Lager beroepsonderwijs en de MAMMOETWET een eigen huis binnen uw bereik BRUGKLAS VOOR JUISTE KEUZE Stet SCHEIDING IN PRAKTISCHE EN THEORETISCHE RICHTING Blüfblflblj TëB Oude man van zolder geduwd RIJKSPOSTSPAARBANK BOUWFONDS NEDERLANDSE GEMEENTEN waarii slank b« blijft Teb, voor een goed figuur. Want praktisch zonder calorieën. Dader veroordeeld Man gooit vrouw broodmes na Zuivelindustrie ontstemd over de melkprijs Snel, doeltreffend, De Rijkspostspaarbank en het Bouwfonds Nederlandse Gemeenten brengen samen BOEKJE OVER PARTIJ VERNIEUWING Regering wil taak van de pers vergemakkelij ken Aparte regeling onderwijs- omroep bepleit Risico Levensgevaarlijk Kans Witte boord Politie doodt student na vuurgevechten VENEZOLAANSE REGERINGSCRISIS Vijfjarenplan voor Latijns-Amerika Zacht en hééééél veel papier. If DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 25 APRIL 1963 25 Ook voor het lager beroeps onderwijs heeft de mammoetwet heel wat consequenties. Voor de genen die daarvan op de hoogte moeten zijn - en we denken dan op de eerste plaats aan veel ouders - leek het ons nuttig een tweetal deskundigen aan het woord te laten. Zij bespreken een aantal belangrijke details van het lager beroepsonderwijs nieuwe stijl. (ADVERTENTIE) (Van een medewerker) In de Mammoetwet is gesteld, dat van alle beroepsonderwijs één jaar van algemeen voortgezet onderwijs (a.v.o.) dient vooraf te gaan. Voor het Lager Beroeps Onderwijs (L.B.O.) wordt dit lager algemeen voortgezet onderwijs (l.a.v.o.) genoemd. Door dit l.a.v.o. tracht men de grondslag te leggen en uitgangspunten te bieden tot verder on derwijs fan produtct van Tha Coca-Cola Company UTRECHT (ANP) De politie rechter in Utrecht heeft gisteren de 36-jarige arbeider H. P. van P. ver oordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van twee maanden met een proeftijd van drie jaar en toezicht van de reclassering. Daarnaast moet van P. een on voorwaardelijke boete van 100, voldoen. De man stond terecht om dat hij zich zou hebben schuldig ge maakt aan het plegen van zware mishandeling op 30 maart 1966. De politierechter achtte het bewezen dat Van P. op die dag zijn collega, de thans 70-jarige H., opzettelijk van een 2.75 meter hoge opslagzolder bij een houthandel heeft geduwd. Als gevolg daarvan liep de oude man een heupfractuur op die opera tief moest worden behandeld. We zouden dit eerste leerjaar BRUGJAAR kunnen noemen. De be doeling is dat de leerling aan het einde van dit brugjaar de juiste weg gaat kiezen. Het kan zijn, dat hij/zij verder onderwijs op dezelfde school blijft volgen. Het is evenwel ook mo gelijk, om een ander passend school type te gaan volgen. Bijvoorbeeld een leerling van het brugjaar LTS stapt over naar 2e klas l.e.a.0. (zie hieronder). Hij maakt dit „overstap je", omdat in het brugjaar gebleken is, dat hij over te weinig technische vaardigheid beschikte, om met suc ces de l.t.s. te volgen. De vakken, die de leerlingen in het brugjaar onderwezen krijgen, zijn door de wet bepaald, nl.: Nederlandse tael, En gels, geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde, kennis der natuur, mu ziek, tekenen en handvaardigheid. Naast deze verplichte vakken, be zit ieder schoolbestuur de vrijheid om, niet alleen in het brugjaar- maar ook in de volgende jaren, een aantal lessen naar eigen keuze, facultatieve vakken, aan het leerplan toe te voe gen. Lager Technisch Onderwijs Nogmaals willen wij er op wijzen dat er na het verlaten van de basis school (lagere school) een goede keus dient te worden gemaakt voor het brugjaar. Er zijn twee brugklassen nl., een voor v.w.o. h.a.v.o. en m.a.v.o. en een voor het L.B.O. Ook bij het L.B.O. wordt getracht de leerling zo te vormen en op te leiden, dat hij later een gelukkig mens kan zijn. Op een lagere technische school (l.t.s) kan een leerling opgeleid wor den voor o.a.: metselaar, timmerman, metaalbewerker, brood- en banket bakker, automonteur, elektromon- teur en gawalo-installateur. In het brugjaar wordt de leerling nauw keurig geobserveerd en aan het ein de van dat jaar wordt hem 'een ad vies gegeven over de te kiezen rich ting. Na het brugjaar kennen we op een L.T.S. een P- (praktische) en T- (theoretische) groep. Iedere leerling krijgt dus een opleiding, aangepast aan zijn mogelijkheden. De jongens van de P-stroom, ont vangen een meer op het vak gerichte opleiding met daarbij een algemene vorming (Nederlands, maatschappij leer, wiskunde enz.). Na het behalen van het getuigschrift gaan deze jon gens werken en kunnen zij verder studeren via 't leerlingstelsel. De leerlingen v. d. T-stroom krijgen naast de op 't beroepgerichte vakken meer algemene vakken. Deze leer- TEGELEN (ANP) De gemeente politie te Tegelen heeft de 39-jarige L. S. uit deze plaats aangehouden, die verdacht wordt van poging tot doodslag op zijn vrouw. Bij een huiselijke ruzie bedreigde de man zijn vrouw met een groot mes. Toen de vrouw, die zich met een stoel tegen deze aanval be schermde, de deur uitliep, wierp de man haar het broodmes na. Zij werd echter niet getroffen. De aangehou dene is ingesloten. DEN HAAG (ANP) De be stuursvergadering van het produkt- schap voor zuivel eindigde gisteren hij de rondvraag met een noodkreet van de heer Van de Wiel (Coöp. Zuivelindustrie), die door verschil lende van zijn medebestuursleden werd overgenomen. De heer Van de Wiel gewaagde van buitengewoon grote ongerust heid over de prijsvorming in de zui vel en van ontstemming over he. uitblijven van regeringsmaatregelen. Terwijl de voor de boer nage streefde richtprijs voor de melk cent per kilo bedraagt, leiden huidige kaaspriizen tot een melk prijs van 26 cent, de prijzen magere melkpoeder en boter tot melkprijs van 29 cent. Dat wil zeg gen, aldus de heer Van de Wiel, dat de boer een zeer belangrijke veer moet laten. (ADVERTENTIE) betrouwbaar! lingen hebben meer capaciteiten of grotere interesse. Na drie jaar leggen zij een landelijk examen af. Voor hen bestaat nu de mogelijkheid door te stromen naar de M.T.S. (nu nog U.T.S. geheten). Doen zij dit niet dan gaan ze werken en kunnen ze verder studeren via het leerlingstelsel. De cursusduur van de l.t.s. is meestal drie jaor; voor de afdelingen auto montage, elektromontage en fijn metaal is vier jaar uitgetrokken. Huishoud- en Nijverheidsonderwijs De nieuwe naam voor dit onderwijs is lagere huishoud- en nijverheids onderwijs (l.h.n.o.). De hele cursusduur bij het l.h.n.o. wordt drie jaar. In het eerste leer jaar wordt lager algemeen voortge zet onderwijs gegeven. Het tweede en derde leerjaar zijn voorbereidend voor verschillende beroepsrichtingen. Ook hier weer twee hoofdrichtin gen nl., de P- en T-stroom (zie bo ven). In de P-richting is er een keuze-mogelijkheid van examenvak ken naar: naaldvakken; verkooprich ting; kantoorrichting. De leerlingen van de T-stroom kunnen na 't behalen van een diploma doorstromen naar het middelbaar huishoud- en nijverheidsonderwijs (m.h.n.o.). Lager- Economisch- en Administratief Onderwijs (l,e.a.o.) Dit nieuwe schooltype is bestemd voor leerlingen die snel tot uitoefe ning van een beroep willen komen in de meer administratieve sector. Zoals boven vermeld, bezit de leerling van deze school geen uitgesproken tech nische of huishoudelijke vaardig heid om l.t.s. of l.h.n.o. te volgen. De cursusduur bedraagt 3 jaar, waarvan het eerste weer een brug jaar is, waarin alle leerlingen het zelfde onderwijs volgen. In het tweede en derde leerjaar worden naast de algemene vakken, op het beroep gerichte vakken (o.a. boekhouden, bedrijfsrekenen enz.) onderwezen. De opleiding aan de l.e.a.o. is in eerste instantie op de praktijk ge richt. Daarvoor geschikte leerlingen hebben de mogelijkheid over te gaan naar het middelbaar economisch- en administratief onderwijs. Middenstands onderwijs Dit onderwijs is u waarschijnlijk beter bekend onder de naam: school voor detailhandel. Leerlingen die la ter een zelfstandig bedrijf willen uitoefenen of een kaderfunctie wen sen in het grootwinkelbedrijf, vinden hier een gepaste opleiding. De leerlingen voor dit schooltype zullen zowel theoretisch als prak tisch begaafd moeten zijn. Ook hier weer een brugjaar waar in l.a.v.o. wordt gegeven. De oplei dingsduur zal van drie op vier jaar worden gesteld. Aan het eind van de cursus is een landelijk examen. Evenals bij de an dere schooltypen kunnen leerlingen, die daarvoor geschikt zijn, door stromen naar een middelbare oplei ding. (ADVERTENTIE) Snel en voordelig sparen Op een speciale "bouwfonds-rekening" bij de Rijkspostspaarbank spaart u met-kleine bedragen (f 50,- minimum) per maand. De regelmaat van dit sparen en de voor deze spaarvorm hoge rente van 5% brengen.het benodigde geld snel bijeen. In veel gevallen krijgt u een hypotheek van 90% Dat betekent slechts 10% eigen geld. Zo komt uw eigen huis snel dichterbij. De aflossing en de rente liggen vaak maar weinig hoger dan wat u anders aan huur zou betalen. Voor jonge mensen is er bovendien een extra voordelige betalingsregeling met nog lagere maandelijkse termijnen! Een volledig "pakket" bouw-voordelen voor u Het Bouwfonds garandeert - en dat is zeer belangrijk voor u - de kwaliteit van zijn huizen zwart op wit Het informeert en adviseert u strikt eerlijk en objectief. Het helpt u bij uw plannen en het con troleert uw bouwwerk. In veel gevallen heeft 'u als "bouwfonds spaarder!' bovendien voorrang. Er ligt een uitvoerige brochure voor u klaar Als u onderstaande coupon invult en verzendt aan de Rijkspost spaarbank, Afd. Publiciteit, Amsterdam, krijgt u een brochure met alle gegevens. U kunt ook een briefkaart met uw naam en adres sturen. Doe het vandaag nog! COUPON Aan Rijkspostspaarbank, Afd. Publiciteit, Amsterdam. Zend mij vrijblijvend de gratis brochure "Ik koop een huis" en het Reglement Bouwfondsrekeningen. Z naam: adres: tel. no.: woonplaats:prov.: datum: handtekening: DS (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Er wordt in ons land overstelpend veel gepraat en geschreven over partij-vernieuwing in de politiek. Congressen, verklarin gen, boekjes en ljrochures volgen elkaar op en dragen steeds meer woorden en visies over de partij vernieuwing bij. De heer D. J. Hoekstra, parlemen tair redacteur van het persbureau ANP, is als een vlijtige tuinman gaan harken in alle beschouwingen, stand punten en commentaren die het laatste jaar over het onderwerp ten beste zijn gegeven. Het resultaat is het boekje: „Par tij-vernieuwing in politiek Neder land", dat bij de uitgeverij Samson is uitgegeven. Een boekje waarin de vernieuwingsdrang en -daden van de verschillende politieke partijen de revue passeren. Het boekje is bij, want de partij- Radicalen sluit de bonte optocht. Al leen de Boeren Partij wordt niet ge noemd, want daar wordt over partij vernieuwing niet gedacht. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De regering erkent, dat zij voor de publiciteitsmedia de toegankelijkheid tot het nieuws zo veel mogelijk moet vergemakkelijken Maar zij wil niet zover gaan, dat de pers (ingevolge de Europese con ventie inzake de rechten van de mens) een recht op inlichtingen heeft en dat de conventie de overheid de plicht oplegt alle gevraagde inlich tingen te verstrekken. Minister dr. M. A. M. Klompé van cultuur, recreatie en maatschappe lijk werk heeft deze opvatting weer gegeven in een nota, waarmee zij de Tweede Kamer een nota van de pers- raad over de verhouding overheid- pers aanbiedt. Die nota werd, acht jaar geleden, maar volgens de opsteller toch nog niet verouderd, door de persraad op verzoek van een voorganger van mej. Klompé, uitgebracht. Er is niet be kendgemaakt, waarom zo lang met publikatie is gewacht. AMSTERDAM (ANP) „Er dient een aparte wettelijke regeling ten behoeve van de onderwijsomroep tot stand te komen bulten de omroep wet om." Dit is de conclusie van een nota, die de Academische Radio Om roep eH televisie heeft voorgelegd aan de vaste commissie voor cultuur, recreatie en maatschappelijk werk uit de Tweede Kamer, die de ACRO vanmiddag voor een hearing had uit. genodigd. De ACRO is van mening, dat de nieuwe technische hulpmiddelen bij het onderwijs pas optimaal kunnen worden gebruikt, als zij in combina tie met de traditionele middelen van kennisoverdracht en in combinatie met elkaar worden ingeschakeld. Een hierbij afzonderen van een aan tal van deze audio-visuele middelen (incl. radio en t.v.) kan onmogelijk leiden tot een volledige integratie van deze middelen in het onderwijspro ces. De ACRO meent verder, dat aan de organisaties die zich in een dienst verlenende functie bezighouden met het verspreiden van (universitair) onderwijs via radio en t.v. een apar te plaats in de ether moet worden gegeven met eigen zendkanalen en zenders, eigen bestuurslichamen, en onder de hoede van en gefinancierd door het ministerie van onderwijs en wetenschappen. (ADVERTENTIE) (Van een medewerker) In de vierde televisie-uitzending over de Mammoetwet is wellicht de indruk gewekt dat, als leerlingen in de mavo-brugklas blijven zitten, zij vlot zullen kunnen overgaan naar de tweede klas van een school voor lager beroepsonderwijs. Dit zal voor veel ouders een geruststelling zijn, vooral als ze weten dat hun kind eigenlijk niet geschikt is voor de mavo (was ulo) en het toch eens op die school willen proberen. Het blijkt echter dat op de lagere tech nische scholen die mening niet ge deeld wordt. Men stelt dat wanneer een leer ling in de brugklas van een mavo- school blijft zitten, hij niet in de 2 e klas van een lagere technische school geplaatst kan worden, maar in de brugklas! En dit is gezien de opbouw van een school voor lager technisch onderwijs logisch. Op een lts worden in de brug klas al vakken gegeven die voor bereiden op de technische opleiding of daar sterk mee verwant zijn. Het vak handvaardigheid in de brug klas is zo'n kenmerkend vak. Men zal bij de nieuwe wet op het voort gezet onderwijs op de meeste lts'en 10 lesuren per week aan dit vak besteden. De leraren handvaardig heid kunnen aan de hand van de prestaties van hun leerlingen samen met de leerlingen en htm ouders een verantwoorde vakkeuze advi seren. Een leerling die van een mavo- school komt, zou op eigen kracht een vakkeuze moeten doen, als hij naar de lts wil gaan. Het risico dat hij een verkeerde vakkeuze maakt, is uiteraard groter. Bovendien zal een leerling die van een mavoschool (en dat geldt vanzelfsprekend ook voor alle voortgezette vormen van onderwijs) naar een lts gaat, de hierboven genoemde handvaardig heid missen. De aansluiting zal te moeilijk zijn! De leerling zelf is er mee gediend om in de brugklas van de lagere technische school gep-laatet te worden. Hij kan dan de school vlot en met plezier, en dit laatste is héél belangrijk, doorlopen. Tot nu toe is het altijd al zo ge weest, dat een leerling die in de eerste klas van een school voor voortgezet onderwijs bleef zitten, ln de eerste klas van een lagere tech nische school kwam. Wat dit betreft gaat er dus niets veranderen. De wetgever is ook die mening toegedaan: Artikel 5, 6 en 7 van het Besluit Lager Nijverheids Onderwijs stelt, dat iedere leerling die toege laten wil worden tot het 2e jaar van een school voor lager beroeps onderwijs, moet voldoen aan de eisen die gesteld worden aan het einde van de brugklas van zo'n school, en dat hij dan ook nog een toelatingsonderzoek moet ondergaan! Voor de ouders die dit jaar hun kind de lagere school zien verlaten, is het wel nodig dit duidelijk te stellen. Vooral omdat er bij de in voering van de Mammoetwet al zo veel verteld is, dat het hierboven beschreven probleem te veel op de achtergrond is gebleven. Een ander punt is ook de moeite waard in deze kolommen te behan delen. Sommigen beschouwen een lagere technische school en een huishoud school als een vergaarbak van leer lingen die op andere scholen van voortgezet onderwijs mislukken. Dat deze gedachte „levensgevaarlijk is, zal hierna worden aangetoond. Het lager beroepsonderwijs is een vol waardige vorm van onderwijs. Een leerling die zo'n school met een di ploma of getuigschrift verlaat, moet klaar zijn om de maatschappij bin nen te stappen. Of dit waar is wordt echter wel eens betwijfeld. Een feit is dat de wetgever het zo stelt. Een klein percentage van de jongens en meisjes die een school voor lbo ver laat (met een diploma) gaat verder studeren bij het Middelbaar Be roepsonderwijs. Ongeveer 80 pet. van de leerlingen gaat dus naar een werkgever. Bij de werkgever heeft de jonge man of jonge vrouw de gelegenheid om zijn vorming via het Leerling wezen te vervolmaken. Praktisch bij zijn werkgever die zijn jonge werk nemer een scholing geeft voor een functie in het bedrijf. Theoretisch op een school voor lbo. Hier krijgt hij de kans zijn kennis van het vak verder uit te breiden. Als een leerling de school verlaat moet hij een zo goed mogelijke beroeps- en algemene vorming ge had hebben, zodat hij de maat schappij kan begrijpen, waarin hij terecht komt. De vorming zou ook zo goed moeten zijn dat hij de ver anderingen die in de maatschappij plaatsvinden, kan blijven volgen. Het lager beroepsonderwijs heeft daarom leerlingen nodig die niet op een andere school de vele teleur stellingen gehad hebben van on voldoende rapporten en zitten blijven. Dat deze gestrande leer lingen een afkeer of zelfs afschuw hebben van studeren is verklaar baar. Bovendien kan ook nog een gevoel van minderwaardigheid ont staan zijn. Het zal de ouders dui delijk zijn dat de keus die zij samen met de leerkrachten bij het lager onderwijs maken, een uitermate belangrijke is. Problemen zullen zich niet voor doen als het advies van het hoofd van de lagere school in overeen stemming is met de wensen van de ouders, of als de ouders zich willen richten naar het advies, hoewel hun wensen anders zijn. Het grote knel punt zit hem in het feit als de ouders meer willen dan het hoofd van de lagere school mogelijk acht. Het is in het belang van uw kind die raad op te volgen, ook al is die raad: lager beroepsonderwijs. Het zou jammer zijn als de wensen van de ouders de levensvreugde van het kind zou doen verminderen. Een voorbeeld: Denkt u dat een leerling van de hbs, die via ulo op zijn 17e jaar(!) op een lagere technische school komt, omdat hij het nergens kon bolwerken, een gelukkige jeugd heeft gehad? Hij is dan ook eigenlijk niet meer geschikt om nog onderwijs te volgen. Zijn instelling om te studeren is verpest. Zo'n leerling heeft zijn kans gemist, omdat dit vaak te wijten was aan de eigen wijsheid van de ouders, die per se wilden dat hun kind naar de hbs ging, tegen het advies in. Het levens geluk van uw kind, nu en later, staat op het spel. Een leerling d-ie een school voor lager beroepsonderwijs volgt, heeft nog mogelijkheden genoeg om verder te studeren: middelbaar beroeps onderwijs en eventueel nog verder. Het is bekend dat veel ouders meer waarde hechten aan een be roep met een „witte boord" dan aan een beroep met een overall. Bij af weging van mogelijkheden, zal blij ken dat een beroep gekozen via het lager beroepsonderwijs een zeer goede basis verschaft om in de maat schappij te slagen en geiukkiig te zijn. NUORO, SARDINIË (AP) Na drie wilde vuurgevechten heeft de politie dinsdag een 22-jarige student, die gezocht werd in verband met moord op twee politieagenten, dood geschoten. De gevechten vonden plaats te midden van de golf van ontvoeringen op Sardinië. Op het arresteren van de student was een beloning van 10 miljoen lire (60.000 gulden) gesteld. CARACAS (Rtr.) De Venezo laanse regering is afgetreden nadat drie leden van de minderheidspartij zich uit het coalitiekabinet hadden teruggetrokken. President Leoni begon onmiddel lijk besprekingen met de leiders van de meerderheidspartij, de Accion Democratica, over de vorming van een nieuwe regering. WASHINGTON (RTR) Presi- dent Johnson heeft dinsdag de lan den van de organisatie van Ameri kaanse staten opgeroepen, een comité op hoog niveau te vormen ter voor bereiding vm een vijfjarenplan voor de uitvoering van communicatie-, transport- en integratieprojecten in Latijns-Amerika. Hij deed dit op een bijeenkomst in het Witte Huis van ambassadeurs van de landen van OAS. Jawel. Zestienhonderd vel.! Zestienhonderd keer com fort, luxe, zachtheid, hygiëne uit een vierrolpak, en dat is heel wat meer dan in bijna alle andere vierrolpakken. Van Edet nota bene Kijk. Zo'n leeg kokertje zaait nu geen paniek meer in het kleine kamertje. Al thans na de aanschaf van een Edet - altijd - papier - in- huis-pak niet meer. Een rus tig idee is dat. En nog voor delig ook. Het Edet vierrol pak kost alles bij elkaar maar f 1.75. In groen of geel of rose. Als U een rustig gebruiker bent en vier rollen ineens te veel van het goede vindt, ligt de Edet King Size wel licht wat beter voor U. Vijf honderd vel voor 55 cent. Edet

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 13