Schip voor visserij school
16.90
Man stal koper om
benzinetank
van auto te betalen
Verdwijnend en verschijnend Zeeland
Revalidatiecentrum in
Breda wordt groter
HET SPOORTJE
F.van Lanschot
Politie Sas van Gent
zoekt
bestuurder rode auto
assistente in
eetkeuken
'EN NCB
ECHEF
)-128K
Dit weekend
hoogtepunt
appelbloei
EN NCB
Dofd Interne Afd.
s Hulp
egenden
nverzorgsters
N.V.
Laken
Mogelijkheid van negenhonderd
behandelingen per dag
Braakman hoeft niet
volle geschots-
heffing te betalen
Afdelingen
Horecabedrijven
in Middelburg
moffen later
gaan sluiten
MIDDELBURGSE
POLITIE
WAARSCHUWT
SCHOLIEREN
I.v.m. dodelijk ongeluk
I MANAGER
WAAR U OOK WOONT
F. VAN LANSCHOT - BANKIERS - 's-Hertogenbosch - Hoge Steenweg 27-31 - Telefoon 04100-22321 - Giro 1117370
Eindhoven - Keizersgracht 17 - Limburglaan 20A - Telefoon 040-27442 - Giro 1130370 Tilburg - Stationsstraat 17
Telefoon 04230-30300 - Giro 1140370 Vught - Van Voorst tot Voorststraat 1 - Telefoon 04100-34775 - Giro 1104500.
VERMEER CO.-BANKIERS-Amsterdam-HerengrachtI99-201-TeI.020-24S4S6-Postgiro3636-GemeentegiroA13656.
DAGBLAD DB STEM VAN ZATERDAG 4 MEI 1968
geopende „Sint Franciscus"
loosendaal zijn nog vakature»
rse afdelingen
ht bij het Hoofd van de
iekenhuis, Boerhaavelaan 25,
int Franciscus" te Roosendaal
voor
antrole op de juiste bereiding
diëten en de administratieve
in dieetkeuken
ntdiëtiste opleiding
s N 12 of N 19.
:ht bij de direktie van boven-
i, Roosendaal.
■isch gereedschap vraagt
5 funktie zoeken wij een
middelbare schoolopleiding,
erken.
onale karakter van ons bedrijf
op goede talenkennis en een
teno, Frans, Duits en Engels.
sollicitaties, die u kunt
I. 01600—34511
in fe zetten
op prijs stelt
baar niveau hebt genoten
nt
tstreeks onder de leiding van
rantwoordelijk voor een effi-
oneel computersysteem s
ïwenst. Naast leidinggevende
het gebied van
neel en elektronisch)
(Van onze correspondent)
VL1SSINGEN „Als de staat er
niets aan doet dan doe ik het
zelf maar", zegt de heer F. F. Sund
quest, directeur van de Zeeuwse Vis-
serijschool in Vlissingen, terwijl hij
kijkt naar een groepje jongens, die
druk aan het schuren en schilderen
zijn aan dek van een binnenvaar
tuig. De „Amico" is eigendom van
de heer Sundquest, die het schip
verleden jaar overnam van de ex-
pontonniers in Papendrecht. Een
sterk en degelijk binnenvaartuig met
een gewicht van 85 ton, een lengte
van 24 meter en een breedte van
4,5 meter. Omdat er voor de school
sterke behoefte bestaat aan een oe
fenschip, besloot de directeur zijn
eigen boot hiervoor beschikbaar te
stellen. Hij noemde het schip „A-
mico" een afkorting van familie
namen, A van Astrid zijn kleindoch
ter, MI van Mieke zijn dochter en
CO van Corrie, zijn schoondochter.
Het schip ligt thans aan een dei-
kaden van de Scheldewerf in Vlis
singen om een opknapbeurt te krij
gen en ingericht te worden als oe
fenschip. De heer Sundquest werkt
regelmatig met een aantal jongens
van de school aan de boot, die er
over drie of vier weken piekfijn zal
uitzien. De „Amico" zal elke veer
tien dagen één dag lang praktijkva
ren op de Zeeuwse stromen. Er zul
len twintig jongens meekunnen, zo-
i wel van de cursus motordrijvers als
van de primaire dagcursus (visse-
rij). Vanzelfsprekend zal er niet al
leen gevaren maar ook gevist wor-
t den, met alle daarbij bqliorqndf
werkzaamheden.
(Van onze correspondent)
BIERVLIET Het beheerseliap
recreatiegebied De Braakman zal de
volle geschotsheffing 1966 over de
ongebouwde eigendommen aan het
waterschap De Ver. Braakmanpol
ders niet hoeven te betalen.
G.S. van Zeeland hebben dit op
het beroepschrift dat het beheersehap
tegen deze heffing instelde, beslist.
Voor de 128 ha metende Braakman
kreek zal de heffing van 10 procent
van het volle geschot bedragen, voor
de 22 ha recreatiebos 50 procent en
voor het 12 ha natuurreservaat zal
geen geschot worden geheven.
Het algemeen bestuurslid, de heer
L. J. Jansen, zei het stancpunt van
G.S. in dezen niet te delen. „De
Kreek heeft wel degelijk economi
sche waarde voor het beheersehap",
zei hij en verder: „Wat zou het re
creatiegebied zijn zonder de Kreek?"
Zijn mening, die gebaseerd was op
agrarisch standpunt, vond bij de an
dere leden geen gehoor.
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA Bij het Revalidatiecen
trum in het Brabantpark te Breda is
men begonnen met de voorbereiden
de werkzaamheden voor de bouw van
een tweede verdieping, een tweede
gymnastiekzaal, een overdekt oefen-
bad van 15 bij 8 meter, een grotere
afdeling fysiotherapie en een Mythyl-
school. De totaalkosten zullen een
kleine 3,5 miljoen gulden bedragen.
De gemeente staat garant voor een
lening van 3 miljoen, de overige koS'
ten worden gedekt door o.m. de Ne
derlandse Vereniging voor Revalida
tie, het Rheumafonds en 't Poliofonds
In het oorspronkelijke plan waren
deze uitbreidingen voorzien. Het Bre
dase Revalidatiecentrum werd begin
1961 in gebruik genomen.
Het bestond toen uit een accommo
datie, die toereikend scheen om in de
eerste elementaire behoeften te voor
zien. Eigenlijk al vanaf de eerste
maanden bleek de duidelijke behoef
te aan de tfitëindelijke voltooiing van
het gebouw.
Het aantal patiënten werd ieder
jaar groter. Momenteel heeft men
zo'n 700 patiënten in behandeling.
Dit komt neer op ongeveer 650 be
handelingen per dag. Daaraan heb
ben de ongeveer 50 personeelsleden
onder leiding van dr. Zeegers een
bijzonder zware taak. Als nieuw
bouw en uitbreiding gereed zijn zal
de personeelssterkte worden opge
voerd tot ongeveer 80 man. Het aan
tal behandelingen per dag kan dan
ongeveer 900 bedragen.
De patiënten zullen dan meer
ruimte hebben om de zo noodzake
lijke oefeningen te kunnen maken.
Daarnaast kunnen enkeje nog ont
brekende ruimten gecreëerd worden,
zoals kamers voor motorische oefe
ningen, de tweede gymnastiekzaal,
het oefenbad, vertrekken voor de
maatschappelijk werkster, de psycho
loog en de logopedist, een kinder
crèche, een kantine, een archief en
kleedruimten. De afdelingen arbeids-
therapie en fysiotherapie zullen wor
den uitgebreid: de arbeidstherapie op
de eerste verdieping, de fysiotherapie
in een uitbouw tot aan de nu be
staande gymnastiekzaal.
Het gebouw dat nu een T-vorm
heeft met een horizontaal been van
80 meter lengte aan de Brabantlaan,
zal over twee jaar een rechthoek zijn
geworden met aan de zuidkant een
uitbouw en aan de noordkant, los van
het Revalidatiecentrum, een Mythyl-
school voor ongeveer honderd gehan
dicapte kinderen. Deze zullen hier een
volwaardige lagere schoolopleiding
krijgen. Door de nieuwbouw zullen in
het centrum twee patio's ontstaan,
waar patiënten bij goed weer, zonder
dat ze van buitenaf gezien worden,
hun oefeningen kunnen maken.
Het bestuur van de Stichting Reva^
lidatiecentrum Breda is niet van plan
om in de toekomst nog meer op of bij
het centrum te bouwen. Het heeft de
angst, dat het centrum dan teveel een
fabriek wordt.
(Van onze correspondent)
MIDDELBURG Het onverbid
delijke „hoogste tijd, heren" zal tot
vijftien september iin de Middelburg,
se cafés en bars een uur later
weerklinken dan tot nu toe gebrui
kelijk was. De tapperijen mogen
tot september tot een uur 's nachts
geopend zijn. Dit heeft de gemeente
Middelburg besloten in overleg met
de commissaris van politie, die hier
toe verzoeken uit de horecasector
had ontvangen.
Bovendien is als proef een nieuw
systeem ingevoerd, waardoor het
mogelijk wordt, dat de zaken na
sluitingstijd nogmaals een uur lan
ger openblijven. Eigenaars van hore
cabedrijven kunnen tegen betaling
bij het politiebureau een bonnenboek
je verkrijgen. Als de belangstelling
in een bepaalde zaak aanleiding geeft
tot een uur langer openblijven, dan
kan de eigenaar van een bon ge
bruikmaken, die recht geeft op deze
verlenging.
Dit systeem geldt ook na het sei
zoen. Voorts wordt de mogelijkheid
overwogen om een nachtgelegenheid
open te stellen tot half drie 's nachts.
Hierover moet nog beslist worden.
(Van onze correspondent)
MIDDELBURG Bij de Middel
burgse politie komen steeds meer
klachten binnen over het nonchalan
te gedrag van de jeugd in het ver
keer. Door een meer gericht toe
zicht op de jeugd in het verkeer wil
de politie hier wat aan gaan doen.
Vooral scholieren op weg naar
school of naar huis maken zich nog
al eens schuldig aan verschillende
verkeersovertredingen.
De politie heeft dan ook in een
brief aan alle hoofden van scholen
voor lager en voortgezet onderwijs
op de meest voorkomende fouten ge
wezen.
Deze maand nog zullen waarschu
wingen worden gegeven, maar na
eind mei is dat afgelopen. Dan zal
de politie repressief optreden. Over
tredingen zullen dan meteen be
keurd worden.
(ADVERTENTIE)
-Mt heeA«el P?ven^htop
V,0uden- Ges
(Van onze correspondent)
KAPELLE Het komende
weekend gaat de bloei van de
appels in Zeeland haar hoogte
punt bereiken.
De appel is de meest geteelde
fruitsoort in deze provincie en
het zachtroze van de appelbloe
sems zal nu in alle delen van
Zeeland te bewonderen zijn.
Vooral de Zak van Zuid Beve
land biedt wat dat betreft zeer
grote mogelijkheden maar ook
in Zeeuwsch-Vlaanderen en dan
speciaal in het gebied rond Stop
peldijk en Hulst zijn er prach
tige bloeiende boomgaarden.
Uiteraard ook en vooral in de
oudere fruitcentra van Midden-
Zuid-Beveland met Kapelle-Bie-
zelinge als belangrijkste centrum
zal fraaie bloesem te zien zijn.
Het zal wel het laatste weekend
van dit voorjaar zijn waarop er
sprake zal zijn van een bloei op
grote schaal. Behalve de appels
staan ook de zure morellen nog
in bloei. Peren en pruimen zijn
nu helemaal uitgebloeid.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Diefstal van
koper op het bedrijf waar hij
werkte, een scheepswerf in Vlis
singen, is de tijdschrijver P. van
M. uit die stad noodlottig gewor
den. Hij werd ontslagen en don
derdagmorgen bovendien door de
politierechter te Middelburg, nar.
P. van Empel, veroordeeld tot een
gevangenisstraf van een week
plus twee weken voorwaardelijk
met een proeftijd van twee jaar.
De officier van justitie, mr. Ros-
cam Abbing had eenzelfde straf
geëist.
Verdachte vertelde, dat hij een
nieuwe benzinetank voor zijn auto
niet had kunnen betalen. Zijn leve
rancier, de autosloper C. de L. nit
Serooskerke, had hem toen gevraagd:
„Kun je me niet aan koper helpen?"
Hij begon toen uit vaten met koper-
afval kleine hoeveelheden van het
waardevolle metaal mee te nemen.
Hij stopte steeds „partijtjes" van
tussen de 20 en 25 ilo ink zijn akten-
tas. In totaal had hij zo 225 kilo mee
genomen.
Mr. van Empel betoogde, dat hij
in een geval als dit niet lager kon
gaan dan de eis van de officier,
vooral ook omdat „men in kringen
van werknemers van het bedrijf waar
u werkte zeker met belangstelling
zal vernemen wat er gebeurt met
iemand, die iets op het bedrijf steelt",
aldus de politierechter-
De autosloper die hierna voor he
ling terechtstond kreeg precies de
zelfde straf als Van M. Zijn verweer
dat hij niet wist dat het koper van
diefstal afkomstig was, ontlokte de
rechter de uitroep: „Ach man, schei
toch uit!" De chauffeur J. M. uit
Middelburg stond terecht voor ver
duistering in dienstbetrekking tot een
bedrag van 600 gulden. M. die als
vertegenwoordiger voor een grossier
werkte vertelde, dat hij het geld
had achtergehouden nadat zijn werk
gever hem had gezegd, dat hij zijn
loon zou inhouden omdat een bedrag
van een klant uit Westkapelle „zoek'
was. Voor de rechter vertelde hij
donderdag niet te weten wat er met
al dat geld gebeurd is. De officier,
mr. P. Roscam Abbing, zei daarop!
„De verdachte heeft niet alleen een
gat in zijn hand maar ook in zijn
geheugen. Hij eiste een gevangenis
straf van vier weken, waarvan twee
weken voorwaardelijk met een proef
tijd van twee jaar. Mr. Van Em
pel bepaalde de straf op drie weken,
waarvan twee weken voorwaardelijk.
De Vlissinger B. G. kreeg een boete
van dertig gulden omdat hij een ruit
had ingeslagen van het huis, waar
zijn vrouw woonde. Hij wilde mej;
zijn echtgenote, van wie hij geschei.
dén leeft, nog eens praatte. Daar
voelde zij niet veel voor.
(Van onze correspondent)
SAS VAN GENT In verband
met het dodelijk verkeersongeluk
van vrijdag 26 april j.l. te Hoek,
zoekt de groepscommandant van da
rijkspolitie te Sas van Gent de be
stuurder van een rode personenauto
die achter de verongelukte auto reed.
Het ongeluk gebeurde vrijdag 26
april j.l. om 14.15 uur te Hoek in
de nabijheid van het recreatieoord
De Braakman. Inlichtingen bij da
postcommandant te Hoek, tel. 01154-
275 of bij de groepscommandant Sas
van Gent, tel. 01158-1375.
'enspositie.
(Van een onzer redacteuren)
Als er een „tijdmachine" be
stond, met behulp waarvan de
mens zich naar een vroegere of
latere periode in de geschiedenis
kon verplaatsen, dan zouden wij
graag verplaatst willen worden
naar het jaar 1868. Wij zouden
aanwezig willen zijn bij de offi
ciële ingebruikneming van de
„Zeeuwschen spoorweg".
Verscholen tussen het publiek,
zouden wij willen luisteren naar
de toespraken van de autoritei
ten. waarvan de één natuurlijk
zijn dankbaarheid zou uiten we
gens wegens de opheffing van het
isolement van een deel van Zee
land, terwijl de ander wellicht
zou gewagen van zijn vrees, dat
met deze technische vernieu
wing het bederf deze gewesten
zou binnensluipen.
Wij zouden willen zien, hoe de
genodigden vreesachtig in de rij
tuigen stapten voor de eerste rit
met „het spoor" en hoe zij on
derweg opgewonden praatten
over de vreemde kijk op het
landschap, zo van die hoge spoor
dijk af en vanuit zo'n snelrijdend
voertuig. Verrukkelijk en angst
wekkend!
Och, Zeeland geloofde defini
tief opengelegd te zijn. Een eeuw
geleden al! Het moet een verba
zend gevoel geweest zijn.
Stel u voor! Wie een eeuw gele
den van Vlissingen naar Bergen
op Zoom wenste te reizen, be
klom om negen uur in de och
tend de „omnibus", die hem naar
Middelburg bracht. Een uur la
ter reisde de „brievenmaal" naar
het Sloeveer af en vandaar werd
men per roeiboot naar de Zuid-
bevelandse wal overgezet. Ver
volgens kreeg men aansluiting
op de postkoets die via Goes naar
Yersekedam reed, waar men de
Oosterschelde met een huikje
moest oversteken, om in Goris-
hoek op Tholen te landen. Met
een andere schuit werd de Een
dracht overwonnen en tegen het
vallen van de avond verscheen
de uitgeputte Zeeuwse reiziger
tenslotte in Bergen op Zoom.
De Zeeuwsch-Vlamingen kwa
men nauwelijks op het krankzin
nige idee om naar Holland of de
Brabantse wal te reizen. Daar
waren namelijk meerdere dagen
mee gemoeid. In 1868 stoomde
de eerste trein Zeeland binnen,
sprong manmoedig over het
Kreekrak, om drie jaar later ook
het Sloe te „nemen".
Dat was een tijd die, wat het
Zeeuwse leven betreft, een beet
je op de onze leek. De verwach
tingen waren hoog gespannen, bij
het aanschouwen van de eerste
stoomtreinen. In gemeenten als
Middelburg, Vlissingen en Goes
droomde men van een grandioze
ontwikkeling.
Zeeland een knooppunt tussen
het continent en Engeland? Vlis
singen zou zelfs een bruggehoofd
worden naar dat andere con
tinent: Amerika.
De dromen waren niet gerin
ger dan die van de dag van van
daag. Men verwachtte wonderen
van „het spoor".
In het toekomstbeeld van van
daag doet de trein niet meer zo
erg mee. Het Zeeuwse spoorweg
net bestaat uit één enkele door
gaande lijn, terwijl Zeeuwsch-
Vlaanderen niet eens over een
spoorwegnet kan spreken.
Hier leven nog mensen, die in
hun leven nooit een trein heb
ben gezien.
Het is de auto die Zeeland nu
waarlijk verovert en het zullen
de autowegen en de grote kunst
werken zijn, die waarlijk zullen
zorgen voor opheffing van het
langzamerhand theoretische iso
lement.
Toch kan niemand voorspellen
wat „het spoor" nog eens voor
Zeeland gaat betekenen. De trein
heeft namelijk het grote voor
deel boven het wegvervoer, dat
hij over een betrekkelijke smalle
strook grond, een dichte concen
tratie van vervoer mogelijk
maakt. Wie zal zeggen of er in
een niet eens zo verre toekomst,
geen spoorweg zal komen, die
Zeeland rechtstreeks met de
randstad verbindt en of er geen
regionale railvervoerssystemen
nodig zullen blijken in de nieuwe
agglomeraties van morgen: de
dubbelstad Middelburg-Vlissin
gen en de Kanaalzone in
Zeeuwsch-Vlaanderen?
Ook dit is wellicht dromen over
een toekomst, die anders zal uit
pakken dan wij nu denken.
Maar niet alle dromen zijn be
drog.
(ADVERTENTIE)
opleiding
ng
I-
jn schriftelijke sollicitatie met
pleiding en werkervaring te
1 van de
DE DRIE HOEFIJZERS
entrum Breda een
ten van administratieve
spresentatieve en spor-
:t een middelbare voor-
die, liefst in de recrea-
strekt tot aanbeveling,
dagen na het verschij-
schriftelijk als telefo-
Breda Brunswick Bow-
38452).
Van uw geld maakt u bij Van Lanschot 614% op een beleggïngsboekje, 5%%
op een termijnboekje, 4%% op een bankboekje en A\4% op een spaarboekje.
Met de spaar-girorekening 3%% kunt u sparen en gireren: deze rekening is zeer
geschikt voor uw salaris en andere inkomsten. Cliënt zijn bij Van Lanschot is heel een
voudig en prettig. U kunt storten en opnemen in contanten, maar ook per giro of via
een postkantoor. Met een spaar-girorekening kunt u ook contanten opnemen en betalen
met betaalcheques. Vraag onze folder: „Meer rente van uw geld".