„Je moet voor de televisie
geen geheimtaal spreken"
BICCLES: Barracuda schaakmat
altijd safe!
Rijkspostspaarbank
De veilige
manier
van sparen
BEREND-„PER SECONDE WIJZER" - BOUDEWIJN
ZATERDAG
NEDERLAND I:
Wat nou weer?
NEDERLAND II:
Lou van Burg
BELGIë (Vlaams):
Will Ferdy
BELGIë (Waals):
La porteuse de pain
ZONDAG
NEDERLAND I:
Maigret incognito
NEDERLAND IJ:
MacMillan
BELGIë (Vlaams):
Muziekalbum
BELGIë (Waals):
Sentiers du monde
Werk genoeg
Veeleisend
Basis
Luiheid
Manifesteren
Probleem
23
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 27 APRIL 1968
29
■OSTSP A
SPAARBANK!
15.15 LENTEPARADE 1968. Reportage bloemen
corso.
16.00 ONDER DE LOEP. Rubriek voor filatelis
ten.
16.20 ABBOTT EN COSTELLO.
16.45 ZIENDEROGEN. Programma over potten
bakken.
18.50 PIPO.
19.00 NIEUWS.
19.06 KOP OP SWIEBERTJE. Vandaag vertelt
Swiebertje een verhaal. Hij verschijnt als
cowboy-Swiep ten tonele.
20.00 NIEUWS.
20.20 WAT NOU WEER? Programma van Rita
Corita en Bueno de Mesquita waarbij als
gasten zullen optreden'. Piet Hendriks, Al-
bert Mol, Chris van Beek, Jo Lichters, de
Reunion Jazzband en Arriba Arriba o.l.v.
Anino Margiono.
21.05 DE GEVANGENE. Feuilleton met Patrick
McGoohan.
21.55 BRANDALARM. Komische eenacter van
George S. Kaufman, bewerkt door Fred
Benavente.
22.10 HIER EN NU. Actualiteiten.
22.35 EVANGELIE.
22.40 NIEUWS.
18.50 PIPO.
19.00 NIEUWS.
19.03 AVRO'S REGIO VIZIER. Regionale nieuw
tjes en wetenswaardigheden.
20.00 NIEUWS.
20.20 PEYTON PLACE. Vanavond een dubbele
aflevering van deze serie.
21.10 LOU VAN BURG-SHOW: 1 +1 één. Spel-
programma voor tweelingen waaraan mee
werken Connie Vink, Patricia Paay,
Jeanette van Zutphen, Irene Lardy, The
Skymasters, The Gary Cockrell Dancers en
Mieke Telkamp.
22.20 NIEUWS.
16.00 PASPOORT VOOR MEXICO. Selectie van
studenten die in oktober zullen deelnemen
aan het Olympische Jeugdkamp te Mexico,
18.55 ZANDMANNETJE.
19.00 LUCEAT. Katholieke uitzending.
19.30 DIERENFILM.
20.00 NIEUWS.
20.25 WILL FERDY-SHOW. In de reeks „vedet
ten-shows" komt vanavond Will Ferdy voor
het voetlicht. De uitzending is een recht
streekse reportage van zijn optreden in het
Amerikaans Theater.
21.55 ECHO. Actualiteiten.
21.55 MANNIX. Politiefeuilleton.
22.45 NIEUWS.
16.35 THEATRE WALLON: „Le chant du monde"
van Frangois Masset.
18.15 LEVENDE SCHILDERKUNST.
18.30 BERICHTEN.
18.35 PASPOORT VOOR MEXICO.
19.25 KLAAS VAAK.
19.30 LA PREUVE PAR. 4. Wedstrijdspel.
20.00 NIEUWS.
20.30 LA PORTEUSE DE PAIN. Melodrama met
Suzanne Flon, Philippe Noiret, Jean
Rochefort en Jeanne Valdérie. Regie: Mau
rice Cloche.
23.00 LITTLE RICHARD. Reportage van het op
treden van Little Richard in het Olympia
Theater.
23.30 NIEUWS.
11.00 EUCHARISTIEVIERING
14.00-15.30 TELE AC: Problemen van het brug] aar
(7); Mens in de ruimte (10) en Russisch
(28a)
15.30 NIEUWS
15.31 MONITOR. Informatie en ontspanning
18.55 PIPO
19.00 WOORD VOOR WOORD. Bijbelvertelling
voor de jeugd
19.05 VIA UPSULA. Programma van CVK en
IKOR
19.30 N.T.S.-SPORT
20.25 NIEUWS
20.30 MAIGRET INCOGNITO. Maigret treedt dit
maal als speurder minder op de voorgrond.
Tijdens zijn vakantie krijgt zijn assistent
allerlei anonieme tips in een. moordzaak,
waarvan Maigret, ondanks het feit dat hij
vakantie heeft, alle bijzonderheden schijnt
te kennen
21.45 SIGNALEMENT. Cultureel programma on
der redactie van Henk de By. Ditmaal wordt
aandacht geschonken aan James Joyce.
22.25 NIEUWS
18.55 PIPO
19.00 FREDERIC. Jeugdfeuil'leton
19.30 GERTRUD STRANITZKI. Feuilleton met
Inge Meysel
20.00 NIEUWS
20.05 SILHOUET. Henk Neuman heeft een ge
sprek met de oud-president van de Neder
landse Bank, dr. M. W. Holtrop
20.35 TOEKOMSTSPEL. Filmreportage van de
opvoering van een „future game", dat in de
T.H in Delft werd opgevoerd
20.55 HAROLD MACMILLAN. Ian Trethowan
van de B.B.C. interviewt de oud-premier
van Engeland Harold MacMillan naar aan
leiding van diens memoires. In dit gesprek
zal in het bijzonder aandacht worden be
steed aan het tweede deel: „The Blast of
War"
21.35 DOOD DOOR ONGEVAL. Thriller van Mar
garet Banks
22.35 NIEUWS
14.30 MIDAS. Jeugdfeuilleton
15.00 HET GEHEIM VAN HET GESTOLEN
HALSSNOER. Vervolgserie voor de jeugd.
Vandaag 8e en laatste aflevering
15.15 BINNEN EN BUITEN. Sport en amusement
17.15 LIED EN DANS UIT JOEGOSLAVIë
18.10 KLEIN, KLEIN KLEUTERTJE
18.30 VOETBALREPORTAGE
19.00 ZEVENTIG DODELIJKE PILLEN. Film
voor de jeugd
20.00 NIEUWS
20.15 SPORT
20.40 MUZIEKALBUM. Amusementsprogramma
met Chris Wijnen, Marva, Tonia, Uina Pia,
Ann Christy, Adrienne Mendia, Will Ferdy
en Jacques Raymond e.v.a.
21.35 DE DIEFSTAL VAN HET LAM GODS. Do-,
cumentaire over de opzienbarende diefstal
van enkele panelen uit de St. Baafskerk te
Gent.
16.00 LUIK-BASTENAKEN-LUIK. Wielerrepor-
tage
17.00 KESKINVAPA
18.18 PLAISIR DU THEATRE
18.30 PROMOTION '68
19.00 BONHOMMET ET TILAPIN. Voor de kleu
ters
20.25 PROGRAMMAOVERZICHT
20.30 AU COEUR DU TEMPS. Feuilleton, eerste
aflevering
waarvan vanavond de aflevering: Survivants
21.20 LES SENTIERS DU MONDE. Televisieserie
du passé de l'Orient
sical 17.50 Nws. NRU: 18.05 Langs de
lijn: reportages en beschouwingen
over vandaag gespeelde wedstrijden.
VARA: 18.30 Klatergoud: muz. feuil
leton over de wondere wereld van de
kleinkunst 19.00 Zin en tegenzin: disc,
over een act. onderwerp. VPRO: 19.30
Nws. 19.35 Chansons 20.00 Balans:
opinies en gebeurtenissen gewogen en
getoetst. AVRO: 20.30 Rits: progr.
voor de jeugd 21.30 Stereo: Omroep
orkest, groot omroepkoor en zangso
listen: kl. muz. 22.30 Nws. 22.40 Ra
diojournaal 22.50 Stereo: Combo met
solisten 23.20 Stereo: Licht orkest met
zangscliste 23.55 - 24.00 Nieuws.
HILVERSUM IH 240 M EN FM
AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Pyamissimo:
licht pl.progr. 10.00 Nws. 10.02 Juist
op zondag 11.00 Nws. 11.02 Muziek
Mozaiek. VARA: 12.00 Nws. 12.02 Met
vriendelijke groeten: verz.pl.program-
ma 13.00 Nws. 13.07 Pop-Eye: licht
pl.progr. 13.45 Licht orkest (gr.).
NRU: 14.00 Nws. 14.02 Rome - Anka
ra - Madrid: progr. voor de buitenl.
arbeiders 15.00 Nws. 15.02 Athene -
Rabat - Lissabon: progr. voor de bui
tenl. arbeiders. AVRO: 16.00 Nieuws
16.02 Rhythm and blues: oude en nw.
opnamen 16.35 Hillbilly Time: Country
and Western muz. 17.00 Nws. 17.02
Maandag 29 april
HILVERSUM I 402 M
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.15 Badinerie: kl. en mod. pl.
progr. (7.30 Nws.; 7.32 Act.; 7.50
Overweging; 8.00 Nws.). 8.30 Nieuws
8.32 Voor de huisvrouw. (9.25 Conci
liepostbus; 9.35 Waterstanden). NRU:
10.00 Ned. muz. in de komende veer
tien dagen (opn.). KRO: 11.00 Nws.
11.02 Voor de zieken 11.30 Tussen Piep
en Stok: progr. van en voor bejaar
den.
HILVERSUM II 298 M
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgym
nastiek 7.20 Soc. strijdlied 7.23 Uitge
slapen: lichte gr.muz. en reportages.
(7.30 - 7.35 Van de voorpagina: pers
overzicht). VPRO: 7,54 Deze dag.
VARA: 8.00 Nws. 8.11 Act. 8.20 Uitge
slapen (vervolg). 9.00 Stereo: Kl. gr.
muz. 9.55 Stereo: Kl. gr.muz. 10 00
Voor de vrouw. NRU: 11.00 Nws. 11.02
Premières door de Ned. radio-orkes
ten (opn.): Raddofilharmonisch orkest:
mod. muz.
HILVERSUM III 240 M EN FM
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Fit'licht pl
progr. 10.00 Nws. 10.03 Pop-Station:
popmuziek. (11.00 Nieuws)
Sportjournaal 17.05 - 18.00 Muziek-Mé-
lange: licht pl.progr.
acteurs moeten al hun werk altijd
laten zien. Schilders behoeven dat
niet. Die laten op een expositie al
leen hun beste werk zien. Tenmin
ste, dat geloof ik".
Toch vindt Berend Boudewijn het
niet zo erg dat hij bij Arena weg
is. Hij heeft werk genoeg. Hij gaat
free-lance regisseren. Hij blijft t.v.-
werk doen en in augustus start hij
met de regie van de nieuwe Annie
M.G. Schmidt-komedie „En ik dan".
Berend Boudewijn heeft daar zin in.
Hij is niet bang voor het stuk, noch
voor het werken met grote toneel
spelers als Joan Remmelts en Mary
Dresselhuys. „Ik moet alleen zorgen
dat ik mijn huiswerk goed voorbe
reid", zegt hij, „dat ik goed beslagen
ten ijs komt. Dan zal het wel luk
ken. Er zit natuurlijk een onzekere
factor in, maar als je pretendeert in
de kunst rond te darren, dan moet
je dat durven aanvaarden. Te grote
zekerheid kan goede dingen in zich
hebben, maar het kan ook een ge
brek aan avontuurlijkheid inhouden.
En daar wil ik niet aan meedoen.
Het beangstigd mij een beetje
om me nu al zo te installeren dat
ik tot mijn vijfenzestigde helemaal
verzorgd ben".
H. VAN REIJSEN
Weerber., meded., progr.-overzicht en
SOS-ber. voor de schippers 12.45 Lich
te muz. 12.55 Buiitenl. persoverz. 13.00
Nws. en weerber. 13.15 Gevar. progr.
(14.00 en 15.00 Nws.) 17.00 Nws., weer
ber. en meded. 17.10 Noord en Zuid
17.35 Jazz en poëzie 18.00 Nws. 18.03
Voor de soldaten 18.28 Paardesport-
uitslagen 18.30 Franse les 18.32 Lichte
muz. 18.45 Sportkron. 18-52 Taalwenken
18.55 Lichte muz. 19.00 Nws., weerbe
richt en radiokron. 19.40 Act. uit de
show-business 20.00 Showprogr. 21.00
Sportprogr. 21.45 Nws. en ber. 22.00
Int. jazzquiz 1968 in Stockholm 23.00
J-azzconc. 23.40 - 23.45 Nieuws.
Zondag 28 april
HILVERSUM I 402 M
KRO: 8.00 Nws. 8.15 Stereo: Badine
rie: kl. en mod. platenprogr. 8.00 Inl.
Hoogmis 9.00 Hoogmis 10.00 Nieuws
10.15 Laudate: mod. gew. muz. (gr.)
10.45 Strip - lit. kron. 11.00 Limburgs
Symphonie-ork.mod. en kl. muz.
11.50 Buitenl, commentaar. NCRV:
12.00 Kerkorgelconcert (opn.): kl. mu
ziek 12.40 Klanksnoer: kl. pl.progr.
13.00 Nws. 13.07 Voor de kinderen
13.30 Stereo: Kl. strijkkwintet (gr.)
13.55 Stereo: Gitaar en viool (gr.): kl.
muz. 14.00 Sopraan, bariton en piano:
mod. liederen. NRU: 14.30 Langs de
lijn: sportreportages, - uitslagen en
lichte gr.muz. CVK: 17.00 Ger. (vrij
gemaakt) kerkdienst 18.00 Schriftnoten
gew. muz. IKOR: 18.30 Zingt het voor
bedachte lied 18.50 Kerk veraf en
dichtbij. NCRV: 19.00 Nws. 19.07 Mod.
gew. muz. (gr.) 19.30 Leren leven
met de oecumene, lez. 19.45 Stereo:
kl. gr.muz. 20-10 Samenzang: geeste
lijke liederen. KRO: 20.30 Stereo-club:
muz. en techn. tips voor stereo-fans
21.30 Het Weerhuis: licht muz.progr.
22.00 Kruispunt: pop. progr. over act.
godsd. vraagstukken 22.30 Nws. 22.40
Overweging 22.45 Audio: muz. infor
matie voor kenners en liefhebbers.
23.55 - 24.00 Nws.
HILVERSUM H 298 M
VARA: 8.00 Nws. en soc. strijdlied
8.18 Weer of geen weer: gevar. progr.
(Om 9.00 Sportmeded.) 9.45 Humanis
tisch Verbond: Geloven, maar in wat?
een toespraak door de heer W. Holt-
land. IKOR: 10.00 Onderweg: een pro
gr. met van alles wat, wetenswaardig
heden, muz., act. en lez. 10.30 Remon
strantse kerkdienst 11.30 Vraag en
antwoord 11.40 Muziek 11.45 De kerk
de spiegel van de pers. AVRO:
12.00 Miuz. onthaal: bonte muz. show
13.00 Nws. 13.07 Radiojournaal, waar
in De toestand in de wereld, lez. 13.25
Radar: radio-periodiek 14.00 Z.-Ameri-
kaanse lichte muz. N'RU: 14.30 Neder
lands kamerork. en solist (opn.): kl.
rood. muz. In de pauze: ca. 15.20-
15.40 Tot beter begrip: een cursus
muziekluisteren 16.30 Tijding: nws. uit
d* wereld van levensbeschouwelijke
instellingen. VARA: 17.00 't Is alle
maal show: melodieën uit film en mu
Zaterdag 27 april
HILVERSUM I 402 M
KRO: 12.00 Stereo: Country and
Western Express 12.14 Marktber. 12.16
Overh.voorl.: Exportiviteiten. Nieuws,
wenken en adviezen op exp.gebied
12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw
12.30 Nws. 12.41 Act. 12.50 Zonder
grenzen: rubr. over missie en zending.
NRU: 13.00 Vliegende schijven: verz.-
platen voor onze militairen. KRO:
14.00 P.M.: licht progr. NRU: 16.30
Franse les. HIRO: 17.00 Homoeopa-
thie. KRO: 17.30 Voor de tieners 18-30
Nws. 18.46 Act. 19.05 Stereo: Harmo
nie-ark. 19.30 Sjoak: progr. voor d/e
twintiger 20.00 In antwoord op Uw
schrijven verzoekplatenprogr. 21.50
Wegen door de wildernis, lez. 22.00
Cursief: een progr. dat schuin tegen
de dingen aankijkt 22.30 Nws. 22.40
Overweging 22.45 Goal muz. sport
progr. met commentaren, rep. en ge
kruide nieuwtjes 23.55 - 24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 M
VARA: 12.10 Een nieuw geluid: jong
talent 12.26 Meded. voor land- en
tuinb. 12.29 Act. sportnws. 13.00 Nws.
13.11 VARA-Varia 13.15 Tijd voor teen
agers 14.00 Uitlaat: progir. voor twin
tigers 14.40 Radio Jazz Magazine.
NRU: 15.00 Wat biedt de Mammoet
wet uw kind?, lez. 15.10 20 jaar we
reldgezondheidsorganisatie, klankb.
15.30 Volksmuz. uit West-Oeganda (op-
n.) 16.00 Nws. 16.02 60 jaar Jazz!:
exotische invloeden in de jazz. VARA:
16.30 Mod. operamuz. (opn.) 17.10
Elektronisch orgelspel 17.30 Radio-
weekjournaal 18.00 Nws. 18.16 Comm.
op het nws. 18.22 Stereo: Melodieën-
Expres: licht gevar. muz.progr. 18.45
Stereo: Feest der herkenning: verz -
platenprogr. v. mod. muz. 19.30 Nws.
19.35 Artistieke staalkaart 20.15 Ste
reo: Tango-rumba ork. en zangsolis-
ten 20.45 Eddie, m'n zoon, hoorspel
22-00 Hanprec.: kl. en mod. muz.
22.30 Nws. 22.40 Loco, een progr. zon
der motief 23.05 Bis: hoogtepunten uit
de progr. van de afgelopen 14 dagen
23.55 - 24.00 Nieuws.
HILVERSUM m FM EN 240 M
12.00 Nws. 12.03 Chansons,
NCRV13.00 Nws. 13.03 Licht instru
mentaal sextet en solisten 13.30 Zuid-
zee-serenade 14.00 Nws. 14.03 T(w)ie-
nerama: mag. voor tieners 15.00 Nws.
15.03 Halte: progr. voor twintigers
15.30 Country and western-muz. 16.00
Nws. 16.03 Act. 16.07 Licht gevar. pla
tenprogr. 17.00 Nws. 17.02 - 18.00 Hier
en nu: wekelijkse sportshow met lich
te gr.muz.
BRUSSEL VLAAMS 32, M
12.00 Nws. 12.03 Amus.progr. 12.40
AMSTERDAM „Het moei
lijke bij de televisie is dat er zo
veel mensen naar je kijken. Daar
moet je je van bewust zijn. Je
moet geen geheimtaal spreken.
En zijn veel programma's die veel
mensen graag zouden willen
zien, maar die ze niet begrijpen.
Omdat het te moeilijk wordt ge
bracht. Dat moet je vermijden.
Neem nou een woord als „thans".
Dat wordt tientallen malen door
tientallen mensen gebruikt. En
waarom?, 't Is mij een raadsel.
Waarom zeggen ze niet gewoon
„nu". Dat is veel eenvoudiger. Als
de meeste programma-makers
zich daar nu eens op zouden be
zinnen, dan zo je zelfs program
ma's, die nu als niet-populair gel
den, toch kunnen overbrengen.
Hou me ten goede, ik ben geen
dominee, die alles wil voorzeggen
maar ik geloof dat je met dat idee
in je achterhoofd alles zou kun
nen doen voor de televisie".
Berend Boudewijn is 31 jaar. Ne
gen jaar geleden stapte hij in „het
vak". Als spelleider in de t.v.-quiz
„Per seconde wijzer" heeft hij de
laatste maanden een grote popula
riteit gekregen. Hij tilt daar niet erg
zwaar aan. „Je krijgt een vreemd
soort autoriteit", zegt hij, „een be
kendheid die natuurlijk je ego streelt.
Want laten we nu maar eerlijk zijn:
er is geen mens die niet ij del is.
Maar je moet het relatief zien. Het
heeft helemaal geen eeuwigheids
waarde".
Het heeft Berend Boudewijn en
regisseuse Ellen Blazer eigenlijk een
beetje verbaasd dat „Per seconde wij
zer" zo'n enorm succes is gebleken.
Waar dat aan ligt? Berend Boude
wijn: „Er wordt bij ons met respect
gewerkt. Voor de deelnemers en voor
de kijkers. Dat is belangrijk. Res
pect. Ik beschouw mezelf dan ook
alleen maar als een verlengstuk van
de camera. Ik kom zo min mo
gelijk in het beeld. Dan ga je name
lijk ook langer mee. De mensen krij
gen niet zo gauw de pest aan je
kop".
„Daar komt bij dat het spelletje
tamelijk veeleisend is. De deelnemers
moeten zich kunnen concentreren en
daarom moet je ze niet intimiderend
tegemoetkomen. Je moet ze duidelijk
laten weten dat het om hèn gaat.
Je moet je onder hen stellen en hen
de gelegenheid geven zich op hun
gemak te voelen. Daarom probeer
ik altijd een beetje weifelend tegen
ze te praten, zodat ze zelf geneigd
zijn de zin, die jij maar eigenlijk
half hebt uitgesproken, in te vullen".
Berend Boudewijn vindt werken
voor de televisie fijn. Toch was zijn
loopbaan aanvankelijk helemaal op 't
toneel gericht. Als jongen van veer
tien jaar zette hij zijn eerste stap
pen op het podium. Als amateurtje
debuteerde hij toen in de „Koerier
van de tsaar". Hij denkt er met
veel plezier aan terug. Hij zegt: „Ik
kan het me nog herinneren als de
dag van gisteren. Ik moest zes ver
schillende rollen spelen en daarbij
gebruikte ik vijf pruiken, drie snor
ren en twee baarden. Ook op de mid
delbare school dat was een roeri
ge tijd, want ook toen al was ik een
beetje een moeilijke jongen heb ik
veel aan toneel en conferences ge
daan".
„Ik geloof overigens dat je in je
amateurtijd min of meer de basis
legt voor de creativiteit waar je je
hele verdere leven op kunt teren.
Het zijn de jaren waarin je gevormd
wordt. Je blijft er mee verbonden,
want je hebt in die tijd zelf iets
ontdekt. Natuurlijk zou je het later
allemaal veel beter doen, maar er
blijft toch iets hangen. Ook als je
iets geschreven hebt en je leest het
later terug, dan denk je: Er zat
toch wel iets in, maar wie is die
meneer eigenlijk die dat geschreven
heeft."
Toen Berend Boudewijn de middel
bare schooltijd erop had zitten ging
hij naar de Amsterdamse Toneel
school. Daar bleef hij één jaar. Toen
volgden: de Royal Academy of Dra
matic Arts in Londen, wat rolletjes,
enkele studentenregies, wat televisie
dingetjes, cabaret met o.a. Margriet
de Groot (zij speelden de eerste tek
sten van Rinus Ferdinandusse en ver
dienden daarmee 50 gulden in 6 we
ken) en twee opdrachten van de ge
meente Amsterdam om een avond
vullend toneelstuk te schrijven. Die
opdrachten heeft Berend Boudewijn
alle twee weer teruggegeven wegens
„verregaande luiheid", zoals hij zelf
zegt. Hij bedoelt daarmee, dat hij
wel aardige ideeën had maar dat die
ideeën eigenlijk te moeilijk voor hen
waren en dat hij er dan ook niet uit
gekomen is.
Intussen had men bij de televisie
(de VARA) de jonge Boudewijn ont
dekt. Hij zegt daarover: „Toen was
het erg leuk. Iedereen deed alles.
Ik kreeg een eigen programma,
„Uit" en daarin heb ik eigenlijk ge
leerd mezelf te manifesteren".
Berend bleek een ambitieuze jon
gen. Hij werd een beetje bekend en
dat leidde ertoe dat hij niet als vast
medewerker aan de t.v. verbonden
kon blijven. Hij werd aangesteld als
artistiek directeur van de toneelgroep
Arena en zijn werk voor de VARA
kon alleen nog op free-lance-basis
plaatshebben. Vier jaar duurde zijn
Arena-tijd. Nog maar kort geleden
kwam er een einde aan. Waarom?
Berend Boudewijn: „Omdat ik mijn
vleugels wilde uitslaan, omdat de be
leidslijn er me niet meer beviel en
omdat de artisticiteit onder de orga
nisatie doorging".
„De opdracht van het gezelschap
was spelen voor jeugd en jonge vol
wassenen. Het ging aardig, maar ik
wilde het nog beter doen en daar
was het bestuur het niet mee eens.
Dat zei: Nu gaat het goed, laat het
maar zo. Dat stond me niet aan.
Dat is trouwens een probleem, dat
in heel de toneelwereld speelt. De
organisatorische beslommeringen zijn
zo groot dat de artistieke zaken in
de knel komen. Daar zal wel veran
dering in komen, maar op het ogen
blik is het nog zo dat er op een be
paald moment een „point of no re
turn" komt bij toneel. Alle investe
ringen moeten eruit komen. Dus de
(ADVERTENTIE)
Er zijn 2200 vestigingen. Op de postkantoren kunt u de hele dag terecht
ten aantal daarvan is zelfs ook op vrijdagavond of de plaatselijke koopavond
geopend. Voor de postagentschappen gelden aparte openingstijden.
i Uw spswrkeiwn» is bekend on
sene- <w» Vttmtid
Oft <Jc Cormyffcicn voor inleg en
bfttvcn. weiKf u a.ttt de Uemrj
da Ri!ks|xt\ijpo.([K»'ik zendt
Or STAA.T ooa/Nw elf
<k"* RvKi^rt^paarUmi: in
dagen haaf door af Krachtens <h-
(Mi. O tonI
SgfttE- 6N V0LGN