1
Roekeloos rijden op de
Moerdijkbrug moet aan
banden gelegd worden
Rennies
Gispen versloeg
St.-Aloysius II
DRS. C. VLAK: „ZE RIJDEN DE DOOD IN
DE ARMEN"
ALLEEN WAAGHALZEN PASSEREN
Totoprijs
Begrafenis
ds. King
Oanjels
trainer
van N.A.C.
„Schelde" te Vlissingen
maakt steeds meer
bijzondere constructies
Even uitblazen mevrouw
Excursie naar
Engeland van
detailhandels-
vakschool
Afwisseling
-
Lekker tot de laatste drup
Keukenkrabbels van
Henriet van Aelst
Liter vruchtensap
in piepklein blikje
Dood
Gehoor
Vangrail
Waarborg
Brandend maagzuur,
Naclitvorstschade
valt nog mee
DE SCHIPPER
ACHTSTE
IN MEULENBEKE
IphilipsbatterijenI
die móéten wel\
goedzijn\
RODE KRUIS
ZEELAND
WON WEER
PROVINCIALE
PRIJS
Donors
GRAFSCHRIFT
VOOR KING
(Van onze correspondent)
MIDDELBURG De Se klasse
van de Middelbare Detailhandelsvak-
echool te Middelburg is gedurende
vier dagen de gast geweest van de
„Reatil Trades Education Council"
in Londen. Deze vereniging is te ver
gelijken met de Raad van Midden-
en K'einbedrijf in Nederland. Omdat
de leerlingen van de Detailhandels
vakschool na 3 jaar studie de mo
gelijkheid hebben om hun opleiding
gedurende een stage-periode van
één jaar onder andere in Engeland
door te brengen, werden onder lei
ding van een R.T.E.C.-officier di
verse excursies gehouden.
Op de eerste dag werd een bezoek
gebracht aan het College for the Dis
tributive Trades. Op deze school, in
het centrum van Londen, is de gehele
opleiding van de ondernemers in de
detailhandel in Engeland gecentra
liseerd.
Allerlei vragen betreffende organisa
tie, display marketing enzovoort wer
den besproken en door middel van
discussie verder uitgediept.
Aansluitend werden deze gegevens
aan de praktijk getoetst in de grote
warenhuizen zoals Harrods, Simp
sons en Bentall's waarbij vo'oral de
verschillen in bedrijfsleiding werden
bestudeerd. Omdat vele jongelui hun
stage-periode in Engeland gaan door
brengen konden zij reeds nu de sfeer
in de Engelse zaken ontdekken, een
sfeer die in vele opzichten verschilt
van soortgelijke ondernemingen op
„het vasteland".
Doordat vorig jaar op soortgelijke
wijze een week in Duitsland werd
doorgebracht kwamen de verschil
punten tussen Duitsland en Engeland
duidelijk naar voren.
Tevens hadden de Engelse gastheren
gezorgd voor de nodige afwisseling,
zo werd een bezoek gebracht aan
Madame Tussaud's Exhibition, het
wassen beelden-museum, en een
coach-tour door Londen.
Het geheel werd afgesloten met een
bezoek aan het Aldwyck Theatre
waar Shakespeare's „Eind goed, al
Goed" werd bijgewoond.
Het ligt in de bedoeling om deze
buitenlandse oriëntering regelmatig
te laten plaatsvinden.
(ADVERTENTIE)
11 •,.:77 'rr y<-i'
|H
ifÉPliSI
N \vV.
-;';v V'
V. 1 Y
"S,
(Van een onzer verslaggevers)
HOOGE EN LAGE ZWALUWE Een hoop schroot bleef er twee
weken geleden over van een pendelbusje met daarin vijf meisjes en
één chauffeur. Tijdens een inhaalmanoeuvre haakte het achterste
rechterspatscherm van het busje achter de bumper van de vracht
wagen, die werd ingehaald. Als een scharnierende deur klapte het
busje tegen de voorkant van de vrachtwagen om vervolgens tussen
de spijlen van de Moerdijkbrug te worden vermorzeld. Zes doden
werden aan de lijst van slachtoffers van het verkeer op de Moerdijk
brug toegevoegd
Dit model van het huis Dioi heet
wolui, A ,een dagensemble van
te 'e is aan twee kanten
rinehf De. kleuren: rood en ma-
t|,|i,„„jUw.'. Ceintuur en bijbehorende
d zijn van hetzelfde materiaal.
Het water loopt je in de mond
•W, Eefr.,]e .de smakelijke kleurenfo-
'n ket zojuist verschenen
I v„ e!ï" en "uttige wenkenboek
«van alle markten thuis" door Hen-
|L vaJ? Aelst heel gezellig gesehre-
Nl?t zo van: En dan neemt u
jen snufje zout en dan een halve ui
aan maar meer van: „Ratten?
',rattem. Oud brood bijvoorbeeld
b u" waarvan we al gauw den-
n: Fijn voor de vogeltjes en hup.
ar gaat het dan. Maar de lieve
Keltjes kunnen ai die weelde niet
us op. De rat des te beter. Hij
eft.er°P, bij nacht en ontij vooral",
at is dan Henriët van Aelsts inlei-
ng tot een verhaaltje over oud
rood, waar de ratten op af kunnen
Men. maar waarmee je ook fijne
Ken kunt doen. Ze geeft vervol-
eos enkele heerlijke recepten van
"uer meer wentelteefjes en een
broodschotel. Zo heeft ieder hoofd
stuk eerst een leuk en nuttig ver-
naaltje, voordat de recepten op u
worden afgevuurd. Dat zijn vooral
recepten van kleine, gemakkelijk te
hapjes en soms van wat uit-
idere aaken als jachtschotel,
onischotels en Hongaarse
zuurkool. De samenstelster noemt
haar boek zelf „Keukenkrabbels".
Het is bij Bigot van Rossum N.V.
in Blaricum verschenen in een gezel
lige cover.
Het nieuwste op het gebied van
geconserveerde produkten komt bin
nenkort in de handel: een hele liter
vruchtensap in een blikje met een in
houd van 200 cc. Dit in Duitsland
ontwikkelde produkt verschijnt on
der de naam „Schlosse Heidelberg".
Bij de bereiding ervan zijn geen che
mische middelen, zoals kleur- en
zoetstoffen toegevoegd. Het nieuwe
van dit alles is, dat vroeger vruch
tensappen werden geconcentreerd
door middel van verhitten, waarbij
veel waardevolle bestanddelen van
het fruit verloren gingen.
Door de moderne verwerking van het
fruit voor dit sap, gebeurt dit echter
niet. De vruchten worden eerst uit
geperst, gecentrifugeerd en kiemvry
gemaakt. Het op deze manier verkre
gen sap wordt dan bij een zeer lage
temperatuur van het water ontdaan.
Door dit procédé en het gebruik van
moderne machines gaat er praktisch
niets van vitaminen, mineraalstoffen,
kleur en aroma verloren. Een paar
andere voordelen zijn, dat ook als
de blikjes zijn geopend, de inhoud nog
enkele weken goed blijft. Na een dag
of tien gaat wel een groot deel van
het aroma verloren. Voor de huis
vrouw biedt dit sap veel mogelijk
heden bij de bereiding van spijzen en
dranken: in geconcentreerde vorm is
het heel goed te gebruiken in sau
zen, puddingen en cocktails. Bij het
aanlengen van het blikje tot een liter
kan men een keuze maken uit bij
voorbeeld water of spuitwater. Voor
de detaillist en groothandel spaart 't
veel ruimte in magazijnen en vracht
wagens. Deze sappen zijn voorlopig
in vier smaken te krijgen: Sinaas
appel, f 1,98, appel f 0,93, zwarte bes
sen f 2,50 en kersen f 2,30. Het pro
dukt wordt geimporteerd door de
Maastrichtse handelsonderneming
Ruminex. (Voor hen, die er zich voor
interesseren, kunnen we nog vertel
len, dat voor de verkrijging van een
blikje geconcentreerde jus d'orange
vier kilo sinaasappels nodig zijn).
De volgende dag was er geen reac
tie bespeuren bij die duizenden chauf
feurs, die over de Moerdijkbrug trek
ken. Die avond was de toestand
„normaal". Vanaf vijf uur trok de
enorme massa grommende benzine
monsters van noord naar zuid. Zo
als gewoonlijk baanden zij zich niets
ontziend een weg.
Geen meter wegdek werd de an
der gegund, op geen enkel bord of
streep verbod noch gebod werd ge
let. Zelfs niet op: „Gij 'zult niet
doden.Slechts, een doel telde:
zo vlug en zo snel mogelijk thuis
zijn, waar het eten, vrouw, kinde
ren en de televisie wachtten
„Zij rijden alsof ze de duvel op
hun hielen hebben, zo de dood in de
armen Burgemeester drs. C.
Vlak van Hooge en Lage Zwaluwe
heeft een vijftien jaar lange erva
ring met de chauffeurs op de Moer
dijkbrug. „Elke dag', zegt hij, „zouden
er tientallen van deze ongelukken op
de brug kunnen ontstaan. Zij rijden
als gekken. Alleen de \jrachtwagen-
chauffeurs houden zich aan de snel
heidsbeperking. Het gros van de an
deren besteedt geen aandacht aan
borden, snelheidsbeperking nocht wit
te streep".
De politie kan bijna niets doen. Con
trole op de drukke uren is bijna on
mogelijk. De radarwagen kunnen de
mensen van de rijkspolitie zo tegen
vijf uur rustig afsluiten. De auto en
de radar heeft geen enkel nut. Het
apparaat, dat overtreders van de snel-
heidsgrens plus tien procent regis
treert door een pieptoon geeft één
twee uren durende piep. Het aan
houden van auto's, die toch wel over
duidelijk alle verkeerswetten tegelijk
met voeten treden is wèl mogelijk,
maar levensgevaarlijk. De massa
reageert traag Kettingbotsingen,
slippartijen en doden zouden het ge
volg kunnen zijn van slechts één stop
teken.
In 1964 vielen op de Moerdijkbrug
elf doden. Burgemeester Vlak dien
de in samenwerking met enkele
rijkspolitiemannen bij de toenmalige
minister van Verkeer en Waterstaat
een verzoekschrift in waarin zij om
drie verbeteringen van de verkeers
veiligheid van de Moerdijkbrug vroe
gen: 1. verwijdering van de blok-
strepen, die een rijbaan in twee stro
ken verdeelde; 2. een snelheidsbe
perking; 3. verkeerslichten om het
verkeer, als er op de brug iets ge
beurde, onmiddellijk in goede banen
te kunnen leiden.
De minister gaf opmerkelijk snel
aan twee van de drie vragen van
de verzoekers gehoor. Te weten;
verwijdering van de blokstrepen en
een snelheidsbeperking tot zeventig
kilometer. Verkeerslichten kwamen
er niet. Verleden jaar werd het weg
dek van de Moerdijkbrug verbreed,
zodat men twee rijbanen van res
pectievelijk 2 meter 90 en van 2 me
ter 60 verkreeg. Breed genoeg klaar
blijkelijk om weer over te gaan tot
een verdeling van de rijbanen in vier
stroken. Inhalen werd weer mogelijk.
Tot op dat moment hadden de
vrachtwagens op het midden van de
rijbaan gereden. Passeren, vooral in
de drukke uren, ging niet. Nu wer
den de vrachtwagenchauffeurs ge
dwongen meer naar rechts te gaan,
voor zover hun vrees voor de stalen
wand het toeliet. Die angst leidde
en leidt er nog toe, dat vooral
vrachtwagens niet zo ver als moge
lijk rechts houden. Doorgaans rij
den zij op de blokband. Inhalen is
toegestaan, maar het passeren van
zo'n vrachtwagen in de spitsuren is
levensgevaarlijk, omdat dan de
doorlopende witte streep op het mid
den van de weg moet worden over
schreden. In de praktijk blijkt dan
ook, dat op werkdagen tochtig pro
cent van de gebruikers van de Moer
dijkbrug in de drukke uren één fille
vormen. Alleen de waaghalzen pas
seren en maken ongelukken.
De vangrail, die zal worden aan
gebracht wordt niet allerwegen toe
gejuicht. De rail maakt de weg
smaller en zal de chauffeurs nog
meer naar het midden drijven. Ais
de vier rijstroken gehandhaafd b'ij-
ven zou, aldus de mening van in
siders, de toestand alleen maar ge
vaarlijker worden.
Weliswaar wordt het gevaar om
tussen de stalen balken van de Moer
dijkbrug in de drukke uren één file
rail minder, maar daar staat de ver
smalling van de rijbaan tegenover.
Het gevolg zou kunnen zijn: meer
aanrijdingen, waar auto's elkaar
schampen en vervolgens frontaal in
botsing komen met het tegemoet ko
mend verkeer.
Majoor van Nijnatten van de rijks
politie. zegt: „Ik ben een nuchter
politieman en ik ben tegen snelle
reacties van de overheid op onge
lukken. Dus tegen enkele snelle ver
beteringen en daarna niets meer. De
Moerdijkbrug is niet zo gevaarlijk
als bijvoorbeeld de dodenweg Breda
Tilburg en Breda Roosendaal.
Het aantal ongevallen op de brug
is nadat de zuidelijke oprit ver
beterd werd sterk teruggelopen.
Voor zulk soort verbeteringen, die
goed overdacht zijn, voel ik veel
meer".
Het aantal doden op de Moerdijk
brug kan echter ook niet over het
hoofd worden gezien. Er moet iets
worden gedaan tegen het grote aan
tal verkeersovertredingen op de Moer
dijkbrug. Controle en een groot aan
tal zware bekeuringen is het enige
antwoord, dat een direct succes
waarborgt. Controle, met ladar niet
doenlijk is mogelijk met de zeer mo
derne Traffipax-auto van de rijkspo
litie die verkeersovertredingen op
film vastlegt met politiemannen, die
simpelweg de nummers van de over
treders opschrijven. Daar tegenover
staan de volgende bezwaren van de
kant van de rijkspolitie. Om succes
te waarborgen is een intensieve pa
trouille met de Traffipaxwagen nood
zakelijk. De vraag is, aldus majoor
Van Nijnatten, of de rentabiliteit van
de zeer dure auto er op deze wijze
uitkomt!
Het bezwaar tegen het inzetten van
politiemannen is: We zitten niet dik
in onze mensen. In de praktijk zal
de automobilist, die via zijn num
merbord wordt opgespoord altijd ont
kennen een overtreding te hebben be
gaan. De rechter zal meestal de po
litieman in het gelijk stellen, maar
toch is het in zulke gevallen beter,
dat er twee politiemannen tegelijk
optreden. Er is nog een bezwaar:
de rijkspolitie vindt deze wijze van
bekeuren niet zo sportief
(ADVERTENTIE)
druk op de maag, opgeblazen gevoel?
(VERVOLG VAN PAGINA 1)
tigingsplaatsen noemden, als tegen
hangers voor buitenlandse badplaat
sen en voor de (buitenlandse) omge
ving van Maastricht, waarheen vele
Nederlanders gaan.
Van enkele zijden werd ook ge
pleit voor een analoge verhoging van
de prijzen* voor loterijen voor chari
tatieve doeleinden. Minister Polak
voelde hier niet voor. In de eerste
plaats zou men hierdoor kleine lote
rijen geen eerlijke kans meer geven
en bovendien zouden de charitatieve
instellingen er, door een mindere op
brengst, de dupe van worden. Voorts
onderstreepte de bewindsman dat het
hier gaat om acties, die een offer
element inhouden en dus niet verge
lijkbaar zijn met toto en staatslote
rij. Hij wijde in principe dan ook de
particuliere loterijen aan een kosten-
maximum van 40 pet. houden.
Maar hij wilde nog wel eens met
de organisators van grote loterijen
overleggen. Dit vond de meerderheid
van de Tweede Kamer ontoereikend.
Er werd dan ook een motie aange
nomen, waarbij de minister werd ver
zocht loterijen als S.U.S. en de na
tionale voorjaars- en najaarsloterij,
ook een hoofdprijs van 500.000 gul
den toe te staan.
De heren Vissers en Voogd (P.v.
d.A.) en mevrouw Van Someren
dienden een amendement in, dat er
toe moest leiden de hoofdprijs niet
aan een maximum te binden. De mi
nister had hiertegen ernstige bezwa
ren, ten eerste omdat zo'n vrijheid
niet meer overeenkomt met wat rea
listische tegenstanders nog aanvaard
baar (of onvermijdelijk) vinden en
ook, omdat men dan om toch maar
hoge prijzen te kunnen uitdelen
de inleg onder druk zou zetten. Dit
amendement wérd verworpen met 46
tegen 69 stemmen. Behalve de frac
ties van de indieners stemde de
C.P.N. voor.
(VERVOLG VAN PAGINA 1)
De kileine, bakstenen kerk, kon
slechts 1300 personen bevatten, maar
buiten verdrong zich een grote me
nigte van voornamelijk negers, die
nog voor het einde van de dienst
aan de 5 km Lange tocht naar de be
graafplaats begonnen. Het geheel
werd in goede banen geleid door
ruim 800 politie-agenten en 100
brandweerlieden, terwijl 100 man
van de nationale garde in reserve
werd gehouden. De ordebewakers
hebben de grootste moeite gehad
een pad naar de kerk te banen voor
de genodigden.
Na de dienst werd de mahoniehou
ten kist met het stoffelijk overschot
van dr. King op een boerewagen ge
plaatst, getrokken door twee muil
ezels, als symbool van de armoede
van de negers in de zuidelijke sta
ten. Eerst ging het door het centrum
van Atlanta, waar het stadhuis zwart
omfloerst was, naar dr. King's vroe
gere school, Morehouse College, voor
een, openbre gedenkdienst.
GOES-BERGEN OP ZOOM
er op, dat de schade van de vrij
strenge nachtvorst van de afgelopen
nachten nogal meevalt. Met name in
het fruitcentrum Zee'and blijkt de
schade aan de pere-vruchten niet
rampzalig te zijn, aldus de Rijkstuin
bouwconsulent.
Verwonderlijk is dat niet: hoe dich
ter hij de kust, hoe minder hevig
de nachtvorst is geweest. In west-
Brabant is de situatie dan ook wat
ernstiger. Schade is, voorzover valt
na te gaan, aangericht aan de peren,
het overige is het fruit nog niet ver
genoeg uitgebloeid om schade te kun
nen ondervinden. Met name de aard
beien hebben niets geleden.
,Voor zover tuinlieden dat konden
nagaan, hebben ook blomemen en
planten in de tuintjes geen schade
geleden. Wat schade zou kunnen lij
den, bloeit nog niet, aldus een tuin-
arcnitect. De meeste planten staan
nog in verwarmde kassen.
(Van onze tafeltennismedewerker)
MIDDELBURG Het tafeltennis-
team van St.-Aloysius II is er niet
in geslaagd het eerste promotietref-
fen tegen Gispen (Utrecht) in winst
om te zetten. Van de Graauwse re
serves konden alleen Jo Boogaert
en Theo Vernimmen een partij op
hun naam brengen.
Van de overige teams verloor Rea
(Amsterdam) van Wibats VI met
37, terwijl Germinal H met dezelf
de cijfers won van Aviolanda II,
In de eerste klasse A. van de af
deling Zeeland eindigde de afgebro
ken partij tussen Haringman I en
St.-Aloysius II in een 55 gelijkspel,
waardoor St.-Aloysius II kampioen
van Zeeland 1968 werd, met een punt
voorsprong op het Middelburgse
W.V.Z.
Eerste klas B: Haringman II
speelde zijn twee laatste wedstrijden.
Het verloor eerst met 46 van Big
Smash I dat hierdoor ongeslagen
bleef. Tegen een door invallers ge
teisterd W.V.Z. II werd met 28 de
volle winst behaald. E. Capello en A.
Traas bleven nu ongeslagen.
Tweede klas A: W.V.Z. III kon zijn
laatste wedstrijd tegen kampioen
St.-Aloysius IV niet in winst omzet
ten, en verloor kansloos met 19.
Dumez en J. van Driessene won
nen al hun partijen. Goes I nam te
gen V.S.V. revanche voor het eerder
behaalde gelijkspel en klopte de Mid
delburgse tegenstander nu met 28
waarvoor echter veel beslissende par
tijen nodig waren.
Derde klas A: St.-Aloysius V
hield ook tegen Haringman III zijn
ongeslagen record al was het dit
maal met een gelijk spel. G. Mahu
en R. van Driessche wonnen elk
twee maal plus het dubbelspel.
Derde klas B. Ona III (Oostburg)
nam revanche voor de eerder gele
den nederlaag tegen Wilno III en
klopte de tegenstanders uit Vlissin-
gen met 46, waarbij mevrouw
Flemm, ihevrouw Carpentier en C.
van Noorden niet voor elkaar wilden
onderdoen. Zij wonnen elk 2 maal.
Vierde klas A: R.S.V. II won met
de kleinst mogelijke cijfers van Goes
II. Waarbij Jongejan in al zijn partij
en zegevierde. W.V.Z. VI had niets
in te brengen tegen een sterk spe
lend St.-Aloysius VI. Het werd 010.
Haringman IV speelde en won twee
BRESKENS. De Breskense wiel
renner J. de Schipper is in een koers
te Meulenbeker achtste geworden. In
totaal kwamen er 85 renners aan de
start voor een wedstrijd van 110 kilo
meter over 12 ronden.
Reeds na twee ronden werd het
peloton in vier groepen uiteen ge
trokken. Na een felle jacht wist de
tweede groep zich echter weer bij de
koplopers te voegen. Tot twee ron
den voor het einde bleef de situatie
ongewijzigd, doch toen ontsnapten
vier renners die voor de zege spurt
ten. Tien seconden na de winnaars
kwam een groep van 30 renners over
de finish. J. de Schipper wist een
achtste plaats te behalen, Ko de
Vrieze werd negentiende.
maal. Eerst werd N.S.V. II met
100 geklopt, daarna nam het de
volle winst, 19 mee bij Trefpunt I,
Vierde klas B: Ondanks vijf beslis
sende games slaagde Middelburg-
Zuid II erin tegen Big Smash IV
met de grootst mogelijke cijfers te
winnen 010. Met name P. Verhage
bood heftige tegenstand. Big Smash
V deed het beter tegen Middelburg
Zuid III en won met 28. PZEM
IV won tenslotte vrij gemakkelijk
van Middelburg IV en bepaalde de
eindstand op 37.
(ADVERTENTIE)
I gM'lfWPJ Wil IP
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De kring Zee
land van het Nederlandse Roode
Kruis heeft bij de inzameling van
1967 de hoogste „score" van Neder
land behaald. Daardoor komt Zee
land wederom in aanmerking voor
de provinciale prijs. Tijdens een
kringvergadering op 4 mei in Goes,
zal deze prijs worden uitgereikt.
Het aantal leden van het Neder-
landsche Roode Kruis in Zeeland is
in het eerste kwartaal van 1968 ge
stegen van 31368 tot 33891. Sinds eind
1965 heeft het Roode Kruis in deze
provincie een vooruitgang van 8400
leden geboekt, hetgeen het bestuur
„in één woord fantastiscn" noemt.
Praktisch alle Zeeuwse afdelingen
hebben een ledental dat boven het
landelijk gemiddelde ligt. Alleen
Axel, Hontenisse, Middelburg, Sas
van Gent, St. Jansteen, Tholen, Vlis-
singen en Zaamslag blijven beneden
dit gemiddelde. Hontenisse staat het
laagst. Zuid-Beveland-west, West-
Zeeuwsch-Vlaanderen, Zd.-Beveland
oost en Kapelle-Biezelinge-Sehore
vertoonden de sterkste groei. Vier
Zeeuwse afdelingen hebben een ge
middelde dat het drievoudige van
het landelijke bedraagt.
Het aantal donors in de kring Zee
land bedraagt in totaal 4443, tegen
4031 in 1966. Het aantal transfusies
beliep 4206 tegen 4005 in 1966. Er
werden 502 Landsteiner-penningen
uitgereikt (in '66 waren het er 86) en
88 personen ontvingen de Landstei-
ner-plaquette. In 1966 waren dat er 9.
Bij tal van acties leverden de Zeeu
wen, in het bijzonder de jongeren,
prachtige prestaties die even duide
lijk als de cijfers aangaande het le
dental, wijzen op de bloei van het
rode kruiswerk in dit gewest.
ATLANTA (AP) „Free at
last, free et last, thank God al
mighty i'm free et last" (einde
lijk vrij, eindelijk vrij, Gode zij
dank, ik ben eindelijk vrij) deze
simpele woorden van een oud
lied dat de slaven zongen zullen
het graf van dr. Martin Luther
King jr. sieren.
Met deze regel uit het oude
lied besloot dominee King zijn
rede op de trappen van het Lin
coln Memorial tijdens de grote
mars naar Washington in 1963.
(Van onze sportredactie)
BREDA Het bestuur van de Bre
dase ere-divisieclub NAC heeft met
onmiddellijke ingang trainer Bob
Janse met betaald verlof gestuurd.
Janse, die een contract had tot 30 ju
ni, zal worden opgevolgd door Leo
Canjels.
Het NAC-bestuur noemde een com-
plec van factoren de oorzaak voor dit
plotselinge ontslag. „Een van de
druppels, die de emmer deed overlo
pen" was het bericht in het officiële
orgaan van de K.N.V.B., de „Sport-
kroniea" van maandag dat Bob Janse
weer contacten met zijn oude club
Xerxes-DHC had.
(Van een onzer verslaggevers)
VLISSINGEN De Koninklijke
maatschappij „De Schelde" te Vlis-
singen, lid van de Rijn-Schelde
Groep verandert steeds meer van
een zuivere scheepsbouwmaatschap
pij tot een bedrijf voor de produktie
van bijzondere constructies.
Dat blijkt duidelijk uit het dinsdag
verschenen jaarverslag. Een zeer
belangrijk deel van de produktie
heeft thans betrekking op dieselmo
toren, koelinstallaties, lichtmetaal
produkten, zoals aluminium gevels
voor gebouwen, stoomketelinstalla
ties en tandwieloverbrengingen van
groot vermogen.
Ook in de scheepsbouwsector gaat
het bedrijf echter steeds meer in de
richting der specialisatie.
In het jaarverslag wordt daarover
onder meer opgemerkt: „De erva
ringen van verschillende werven met
Liberty - replacementprogramma's
volgen wij met interesse. Hoewel wij
meer verwachten van de bouw en
uitrusting van speciale schepen
waarop onze werven zich hebben
toegelegd. Wij doelen hierbij onder
meer op containerschepen en roll
°n roll off-schepen, produktcarriers,
schepen voor het vervoer van vloei
baar gas en visverwerkingschepen
waarnaar een redelijke vraag mag
worden verwacht".
Zoals bekend heeft „De Schelde"
van dit laatste type schip reeds een
zestal aan de Sovjet-Unie geleverd
terwijl een vervolgorder voor nog
maals vier stuks werd ontvangen.
Gezegd wordt dat in het afgelopen
jaar goede voortgang werd gemaakt
met de verwezenlijking van de doel
stellingen van de fusie van de be
drijven in de Rijn-Schelde groep. Zo
als gemeld heeft dezer dagen het
aanbod tot ruilen van aandelen van
een vierde partner, de N.V. Machi
nefabriek Breda vh Backer en
Rueb te Breda plaatsgevonden.
Door het aansluiten van dit bedrijf
wordt vooral een versterking ver
wacht van de positie op het gebied
van de algemene apparatenbouw, de
ketelbouw en de vervaardiging van
onderdelen voor nucleaire installa
ties.
Voorts is een meerderheidsbelang
yerworven in de Machinefabriek
Braat N.V. te Amsterdam, terwijl
ook alle aandelen van met deze ven-
nootschap gelieerde N.V. Machine-
fc>briek v-n Pannevis en Zoon te
Utrecht in bezit kwamen. Door het
bijzonder produktieprogramma o.m.
hefwerktuigen en de gunstige lig-
wordt de verwerving van ook
dit bedrijf als een aanwinst gezien.
In het jaarverslag van „De Schel
de zijn grote delen overgenomen
uit het verslag van de houdster
maatschappij De Rijn-Schelde Ma
chinefabrieken en Scheepswerven
a j W1J reeds Publiceerden.
Aan de aandeelhoudersvergade-
ring, op 22 april, zal worden voor
gesteld het dividend vast te stellen
op 12,5 procent. Dat zal overeen
komstig het reglement het personeel
een winstuitkering van 5,25 procent
opleveren. Deze uitkering kan op
basis van dienstjaren worden ver-
noagd.