Jan Olieslagers: stuntwerk met een ernstige achtergrond WIELRENNER - MOTORCOUREUR - STUNTVLIEGER - AUTOKENNER Baars won Omloop de Baronie Niet bevredigend Sterken Wegens verbouwing TIJDELIJK GESLOTEN Schoenmagazijn „DE AREND ELECTRO-MONTEUR I Hoefnagels Touringca 1 dag naar PARIJS prijs: ƒ18.- per persoon alles inbegrepen VERKOOP BIJ EXECUTIE GEMEENTE AXEL Demonstratie Broederschap Walsmuziek Oorlogsheld FORD TAUNUS 20 M T.S. in prima staat DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 25 MAART 1968 (Van onze luchtvaartredacteur) ANTWERPEN Jan Olieslagers, wiens forse standbeeld optorent, vlak bij de ingang van Antwerpens door Brussel opzettelijk klein gehouden „luchthaven" Deurne stierf 25 jaar geleden (op 23 maart 1943) in zijn geboortestad Antwerpen. Zijn dood werd nauwelijks opgemerkt door de duizenden fans die hij had verworven tijdens zijn dolle stuntjaren. Het oorlogsnieuws en meer nog de ooriogszorgen eisten de aandacht op van de honderdduizenden Belgen en Nederlanders die Jan hadden toe gejuicht toen hij met zijn draad-en-zeildoek-kisten luchtvaarthistorie maakte. Tien jaar later maakten de Belgen dat goed. Ze gaven Jan, de „Ant werpse Duivel" een machtig standbeeld bij Deurne. In Nederland werd de weduwe van de luchtvaartpionier uitgenodigd om een KLM-Viscount te dopen en de trotse vogel (het was 1957) de naam van haar over leden man te schenken. Na Rubens was Jan Olieslagers ongetwijfeld de beroemdste Ant werpenaar. Hij werd geboren in het Schipperskwartier op 14 mei 1883. Als opgroeiende jongen al on derscheidde hij zich als een ventje dat van hel noch duvel bang was, laat staan voor politieagenten. Hij was elf jaar toen zijn vader stierf en Jantje werd van de schoolban ken gehaald om te helpen de kost te verdienen. Dat lukte Jan, maar hij deed het op zijn eigen manier. Hij ging bij een fietsenmaker wer ken. Dat was in die dagen 1894 op zich al een wandelende ra riteit. Geen Antwerpenaar die er toen aan dacht dat zijn land nog eens een leidende fietsnatie zou worden- Maar juist mede doordat Jan Olieslagers dat „gekke vak" koos, was wedstrijdfietsen in Bel gië tien jaar later al populair. Jan werd wielrenner en hij ging deelnemen aan koersen, die men toen nog schilderachtig omschreef als „velocipèdenprijskampen", Ais men vandaag de dag mannen als Jan Janssen, Jacques Anquetil of Eddie Merkx hoort praten over „af zien", dan is datgene wat zij be doelen flauwekul voor kostschool juffers, vergeleken bij wat de kas- seienbeulen van die tijd „af te zien" hadden. En behalve dat moesten zijzelf de stukken bij elkaar rapen en aan het monteren gaan als tij dens de prijskamp hun velocipède aan barrels vloog en dat gebeurde nogal eens Het waren harde jongens en Jan Olieslagers was een van de besten onder hen. Maar een velocipède ging Jan niet snel genoeg. En toen de motorfiets werd uitgevonden was hij er als de kippen bij om motorcoureur te worden. In 1904 won hij de monstermotorrace Pa rijs-Bordeaux-Parijs. Hij legde de afstand van 1200 km af in 28 uur en dat was fabelachtig snel voor die tijd. Met een half uur voor sprong op zijn naaste concurrent vloog Jan in Parijs over de meet en dat, terwijl hij onderweg nog was afgestapt om een gevallen ri vaal eerste hulp te verlenen. Heel Antwerpen stond op z'n kop en de stad was te klein. Jan moest mas saal gehuldigd worden. Duizenden begaven zich naar het station om de trein uit Parijs af te wachten. Het erecomité, de burgemeester van de Sinjorenstad voorop, trad naar voren toen de trein langs het perron schoof. Maar Jan was ner gens te zien en hij was vergeten te laten weten dat hij nog een dag langer in Parijs zou blijven. Zo viel de huldiging in het water. Wat echter wel kwam was een proces verbaal van de Franse politie we gens het zonder vergunning per mo torfiets van Parijs naar Bordeaux en terug rijden In 1907 vestigde Jan Olieslagers op zijn racemotor een wereldsnel heidsrecord: 100 km per uur! Maar ook dat was Jan nog niet genoeg. Het was de luchtvaart ten slotte die hem een uitlaat voor zijn tomeloze energie en grote durf bood. Jan Olieslagers ging naar Frankrijk om liet vliegen te leren van Blériot, die kort daarop his torie zou maken door het Kanaal over te vliegen. Toen Jan Oliesla gers zich bij Blériot meldde, wa ren de dagen van „die knotsgek ke kerels in d'r vliegende kratten", onlangs door een kostelijke film van die naam nog eens uit de ver getelheid gerukt, nog nét niet aan gebroken Hond de vliegerij heers te een merkwaardige stilte Het bleek zowel de „stilte van het on geloof' als wel de „stilte voor de storm" te zijn. Op 17 december 1903 waren Or- ville en Wilbur Wright erin ge slaagd bij Kitty Hawk een fragiel en spinachtig bouwsel voor het eerst in de geschiedenis op motor kracht de lucht in te brengen. Het was een ironische speling van het noodlot, dat dit juist in Ame rika lukte, terwijl Frankrijk in die jaren van soms dwaas maar altijd met volharding experimenteren, ze ker de leidende „luchtvaartnatie" was. Dat maakte het Amerikaanse succes er voor de Europeanen niet geloofwaardiger op. Bovendien was men ook in Amerika nogal scep tisch. Aan het succes van de Wrights waren natuurlijk nogal wat mislukkingen voorafgegaan en dit had de pers die het toch al aan visie op dit terrein ontbrak uiterst wantrouwend gemaakt en wat nog erger was: ongeïnteres seerd. Drie weken na de eerste gemotoriseerde vlucht bij Kitty Hawk en nadat de gebroeders Wright door nog enkele vluchten hun succes voor zichzelf hadden bevestigd, stuurde Arville Wright de hoofdredacteur van Associated Press_ een telegram waarin hij melding maakte van het histori sche feit dat het de mens tenslotte was gelukt gevleugeld en met ge bruikmaking van een krachtbron te vliegen. Wat A.P. met deze toch sensationele, wereldprimeur deed, of liever: niét deed, wordt het best geïllustreerd door het feit, dat toen in oktober 1906 de beroemde Fran se pionier Santos Dumont als eer ste Europeaan opsteeg in een vlieg tuig, hij werkelijk dacht de eerste ter wereld te zijn die dit was ge lukt. Een andere gebeurtenis toont nog sterker aan dat de toenmalige jour nalistiek er geen flauw benul van had hoe belangrijk die vliegexpe- rimenten waren en welke moge lijkheden hier voor het toekomsti ge verkeer werden opengelegd. De gebroeders Wright, inmiddels zeker van hun zaak, organiseerden spe ciaal voor de pers een demonstra tie. ^Om te beginnen was de be langstelling al niet bijster groot. Bovendien was het slecht weer, zo dat de show moest worden afge last. „Morgen", beloofden de Wrights, „proberen we het op nieuw". Maar alleen de meest vol hardende verslaggevers kwamen die dag nog terug. Toen sloeg op het kritieke moment de motor af. De derde dag tenslotte lukte het maar de pers had allang geen be langstelling meer en de journalis ten waren naar huis- Ook elders vertrouwde men de Wrights niet. Het Amerikaanse mi nisterie van oorlog wimpelde zon der onderzoek het aanbod af van de Wrights, hun uitvinding ter be schikking van het ministerie te stel len. Ook in Europa vonden zij ner gens gehoor, hoewel ze een machine hadden meegebracht. Toevallig echter weigerden de Wrights vlieg- demonstraties te houden vóór een contract getekend was en omdat ze voor hun uitvinding de voor die tijd gepeperde prijs van een kwart miljoen dollar vroegen, wérd er geen contract getekend, vlogen de Wrights niet in Europa en wist Europa in 1906, toen Santos Du mont bij Parijs opsteeg, doodeen voudig niet dat vierduizend mijl naar het westen bij Kitty Hawk al twee jaar eerder het lucht ruim was veroverd. De grote doorbrak kwam pas u.- gen het einde van het eerste de cennium van deze eeuw, toen in Amerika de jonge Glenn Curtiss zich m de concurrentiestrijd met de Wrights wierp, toen in Europa nog steeds meer pioniers Santos Du mont met succes navolgden en in Engeland de als een sheriff uit Arizona geklede Amerikaanse a- vonturier S. F. Cody in oktober 1908 daar de eerste gemotoriseer de vlucht maakte. Het hek ging tenslotte helemaal van de dam toen de Franse kop lampenfabrikant Louis Blériot de tienduizend-guldenprijs van de Dai ly Mail in de wacht sleepte door over het Kanaal te vliegen. Het was intussen 1909 en pas sinds een jaar werden de gebroeders Wright zowel in Amerika als in Europa erkend als de grote pioniers van de gemotoriseerde luchtvaart. Jan Olieslagers had zich intus sen gevoegd bij de groeiende, zeer internationaal ingestelde broeder schap der „vogelmensen", zoals ze in die dagen nog wel werden ge noemd. Hij maakte deel uit van dat wonderlijke slag mensen, die moed en durf paarden aan nieuws gierigheid en toewijding: mannen, die telkens weer bereid waren de gevaren van het luchtruim, dat de mens en zijn vliegende krat toen nog zeer vijandig gezind was, te trotseren; kerels, die niet ongevoe lig waren voor hét verlies van vrienden, maar desondanks de dood, die hun rijen dunde, tracht ten te negeren. Toen Blériot, Cody én Glenn Cur tiss de vliegerij eenmaal in de be langstellingssfeer van de gewone man hadden weten te brengen, braken de gouden dagen van de stuntvliegerij aan. Dol en vaak roe keloos circuswerk boven weilanden, renbanen of voetbalvelden, bracht overal in Europa en Amerika dui zenden op de been. Verbijsterd stond het publiek af te wachten of zo'n „knotsgekke kerel", die ver woede pogingen deed om met de vleugeltip van zijn „vliegend krat" een zakdoek van de grohd op te rapen, zijn toestel aan stukken zou vliegen. En inderdaad gebeurde dat nogal eens een keer. Populair was het vliegen onder bruggen door en ook een duik dwars door een hangaar werd erg op prijs gesteld. In 1913 vond de Franse stuntvlie ger Adolphe Pégoud de looping uit. Intussen was de naam van Jan Olieslagers al gevestigd in België en in Nederland, maar ook ver daarbuiten. Jan bracht de Amster dammers in vervoering door op de tonen van door een fanfare gepro duceerde walsmuziek, waarvan hij boven het motorgeruis uit flarden moet hebben kunnen horen, met zijn vliegmachine te gaan walsen. Antwerpen was daarvóór al stapel gek van geestdrift geworden, toen Jan tijdens een wedstrijd na twin tig meter vliegen door een ruk wind de lucht werd uitgeblazen en tegen de grond smakte. Vanwege het slechte weer was geen van de andere deelnemers gestart en der halve was Jan die zijn Antwer penaren niet teleur had willen stel len winnaar! Jan Olieslagers werd beroemd en iedereen zong „Als Olieslagers dood is dan krijgen wij misschien, de helft van zijn centen en ook zijn vliegmaehien". Jan Olieslagers, ouder gé worden en belangrijk in de Belgi sche luchtvaartwereld richtte zich bij voorkeur tot de jeugd, zoals hier bij een vooroorlogse festivi teit op Deurne. het bevrijde. Brussel binnentrok. Dat moet het hoogtepunt zijn ge weest in de vliegercarrière van Jan Olieslagers, hoewel hij na de oor log belangrijke luchtvaartfuncties bekleedde en tenslotte in 1935, door koning Leopold III tot Deken der Belgische Luchtvaart werd be noemd. De koning zelf hing hem de ketting die deze benoeming sym boliseerde, om de hals. Het imponerende standbeeld bij Deurne toont Jan Olieslagers, de ene arm geslagen om de schou ders van een jongen, de andere geheven naar het luchtruim, uit leggend dat de toekomst van de jeugd voor een belangrijk deel ligt in de ontwikkeling van de lucht vaart. Jan Olieslagers, de weergaloze Sinjoor, heeft zijn roem voorna melijk te danken aan zijn stunt werk, maar hij was veel meer dan zo maar een roekeloze vliegartiest. De „knotsgekke kerels in hun vlie gende kratten" deden belangrijke ervaringen op met betrekking tot de constructie van vliegtuigen en bovenal zijn zij het geweest, die het grote publiek opmerkzaam ge maakt hebben op een nieuwe toe komst waarin het vliegtuig de we reld zou doen ineenschrompelen, continenten ontsluitend en de vol keren dichter bijeen brengend. Want dat doet het vliegtuig, on danks de bittere hoofdstukken over de luchtoorlog, die het trotse boek van de luchtvaarthistorie ontsieren. WIM KOCK Het circusvliegen verdween mét het uitbreken van de eerste we reldoorlog. De waaghalzen, die het publiek hadden vermaakt met hun vermetele stuntwerk, gingen een nieuw hoofdstuk schrijven in het boek van de luchtvaartgeschiede nis. Aanvankelijk met revolvers in de vuist, probeerden zij hun riva len (helemaal écht vijanden waren zij nog niet van elkaar) uit de lucht te schieten. Jan Olieslagers was een van deze luchthelden uit de eerste wereldoorlog. Zesmaal meldde een Belgische legerorder een luchtoverwinning van de Ant werpse Duivel. Hij vond een boord- mitrailleur uit. Dat was een hele stap vooruit, vergeleken met de re volver of het geweer! Hij werd ridder in de Leopoldsorde. In 1916 raakte hij gewond, maar in het algemeen bleef Vrouwe Fortuna hem gunstig gezind, zoals ze dat ook was geweest in de dagen van de demonstraties. Het was Jan O- lieslagers die vanuit de lucht de koninklijke stoet met bloemen De- strooide, toen koning Albert in 1918 Jan Olieslagers kreeg zijn standbeeld. Aan de ingang van het Antwerpse vliegveld wijst hij de jeugd de mogelijkheden van de luchtvaart. Te koop van particulier 1965 - 50.000 km Tel. 37183 - Breda SCHOENEN LEDERWAREN KOFFERS PARAPLUIES PEDICURE Fa. J. H. Kemper 7,n. NOORDSTRAAT 68 Bij de PROVINCIALE STOOMBOOTDIENSTEN IN ZÈELAND kan in de werkplaats te Vlissin- gen, alsmede voor werkzaamheden aan boord der schepen geplaatst worden een Salaris is afhankelijk van opleiding, ervaring en bekwaamheid. Uitvoerige sollicitaties o.m. bevattend genoten opleiding en behaalde diploma's te richten aan de directeur van voornoemde dienst, Prins Hen- drikweg 10, Vlissingen. ••••••••••••••••«••••••••••••••••••••••••••••••••a PER -op 14 april 1968 le paasdag en op 2 juru le pinksterdag Vertrek vanaf Sas van Gent - Hulst e St.-Jansteen. S Inlichtingen en kaarten verkrijgbaar WED. J. HOEFNAGELS, SPOORSTRAAT ROOSENDAAL. TEL. 01650-4635 Voor Westdorpe dhr. V. d. Laak, Gr. Jansdi B. 48. tel. 01158-1318. Voor St.-Jansteen J. J. der Weduwe, Wilhe nastraat 6, tel. Ó1140 - 3123. welke zal worden gehouden op maandag 25 maart 1968 te elf uur, ten laste van H. G. v. d. Maagdenberg wonende te Breda, Reigerstraat nr 18 van enige ROERENDE GOEDEREN, bestaande uit: Meubilaire goederen, keukenmachines en gereed schappen. Café-inventaris w.o. twee piano's en wat verder te koop zal worden aangeboden. De verkoop geschiedt a contant zonder opgeld. De goederen zijn een uur vóór de verkoop voor een ieder te bezichtigen. De deurwaarder belast met de executie. O. BOLLUYT De Burgemeester van Axsl maakt bekend, dat de gemeenteraad in zijn openbare vergadering van 19 maart 1968 heeft bepaald, dat de vast stelling van een bestemmingsplan wordt voor bereid voor het op de bij dit besluit behorende tekening aangegeven gebied, dat voornamelijk wordt begrensd door de spoorlijn, de Singelweg en de Stationsstraat. Voormeld raadsbesluit ligt voor een ieder op de gemeentesecretarie ter inzage. Axel, 25 maart 1968 De Burgemeester voornoemd, Uitsluitend bij vooruitbetaling De kosten bedragen t/m 10 woorden bit plaatsing in: Gehele oplage 1,80 Brabantse oplage 1,50 Zeeuwse oplage 1,00 Elk woord meer voor: Gehele oplage 0,18 Brabantse oplage 0,15 Zeeuwse oplage 0,10 Personeel gevraagd Hebfc u overdag tijd mevrouw. Bel ons dan direct op, tel. 01600-31462 of 35007. Wij hebben plaats voor u. Edah-Ziezomarkt Breda. Bijverdienste aangeboden. Bel vandaag nog 01600-31462 of 35007. En ook u kunt uw vrije uren nuttig besteden mevrouw Edah.-ZieZoma.rkt. Breda. Spaar uw vakantie by elkaar. Bel 01600-31462 of 35007 en u hoort hoe u f 50,- of meer p.w. kunt verdienen. Edah-ZieZo- markt Breda. André van Hilst N.V. vraagt voor haar zelfbedieningswinkel H«agdijk 39, Breda: een nette verkoopster en een flinke aan komende bediende. Gunstige arbeidsvoorwaarden event, reiskostenvergoeding, voor geschikte krachten goede toe komstmogelijkheden. De be drijfsleider de heer Bruyns verstrekt u gaarne nadere In lichtingen. Tel. 01600 - 36298. Voor werkzaamheden in een kistenfabriek kunnen wij di rect plaatsen 8 nette jongens van 15 tot en met 18 jaar. Loon van 70,- tot en met 85,- schoon per week. Vervoer met nieuwe busjes. Schrijf een briefkaart of bel direct: Fa. Bis, Kasteelstraat 34, Wouw. téL 01656-625. Net meisje of vrouw gevr. voor de huishouding in gezin met 2 schoolgaande kinderen te Hulst. In- of extern. Goed loon tel 01140 - 3282. Wy hebben direct plaats voor 40 nette meisjes voor inpak- werkzaamh. In suikerwerk- fabriek. Voor aanvulling van onze busjes enkele meisjes v. wasserij, kartonnagefabriek en voor matrasfabriek. Hoog loon. Vervoer met nieuwe bus jes. Fa. Bis, Kasteelstr. 34, Wouw, tel. 01658-625. Te koop aangeboden Breimachines Swiss Magic, de beste, geheel metaal. Pfafi Naaimachinehuis, Kortemeestr 17 Bergen op Zoom, Lange Brugstr. 30, Breda; Nwe. Mar' t 48, Roosendaal. Zwarte keukenkachel: vulka- cheltje, bascule, 2-pers. ledi kant met toebeh., dubbele fiets tas. Noordstraat 13 A Walsoor den. Te koop geheel stalen week endschip, 21x4x1 m, 105 pk die selmotor. Voorzien van licht, water en centr. verw. Geheel met hout betimmerd, jachtmo- del te bezichtigen alle dagen: A. Tromp, Wilhelminakanaal Sluis I, Oosterhout (O,), tel. 01620-4241. Elektrische zlg-zag naaimachi nes in koffer vanaf f 248,-. Pfaff Naaimachinehuis, Korte meestr. 17, b. op Zoom; Lange Brugstr. 30 Breda; ITwe. Markt 48, Roosendaal. Gebruikte naaimachines vooi weinig geld. Alle machines grondig nagezien ;en mét i gar. Pfaff Naaimachitiehuis, Korter meestr. 17, B. op Zoom; Lange Brugstr. 30, Breda; Nwe. Markt 48, Roosendaal. Gaat u zelf schilderen. Wij, le veren u behang, verf* carbo- leum,. autolakken, schoonhraak- art. enz. HL de. Sutter, Nieuw- $traat 27, Oostburg, tel. 011J07 2130. Al uw groente» en bloemzaden Asef-prod. verkrijgt». by ~W. v. Unen, Nieuwstr. 66, Öostburg, wij geven zilverzegels. Steeds het beste voor uw geld, wordt bij ons voorop gesteld, H, Verhulst, Oostburg. Ursusgaas, vlechtwerk, kram men, mdtto puntdraads, W. v, Unen, Nieuwstr. 66, Oostburg, wij geven zilverzegels. Roeiboot 4 m bij 4 m, lucht kussen en spanen en? b.b. mo tor, 7,5 p.k. Lagestraat .11, Roosendaal. Uitneembare kinderwagen z. g.a.n. te koop. AVerschelden, Schoolste. 13, Heikant. Huizen Halsteren Half vrijstaan»' he renhuizen m. garage en c.v en o.a. 4 slaapkamers, badkamer. Prijs 41.775 lasten f 160 per maand. Aanvang bouw 1 maart a.s. Oplevering reeds v.a. juli 1968. Nu nog lage overdrachts kosten. Van Opstal, makelaar o.g. Burg. Stulemeyerlaan 16, Bergen op 'Zoom, lidNBM tel. 01640 3266 en 01641 - 888. Bergen op Zoom. Eengezlns" woningen met of zónder gara ge en-c.v. aan de Dostak.r. met o.a. woonkamer 30 m2 L-vorm, 4 slaapk., prijs f 39.300. Prosp. op aanvraag. Van Opstak ma kelaardij Burg. Gtulemeyer' 16, B.o.Zoom', lid NBM, tel. 01640 3266 en 01641 - 888. Leegstaande bungalow t.k. aan de rand van industriepark te Etten. Te bevr. J Koevoets, Duivenstr. 28, St.-Wfilebrord. Halsteren. Half vrijstaande he renhuizen m. garage- en c.v. en o.a. 4 slaapkamers, badkamer. Prijs 41.775,-, lasten f 160,- per maand. Aanvang bouw 1 maart a.s. Oplevering reeds v.a. juli 1968. Nu nog .lage overdrachts kosten. 'Van*Opstal, makelaar^ dij, Burg. Stulemeyerlaan .16, Bergen op Zoom, lid N.B.M., tel. 01640.3266 en 01641-888. Goed en omgeving te koop wo ningen. Zo nodig met uitgebrei de hypotheek Makelaarskantoor L; A. van Opstal Zn. Jacob a van Beierenstraat 1, Goes. Tel. 5405 b.g.g. 5375. Te huur aangeboden Te huur 240 m2 bergplaats, ge schikt voor alle doeleinden, billijke prijs. 01673 - 301. Degelijke nieuwbouw m. Rijks subsidie op IJpelaar f 43.000,- Inl. v. d. Berg Co., Makel, o.g. Nw. Qinnekenstr. 43, Breda tel. 01600-24421. Auto's - Motoren Merc. Benz 250S, 1967 (mei), 43000 km, donkerrood, nieuwe banden, schuifd., trekh., radio, tussenst. arml. als nieuw. Ga rage v. Öeveren N.V., Goes, tel. 6100. Te koop, Fiat 2100, bouwjaar '59-'60, met slaapbanken en nieuwe banden. Motor kléin de fect. Spotprijs f 375,-. tel. 01645-305, Putseweg 19, Putte (N.-Br.). Mercedes Occasions 250 S 50.000 km '66 300 sedan '59 300 Se '62 190 D '63-'64-'65 220 Se '65 Diverse automobielen Opel Kadett coupé Luxe '67 Simca 1501 G.L. '67 Morris Travelier '67 Neckar Adria 850 '66 Simca 1000 G.L.S. '65-'67 B.M.W. 700 Ls '65 Jaguar S 3.8 '65 Jagst 2 '66 Citroën Ideaal '64 Opel 17G0 L 4 deurs '82 Austin A 40 '65 VW busje '62 Opel Caravan '61 Taunus 17 M, 4 deurs '65 V.W. 1600 T>L. '66 N.V. Garage van Dongen Jon kers, Guido Gtezellelaan 40, Bergen op Zoom, tel. 01640- TERNEUZEN Belcrumgarage vraagt steedi aanrijding vrije auto's v.a. 1965 te koop. Min. Kanstraat 16.20, Breda. Tel. 01600-39900. BMW 1800, 1966, l.groen, cogn. kl. - met nieuwe motqr. Garage v. Oeveren N.V., Goes, tel. 6100. Belcrum-Garage heeft thans ln voorraad Ford Taunus 17M Su per 1965, Ford Taunus 12M 1966,. Ford Cortina 1965, Ford Zephyr 4 cil. 1964, Ford 'Tau nus Ï7M Combi '63, Opel Kapi- j&n Admiral 1964„ Opel Kapi- tan 1962, Opel Kadètt 1966, Ford Taunus 20M 1965, Fiat 1500 Confort 1965, Fiat 1500 Stationcar 1966, Fiat 850 1966, Simca l50Ö 1967, Simca 1500 1966,. 'Simca 1500 1965, Simca 1500 1964. Simca 1000 1967, Sim-, pa 1000 1966, Simca 1000 1965, Siirtca 1000 1964, Simca 1500 Tourist 1966, Fiat Primula 1966, Ford Anglia 1966, Vauxhall Vi va 1965, Citroën Ami 6 1966, Daffodil 750 1965 Renault R 1'6 1966 zeldzaam mooi. Allé wa gens worden met 10.000 km en/, of 3 mnd, garantie verkocht. Geen ingevoerde, van le eige.- naar en aanrtjdlngvrlj. Voor een betrouwbare .gebruikte auto, naar een betrouwbaar adres met de grootste voor raad,: de grootste omzet en met de allergrootste service. Bel- crum-Garage, Min. Kanstraat 16-20, Breda. Tel. 01600-39900. Geopend van 8 u. v.m. tot 10 u. n.m. Zondags van 1 tot 5 uur. Automobielbedrijf firma Gijzen gevestigd Academiesingel 34a, Spoorstraat 32 bieden u onder onze bekende service te koop aan. Taunus 17M T.S. 1966. Taunus 12 TS 1966, Taunus 15M l: 17, Taunus 12M TS 1965, Taunus 12M 1965 en 1964. Opel Coupé 1966 1900 L, Opel 1700 1966 met schulfdak, Opel 1700 4 deurs 1965, Opel 1700 1964, Fiat Coupé 1967. Fiat 1800 1965, Fiat 1500 1965, Opel Kadett ca ravan 1964, Renault L4 1966, Simca 1000 1965 2 maal, Simca 1000 1964, Simca 1500 1965 eii 1964, Austin Glyder 1964, Fiat Primula 1966, Fiat 1800 Sta tionwagen, Ford Zephyr 1965 6 cil. Simca 1301 1967, Fiat 1100 1965-1964, Trabant 1965-1964, Fiat 500 1964, .Vauxhall 1962 Victor, Cortina 1966 4 deurs. Verder diverse V.W. bestel 1965-1964 - 1963, V.W. bussen 1964-1963, ingeruild Zephyr '62, Opel' 1957 en1962, V.W. 1200 1961, Opel Kapitan 1960. Dit is een kleine greep uit onze voor raad. Al deze wagens worden getest, olie ververst en van nieuwe onderdelen voorzien. Garantie op onderdelen en ar beidsloon. Ook inruil, financie ring mogelijk. Showroom dage. lijks geopend 9 uur tot 8 uur, Zondags 1 uur tot 6 uur- .Tel. 39870. Privé 43593, gevestigd Academiesingel 34a recht te genover KMA ingang langs de poort. Spoorstraat 32 vlak b(J het station Breda. Lessen 10 Autorijlessen voor t 47,51 vervolg- en losse lessen t 6,50 Fonkelnieuwe V.W.'s. Bonds- autorijschool „De Centrale". Aanmeldingsadressen Breda. Stationsplein 5 tel. 38718: - ei- g n op Zoom, Lekstraat «.4. 6504; Roosendaal, Boulevard 112 tel. 4097; Etten-Leur, Gul- do Gezellelaan 12. tel. 3219; O'hout, Bouwlingstr. 75. tel. 4019. Vakantie Te huur prima zomerhuis in Haamstede. Bejaarden genie ten 25 pet. korting extra in voor- en naseizoen. Tel. 01600- Elburg - Veluwemeer. Logiei met ontbijt. T. v. Putten, Smedestraat 34, Elburg. Caravanimport Frank, land goed „De Kievit", Baarle-Nas- sau, tel. 04257-719. U bent wel kom alle werkdagen en week ends. Bij ons slaagt u altijd. Bekende merken, ruime keu ze in tour- en stacaravans van 3 tot 12 meter. Eigen caravan- park met ruime staanplaatsen. Inruil en financiering met 25 pet. vooruitbetaling. Landbouw T.k. compleet stel vorentrek kers, gèulenkrabbers, schof- fels, voor aardappelsvèrpleging, kunstmeststrooier, 2,50 m, op hef inrichting. A. v. Geel. Zwa- Iuwpootweg 2, Z'hoek, telefoon 01684-594. Bloemkool, rode kool, savooie kool. spitskool, prei en slaplan ten met kluit bij Fa. Fr. Schoo- uen en zoon, Roosendaalsebaan 57, Wóuw,. tel. 01658-531. Zekerheid te verkiezen boven onzekerheid De allerbelangrijkste vraag, die elke zakenman zich bij de mediakeuze voor zijn reclame moet stellen, is niet de vraag of' het gekozen me dium in huis komt, rnaar of en hoe dat medium wordt gezien en gelezen. 75 van de dagblad-advertentie pagina's wordt door de lezers en lezeressen van 18 jaar en ouder geopend (en dus gezien). Is uw advertentie krachtig genoeg, dan wordt zij ook gelezen. Op de advertentiepagina's van DAGBLAD DE STEM koopt u dus ZEKERHEID. Wim Prinsen ging op de protesteren tegen de duw Qe finish van het achtervo links van Solaro Serpenti en i PRI (Van BREDA. Voor Wim Pri h(j had gerekend. Op de Sprint kwam de kleine cou de witte krijtstreep maar t van de Baronie naar de Al de laatste meters opzjj gedt Prinsen, die vreesde Baars Cor Baars, een outsider, wt naar op slag kansloos en d succes. De jury besloot Pri eerste prys toe te kennen. Voor „Wimke" Prinsen was geen vraag of hij geduwd had heb dat zeker gedaan. Maar ik echt niet anders. Hij kwam pr langs de kant waar geen plaats was. Bij de betonnen rand. Daar ik al vlakbij en daar wilde hij tussen. Dat ging gewoon niet. Ik bovendien op die sintels toch al 1 lijk sturen en had ik niet geduwc was ik zo tegen hem aangerei Wim Prinsen meende daarom anders gedaan te kunnen hebb protesteerde eveneens. Tegen diskwalificatie. Zijn protesten we echter wel hoe langer hoe zwa: vooral toen het duidelijk were hij eigenlijk weinig kans van si had. Althans dat was de mening vele deskundigen èn toeschou- die de „wanhoopsdaad" van Pr: van dichtbij gevolgd hadden. Pri handhaafde zijn officiële protest Deze finish was het weinig be diging schenkende slot van een u mate boeiende klassieker. Na zeer zware wedstrijd vooral in begin en een groot aantal k rijke ontsnappingen,' viel de be sing pas veertig kilometer voor einde, toen Wim Prinsen en Baars zich sterker toonden dan favorieten. De sprong, die deze t niet voor de overwinning getipte ners maakten, bleek beslissend, dat het achtervolgende groepje, alle favorieten als Rene Pijnen, Rentmeester, Leen de Groot, Koeken en Daan Holst, het niet i op kon brengen om serieus nog aan een achtervolging te beginne De voorsprong van Prinsen Baars kon daardoor behoorlijk o pen. Op de Sprint-sintelbaan k' Prinsen als eerste binnen. Voor heugend veel toeschouwers er trouwens ook onderweg bijzoij veel belangstelling voor deze oi nisatorisch perfecte koers b hij een voorsprong behouden. Pa- de laatste bocht kon Cor Baars Pi sen bereiken. «Toen deze het gei bemerkte, duwde hij. De sprint de achtervolgende groep werd gev nen door Cees Rentmeester, zich voor het oog van Joop Mi< link in de selectiegroep wilde ri; en op een uitstekende wedstrijd ti kan zien), voor Schrauwen en Solaro. Het is een wedstrijd gewori waarjm alleen de allersterksten 01 hieven. Na ruim een half uur kt sen 31 kilometer lag de karavaan van maar liefst 185

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 6