1 Roekeloos rijden op de Moerdijkbrug moet aan banden gelegd worden Rennies Gispen versloeg St.-Aloysius II DRS. C. VLAK: „ZE RIJDEN DE DOOD IN DE ARMEN" ALLEEN WAAGHALZEN PASSEREN Totoprijs Begrafenis ds. King Oanjels trainer van N.A.C. „Schelde" te Vlissingen maakt steeds meer bijzondere constructies Even uitblazen mevrouw Excursie naar Engeland van detailhandels- vakschool Afwisseling - Lekker tot de laatste drup Keukenkrabbels van Henriet van Aelst Liter vruchtensap in piepklein blikje Dood Gehoor Vangrail Waarborg Brandend maagzuur, Naclitvorstschade valt nog mee DE SCHIPPER ACHTSTE IN MEULENBEKE IphilipsbatterijenI die móéten wel\ goedzijn\ RODE KRUIS ZEELAND WON WEER PROVINCIALE PRIJS Donors GRAFSCHRIFT VOOR KING (Van onze correspondent) MIDDELBURG De Se klasse van de Middelbare Detailhandelsvak- echool te Middelburg is gedurende vier dagen de gast geweest van de „Reatil Trades Education Council" in Londen. Deze vereniging is te ver gelijken met de Raad van Midden- en K'einbedrijf in Nederland. Omdat de leerlingen van de Detailhandels vakschool na 3 jaar studie de mo gelijkheid hebben om hun opleiding gedurende een stage-periode van één jaar onder andere in Engeland door te brengen, werden onder lei ding van een R.T.E.C.-officier di verse excursies gehouden. Op de eerste dag werd een bezoek gebracht aan het College for the Dis tributive Trades. Op deze school, in het centrum van Londen, is de gehele opleiding van de ondernemers in de detailhandel in Engeland gecentra liseerd. Allerlei vragen betreffende organisa tie, display marketing enzovoort wer den besproken en door middel van discussie verder uitgediept. Aansluitend werden deze gegevens aan de praktijk getoetst in de grote warenhuizen zoals Harrods, Simp sons en Bentall's waarbij vo'oral de verschillen in bedrijfsleiding werden bestudeerd. Omdat vele jongelui hun stage-periode in Engeland gaan door brengen konden zij reeds nu de sfeer in de Engelse zaken ontdekken, een sfeer die in vele opzichten verschilt van soortgelijke ondernemingen op „het vasteland". Doordat vorig jaar op soortgelijke wijze een week in Duitsland werd doorgebracht kwamen de verschil punten tussen Duitsland en Engeland duidelijk naar voren. Tevens hadden de Engelse gastheren gezorgd voor de nodige afwisseling, zo werd een bezoek gebracht aan Madame Tussaud's Exhibition, het wassen beelden-museum, en een coach-tour door Londen. Het geheel werd afgesloten met een bezoek aan het Aldwyck Theatre waar Shakespeare's „Eind goed, al Goed" werd bijgewoond. Het ligt in de bedoeling om deze buitenlandse oriëntering regelmatig te laten plaatsvinden. (ADVERTENTIE) 11 •,.:77 'rr y<-i' |H ifÉPliSI N \vV. -;';v V' V. 1 Y "S, (Van een onzer verslaggevers) HOOGE EN LAGE ZWALUWE Een hoop schroot bleef er twee weken geleden over van een pendelbusje met daarin vijf meisjes en één chauffeur. Tijdens een inhaalmanoeuvre haakte het achterste rechterspatscherm van het busje achter de bumper van de vracht wagen, die werd ingehaald. Als een scharnierende deur klapte het busje tegen de voorkant van de vrachtwagen om vervolgens tussen de spijlen van de Moerdijkbrug te worden vermorzeld. Zes doden werden aan de lijst van slachtoffers van het verkeer op de Moerdijk brug toegevoegd Dit model van het huis Dioi heet wolui, A ,een dagensemble van te 'e is aan twee kanten rinehf De. kleuren: rood en ma- t|,|i,„„jUw.'. Ceintuur en bijbehorende d zijn van hetzelfde materiaal. Het water loopt je in de mond •W, Eefr.,]e .de smakelijke kleurenfo- 'n ket zojuist verschenen I v„ e!ï" en "uttige wenkenboek «van alle markten thuis" door Hen- |L vaJ? Aelst heel gezellig gesehre- Nl?t zo van: En dan neemt u jen snufje zout en dan een halve ui aan maar meer van: „Ratten? ',rattem. Oud brood bijvoorbeeld b u" waarvan we al gauw den- n: Fijn voor de vogeltjes en hup. ar gaat het dan. Maar de lieve Keltjes kunnen ai die weelde niet us op. De rat des te beter. Hij eft.er°P, bij nacht en ontij vooral", at is dan Henriët van Aelsts inlei- ng tot een verhaaltje over oud rood, waar de ratten op af kunnen Men. maar waarmee je ook fijne Ken kunt doen. Ze geeft vervol- eos enkele heerlijke recepten van "uer meer wentelteefjes en een broodschotel. Zo heeft ieder hoofd stuk eerst een leuk en nuttig ver- naaltje, voordat de recepten op u worden afgevuurd. Dat zijn vooral recepten van kleine, gemakkelijk te hapjes en soms van wat uit- idere aaken als jachtschotel, onischotels en Hongaarse zuurkool. De samenstelster noemt haar boek zelf „Keukenkrabbels". Het is bij Bigot van Rossum N.V. in Blaricum verschenen in een gezel lige cover. Het nieuwste op het gebied van geconserveerde produkten komt bin nenkort in de handel: een hele liter vruchtensap in een blikje met een in houd van 200 cc. Dit in Duitsland ontwikkelde produkt verschijnt on der de naam „Schlosse Heidelberg". Bij de bereiding ervan zijn geen che mische middelen, zoals kleur- en zoetstoffen toegevoegd. Het nieuwe van dit alles is, dat vroeger vruch tensappen werden geconcentreerd door middel van verhitten, waarbij veel waardevolle bestanddelen van het fruit verloren gingen. Door de moderne verwerking van het fruit voor dit sap, gebeurt dit echter niet. De vruchten worden eerst uit geperst, gecentrifugeerd en kiemvry gemaakt. Het op deze manier verkre gen sap wordt dan bij een zeer lage temperatuur van het water ontdaan. Door dit procédé en het gebruik van moderne machines gaat er praktisch niets van vitaminen, mineraalstoffen, kleur en aroma verloren. Een paar andere voordelen zijn, dat ook als de blikjes zijn geopend, de inhoud nog enkele weken goed blijft. Na een dag of tien gaat wel een groot deel van het aroma verloren. Voor de huis vrouw biedt dit sap veel mogelijk heden bij de bereiding van spijzen en dranken: in geconcentreerde vorm is het heel goed te gebruiken in sau zen, puddingen en cocktails. Bij het aanlengen van het blikje tot een liter kan men een keuze maken uit bij voorbeeld water of spuitwater. Voor de detaillist en groothandel spaart 't veel ruimte in magazijnen en vracht wagens. Deze sappen zijn voorlopig in vier smaken te krijgen: Sinaas appel, f 1,98, appel f 0,93, zwarte bes sen f 2,50 en kersen f 2,30. Het pro dukt wordt geimporteerd door de Maastrichtse handelsonderneming Ruminex. (Voor hen, die er zich voor interesseren, kunnen we nog vertel len, dat voor de verkrijging van een blikje geconcentreerde jus d'orange vier kilo sinaasappels nodig zijn). De volgende dag was er geen reac tie bespeuren bij die duizenden chauf feurs, die over de Moerdijkbrug trek ken. Die avond was de toestand „normaal". Vanaf vijf uur trok de enorme massa grommende benzine monsters van noord naar zuid. Zo als gewoonlijk baanden zij zich niets ontziend een weg. Geen meter wegdek werd de an der gegund, op geen enkel bord of streep verbod noch gebod werd ge let. Zelfs niet op: „Gij 'zult niet doden.Slechts, een doel telde: zo vlug en zo snel mogelijk thuis zijn, waar het eten, vrouw, kinde ren en de televisie wachtten „Zij rijden alsof ze de duvel op hun hielen hebben, zo de dood in de armen Burgemeester drs. C. Vlak van Hooge en Lage Zwaluwe heeft een vijftien jaar lange erva ring met de chauffeurs op de Moer dijkbrug. „Elke dag', zegt hij, „zouden er tientallen van deze ongelukken op de brug kunnen ontstaan. Zij rijden als gekken. Alleen de \jrachtwagen- chauffeurs houden zich aan de snel heidsbeperking. Het gros van de an deren besteedt geen aandacht aan borden, snelheidsbeperking nocht wit te streep". De politie kan bijna niets doen. Con trole op de drukke uren is bijna on mogelijk. De radarwagen kunnen de mensen van de rijkspolitie zo tegen vijf uur rustig afsluiten. De auto en de radar heeft geen enkel nut. Het apparaat, dat overtreders van de snel- heidsgrens plus tien procent regis treert door een pieptoon geeft één twee uren durende piep. Het aan houden van auto's, die toch wel over duidelijk alle verkeerswetten tegelijk met voeten treden is wèl mogelijk, maar levensgevaarlijk. De massa reageert traag Kettingbotsingen, slippartijen en doden zouden het ge volg kunnen zijn van slechts één stop teken. In 1964 vielen op de Moerdijkbrug elf doden. Burgemeester Vlak dien de in samenwerking met enkele rijkspolitiemannen bij de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat een verzoekschrift in waarin zij om drie verbeteringen van de verkeers veiligheid van de Moerdijkbrug vroe gen: 1. verwijdering van de blok- strepen, die een rijbaan in twee stro ken verdeelde; 2. een snelheidsbe perking; 3. verkeerslichten om het verkeer, als er op de brug iets ge beurde, onmiddellijk in goede banen te kunnen leiden. De minister gaf opmerkelijk snel aan twee van de drie vragen van de verzoekers gehoor. Te weten; verwijdering van de blokstrepen en een snelheidsbeperking tot zeventig kilometer. Verkeerslichten kwamen er niet. Verleden jaar werd het weg dek van de Moerdijkbrug verbreed, zodat men twee rijbanen van res pectievelijk 2 meter 90 en van 2 me ter 60 verkreeg. Breed genoeg klaar blijkelijk om weer over te gaan tot een verdeling van de rijbanen in vier stroken. Inhalen werd weer mogelijk. Tot op dat moment hadden de vrachtwagens op het midden van de rijbaan gereden. Passeren, vooral in de drukke uren, ging niet. Nu wer den de vrachtwagenchauffeurs ge dwongen meer naar rechts te gaan, voor zover hun vrees voor de stalen wand het toeliet. Die angst leidde en leidt er nog toe, dat vooral vrachtwagens niet zo ver als moge lijk rechts houden. Doorgaans rij den zij op de blokband. Inhalen is toegestaan, maar het passeren van zo'n vrachtwagen in de spitsuren is levensgevaarlijk, omdat dan de doorlopende witte streep op het mid den van de weg moet worden over schreden. In de praktijk blijkt dan ook, dat op werkdagen tochtig pro cent van de gebruikers van de Moer dijkbrug in de drukke uren één fille vormen. Alleen de waaghalzen pas seren en maken ongelukken. De vangrail, die zal worden aan gebracht wordt niet allerwegen toe gejuicht. De rail maakt de weg smaller en zal de chauffeurs nog meer naar het midden drijven. Ais de vier rijstroken gehandhaafd b'ij- ven zou, aldus de mening van in siders, de toestand alleen maar ge vaarlijker worden. Weliswaar wordt het gevaar om tussen de stalen balken van de Moer dijkbrug in de drukke uren één file rail minder, maar daar staat de ver smalling van de rijbaan tegenover. Het gevolg zou kunnen zijn: meer aanrijdingen, waar auto's elkaar schampen en vervolgens frontaal in botsing komen met het tegemoet ko mend verkeer. Majoor van Nijnatten van de rijks politie. zegt: „Ik ben een nuchter politieman en ik ben tegen snelle reacties van de overheid op onge lukken. Dus tegen enkele snelle ver beteringen en daarna niets meer. De Moerdijkbrug is niet zo gevaarlijk als bijvoorbeeld de dodenweg Breda Tilburg en Breda Roosendaal. Het aantal ongevallen op de brug is nadat de zuidelijke oprit ver beterd werd sterk teruggelopen. Voor zulk soort verbeteringen, die goed overdacht zijn, voel ik veel meer". Het aantal doden op de Moerdijk brug kan echter ook niet over het hoofd worden gezien. Er moet iets worden gedaan tegen het grote aan tal verkeersovertredingen op de Moer dijkbrug. Controle en een groot aan tal zware bekeuringen is het enige antwoord, dat een direct succes waarborgt. Controle, met ladar niet doenlijk is mogelijk met de zeer mo derne Traffipax-auto van de rijkspo litie die verkeersovertredingen op film vastlegt met politiemannen, die simpelweg de nummers van de over treders opschrijven. Daar tegenover staan de volgende bezwaren van de kant van de rijkspolitie. Om succes te waarborgen is een intensieve pa trouille met de Traffipaxwagen nood zakelijk. De vraag is, aldus majoor Van Nijnatten, of de rentabiliteit van de zeer dure auto er op deze wijze uitkomt! Het bezwaar tegen het inzetten van politiemannen is: We zitten niet dik in onze mensen. In de praktijk zal de automobilist, die via zijn num merbord wordt opgespoord altijd ont kennen een overtreding te hebben be gaan. De rechter zal meestal de po litieman in het gelijk stellen, maar toch is het in zulke gevallen beter, dat er twee politiemannen tegelijk optreden. Er is nog een bezwaar: de rijkspolitie vindt deze wijze van bekeuren niet zo sportief (ADVERTENTIE) druk op de maag, opgeblazen gevoel? (VERVOLG VAN PAGINA 1) tigingsplaatsen noemden, als tegen hangers voor buitenlandse badplaat sen en voor de (buitenlandse) omge ving van Maastricht, waarheen vele Nederlanders gaan. Van enkele zijden werd ook ge pleit voor een analoge verhoging van de prijzen* voor loterijen voor chari tatieve doeleinden. Minister Polak voelde hier niet voor. In de eerste plaats zou men hierdoor kleine lote rijen geen eerlijke kans meer geven en bovendien zouden de charitatieve instellingen er, door een mindere op brengst, de dupe van worden. Voorts onderstreepte de bewindsman dat het hier gaat om acties, die een offer element inhouden en dus niet verge lijkbaar zijn met toto en staatslote rij. Hij wijde in principe dan ook de particuliere loterijen aan een kosten- maximum van 40 pet. houden. Maar hij wilde nog wel eens met de organisators van grote loterijen overleggen. Dit vond de meerderheid van de Tweede Kamer ontoereikend. Er werd dan ook een motie aange nomen, waarbij de minister werd ver zocht loterijen als S.U.S. en de na tionale voorjaars- en najaarsloterij, ook een hoofdprijs van 500.000 gul den toe te staan. De heren Vissers en Voogd (P.v. d.A.) en mevrouw Van Someren dienden een amendement in, dat er toe moest leiden de hoofdprijs niet aan een maximum te binden. De mi nister had hiertegen ernstige bezwa ren, ten eerste omdat zo'n vrijheid niet meer overeenkomt met wat rea listische tegenstanders nog aanvaard baar (of onvermijdelijk) vinden en ook, omdat men dan om toch maar hoge prijzen te kunnen uitdelen de inleg onder druk zou zetten. Dit amendement wérd verworpen met 46 tegen 69 stemmen. Behalve de frac ties van de indieners stemde de C.P.N. voor. (VERVOLG VAN PAGINA 1) De kileine, bakstenen kerk, kon slechts 1300 personen bevatten, maar buiten verdrong zich een grote me nigte van voornamelijk negers, die nog voor het einde van de dienst aan de 5 km Lange tocht naar de be graafplaats begonnen. Het geheel werd in goede banen geleid door ruim 800 politie-agenten en 100 brandweerlieden, terwijl 100 man van de nationale garde in reserve werd gehouden. De ordebewakers hebben de grootste moeite gehad een pad naar de kerk te banen voor de genodigden. Na de dienst werd de mahoniehou ten kist met het stoffelijk overschot van dr. King op een boerewagen ge plaatst, getrokken door twee muil ezels, als symbool van de armoede van de negers in de zuidelijke sta ten. Eerst ging het door het centrum van Atlanta, waar het stadhuis zwart omfloerst was, naar dr. King's vroe gere school, Morehouse College, voor een, openbre gedenkdienst. GOES-BERGEN OP ZOOM er op, dat de schade van de vrij strenge nachtvorst van de afgelopen nachten nogal meevalt. Met name in het fruitcentrum Zee'and blijkt de schade aan de pere-vruchten niet rampzalig te zijn, aldus de Rijkstuin bouwconsulent. Verwonderlijk is dat niet: hoe dich ter hij de kust, hoe minder hevig de nachtvorst is geweest. In west- Brabant is de situatie dan ook wat ernstiger. Schade is, voorzover valt na te gaan, aangericht aan de peren, het overige is het fruit nog niet ver genoeg uitgebloeid om schade te kun nen ondervinden. Met name de aard beien hebben niets geleden. ,Voor zover tuinlieden dat konden nagaan, hebben ook blomemen en planten in de tuintjes geen schade geleden. Wat schade zou kunnen lij den, bloeit nog niet, aldus een tuin- arcnitect. De meeste planten staan nog in verwarmde kassen. (Van onze tafeltennismedewerker) MIDDELBURG Het tafeltennis- team van St.-Aloysius II is er niet in geslaagd het eerste promotietref- fen tegen Gispen (Utrecht) in winst om te zetten. Van de Graauwse re serves konden alleen Jo Boogaert en Theo Vernimmen een partij op hun naam brengen. Van de overige teams verloor Rea (Amsterdam) van Wibats VI met 37, terwijl Germinal H met dezelf de cijfers won van Aviolanda II, In de eerste klasse A. van de af deling Zeeland eindigde de afgebro ken partij tussen Haringman I en St.-Aloysius II in een 55 gelijkspel, waardoor St.-Aloysius II kampioen van Zeeland 1968 werd, met een punt voorsprong op het Middelburgse W.V.Z. Eerste klas B: Haringman II speelde zijn twee laatste wedstrijden. Het verloor eerst met 46 van Big Smash I dat hierdoor ongeslagen bleef. Tegen een door invallers ge teisterd W.V.Z. II werd met 28 de volle winst behaald. E. Capello en A. Traas bleven nu ongeslagen. Tweede klas A: W.V.Z. III kon zijn laatste wedstrijd tegen kampioen St.-Aloysius IV niet in winst omzet ten, en verloor kansloos met 19. Dumez en J. van Driessene won nen al hun partijen. Goes I nam te gen V.S.V. revanche voor het eerder behaalde gelijkspel en klopte de Mid delburgse tegenstander nu met 28 waarvoor echter veel beslissende par tijen nodig waren. Derde klas A: St.-Aloysius V hield ook tegen Haringman III zijn ongeslagen record al was het dit maal met een gelijk spel. G. Mahu en R. van Driessche wonnen elk twee maal plus het dubbelspel. Derde klas B. Ona III (Oostburg) nam revanche voor de eerder gele den nederlaag tegen Wilno III en klopte de tegenstanders uit Vlissin- gen met 46, waarbij mevrouw Flemm, ihevrouw Carpentier en C. van Noorden niet voor elkaar wilden onderdoen. Zij wonnen elk 2 maal. Vierde klas A: R.S.V. II won met de kleinst mogelijke cijfers van Goes II. Waarbij Jongejan in al zijn partij en zegevierde. W.V.Z. VI had niets in te brengen tegen een sterk spe lend St.-Aloysius VI. Het werd 010. Haringman IV speelde en won twee BRESKENS. De Breskense wiel renner J. de Schipper is in een koers te Meulenbeker achtste geworden. In totaal kwamen er 85 renners aan de start voor een wedstrijd van 110 kilo meter over 12 ronden. Reeds na twee ronden werd het peloton in vier groepen uiteen ge trokken. Na een felle jacht wist de tweede groep zich echter weer bij de koplopers te voegen. Tot twee ron den voor het einde bleef de situatie ongewijzigd, doch toen ontsnapten vier renners die voor de zege spurt ten. Tien seconden na de winnaars kwam een groep van 30 renners over de finish. J. de Schipper wist een achtste plaats te behalen, Ko de Vrieze werd negentiende. maal. Eerst werd N.S.V. II met 100 geklopt, daarna nam het de volle winst, 19 mee bij Trefpunt I, Vierde klas B: Ondanks vijf beslis sende games slaagde Middelburg- Zuid II erin tegen Big Smash IV met de grootst mogelijke cijfers te winnen 010. Met name P. Verhage bood heftige tegenstand. Big Smash V deed het beter tegen Middelburg Zuid III en won met 28. PZEM IV won tenslotte vrij gemakkelijk van Middelburg IV en bepaalde de eindstand op 37. (ADVERTENTIE) I gM'lfWPJ Wil IP (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG De kring Zee land van het Nederlandse Roode Kruis heeft bij de inzameling van 1967 de hoogste „score" van Neder land behaald. Daardoor komt Zee land wederom in aanmerking voor de provinciale prijs. Tijdens een kringvergadering op 4 mei in Goes, zal deze prijs worden uitgereikt. Het aantal leden van het Neder- landsche Roode Kruis in Zeeland is in het eerste kwartaal van 1968 ge stegen van 31368 tot 33891. Sinds eind 1965 heeft het Roode Kruis in deze provincie een vooruitgang van 8400 leden geboekt, hetgeen het bestuur „in één woord fantastiscn" noemt. Praktisch alle Zeeuwse afdelingen hebben een ledental dat boven het landelijk gemiddelde ligt. Alleen Axel, Hontenisse, Middelburg, Sas van Gent, St. Jansteen, Tholen, Vlis- singen en Zaamslag blijven beneden dit gemiddelde. Hontenisse staat het laagst. Zuid-Beveland-west, West- Zeeuwsch-Vlaanderen, Zd.-Beveland oost en Kapelle-Biezelinge-Sehore vertoonden de sterkste groei. Vier Zeeuwse afdelingen hebben een ge middelde dat het drievoudige van het landelijke bedraagt. Het aantal donors in de kring Zee land bedraagt in totaal 4443, tegen 4031 in 1966. Het aantal transfusies beliep 4206 tegen 4005 in 1966. Er werden 502 Landsteiner-penningen uitgereikt (in '66 waren het er 86) en 88 personen ontvingen de Landstei- ner-plaquette. In 1966 waren dat er 9. Bij tal van acties leverden de Zeeu wen, in het bijzonder de jongeren, prachtige prestaties die even duide lijk als de cijfers aangaande het le dental, wijzen op de bloei van het rode kruiswerk in dit gewest. ATLANTA (AP) „Free at last, free et last, thank God al mighty i'm free et last" (einde lijk vrij, eindelijk vrij, Gode zij dank, ik ben eindelijk vrij) deze simpele woorden van een oud lied dat de slaven zongen zullen het graf van dr. Martin Luther King jr. sieren. Met deze regel uit het oude lied besloot dominee King zijn rede op de trappen van het Lin coln Memorial tijdens de grote mars naar Washington in 1963. (Van onze sportredactie) BREDA Het bestuur van de Bre dase ere-divisieclub NAC heeft met onmiddellijke ingang trainer Bob Janse met betaald verlof gestuurd. Janse, die een contract had tot 30 ju ni, zal worden opgevolgd door Leo Canjels. Het NAC-bestuur noemde een com- plec van factoren de oorzaak voor dit plotselinge ontslag. „Een van de druppels, die de emmer deed overlo pen" was het bericht in het officiële orgaan van de K.N.V.B., de „Sport- kroniea" van maandag dat Bob Janse weer contacten met zijn oude club Xerxes-DHC had. (Van een onzer verslaggevers) VLISSINGEN De Koninklijke maatschappij „De Schelde" te Vlis- singen, lid van de Rijn-Schelde Groep verandert steeds meer van een zuivere scheepsbouwmaatschap pij tot een bedrijf voor de produktie van bijzondere constructies. Dat blijkt duidelijk uit het dinsdag verschenen jaarverslag. Een zeer belangrijk deel van de produktie heeft thans betrekking op dieselmo toren, koelinstallaties, lichtmetaal produkten, zoals aluminium gevels voor gebouwen, stoomketelinstalla ties en tandwieloverbrengingen van groot vermogen. Ook in de scheepsbouwsector gaat het bedrijf echter steeds meer in de richting der specialisatie. In het jaarverslag wordt daarover onder meer opgemerkt: „De erva ringen van verschillende werven met Liberty - replacementprogramma's volgen wij met interesse. Hoewel wij meer verwachten van de bouw en uitrusting van speciale schepen waarop onze werven zich hebben toegelegd. Wij doelen hierbij onder meer op containerschepen en roll °n roll off-schepen, produktcarriers, schepen voor het vervoer van vloei baar gas en visverwerkingschepen waarnaar een redelijke vraag mag worden verwacht". Zoals bekend heeft „De Schelde" van dit laatste type schip reeds een zestal aan de Sovjet-Unie geleverd terwijl een vervolgorder voor nog maals vier stuks werd ontvangen. Gezegd wordt dat in het afgelopen jaar goede voortgang werd gemaakt met de verwezenlijking van de doel stellingen van de fusie van de be drijven in de Rijn-Schelde groep. Zo als gemeld heeft dezer dagen het aanbod tot ruilen van aandelen van een vierde partner, de N.V. Machi nefabriek Breda vh Backer en Rueb te Breda plaatsgevonden. Door het aansluiten van dit bedrijf wordt vooral een versterking ver wacht van de positie op het gebied van de algemene apparatenbouw, de ketelbouw en de vervaardiging van onderdelen voor nucleaire installa ties. Voorts is een meerderheidsbelang yerworven in de Machinefabriek Braat N.V. te Amsterdam, terwijl ook alle aandelen van met deze ven- nootschap gelieerde N.V. Machine- fc>briek v-n Pannevis en Zoon te Utrecht in bezit kwamen. Door het bijzonder produktieprogramma o.m. hefwerktuigen en de gunstige lig- wordt de verwerving van ook dit bedrijf als een aanwinst gezien. In het jaarverslag van „De Schel de zijn grote delen overgenomen uit het verslag van de houdster maatschappij De Rijn-Schelde Ma chinefabrieken en Scheepswerven a j W1J reeds Publiceerden. Aan de aandeelhoudersvergade- ring, op 22 april, zal worden voor gesteld het dividend vast te stellen op 12,5 procent. Dat zal overeen komstig het reglement het personeel een winstuitkering van 5,25 procent opleveren. Deze uitkering kan op basis van dienstjaren worden ver- noagd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 13