„Nieuwe liturgie mist te zeer sacraal karakter" pAAS SHOW Huren- wordt met ingang van 1 mei nog ingewikkelder brief aan remeester botterdam Ier sluit ;ns nu ss"5.^«,a mSIIEHNlIB» PRISMA HUURADVIESCOMMISSIE UITWEG VOOR VERDWAALDEN V De veilige manier van sparen Rijkspostspaarbank altijd safe! TNITIEF Ettenaar J. M. Ydema promotor van latijnse hoogmissen in Breda Dr. G. G. uitnodiging oevr industrie |drijfsruimte ïerseki J. C. Kram [w. Behoud huid*'"' geen spreekuu' notaris Persoonlijk gebed Bijzaak Twijfels Wij volgen het woonhl VOLGEND JAAR LIBERALISATIE GEEN PANIEK SUBSIDIES DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 13 APRIL 1968 (Advertentie) ORNE (ANP) j oners van alle gemeenten 'erweggebied heeft zich in brief tot burgemeester van Rotterdam gewens ïrontrusting uit te spreken ang van zaken in dit ge. jven ernstig verontrust te de berichten omtrent me ustrievestigingen op Voor' ten en uitbreiding van de e in zuidelijke richting m steeds weer getroffen fwezigheid van een duide. ogisch beleid op lange ter- verontrusting wordt nor doordat de hinder ten ge- luchtverontreiniging door gevestigde industrieën niet is afgenomen, vragen zij zich in deze ;r meer af, of h»t regionale n het Waterweggebied en Rotterdamse havens niet ilaatst dient te worden a 'maal en Europees kader, ren menen zij dat de econ'o. rtekenis van de eenzijdige tie van havens en indu- het Waterweggebied over- >rdt in het licht van de inverstaande offers aan ipitaal en leefbaarheid. Ook de briefschrijvers aan op tussen het werkgebied en led door een duidelijke en ;e demarcatie. |een onzer verslaggevers) 1AAG Op 21 april gaar |tse grensposten definitief or Nederlandse vrachtauto's ■vergunningen. Hiermee is jpt einde gekomen aan de op, die het wegtransport noj ad op een couiantere kou de vervoersminister Le gering was al sinds 1 aprï Jcht, maar tot nu toe knepen |niers een oogje dicht, bekend houdt de regeling It hts 1950 vergunningen per Nederlandse vrachtvervoer prden verleend. Dit aantal t ten volle kunnen worden lln kringen van het mg- rt meent men, dat mui- |00 wagens op de Duitse sa- brengen zijn. Volgens nriv er echter 2500 stuks noi" lagen. LPELLE, Pg 23 april 1968, des vc».1 net" a. d. Lepelstraat te v VERKOPEN: OONHUIS [erkhoekstraat 2, grootl'« ■ia in gebruik geweest H gebruik te aanvaarden in verbinding te stellen «''j- I) te wiens kantore nanet j fijn. (Van een onzer verslaggevers) ETTEN Dit stuk wil géén obstructie voeren tegen de vernieuwing in de liturgie en de invoering van de landstaal daarin. Het wil evenmin een pleidooi zijn voor het behoud van hef Latijn in de liturgie. Hef wil alleen proberen het standpunt te vertolken van iemand die er mede naar heeft gestreefd - en dat ook heeft bereikt - dat in Breda binnenkort vrijwel iedere zondag gelegenheid is om een Latijnse hoogmis bij te wonen. Het is de heer J. M. Ydema uit Etten. De heer Ydema is Fries van ge boorte en van huis uit katholiek. Na een h.b.s.-opleiding is hij leraar Duits geworden. Op een goed mo ment heeft hij het leraarsambt ver ruild voor het vrijere bestaan van kunstschilder. Hij heeft daarbij o.a. veel in kerken gewerkt. De heer Ydema, die veel gereisd heeft, is nu cultureel antropoloog. ;,Noem het maar mijn liefhebberij", zegt hij. „Ik studeer nog iedere dag. In de rust van een stukje bos. Ik heb daar een caravan staan met mijn boeken". Zijn studie-object is de cultuurge schiedenis van oude volkeren, waar bij vooral de godsdiensten hem boeien. Speciaal heeft hij gestudeerd op de Bataks, hetgeen te zien is aan de stoffering van de woonkamer in zijn huis. Nevenstaand interview met de heer J. M. Ydema te Etten is geschreven n.a.v. de besprekin gen die gevoerd zijn om in Breda tot het opdragen van La tijnse hoogmissen te komen. De heer Ydema heeft aan die besprekingen deelgenomen. Hft is, zoals ook uit het interview blijkt, lid van de Vereniging voor Latijnse Liturgie. Hij geeft hier echter zijn persoonlijke mening weer, waarin niet alle aspecten van het werk van de Vereniging voor Latijnse Litur gie tot uitdrukking komen. Zo bijvoorbeeld het streven van de Vereniging tot het behoud van het gregoriaans als een belang rijk cultuurgoed, integraal ver bonden met de latijnse liturgie. Voor de zeer vele W zen van deelnermrig,^ vangen na het pk overlijden van mijn man „.«v CORNELIS BW» DIELEMAN betuig ik langs deze mijn oprechte dan DieTeman-V" april 1968. Spoorstraat^, van 16 tot en met 1» n io Lw Wat drijft deze man ertoe zich zo in te zetten voor het behoud van de Latijnse hoogmis? Hij is bepaald geen fanaticus, die blind weigert om iets nieuws goed te noemen. Maar hij wil wel dat het nieuwe goed is. Hij weigert wel een ruil met verlies. Aan het eind van een bijna twee uur durend gesprek geeft hij, bij de buitendeur, nog eens nadrukkelijk de volgende boodschap mee: „Ik ben niet te gen vernieuwing, ook niet in de liturgie. Ik zou best voelen voor een hoogmis in de eigen taal, maar alleen wanneer daardoor niet het sacrale karakter verloren gaat". De heer Ydema vertelt: „Het zal zowat dertig jaar geleden zijn dat wij mijn vrouw en ik een stille mis hebben bijgewoond in een oud-katholieke kerk. U weet dat de oud-katholieken de landstaal ge bruiken in de liturgie. Na afloop vonden wij het beiden jammer, dat zoiets in onze kerk niet mogelijk was". Met vuur zegt hij, dat naar de kerk gaan voor hem altijd een feest geweest is. „In het onpersoonlijke gebed van de kerk, door de priester uitgesproken, kon ik in persoonlijk contact komen met God, kon ik persoonlijk bid den. Ik wil met de kerk meebidden, als de kerk verkondigt wil ik mee verkondigen. Maar daarom hoef je dat nog niet uit te schallen". Dat sacrale karakter dat de heer Ydema bij de misviering niet kan missen vindt hij niet terug in de huidige liturgie, noch in de teksten, noch in de muziek. „Je kunt in zo'n dienst eenvoudig niet meer bidden", meent hij, „je wórdt als het ware gebeden". Hij wordt vooral ook geërgerd door de taal. „Een eenvoudig voor beeld: Kyrie, eleison wordt vertaald door Heer, ontferm U. Dat is ge woon geen Nederlands. Je zou moe ten zeggen: Heer, ontferm U over ons. Ik zou echt geen enkel bezwaar hebben tegen een stille mis in het Nederlands wanneer daar maar een sfeer is van rustig gebed en als de vertaler niet zelf de teksten gaat in terpreteren. Zolang er geen Neder landse liturgie is die het sacrale ka- J. M. YDEMA geen obstructie tegen vernieuwing rakter van de Latijnse liturgie kan evenaren, ben ik voor het behoud van het Latijn". J-Joewel meneer Ydema en zijn vrouw lid zijn van de Vereni ging voor Latijnse Liturgie blijkt uit dit alles toch wel duidelijk en de heer Ydema beaamt dat ook dat het verdwijnen van het latijn voor hem slechts een persoonlijk verlies is, een verlies dat uiteindelijk niet mee mag tellen. Eerder komt zijn bezorgdheid om de ontluistering van onze liturgie en in het algemeen van de gods dienstige beleving voort uit wat zijn studie hem heeft geleerd. „Er wordt tegenwoordig zoveel over ontmytho logisering gesproken", zegt hij, „maar dat woord wordt helemaal verkeerd gebruikt. Met mythe wordt dan een soort verdichtsel of over bodige ballast bedoeld. Maar mythe is heel iets anders. Het is iets waar iedere gods dienst, ook het jodendom en dus ook het christendom, op steunt. Het betekent letterlijk: dat wat gezegd is. De overlevering dus. Je zou de mythe het grote reservoir kunnen noemen van de wijsheid van alle volkeren. Als zodanig zou men mis schien kunnen zeggen, is de mythe, wat wij de oer-openbaring gewoon zijn te noemen. Elementen van de ze mythe vindt men terug in alle godsdiensten, ook in het Christen dom, b.v. de drie-ene God, de moe dermaagd, de heilbrenger en het eten van het lichaam en bloed van de zoon van God. De heer Ydema haalt een heidens beeldje, een Batakbeeldje van de schoorsteen en verklaart er de be tekenis van. Het stelt een mens voor, geofferd in de armen van een gaffel. De ene arm verbeeldt het leven, de andere de dood. Hoe oud het beeldje is weet de heer Ydema niet. Het kan een eeuw oud zijn, maar ook drie eeuwen. In ieder geval is het niet door het christen dom geïnspireerd. „En toch", zegt de eigenaar, „toont het een treffen de gelijkenis met het kruis, de le vensboom waaraan Christus zich zelf geofferd heeft, hangende tus sen de goede en de slechte moorde naar. latijnse hoogmis yoor wie zó de mythe ziet is het een vraag, of de ontmythologise ring nu wel zo nodig is. „Waarom", zo vraagt de heer Ydema zich af, is er sinds een paar jaar zoveel twij fel gezaaid over bijvoorbeeld de godheid van Christus, de maagde lijkheid van Maria, de tegenwoor digheid van Christus in de eucha ristie?" Twijfels kunnen zeer positief wer ken, erkent hij. „Maar dan in de geest van gebed, in de studeerka mer en in vaktijdschriften. Niet, zoals dat gebeurd is, in de dagbla den. ^an het besluit om voortaan in Breda Latijnse hoogmissen te gaan opdragen zjjn enkele bespre kingen voorafgegaan, de laatste nog maar enkele dagen geleden in een Bredase pastorie. „Toen we af scheid hadden genomen", vertelt meneer Ydema, „zei ik dankbaar tot de kapelaan die ons uitliet: wij heb ben het initiatief nu in de handen van de geestelijkheid gelegd. Het antwoord dat hij mij gaf maakte mij bezorgd dat hij mijn opmerking verkeerd begreep. Na het initiatief hoort de leiding en uitvoering bij de priesters, die wij immers willen volgen. Voor de rest kunnen wij slechts hopen dat Gods zegen er op moge rusten." (Advertentie) R. V. W te HULST zal op a.s. des in het mieet\ v. Jole te j jen Groenendijk^ ffl Jole,^oornoemi publiek verkop"1' etaa#; met café en e 'Ho0te#! §elegen Hiik4L°P Groenendijk erfpI nisse Sectie (j 197, groot 4.» 5), de koper en» Bezichtiging met ,de/van 4 Betaling bj uiterlijk °P van onkostw gen na Nadere ^fde»ffl kantore va voornoemd. 2821). De directieyan vestigingen we'feom te mogen heten. v haar i PRISMA DIJOU 1) prachtige band met origineel écorce motief 159.- 2) verfijnd modelfraai bewerkte band 155.- 3) nouveauté met gesatineerde band en champagne-kleurige wijzerplaat 159.- (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Krijg ik per 1 mei een huurverhoging? En: heeft de verhuurder het recht om „zoveel meer" te bedingen? Twee vragen, die vele, vele keren worden gesteld. Want per 1 mei wordt in een groot deel van het land de mogelijkheid van facultatieve huurverho gingen geschapen. De huurliberalisatie wordt dan in het zuiden van het land voortgezet, zodat in meer gemeenten de huren worden vrij gegeven. Het vervallen van de wettelijke huurbeheersing gaat gelei delijk verder. Volgend jaar januari worden in weer een aantal ge meenten de huren vrijgelaten. Het terrein van de huren is niet meer zo overzichtelijk als een paar jaar geleden, toen de huren van jan en alleman met dezelfde per centage omhoog gingen. Nu wordt er duister gepraat over: geliberali seerde huren, facultatieve huurverhogingen, subsidie-afbraak enz. Dat klinkt heel mooi, maar wie wil weten of hij een huurverhoging moet betalen, schiet er niet veel mee op. en nog twee jaar voor bedrijfspan den worden verlengd. Over de ver schuldigde huurprijs in die periode wint de kantonrechter hef oordeel van de huuradviescommissie in, als partijen het hierover niet eens kun nen worden. In Noord- en Zuid-Holland, Utrecht Gelderland, Overijssel en 34 gemeen ten in de andere provincies wordt het per 1 mei mogelijk om een huurver hoging van maximaal vier proeent toe te passen. Deze huurverhoging is facultatief, dus niet verplicht. De nieuwe huurder is het resultaat van een overeenkomst tussen eigenaar en gebruiker. Ook hier: onderhandelen. Als de bewoner een huurverhoging onverantwoord vindt, omdat de wo ning allerlei mankementen heeft, laat hij dan de bemiddeling van de huur adviescommissie inroepen. Een des kundig advies kan duidelijk maken of een bepaalde huurverhoging al of niet verantwoord is. Het gaat hier om een jaarlijkse huurverhoging van maximaal 4 pro cent. Dus volgend jaar kan de huis eigenaar op 1 januari weer aan de bel komen hangen. Met de wensen voor een „gelukkig nieuwjaar" en het verzoek om akkoord te gaan met een hogere huur. De kans is groot dat deze faculta tieve huurverhogingen een maximale Een wegwijzer in de huren-doolhof kan misschien een beetje duidelijk heid brengen. Voor wie deze wegwij zer geen uitkomst biedt en het huur- probleem knellend blijft, is er maar één advies: tob niet langer, gooi er 2.50 tegen aan en vraag het oordeel van de huuradviescommissie. Daar wordt deskundige en onafhankelijke voorlichting over de huren gegeven. Een ding is duidelijk: er zijn geen algemene huurronden meer. Of ie mand op een bepaald moment een huurverhoging moet betalen of daar over met de huiseigenaar moet on derhandelen, is afhankelijk van de volgende punten Om wat voor woning gaat het? In welk deel van het land ligt de woning? Wat is in het huurcontract over eengekomen? Voor de woningen in de vrije sector ligt de zaak simpel. Daar is de huur- hoogte in het hele land het resultaat van wat in het huurcontract wordt overeengekomen. De huurbeheersing blijft bestaan voor de woningen waarvoor het rijk nog jaarlijkse bijdragen geeft. In het algemeen zijn dit alle na-oorlogse woningwetwoningen en de sinds 1960 met subsidie gebouwde particuliere woningen. Van die woningen gaat de huurprijs elk jaar op 1 januari met vier procent omhoog. In heel Zeeland, de meeste ge meenten in Brabant en Limburg en in bijna de gehele provincies Gro ningen, Friesland en Drente is de huurprijsbeheersing vervallen. Daar is de hoogte van de huur het resul taat van onderhandelingen tussen eigenaar en gebruiker. Zowel voor wat betreft huizen als bedrijfspan den. Er moet handjeklap gespeeld wor den. Als men niet tot een akkoord kan komen, kan men het oordeel van de huuradviescommissie vragen. Zo lang verhuurder en huurder het niet eens zijn geworden over een nieuwe huurovereenkomst, blijft de oude huurprijs bestaan die gold op de dag dat de huurliberalisatie in de be trokken gemeente werd ingevoerd. Als eigenaar en gebruiker in het geliberaliseerde gebied het niet eens kunnen worden over een huurverho ging, kan de verhuurder de huur opzeggen. Tenminste, als de huur overeenkomst daartoe aanleiding geeft. Het is dus zaak om goed te weten wat in de huurovereenkomst staat. Nadat de huur is opgezegd kan de verhuurder - zoals de wet voor schrijft - per aangetekende brief of per deurwaarderexploit ontruiming van de gehuurde woning aanzeggen, waarbij de ontvangst van brief of exploit moet worden bevestigd. Als de ontruiming is aangezegd, hoeft de huurder het huis niet in pa niek te verlaten. Hij kan twee maan den blijven zitten en bij de kanton rechter verlenging van de ontrui mingstermijn aanvragen. Doet hij dat niet binnen twee maanden, dan moet hij het huis uit. Het verzoek om verlenging van de ontruimingstermijn moet in drievoud worden ingediend, met duidelijke ver melding van: naam en adres huurder, adres van het gehuurde, naam en adres vearhuurder, bestaande en ge vraagde huurprijs, redenen waarom uitstel van ontruiming wordt ge vraagd. De kantonrechter weegt de belangen van verhuurder en huurder tegen elkaar af en beslist over het verzoek om verlenging van de ont ruimingstermijn. De kantonrechter kan de termijn eerst tot één jaar verlengen. Op een tweede verzoek om verlenging kan deze met nog één jaar voor woningen hoogte van zes in plaats van vier pro cent kunnen krijgen. Dat zou dan op 1 januari van volgend jaar ingaan. Er is hier en daar nog al onrust over deze facultatieve huurverhoging ont staan. Huurders kregen brieven waarin min of meer een hogere huur werd opgelegd. Dit is onjuist. Van dwang en wettelijke verplichting kan geen sprake zijn. Als de verhuurder een hoger huur wil, dan moet hij dit voor stellen aan de huurder en proberen tot een nieuwe huurovereenkomst te komen. Ook als per 1 april een hogei'f huurprijs zou zijn gvraagd, is dat on juist. Met ingang van 1 januari van dit jaar is gestart met het nieuwe sub sidiebeleid, waarbij de subsidies be staan uit jaarlijks aflopende bijdra gen. De subsidie-afbraak wordt mogelijk door jaarlijkse huurverhogingen van vier procent over 10 jaar. Die verhogingen gelden voor wo ningwetwoningen en particuliere huurwoningen in het hele land, voor zover zij nog onder de subsidierege lingen vallen. Bij de particuliere huurwoningen gaat het in het alge meen om de na 1960 gebouwde hui zen. Waarschijnlijk zal de jaarlijkse verhoging per 1 januari 1969 van vier op zes procent worden gebracht. In deze gevallen wordt de hogere huur verplicht opgelegd. Hier hoeven huurder en verhuurdr geen „handje klap" te spelen. Wie meer wil weten over de huur liberalisatie kan daarover een folder aanvragen bij de afdeling voorlich ting van het ministerie van volkshuis vesting, Van Alkemadelaan 85, Den Haag. (ADVERTENTIES) OLIFANT EN DE SJIEKE VRIEND. Sjieke vriend op bezoek. Had Olifant cognac in huis. Niks gezegd. Ingeschonken. „Fransel" „Nee, Olifant!" „Oh,' la, lal" Er zijn 2200 vestigingen. Op de postkantoren kunt u de hele dag terecht Een aantal daarvan is zelfs ook op vrijdagavond of de plaatselijke koopavond geopend. Voor de postagentschappen gelden aparte openingstijden

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 5