bekering" gevraagd, een bekering die we dan bovendien nog zullen moeten omzetten in heel con crete actie-punten, scherp doordrin gend tot in het hart van de eigen vaderlandse politiek en de wereld politiek. Steeds moeilijker zullen we ons kunnen gaan verschuilen achter feilen en fouten in de Romeinse pre sentatie op deze punten. Eigenlijk zijn dit allemaal zaken waarin we ons als christen thuis zou den moeten voelen als een vis in het water. „Want ik had honger en gij hebt Mij te eten gegeven, Ik had dorst en gij hebt Mij te drinken ge geven. Ik was vreemdeling en gij hebt Mij opgenomen, Ik was naakt en gij hebt Mij gekleed, Ik was ziek en gij hebt Mij bezocht, Ik was in de ge vangenis en gij hebt Mij bezocht" (Mat. 25, 35-36). In ons eigen vaderland worden bijna dagelijks door allerlei mensen en allerlei groeperingen initiatieven genomen en acties op touw gezet om ons blijvend te betrekken in zoveel mogelijk dingen die waar ook ter wereld van belang zijn voor mensen. Ook deze pastorale brief zelf bedoelt er ruggesteun aan te geven, vanuit onze christelijke levensinspiratie. Ontwikkelingshulp, wereldvrede, ar beidsverhoudingen, gezondheidszorg, ruimtelijke ordening, luchtvervuiling geboortevraagstuk, vooral door de moderne communicatiemiddelen wor den we er dagelijks bovenop gedrukt. Slechts op één ding zouden we hier verder uitdrukkelijk willen wijzen. Vanuit een verouderende toestand waren we er in ons land langzaam van overtuigd geraakt dat christenen terughoudend moeten zijn wat be treft de politiek. Maar juist in de politiek worden de zaken van oorlog en vrede, van ge rechtigheid en van welzijn, van res pect voor elk mens en van solida- (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De levensverzeke- rings-maatschappijen hebben vorig jaar een bedrag uitgekeerd van ruim 511 miljoen gulden. Dit was ze ven procent meer dan in 1966. Nieu we polissen, die vorig jaar werden afgesloten, hadden een gezamenlijk verzekerd bedrag van veertien mil jard gulden. Deze cijfers worden vermeld in het weekblad „De Ver zekeringsbode". Het gemiddelde bedrag, dat de Ne derlander per hoofd voor de levens verzekeringspremie heeft betaald, was 136 gulden. In 3453 gevallen overleed de verzekerde binnen twee jaar na het afsluiten van de polis. Hierbij betaalden de maatschappijen ruim zeventien keer zoveel uit, dan aan premie was ontvangen. De be leggingen van het levensverzekerings bedrijf overschreden de vijftien mil jard gulden. riteit tussen de volkeren behartigd. De politiek is de voornaamste smid se waar „dag in dag uit door hard nekkige arbeid" gewerkt wordt aan alles wat mensen aanbelangt. En dus móéten we daar present zijn. Het spreekt wel vanzelf dat er ook in Nederland nog heel wat moet ge beuren voor we als christenen wer kelijk ingespeeld zijn op de echte vragen van de mens. Over het al gemeen is onze kerkelijke prediking op dit terrein nog te opportunistisch, ijl, karakterloos. Gewerkt moet worden aan een daadwerkelijke christelijke stijl van mee-doen met al het menselijke. Voortdurend zal daarin dynamiek en verscheidenheid moeten zitten, zoals in het moderne leven zelf. (ADVERTENTIE) (Van een onzer verslaggevers) ANTWERPEN Gisteren kwam uit Frankfurt de bevestiging van het bericht dat de Duitse Gold-und Sil- ber Seide Anstalt (Degussa) in het Antwerpse havengebied aan nieuwe fabriek zal oprichten. Het nieuwe chemische complex zal de bijna 80 hectare beslaan, die op de rechteroever van de Schelde nog beschikbaar zijn voor industriële vestigingen. De fabriek, die in de aanvangsfase cynadie-samenstellingen en peroxy- den zal produceren, zal na verloop van tijd werk verschaffen aan circa 600 gespecialiseerde arbeidskrachten. Degussa heeft Antwerpen als plaats van vestiging gekozen op grond van de wetten inzake econo mische expansie van 1957 en 1966 en omdat de stad Antwerpen de Duitse vennootschap zeer voordelige grond prijzen kon aanbieden. NA EEN LANGDURIG ziekbed is gisterochtend op 67-jarige leeftijd overleden ir. W. van Osselen, oud voorzitter van het bestuur van de koninklijke Nederlandse Jaarbeurs. THE DOW CHEMICAL COMPANY heeft plannen bekendgemaakt voor de bouw van een chloor- en na- tronloogfabriek in Pittsburg, Cali- fornië met een capaciteit van 165.000 ton per jaar. (ADVERTENTIE) »e bisschoppen hebben met hun se rie pastorale brieven een goede gooi gedaan. Dat blijkt wel uit het feit, dat de tweede brief, gewijd aan het thema „vernieuwing en verwar ring" een oplage van 250.000 exem plaren heeft gehaald. Wanneer daar van een redelijk percentage echt ge lezen is, werd het nagestreefde doel volledig bereikt, waarschijnlijk veel intensiever dan met alle voorgelezen brieven uit het verleden ooit het ge val is geweest. Wat in de pastorale brieven weldadig aandoet is hun tegelijk realistische en optimistische toon. Midden in het le ven, zoals dat momenteel is, wordt de boodschap van het evangelie uitge dragen als een boodschap van hoop. De brieven spreken de taal van onze tijd. Zij komen dan ook niet uit de pen van een bisschoppelijke klerk, maar uit die van priester of leek, welke midden in het leven staat. Ook al worden zij door de bisschoppen uiteindelijk voor hun rekening geno men. De brief, die morgen in circulatie komt, draagt als titel: „Kerk worden in dienst van een veranderende we reld". Zij behandelt op aansprekende wijze het probleem van de seculari satie. Alle kerkelijke groeperingen zouden, aldus de brief, haarden van dienst" aan de mensen zijn. Plaatsen waar men zich bezint op de moge lijkheden, iets goeds aan de wereld te doen, elkaar in deze richting te bemoedigen, ervaringen uit te wisse len en teleurstellingen te boven te komen. Een parochie, vereniging of groep, die dit verwaarloost, is de naam van christelijke gemeenschap niet waard. Met bijzondere waarde ring wordt gesproken over de kleine kernen, die dit al waar proberen te maken. „Er wordt vaak moderne en radicale taal gesproken. Sommigen hebben daar moeite mee. Toch wor den juist daar de openingen naar de toekomst gemaakt, die wij zo hard nodig hebben", aldus de bisschop pen. Opvallend is ook de nadruk, die ge legd wordt op de noodzaak van poli tiek engagement voor iedere chris ten. De brief beseft, dat een te ver gaande bemoeienis van de kerk met partij-politieke zaken de slogan in gang heeft doen vinden, dat de kerk „buiten de politiek" dient te blijven. Zij stelt daartegenover duidelijk, dat de hedendaagse christen juist mid den in de politiek moet gaan staan. De politiek is de voornaamste smidse, waar gewerkt wordt aan alles wat de mensen aanbelangt. En dus zullen wij juist daar present moeten zijn. Dit heeft ook zijn consequenties voor de prediking, die zonder omwegen „nog te opportunistisch, ijl en karakter loos" wordt genoemd. Nederland kan wat dit betreft nog een puntje zuigen aan Rome, vindt de brief. Want ook al stelt het centrale service-instituut ons wel eens teleur in binnenkerkelijke zaken, het gaat voorop in het maken van openingen naar de toekomst op werelds gebied: het bevorderen van de wereldvrede, het overbruggen van de kloof tussen rijke en arme landen, het bouwen van een gezonde maatschappijstruc tuur. Dat mag bij alle klachten over Romeinse feilen en fouten niet wor den vergeten. De brief maakt gelukkig niet de vergissing, dat zij alleen aan gewel dige wereldproblemen denkt en de kleine menselijke problemen van alle dag over het hoofd ziet. Wij moeten geloven in elk stukje hoop waaraan men voedsel kan geven in een mede mens, geloven dat het de moeite waard, is elke traan of te wissen, die men maar afwissen kan. Geloven in de druppel op de gloeiende plaat ook wanneer men niet ziet dat er al resultaten in het groot aanwijsbaar zijn". Dit is geen overbodige oproep. Vaak moet men constateren, dat christenen zich druk maken over Vietnam, honger in de wereld, revo lutie in Latijns-Amerika en tegelijk vergeten van hun buurman te hou den. Zij beoefenen macro-ethiek en verwaarlozen de micro-ethiek. „Ik houd van de mensheid", zeggen zij, om een Franse auteur te citeren, „Maar als mijn overbuurman aan ta fel slurpt, dan haat ik hem". Voor een dergelijke kortzichtigheid laat de brief van de bisschoppen geen ruimte. En misschien is dat nog de voornaamste reden, waarom wij er enthousiast over zijn. DE OMZET van het detailbedrijf van Albert Heijen n.v. over de periode 1 januari t.m. 20 april 1968 is circa 18 procent hoger dan over de over eenkomstige periode van 1967. Staatsmijnen-D.S.M. en S.H.V- ma ken bekend, dat zij gezamenlijk de afzet van huisbrandkolen in Neder land zullen trachten te coördineren. HET CONTAINERVERKEER tussen de Verenigde Staten en Europa zal deze maand toenemen doordat American export „Isbrandtsen" een volledige containerdienst be gint tussen de oostkust van de Ver enigde Staten en Havens in Span je, Zuid-Frankrijk en Italië- VINCENT HOFFMANS het enige wat ik kon doen was bidden weest zijn..Mijn angst en mijn on derbewustzijn moeten mij enorme kracht hebben gegeven". Helpers van het Nederlandse Ro de Kruis hebben Vincent uit het prikkeldraad gehaald en hem om zichtig naar Den Bosch gebracht. Ze deden dat, terwijl pastoor Hee- zemans 't kleine executiepeloton van de S S. afleidde door hen overdre ven te bedanken voor de gelegen heid die hij had gekregen de biecht van de gefusilleerden te ho ren. Zelfs toen hij van hen weg liep en het Marktplein overstak, probeerde hij nog hun aandacht gevangen te houden door als een dronken man de straat over te ste ken.,Het lukte hem. Niemand van de S.S.-ers keek nog om naar de plaats, waar tot een paar ogen blikken geleden drie lichamen gele gen hadden. De gedenkplaats achter het Waalwijkse stadhuis „Toen ik in het ziekenhuis bij kwam", vertelt Vincent, „heb ik dagenlang volkomen onverschillig voor het leven gelegen. Ik wilde toen dood zijn. Graag zelfs. Ik her innerde me alles weer. Ik zag al les voor me, ik hoorde mijn broer weer huilen en ik zag burgemees ter Moonen weer kaarsrecht over het Marktplein lopen". „Ik ging ook toen niet dood. Drie maanden lag ik in het zie kenhuis. Toen moest ik een jaar naar Zwitserland voor mijn long. Die genas daar ook, al zitten er nog steeds scherfjes in. Ik hoorde daar, dat de kogel een paar mil limeter langs mijn ruggewervel gegaan was. Een paar millimeter naar links zou mijn dood betekend hebben. In Zwitserland werd ik weer blij met mijn leven. Licha melijk genas ik vrij goed, maar de shock, de angst en de spanning van die drie uur, zat veel dieper. Daar ben ik nog niet helemaal van af Wat was de aanleiding tot de bi zarre executie op de rand van de bevrijding? Het was Dolle Dins dag. Overal gingen de geruchten dat het nu spoedig voorbij zou zijn. De geallieerden woneen op alle fronten. Breda, zei men, was al ge vallen. Het kanongebulder was in de verbeelding overal in Brabant te horen. De mensen werden ge dwongen in hun huizen te blijven. Bang verscholen zij zich in de verste en veiligste hoeken. Maar de vlaggen waren al tevoorschijn gehaald. Via de verborgen radio's werd het nieuws van minuut tot minuut gevolgd. De illegaliteit be gon vast met het arresteren en wegbrengen van landverraders. Ook in Waalwijk werden er een paar door het „verzet" veilig opgebor gen. Een familielid van Vincent Hoffmans had hier de hand in. Er zou niets gebeurd zijn, als de vrouwen van de in Waalwijk gearresteerde landwachters niet langs de weg waren gaan staan om de terugtrekkende Duitsers te vragen hun mannen op te sporen. Een Nederlands S.S.-peloton wilde die taak wel op zich nemen. De vrouwen noemden de naam Hoff mans, ze wezen de verkeerde Hoff mans aan en voordat Joop en Vin cent goed en wel wisten wat er aan de hand was, terwijl de man, die wel met de ontvoering te ma ken had, vluchtte, waren ze door schreeuwende SS'ers gearresteerd. Ze werden naar het Marktplein ge bracht en even later werd burge meester Moonen uit zijn werkka mer gesleurd en eveneens als gij zelaar bij de twee broers gezet- „De landwachters moeten direct worden vrijgelaten, anders worden jullie doodgeschoten", zo luidde de S.S.-eis. De drie onschuldige mannen zei den niets, hoewel ze wel een ver moeden hadden wie de ontvoering op zijn geweten had. Andere Waal- wijkers, onder wie de dokter, die Het borstbeeld, dat in Waalwijk de nagedachtenis aan burgemeester Moonen in ere houdt. later Vincent de eerste hulp ver leende, gingen echter zoeken en kwamen later terug met de bood schap, dat de landwachters binnen een kwartier vrijgelaten zouden worden. Minuut na minuut verstrijkt, maar de landwachters komen niet. De dokter, die het bericht kwam bren gen, wordt uitvoerig en herhaalde lijk verhoord en het scheelt niet veel of ook hij wordt bij de gijze laars gezet. Na veel aandringen krijgt de pastoor toestemming e- ven met de veroordeelden te pra ten. Terwijl Joop Hoffmans in wan hoop de pastoor vraagt hem te redden, worden de passen voor het stadhuis uitgeteld. Er klinkt een stem: „Vooruit, het is tijd... Maar burgemeester Moonen die vraagt de SS'ers een laatste gunst Voor het raam /an zijn woning op het Marktplein ziet hij zijn vrouw en zijn dochter staan. Hij ziet ze kijken en terwijl hij steeds zijn hoed op en af zet, vraagt hij of de executie niet vóór, maar achter het stadhuis kan plaatsvinden. Men vindt het goed en de drie veroor deelden, die nu weten, dat het wach ten op het vrijlaten van de land wachters zinloos is, geven pastoor Heezemans een hand. Alles is stil op het plein. Uit de straten en in huizen om het plein schijnt elk leven geweken. De zon blijft gena deloos schijnen en de voetstappen van de S.S.'ers die de gemeente bode naar de politiepost naast het stadhuis brengen, klinken vreemd en vallen op- Dan krijgen de drie mannen het bevel: „Lopen naar de achterkant van het stadhuis". Dat is om 23 minuten voor twee. Lang zaam lopen de drie mannen. Eerst burgemeester Moonen, fier recht op. Dan Vincent Hoofmans, de ar men nog gekruist op zijn borst. Als laatste Joop Hoffmans. „Even was het toen, alsof de wereld uiteenspatte. Ze schoten en meer weet ik niet. Ze schoten en alles werd donker. Ik voelde niets»" (Van een onzer verslaggevers) WAALWIJK „Drie uur lang stond ik in de brandende zon. Het zweet gutste van mijn lichaam. Ik hield mijn handen gekruist voor mijn borst. Voor ma stonden de mannen van de SS, naast me mijn broer Joop en burge meester Moonen. Mijn handen waren klam. Ik kreeg pijn in mijn ogen van het kijken In de felle zon. Ik had net gebiecht, heel kort maar, en ik moest steeds denken aan de wereld aan de andere kant. Hoe zal het daar zijn, dacht ik. Wat gebeurt er met me als ik dood ben? Het enige wat ik kon doen was bidden. „Sterkte", was het laatste geweest wat de pastoor tegen me gezegd had. Hij kon niet veel méér zeggen. In de verte hoorde ik schieten. Ze hadden me gezegd dat dat de geallieerden waren. Ze brachten me met hun schieten in een toestand tussen hoop en vrees. Het ene ogenblik hoopte ik op een wonder, het ander moment geloofde ik nergens meer in". Het wonder gebeurde toch, al leen niet door de geallieerden. De nu 49-jarige Vincent Hoffmans uit Waalwijk vertelt in een dramatisch relaas hoe hij de executie over leefde. „Eindelijk moesten we met zijn drieën om het stadhuis heen lopen. Voorop burgemeester Moonen, zijn hoofd rechtop. Hij had een hoed op, dezelfde hoed die hij tijdens het drie uur wachten op het plein zeker twintig keer op en af had gezet. Ik liep achter hem. In het felle zonlicht zag ik ze staan met hun machinepistolen- Nu is het voorbij, dacht ik. Ik kreeg een ge voel alsof ik zou barsten van de spanning. Mijn broer liep achter mij. Hij huilde. Hij was pas achttien jaar. Hij had zich vastge klemd aan de pastoor en hem ge smeekt hem te redden. Maar de pastoor was ruw weggehaald en mijn broer liep achter mij, alléén, en hij bleef huilen. Achter het stad huis moesten we blijven staan. Ze scholen en meer weet ik niet. Ze schoten en alles werd donker. Ik voelde niets". Vincent Hoffmans is een van de zeer weinige mensen, die een exe cutie overleefden. „Een kwestie van millimeters". Hij kreeg een kogel in zijn rechterarm, een tweede drong in zijn rechterlong en schoot rakelings langs zijn ruggewervel. De kogels werden afgevuurd op 6 september 1944 in Waalwijk, aan de achterkant van het stadhuis, om kwart voor twee 's middags. Ze kwamen uit de machinepistolen van Nederlandse SS'ers. Een sal vo van tien kogels, bedoeld als re- pressaille voor Dolle Dinsdag, toen het verzet in Waalwijk een paar landwachters had ontvoerd. De vrouwen van de landwachters vroe gen aan een op de fiets passerend S.S.-peloton om hen te helpen bij het zoeken van hun echtgenoten. Als tegenmaatregel grepen de S.S.- ers burgemeester Moonen (68), en de broers Vincent (25) en Joop Hoffmans. Hun namen staan ver meld op een gedenkplaat achter het stadhuis. De laatste regel luidt: ..Vincent Hoffmans bleef op won derbaarlijke wijze in het leven". Vincent Hoffmans, nu medefir mant van een familiebedrijf voor chemische artikelen ten behoeve v de schoenindustrie, is nooit volko men genezen van de shock, die het drie uur wachten op de dood hem bezorgd heeft. Hij heeft wat moei lijkheden met lopen en zijn lin kerhand toont verlammingsver schijnselen. Zijn gezondheidstoe stand is verder goed. „Ik ben er heel langzaam overheen gekomen" zegt hij. „Ik heb er nu geen nacht merries meer van". De schoten waren nog maar net gevallen, de omwonenden die ze in hun kelders gehoord hadden, spra ken er nog met ontzetting over, toen pastoor Heezemans, die de executie had bijgewoond, naar de neergeschoten mannen liep om ze de Heilige Olie te geven. De S.S.- ers waren al weggelopen. Ze had den haast, waren alleen op door tocht, in paniek op de vlucht voor de geallieerde legers, die Breda al bezet zouden hebben- Pastoor Hee zemans boog zich over de drie slachtoffers. Toen kwam Vincent plotseling overeind. „Pastoor...riep hij, „pastoor". Hij bloedde hevig uit arm en borst. Hij ging op zijn hur ken zitten en keek rond. Hij keek rond alsof hij iets zocht. Toen zette hij het plotseling op een lopen. Onder een poortje door of over een twee meter hoog muurtje heen, niemand weet het precies. Honderd meter verder viel hij weer neer. Hij viel op een lich te prikkeldraadversperring, vlak voor een sloot. Over het prikkel draad heen, met het hoofd vlak bij het water, bleef hij hangen. „Het was voor de tweede keer mijn tijd nog niet", zegt Vincent nu. Hij herinnert zich overigens niets van zijn vlucht. „Het laatste wat ik van onze executie weet is het moment dat we de hoek van het stadhuis omgingen", zegt hij. „Daarna niets meer, tot het mo ment, dat ik in een ziekenhuis te Den Bosch mijn ogen opsloeg. Toen ik wegliep moet ik bewusteloos ge-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 5