P. van TILBURG-BASTIANEN
'ferbet
V W1600 TL automatic:
duur maar betrouwbaar
ÏARVO
weekind
Flat wassette
voor auto en
de vakantie
Folder over
hogere huren
NIEUWE UITVOERING
NU BOVEN l)E
NEGEN MILLE
tips-tips-tips-tips
U vraagt maar
computer
land
m ons
Bloesemtochten
Wandelen
Deelerwoud
Exposities
Vroeger ging hij er voor naar Londen.
Tegenwoordig koopt hij zijn
Rodex comfortabel bij Hendriksen.
s. Diverse gedistingeerde kleuren. Dat is hem die
Delft krijgt
grootste
Luns vraagt in Bonn;
Schoolvakanties
N.R.-West falen
in '69 na juli?
Kruisinga; over brood
Overdrijving
in reclame
hoort er bij...
DAGBLAD
De matras
I waarop U
wérkelijk
uitrust!
Van
DRAKA.
MOTOR: In verge
lijking met het reeds
enige jaren bestaan-
ira de .model, is er mo-
'*'-3ul torisch geen verschil
aMII gekomen. Ook in de
ze Automatic" is de
1 vier-cilinder boxer-
01® motor te vinden, die
WW achterin is geplaatst.
De cilinderinhoud be
draagt 1584 cc en le-
vert bij 4600 toeren
I turl per minuut een
maximum - vermogen
van 65 SAE-pk. On
danks het feit dat we hier te doen
hebben met een luchtgekoelde mo
tor, neemt het krachtbron-volume
in het interieur geen hinderlijke
vormen aan.
TRANSMISSIE: De automaat om
vat naast een koppelomvormer, een
planetair tandwielstelsel met drie
versnellingen vooruit. De koppelom
vormer zorgt er echter voor dat een
belangrijk verlies aan motorvermo
gen gaat optreden, waardoor de top
snelheid in vergelijking met de
handgeschakelde 1600 TL belang
rijk lager ligt. Tevens mist men in
deze automaat de vierde versnel
ling. De grote reductie van de kop
pelomvormer, die iedere schok-
weging bij het op- en terugschake
len volledig opvangt, brengt wel
met zich mee dat de wagen onder
alle omstandigheden „kruipneigin-
gen" vertoont. Bij het starten van
de wagen bij koud weer, waardoor
de automatische choke onmiddellijk
in werking treedt, zorgt het hoge
stationaire toerental ervoor dat als
het rempedaal tenminste niet stevig
wordt ingetrapt de wagen onmid
dellijk wegrijdt.
Via de keuzehandel, die op de
transmissietunnel staat, kaïn men
uit zes mogelijkheden kiezen: drie
versnellingen vooruit, een neutrale
stand waarin men de wagen kan
starten, een goed vergrende achter
uitversnelling en een parkeerstand,
waardoor de versnellingsbak voile-
dig geblokkerd wordt. De eerste en
tweede stand zijn alleen van nut bij
fel accelereren of het rijden op
sterk stijgende of dalende wegen.
In stand drie liggen alle vooruit
versnellingen ineens binnen het au
tomatische bereik. Het „kick-down"
systeem (helemaal intrappen van
het gaspedaal) brengt met zich mee
lllllllilllllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIII
Om het wassen van de auto voor
vele Nederlanders weer iets aantrek
kelijker te maken is een FLAT-WAS
SETTE geïntroduceerd. Uit de naain
van het produkt is reeds af te lei
den dat het hulpmiddel ditmaal
vooral belangrijk is voor hen die
in een flat wonen en vrij moeilijk
een slang aan de waterkraan kun
nen bevestigen.
De flatbewoners behoeven zich nu
niet meer te behelpen met een spons
en een emmer met water, met als
groot nadeel dat het water na even
wassen al vuil en zanderig wordt
De Flat-wassette, door Boersma
Plastic NV te Leeuwarden uitge
bracht, bestaat uit een autoborstel
met slang plus een watertank waar
op door middel van een bijbe
horend voetpompje een geringe
luchtdruk wordt gebracht die voor
de watertoevoer zorgt. Daardoor be
hoeft men tijdens het wassen slechts
a£ en toe van het pompje gebruik
te maken.
Een nadeel blijft natuurlijk altijd,
dat de gevulde watertank niet al
leen zwaar is, maar tevens ook
maar een beperkte hoeveelheid wa
ter kan bevatten. Het systeem is
echter in zoverre een belangrijke uit
komst dat men altijd met schoon wa
ter werkt. Bovendien is de Flatwas-
sette (prijs van de gehele set f 29,80)
ook in de vakantie bruikbaar. Het
systeem kan namelijk ook geleverd
worden met een scliuifkraan.
dat men onder de 90 km per uur
automatisch snel kan terugschakelen.
ACCELERATIE: In vergelijking
met de handgeschakelde 1600 TL is
er weinig verschil in de acceleratie
tijden merkbaar. Boven de 100 km
per uur is de automatic zelfs veel
trager. De acceleratie-tijden waren
0-40 km per uur in 5.1 sec.; 0-60 km
per uur in 7.3 sec.; 080 km per uur
in 13 sec.; 0-100 km per uur in 24.1
sec.; 0-120 km per uur in 42.2 sec.;
van 80-100 km per uur in 11.4 sec.
Het snelheidsbereik in de drie ver
snellingen is: 1ste van 0-55 km per
uur; 2de van 20-90 km per uur en
3de van 30-130 km per uur. De top
snelheid bedroeg 132 km per uur,
terwijl dit voor de normale 1600 TL
iets meer dan 140 km per uur is.
BESTURING: De toepassing van
de nieuwe achterwielophanging-con
structie heeft er toe bijgedragen dat
het stuurkarakter van de wagen
vrijwel neutraal is geworden. De
besturing is vrij direct en wat
zwaar, maar is nog altijd onnauw
keurig gebleven. De draaicirkel is
11,2 meter.
WEGLIGGING: De nieuwe ach
terasconstructie met dubbele kruis-
koppelingen in de aandrijfassen is
de wegligging ten goede gekomen.
De wagen is achter beslist stabieler
geworden, waardoor ook de zijwind
gevoeligheid wat minder is gewor
den. In snel genomen bochten
„breekt" de achteras niet uit, ter
wijl zich ook geen dribbelverschijn
selen voordoen.
VERING: Is wat stug maar al
leszins aanvaardbaar.
REMMENSchijfremmen voor,
trommelremmen achter en een ge
scheiden remcircuit. De remvertra-
ging is ruim voldoende, terwijl de
wagen ook bij veelvuldig remmen
op hoge snelheid goed in de koers
blijft. Het rempedaal vraagt echter
een te grote druk, terwijl de plaat
sing van dit pedaal ook wat onlo
gisch is: ten. opzichte van het gas
pedaal veel te hoog.
CARROSSERIE: Twee deurs zelf
dragend. De afwerking staat op
nieuw op zeer hoog peil. Het zicht
naar voren is ruim voldoende, maar
de scheerraampjes en de zogenaam
de fast-backlijn zorgen ervoor dat
zowel zijwaarts als naar achteren
het zicht niet honderd procent is.
De afmetingen zijn: lengte 422 cm;
breedte 160 cm en hoogte 147 cm.
COMFORT: Door het ontbreken
van overtollige motor on rijwindge-
luid (wat dit laatste betreft sloten
ook bij deze Volkswagen de portie
ren en ramen perfect) is het in het
keurig verzorgde interieur heerlijk
stil. De gescheiden voorstoelen, die
wat hard zijn. zitten goed en geven
het lichaam ook zijdelings veel
steun. De rugleuning is voldoende
verstelbaar. Voor de passagiers op
de achterbank (hooguit twee volwas
senen) is de hoofdruimte wat be
perkt. Verder is het gewijzigde ven-
tilatie-systeem nog niet voldoende
om condensvorming op de ruiten te
gen te gaan. De verwarming komt
wat laat op toeren.
BENZINE-VERBRUIK: In verge
lijking met de normale 1600 TL ligt
het benzine-verbruik hoger. Was het
gemiddelde verbruik tijdens een test
met de 1600 TL 1:11,5, ditmaal kwa-
De lichtwerkende keuzehandel
voor de automatische versnellings
bak is op de transmissietunnel ge
plaatst. De handel ligt goed bin-
nenhandbereik maar door het ont
breken van een verlichting op het
keuze-paneel, is het 's avonds niette
zien in welke stand de handel staat.
CONCLUSIE: Het bedieningsge
mak in deze automatic is bijzonder
groot, maar de prijs die men ervoor
moet betalen is wel wat fors. Ver
der hadden wij het motorvermogen
van deze wagen graag wat opge
voerd gezien. Voor een prijs van
f 9.280,- mag men toch een automo
biel verwachten die ook boven de
100 km per uur wat feller in de ac
celeratie is en een hogere topsnel
heid kan bereiken. Hier tegenover
staat natuurlijk dat men nu over
een motor beschikt die een zeer lan
ge levensduur heeft en een automo
biel die een minimum aan onder
houd vraagt. Verder nog een tip
voor toekomstige kopers: met het
oog op de oververhitting van de
transmissie mag met de automati
sche Volkswagen niet gesleept wor
den.
IIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!
rpwaalfvolts elektrische installa
ties hebben bepaalde voordelen
ten opzichte van de conventio
nele zesvolts installatie. Bij gelijk
blijvend vermogen (Watts) is n.I.
het spanningsverlies bij twaalf volt
de helft kleiner zodat de lampen
relatief meer licht geven, de start
motor krachtiger en vooral feller is,
de batterij een kleinere capaciteit
kan hebben en de kabels dunner
kunnen worden uitgevoerd.
Tndien u niet heel zeker is om
trent het ..smeerverleden" van
uw pas aangekochte „gebruikte"
auto dan doet u heel verstandig geen
enkel risico te nemen maar te be
sluiten de olie van de motor, van de
versnellingsbak en de eventueel aan
wezige cardan direct te laten verver
sen alsmede de auto (zonodig) ge
heel te laten doorsmeren. Alleen dan
weet u zeker, dat smeertechnisch
alles in orde is en kunt u met een
schone lei beginnen de voorgeschre
ven olieverversingen en smeerbeur-
ten te laten uitvoeren.
probeer het olieverversen van uw
motor zo te regelen dat dit kan
gebeuren terwijl de motor nog
warm is. De dan nog vrij dunne
olie laat zich beter aftappen zodat
de kans dat er vuile olieresten,
drab en water achterblijven maar
zeer gering is. Als ook het oliefil-
terelement vernieuwd moet worden
dan kunt u dit het beste combine
ren met een olieverversingsbeurt.
glechte klinknagelverbindingen
kunnen resulteren in het los
scheuren van de op elkaar ge
klonken metaaldelen. Als u hierbij
b.v. denkt aan de geklonken bladen
van de ventilator dan kunt u Ach
wel voorstellen wat daar de gevol
gen van zouden kunnen zijn. Door
een licht hamertje op de klinknagel
koppen te tikken kunt u horen, of
de verbinding al dan niet nog in orde
is. Een helder metaal geluid duidt
op een goede verbinding terwijl een
dof geluid het tegenovergestelde aan
toont. Dat u daar in het laatste ge
val iets aan moet laten doen spreekt
wel vanzelf.
In de tips van de vorige week
heb ik gelezen over de zijwind
gevoeligheid van auto's en die zak
jes zand in het vooronder. Moet ik
nu, schrijft de heer S. te Prinsen
beek, hieruit concluderen dat deze
zijwindgevoeligheid zich alleen open
baart bij auto's waar de motor ach
terin zit omdat men nu eenmaal
geen ballast naast een motor kan
plaatsen?
Inderdaad is het zo, dat de auto
met achterin gebouwde motor in het
algemeen meer gevoelig is voor zij
wind dan de auto, waarin het motor
gewicht hoofdzakelijk op de voorwie
len drukt. Zoals gezegd kan dit na
deel echter voor een groot deel wor
den weggenomen door de gewichts-
druk op de voorwielen te vergroten.
Een gunstige bijkomstigheid is dat
hierdoor ook het remblokkeringsmo-
ment van de voorwielen wordt ver
laat. Volledigheidshalve willen we
toch ook nog even op een paar plus
punten van de „motor achterin" wij
zen en wel het ontbreken van de
vaak hinderlijke cardantunnel en de
veel kortere uitlaat waardoor meer
waterdamp naar buiten wordt af
gevoerd waardoor de roestvorming
in het uitlaatsysteem wordt be
perkt.
(Vain onze redactie binnenland)
DELFT De technische hoge
school in Delft krijgt de beschikking
over de grootste computer in ons land
ten behoeve van het wetenschappe
lijk oniderwijls. Aangeschaft wordt
een IBM-machine, die de mogelijk
heid heeft tot honderd aansluitingen
op afstand. Op de computer zullen
twintig laboratoria van de technische
hogeschool, alsmede de rijksuniver
siteit te Leiden worden aangesloten,
Dit heeft prof. dr. E. van Spiegel
op een persconferentie in Delft me
degedeeld. Binnen enkele jaren zal
de computer zestig aansluitingen
hebben. De computer, die wordt
aangeschaft is van de zgn. derde
generatie.
Voorts zal worden aangekocht een
hybride-machine, die in de eerste
helft van 1969 zal worden geplaatst
en eveneens ten dienste zal staan van
het wetenschappelijk onderwijs. Met
de nieuwe aanschaffingen is een be
drag gemoeid van 21 miljoen gulden.
Aan de wiskundige afdeling van de
technische hogeschool is inmiddels de,
mogelijkheid geschapen om af te
studeren in de computerwetenschap.
Een aparte afdeling voor computer
wetenschap is nog niet gecreëerd,
omdat de daaraan verbonden kosten
te hoog zijn.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Het ministerie
van Volkshuisvesting en Ruimtelijke
Ordening heeft een folder over de
facultatieve huurverhoging samenge
steld.
Door de wijziging van de huurwet
wordt het mogelijk, dat verhuurders
en huurders in vijf provincies en een
aantal gemeenten daarbuiten onder
handelen over jaarlijkse huurverho
gingen van maximaal vier percent.
Het gaat hier om woningen en ande
re panden in de provincies Zuid
en Noord-Holland, Utrecht, Over
ijssel, Gelderland en 34 gemeenten
in het noorden en zuiden van ons
land. Alle gegevens over deze niet
verplichte huurverhoging zijn in de
folder te vinden. Bij de afdeling
Voorlichting van het Ministerie van
Volkshuisvesting, Van Alkemade-
laan 85, Den Haag, kan de folder
worden aangevraagd.
Mocht u voornemens zijn dit sei
zoen een bloesemtocht te maken, stel
het dan niet te lang uit, anders kon
het wel eens gebeuren, dat u langs
boomgaarden komt, die hun pracht
en praal al hebben verloren en dat
u meer blad dan bloesem ziet. Alles
is in 'de warme dagen, waarmede
april een record vestigde, ongewoon
snel gegroeid. Het feest van de bloe
sem (en de bollen) zal ditmaal ver
moedelijk korter duren dan andere
jaren. Vooral als dan ook nog on
weer rnet prensregens en rukwinden
een aanval op de vederlichte bloesem
doet.
We hebben u al medegedeeld in
welke, van ons gewest uit het snelst
te bereiken gebieden de bloeiende
vruchtbomen in geconcentreerde
aantallen zijn te vinden. De plaatse
lijke vvv-kantoren beschikken over
beschrijvingen van mooie tochten, die
ze u, ais u er om vraagt, graag ter
beschikking stellen. Maar u zoudt
ook eens naar Zeeland kunnen gaan.
Rond Kapelle-Biezelinge, Wemeldin-
ge, Kattendijke en Kloetinge is er
dit weekend aan bloeiende pere- en
pruimebomcn veel moois te vinden.
En u moet u niet verbazen als u er
al wat roze en witte bloesem van
appelbomen tussen vindt.
De ANWB lieeft ten posten van de
stad Utrecht twee bloesemwandelin-
gen uitgezet langs voornamelijk
kerse- en pereboomgaarden. Bij de
(ADVERTENTIES)
Dealer voor BREDA - ETTEN en
OMSTREKEN
BREDA: Ginnekenweg 25 - Tel. 22488
Baeker en Ruebweg 2, tel. 25700
ETTENNij verheit! sweg 33 - Tel. 3535
startplaats aan de Camminghalaan
in Bunnïk kunnen wandelaars kiezen
uit twee trajecten van 12 en 19 km.
De bollen in en om Keukenhof
doen het nog goed. De koude kassen
staan vol vroege tulpen, die ook op
de velden reeds zijn verschenen naast
velerlei hyacinten, tulipa's en late
narcissen. Madurodam tussen Den
Haag en Scheveningen heeft, nadat
minister Witteveen heit onlangs heeft
geopend, al weer vele bezoekers ge
had. Maar u hebt nog vele maanden
gelegenheid het miniatuurstadje te
bezoeken en u kunt dat beter doen
in combinatie met een bezoek aan
het warme strand. Tenzij u al eerder
wilt zien wat er na de brand van de
Scheveningse pier is overgebleven.
Onze eigen Merijn heeft het u al
verteld, maar we vermelden het ook
graag nog eens bij de weekendtips:
De vereniging tot behoud van Na
tuurmonumenten heeft het prachtige
Deelerwoud, even ten noorden van
Arnhem, aangekocht. Het wordt op
1 mei voor het publiek opengesteld.
De ingang is gelegen aan de weg
tussen Schaarsbergen en Hoenderloo.
Maar u moet bij deze gelegenheid de
hond thuis laten. Het wild in dit
natuurgebied, dat nooit voor het pu
bliek toegankelijk is geweest, is zeer
schuw, zodat in de wildbaan geen
honden, zelfs niet aan de lijn, wor
den toegelaten. En natuurlijk geen
fietsen, geen brommers, geen auto's.
Alleen maar wandelen in de rust
van een prachtig gebied. Bent u dan
nog niet uitgekeken, dan kunt u ook
nog een bezoek brengen aan het aan
grenzende nationale park De Hoge
Veluwe. Maar daar kunt u weer van
uw vervoermiddel gebruik maken.
In Harderwijk wordt 17 mei een
nieuwe overdekte hal voor het dol
finarium in gebruik genomen. Die
hal heeft een middellijn van zeven
envijftig meter en kan vijfentwintig
honderd bezoekers een zitplaats
bieden. Daarmee beschikt Harder
wijk over het grootste dolfinarium
ter wereld. Tijdens de paasdagen
trok de dolfijnenshow zestienduizend
bezoekers, dat zijn er driemaal zo
veel als op de paasdagen van 1967.
Zou het nu erg slecht weer zijn
tijdens het komende weekend en u
wilt er toch uit, denk dan eens aan
het Evoluon in Eindhoven. Deze per
manente expositie ('s zaterdags van
1018, 's zondags van 1318 uur ge
opend) biedt een fascinerend schouw
spel van klank, kleur en beweging
en geeft een beeld van de fantasti
sche wereld der wetenschap.
Als u dan toch in Eindhoven bent
en belangstelling hebt voor eigen
tijdse kunst, zoudt u nog een bezoek
kunnen brengen aan het Van Abbe-
museum, waar een drietal belang
rijke collecties kunstwerken uit de
nieuwste stromingen als nouveau
réalisme, minimal art en pop art zijn
bijeengebracht. Het zijn collecties uit
particulier bezit.
BEN VAN ZEELAND
(ADVERTENTIE)
In Nederland valt gemiddeld 1500 mm regen per jaar. Menige week
telt meer regen- dan werkdagen. Toch wil een man van stijl er
zelfs onder de regenachtigste omstandigheden korrekt en
elegant uitzien. Daarom importeerden wij voor hem de
Rodex raincoat. Stijlvolle Londense mode van Egyptisch
katoen, voor Hollands weer. Geheel waterafstotend.
QQQpV n. 238 gulden wel waard, dachten we. Een retourtje
Londen is duurder.
De afwerking van de Volkswagen 1600 TL Automatic staat zowel van binnen als van
buiten op bijzonder hoog peil.
De toenemende verkeersdrukte vraagt van de automobilisten een steeds
grotere aandacht en een sterker concentratievermogen. De automatische
versnellingsbakken, die in steeds meer modellen leverbaar worden, zijn
in dat kader gezien een erg belangrijk hulpmiddel. Ook het machtige Volks-
wageneoncern heeft dit ingezien en introduceerde eind vorig jaar reeds op
de kleinere typen een halfautomatische versnellingsbak die als extra lever
baar is. Dit jaar heeft men de serie aangevuld met een vol-automatische
versnelingsbak op de grotere modellen die tegen een meerprijs van 1040
gulden te verkrijgen is. Hierdoor is de 1600 TL Automatic echter in de prijs
klasse boven de 9000 gulden terechtgekomen (standaarduitvoering f 8.240
plus de meerprijs van f 1.040). Over deze uitvoering, waarbij het vloeiend
verloop van de schakelmomenten wei de meest opvallende eigenschap is,
handelt ditmaal onze road-test.
men we uit op een gemiddeld ver
bruik van 1:10,4. Tijdens een snelle
rit werd met een liter superbenzi-
ne 8,2 kilometer afgelegd en tijdens
een rustig gereden traject was het
verbruik 1:11,7.
PRIJS: Volkswagen 1600 TL
f 8.240,- met stalen schuifdak
f 8.770,-; meerprijs voor automati
sche versnellingsbak f 1.040,-; meer
prijs voor kunstlederen bekleding
f 60,-.
Dit heeft de staatssecretaris van
economische zaken, drs. L. J. M. van
Son, meegedeeld in antwoord op
vragen van het Tweede-Kamerlid dr.
J. G. H. Tans (PvdA).
Deze stappen hebben tevens ten
doel te bereiken dat de betrokken
Nederlandse en Duitse instanties
volgende jaren opnieuw overleg zul
len plegen over vakantiespreiding.
Het feit dat de schoolvakanties in
Noordrijn-Westfalen dit jaar samen
vallen met de Nederlandse school
vakanties is geen aanleiding om de
subsidiëring van de stichting Recre
atie, die volgens plan na toekenning
van drie maal 100.000 gulden per
jaar in 1968 werd beëindigd, te her
stellen.
DEN HAAG (ANP) Minister
Roolvink (Soc. Zaken) heeft minister
Luns (Buitenl. Zaken) gevraagd op
korte termijn bij de Westduitse in
stanties stappen te ondernemen om
te bereiken dat de schoolvakantie in
Noordrijn-Westfalen althans het vol
gende jaar niet in juli wordt vast
gesteld.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Het Tweede-Kamer
lid Imkamp (D '66) heeft zich op
gewonden over de reclame die voor
een bepaalde broodsoort wordt ge
maakt, omdat voor de ingrediënten
en de bereidingswijze woorden als
„natuurzuiver", „natuurbrood" en
„natuurwit" zijn gebruikt.
Wat houdt dat „natuur" in, is dat
geen misleidende aanduiding? Zo
heeft hij staatssecretaris Kruisinga
(Volksgezondheid) schriftelijk ge
vraagd.
De producenten van dat brood doe
len op de omstandigheid, dat geen
melkbleekmiddelen worden gebruikt
in de voor dit brood gebezigde bloem,
zo verklaart de staatssecretaris in
zijn antwoord. Om die reden heeft
het woord „natuurwit" nog wel enige
grond, maar die andere woorden
hebben geen wezenlijke betekenis. Die
aanduidingen moet men zien in het
kader van de wijze van aanprijzing,
die de reclame gebruikt. Dan ge
bruikt men wel meer aanduidingen,
die niet geheel exact zijn of waarin
wat overdrijving schuilt. Hij heeft
dan ook geen behoefte om zelf maat
regelen te treffen.
(ADVERTENTIES)
morgia nesnen.*»
zelf proeven!