SIMCA 1200 S COUPE snel, robuust, elegant TOYOTA COROLLA nu ook als commercial moderne hakken heeft ze Abrams spreekt met respect over guerrilla KOFFIE HAEV spaart hart en zenuwen Kerk in iiiiiiKiiiiiiiiiiiiiinH beweging 475.- 450.- Contactpuntjes s i Pastoraal concilie weer opwekkende gebeurtenis OPVOLGER VAN GENERAAL WESTMORELAND in drie of zes inistratiekos- as' Off. TOYOTA-dealer voor Breda en omgeving Automobielbedrijf FRANS LUIKEN DE tweede zitting van het pasto raal concilie is, ondanks een zwak begin, toch weer een op wek kende gebeurtenis geworden. Wat dat zwakke begin betreft, wij menen ons te herinneren, dat ook de vorige zitting daarmee te kampen heeft ge had. Vergaderingen als deze hebben blijkbaar enige tijd nodig om over de drempel heen te komen. Actief zijn in sport èn koffiedrinken. I Draadomroep stiefkind Inzet Boeken Crèche hij congres Radicalen staan open voor hele gezin echte koffiebonen- COFFEÏNEVRIJ Regeling tegen sluikhandel in wekaminen Drs. Den Uyl tijdens economencongres „Bedrijven met sociale schade belasten" .erstr. 49 w m-Gorkum) 0 n problemen, want met een i gen af. U kunt méér mee- i lerstel en picknic-keuken) 595,- aar een sportieve tent met >ering. Grondvlak binnen- ite 180 cm. Aan het dubbel- irtent met royale stahoogte nte. en luxe willen gewaar- d en de ideale inrichting grote slaapcabines met eruimte. De rotondevor- ramen, dus een comfor- >are living. Let U ook Ion rits 69,50. Groenstraat 86 a, Prinsenbeek, tel. 01607 - 508 Vraagt vrijblijvend proefrit I DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 12 APRIL 1968 Een hoog prestatiepeil, een uitstekend weggedrag en een fraai koetswerk vormen ongetwijfeld de belangrijkste kenmerken van de Simca 1200 S Coupé, welke auto ditmaal het onderwerp ii van onze 250e roadtest. Deze wagen uit de fabriek te Poissy is verigens qua rijtechniek niet meer te vergelijken met de Simca 1000 Coupé, die heel wat jaren op de Nederlandse markt een behoorlijk antal „klanten" heeft getrokken. Was de 1000 Coupé een sierlijk uit diende sportieve wagen, de 1200 S Coupé is daarentegen niet alleen Eerlijk, maar het zuivere sportieve karakter van de 1000 Coupé heeft nu plaats gemaakt voor eigenschappen die werkelijk in de klasse der ortwagens thuis horen. De topsnelheid van 173 km/u, de wegvast- heid in bochten en de exacte besturing zijn hier o.a. voorbeelden van. IKIIIMIIItlllllll Was de 1000 Coupé een wagen die duide lijk de vrouwelijke automobilist aansprak en hen ook veel vol doening bezorgde, de J 1200 S lijkt alleen lip nog maar qua lijn op WvT de voorganger. Na tuurlijk men kan de 1200 S coupé beslist |*Ag nog wel rustig rijden, I VI want de nieuw ont wikkelde motor is zeer soepel, maar zo gauw inen wil laten zien dat men met deze sportwagen ook werkelijk durft te rijden, dan worden er be slist rijkwaliteiten van de man of vrouw achter het stuur gevraagd. De 1200 S coupé kan een erg gewil lige auto zijn in de handen van een rustige automobilist (e), maar een kleine extra druk op het gaspedaal maakt de wagen tot een echt ras paard in de klasse der sportwagens. Bij het nader bestuderen van de ge gevens uit onze raodtest zal men ook spoedig tot deze conclusie ko men. Bertone, die ook deze Coupé heeft mtworpen, heeft aan het uiterlijk fiechts weinig gewijzigd. De veran- grille, aan de voorzijde te vens een radiateurluchtinlaat en achter een koelluchtinlaat, zijn de belangrijkste uiterlijke wijzigingen. Bij het mechaniek vallen de gewij zigde koppeling (nu van het schotel- veer-type), versnellingsbak, wielop hanging en vering op die volkomen aangepast zijn aan de hogere pres taties. De road-test bracht de volgende resultaten: .MOTOR: De nieuwe watergekoel- 4 cilinder-lijnmotor van de 1200 -jCoupé is afgeleid van de normale 1000-krachtbron. Door het monteren van een andere cilinderkop, grote- reikleppen, grotere krukas, wildere aokkems en een geweldige „gasfa briek (2 dubbele Solex-carbu rateurs) heeft men nu een motor gekregen met zeer interessante pres- mfS' Ee cilinderinhoud bedraagt °c. terwijl het maximum ver- tnogen van 80 DIN-pk wordt gele erd bij 6000 toeren per minuut. De motor start erg gemakkelijk. Simca is het uiJt" iaren e Bewoonte om de ■f voortreffelijke versnél- OnE.' voorziën. Ook deze ririJ"1 daar geen uitzonde- vil syncronisatie van alle lülr v?.Pnedingen is voortreffe- bevhi i korte ,-pookjede 0-80 km. u. in 9,7 sec.; 0-100 km. per u. in 13,8 sec.; 0-120 km. per u. 22,7 sec. Tot 100 km. per uur dus een voortreffelijke acceleratie, daar na valt de. „sprint" duidelijk terug. BESTURING: Met behulp van het bijna verticaal gemonteerde kleine sportstuur is de 1200 S exact te be sturen. De besturing is nogal direct terwijl het karakter afhankelijk van de snelheid kan overgaan van on derstuur naar overstuur. VERING: Nogal stug, maar voor deze wagen geenszins hinderlijk. WEGLIGGING: Door gewichts verplaatsing is de wegligging in ver gelijking met de 1000 Coupé sterk verbeterd. Accu, radiateur en re- serve-wiel zijn nu in de bagage den. Achteruitrijlampen, autogordels en twee verstralers vindt men in de standaarduitrusting. De smaakvolle uitvoering van de stoffering draagt er toe bij dat men zich snel in deze wagen thuis voelt. Het overtollige geluid bij een snel heid boven de 110 km. per uur en de wat stugge vering, wegen zeker op tegen de overvloed aan veiligheids maatregelen, waarbij het uitzonder lijke goede weggedrag een belang rijk onderdeel van vormt. En daar zijn eigenaars van sportwagens maar wat gelukkig mee! Voor Nederland zijn thans ook de prijzen bekend van de onlangs in Genève geïntroduceerde AUDI 60. Het tweedeurs-model gaat 8.280 kosten en de vierdeurs-uitvoering 8.780. MG 1300 Coupé: dat is de type aanduiding voor de nieuwe 1300 uit voering die de British Motor Cor poration kort geleden introduceerde. Het is een tweedeurs-uitvoering die in het BMC-programma een MG grille heeft gekregen. ruimte voorin te vinden. Het weg- gedrag is door de veranderde wiel- f I r"\C Tl fXC !")C f| f")C ophanging ook sterk toegenomen. In r i r snel genomen bochten ligt de coupé zeer vast. De zijwindgevoeligheid is te verwaarlozen. versnellingen is voortreffe iZir™vl 'le^ korte „pookje" d< nm „Y 7' alle mo9elijkheden biedt ze ivnü .Brote kwaliteiten van de- «jwagen te profiteren. kenCwnLE^TIE: De tijden spre- 41 nïï 0-40 k™- Per uur in Al sec.; 0-60 km. per u. in 5,9 sec.; REMMEN: De vier schijfremmen rondom zorgen voor een remver- traging die ruim voldoende is. Voor een noodstop is nogal wat beenkracht nodig, maar voor nor maal arfemmen is het rempendaal vrij licht te bedienen. Ook bij veel vuldig remmen blijft de wagen goed in de koers. De 1200 S Cöpé heeft ,jeen gescheiden remsysteem. CARROSSERIE: Twee-deurs zelf dragend. Het zicht naar alle kanten is goed. De lengte bedraagt 400 cm. breedte 153 cm en hoogte 127 cm. De draaicirkel is 10.4 meter. De lijn van deze door de Italiaanse mees- terconstructeur Bertone ontworpen Coupé, is zeer elegant. COMFORT: De beide voorstoelen (kuip-model) geven het lichaam veel steun. Jammer is het dat de rug leuningen niet verstelbaar zijn. Verder valt de bagage-ruimte erg tegen. Veeal zal het achterbankje, waarop twee kinderen plaats kun nen nemen, te hulp moeten worden geroepen. Verder zorgt het overtol lige geluid van het uitlaatsysteem ervoor dat bij een snelheid van bo ven de 110 km. per uur nogal wat lawaai naar binnen komt. Het dash board, voorzien van houtimitatie en ronde klokken) is overzichtelijk en zeer compleet. Toerenteller, olie drukmeter, benzinemeter en o.a. tem peratuurmeter zijn gemakkelijk af leesbaar. De verwarming en venti latie is gemakkelijk en zeer snel te regelen. BENZINE-VERBRUIK: Tijdens snel gereden traject 1:7,9; rustig tra ject 1:11,7. Gemiddeld verbruik tij dens test 1:10,2. CONCLUSIE: De Simca 1200 S Coupé is niet alleen een snelle wa gen maar mag tevens veilig, ro buust en toch elegant genoemd wor- pet leveringsprogramma van Louwman Parqui, de Nederlandse Tportcur van o.a. de Japanse Toyota-modellen, is weer uitgebreid. j|pt 24e model in het programma van deze importeur uit Leidschendam Hr commercial-uitvoering van de reeds zo succesvolle Toyota Corolla. stationcar heeft een laadruimtecapaciteit van maar liefst 1,6 ku biek De e meter; het laadvermogen bedraagt 505 kg. motor van deze commercial heeft een cilinderinhoud van 1077 cc vcrt bij 6000 toeren per minuut een vermogen van 60 pk. De top- teid is volgens fabrieksopgave 135 kilometer per uur. D«T< oyota Corolla Commercial is 389 cm lang, 149 cm breed en 140 cm 6- De prijs is vastgesteld op 6.495. rperecht wordt er van hogerhand op gelet dat de „vrije slag" van het stuurwiel niet té groot is geworden. In feite is deze voelbare speling de gezamenlijke som der spelingen van het gehele stuurmechanisme en het groter worden hiervan een kwestie van slijtage. De veiligheidsgrens wordt overschreden als de vrije slag, gemeten .bij rechtstaande voorwielen, groter is dan een twaalfde deel van de stuurwielcirkel. Is het al eens bij u opgekomen ook eens onder de rubber vloermatten van uw auto te kijken? Het behoort n.l. niet tot de uitzonderingen dat u daar een plasje water of althans een vochtige plek aantreft die uiteraard niet het beste voorheeft met de me talen bodemplaat. Is de plaat nog niet door roest aangetast, dan kunt u volstaan met deze platen goed droog te maken en de matten er een dag uit te houden zodat al het vocht verdwenen is. Is de plaat wel aange tast, dan eerst ontroesten en bij schilderen. probeer nooit af te wijken van de door de fabriek voorgeschreven bougietypen. Alleen die zijn geschikt voor uw motor en hebben onder alle omstandigheden de vereiste zelfrei nigingseigenschappen. Gebruikt u te „koude" bougies, dan zal er al snel vervuiling optreden hetgeen u er vaart als een ontstekingsstoring. Gebruikt u daarentegen een te „warm" type bougie, dan zal dit re sulteren in een te snel verbranden der bougieëlektroden. Ccheef afslijten van de voorbanden is altijd het gevolg van een fou tieve voorwielstand. De wielen wor den dan gedwongen om in een be paalde hoek ten opzichte van de rij richting te draaien en gaan dan min of meer „raderend" over het wegdek waardoor vanzelfsprekend een ab normale slijtage optreedt. De enige remedie is de voorwielstanden te la ten corrigeren. U vraagt maar De heer van G. te Zevenbergen heeft bij het demonteren van de verdeelkap van zijn Opel een koper kleurig slijpsel waargenomen dat in de zijkant van de kap als het ware was vastgebakken. Kan dit mis schien iets te maken hebben met het overslaan van de motor dat ik de laatste tijd herhaaldelijk heb op gemerkt?, vraagt de briefschrijver. Het door u opgemerkte metaalslijp- sel is afkomstig van één of meer der vier in de binnenkant der kap zicht bare contacten die inwendig ver bonden zijn met de bougiekabelaan- sluitingen aan de buitenzijde der kap. Door één of andere oorzaak heeft de draaiende „rotor" schurend kunnen werken tegen genoemde con tacten zodat daar metaal afge schraapt kon worden dat zich tegen de zijkant van de kap heeft afgezet U zult dit overigens ook kunnen waarnemen aan de metalen lip van de rotor waar uiteraard ook schuur- sporen aan te zien moeten zijn. De oorzaken kunnen zijn een te grote speling op de verdeelas, een te rui me rotor of een scheef gemonteerde kap. De gevolgen zijn hoogspannings lekkages die inderdaad kunnen re sulteren in het niet „meedoen" van een cilinder. Dit overslaan van de motor kan incidenteel zijn maar het kan ook een blijvend gevolg zijn. Daarom dient de verdeelkap zorgvul dig te worden gereinigd en op in brandingen te worden onderzocht. (door dr, Alfred van de Weijer, o.f.m. cap.) Overduidelijk is gebleken, dat het pastoraal concilie in onze kerkpro vincie een functie te vervullen heeft. Het grote punt, dat ditmaal mocht worden aangetekend, was het parti ciperen van de jeugd. Werd vorige maal uit de jongerenhoek nog de klacht vernomen, dat er over hun hoofden werd heengepraat over za ken die hen niet interesseerden en in een taal die ze niet konden be grijpen, nu speelden zij bij minstens één agendapunt, de bespreking van het ontwikkelingswerk, de hoofdrol. Terwijl ouderen zich verloren ir debatten over ondergeschikte pun ten en in procedurekwesties, wisten zij de zaak van het ontwikkelings werk in het concrete vlak te bren gen en de vergadering tot het doen van zaken te stimuleren. De ouderen hebben zich door dit optreden niet aangevallen gevoeld, ze hebben de jeugd het volle pond gegeven en zich door hun enthousiaste aanpak laten meesleuren. Hier ligt een dui delijk winstpunt dat we graag uit- drukkelijk willen noteren. Een ander opvallend verschil 'met de vorige vergadering was een ze kere reserve aan de kant van de bisschoppen, met name bij kardinaal Alfrink. Zij hebben zich ditmaal dui delijk minder in de discussie ge mengd dan de vorige keer. Wij leg gen dit niet uit als een gebrek aan interesse. Waarschijnlijk menen de bisschoppen, dat een al te frequent optreden de discussies te zeer be ïnvloedt. Kardinaal Alfrink heeft de ver gadering de volle vrijheid willen la ten om haar standpunt te bepalen. Alleen op ogenblikken, dat het wer kelijk nodig iaas, kwam hij achter de microfoon. En dan bleek opnieuw, dat zijn woord van doorslaggevende betekenis was. Niet omdat hij nu bisschop en kardinaal is, maar een voudig omdat hij iets doorslagge vends heeft te zeggen. Hoezeer het pastoraal concilie voor psychische beïnvloeding vatbaar is, bleek nog eens overduidelijk, toen de oecunemische commissie haar aanval lanceerde op het tweedè gezagsrap- port. 0*% "ÏÏSS f Tot verbazing van degenen, die overigens wel gefundeerde kritiek hadden geuit, ging de vergadering ineens door de knieën. Ook de com missie, waarin toch zeer capabele figuren zaten, bleek ineens haar ver weer kwijt te zijn. Groot, Bronkhorst en Van Holk hadden immers gezegd, dat het rapport beneden de maat was. En dat moest dan wel zijn. Pas toen het allemaal achter de rug was, begon men zich de portee van het gebeurde te realiseren. De oecune- mici zeiden: sorry, zo hadden we het niet bedoeld. En de afgevaardigden verzuchtten: waarom hebben we op dat moment geen tegenspel gegeven. Een typisch voorbeeld van de rol, die de suggestie op het concilie kan spelen. En een aansporing voor alle deelnemers om op hun tellen te pas sen. Overigens heeft deze tweede ver gadering ons nogmaals bewezen, dat het gezag in deze tijd niets te ver liezen en alleen maar te winnen heeft, wanneer het zichzelf in dis cussie stelt. Al is het tweede gezags- rapport dan net als zijn voorganger gesneuveld, wat met die rapporten beoogd werd is intussen al bereikt. En als het met het pastoraal con cilie op dezelfde voet doorgaat, zul len we straks geen gezagsrapport meer nodig hebben. (ADVERTENTIE) Wie zijn ot' haar sport serieus beoefent, ontzegt zich als regel het gebruik van tabak, alcohol èn koffie. Dat laatste hoeft nu niet omdat er Koffie Hag is. Uit deze superieure koffiebonen zijn de coffeïne en de andere schadelijke stoffen verwijderd. Koffie Hag spaart hart, zenuwen, bloedsomloop en maa» lever en gal. Dat alles met behoud van de ware verkwikking die koffie biedt. Voor wie actief is in de sport gaat er niets boven zo'n kopje lekkere, geurige en... gezonde koffie als Koffie Hag. Echte koffiebonen... maar coffeïnevrij! (ADVERTENTIE) Topmode bij Alfa! Claque schoentje in beige met shadow-effect. Viva la mode! Bijzonder Leuke perforatie. In a oera/gebr. wit of beige met antic- W finish New look hakje. Verfijnde süngpump met open neusje. Blauw of safari-beige V - Nieuw is deze diabolo-hak. In modieus blauw/roomwit of beige. Staat heel charmant Tilburg Heuvelstraat 70 Breda Karrestraat 27, Dordrecht Voorstraat 262, Rotterdam Binnenweg 10, Nieuwe Binnenweg 379 Groene Hilledijk 262-264 Putselaan 230-234 Katendrechtse Lagedijk 428,Den Haag Spuistraat 14 Leiden Haarlemmerstraat 53 Schiedam Hoogstraat 2 Vlaardingen Liesveld 16a (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Is het de bedoeling door verdere inkrimping van de draadomroep 't jaarlijkse exploitatie verlies tot kleinere proporties terug te brengen of mogelijk zelfs geheel op te heffen? Deze vraag is vanuit de Eerste Kamer opgeworpen in het voorlopig verslag op de begroting van de PTT voor 1968. (Van onze redactie buitenland) WASHINGTON/SAIGON Na de benoeming van generaal Creighton W. Abrams jr. tot opvolger van gene raal Westmoreland als opperbevel hebber van de Amerikaanse troepen in Vietnam (gisteren nog in enkele edities gemeld) speculeren waarne mers in Washington over de moge lijkheid van een wijziging in de stra tegie die verband zou kunnen hou den met president Johnsons vredes- inititatief. Na de „opsporings- en vernieti- gings-strategie" van generaal West- moreland verwacht men dat Abrams gemakkelijk zal kunnen overschake len op de meer defensieve oorlogvoe ring van „zuiveren en vasthouden" van de dichtst bevolkte centra. Een dergelijke wijze van oorlogvoe ring, waarbij het platteland niet lan ger zou worden uitgekamd, zou goed passen bij Johnsons nieuwe de-esca- latiepolitiek, zo meent men. Ameri kaanse functionarissen in Saigon be weren echter dat de benoeming van Abrams niet tot directe wijziging van de oorlogvoering zou leiden. Generaal Abrams, die destijds een bres door de Duitse linies geslagen heeft bij de strijd rond Bastogne heeft de reputatie een doortastende legeraanvoerder te zijn die een vol ledige inzet van zichzelf en zijn men sen eist. Een medewerker van de nieuwe Amerikaanse militaire bevelhebber in Vietnam zei, dat de 53 jaar oude generaal een ieder het commando zal ontnemen die niet voldoet aan zijn eisen. Abrams verliet gelijk met zijn voor ganger generaal Westmoreland in 1936 de militaire academie van West Point. In de „Battle of the bulge" in de winter van 1944-'45 voerde hij het bevel over een tank- en infanterie- kolonne welke door de Duitse linies brak en de 101e luchtlandings divi sies in Bastogne ontzette. Ondanks zijn achtergrond van hard toeslaand soldaat in de conventionele oorlogvoering spreekt Abrams met respect over z'n guerrillategenstander in Vietnam en hun „zeer geraffineer de technieken van oorlogvoering door een grondige integratie van politieke en militaire methoden". Abrams deed dienst in Korea toen de Fransen in Vietnam werden ver slagen. Hij herinnert zich: „Ik kon niet geloven dat de Fransen het on derspit konden delven. In Korea wis ten wij echter niet veel van Vietnam. Ik had in het geheel geen begrip van de politieke problemen daar". Sinds- (ADVERTENTIE) dien heeft Abrams een aantal boe ken over de Algerijnse oorlog en de werken van Mao Tse-Toeng, de ge sneuvelde guerrillastrijder Che Gue vara en gen. Nguyen Giup, de Noord- Vietnamese minister van defensie, be studeerd. Abrams kwam in juni 1967 naar Vietnam als de plaatsvervanger van Westmoreland. Hij werd speciaal be last met de taak te proberen het Zuidvietnamese leger strijdvaardiger te maken. Hij trok door het hele land. Zo mogelijk ging hij diplomatiek te werk om de gevechtswaarde van de ze troepen te verbeteren. Bij stafbesprekingen komt zijn si gaar slechts uit zijn mond om zo nu en dan een enkele, maar dan ook be langrijke vraag te stellen. Wanneer hij niet te velde is en aan zijn bureau werkt, is zijn werkdag normaal 12 uur. Bovendien neemt hij dikwijls nog stafpapieren mee naar huis. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De radicale partij van drs. P. C. Bogaers stelt zijn oprichtingscongres in Dronten op 27 april open voor mannen, vrouwen en kinderen. Voor de volwassenen is het zeer moderne gemeenschapshuis De Meer paal gereserveerd, waar zo nodig 6000 personen kunnen vergaderen. Voor de kinderen wordt een spe ciale kindercrèche ingericht als be wijs dat de jonge partij ook open staat voor zeer jonge belangstel lenden. Tijdens het congres stelt men. het populair geschreven, voorlopige par tijprogram ter discussie. GENERAAL CREIGHTON W. ABRAMS „Maar wanneer hij het idee heeft dat er geen dringends zaken zijn, kan hij zich werkelijk ontspannen", zo vertelde een vriend. Abrams houdt van een spelletje po ker en van klassieke muziek. Hij heeft een kleine bandrecorder mee naar Vietnam genomen. Als hij de kans krijgt gaat hij ook graag jagen en vissen. Mevr. Abrams woont met de jon gere kinderen in Bangkok. Twee van Abrams zoons, Creighton en John, zijn reeds eerder aangewezen voor dienst in Vietnam. (ADVERTENTIE) (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Er is een wette lijke regeling in voorbereiding om de invoer van wekaminen voor de sluikhandel of voor eigen gebruik zonder medisch voorschrift dit gebeurt illegaal ook in de sport wereld beter te kunnen bestrijden. Staatssecretaris Kruisimga (volks gezondheid) heeft dit geantwoord op vragen van het Tweede-Kamerlid Imkamp (D '66). Dit kamerlid had er op gewezen dat wekaminen be trekkelijk veelvuldig gebruikt schij nen te worden in het internationale vrachtvervoer. Op 6 maart jl. werden wekaminen via een beschikking van de staatssecretaris als geneesmiddel aangewezen. ROTTERDAM (ANP) De onder neming in ons land wordt onvol doende belast door de nadelen die zij aan het welzijn van de bevolking toebrengt. Dit verklaarde de fractie leider van de PvdA in de Tweede Kamer, drs. J. M. den Uyl, woensdag1 op de laatste dag van het economen- congres in Rotterdam. Drs. Den Uyl meent dat wij in ons land op dit punt ernstig te kort schieten. Onder economen bestaat min of meer overeenstemming, dat de produktie zal moeten worden belast met de maatschappelijke kos ten die ze veroorzaakt. De oplossing zal volgens Den Uyl moeten komen o/ een nationale wetgeving, maar cr,Is.,1!1 ens land op dit gebied een schrikbarende achterstand". Een voorbeeld van het toerekenen van sociale kosten was volgens hem behalve luchtverontreiniging het af stoten van personeel door bedrijven, die b.v. omschakelen. Het uitstotende bedrijf zal belast moeten worden wYn °jds" en ^scholings kosten van de af te stoten werk nemers.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 7