Schip voor visserij school 16.90 Man stal koper om benzinetank van auto te betalen Verdwijnend en verschijnend Zeeland Revalidatiecentrum in Breda wordt groter HET SPOORTJE F.van Lanschot Politie Sas van Gent zoekt bestuurder rode auto assistente in eetkeuken 'EN NCB ECHEF )-128K Dit weekend hoogtepunt appelbloei EN NCB Dofd Interne Afd. s Hulp egenden nverzorgsters N.V. Laken Mogelijkheid van negenhonderd behandelingen per dag Braakman hoeft niet volle geschots- heffing te betalen Afdelingen Horecabedrijven in Middelburg moffen later gaan sluiten MIDDELBURGSE POLITIE WAARSCHUWT SCHOLIEREN I.v.m. dodelijk ongeluk I MANAGER WAAR U OOK WOONT F. VAN LANSCHOT - BANKIERS - 's-Hertogenbosch - Hoge Steenweg 27-31 - Telefoon 04100-22321 - Giro 1117370 Eindhoven - Keizersgracht 17 - Limburglaan 20A - Telefoon 040-27442 - Giro 1130370 Tilburg - Stationsstraat 17 Telefoon 04230-30300 - Giro 1140370 Vught - Van Voorst tot Voorststraat 1 - Telefoon 04100-34775 - Giro 1104500. VERMEER CO.-BANKIERS-Amsterdam-HerengrachtI99-201-TeI.020-24S4S6-Postgiro3636-GemeentegiroA13656. DAGBLAD DB STEM VAN ZATERDAG 4 MEI 1968 geopende „Sint Franciscus" loosendaal zijn nog vakature» rse afdelingen ht bij het Hoofd van de iekenhuis, Boerhaavelaan 25, int Franciscus" te Roosendaal voor antrole op de juiste bereiding diëten en de administratieve in dieetkeuken ntdiëtiste opleiding s N 12 of N 19. :ht bij de direktie van boven- i, Roosendaal. ■isch gereedschap vraagt 5 funktie zoeken wij een middelbare schoolopleiding, erken. onale karakter van ons bedrijf op goede talenkennis en een teno, Frans, Duits en Engels. sollicitaties, die u kunt I. 01600—34511 in fe zetten op prijs stelt baar niveau hebt genoten nt tstreeks onder de leiding van rantwoordelijk voor een effi- oneel computersysteem s ïwenst. Naast leidinggevende het gebied van neel en elektronisch) (Van onze correspondent) VL1SSINGEN „Als de staat er niets aan doet dan doe ik het zelf maar", zegt de heer F. F. Sund quest, directeur van de Zeeuwse Vis- serijschool in Vlissingen, terwijl hij kijkt naar een groepje jongens, die druk aan het schuren en schilderen zijn aan dek van een binnenvaar tuig. De „Amico" is eigendom van de heer Sundquest, die het schip verleden jaar overnam van de ex- pontonniers in Papendrecht. Een sterk en degelijk binnenvaartuig met een gewicht van 85 ton, een lengte van 24 meter en een breedte van 4,5 meter. Omdat er voor de school sterke behoefte bestaat aan een oe fenschip, besloot de directeur zijn eigen boot hiervoor beschikbaar te stellen. Hij noemde het schip „A- mico" een afkorting van familie namen, A van Astrid zijn kleindoch ter, MI van Mieke zijn dochter en CO van Corrie, zijn schoondochter. Het schip ligt thans aan een dei- kaden van de Scheldewerf in Vlis singen om een opknapbeurt te krij gen en ingericht te worden als oe fenschip. De heer Sundquest werkt regelmatig met een aantal jongens van de school aan de boot, die er over drie of vier weken piekfijn zal uitzien. De „Amico" zal elke veer tien dagen één dag lang praktijkva ren op de Zeeuwse stromen. Er zul len twintig jongens meekunnen, zo- i wel van de cursus motordrijvers als van de primaire dagcursus (visse- rij). Vanzelfsprekend zal er niet al leen gevaren maar ook gevist wor- t den, met alle daarbij bqliorqndf werkzaamheden. (Van onze correspondent) BIERVLIET Het beheerseliap recreatiegebied De Braakman zal de volle geschotsheffing 1966 over de ongebouwde eigendommen aan het waterschap De Ver. Braakmanpol ders niet hoeven te betalen. G.S. van Zeeland hebben dit op het beroepschrift dat het beheersehap tegen deze heffing instelde, beslist. Voor de 128 ha metende Braakman kreek zal de heffing van 10 procent van het volle geschot bedragen, voor de 22 ha recreatiebos 50 procent en voor het 12 ha natuurreservaat zal geen geschot worden geheven. Het algemeen bestuurslid, de heer L. J. Jansen, zei het stancpunt van G.S. in dezen niet te delen. „De Kreek heeft wel degelijk economi sche waarde voor het beheersehap", zei hij en verder: „Wat zou het re creatiegebied zijn zonder de Kreek?" Zijn mening, die gebaseerd was op agrarisch standpunt, vond bij de an dere leden geen gehoor. (Van een onzer verslaggevers) BREDA Bij het Revalidatiecen trum in het Brabantpark te Breda is men begonnen met de voorbereiden de werkzaamheden voor de bouw van een tweede verdieping, een tweede gymnastiekzaal, een overdekt oefen- bad van 15 bij 8 meter, een grotere afdeling fysiotherapie en een Mythyl- school. De totaalkosten zullen een kleine 3,5 miljoen gulden bedragen. De gemeente staat garant voor een lening van 3 miljoen, de overige koS' ten worden gedekt door o.m. de Ne derlandse Vereniging voor Revalida tie, het Rheumafonds en 't Poliofonds In het oorspronkelijke plan waren deze uitbreidingen voorzien. Het Bre dase Revalidatiecentrum werd begin 1961 in gebruik genomen. Het bestond toen uit een accommo datie, die toereikend scheen om in de eerste elementaire behoeften te voor zien. Eigenlijk al vanaf de eerste maanden bleek de duidelijke behoef te aan de tfitëindelijke voltooiing van het gebouw. Het aantal patiënten werd ieder jaar groter. Momenteel heeft men zo'n 700 patiënten in behandeling. Dit komt neer op ongeveer 650 be handelingen per dag. Daaraan heb ben de ongeveer 50 personeelsleden onder leiding van dr. Zeegers een bijzonder zware taak. Als nieuw bouw en uitbreiding gereed zijn zal de personeelssterkte worden opge voerd tot ongeveer 80 man. Het aan tal behandelingen per dag kan dan ongeveer 900 bedragen. De patiënten zullen dan meer ruimte hebben om de zo noodzake lijke oefeningen te kunnen maken. Daarnaast kunnen enkeje nog ont brekende ruimten gecreëerd worden, zoals kamers voor motorische oefe ningen, de tweede gymnastiekzaal, het oefenbad, vertrekken voor de maatschappelijk werkster, de psycho loog en de logopedist, een kinder crèche, een kantine, een archief en kleedruimten. De afdelingen arbeids- therapie en fysiotherapie zullen wor den uitgebreid: de arbeidstherapie op de eerste verdieping, de fysiotherapie in een uitbouw tot aan de nu be staande gymnastiekzaal. Het gebouw dat nu een T-vorm heeft met een horizontaal been van 80 meter lengte aan de Brabantlaan, zal over twee jaar een rechthoek zijn geworden met aan de zuidkant een uitbouw en aan de noordkant, los van het Revalidatiecentrum, een Mythyl- school voor ongeveer honderd gehan dicapte kinderen. Deze zullen hier een volwaardige lagere schoolopleiding krijgen. Door de nieuwbouw zullen in het centrum twee patio's ontstaan, waar patiënten bij goed weer, zonder dat ze van buitenaf gezien worden, hun oefeningen kunnen maken. Het bestuur van de Stichting Reva^ lidatiecentrum Breda is niet van plan om in de toekomst nog meer op of bij het centrum te bouwen. Het heeft de angst, dat het centrum dan teveel een fabriek wordt. (Van onze correspondent) MIDDELBURG Het onverbid delijke „hoogste tijd, heren" zal tot vijftien september iin de Middelburg, se cafés en bars een uur later weerklinken dan tot nu toe gebrui kelijk was. De tapperijen mogen tot september tot een uur 's nachts geopend zijn. Dit heeft de gemeente Middelburg besloten in overleg met de commissaris van politie, die hier toe verzoeken uit de horecasector had ontvangen. Bovendien is als proef een nieuw systeem ingevoerd, waardoor het mogelijk wordt, dat de zaken na sluitingstijd nogmaals een uur lan ger openblijven. Eigenaars van hore cabedrijven kunnen tegen betaling bij het politiebureau een bonnenboek je verkrijgen. Als de belangstelling in een bepaalde zaak aanleiding geeft tot een uur langer openblijven, dan kan de eigenaar van een bon ge bruikmaken, die recht geeft op deze verlenging. Dit systeem geldt ook na het sei zoen. Voorts wordt de mogelijkheid overwogen om een nachtgelegenheid open te stellen tot half drie 's nachts. Hierover moet nog beslist worden. (Van onze correspondent) MIDDELBURG Bij de Middel burgse politie komen steeds meer klachten binnen over het nonchalan te gedrag van de jeugd in het ver keer. Door een meer gericht toe zicht op de jeugd in het verkeer wil de politie hier wat aan gaan doen. Vooral scholieren op weg naar school of naar huis maken zich nog al eens schuldig aan verschillende verkeersovertredingen. De politie heeft dan ook in een brief aan alle hoofden van scholen voor lager en voortgezet onderwijs op de meest voorkomende fouten ge wezen. Deze maand nog zullen waarschu wingen worden gegeven, maar na eind mei is dat afgelopen. Dan zal de politie repressief optreden. Over tredingen zullen dan meteen be keurd worden. (ADVERTENTIE) -Mt heeA«el P?ven^htop V,0uden- Ges (Van onze correspondent) KAPELLE Het komende weekend gaat de bloei van de appels in Zeeland haar hoogte punt bereiken. De appel is de meest geteelde fruitsoort in deze provincie en het zachtroze van de appelbloe sems zal nu in alle delen van Zeeland te bewonderen zijn. Vooral de Zak van Zuid Beve land biedt wat dat betreft zeer grote mogelijkheden maar ook in Zeeuwsch-Vlaanderen en dan speciaal in het gebied rond Stop peldijk en Hulst zijn er prach tige bloeiende boomgaarden. Uiteraard ook en vooral in de oudere fruitcentra van Midden- Zuid-Beveland met Kapelle-Bie- zelinge als belangrijkste centrum zal fraaie bloesem te zien zijn. Het zal wel het laatste weekend van dit voorjaar zijn waarop er sprake zal zijn van een bloei op grote schaal. Behalve de appels staan ook de zure morellen nog in bloei. Peren en pruimen zijn nu helemaal uitgebloeid. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Diefstal van koper op het bedrijf waar hij werkte, een scheepswerf in Vlis singen, is de tijdschrijver P. van M. uit die stad noodlottig gewor den. Hij werd ontslagen en don derdagmorgen bovendien door de politierechter te Middelburg, nar. P. van Empel, veroordeeld tot een gevangenisstraf van een week plus twee weken voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar. De officier van justitie, mr. Ros- cam Abbing had eenzelfde straf geëist. Verdachte vertelde, dat hij een nieuwe benzinetank voor zijn auto niet had kunnen betalen. Zijn leve rancier, de autosloper C. de L. nit Serooskerke, had hem toen gevraagd: „Kun je me niet aan koper helpen?" Hij begon toen uit vaten met koper- afval kleine hoeveelheden van het waardevolle metaal mee te nemen. Hij stopte steeds „partijtjes" van tussen de 20 en 25 ilo ink zijn akten- tas. In totaal had hij zo 225 kilo mee genomen. Mr. van Empel betoogde, dat hij in een geval als dit niet lager kon gaan dan de eis van de officier, vooral ook omdat „men in kringen van werknemers van het bedrijf waar u werkte zeker met belangstelling zal vernemen wat er gebeurt met iemand, die iets op het bedrijf steelt", aldus de politierechter- De autosloper die hierna voor he ling terechtstond kreeg precies de zelfde straf als Van M. Zijn verweer dat hij niet wist dat het koper van diefstal afkomstig was, ontlokte de rechter de uitroep: „Ach man, schei toch uit!" De chauffeur J. M. uit Middelburg stond terecht voor ver duistering in dienstbetrekking tot een bedrag van 600 gulden. M. die als vertegenwoordiger voor een grossier werkte vertelde, dat hij het geld had achtergehouden nadat zijn werk gever hem had gezegd, dat hij zijn loon zou inhouden omdat een bedrag van een klant uit Westkapelle „zoek' was. Voor de rechter vertelde hij donderdag niet te weten wat er met al dat geld gebeurd is. De officier, mr. P. Roscam Abbing, zei daarop! „De verdachte heeft niet alleen een gat in zijn hand maar ook in zijn geheugen. Hij eiste een gevangenis straf van vier weken, waarvan twee weken voorwaardelijk met een proef tijd van twee jaar. Mr. Van Em pel bepaalde de straf op drie weken, waarvan twee weken voorwaardelijk. De Vlissinger B. G. kreeg een boete van dertig gulden omdat hij een ruit had ingeslagen van het huis, waar zijn vrouw woonde. Hij wilde mej; zijn echtgenote, van wie hij geschei. dén leeft, nog eens praatte. Daar voelde zij niet veel voor. (Van onze correspondent) SAS VAN GENT In verband met het dodelijk verkeersongeluk van vrijdag 26 april j.l. te Hoek, zoekt de groepscommandant van da rijkspolitie te Sas van Gent de be stuurder van een rode personenauto die achter de verongelukte auto reed. Het ongeluk gebeurde vrijdag 26 april j.l. om 14.15 uur te Hoek in de nabijheid van het recreatieoord De Braakman. Inlichtingen bij da postcommandant te Hoek, tel. 01154- 275 of bij de groepscommandant Sas van Gent, tel. 01158-1375. 'enspositie. (Van een onzer redacteuren) Als er een „tijdmachine" be stond, met behulp waarvan de mens zich naar een vroegere of latere periode in de geschiedenis kon verplaatsen, dan zouden wij graag verplaatst willen worden naar het jaar 1868. Wij zouden aanwezig willen zijn bij de offi ciële ingebruikneming van de „Zeeuwschen spoorweg". Verscholen tussen het publiek, zouden wij willen luisteren naar de toespraken van de autoritei ten. waarvan de één natuurlijk zijn dankbaarheid zou uiten we gens wegens de opheffing van het isolement van een deel van Zee land, terwijl de ander wellicht zou gewagen van zijn vrees, dat met deze technische vernieu wing het bederf deze gewesten zou binnensluipen. Wij zouden willen zien, hoe de genodigden vreesachtig in de rij tuigen stapten voor de eerste rit met „het spoor" en hoe zij on derweg opgewonden praatten over de vreemde kijk op het landschap, zo van die hoge spoor dijk af en vanuit zo'n snelrijdend voertuig. Verrukkelijk en angst wekkend! Och, Zeeland geloofde defini tief opengelegd te zijn. Een eeuw geleden al! Het moet een verba zend gevoel geweest zijn. Stel u voor! Wie een eeuw gele den van Vlissingen naar Bergen op Zoom wenste te reizen, be klom om negen uur in de och tend de „omnibus", die hem naar Middelburg bracht. Een uur la ter reisde de „brievenmaal" naar het Sloeveer af en vandaar werd men per roeiboot naar de Zuid- bevelandse wal overgezet. Ver volgens kreeg men aansluiting op de postkoets die via Goes naar Yersekedam reed, waar men de Oosterschelde met een huikje moest oversteken, om in Goris- hoek op Tholen te landen. Met een andere schuit werd de Een dracht overwonnen en tegen het vallen van de avond verscheen de uitgeputte Zeeuwse reiziger tenslotte in Bergen op Zoom. De Zeeuwsch-Vlamingen kwa men nauwelijks op het krankzin nige idee om naar Holland of de Brabantse wal te reizen. Daar waren namelijk meerdere dagen mee gemoeid. In 1868 stoomde de eerste trein Zeeland binnen, sprong manmoedig over het Kreekrak, om drie jaar later ook het Sloe te „nemen". Dat was een tijd die, wat het Zeeuwse leven betreft, een beet je op de onze leek. De verwach tingen waren hoog gespannen, bij het aanschouwen van de eerste stoomtreinen. In gemeenten als Middelburg, Vlissingen en Goes droomde men van een grandioze ontwikkeling. Zeeland een knooppunt tussen het continent en Engeland? Vlis singen zou zelfs een bruggehoofd worden naar dat andere con tinent: Amerika. De dromen waren niet gerin ger dan die van de dag van van daag. Men verwachtte wonderen van „het spoor". In het toekomstbeeld van van daag doet de trein niet meer zo erg mee. Het Zeeuwse spoorweg net bestaat uit één enkele door gaande lijn, terwijl Zeeuwsch- Vlaanderen niet eens over een spoorwegnet kan spreken. Hier leven nog mensen, die in hun leven nooit een trein heb ben gezien. Het is de auto die Zeeland nu waarlijk verovert en het zullen de autowegen en de grote kunst werken zijn, die waarlijk zullen zorgen voor opheffing van het langzamerhand theoretische iso lement. Toch kan niemand voorspellen wat „het spoor" nog eens voor Zeeland gaat betekenen. De trein heeft namelijk het grote voor deel boven het wegvervoer, dat hij over een betrekkelijke smalle strook grond, een dichte concen tratie van vervoer mogelijk maakt. Wie zal zeggen of er in een niet eens zo verre toekomst, geen spoorweg zal komen, die Zeeland rechtstreeks met de randstad verbindt en of er geen regionale railvervoerssystemen nodig zullen blijken in de nieuwe agglomeraties van morgen: de dubbelstad Middelburg-Vlissin gen en de Kanaalzone in Zeeuwsch-Vlaanderen? Ook dit is wellicht dromen over een toekomst, die anders zal uit pakken dan wij nu denken. Maar niet alle dromen zijn be drog. (ADVERTENTIE) opleiding ng I- jn schriftelijke sollicitatie met pleiding en werkervaring te 1 van de DE DRIE HOEFIJZERS entrum Breda een ten van administratieve spresentatieve en spor- :t een middelbare voor- die, liefst in de recrea- strekt tot aanbeveling, dagen na het verschij- schriftelijk als telefo- Breda Brunswick Bow- 38452). Van uw geld maakt u bij Van Lanschot 614% op een beleggïngsboekje, 5%% op een termijnboekje, 4%% op een bankboekje en A\4% op een spaarboekje. Met de spaar-girorekening 3%% kunt u sparen en gireren: deze rekening is zeer geschikt voor uw salaris en andere inkomsten. Cliënt zijn bij Van Lanschot is heel een voudig en prettig. U kunt storten en opnemen in contanten, maar ook per giro of via een postkantoor. Met een spaar-girorekening kunt u ook contanten opnemen en betalen met betaalcheques. Vraag onze folder: „Meer rente van uw geld".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 27