Heidemij gaat werken met
de „Amphirol" uit
„La Belle
van Ferr
Hollandaise"
y Offerman
V oor keur: één christelijke
ziekenhuisgemeenschap
NA EXPERIMENT (5 JAAR) VAN J. DE BAKKER:
Bonaparte
I Even uitblazen mevrouw 1
Spectaculaire
vangsten van
politie Breda
Zuid-Afrika
brengt goud
op vrije markt
J
Praktijk
Opdracht
Q
'KABELJAUW"
op z'n Frans!
Koekoek was
in Koewacht
Christelijke Besturenbond Vlissingen
KVP achter
wegvervoer
„Pluimvee" vreest
gevolgen van
plan-Leber
Bank voor Zeeland
17 pet. dividend
KEIJZER
TAPIJT
KAMERBREED
J. C den Broeder
overleden
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 28 MAART 1968
(Van een onzer verslaggevers)
HULST-PAAL Het roestvrij
stalen casco is nog'net te zien
boven de rug van de zeedijk. Er
staat een frisse bries. Een don
kere lucht voorspelt regen. Het is
stil in de kleine, maar vriende
lijke jachthaven van Paal. De
testpiloot slentert in de richt'ug
van de moddervlakte. Het water
ligt ver weg, maar dat is geen
probleem voor de Amphirol van
Jo de Bakker, die momenteel in
Terneuzen woont, maar nog
steeds zijn machinefabriek bin
nen de Hulsterse stadswallen
heeft. Na vijf jaar experimente
ren is hij er in geslaagd zijn uit
vinding dermate te perfectione
ren, dat de Nederlandse He'demij
deze enorme doorzetter, die en
kele jaren geleden als hobbyist
begon, haar volle vertrouwen
heeft gegeven. Deze week is de
heer Bakker met zijn testpiloot
dag in dag uit te vinden in de
schorren bij Paal, waar de Am
phirol een aantal uren moet
draaien om met enige zekerheid
vast te kunnen stellen, dat het
voertuig geheel betrouwbaar is.
De technici verwachtten niet, dat
er nog iets mits zal gaan, maar dit
laatste beetje geduld kan er nog
wel bij. ,,Ik moet het zeker we
ten", zegt vastberaden de heer
de Bakker. „We zullen hem daar
om nog eens een paar uurtjes la
ten draaien. Maandag gaat de
Amphirol naar Rotterdam. De
overeenkomst met de Heidemij
zit rond. Ik hoop dat ze ermee
zullen kunnen werken, zoals ik
dat garandeer. Dat kan. Maar
zeer voornaam is, dat degene die
het apparaat bestuurt zijn her
sens gebruikt".
lÊjÊjpNx--- f-'
- -f V
- *.v
ADVERTENTIE
Na een dag crossen door schorren
en slikken, kris kras door het wa
ter, vooruit, achteruit, en opzij, hel
lingen tot 45 graden, is hij ervan
overtuigd- dat dit het is. „Zo is ie
prima. Hier en daar nog wat hij
stellen, maar wij zijn waar ik wezen
wilde", zegt hij. „Er is al veel over
geschreven en gezegd, maar in feite
is dit pas het eindresultaat van mijn
experimenten. Dat wil ook weer niet
zeggen, dat ik ophoud met dokteren.
Met zoiets blijf je bezig".
De gedachte van de heer De Bak
ker om een voertuig te bouwen, dat
zich even gemakkelijk over water,
zand als slikken kan verplaatsen en
wel zodanig, dat tegelijkertijd aller
lei werkzaamheden kunnen worden
verricht, is ontstaan in 1963.
„We bouwden toen schroeftranspor-
Doe mee aan de grote prijsvraag
en win 1000 gulden
Deelname formulier bij uw winkelier
i
eonfectie-ontwerper Ferry Offerman
zijn model'en creëert, is mooi (of
wordt mooi door het werk van zijn
handen), want zijn collectie heet al
jaar en dag „La Belle Hollandaise".
he zeer gevarieerde voorjaarscollec
tie '68, die hij ontwierp met mede
werking van zijn assistent Praful
Patel, toont tal van modieuze aspec
ten maar is nooit te extravagant.
Zoals gewoonlijk opende de show
met twee modellen die voor de con
fectie zijn bestemd: een zacht en
een muisgrijs jersey-jurkje met of-
fieterskraag en lange mouwen, die
zijn afgebiesd met oker en witte ban
nen, terwijl dezelfde biezen als ver
laagde ceintuur tussen de stof zijn
gezet. Ofschoon dit sombere jurkjes
zijn voor een lentecollectie, maakt de
gedachte aan de prijs heel vrolijk:
1'1 gulden voor een ontwerp van de
meester (dat weliswaar aan de lo
pende band wordt vervaardigd). De
confeetiemodellen van Offerman gaan
™t een maximum van 250 gulden. De
couture ontwerpen echter, die de o's
en a's ontlokken, gaat tot 1350 gul
den, maar zij munten dan ook uit
door d'-aagbare mantels van elegan-
■dlijn, stijlvolle jurkjes, charmante
tailleurs en een stoet van korte en
ange avondjaponnen in sprookjes-
achtige stoffen.
Gelukkig loerden ook levendigere
«leuren gekozen. In een hoek van
e salon hingen geel, oranje en rood
Veverfde duiven te koeren als toon-
Jfngever in de modekleur (door de
itehng geleverd en geverfd. „Even
^'schadelijk voor de beestjes als
nnarspoeling voor u mevrouw", zei
UIJerman).
Hij heeft niet op eea warme zomer
I ««nikt. De mantels zijn weer vrij
°°g gesloten, veel japonnen hebben
°ge cols, bovendien modieuze lange
ouwen, decolletés zijn vrij schaars.
I "e zwierige rokken: licht kiokkend
Mei- een normale taille met leren
la' j Ur' geplooid vanaf een ver-
pgde taille, vallen hier maar even
™ven de knie, of erop, of zelfs hal-
rwege. Herhaaldelijk zijn de rok-
n contrasterend afgebiesd of is de
,eeo eindje boven de zoom in-
f "een bermuda's in deze col-
broèk sIechts hoogst zelden een
Tan,ja met een grijze tailleur
van Offerman.
Effen of gedessineerde stoffen zien
wij gecombineerd met wit, door een
witte bef, een wit schouderstuk of
zelfs een plastron in de vorm van
een immense stropdas, die als grapje
weieens is vastgezet met een das-
seklem van 20 cm breed. De stof
fen variëren van sterke katoen (on
der andere voor tailleurs), soepele
wollen stoffen, exotische linnen im-
primés. Onovertroffen zijn de Parij-
se zijden en mousseline stoffen voor
avondkleding. In de kleuren van een
zomertuin en de kantstoffen met op
gewerkte bloemen, een enkele maal
gedragen met niets er onder, wel
met een organza cape er overheen.
En toch nog niet te gek voor een
mooie Hollandse!
teurs", zegt hij. „Van dit punt uit
ben ik gaan denken en experimen
teren. Ik bouwde een ding in zak
formaat. Dat kon alleen voor- en
achteruit. Een probleem was ook, dat
de rollen zich niet konden voortbe
wegen over harde grond en zand. Het
heeft heel wat tijd en geld gekost
om alle haken en ogen de wereld
uit te helpen, maar wat Crysler in
Amerika en vele anderen niet lukte,
daar vond ik de oplossing voor".
Tussen de voorlaatste en laatste
(hij bouwde er reeds viif) bestaat
weinig verschil meer. De afmetin
gen zijn hetzelfde. Alleen de trom
mels en vario's zijn wat verzwaard
en de luchtuitlaten zijn aangebracht
op een andere plaats.
DE AMPHIROL IN VOLLE ACTIE
>,Ik geloof nooit", zegt hij, „dat
je in de praktijk dergelijke situaties
meemaakt als in de schorren. De
amphirol is daarom uitermate ge
schikt voor boringen, opmetingen en
het nemen van grondmonsters in ter
reinen, die periodiek onder water lo
pen"-
De Heidemij, de eerste koper van
de Amphirol van de heer De Bakker,
heeft momenteel een dergelijk voer
tuig in gebruik.
„Om het personeel alvast ervaring
op te laten doen. Er komt nog een
chauffeur op deze inwerken. Zelf wil
ik proberen de zaak zo goed moge
lijk te volgen. Daarom heeft het voor
mij ook geen zin om een amphirol
te leveren aan b.v. Canada of Ame
rika. Dat is veel te ver weg. Je
kunt niets controleren. Ik houd de
kopers liever een beetje dichterbij,
dan kun je tenminste voldoende ser
vice verlenen".
„Nu durf ik te zeggen, dat als er
ergens in Nederland een amphirol in
de gort zou zitten, dat hij de vol
gende dag weer loopt. De service is
het belangrijkste. Bovendien hebben
we al voldoende onderdelen in voor
raad".
„We hebben al van alles meege
maakt tijdens de experimenten. Ge
broken kettingen, gaten in de trom
mels, enfin noem maar op. We ge
ven er niks meer om, of het nu za
terdags of zondags gebeurt, overdag
of 's nachts.
.•Een stuk of zes van die dingen
in opdracht maken, zou wel leuk
zijn, maar je kunt ook in een keer
naar de knoppen zijn. Ik doe het lie
ver geleidelijk aan. Bovendien wil ik
niet verkopen, maar wei leveren, als
je begrijpt wat ik bedoel. Ik vraag
geen abnormaal hoge prijs, maar wel
genoeg- Gaat men niet akkoord, ook
goed, dan gaat de koop niet door.
Je moet zo redeneren. Wat je met
een amphirol kunt doen in een dag
of een paar dagen, daar wordt met
mankracht soms weken en zelfs
maanden over gedaan".
Het resultaat van vijf jaar experi
menteren. Een transportmiddel (met
werkvloer, voor mensen en mate
riaal, dat zich zonder enige moeite
verplaatst onder de meest ongunsti
ge omstandigheden in water, modder,
sneeuw, drijfzand, hard zand, harde
terreinen periodiek droogvallende
gronden met of zonder begroeing. Bij
het principe is de heer De Bakker
uitgegaan van de schroef van Ar
chimedes.
De Amphirol wordt afzonderlijk
aangedreven door twee trommels,
die voorzien zijn van schroefdraad-
vormige spiralen in combinatie met
het systeem van divergeren en con
vergeren van de trommels. Hierdoor
is onder alle omstandigheden ver
plaatsing, maar vooral besturing van
de Amphirol, zowel voorwaarts, ach
terwaarts als zijwaarts mogelijk. „Op
dit systeem", aldus de heer De Bak
ker, „zijn in meerdere landen pa
tenten aangevraagd"»
Het casco van het voertuig is ge
maakt van roestvrij staal. Daardoor
is de constructie licht en het onder
houd tot een minimum beperkt. De
Amphirol wordt aangedreven door
twee motoren via een variomatic
J. DE BAKKER
...geslaagd...
met omkeerbeweging, tandwielkast
met twee snelheden en kettingover
brenging. Hierdoor wordt automa
tisch een maximaal rendement ver
kregen van stilstand tot maximum
snelheid.
Wil de bestuurder voor- of achter
waarts, dan geeft hij naar gelang
meer of minder gas, met de trom
mels in de neutrale stand geblok
keerd. Het zijwaarts besturen ge
beurt door convergeren of diverge
ren van de trommels met een stuur
wiel, bekrachtigd door de motoren
en vrijgestelde blokkering.
De vier richtingen, waarin de Am
phirol zich kan bewegen, worden ver
kregen doOr een monoknop met va
cuüm bediende koppelingen. De mo
toren zijn zodanig geplaatst, dat een
maximaal vrij vloeroppervlak is
ontstaan.
„Door speciale voorzieningen", aldus
de heer De Bakker, „kunnen op of
aan de Amphirol diverse voertuigen
of gereedschappen worden bevestigd
voor o.a. grondverbetering, grondon
derzoek, cultuurwerkzaamheden,
transporten en dergelijke. Zelfs
als trekker kan de Amphirol worden
ingezet. Hij kan getransporteerd wor
den zoals dat gebeurt bij draglines
en buldozers. Geen speciale voorzie
ningen, omdat de Amphirol zichzelf
op en af het transportmiddel kan
rollen".
De snelheid over land afhan
kelijk van de terreingesteldheid
is vóór- en achterwaarts 12 km per
uur; te water is dat 8 km per uur;
zijwaarts in beide richtingen 30 km.
Het draagvermogen is 2.500 kg. Het
trekvermogen voor- en achterwaarts
in het water 1.000 kg, voor- en ach
terwaarts in diverse terreinen tot
3000 kg. Het voertuig kan hellingen
nemen, kortstondig tot 45 graden en
onafgebroken tot 22 graden.
In de schorren bij Paal liggen de
grillige sporen, die de Amphirol ach
terlaat als een bewijs van de prach
tige eigenschappen. Met grote be
langstelling volgen dagelijks vanaf
de dijk nieuwsgieringen de sensatio
nele verrichtingen van dit zonderlin
ge apparaat. Dat is niet voor het
eerst.
Jo de Bakker is door deze uitvin
ding en zijn talloze experimenten in
de hele streek bekend geworden als
een echte doordouwer, die voor geen
enkele vorm van tegenslag opzij
gaat. „Ook al verklaren er velen
me voor hek", zegt hij lachend. „Ik
ben tevreden. Het is een grote vol
doening, hoewei het natuurlijk een
experiment blijft".
(ADVERTENTIE)
800 gr kabeljauw filets,
1 citroen, uitjes, bieslook,
peterselie, spijsolie, boter
of margarine.
De fijngesnipperde uitjes, de
bieslook en de peterselie
In een vuurvaste schotel
leggen.
Daarop de filets. Schijfjes
met olie bevochtigde
citroen aan toevoegen.
Met paneermeel
bestrooien, klontjes
boter bijdoen en
25 min. stoven
in de oven.
Een delicatesse!
Vraag recepten bij
uw vishandelaar
of bij het
Produktschap voor
Vis en Visprodukten,
Wassenaarssweg 20,
Den Haag.
(Van onze correspondent)
KOEWACHT De heer H. Koe
koek, fractievoorzitter van de Boe
renpartij in de Tweede Kamer, heeft
tijdens een in café de Schepper ge
houden vergadering van leden van
de Christelijke Plattelandsjongeren
en Plattelandsjongerengemeen-
schap zijn ongenoegen uitgesproken
over het feit' dat het Kamerlid Aer-
den na zijn uittreden uit de KVP
toch zijn zetel in de Kamer heeft
willen behouden.
De heer Koekoek trok daarbij een
vergelijking met het uittreden van
zijn ex-partijgenoot Voogd een twee
tal jaren geleden. Hij wees er op,
dat hij toen de houding van de heer
Voogd onbeleefd en zelfs onfatsoen
lijk had genoemd. „Dat geldt in dit
geval ook voor de houding van de
heer Aerden", aldus de boerenlei
der. De heer Koekoek meende hier
in een rechtvaardiging te zien van
de eis, dat de kieswet gewijzigd
dient te worden.
Sprekend over de landbouwbegro
ting, was de heer Koekoek van me
ning, dat hierbij bezuinigd zou kun
nen worden op vijftien artikelen. Dit
zou een bezuiniging van 355 miljoen
betekenen op een totaal van 900
miljoen.
Veel kritiek uitte hij vervolgens op
het EEG-landbouwbeleid en op het
landbouwbeleid in het algemeen. Een
van de argumenten die hij daarvoor
aanvoerde was het feit, dat „arbei
ders, militairen en ouden van dagen
ondanks het grote boteroverschot
nog altijd margarine krijgen". Het
beleid ten aanzien van de eierex-
port, de pluimveehouders noemde de
heer Koekoek „een wanbeleid". Hij
zei verder weinig waardering te
hebben voor minister Roolvink om
dat „hij meer kinderbijslag krijgt
dan een werkloze aan uitkering kan
krijgen".
Aan de rede van de heer Koekoek
ging een inleiding vooraf van de
heer G. de Waal, Zeeuws statenlid
voor de Boerenpartij. Deze uitte
ernstige kritiek uit op het beleid van
de N.V. Waterleidingmaatschappij
,'Zeeuwsch-Vlaanderen".
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA De Bredase gemeente
politie heeft de laatste dagen twee
spectaculaire vangsten gedaan.
Maandagmiddag werd de uit Veen-
huizen ontsnapte P. S„ na een wilde
achtervolging door de binnenstad,
aangehouden. Daarbij moesten twee
waarschuwingsschoten worden ge
lost. Dinsdagmiddag werd E. P. aan
gehouden in zijn woning, waar hij
zich in een ingenieuze schuilplaats
had verstopt.
De aanhouding van P.S. ziet de
politie als zuiver toeval. Vorig jaar
ontsnapte hij uit Veenhuizen, waar
hij twee jaar moest zitten. De politie
was ervan op de hoogte, dat hij wei
eens samen met zijn vrouw naar
Breda kwam. Toen maandag twee
rechercheurs de vrouw van S. zagen,
volgden zij haar tot in de Klooster
straat, waar een wagen geparkeerd
stond met een man achter het stuur.
Deze sloeg plots op de vlucht, toen
hij de politiewagen zag. Op de Ken-
nedylaankruispunt Valkenstraat
reed hij een dame op een bromfiets
aan. Hij stopte, sprong uit zijn auto
en vluchtte over enkele schuttingen
weg. De twee rechercheurs hadden
heïn inmiddels herkend en achter
volgden hem. Een van hen lostle twee
waarschuwingsschoten, waarna ze S.
konden aanhouden. De laatste maan
den had de Bredase politie al tien
tallen malen een inval gedaan in
het woonwagenkamp, omdat men
vermoedde dat hij zich daar schuil
hield.
Eind januari ontsnapte de ter be
schikking gestelde Bredanaar E. P.,
toen hij met een bewaker een be
zoek mocht brengen aan Breda.
Reeds vijfmaal deed de politie een
inval in zijn huis, maar ze kon steeds
niets vinden. Deze invallen vonden
steeds 's nachts en 's morgens vroeg
plaats. Daarom probeerde men het
nu overdag en met succes. P. kon
na enig zoeken uit zijn schuilplaats
worden gehaald, waar hij volgens
eigen zeggen al tijdens eerdere be
zoeken zijn heil had gezocht.
(Van een onzer verslaggeefsters)
VLISSINGEN De Christelijke
Besturenbond Vlissingen is met een
standpunt voor de dag gekomen over
de Vlissingse ziekenhuiskwestie. De
gedachten van het bondsbestuur gaan
uit naar één christelijke ziekenhuis
gemeenschap van het christelijke zie
kenhuis Bethesda en het r.k. zieken
huis St.-Joseph De praktische vorm
geving hiervan zou volgens het be
stuur gerealiseerd kunnen worden op
het bestaande terrein van Bethesda.
Uitbreidingsmogelijkheden zullen,
volgens het bestuur, te verwezenlij
ken zijn, wanneer de Bonedijkeschool
met bijbehorende terreinen beschik
baar zou kunnen komen voor de toe
komstige uitbreiding van één gecen
traliseerd medisch verzorgings- en
behandelingscentrum.
Het bondsbestuur wijst erop dat
het zich bij het bepalen van zijn
standpunt inzake de ziekenhuiskwes
tie niet alleen heeft laten leiden door
factoren van principiële en praktische
aard. Het bestuur heeft bovendien
overwogen, dat de ziekenhuiskosten
voor de patiënt niet onnodig nog ho
ger mogen worden.
Bij het C.B.V is men van mening
dat de „ideale noodoplossing": één
christelijke ziekenhuigemeenschap,
in dit opzicht betere garanties biedt
dan de bouw van een geheel nieuw
ziekenhuiscomplex.
Wat betreft de samenwerkings-
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De K.V.P.-Tweede-
Kamerfractie vraagt meer vergun
ningen voor liet wegvervoer naar
West-Duitsland. Zij vreest ernstige
gevolgen van de beperking door Bonn
van het aantal vergunningen tot
1950.
Deze ongerustheid is neergelegd in
vragen van het Kamerlid dr. N. van
de Heuvel. Gisteren gaf drs. H. Note-
boom een toelichting. Hij citeerde
enige deskundigen, die beweren dat
van de 4600 vrachtauto's, die op en
door West-Duitsland rijden, er bij
het nieuwe systeem slechts 1000 tot
1200 in Duitsland zullen kunnen rij
den.
ZEIST (ANP) Het produktschap
voor pluimvee en eieren vreest, dat
de rigoureuze vermindering door
West-Duitsland van het aantal ver
gunningen voor het goederen-ver
voer zeer ernstige gevolgen zal heb
ben voor met name de kleine Neder
landse exporteurs.
Na 1 april moet men met de ver
gunningen „woekeren" en men zal
dus waarschijnlijk geen ladingen
meer aanvaarden die niet een hele
vrachtwagen vullen. Een bestuurslid
had al van de zijde der expediteurs
vernomen, dat de vervoerscapaciteit
voor diepvriespluimvee waarschijn
lijk met vijftig procent zal terug
lopen, terwijl de vervoersonderne
mingen ook niet langer een zo snel
mogelijke bezorging zouden garan
deren.
Italië heeft de veterinaire tarieven
voor geïmporteerd levend en ge
slacht pluimvee met 400 procent ver
hoogd tot 5,7 cent per kilogram, zo
werd gisteren medegedeeld.
Deze maatregel benadeelt de Ne
derlandse exportpositie aanzienlijk.
Het produktschapsbestuur zal deze
zaak aanhangig maken bij de Neder
landse minister van landbouw.
KAAPSTAD (Reuter) De Zuid-
afrikaanse minister van financiën, dr.
Nicolaas Diederichs, heeft woensdag
bij de indiening van de nieuwe be
groting in het parïement verklaard
dat zijn land goud zal aanbieden op
de vrije markt.
Hij achtte het op dit ogenblik niet
mogelijk een raming te geven van de
extra-inkomsten die de Zuidafrikaan-
se goudmijnen zullen krijgen als ge
volg van de onlangs in Washington
overeengekomen splitsing van de in
ternationale goudmarkt in een of
ficiële markt, waar de prijs wordt
gehandhaafd op vijfendertig dollar
per ounce, en een vrije markt, waar
de prijs wordt bepaald door vraag en
aanbod.
Vertegenwoordigers van de groep
van „Tien", de belangrijkste niet-
communistische industrielanden, ko
men vandaag in Stockholm bijeen om
de belangrijke besprekingen van hun
ministers van financiën voor te be
reiden op aanstaande vrijdag en za
terdag over een plan voor nieuwe in
ternationale monetaire reserves.
De ministers van financiën van de
EEG, die de besprekingen vrijdag zul
len bijwonen, zullen vandaag moge
lijk eveneens reeds informeel bijeen
komen om nogmaals te trachten hun
beleid te coördineren.
strubbelingen tussen beide zieken
huizen zegt het bestuur, dat zijn in
ziens het idee van St.-Joseph om met
Bethesda één nieuw algemeen zie
kenhuis te stichten op een ongeluk
kig moment kwam. Men meent dat
het voor Bethesda praktisch niet
meer mogelijk was er aan mee te
werken. Het argument van Bethesda,
dat reeds een groot bedrag is uitge
geven ter voorbereiding van een uit
breiding van het bestaande complex,
woog zwaar.
De opvatting, dat alleen een nieuw
algemeen ziekenhuis optimale moge
lijkheden zou bieden voor het ge
bruik van o.a. medische apparatuur,
vindt het bestuur op zich antrekke-
lijk, maar niet doorslaggevend zolang
er een alleszins acceptabel alternatief
bestaat
De gastvrijheid die Bethesda aan
St.-Joseph heeft aangeboden ziet men
in C.B.V -kringen als een uitgestoken
hand. Gewezen wordt op de bezwa
ren die onvermijdelijk zullen komen,
wanneer langdurig van iemands
gastvrijheid gebruik wordt gemaakt.
Daarom zou, naar de mening van het
bestuur, de gastvrijheid omgezet
moeten worden in een volwaardig
partnerschap.
Tenslotte vindt de christelijke vak
beweging dat de signatuur van de
eventuele christelijke ziekenhuisge
meenschap zodanig moet zijn, dat er
volledige gelegenheid blijft voor het
specifiek eigene van beide godsdien
stige groeperingen.
„Beide confessionele ziekenhuizen
hebben bewezen hun taak aan te
kunnen en te verstaan", is de overtui
ging van de C.B.V. „Beide besturen",
zo wordt er aan toegevoegd, „hebben
een open oog voor de eisen, die een
moderne geneeskundige verzorging
ste'Vt.
(Van een onzer verslaggevers)
GOES Aan de a.s. vergadering
van aandeelhouders van de Bank
voor Zeeland N.V. te Goes worden
voorgesteld over het afgelopen boek
jaar een onveranderd dividend uit
te keren van 17 procent.
(ADVERTENTIE)
EEN ~^nkalonl TAPIJT
P. STB. MTR.
POSTBUS 39 - Bit VERBUM
(Van een medewerker)
GOES In de nacht van dinsdag
op woensdag j.l. is overleden ide heer
J. C. den Broeder, in leven chef per
soneelszaken en interne dienst bij
de N.V. Waterleidingmaatschappij
„Midden-Zeeland" te Goes.
Na aanvankelijk in het bedrijfs
leven werkzaam te zijn geweest, trad
de heer Den Broeder op 23 oktober
1950 in dienst van het Gemeente-
Waterleidingbedrijf Vlissingen. Twee
fusies maakte de heer Den Broeder
mee: opgaan van het gemeentebe
drijf Vlissingen in de W.M.Z.-Wal-
cheren en het samengaan tussen de
Walcherse en BevelandSe streekbe-
drijven, gevolgd door overname van
de N.V. „Tholen".
Reeds bij het Vlissingse bedrijf
primair belast met personeelszaken,
werd de lieer Den Broeder bij de
laatste fusie per 1 januari 1966 be
last met de opbouw van de daartoe
speciaal gevormde afdeling van de
grote maatschappij. Met inzet van
zijn gehele persoonlijkheid heeft hij
zich aan deze taak gewijd, met als
gevolg dat op korte termijn een bij
de laatste ontwikkelingen aange
paste rechtspositieregeling tot stand
kwam, dat bij de inpassing van het
personeel in de nieuwe organisatie
volledig rekening kon worden gehou
den met ieders omstandigheden. De
heer Den Broeder ontwikkelde zich
tot de vraagbaak van het personeel
op velerlei terrein, in het bijzonder
wel op het gebied van de sociale
wetgeving.
Ook voor de immateriële werkom
standigheden had de heer Den Broe
der een open oog, getuige het mede
van hem uitgegane initiatief tot op
richting van een personeelsvereni
ging bij het Walcherse bedrijf en de
toewijding waarmee hij het perso
neelsblad verzorgde.
Hij bezat ook artistieke gaven. De
watertoren van Vlissingen op Minia
tuur Walcheren getuigt van zijn ca
paciteiten, evenals het door hem
ontworpen miniatuur van het
Grand-Hotel Britannia.
De waterleidingmaatschappij, maar
vooral ook het personeel, verliest in
de heer Den Broeder een toegewijd
medewerker met open oog en ooi-
voor ieders zakelijke en persoonlijke
problemen.