Kolakowski: Poolse itteraire rebel IEDEREEN KAN LEREN VLIEGEN shouding i>" te Roosendaal jzorgsters skenverzorgsters „KINC" CRAVEMAKER LEERT HOE MEN KAN NEERZIEN NONCONFORMIST ENTHOUSIASME 0P EIVOLLE AUTOWEGEN GEVAREN Proefles Exclusief van binnenlandse zaken, Moczar, de strijd om de macht winnen, dan zal er van de befaamde „Poolse oktober" nauwelijks nog iets overblijven. Het is echter al te een voudig de gebeurtenissen in Polen allemaal te herlei den tot een eenvoudige strijd om de macht. En zelfs het meest huiveringwek kende wat momenteel in Polen aan de dag treedt, de vloedgolf van antisemitis me, is in feite van even on dergeschikt belang voor de werkelijke motieven van de onrust als de precaire geo grafische situatie van dit land: rechts de orthodox- communistische Sovjet- Unie, links de stalinistische DDR. Het voorbeeld van Tsje- choslowakije wordt door Polen niet ge volgd. In het gunstigste ge val en dat is wanneer Gomulka in het zadel blijft zal er niets veranderen. En als Gomulka het van de oppositie in de partij ver liest zal de klok zelfs heel ver worden teruggedraaid. Mocht de huidige minister 22 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 27 APRtt 1963 Ikammonsalpeter achines en tanklichters, i, lichters, R 133 keeg-afdeling langdurig Jeiding. voortgezet onderwijs. |solliciteren met opgave rectrice. Irne verstrekt tel. no. 1333 1-16841 (Van een onzer redacteuren) Het begin: Samen met de instructeur in een Piper Cup. niets. Uiteraard niet, want je hebt er f 35 voor betaald. Maar een proef les geeft een goede indruk van wat volgt als je „ja" zegt tegen de vlie gerij. En velen zéggen ja. De opleiding begint met het zo genaamde „bovenwerk". Horizontaal vliegen, klimmen, dalen, steile boch ten en de, in het begin, nogal spec taculaire overtrek-oefeningen.^ Na ongeveer zes uren „bovenwerk" be gint het circuit-vliegen: starten, cir cuit, landenin schier eindeloze opeenvolging, maar zeer leerzaam. In deze periode wordt je vlieger óf je knapt af. Ter geruststelling: de meesten worden vlieger. Hét grote moment voor elke vlie ger is de eerste solo-vlucht. Op Seppe kost het je een stropdas (dames vol gen deze traditie door het afgeven van een sjaaltje) maar er staat heel wat tegenover: een gevoel van be vrijding en van triomf. Ook voor de instructeur is het solo gaan van zijn leerling altijd weer een moment van betekenis. Hij heeft tenslotte de be slissing moeten nemen of zijn leer ling, ja of nee, rijp was voor een solo-vlucht. Tenslotte volgt het exaimen, het vliegbewijs-A, De duur van een op leiding is enigszins afhankelijk van de talenten en capaciteiten van de leerling. Statistisch heeft men voor het vliegbewijs-A ongeveer 25 vlieg uren. nodig. Een vliegles duurt ge woonlijk een half uur en kost 35 tot 50 gulden, afhankelijk van het type vliegtuig waarin men lest. Een to tale opleiding kan men ongeveer wel begroten op zo'n 2200 gulden. Duur? Het hangt er maar van af hoe men het bekijkt. Enthousiastelingen heb ben het er voor over. De beste me thode is: eerst sparen en dan in een betrekkelijk korte tijd aftessen. An deren. nemen een les als er geld be- schikbaat is. Je kunt dan eerder be ginnen, maar doorgaans duurt de totale opleidingsperiode langer en loop je het risico dat er gaten in vallen, verlies aan ervaring, die later misschien met extra-lessen moet worden ingehaald. „King" Gravemaker: „Vliegen le ren kan in principe iedereen. Je hebt er een redelijk verstand voor nodig, inzicht, veel aanpassingsvermogen en je moet in staat zijn handelingen en bewegingen, te coördineren. Dat kun je de mensen allemaal aanleren. Sommigen hebben het van nature, die winnen dan meestal wat vlieg uren op de anderen." „Gun U zelf de ruimte, leer vliegen!" zo luidt de slogan van de Nationale Luchtvaartschool. De waar heid die achter de slogan steekt, zie ik op deze zonnige zondagmorgen bevestigd, als ik vanuit de cockpit van de Böikow neerkijk op het ge krioel van auto's op de driebaans- weg Breda-Roosendaal. WIM KOCK gentsia. De Poolse Intellectuelen hebben ook alle reden om ontevreden te zijn, want de beloften die Gomulka in oktober 1956 heeft gedaan zijn slechts voor een heel klein deel ingelost. Persvrijheid is twaalf jaar na de „Poolse oktober" nog steeds niet ge realiseerd. Integendeel, de censuur is de laatste maanden zelfs verscherpt. De eerste jaren na 1956 was het nog mogelijk om vrij zijn mening te zeg gen. Ook dat schijnt nu weer voorbij te zijn, want hoogleraren en politici die een afwijkende mening verkon digen worden niet alleen nit de par tij gestoten wat desnoods nog als het goed recht van een partij be schouwd kan worden maar wor den ook uit hun functie ontheven. Volgens officiële cijfers zijn er de afgelopen weken minstens achtdui zend Polen „weggezuiverd". Het is duidelijk, dat de Poolse communistische partij in paniek is geraakt. Al jarenlang verzet de in telligentsia zich tegen het dogma tisme van de partij, aanvankelijk slechts binnenkamers, daarna in. de collegezalen van de universiteiten sinds kort ook op straat. Want de studentendemonstraties in Warschau en Krakau waren niets anders dan een betoging vóór het vrije woord en het vrije denken en dus tevens een demonstratie tégen het „esta blishment" van de partijleiders. De „aanstokers" van de rebellie zijn natuurlijk geen zionisten of wat voor andere minderheid ook. Het pi kante is juist, dat degenen die in derdaad verantwoordelijk zijn voor de beweging onder de studenten, pre cies dezelfden zijn die in 1956 Go mulka in het zadel hebben geholpen. Het zijn de marxistische intellectue len geweest, die met hun rebellie tegen het stalinisme de „Poolse ok tober" tot stand hebben gebracht. Diezelfde intellectuelen worden nu het slachtoffer, zoals bijvoorbeeld de nauwelijks veertigjarige hoogleraar in de wijsbegeerte, Leszek Kolakow ski, die anderhalf jaar geleden al uit de partij werd gestoten en twee maanden geleden zijn leerstoel aan de universiteit van Warschau moest opgeven. Kolakowski is waarschijnlijk wel de meest opmerkelijke marxistische denker die er bestaat. Hij leeft niet alleen geografisch, maar ook wijs gerig en psychologisch op de grens tussen oost en west. Hij is katho liek van geboorte, kreeg zijn mid delbare schoolopleiding bij de paters dominicanen en werd tijdens de twee de wereldoorlog „tot het marxisme bekeerd". Hij studeerde onder meer in Amsterdam en Parijs. Kolakowski is een nonconformist en als zodanig is het begrijpelijk dat hij de studenten van Warschau voor zich heeft kunnen winnen. In West-Berlijn, Amsterdam of Madrid zou hij bij de studenten ook een gretig gehoor gevonden hebben. Zo deed Kolakowski bijvoorbeeld nog vóór de „Poolse oktober" was aangebroken, in september 1956 een frontale aanval op het establishment van het communisme en de politiek in Polen. Hij schreef onder meer: „Het feit, dat het marxisme tot een fetisj is geworden, dat het gedegra deerd is tot de rol van een conven tioneel apologetisch ornament, dat slechts een plaats heeft aan de fa- gade van de maatschappij, heeft be werkt dat het zich van het bloed van het intellectuele leven verandert in het vergif ervan. Tenslotte kan men ook met een precisie-instrument koppensnellen. Voor de ontwikkeling van het theoretische arsenaal van het politieke bedrijf heeft men geen behoefte aan „nieuwe formuleringen" die mei van buiten moet leren, maar aan een objectieve en techni sch hoogstaande analyse van de nieu we en oude sociale verschijn selen. Men heeft daarvoor vertrou wen nodig in de zelfkennis van de vertegenwoordigers van de weten schappen en in het socialistische be wustzijn van de intelligentsia, zonder wie het onmogelijk is de mythologie uit het geestelijk leven te verban nen, het primitivisme en de achter lijkheid uit de cultuur, de blindheid en de lichtzinnigheid uit de politiek het bijgeloof uit het zedelijk leven en ieder soort achterlijkheid uit het menselijk leven". In de oren van Gomulka klinkt dit in 1956 als een nieuw program hij deed tenminste alsof. Nu, 12 jaar later, beschouwt de vermoeide Poolse leider dergelijke woorden als een directe aanval op zijn beleid en hij volgt nu een beproefde stalinis tische methode (waar hij nota bene zelf zo onder geleden heeft!): Kola kowski wordt het zwijgen opgelegd. De geesten die Kolakowski opge roepen heeft kunnen door de partij leiders echter niet meer bezworen worden. De Poolse studenten hebben zelfstandig leren denken. Zij juichen Kolakowski toe, omdat hij hun leer meester is geweest. Kolakowski vertoont een zekere verwantschap met Sartre en Simone de Beauvoir, niet alleen in zoverre hij evenals zij studenten weet te boeien door zich te verzetten te gen de gevestigde orde. maar ook door zijn methode van schrijven en spreken. Ook Kolakowski kan bij tend, satirisch en ironisch zijn, zo wel in zijn essays als in zijn toe spraken en verhalen. Hij is een li teraire rebel twee recente uitga ven van zijn werken in het Neder lands bevestigen dat: De Mens zon der Alternatief en De Hemelsleutel, beide uitgegeven door Moussault in Amsterdam. In beide boeken valt Kolakowski de door dogma's ingekapselde le vens- en wereldbeschouwingen aan. Hij ondermijnt niet alleen het door hem als verouderd beschouwde dog matische communisme, maar ook al le andere „ismen", omdat ze alle maal kortsluitingsverschijnselen ver tonen. Hij verzet zich tegen het dog ma en pleit voor de werkelijkheid van alledag. Hij wil de gevestigde orde op vreedzame wijze overi gens doen verdwijnen of op zijn minst corrigeren. Bij elk antwoord „van boven" heeft hij een nieuwe vraag klaar; hij is niet tevreden met geprefabriceerde oplossingen, maar wil de wortels van de problemen aangrijpen. Het kan nauwelijks verbazing wek ken dat die instelling van Kola kowski juist onder de Poolse stu denten een groot enthousiasme heeft losgeslagen. De Poolse werkelijkheid berust in hun ogen immers op een fictie, op dogmatische voorschriften van de partij, op blindheid van de politieke leiders. Deze rebellie van de geest is in Polen echter een hachelijke zaak. Daar zijn verschillende redenen voor. Allereerst een historische: er bestaat in Polen een bijzonder diepe kloof tussen intellectuelen en „het volk". Zo'n kloof bestaat ook elders wel, maar in Polen is zij fundamenteler en dieper. In de historie is telkens gebleken dat de Poolse intellectue len wel tot een opstand bereid wa ren, maar het volk hen niet wilde volgen. Belangrijker is echter het wei nig intellectuele niveau van de hui dige leiders. Dat niveau is zelfs zo laag, dat er bij de leiders een bijna natuurlijke argwaan bestaat ten op zichte van alles wat uit de koker van de intelligentsia komt. Dit is in eer- Bedrijvigheid op Seppe. Op de voorgrond een Böikow van King Air Service. Boven: een Cessna-17z op „finals" ste instantie een sociologisch en geen politiek probleem. Bovendien hebben de poolse intellectuelen een typische neiging tot anarchie, ook dat is in de geschiedenis talloze malen geble ken. Dat is ook de tragiek van de huidige rebellie in Polen: hoezeer men ook hoopt dat de „rebellen" op de (lange) duur toch het pleit zullen winnen, waartoe die overwinning kan leiden weet men in Polen ooit. Kolakowski die tot deze rebellie heeft geïnspireerd, kent ook de ge varen ervan. Daarom vergelijkt hij zichzelf in een van zijn essays (in De Mens zonder Alternatief) met een nar, die zijn wankele standpunten moet verdedigen tegen „de priester", dat wil zeggen tegen de vertegen woordiger van het establishment. „De priester is de hoeder van het absolutisme. Hij houdt de eredienst van het definitieve en van de er kende traditionele evidenties in stand De nar twijfelt aan alles wat als evident geldt. Hij verkeert weliswaar in goed gezelschap, maar hoort er niet toe en zegt de impertinentsta waarheden". En die filosofie van de nar om schrijft hij aldus: „De filosofie der narren is er een die in elk tijdperk juist datgene als dubieus ontmaskert wat als onwankelbaar en onaantast baar geldt; die juist in het zogenaamd onaanvechtbare de innerlijke tegen strijdigheid ontdekt; die alles hoont wat het gezond verstand vanzelfspre kend acht en die het absurde als iets redelijks aanziet". Het program van Kolakowski is eenvoudig, en misschien juist daarom niet te verwezenlijken in Polen: „Wij spreken ons uit voor een vi- •sie op de wereld, die het perspectief opent dat wij, bij alles wat wij on der de mensen doen en laten, die ele menten die zich het moeilijkst met elkaar laten verenigingen ,toch zij het niet zonder moeite met elk aar in overeenstemming zullen bren gen: goedheid zonder toegevendheid, moed zonder fanatisme, intelligentie zonder vertwijfeling en hoop zonder verblinding". De man achter de Poolse revolte moet nu het lot delen van al die andere Poolse revolutionairen uit de geschiedenis: hij is door de autori teiten op een dood spoor gezet. Maar zijn denken, schrijven en spreken is niet tevergeefs geweest. In Praag heeft men zijn stem gehoord en de professors aan de Karelsuniversiteit hebben hem uitgenodigd om naar Tsjechoslowakije te komen. Van nog meer belang is echter, dat in Polen zelf het zaad van de vrijheid is gaan ontkiemen. De idee- en van Kolakowski hebben wortel geschoten en noch de partij, noch de politie zullen de intellectuelen en studenten kunnen verhinderen verder te denken. Wellicht is Polen toch nog niet verloren, al zal het nog lang duren voordat er werkelijk iets ver andert, want de Poolse avant-garde heeft nog steeds geen achterhoede. LESZEK KOLAKOWSKI: De Mens Zonder Alternatief. Vert. Johan Winkler. LESZEK KOLAKOWSKI: De H«- melsleutel. Verhalen. (Moussault's Uitgeverij JV.V„ Am.' staxda-m). De directe aanleiding voor de verscherping van Gomulka's koers werd gevormd door de re bellie van de studenten. Die re bellie vormt tevens de oorzaak van het conflict, en dit betekent, dat er in Warschau precies de zelfde sfeer heerst als in Praag. Het enige verschil is dat er in Polen geen Dubcek is opgestaan en dat de Poolse Smrkovsky's hun mond niet durven open te doen. Het gist al jaren onder de Pool se intellectuelen en het merk waardige is, dat de ontevreden heid het grootst is in de kringen van de communistische intelli- veildig is en dat er niets kan gebeu ren, zijn ze toch gespannen. Van die spanning moeten ze eerst af. Al voor de „d'oopvlucht" geldt het parool: probeer ontspannen, en nieuwsgierig gestemd in de kist te zitten. En van af het begin wordt de leerlingen op het hard gedrukt: rechtop zitten en uitkijken, voortdurend buiten de cockpit kijken. Dat lijkt allemaal wat op betuttelen, maai- het is gewoon erg belangrijk. Als je niet rechtop zit wanneer je je insnoert, raak je veel te snel vermoeid. En dat uit kijken is ook nodig. Je controleert voortdurend de goede vliegstand van de kist en bovendien: in de lucht heb je de ruimte, maar je moet toch opletten of er niet iemand anders in de buurt zit." Je kunt een. proefles nemen van een half uur. Het verplicht je tot Ook in een land als Frankrijk maakt de privé-vliegerij (General Aviation, kleine luchtvaart of hoe men het noemen wil) een snelle ont wikkeling door. De tijd dat men vliegen synoniem met doodsverachting achtte, ligt al heel lang achter ons. Vervolgens werd vliegen voorzover het niet commercieel en niet militair was een exclusieve sport voor de „wei nige gelukkigen", die meestal over een royaal inkomen moesten kunnen beschikken. Voor de eerste omwenteling zorg den de zakenvliegers. Zij haalden de General Aviation binnen de sfeer van een groter publiek. En nu is een ontwikkeling gaande waarin steeds meer mensen een vliegbrevet willen. Het zijn mensen uit allerlei beroepen. Ze zijn door elkaar genomen, niet rijk. Hoogstens kan van hen ge zegd worden dat ze een goed betaal de baan hebben. Zij hebben er wat voor over om te kunnen vliegen. Het komt voor dat zo'n man bromfiets blijft rijden in plaats van zich een auto aan te schaffen, om voldoende geld te hebben om van tijd tot tijd een Vliegtuig te huren.. Voor al deze enthousiastelingen ligt een eigen vliegtuig nog altijd ver buiten het bereik. Maar met het groeien van de gelederen der sportvliegers neemt ook het aantal vliegtuigen verhuren de ondernemingen toe en de vloot van lichte vliegtuigen breidt zich ge staag uit. De huurprijs van een vlieg- (Van onze fucbtvaertrecfacteur) VLIEGVELD SEPPE „Trekken. Een beetje meer nog. Haal maar naar je toe die knuppel. Nog meer. Let op de bosjes daar. Als je die boomtoppen op één lijn zietbeetje voefenstuur. Goed zo". Met een naar mijn ge voel nogal hevige bons en driftig weer opverend, raakt de kleine, snelle Bölkow-tweezitter de grasmat van Seppe. jNa een luchtig sprongetje houdt het gras het uitrollende toestel vast. Mijn eerste, eigenhandig uitgevoerde landing zit er op. „Niet gek" zegt de naast mij zittende vlieginstructeur Leendert „King" Gravemaker, „we proberen het nog eens". Ik geef gas en start door. LEENDERT „KING" GRAVEMAKER Steeds meer Nederlanders willen, vliegen. Steeds groter zijn de aantal len leerlingen die de vliegscholen jaarlijks afleveren. Zelfs de lucht macht pikt een behoorlijk graantje mee van de heropleving in de be langstelling voor d<e vliegerij. Er is een opvallend groot aanbod van as pirant-vliegers. Ook in West-Brabant en Zeeland is de belangstelling navenant toege nomen. Zeeuwse privé-vliegers ver wachten een extra stimulains.van het vliegveldje dat eerdaags bij Vlissin- gen gereed moet komen. De door de Nationale Luchtvaart School erken de Vliegschool van King Air Service op Seppe heeft in de nog maar kor te periode van zijn bestaan vijftig sportvliegers afgeleverd. De snelle groei van de vliegclub Seppe is daar voor een deel het gevolg van en an derzijds is het een duidelijke aanwij zing dat zich in privé-vliegerij op nieuw een revolutionaire ontwikke ling aftekent. Dat hoeft niet zo'n ver wondering te wekken als men weet dat in Amerika het vliegen al zo ge woon is geworden dat er ongelukken worden geregistreerd, veroorzaakt door het gebruik van alcohol vóór de vlucht van een feestje naar huis toe. tuig is verschillend en, afhankelijk van het type. Een Piper Cub komt op f 55,- per vlieguur. „De meeste verzoeken om een proefles komen van mensen die op de een of andere manier, bewust of onbewust, altijd al van vliegen heb ben gedroomd. Het komt nauwelijks voor dat je van de ene dag op de andere van een ongeïnteresseerde een geestdriftige leerling-vlieger kunt maken", zegt de heer Grave maker, stichter en directeur van King Air Service en, thans de trotse reder van een vloot van zes vliegtuigen. Spectaculaire uitbreiding van deze vloot op tamelijk korte termijn is niet uitgesloten. „We beginnen altijd met de men sen op hun gemak te stellen. Het mag dan statistisch vaststaan dat vliegen veiliger is dan autorijden; voor de doorsnee-mens blijft het iets onge woons. Zelfs als ze wéten dat het

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 15