Over de streep
HOllf
Reiswagen bij uitstek
Hengelaarsbond vraagt
Rijkswaterstaat hulp
Citroen DS
21 Pallas:
BE» NJEIMEb
WORdAARTMOBED
EAMEEEEE
BE (BMEOEQIlBr
ïüf
CITROëN-AGENT
tips - tips - tips - tips
VOOR BREDA EN OMSTREKEN
N.V. AUTOBEDRIJF
Valkenstraat 10-12 Breda Telefoon 01600 - 22371
Faustusgat
Kamerleden KVP
bezoeken
Helmond
Strekdammen en pieren open
André Previn
dirigent van
Londens
Symfonie-Orkest
VROOM DREESMANN
U vraagt maar
Vlotte voorjaars- jk
deux-pièce m
van Supei Roneva
imprimé. Geheel gevoerd. 'jfc
Het tricolor-dessin vfc
is trés la mode v|
Maten:42-48 \1
De verwarrende strepensituatie
die er tot voor kort heerste is er
in niet geringe mate oorzaak van
geweest, dat de weggebruiker zich
over die strepen totaal geen zor
gen maakte, ze zelfs volmaakt ver
onachtzaamde.
Met name het negeren van de
middenstreep leidde veelvuldig tot
zeer ernstige ongevallen. Hoewel
sinds 1 full van het vorig jaar
voorlichting is gegeven over de
wettelijke consequenties van het
overschrijden van de doorgetrok
ken streep kan een korte samen
vatting van belang zijn, temeer
daar thans aangenomen wordt dat
de weggebruiker zich voldoende
vertrouwd heeft kunnen maken
met de strepensituatie en er vanaf
heden door de politie strenger dan
voorheen zal worden opgetreden
tegen overtreders.
Sinds 1 juli 1967 geldt het ver
bod om een doorgetrokken streep
te overschrijden. Dit geldt zowel
binnen als buiten de bebouwde
kom. De weggebruiker mag een
dergelijke streep onder geen voor
waarde overschrijden: zelfs, zo
heeft de officier van juistitie mr.
S. J. van der Hoeven bepaald,
als er in het betrokken vak een
wegopbreking is dan is de weg
gebruiker nog strafbaar als hij de
streep overschrijdt. Niet alleen
betekent de doorgetrokken streep
een verbod tot overschrijden, maar
ook indien deze over een kruising
is doorgetrokken een verbod tot
links afslaan.
Ook is, indien voor een uitrit
de streep is doorgetrokken, het
links afslaan voor de uit een uitrit
komende bestuurder niet meer
mogelijk. Tenslotte heeft de door
getrokken streep nog consequen
ties ten aanzien van het parkeren,
dat er hoogte van een doorgetrok
ken streep verboden is, indien de
vrije ruimte tussen het geparkeer
de voertuig en de streep minder
bedraagt dan 3 meter.
Indien de rijstrookverdeling ge
schiedt door twee naast elkaar
liggende strepen, dan mogen deze
slechts worden overschreden in
dien de streep onmiddellijk links
van de bestuurder een onderbro
ken streep is.
Is er door middel van strepen
op het wegdek een aparte rijstrooic
voor de bus aangebracht, dan mag
die rijstrook alleen door zgn. lijn
dienstbussen eventueel politie-,
brandweer- en ziekenwagen) wor
den gebruikt.
Tenslotte dient men bedacht te
zijn op de belijning waarmee
kunstmatige fietspaden (herken
baar aan een wit geschilderd
fietsje op het wegdekzijn aange
geven. Fietsers en bromfietsers
zijn verplicht dit afgescheiden ge
deelte te volgen. De overige weg
gebruikers mogen deze baan be
slist niet gebruiken indien de af
scheiding bestaat uit een doorge
trokken streep. Is de streep on
derbroken dan mag wel van het
„fietspad" gebruik worden ge
maakt, mits men daar geen fiet
sers en bromfietsers hindert.
(Van onze hengelsportmedewerker)
BREDA De Algemene Henge
laars Bond (AHB) heeft de hulp
van de directeur-generaal van Rijks
waterstaat ingeroepen om de moge
lijkheden voor zeehengelaars in Ne
derland te vergroten. De laatste ja
ren wordt de snelle ontwikkeling van
de zeehengelsport belemmerd door
de sluiting van de toegangswegen tot
pieren, strekdammen en andere wa
terstaats- of deltawerken. In de tijd
dat de zeehengelrecreatie een enor
me vlucht neemt, worden de moge
lijkheden om deze fascinerende sport
de kust te bedrijven, beperkt.
De Algemene Hengelaars Bond
heeft in een uitvoerige nota over de
zeehengelsport vandaag een dringend
beroep op rijkswaterstaat gedaan
waar mogelijk waterstaatswerken
open te stellen. Het is een vorm van
nationale recreatie. De AHB is van
haar kant bereid vergunningen voor
het vissen op waterstaatswerken en
dijken als een soort hengelpaspoort
aan bonafide zeehengelaars te gaan
uitgeven. Dit geeft ook overheids- of
semi-overheidsinstanteis de kans Con
trole uit te oefenen op niet nakomen
van de voorwaarden die vaak terecht
aan het betreden van bepaalde ter
reinen of waterstaatswerken gesteld
worden.
Een hengelaar die zich misdraagt
of schade aanricht kan dan met ver
dere uitsluiting van hengelrecht be
straft worden. Men heeft dan ook de
mogelijkheid bepaalde schadeclaims
te regelen. In de nota geeft de AHB
een uitvoerige opsomming van de
waterstaatswerken die beperkende
bepalingen kregen opgelegd. De AHB
zou wel erg gelukkig zijn als bv. de
weg naar de Noorderpier in IJmui-
den vanuit Wijk aan Zee geopend
zou worden. De zuiderpier bij IJmui-
den is voor de hengelsport veel min
der aantrekkelijk geworden.
Het bestuur van de hengelbond is
ook bang dat de pieren van Scheve-
ningen en Hoek van Holland t.z.t.
gesloten zullen worden. Het zou wat
de pier in Hoek van Holland betreft
een grote verbetering zijn als het be
ruchte Faustusgat in de pier werd op
gevuld, zodat de hengelaars niet meer
zo gauw door opkomend water ver
rast zouden kunnen worden.
Het AHB bestuur hoopt ook dat
bij de reconstructie van de weg op de
afsluitdijk parkeerplaatsen voor zee
hengelaars langs de weg gemaakt zou
den worden. Op de Wadden hebben
diverse havenplaatsen last van water
vervuiling. Er wordt ook over ver
schillende gebieden in West-Brabant
en Zeeland iets gezegd. Over de
Grevelingen zegt het AHB bestuur
dat door de afsluiting van het Brou
wershavensgat vissersplaatsen bin
nenkort als sportobject zullen kun
nen worden afgeschreven.
Rond Tholen en de dijken langs de
Westerschelde is een vervuiling gaan
de, die naar wordt gevreesd, nog zal
toenemen wanneer de plannen voor
de zeehaven te Bergen op Zoom het
nieuwe Kanaal door Beveland en de
Schelde-Rijn verbinding worden ge
realiseerd.
De voorgenomen kanalisatie van
de Eendracht maakt ook dit water
minder goed bruikbaar of geheel on
bruikbaar.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Negen leden van
de K.V.P.-fractie in de tweede ka
mer zullen op 23 april een werkbe
zoek brengen aan Helmond. Het ge
sprek vindt plaats in aansluiting op
een gesprek, dat een aantal kamer
leden van de K.V.P. op 21 maart
met vertegenwoordigers van het ge
meentebestuur van Helmond heeft
gevoerd. Voor het volgende bezoek
staat onder meer overleg met ver
tegenwoordigers van de streekraad
op het programma.
i-M PM
k
l\^ A
I Zomerse japon
van Super Roneva
imprimé. Door
gerende rok
en verhoogde bustelijn
zeer geschikt
voor het jeugdige
type vrouw.
Maten40-48
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 3 APRIL 1968
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
De grotere voorspatborden en de ruime verlichtingsruiten
vallen onmiddellijk op bij de nieuwe Citroën.
tegen maag-en darmstoornissen
LONDEN (AP) De 38 jaar oude
André Previn is met ingang van 1
september a.s. benoemd tot dirigent
van het Londens Symfonie-Orkest.
Previn, een Amerikaan die in Ber
Hjn het levenslicht heeft aan
schouwd, is op het ogenblik dirigent
van 't Symfonie-orkest van Houston.
Texas.
Previn zal in Engeland en in hei
buitenland dirigeren. Bovendien zal
hij met het Londense Symfonie-Or
kest grammfoonopnamen maken.
Previn studeerde in Parijs en Ber
lijn en ging in 1939 naar de Verenig
de Staten. Toen hij 16 jaar oud was
begon hij filmmuziek te compone
ren. Hij is een bijzonder populair
jazzpianist.
(met een knipoog naar de grotere maten)
De grotere voorspatborden met de ingebouwde lampen achter de ruime
verlichtingsruiten zijn uiterlijk ongetwijfeld de belangrijkste kenmerken
van de ID- en DS-serie die Citroën voor het autojaar 1968 heeft uitgebracht.
Voor de DS 21 Pallas, met een prijs van 16.990,-, de duurste
wagen in deze serie, komt er nog de aparte bijzonderheid bij
dat de ingebouwde jodiumverstralers met elke stuurbewe-
ging meedraaien.
Zo sterk zelfs, dat de verstralers bijna 'n hoek van 90 gr. kun
nen bewegen. Vooral op slecht verlichte wegen met scherpe
bochten levert dit grote voordelen op, want voordat de Pallas
de bocht heeft genomen, is de weg naar rechts of naar links
reeds volop belicht. De mogelijkheden om deze verstralers
te gebruiken, is in ons land natuurlijk wel wat beperkt, maar
op kronkelende bergwegen of polderdijken komt het verlich
tingssysteem toch wel volledig tot zijn recht.
Het feit dat Citroën deze automatisch draaibare verstralers in serie op een
van de types gaat maken, rechtvaardigt het reeds om aandacht aan dit sy-
jteem te besteden. Reeds vóór de tweede wereldoorlog waren er enkele con-
itructeurs die met een dergelijk systeem op de markt kwamen, maar hun
toepassingen die als extra's geleverd konden worden waren altijd te
duur. Nu Citroën er echter toe overgegaan is om dit principe in serie te
produceren (tegen een meerprijs van 150,kunnen ook de ID en de nor
male DS-uitvoering ervan voorzien worden) mag de mogelijkheid zeker niet
uitgesloten worden, dat over niet al te lange tijd meerdere automobielen
van een dergelijk verliehtingssysteem gebruik gaan maken.
Naast de verlichtingsverandering was ook de gewijzigde reductie in de
versnellingsbak voor ons aanleiding om de Citroën DS 21 Pallas weer aan
een roadtest te onderwerpen.
MOTOR:
De watergekoelde vier-cilinder lijnmotor heeft in vergelijking met het
voorgaande model geen wijzigingen ondergaan. De motor heeft een inhoud
van 2175 cc en levert bij 5500 omwentelingen per minuut een maximum-ver-
mogen van 109 SAE-pk. De „overvierkante" motor (boring 90 mm en slag
van 85,5 mm) is vrij geruisloos en soepel. By een flinke belasting neemt hei
geluid van de krachtbron echter snel toe.
TRANSMISSIE:
Voor de est hadden wij tot onze beschikking de zogenaamde hydraulique
semi-automatische uitvoering. Door een handle die bovenop de stuurkolom
is geplaatst, worden de diverse versnellingen geschakeld terwijl hiermee te
vens de koppeling in werking wordt gesteld. De vederlichte bediening maakt
't schakelen niet alleen gemakkelijk maar het kan bovendien zeker als
men eenmaal aan het systeem gewend is bijzonder snel gebeuren. De scha
kelingen kunnen plaatsvinden, terwijl men beide handen aan het stuur
heeft: met ring- of wijsvinger wordt geschakeld! Het bereik in de versnellin
gen is: 1ste van 040 km-u.; 2de van 095 km-u.; 3de van 2013Q km-u,;
4de vanaf 30 km-uui.
ACCELERATIE:
Doordat men de reductie van de derde versnelling wat heeft terugge
bracht, kan men nu langer in deze versnelling blijven rijden, terwijl nu
tevens een zeer goede aansluiting met de vierde versnelling is verkregen.
De trekkracht in de vierde versnelling is tevens wat toegenomen. Door de
gewijzigde verhoudingen in de versnellingsbak zijn de acceleratietijden (in
vergelijking met onze vorige DS 21 Pallas-test), beter geworden. De chrono
meter bracht de volgende tijden: 040 km-u. in 3.9 sec.; 060 km-u. in 6.1
sec.; 080 km-u. in 9.1 sec.; 0100 km-u. 15.1 sec.; 0120 km-u. in 19.9 sec.
Van 80 naar 100 km-u in 8.5 sec. en van 120 naar 140 km-u. in 12.4 sec. De
kruissnelheid bedroeg 160 km-u., terwyl de topsnelheid 176 km-u. was.
BESTURING:
Door een sterkere bekrachtiger is de besturing weer lichter geworden.
Het nadeel is natuurlijk dat de gevoeligheid bij de besturing wat is afgeno
men. Bij langzaam rijden zoals parkeren heeft men nogal wat kracht
nodig om de wagen naar de plaats te sturen die men voor ogen heeft.
1VEGL1GGING:
Enorm!! Wagen met betere wegligging moet nog gebouwd worden.
VERING:
Alle grote en kleine oneffenheden worden door het weergaloze veersysteem
glad gesteken.
REMMEN:
Tevergeefs zal men zoeken naar een rempedaal. Een rubber-drukknop Is
er voor in de plaats gekomen. Men moet even wennen om tot de juiste do
sering te komen. Naast het gescheiden remsysteem, heeft Citroën enige
extra veiligheidsfactoren ingebouwd. Als de remvoering te ver is afgesleten
gaat er een waarschuwingslampje op het dashboard branden, terwijl een
strip boven de schaal van de snelheidsmeter de remweg bij verschillende
snelheden aangeeft. De schijfremmen vóór en de trommelrenimen achter
zorgen voor een vertraging welke ruim voldoende ls.
CARROSSERIE:
Vierdeurs zelfdragend. Door de nieuwe voorspatborden ziet men öe
contouren aan de voorzijde nu veel beter. De uitstekende stroomlijnvorm
zorgt er voor dat het windgeruis beperkt is. Bij zeer hoge snelheid sluit
de portierruit echter niet meer zo perfect. De afmetingen zijn: lang 484 cm,
breed 181 cm, hoog 147 cm.
COMFORT:
Op zeer hoog peil. Zoals bij zovele zaken by Citroën moet men ook aan
de stoelen wennen, die pas op lange ritten Volkomen tot hun recht komen:
erg comfortabel. De stoelen zijn verder ruim verstelbaar ook in de hoogte.
De goede verwarmings- en ventilatiemogeiykheden (de passagiers op de
achterbank hebben een eigen toevoer) maken het mogeiyk om altijd een
fijne temperatuur te bereiken.
BENZINE-VERBRU1K:
In vergelyking met de vorige test iets toegenomen tydens snel gereden
traject 1 6,7; rustig traieet 1 11,2; gemiddeld verbruik tijdens test 1 3,7.
PRIJS:
DS 21 Pallas Hydraulique en Mêcanique f 16.990; DS 21 Hydraulique en
Mécanique 15.690; Citroën ID 13.300.
CONCLUSIE:
Als reiswagens bieden de grotere Citroëns nog altijd het allerbeste comfort
wat denkbaar is. Mede door de hoge kruissnelheid, de perfecte wegligging
tn de met te evenaren vering, kan men zonder grote problemen met hoge
snelheid zeer lange trajecten afleggen. De prijsstijgingen van de laatste
jaren hebben er evenwel voor gezorgd dat de wagens nu terecht zijn ge
komen in de wat meer exclusieve klasse.
De voordelen van vhsatwe verlichtingssysteem in de Citroën DS 21
Palias. Op de boveni&fuSStoy schijnen de koplampen* terwijl er een
'bocht naar rechts köm&heen recht vooruitde onderste foto laat
zien dat de jodiumverWfmn reeds de stuurbeweging naar rechts heb
ben gevolgd en de weg ëthter de bocht volledig in het licht zetten.
Uw wapenhuls
Tegenwoordig wordt meer en meer
gebruik gemaakt van een nylon-
riem om de bovenliggende nokken-
as aan te drijven. Het oogmerk hier
van is de vrijwel volkomen geruislo
ze aandrijving van de nokkenas. De
van tanden voorziene riem heeft een
lange levensduur en is, door het ont
breken van een smeringsnoodzaak,
zeer gemakkelijk bij te stellen en te
vernieuwen.
Tn een bepaald verouderingsver-
schijnsel herkent men de (haast)
versleten battery. Het is n.l. zo, dat
de plusplaten van de batterij door
sulfatering een groter volume gaan
innemen en dit openbaart zich dan
door omhooggedrukte celdeksels of
doordat de ebonieten batterijbak een
„buikje" krijgt.
probeer de roest die haast altijd pro-
x beert vat te krijgen op de omge
zette dakgootranden ook daar de baas
te bUjven. Is er al roest zichtbaar dan
schuurt u de roest met een stukje
dubbelgevouwen fijn schuurlinnen
zorgvuldig weg waarna u met een
beetje ingedikte lak die plaats bij
werkt.
Ccheurtjes in de verdeelkap (de kap
op de stroomverdeler waarin de
bougiekabels bevestigd zijn) leiden
onherroepelijk tot ontstekingsstorin
gen. Dit komt omdat de hoogspan
ning door de vuil en vocht aantrek
kende scheur een „kruipweg" pro
beert te vinden naar één der metalen
verdeelkapklemmen of naar één der
naastliggende koperen bougieseg
menten in de kap. Dit laatste is weer
te verklaren door het feit dat de
hoogspanning altijd de weg van de
minste weerstand zal volgen en dat
is In dit geval naar de bougie die
zich in een verbrandingsruimte be
vindt waarvan de „inhoud" niet on
der druk staat. Het is wel duidelqk
dat zo'n gescheurde kap zo snel mo
gelijk vernieuwd dient te worden.
De heer K. te Oudenbosch vraagt
waarom In bijna alle garages de
bougies tijdens een 10.000 km beurt
worden vernieuwd. Als men de ver
vangen bougies dan bekijkt merkt
bij op, dan hadden ze nog best een
poosje meegekunt. Is dit nu een
kwestie van commercie of is het om
technische redenen toch wel gemo
tiveerd?
Inderdaad zyn na 10.000 km de
meeste bougies nog lang niet versle
ten maar de garages gaan zeer te
recht van het standpunt uit dat het
niet verantwoord is de bougies er
nog eens 10.000 km in te laten zitten.
De oraktijk heeft n.l. al meermalen
bewezen cat er in die 2e 10.000 kni
bougiestoringen kunnen optreden en
dan is Leiden in last. U moet deze
bougievervanging dan ook zuiver
zien als een preventieve maatregel
die er op gericht is mogehjke ont
stekingsstoringen zoveel mogelijk te
voorkomen. Dat u een paar van die
vervangen bougies als reserve in uw
auto bewaart is overigens wel aan te
bevelen want ook pas nieuwe bou
gies kunnen sneuvelen ais er door
een ongelukje te hard tegen gesto
ten wordt. Ook >s het mogelijk dat
een bougie onderweg vet slaat en
ook in dat geval kunt u er een re
servebougie in plaatsen.
(ADVERTENTIE)
Jonge lentejapon
van Super Roneva imprimé.
Prachtig afkledend model
met voorplooi.
Maten38-44