OPERATIE-JUMBO
mm
BIJ K.L.M.
Drs. Udink vraagt
industrie om hulp
pak toch
de fiets!
Rotogravure
Maatschappij
„Kennisoverdracht aan arme landen"
éS*i ™a'Mena al Ahmad: nr
Schiphol kan
luchtreus aan
GOUDAANDELEN FLAUW
Iskker fit blijven?
(Markten en veilingen
in Y.N.U.
Roka pleit voor
beurzenfusies
NBY tegen
haven-
versnippering
Schoenindustrie
niet hopeloos
Doorzichtig
Additioneel
T reinconducteur
in nieuw uniform
Appels de vriend
van uw-goederen-onderweg
APPELS WAALWIJK TEL. 04160-4031'
Amsterdamse Effectenbeurs
DIVIDENDEN
WATERSTANDEN
DAGBtAD DE STEM VAN DINSDAG 2 APRIL 1968
21
ACTEON 1 te Rotterdam
ALGOL 30 vn Amsterdam nr Kaapstad
ALKMAAR 30 te Rotterdam
AKEïTDSKERK lees 29 to Rotterdam
nr Bremen
r AT TEX DELFZIJL 30 te Rotterdam
rALTEX EINDHOVEN 1 te Rotterdam
tïïLOMA 30 vn Rotterdam nr Noordzee
DOGENES 31 te Rotterdam
fiANYMEDES 30 te Amsterdam
TT TAS 31 te Rotterdam
ktOOSTERDIJK 30 te Rotterdam
MADISONLLOYD 31 te Amsterdam
KEDERLEK 31 te Rotterdam
KEPTUNUS 29 vn Amsterdam nr
Georgeown
NEVERITA 1 te Rotterdam
SiNON 30 vn Amsterdam nr Curasao
OTNT0R 1 te Amsterdam
tvro 30 vn Rotterdam nr Dublin
WAALEKERK 29 te Rotterdam
AirfVfS 1 te Pto Limon
ANGOLAKUST 31 vn New Orleans nr
ARES 31^°Talcahuano nr Antofagasta
ARTEMIS 31 te Halifax
•ratoNG 1 te Bremen
BOISSEVAIN 31 vn Kaapstad nr Rio
I de Janeiro
CAMEROUNKUST 1 te Mobile
I WATHOR 31 te Antwerpen
IPAPENDREOHT 1 te Lake Charles
[ZAANLAND 1 te Lake Charles
Halifax
AMKON 31 Testo Domingo
ARTEMIS 31 vn St.-John nr
I 31 te Halifax
BENINKUST 30 vn Monrovia nr Abid-
DAPHNIS 30 vn Carupano nr Savan-
GAASTERDIJK 30 vn Savannah nr
I Le Havre TT
L JASON 30 vn Mobile nr Houston
KENNEMERLAND 31 te Buenos Aires
KORATIA 30 vn Thameshaven nr Le
Havre
MERCURrUS 31 te Kingston
PARTHENON 31 vn Pto Corte nr Pto
I Barsios
PRINSES EMILIA 1 te Savona
OTTERDAM 31 te S Francisco
SPAARNEKERK 1 te Bremerhaven
UTRECHT 31 te S Francisco
LIELAND 31 te Fredericia
WALCHEREN 31 te Jacksonville
ATTIS 31 te Antwerpen
AHOMEYKUST 30 te Lobito
"OHANNES FRANS 31 te Pto Ordaü
KATENDRECHT 31 te Bremen
KATWIJK 31 vn Pt Swettenham nr
Belawan
KONINGSWAARD 31 te Charleston
ENTOR P 30 Kp Caron nr Piraeus
PERICLES 31 te Guyaquil
SCHELP WIJK 31 te Stanlow
"TRAAT BANKA 30 vn Santos nr Kio
de Janeiro
TEVEN 30 te Brownsville
TRA AT COLOMBO 31 te Sydney
[TAMARA P 30 Jamaica nr Panama
City
OGOKUST 31 te Antwerpen
"OENSDRECHT 31 te Bizerta
ARIA 30 vn Durban nr Khargeil
LCOR 30 vn Lissabon nr Duinkerken
MELAND 31 te Los Angeles
NNENKERK 31 te Penang
AASTERLAND 31 te Itajai
[GULF HOLLANDER P 30 Kaapstad
nr Durban
^CTOR 30 vn Iraklion nr Aeghion
"ENIA 31 te Camranh Bay
OOSDRECHT 30 vn Goa nr Karachi
CHOUWEN P 30 Timor nr Singapore
KADI 30 vn Belem nr Elcuuyo Me-
I xico
TRAAT FUT AMI 30 t.a. rede Kaap
stad
^TJINEGARA 30 te Alleppey
JONORATO 31 te Penang
UIDERKEK 31 te Lorenzo Marques
CILA 30 te Pta Cardon
|RES 30 te Callao
.SO AMSTERDAM 29 nm vn New
York nr Ruba
RSEY LLÖYD 31 te Sing'apore
USI LLOYD p 30 Sabang nr Penang
atro 30 vn Theems nr Ummsaid
INOUTSKERK 31 te Kobe
TRAAT FUSHIMI 30 te Kobe
TRAAT MAGELHAEN 30 te Monrovia
jSTRAAT SINGAPORE 31 te Lorenzo
Marques
HEVRON AMSTERDAM p 30 Gibral
tar nr Raslanuf
OSINA 31 te Mena al Ahmadi
-ROOTEKERk 29 vn On den nr Zd
Afrika.
ÜJNEEKUST 30 te Abidjan
EMSKERK 30 t.t. Rede Madras
REBSIA 30 vn Gibraltar nr Piraeus
ARDERKERK 30 vn Abudhabi nr
Damman
INOS p 30 kp St.-Vincent nr Ham
burg
ORANJE NASSAU 30 vn Southampton
tor Georgetown
3(^ vn Marseille nr Le Havre
cSÏÏ? RK 30 te pt Swettenham
STAD MAASTRICHT p 30 Dungeness
^tor Gyon
TRAAT MOZAMBIQUE 29 vn Pto
Arnboim nr Walvisbaai
31 te Napels
BAHAMA 30 te Tema
:nsw°ORD p 30 Timor nr Newcaste
van RIEBEECK 30 vn Durban
'Lorenzo Marques
«A^RDRECHT n te Chiba
lLDRECHT 30 te Marseille
ïAMSTELPARK
M°ji
BORNEO 30 vn
31 vn Hsingkang
Pt. Moresby nr.
Ta-
92
.2'
UTRECHT (ANP) In 1966 wer
den in ons land 28 miljoen West-
europese- en Amerikaanse lederen
schoenen verkocht. Het invoeraan-
deel in het verbruik bedroeg 29 pro
cent, terwijl het exportaandeel in
de produktie 17 procent was. De po
sitie van de Nederlandse schoen
industrie is in vergelijking met an
dere landen in Europa wel moeilijk
maar niet hopeloos, aldus het maand
blad „Schoenvisie" voor de schoen-
handel en schoenindustrie.
Ten opzichte van andere kleinere
Westeuropese landen (België. Zwe
den, Noorwegen en Denemarken) is
het Nederlandse invoeraandeel in het
schoenenverbruik het laagst, maar
het exportaandeel in de produktie
is op Italië na het hoogst
(ADVERTENTIE)
UTRECHT (ANP) ,,De Nederlandse bijdrage aan de oplossing
van het voedselprobleem in de ontwikkelingslanden zal voor een
beperkt deel liggen in de sfeer van financiering en leveringen en
zal ook maar voor een beperkt deel kunnen liggen in de afname van
produkten van de ontwikkelingslanden, al moeten wij die natuurlijk
wel aanzienlijk verruimen. Nederland zal anderzijds een substan
tiële bijdrage kunnen leveren op het terrein van de kennisoverdracht,
met name met betrekking tot verpakking, conservering, opslag,
vervoer en marktbewerking".
pAPTAIN W D CARGILL 31 vn East
v ^London nr Dakar
Vri«eNE 31 VH Kharë EU nr Tene"
nnffK 1 te Prielo
-?TKFn>cECHT 1 te Karaehi
iSTAn ,p 1 Socotra nr Hamburg
iTJTOF?4AASTRICHT 1 te Gy°"
tK?asa 1 te Colombo
•BELAND 1 t-a. Rede Calcutta
r'rrfAK 2 te Kuwait verw
EAT?APaSS 1 0ueaaa"t nr Duinkerken
5nln™tLAbidJan verw.
rwTw? 1 te Frentown
SINA 1 te Khoralamaya
maItt 1 Fhiiipneville nr R'dam
bïïTlTI vn Bremen nr Hamburg
Ef^AND 1 te Dublin
A AnnSERK 1 te Madras
1 te Bahrein
VrER'arUST 1 te Douala verw
Rapw Paranam verw
LandsenJ1 RR 1 Kharg eil nr
l|°RA pass 1 Gibraltar nr Thames-
Iwslo wTTIA 1 rede Sanona
(Haifa la pass PMtellarla nr
Fremantle
"r VIEAn^enPaSS Verdische eil
STERTOREN 1 t.a. rede Miri
Dit zei drs. B. J. Udink, minis
ter zonder portefeuille, belast met
de ontwikkelingshulp, gistermorgen
in Utrecht, waar hij de internatio
nale levensmiddelenbeurs ROKA-
1968 opende. De minister deed een
beroep op de exposanten handel
en industrie die zelf zeer actief
zijn op deze terreinen, hun kennis
en organisatietalent mede ten dien
ste van de ontwikkelingslanden te
stellen, als die daarom vragen.
In de ontwikkelingslanden bestaan
ernorme problemen ten aanzien van
de voedselvoorziening en de moderni
sering van de landbouw. Pas de laat
ste tijd treden ook de meer techni
sche en commerciële vraagstukken
op de voorgrond. Ter illustratie
noemde drs. Udink het probleem
van het bewaren van voedsel, dat
lange tijd buiten de aandacht is ge
bleven. In vele gevallen blijken tien
tallen procenten van de oogst verlo
ren te gaan door insekten en ander
ongedierte of door bederf tengevolge
van weersinvloeden. Slechte verpak
kingsmethoden, slechte conservering
en vaak ook onvoldoende inzicht in
de gevolgen daarvan, maken dit be
derf mogelijk.
De transportmoeilijkheden spelen
ook een belangrijke rol. In bepaalde
streken van ontwikkelingslanden
heerst honger, terwijl enkele hon
derden kilomeiers verderop sprake
is van een ruime voedselvoorziening.
Ook dit vraagstuk heeft volgens drs.
Udink te weinig belangstelling ge
had, evenals het doorzichtig maken
van de markt: men weet niet waar
men terecht kan met zijn potentiële
produktie.
Drs. Udink stelde nogmaals, dat
het van belang is de wereldhandel
zo in te richten, dat de ontwikke
lingslanden in de internationale han
del ruimte kunnen vinden om hun
exporten te vergroten en hun devie-
zeninkomsten uit te breiden.
De minister vindt het onjuist, in
dit verband te vragen ten nadele van
wie dit dan moet gebeuren. De we
reldmarkten nemen jaanijks met en
kele tientallen miljarden guldens in
omvang toe en het gaat er dus niet
om, bestaande marktruimte ter
beschikking te stellen van de minder-
ontwikkelde landen, maar om van
de additionele marktruimte die ieder
jaar ontstaat, een zeker deel aan
de ontwikkelingslanden ten goede te
doen komen. Dat is volgens de minis
ter niet te veel gevraagd.
Over de wereldhandelsconferentie
in New Delhi zei hij, dat het jam
mer is dat men het niet eens is
geworden over de wijze van het toe
kennen van preferentiële tarieven
voor goederen uit de ontwikkelings
landen, maar dat de algemene waar
dering voor de gedachte van prefe-
rentiëring als zodanig, toch een zeer
belangrijke stap vooruit ls
Hij meent dat er naar moet wor
den gestreefd, in de loop van 1969
tot concrete onderhandelingen te ko
men over de invoering van een pre
ferentieel systeem.
(Van onze redactie binnenland)
SCHIPHOL De „Jumbo" vormt
het gesprek van de dag in lucht
vaartkringen. De planners van de
K-L.M. hebben zich ook al voorbe
reid op de komst van de luchtreu
zen, zoals de Boeing 747, waarvan
de K.L.M. er drie heeft besteld. De
ze Boeing is vijf meter langer dan
de DC-8, de spanwijdte is 16
meter groter, het gewicht het dub
bele van de 143 ton van de DC-8.
Het revolutionaire van het vliegtuig
schuilt echter vooral in de capaci
teit: de Boeing 747 kan 400 tot 500
passagiers vervoeren.
Schiphol is al voorbereid op de
komst van de luchtreus. De lan
dingsbanen zijn sterk en lang genoeg.
De Boeing zal kunnen „parkeren"
aan pieren, waar tot nu toe twee
kleinere passagiersvliegtuigen af
meerden. Voor het in- en uitstappen
zullen twee bruggen nodig zijn. Zelfs
een derde brug is mogelijk. De moei
lijkheden zijn louter van organisa
torische aard: het opvangen van
400-500 passagiers tegelijk, en het
verwerken van een dito bagagevloed.
De gemiddelde bagage van één pas
sagier is 1,7 koffer: op 400 passa
giers dus 680 koffers. Er bestaat een
nog niet uitgewerkt plan de bagage
te verladen in zestien laadkisten, en
voor de verwerking van de koffers
bepaalde kleuren te gebruiken. Als de
stromen passagiers moeilijkheden op
leveren, denkt men aan gekleurde
kaarten, om de stroom in groepjes
naar kleur op te delen. Het stations
gebouw van Schiphol is berekend op
een uitbreiding met veertig procent.
Ook de bagage-afdeling is voor uit
breiding vatbaar. De internationale
burgerluchtvaartorganisatie I.C.A-O.,
gaat binnenkort een speciale zitting
wijden aan de vraagstukken, die
verband houden met de entree van de
„Jumbo's".
OP DE FOTO
De Boeing 747 (waarvan de K.
L.M. er drie besteld heeft en
die 400-500 passagiers kan ver
voeren) naast de Boeing 707 (die
slechts 190 passagiers kan ver
voeren.
UTRECHT (ANP) In het kader
van de algemene gezichtsverandering
van de Nederlandse Spoorwegen
onder meer nieuwe emblemen en
nieuwe kleuren zal op 26 mei het
nieuwe uniform van de treinconduc
teurs voor het eerst worden getoond
op de lijn Utrecht-Leiden. Het uni
form zal waarschijnlijk bestaan uit
een tweekleurencombinatie en zal
voorlopig alleen op de acht gele trei
nen tussen Utrecht en Leiden v.v.
worden gedragen.
(ADVERTENTIE)
Internationaal centrum
voor transport, expeditie, douane en opslag
BERGEN OP ZOOM. 1 april Sla
1221, witlof 36—103, rodekool 8—12,
wittekool 1820, gelekool 3437, uien
820, prei 3866, bosselderij 1523, an
dijvie 126—139, raapstelen 19—22, rabar-
bar 6287, Golden Delicious 3258,
Winston 3167, radijs 1732, spinazie
80—103. tomaten 2939 p ons, aardbei
118—208 p doosje.
BREDA, 1 april Andijvie 70-95,
dubbele bonen 700, komkommers 29-58,
rodekool 18-24. prei A- 60-70 A2 40-55,
raapstelen 10-15, rabarber 100-120, ra
dijzen 25-32, selderij bos 15-20, knol
selderij A 20-30, sla 18-24 kg 22-25, sla
12-17 kg 19-23, spinazie 50-72, peterselie
bos 15-20, witlof Al 90-100 A2 70-85 B2
65-75.
GOES, 1 april. Bloemkool 5175,
afw 44 kropsla 1923, II 1520, knol
selderij m groen 56.5 p st; radijs 22
23 p bos; prei 4571, witlof 6080. afw
1930, aardappelen 56.5, uien 815,
spinazie 70—87, andijve 54—99 p kg.
INVENTARISATIE
CONSUMPTIE-, POOTAARDAPPELEN
De aanwezige voorraad consumptie- en
pootaardappelen bij telers en handela
ren bedroeg per 15 maart 1968: (tussen
haakjes de voorraad per 17 maart 1967)
Schouwen-Duiveland 27.435 ton (7.8.11
ton), Tholen en St. Philipsland 20.045
ton (6.821 ton), Noord-Beveland 19.971
ton (9.016 ton). Oost Zuid-Beveland
18.540 ton (6.507 ton). West Zuid-Beve
land 24.902 ton (8.167 ton), Walcheren
13.247 ton (3.232 ton). Oost Zeeuwsch-
Vlaanderen 44.827 ton (10.853 ton), West
Zeeuwsch-Vlaanderen 19.670 ton (8.230
ton). Totaal Zeeland 188.637 ton
(60.637 ton).
MIDDELBURG 29 maart Golden
Delicious: 80 43 75 40; 70 38 65 32-34;
111-grof 27-33; Winston 65 46-48 60 38-40
HI grof 30. Jonathan: 75 30; 70 23-30;
65 16-33 60 15-24 Winston; 80 61; 75 68;
70 50-51. Tomaten 318; Aardappelen:
Bintje bonken 9; grote 10; Furore grote
7-9. Groenten: Sla 16 15-26; 12/16 11-16
10/12 11-14: Andijvie 43-81; Spinazie
58-83; Radijs rood 24-37; wit 22-26: Ra
barber 76-88; Witlof A 65-72; B 51-71;
afw. 29-61; stek 25-51; Prei 61-98; Uien
11-16: Knolselderie per stuk 3-17;
Bloemkool 6 p. kist 80; 8 p. kist 70-72;
AMSTERDAM (ANP) Beursplein 5 hééft gisteren de vaste stemming voor
de internationale waarden van de vorige week met kracht kunnen voortzetten.
Dit door vraag van het publiek alsmede van het buitenland waardoor de handel
in deze fondsen vrij ruim was. Philips opende drie gulden hoger op 134,20.
Unilever deed 126, tegen vrijdag als slotprijs 124,30, Kon. Olie ging met een
eetste vérhandeling op 16Ó, circa 2.30 omhoog. AKU verbeterde een gulden tot
75,40. Hoogovens werden een halve gulden hoger geadviseerd op 125. De vaste
tot zeer vaste tendentie was het gevolg van enkele gunstige factoren. De hoofd
schotel was echter de mededeling van president Johnson, dat hij orders heeft
gegeven de bombardementen op Noord-Vietnam onmiddellijk te staken. Verder
sloot Wall Street vrijdag vast, ook voor de Nederlandse fondsen. Ook het succes
van vrijdag en zaterdag in Stockholm, alwaar door de ministers van financiën
en de presidenten van centrale banken van enkele landen de situatie rond de
goudmarkt werd besproken, was gunstig voor de aandelenmarkt. In Londen
werd gisteren weer, na een oponthoud van veertien dagen, in goud gehandeld.
De prijs was er lager, terwijl de prijzen van de aandelen van de goudmijnen
er zeer flauw waren.
De handel in de scheepvaartsector was kalm. De stemming voor deze aandelen
was goed prijshoudend tot vast. Van de cultures lag HVA gevraagd in de markt
op 124Va (120 1/2). Dit als nawerking op het gepubliceerde onveranderde dividend
door HVA van 11 pet. De staatsfondsenmarkt gaf merendeels geringe koersver-
beteringen te zien, echter met weinig zaken.
De aandelen van de goudmijnen waren flauw tot zeer flauw.
Veenendaalsche
hppvn" ^fschachtfabriek voor-
én 7„W^w.e D- S- van Schuppen
wni'V van „Scheepjes-
hnD 1 overweegt de dividendbeta-
stiL hervatten vanwege de gun
PtLrf resultaten in 1967. De uitkom
Ier. vi~He kwartaal zul-
n beslissend zijn-
29/3
Actieve obligaties
Staatsleningen
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned
Nederl
Ned
Ned.
Ned.
1966-1 7%
1966-2 7%
1968-6
I960 6M%
1967-6^4
1967 6
L966 1
65 U 5%
64 ÖV4
Nederl. 1964 2 5^4
Need. 64 6
Ned. 58 4J4
Ned. 59 4V»
Nederl. I960 l 4J^
Ned. 60-2 4>/»
Nederl. 1963 4»/>
Nederl. 1964
Ned. '59
Nederl I960 4y4
Ned. 61 4y4
Nederl. 1963-1 4y4
Nederl. 1963-2 414
Nederl. 1961 4
Ned. 62 4
Ned 1953-3%
Ned. Stall 47 3l/$
Nederl. 1951 3Vi
Ned. 1953 1-2 3x/i
Ned. 1956 3>/,
Nederl. 1948 3%
Ned 50/1-2 3%
Ned. 54/1-2 3%
Ned. 55/1 3%
Ned. 55/2 3%
Nederland 37 3
Ned. Gr 0. 46 3
Ned. Doll. 47 3
Endlë 37a
103
103&
99H
97%
97fg
94%
93A
93%
90Vs
90A
87%
88%
85%
87
85%
84
95%
83 V4
82^
83
83%
81%
8oy4
71&
89%
83%
81%
72%
73%
75
74%
80%
83%
83
86V4
90%
1/4
103 y4
103 y4
97H
98^
94%
93 H
93
90A
90&
88*
88 y4
85%
871/4
85%
84 y4
95%
86A
83%
83%
82^
81%
80%b
7iy4
89«
83%
81%
72%
73%
74%
74%
80%
83%
86%
90H
29/3
1/4
Niet-actieve obligaties
Bank-, cred.- en verzekeringswez
AJ3.N. sp.D 65-70
B. N. Gem. 66 7
BNG 67 1-2 6%%
BNG67 1-2-3 6%%
B.N.Gem. 58 4%
B. N. ^4em 63 4'/,
B. N.G. r.sp 64
B. N.G. r.sp 65
B. N G r.sp 66-1
Exp. tin 6b 7
Exp. tin 58 5
Gr. ind. cb 66 7%
Gr. ind. c.b. 65 53/4
Nat. B M. Kr. 66
Ned. Ontw.b 66 t
Ned. Ontw.b. 64
Rijnl. Disc.b 64 6
Utr. Hyp.b 3%
idem 6
Utr. Hyp. B. 1
Idem f 2
113%
102%
100%
114
102%
100%
87 87
82% 82%
115% 115%b
110% 110%
111%
102%
100%
84b
100
101
94%
84%
100%
92%
111
102%
100%
84b
100%
84% b
100%
71%
70%
29/3
iucbtv. spoorw prt
KLM 15-jarig 0
KLM 20-jarig 4%
idem 1962 4%
Ned S. 5? 1-2 4%
Aikmaai 56 2[/2
Adam 1933 3
Id or. obi. '51 2^
Id 56-1 2V,
Id 56-2 2%
Id. 56-3 2U,
Idem 1959 2v,
Breda 54 2%
Dordrecbt 56 2'/»
Eindboven 54 2»/»
Enschede 54 2
s-Gravb 52-12%
idem 52-2 2'/»
rtotterd 52-1 2%
Idem 52-2 21/j
Idem 57 2!^
Utrecht 52 2»/»
^.-Holland 57 2%
Z.-HoLland 59 2'/,
Bank- en kredietwezen
B. Ned. Gem. 57 6
Id. 30 j. 58/59 4%
Id. 25 J. "59/1-3 4»/,
Id. 25 J. 60/3-5 4'/,
97%
855V4
87%
87A
97%
85%
87%
87ys
Actieve aandelen
Hahdel, Industrie.
Adam Bubber
HVA Milen ver.
A.K.U.
Deli Mtj t. cert
Hoogov Qjr.c.v.a
Philips Gem Be?
Unilever c.v.a
Kon. üout Org.
Dorische Petr
Dorische Petr. 7%
Kon. Petr
Petr-(oleum)
58 57%*
120y2 124%
74.405 76.20
82.60 84
124 126*
131.20 134.905
124.60 126.30
162 162.50
779V; 792%
779i/2 792%
157.80 160.40
Scheepvaart en Lucbtvaart
HAL
Java-China Pak
K.LJA. t. cert
K.N.S.M o.b
Stv. Mil Ned.,
Nievelt Goudr.
V Ommeren va
Rottere Lloyd
Scheep». Unie
76%*
171
178.50
105%
111%
125%
171
159
132%
76*
173
182
106
111%
124%
172% I
165b
134* I
Handel, industrie en diversen
A. Heyn w.o. '55 4
AKU J 1.000
Amstel brouw. 5
Blauwh 66 7%
Blauwh 67 6J/J
Blauwhoed 51/4
Blauwnoed 4%
Blijdenkt.-W. 63 b
Bredero v.g. 65 6
Bred. v.b. 66 7%
Bred. v.b. 6
Brit. Petr 66 7%
Brit. Petr 65 b
Bijenkort beh. 6
Co-op Ned aob 7
Co-op Ned r.sp.
Hoogovens 66 6«/»
K Zout-K 65 b
M. N Bak 46 3%
Nat. Gr öez 65 5
N. Gasunie 66 7%
N. Gasunie 66 6%
Ned. Gasunie 5%
NyniB 4
Overz, Gas 5%
Philips dlr '51 4
Idem 1948 314
Idem dir. 49 3l<$
Pegem 1-2 51 6
PEGEM 58 5V5
PEGEM 58 b
idem 1-3 '52 4%
Pegue i-2 1957 b
Rott.-Rijn 5%
RoU.-Rtm 4S/4
Schiphol b
Schotten-H 65 5%
Schoiten-H 5%
Scholten-B 4%
Scholten-H 4J4
Unilever 6
Ver Glas 6
Ver Machd 58 5
Ver Maeh.i 82 5
Werkspoor 3%
WUt, F .-Br. 3>/i
88%
88%
93
92%
102
102
9ö%
96%
87%
87%
88%
88%
75x
75x
86b
86
102
101%
87%
101%
95
94%
97x
96% x
104
104
99%
99
95%
95%
94%
94%b
101%
102%
98
QH1U
98%
if O VB
58%
56%
96
95%
77%
92 V*
92%
94
94Vab
96%
96
92b
92
88X
88x
93 %b
93 %b
97%
97%
94%
94%
88%
93%
93%
90 %b
94b
94b
93%
93%
93b
93%b
94^
94^
85
84%
89
88
88%
96
88%
91
91b
94%
90%
95i7a
89%
73%
79
76
89%
87
76%
72%
70%
70%
71%
85
90%
86%
84%
101
84%
84%
Converteerbare obligaties
Amstelbrouv 5% 108%
127%
94 %b
86%
131%
87 y«
102
88V2X S8
Amst Ballast 4%
Bergh pap t 4h
Berkej patent 5
Drie Hoefijzers b
^eiaer Zn. v. 4%
Grass K.mX 5%
datema 5% 104 %b
Havenwerken 43/4 78%
Hoek s m./a 6%
lnodheem
Lndola 6% -
inventum .1
Koudije 4%
M. N Bak 6b 6%
Meteoor bet. 5%
Mulder-Vog. 5%
N. Melk Unie 53/4
v. Ommeren 5%
Pteters. auto 6%
Pont Houth
Ruhaak en Co.
Schollen Bon 4%
Schuitema 4%
Stokvis en Zn 4%
rtaom.-D* ver 4%
Tilburg water 6%
Vihamij 6
Wilt. F.-Br, 5%
Wyers
1/4
94%
90%
95A
89%
74}«
9U/2
87
76%
73%
70%
70%
72%
85%
84ft
84
101%
93 A
85%
87%
130%
87
89%
105b
78%
102V2
84%
84
109%
84b
104%
155
98%
84%
109x
84 %b
104b
155b
5% 89% 89%
86b
108
105
92 y„
91x
96%
104
109b
88%
105%
92
89
97
104%
Niet-actieve aandelen
Banken
Aig. Bank Ned.
AMEV NA. eert
AMBO Bank
Cultuurbank
Delta verz eert
Eerste N.VJtl
Gron lnd.-Cr. B
Boll. Bank Unie
Kasassociatie
Nat inv. B.
Nat. Ned. cert.
Ned Crediet B
Ned Mid .st. B.
Ned Overzee B
R.V.S cert. d.
Slavenburg'» B.
Zeven pr. asa. ml)
235
238%
710
730
47.5C
48.40
62
61%
29U
289
351
358
143
144
116%
116
86%
708
720
172
171
86
36.60
160
160
568
565
172%
174%
Alb Heyn
Alg Hmij Onr G
Amstei br
A'dam Balasi Mij
A'dam Droog Mn
A'dam Rijtuig Mi.)
ANIEM nat bez
Beeren tncotfabi
Beers en Zn
Begemann
Bensdorp intern
Bergh Jurg. 125
Bergh Jurg f 25V
Bergoss
Berkei's Patent
Bhjdenst Will
Bols Lucas
Borsumn Wehry
Braai Bouwstof!
Braatmach R'dam
Breda mach .fa bi
Bredero vastgoea
Bredero Ver.bed 1
Buhrmann Tettei
Bijenkorf beheei
Caivé
Calve cum prei
Carps Garenfabr
Centr Suiker Mn
Crane Nederland
Cur. Handel Mij
Daalderop
Dagra
Dess taputenfabi
Dikkers en Co.
One Hoefijzers
D.R.U
Duyvis Jz,
Edy emaille
Emba
Erdai Mij
Excelsior
Figee mach.fabr
Fokker
Ford
Gazelle rljw.fabr
Gelder-Papier
Gelden Tielens
Gero fa or Cert
Geveke en Co
Gist en Brocades
Grasso mach.fabr
Grinten v.d.
Gruyter zn
tiagemeijer Co
Haiberg mJabr
Ha tern a N.V.
Havenwerken
Hemek beL beh
Heinek Bierb
Hero-conn.
Hoek'e mach Ja bi
Holl Kattenburg
HOU Beton Mt).
Holl. Const, gr
Holl. Melksuiker
Homburg
Hoogenbosch gch
Hoolmeyer Zn
Indoheem
I.H.C. Bolland
tng. Bur. Bouwn
Industrleële nfi).
Internatio
4-9/3
1/4
29/3
1/4
diversen
Inventum
135
135 b
Jongeneel houth
247
247
333
1320
1319
Kemo
340
120 x
116
Kempen Begeer
98
391%
391
Key houthandel
178
178
557%
561%
Key en Kramer
524
523
92%
92%
Kledwglna Smits
107
106%
128
127%
Kiene Sulkerw
161
162
65%
67
Kon fabr vh Alex
47
13%
13%
Kon Papierfabr
156
153%
245 x
KJN rex Unie
46%
45
128
128
Korenschoof
143
142
262
260
Koudys voed
91
90%
208
208
Krasnapolsky
54.50
55
83
82%
Kon Ver Tapijt
216
220
367
367 b
Kwatta choc
143%
140
137
142
Leeuw PapieT
288 X
65
65
Leldse Wolsp.
260 x
181
181
Llndeteves
118
120
95%
95%
Lips eD Gispen
121%
124
328 x
Lijm en gelantlne
131
130%
Macintosh
505 b
508
348
353
MeeJ Ned Bafck
294
297
139
140%
Mees bouwmat B
104
103%
409
405%
Meteoor Beton
114
112%
465
480
Misset U1tg Mtt
247
257
639%
643
Mo sa
257
845
850
Mulder's fabr.
108%
110
142
145
Muider-Vogem
258
255 x
170
174
Muller en Co.
279
282
409
410
Muller en co
83
84%
71%
70 b
M;1nbouwk werk
393
382
156%
158
Naarden Cta.fabr
540
555 b
138
140
Nedap 137% d
137%
Ned Dagbl. Unie
165
175
285
287
Ned. Dok M«.
79%
79%
102%
101
N. exp Pap fabr
74%
76
115.80
115
Ned. KabeHabr
286
288%
151
357%
Ned Melkunie
280
280 b
353
287
Ned Scheepsb MIJ
75%
77
287%
76%
Nelle wed. v
72
97%
Ned. Springstof
360
162
96
530
Ne tam
143
143%
65%
Norit
180 b
63
132%
Nutricla
499
495
131%
415 b
Niivérdal Céte
80
78%
404
865 b
Oranjeboom
860 b
161
Overzeese Gas
97
99
160%
110%
Pakh hold. cert.
92.50
95 b
110%
449
Paiemb. Ind Ml)
61
59
445
Pal the
56
57
514
Philips 6% compr
130.50
134.20
516
739
PleterseD auto's
119%
118%
730
138
183
185
rteesrnk en Co
162
184.50
147 x
Relneveld Mach
115
115
Rlva
229
221%
102
102
Ruhaak en Co
155
155%
82
81
tfim-Schelde
191
196
209
209
Schev. expi. Mt)
24
24
99
98%
Schev expl 1966
23.50
23.90
615
624
Schok beton
181%
190
629%
634
Scholten KartoD
225
186
186
Scholten Honig
73.5Ü
74
Simon de Wit
443 b
445
62%
54
Simon's emb tabr
91%
91%
407
405
Smit Ntlmegen
130%
131
84.50
84
Stokvis Zn
89%
90
284
281
Stoomsp Twen the
49
49
202
201%
Swaay van
305
245
240
Synres Chero
141
78 VJ
79
Tabak PhtL c.v
94%
94%
30.60
31.80
Tech- Unie
263
258
160
159%
Texoprint
160
160
Texoprtnt 5% pr
106
105%
166
169
f horo- Dr verblif a
105
103
310
312
ThomseD v oedr.
129
128
373
375
Tw. Overz. Hand.
94
29/3
1/4
Unliever
107%
107%
Idem 6%
94%
94%
Idem 4%
62%
62%
Utermohleö
240
240 x
Utr, aslaitfabr
253
259%
Varossleau
173
172
Veen end Stm.sp
180%
Ver. Glasfabr. n.b
109%
107%
Ver. b.ond Schev
41
42
Ver. Mach .fabr.
157
160
Ver NL uitg.bedr
145.50
Ver. Touwfabr.
147%
147
Vette wmkei
255
253
Vezelverwerking
40
72
Vihamy
126
127
Vredensteln tub.
155
60
15S
Vulcaansoord
61
Wereldhaven
484
480
Wemlnk's Beton
132%
134
Wessanen
88.50
88.80
WIJt Feyen.-Br.
162
163
Wyers Ind H
343
344
daalberg
50%
50
Zeeuwse Coniect
120
120
Mijnbouw en petroleum
Alg. Expi. Mt).
33
33
BiLUton le rubr.
828%
830
BlUiton 2e rubr
152.7(1
153.70
Moerara Enlrt)
1980 b
ld eert opr i/lü
3200
3280
ld. I wlnstbew
3600
3575
ld. 4 wlnstbew
3600
Oost-Borneo Mt)
185 b
185 b
Scheepvaart
Furness
545
547
Oostzee
113
111%
Participaüe-bewUyen
Aig Fonds bezit
1054
1065
Converto 1-lpb
1000
1002
HBBbeJdepi.l-2pb
770
775
interbonds l pb
638
638
Intergas
414
416
Beleggingsfondsen
A'dam.bel.my t
128
129
Dutch Int,
147.50
150
In terunie 00
189.50 32.50 d
Netc f 6ü
89
90
Robeco 150
219.90
222
Rollnco
87.50
189
ünltas 150
435
445
Utllico
112
112.50
Ver oez. 1894 00
102
103.20
Europar 1-10 pb
535
540
Buitenlandse fondsen
Union mlnlere 1
1235
1220
Dollarfondsen
Anaconda
43%
43%
28%
Bethlehem Steel
28
General Electric
86%
89%
76%
General Motors
73
Prol. and Gamble
85%
87
Republic Steel
39%
40 d
62%
Shell OU
60%
US Steel io eert
37%
38ya
m. gedaaA en bieden
X - laten
g - gedaan en (aten
b bieden
e ex claim
d ex dividend
10 p. kist 42; Veldsla 87-90; Breekpeen
19; Komkommers groen 61 53-56; 51 49-
61; 41 42-46; 36 35-41; 31 25-34; krom 53;
Rodekool 8-25; Sav.kool 38-56; Natuur-
spinazie 81-88; Snij selderie per boe 9-31;
Peterselie 96-129; Raapstelen per bos
4-8: Snijselderie per kistje 184-197;
Spruiten 47-93; Sterrekers per doos
23-31,
ZWIJNDRECHT, 1 april Amidflvle
113-120, spinazie 38-65, veldsla 83-118,
witlof Al 109-110 A2 86-102 B2 66-83,
rabarber 115, stoofsla 80-99, sla Al 21-28
Cl 13-18, komk. 75+ 71-73 60+ 57-60
50+ 46-49 40+ 42-44 35+ 36-30 30
31-33, krom 63-67, grof stek 35-37, sel
derij 7-14, peterselie 19-28, radijs 38-46,
sterteers 26.
LEIDEN (ANP) De raad van
bestuur van de Verenigde Neder
landse Uitgeversbedrijven n.v. (V.N.
U.) te Aerdenhout en de directie
van de Nederlandsche Rotogravure
Maatschappij n.v. te Leiden delen
mee dat zij tot overeenstemming
zijn gekomen inzake een nauwe on
derlinge samenwerking. Over over
name NR.M.-aandelen door V.N.U.
is een overeenkomst bereikt.
Sinds enige tijd was de directie
van de Nederlandsche Rotogravure
Maatschappij van de noodzaak tot
samenwerking overtuigd om de tech
nische ontwikkelingen in de grafische
industrie gezamenlijk tegemoet te
treden.
UTRECHT (ANP) De vlce-
voorzitter van de stichting ROKA,
de internationale levensmiddelen-
beurs, de heer J. de Meer, zei gis
termorgen bij de opening dat ra
tionalisatie en efficiency nog ver
hoogd zouden kunnen worden, als
nauwe samenwerking wordt gezocht
tussen beurzen, die ais gevolg Van
de parallelisatie en het steeds meer
algemeen toepassing vinden van
distributietechnieken als bijvoor
beeld de zelfbediening, voor een be
langrijk deel van betekenis zijn voor
dezelfde groepen exposanten en be
zoekers.
Hij noemde verdergaande concen
tratie een gebiedende eis. Die con
centratie zal gestalte kunnen krijgen
in de vorm van een -volledige sa
mensmelting of in het gelijktijdig
houden van verwante manifestaties.
Hoofdzaak is, aldus de heer De
Meer, dat een modern beurswezen
ook op het gebied van voedings_ en
genotmiddelen, aangepaste diensten
zal kunnen verlenen aan de nieuwe
distributievormen.
UTRECHT (ANP) De bij het
NVV aangesloten Nederlandse Bond
van vervoerspersoneel (NBV) meent
dat er in Nederland geen behoefte
bestaat aan een tweede Europoort,
die zou kunnen ontstaan wanneer
men in allerlei kleinere havent de
accommodatie zou verbeteren.
De NBV keert zich niet tegen dui
delijke streekhavens als Delfzijl, Har-
lingen en. In het gebied aan die Wes-
terschelde, maar outillageverbeterlng
tussen Rijnmond en Llmond acht de
NBV verspilling ten koste van de
gemeenschap.
De NBV reageert hiermee op uitla
tingen van mr. W. C. A. Riem Vis,
directeur van het Haagse haven- en
marktwezen, die pleit voor verbete
ring van de Scheveningse haven
monden. De NBV meent dat Scheve-
riingen moet blijven wat het is „na
melijk een typische vissershaven en
een badplaats van betekenis".
N.V. BETONFABRIEK De Meteoor
zal op 30 mei aan de aandeelhou
ders voorstellen het dividend voor
1967 vast te stellen op 8 procent
(onv.).
N.V. HANDELSVUREENIGING vh
Reiss en Co. zal op 14 juni aan de
aandeelhoudersvergadering voor
stellen het dividend over het boek
jaar 1967 te bepalen op 10 pet.
,jD,PJ?A.AG,<ANPi - Konstanz 323
(+3), Rheinfelden 283 (+7), Straats
burg 318 (+6), Plittersdorf 470 (+5)
Maxau 517 (-—2), Plochingen 169 (—6)'
,'+9), Steinbach 220
(—5). MWnz 368 (+2). Btogen 268 (—1)
Kaub 303 (-4) Trier 356 Koblenz
319 (—9), Keulen 319 (—6), Rithrort
mS .Lo,ï:th 11M 6), Nijmegen
927 <-«>. Arnhem 918 (—7), Ëefde EFs-
Deventer 358 (—10),
MOnsin 5460 (+2). Borgharen 3987 (—8)
Belfelci 1154 56), Grave beneden de
sluis 494 (—19).