Jan Olieslagers: stuntwerk
met een
ernstige
achtergrond
WIELRENNER - MOTORCOUREUR - STUNTVLIEGER - AUTOKENNER
Wegens verbouwing
TIJDELIJK GESLOTEN
Schoenmagazijn „DE AREND
ELECTRO-MONTEUR
I Hoefnagels Touringcars
1 dag naar PARIJS
prijs:
ƒ18.- per persoon
alles inbegrepen
VERKOOP BIJ
EXECUTIE
GEMEENTE AXEL
4
Demonstratie
Broederschap
Walsmuziek
Oorlogsheld
FORD TAUNUS
20 M T.S.
in prima staat
4
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 25 MAART 1968
1
(Van onze luchtvaartredacteur)
ANTWERPEN Jan Olieslagers, wiens forse standbeeld optorent, vlak
bij de ingang van Antwerpens door Brussel opzettelijk klein gehouden
„luchthaven" Deurne stierf 25 jaar geleden (op 23 maart 1943) in zijn
geboortestad Antwerpen. Zijn dood werd nauwelijks opgemerkt door de
duizenden fans die hij had verworven tijdens zijn dolle stuntjaren. Het
oorlogsnieuws en meer nog de oorlogszorgen eisten de aandacht op van
de honderdduizenden Belgen en Nederlanders die Jan hadden toe
gejuicht toen hij met zijn draad-en-zeildoek-kisten luchtvaarthistorie
maakte.
Tien jaar later maakten de Belgen dat goed. Ze gaven Jan, de „Ant
werpse Duivel" een machtig standbeeld bij Deurne. In Nederland werd
de weduwe van de luchtvaartpionier uitgenodigd om een KLM-Viscount
te dopen en de trotse vogel (het was 1957) de naam van haar over
leden man te schenken.
fiÊl
Na Rubens was Jan Olieslagers
ongetwijfeld de beroemdste Ant
werpenaar. Hij werd geboren in
het Schipperskwartier op 14 mei
1883. Als opgroeiende jongen al on
derscheidde hij zich als een ventje
dat van hel noch duvel bang was,
laat staan voor politieagenten. Hij
was elf jaar toen zijn vader stierf
en Jantje werd van de schoolban
ken gehaald om te helpen de kost
te verdienen. Dat lukte Jan, maar
hij deed het op zijn eigen manier.
Hij ging bij een fietsenmaker wer
ken. Dat was in die dagen 1894
op zich al een wandelende ra
riteit. Geen Antwerpenaar die er
toen aan dacht dat zijn land nog
eens een leidende fietsnatie zou
worden- Maar juist mede doordat
Jan Olieslagers dat „gekke vak"
koos, was wedstrijdfietsen in Bel
gië tien jaar later al populair.
Jan werd wielrenner en hij ging
deelnemen aan koersen, die men
toen nog schilderachtig omschreef
als „velocipèdenprijskampen". Als
men vandaag de dag mannen als
Jan Janssen, Jacques Anquetil of
Eddie Merkx hoort praten over „af
zien", dan is datgene wat zij be
doelen flauwekul voor kostschool
juffers, vergeleken bij wat de kas-
seienbeulen van die tijd „af te zien"
hadden. En behalve dat moesten
zijzelf de stukken bij elkaar rapen
en aan het monteren gaan als tij
dens de prijskamp hun velocipède
aan barrels vloog en dat gebeurde
nogal eens
Het waren harde jongens en Jan
Olieslagers was een van de besten
onder hen. Maar een velocipède
ging Jan niet snel genoeg. En toen
de motorfiets werd uitgevonden
was hij er als de kippen bij om
motorcoureur te worden. In 1904
won hij de monstermotorrace Pa
rijs-Bordeaux-Parijs. Hij legde de
afstand van 1200 km af in 28 uur
en dat was fabelachtig snel voor
die tijd. Met een half uur voor
sprong op zijn naaste concurrent
vloog Jan in Parijs over de meet
en dat, terwijl hij onderweg nog
was afgestapt om een gevallen ri
vaal eerste hulp te verlenen. Heel
Antwerpen stond op z'n kop en de
stad was te klein. Jan moest mas
saal gehuldigd worden. Duizenden
begaven zich naar het station om
de trein uit Parijs af te wachten.
Het erecomité, de burgemeester
van de Sinjorenstad voorop, trad
naar voren toen de trein langs het
perron schoof. Maar Jan was ner
gens te zien en hij was vergeten
te laten weten dat hij nog een dag
langer in Parijs zou blijven. Zo viel
de huldiging in het water. Wat
echter wel kwam was een proces
verbaal van de Franse politie we
gens het zonder vergunning per mo
torfiets van Parijs naar Bordeaux
en terug rijden
In 1907 vestigde Jan Olieslagers
op zijn racemotor een wereldsnel
heidsrecord: 100 km per uur!
Maar ook dat was Jan nog niet
genoeg. Het was de luchtvaart ten
slotte die hein een uitlaat voor zijn
tomeloze energie en grote durf
bood. Jan Olieslagers ging naar
Frankrijk om het vliegen te leren
van Blériot, die kort daarop his
torie zou maken door het Kanaal
over te vliegen. Toen Jan Oliesla
gers zich bij Blériot meldde, wa
ren de dagen van „die knotsgek
ke kerels in d'r vliegende kratten",
onlangs door een kostelijke film
van die naam nog eens uit de ver
getelheid gerukt, nog nét niet aan
gebroken Rond de vliegerij heers
te een merkwaardige stilte Het
bleek zowel de „stilte van het on
geloof" als wel de „stilte voor de
storm" te zijn.
Op 17 december 1903 waren Or-
ville en Wilbur Wright erin ge
slaagd bij Kitty Hawk een fragiel
en spinachtig bouwsel voor het
eerst in de geschiedenis op motor
kracht de lucht in te brengen.
Het was een ironische speling van
het noodlot, dat dit juist in Ame
rika lukte, terwijl Frankrijk in die
jaren van soms dwaas maar altijd
met volharding experimenteren, ze
ker de leidende „luchtvaartnatie"
was. Dat maakte het Amerikaanse
succes er voor de Europeanen niet
geloofwaardiger op. Bovendien was
men ook in Amerika nogal scep
tisch. Aan het succes van de
Wrights waren natuurlijk nogal
wat mislukkingen voorafgegaan en
dit had de pers die het toch al
aan visie op dit terrein ontbrak
uiterst wantrouwend gemaakt en
wat nog erger wast ongeïnteres
seerd. Drie weken na de eerste
gemotoriseerde vlucht bij Kitty
Hawk en nadat de gebroeders
Wright door nog enkele vluchten
hun succes voor zichzelf hadden
bevestigd, stuurde Arville Wright
de hoofdredacteur van Associated
Press een telegram waarin hij
melding maakte van het histori
sche feit dat het de mens tenslotte
was gelukt gevleugeld en met ge
bruikmaking van een krachtbron te
vliegen. Wat A.P. met deze toch
sensationele, wereldprimeur deed,
of liever: niét deed, wordt het best
geïllustreerd door het feit, dat toen
in oktober 1906 de beroemde Fran
se pionier Santos Dumont als eer
ste Europeaan opsteeg in een vlieg
tuig, hij werkelijk dacht de eerste
ter wereld te zijn die dit was ge
lukt.
Een andere gebeurtenis toont nog
sterker aan dat de toenmalige jour
nalistiek er geen flauw benul van
had hoe belangrijk die vliegexpe-
rimenten waren en welke moge
lijkheden hier voor het toekomsti
ge verkeer werden opengelegd. De
gebroeders Wright, inmiddels zeker
van hun zaak, organiseerden spe
ciaal voor de pers een demonstra
tie. rOm te beginnen was de be
langstelling al niet bijster groot.
Bovendien was het slecht weer, zo
dat de show moest worden afge
last. „Morgen", beloofden de
Wrights, „proberen we het op
nieuw". Maar alleen de meest vol
hardende verslaggevers kwamen
die dag nog terug. Toen sloeg op
het kritieke moment de motor af.
De derde dag tenslotte lukte het
maar de pers had allang geen be
langstelling meer en de journalis
ten waren naar huis-
Ook elders vertrouwde men de
Wrights niet. Het Amerikaanse mi
nisterie van oorlog wimpelde zon
der onderzoek het aanbod af van
de Wrights, hun uitvinding ter be
schikking van het ministerie te stel
len. Ook in Europa vonden zij ner
gens gehoor, hoewel ze een machine
hadden meegebracht. Toevallig
echter weigerden de Wrights vlieg-
demonstraties te houden vóór een
contract getekend was en omdat
ze voor hun uitvinding de voor die
tijd gepeperde prijs van een kwart
miljoen dollar vroegen, wérd er
geen contract getekend, vlogen
de Wrights niet in Europa en wist
Europa in 1906, toen Santos Du
mont bij Parijs opsteeg, doodeen
voudig niet dat vierduizend mijl
naar het westen bij Kitty Hawk
al twee jaar eerder het, lucht
ruim was veroverd.
De grote doorbrak kwam pas w-
gen het einde van het eerste de
cennium van deze eeuw, toen in
Amerika de jonge Glenn Curliss
zich ii de concurrentiestrijd met de
Wrights wierp, toen in Europa nog
steeds meer pioniers Santos Du
mont met succes navolgden en in
Engeland de als een sheriff uit
Arizona geklede Amerikaanse a-
vonturier S. F. Cody in oktober
1908 daar de eerste gemotoriseer
de vlucht maakte.
Het hek ging tenslotte helemaal
van de dam toen de Franse kop
lampenfabrikant Louis Blériot de
tienduizend-guldenprijs van de Dai
ly Mail in de wacht sleepte door
over het Kanaal te vliegen. Het
was intussen 1909 en pas sinds een
jaar werden de gebroeders Wright
zowel in Amerika als in Europa
erkend als de grote pioniers van
de gemotoriseerde luchtvaart.
Jan Olieslagers had zich intus
sen gevoegd bij de groeiende, zeer
internationaal ingestelde broeder
schap der „vogelmensen", zoals ze
in die dagen nog wel werden ge
noemd. Hij maakte deel uit van
dat wonderlijke slag mensen, die
moed en durf paarden aan nieuws
gierigheid en toewijding: mannen,
die telkens weer bereid waren de
gevaren van het luchtruim, dat de
méns en zijn" vliegende krat toen
nog zeer vijandig gezind was, te
trotseren; kerels, die niet ongevoe
lig waren voor hét verlies van
vrienden, maar desondanks de
dood, die hun rijen dunde, tracht
ten te negeren.
Toen Blériot, Cody en Glenn Cur-
tiss de vliegerij eenmaal in de be
langstellingssfeer van de gewone
man hadden weten té brengen,
braken de gouden dagen van de
stuntvliegerij aan. Dol en vaak roe
keloos circuswerk boven weilanden,
renbanen of voetbalvelden, bracht
overal in Europa en Amerika dui
zenden op de been. Verbijsterd
stond het publiek af te wachten of
zo'n „knotsgekke kerel", die ver
woede pogingen deed om met de
vleugeltip van zijn „vliegend krat"
een zakdoek van de grohd op te
rapen, zijn toestel aan stukken zou
vliegen. En inderdaad gebeurde
dat nogal eens een keer. Populair
was het vliegen onder bruggen door
en ook een duik dwars door een
hangaar werd erg op prijs gesteld.
In 1913 vond de Franse stuntvlie
ger Adolphe Pégoud de looping uit.
Intussen was de naam van Jan
Olieslagers al gevestigd in België
en in Nederland, maar ook ver
daarbuiten. Jan bracht de Amster
dammers in vervoering door op de
tonen van door een fanfare gepro
duceerde walsmuziek, waarvan hij
boven het motorgeruis uit flarden
moet hebben kunnen horen, met
zijn vliegmachine te gaan walsen.
Antwerpen was daarvóór al stapel
gek van geestdrift geworden, toen
Jan tijdens een wedstrijd na twin
tig meter vliegen door een ruk
wind de lucht werd uitgeblazen en
tegen de grond smakte. Vanwege
het slechte weer was geen van de
andere deelnemers gestart en der
halve was Jan die zijn Antwer
penaren niet teleur had willen stel
len winnaar!
Jan Olieslagers werd beroemd
en iedereen zong „Als Olieslagers
dood is dan krijgen wij misschien,
de helft van zijn centen en ook
zijn vliegmachien".
r. Jan Olieslagers, ouder ge
worden en belangrijk in de Belgi
sche luchtvaartwereld richtte zich
bij voorkeur tot de jeugd, zoals
hier bij een vooroorlogse festivi
teit op Deurne.
het bevrijde Brussel binnentrok.
Dat moet het hoogtepunt zijn ge
weest in de vliegercarrière van Jan
Olieslagers, hoewel hij na de oor
log belangrijke luchtvaartfuncties
bekleedde en tenslotte in 1935, door
koning Leopold III tot Deken der
Belgische Luchtvaart werd be
noemd. De koning zelf hing hem
de ketting die deze benoeming sym
boliseerde, om de hals.
Het imponerende standbeeld bij
Deurne toont Jan Olieslagers, de
ene arm geslagen om de schou
ders van een jongen, de andere
geheven naar het luchtruim, uit
leggend dat de toekomst van de
jeugd voor een belangrijk deel ligt
in de ontwikkeling van de lucht
vaart.
Jan Olieslagers, de weergaloze
Sinjoor, heeft zijn roem voorna
melijk te danken aan zijn stunt
werk, maar hij was veel meer dan
zo maar een roekeloze vliegartiest.
De „knotsgekke kerels in hun vlie
gende kratten" deden belangrijke
ervaringen op met betrekking tot
de constructie van vliegtuigen en
bovenal zijn zij het geweest, die
het grote publiek qpmerkzaam ge
maakt hebben op een nieuwe toe
komst waarin het vliegtuig de we
reld zou doen ineenschrompelen,
continenten ontsluitend en de vol
keren dichter bijeen brengend.
Want dat doet het vliegtuig, on
danks de bittere hoofdstukken over
de luchtoorlog, die het trotse boek
van de luchtvaarthistorie ontsieren.
WIM KOCK
Het circusvliegen verdween mét
het uitbreken van de eerste we
reldoorlog. De waaghalzen, die het
publiek hadden vermaakt met hun
vermetele stuntwerk, gingen een
nieuw hoofdstuk schrijven in het
boek van de luchtvaartgeschiede
nis. Aanvankelijk met revolvers in
de vuist, probeerden zij hun riva
len (helemaal écht vijanden waren
zij nog niet van elkaar) uit de
lucht te schieten. Jan Olieslagers
was een van deze luchthelden uit
de eerste wereldoorlog. Zesmaal
meldde een Belgische legerorder
een luchtoverwinning van de Ant
werpse Duivel. Hij vond een boord-
mitrailleur uit. Dat was een hele
stap vooruit, vergeleken met de re
volver of het geweer! Hij werd
ridder in de Leopoldsorde. In 1916
raakte hij gewond, maar in het
algemeen bleef Vrouwe Fortuna
hem gunstig gezind, zoals ze dat
ook was geweest in de dagen van
de demonstraties. Het was Jan O-
lieslagers die vanuit de lucht de
koninklijke stoet met bloemen oe-
strooide, toen koning Albert in 1918
e Jan Olieslagers kreeg zijn
standbeeld. Aan de ingang van
het Antwerpse vliegveld wijst hij
de jeugd de mogelijkheden van
de luchtvaart.
Te koop van particulier
1965 - 50.000 km
Tel. 37183 - Breda
SCHOENEN LEDERWAREN KOFFERS
PARAPLUIES PEDICURE
Fa. J. H. Kemper 7,n.
NOORDSTRAAT 68
TERNEUZEN
Bij de PROVINCIALE STOOMBOOTDIENSTEN
IN ZEELAND kan in de werkplaats te Vlissin-
gen, alsmede voor werkzaamheden aan boord
der schepen geplaatst worden een
Salaris is afhankelijk van opleiding, ervaring en
bekwaamheid.
Uitvoerige sollicitaties o.m. bevattend genoten
opleiding en behaalde, diploma's te richten aan
de directeur van voornoemde dienst, Prins Hen-
drikweg 10, Vlissingen.
per
op 14 april 1968 le paasdag en op 2 juni
le pinksterdag
Vertrek vanaf Sas van Gent Hulst en
5 St.-Jansteen.
5 Inlichtingen en kaarten verkrijgbaar
WED. J. HOEFNAGELS, SPOORSTRAAT 302
ROOSENDAAL. TEL. 01650-4635
S Voor Westdorpe dhr. V. d. Laak, Gr. Jansdijk
B. 48. tel. 01158-1318.
Voor St.-Jansteen J. J. der Weduwe, Wilhelmi-
nastraat 6, tel. 01140 - 3123.
welke zal worden gehouden op maandag 25 maart 1968
te elf uur, ten laste van H. G. V. d. Maagdenberg
wonende te Breda, Reigerstraat nr 18 van enige
ROERENDE GOEDEREN, bestaande uit:
Meubilaire goederen, keukenmachines en gereed
schappen. Café-inventaris w.0. twee piano's en wat
verder te koop zal worden aangeboden.
De verkoop geschiedt a contant zonder opgeld. De
goederen zijn een uur vóór de verkoop voor een ieder
te bezichtigen.
De deurwaarder belast met de executie.
O. BOLLUYT
De Burgemeester van Axel maakt bekend, dat
de gemeenteraad in zijn openbare vergadering
van 19 maart 1968 heeft bepaald, dat de vast
stelling van een bestemmingsplan wordt voor
bereid voor het op de bij dit besluit behorende
tekening aangegeven gebied, dat voornamelijk
wordt begrensd door de spoorlijn, de Singelweg
en de Stationsstraat.
Voormeld raadsbesluit ligt voor een ieder op de
gemeentesecretarie ter inzage.
Axel, 25 maart 1968
De Burgemeester voornoemd,
Uitsluitend
bij vooruitbetaling 1
De kosten bedragen t/m 10 woorden bii
plaatsing in:
Gehele oplage 1,80
Brabantse oplage 1,50
Zeeuwse oplage 1,00
Elk woord meer voor:
Gehele oplage 0,18
Brabantse oplage 0,15
Zeeuwse oplage 0,10
Personeel gevraagd
Hebt u overdag tijd mevrouw.
Bel ons dan direct op, tel.
01600-31462 of 35007. Wij hebben
plaats voor u. Edah-Ziezomarkt
Breda.
Bijverdienste aangeboden. Bel
vandaag nog 01600-31462 of
35007. En ook u kunt uw vrije
uren nuttig besteden mevrouw
Edah-ZieZomarkt. Breda.
Spaar uw vakantie bij elkaar.
Bel 01600-31462 of 35007 en u
hoort hoe u f 50,- of meer p.w.
kunt verdienen. Edah-ZfeZo-
markt Breda.
André van Hilst N.V. vraagt
voor haar zelfbedieningswinkel
Haagdijk 39. Breda: een nette
verkoopster en een flinke aan
komende bediende. Gunstige
arbeidsvoorwaarden event,
reiskostenvergoeding, voor
geschikte krachten goede toe
komstmogelijkheden. De be
drijfsleider de heer Bruyns
verstrekt u gaarne nadere in
lichtingen. Tel. 01600 - 36298.
Voor werkzaamheden in een
kistenfabriek kunnen wij di
rect plaatsen 8 nette jongens
van 15 tot en met 18 jaar.
Loon van 70,. tot en met 85,-
schoon per week. Vervoer met
nieuwe busjes. Schrijf een
briefkaart of bel direct: Fa.
Bis, Kasteelstraat 34, Wouw.
taL 01658-625.
Net meisje of vrouw gevr. voor
de huishouding in gezin met 2
schoolgaande kinderen te
Hulst. In- of extern. Goed loon
tel 01140 - 3262.
Wij hebben direct plaats voor
40 nette meisjes voor inpak-
werkzaamh. In suikerwerk-
fabriek. Voor aanvulling van
onze busjes enkele meisjes v.
wasserij, kartonnagefabriek
en voor matrasfabriek. Hoog
loon. Vervoer met nieuwe bus
jes. Fa. Bis, Kasteelstr. 34,
Wouw, tel. 01658-625.
Te koop aangeboden
Breimachines Swiss Magic, de
beste, geheel metaal. Pfafi
Naaimachinehuis, Kortemeestr
17 Bergen op Zoom, Lange
Brugstr. 30, Breda; Nwe. Mar1 t
48, Roosendaal.
Zwarte keukenkachei: vulka-
cheltje, bascule, 2-pers. ledi
kant met toebeh., dubbele fiets
tas. Noordstraat 13A Walsoor
den.
Te koop geheel stalen week
endschip, 21x4x1 m, 105 pk die
selmotor. Voorzien van licht,
water en centr. verw. GeheeJ
met hout betimmerd, jachtmo-
del te bezichtigen alle dagen:
A, Tromp, Wilhelm in akanaal
Sluis I, Oosterhout (NB.), tel.
01620-4241.
Elektrische zig-zag naaimachi
nes in koffer vanaf f 248,-.
Pfaff Naaimachinehuis, Korte
meestr. 17, b. op Zoom; Lange
Brugstr. 30 Breda; I've.
Markt 48, Roosendaal.
Gebruikte naaimachines vooi
weinig geld. Alle machines
grondig nagezien en mét gar.
Pfaff Naaimachinehuis, Korter
meestr. 17, B. op Zoom; Lange
Brugstr. 30, Breda; Nwe.
Markt 48, Roosendaal.
Gaat u zelf schilderen. Wij, le
veren u behang, verf* carbo-
leum, autolakken, schotyuinaak-
art. enz. H. de. Sutter,, Nieuw-
Straat 27, Oostburg,tel. 01170:
Al uw groente, en bloemzaden
Asef-prod. verkrijgb. bij-W. v.
Unen, Nieuwstr. 66, Óostbufg,
wij geven zilverzegels.
Steeds het beste voor uw geld,
wordt bij ons voorop gesteld,
H. Verhulst, Oostburg.
Ursusgaas, vlechtwerk, kram
men, mdtto puntdraads. W. v,
Unen, Nieuwstr. 66, Oostburg,
wij geven zilverzegels.
Roeiboot 4 m bij 4 m, lucht
kussen en spanen en'b.b. mo
tor, 7,5 p.k. Lagestraat .11,
Roosendaal.
Uitneembare kinderwagen z.
g.a.n. te koop. A. Verschelden,
Schoolstr. 13, Heikant,
Huizen
Belcrum-Garage heeft thans in
'voorraad Ford Taunus 17M Su
per 1965, Ford Taunus 12M
1966, Ford Cortina 1965, Ford
.Zephyr 4 cil. 1964, Ford Tau
nus 17M Combi '63, Opel Kapi-
't£n Admiral 1964,, Opel Kapi-
tan 1962, Opel Kadètt 1966.
Ford Taunus 20M 1965, Fiat
1500 Confort 1965, Fiat 1500
Stationcar 1966, Fiat 850 1966,
Simca lèOÖ 1967, Simca 1500
1966,. 'Simca 1500 1965, Simca
1500 1964. Simea 1000 1967, Sim-
pa 1000 1966, Simca 1000 1965,
Sirrtca 1000 1964, Simca 1500
Tourist 1966, Fiat primula 1966,
Ford Anglia 1966, Vauxhall Vi
va 1965, Citroën Ami 6 1966,
Daffodil 750 1965 Renault R 16
1966 zeldzaam mooi. Alle wa
gens worden met 10.000 km en/
of 3 mnd. garantie verkocht.
Geen ingevoerde, van le eige. -
naar en aanrijding vrij. Voor
een betrouwbare .gebruikte
auto, naar een betrouwbaar
adres met de grootste voor
raad,; de grootste omzet ep met
de allergrootste service. Bel
crum-Garage, Min. Kanstraat
16-20, Breda. Tel. 01600-39900.
Geopend van 8 u. v.m. tot 10
u. m.m. Zondags van 1 tot 5
uur.
Halsteren Half vrijst^anc* he
renhuizen m. garage en c.v en
o.a. 4 slaapkamers, badkamer.
Prijs 41.775 lasten f 160 per
maand. Aanvang bouw 1 maart
a.s. Oplevering reeds v.a. juli
1968. Nu nog lage overdrachts
kosten. Van Opstal, makelaar
o.g. Burg. Stulemeyerlaan 16,
Bergen op 'Zoom, lid NBM
tel. 01640 - 3266 en 01641 - 888.
Bergen op Zoom. Eengezins"
woningen met of zónder gara
ge en c.v. aan de Dostak .v. met
o.a. woonkamer 30 m2 L-vorm.
4 slaapk., prijs f 39.300. Prosp.
op aanvraag. Van Opstal, ma
kelaardij:' Burg. G'tulemeyeri
16, B.o.Zoom, lid NBM, tel.
01640 3266 en 01641 - 888.
Leegstaande bungalow t.k.
aan de rand van industriepark
te Etten. Te bevr. J Koevoets,
Duivenstr. 28, St.-Willeb rord.
Halsteren, Half vrijstaande he
renhuizen m. garage- èn c.v. en
o.a. 4 slaapkamers, badkamer.
Prijs 41.775,-, lasten f 160,- per
maand. Aanvang bouw 1 maart
a.s. pplevering reeds v.a. juli
1968. Nu nog.lage overdrachts
kosten. 'Van*Opstal, makelaar
dij, Burg. Stulemeyerlaan 16,
Bergen op Zoom, lid N.B.M.,
tel. 01640.3266 en 01641-888.
Goes en omgeving te koop wo
ningen. Zo nodig met uitgebrei
de hypotheek Makelaarskantoor
L. A. van Opstal Zn. jacoba
van Beierenstraat 1, Goes. Tel.
5405 b.g.g. 5375.
Te huur aangeboden
Te huur 240 m2 bergplaats, ge
schikt voor alle doeleinden,
billijke prijs. 01673 - 301.
Degelijke nieuwbouw m. Rijks
subsidie op IJpelaar f 43.000,-
Inl. v. d. Berg Co., Makel,
o.g. Nw. Gdnnekenstr. 43, Breda
tel. 01600-24421.
Auto's - Motoren
Merc. Benz 250S, 1967 (mei),
43000 km, donkerrood, nieuwe
banden, schuifd., trekh., radio,
tussenst. arml. als nieuw. Ga
rage v. Oeveren N.V., Goes,
tel. 6100.
Te koop, Fiat 2100, bouwjaar
'59-'60, met slaapbanken en
nieuwe banden. Motor kiein de
fect. Spotprijs f 375,-. tel.
01645-305, Putseweg 19, Putte
(N-Br.).
Mercedes Occasions
250 S 50.000 km '66
300 sedan '59
300 Se '62
190 D '63-'64-'65
220 Se '65
Diverse automobielen
Opel Kadett coupé Luxe '67
Simca 1501 G.L. '67
Morris Travelier '67
Neckar Adria 850 '66
Simca 1000 G.L.S. '65-'67
B.M.W. 700 Ls '65
Jaguar S 3.8 '65
Jagst 2 '66
Citroën Ideaal '64
Opel 1700 L 4 deurs '62
Austin A 40 '65
VW busje '62
Opel Caravan '61
Taunus 17 M, 4 deurs '65
V.W. 1600 T>L. '66
N.V. Garage van Dongen Jon
kers, Guido G»ezellelaan 40,
Bergen op Zoom, tel. 01640-
6918.
Belcrumgarage vraagt sleedt
aanrijdingvrije auto's v.a. 1965
te koop. Min. Kanstraat 16-20,
Breda. Tel. 01600-39900.
BMW 1800, 1966, l.groen, cogn.
Jtl.' ''mét nieuwe motor. Garage
v. Oeveren N.V., Goes, tel.
6100.
Automobielbedrijf firma Gijzen
gevestigd Academiesingel 34a,
Spoorstraat 32 bieden u onder
onze bekende service te koop
aan. Taunus 17M T.S. 1966,
Taunus 12 TS 1966, Taunus 1$M
1 :7. Taunus 12M TS 1965,
Taunus 12M 1965 en 1964. Opel
Coupé 1966 1900 L, Opel 1700
1966 met schuifdak, Opel 1700
4 deurs 1965, Opel 1700 1964,
Fiat Coupé 1967, Fiat 1800 1965,
Flat 1500 1965, Opel Kadett ca
ravan 1964, Renault L4 1966,
Simca 1000 1965 2 maal, Simca
1000 1964, Simca 1500 1965 eri
1964, Austin Glyder 1964, Fiat
Primula 1966, Fiat 1800 Sta
tionwagen, Ford Zephyr 1965 6
cil, Simca 1301 1967. Fiat 1100
19é5-1964, Trabant 1965-1964,
Fiat 500 1964, .Vauxhall 1962
Victor, Cortina 1966 4 deurs.
Verder diverse V.W. bestel
1965-1964 - 1963, V.W. bussen
1964-1963, ingeruild Zephyr '62,
Opeb 1957 en 1962, V.W. 1200
1961, Opel Kapitan 1960. Dit is
een kleine greep uit onze voor
raad. Al deze wagens worden
getest, olie ververst en van
nieuwe onderdelen voorzien.
Garantie op onderdelen en ar
beidsloon. Ook inruil, financie
ring mogelijk. Showroom dage.
iijks geopend 9 pup tot 8 uur.
èóndags 1 uur tot 6 uur:. Tel.
39870. Privé 43593, gevestigd
Academiesingel 34a recht te
genover KMA ingaing langs de
poort. Spoorstraat 32 vlak bij
het station Breda.
Lessen
10 Autorijlessen voor f 47,51
vervolg- en losse lessen t 6,50
Fonkelnieuwe V.W.'s. Bonds-
autorijschool „De Centrale".
Aanmeldingsadressen Breda.
Stationsplein 5 tel. 38718; - ex-
g.n op Zoom, Lekstraat y, ^1.
6504; Roosendaal, Boulevard
112 tel. 4097; Etten-Leur, Gul-
do Gezellelaan 12, tel. 3219;
O'hout, Bouwlingstr. 75, tel.
4019.
Vakantie
Te huur prima zomerhuis in
Haamstede. Bejaarden genie
ten 25 pet. korting extra in
voor- en naseizoen. Tel. 01600-
30569.
Elburg - Veluwemeer. Loglei
met ontbijt. T, v. Putten,
Smedestraat 34, Elburg.
Caravanimport Frank, land
goed „De Kievit", Baarle-Nas-
sau, tel. 04257-719. U bent wel
kom alle werkdagen en week-
einds. Bij ons slaagt u altijd.
Bekende merken, ruime keu
ze in tour- en stacaravans van
3 tot 12 meter. Eigen caravan-
park met ruime staanplaatsen.
Inruil en financiering met 25
pet. vooruitbetaling.
Landbouw
T.k. compleet stel vorentrek
kers, gèiüenkrabbers, schof
fels, voor aardappèlsverpleging,
kunstmeststrooier, 2,50 m, op-
hefimrichting. A. v. Geel. Zwa-
luwpootweg 2, Z'hoek, telefoon
01684-594.
Bloemkool, rode kool, savooie
kool, spitskool, prei en slaplan
ten met kluit bij Fa. Fr. Schoo-
■nen en zoon, Roosendaalsebaan
57, Wóuw,. tel. 01658-531.
Zekerheid
ie verkiezen boven onzekerheid
De allerbelangrijkste vraag, die elke
zakenman z!ch bij de mediakeuze
voor zijn reclame moet stellen, Is
niet de vraag of het gekozen me
dium in huis komt, maar
of en hoe dat medium wordt
gezien en gelezen.
75 van de dagblad-advertentie
pagina's wordt door de lezers en
lezeressen van 18 jaar en ouder
geopend (en dus gezien).
Is uw advertentie krachtig genoeg,
dan wordt zij ook gelezen.
Op de advertentiepagina's van
DAGBLAD DE STEM
koopt u dus ZEKERHEID.