Autobanden blijven
niet achter in
snelle ontwikkeling
HBupli-kaa&t
Nieuwe Gladstone Mild
heeft méér.
25 king size filters 150
tips
oor pet
vriie
weekend
25 mild of 25 mild menthol L50
ten
tips-tips-tips-tips
EL van door vocht- vuil of los-
u vraagt maar
Op snelle auto's
Dyane 6 nu ook
beneden
de f 5000,-
Meten
Koeznetsov naar V.N.
Japanse premier
Sato op de wip
Defensie levert
bijdrage aan
wereldtransport
VOORLOPIG DAK
OP PAULUSKERK
BLOESEMTOCHTEN
VI
HEIDEWANDELING
Fotograferen
Een sublieme sigaar voor een
prettige prijs. Steek eens op. Ahhh...
Een Keurkorps sigaar!
Natuurgedroogd
verrassend mild
en vol karakter.
*2)e ^ouden lle
17
PASBIAP BE STEM VAN VRIJDAG 19 APRIL 1969
21
De dynamische ontwikkelingen
in de automobielindustrie, r(j-
omstandigheden, rijgewoonten en
wegennet stellen aan de banden
steeds nieuwe technische eisen.
De wagens worden meer geper
fectioneerd; de maximumsnelheid
de gemiddelde snelheid en het ge
drag op de weg zijn gewijzigd;
de besturing is veel nauwkeuri
ger geworden. Maar ook op de
weg zijn de situaties sterk gewij
zigd. Neem bijvoorbeeld het pas
seren; een van de gevaarlijkste
manoeuvres die dan ook met de
grootste precisie (speciaal op
driebaanswegen) moeten worden
uitgevoerd. Maar ook het file
rijden met hoge snelheid 3b beslist
geen uitzondering meer.
De automobilist is er de laatste ja
ren al mee vertrouwd geraakt en
daarom stort hij zich dagelijks zonder
blikken of blozen in het avontuur
dat autorijden nu eenmaal voor ve
len geworden is.
De man of de vrouw die
achter het stuur gaat zit-
M ten, vertrouwd niet al-
11 HU leen op zich zelf, maar,
f11111 ook op het technische ge
deelte van de auto.
Ter gelegenheid van de
HA introductie van twee
V nieuwe banden-typen van
Michelin, willen wij dit
maal eens de aandacht
f Al vestigen op de ontwik-
I Hl keling van de banden.
Gebaseerd op de ervarin
gen opgedaan in de afgelopen twin
tig jaar, met de zogenaamde „X"-
band, heeft Michelin nu twee nieuwe
typen „X"-banden ontwikkeld: de
XAS band en de ZX band.
Beide banden zijn in hun opbouw ra
diale gordelbanden. Bij de XAS zijn
stabiliseringsgordel, loopvlak en pro
filering asymmetrisch, terwijl bij de
ZX-band de radiale karkaslagen van
textielvezel zijn en de stabiliserings
gordel uit draadjes van speciaal extra
soepel staal bestaat.
Tijdens ritten op het testcentrum
tiiiiiiiiiiiumiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Tegenwoordig zijn er meerdere
automobielmotoren waarvan in
het voorjaar de antivries niet afge
tapt hoeft te worden. Omdat echter
lang niet elke motor geschikt is voor
deze gemakkelijke oplossing van het
antivriesprobleem is het aan te ra
den hieromtrent advies in te w innen
bij uw dealer. Dit is natuurlijk niet
nodig als uw instructieboekje hier
een duidelijk ja of neen over laat
horen.
uw auto bijzonder zijwindgevoe-
lig? Dan kunt u door het verho
gen van de druk op de voorwielen
daar toch wel een gunstige verbete
ring m brengen, kunt dit b.v. doen
™>r ;wee rakjes droog wit zand van
eik circa 40 kg aan weerszijden in
net „vooronder" te leggen. Dat u
hiernaast zwaardere dingen als ge
vulde water- en benzinecans, gereed-
wanzelfn 6'C °°'C V°°r 'eg*' EPreekh
pas als u op één of andere zandweg
m.T? 'ejke band moet verwisselen
rut u dat uw crick daar eigenlijk
met op berekend is omdat deze tij-
ens het opcricken meestal in de
zachte grond wordt gedrukt. Daar-
kl»i„ i ,aan,hevelen steeds een
te i,o,P uw gereedschappen
ff,, aren wear u in zo'n geval de
TL_;°et °P 'nat rusten. Is deze lang-
bet k iVan vorm "Jan moet ze, om
kornet5 J van bet p'ankje te voor-
penia t wars °P de houtnerfrichting
yP'aatst worden.
piepen van de remvoeringen tegen
di!.,(ieJ-Intrommel veroorzaakt onno-
lies u warmte en energiever-
Vumst 's „aanlopen" een
het i„ „VirVOrmda remvoering doch
de eet,?0 m°ge'ijk dat er speling in
den is of tr aUnten te groot gewor"
ver pnnd remtrommel niet zui-
meri ,meer is- De vraag of rem-
ianttL met slePen kunt u zelf
■antwoorden door wiel voor wiel
te rlra™ n' mef de hand het wiel
mneei ï6n s,cherp te luisteren naar
■«gelijke schuurgeluiden.
de gevolgen van een kleine
E m l g i? herstellen is de bobine
Blaat. 'i" Slmca WPO even van zijn
H tp?.weesi schrijft de heer Van
wa. an' Xadat de bobine weer
meent amï rd en aangesloten,
KÏÏLV7 hfe,r Vai> H dat de motor
dan 'nv»f°i en 7c,fs 20 nu en
mogelijkiêt De Vraag is nu of dit
ken ka„ hebbS? te ma"
heft overslaan van de motor be-
uw vermoeden juist. Waar-
montrri iSon boblne bij het weer
door it" graden gedraaid waar-
ffisseld aaï de aansluitingen ver-
er eon alt In dat geval werkt
ditiffon gedeelte van de bobinewin-
reikhar mee om de maximaaf be-
zoga.^j6 hoogspanning te induceren
iWmaalZet„ ia?g,rijk lager blijft dan
van do ef lagere toerengebied
Been i„ "1°''or zult u daar weinig of
tekor* Van eudervinden want het
zeer I"'1 sPanning uit zich pas bij
kiiiffor, ge ,f°erentallen. De onderbre-
dat de t"j?en elkaar dan zo snel op.
Ink - 1 kort is om een behoor-
M-. or|kte produceren. Na deze
u te ,i„,g weet u zeker wel wat
u te doen staat.
van Michelin te Ladoux (een tiental
kilometers ten noorden van Cler
mont-Ferrand) kwamen de verschil
len duidelijk aan het licht. De XAS-
band toonde een uitzonderlijke spoor-
vastheid en stabiliteit, de profilering
van het asymmetrische loopvlak bood
een maximum aan antislip op natte
wegen en bij hoge snelheid, terwijl
de radiale-constructie waarbij de
zijwanden zijn aangepast aan de asy-
symmetrische opbouw van stabilise
ringsgordel en loopvlak, de band een
grote souplesse geeft.
Is de „XAS" een band die goed
past op zeer snelle auto's, de „ZX"
is een band voor elke auto en voor
elke automobilist. In vergelijking
met de huidige „X"-band zijn er toch
wel een groot aantal verbeteringen
te constateren. Zo heeft het gebruik
van de nieuwe materialen er toe bij
gedragen dat een veel grotere soe
pelheid van de band is gecreëerd,
waardoor er duidelijk minder trillin
gen ontstaan. Vandaar ook de duide
lijke vermindering van de resonance
van de carrosserie en een uiterst ge
ruisloos rijden, zelfs bij geringe snel
heid. Op het test-circuit in Frankrijk
bleek o.a. dat de daar aanwezige
Taunus 17 M met deze banden in
eens een heel „andere" auto was ge
worden. Dit werd voornamelijk ver
oorzaakt omdat de ZX de rij-reactie
volkomen aanpast aan elke rijstijl.
Ook de spoorvastheid en de ligging
in de bochten werd er aanmerkelijk
door verbeterd.
Tijdens het bliksembezoek aan het
testcentrum te Ladoux stonden ruim
veertig auto's klaar die op de diverse
proefbanen konden worden getest.
Deze wagens vormen slechts een
klein onderdeel van de 300 voertui
gen, waaronder 50 vrachtwagens, die
dagelijks onder de moeilijkste en ge
vaarlijkste rjjomstandigheden wor
den beproefd. Naast een snelheids-
baan van bijna 8 kilometer, met we
gen van asfaltbeton, klinkers, beton
platen en een deklaag van asfalt,
heeft men ook een bochten circuit,
waar de wagens en de banden be
proefd worden tot aan de grens van
hun mogelijkheden.
In de serie Dyane 6 (met Ami G
motor) brengt Citroen voortaan ook
een uitvoering in de prijsklasse be
neden de 5000,
Deze Dyane 6 komt technisch en
in zijn prestaties overeen met de Dya
ne 6 Confort, maar is in zijn interieur
en chroom-uitrusting wat eenvoudi
ger. De wagen wordt aangeboden
voor 4995,-.
Daarmee is er thans voor de koper
een keus tussen vier versies: Dyane
425 Luxe 4850,-), Dyane 6 Luxe
4995,-), Dyane 6 Confort (f 5290,-)
en Dyane 6 Commercial 5350,-).
(ADVERTENTIE)
De nieuwe ZX-band van Michelin,
waarvan enkele afmetingen ook in de
tubeless worden gemaakt.
Ook hier zijn de wegdekken ver
schillend al naar gelang hun ge-
bruiksdoel: ze bestaan uit blauwe
keien, beton, kalkachtige deklagen
le bochten die met opzet volkomen
en asfalt. Als op dit circuit, met enke-
verkeerd zijn aangelegd, op maxi
male snelheid wordt gereden, ver
oorzaakt het enorme slijtage en is
het moordend voor de banden. Dit
traject kan dan ook zeer snel zwak
ke plekken of beschadigingen aan
het licht brengen, die een automo
bilist eerst na tienduizenden kilome
ters zou constateren. Remcircuits
banen voor het beproeven van land-
bouwbanden en voor de banden van
geweldige grondverzetmachines (prijs
per band 5000) vindt men eveneens
op dit terrein van bijna 500 hectare.
Om de wegligging van de wagen te
meten bij zeer verschillende afdrijf-
hoeken en de zijwaartse grip, heeft
men ook de beschikking over een
platform van basaltine. Op deze ba-
saltine-baan (basaltine vertoont de
bijzonderheid van een hoge wrij-
vingscoëfficiënt als het droog is en
een zeer lage als het nat is, vergelijk
baar met ijzel) zorgt een sproei-in-
stallatie voor de meest extreme om
standigheden.
Pas als een band de langdurige
proeven op de testbanen heeft door
staan, gaat men aan de eindcontro
le beginnen. Deze vindt echter niet
op dit modernste bandentestcen-
trum ter wereld plaats. Hiervoor
heeft men de weg gekozen, want
geen test kan de vele kilometers
vervangen die ieder jaar door auto
mobilisten worden afgelegd.
Die slag is aan u,
Mej. M. Baudewijns
uit Luijksgestel
Prijswinnaar van f 25,-
in het boeiende Shell Dupli- kaart spel.
Speel mee, win mee op elk Shell-Station.
NEW YORK (AFF) Vassili
Koeznetsov, onderminister van bui
tenlandse zaken, krijgt de leiding
van de Russische delegatie bij de
hervatting van de 22e zitting van de
V.N.-assemblée zo wordt van de zij
de van het V.N.-secretariaat verno
men.
Koeznetsov heeft herhaalde malen
deelgenomen aan onderhandelingen
met Amerikaanse vertegenwoordi
gers, met name over de crisis in het
Midden-Oosten. De assemblée komt
volgende week woensdag weer bij
een. Voorzitter is de Roemeense mi
nister van buitenlandse zaken Ma-
TOKIO (Reuter) Het besluit van
president Johnson de oorlogsactivi
teiten in Vietnam te verminderen en
zich niet opnieuw kandidaat te stel
len voor het presidentschap, heeft
het politieke toneel in Japan gewij
zigd.
Premier Eisakoe Sato, die de po
litiek van Washington in Azië steeds
heeft gesteund en zich verzet tegen
het aanknopen van nauwere betrek
kingen met China, voelt de grond
onder zijn voeten verdwijnen. In zijn
liberaal-democratische partij hebben
velen zich aangesloten bij de kritiek
van de socialistische en communis
tische oppositie op zijn beleid. Zij
zien de Amerikaanse vredespogingen
als een teken dat de macht en de
invloed van de V.S. in Azië afne
men. Zij wensen nauwere samenwer
king- met China en vinden het tijd
worden dat Sato als partijvoorzitter
wordt vervangen.
ROTTERDAM (ANP) Prins
Bernhard heeft gistermorgen in een
korte toespraak er zijn voldoening
over uitgesproken, dat voor het vijf
de congres van de „National defense
transportation association", dat in het
Hilton-hotel te Rotterdam wordt ge
houden, Rotterdam en Nederland wa
ren uitverkoren.
Prins Bernhard gaf verder als zijn
mening te kennen dat de basisdoel
stellingen van de N.D.T.A. nimmer
belangrijker of actueler zijn geweest
dan zij op het ogenblik zijn. De ge
weldige groei van wereldhandel en
-transport maken het meer dan ooit
noodzakelijk naar rationele benade
ringen van vervoersproblemen te zoe
ken. Defensieplanning in geval van
nood op gebieden zoals transport, ge
leid door de N.D.T.A., Navo of andere
organisaties welker taak het is de
westelijke veiligheid te verzekeren,
levert het fundament waarop de han
del kan bloeien, voor het welzijn en
de veiligheid van ons allen, aldus
prins Bernhard tot besluit.
(ADVERTENTIE)
echt king size formaat, milde zuivere tabakken.
dezelfde prijs voor rijkelijk meer rookgenoegen
ook verkrijgbaar, als afwisseling, in milde menthol
J?
BRUSSEL (ANP) Het gemeen
tebestuur van Antwerpen heeft de
nodige kredieten goedgekeurd voor
een voorlopige dakbedekking voor de
St.-Pauluskerk, die op 3 april door
brand werd geteisterd.
Alvorens beslissingen over de fei
telijke restauratie genomen kunnen
worden, zal eerst de officiële com
missie voor monumentenzorg een ad
vies moeten uitbrengen.
I
Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat rijden de grondverzetma
chines tegen een sterke helling op. En na elke rit worden de keien,
die het wegdek vormen, weer goed gelegd. „De punten van de ste
nen moeten boven liggen. Dan pas krijgen we een goed beeld van
de werkelijke kwaliteit van de band, die zo'n f 5000,- per stuk kost"
zei een der technische mensen.
Midden mei kan de Vauxhall
Viva GT, die tijdens de auto
mobieltentoonstelling van Ge
neve voor het eerst werd ge
toond, in Nederland verwacht
worden. In deze GT krijgt men
de beschikking over een speciale'
Viva krachtbron; een met twee
carburateurs uitgevoerde versie
van de nieuwe Vauxhall 2000-
motor met bovenliggende nok-
kenas. De motor levert een ver
mogen van 114 pk bij 5400 toeren
per minuut. De koppeling, ver
snellingsbak en achteras werden
speciaal voor deze motor ontwor
pen.
Deze compacte sedan kan meer
dan 160 km per uur bereiken en
onderscheidt zich van de norma
le Viva niet alleen door zijn mo
tor, maar eveneens door talrijke
mechanische kenmerken en door
de inrichting van zijn interieur
De motorkap, met twee luchtin
laatsleuven, is in mat-zwart uit
gevoerd.
De binneninrichting van de Viva
,.GT" wordt gekenmerkt door
een zeer compleet instrumenta
rium, dat bijvoorbeeld naast een
olietemperatuurmeter, ook een
watertemperatuurmeter bevat.
De vier kuipzittingen en alle an
dere binnenbekleding zijn in
zwart uitgevo -rd.
De prijs van de wagen is voor
Nederland nog niet vastgesteld.
In Engeland kost de Vauxhall
Viva GT 1.021,-.
Zijn uw geduld en lijdzaamheid
tijdens de paasdagen nog in een file
ergens in Nederland op de proef ge
steld? Of hebt u het zekere voor het
onzekere genomen en u de ergernis
bespaard door de grote wegen te
mijden? Bent u per trein naar andere
dreven getogen, dan hebt u misschien
in een overvolle treincoupé gemop
perd op de spoorwegen, die op spits
uren tijdens hoogtijdagen niet nog
langere treinen inzetten. Enfin, dat
is dan nu weer echter de rug. 't Wa
ren, dank zij de zon, een paar fijne
dagen.
We kunnen ons voorstellen, dat u
zich afvraagt, waar degene, die we
kelijks tips voor het weekend voor
u verzamelt, nu wel zelf heeft geze
ten tijdens zijn vrije dagen. Het is
geen grote onderneming geworden.
Op de eerste dag zijn we naar Ant
werpen geweest, waar we enkele uren
bijzonder genoeglijk hebben vertoefd
op terrasjes aan Keizerlei en Groen
markt (een tip voor u).
Op de thuisreis ontmoetten we tus
sen Antwerpen en Brasschaat van en
kele kilometers lange stilstaande file,
waarin de van een bezoek aan ons
land terugkerende Belgen de grote
meerderheid vormde.
's Maandagsmorgens hebben we
u moogt dat wel weten ons ge
weten een beetje gerustgesteld door
een beschamende achterstand in tuin
onderhoud een beetje te reduceren.
De middag hebben we besteed om
met welgevallen het werk van de
morgenuren te aanschouwen. Al rus
tend uiteraard. Deze melding kunnen
degenen, die eveneens in de situatie
verkeren, dat gras en onkruid hen
boven de oren dreigen te groeien,
wat ons betreft ook als een nuttige
tip voor de vrije zaterdag beschou
wen.
Het tijdstip voor de bloesemtochten
is, als u eens een variatie wilt op de
bollentochten, weer aangebroken.
Hier en daar was er tijdens de paas
dagen van pruime- en vroege pe-
re- en kersebomen al enige bloei
te zien. Volgens het zogenaamde
„bloeibericht" van het ANVV is het
bloesemfeest op z'n uitbundigst in de
week van 27 april. Volgende week
dus. Weer een week later, op 4 en 5
mei, zullen de roze en witte appel
bloesems op hun fraaist zijn. Zuid-
Beveiand, de Betuwe en Zuid-Litfi-
burg zijn de streken in Zuid-Neder
land, waar u de meeste boomgaarden
aantreft. Maar soms kan een enkele
boom bij een bescheiden boerderijtje
aan de voet van een dijk zeker zo
bekoorlijk zijn als een grote boom
gaard. Waar we maar mee willen
zeggen, dat u op weg naar deze stre
ken onderweg en in het komende
weekend al! veel moois kunt te
genkomen. (En prachtige foto's kunt
maken).
wijze door het mooie Brabant en een
deel van het aantrekkelijke Zeeland
te laten vervoeren. Wanneer u in
een bus van de BBA stapt kunt u bij
de bestuurder (ook op zondag) een
zogenaamd dagabonnement kopen.
Dat kost tt f 3,40 (kinderen f 2,60).
Daarmede kunt u het gehele net van
de BBA bereizen; tot Schouwen en
Duiveland en Tholen in het westen,
tot voorbij Eindhoven of Den Bosch
in oostelijke richting, tot aan het
Hollandsch Diep, Amer en Bergsche
Maas in het noorden.
Een andere aan te bevelen onder
neming (maar daarvoor gelden de
gewone tarieven) is: per trein naar
Goes. Vandaar per bus over de nieu
we Zeelandbrug oversteken naar
Zierikzee. Vervolgens per bus
naar Zijpe (op Schouwen en Duive
land), per veerboot naar Anna Jacoba
en tenslotte per bus en/of trein naar
huis. 't Is een fikse reis, maar u
krijgt dan ook heel veel te zien.
BEN VAN ZEELAND
Iedere zaterdagmiddag, dus ook mor
genmiddag, worden om half drie on
der leiding van natuurgidsen heide-
wandelingen over de Strabrechtse
Heide gemaakt. Deze heide ligt dicht
bij de steden Eindhoven en Helmond.
De Strabrechtse en Lieropse Heide,
meer dan 1500 ha groot, zijn aan bijna
alle zijden ingesloten door dichte den
nenbossen. De heide maakt deel uit
van de grondgebieden van Geldrop,
Mierlo, Someren, Maarheze en Heeze.
In het zuiden grenst de heide aan de
provinciale weg Heeze-Someren,
waarlangs twee toegangen naar de
heide zijn. Vanuit Lierop bereikt men
het terrein via de Meervensedijk,
vanuit Someren via de verharde weg
langs huize 't Witven (klooster). In
Heeze zijn er twee toegangsmogelijk
heden: de Strabrechtsedijk en de Rul-
se Dijk.
We willen, nu de natuur door het
ontluikend groen en bloeiende
vruchtbomen zich weer van haar bes
te kant laat zien, u eens wijzen op
een mogelijkheid u op een voordelige
Ter afwisseling ditmaal ook
even enkele fotografische tips:
wanneer u bloeiende bollen of
boomgaarden fotografeert in
zwart-wit gebruik dan een geel-
filter. Belicht omkeerfilm (voor
kleurendia's) altijd op de helder
ste delen van het onderwerp. Bij
zonnig weer moet een kleuren
film van gemiddelde lichtgevoe
ligheid (de gebruikelijke) wor
den belicht met 1/100 seconde hij
lensopening f:8. Als u weidse
overzichten fotografeert zoals
bijvoorbeeld een bloeiend bollen
veld, probeer dan een duidelijke
voorgrond te nemen in uw beeld
(een struik, een paaltje, een stuk
van een hek of toegangspoort,
een hoek van een muurtje of
iets van dien aard). Dat geeft
meer perspectief aan uw opna
me. En maak eens opnamen van
dichtbij en van details. Niet al
tijd is een heel bollenveld of een
grote boomgaard fotografisch het
mooist.
VAN HERCK: SAM, OF DE PLU-
TERDAG (Meulenhoff). Een roman
netje met schrijver Sam als hoofd
persoon. Sam schrijft science fiction
en deze roman speelt zich ook he
lemaal in dit genre af. Het is daar
om begrijpelijk dat Sam in de gek
ste fictieve situaties verzeilt. Maar
hij is er ook zo weer uit, hetgeen
auteur Van Herck moest bezuren
door onvoldoende situaties te schep
pen om een boekje van redelijke om
vang te scheppen. Deze roman zou
beslist aan glans hebben gewonnen,
wanneer er meer diepgang aan was
gegeven.
HARRY MARK PETRAKIS:
HELD VAN ZIJN DROMEN (Uitg-
Nelissen). Dit boek is opgebouwd
uit smakelijke bestanddelen. Om de
zoveel bladzijden een portie uitge
sponnen sex, een regelmatig terug
kerend zielig element en als hoofd
figuur speelt een aan lager was ge
raakte Griek in een Amerikaanse
hoofdstad. Voila. De schrijver heeft
zijn best gedaan om het lezend pu
bliek te plezieren. Het was niet no
dig geweest.
LOEK ELFFERICH: DE OUDE
STAD EN DE PAARDEN. (Leopolds
Uitg. mij). Oude steden zijn er nog
wel. Maar het oude hart van Rot
terdam is verwoest en met dat
oude hart verdween de paardetrac-
tie, omdat de auto voor het dier in
de plaats kwam. Elfferich mijmert
in dit boekje over het oude Rotter
dam; over de romantiek, waarin het
paard een belangrijke plaats in
neemt. Hij richt zich daarbij tot het
kind, zodat er jeugdlectuur ontstaat.
Een aardig stukje lectuur.
ERICH FROMM: MARX' VISIE
OP DE MENS. (L. J. C. Boucher,
Den Haag). Met de ideeën van Karl
Marx is deze eeuw op een nogal
onbehoorlijke maniQr gesold, zowel
door zijn volgelingen als door zijn
tegenstanders. Het boekje van Erich
Fromm kan uitkomst verschaffen
aan degenen, die eindelijk eens wil
len weten wat Marx nu werkelijk
heeft gezegd en bedoeld en op welke
punten zijn ideeën herkenbaar zijn
vervalst.
COLIN WILSON: SEX EN DE IN
TELLIGENTE T(W)IENER. (Uitge
verij Contact, Amsterdam). Men zou
dit boek een college in sex kunnen
noemen. Zeer gedetailleerd, zeer uit
voerig, bijzonder intelligent en alle
maal ten nutte van de opgroeiende
jeugd, die toch niet onmondig mag
blijven Veel zaken zullen jonge
mensen, tot wie de schrijver zich
wat opdringerig-joviaal richt, inder
daad aanspreken. Een groot aantal
bladzijden echter had evengoed ach
terwege kunnen blijven. Ze zijn irre
levant, bevatten niets nieuws en wek
ken de indruk dat ze eerder op de
sensatiezucht dan op leergierigheid
speculeren. Er zijn over hetzelfde
onderwerp betere en nuttiger boeken
geschreven.
(ADVERTENTIE)
NWW'
doos met 10 sigaren 2,90
luxe houten kist
met 25 sigaren 7,25