KAAS: lekker en gezond De „bol Van Ba dè oplo bij bra fiat-agei f/A/DHOVfA DAGBLAD DE STEM VIJFTIG JAAR ROYAL AIR FORCE De eerste mannen die de Atlantische Oceaan overvliegen Alcock en Brown poseren hier voor hun Vickers Vimy. In deze RAF-bommenwerper uit de eerste wereldoorlog maakten zij in 1919 de geruchtmakende reis. SE5A-vliegtuigenkeurig opgelijnd op de vliegbasis St.-Omèr in Frankrijk in juni 1918. St.-Omèr speelde ook in de slag om Engeland een grote rol als Luftwaffe-basis. Dit is luchtmaarschalk Viscount Trenchard, die de vader van de Royal Air Force wordt genoemd. (Van om* luchtvaar tred acteur) Deze maand vijftic jaar geledei ontstond uit een samenvoeging; vai het Royal Flying Corps, het Lucht bataljon van de Koninklijke Genie ei Marine Luchtvaart Dienst de Brit se Royal Air Force. Er Is door gaans weinig reden om stil te staar' bij jubilea van buitenlandse krijgs machten. B|j de RAF ligt dat an ders. Nederland heeft wezenlijk vee met de RAF te maken gehad. En het is mede aan dit, in 1940 ma terieel zwakke, maar mentaal for midabel sterke wapen te danken ge weest dat Hitier zich toen niet ste viger In Europa heeft kunnen ves tigen. Nevenstaande foto's geven een beeld van de pre-natale en allereer ste levensjaren van de RAF. De Britse luchtmacht vond zijn oor sprong al in 1911 toen de Genie een luchtbataljon oprichtte. Dit bataljon was verdeeld in twee compagnieën: één uitgerust met luchtschepen („Zeppelins") en één met vliegtui gen van draad en latwerkconstruc tie. Britse vliegers kregen hun vuur doop boven de slagvelden van Vlaan deren en Frankrijk. Nog voor het einde van de oorlog werden de Brit se vliegdiensten omgesmeed tot de ene RAF, Later zou de marine zich opnieuw afscheiden, maar toen wa ren de eisen des tijds anders gewor den. Algemeen bekend is de legendari sche Slag om Engeland. Hitiers eer ste nederlaag werd hem toegebracht door haastig opgeleide kantoorbe dienden, machine-bankwerkers, stu denten en jonge aristocraten die de Spitfires en Hurricanes van de RAF bestuurden. In de RAF dienden gedurende de oorlog ook veel Nederlandse vlie gers. Er werd zelfs binnen het ka der van de Britse luchtmacht een eigen Nederlands jachtsquadron op gericht, het No 322 (Dutch) Spitfire Squadron, thans uitgerust met Star- fighters en dat toevallig dit jaar het zilveren jubileum viert. In bezet Nederland stond de RAF. bekend om de zorgvuldigheid waar mee Lancasters, Halifaxes en Stir- lings doorgaans hun bommen op de Duitse doelen lieten vallen. Typisch voorbeeld daarvan was de grootste luchtaanval die in de oorlog op de vliegbasis Gilze-Rijen werd uitge voerd. Honderden RAF-bommenwerpers lieten op 15 augustus 1944 twintig minuten lang bommen regenen op de basis. Er viel nauwelijks een bom buiten de omheining. Dat was ook wel eens anders geweest, bijvoor beeld een maand eerder toen Ame rikaanse Vliegende Forten een „stra tegisch bombardement van grote hoogte" uitvoerden en d° hele bom- menlast in het centrum van Gilze deponeerden. Na de overwinning vlo gen twaalf Lancasters over alle Ne derlandse provinciale hoofdsteden. Het was de afscheidsparade. De kou de oorlog bracht de RAF weer spoe- Nauwelijks een maand voor het uitbreken van de eerst» wereldoorlog oefenden deze mannen van de Merkt Vliegdienst op de terreinen van Crystal Palace in Londen. dig terug in Nederland. Maar In de vijftiger jaren verhuisden de Britse luchtmachtmannen voor het over grote deel naar de Bondsrepubliek. De Nederlandse luchtmacht is ln NAVO-verband nog altijd nauw ver bonden met de RAF. Britse, Belgi sche, Duitse en Nederlandse squa drons vormen de Tweede Geallieer de Tactische Luchtmacht (2ATAF), welker hoofdkwartier in Mönchen- Gladbach is gevestigd. De laatste jaren is de RAF dik wijls in het nieuws geweest als kind van de rekening van de verschillen de ministers van financiën. Het ene project na het andere is geschrapt en de RAF werd gekortwiekt. On langs nog werd een bestelling in Amerika van 50 hypermoderne F-lll jachtbommenwerpers geannuleerd. Toch zal de RAF waarschijnlijk ook in de zeventiger jaren. Op de Ameri kaanse na, de sterkste luchtmacht van de NAVO zijn. De sterkte (in vliegtuigen) zal dan bestaan uit 200 tot 300 Brits-Franse Jaguars, 176 su- persone Phantoms (in Amerika ge bouwd maar met Britse motoren) waarvan er zestig verkregen zullen worden van de Britse marine na het afschaffen van de vliegdekschepen. Voorts uit een groot aantal Bucca- neers-II (ook afkomstig van de ma rine) voor precisie-aanvallen van la ge hoogte, zeventig Harriers, 's we relds eerste verticaal opstijgende en landende gevechtsvliegtuigen, 'n res tant V-bommenwerpers voor specia le taken (hun nucleaire taak is dan overgenomen door de Polaris-onder- zeeërs van de marine), 66 (Ameri kaanse) Hercules-transportvliegtui gen en voor Coastal Command 38 Nimrods (ontwikkeld uit het straal- passagiersvliegtuig Comet) bestemd voor lange-afstands-verkennings- vluchten boven zee. Zo ongeveer zal de RAF er uitzien op de zestigste verjaardag. W.K. Koning George V was altijd zeer geïnteresseerd in ver"c I gen van zijn soldaten. Hier bezoekt hij vliegers en waarnemen No 52 squadron. Op onze tafels heeft Hollandse kaas een best plaatsje, maar ook in het buitenland is dit produkt graag gezien (en geproefd). In ons totaal „levensmiddelenpakket" neemt het een hoogst belangrijke positie in. Kaasmaken is in ons land, in Engeland, Frankrijk en Noord-Duitsland van huis uit vrouwenwerk geweest. De boerin bereidde „haar" kazen liefderijk en trots. Beroemde soorten zaols Camembert en Tilsiter zijn aan vrouwen te danken. (In meer zuidelijke landen zaten de gangmakers in de kloosters). Dat is nu bijna verleden tijd. Nog maar 10 miljoen kilo per jaar komt van de Nederlandse boerderij, dat is slechts 5% van onze totale produktxe. De overige 95% komt van de fabriek. ding van knoeierijen in de boter en kaashandel" opgericht, en ontstonden later kaascontrolestations: in 1911 kwam de wet op njkskaasmerken tot stand. Voor boerenkaas is er het tonvormige merk met de aanduiding Boerenkaas, volvet en Holland. Voor fabriekskaas: een cirkelvormig merk met de woorden „Holland en volvet". grondstof goede koemelk is en aller lei voorschriften beschermen de faam waarin de Hollandse kaas zich ver heugt. Momenteel maken, eten en exporte ren wij (Hollanrse kaas is een be langrijk exportartikelGoudse, Vierkante en lunchkaas, Edammer en Broodkaas, Leidse, Friese en Roomkaas, Dieetkaas, magere kaas, smeltkaas, kaaspoeder en smeltkaas- nationale Kaasconventie van 1952 mogen zij niet zonder meer in de handel gebracht worden onder de naam GOUDA, EDAMMER enz., maar o.a. als „Gouda Fransais", „Svensk Gouda" Aristeus, zoon van Apollo, gaf vóór uitvinder van de kaas te zijn, maar hij stond op goede voet met de nim fen die de kunst van het kaas maken waarschijnlijk reeds verstonden. (Wij Dat de Germanen kaas maakten, blijkt uit de gevonden aardewerk bakken met zeefgaten, die dateren uit het bronzen tijdperk en dienden om zuremelkse kaas te bereiden Aangezien wij uit de geschiedenis boekjes weten dat de Batavieren (een Germaanse stam) leefden van jacht en visserij, terwijl de vrou wen huishoudelijk werk deden en af en toe verdobbeld werden, gelo ven wij zeker dat om de Batavierse die de lekkerste kaas maakte, harts toehtelijk werd gespeeld. Dat kunnen we nu wel geloven, maai zekerheid is er pas over kaasberei ding in ons land gedurende de acht ste eeuw. Toen had Friesland een grote veestapel, veel boter en dien tengevolge ook kaas. Goudse en Edammer waren al vele eeuwen beroemd toen in de 13e en 14e eeuw Haarlem en Leiden hun zuivelmarkten kregen en kaas en boter werden „uitgevoerd" naar de zuidelijke Nederlanden en naar de Baltische staten De faam werd tege. lijkertyd met het produkt wijd en zijd over de zeeën gebracht door onze zeelieden die de vrachtvaarders van Europa heetten. Vroeger werd de kaas bijna uitslui tend uit volle melk bereid. Later, na het ontstaan van fabrieken, van ontroomde melk. Het was op de kaasmarkt niet alles goud wat er blonk en daarom werd in de 17e eeuw al de „Vereniging tot bestrij- Voorts zijn er nog kleinere cirkeltjes zeshoekjes, rechthoekjes, afgeronde rechthoekjes, met de aanduidingen 60+, 40+ of 20+, telkens met het woord Holland, op allerlei verschil lende produkten te vinden. Onder „Holland" staat het nummer, de sta- sionsletter en de serieletter, waaruit kan worden opgemaakt waar en wanneer de kaas werd geproduceerd. Het kaasmerk biedt garantie dat de poeder, witte meikaas, Kwark, Cot- tagecheese, Mon Chou, St. Paulin, Schoonauwen, Kerheimse kaas, Lim burgse of Hervese kaas, Bluefort, Cheddar kaas, Cheshire kaas. Wij maken dus kaassoorten die lij ken op buitenlandse, maar aan het merk is te zien dat het Hollandse produkten zijn. Zo wordt ook de Ne derlandse kaas in het buitenland na gemaakt, maar dank zij de Inter- zeiden het al, het is vrouwenwerk). Minder romantische bronnen vermel den dat Finse nomaden de eersten waren en de bereiding leerden aan de Scandinaviërs. Het moet een soort kwark of ingedikte melk zijn ge weest; later leerde men de melk door leb te stremmen met takken, o.a. van vijgebomen, zoals de Griek se dichter Homerus verhaalt. In de bijbel wordt kaas vermeld; in het Midden-Oosten was de berei ding vi-oeg bekend; de Scyten diep in Rusland aten dagelijks kaas van paardemelk; Grieken en Romeinen serveerden kaas bij elke maaltijd. De Romeinen hadden in hun woning naast de eigenlijke keuken, een af zonderlijke kaaskeuken en dikwijls nog speciale ruimten om de kaas te laten rijpen. In het begin van onze jaartelling was Rome beroemd om de vele voortreffelijke kaassoorten waarvan men dan ook verschillende kaasgerechten bereidde Kaas is eigenlijk melk in geconcen treerde vorm en wij kunnen er dan ook de voedingsstoffen die in melk voorkomen, in terugvinden. Naast het melkvet, waarover het r(jkskaasmerk spreekt, bevat kaas een belangrijke hoeveelheid melk- eiwit. De onderlinge verhoudingen tussen vetten en eiwitten zal af hangen van het vetgehalte van de kaas. De veronderstelling dat volvette kaas een hogere voedings waarde zou hebben dan kaas be reid uit gedeeltelijk ontroomde melk is niet juist. Volvette kaas bestaat voor onge veer de helft (tenminste 48%) uit vet en de rest uit de zgn. „vet vrije droge stof" (eiwitten, zou ten, vitaminen en de in omgezette melksuiker). Bij 40% kaas bedraagt het veWJ halte slechts 40% van a stoffen en een hoger eiwi I Daar de eiwitten als YP^KJ hoger te waarderen zon vetten zou men zuiver van dingsoogpunt dus mogen dat de minder vette kaas--^. nog waardevoller zijn dan kaas. Kaas is dus een ,voedj"^| dat bijzonder rijk is aan ,-.-l en kaas is niet duur wat ,J andere eiwitrijke voeding»" len meestal helaas niet zeggen. Daarom kan kaas J leen op het brood, maa .^j onderdeel van de warme BW" goed genuttigd worden. - Jonge kaas heeft een hog"tv gehalte dan beiegen of oude zodat de totale caloris iets lager zal liggen da oude kaas. Behalve eiwitten en vetten1 ook rijk aan voedmgszouteft al aan calciumzouten en minen. Jonge kaas is verteerbaar. ^°or die p zijn ook verschillende dieetkaas verkrijgbaar. (Van een onzer EINDHOVEN „Het is een elke 1.000 liter water die in 950 liter terugkomt zonder er bij de bestrijding. De brandwl den; ze gooien het water er zonder meer terug. Tot hun et object is afgebrand. Wie neem noegen met een nuttig effect Dit zegt de Eindhovense brandmee: „nevelkogel" heeft ontwikkeld. Een v blusgebied wordt genoemd. Brandmeester Carel van Baak praat met een enorme hartstocht als hij het over brandbestrijding heeft. De vrijgezel besteed ieder vrij uurtje aan uitvindingen op dit gebied; hij al verschillende wereldoctrooien zijn naam staan. En zijn arsenaal nog lang niet uitgeput. De heer Van Baak is ai ruim 25 jaar 'brandweerman en heeft vrijwel altijd in de uitrukdienst gezeten. Hij vijf jaar geleden tot de conl clusie dat er veel meer warmte moest worden gebonden tijdens een brand. Daarvoor zou men in de kern van de vuurhaard moeten kunnen door dringen, maar voor een mens is dat uiteraard onmogelijk. Op de conven tionele wijze van brandbestrijding komen er met de stralen water Breda: Breda: AUTOBEDRI Ginnekenwi AUTOBEDRI Markendaal Bergen op Zoom: GARAGE J. Villa Nova, Baarle Nassau: GARAGE A Alphensewi

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 14