„Apenplaneet", film vol moeilijke maskers DE MENS BRON VAN STUDIE IN APENWERELD Na meer dan een jaar studie kon men apen van mensen maken CONESSENHVJIS DA DE STEM BASfttAB BÉ StteM VAN ZATÉSBA6 1» APRIL 1968 istuur van het Diaconesss^. Breda vraagt een fende typen en stenograferen, secretariaatswerkzaamheden chiefordening. i betrekking vereist slechtt gedeeltelijke dagtaak, 'waarden nader overeen u :n. ies te richten aan de sternar» iseweg 50 te Breda. te-medium waar uw ju) boifen kan (Van onze filmredactie) Als wij Pierre Boulles science- fictionroman „Planet of the apes" moeten geloven zal onze wereld over 2000 jaar worden geregeerd door een maatschappij, waarin orang-oetangs de heersers, chim- Ïiansees de ambtenaren en goril- a'g de krijgers zijn. Zij zijn ge kleed en spreken Engels. De mens 1 is gedegradeerd en speelt de rol, die de apen nu in onze samenle- ving vervullen. Hij dient als stu- diemateriaal, wordt geobserveerd ten „men" tracht zijn gedrag we tenschappelijk te verklaren. Toen de auteur van „De brug over ie Kwai" enige jaren geleden zijn T „Apenplaneet" schreef, dacht hij al leen aan een in science-fiction ge klede allegorie over zijn eigen tijd en de wereldsituatie. Hij hoopte dat de lezers de were'd om hen heen zouden herkennen in het gedrag der apen en dacht in de verste verte niet aan een verfilming van zijn boek. Tot zijn grote verbazing kocht men echter al spoedig toch de verfil- mlngsrechten van zijn roman. Boulles verbazing valt te verkla ren ais men bedenkt, dat alle be langrijke figuren in „De apenpla neet" op één na apen zijn en nog wel sprekende apen. Het zou voor een verfilming noodzakelijk zijn alle Krollen orang-oetangs, chim pansees en gorilla's door acteurs en actrices te laten spelen en ze in hun behaarde gedaante toch vol ledig aanvaardbaar te maken. Hol lywood staat echter voor niets en de make-upexperts begonnen omnid- j. D actrice Kim Hunter, wachtend op haar drie uur durende dellijk met het oplossen van het transformatie grootste probleem: het maken van transiormaue apemaskers, die ds mimiek van do spelers niet geheel zou verbergen. Een door een mens gespeelde aap heeft op het doek altijd iets lach wekkends of het nu een reuzen-uit gave als „King Kong" is, dan wel een partner voor Laurel en in „The chimp". Om een lacheffect te voorkomen den de scenarioschrijvers eerst de gorilla's gewapend en te paard, ja gend op mensen. Wanneer de toe schouwer eenmaal de angst voor deze toekomstapen is bijgebracht zijn ze niet zo grappig meer. Toch kan ook dan nog een star apemasker de een maal opgeroepen angstaanjagende illusie verstoren. 2: De eerste hand wordt aan het apemasker gelegd. Masker Meer dan een Jaar werd het ma ke-up procédé volledig geheim ge houden, omdat men bang was, dat een producent van goedkope films er zijn voordeel mee zou doen en eerder dan De Apenplaneet met een film gereed zou zijn en het verras singseffect weg zou nemen. Chemici, beeldhouwers, pruikenmakers en make-updesignkunstenaavs werden ingeschakeld om gezamenlijk de op lossing te vinden. In het eerste sta dium bleek dat de meeste substan ties de gezichten van de acteurs verstijfden, zodat hun gelaatstrekken noch beweeglijk noch expressief kon den worden genoemd; de acteurs kon den niet kauwen en te voorzien was, dat zij wekenlang op een vloeibaar dieet zouden moeten leven. Tenslot te werd een rubberformule gevonden, die gemengd met chemicaliën en an dere substanties een materiaal op leverde, dat de acteur in staat stel de zijn gezicht te bewegen. Voor de massascènes, waarin meer dan twee honderd apen optraden, moesten zo veel make-upmensen worden aange nomen dat andere produkties in Hol lywood lam werden gelegd. De make-upafdeling, onder leiding van John Chambers (zijn officiële be titeling is „Creative Make-Up De signer"), meest een geloofwaardige tang-make-up ontwerpen, die ten minste veertien uur lang door de acteurs zou kunnen worden gedra gen. 4; Het begint er op te lijken Experimenten Er werd net zo lang geëxperimen teerd totdat John Chambers en zijn team een schuimrubber hadden ge- vohden. dat, zelfs wanneer het als eenfmasker wordt gedragen, de huid eronder gelegenheid tot ademen gaf. Vervolgens werd een make-upverf gevonden waarmee de schuimrubber kon worden bedekt zonder dat de poriën afgesloten werden. Een gom werd ontwikkeld, waarmee de schuimrubberstukken, maskers, al lee® wangen, kinnen, wenkbrauwen, lippen of oren, op de huid konden worden geplakt zonder dat er irrita tie ontstond. Men is tot de ontdek king gekomen, dat deze uitvindingen ook buiten de filmindustrie hun nut zullen hebben, als een soort instant plastische chirurgie: wanneer ie mand zijn neus niet bevalt, kan hij een valse opzetten, of wanneer door een ongeval of door ziekte, een wang is beschadigd, kan het gezicht met Ischuimrubberstukken een nor maal! aanschijn krijgen. In totaal kostte de make-up voor „De Apen planeet" een miljoen dollar. Exp Winkelcentrum einde Laan van Meem« bij Roosendaal Sprundelseweg 45 Spoorstage'z- ressie Het was ook de taak van John Chambers erin te slagen menselijke en ape-express ics te combineren, zo dat men een aap ziet maar toch in de uitdrukking van zjjn gezicht een denkend wezen kan herkennen. Aan gezien er geen blauwogige apen zijn, moesten bjjna alle acteurs contact lenzen dragen; voor iedere acteur werden drie paar lenzen besteld, en aangezien één paar gekleurde con tactlenzen op duizend gulden kwam, stond er op het budget een bedrag van 70.000 gulden. In het begin kostte het opbrengen van de make-up zes uur, hetgeen bijna onmogelijk was ornaat het zou betekenen dat de ac teurs om drie uur 's nachts reeds zouden moeten worden opgemaakt teneinde om negen uur bij de op- 7: Is het nou nog niet gebeurd? namen gereed te zijn. Met veel oefe ning werd de tijd teruggebracht tot 3 a 4 uur, terwijl 't afschminken een uur kostte. Volgens vakbond voorschriften hadden de acteurs recht op hun lunchuur, maar zij moesten met eetstokjes hun eten naar binnen zien te krijgen, door rietjes drinken en roken met behulp van extra-lange sigarettehouders. Het eigen gezicht van de acteur zat ergens diep onder het apemasker verborgen. Bij de actrice Kim Hun- ter zat de neus halverwege de bo venlip van de chimpanseemake-up en haar mond. lag bijna 5 centimeter achter de apelippen. Na de eerste dagen van onbeholpen eten kregen de acteurs een spiegeltje zodat aij konden zien waar zij hun lunch moesten stoppen. Wanneer Kim Hunter haar rol moest uitleggen aan een bezoeker van de set van „De Apenplaneet" begon zij: „Ik ben een chimpansee en ik ben verloofd met een chimpansee". Het betekende dat zij verliefd was en haar verloofde, gespeeld door Roddy McWowall, moest kussen. Kim Hunter bracht bezoeken aan de dierentuin van Los Angeles om te zien hoe apen zich bewogen en hoe zij kusten. „Apen kussen ongeveer zoals mensen, maar niet helemaal", was haar bevinding. 8; Even de lippen nog wat aanzetten en klaar is aap. 3: Aap, wet heb je een grote oren. 6; Bakkebaarden zijn in de mode „Apen bijten wat op de lippen en raken elkaar aan. Het is eigenlijk erg aandoenlijk". In werkelijkheid kwam het erop neer dat de schuimrubber lippen van Kim Hunter de schuim rubber lippen van Roddy McDowall aanraakten. Niet alleein de make-up, ook de kleding van de apen leverde de no dige problemen op, evenals de ge bruiksvoorwerpen en het ontwerpen van een apenstad. Men vraagt zich in Hollywood zelfs af of „Apenplaneet" de mode zal be- invloeden, zoals „Bonnie and Clyde" het heeft gedaan. En de vraag is dus: zullen vrouwen zich gaan kle den als apen, meer speciaal als chim pansees en orang-oetngs. De man die verantwoordelijk is voor de a- pekleding, die Kim Hunter, Roddy McDowall, James Whitmore en Mau rice Evans dragen in „De Apenpla neet" is Morton Haack. Hij ging uit van het feit, dat de apengemeen- schap, zoals die in „Planet of the apes" is te zien, totalitair is, het geen voor hem betekende, dat zij zich tamelijk conservatief zouden kleden. De jas die Kim Hunter in de rol van een chimpansee-arts, gespeciali seerd in het observeren en uitleggen van menselijk gedrag, draagt, komt tot haar knieën; zij draagt kousen die aan de voet, als een handschoen plaats geven aan de tenen. De rolbezetting leverde het vol gende probleem. Voor de enige „men selijke" hoofdrol, die van de astro naut, vond men Charlton Heston meteen enthousiast, maar de ape- rollen waren minder in trek. Er wa ren niet veel acteurs en actrices te vinden, die bereid waren zich iede re dag aan een langdurige en ver moeiende „transformatie" te onder werpen, met als resultaat dat men hen op het doek niet eens zou her- kennen. In 1933 had Paramount al eens een geweldige deb&cle beleefd, toen het Lewis Carrolks „Alice in wonderland" verfilmde. Een rolbe zetting van louter sterren uit die tijd met Gary Cooper, Cary Grant, Buggies, Richard Arlen, Jack Oakie en Edna May Oliver aan het hoofd, ging „onherkenbaar" verborgen achter bizarre maskers en met alleen hun stem als acteermid- del voelde geen van de sterren zich bijzonder gelukkig. Norman Tanrogs regie liet bovendien weinig aan de verbeelding over. Tenslotte vond men toch enkele topnamen urt film. en toneelwereld bereid zich m een apehuid te steken. Hunter, Oscarwinnares voor de beste vrouwelijke bijrol in Tennessee Williams „A streetcar named Desi re", bleek bereid de rol van dr. Zira op zich te nemen, vrouwelijk en vastberaden, maar in al haar geba ren aap en geen mens. Roddy Mac- Dowell, met zijn negenendertig jaar eigenlijk een veteraan omdat hij op zijn twaalfde al debuteerde in John Fords verfilming van Richard Lle wellyns „How green was my val ley", nam de rol van Cornelius op zich, maar de zesenzestigjarige Sha- kespeare-acteur Maurice Evans had meer overreding nodig eer hij erin toestemde dr. Zains te spelen, de wijze orang-oetang, leider van de apengemeenschap, die de mensen als een bedreiging ziet, omdat zij hun eigen beschaving vernietigden. De regie van deze vereenvoudigde versie van Boulles roman de kern bleef behouden met alle schokeffec ten die de auteur vooral tegen het slot had bedacht was in handen van Franklin J. Schaffner, die zijn t.v.-carrièTe opgaf om onder meer met Charlton Heston reeds „The war lord" te maken. Als produ cent treedt Arthur P. Jacobs op, die onder meer de Shirley McLaineko- medie „Te rijk om los te lopen" en de musical „Dr. Dolitte" op ijjn naam heeft staan. De door de apen gevangen astronaut Charlton Heston geconfron teerd met Dr. Zaius (Maurice Evans) leden der apengemeenschap In „De apenplaneet".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 11