OPERATIE-JUMBO mm BIJ K.L.M. Drs. Udink vraagt industrie om hulp pak toch de fiets! Rotogravure Maatschappij „Kennisoverdracht aan arme landen" éS*i ™a'Mena al Ahmad: nr Schiphol kan luchtreus aan GOUDAANDELEN FLAUW Iskker fit blijven? (Markten en veilingen in Y.N.U. Roka pleit voor beurzenfusies NBY tegen haven- versnippering Schoenindustrie niet hopeloos Doorzichtig Additioneel T reinconducteur in nieuw uniform Appels de vriend van uw-goederen-onderweg APPELS WAALWIJK TEL. 04160-4031' Amsterdamse Effectenbeurs DIVIDENDEN WATERSTANDEN DAGBtAD DE STEM VAN DINSDAG 2 APRIL 1968 21 ACTEON 1 te Rotterdam ALGOL 30 vn Amsterdam nr Kaapstad ALKMAAR 30 te Rotterdam AKEïTDSKERK lees 29 to Rotterdam nr Bremen r AT TEX DELFZIJL 30 te Rotterdam rALTEX EINDHOVEN 1 te Rotterdam tïïLOMA 30 vn Rotterdam nr Noordzee DOGENES 31 te Rotterdam fiANYMEDES 30 te Amsterdam TT TAS 31 te Rotterdam ktOOSTERDIJK 30 te Rotterdam MADISONLLOYD 31 te Amsterdam KEDERLEK 31 te Rotterdam KEPTUNUS 29 vn Amsterdam nr Georgeown NEVERITA 1 te Rotterdam SiNON 30 vn Amsterdam nr Curasao OTNT0R 1 te Amsterdam tvro 30 vn Rotterdam nr Dublin WAALEKERK 29 te Rotterdam AirfVfS 1 te Pto Limon ANGOLAKUST 31 vn New Orleans nr ARES 31^°Talcahuano nr Antofagasta ARTEMIS 31 te Halifax •ratoNG 1 te Bremen BOISSEVAIN 31 vn Kaapstad nr Rio I de Janeiro CAMEROUNKUST 1 te Mobile I WATHOR 31 te Antwerpen IPAPENDREOHT 1 te Lake Charles [ZAANLAND 1 te Lake Charles Halifax AMKON 31 Testo Domingo ARTEMIS 31 vn St.-John nr I 31 te Halifax BENINKUST 30 vn Monrovia nr Abid- DAPHNIS 30 vn Carupano nr Savan- GAASTERDIJK 30 vn Savannah nr I Le Havre TT L JASON 30 vn Mobile nr Houston KENNEMERLAND 31 te Buenos Aires KORATIA 30 vn Thameshaven nr Le Havre MERCURrUS 31 te Kingston PARTHENON 31 vn Pto Corte nr Pto I Barsios PRINSES EMILIA 1 te Savona OTTERDAM 31 te S Francisco SPAARNEKERK 1 te Bremerhaven UTRECHT 31 te S Francisco LIELAND 31 te Fredericia WALCHEREN 31 te Jacksonville ATTIS 31 te Antwerpen AHOMEYKUST 30 te Lobito "OHANNES FRANS 31 te Pto Ordaü KATENDRECHT 31 te Bremen KATWIJK 31 vn Pt Swettenham nr Belawan KONINGSWAARD 31 te Charleston ENTOR P 30 Kp Caron nr Piraeus PERICLES 31 te Guyaquil SCHELP WIJK 31 te Stanlow "TRAAT BANKA 30 vn Santos nr Kio de Janeiro TEVEN 30 te Brownsville TRA AT COLOMBO 31 te Sydney [TAMARA P 30 Jamaica nr Panama City OGOKUST 31 te Antwerpen "OENSDRECHT 31 te Bizerta ARIA 30 vn Durban nr Khargeil LCOR 30 vn Lissabon nr Duinkerken MELAND 31 te Los Angeles NNENKERK 31 te Penang AASTERLAND 31 te Itajai [GULF HOLLANDER P 30 Kaapstad nr Durban ^CTOR 30 vn Iraklion nr Aeghion "ENIA 31 te Camranh Bay OOSDRECHT 30 vn Goa nr Karachi CHOUWEN P 30 Timor nr Singapore KADI 30 vn Belem nr Elcuuyo Me- I xico TRAAT FUT AMI 30 t.a. rede Kaap stad ^TJINEGARA 30 te Alleppey JONORATO 31 te Penang UIDERKEK 31 te Lorenzo Marques CILA 30 te Pta Cardon |RES 30 te Callao .SO AMSTERDAM 29 nm vn New York nr Ruba RSEY LLÖYD 31 te Sing'apore USI LLOYD p 30 Sabang nr Penang atro 30 vn Theems nr Ummsaid INOUTSKERK 31 te Kobe TRAAT FUSHIMI 30 te Kobe TRAAT MAGELHAEN 30 te Monrovia jSTRAAT SINGAPORE 31 te Lorenzo Marques HEVRON AMSTERDAM p 30 Gibral tar nr Raslanuf OSINA 31 te Mena al Ahmadi -ROOTEKERk 29 vn On den nr Zd Afrika. ÜJNEEKUST 30 te Abidjan EMSKERK 30 t.t. Rede Madras REBSIA 30 vn Gibraltar nr Piraeus ARDERKERK 30 vn Abudhabi nr Damman INOS p 30 kp St.-Vincent nr Ham burg ORANJE NASSAU 30 vn Southampton tor Georgetown 3(^ vn Marseille nr Le Havre cSÏÏ? RK 30 te pt Swettenham STAD MAASTRICHT p 30 Dungeness ^tor Gyon TRAAT MOZAMBIQUE 29 vn Pto Arnboim nr Walvisbaai 31 te Napels BAHAMA 30 te Tema :nsw°ORD p 30 Timor nr Newcaste van RIEBEECK 30 vn Durban 'Lorenzo Marques «A^RDRECHT n te Chiba lLDRECHT 30 te Marseille ïAMSTELPARK M°ji BORNEO 30 vn 31 vn Hsingkang Pt. Moresby nr. Ta- 92 .2' UTRECHT (ANP) In 1966 wer den in ons land 28 miljoen West- europese- en Amerikaanse lederen schoenen verkocht. Het invoeraan- deel in het verbruik bedroeg 29 pro cent, terwijl het exportaandeel in de produktie 17 procent was. De po sitie van de Nederlandse schoen industrie is in vergelijking met an dere landen in Europa wel moeilijk maar niet hopeloos, aldus het maand blad „Schoenvisie" voor de schoen- handel en schoenindustrie. Ten opzichte van andere kleinere Westeuropese landen (België. Zwe den, Noorwegen en Denemarken) is het Nederlandse invoeraandeel in het schoenenverbruik het laagst, maar het exportaandeel in de produktie is op Italië na het hoogst (ADVERTENTIE) UTRECHT (ANP) ,,De Nederlandse bijdrage aan de oplossing van het voedselprobleem in de ontwikkelingslanden zal voor een beperkt deel liggen in de sfeer van financiering en leveringen en zal ook maar voor een beperkt deel kunnen liggen in de afname van produkten van de ontwikkelingslanden, al moeten wij die natuurlijk wel aanzienlijk verruimen. Nederland zal anderzijds een substan tiële bijdrage kunnen leveren op het terrein van de kennisoverdracht, met name met betrekking tot verpakking, conservering, opslag, vervoer en marktbewerking". pAPTAIN W D CARGILL 31 vn East v ^London nr Dakar Vri«eNE 31 VH Kharë EU nr Tene" nnffK 1 te Prielo -?TKFn>cECHT 1 te Karaehi iSTAn ,p 1 Socotra nr Hamburg iTJTOF?4AASTRICHT 1 te Gy°" tK?asa 1 te Colombo •BELAND 1 t-a. Rede Calcutta r'rrfAK 2 te Kuwait verw EAT?APaSS 1 0ueaaa"t nr Duinkerken 5nln™tLAbidJan verw. rwTw? 1 te Frentown SINA 1 te Khoralamaya maItt 1 Fhiiipneville nr R'dam bïïTlTI vn Bremen nr Hamburg Ef^AND 1 te Dublin A AnnSERK 1 te Madras 1 te Bahrein VrER'arUST 1 te Douala verw Rapw Paranam verw LandsenJ1 RR 1 Kharg eil nr l|°RA pass 1 Gibraltar nr Thames- Iwslo wTTIA 1 rede Sanona (Haifa la pass PMtellarla nr Fremantle "r VIEAn^enPaSS Verdische eil STERTOREN 1 t.a. rede Miri Dit zei drs. B. J. Udink, minis ter zonder portefeuille, belast met de ontwikkelingshulp, gistermorgen in Utrecht, waar hij de internatio nale levensmiddelenbeurs ROKA- 1968 opende. De minister deed een beroep op de exposanten handel en industrie die zelf zeer actief zijn op deze terreinen, hun kennis en organisatietalent mede ten dien ste van de ontwikkelingslanden te stellen, als die daarom vragen. In de ontwikkelingslanden bestaan ernorme problemen ten aanzien van de voedselvoorziening en de moderni sering van de landbouw. Pas de laat ste tijd treden ook de meer techni sche en commerciële vraagstukken op de voorgrond. Ter illustratie noemde drs. Udink het probleem van het bewaren van voedsel, dat lange tijd buiten de aandacht is ge bleven. In vele gevallen blijken tien tallen procenten van de oogst verlo ren te gaan door insekten en ander ongedierte of door bederf tengevolge van weersinvloeden. Slechte verpak kingsmethoden, slechte conservering en vaak ook onvoldoende inzicht in de gevolgen daarvan, maken dit be derf mogelijk. De transportmoeilijkheden spelen ook een belangrijke rol. In bepaalde streken van ontwikkelingslanden heerst honger, terwijl enkele hon derden kilomeiers verderop sprake is van een ruime voedselvoorziening. Ook dit vraagstuk heeft volgens drs. Udink te weinig belangstelling ge had, evenals het doorzichtig maken van de markt: men weet niet waar men terecht kan met zijn potentiële produktie. Drs. Udink stelde nogmaals, dat het van belang is de wereldhandel zo in te richten, dat de ontwikke lingslanden in de internationale han del ruimte kunnen vinden om hun exporten te vergroten en hun devie- zeninkomsten uit te breiden. De minister vindt het onjuist, in dit verband te vragen ten nadele van wie dit dan moet gebeuren. De we reldmarkten nemen jaanijks met en kele tientallen miljarden guldens in omvang toe en het gaat er dus niet om, bestaande marktruimte ter beschikking te stellen van de minder- ontwikkelde landen, maar om van de additionele marktruimte die ieder jaar ontstaat, een zeker deel aan de ontwikkelingslanden ten goede te doen komen. Dat is volgens de minis ter niet te veel gevraagd. Over de wereldhandelsconferentie in New Delhi zei hij, dat het jam mer is dat men het niet eens is geworden over de wijze van het toe kennen van preferentiële tarieven voor goederen uit de ontwikkelings landen, maar dat de algemene waar dering voor de gedachte van prefe- rentiëring als zodanig, toch een zeer belangrijke stap vooruit ls Hij meent dat er naar moet wor den gestreefd, in de loop van 1969 tot concrete onderhandelingen te ko men over de invoering van een pre ferentieel systeem. (Van onze redactie binnenland) SCHIPHOL De „Jumbo" vormt het gesprek van de dag in lucht vaartkringen. De planners van de K-L.M. hebben zich ook al voorbe reid op de komst van de luchtreu zen, zoals de Boeing 747, waarvan de K.L.M. er drie heeft besteld. De ze Boeing is vijf meter langer dan de DC-8, de spanwijdte is 16 meter groter, het gewicht het dub bele van de 143 ton van de DC-8. Het revolutionaire van het vliegtuig schuilt echter vooral in de capaci teit: de Boeing 747 kan 400 tot 500 passagiers vervoeren. Schiphol is al voorbereid op de komst van de luchtreus. De lan dingsbanen zijn sterk en lang genoeg. De Boeing zal kunnen „parkeren" aan pieren, waar tot nu toe twee kleinere passagiersvliegtuigen af meerden. Voor het in- en uitstappen zullen twee bruggen nodig zijn. Zelfs een derde brug is mogelijk. De moei lijkheden zijn louter van organisa torische aard: het opvangen van 400-500 passagiers tegelijk, en het verwerken van een dito bagagevloed. De gemiddelde bagage van één pas sagier is 1,7 koffer: op 400 passa giers dus 680 koffers. Er bestaat een nog niet uitgewerkt plan de bagage te verladen in zestien laadkisten, en voor de verwerking van de koffers bepaalde kleuren te gebruiken. Als de stromen passagiers moeilijkheden op leveren, denkt men aan gekleurde kaarten, om de stroom in groepjes naar kleur op te delen. Het stations gebouw van Schiphol is berekend op een uitbreiding met veertig procent. Ook de bagage-afdeling is voor uit breiding vatbaar. De internationale burgerluchtvaartorganisatie I.C.A-O., gaat binnenkort een speciale zitting wijden aan de vraagstukken, die verband houden met de entree van de „Jumbo's". OP DE FOTO De Boeing 747 (waarvan de K. L.M. er drie besteld heeft en die 400-500 passagiers kan ver voeren) naast de Boeing 707 (die slechts 190 passagiers kan ver voeren. UTRECHT (ANP) In het kader van de algemene gezichtsverandering van de Nederlandse Spoorwegen onder meer nieuwe emblemen en nieuwe kleuren zal op 26 mei het nieuwe uniform van de treinconduc teurs voor het eerst worden getoond op de lijn Utrecht-Leiden. Het uni form zal waarschijnlijk bestaan uit een tweekleurencombinatie en zal voorlopig alleen op de acht gele trei nen tussen Utrecht en Leiden v.v. worden gedragen. (ADVERTENTIE) Internationaal centrum voor transport, expeditie, douane en opslag BERGEN OP ZOOM. 1 april Sla 1221, witlof 36—103, rodekool 8—12, wittekool 1820, gelekool 3437, uien 820, prei 3866, bosselderij 1523, an dijvie 126—139, raapstelen 19—22, rabar- bar 6287, Golden Delicious 3258, Winston 3167, radijs 1732, spinazie 80—103. tomaten 2939 p ons, aardbei 118—208 p doosje. BREDA, 1 april Andijvie 70-95, dubbele bonen 700, komkommers 29-58, rodekool 18-24. prei A- 60-70 A2 40-55, raapstelen 10-15, rabarber 100-120, ra dijzen 25-32, selderij bos 15-20, knol selderij A 20-30, sla 18-24 kg 22-25, sla 12-17 kg 19-23, spinazie 50-72, peterselie bos 15-20, witlof Al 90-100 A2 70-85 B2 65-75. GOES, 1 april. Bloemkool 5175, afw 44 kropsla 1923, II 1520, knol selderij m groen 56.5 p st; radijs 22 23 p bos; prei 4571, witlof 6080. afw 1930, aardappelen 56.5, uien 815, spinazie 70—87, andijve 54—99 p kg. INVENTARISATIE CONSUMPTIE-, POOTAARDAPPELEN De aanwezige voorraad consumptie- en pootaardappelen bij telers en handela ren bedroeg per 15 maart 1968: (tussen haakjes de voorraad per 17 maart 1967) Schouwen-Duiveland 27.435 ton (7.8.11 ton), Tholen en St. Philipsland 20.045 ton (6.821 ton), Noord-Beveland 19.971 ton (9.016 ton). Oost Zuid-Beveland 18.540 ton (6.507 ton). West Zuid-Beve land 24.902 ton (8.167 ton), Walcheren 13.247 ton (3.232 ton). Oost Zeeuwsch- Vlaanderen 44.827 ton (10.853 ton), West Zeeuwsch-Vlaanderen 19.670 ton (8.230 ton). Totaal Zeeland 188.637 ton (60.637 ton). MIDDELBURG 29 maart Golden Delicious: 80 43 75 40; 70 38 65 32-34; 111-grof 27-33; Winston 65 46-48 60 38-40 HI grof 30. Jonathan: 75 30; 70 23-30; 65 16-33 60 15-24 Winston; 80 61; 75 68; 70 50-51. Tomaten 318; Aardappelen: Bintje bonken 9; grote 10; Furore grote 7-9. Groenten: Sla 16 15-26; 12/16 11-16 10/12 11-14: Andijvie 43-81; Spinazie 58-83; Radijs rood 24-37; wit 22-26: Ra barber 76-88; Witlof A 65-72; B 51-71; afw. 29-61; stek 25-51; Prei 61-98; Uien 11-16: Knolselderie per stuk 3-17; Bloemkool 6 p. kist 80; 8 p. kist 70-72; AMSTERDAM (ANP) Beursplein 5 hééft gisteren de vaste stemming voor de internationale waarden van de vorige week met kracht kunnen voortzetten. Dit door vraag van het publiek alsmede van het buitenland waardoor de handel in deze fondsen vrij ruim was. Philips opende drie gulden hoger op 134,20. Unilever deed 126, tegen vrijdag als slotprijs 124,30, Kon. Olie ging met een eetste vérhandeling op 16Ó, circa 2.30 omhoog. AKU verbeterde een gulden tot 75,40. Hoogovens werden een halve gulden hoger geadviseerd op 125. De vaste tot zeer vaste tendentie was het gevolg van enkele gunstige factoren. De hoofd schotel was echter de mededeling van president Johnson, dat hij orders heeft gegeven de bombardementen op Noord-Vietnam onmiddellijk te staken. Verder sloot Wall Street vrijdag vast, ook voor de Nederlandse fondsen. Ook het succes van vrijdag en zaterdag in Stockholm, alwaar door de ministers van financiën en de presidenten van centrale banken van enkele landen de situatie rond de goudmarkt werd besproken, was gunstig voor de aandelenmarkt. In Londen werd gisteren weer, na een oponthoud van veertien dagen, in goud gehandeld. De prijs was er lager, terwijl de prijzen van de aandelen van de goudmijnen er zeer flauw waren. De handel in de scheepvaartsector was kalm. De stemming voor deze aandelen was goed prijshoudend tot vast. Van de cultures lag HVA gevraagd in de markt op 124Va (120 1/2). Dit als nawerking op het gepubliceerde onveranderde dividend door HVA van 11 pet. De staatsfondsenmarkt gaf merendeels geringe koersver- beteringen te zien, echter met weinig zaken. De aandelen van de goudmijnen waren flauw tot zeer flauw. Veenendaalsche hppvn" ^fschachtfabriek voor- én 7„W^w.e D- S- van Schuppen wni'V van „Scheepjes- hnD 1 overweegt de dividendbeta- stiL hervatten vanwege de gun PtLrf resultaten in 1967. De uitkom Ier. vi~He kwartaal zul- n beslissend zijn- 29/3 Actieve obligaties Staatsleningen Ned. Ned. Ned. Ned. Ned Nederl Ned Ned. Ned. 1966-1 7% 1966-2 7% 1968-6 I960 6M% 1967-6^4 1967 6 L966 1 65 U 5% 64 ÖV4 Nederl. 1964 2 5^4 Need. 64 6 Ned. 58 4J4 Ned. 59 4V» Nederl. I960 l 4J^ Ned. 60-2 4>/» Nederl. 1963 4»/> Nederl. 1964 Ned. '59 Nederl I960 4y4 Ned. 61 4y4 Nederl. 1963-1 4y4 Nederl. 1963-2 414 Nederl. 1961 4 Ned. 62 4 Ned 1953-3% Ned. Stall 47 3l/$ Nederl. 1951 3Vi Ned. 1953 1-2 3x/i Ned. 1956 3>/, Nederl. 1948 3% Ned 50/1-2 3% Ned. 54/1-2 3% Ned. 55/1 3% Ned. 55/2 3% Nederland 37 3 Ned. Gr 0. 46 3 Ned. Doll. 47 3 Endlë 37a 103 103& 99H 97% 97fg 94% 93A 93% 90Vs 90A 87% 88% 85% 87 85% 84 95% 83 V4 82^ 83 83% 81% 8oy4 71& 89% 83% 81% 72% 73% 75 74% 80% 83% 83 86V4 90% 1/4 103 y4 103 y4 97H 98^ 94% 93 H 93 90A 90& 88* 88 y4 85% 871/4 85% 84 y4 95% 86A 83% 83% 82^ 81% 80%b 7iy4 89« 83% 81% 72% 73% 74% 74% 80% 83% 86% 90H 29/3 1/4 Niet-actieve obligaties Bank-, cred.- en verzekeringswez AJ3.N. sp.D 65-70 B. N. Gem. 66 7 BNG 67 1-2 6%% BNG67 1-2-3 6%% B.N.Gem. 58 4% B. N. ^4em 63 4'/, B. N.G. r.sp 64 B. N.G. r.sp 65 B. N G r.sp 66-1 Exp. tin 6b 7 Exp. tin 58 5 Gr. ind. cb 66 7% Gr. ind. c.b. 65 53/4 Nat. B M. Kr. 66 Ned. Ontw.b 66 t Ned. Ontw.b. 64 Rijnl. Disc.b 64 6 Utr. Hyp.b 3% idem 6 Utr. Hyp. B. 1 Idem f 2 113% 102% 100% 114 102% 100% 87 87 82% 82% 115% 115%b 110% 110% 111% 102% 100% 84b 100 101 94% 84% 100% 92% 111 102% 100% 84b 100% 84% b 100% 71% 70% 29/3 iucbtv. spoorw prt KLM 15-jarig 0 KLM 20-jarig 4% idem 1962 4% Ned S. 5? 1-2 4% Aikmaai 56 2[/2 Adam 1933 3 Id or. obi. '51 2^ Id 56-1 2V, Id 56-2 2% Id. 56-3 2U, Idem 1959 2v, Breda 54 2% Dordrecbt 56 2'/» Eindboven 54 2»/» Enschede 54 2 s-Gravb 52-12% idem 52-2 2'/» rtotterd 52-1 2% Idem 52-2 21/j Idem 57 2!^ Utrecht 52 2»/» ^.-Holland 57 2% Z.-HoLland 59 2'/, Bank- en kredietwezen B. Ned. Gem. 57 6 Id. 30 j. 58/59 4% Id. 25 J. "59/1-3 4»/, Id. 25 J. 60/3-5 4'/, 97% 855V4 87% 87A 97% 85% 87% 87ys Actieve aandelen Hahdel, Industrie. Adam Bubber HVA Milen ver. A.K.U. Deli Mtj t. cert Hoogov Qjr.c.v.a Philips Gem Be? Unilever c.v.a Kon. üout Org. Dorische Petr Dorische Petr. 7% Kon. Petr Petr-(oleum) 58 57%* 120y2 124% 74.405 76.20 82.60 84 124 126* 131.20 134.905 124.60 126.30 162 162.50 779V; 792% 779i/2 792% 157.80 160.40 Scheepvaart en Lucbtvaart HAL Java-China Pak K.LJA. t. cert K.N.S.M o.b Stv. Mil Ned., Nievelt Goudr. V Ommeren va Rottere Lloyd Scheep». Unie 76%* 171 178.50 105% 111% 125% 171 159 132% 76* 173 182 106 111% 124% 172% I 165b 134* I Handel, industrie en diversen A. Heyn w.o. '55 4 AKU J 1.000 Amstel brouw. 5 Blauwh 66 7% Blauwh 67 6J/J Blauwhoed 51/4 Blauwnoed 4% Blijdenkt.-W. 63 b Bredero v.g. 65 6 Bred. v.b. 66 7% Bred. v.b. 6 Brit. Petr 66 7% Brit. Petr 65 b Bijenkort beh. 6 Co-op Ned aob 7 Co-op Ned r.sp. Hoogovens 66 6«/» K Zout-K 65 b M. N Bak 46 3% Nat. Gr öez 65 5 N. Gasunie 66 7% N. Gasunie 66 6% Ned. Gasunie 5% NyniB 4 Overz, Gas 5% Philips dlr '51 4 Idem 1948 314 Idem dir. 49 3l<$ Pegem 1-2 51 6 PEGEM 58 5V5 PEGEM 58 b idem 1-3 '52 4% Pegue i-2 1957 b Rott.-Rijn 5% RoU.-Rtm 4S/4 Schiphol b Schotten-H 65 5% Schoiten-H 5% Scholten-B 4% Scholten-H 4J4 Unilever 6 Ver Glas 6 Ver Machd 58 5 Ver Maeh.i 82 5 Werkspoor 3% WUt, F .-Br. 3>/i 88% 88% 93 92% 102 102 9ö% 96% 87% 87% 88% 88% 75x 75x 86b 86 102 101% 87% 101% 95 94% 97x 96% x 104 104 99% 99 95% 95% 94% 94%b 101% 102% 98 QH1U 98% if O VB 58% 56% 96 95% 77% 92 V* 92% 94 94Vab 96% 96 92b 92 88X 88x 93 %b 93 %b 97% 97% 94% 94% 88% 93% 93% 90 %b 94b 94b 93% 93% 93b 93%b 94^ 94^ 85 84% 89 88 88% 96 88% 91 91b 94% 90% 95i7a 89% 73% 79 76 89% 87 76% 72% 70% 70% 71% 85 90% 86% 84% 101 84% 84% Converteerbare obligaties Amstelbrouv 5% 108% 127% 94 %b 86% 131% 87 y« 102 88V2X S8 Amst Ballast 4% Bergh pap t 4h Berkej patent 5 Drie Hoefijzers b ^eiaer Zn. v. 4% Grass K.mX 5% datema 5% 104 %b Havenwerken 43/4 78% Hoek s m./a 6% lnodheem Lndola 6% - inventum .1 Koudije 4% M. N Bak 6b 6% Meteoor bet. 5% Mulder-Vog. 5% N. Melk Unie 53/4 v. Ommeren 5% Pteters. auto 6% Pont Houth Ruhaak en Co. Schollen Bon 4% Schuitema 4% Stokvis en Zn 4% rtaom.-D* ver 4% Tilburg water 6% Vihamij 6 Wilt. F.-Br, 5% Wyers 1/4 94% 90% 95A 89% 74}« 9U/2 87 76% 73% 70% 70% 72% 85% 84ft 84 101% 93 A 85% 87% 130% 87 89% 105b 78% 102V2 84% 84 109% 84b 104% 155 98% 84% 109x 84 %b 104b 155b 5% 89% 89% 86b 108 105 92 y„ 91x 96% 104 109b 88% 105% 92 89 97 104% Niet-actieve aandelen Banken Aig. Bank Ned. AMEV NA. eert AMBO Bank Cultuurbank Delta verz eert Eerste N.VJtl Gron lnd.-Cr. B Boll. Bank Unie Kasassociatie Nat inv. B. Nat. Ned. cert. Ned Crediet B Ned Mid .st. B. Ned Overzee B R.V.S cert. d. Slavenburg'» B. Zeven pr. asa. ml) 235 238% 710 730 47.5C 48.40 62 61% 29U 289 351 358 143 144 116% 116 86% 708 720 172 171 86 36.60 160 160 568 565 172% 174% Alb Heyn Alg Hmij Onr G Amstei br A'dam Balasi Mij A'dam Droog Mn A'dam Rijtuig Mi.) ANIEM nat bez Beeren tncotfabi Beers en Zn Begemann Bensdorp intern Bergh Jurg. 125 Bergh Jurg f 25V Bergoss Berkei's Patent Bhjdenst Will Bols Lucas Borsumn Wehry Braai Bouwstof! Braatmach R'dam Breda mach .fa bi Bredero vastgoea Bredero Ver.bed 1 Buhrmann Tettei Bijenkorf beheei Caivé Calve cum prei Carps Garenfabr Centr Suiker Mn Crane Nederland Cur. Handel Mij Daalderop Dagra Dess taputenfabi Dikkers en Co. One Hoefijzers D.R.U Duyvis Jz, Edy emaille Emba Erdai Mij Excelsior Figee mach.fabr Fokker Ford Gazelle rljw.fabr Gelder-Papier Gelden Tielens Gero fa or Cert Geveke en Co Gist en Brocades Grasso mach.fabr Grinten v.d. Gruyter zn tiagemeijer Co Haiberg mJabr Ha tern a N.V. Havenwerken Hemek beL beh Heinek Bierb Hero-conn. Hoek'e mach Ja bi Holl Kattenburg HOU Beton Mt). Holl. Const, gr Holl. Melksuiker Homburg Hoogenbosch gch Hoolmeyer Zn Indoheem I.H.C. Bolland tng. Bur. Bouwn Industrleële nfi). Internatio 4-9/3 1/4 29/3 1/4 diversen Inventum 135 135 b Jongeneel houth 247 247 333 1320 1319 Kemo 340 120 x 116 Kempen Begeer 98 391% 391 Key houthandel 178 178 557% 561% Key en Kramer 524 523 92% 92% Kledwglna Smits 107 106% 128 127% Kiene Sulkerw 161 162 65% 67 Kon fabr vh Alex 47 13% 13% Kon Papierfabr 156 153% 245 x KJN rex Unie 46% 45 128 128 Korenschoof 143 142 262 260 Koudys voed 91 90% 208 208 Krasnapolsky 54.50 55 83 82% Kon Ver Tapijt 216 220 367 367 b Kwatta choc 143% 140 137 142 Leeuw PapieT 288 X 65 65 Leldse Wolsp. 260 x 181 181 Llndeteves 118 120 95% 95% Lips eD Gispen 121% 124 328 x Lijm en gelantlne 131 130% Macintosh 505 b 508 348 353 MeeJ Ned Bafck 294 297 139 140% Mees bouwmat B 104 103% 409 405% Meteoor Beton 114 112% 465 480 Misset U1tg Mtt 247 257 639% 643 Mo sa 257 845 850 Mulder's fabr. 108% 110 142 145 Muider-Vogem 258 255 x 170 174 Muller en Co. 279 282 409 410 Muller en co 83 84% 71% 70 b M;1nbouwk werk 393 382 156% 158 Naarden Cta.fabr 540 555 b 138 140 Nedap 137% d 137% Ned Dagbl. Unie 165 175 285 287 Ned. Dok M«. 79% 79% 102% 101 N. exp Pap fabr 74% 76 115.80 115 Ned. KabeHabr 286 288% 151 357% Ned Melkunie 280 280 b 353 287 Ned Scheepsb MIJ 75% 77 287% 76% Nelle wed. v 72 97% Ned. Springstof 360 162 96 530 Ne tam 143 143% 65% Norit 180 b 63 132% Nutricla 499 495 131% 415 b Niivérdal Céte 80 78% 404 865 b Oranjeboom 860 b 161 Overzeese Gas 97 99 160% 110% Pakh hold. cert. 92.50 95 b 110% 449 Paiemb. Ind Ml) 61 59 445 Pal the 56 57 514 Philips 6% compr 130.50 134.20 516 739 PleterseD auto's 119% 118% 730 138 183 185 rteesrnk en Co 162 184.50 147 x Relneveld Mach 115 115 Rlva 229 221% 102 102 Ruhaak en Co 155 155% 82 81 tfim-Schelde 191 196 209 209 Schev. expi. Mt) 24 24 99 98% Schev expl 1966 23.50 23.90 615 624 Schok beton 181% 190 629% 634 Scholten KartoD 225 186 186 Scholten Honig 73.5Ü 74 Simon de Wit 443 b 445 62% 54 Simon's emb tabr 91% 91% 407 405 Smit Ntlmegen 130% 131 84.50 84 Stokvis Zn 89% 90 284 281 Stoomsp Twen the 49 49 202 201% Swaay van 305 245 240 Synres Chero 141 78 VJ 79 Tabak PhtL c.v 94% 94% 30.60 31.80 Tech- Unie 263 258 160 159% Texoprint 160 160 Texoprtnt 5% pr 106 105% 166 169 f horo- Dr verblif a 105 103 310 312 ThomseD v oedr. 129 128 373 375 Tw. Overz. Hand. 94 29/3 1/4 Unliever 107% 107% Idem 6% 94% 94% Idem 4% 62% 62% Utermohleö 240 240 x Utr, aslaitfabr 253 259% Varossleau 173 172 Veen end Stm.sp 180% Ver. Glasfabr. n.b 109% 107% Ver. b.ond Schev 41 42 Ver. Mach .fabr. 157 160 Ver NL uitg.bedr 145.50 Ver. Touwfabr. 147% 147 Vette wmkei 255 253 Vezelverwerking 40 72 Vihamy 126 127 Vredensteln tub. 155 60 15S Vulcaansoord 61 Wereldhaven 484 480 Wemlnk's Beton 132% 134 Wessanen 88.50 88.80 WIJt Feyen.-Br. 162 163 Wyers Ind H 343 344 daalberg 50% 50 Zeeuwse Coniect 120 120 Mijnbouw en petroleum Alg. Expi. Mt). 33 33 BiLUton le rubr. 828% 830 BlUiton 2e rubr 152.7(1 153.70 Moerara Enlrt) 1980 b ld eert opr i/lü 3200 3280 ld. I wlnstbew 3600 3575 ld. 4 wlnstbew 3600 Oost-Borneo Mt) 185 b 185 b Scheepvaart Furness 545 547 Oostzee 113 111% Participaüe-bewUyen Aig Fonds bezit 1054 1065 Converto 1-lpb 1000 1002 HBBbeJdepi.l-2pb 770 775 interbonds l pb 638 638 Intergas 414 416 Beleggingsfondsen A'dam.bel.my t 128 129 Dutch Int, 147.50 150 In terunie 00 189.50 32.50 d Netc f 6ü 89 90 Robeco 150 219.90 222 Rollnco 87.50 189 ünltas 150 435 445 Utllico 112 112.50 Ver oez. 1894 00 102 103.20 Europar 1-10 pb 535 540 Buitenlandse fondsen Union mlnlere 1 1235 1220 Dollarfondsen Anaconda 43% 43% 28% Bethlehem Steel 28 General Electric 86% 89% 76% General Motors 73 Prol. and Gamble 85% 87 Republic Steel 39% 40 d 62% Shell OU 60% US Steel io eert 37% 38ya m. gedaaA en bieden X - laten g - gedaan en (aten b bieden e ex claim d ex dividend 10 p. kist 42; Veldsla 87-90; Breekpeen 19; Komkommers groen 61 53-56; 51 49- 61; 41 42-46; 36 35-41; 31 25-34; krom 53; Rodekool 8-25; Sav.kool 38-56; Natuur- spinazie 81-88; Snij selderie per boe 9-31; Peterselie 96-129; Raapstelen per bos 4-8: Snijselderie per kistje 184-197; Spruiten 47-93; Sterrekers per doos 23-31, ZWIJNDRECHT, 1 april Amidflvle 113-120, spinazie 38-65, veldsla 83-118, witlof Al 109-110 A2 86-102 B2 66-83, rabarber 115, stoofsla 80-99, sla Al 21-28 Cl 13-18, komk. 75+ 71-73 60+ 57-60 50+ 46-49 40+ 42-44 35+ 36-30 30 31-33, krom 63-67, grof stek 35-37, sel derij 7-14, peterselie 19-28, radijs 38-46, sterteers 26. LEIDEN (ANP) De raad van bestuur van de Verenigde Neder landse Uitgeversbedrijven n.v. (V.N. U.) te Aerdenhout en de directie van de Nederlandsche Rotogravure Maatschappij n.v. te Leiden delen mee dat zij tot overeenstemming zijn gekomen inzake een nauwe on derlinge samenwerking. Over over name NR.M.-aandelen door V.N.U. is een overeenkomst bereikt. Sinds enige tijd was de directie van de Nederlandsche Rotogravure Maatschappij van de noodzaak tot samenwerking overtuigd om de tech nische ontwikkelingen in de grafische industrie gezamenlijk tegemoet te treden. UTRECHT (ANP) De vlce- voorzitter van de stichting ROKA, de internationale levensmiddelen- beurs, de heer J. de Meer, zei gis termorgen bij de opening dat ra tionalisatie en efficiency nog ver hoogd zouden kunnen worden, als nauwe samenwerking wordt gezocht tussen beurzen, die ais gevolg Van de parallelisatie en het steeds meer algemeen toepassing vinden van distributietechnieken als bijvoor beeld de zelfbediening, voor een be langrijk deel van betekenis zijn voor dezelfde groepen exposanten en be zoekers. Hij noemde verdergaande concen tratie een gebiedende eis. Die con centratie zal gestalte kunnen krijgen in de vorm van een -volledige sa mensmelting of in het gelijktijdig houden van verwante manifestaties. Hoofdzaak is, aldus de heer De Meer, dat een modern beurswezen ook op het gebied van voedings_ en genotmiddelen, aangepaste diensten zal kunnen verlenen aan de nieuwe distributievormen. UTRECHT (ANP) De bij het NVV aangesloten Nederlandse Bond van vervoerspersoneel (NBV) meent dat er in Nederland geen behoefte bestaat aan een tweede Europoort, die zou kunnen ontstaan wanneer men in allerlei kleinere havent de accommodatie zou verbeteren. De NBV keert zich niet tegen dui delijke streekhavens als Delfzijl, Har- lingen en. In het gebied aan die Wes- terschelde, maar outillageverbeterlng tussen Rijnmond en Llmond acht de NBV verspilling ten koste van de gemeenschap. De NBV reageert hiermee op uitla tingen van mr. W. C. A. Riem Vis, directeur van het Haagse haven- en marktwezen, die pleit voor verbete ring van de Scheveningse haven monden. De NBV meent dat Scheve- riingen moet blijven wat het is „na melijk een typische vissershaven en een badplaats van betekenis". N.V. BETONFABRIEK De Meteoor zal op 30 mei aan de aandeelhou ders voorstellen het dividend voor 1967 vast te stellen op 8 procent (onv.). N.V. HANDELSVUREENIGING vh Reiss en Co. zal op 14 juni aan de aandeelhoudersvergadering voor stellen het dividend over het boek jaar 1967 te bepalen op 10 pet. ,jD,PJ?A.AG,<ANPi - Konstanz 323 (+3), Rheinfelden 283 (+7), Straats burg 318 (+6), Plittersdorf 470 (+5) Maxau 517 (-—2), Plochingen 169 (—6)' ,'+9), Steinbach 220 (—5). MWnz 368 (+2). Btogen 268 (—1) Kaub 303 (-4) Trier 356 Koblenz 319 (—9), Keulen 319 (—6), Rithrort mS .Lo,ï:th 11M 6), Nijmegen 927 <-«>. Arnhem 918 (—7), Ëefde EFs- Deventer 358 (—10), MOnsin 5460 (+2). Borgharen 3987 (—8) Belfelci 1154 56), Grave beneden de sluis 494 (—19).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 15