Kerk Stekene slachtoffer van vroegere verbouwingswoede
Met regendruppels
schieten
op vliegtuigen
Dagblad
.V
Toesegg
na saai
B.V.D.
ZO G
BIJ 9
NIXON LIGr
VOOR OP
JOHNSON
Bl
NA ZEVEN EEUWEN TERUGGEBRACHT IN DE OORSPRONKELIJKE STIJL
J. L. M. Muris
80.000
I
Laat Girodienst
voor cliënten
opdraaien
dagelifks
in
meer
dan
1~
„V uilnisbakken jochies"
schrik van juweliers
DETAILLISTEN:
Geen advies van
landbouwschap
geen spreekuur
Sterk en snel,
de brommer van autoklasse
GEZINNEN
Van de1500 Peugeot/Magneet-dealers vindt u de onderstaande dichtbij:
RECTIFICATIE
AFwezig
Gallup-enquête
Engeland bereid
tot meer sancties
tegen Rhodesië
PIANO PER
CENTIMETER
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 28 MAART 1968
(Van een onzer redacteuren)
STEKENE (B.) Beweerd wordt wel eens, dat de abdij in Stekene,
een plaatsje vlak onder de Belgische grens op enkele kilometers van
de Oost-Zeeuwsch-Vlaamse dorpen Heikant en Koewacht, gelijktijdig
gebouwd zou zijn met de parochiekerk. Betrouwbare bronnen ver
melden, dat er in 1200 reeds een pastoor was. In de annalen wordt hij
kortweg genoemd Jan, priester te Stekene. Met de bouw van de
abdij begon men pas in 1199. Uit deze gegevens mag daarom geconclu
deerd worden, dat de parochiekerk niet gebouwd is door de abdij van
Baudelo. In deze overtuiging worden wij nog gesterkt, omdat paus
Innocentius IV in een bul de gelovigen van Stekene heeft gevraagd
een bijdrage te geven voor de financiering van deze abdij, omdat de
abt te weinig geld bezat. De parochiekerk zou gebouwd zijn in het
begin van de dertiende eeuw.
Als men thans het bouwwerk op
tie markt van Stekene bekijkt, dan
zou men niet durven vermoeden dat
de kerk in de loop van de eeuwe
prooi is geweest van een soms zie
kelijke verbouwingswoede, die pas
rond 189. ophield Sinds die tijd was
men algemeen van oordeel, dat het
schande was een dergelijk kunstwerk
zo slordig te bewerken en dat men
er eindelijk maar eens prat op moest
gaan -p zo'n fraaie kerk. Vanaf de
ze tijd werden geen plannen meer
gemaakt wijzigingen in de construc
tie aan te brengen. Het moet een
opluchting zijn voor hen, die oog
hebben voor antieke architectuur.
De kerk, die doorspronkelijk in de
z.g. spitsbogen- of ogivale stijl werd
opgetrokken, werd in drie beuken
verdeeld. De ramen in deze beuken
waren breed en laag. De vorm leek
zo weinig op een spitsboog, dat ze
Homaans aandeden. De drempels in
deze ramen waren gemaakt van
witte hardsteen. Het licht in de mid-
denbeuk werd binnengebracht door
10 langwerpige bovenramen. Tien ty
pische gotische pilaren ondersteunden
de prachtige spitsbogen van de mid-
denbeuk. In het buitenwerk werd
eveneens witte steen gebruikt. Het
lijstwerk van de bovenramen daar
entegen bestond uit baksteen. Het
koor liep uit op een platte muur met
drie smalle ramen. Pastoor Jan be
sloot de kerk driedubbel te vergro
ten. Aangebouwd werden twee zijka
pellen, die van de parochiekerk een
kruiskerk maakten. Het koor werd
aanzienlijk teruggeplaatst; twee zij
koren werden nog bijgebouwd, die
1,40 meter breder waren dan de ou
de zijbeuken.
De kerk werd nu in totaal 42,30
meter lang en bood ruimte aan
ongeveer 2.500 mensen. Ruim dui
zend plaatsen meer dan bij de oor
spronkelijke bouw. Na een jaar ver
bouwen werd het vernieuwde kerk
gebouw opengesteld in 1549.
FRIEDRICHSHAFEN (DaD) De piloten van supersonische straaljagers
bij de meeste luchtmachten van de westelijke landen, hebben sinds enige tijd
opdracht gekregen niet met supersonische snelheden door regengebieden
te vliegen. Deze order berust op onderzoekingen, die door Duitse weten
schappelijke werkers en ingenieurs van het vliegtechnische bedrijf „Dornier
System" in Friedrichshafen aan het Bodenmeer gedaan werden. Hun onder
zoekingen hebben uitgewezen, dat regendruppels bij hoge snelheid als pro-
ejctielen werken en de metalen huid van de vleugels letterlijk kunnen door
boren. Men noemt dit verschijnsel „regen-erosie".
Die geweldige kracht van de regen
druppels? De Dorniergeleerden stuitten
er toevallig op. Het begon toen voor
een lakfabriek de meest houdbare verf
voor vliegtuigen gevonden moest wor
den. Dat gebeurde door stukjes licht
metaal op een kleine propeller te plak
ten en deze in een stalen trommel te
laten roteren. Daarna liet men de pro
peller bi een snelheid van 2,1 maal
het geluid gedurende drie seconden
door een naalddunne waterstraal lo
pen. Het resultaat: in het lichtmetaal
zaten millimeter diepe putten, na lang
duriger looptijden was het metaal ge
woon uit elkaar geslagen.
Ee geleerden in Friedrichshafen
kunnen in hun laboratoriums alle tij
dens de vlucht voorkomende weersom
standigheden simuleren. Hun rotorin-
richting is zelfs de snelste ter wereld.
Vandaar dat de Dornierfabrie,T al tal
rijke researchopdrachten voor super
sonische vliegtuigen uit het buitenland
kreeg, o.a. uit Frankrijk, Engeland en
Amerika.
Onderzoekingen over de regenerosie
worden zeer interessant, als de ver
keersvliegtuigen straks ook met su
personische snelheden vliegen. Hoewei
deze vliegtuigen waarschijnlijk weinig
met regenzones te maken zullen
krijgen, daar zij op grote hoogten bo
ven de wolken vliegen, moet men toch
op dit probleem voorbereid zijn. De
Duitse geleerden zijn ervan overtuigd
dat zij tot dan een nog stekere vlieg
tuighuid van nieuwe metaallegeringen
of kunststof gevonden hebben.
Regen-erosie bestaat echter ook bij
stoomturbines. In de turbines treden
bij hoge draaisnelheden in de eerst
met druppels bezwangerde atmosfeer
soortgelijke belastingen op als bij een
vlucht door regen met supersonische
snelheid.
Daardoor worden de schoepen van
de turbines zo aangetast, dat ze om
de paar maanden moeten worden uit
gewisseld. Dat is een kostbare geschie
denis, als men denkt aan de materi
aalkosten en het stroomverlios tijdens
de reparatie. Ir opdracht van de Duit
se regering zoeken de Dorniergeleer
den thans naar een bestendiger materi
aal.
Soortgelijk onderzoekingswerk
wordt met het zogenaamde ..lichtgas
kanon" gedaan, die door mensen van
Dornier zelf „in elkaar geknutseld"
werd en met een snelheid van vijf-
AMSTERDAM (A.N.P.) Je pakt
een vuilnisbak van de straat, drukt
hem tegen de etalageruit van een ju
welier en het goud en de sieraden
liggen voor het grijpen. Dit is de me
thode, die twee Amsterdamse jon
gens regelmatig toepasten tijdens hun
rooftochten door de hoofdstad en en
kele andere plaatsen in de omge
ving. Zij kregen dan ook in hun
vriendenkring niet voor niets de
naam van „vuilnisbakkenjochies".
De meest spectaculaire inbraak
pleegden de „vuilnisbakkenjochies"
in de nacht van 27 op 28 november
vorig jaar, toen K. ontdekte dat een
juwelier in de Kalverstraat had ver
geten het veiligheidshek voor de eta
lage neer te laten. Zij maakten voor
17.000 buiten.
Tegen S. (die een strafblad heeft!
werd 15 maanden geëist door de of
ficier van justitie van de Amster
damse rechtbank. Voor het vervoer
van de buit had het tweetal de 23-
jarige los arbeider R. T. gecharterd,
die gistermorgen wegens heling te
rechtstond, evenals de 18-jarige H. B.
O., die zich met de verkoop had be
last. De eis tegen hen was resp. 8 en
9 maanden. Uitspraak 10 april.
maal het geluid kan schieten. Gescho
ten wordt er met zeer iijne stofdeel
tjes, die bij deze snelheid echter zon
der meei in staat zijn, kraters in me
talen platen te slaan. Binnenkort wil
het Max Planek-Instituut voor kern
fysica in Heidelberg een door Dornier
gebouwd micrometeorietenveservoir
van Kiruna in Zweden uit de ruimte
in schieten. Het vergulde reservoir
keert met „ruimtestof" gevuld terug.
Dit ruimtemateriaal zal in verschil
lende instituten nauwkeurig worden
onderzocht, om een antwooru op de
vraag te vinden, of er misschien er-
genr werelden zijn, die uit een ander
materiaal bestaan dan de aarde en de
aardatmosfeer- In de Dornier-Laborato-
riums kan dan aan de hand van de
kratermslagen op het reservoir ver
geleken met de eigen schietproeven
vastgesteld worden, hoe hoog de snel
heid van de ruimtedeeltjes was!
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Het hoofdbedrijf
schap detailhandel zal in een brief
aan de minister van Verkeer en Wa
terstaat zijn ongerustheid uitspreken
over de blauwe girokaarten. De
detaillisten menen, dat het onbillijk
is, dat de ondernemers voor de scha
de opdraaien als de girokaarten on
gedekt zijn.
In een openbare vergadering heeft
het hoofdbedrijfschap beraadslaagd
over de inhoud van de brief. Een
ontwerpbrief kon geen genade vin
den in de ogen der aanwezigen, om
dat daarin teveel concessies werden
gedaan aan de girodienst. Men was
algemeen van mening, dat de giro
dienst zelf volledig aansprakelijk
moet zijn ais giro-cliënten ongedekte
cheques als betaalmiddel aanbieden.
De detailhandel zal er op aandrin
gen, dat de blauwe girokaarten niet
worden gediscrimineerd ten opzichte
van de bankcheques, die wel voor
de volle honderd procent worden ge
garandeerd.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Het beraad in het
landbouwschap is mislukt. Daarom
zullen de drie bonden van werkne
mers in de agrarische sector spoedig
onderhandelingen aanknopen met de
provinciale landbouwmaatschappijen
zonder een advies van het schap.
De vakbonden vragen een loons
verhoging van 18 cent per uur en
een werktijdverkorting van 39 uur
voor de veehouderij en 26 uur voor
de landbouw. De werkgevers wilden
slechts akkoord gaan met een loons
verhoging van 12,5 procent. Zij wen
sen geen werktijdverkorting voor de
landbouw.
Toen in 1592 een grote brand het
centrum van het dorp verwoestte,
bleef ook de kerk niet gespaard. Voor
de herstellingswerken, zo lezen wij
in de annalen, moest de pastoor on
geveer 14.592 Brabantse guldens bij
eenbrengen.
De vijf koren werden afgesloten
door hekken. In 1613 werd een
nieuw altaar ingewijd door mgr. Van
der Burch, bisschop van Gent. De
bouwvallige toren werd in 1612 on
derhanden genomen. In het jaar daar
op werd het hele kerkgebouw voor
zien van nieuwe, eiken balken. Men
ging door met verfraaiingen aan te
brengen, niet te stuiten. Frans de
Wreedde maakte in 1642, om maar
een voorbeeld te noemen, een nieuw
hoofdaltaar. Verschillende schilderij
en werden aangekocht.
Tot de zeventiende eeuw weliswaar
werd de oorspronkelijke bouwstijl
nog gehandhaafd.
Vanaf die tijd begonnen de Ste-
kense notabelen zich met de her
stellingswerken te bemoeien. Zij cre-
eerden een soort eigen stijl, die zij
konden handhaven tot 1835.
Zo werden o.a. de bovenramen aan
de linkerzijde als nutteloos beschouw
toen de noorderzijbeuk van de bene
denkerk een nieuw dak kreeg. Daar
om werden ze domweg dichtgemet
seld. De zijbeuk aan de kant van de
markt werd in 1686 geheel afgebro
ken. Een nieuwe, veel hogere, beuk
werd gebouwd en dt bovenramen
aan deze kant verdwenen eveneens.
Met de bouw van de sacristie werd
begonnen na een geldelijke overeen
komst met de abt van Baudelo, de
bisschop en het kapittel van Doornik.
weggehaald en vervangen door ijze
ren kruisramen. De gemeenteraad
van Stekene kon er niet genoeg van
krijgen nog meer nieuwigheidjes te
verzinnen. Als klap op de vuurpijl
werd de hele kerk in 1771 aan de bui
tenkant bezet en werden er rode ste
nen op geschilderd.
In 1804 werd de kern van de
schoonheid uitgesneden, toen de ar
duinen kolommen met mortel wer
den bestreken en de krullen en bla
deren werden weggekapt. Erger kon
welhaast niet meer, toen in 1828 de
ramen van de twee zijkoren werden
dichtgemetseld.
In de hete herstel- en verfraai
ingswoede ging men zover, dat de
drie grote ramen in de voorgevel
werden vervangen door één groot
raam. De koren en de kruisbeuk werd
Die van het middenkoor ondergin
gen enkele jaren later hetzelfde lot.
De spitsbogen moesten worden afge
rond. Boven het hoofdkoor werd een
bolvormig plafond aangebracht, dat
Woede bestrooid werd met allerlei smake
loze versierselen. Hiermee was de
oorspronkelijke, prachtige stijl volle
dig uitgewist. Na enige tijd kwamen
de dappere architecten tot de conclu
sie, dat het hoofdkoor te donker was
geworden.
Klakkeloos werden nieuwe ramen
in de zijmuren gekapt. Er kwam in.
tussen een derde en vierde hoofdal.
taar. Op het eind van de negentien,
de eeuw was de kerk op de tneq,
te plaatsen zo bouwvallig geworden'
dat de toenmalige pastoor Paquay
opdracht gaf het gebouw te vergro.
ten en te vernieuwen. Het werk wen)
opgedragen aan Julius Goethals uit
Aalst.
De oorspronkelijke stijl en klem
werd zoveel mogelijk teruggebracht
De gesloten ramen werden open.
gekapt en de afgeronde bogen wet.
den weer spits gemaakt.
Ook het uiterlijk werd weer in j(
oude staat gebracht. Aan de zuid.
kant werd een achthoekig torent;?
aangebracht. Aan de noordzijde werd
een vijfhoekige doopkapel gebouwd
Twee vooruitspringende voorportalej
en een nieuwe ruime sacristie maft.
ten het bouwwerk compleet. Stekene
kwam na deze bewogen historie
weer in het bezit van een fraai nu.
nument, dat door elke voorbijgang®
graag wordt bekeken.
De kerk van Stekene, zoals die er nu uitziet.
Directie en personeel van de N.V. Waterleiding
maatschappij „Midden-Zeeland" vervullen hier
mede de droeve plicht u kennis te geven van
het overlijden van hun chef personeelszaken,
de heer
J. C. DEN BROEDER
In hem verliezen wij een toegewijde medewer
ker, die vooral voor de behartiging van de be
langen van het personel tijdens de fusie van
de bedrijven onze blijvende dankbaarheid heeft
verworven.
Ir. T. Verheul
Goes, 27 maart 1968
DANKBETUIGING
Voor de vele blijken van
belangstelling die wij
mochten ontvangen bij ons
40-jarig huwelijksfeest, be
tuigen wij onze hartelijke
dank aan familie, vrienden
en kennissen.
P Mortier-de Backer.
St.-Jansteen, St.-Janstr. 1.
ZENUWARTS
OP DONDERDAG
28 MAART
in het ziekenhuis te Hulst.
Familieberichten
(uit andere bladen)
Geboren:
Cathalijne-Micheline,
v. echt. Vaandrager-Rede;
Domburg 23 maart.
Overleden:
Johanna C. Dekker-Deei
61 jaar, Sluiskil 23 maan;
Jan P. A. Risseeuw, 85 ja®
Zaamslag 25 maart; Elia
Oppeneer 76 jaar. Hoek,2i|
maart; Eduardus B. Ronczf
66 jaar, Middelburg,
maart; Huibje Danker,
maanden, Kruiningen,' !i
maart; Neeltje de NooijcrJ
Meerman, 57 jaar, Vlissii|
gen, 26 maart; Maart;
Bouwman, 84 jaar, Oosten
land, 25 maart; Adriai
Moolenburgh, 84 jaar, Bus
sum 26 maart.
Peugeot bouwt z'n brommer evenvooruitstre-
vend, even nauwgezet als z'n automobiel:
Dat merk je aan het comfort, de wegligging
en de betrouwbaarheid. Aan vondsten als het
unieke balansstuur en de verende zadelpen,
door Peugeot gepatenteerd. Je merkt 't ook
aan de volautomatische siient-speedmotor.
Fel. Zuinig. Geruisloos. Zonder pingelen, zon
der zeuren goed voor jaren. Dat is Peugeot
aanzijn naamverplicht.
MIBIHIlBUUtflWBWBMBtUIIBMBtllllfl
PEUGEOT
Er is al een
Peugeot voor
419.50
Afgebeeld model 539,50
Ik dacht eerst aan een andere, maar
ik wilde eerlijk blijven. Daarom pro
beerde ik ook de Peugeot... Tjonge,
wat een brommer, wat een pit zit erin
dat motortje! En zoals de Peugeot-RT
rijdt, zo heb je 't van je leven nog niet
meegemaakt. Vakwerk van autocon
structeurs. Knap werk, waarmee ik
ieder 't nakijken geef!
PEUGE0T-C. Met balansstuur. Vanaf 419,50
PEUGEOT-CB. Metbeenschilden. Vanaf 439,50
PEUGE0T-CT. Met voorvering. Vanaf 469,50
PEUGEOT-RT. Drievoudig geveerd tot onder de zadelpen
(Peugeot patent). Vanaf 539,50
PEUGE0T-SR. Volledig geveerd: voor, achter, zweefzadel
en verende zadelpen (Peugeot patent). Vanaf 595,50
AlIePeugeotsmetvolautomatischesilent-speedmotor.Extra-.stairsM
met 2 sleutels, pomp, gereedschaptas met gereedschap en band»
plakmateriaal, samen 10,-.
Peugeot met Magneet-service overal
In het land
Vraag om de schitterende gratiskleu-
renfolder bij uw Magneet-dealerof bij "Bw
MAGNEET Rijwielen- en Motorenfa-
btiek N.V.- Weesp. Tel. 02940 - 2951
betreft publ. in blad d.d.
26-3-1968 pag. 18 inz. A. F.
Versteeg/W. C. v. d. Lin
den is in regel 19 vermeldt
het woord: AANwezig het
geen dient te zijn
Waarvan akte M. H. Pie-
ters.
ACHTMAAL
AXEL
BA VEL
BOSCHKAPELLE
BREDA
BREDA
BREDA
BREDA
BREDA
BREDA
BREDA
BREDA
BREDA
BREDA
CLINGE
DINTELOORD
BERGEN OP ZOOM
BERGEN OP ZOOM
BERGEN OP ZOOM
BORG VLIET
DONGEN
ETTEN
FIJNAART
GOES
GOES
GOES
's GRAVENMOER
HALSTEREN
's-H. ARENDSKERKE
HEINKENSZAND
HOEVEN
HOOGERHEIDE
HULST
HUYBERGEN
ST.-JANSTEEN
KAATSHEUVEL
KLUNDERT
KRUININGEN
LAGE ZWALUWE
LANGEWEG
F. P. Kerremans
M. de Keizer
P. P. F. Pijnen
J. Mangnus
J. M. v. d. Broek
A. J. van Gils-Frijters
D. Graauw Zn.
J. A. J. van Loon
H. Louisse
A. van Nispen
J. A. van Nuenen
R. van Nunen
J. C. Schietecat
F. J. Uitdewilligen
J. Spee-Weemaes
C. Langbroek
A. de Blaay
S. Hopmans
K. de Mooy
P. Besters-Lodewijks
B. Aarts
M. Boere
G. Voet
M. J. Jeremiasse
P. Melse
G. van Oost
D. de Geus
J. den Ouden
v. Oosten
(J. Goedegebure)
M. W. Jacobusse
J. C. A. Vermunt
P. J. Wils
A. F. Buysrogge
J. Dekkers
A. A. Vermeulen
Fa. v. d. Linden
H. van der Horst
A. J. van Hoepen
Gebr. Leest-Tabal
J. Verdaas
Achtmaalseweg 189
Julianastraat 79
Kerkstraat 11
no. 17
Tilburgseweg 1
Dijklaan 101
Pr. Hendrikstraat 118
Halstraat 40
Overakkerstraat 2
Mastbosstraat 80
Edisonstraat 3-3a
Haagweg 442
Korte Bosstraat 3
Bavelselaan 57
Gravenstraat 194
Steenbergseweg 58
Wouwseweg 166
Steenbergsestraat 50
Korte Parkstraat 11
Antwerpsestraatweg 394
Oude Baan 2B
Vine. v. Goghplein 20
Molenstraat 111
Ganzepoortstr.
Middelburgsestr. 18 - 22
Voorstraat 23
Vaartweg 5-52
Halsterseweg 43
Oude Rijksweg 93
Dorpsstraat 48
St. Jansstraat 18
Raadhuisstraat 83
Kleine Begijnestraat 6
Bergsestraat 11
Molenstraat 52
Hoofdstraat 88
Zevenbergsepoort 2
Markt 22
Kerkstraat 6
Langéweg 60
LEUR
MADE
MOERDIJK
MOERSTRATEN
OOSTBURG
OOSTERHOUT
OSSENDRECHT
OUDENBOSCH
OUD-GASTEL
PRINSENBEEK
PUTTE
RAAMSDONKSVEEi.
ROOSENDAAL
ROOSENDAAL
ROOSENDAAL
ROOSENDAAL
ROOSENDAAL
ROOSENDAAL
RUCPHEN
RIJEN
RIJSBERGEN
RIJSBERGEN
SAS VAN GENT
SLUIS
SLUISKIL
SPRUNDEL
STEENBERGEN
TERNEUZEN
TETERINGEN
UL VENHOUT
WASPIK
WESTDORPE
ST.-WILLEBRORD
WILLEMSTAD
WOUW
ZEGGE
ZEVENBERGEN
ZUNDERT
ZWINGELSPAAN
W. H. Luykx
M. van Leest
C. L. den Ridder
J. C. Gommeren
P. A. Pelis
H. Verheyden
G. J. Jaspers
J. A. van Oosterhout
C. J. van Sprundel
A. de Bruin
Alf. Guns-v. d. Kloot
L. J. Seters
M. A. v. d. Broek
J. van Broekhoven
J. N. J. Flapper
P. J. van Loon
Manniën
A. H. Schrauwen
W. H. v. d. Broek
C. Akkermans
A. J. Baremans
A. A. J. Magielse-
van Gestel
A. J. Inghels
J. Bauer-de Cuyper
Diericks
A. v. d. Broek
T. J. Maas
D. P. Mannaert
J. H. J. van Oosterhout
Roovers
P. A. Onzenoort
G. Spuessens
W. Kools Zn.
A. Polak
P. C. Gommeren
K. W. J. Konings
J. de Jong
F. C. Magielse Co.
Gebr. Hollemans
Korte Brugstraat 77
Schoolstraat 5
Steenweg 46
Moerstraatseweg 90
Bredestraat 16
Kruisstraat 37
Molenstraat 4
Markt 20
Dorpsstraat 47
Schoolstraat 13
Dorpsstraat 196
Grote Kerkstraat 30
Raadhuisstraat 99
Voorstraat 110
Molenstraat 23
Hulsdonksestraat 66
Hofstraat 13
Stoopstraat 75
Raadhuisstraat 7
Rembrandtlaan 69
St. Bavostraat 64
St. Bavostraat 27
Kloosterlaan 30 D
Kapelstraat 2B
Kanaalzicht 5
St. Janstraat 4
Grote Kerkstraat
Axelsestraat 16
Oosterhoutsestraat
Dorpsstraat 105
Kerkstraat 14
A 181
Rucphensestraat 4»
Stadsendijk C 65
Bergsestraat 96
O. L. Vrouwestraat
Van Steelandstraat
Wilh. Pastoorstraat'
Tonsedijk 1
-I
RICHARD NIXON
de meeste.
I
(Van onze redactie buitenland)
Voor het eerst in 18 maanden
oud-vice-president Richard Nix
president Johnson voorbij gestree
in populariteit bij het Amerikaan
volk.
Volgens een enquête van Gallrl
in heel het land gehouden, hee|
Nixon 41 procent en Johnson 39 pi
cent achter zich. De derde keuzem
gelijkheid, oud-gouverneur Geor
Wallace van Alabama, kreeg ni
meer dan 14 procent.
In de vier voorafgaande enquêti
sinds oktober 1966, was Nixon Joh
son nooit voorbijgestreefd, hoewel 1
begin maart van dit jaar met
procent op gelijke hoogte kwam.
De meeste democratische gouve
neurs in Amerika blijken vóór Jol
son te zijn, n.l. 14 van de 24.
Slechts één gouverneur, Philip
Hoff van Vermont, is onvoorwaa
delijk voor Kennedy, terwijl een a:
dere, Harold E. Hughers van low
zowel op de hand van Kennedy a
op die van McCarthy zou kunne
zijn.
Zes van die gouverneurs blijkt
niet gebonden. Twee anderen hoi
den zich afzijdig van de partij.
JVC
oh:
NEW YORK Engeland is berel
om uitbreiding en verplichting va
de sancties tegen Rhodesië te ovei
wegen, zo heeft de Britse vertegen
woordiger Lord Caradon dinsdag d
veiligheidsraad verzekerd.
Lord Caradon heeft de besprekin
gen met Afrikaanse en Aziatisch
leden van de raad over de kwestie
Rhodesië, die door de nieuwe crisi
in het Midden-Oosten waren onder
broken hervat. De raad heeft het
openbaar debat over Rhodesië ge
schorst om verder beraad achter de
schermen mogelijk te maken.
Tn het debat van dinsdag had de
minister van buitenlandse zaken van
jtambia, Kamanga, opgeroepen .tot ge
bruik van geweld tegen het blanke
bewind in Rhodesië.
(ADVERTENTIE)
Muzikale flatbewoner 'of concertpia
nist. Wij streven naar maatwerk in
onze adviezen. Daarom nemen wij de
t'jd ons in Uw problemen te ver
iepen. En daarom hanteren wij naast
de stemvork ook de duimstok. Uw
Woonruimte, budget of extreme eisen
Prikkelen ons tot het vinden van een
Passende oplossing. Neem bij Bender
öe tijd om dit zelf te ervaren.
Breda. Veemarktstraat 40 - tel. 30164
«roeterdam - Arnhem telden - Rotterdam