Over de streep HOllf Reiswagen bij uitstek Hengelaarsbond vraagt Rijkswaterstaat hulp Citroen DS 21 Pallas: BE» NJEIMEb WORdAARTMOBED EAMEEEEE BE (BMEOEQIlBr ïüf CITROëN-AGENT tips - tips - tips - tips VOOR BREDA EN OMSTREKEN N.V. AUTOBEDRIJF Valkenstraat 10-12 Breda Telefoon 01600 - 22371 Faustusgat Kamerleden KVP bezoeken Helmond Strekdammen en pieren open André Previn dirigent van Londens Symfonie-Orkest VROOM DREESMANN U vraagt maar Vlotte voorjaars- jk deux-pièce m van Supei Roneva imprimé. Geheel gevoerd. 'jfc Het tricolor-dessin vfc is trés la mode v| Maten:42-48 \1 De verwarrende strepensituatie die er tot voor kort heerste is er in niet geringe mate oorzaak van geweest, dat de weggebruiker zich over die strepen totaal geen zor gen maakte, ze zelfs volmaakt ver onachtzaamde. Met name het negeren van de middenstreep leidde veelvuldig tot zeer ernstige ongevallen. Hoewel sinds 1 full van het vorig jaar voorlichting is gegeven over de wettelijke consequenties van het overschrijden van de doorgetrok ken streep kan een korte samen vatting van belang zijn, temeer daar thans aangenomen wordt dat de weggebruiker zich voldoende vertrouwd heeft kunnen maken met de strepensituatie en er vanaf heden door de politie strenger dan voorheen zal worden opgetreden tegen overtreders. Sinds 1 juli 1967 geldt het ver bod om een doorgetrokken streep te overschrijden. Dit geldt zowel binnen als buiten de bebouwde kom. De weggebruiker mag een dergelijke streep onder geen voor waarde overschrijden: zelfs, zo heeft de officier van juistitie mr. S. J. van der Hoeven bepaald, als er in het betrokken vak een wegopbreking is dan is de weg gebruiker nog strafbaar als hij de streep overschrijdt. Niet alleen betekent de doorgetrokken streep een verbod tot overschrijden, maar ook indien deze over een kruising is doorgetrokken een verbod tot links afslaan. Ook is, indien voor een uitrit de streep is doorgetrokken, het links afslaan voor de uit een uitrit komende bestuurder niet meer mogelijk. Tenslotte heeft de door getrokken streep nog consequen ties ten aanzien van het parkeren, dat er hoogte van een doorgetrok ken streep verboden is, indien de vrije ruimte tussen het geparkeer de voertuig en de streep minder bedraagt dan 3 meter. Indien de rijstrookverdeling ge schiedt door twee naast elkaar liggende strepen, dan mogen deze slechts worden overschreden in dien de streep onmiddellijk links van de bestuurder een onderbro ken streep is. Is er door middel van strepen op het wegdek een aparte rijstrooic voor de bus aangebracht, dan mag die rijstrook alleen door zgn. lijn dienstbussen eventueel politie-, brandweer- en ziekenwagen) wor den gebruikt. Tenslotte dient men bedacht te zijn op de belijning waarmee kunstmatige fietspaden (herken baar aan een wit geschilderd fietsje op het wegdekzijn aange geven. Fietsers en bromfietsers zijn verplicht dit afgescheiden ge deelte te volgen. De overige weg gebruikers mogen deze baan be slist niet gebruiken indien de af scheiding bestaat uit een doorge trokken streep. Is de streep on derbroken dan mag wel van het „fietspad" gebruik worden ge maakt, mits men daar geen fiet sers en bromfietsers hindert. (Van onze hengelsportmedewerker) BREDA De Algemene Henge laars Bond (AHB) heeft de hulp van de directeur-generaal van Rijks waterstaat ingeroepen om de moge lijkheden voor zeehengelaars in Ne derland te vergroten. De laatste ja ren wordt de snelle ontwikkeling van de zeehengelsport belemmerd door de sluiting van de toegangswegen tot pieren, strekdammen en andere wa terstaats- of deltawerken. In de tijd dat de zeehengelrecreatie een enor me vlucht neemt, worden de moge lijkheden om deze fascinerende sport de kust te bedrijven, beperkt. De Algemene Hengelaars Bond heeft in een uitvoerige nota over de zeehengelsport vandaag een dringend beroep op rijkswaterstaat gedaan waar mogelijk waterstaatswerken open te stellen. Het is een vorm van nationale recreatie. De AHB is van haar kant bereid vergunningen voor het vissen op waterstaatswerken en dijken als een soort hengelpaspoort aan bonafide zeehengelaars te gaan uitgeven. Dit geeft ook overheids- of semi-overheidsinstanteis de kans Con trole uit te oefenen op niet nakomen van de voorwaarden die vaak terecht aan het betreden van bepaalde ter reinen of waterstaatswerken gesteld worden. Een hengelaar die zich misdraagt of schade aanricht kan dan met ver dere uitsluiting van hengelrecht be straft worden. Men heeft dan ook de mogelijkheid bepaalde schadeclaims te regelen. In de nota geeft de AHB een uitvoerige opsomming van de waterstaatswerken die beperkende bepalingen kregen opgelegd. De AHB zou wel erg gelukkig zijn als bv. de weg naar de Noorderpier in IJmui- den vanuit Wijk aan Zee geopend zou worden. De zuiderpier bij IJmui- den is voor de hengelsport veel min der aantrekkelijk geworden. Het bestuur van de hengelbond is ook bang dat de pieren van Scheve- ningen en Hoek van Holland t.z.t. gesloten zullen worden. Het zou wat de pier in Hoek van Holland betreft een grote verbetering zijn als het be ruchte Faustusgat in de pier werd op gevuld, zodat de hengelaars niet meer zo gauw door opkomend water ver rast zouden kunnen worden. Het AHB bestuur hoopt ook dat bij de reconstructie van de weg op de afsluitdijk parkeerplaatsen voor zee hengelaars langs de weg gemaakt zou den worden. Op de Wadden hebben diverse havenplaatsen last van water vervuiling. Er wordt ook over ver schillende gebieden in West-Brabant en Zeeland iets gezegd. Over de Grevelingen zegt het AHB bestuur dat door de afsluiting van het Brou wershavensgat vissersplaatsen bin nenkort als sportobject zullen kun nen worden afgeschreven. Rond Tholen en de dijken langs de Westerschelde is een vervuiling gaan de, die naar wordt gevreesd, nog zal toenemen wanneer de plannen voor de zeehaven te Bergen op Zoom het nieuwe Kanaal door Beveland en de Schelde-Rijn verbinding worden ge realiseerd. De voorgenomen kanalisatie van de Eendracht maakt ook dit water minder goed bruikbaar of geheel on bruikbaar. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Negen leden van de K.V.P.-fractie in de tweede ka mer zullen op 23 april een werkbe zoek brengen aan Helmond. Het ge sprek vindt plaats in aansluiting op een gesprek, dat een aantal kamer leden van de K.V.P. op 21 maart met vertegenwoordigers van het ge meentebestuur van Helmond heeft gevoerd. Voor het volgende bezoek staat onder meer overleg met ver tegenwoordigers van de streekraad op het programma. i-M PM k l\^ A I Zomerse japon van Super Roneva imprimé. Door gerende rok en verhoogde bustelijn zeer geschikt voor het jeugdige type vrouw. Maten40-48 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 3 APRIL 1968 (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) De grotere voorspatborden en de ruime verlichtingsruiten vallen onmiddellijk op bij de nieuwe Citroën. tegen maag-en darmstoornissen LONDEN (AP) De 38 jaar oude André Previn is met ingang van 1 september a.s. benoemd tot dirigent van het Londens Symfonie-Orkest. Previn, een Amerikaan die in Ber Hjn het levenslicht heeft aan schouwd, is op het ogenblik dirigent van 't Symfonie-orkest van Houston. Texas. Previn zal in Engeland en in hei buitenland dirigeren. Bovendien zal hij met het Londense Symfonie-Or kest grammfoonopnamen maken. Previn studeerde in Parijs en Ber lijn en ging in 1939 naar de Verenig de Staten. Toen hij 16 jaar oud was begon hij filmmuziek te compone ren. Hij is een bijzonder populair jazzpianist. (met een knipoog naar de grotere maten) De grotere voorspatborden met de ingebouwde lampen achter de ruime verlichtingsruiten zijn uiterlijk ongetwijfeld de belangrijkste kenmerken van de ID- en DS-serie die Citroën voor het autojaar 1968 heeft uitgebracht. Voor de DS 21 Pallas, met een prijs van 16.990,-, de duurste wagen in deze serie, komt er nog de aparte bijzonderheid bij dat de ingebouwde jodiumverstralers met elke stuurbewe- ging meedraaien. Zo sterk zelfs, dat de verstralers bijna 'n hoek van 90 gr. kun nen bewegen. Vooral op slecht verlichte wegen met scherpe bochten levert dit grote voordelen op, want voordat de Pallas de bocht heeft genomen, is de weg naar rechts of naar links reeds volop belicht. De mogelijkheden om deze verstralers te gebruiken, is in ons land natuurlijk wel wat beperkt, maar op kronkelende bergwegen of polderdijken komt het verlich tingssysteem toch wel volledig tot zijn recht. Het feit dat Citroën deze automatisch draaibare verstralers in serie op een van de types gaat maken, rechtvaardigt het reeds om aandacht aan dit sy- jteem te besteden. Reeds vóór de tweede wereldoorlog waren er enkele con- itructeurs die met een dergelijk systeem op de markt kwamen, maar hun toepassingen die als extra's geleverd konden worden waren altijd te duur. Nu Citroën er echter toe overgegaan is om dit principe in serie te produceren (tegen een meerprijs van 150,kunnen ook de ID en de nor male DS-uitvoering ervan voorzien worden) mag de mogelijkheid zeker niet uitgesloten worden, dat over niet al te lange tijd meerdere automobielen van een dergelijk verliehtingssysteem gebruik gaan maken. Naast de verlichtingsverandering was ook de gewijzigde reductie in de versnellingsbak voor ons aanleiding om de Citroën DS 21 Pallas weer aan een roadtest te onderwerpen. MOTOR: De watergekoelde vier-cilinder lijnmotor heeft in vergelijking met het voorgaande model geen wijzigingen ondergaan. De motor heeft een inhoud van 2175 cc en levert bij 5500 omwentelingen per minuut een maximum-ver- mogen van 109 SAE-pk. De „overvierkante" motor (boring 90 mm en slag van 85,5 mm) is vrij geruisloos en soepel. By een flinke belasting neemt hei geluid van de krachtbron echter snel toe. TRANSMISSIE: Voor de est hadden wij tot onze beschikking de zogenaamde hydraulique semi-automatische uitvoering. Door een handle die bovenop de stuurkolom is geplaatst, worden de diverse versnellingen geschakeld terwijl hiermee te vens de koppeling in werking wordt gesteld. De vederlichte bediening maakt 't schakelen niet alleen gemakkelijk maar het kan bovendien zeker als men eenmaal aan het systeem gewend is bijzonder snel gebeuren. De scha kelingen kunnen plaatsvinden, terwijl men beide handen aan het stuur heeft: met ring- of wijsvinger wordt geschakeld! Het bereik in de versnellin gen is: 1ste van 040 km-u.; 2de van 095 km-u.; 3de van 2013Q km-u,; 4de vanaf 30 km-uui. ACCELERATIE: Doordat men de reductie van de derde versnelling wat heeft terugge bracht, kan men nu langer in deze versnelling blijven rijden, terwijl nu tevens een zeer goede aansluiting met de vierde versnelling is verkregen. De trekkracht in de vierde versnelling is tevens wat toegenomen. Door de gewijzigde verhoudingen in de versnellingsbak zijn de acceleratietijden (in vergelijking met onze vorige DS 21 Pallas-test), beter geworden. De chrono meter bracht de volgende tijden: 040 km-u. in 3.9 sec.; 060 km-u. in 6.1 sec.; 080 km-u. in 9.1 sec.; 0100 km-u. 15.1 sec.; 0120 km-u. in 19.9 sec. Van 80 naar 100 km-u in 8.5 sec. en van 120 naar 140 km-u. in 12.4 sec. De kruissnelheid bedroeg 160 km-u., terwyl de topsnelheid 176 km-u. was. BESTURING: Door een sterkere bekrachtiger is de besturing weer lichter geworden. Het nadeel is natuurlijk dat de gevoeligheid bij de besturing wat is afgeno men. Bij langzaam rijden zoals parkeren heeft men nogal wat kracht nodig om de wagen naar de plaats te sturen die men voor ogen heeft. 1VEGL1GGING: Enorm!! Wagen met betere wegligging moet nog gebouwd worden. VERING: Alle grote en kleine oneffenheden worden door het weergaloze veersysteem glad gesteken. REMMEN: Tevergeefs zal men zoeken naar een rempedaal. Een rubber-drukknop Is er voor in de plaats gekomen. Men moet even wennen om tot de juiste do sering te komen. Naast het gescheiden remsysteem, heeft Citroën enige extra veiligheidsfactoren ingebouwd. Als de remvoering te ver is afgesleten gaat er een waarschuwingslampje op het dashboard branden, terwijl een strip boven de schaal van de snelheidsmeter de remweg bij verschillende snelheden aangeeft. De schijfremmen vóór en de trommelrenimen achter zorgen voor een vertraging welke ruim voldoende ls. CARROSSERIE: Vierdeurs zelfdragend. Door de nieuwe voorspatborden ziet men öe contouren aan de voorzijde nu veel beter. De uitstekende stroomlijnvorm zorgt er voor dat het windgeruis beperkt is. Bij zeer hoge snelheid sluit de portierruit echter niet meer zo perfect. De afmetingen zijn: lang 484 cm, breed 181 cm, hoog 147 cm. COMFORT: Op zeer hoog peil. Zoals bij zovele zaken by Citroën moet men ook aan de stoelen wennen, die pas op lange ritten Volkomen tot hun recht komen: erg comfortabel. De stoelen zijn verder ruim verstelbaar ook in de hoogte. De goede verwarmings- en ventilatiemogeiykheden (de passagiers op de achterbank hebben een eigen toevoer) maken het mogeiyk om altijd een fijne temperatuur te bereiken. BENZINE-VERBRU1K: In vergelyking met de vorige test iets toegenomen tydens snel gereden traject 1 6,7; rustig traieet 1 11,2; gemiddeld verbruik tijdens test 1 3,7. PRIJS: DS 21 Pallas Hydraulique en Mêcanique f 16.990; DS 21 Hydraulique en Mécanique 15.690; Citroën ID 13.300. CONCLUSIE: Als reiswagens bieden de grotere Citroëns nog altijd het allerbeste comfort wat denkbaar is. Mede door de hoge kruissnelheid, de perfecte wegligging tn de met te evenaren vering, kan men zonder grote problemen met hoge snelheid zeer lange trajecten afleggen. De prijsstijgingen van de laatste jaren hebben er evenwel voor gezorgd dat de wagens nu terecht zijn ge komen in de wat meer exclusieve klasse. De voordelen van vhsatwe verlichtingssysteem in de Citroën DS 21 Palias. Op de boveni&fuSStoy schijnen de koplampen* terwijl er een 'bocht naar rechts köm&heen recht vooruitde onderste foto laat zien dat de jodiumverWfmn reeds de stuurbeweging naar rechts heb ben gevolgd en de weg ëthter de bocht volledig in het licht zetten. Uw wapenhuls Tegenwoordig wordt meer en meer gebruik gemaakt van een nylon- riem om de bovenliggende nokken- as aan te drijven. Het oogmerk hier van is de vrijwel volkomen geruislo ze aandrijving van de nokkenas. De van tanden voorziene riem heeft een lange levensduur en is, door het ont breken van een smeringsnoodzaak, zeer gemakkelijk bij te stellen en te vernieuwen. Tn een bepaald verouderingsver- schijnsel herkent men de (haast) versleten battery. Het is n.l. zo, dat de plusplaten van de batterij door sulfatering een groter volume gaan innemen en dit openbaart zich dan door omhooggedrukte celdeksels of doordat de ebonieten batterijbak een „buikje" krijgt. probeer de roest die haast altijd pro- x beert vat te krijgen op de omge zette dakgootranden ook daar de baas te bUjven. Is er al roest zichtbaar dan schuurt u de roest met een stukje dubbelgevouwen fijn schuurlinnen zorgvuldig weg waarna u met een beetje ingedikte lak die plaats bij werkt. Ccheurtjes in de verdeelkap (de kap op de stroomverdeler waarin de bougiekabels bevestigd zijn) leiden onherroepelijk tot ontstekingsstorin gen. Dit komt omdat de hoogspan ning door de vuil en vocht aantrek kende scheur een „kruipweg" pro beert te vinden naar één der metalen verdeelkapklemmen of naar één der naastliggende koperen bougieseg menten in de kap. Dit laatste is weer te verklaren door het feit dat de hoogspanning altijd de weg van de minste weerstand zal volgen en dat is In dit geval naar de bougie die zich in een verbrandingsruimte be vindt waarvan de „inhoud" niet on der druk staat. Het is wel duidelqk dat zo'n gescheurde kap zo snel mo gelijk vernieuwd dient te worden. De heer K. te Oudenbosch vraagt waarom In bijna alle garages de bougies tijdens een 10.000 km beurt worden vernieuwd. Als men de ver vangen bougies dan bekijkt merkt bij op, dan hadden ze nog best een poosje meegekunt. Is dit nu een kwestie van commercie of is het om technische redenen toch wel gemo tiveerd? Inderdaad zyn na 10.000 km de meeste bougies nog lang niet versle ten maar de garages gaan zeer te recht van het standpunt uit dat het niet verantwoord is de bougies er nog eens 10.000 km in te laten zitten. De oraktijk heeft n.l. al meermalen bewezen cat er in die 2e 10.000 kni bougiestoringen kunnen optreden en dan is Leiden in last. U moet deze bougievervanging dan ook zuiver zien als een preventieve maatregel die er op gericht is mogehjke ont stekingsstoringen zoveel mogelijk te voorkomen. Dat u een paar van die vervangen bougies als reserve in uw auto bewaart is overigens wel aan te bevelen want ook pas nieuwe bou gies kunnen sneuvelen ais er door een ongelukje te hard tegen gesto ten wordt. Ook >s het mogelijk dat een bougie onderweg vet slaat en ook in dat geval kunt u er een re servebougie in plaatsen. (ADVERTENTIE) Jonge lentejapon van Super Roneva imprimé. Prachtig afkledend model met voorplooi. Maten38-44

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 13