SIMCA
1200 S COUPE
snel, robuust, elegant
TOYOTA COROLLA
nu ook als
commercial
moderne hakken
heeft ze
Abrams spreekt
met respect
over guerrilla
KOFFIE
HAEV
spaart
hart en
zenuwen
Kerk in iiiiiiKiiiiiiiiiiiiiinH
beweging
475.-
450.-
Contactpuntjes
s i
Pastoraal concilie
weer opwekkende
gebeurtenis
OPVOLGER VAN GENERAAL WESTMORELAND
in drie of zes
inistratiekos-
as'
Off. TOYOTA-dealer voor
Breda en omgeving
Automobielbedrijf FRANS LUIKEN
DE tweede zitting van het pasto
raal concilie is, ondanks een
zwak begin, toch weer een op wek
kende gebeurtenis geworden. Wat
dat zwakke begin betreft, wij menen
ons te herinneren, dat ook de vorige
zitting daarmee te kampen heeft ge
had. Vergaderingen als deze hebben
blijkbaar enige tijd nodig om over
de drempel heen te komen.
Actief zijn in sport
èn koffiedrinken.
I
Draadomroep
stiefkind
Inzet
Boeken
Crèche hij congres
Radicalen staan
open voor
hele gezin
echte koffiebonen-
COFFEÏNEVRIJ
Regeling tegen
sluikhandel
in wekaminen
Drs. Den Uyl tijdens
economencongres
„Bedrijven met
sociale schade
belasten"
.erstr. 49 w
m-Gorkum) 0
n
problemen, want met een i
gen af. U kunt méér mee- i
lerstel en picknic-keuken)
595,-
aar een sportieve tent met
>ering. Grondvlak binnen-
ite 180 cm. Aan het dubbel-
irtent met royale stahoogte
nte.
en luxe willen gewaar-
d en de ideale inrichting
grote slaapcabines met
eruimte. De rotondevor-
ramen, dus een comfor-
>are living. Let U ook
Ion rits 69,50.
Groenstraat 86 a, Prinsenbeek, tel. 01607 - 508
Vraagt vrijblijvend proefrit I
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 12 APRIL 1968
Een hoog prestatiepeil, een uitstekend weggedrag en een fraai
koetswerk vormen ongetwijfeld de belangrijkste kenmerken
van de Simca 1200 S Coupé, welke auto ditmaal het onderwerp
ii van onze 250e roadtest. Deze wagen uit de fabriek te Poissy is
verigens qua rijtechniek niet meer te vergelijken met de Simca 1000
Coupé, die heel wat jaren op de Nederlandse markt een behoorlijk
antal „klanten" heeft getrokken. Was de 1000 Coupé een sierlijk uit
diende sportieve wagen, de 1200 S Coupé is daarentegen niet alleen
Eerlijk, maar het zuivere sportieve karakter van de 1000 Coupé heeft
nu plaats gemaakt voor eigenschappen die werkelijk in de klasse der
ortwagens thuis horen. De topsnelheid van 173 km/u, de wegvast-
heid in bochten en de exacte besturing zijn hier o.a. voorbeelden van.
IKIIIMIIItlllllll
Was de 1000 Coupé
een wagen die duide
lijk de vrouwelijke
automobilist aansprak
en hen ook veel vol
doening bezorgde, de
J 1200 S lijkt alleen
lip nog maar qua lijn op
WvT de voorganger. Na
tuurlijk men kan de
1200 S coupé beslist
|*Ag nog wel rustig rijden,
I VI want de nieuw ont
wikkelde motor is
zeer soepel, maar zo
gauw inen wil laten zien dat men
met deze sportwagen ook werkelijk
durft te rijden, dan worden er be
slist rijkwaliteiten van de man of
vrouw achter het stuur gevraagd.
De 1200 S coupé kan een erg gewil
lige auto zijn in de handen van een
rustige automobilist (e), maar een
kleine extra druk op het gaspedaal
maakt de wagen tot een echt ras
paard in de klasse der sportwagens.
Bij het nader bestuderen van de ge
gevens uit onze raodtest zal men
ook spoedig tot deze conclusie ko
men.
Bertone, die ook deze Coupé heeft
mtworpen, heeft aan het uiterlijk
fiechts weinig gewijzigd. De veran-
grille, aan de voorzijde te
vens een radiateurluchtinlaat en
achter een koelluchtinlaat, zijn de
belangrijkste uiterlijke wijzigingen.
Bij het mechaniek vallen de gewij
zigde koppeling (nu van het schotel-
veer-type), versnellingsbak, wielop
hanging en vering op die volkomen
aangepast zijn aan de hogere pres
taties.
De road-test bracht de volgende
resultaten:
.MOTOR: De nieuwe watergekoel-
4 cilinder-lijnmotor van de 1200
-jCoupé is afgeleid van de normale
1000-krachtbron. Door het monteren
van een andere cilinderkop, grote-
reikleppen, grotere krukas, wildere
aokkems en een geweldige „gasfa
briek (2 dubbele Solex-carbu
rateurs) heeft men nu een motor
gekregen met zeer interessante pres-
mfS' Ee cilinderinhoud bedraagt
°c. terwijl het maximum ver-
tnogen van 80 DIN-pk wordt gele
erd bij 6000 toeren per minuut. De
motor start erg gemakkelijk.
Simca is het
uiJt" iaren e Bewoonte om de
■f voortreffelijke versnél-
OnE.' voorziën. Ook deze
ririJ"1 daar geen uitzonde-
vil syncronisatie van alle
lülr v?.Pnedingen is voortreffe-
bevhi i korte ,-pookjede
0-80 km. u. in 9,7 sec.; 0-100 km.
per u. in 13,8 sec.; 0-120 km. per u.
22,7 sec. Tot 100 km. per uur dus
een voortreffelijke acceleratie, daar
na valt de. „sprint" duidelijk terug.
BESTURING: Met behulp van het
bijna verticaal gemonteerde kleine
sportstuur is de 1200 S exact te be
sturen. De besturing is nogal direct
terwijl het karakter afhankelijk van
de snelheid kan overgaan van on
derstuur naar overstuur.
VERING: Nogal stug, maar voor
deze wagen geenszins hinderlijk.
WEGLIGGING: Door gewichts
verplaatsing is de wegligging in ver
gelijking met de 1000 Coupé sterk
verbeterd. Accu, radiateur en re-
serve-wiel zijn nu in de bagage
den. Achteruitrijlampen, autogordels
en twee verstralers vindt men in de
standaarduitrusting. De smaakvolle
uitvoering van de stoffering draagt
er toe bij dat men zich snel in deze
wagen thuis voelt.
Het overtollige geluid bij een snel
heid boven de 110 km. per uur en de
wat stugge vering, wegen zeker op
tegen de overvloed aan veiligheids
maatregelen, waarbij het uitzonder
lijke goede weggedrag een belang
rijk onderdeel van vormt. En daar
zijn eigenaars van sportwagens maar
wat gelukkig mee!
Voor Nederland zijn thans ook
de prijzen bekend van de onlangs
in Genève geïntroduceerde AUDI 60.
Het tweedeurs-model gaat 8.280
kosten en de vierdeurs-uitvoering
8.780.
MG 1300 Coupé: dat is de type
aanduiding voor de nieuwe 1300 uit
voering die de British Motor Cor
poration kort geleden introduceerde.
Het is een tweedeurs-uitvoering die
in het BMC-programma een MG
grille heeft gekregen.
ruimte voorin te vinden. Het weg-
gedrag is door de veranderde wiel- f I r"\C Tl fXC !")C f| f")C
ophanging ook sterk toegenomen. In r i r
snel genomen bochten ligt de coupé
zeer vast. De zijwindgevoeligheid is
te verwaarlozen.
versnellingen is voortreffe
iZir™vl 'le^ korte „pookje" d<
nm „Y 7' alle mo9elijkheden biedt
ze ivnü .Brote kwaliteiten van de-
«jwagen te profiteren.
kenCwnLE^TIE: De tijden spre-
41 nïï 0-40 k™- Per uur in
Al sec.; 0-60 km. per u. in 5,9 sec.;
REMMEN: De vier schijfremmen
rondom zorgen voor een remver-
traging die ruim voldoende is.
Voor een noodstop is nogal wat
beenkracht nodig, maar voor nor
maal arfemmen is het rempendaal
vrij licht te bedienen. Ook bij veel
vuldig remmen blijft de wagen goed
in de koers. De 1200 S Cöpé heeft
,jeen gescheiden remsysteem.
CARROSSERIE: Twee-deurs zelf
dragend. Het zicht naar alle kanten
is goed. De lengte bedraagt 400 cm.
breedte 153 cm en hoogte 127 cm.
De draaicirkel is 10.4 meter. De lijn
van deze door de Italiaanse mees-
terconstructeur Bertone ontworpen
Coupé, is zeer elegant.
COMFORT: De beide voorstoelen
(kuip-model) geven het lichaam veel
steun. Jammer is het dat de rug
leuningen niet verstelbaar zijn.
Verder valt de bagage-ruimte erg
tegen. Veeal zal het achterbankje,
waarop twee kinderen plaats kun
nen nemen, te hulp moeten worden
geroepen. Verder zorgt het overtol
lige geluid van het uitlaatsysteem
ervoor dat bij een snelheid van bo
ven de 110 km. per uur nogal wat
lawaai naar binnen komt. Het dash
board, voorzien van houtimitatie en
ronde klokken) is overzichtelijk en
zeer compleet. Toerenteller, olie
drukmeter, benzinemeter en o.a. tem
peratuurmeter zijn gemakkelijk af
leesbaar. De verwarming en venti
latie is gemakkelijk en zeer snel te
regelen.
BENZINE-VERBRUIK: Tijdens
snel gereden traject 1:7,9; rustig tra
ject 1:11,7. Gemiddeld verbruik tij
dens test 1:10,2.
CONCLUSIE: De Simca 1200 S
Coupé is niet alleen een snelle wa
gen maar mag tevens veilig, ro
buust en toch elegant genoemd wor-
pet leveringsprogramma van Louwman Parqui, de Nederlandse
Tportcur van o.a. de Japanse Toyota-modellen, is weer uitgebreid.
j|pt 24e model in het programma van deze importeur uit Leidschendam
Hr commercial-uitvoering van de reeds zo succesvolle Toyota Corolla.
stationcar heeft een laadruimtecapaciteit van maar liefst 1,6 ku
biek
De
e meter; het laadvermogen bedraagt 505 kg.
motor van deze commercial heeft een cilinderinhoud van 1077 cc
vcrt bij 6000 toeren per minuut een vermogen van 60 pk. De top-
teid is volgens fabrieksopgave 135 kilometer per uur.
D«T<
oyota Corolla Commercial is 389 cm lang, 149 cm breed en 140 cm
6- De prijs is vastgesteld op 6.495.
rperecht wordt er van hogerhand op
gelet dat de „vrije slag" van het
stuurwiel niet té groot is geworden.
In feite is deze voelbare speling de
gezamenlijke som der spelingen van
het gehele stuurmechanisme en het
groter worden hiervan een kwestie
van slijtage. De veiligheidsgrens
wordt overschreden als de vrije slag,
gemeten .bij rechtstaande voorwielen,
groter is dan een twaalfde deel van
de stuurwielcirkel.
Is het al eens bij u opgekomen ook
eens onder de rubber vloermatten
van uw auto te kijken? Het behoort
n.l. niet tot de uitzonderingen dat u
daar een plasje water of althans een
vochtige plek aantreft die uiteraard
niet het beste voorheeft met de me
talen bodemplaat. Is de plaat nog
niet door roest aangetast, dan kunt
u volstaan met deze platen goed
droog te maken en de matten er een
dag uit te houden zodat al het vocht
verdwenen is. Is de plaat wel aange
tast, dan eerst ontroesten en bij
schilderen.
probeer nooit af te wijken van de
door de fabriek voorgeschreven
bougietypen. Alleen die zijn geschikt
voor uw motor en hebben onder alle
omstandigheden de vereiste zelfrei
nigingseigenschappen. Gebruikt u te
„koude" bougies, dan zal er al snel
vervuiling optreden hetgeen u er
vaart als een ontstekingsstoring.
Gebruikt u daarentegen een te
„warm" type bougie, dan zal dit re
sulteren in een te snel verbranden
der bougieëlektroden.
Ccheef afslijten van de voorbanden
is altijd het gevolg van een fou
tieve voorwielstand. De wielen wor
den dan gedwongen om in een be
paalde hoek ten opzichte van de rij
richting te draaien en gaan dan min
of meer „raderend" over het wegdek
waardoor vanzelfsprekend een ab
normale slijtage optreedt. De enige
remedie is de voorwielstanden te la
ten corrigeren.
U vraagt maar
De heer van G. te Zevenbergen
heeft bij het demonteren van de
verdeelkap van zijn Opel een koper
kleurig slijpsel waargenomen dat in
de zijkant van de kap als het ware
was vastgebakken. Kan dit mis
schien iets te maken hebben met
het overslaan van de motor dat ik
de laatste tijd herhaaldelijk heb op
gemerkt?, vraagt de briefschrijver.
Het door u opgemerkte metaalslijp-
sel is afkomstig van één of meer der
vier in de binnenkant der kap zicht
bare contacten die inwendig ver
bonden zijn met de bougiekabelaan-
sluitingen aan de buitenzijde der
kap. Door één of andere oorzaak
heeft de draaiende „rotor" schurend
kunnen werken tegen genoemde con
tacten zodat daar metaal afge
schraapt kon worden dat zich tegen
de zijkant van de kap heeft afgezet
U zult dit overigens ook kunnen
waarnemen aan de metalen lip van
de rotor waar uiteraard ook schuur-
sporen aan te zien moeten zijn. De
oorzaken kunnen zijn een te grote
speling op de verdeelas, een te rui
me rotor of een scheef gemonteerde
kap. De gevolgen zijn hoogspannings
lekkages die inderdaad kunnen re
sulteren in het niet „meedoen" van
een cilinder. Dit overslaan van de
motor kan incidenteel zijn maar het
kan ook een blijvend gevolg zijn.
Daarom dient de verdeelkap zorgvul
dig te worden gereinigd en op in
brandingen te worden onderzocht.
(door dr, Alfred van de Weijer,
o.f.m. cap.)
Overduidelijk is gebleken, dat het
pastoraal concilie in onze kerkpro
vincie een functie te vervullen heeft.
Het grote punt, dat ditmaal mocht
worden aangetekend, was het parti
ciperen van de jeugd. Werd vorige
maal uit de jongerenhoek nog de
klacht vernomen, dat er over hun
hoofden werd heengepraat over za
ken die hen niet interesseerden en
in een taal die ze niet konden be
grijpen, nu speelden zij bij minstens
één agendapunt, de bespreking van
het ontwikkelingswerk, de hoofdrol.
Terwijl ouderen zich verloren ir
debatten over ondergeschikte pun
ten en in procedurekwesties, wisten
zij de zaak van het ontwikkelings
werk in het concrete vlak te bren
gen en de vergadering tot het doen
van zaken te stimuleren. De ouderen
hebben zich door dit optreden niet
aangevallen gevoeld, ze hebben de
jeugd het volle pond gegeven en
zich door hun enthousiaste aanpak
laten meesleuren. Hier ligt een dui
delijk winstpunt dat we graag uit-
drukkelijk willen noteren.
Een ander opvallend verschil 'met
de vorige vergadering was een ze
kere reserve aan de kant van de
bisschoppen, met name bij kardinaal
Alfrink. Zij hebben zich ditmaal dui
delijk minder in de discussie ge
mengd dan de vorige keer. Wij leg
gen dit niet uit als een gebrek aan
interesse. Waarschijnlijk menen de
bisschoppen, dat een al te frequent
optreden de discussies te zeer be
ïnvloedt.
Kardinaal Alfrink heeft de ver
gadering de volle vrijheid willen la
ten om haar standpunt te bepalen.
Alleen op ogenblikken, dat het wer
kelijk nodig iaas, kwam hij achter de
microfoon. En dan bleek opnieuw,
dat zijn woord van doorslaggevende
betekenis was. Niet omdat hij nu
bisschop en kardinaal is, maar een
voudig omdat hij iets doorslagge
vends heeft te zeggen.
Hoezeer het pastoraal concilie voor
psychische beïnvloeding vatbaar is,
bleek nog eens overduidelijk, toen de
oecunemische commissie haar aanval
lanceerde op het tweedè gezagsrap-
port. 0*% "ÏÏSS f
Tot verbazing van degenen, die
overigens wel gefundeerde kritiek
hadden geuit, ging de vergadering
ineens door de knieën. Ook de com
missie, waarin toch zeer capabele
figuren zaten, bleek ineens haar ver
weer kwijt te zijn. Groot, Bronkhorst
en Van Holk hadden immers gezegd,
dat het rapport beneden de maat
was. En dat moest dan wel zijn. Pas
toen het allemaal achter de rug was,
begon men zich de portee van het
gebeurde te realiseren. De oecune-
mici zeiden: sorry, zo hadden we het
niet bedoeld. En de afgevaardigden
verzuchtten: waarom hebben we op
dat moment geen tegenspel gegeven.
Een typisch voorbeeld van de rol,
die de suggestie op het concilie kan
spelen. En een aansporing voor alle
deelnemers om op hun tellen te pas
sen.
Overigens heeft deze tweede ver
gadering ons nogmaals bewezen, dat
het gezag in deze tijd niets te ver
liezen en alleen maar te winnen
heeft, wanneer het zichzelf in dis
cussie stelt. Al is het tweede gezags-
rapport dan net als zijn voorganger
gesneuveld, wat met die rapporten
beoogd werd is intussen al bereikt.
En als het met het pastoraal con
cilie op dezelfde voet doorgaat, zul
len we straks geen gezagsrapport
meer nodig hebben.
(ADVERTENTIE)
Wie zijn ot' haar sport serieus beoefent,
ontzegt zich als regel het gebruik van
tabak, alcohol èn koffie.
Dat laatste hoeft nu niet omdat er Koffie
Hag is. Uit deze superieure koffiebonen
zijn de coffeïne en de andere schadelijke
stoffen verwijderd. Koffie Hag spaart
hart, zenuwen, bloedsomloop en maa»
lever en gal. Dat alles met behoud van
de ware verkwikking die koffie biedt.
Voor wie actief is in de sport gaat er
niets boven zo'n kopje lekkere, geurige
en... gezonde koffie als Koffie Hag.
Echte koffiebonen... maar coffeïnevrij!
(ADVERTENTIE)
Topmode bij Alfa! Claque
schoentje in beige met
shadow-effect.
Viva la mode! Bijzonder
Leuke perforatie. In a
oera/gebr. wit of
beige met antic-
W finish
New look hakje. Verfijnde
süngpump met open
neusje. Blauw of
safari-beige
V -
Nieuw is deze diabolo-hak.
In modieus blauw/roomwit
of beige. Staat heel
charmant
Tilburg Heuvelstraat 70 Breda Karrestraat 27, Dordrecht Voorstraat 262, Rotterdam Binnenweg 10, Nieuwe
Binnenweg 379 Groene Hilledijk 262-264 Putselaan 230-234 Katendrechtse Lagedijk 428,Den Haag Spuistraat 14
Leiden Haarlemmerstraat 53 Schiedam Hoogstraat 2 Vlaardingen Liesveld 16a
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Is het de bedoeling
door verdere inkrimping van de
draadomroep 't jaarlijkse exploitatie
verlies tot kleinere proporties terug
te brengen of mogelijk zelfs geheel
op te heffen?
Deze vraag is vanuit de Eerste
Kamer opgeworpen in het voorlopig
verslag op de begroting van de PTT
voor 1968.
(Van onze redactie buitenland)
WASHINGTON/SAIGON Na de
benoeming van generaal Creighton
W. Abrams jr. tot opvolger van gene
raal Westmoreland als opperbevel
hebber van de Amerikaanse troepen
in Vietnam (gisteren nog in enkele
edities gemeld) speculeren waarne
mers in Washington over de moge
lijkheid van een wijziging in de stra
tegie die verband zou kunnen hou
den met president Johnsons vredes-
inititatief.
Na de „opsporings- en vernieti-
gings-strategie" van generaal West-
moreland verwacht men dat Abrams
gemakkelijk zal kunnen overschake
len op de meer defensieve oorlogvoe
ring van „zuiveren en vasthouden"
van de dichtst bevolkte centra.
Een dergelijke wijze van oorlogvoe
ring, waarbij het platteland niet lan
ger zou worden uitgekamd, zou goed
passen bij Johnsons nieuwe de-esca-
latiepolitiek, zo meent men. Ameri
kaanse functionarissen in Saigon be
weren echter dat de benoeming van
Abrams niet tot directe wijziging
van de oorlogvoering zou leiden.
Generaal Abrams, die destijds een
bres door de Duitse linies geslagen
heeft bij de strijd rond Bastogne
heeft de reputatie een doortastende
legeraanvoerder te zijn die een vol
ledige inzet van zichzelf en zijn men
sen eist.
Een medewerker van de nieuwe
Amerikaanse militaire bevelhebber
in Vietnam zei, dat de 53 jaar oude
generaal een ieder het commando zal
ontnemen die niet voldoet aan zijn
eisen.
Abrams verliet gelijk met zijn voor
ganger generaal Westmoreland in
1936 de militaire academie van West
Point. In de „Battle of the bulge" in
de winter van 1944-'45 voerde hij het
bevel over een tank- en infanterie-
kolonne welke door de Duitse linies
brak en de 101e luchtlandings divi
sies in Bastogne ontzette.
Ondanks zijn achtergrond van hard
toeslaand soldaat in de conventionele
oorlogvoering spreekt Abrams met
respect over z'n guerrillategenstander
in Vietnam en hun „zeer geraffineer
de technieken van oorlogvoering door
een grondige integratie van politieke
en militaire methoden".
Abrams deed dienst in Korea toen
de Fransen in Vietnam werden ver
slagen. Hij herinnert zich: „Ik kon
niet geloven dat de Fransen het on
derspit konden delven. In Korea wis
ten wij echter niet veel van Vietnam.
Ik had in het geheel geen begrip van
de politieke problemen daar". Sinds-
(ADVERTENTIE)
dien heeft Abrams een aantal boe
ken over de Algerijnse oorlog en de
werken van Mao Tse-Toeng, de ge
sneuvelde guerrillastrijder Che Gue
vara en gen. Nguyen Giup, de Noord-
Vietnamese minister van defensie, be
studeerd.
Abrams kwam in juni 1967 naar
Vietnam als de plaatsvervanger van
Westmoreland. Hij werd speciaal be
last met de taak te proberen het
Zuidvietnamese leger strijdvaardiger
te maken. Hij trok door het hele land.
Zo mogelijk ging hij diplomatiek te
werk om de gevechtswaarde van de
ze troepen te verbeteren.
Bij stafbesprekingen komt zijn si
gaar slechts uit zijn mond om zo nu
en dan een enkele, maar dan ook be
langrijke vraag te stellen.
Wanneer hij niet te velde is en aan
zijn bureau werkt, is zijn werkdag
normaal 12 uur. Bovendien neemt hij
dikwijls nog stafpapieren mee naar
huis.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De radicale partij
van drs. P. C. Bogaers stelt zijn
oprichtingscongres in Dronten op 27
april open voor mannen, vrouwen
en kinderen.
Voor de volwassenen is het zeer
moderne gemeenschapshuis De Meer
paal gereserveerd, waar zo nodig
6000 personen kunnen vergaderen.
Voor de kinderen wordt een spe
ciale kindercrèche ingericht als be
wijs dat de jonge partij ook open
staat voor zeer jonge belangstel
lenden.
Tijdens het congres stelt men. het
populair geschreven, voorlopige par
tijprogram ter discussie.
GENERAAL
CREIGHTON W. ABRAMS
„Maar wanneer hij het idee heeft
dat er geen dringends zaken zijn, kan
hij zich werkelijk ontspannen", zo
vertelde een vriend.
Abrams houdt van een spelletje po
ker en van klassieke muziek. Hij
heeft een kleine bandrecorder mee
naar Vietnam genomen. Als hij de
kans krijgt gaat hij ook graag jagen
en vissen.
Mevr. Abrams woont met de jon
gere kinderen in Bangkok. Twee van
Abrams zoons, Creighton en John,
zijn reeds eerder aangewezen voor
dienst in Vietnam.
(ADVERTENTIE)
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Er is een wette
lijke regeling in voorbereiding om
de invoer van wekaminen voor de
sluikhandel of voor eigen gebruik
zonder medisch voorschrift dit
gebeurt illegaal ook in de sport
wereld beter te kunnen bestrijden.
Staatssecretaris Kruisimga (volks
gezondheid) heeft dit geantwoord op
vragen van het Tweede-Kamerlid
Imkamp (D '66). Dit kamerlid had
er op gewezen dat wekaminen be
trekkelijk veelvuldig gebruikt schij
nen te worden in het internationale
vrachtvervoer. Op 6 maart jl. werden
wekaminen via een beschikking van
de staatssecretaris als geneesmiddel
aangewezen.
ROTTERDAM (ANP) De onder
neming in ons land wordt onvol
doende belast door de nadelen die
zij aan het welzijn van de bevolking
toebrengt. Dit verklaarde de fractie
leider van de PvdA in de Tweede
Kamer, drs. J. M. den Uyl, woensdag1
op de laatste dag van het economen-
congres in Rotterdam.
Drs. Den Uyl meent dat wij in
ons land op dit punt ernstig te kort
schieten. Onder economen bestaat
min of meer overeenstemming, dat
de produktie zal moeten worden
belast met de maatschappelijke kos
ten die ze veroorzaakt. De oplossing
zal volgens Den Uyl moeten komen
o/ een nationale wetgeving, maar
cr,Is.,1!1 ens land op dit gebied een
schrikbarende achterstand".
Een voorbeeld van het toerekenen
van sociale kosten was volgens hem
behalve luchtverontreiniging het af
stoten van personeel door bedrijven,
die b.v. omschakelen. Het uitstotende
bedrijf zal belast moeten worden
wYn °jds" en ^scholings
kosten van de af te stoten werk
nemers.