Autobanden blijven niet achter in snelle ontwikkeling HBupli-kaa&t Nieuwe Gladstone Mild heeft méér. 25 king size filters 150 tips oor pet vriie weekend 25 mild of 25 mild menthol L50 ten tips-tips-tips-tips EL van door vocht- vuil of los- u vraagt maar Op snelle auto's Dyane 6 nu ook beneden de f 5000,- Meten Koeznetsov naar V.N. Japanse premier Sato op de wip Defensie levert bijdrage aan wereldtransport VOORLOPIG DAK OP PAULUSKERK BLOESEMTOCHTEN VI HEIDEWANDELING Fotograferen Een sublieme sigaar voor een prettige prijs. Steek eens op. Ahhh... Een Keurkorps sigaar! Natuurgedroogd verrassend mild en vol karakter. *2)e ^ouden lle 17 PASBIAP BE STEM VAN VRIJDAG 19 APRIL 1969 21 De dynamische ontwikkelingen in de automobielindustrie, r(j- omstandigheden, rijgewoonten en wegennet stellen aan de banden steeds nieuwe technische eisen. De wagens worden meer geper fectioneerd; de maximumsnelheid de gemiddelde snelheid en het ge drag op de weg zijn gewijzigd; de besturing is veel nauwkeuri ger geworden. Maar ook op de weg zijn de situaties sterk gewij zigd. Neem bijvoorbeeld het pas seren; een van de gevaarlijkste manoeuvres die dan ook met de grootste precisie (speciaal op driebaanswegen) moeten worden uitgevoerd. Maar ook het file rijden met hoge snelheid 3b beslist geen uitzondering meer. De automobilist is er de laatste ja ren al mee vertrouwd geraakt en daarom stort hij zich dagelijks zonder blikken of blozen in het avontuur dat autorijden nu eenmaal voor ve len geworden is. De man of de vrouw die achter het stuur gaat zit- M ten, vertrouwd niet al- 11 HU leen op zich zelf, maar, f11111 ook op het technische ge deelte van de auto. Ter gelegenheid van de HA introductie van twee V nieuwe banden-typen van Michelin, willen wij dit maal eens de aandacht f Al vestigen op de ontwik- I Hl keling van de banden. Gebaseerd op de ervarin gen opgedaan in de afgelopen twin tig jaar, met de zogenaamde „X"- band, heeft Michelin nu twee nieuwe typen „X"-banden ontwikkeld: de XAS band en de ZX band. Beide banden zijn in hun opbouw ra diale gordelbanden. Bij de XAS zijn stabiliseringsgordel, loopvlak en pro filering asymmetrisch, terwijl bij de ZX-band de radiale karkaslagen van textielvezel zijn en de stabiliserings gordel uit draadjes van speciaal extra soepel staal bestaat. Tijdens ritten op het testcentrum tiiiiiiiiiiiumiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Tegenwoordig zijn er meerdere automobielmotoren waarvan in het voorjaar de antivries niet afge tapt hoeft te worden. Omdat echter lang niet elke motor geschikt is voor deze gemakkelijke oplossing van het antivriesprobleem is het aan te ra den hieromtrent advies in te w innen bij uw dealer. Dit is natuurlijk niet nodig als uw instructieboekje hier een duidelijk ja of neen over laat horen. uw auto bijzonder zijwindgevoe- lig? Dan kunt u door het verho gen van de druk op de voorwielen daar toch wel een gunstige verbete ring m brengen, kunt dit b.v. doen ™>r ;wee rakjes droog wit zand van eik circa 40 kg aan weerszijden in net „vooronder" te leggen. Dat u hiernaast zwaardere dingen als ge vulde water- en benzinecans, gereed- wanzelfn 6'C °°'C V°°r 'eg*' EPreekh pas als u op één of andere zandweg m.T? 'ejke band moet verwisselen rut u dat uw crick daar eigenlijk met op berekend is omdat deze tij- ens het opcricken meestal in de zachte grond wordt gedrukt. Daar- kl»i„ i ,aan,hevelen steeds een te i,o,P uw gereedschappen ff,, aren wear u in zo'n geval de TL_;°et °P 'nat rusten. Is deze lang- bet k iVan vorm "Jan moet ze, om kornet5 J van bet p'ankje te voor- penia t wars °P de houtnerfrichting yP'aatst worden. piepen van de remvoeringen tegen di!.,(ieJ-Intrommel veroorzaakt onno- lies u warmte en energiever- Vumst 's „aanlopen" een het i„ „VirVOrmda remvoering doch de eet,?0 m°ge'ijk dat er speling in den is of tr aUnten te groot gewor" ver pnnd remtrommel niet zui- meri ,meer is- De vraag of rem- ianttL met slePen kunt u zelf ■antwoorden door wiel voor wiel te rlra™ n' mef de hand het wiel mneei ï6n s,cherp te luisteren naar ■«gelijke schuurgeluiden. de gevolgen van een kleine E m l g i? herstellen is de bobine Blaat. 'i" Slmca WPO even van zijn H tp?.weesi schrijft de heer Van wa. an' Xadat de bobine weer meent amï rd en aangesloten, KÏÏLV7 hfe,r Vai> H dat de motor dan 'nv»f°i en 7c,fs 20 nu en mogelijkiêt De Vraag is nu of dit ken ka„ hebbS? te ma" heft overslaan van de motor be- uw vermoeden juist. Waar- montrri iSon boblne bij het weer door it" graden gedraaid waar- ffisseld aaï de aansluitingen ver- er eon alt In dat geval werkt ditiffon gedeelte van de bobinewin- reikhar mee om de maximaaf be- zoga.^j6 hoogspanning te induceren iWmaalZet„ ia?g,rijk lager blijft dan van do ef lagere toerengebied Been i„ "1°''or zult u daar weinig of tekor* Van eudervinden want het zeer I"'1 sPanning uit zich pas bij kiiiffor, ge ,f°erentallen. De onderbre- dat de t"j?en elkaar dan zo snel op. Ink - 1 kort is om een behoor- M-. or|kte produceren. Na deze u te ,i„,g weet u zeker wel wat u te doen staat. van Michelin te Ladoux (een tiental kilometers ten noorden van Cler mont-Ferrand) kwamen de verschil len duidelijk aan het licht. De XAS- band toonde een uitzonderlijke spoor- vastheid en stabiliteit, de profilering van het asymmetrische loopvlak bood een maximum aan antislip op natte wegen en bij hoge snelheid, terwijl de radiale-constructie waarbij de zijwanden zijn aangepast aan de asy- symmetrische opbouw van stabilise ringsgordel en loopvlak, de band een grote souplesse geeft. Is de „XAS" een band die goed past op zeer snelle auto's, de „ZX" is een band voor elke auto en voor elke automobilist. In vergelijking met de huidige „X"-band zijn er toch wel een groot aantal verbeteringen te constateren. Zo heeft het gebruik van de nieuwe materialen er toe bij gedragen dat een veel grotere soe pelheid van de band is gecreëerd, waardoor er duidelijk minder trillin gen ontstaan. Vandaar ook de duide lijke vermindering van de resonance van de carrosserie en een uiterst ge ruisloos rijden, zelfs bij geringe snel heid. Op het test-circuit in Frankrijk bleek o.a. dat de daar aanwezige Taunus 17 M met deze banden in eens een heel „andere" auto was ge worden. Dit werd voornamelijk ver oorzaakt omdat de ZX de rij-reactie volkomen aanpast aan elke rijstijl. Ook de spoorvastheid en de ligging in de bochten werd er aanmerkelijk door verbeterd. Tijdens het bliksembezoek aan het testcentrum te Ladoux stonden ruim veertig auto's klaar die op de diverse proefbanen konden worden getest. Deze wagens vormen slechts een klein onderdeel van de 300 voertui gen, waaronder 50 vrachtwagens, die dagelijks onder de moeilijkste en ge vaarlijkste rjjomstandigheden wor den beproefd. Naast een snelheids- baan van bijna 8 kilometer, met we gen van asfaltbeton, klinkers, beton platen en een deklaag van asfalt, heeft men ook een bochten circuit, waar de wagens en de banden be proefd worden tot aan de grens van hun mogelijkheden. In de serie Dyane 6 (met Ami G motor) brengt Citroen voortaan ook een uitvoering in de prijsklasse be neden de 5000, Deze Dyane 6 komt technisch en in zijn prestaties overeen met de Dya ne 6 Confort, maar is in zijn interieur en chroom-uitrusting wat eenvoudi ger. De wagen wordt aangeboden voor 4995,-. Daarmee is er thans voor de koper een keus tussen vier versies: Dyane 425 Luxe 4850,-), Dyane 6 Luxe 4995,-), Dyane 6 Confort (f 5290,-) en Dyane 6 Commercial 5350,-). (ADVERTENTIE) De nieuwe ZX-band van Michelin, waarvan enkele afmetingen ook in de tubeless worden gemaakt. Ook hier zijn de wegdekken ver schillend al naar gelang hun ge- bruiksdoel: ze bestaan uit blauwe keien, beton, kalkachtige deklagen le bochten die met opzet volkomen en asfalt. Als op dit circuit, met enke- verkeerd zijn aangelegd, op maxi male snelheid wordt gereden, ver oorzaakt het enorme slijtage en is het moordend voor de banden. Dit traject kan dan ook zeer snel zwak ke plekken of beschadigingen aan het licht brengen, die een automo bilist eerst na tienduizenden kilome ters zou constateren. Remcircuits banen voor het beproeven van land- bouwbanden en voor de banden van geweldige grondverzetmachines (prijs per band 5000) vindt men eveneens op dit terrein van bijna 500 hectare. Om de wegligging van de wagen te meten bij zeer verschillende afdrijf- hoeken en de zijwaartse grip, heeft men ook de beschikking over een platform van basaltine. Op deze ba- saltine-baan (basaltine vertoont de bijzonderheid van een hoge wrij- vingscoëfficiënt als het droog is en een zeer lage als het nat is, vergelijk baar met ijzel) zorgt een sproei-in- stallatie voor de meest extreme om standigheden. Pas als een band de langdurige proeven op de testbanen heeft door staan, gaat men aan de eindcontro le beginnen. Deze vindt echter niet op dit modernste bandentestcen- trum ter wereld plaats. Hiervoor heeft men de weg gekozen, want geen test kan de vele kilometers vervangen die ieder jaar door auto mobilisten worden afgelegd. Die slag is aan u, Mej. M. Baudewijns uit Luijksgestel Prijswinnaar van f 25,- in het boeiende Shell Dupli- kaart spel. Speel mee, win mee op elk Shell-Station. NEW YORK (AFF) Vassili Koeznetsov, onderminister van bui tenlandse zaken, krijgt de leiding van de Russische delegatie bij de hervatting van de 22e zitting van de V.N.-assemblée zo wordt van de zij de van het V.N.-secretariaat verno men. Koeznetsov heeft herhaalde malen deelgenomen aan onderhandelingen met Amerikaanse vertegenwoordi gers, met name over de crisis in het Midden-Oosten. De assemblée komt volgende week woensdag weer bij een. Voorzitter is de Roemeense mi nister van buitenlandse zaken Ma- TOKIO (Reuter) Het besluit van president Johnson de oorlogsactivi teiten in Vietnam te verminderen en zich niet opnieuw kandidaat te stel len voor het presidentschap, heeft het politieke toneel in Japan gewij zigd. Premier Eisakoe Sato, die de po litiek van Washington in Azië steeds heeft gesteund en zich verzet tegen het aanknopen van nauwere betrek kingen met China, voelt de grond onder zijn voeten verdwijnen. In zijn liberaal-democratische partij hebben velen zich aangesloten bij de kritiek van de socialistische en communis tische oppositie op zijn beleid. Zij zien de Amerikaanse vredespogingen als een teken dat de macht en de invloed van de V.S. in Azië afne men. Zij wensen nauwere samenwer king- met China en vinden het tijd worden dat Sato als partijvoorzitter wordt vervangen. ROTTERDAM (ANP) Prins Bernhard heeft gistermorgen in een korte toespraak er zijn voldoening over uitgesproken, dat voor het vijf de congres van de „National defense transportation association", dat in het Hilton-hotel te Rotterdam wordt ge houden, Rotterdam en Nederland wa ren uitverkoren. Prins Bernhard gaf verder als zijn mening te kennen dat de basisdoel stellingen van de N.D.T.A. nimmer belangrijker of actueler zijn geweest dan zij op het ogenblik zijn. De ge weldige groei van wereldhandel en -transport maken het meer dan ooit noodzakelijk naar rationele benade ringen van vervoersproblemen te zoe ken. Defensieplanning in geval van nood op gebieden zoals transport, ge leid door de N.D.T.A., Navo of andere organisaties welker taak het is de westelijke veiligheid te verzekeren, levert het fundament waarop de han del kan bloeien, voor het welzijn en de veiligheid van ons allen, aldus prins Bernhard tot besluit. (ADVERTENTIE) echt king size formaat, milde zuivere tabakken. dezelfde prijs voor rijkelijk meer rookgenoegen ook verkrijgbaar, als afwisseling, in milde menthol J? BRUSSEL (ANP) Het gemeen tebestuur van Antwerpen heeft de nodige kredieten goedgekeurd voor een voorlopige dakbedekking voor de St.-Pauluskerk, die op 3 april door brand werd geteisterd. Alvorens beslissingen over de fei telijke restauratie genomen kunnen worden, zal eerst de officiële com missie voor monumentenzorg een ad vies moeten uitbrengen. I Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat rijden de grondverzetma chines tegen een sterke helling op. En na elke rit worden de keien, die het wegdek vormen, weer goed gelegd. „De punten van de ste nen moeten boven liggen. Dan pas krijgen we een goed beeld van de werkelijke kwaliteit van de band, die zo'n f 5000,- per stuk kost" zei een der technische mensen. Midden mei kan de Vauxhall Viva GT, die tijdens de auto mobieltentoonstelling van Ge neve voor het eerst werd ge toond, in Nederland verwacht worden. In deze GT krijgt men de beschikking over een speciale' Viva krachtbron; een met twee carburateurs uitgevoerde versie van de nieuwe Vauxhall 2000- motor met bovenliggende nok- kenas. De motor levert een ver mogen van 114 pk bij 5400 toeren per minuut. De koppeling, ver snellingsbak en achteras werden speciaal voor deze motor ontwor pen. Deze compacte sedan kan meer dan 160 km per uur bereiken en onderscheidt zich van de norma le Viva niet alleen door zijn mo tor, maar eveneens door talrijke mechanische kenmerken en door de inrichting van zijn interieur De motorkap, met twee luchtin laatsleuven, is in mat-zwart uit gevoerd. De binneninrichting van de Viva ,.GT" wordt gekenmerkt door een zeer compleet instrumenta rium, dat bijvoorbeeld naast een olietemperatuurmeter, ook een watertemperatuurmeter bevat. De vier kuipzittingen en alle an dere binnenbekleding zijn in zwart uitgevo -rd. De prijs van de wagen is voor Nederland nog niet vastgesteld. In Engeland kost de Vauxhall Viva GT 1.021,-. Zijn uw geduld en lijdzaamheid tijdens de paasdagen nog in een file ergens in Nederland op de proef ge steld? Of hebt u het zekere voor het onzekere genomen en u de ergernis bespaard door de grote wegen te mijden? Bent u per trein naar andere dreven getogen, dan hebt u misschien in een overvolle treincoupé gemop perd op de spoorwegen, die op spits uren tijdens hoogtijdagen niet nog langere treinen inzetten. Enfin, dat is dan nu weer echter de rug. 't Wa ren, dank zij de zon, een paar fijne dagen. We kunnen ons voorstellen, dat u zich afvraagt, waar degene, die we kelijks tips voor het weekend voor u verzamelt, nu wel zelf heeft geze ten tijdens zijn vrije dagen. Het is geen grote onderneming geworden. Op de eerste dag zijn we naar Ant werpen geweest, waar we enkele uren bijzonder genoeglijk hebben vertoefd op terrasjes aan Keizerlei en Groen markt (een tip voor u). Op de thuisreis ontmoetten we tus sen Antwerpen en Brasschaat van en kele kilometers lange stilstaande file, waarin de van een bezoek aan ons land terugkerende Belgen de grote meerderheid vormde. 's Maandagsmorgens hebben we u moogt dat wel weten ons ge weten een beetje gerustgesteld door een beschamende achterstand in tuin onderhoud een beetje te reduceren. De middag hebben we besteed om met welgevallen het werk van de morgenuren te aanschouwen. Al rus tend uiteraard. Deze melding kunnen degenen, die eveneens in de situatie verkeren, dat gras en onkruid hen boven de oren dreigen te groeien, wat ons betreft ook als een nuttige tip voor de vrije zaterdag beschou wen. Het tijdstip voor de bloesemtochten is, als u eens een variatie wilt op de bollentochten, weer aangebroken. Hier en daar was er tijdens de paas dagen van pruime- en vroege pe- re- en kersebomen al enige bloei te zien. Volgens het zogenaamde „bloeibericht" van het ANVV is het bloesemfeest op z'n uitbundigst in de week van 27 april. Volgende week dus. Weer een week later, op 4 en 5 mei, zullen de roze en witte appel bloesems op hun fraaist zijn. Zuid- Beveiand, de Betuwe en Zuid-Litfi- burg zijn de streken in Zuid-Neder land, waar u de meeste boomgaarden aantreft. Maar soms kan een enkele boom bij een bescheiden boerderijtje aan de voet van een dijk zeker zo bekoorlijk zijn als een grote boom gaard. Waar we maar mee willen zeggen, dat u op weg naar deze stre ken onderweg en in het komende weekend al! veel moois kunt te genkomen. (En prachtige foto's kunt maken). wijze door het mooie Brabant en een deel van het aantrekkelijke Zeeland te laten vervoeren. Wanneer u in een bus van de BBA stapt kunt u bij de bestuurder (ook op zondag) een zogenaamd dagabonnement kopen. Dat kost tt f 3,40 (kinderen f 2,60). Daarmede kunt u het gehele net van de BBA bereizen; tot Schouwen en Duiveland en Tholen in het westen, tot voorbij Eindhoven of Den Bosch in oostelijke richting, tot aan het Hollandsch Diep, Amer en Bergsche Maas in het noorden. Een andere aan te bevelen onder neming (maar daarvoor gelden de gewone tarieven) is: per trein naar Goes. Vandaar per bus over de nieu we Zeelandbrug oversteken naar Zierikzee. Vervolgens per bus naar Zijpe (op Schouwen en Duive land), per veerboot naar Anna Jacoba en tenslotte per bus en/of trein naar huis. 't Is een fikse reis, maar u krijgt dan ook heel veel te zien. BEN VAN ZEELAND Iedere zaterdagmiddag, dus ook mor genmiddag, worden om half drie on der leiding van natuurgidsen heide- wandelingen over de Strabrechtse Heide gemaakt. Deze heide ligt dicht bij de steden Eindhoven en Helmond. De Strabrechtse en Lieropse Heide, meer dan 1500 ha groot, zijn aan bijna alle zijden ingesloten door dichte den nenbossen. De heide maakt deel uit van de grondgebieden van Geldrop, Mierlo, Someren, Maarheze en Heeze. In het zuiden grenst de heide aan de provinciale weg Heeze-Someren, waarlangs twee toegangen naar de heide zijn. Vanuit Lierop bereikt men het terrein via de Meervensedijk, vanuit Someren via de verharde weg langs huize 't Witven (klooster). In Heeze zijn er twee toegangsmogelijk heden: de Strabrechtsedijk en de Rul- se Dijk. We willen, nu de natuur door het ontluikend groen en bloeiende vruchtbomen zich weer van haar bes te kant laat zien, u eens wijzen op een mogelijkheid u op een voordelige Ter afwisseling ditmaal ook even enkele fotografische tips: wanneer u bloeiende bollen of boomgaarden fotografeert in zwart-wit gebruik dan een geel- filter. Belicht omkeerfilm (voor kleurendia's) altijd op de helder ste delen van het onderwerp. Bij zonnig weer moet een kleuren film van gemiddelde lichtgevoe ligheid (de gebruikelijke) wor den belicht met 1/100 seconde hij lensopening f:8. Als u weidse overzichten fotografeert zoals bijvoorbeeld een bloeiend bollen veld, probeer dan een duidelijke voorgrond te nemen in uw beeld (een struik, een paaltje, een stuk van een hek of toegangspoort, een hoek van een muurtje of iets van dien aard). Dat geeft meer perspectief aan uw opna me. En maak eens opnamen van dichtbij en van details. Niet al tijd is een heel bollenveld of een grote boomgaard fotografisch het mooist. VAN HERCK: SAM, OF DE PLU- TERDAG (Meulenhoff). Een roman netje met schrijver Sam als hoofd persoon. Sam schrijft science fiction en deze roman speelt zich ook he lemaal in dit genre af. Het is daar om begrijpelijk dat Sam in de gek ste fictieve situaties verzeilt. Maar hij is er ook zo weer uit, hetgeen auteur Van Herck moest bezuren door onvoldoende situaties te schep pen om een boekje van redelijke om vang te scheppen. Deze roman zou beslist aan glans hebben gewonnen, wanneer er meer diepgang aan was gegeven. HARRY MARK PETRAKIS: HELD VAN ZIJN DROMEN (Uitg- Nelissen). Dit boek is opgebouwd uit smakelijke bestanddelen. Om de zoveel bladzijden een portie uitge sponnen sex, een regelmatig terug kerend zielig element en als hoofd figuur speelt een aan lager was ge raakte Griek in een Amerikaanse hoofdstad. Voila. De schrijver heeft zijn best gedaan om het lezend pu bliek te plezieren. Het was niet no dig geweest. LOEK ELFFERICH: DE OUDE STAD EN DE PAARDEN. (Leopolds Uitg. mij). Oude steden zijn er nog wel. Maar het oude hart van Rot terdam is verwoest en met dat oude hart verdween de paardetrac- tie, omdat de auto voor het dier in de plaats kwam. Elfferich mijmert in dit boekje over het oude Rotter dam; over de romantiek, waarin het paard een belangrijke plaats in neemt. Hij richt zich daarbij tot het kind, zodat er jeugdlectuur ontstaat. Een aardig stukje lectuur. ERICH FROMM: MARX' VISIE OP DE MENS. (L. J. C. Boucher, Den Haag). Met de ideeën van Karl Marx is deze eeuw op een nogal onbehoorlijke maniQr gesold, zowel door zijn volgelingen als door zijn tegenstanders. Het boekje van Erich Fromm kan uitkomst verschaffen aan degenen, die eindelijk eens wil len weten wat Marx nu werkelijk heeft gezegd en bedoeld en op welke punten zijn ideeën herkenbaar zijn vervalst. COLIN WILSON: SEX EN DE IN TELLIGENTE T(W)IENER. (Uitge verij Contact, Amsterdam). Men zou dit boek een college in sex kunnen noemen. Zeer gedetailleerd, zeer uit voerig, bijzonder intelligent en alle maal ten nutte van de opgroeiende jeugd, die toch niet onmondig mag blijven Veel zaken zullen jonge mensen, tot wie de schrijver zich wat opdringerig-joviaal richt, inder daad aanspreken. Een groot aantal bladzijden echter had evengoed ach terwege kunnen blijven. Ze zijn irre levant, bevatten niets nieuws en wek ken de indruk dat ze eerder op de sensatiezucht dan op leergierigheid speculeren. Er zijn over hetzelfde onderwerp betere en nuttiger boeken geschreven. (ADVERTENTIE) NWW' doos met 10 sigaren 2,90 luxe houten kist met 25 sigaren 7,25

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 13