dstrijd
Heren
willen
de das
kwijt
Geen religie
op Hollandse
postzegels
Si
I
m n
4 4 1 4
mmm
lilP 1
fi
IS
m
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 13 APRIL 1968
afbeeldingen van de 3
(Elk pak heeft dus een
pak Popla 1000 bij en
oyeweg 60 te Gennep,
1 juni. Alle kinderen tot
ge jury kiest de fraaiste
fraaie hoofdprijzen, een
jongens of een meisjes-
lisjes. Er zijn 25 tweede
jisjes of een leren voetbal
zenders een troostprijs,
ronder je naam en adres
ongen/meisje
eeftijd
laatste zijn vaak helen®
en wegen, maar b.v.bosp;
assige polders, zandvlakts
basaltkeien van een ze*
»n Citroën brengt u er
iepel hindernis na hindernis
erbij gesteund doorz'n
lorwielaandrijving ©n fabu.t-
rring.
sor de ID-DS typen
og bij de al sinds 1955
rogressieve en nog stee s
nieke kombinatie van hy®
'neumatische vering en
erstelbare wagenhoogte.
fke CitroSn een onversoj
ntdekkingsreiziger.die
jt de privacy van de nog
[tukjes wereld. En in Ijjj
an alledag voert hij u W»
>n veilig over gebaande
)peen normaal wegdek
waardeert u eens ternee
jrote souplesse en be
n het verkeer enz'nuiU*
vegligging.
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM Postzegels met religieuze motieven zijn
bij de Nederlandse PTT weinig populair, om niet te zeggen
taboe. Er is weliswaar een zegel, waarop de bezitter, mits
hij goede ogen heeft, een madonna kan onderkennen,
maar dat komt louter, omdat Onze Lieve Vrouw nu eenmaal
een onderdeel is van het stadswapen van de Drentse pro
vincie hoofdplaats Assen.,
De bijbel buiten de grenzen een geliefd filatelistisch
object vindt men op een Nederlandse zegel louter dank
zij het feit, dat het boek.der boeken toevallig verwerkt is
in het wapen van de universiteit van Groningen.
En tenslotte is er nog een zegel, waarop een duidelijk
kerst-tafereel staat Maria en Jozef, samen rond de kribbe
maar om geen enkel volksdeel te kwetsen heeft de PTT
dit grafisch werkje de opdruk „winter" meegegeven.
Neutraler kan het niet.
Spanje 1962, een El Greco
op een Spaanse uitgifte.
Desondanks, zal t.e.m. 13 april,
bjj het Nederlands Bijbelgenootschap
in Amsterdam, een tentoonstelling,
die geheel gewijd is aan het paasge-
beuren op de postzegel. Organisato
ren zijn de heren H. van Hulst en
J. Hendriks, beiden stuwende krach
ten achter de filatelistische vereni
ging „St.-Gabriël".
„St.-Gabriël" (in Nederland 200 le
den) heeft het gemunt op postzegels
met religieuze motieven. De heer
Hendriks verklaart dit aldus: „Door
de voortdurend groter wordende
aantallen nieuwe uitgiften wordt de
postzegelverzamelaar genoodzaakt
zich te beperken en te specialise
ren. Dat kan een reden zijn, waarom
hij overgaat tot het groeperen van
zegels naar de daarop afgebeelde
motieven, zoals sport, techniek, na
tuur, architectuur, ruimtevaart, flo
ra, fauna en godsdienst. Onder deze
motieven nemen de postzegels met
voorstellingen en teksten, ontleend
aan de bijbel en het christelijk ge
loofsleven, een bijzondere plaats in.
Een dergelijke verzameling biedt,
naast het aspect van zinvolle en at
tractieve vrijetijdsbesteding, ook ver
dieping van de kennis van de bijbel,
de kerkgeschiedenis, het missiewerk.
Zij opent zijn ogen voor de ontwik
kelingsgang van het christendom in
de wereld, vol religieuze kunst en
voor christelijke cultuuruitingen van
20 eeuwen.
Naar mijn mening is deze manier
van verzamelen, zowel door haar aard
als door de wijze van uitwerking,
van grote betekenis voor de verza
melaar.
Bovendien zullen er weinig col
lecties zijn, die hoofd en hart zoveel
te bieden hebben als een verzame
ling, opgebouwd uit zegels met bij
belse en christelijke motieven. Dit
geldt uiteraard niet alleen voor de
verzamelaar zelf, maar ook voor zijn
omgeving," aldus de heer Hendriks.
De heer Van Hulst (die het een
schande vindt dat Nederland niet
meer religieuze zegels op de markt
brengt) vult aan:
„St.-Gabriël" is geen Nederland
se. maar een internationale vereni
ging met alleen in Duitsland al bij
na 3000 leden. Kardinaal Spellman
is er de beschermheer van geweest.
Wat de Amerikaanse president Roo
sevelt zo graag gewild had, en wat
Waarom juist de hazen met Pasen met eieren omgaan,
zal wel een legende zijn die moeilijk is te achterhalen,
maar hier zijn ze weer presentTwintig hazen, in
allerlei soort. Voorname hazen, kunstminnende hazen
en praktische hazen. Maar één ding is zeker: het is
een warme Pasen, want ieder 'loopt er luchtig bij
Ze zagen in het fraaie weer een motief om er een
puzzel aan te verbinden. De kledingstukken (of ge
deelten daarvan), die zij dragen als het kouder is, heb
ben zij in de omlijsting op twintig eieren afgebeeld
En de opgave is nu heel eenvoudig: zoek van elke
haas een bijbehorend kledingstuk; schrap daarna alle
letters die U (soms op vreemde plaatsen) bij deze
haas ontdekt, in de woorden op het ei door - en U
houdt één of twee woordjes over.
Om een voorbeeld te geven: het „koude harnas" be
hoort bij de adellijke haas (dit woord niet verkeerd
te begrijpen!), die gewichtig met een zwaard door het
gazon loopt. De letters K-R-O-U-N streept u door in
„koude harnas" en U houdt over: „De haas". Dit zijn
de eerste woorden van een boodschap die de hazen in
de rand verborgen hebben!
Niet steeds is het gemakkelijk, soms wijst een kle
dingstuk U vanzelf de weg, maar soms ook moet U
goed op de hazen letten en natuurlijk weten naar
wélke haas u kijkt! Een kleinigheidje kan U de weg
wijzen en de vreemde opschriften dienen vaak ook
als steuntje. In elk geval moet U steeds een verbin
ding zoeken tussen één der hazen en één der eieren.
Tenslotte komt een opwekkende hazen-mededeling
uit de eier-omlijsting te voorschijn!
(Van een medewerker)
LONDEN De mini-rok heeft nog net weer een winter overleefd,
maar de vrouwen schijnen wat hun kleding betreft weer conservatief
te worden.
Nu zijn het echter de mannen die een revolutie op kledingsgebied
zijn begonnen. Ze proberen van hun stropdas af te komen.
hem niet gelukt is namelijk om
zijn postzegelverzameling onder te
brengen in een nationaal museum
dat lukte kardinaal Spellman wel.
Zijn enorme collectie zegels kreeg in
mei 1963 een plaats in 't filatelisti
sche Epellman museum van 't Regis-
college in Weston en wordt ver
zorgd door de zusters van dit insti-
tuui.
Als een der eerste figuren van we
reldformaat stelde ki.rdinaal Spell
man zich positief op ten opzichte
van de nieuwe wijze var verzamelen
het beeld- en het thematische ver
zamelen.
Hij is de grote stimulator geweest
en na hem was het niet zo gek
meer om het op deze manier te
doen. Zijn filatelistische invloed gold
ook Amerika: niet alleen wist hij de
Amerikaanse p.t.t. ertoe te krijgen,
kerstzegels uit te geven, maar hij
was ook de man, die op de gewone
frankeerzegels van 1954 de spreuk
deed aanbrengen „in God we trust"
op God vertrouwen wij. Er zijn
niet veel verzamelaars, die zelf een
postzegel krijgen.
Kardinaal Spellman echter deelt
deze eer met zijn vriend Roosevelt.
Getuige daarvan zijn: Nigaragua,
dat in 1959 een serie van zeven ze
gels aan de kardinaal wijdde en Pa
raguay dat in 1966 kardinaal Spell
man afbeeldde tezamen met paus
Paulus de zesde.
Hoeveel postzegels met religieuze
motieven zijn er?
Noch de heer Hendriks, noch de
heer Van Hulst durven er een schat
ting aan te wagen. „Een echte ver
zamelaar telt niet", zeggen zij met
roomse blijheid. „Tellen doen alleen
de mensen, die postzegels verzamelen
bij wijze van geldbelegging."
Zij weten dan ook niet, hoeveel ze
gels, gewijd aan het paasgebeuren,
in het Amsterdamse hoofdkwartier
van het Nederlandse Bijbelgenoot
schap te zien zullen zijn en ook niet,
hoeveel de waarde er van bedraagt.
Zij weten wel, dat het om duizen
den gaat kwantitatief en kwalita
tief.
De leek trekt hieruit de conclusie,
dat er dus zeer veel zegels met reli
gieuze motieven moeten zijn. De he
ren Van Hulst en Hendriks beamen
dit. „Wij hebben voor onze expositie
het paasgebeuren gekozen", zeggen
zij, „omdat dit met Pasen uiter
aard actueel is, maar wij kunnen
ieder ander christelijk evenement
aanvatten voor een fitaletische ma
nifestatie van kerkenbouw-zondag
af via Luthers' reformatie tot paus
Joannes toe. De voorraad is onuit
puttelijk. En dan tellen we niet eens
de zegels mee, waarop Columbus
ergens in Amerika een kruis plant
want als je dat ook serieus neemt
komt er geen einde aan."
Het Vaticaan is uiteraard toonaan
gevend met religieus getinte postze
gels maar die betreffen dan louter
de kerkgeschiedenis. Wie postzegels
wil met bijbelse motieven, moet bii
de piepjonge staat Israël terecht
daar smijten ze er mee, maar ze zijn
met goedkoop.
De landen achter het ijzeren gor-
van Sï °°st-Duitsland
van Ulbricht schaamt zich er niet
voor, beroemde religieuze schilderij
%Sg6li?Taat te verWeinen
Rusland deed onder Stalin en
Kroetsjev hetzelfde met fraaie iko"
^Vaat V straf mee dooi
Het mohammedaanse Turkije brengt
religieuze postzegels, die iedeS
christen zullen aanspreken Zelfs het
va" Naaaer, dat hier zo ver
foeid wordt, heeft een postzegel
JozVïhd, UitFbeeld' hoe Maria
beigenootschap "eerf SMI"
We geloven niet dat er ooit een
zinlozer kledingstuk is gebruikt door
de westerse man dan de stropdas.
Hij is op geen enkele wijze nuttig;
in de zomer is hij onhandelbaar
stijf en in de winter biedt hij geen
enkele bescherming tegen de kou.
Hij kan hooguit een versiersel wor
den genoemd.
Momenteel is de stropdas zo'n be
langrijk deel van de garderode van
de man geworden dat hij er van uit
gaat dat hij zich niet in het dagelijkse
leven kan begeven als hij zonder
„stroppie" is. De stropdas hoort er
nu eenmaal bij, stelt men dan.
Londen dat zijn rol als toonaan
gevend centrum van de westerse mo
de wil behouden gaat wellicht een
eind aan het bestaan van de stropdas
maken. Deze gedachte vindt overi
gens de laatste twee of drie jaar al
stevig opgang. Deze lente echter is
er werkelijk sprake van een mode
slag.
De revolutie begon met de terug
keer van de shirts met polokraag
(de shirts met drie knoopjes onder
de kraag), die sedert het uitbreken
van de tweede wereldoorlog in 1939
van het modefront verdween.
Dunne polokraag-shirts zijn de laatste
tijd voor het eerst weer gedragen
onder een andere trui met een V-
hals. 's Zomers verschenen deze trui
en onder shirts :net een open hals.
Maar dat was alleen voor het week
einde.
Daarna volgde een gedurfde ontwik
keling: Er kwamen witte zijden over
hemden met een opstaande kraag,
onder avondkleding gedragen. Op
deze manier gekleed verscheen Lord
Snowdon in het openbaar en in een
minimum van tijd deed elke jonge,
modebewuste man in de stad het
zelfde.
De stropdas was zijn terugtocht
begonnen. En afgelopen winter schoot
de verkoop van de nieuwe shirts met
raketkracht omhoog. Bijna onmerk
baar kwam ook de coltrui in elke
kleur en dikte op de markt. En met
de komst van de lente zijn de etala
ges allemaal gevuld met dit soort
shirts en truien. De fabrikanten wor
den overstelpt met orders.
De stropdasmakers vechten even
wel terug. De dassen zijn aanvanke
lijk bijna zo smal geworden als stuk
jes touw. Vervolgens gingen de ma
kers - nerveus geworden - precies de
andere kant op: De schippersdas zou
weer in zwang moeten komen; ver
schillende centimeters breed en met
een ontzettend druk patroon. De
stropdassen in Engeland zijn dit jaar
allemaal breed, groot en met druk
ke patronen. De stropdas-fabrikan
ten zitten in de knoei. Als ze op deze
manier de stropdas w5ar moeten
maken, doen ze zichzelf de das om.
Heel wat mannen zeggen nu al dat
ze nooit weer een stropdas zullen
dragen. Zullen ze woord houden? Het
gevecht zal hard zijn. Het idee dat
een man niet gekleed is, tenzij hij
een stropdas draagt, is lange tijd
diep ingeworteld geweest in Groot-
Brittannië. Er zijn kledinggewoonten
in de wereld die er van uit gaan dat
men wel gerespecteerd wordt ook als
men geen stropdas om de nek heeft
geknoopt. Bij welke logica is het vol
komen aanvaardbaar een Nigeriaan-
se agbada of een nette Indiase uni
formjas die bij de nek wordt dicht
geknoopt, te dragen, maar evengoed
onaanvaardbaar rond te lopen in een
overhemd of sportieve trui met „po-
lo"-hals die er netter en stijlvoller
uitzien dan het gewone boord en
stropdas?
Toen een verslaggever in het Lon-
dense West-End in kleding-volgens-
de-jongste-mode rondliep, wilde men
hem in slechts één van twaalf res
taurants en hotels aan tafel bedie
nen. „Neem ons niet kwalijk, eh
meneer eh, maar het is regel dat
klanten, eh, een eh stropdas dragen,
meneer".
Deze nonsens is over heel de wereld
terug te vinden. In vormelijke Britse
kolonies bestaat een en ander nog
veel sterker dan in Groot-Brittannië
zelf. Hotels en restaurants in heel
Afrika eisen stropdassen. Ook als de
temperatuur tot boven 30 graden is
gestegen moet men in de restaurants
een stropdas en een jasje dragen
(overigens nog zo'n absurditeit, vin
den ze in bepaalde Londense kringen)
Slappe, oude stropdassen worden
door de portier bewaard om ze aan
mensen te lenen die zonder stropdas
aankomen!
In een hotel in Melbourne is ons
eens gevraagd hoewel de tempera
tuur 's morgens om acht uur ai
meer dan 25 graden Celsius was
in een donker hoekje van het res
taurant te gaan zitten, omdat we zon
der stropdas naar beneden waren ge
komen om te ontbijten. De oorsprong
en de bestendiging van deze gewoon
ten zijn tot en met snobistisch. Zo
in de trant van: „De kerel die zon
der stropdas gaat eten moet verdom
me wel een koelie zijn. Ik kan niet
aan de tafel naast hem gaan zit
ten".
Niet zo gek lang geleden werd een
top-fotograaf door zijn baas naar de
London Stock Exchange (de effecten
beurs) gestuurd. Hij droeg een shirt
met een Hongaarse snit (zonder
stropdas) dat aan de zijkant keurig
was dichtgeknoopt.
De fotograaf kwam ontdaan terug
op kantoor. Het idee dat een man
zonder stropdas op de effectenbeurs
had durven verschijnen had de ef
fectenhandelaars een schok bezorgd.
De arme fotograaf was er pardoes
uitgegooid. Het was onmogelijk dat
hij zijn plaatjes maakte.
Zijn chef telefoneerde met de beurs.
„Onze man", zei hij, „heeft nog
nooit een stropdas gedragen. Ook
niet toen hij onlangs naar Bucking
ham Palace moest om de koningin
ta fotograferen."
Nog steeds ondervindt de bekende
variant van het Siciliaans, waarin
wit de pion op b2 offert, grote be
langstelling. Het gaat om de va
riant 1. e2-e4, c7-c5 2. Pgl-f3, d7-d6
3. d2-d4, c5xd4 4. Pf3xd4, Pg8-f6
5. Pbl-c3, a7-a6 6. Lcl-g5, e7-e6
7. f2-f4, Dd8-b6 8. Ddl-d2, Db6xb2.
Hoewel strategisch bezwaren zijn
aan te voeren tegen de zwarte dame.
manoeuvre, daar deze immers tijd
kost en de ontwikkeling verwaar
loost, was er tot op heden nog geen
eensluidend oordeel.
Sommige en zeer gerenommeer
de schaakmeesters vonden de pion
winst voldoende compensatie voor
de eerder geciteerde positionele na
delen. Wellicht zal de onderstaande
recentelijk gespeelde partij er
toe bijdragen klaarheid in deze va
riant te brengen. De witspeler komt
namelijk met een verrassend nieuw
tje, waarop zijn tegenstander het
an' .ord schuldig blijft. Mogelijk
vir i de heren theoretici het ant-
wooi d wel.
Wit: Matulovic (Joegoslavië).
Zwart: Kavalek (Tsjechoslowakije).
Gespeeld te Sousse 1967
Siciliaans
1. e2-e4, c7-c5 2. Pgl-f3, d7-d6 3.
d2-d4, c5xd4, 4. Pf3xd4, Pg8-f6 5.
Pbl-c3, a7-a6 6. Lcl-g5, e7-e6 7. f2-
f4, Dd8-b6 8. Ddl-d2, DbGxb2 9. Pd4-
b3
(Een verrassend nieuwtje. Gebruike
lijk is 9. Tbl. De tekstzet blijkt ech
ter lang niet slecht te zyn).
9. Pb8-c6 10 Tal-bl, Db2-a3 11.
Lg5xf6, g7xf6 12! Lfl-d3, Lf8-g7
(Zwart staat niet prettig. Zijn dame
kan niet uit de voeten en het is in
feite niet te zien hoe zwart zich ver
der kan ontwikkelen).
13. 0-0, 0-0 14. Tfl-f3, Kg8-h8
(Beter was wellicht 14. Pa5 om
na ruil op b3 de dame te bevrijden.
Na de tekstzet is zwarts positie red
deloos)
15. Tf3-h3, Pc6-e7
Stelling na 15Pc6-e7
Hf
16. f4-f5!, e6xf5
(Op 16. e5 volgt 17. De2, Pg8
18. Dh5, h6 19. Pd5! met de dreiging
Tg3 en Dg4. Op te merken valt nog,
dat na 18. Ph6 19. Pd5 volgt en
eventueel 20. Pf6: Voorts dreigde na
16. f5 de vinnige opmars e4-e5!).
17. e4xf5, Lc8xf5
(Na 17. Pf5: wint 18. Tfl).
18. Ld3xf5, Pe7xf5 19. Pc3-d5, Tf8-c8
20. Dd2-d3, Da3xa2 21. c2-c3!, Ph5-
h6 22. Pd5xf6, Lg7xf6 23. Th3xh6,
Kh8-g7 24. Dd3xh7+, Kg7-f8 25.
Th6xf6, Tc8-c7 26. Tbl-el en zwart
gaf zich gewonnen.
Schaakraadsel
In de onderstaande positie beschikt
de witspeler over een pittige com
binatie, die hem een snelle winst kan
opleveren. Hij moet alleen oppassen
niet te „hebberig" te zijn, omdat de
partij anders nog remise zou worden.
Dit klinkt nogal orakelachtig, maar
het is' de zuivere waarheid!
pppi
fBjf I
It 11
I I
Wit aan zet en wint.
OPLOSSING SCHAAKRAADSEL
Wit wint als volgt: 1. Tg7-h7+
(Na 1. Tf7: of 1. gf7: volgt 1
Ta8 en er is een elementair remise
eindspel ontstaan) 1Kh8-g8 2.
g6-g7! (Zowel 2. Tf7: als ook 2.
Th8+ leveren niet meer dan remise
op) 2. Kg8xh7 3. g7xf8 Toren!!
(En niet hebberig 3. gf8:D en zwart
staat pat) 3. Kh7-h6 4. Tf8-h8
mat.