Paaskater avond| gce*wTgocwE£Bt>e mum Van „oom Tom" tot „Zwarte Mocht COMMENTAAR m Algemeen Fondsenbezit DR. CORN. VERHOEVEN: HOW 3RGANG wanbedrijf Opnieuw politieke moordaanslag Geen strijdpunt izeit WAL py Coiffk° LI N KA - Spee'tul11 Wi er Caravans in Nederland IWEUJK intrum izeke straat 8 jp Zoom n 01640^97?- 11 13 DAGBLAD DG STEM VAM ZATERDAG 13 APRH 1968 13 2! vakantiereizen 3 zakenreizen j.v. emigratie EL. (01600) 2.21.21 succes van onze A-line niet tijdige aanvulling zodat wij U daarni N PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEIUNGEN PEIUNGEN ingf'n^G^sl^G^N^^PBLING^nNGp^ILING^N^^VlNG^N^^^UNG^N^^^IL'N^E^ ^IU'NGEN ^EIUNGEN^IU PBUNWN "EIL PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN Opnieuw is de wereld opgeschrikt door een politieke moordaanslag. Ditmaal is het slachtoffer een man, die zelf geweld predikt als mid del tot hervorming, Rudi Dutschke, de leider van extreem-linkse Berlijnse studenten. De ideeën van Dutschke zijn de onze niet. Toch vervulde hij in het heden daagse West-Duitsland een nuttige rol. Vooral nu daar onder de gezeten burgers weer allerlei nationalistische tendensen merkbaar worden, zijn er jongeren nodig, die het geweten van de ouderen wakker houden. In Duitsland hebben „links" en „rechts" elkaar na de Eerste Wereld oorlog bestreden met terreur en geweld. Die gewelddadigheid heeft tot afschuwelijke toestanden geleid. Laten we hopen, dat de aanslag op Dutschke voor de Duitsers een waarschuwing zal zijn. En laten ze beseffen, dat heel de wereld met meer dan gewone belangstelling in de komende [weken de gebeurtenissen in West-Duitsland zal volgen. Want vooral in Duitsland kunnen politieke moorden ernstige gevolgen hebben. Tel. 01181 - 3260 - verhuur ien-liotels ?j vraag reisgids President Johnson heeft in het verleden herhaaldelijk verzekerd, dat Amerika bereid zou zijn om „waar dan ook" en „wanneer dan ook" onderhandelingen met Noord-Vietnam te beginnen. Gezien die uit spraken doet het erg vreemd aan, dat Amerika nu allerlei bezwaren maakt tegen ontmoetingspunten, die door Noord-Vietnam worden voor gesteld. De Verenigde Staten willen alleen maar onderhandelen op neutraal ge bied. Op zichzelf is deze wens begrijpelijk. Maar na het „waar dan ook" van president Johnson mag het trefpunt voor de onderhandelingen geen strijdpunt meer zijn. De moeilijkheden, die de Amerikanen erover maken, kunnen heel gemakkelijk worden uitgelegd als gechicaneer, als een poging om tijd te winnen, teneinde daardoor de militaire situatie in Zuid-Vietnam in het eigen voordeel te verbeteren. tl. 3043/4. tel. 385 li. 2392 léén katholiek contactbumi ijag werkt en een betrouw- |Jt. waarbij u ze Ij 4oor eijts I kunt bepalen uit alle mf 2300). iruim 4800 mensen getmd heel ürijblijuend uadm tv gratis en in blanco ent», nden. \cOISTACT BUREAl' 3ilt Tel. 030-W» Rustlandstraat 24 Irhoud liefst na af! Officiële feestdagen heb ik al tijd al erg gevonden. Feestelijk is het leven voor mij alleen op doordeweekse dagen. Dat komt vooral door het feit dat niemand zich dan met je bemoeit. Ineens, zonder aanleiding, besluiten we ergens ontzettend lekker te gaan eten. En hoe minder feestvierende gelovigen, hoe groter het feest. Puur individualisme, zeker, want niets is zo irritant als de aanblik I van onverschillig kauwende me- I demensen die iets heel duurs en lekkers zitten op te eten met een gezicht alsof ze een dure plicht zitten te vervullen. Vanzelfspre kendheid is de dood van elk ge noegen. Feest is niet iets waar je recht op hebt, maar wat je on danks alles overkomt. Een heel klein schuldgevoelentje hoort er wel bij, maar dat is dan ook zo klein dat het gemakkelijk over wonnen wordt en dat die over winning een onderdeel kan wor den van de feestvreugde. „Waar hebben we het aan verdiend", vragen we ons af en het uitblij ven van enig redelijk antwoord verhoogt alleen de feestvreugde. We hebben het niet verdiend en we kunnen het best missen. Met Kerstmis en Pasen, de of ficiële feestdagen, waar we alle maal recht op hebben, gaat dat niet. De verantwoording wordt dan extra moeilijk gemaakt door ties die alleen door piepkleine succesjes een beetje weggewerkt kunnen worden. De onredelijkheid hiervan is te duidelijk om rede lijk weerlegd te kunnen worden en juist daarom is zij zo grenze loos irriterend. Het lezen van wer kelijk belangrijke marxistische filosofen als b.v. Bloch en Kola- kowski is een verrassende erva ring die bovendien ons de ogen opent voor de redelijkheid van wat zij voorstaan. De opgewonden leerlingen die de mond vol heb ben over Marx en altijd wel een anekdote uit diens veelbewogen leven kunnen aanhalen, zijn tot een gesprek niet in staat en ver vallen daardoor in onredelijkheid. Bijvoorbeeld: iemand schrijft een boek over de kerk en een marxis tische recensent, die blijkbaar pas de nood in de wereld ontdekt heeft, verwijt hem heftig dat het boek niet over de wereld gaat. Dat is demagogie van de domste soort; toch is zij gebruikelijk. Stel je voor; ik schrijf een boek over postzegels en een lezer, toe vallig een voetballer, maakt zich kwaad dat ik mijn tijd verdoe aan postzegels en niet aan voet ballen. Ik wil maar zeggen: een waarheid kan zo groot niet zijn, dat zij te pas en te onpas moet worden verkondigd en dat bij die verkondiging alle andere waar heden voor leugens uitgescholden Üag 20 uur It orkest charmante zangeres -tJval B°en" lat v. h. songfes verhoogde cons' ;umPtie!" enll irjjÜn' i WRANT |ING gulle sprekers die het ons alle maal gunnen. Als we tenminste ook maar eens willen denken aan die zeventig procent van de we reldbevolking die honger lijdt. In die zin wensen ze ons dan prettige feestdagen. Nou, dan hoeft het al niet meer, want dat wil alleen maar zeggen dat ze het ons niet gunnen. Ze willen op feestdagen altijd de grote en totale omme keer in het leven, de omverwer ping van alle waarden. En dat jroces is voor hen zo weinig sub tiel dat ze daarvoor alleen maar koeien van feesten kunnen aan- •grijpe.i. Vroeger waren dat de paters die rond de tafels van de rijken huppelden om kruimels op te vangen en daarmee naar de armen te rennen; tegenwoordig is dat het onuitstaanbare volkje van geëngageerde lieden en altijd ge lijk hebbende marxisten, die schelden op de welvaartsstaat en daarmee hun enorme sociale be wogenheid botvieren. Ze hebben natuurlijk wel gelijk, maar hun fout en die is onvergeeflijk is dat zij met hun kolossale gelijk piepkleine genoegens te lijf gaan. Niet alleen wordt hier met ka- Jlonnen op muggen geschoten, maar bovendien trekken deze merkwaardige jagers daarbij een gezicht alsof ze met pijl en boog een gevaarlijke leeuw neerleggen. In de beoordeling /an hun gedrag laat zich dan met de beste wil van de wereld het ./oord dom heid niet meer vermijden. Maar waarschijnlijk is het ook hier de machteloosheid die zich op klei nigheden botviert. Wat deze men sen willen is; de hele wereld her vormen en de bestaande structu ren omverweroen. Dat is geen kleinigheid en juist omdat het kleinigheid is, maar een I vrijwel ondoenlijk karwei, kan zo'n nobel streven op korte ter- leiden tot kolossale frustra- mi.in moeten worden. En bovendien geen heden is zo ellendig dat het door de belofte van een betere toekomst alleen verbeterd kan worden. Als er één ding zinloos is, is het de bereidheid het heden zomaar over te slaan; want er is geen moment in het leven, waarin we buiten het heden zijn. En het merkwaardige is dat wereldher vormers altijd hierop hun aan vallen richten. Wat zij daarmee bedoelen, interesseert mij op dit ogenblik niet zozeer. Van meer belang lijkt het me vast te stel len dat ze er niets mee bereiken. Ik wil niet eens zeggen dat het tegenwoordig zo vlijtig beoefende „wakker schudden" zonder alter natief zinloos is, laat staan dat kritiek altijd opbouwend zou moeten zijn. Wat mij betreft, moet kritiek altijd afbrekend zijn, maar zakelijk. Wat mij zo tegenstaat is het ontzettend cliché-achtige in dit gedrag en de duizendvoudige herhaling van telkens dezelfde kreten over dezelfde thema's. De filosofen die ik zojuist noemde zijn oneindig veel kritischer, maar wat in hun kritiek boeit en schokt en op korte termijn een totale verandering van inzichten teweeg brengt, is dat zij hun inzichten waar maken tot in details. Zij zijn zelf wakker; bij de wakker- schudders blijft het altijd de vraag of zij niet alleen maar naapen. Het wordt zo moeilijk te geloven in hun wakkerheid wanneer zij zich als slaapwandelaars gedra gen en wanneer zij alleen wakker worden wanneer ieder ander ook al wakkei is. Men gaat zich dan afvragen of ze wei iets bedoelen en of ze niet zonder het te weten alleen maar het ritueel noodza kelijke schuldgevoel verzorgen dat vanouds bij de feestvreugde hoort. Omverwerpers die niet precies weten wat ze doen zijn de beste instandhouders. (ADVERTENTIE) ZET NIET ALLES OP ÉÉN KAART Breedgespreide, gemeenschappelijke belegging in geselec-1 teerde nederlandse en amerikaanse aandelen. onf'h^iS®f"/,vert?a,rtklBatl,ebewiiz8n A.F. bij uw commissionair In affecten J £Of bankier of rechtstreeks via de beheerders,postbus 3700 - Amsterdam, i B03 DE POSITIE VAN DE AMERIKAANSE NEGERS De Ver.st lellen 50slalen en1 dislrikk Zij vormen een federatie mei inelke staal een parlemen! en een gouverneur. De sla ten verionen onderling be- lanqriike verschillen in wetgeving. De sloten kunnen zich verzetten tegen besluiten van de regering in Washington, dit komt herhaaldelijk wor met betrek king tot het rassenvraagstuk. HOE KOMT MEN AAN DE NEGERS Heeldewereld zalom Amerikaan se katoen te springen! Amerika had gebrek aan arbeidskrachten en die ging men halen in Afrika. In 1860 waren er in de zuidelijke staten 3.5 mi Ij. negerslaven. DE NECERSZ'JN EEN MINDERHEID iOTolale bevolking ggg w.v. negers De burgeroorlog (1861-1865) bevrijdde de slaven,Totaal trokken 2,3mi!j.negers naar de noordelijke staten. Nog steeds zijn de zuidelijke staten het belangrijkste woonqebied van de negers, hier wonen cg.12 milj.negers en ca. 51 milj. blanken. DE TOCHT D00RDEHEL Verloop van de "lynchjustitie" aantal vermoorde negers .door "lynchjustitie' "ET SïSïSn'SöSSS.-"' •Steden met meer dan 30 negerbevolking oooo Totaal aantal inwoners per staar DE NEGERBEVOLKING in%v.d. totale bevolking perstaar r~~~Tia-PO% nïïllïï) 22-26% 0131-45% DISCRIMINATE heerstvooral in de zuidelijke staten. De andere staten behandelen dene gets over het algemeen als volwaardi ge medeburgers al isdesituatie niet ideaal. In1955 werd discriminatie in strijd met degrondwet verklaard. Sedert 1940 zijn ca. 170 besluiten afgekondigd ten gunste van de rassengelijkheid. Er bestaan ca.70 politieke negerorgani saties o.a: UNITED COUNCIL (coalitie«organisaties) NAACP(Nat.Ver.v. Vooruitgang Kleurlingen) telt ca.450.000 leden NUL Nat. stedelijke Unie) ca65.000 leden CORE (Org.v Rassengelij kheid)30.000 leden SRC (ZuidelijkeRegion.Raad)30.000leden «"Malcolm" (felle haat-organisatie) PLM (kommun. pro-China) DE GRIEVEN VAN DENEGERS O Hetverschil inpolitiekerechten metdeblanken. O Gebruiksbeperking openbare mogelijkheden scholen, autobussen, restaurants etc.). O Ekonomische beperkingen verbod v grond bezit/gesloten" beroepen etc.). O Huwelijksbelemmering blank-zwart. O Negerwijken als "ghetto's". Olnferieure opvatting over het negerras. FEITEN IN CIJFERS HET LOON qem. jaarlijks salaris etc over de periode 194Q-196Q(in 4600 0 Blanken 70 DE RELIGIE van mensen 14jaare.o. BLANKEN NEGERS (inmiljoen) i 11 31 3. x 14 3 .1 A) 3 O- d. O X HET LEVEN gem. aantal levensjaren 71 jaar 55" 64jaar 1920 1965 1920 1965 Blanken Negers ANALFABETISME 99% 1800 1900 1965 IEDERE RASSEWSCHEIDINGinde scholen werd in 1954verboden. Deze maaF- reqe! onf-moeh fel blank verzet in de zui- deiijke staten. Van de 2255schoo!cfisfrikten in de zuidelijke staten was Aeind 1964 in 580dislrikten 1 de rassenscheidingopgehe- J ven2-3% van alle school gaande negerkinderen in de zuide!ijkestaahgaa|-nu naar vroeger alleen rnaar blanke scholen delijke staten. 2 Miljoen negerkinderen volgen thans voortgezet onderwijs. Het aantal doorlopen schooljaren bedraagt voor de gern negerjeugd thans ca. 8 jaren 9 ln1940bedroegdi!6 Blanke jeugd thans II jaren in1940 bedroeg dit 8 A Van de negers \an 25jaare.o. heeft hoger onderwijs (college) gevolgd. Voor de blanker is dit 9% (Van een onzer redacteuren) BREDA Amerika na de dood van dominee Martin Luther King. Hoe zal dat er uitzien? Deze zomer zal het leren. Het Amerika van vóór donderdag 4 april is niet meer hetzelfde Amerika van nu. De moord op King heeft de rassenstrijd onherroepelijk veranderd, verhevigd. Daar helpt geen nieuwe wet op de burgerrechten aan. Inderdaad was een van de belang, rijkste grieven der negers dat gediscrimineerd werd bij het zoeken naar woonruimte. Een wet die daaraan een einde maakt is dus een stap vooruit. Maar zelfs al vóór de moord op dominee King was zo'n maatregel niet meer voldoende. Dat heeft men kunnen horen aan kreten als „Zwarte Macht" en „Zwarte Trots". Weliswaar staat de sociale strijd centraal in het negerprobleem, maar veel negers in Amerika hadden al lang door dat met sociale verbeteringen de zaak niet zou zijn opgelost. De Amerikaanse negers wisten dat ze niet alleen vochten voor bij de wet geregelde ge lijkwaardigheid maar voor wérkelijke, menselijke gelijkheid. Nog maar een paar weken geleden gaven enkele Amerikanen die men werkelijk niet „de eerste de besten" noemen kon, ons toe dat Amerika niet alleen een gewelddadige maar ook een racistische maatschappij is. Men hoeft daarbij niet meteen een afkeurend gemompel te laten horen want gemeenschappen zónder rassen probleem kunnen van zichzelf niet beoordelen of ze racistisch zijn of niet. Voor zo'n oordeel zijn maatsta ven nodig en de belangrijkste maat staf is een om gelijkheid en recht roepende omvangrijke minderheid van kleurlingen en de reactie van de (blanke) meerderheid daarop. In Europa zijn Amerika's vrienden nog steeds talrijk. Ondanks alle anti- Amerikaanse agitatie voelt een meer derheid van de Europeanen zich nog meer dan middelmatig verbonden met Amerika. Het is daarom dat Eu ropa zich zorgen maakt moét ma ken om dit werkelijk gigantische probleem. Pessimisten zeggen nu al dat er nooit een echte oplossing zal zijn. Maar dat is dan wel donker ge zien. Het is echter nog te vroeg om te be oordelen of de martelaars-dood van Martin Luther King tóch niet een be langrijk deel van blank Amerika aan het denken heeft gezet. De negers zelf intussen zijn ook uit het lood geslagen. Vour velen ook voor negers buiten Amerika zal de dood van King een bewijs zijn van het feit dat via vreedzame, geweldloze wegen in de Amerikaanse democratie die toch de beste ter wereld heet te zijn weinig te be reiken valt. De volgelingen van King echter, zijn opvolger dominee Ralph Abernathy voorop, hebben tijdens de indrukwek kend sobere uitvaartdienst min of meer gezworen dat zij zijn politiek van geweldloosheid zullen voortzet ten. Maar Stokeley Carmichael door sommigen, óók in Europa, ten on rechte gezien als een tamelijk her senloze onruststoker, preekte de gewelddadige wraak. Geweld kan no dig zijn om de samenleving te dwin gen aandacht te besteden aan een probleem dat deze samenleving niet bijster welgevallig is. De moeilijkheid met geweld is echter het moment te weten waarop het moet overgaan in een meer verstandelijke en evenwich- in elk geval geweldloze aanpak van het probleem. De Ame rikaanse rassenkwestie is een typisch, voorbeeld van beide perikelen. On danks het feit dat in de laatste tien jaar meer is gedaan op het gebied van gelijke burgerrechten dan in de voorgaande honderd jaar, was het duidelijk dat geweld nodig was om Amerika wérkelijk wakker te schud den. Mannen als King en de leiders van de NAACP worden door de meer radicale en revolutionaire jongeren voor „Oom Tom" uitgemaakt, naar de hoofdfiguur uit de befaamde rassen- roman „De negerhut van Oom Tom". Black Power en Burn, baby burn! zijn de slogans van nieuwe leiders als H. Rap Brown en Stokeley Car michael. Hier dreigt een kloof tussen beide groeperingen negers, haast even breed als de kloof tussen zwart en blank. De oudste en meest bekende orga nisatie is de National Association for the Advancement of Colored People (NAACP). Deze organisatie is ook verreweg de grootste met zijn bijna half miljoen geregistreerde leden. De NAACP zorgde voor de gelden nodig voor acties, zy kweekte lei ders en behaalde tal van resultaten Het hoofd van de NAACP, Thurgood Marshall stond als pleitbezorger van de negers voor het Hoge Gerechts hof van de V.S. en bewerkstelligde toen - het was 1954 de integra tie van het onderwijs. De NAACP bewerkstelligde eveneens de befaam de wet op de burgerrechten van 1964 die discriminatie van negers in open bare vervoermidelen en andere ge- ofifa !3 verbood en de wet van "egers in de zuideliike staten eindelijk een werkelijk stem recht garandeerde. D?..Js[a/lCP intussen wordt door de militante negers beschouwd als con- vanade lstbhr0rnd tot de ^ifene van de Establishment. De bekende «ld6r en oud-i°urnalist Roy NAACP HbS,iare"lang leider va" d® Powe^alf ,zrart7aPci^?gan Black groot pleitbezorger voordewerk'e- vLTSdei^iTcP is'brr* De National Urban L«Lï 1810, een j'aar na de NaTcP richt. De crozet wn* opge- van gemengde ChioJi organisatie menstelling, met als d sa" zuiden afk^mTge L °rs t ÏV by het „acclimatiswen" in d PiSn den Dezp Amerikaanse ste- onder andere bezf^met h°zich THURGOOD MARSHALL wet op burgerrechten WHITNEY YOUNG jr. opleidingen RALPH ABERNATHY ...opvolger van King... H. RAP BROWN Burn, baby burn! League wordt door de overheid ge subsidieerd. Leden heeft zij niet. Wel heeft zij ongeveer negenhon derd maatschappelijk werkers, vak specialisten en onderwijzers in dienst. De leider is Whitney Young jr. die ook niet gelooft in de slogan Black Power. Bekend (of berucht) is sinds enkele jaren de Student Nonviolent Coor dinating Committee (SNCC, gewoon lijk Snick genoemd). Deze organi satie ontstond tijdens de befaamde sit-in demonstraties van jonge ne gers tijdens de vroege zestiger ja ren. Zoals de naam zegt begon de organisatie met in het banier het de vies van de geweldloosheid (nonvio lence). Toen in 1966 Stokeley Car michael tot voorzitter werd gekozen wijzigde deze koers zich echter zeer drastisch Aanvankelijk had de SNCC ook veel blanke aanhangers, maar Carmichael, een afgestudeerde van de Howard Universiteit in Washing ton, preekt de blankenhaat en gooi de alle blanke leden uit de organisa tie. Hij vond de slogan Black Power uit. Zijn opvolger H. Rap Brown, die in 1967 gekozen werd, nam de slo gan over en preekte eveneens het ge weld. Hij sprak van het neerschieten van blanken en platbranden van hun steden. Vooral door dominee Martin Lulher King is de Southern Christian Lea dership Conference (SCLC, meestal Slick genaamd) bekend geworden. Ook de SCLC is geen massa-bewe- STOKELEY CARMICHAEL weg met de blanken ging zoals de NAACP. De SCLC stel de de geweldloosheid centraal. Oor spronkelijk was de organisatie vrij wel uitsluitend werkzaam in de zui delijke staten. Beroemd is de „ge weldloze slag om Birmingham", de belangrijkste stad van Alabama en tevens de meest reactionaire en ra cistische stad in de V.S. De SCLC mocht zich verheugen in een be langrijke blanke steun. De laatste ja ren verloor de organisatie van domi nee King enige sympathie. Aan de ene kant van de meer militante jon ge negers en aan de andere kant van blanken die teleurgesteld waren door Dominee Kings verzet tegen de oor log in Vietnam. The Congress of Racial Equality (CORE) werd in 1942 opgericht door merendeels blanke studenten van de Universiteit van Chicago. Doel was het afschaffen van rassen- discriminatie door blank-zwarte ge- weldloze actie. CORE kreeg geen na tionale bekendheid tot in de jaren 1960, toen het een belangrijke rol ging spelen onder leiding van James Farmer. In 1965 nam Floyd McKis- sick de leiding van CORE over. De beweging wendde zich toen af van het principe der integratie. Tijdens r-r, 'aatste jaarvergadering verwierp CORE alle samenwerkingsvormen met de blanken en opteerde voor een „all-negro"-organisatie. Overigens heeft CORE, evenals SNCC liet woord neger uitgebannen en ver vangen door „zwarte". CORE predikt ROY WILKINS „zwart racisme" nu de zwarte superioriteit en is der halve racistisch. De Black Muslims of Nation of Is lam (Zwarte Moslims) geloven ook niet in integratie. Zij opteren voor een gescheiden ontwikkeling van de zwarte bevolkingsgroep. Overigens zijn de zwarte moslims meer een re ligieuze organisatie dan een strijd groep voor gelijke burgerrechten. Hun leider is een bejaarde man die zich Elijah Muhammed noemt. De organisatie heeft slechts 10 tot 15.000 leden. Tenslotte zijn er vooral in de grote steden tal van kleine maar zeer militante groeperingen. Zij as sociëren zich graag en bewust met het moederland Afrika en cultiveren Afrikaanse levensuitingen en vor men. Zij zijn het vooral die in de steden van het noorden de straatrellen be ginnen. Zij beweren vrijheidsstrijders te zijn. De overgrote meerderheid van de Amerikaanse negers behoort tot geen enkele groep. Maar dat wil niet zeggen dat zij ongeïnte resseerd zijn in de bezigheden en doelstellingen van de bewegin gen. In de rassencrisis die Ame rika te wachten staat, zal ook de ze „ongeorganiseerde" massa een rol spelen. Tenslotte gaat het om deze massa. t

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 9