dstrijd Heren willen de das kwijt Geen religie op Hollandse postzegels Si I m n 4 4 1 4 mmm lilP 1 fi IS m DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 13 APRIL 1968 afbeeldingen van de 3 (Elk pak heeft dus een pak Popla 1000 bij en oyeweg 60 te Gennep, 1 juni. Alle kinderen tot ge jury kiest de fraaiste fraaie hoofdprijzen, een jongens of een meisjes- lisjes. Er zijn 25 tweede jisjes of een leren voetbal zenders een troostprijs, ronder je naam en adres ongen/meisje eeftijd laatste zijn vaak helen® en wegen, maar b.v.bosp; assige polders, zandvlakts basaltkeien van een ze* »n Citroën brengt u er iepel hindernis na hindernis erbij gesteund doorz'n lorwielaandrijving ©n fabu.t- rring. sor de ID-DS typen og bij de al sinds 1955 rogressieve en nog stee s nieke kombinatie van hy® 'neumatische vering en erstelbare wagenhoogte. fke CitroSn een onversoj ntdekkingsreiziger.die jt de privacy van de nog [tukjes wereld. En in Ijjj an alledag voert hij u W» >n veilig over gebaande )peen normaal wegdek waardeert u eens ternee jrote souplesse en be n het verkeer enz'nuiU* vegligging. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Postzegels met religieuze motieven zijn bij de Nederlandse PTT weinig populair, om niet te zeggen taboe. Er is weliswaar een zegel, waarop de bezitter, mits hij goede ogen heeft, een madonna kan onderkennen, maar dat komt louter, omdat Onze Lieve Vrouw nu eenmaal een onderdeel is van het stadswapen van de Drentse pro vincie hoofdplaats Assen., De bijbel buiten de grenzen een geliefd filatelistisch object vindt men op een Nederlandse zegel louter dank zij het feit, dat het boek.der boeken toevallig verwerkt is in het wapen van de universiteit van Groningen. En tenslotte is er nog een zegel, waarop een duidelijk kerst-tafereel staat Maria en Jozef, samen rond de kribbe maar om geen enkel volksdeel te kwetsen heeft de PTT dit grafisch werkje de opdruk „winter" meegegeven. Neutraler kan het niet. Spanje 1962, een El Greco op een Spaanse uitgifte. Desondanks, zal t.e.m. 13 april, bjj het Nederlands Bijbelgenootschap in Amsterdam, een tentoonstelling, die geheel gewijd is aan het paasge- beuren op de postzegel. Organisato ren zijn de heren H. van Hulst en J. Hendriks, beiden stuwende krach ten achter de filatelistische vereni ging „St.-Gabriël". „St.-Gabriël" (in Nederland 200 le den) heeft het gemunt op postzegels met religieuze motieven. De heer Hendriks verklaart dit aldus: „Door de voortdurend groter wordende aantallen nieuwe uitgiften wordt de postzegelverzamelaar genoodzaakt zich te beperken en te specialise ren. Dat kan een reden zijn, waarom hij overgaat tot het groeperen van zegels naar de daarop afgebeelde motieven, zoals sport, techniek, na tuur, architectuur, ruimtevaart, flo ra, fauna en godsdienst. Onder deze motieven nemen de postzegels met voorstellingen en teksten, ontleend aan de bijbel en het christelijk ge loofsleven, een bijzondere plaats in. Een dergelijke verzameling biedt, naast het aspect van zinvolle en at tractieve vrijetijdsbesteding, ook ver dieping van de kennis van de bijbel, de kerkgeschiedenis, het missiewerk. Zij opent zijn ogen voor de ontwik kelingsgang van het christendom in de wereld, vol religieuze kunst en voor christelijke cultuuruitingen van 20 eeuwen. Naar mijn mening is deze manier van verzamelen, zowel door haar aard als door de wijze van uitwerking, van grote betekenis voor de verza melaar. Bovendien zullen er weinig col lecties zijn, die hoofd en hart zoveel te bieden hebben als een verzame ling, opgebouwd uit zegels met bij belse en christelijke motieven. Dit geldt uiteraard niet alleen voor de verzamelaar zelf, maar ook voor zijn omgeving," aldus de heer Hendriks. De heer Van Hulst (die het een schande vindt dat Nederland niet meer religieuze zegels op de markt brengt) vult aan: „St.-Gabriël" is geen Nederland se. maar een internationale vereni ging met alleen in Duitsland al bij na 3000 leden. Kardinaal Spellman is er de beschermheer van geweest. Wat de Amerikaanse president Roo sevelt zo graag gewild had, en wat Waarom juist de hazen met Pasen met eieren omgaan, zal wel een legende zijn die moeilijk is te achterhalen, maar hier zijn ze weer presentTwintig hazen, in allerlei soort. Voorname hazen, kunstminnende hazen en praktische hazen. Maar één ding is zeker: het is een warme Pasen, want ieder 'loopt er luchtig bij Ze zagen in het fraaie weer een motief om er een puzzel aan te verbinden. De kledingstukken (of ge deelten daarvan), die zij dragen als het kouder is, heb ben zij in de omlijsting op twintig eieren afgebeeld En de opgave is nu heel eenvoudig: zoek van elke haas een bijbehorend kledingstuk; schrap daarna alle letters die U (soms op vreemde plaatsen) bij deze haas ontdekt, in de woorden op het ei door - en U houdt één of twee woordjes over. Om een voorbeeld te geven: het „koude harnas" be hoort bij de adellijke haas (dit woord niet verkeerd te begrijpen!), die gewichtig met een zwaard door het gazon loopt. De letters K-R-O-U-N streept u door in „koude harnas" en U houdt over: „De haas". Dit zijn de eerste woorden van een boodschap die de hazen in de rand verborgen hebben! Niet steeds is het gemakkelijk, soms wijst een kle dingstuk U vanzelf de weg, maar soms ook moet U goed op de hazen letten en natuurlijk weten naar wélke haas u kijkt! Een kleinigheidje kan U de weg wijzen en de vreemde opschriften dienen vaak ook als steuntje. In elk geval moet U steeds een verbin ding zoeken tussen één der hazen en één der eieren. Tenslotte komt een opwekkende hazen-mededeling uit de eier-omlijsting te voorschijn! (Van een medewerker) LONDEN De mini-rok heeft nog net weer een winter overleefd, maar de vrouwen schijnen wat hun kleding betreft weer conservatief te worden. Nu zijn het echter de mannen die een revolutie op kledingsgebied zijn begonnen. Ze proberen van hun stropdas af te komen. hem niet gelukt is namelijk om zijn postzegelverzameling onder te brengen in een nationaal museum dat lukte kardinaal Spellman wel. Zijn enorme collectie zegels kreeg in mei 1963 een plaats in 't filatelisti sche Epellman museum van 't Regis- college in Weston en wordt ver zorgd door de zusters van dit insti- tuui. Als een der eerste figuren van we reldformaat stelde ki.rdinaal Spell man zich positief op ten opzichte van de nieuwe wijze var verzamelen het beeld- en het thematische ver zamelen. Hij is de grote stimulator geweest en na hem was het niet zo gek meer om het op deze manier te doen. Zijn filatelistische invloed gold ook Amerika: niet alleen wist hij de Amerikaanse p.t.t. ertoe te krijgen, kerstzegels uit te geven, maar hij was ook de man, die op de gewone frankeerzegels van 1954 de spreuk deed aanbrengen „in God we trust" op God vertrouwen wij. Er zijn niet veel verzamelaars, die zelf een postzegel krijgen. Kardinaal Spellman echter deelt deze eer met zijn vriend Roosevelt. Getuige daarvan zijn: Nigaragua, dat in 1959 een serie van zeven ze gels aan de kardinaal wijdde en Pa raguay dat in 1966 kardinaal Spell man afbeeldde tezamen met paus Paulus de zesde. Hoeveel postzegels met religieuze motieven zijn er? Noch de heer Hendriks, noch de heer Van Hulst durven er een schat ting aan te wagen. „Een echte ver zamelaar telt niet", zeggen zij met roomse blijheid. „Tellen doen alleen de mensen, die postzegels verzamelen bij wijze van geldbelegging." Zij weten dan ook niet, hoeveel ze gels, gewijd aan het paasgebeuren, in het Amsterdamse hoofdkwartier van het Nederlandse Bijbelgenoot schap te zien zullen zijn en ook niet, hoeveel de waarde er van bedraagt. Zij weten wel, dat het om duizen den gaat kwantitatief en kwalita tief. De leek trekt hieruit de conclusie, dat er dus zeer veel zegels met reli gieuze motieven moeten zijn. De he ren Van Hulst en Hendriks beamen dit. „Wij hebben voor onze expositie het paasgebeuren gekozen", zeggen zij, „omdat dit met Pasen uiter aard actueel is, maar wij kunnen ieder ander christelijk evenement aanvatten voor een fitaletische ma nifestatie van kerkenbouw-zondag af via Luthers' reformatie tot paus Joannes toe. De voorraad is onuit puttelijk. En dan tellen we niet eens de zegels mee, waarop Columbus ergens in Amerika een kruis plant want als je dat ook serieus neemt komt er geen einde aan." Het Vaticaan is uiteraard toonaan gevend met religieus getinte postze gels maar die betreffen dan louter de kerkgeschiedenis. Wie postzegels wil met bijbelse motieven, moet bii de piepjonge staat Israël terecht daar smijten ze er mee, maar ze zijn met goedkoop. De landen achter het ijzeren gor- van Sï °°st-Duitsland van Ulbricht schaamt zich er niet voor, beroemde religieuze schilderij %Sg6li?Taat te verWeinen Rusland deed onder Stalin en Kroetsjev hetzelfde met fraaie iko" ^Vaat V straf mee dooi Het mohammedaanse Turkije brengt religieuze postzegels, die iedeS christen zullen aanspreken Zelfs het va" Naaaer, dat hier zo ver foeid wordt, heeft een postzegel JozVïhd, UitFbeeld' hoe Maria beigenootschap "eerf SMI" We geloven niet dat er ooit een zinlozer kledingstuk is gebruikt door de westerse man dan de stropdas. Hij is op geen enkele wijze nuttig; in de zomer is hij onhandelbaar stijf en in de winter biedt hij geen enkele bescherming tegen de kou. Hij kan hooguit een versiersel wor den genoemd. Momenteel is de stropdas zo'n be langrijk deel van de garderode van de man geworden dat hij er van uit gaat dat hij zich niet in het dagelijkse leven kan begeven als hij zonder „stroppie" is. De stropdas hoort er nu eenmaal bij, stelt men dan. Londen dat zijn rol als toonaan gevend centrum van de westerse mo de wil behouden gaat wellicht een eind aan het bestaan van de stropdas maken. Deze gedachte vindt overi gens de laatste twee of drie jaar al stevig opgang. Deze lente echter is er werkelijk sprake van een mode slag. De revolutie begon met de terug keer van de shirts met polokraag (de shirts met drie knoopjes onder de kraag), die sedert het uitbreken van de tweede wereldoorlog in 1939 van het modefront verdween. Dunne polokraag-shirts zijn de laatste tijd voor het eerst weer gedragen onder een andere trui met een V- hals. 's Zomers verschenen deze trui en onder shirts :net een open hals. Maar dat was alleen voor het week einde. Daarna volgde een gedurfde ontwik keling: Er kwamen witte zijden over hemden met een opstaande kraag, onder avondkleding gedragen. Op deze manier gekleed verscheen Lord Snowdon in het openbaar en in een minimum van tijd deed elke jonge, modebewuste man in de stad het zelfde. De stropdas was zijn terugtocht begonnen. En afgelopen winter schoot de verkoop van de nieuwe shirts met raketkracht omhoog. Bijna onmerk baar kwam ook de coltrui in elke kleur en dikte op de markt. En met de komst van de lente zijn de etala ges allemaal gevuld met dit soort shirts en truien. De fabrikanten wor den overstelpt met orders. De stropdasmakers vechten even wel terug. De dassen zijn aanvanke lijk bijna zo smal geworden als stuk jes touw. Vervolgens gingen de ma kers - nerveus geworden - precies de andere kant op: De schippersdas zou weer in zwang moeten komen; ver schillende centimeters breed en met een ontzettend druk patroon. De stropdassen in Engeland zijn dit jaar allemaal breed, groot en met druk ke patronen. De stropdas-fabrikan ten zitten in de knoei. Als ze op deze manier de stropdas w5ar moeten maken, doen ze zichzelf de das om. Heel wat mannen zeggen nu al dat ze nooit weer een stropdas zullen dragen. Zullen ze woord houden? Het gevecht zal hard zijn. Het idee dat een man niet gekleed is, tenzij hij een stropdas draagt, is lange tijd diep ingeworteld geweest in Groot- Brittannië. Er zijn kledinggewoonten in de wereld die er van uit gaan dat men wel gerespecteerd wordt ook als men geen stropdas om de nek heeft geknoopt. Bij welke logica is het vol komen aanvaardbaar een Nigeriaan- se agbada of een nette Indiase uni formjas die bij de nek wordt dicht geknoopt, te dragen, maar evengoed onaanvaardbaar rond te lopen in een overhemd of sportieve trui met „po- lo"-hals die er netter en stijlvoller uitzien dan het gewone boord en stropdas? Toen een verslaggever in het Lon- dense West-End in kleding-volgens- de-jongste-mode rondliep, wilde men hem in slechts één van twaalf res taurants en hotels aan tafel bedie nen. „Neem ons niet kwalijk, eh meneer eh, maar het is regel dat klanten, eh, een eh stropdas dragen, meneer". Deze nonsens is over heel de wereld terug te vinden. In vormelijke Britse kolonies bestaat een en ander nog veel sterker dan in Groot-Brittannië zelf. Hotels en restaurants in heel Afrika eisen stropdassen. Ook als de temperatuur tot boven 30 graden is gestegen moet men in de restaurants een stropdas en een jasje dragen (overigens nog zo'n absurditeit, vin den ze in bepaalde Londense kringen) Slappe, oude stropdassen worden door de portier bewaard om ze aan mensen te lenen die zonder stropdas aankomen! In een hotel in Melbourne is ons eens gevraagd hoewel de tempera tuur 's morgens om acht uur ai meer dan 25 graden Celsius was in een donker hoekje van het res taurant te gaan zitten, omdat we zon der stropdas naar beneden waren ge komen om te ontbijten. De oorsprong en de bestendiging van deze gewoon ten zijn tot en met snobistisch. Zo in de trant van: „De kerel die zon der stropdas gaat eten moet verdom me wel een koelie zijn. Ik kan niet aan de tafel naast hem gaan zit ten". Niet zo gek lang geleden werd een top-fotograaf door zijn baas naar de London Stock Exchange (de effecten beurs) gestuurd. Hij droeg een shirt met een Hongaarse snit (zonder stropdas) dat aan de zijkant keurig was dichtgeknoopt. De fotograaf kwam ontdaan terug op kantoor. Het idee dat een man zonder stropdas op de effectenbeurs had durven verschijnen had de ef fectenhandelaars een schok bezorgd. De arme fotograaf was er pardoes uitgegooid. Het was onmogelijk dat hij zijn plaatjes maakte. Zijn chef telefoneerde met de beurs. „Onze man", zei hij, „heeft nog nooit een stropdas gedragen. Ook niet toen hij onlangs naar Bucking ham Palace moest om de koningin ta fotograferen." Nog steeds ondervindt de bekende variant van het Siciliaans, waarin wit de pion op b2 offert, grote be langstelling. Het gaat om de va riant 1. e2-e4, c7-c5 2. Pgl-f3, d7-d6 3. d2-d4, c5xd4 4. Pf3xd4, Pg8-f6 5. Pbl-c3, a7-a6 6. Lcl-g5, e7-e6 7. f2-f4, Dd8-b6 8. Ddl-d2, Db6xb2. Hoewel strategisch bezwaren zijn aan te voeren tegen de zwarte dame. manoeuvre, daar deze immers tijd kost en de ontwikkeling verwaar loost, was er tot op heden nog geen eensluidend oordeel. Sommige en zeer gerenommeer de schaakmeesters vonden de pion winst voldoende compensatie voor de eerder geciteerde positionele na delen. Wellicht zal de onderstaande recentelijk gespeelde partij er toe bijdragen klaarheid in deze va riant te brengen. De witspeler komt namelijk met een verrassend nieuw tje, waarop zijn tegenstander het an' .ord schuldig blijft. Mogelijk vir i de heren theoretici het ant- wooi d wel. Wit: Matulovic (Joegoslavië). Zwart: Kavalek (Tsjechoslowakije). Gespeeld te Sousse 1967 Siciliaans 1. e2-e4, c7-c5 2. Pgl-f3, d7-d6 3. d2-d4, c5xd4, 4. Pf3xd4, Pg8-f6 5. Pbl-c3, a7-a6 6. Lcl-g5, e7-e6 7. f2- f4, Dd8-b6 8. Ddl-d2, DbGxb2 9. Pd4- b3 (Een verrassend nieuwtje. Gebruike lijk is 9. Tbl. De tekstzet blijkt ech ter lang niet slecht te zyn). 9. Pb8-c6 10 Tal-bl, Db2-a3 11. Lg5xf6, g7xf6 12! Lfl-d3, Lf8-g7 (Zwart staat niet prettig. Zijn dame kan niet uit de voeten en het is in feite niet te zien hoe zwart zich ver der kan ontwikkelen). 13. 0-0, 0-0 14. Tfl-f3, Kg8-h8 (Beter was wellicht 14. Pa5 om na ruil op b3 de dame te bevrijden. Na de tekstzet is zwarts positie red deloos) 15. Tf3-h3, Pc6-e7 Stelling na 15Pc6-e7 Hf 16. f4-f5!, e6xf5 (Op 16. e5 volgt 17. De2, Pg8 18. Dh5, h6 19. Pd5! met de dreiging Tg3 en Dg4. Op te merken valt nog, dat na 18. Ph6 19. Pd5 volgt en eventueel 20. Pf6: Voorts dreigde na 16. f5 de vinnige opmars e4-e5!). 17. e4xf5, Lc8xf5 (Na 17. Pf5: wint 18. Tfl). 18. Ld3xf5, Pe7xf5 19. Pc3-d5, Tf8-c8 20. Dd2-d3, Da3xa2 21. c2-c3!, Ph5- h6 22. Pd5xf6, Lg7xf6 23. Th3xh6, Kh8-g7 24. Dd3xh7+, Kg7-f8 25. Th6xf6, Tc8-c7 26. Tbl-el en zwart gaf zich gewonnen. Schaakraadsel In de onderstaande positie beschikt de witspeler over een pittige com binatie, die hem een snelle winst kan opleveren. Hij moet alleen oppassen niet te „hebberig" te zijn, omdat de partij anders nog remise zou worden. Dit klinkt nogal orakelachtig, maar het is' de zuivere waarheid! pppi fBjf I It 11 I I Wit aan zet en wint. OPLOSSING SCHAAKRAADSEL Wit wint als volgt: 1. Tg7-h7+ (Na 1. Tf7: of 1. gf7: volgt 1 Ta8 en er is een elementair remise eindspel ontstaan) 1Kh8-g8 2. g6-g7! (Zowel 2. Tf7: als ook 2. Th8+ leveren niet meer dan remise op) 2. Kg8xh7 3. g7xf8 Toren!! (En niet hebberig 3. gf8:D en zwart staat pat) 3. Kh7-h6 4. Tf8-h8 mat.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 13