Heidemij gaat werken met de „Amphirol" uit „La Belle van Ferr Hollandaise" y Offerman V oor keur: één christelijke ziekenhuisgemeenschap NA EXPERIMENT (5 JAAR) VAN J. DE BAKKER: Bonaparte I Even uitblazen mevrouw 1 Spectaculaire vangsten van politie Breda Zuid-Afrika brengt goud op vrije markt J Praktijk Opdracht Q 'KABELJAUW" op z'n Frans! Koekoek was in Koewacht Christelijke Besturenbond Vlissingen KVP achter wegvervoer „Pluimvee" vreest gevolgen van plan-Leber Bank voor Zeeland 17 pet. dividend KEIJZER TAPIJT KAMERBREED J. C den Broeder overleden DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 28 MAART 1968 (Van een onzer verslaggevers) HULST-PAAL Het roestvrij stalen casco is nog'net te zien boven de rug van de zeedijk. Er staat een frisse bries. Een don kere lucht voorspelt regen. Het is stil in de kleine, maar vriende lijke jachthaven van Paal. De testpiloot slentert in de richt'ug van de moddervlakte. Het water ligt ver weg, maar dat is geen probleem voor de Amphirol van Jo de Bakker, die momenteel in Terneuzen woont, maar nog steeds zijn machinefabriek bin nen de Hulsterse stadswallen heeft. Na vijf jaar experimente ren is hij er in geslaagd zijn uit vinding dermate te perfectione ren, dat de Nederlandse He'demij deze enorme doorzetter, die en kele jaren geleden als hobbyist begon, haar volle vertrouwen heeft gegeven. Deze week is de heer Bakker met zijn testpiloot dag in dag uit te vinden in de schorren bij Paal, waar de Am phirol een aantal uren moet draaien om met enige zekerheid vast te kunnen stellen, dat het voertuig geheel betrouwbaar is. De technici verwachtten niet, dat er nog iets mits zal gaan, maar dit laatste beetje geduld kan er nog wel bij. ,,Ik moet het zeker we ten", zegt vastberaden de heer de Bakker. „We zullen hem daar om nog eens een paar uurtjes la ten draaien. Maandag gaat de Amphirol naar Rotterdam. De overeenkomst met de Heidemij zit rond. Ik hoop dat ze ermee zullen kunnen werken, zoals ik dat garandeer. Dat kan. Maar zeer voornaam is, dat degene die het apparaat bestuurt zijn her sens gebruikt". lÊjÊjpNx--- f-' - -f V - *.v ADVERTENTIE Na een dag crossen door schorren en slikken, kris kras door het wa ter, vooruit, achteruit, en opzij, hel lingen tot 45 graden, is hij ervan overtuigd- dat dit het is. „Zo is ie prima. Hier en daar nog wat hij stellen, maar wij zijn waar ik wezen wilde", zegt hij. „Er is al veel over geschreven en gezegd, maar in feite is dit pas het eindresultaat van mijn experimenten. Dat wil ook weer niet zeggen, dat ik ophoud met dokteren. Met zoiets blijf je bezig". De gedachte van de heer De Bak ker om een voertuig te bouwen, dat zich even gemakkelijk over water, zand als slikken kan verplaatsen en wel zodanig, dat tegelijkertijd aller lei werkzaamheden kunnen worden verricht, is ontstaan in 1963. „We bouwden toen schroeftranspor- Doe mee aan de grote prijsvraag en win 1000 gulden Deelname formulier bij uw winkelier i eonfectie-ontwerper Ferry Offerman zijn model'en creëert, is mooi (of wordt mooi door het werk van zijn handen), want zijn collectie heet al jaar en dag „La Belle Hollandaise". he zeer gevarieerde voorjaarscollec tie '68, die hij ontwierp met mede werking van zijn assistent Praful Patel, toont tal van modieuze aspec ten maar is nooit te extravagant. Zoals gewoonlijk opende de show met twee modellen die voor de con fectie zijn bestemd: een zacht en een muisgrijs jersey-jurkje met of- fieterskraag en lange mouwen, die zijn afgebiesd met oker en witte ban nen, terwijl dezelfde biezen als ver laagde ceintuur tussen de stof zijn gezet. Ofschoon dit sombere jurkjes zijn voor een lentecollectie, maakt de gedachte aan de prijs heel vrolijk: 1'1 gulden voor een ontwerp van de meester (dat weliswaar aan de lo pende band wordt vervaardigd). De confeetiemodellen van Offerman gaan ™t een maximum van 250 gulden. De couture ontwerpen echter, die de o's en a's ontlokken, gaat tot 1350 gul den, maar zij munten dan ook uit door d'-aagbare mantels van elegan- ■dlijn, stijlvolle jurkjes, charmante tailleurs en een stoet van korte en ange avondjaponnen in sprookjes- achtige stoffen. Gelukkig loerden ook levendigere «leuren gekozen. In een hoek van e salon hingen geel, oranje en rood Veverfde duiven te koeren als toon- Jfngever in de modekleur (door de itehng geleverd en geverfd. „Even ^'schadelijk voor de beestjes als nnarspoeling voor u mevrouw", zei UIJerman). Hij heeft niet op eea warme zomer I ««nikt. De mantels zijn weer vrij °°g gesloten, veel japonnen hebben °ge cols, bovendien modieuze lange ouwen, decolletés zijn vrij schaars. I "e zwierige rokken: licht kiokkend Mei- een normale taille met leren la' j Ur' geplooid vanaf een ver- pgde taille, vallen hier maar even ™ven de knie, of erop, of zelfs hal- rwege. Herhaaldelijk zijn de rok- n contrasterend afgebiesd of is de ,eeo eindje boven de zoom in- f "een bermuda's in deze col- broèk sIechts hoogst zelden een Tan,ja met een grijze tailleur van Offerman. Effen of gedessineerde stoffen zien wij gecombineerd met wit, door een witte bef, een wit schouderstuk of zelfs een plastron in de vorm van een immense stropdas, die als grapje weieens is vastgezet met een das- seklem van 20 cm breed. De stof fen variëren van sterke katoen (on der andere voor tailleurs), soepele wollen stoffen, exotische linnen im- primés. Onovertroffen zijn de Parij- se zijden en mousseline stoffen voor avondkleding. In de kleuren van een zomertuin en de kantstoffen met op gewerkte bloemen, een enkele maal gedragen met niets er onder, wel met een organza cape er overheen. En toch nog niet te gek voor een mooie Hollandse! teurs", zegt hij. „Van dit punt uit ben ik gaan denken en experimen teren. Ik bouwde een ding in zak formaat. Dat kon alleen voor- en achteruit. Een probleem was ook, dat de rollen zich niet konden voortbe wegen over harde grond en zand. Het heeft heel wat tijd en geld gekost om alle haken en ogen de wereld uit te helpen, maar wat Crysler in Amerika en vele anderen niet lukte, daar vond ik de oplossing voor". Tussen de voorlaatste en laatste (hij bouwde er reeds viif) bestaat weinig verschil meer. De afmetin gen zijn hetzelfde. Alleen de trom mels en vario's zijn wat verzwaard en de luchtuitlaten zijn aangebracht op een andere plaats. DE AMPHIROL IN VOLLE ACTIE >,Ik geloof nooit", zegt hij, „dat je in de praktijk dergelijke situaties meemaakt als in de schorren. De amphirol is daarom uitermate ge schikt voor boringen, opmetingen en het nemen van grondmonsters in ter reinen, die periodiek onder water lo pen"- De Heidemij, de eerste koper van de Amphirol van de heer De Bakker, heeft momenteel een dergelijk voer tuig in gebruik. „Om het personeel alvast ervaring op te laten doen. Er komt nog een chauffeur op deze inwerken. Zelf wil ik proberen de zaak zo goed moge lijk te volgen. Daarom heeft het voor mij ook geen zin om een amphirol te leveren aan b.v. Canada of Ame rika. Dat is veel te ver weg. Je kunt niets controleren. Ik houd de kopers liever een beetje dichterbij, dan kun je tenminste voldoende ser vice verlenen". „Nu durf ik te zeggen, dat als er ergens in Nederland een amphirol in de gort zou zitten, dat hij de vol gende dag weer loopt. De service is het belangrijkste. Bovendien hebben we al voldoende onderdelen in voor raad". „We hebben al van alles meege maakt tijdens de experimenten. Ge broken kettingen, gaten in de trom mels, enfin noem maar op. We ge ven er niks meer om, of het nu za terdags of zondags gebeurt, overdag of 's nachts. .•Een stuk of zes van die dingen in opdracht maken, zou wel leuk zijn, maar je kunt ook in een keer naar de knoppen zijn. Ik doe het lie ver geleidelijk aan. Bovendien wil ik niet verkopen, maar wei leveren, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik vraag geen abnormaal hoge prijs, maar wel genoeg- Gaat men niet akkoord, ook goed, dan gaat de koop niet door. Je moet zo redeneren. Wat je met een amphirol kunt doen in een dag of een paar dagen, daar wordt met mankracht soms weken en zelfs maanden over gedaan". Het resultaat van vijf jaar experi menteren. Een transportmiddel (met werkvloer, voor mensen en mate riaal, dat zich zonder enige moeite verplaatst onder de meest ongunsti ge omstandigheden in water, modder, sneeuw, drijfzand, hard zand, harde terreinen periodiek droogvallende gronden met of zonder begroeing. Bij het principe is de heer De Bakker uitgegaan van de schroef van Ar chimedes. De Amphirol wordt afzonderlijk aangedreven door twee trommels, die voorzien zijn van schroefdraad- vormige spiralen in combinatie met het systeem van divergeren en con vergeren van de trommels. Hierdoor is onder alle omstandigheden ver plaatsing, maar vooral besturing van de Amphirol, zowel voorwaarts, ach terwaarts als zijwaarts mogelijk. „Op dit systeem", aldus de heer De Bak ker, „zijn in meerdere landen pa tenten aangevraagd"» Het casco van het voertuig is ge maakt van roestvrij staal. Daardoor is de constructie licht en het onder houd tot een minimum beperkt. De Amphirol wordt aangedreven door twee motoren via een variomatic J. DE BAKKER ...geslaagd... met omkeerbeweging, tandwielkast met twee snelheden en kettingover brenging. Hierdoor wordt automa tisch een maximaal rendement ver kregen van stilstand tot maximum snelheid. Wil de bestuurder voor- of achter waarts, dan geeft hij naar gelang meer of minder gas, met de trom mels in de neutrale stand geblok keerd. Het zijwaarts besturen ge beurt door convergeren of diverge ren van de trommels met een stuur wiel, bekrachtigd door de motoren en vrijgestelde blokkering. De vier richtingen, waarin de Am phirol zich kan bewegen, worden ver kregen doOr een monoknop met va cuüm bediende koppelingen. De mo toren zijn zodanig geplaatst, dat een maximaal vrij vloeroppervlak is ontstaan. „Door speciale voorzieningen", aldus de heer De Bakker, „kunnen op of aan de Amphirol diverse voertuigen of gereedschappen worden bevestigd voor o.a. grondverbetering, grondon derzoek, cultuurwerkzaamheden, transporten en dergelijke. Zelfs als trekker kan de Amphirol worden ingezet. Hij kan getransporteerd wor den zoals dat gebeurt bij draglines en buldozers. Geen speciale voorzie ningen, omdat de Amphirol zichzelf op en af het transportmiddel kan rollen". De snelheid over land afhan kelijk van de terreingesteldheid is vóór- en achterwaarts 12 km per uur; te water is dat 8 km per uur; zijwaarts in beide richtingen 30 km. Het draagvermogen is 2.500 kg. Het trekvermogen voor- en achterwaarts in het water 1.000 kg, voor- en ach terwaarts in diverse terreinen tot 3000 kg. Het voertuig kan hellingen nemen, kortstondig tot 45 graden en onafgebroken tot 22 graden. In de schorren bij Paal liggen de grillige sporen, die de Amphirol ach terlaat als een bewijs van de prach tige eigenschappen. Met grote be langstelling volgen dagelijks vanaf de dijk nieuwsgieringen de sensatio nele verrichtingen van dit zonderlin ge apparaat. Dat is niet voor het eerst. Jo de Bakker is door deze uitvin ding en zijn talloze experimenten in de hele streek bekend geworden als een echte doordouwer, die voor geen enkele vorm van tegenslag opzij gaat. „Ook al verklaren er velen me voor hek", zegt hij lachend. „Ik ben tevreden. Het is een grote vol doening, hoewei het natuurlijk een experiment blijft". (ADVERTENTIE) 800 gr kabeljauw filets, 1 citroen, uitjes, bieslook, peterselie, spijsolie, boter of margarine. De fijngesnipperde uitjes, de bieslook en de peterselie In een vuurvaste schotel leggen. Daarop de filets. Schijfjes met olie bevochtigde citroen aan toevoegen. Met paneermeel bestrooien, klontjes boter bijdoen en 25 min. stoven in de oven. Een delicatesse! Vraag recepten bij uw vishandelaar of bij het Produktschap voor Vis en Visprodukten, Wassenaarssweg 20, Den Haag. (Van onze correspondent) KOEWACHT De heer H. Koe koek, fractievoorzitter van de Boe renpartij in de Tweede Kamer, heeft tijdens een in café de Schepper ge houden vergadering van leden van de Christelijke Plattelandsjongeren en Plattelandsjongerengemeen- schap zijn ongenoegen uitgesproken over het feit' dat het Kamerlid Aer- den na zijn uittreden uit de KVP toch zijn zetel in de Kamer heeft willen behouden. De heer Koekoek trok daarbij een vergelijking met het uittreden van zijn ex-partijgenoot Voogd een twee tal jaren geleden. Hij wees er op, dat hij toen de houding van de heer Voogd onbeleefd en zelfs onfatsoen lijk had genoemd. „Dat geldt in dit geval ook voor de houding van de heer Aerden", aldus de boerenlei der. De heer Koekoek meende hier in een rechtvaardiging te zien van de eis, dat de kieswet gewijzigd dient te worden. Sprekend over de landbouwbegro ting, was de heer Koekoek van me ning, dat hierbij bezuinigd zou kun nen worden op vijftien artikelen. Dit zou een bezuiniging van 355 miljoen betekenen op een totaal van 900 miljoen. Veel kritiek uitte hij vervolgens op het EEG-landbouwbeleid en op het landbouwbeleid in het algemeen. Een van de argumenten die hij daarvoor aanvoerde was het feit, dat „arbei ders, militairen en ouden van dagen ondanks het grote boteroverschot nog altijd margarine krijgen". Het beleid ten aanzien van de eierex- port, de pluimveehouders noemde de heer Koekoek „een wanbeleid". Hij zei verder weinig waardering te hebben voor minister Roolvink om dat „hij meer kinderbijslag krijgt dan een werkloze aan uitkering kan krijgen". Aan de rede van de heer Koekoek ging een inleiding vooraf van de heer G. de Waal, Zeeuws statenlid voor de Boerenpartij. Deze uitte ernstige kritiek uit op het beleid van de N.V. Waterleidingmaatschappij ,'Zeeuwsch-Vlaanderen". (Van een onzer verslaggevers) BREDA De Bredase gemeente politie heeft de laatste dagen twee spectaculaire vangsten gedaan. Maandagmiddag werd de uit Veen- huizen ontsnapte P. S„ na een wilde achtervolging door de binnenstad, aangehouden. Daarbij moesten twee waarschuwingsschoten worden ge lost. Dinsdagmiddag werd E. P. aan gehouden in zijn woning, waar hij zich in een ingenieuze schuilplaats had verstopt. De aanhouding van P.S. ziet de politie als zuiver toeval. Vorig jaar ontsnapte hij uit Veenhuizen, waar hij twee jaar moest zitten. De politie was ervan op de hoogte, dat hij wei eens samen met zijn vrouw naar Breda kwam. Toen maandag twee rechercheurs de vrouw van S. zagen, volgden zij haar tot in de Klooster straat, waar een wagen geparkeerd stond met een man achter het stuur. Deze sloeg plots op de vlucht, toen hij de politiewagen zag. Op de Ken- nedylaankruispunt Valkenstraat reed hij een dame op een bromfiets aan. Hij stopte, sprong uit zijn auto en vluchtte over enkele schuttingen weg. De twee rechercheurs hadden heïn inmiddels herkend en achter volgden hem. Een van hen lostle twee waarschuwingsschoten, waarna ze S. konden aanhouden. De laatste maan den had de Bredase politie al tien tallen malen een inval gedaan in het woonwagenkamp, omdat men vermoedde dat hij zich daar schuil hield. Eind januari ontsnapte de ter be schikking gestelde Bredanaar E. P., toen hij met een bewaker een be zoek mocht brengen aan Breda. Reeds vijfmaal deed de politie een inval in zijn huis, maar ze kon steeds niets vinden. Deze invallen vonden steeds 's nachts en 's morgens vroeg plaats. Daarom probeerde men het nu overdag en met succes. P. kon na enig zoeken uit zijn schuilplaats worden gehaald, waar hij volgens eigen zeggen al tijdens eerdere be zoeken zijn heil had gezocht. (Van een onzer verslaggeefsters) VLISSINGEN De Christelijke Besturenbond Vlissingen is met een standpunt voor de dag gekomen over de Vlissingse ziekenhuiskwestie. De gedachten van het bondsbestuur gaan uit naar één christelijke ziekenhuis gemeenschap van het christelijke zie kenhuis Bethesda en het r.k. zieken huis St.-Joseph De praktische vorm geving hiervan zou volgens het be stuur gerealiseerd kunnen worden op het bestaande terrein van Bethesda. Uitbreidingsmogelijkheden zullen, volgens het bestuur, te verwezenlij ken zijn, wanneer de Bonedijkeschool met bijbehorende terreinen beschik baar zou kunnen komen voor de toe komstige uitbreiding van één gecen traliseerd medisch verzorgings- en behandelingscentrum. Het bondsbestuur wijst erop dat het zich bij het bepalen van zijn standpunt inzake de ziekenhuiskwes tie niet alleen heeft laten leiden door factoren van principiële en praktische aard. Het bestuur heeft bovendien overwogen, dat de ziekenhuiskosten voor de patiënt niet onnodig nog ho ger mogen worden. Bij het C.B.V is men van mening dat de „ideale noodoplossing": één christelijke ziekenhuigemeenschap, in dit opzicht betere garanties biedt dan de bouw van een geheel nieuw ziekenhuiscomplex. Wat betreft de samenwerkings- (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De K.V.P.-Tweede- Kamerfractie vraagt meer vergun ningen voor liet wegvervoer naar West-Duitsland. Zij vreest ernstige gevolgen van de beperking door Bonn van het aantal vergunningen tot 1950. Deze ongerustheid is neergelegd in vragen van het Kamerlid dr. N. van de Heuvel. Gisteren gaf drs. H. Note- boom een toelichting. Hij citeerde enige deskundigen, die beweren dat van de 4600 vrachtauto's, die op en door West-Duitsland rijden, er bij het nieuwe systeem slechts 1000 tot 1200 in Duitsland zullen kunnen rij den. ZEIST (ANP) Het produktschap voor pluimvee en eieren vreest, dat de rigoureuze vermindering door West-Duitsland van het aantal ver gunningen voor het goederen-ver voer zeer ernstige gevolgen zal heb ben voor met name de kleine Neder landse exporteurs. Na 1 april moet men met de ver gunningen „woekeren" en men zal dus waarschijnlijk geen ladingen meer aanvaarden die niet een hele vrachtwagen vullen. Een bestuurslid had al van de zijde der expediteurs vernomen, dat de vervoerscapaciteit voor diepvriespluimvee waarschijn lijk met vijftig procent zal terug lopen, terwijl de vervoersonderne mingen ook niet langer een zo snel mogelijke bezorging zouden garan deren. Italië heeft de veterinaire tarieven voor geïmporteerd levend en ge slacht pluimvee met 400 procent ver hoogd tot 5,7 cent per kilogram, zo werd gisteren medegedeeld. Deze maatregel benadeelt de Ne derlandse exportpositie aanzienlijk. Het produktschapsbestuur zal deze zaak aanhangig maken bij de Neder landse minister van landbouw. KAAPSTAD (Reuter) De Zuid- afrikaanse minister van financiën, dr. Nicolaas Diederichs, heeft woensdag bij de indiening van de nieuwe be groting in het parïement verklaard dat zijn land goud zal aanbieden op de vrije markt. Hij achtte het op dit ogenblik niet mogelijk een raming te geven van de extra-inkomsten die de Zuidafrikaan- se goudmijnen zullen krijgen als ge volg van de onlangs in Washington overeengekomen splitsing van de in ternationale goudmarkt in een of ficiële markt, waar de prijs wordt gehandhaafd op vijfendertig dollar per ounce, en een vrije markt, waar de prijs wordt bepaald door vraag en aanbod. Vertegenwoordigers van de groep van „Tien", de belangrijkste niet- communistische industrielanden, ko men vandaag in Stockholm bijeen om de belangrijke besprekingen van hun ministers van financiën voor te be reiden op aanstaande vrijdag en za terdag over een plan voor nieuwe in ternationale monetaire reserves. De ministers van financiën van de EEG, die de besprekingen vrijdag zul len bijwonen, zullen vandaag moge lijk eveneens reeds informeel bijeen komen om nogmaals te trachten hun beleid te coördineren. strubbelingen tussen beide zieken huizen zegt het bestuur, dat zijn in ziens het idee van St.-Joseph om met Bethesda één nieuw algemeen zie kenhuis te stichten op een ongeluk kig moment kwam. Men meent dat het voor Bethesda praktisch niet meer mogelijk was er aan mee te werken. Het argument van Bethesda, dat reeds een groot bedrag is uitge geven ter voorbereiding van een uit breiding van het bestaande complex, woog zwaar. De opvatting, dat alleen een nieuw algemeen ziekenhuis optimale moge lijkheden zou bieden voor het ge bruik van o.a. medische apparatuur, vindt het bestuur op zich antrekke- lijk, maar niet doorslaggevend zolang er een alleszins acceptabel alternatief bestaat De gastvrijheid die Bethesda aan St.-Joseph heeft aangeboden ziet men in C.B.V -kringen als een uitgestoken hand. Gewezen wordt op de bezwa ren die onvermijdelijk zullen komen, wanneer langdurig van iemands gastvrijheid gebruik wordt gemaakt. Daarom zou, naar de mening van het bestuur, de gastvrijheid omgezet moeten worden in een volwaardig partnerschap. Tenslotte vindt de christelijke vak beweging dat de signatuur van de eventuele christelijke ziekenhuisge meenschap zodanig moet zijn, dat er volledige gelegenheid blijft voor het specifiek eigene van beide godsdien stige groeperingen. „Beide confessionele ziekenhuizen hebben bewezen hun taak aan te kunnen en te verstaan", is de overtui ging van de C.B.V. „Beide besturen", zo wordt er aan toegevoegd, „hebben een open oog voor de eisen, die een moderne geneeskundige verzorging ste'Vt. (Van een onzer verslaggevers) GOES Aan de a.s. vergadering van aandeelhouders van de Bank voor Zeeland N.V. te Goes worden voorgesteld over het afgelopen boek jaar een onveranderd dividend uit te keren van 17 procent. (ADVERTENTIE) EEN ~^nkalonl TAPIJT P. STB. MTR. POSTBUS 39 - Bit VERBUM (Van een medewerker) GOES In de nacht van dinsdag op woensdag j.l. is overleden ide heer J. C. den Broeder, in leven chef per soneelszaken en interne dienst bij de N.V. Waterleidingmaatschappij „Midden-Zeeland" te Goes. Na aanvankelijk in het bedrijfs leven werkzaam te zijn geweest, trad de heer Den Broeder op 23 oktober 1950 in dienst van het Gemeente- Waterleidingbedrijf Vlissingen. Twee fusies maakte de heer Den Broeder mee: opgaan van het gemeentebe drijf Vlissingen in de W.M.Z.-Wal- cheren en het samengaan tussen de Walcherse en BevelandSe streekbe- drijven, gevolgd door overname van de N.V. „Tholen". Reeds bij het Vlissingse bedrijf primair belast met personeelszaken, werd de lieer Den Broeder bij de laatste fusie per 1 januari 1966 be last met de opbouw van de daartoe speciaal gevormde afdeling van de grote maatschappij. Met inzet van zijn gehele persoonlijkheid heeft hij zich aan deze taak gewijd, met als gevolg dat op korte termijn een bij de laatste ontwikkelingen aange paste rechtspositieregeling tot stand kwam, dat bij de inpassing van het personeel in de nieuwe organisatie volledig rekening kon worden gehou den met ieders omstandigheden. De heer Den Broeder ontwikkelde zich tot de vraagbaak van het personeel op velerlei terrein, in het bijzonder wel op het gebied van de sociale wetgeving. Ook voor de immateriële werkom standigheden had de heer Den Broe der een open oog, getuige het mede van hem uitgegane initiatief tot op richting van een personeelsvereni ging bij het Walcherse bedrijf en de toewijding waarmee hij het perso neelsblad verzorgde. Hij bezat ook artistieke gaven. De watertoren van Vlissingen op Minia tuur Walcheren getuigt van zijn ca paciteiten, evenals het door hem ontworpen miniatuur van het Grand-Hotel Britannia. De waterleidingmaatschappij, maar vooral ook het personeel, verliest in de heer Den Broeder een toegewijd medewerker met open oog en ooi- voor ieders zakelijke en persoonlijke problemen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 25