P. van TILBURG-BASTIANEN 'ferbet V W1600 TL automatic: duur maar betrouwbaar ÏARVO weekind Flat wassette voor auto en de vakantie Folder over hogere huren NIEUWE UITVOERING NU BOVEN l)E NEGEN MILLE tips-tips-tips-tips U vraagt maar computer land m ons Bloesemtochten Wandelen Deelerwoud Exposities Vroeger ging hij er voor naar Londen. Tegenwoordig koopt hij zijn Rodex comfortabel bij Hendriksen. s. Diverse gedistingeerde kleuren. Dat is hem die Delft krijgt grootste Luns vraagt in Bonn; Schoolvakanties N.R.-West falen in '69 na juli? Kruisinga; over brood Overdrijving in reclame hoort er bij... DAGBLAD De matras I waarop U wérkelijk uitrust! Van DRAKA. MOTOR: In verge lijking met het reeds enige jaren bestaan- ira de .model, is er mo- '*'-3ul torisch geen verschil aMII gekomen. Ook in de ze Automatic" is de 1 vier-cilinder boxer- 01® motor te vinden, die WW achterin is geplaatst. De cilinderinhoud be draagt 1584 cc en le- vert bij 4600 toeren I turl per minuut een maximum - vermogen van 65 SAE-pk. On danks het feit dat we hier te doen hebben met een luchtgekoelde mo tor, neemt het krachtbron-volume in het interieur geen hinderlijke vormen aan. TRANSMISSIE: De automaat om vat naast een koppelomvormer, een planetair tandwielstelsel met drie versnellingen vooruit. De koppelom vormer zorgt er echter voor dat een belangrijk verlies aan motorvermo gen gaat optreden, waardoor de top snelheid in vergelijking met de handgeschakelde 1600 TL belang rijk lager ligt. Tevens mist men in deze automaat de vierde versnel ling. De grote reductie van de kop pelomvormer, die iedere schok- weging bij het op- en terugschake len volledig opvangt, brengt wel met zich mee dat de wagen onder alle omstandigheden „kruipneigin- gen" vertoont. Bij het starten van de wagen bij koud weer, waardoor de automatische choke onmiddellijk in werking treedt, zorgt het hoge stationaire toerental ervoor dat als het rempedaal tenminste niet stevig wordt ingetrapt de wagen onmid dellijk wegrijdt. Via de keuzehandel, die op de transmissietunnel staat, kaïn men uit zes mogelijkheden kiezen: drie versnellingen vooruit, een neutrale stand waarin men de wagen kan starten, een goed vergrende achter uitversnelling en een parkeerstand, waardoor de versnellingsbak voile- dig geblokkerd wordt. De eerste en tweede stand zijn alleen van nut bij fel accelereren of het rijden op sterk stijgende of dalende wegen. In stand drie liggen alle vooruit versnellingen ineens binnen het au tomatische bereik. Het „kick-down" systeem (helemaal intrappen van het gaspedaal) brengt met zich mee lllllllilllllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIII Om het wassen van de auto voor vele Nederlanders weer iets aantrek kelijker te maken is een FLAT-WAS SETTE geïntroduceerd. Uit de naain van het produkt is reeds af te lei den dat het hulpmiddel ditmaal vooral belangrijk is voor hen die in een flat wonen en vrij moeilijk een slang aan de waterkraan kun nen bevestigen. De flatbewoners behoeven zich nu niet meer te behelpen met een spons en een emmer met water, met als groot nadeel dat het water na even wassen al vuil en zanderig wordt De Flat-wassette, door Boersma Plastic NV te Leeuwarden uitge bracht, bestaat uit een autoborstel met slang plus een watertank waar op door middel van een bijbe horend voetpompje een geringe luchtdruk wordt gebracht die voor de watertoevoer zorgt. Daardoor be hoeft men tijdens het wassen slechts a£ en toe van het pompje gebruik te maken. Een nadeel blijft natuurlijk altijd, dat de gevulde watertank niet al leen zwaar is, maar tevens ook maar een beperkte hoeveelheid wa ter kan bevatten. Het systeem is echter in zoverre een belangrijke uit komst dat men altijd met schoon wa ter werkt. Bovendien is de Flatwas- sette (prijs van de gehele set f 29,80) ook in de vakantie bruikbaar. Het systeem kan namelijk ook geleverd worden met een scliuifkraan. dat men onder de 90 km per uur automatisch snel kan terugschakelen. ACCELERATIE: In vergelijking met de handgeschakelde 1600 TL is er weinig verschil in de acceleratie tijden merkbaar. Boven de 100 km per uur is de automatic zelfs veel trager. De acceleratie-tijden waren 0-40 km per uur in 5.1 sec.; 0-60 km per uur in 7.3 sec.; 080 km per uur in 13 sec.; 0-100 km per uur in 24.1 sec.; 0-120 km per uur in 42.2 sec.; van 80-100 km per uur in 11.4 sec. Het snelheidsbereik in de drie ver snellingen is: 1ste van 0-55 km per uur; 2de van 20-90 km per uur en 3de van 30-130 km per uur. De top snelheid bedroeg 132 km per uur, terwijl dit voor de normale 1600 TL iets meer dan 140 km per uur is. BESTURING: De toepassing van de nieuwe achterwielophanging-con structie heeft er toe bijgedragen dat het stuurkarakter van de wagen vrijwel neutraal is geworden. De besturing is vrij direct en wat zwaar, maar is nog altijd onnauw keurig gebleven. De draaicirkel is 11,2 meter. WEGLIGGING: De nieuwe ach terasconstructie met dubbele kruis- koppelingen in de aandrijfassen is de wegligging ten goede gekomen. De wagen is achter beslist stabieler geworden, waardoor ook de zijwind gevoeligheid wat minder is gewor den. In snel genomen bochten „breekt" de achteras niet uit, ter wijl zich ook geen dribbelverschijn selen voordoen. VERING: Is wat stug maar al leszins aanvaardbaar. REMMENSchijfremmen voor, trommelremmen achter en een ge scheiden remcircuit. De remvertra- ging is ruim voldoende, terwijl de wagen ook bij veelvuldig remmen op hoge snelheid goed in de koers blijft. Het rempedaal vraagt echter een te grote druk, terwijl de plaat sing van dit pedaal ook wat onlo gisch is: ten. opzichte van het gas pedaal veel te hoog. CARROSSERIE: Twee deurs zelf dragend. De afwerking staat op nieuw op zeer hoog peil. Het zicht naar voren is ruim voldoende, maar de scheerraampjes en de zogenaam de fast-backlijn zorgen ervoor dat zowel zijwaarts als naar achteren het zicht niet honderd procent is. De afmetingen zijn: lengte 422 cm; breedte 160 cm en hoogte 147 cm. COMFORT: Door het ontbreken van overtollige motor on rijwindge- luid (wat dit laatste betreft sloten ook bij deze Volkswagen de portie ren en ramen perfect) is het in het keurig verzorgde interieur heerlijk stil. De gescheiden voorstoelen, die wat hard zijn. zitten goed en geven het lichaam ook zijdelings veel steun. De rugleuning is voldoende verstelbaar. Voor de passagiers op de achterbank (hooguit twee volwas senen) is de hoofdruimte wat be perkt. Verder is het gewijzigde ven- tilatie-systeem nog niet voldoende om condensvorming op de ruiten te gen te gaan. De verwarming komt wat laat op toeren. BENZINE-VERBRUIK: In verge lijking met de normale 1600 TL ligt het benzine-verbruik hoger. Was het gemiddelde verbruik tijdens een test met de 1600 TL 1:11,5, ditmaal kwa- De lichtwerkende keuzehandel voor de automatische versnellings bak is op de transmissietunnel ge plaatst. De handel ligt goed bin- nenhandbereik maar door het ont breken van een verlichting op het keuze-paneel, is het 's avonds niette zien in welke stand de handel staat. CONCLUSIE: Het bedieningsge mak in deze automatic is bijzonder groot, maar de prijs die men ervoor moet betalen is wel wat fors. Ver der hadden wij het motorvermogen van deze wagen graag wat opge voerd gezien. Voor een prijs van f 9.280,- mag men toch een automo biel verwachten die ook boven de 100 km per uur wat feller in de ac celeratie is en een hogere topsnel heid kan bereiken. Hier tegenover staat natuurlijk dat men nu over een motor beschikt die een zeer lan ge levensduur heeft en een automo biel die een minimum aan onder houd vraagt. Verder nog een tip voor toekomstige kopers: met het oog op de oververhitting van de transmissie mag met de automati sche Volkswagen niet gesleept wor den. IIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII! rpwaalfvolts elektrische installa ties hebben bepaalde voordelen ten opzichte van de conventio nele zesvolts installatie. Bij gelijk blijvend vermogen (Watts) is n.I. het spanningsverlies bij twaalf volt de helft kleiner zodat de lampen relatief meer licht geven, de start motor krachtiger en vooral feller is, de batterij een kleinere capaciteit kan hebben en de kabels dunner kunnen worden uitgevoerd. Tndien u niet heel zeker is om trent het ..smeerverleden" van uw pas aangekochte „gebruikte" auto dan doet u heel verstandig geen enkel risico te nemen maar te be sluiten de olie van de motor, van de versnellingsbak en de eventueel aan wezige cardan direct te laten verver sen alsmede de auto (zonodig) ge heel te laten doorsmeren. Alleen dan weet u zeker, dat smeertechnisch alles in orde is en kunt u met een schone lei beginnen de voorgeschre ven olieverversingen en smeerbeur- ten te laten uitvoeren. probeer het olieverversen van uw motor zo te regelen dat dit kan gebeuren terwijl de motor nog warm is. De dan nog vrij dunne olie laat zich beter aftappen zodat de kans dat er vuile olieresten, drab en water achterblijven maar zeer gering is. Als ook het oliefil- terelement vernieuwd moet worden dan kunt u dit het beste combine ren met een olieverversingsbeurt. glechte klinknagelverbindingen kunnen resulteren in het los scheuren van de op elkaar ge klonken metaaldelen. Als u hierbij b.v. denkt aan de geklonken bladen van de ventilator dan kunt u Ach wel voorstellen wat daar de gevol gen van zouden kunnen zijn. Door een licht hamertje op de klinknagel koppen te tikken kunt u horen, of de verbinding al dan niet nog in orde is. Een helder metaal geluid duidt op een goede verbinding terwijl een dof geluid het tegenovergestelde aan toont. Dat u daar in het laatste ge val iets aan moet laten doen spreekt wel vanzelf. In de tips van de vorige week heb ik gelezen over de zijwind gevoeligheid van auto's en die zak jes zand in het vooronder. Moet ik nu, schrijft de heer S. te Prinsen beek, hieruit concluderen dat deze zijwindgevoeligheid zich alleen open baart bij auto's waar de motor ach terin zit omdat men nu eenmaal geen ballast naast een motor kan plaatsen? Inderdaad is het zo, dat de auto met achterin gebouwde motor in het algemeen meer gevoelig is voor zij wind dan de auto, waarin het motor gewicht hoofdzakelijk op de voorwie len drukt. Zoals gezegd kan dit na deel echter voor een groot deel wor den weggenomen door de gewichts- druk op de voorwielen te vergroten. Een gunstige bijkomstigheid is dat hierdoor ook het remblokkeringsmo- ment van de voorwielen wordt ver laat. Volledigheidshalve willen we toch ook nog even op een paar plus punten van de „motor achterin" wij zen en wel het ontbreken van de vaak hinderlijke cardantunnel en de veel kortere uitlaat waardoor meer waterdamp naar buiten wordt af gevoerd waardoor de roestvorming in het uitlaatsysteem wordt be perkt. (Vain onze redactie binnenland) DELFT De technische hoge school in Delft krijgt de beschikking over de grootste computer in ons land ten behoeve van het wetenschappe lijk oniderwijls. Aangeschaft wordt een IBM-machine, die de mogelijk heid heeft tot honderd aansluitingen op afstand. Op de computer zullen twintig laboratoria van de technische hogeschool, alsmede de rijksuniver siteit te Leiden worden aangesloten, Dit heeft prof. dr. E. van Spiegel op een persconferentie in Delft me degedeeld. Binnen enkele jaren zal de computer zestig aansluitingen hebben. De computer, die wordt aangeschaft is van de zgn. derde generatie. Voorts zal worden aangekocht een hybride-machine, die in de eerste helft van 1969 zal worden geplaatst en eveneens ten dienste zal staan van het wetenschappelijk onderwijs. Met de nieuwe aanschaffingen is een be drag gemoeid van 21 miljoen gulden. Aan de wiskundige afdeling van de technische hogeschool is inmiddels de, mogelijkheid geschapen om af te studeren in de computerwetenschap. Een aparte afdeling voor computer wetenschap is nog niet gecreëerd, omdat de daaraan verbonden kosten te hoog zijn. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft een folder over de facultatieve huurverhoging samenge steld. Door de wijziging van de huurwet wordt het mogelijk, dat verhuurders en huurders in vijf provincies en een aantal gemeenten daarbuiten onder handelen over jaarlijkse huurverho gingen van maximaal vier percent. Het gaat hier om woningen en ande re panden in de provincies Zuid en Noord-Holland, Utrecht, Over ijssel, Gelderland en 34 gemeenten in het noorden en zuiden van ons land. Alle gegevens over deze niet verplichte huurverhoging zijn in de folder te vinden. Bij de afdeling Voorlichting van het Ministerie van Volkshuisvesting, Van Alkemade- laan 85, Den Haag, kan de folder worden aangevraagd. Mocht u voornemens zijn dit sei zoen een bloesemtocht te maken, stel het dan niet te lang uit, anders kon het wel eens gebeuren, dat u langs boomgaarden komt, die hun pracht en praal al hebben verloren en dat u meer blad dan bloesem ziet. Alles is in 'de warme dagen, waarmede april een record vestigde, ongewoon snel gegroeid. Het feest van de bloe sem (en de bollen) zal ditmaal ver moedelijk korter duren dan andere jaren. Vooral als dan ook nog on weer rnet prensregens en rukwinden een aanval op de vederlichte bloesem doet. We hebben u al medegedeeld in welke, van ons gewest uit het snelst te bereiken gebieden de bloeiende vruchtbomen in geconcentreerde aantallen zijn te vinden. De plaatse lijke vvv-kantoren beschikken over beschrijvingen van mooie tochten, die ze u, ais u er om vraagt, graag ter beschikking stellen. Maar u zoudt ook eens naar Zeeland kunnen gaan. Rond Kapelle-Biezelinge, Wemeldin- ge, Kattendijke en Kloetinge is er dit weekend aan bloeiende pere- en pruimebomcn veel moois te vinden. En u moet u niet verbazen als u er al wat roze en witte bloesem van appelbomen tussen vindt. De ANWB lieeft ten posten van de stad Utrecht twee bloesemwandelin- gen uitgezet langs voornamelijk kerse- en pereboomgaarden. Bij de (ADVERTENTIES) Dealer voor BREDA - ETTEN en OMSTREKEN BREDA: Ginnekenweg 25 - Tel. 22488 Baeker en Ruebweg 2, tel. 25700 ETTENNij verheit! sweg 33 - Tel. 3535 startplaats aan de Camminghalaan in Bunnïk kunnen wandelaars kiezen uit twee trajecten van 12 en 19 km. De bollen in en om Keukenhof doen het nog goed. De koude kassen staan vol vroege tulpen, die ook op de velden reeds zijn verschenen naast velerlei hyacinten, tulipa's en late narcissen. Madurodam tussen Den Haag en Scheveningen heeft, nadat minister Witteveen heit onlangs heeft geopend, al weer vele bezoekers ge had. Maar u hebt nog vele maanden gelegenheid het miniatuurstadje te bezoeken en u kunt dat beter doen in combinatie met een bezoek aan het warme strand. Tenzij u al eerder wilt zien wat er na de brand van de Scheveningse pier is overgebleven. Onze eigen Merijn heeft het u al verteld, maar we vermelden het ook graag nog eens bij de weekendtips: De vereniging tot behoud van Na tuurmonumenten heeft het prachtige Deelerwoud, even ten noorden van Arnhem, aangekocht. Het wordt op 1 mei voor het publiek opengesteld. De ingang is gelegen aan de weg tussen Schaarsbergen en Hoenderloo. Maar u moet bij deze gelegenheid de hond thuis laten. Het wild in dit natuurgebied, dat nooit voor het pu bliek toegankelijk is geweest, is zeer schuw, zodat in de wildbaan geen honden, zelfs niet aan de lijn, wor den toegelaten. En natuurlijk geen fietsen, geen brommers, geen auto's. Alleen maar wandelen in de rust van een prachtig gebied. Bent u dan nog niet uitgekeken, dan kunt u ook nog een bezoek brengen aan het aan grenzende nationale park De Hoge Veluwe. Maar daar kunt u weer van uw vervoermiddel gebruik maken. In Harderwijk wordt 17 mei een nieuwe overdekte hal voor het dol finarium in gebruik genomen. Die hal heeft een middellijn van zeven envijftig meter en kan vijfentwintig honderd bezoekers een zitplaats bieden. Daarmee beschikt Harder wijk over het grootste dolfinarium ter wereld. Tijdens de paasdagen trok de dolfijnenshow zestienduizend bezoekers, dat zijn er driemaal zo veel als op de paasdagen van 1967. Zou het nu erg slecht weer zijn tijdens het komende weekend en u wilt er toch uit, denk dan eens aan het Evoluon in Eindhoven. Deze per manente expositie ('s zaterdags van 1018, 's zondags van 1318 uur ge opend) biedt een fascinerend schouw spel van klank, kleur en beweging en geeft een beeld van de fantasti sche wereld der wetenschap. Als u dan toch in Eindhoven bent en belangstelling hebt voor eigen tijdse kunst, zoudt u nog een bezoek kunnen brengen aan het Van Abbe- museum, waar een drietal belang rijke collecties kunstwerken uit de nieuwste stromingen als nouveau réalisme, minimal art en pop art zijn bijeengebracht. Het zijn collecties uit particulier bezit. BEN VAN ZEELAND (ADVERTENTIE) In Nederland valt gemiddeld 1500 mm regen per jaar. Menige week telt meer regen- dan werkdagen. Toch wil een man van stijl er zelfs onder de regenachtigste omstandigheden korrekt en elegant uitzien. Daarom importeerden wij voor hem de Rodex raincoat. Stijlvolle Londense mode van Egyptisch katoen, voor Hollands weer. Geheel waterafstotend. QQQpV n. 238 gulden wel waard, dachten we. Een retourtje Londen is duurder. De afwerking van de Volkswagen 1600 TL Automatic staat zowel van binnen als van buiten op bijzonder hoog peil. De toenemende verkeersdrukte vraagt van de automobilisten een steeds grotere aandacht en een sterker concentratievermogen. De automatische versnellingsbakken, die in steeds meer modellen leverbaar worden, zijn in dat kader gezien een erg belangrijk hulpmiddel. Ook het machtige Volks- wageneoncern heeft dit ingezien en introduceerde eind vorig jaar reeds op de kleinere typen een halfautomatische versnellingsbak die als extra lever baar is. Dit jaar heeft men de serie aangevuld met een vol-automatische versnelingsbak op de grotere modellen die tegen een meerprijs van 1040 gulden te verkrijgen is. Hierdoor is de 1600 TL Automatic echter in de prijs klasse boven de 9000 gulden terechtgekomen (standaarduitvoering f 8.240 plus de meerprijs van f 1.040). Over deze uitvoering, waarbij het vloeiend verloop van de schakelmomenten wei de meest opvallende eigenschap is, handelt ditmaal onze road-test. men we uit op een gemiddeld ver bruik van 1:10,4. Tijdens een snelle rit werd met een liter superbenzi- ne 8,2 kilometer afgelegd en tijdens een rustig gereden traject was het verbruik 1:11,7. PRIJS: Volkswagen 1600 TL f 8.240,- met stalen schuifdak f 8.770,-; meerprijs voor automati sche versnellingsbak f 1.040,-; meer prijs voor kunstlederen bekleding f 60,-. Dit heeft de staatssecretaris van economische zaken, drs. L. J. M. van Son, meegedeeld in antwoord op vragen van het Tweede-Kamerlid dr. J. G. H. Tans (PvdA). Deze stappen hebben tevens ten doel te bereiken dat de betrokken Nederlandse en Duitse instanties volgende jaren opnieuw overleg zul len plegen over vakantiespreiding. Het feit dat de schoolvakanties in Noordrijn-Westfalen dit jaar samen vallen met de Nederlandse school vakanties is geen aanleiding om de subsidiëring van de stichting Recre atie, die volgens plan na toekenning van drie maal 100.000 gulden per jaar in 1968 werd beëindigd, te her stellen. DEN HAAG (ANP) Minister Roolvink (Soc. Zaken) heeft minister Luns (Buitenl. Zaken) gevraagd op korte termijn bij de Westduitse in stanties stappen te ondernemen om te bereiken dat de schoolvakantie in Noordrijn-Westfalen althans het vol gende jaar niet in juli wordt vast gesteld. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Het Tweede-Kamer lid Imkamp (D '66) heeft zich op gewonden over de reclame die voor een bepaalde broodsoort wordt ge maakt, omdat voor de ingrediënten en de bereidingswijze woorden als „natuurzuiver", „natuurbrood" en „natuurwit" zijn gebruikt. Wat houdt dat „natuur" in, is dat geen misleidende aanduiding? Zo heeft hij staatssecretaris Kruisinga (Volksgezondheid) schriftelijk ge vraagd. De producenten van dat brood doe len op de omstandigheid, dat geen melkbleekmiddelen worden gebruikt in de voor dit brood gebezigde bloem, zo verklaart de staatssecretaris in zijn antwoord. Om die reden heeft het woord „natuurwit" nog wel enige grond, maar die andere woorden hebben geen wezenlijke betekenis. Die aanduidingen moet men zien in het kader van de wijze van aanprijzing, die de reclame gebruikt. Dan ge bruikt men wel meer aanduidingen, die niet geheel exact zijn of waarin wat overdrijving schuilt. Hij heeft dan ook geen behoefte om zelf maat regelen te treffen. (ADVERTENTIES) morgia nesnen.*» zelf proeven!

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 15