Bijzonder elegant rnaak een eind© aan die dagelijkse narigheid van de kleine was Tlmru. Nissan Sunny- coupé: Amsterdams hotel Ontwerp monteur Glas 1304 CL, wagen voor sportieve automobilisten Appels de vriend van uw-goederen-onderweg APPELS WAALWIJK TEL. 04160-4031' Het probleem van huisvrouwen ...en vrijgezellen. Eindelijk een elektrische "kleine was"-machine van een groot merk. Veel gemak - hoge kwaliteit. Hebt u al een wasmachine Nova miniwashf 149,50 zowel voor 110 als 220 volt NOVA ELECTRO-APPARATUUR, BLOEMGRACHT 171-173, AMSTERDAM-C TEL.020 - 24.97.36 De Velasques Keurkorps 7. Een nieuwe sigaar in een nieuwe verpakking. Aanvaardbaar tips-tips-tips-tips Steek eens op, zo'n Velasques Keurkorps 7! Voor 100.000 burgers VVD-commissie wil burgemeester voor twaalf jaar Abba Eban in Nederland U vraagt maar Uitgever „Fanny Hill" gaat vrijuit FIETSENDIEF IS AGENTEN TE SEIM AF Internationaal centrum voor transport, expeditie, douane en opslag voor land- en tuinbouw 5.8. •voertuigen een TT ten aan CEBECO, lam. DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 22 MAART 1968 De Glas 1304 CL is een moderne, betrouwbare auto, die ook economisch in het gebruik is. P/B&B 174M Elke dag een kleine was te veel om te laten liggen, te weinig om uw wasmachine aan te zetten of naar de wasserette te gaan. Elke dag is er wel iets te wassen een overhemd, sokken, luiers enz. en dat allés kost tijd. De ideale oplossing van uw probleemde miniwash, ontworpen en vervaardigd, door Nova. En de naam Nova staat garant voor kwaliteitDe miniwash is licht, neemt, weinig plaats in (kan bv. in een kast opgeborgen worden) en werkt overalop de gootsteen in de keuken, in het lavet van de badkamer, enz. Geschikt voor elk stopcontact. Binnen 5 minuten wast en spoelt de miniwash 1 kilo wasgoed grondig, zonder dat u er eigenlijk iets aan hoeft te doen. Dat zijn de typische eigenschappen van elk Nova-artikel. Ook de miriiwash is een feilloos afgewerkt apparaat, waaraan u in de meest uiteenlopende gevallen veel plezier zult be leven als u een kleine gezinswas of een luierwas hebt als u klein behuisd bent als u een weekendhuisje, caravan of boot bezit. Ook voor jonge gezinnen is de miniwash een economisch begin van de uitzet. Hij is zuinig, in aankoop en in gebruik. Elke huisvrouw bespaart er zich per week 2 tot 4 uur werk mee. De miniwash bezit een heel precieze schakelklok. die op 1 tot 5 minuten kan wor den ingesteld, waardoor de motor automa tisch start en stilstaat De huisvrouw heeft er geen omkijken naar. Bovendien is de Nova miniwash vervaardigd uit het allerbeste en sterkste materiaal (nylon, rilsan, polypropyleen en roestvrij kwalifeitsmetaal). zodat u er vete jaren profijt van zult hebben. Dan is de miniwash van Nova de ideale aanvulling speciaal voor het dagelijkse "wasje". Dank zij de miniwash wordt uw wekelijkse grote was veel minder en vooral u bent van dat onaangename en tijdrovende wassen-met-de-hand af. Ga de miniwash eens gauw bekijken en u bent dadelijk gewon nen voor deze waardevolle hulp-in-de-huis- houding. Het elektrische wasapparaat voor een kleine was... voor een groot resultaat Vraag om een demonstratie bij uw winkelier. ALTIJD DE BESTE AANSCHAF De Sunny-coupé heeft op de achterwielen een starre achter as met bladveren, terwijl een dwars geplaatste bladveer zorgt voor een onafhankelijke voorwielvering. (ADVERTENTIE) Natuurgedroogd, verrassend mild en vol karakter. 7 voortreffelijke sigaren in handige doos, die gemakkelijk in uw colbertzak past. 28 stuks in fraaie luxe kist. De Japanse automobielfabrieken hou den niet op haar nieuws naar Europa over te brengen. Enige dagen gele den kwamen de gegevens en foto's van de nieuwste creatie van Nissan, ditmaal geen sedan, maar een coupé, die echter de basis-principes heeft van de Nissan-Sunny. Deze Sunny- coupé is een bijzonder elegante wa gen, die door zijn fastback daklijn en zijn sterk hellende voorruit een erg sportieve lijn heeft gekregen. De coupé beschikt over dezelfde motor als in de A sedan is te vinden. Het ||2feH is een viercilinder f^QII krachtbron met een ci linderinhoud van 998 cc en een maximum ver- -I mogen van 62 SAE-pk. ÈÜaËS Volgens fabrieksopgave bedraagt de topsnelheid 140 kilometer per uur. yDe wagen kan niet al leen geleverd worden met een volledig gesyn chroniseerde versnel lingsbak, maar tegpn meerprijs kan men ook beschikken over een automatische drieversnel lingsbak. De handgfechakelde ver snellingsbak wordt bereikt met be hulp van een kort, gebogen „pookje" op de transmissietunnel. De coupéversie van de Sunny heeft een totale lengte van 377 cm, een breedte van 144,5 cm en een hoogte van 131 cm. Alleszins aanvaardbare getallen voor een sportief uitziende wagen. Verder beschikt men over voorzittingen die veel weg hebben van het kuipmodel. Achter de gescheiden voorstoelen be vindt zich een bank, waarop ruimte is voor passagiers. De Japanners spreken zelfs van drie personen, maar dat lijkt wel iets overdreven. De ach terbank is wegklapbaar, waardoor men een behoorlijke bagageruimte krijgt. De totale afmetingen van het interieur zijn: lang 155 cm, breed 125 cm en hoog 106,5 cm. Het dashboard met drie klokken, maakt een heel overzichtelijke indruk, terwijl het stuurwiel in verschillende uitvoerin gen (waaronder een houten) is te bestellen. Het is nog niet geheel bekend of de Sunny-coupé spoedig naar Neder land zal komen, maar nu de grootste concurrent Toyota ook op de Neder landse markt een steeds belangrijker plaats in de éénliterklasse gaat inne men, mag verwacht worden dat Nis san met deze wagen (die in Japan ruim f 5000,- kost, waarop men in Nederland echter niet mag rekenen mede door te hoge invoerrechten) een nieuw wapen in de concurrentiestrijd wil hebben. Voor het jaar 1968 heeft Nissan overi gens grote verwachtingen. In 1967 steeg de produktie met 36% ten op zichte van het jaar 1966 tot een totaal van 721.000 eenheden. Hiermee klom de fabriek op tot de achtste plaats op de wereldranglijst van de automobiel producenten. Van Nissan, Datsun en Prince automobielen vonden 133.000 wagens hun weg naar landen overzee. Van de uitgebreide modellenreeks die Glas in het verleden heeft gebracht, Is de laatste tijd nog maar weinig overgebleven. Sinds Glas een fusie met BMW is aangegaan, heeft men in Münehen niet stil gezeten om het pro gramma van Glas te stroomlijnen. Dit heeft er o.a. toe geleid dat momenteel nog slechts vier Glas-modellen op het leveringsprogramma van BMW voor komen: de 1304, de 1304 CL, de 1700 en de klassewagen de Glas 3000 V8. Mede met behulp van deze typen bestrijkt BMW nu de automarkt in de prijsklasse van f 7.485,- tot en met f 29.500,. van de Glas 3000 V8. Was er voorheen nog prijsverschil tussen de Glas 1304 en de 1304 CL, sinds enkele weken heeft men beide wagens nu bij elkaar gebracht. De Glas 1304 CL werd van f 7.995,- teruggebracht tot f 7.485,-, hetgeen dezelfde prijs is als de normale 1304. Alleen in de uitvoering is nog verschil: de 1304 is een tweedeurswagen met normale bergruimte, terwijl de 1304 CL aan de achter zijde een extra deur heeft, terwijl de achterbank wegklapbaar is, waardoor men de stationcar-uitvoering dicht kan benaderen. Deze laatste uitvoering, de Glas 1304 CL dus, is ditmaal het onderwerp van onze test. Onze bevindingen in deze uiterst sportieve wagen waren als volgt: MOTORAan de viercilinder lijnmotor heeft BMW gelukkig niets gedaan. Deze krachtbron is namelijk uiterst betrouwbaar gebleken. De motor heeft een cilinderinhoud van 1290 cc en levert bij 5000 toeren per minuut een maximum vermogen van 60 DIN-pk. Bijzonderheid bij deze motor is dat de getande snaar voor aandrijving van de bovenliggende nokkenas zorgt; een constructie die ook in de automobielsport als zeer betrouwbaar is aange merkt. De trekkracht bij lage toeren is uitstekend, terwijl de souplesse er mede toe bijdraagt, dat veelvuldig schakelen beslist niet noodzakelijk is. Bij hoge toerentallen is de motor en de uiitlaat nogal hoorbaar. Maar dat is voor de sportieve automobilist toch geen enkel bezwaar. TRANSMISSIE: De vierversnellingsbak is volledig gesynchroniseerd. Jam mer is het, dat de „geleende" versnellingspook van BMW te ver naar achteren staat. De bediening is vederlicht en indirect. Het bereik in de versnelling is groo-t: le van 0-50 km/u; 2e van 0-85 km/u; 3e van 85 tot en met 130 km/u en 4e vanaf 135 km/u. De vergrendeling van de achteruit-versnelling had beter gekund. rpENGEVOLGE van kortsluiting kan een batterij uit elkaar barsten en wat de gevolgen daarvan kunnen zijn laat zich gemakkelijk ra den. Gelukkig komt dat in een auto vrij zelden voor zodat u daar niet over in hoeft te zitten. Wel moet wor. den gewaarschuwd tegen de manier van „testen" van de batterij zoals sommige mensen dat wel doen nl. door de polen van de batterij even kort te sluiten met een stuk draad om te zien of er nog „wat in zit". Vrij naïef en daarbij zeer gevaarlijk want het mogelijk rondspattend zuur kan ook de ogen bereiken. IS uw motor nog op temperatuur dan. mag u, bij het weer starten .beslist niet choken. De automa tisch werkende choke doet dit overi gens ook niet'. Zou er toch gechoked worden dan is een grote kans dat de bougies door het dan te rijke mengsel „nat" worden en niet meer kunnen vonken. Als ongewenst nevenver schijnsel kan olieverdunning optre den. PINGELEN van een motor is meest al het gevolg van een niet juist ontstekingstijdstip; de bougie vonken komen in dat geval nl. tc vroeg. Ook is het mogelijk dat hel octaangetal van de gebruikte benzin< te laag is en zult u moeten overscha. kelen op superbenzine. (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG De burgemeester van een gemeente beneden 100.000 inwoners moet voor hoogstens 12 jaar (drie termijnen van vier jaar) in dezelfde gemeente benoemd kun nen worden. Na deze 12 jaar moet hij in aanmerking komen voor een benoeming elders, tenzij hij voor de functie niet geschikt is. Dan dient namelijk ontslag te volgen met ui teraard een behoorlijke afvloeiings regeling. Aldus is de VVD-commissie „kie zer-gekozene" onder voorzitterschap van het liberale Tweede-Kamerlid mr. W. J. Geertsema, (zelf burgemees ter van het ruim 26.000 inwoners tellende Wassenaar) in haar eerste rapport tot de conclusie gekomen. De benoeming van de burgemees ter moet volgens de meerderheid van de commissie wel in handen van de kroon blijven. De commissie staat hierbij op het standpunt, dat de gemeenteraad naar eigen wens aanbevelingen kan doen van de eisen, waaraan de nieuwe burgemeester volgens de raad moet voldoen. Met deze opvattingen wil de commissie af van de burgemees tersbenoeming als een beloning voor andere bewezen diensten, zoals thans herhaaldelijk gebeurt bij bijvoorbeeld oud-ministers en oud-staatssecreta rissen. Natuurlijk moet hierbij vol gens de commissie de politieke en religieuze overtuiging van de kan didaten een rol spelen, maar deze rol mag niet zoals thans zo dik wijls gebéurt overtrokken Worden. „Bekwaamheid" verdwijnt hierdoor nogal eens naar de achtergrond. (ADVERTENTIE) Da matras waarop U wérkelijk uitrustl Van DRAKA. SCHIPHOL (ANP) De minister van buitenlandse zaken van Irsaël, Abba Eban, die van plan is volgen de week een aantal Europese landen te bezoeken, zal zondag uit Tel Aviv naar Londen vliegen, waar hij ruim een dag hoopt te blijven. Het volgende land op zijn program ma is Nederland. Hij zal dinsdag ochtend 26 maart om 10.20 uur uit Londen op Schiphol aankomen. ACCELERATIE: Zeer fel voor een wagen in deze klasse. Tot 'n snelheid van 120 km/u mag men met een gerust hart over acceleratie-mogelijkheden blij ven spreken. De acceleratietijden zijn: 0-40 km/u in 4,8 sec; 0-60 km/u in 6.5 sc; 0-80 km/u in 9,9 sec; 0 -100 km/u in 16,1 sec; 0 - 120 km/u in 28,7 sec. Voor inhaalmanoeuvres kwamen ook snelle tijden op de chronometers: van 80 naar 100 km/u in 7,8 sec. en van 100 naar 120 km/u in 10,3 sec. BESTURING: Het stuur staat op een goede afstand van de bestuurder. De besturing is vrij direct, terwijl er van stuurreacties niets te merken was. Het stuurkarakter is vrij neutraal. De draaicirkel bedraagt 10,5 meter. WEGLIGGING: Bij hoge snelheid is de Glas 1304 CL nogal gevoelig voor zijwind, de goede besturing staat er echter borg voor dat men de wagen vrij gemakkelijk kan corrigeren. In snel genomen bochten gedraagt de wagen zich perfect. Voor sportieve automobilisten welhaast ideaal. De achteras vertoont niet de minste neiging om te gaan dribbelen. De wat overhellende carrosserie levert in snel genomen bochten ook geen problemen op. VERING: Mede omdat sportief rijden met deze wagen tot de mogelijkheden behoort, valt de nogal stugge vering niet uit de toon. Door de tamelijk korte wielbasis, vertoont de wagen op slechte wegen wel de neiging tot een interend „geknik". REMMEN: De schijfremmen, voor en de trommelremmen achter hebben vol doende vermogen om de wagen ruim binnen de vastgestelde limiet tot stil stand te brengen. Jammer was het dat de achterwielen van onze testwagen een enkele maal de neiging tot blokkeren vertoonden. Verder is de bediening van het rempedaal nogal zwaar. CARROSSERIE: Driedeurs zelfdragend. Zowel de beide portieren als de extra achterdeur gaan ruim open. De afwerking staat op zeer hoog peil. Door het vooroverklappen van de achterbank kan de reeds bestaande, flinke ba gageruimte aanzienlijk vergroot worden. Jammer is het dat de voorstoelen niet vergrendeld zijn, waardoor bij plotseling remmen de stoel naast de bestuurder naar voren klapt. De maten van de carrosserie zijn: lang 384 cm, breed 150 cm en hoog 137 cm. COMFORT: Het dashboard is goed afgewerkt en overzichtelijk, het wind geruis is beslist niet hinderlijk, de gescheiden voorstoelen zitten perfect en geven het lichaam ook zijdelings voldoende steun, verwarming is snel en gemakkelijk regelbaar, de voor- en achterzijde van de wagen is goed ge markeerd. Een groot gemis is het niet aanwezig zijn van een benzinemeter. Een waarschuwingslampje is hiervoor in de plaats gekomen. Verder een vrij complete uitrusting met o.a. watertemperatuurmeter en elektrisch klokje. Sigarenaansteker behoort niet tot de standaarduitrusting. BENZINEVERBRUIK: Tijdens snel gereden traject 1:9,7; tijdens rustig gereden traject 1 14,3. Gemiddeld verbruik tijdens de gehele testperiode: 112,3. PRIJS Glas 1304 en 1304 CL f 7.485,-. CONCLUSIE: De Glas 1304 CL is een wagen die zeker de sportieve automo bilisten sterk zal aanspreken. Door de mogelijkheid van de wegklapbare achterbank kan ook de zakenman, die een betrouwbare gebruikswagen tot zijn beschikking wil hebben, hier veel van zijn gading in vinden. CTEENTJES en andere in de pro fielgroeven der banden geklem de voorwerpen moeten daar ui verwijderd worden. Het gevaar is nl niet ondenkbeeldig, dat deze voor werpen onder bepaalde omstandig heden tot in het kanvas doorgedrukt kunnen worden en daar veel (gevaar lijke) schade aan kunnen richten. Voorts beïnvloeden ingereden voor werpen de „loop" van de band in on gunstige zin en brengen het wiel in onbalans. Al met al is het dus wel de moeite waard hier enige aandacht aan te schenken. Sinds twee weken, schrijft de heer Van S. te Dorst, is de onderzijde van de carburateur van mijn Anglia vochtig van benzine. De vraag is nu of er sprake is van een lekkage en zo ja, waar die te vinden is. Hoogstwaarschijnlijk is uw natte car burateur het gevolg van het overlo pen der vlotterkamer. Het benzine niveau in de vlotterkamer dient be grensd te worden door de gezamen lijke werking van de vlotter (dri ver) en het vlottermechanisme. Ha pert er iets aan één van beide, dan vindt er geen of geen tijdige afslui ting van de benzinetoevoer meer plaats en loopt de benzine over. Het is zelfs mogelijk dat er zodoende bij stilstaande motor benzine in het in- laatspruitstuk terechtkomt. Hoe het ook zij, u moet er beslist iets aan laten doen, want deze situatie is vrij gevaarlijk wegens brandgevaar en daarbij geeft het een onnodig benzi. neverlies en mogelijke schade aan uw motor. 7 Stuks 2,45 28 Stuks 9,80 AMSTERDAM (ANP) De recht bank in Amsterdam heeft gisteroch tend de 48-jarige uitgever GN. uit de hoofdstad vrijgesproken van het ter verspreiding in voorraad hebben van een voor openbare eerbaarheid aanstootgevend boek, een Nederland se vertaling van „Fanny Hill". De rechtbank overwoog dat uit een door het bureau bijzondere delicten van het ministerie van Justitie op gemaakt rapport blijkt dat de on derhavige uitgave van John Clelands „Fanny Hill", naar met vrij grote zekerheid mag worden aangenomen in grote mate overeenstemt met de inhoud van het oorspronkelijk in 1749 in Londen uitgegeven boek. Dit werd toen door de justitie ongemoeid ge laten. ■-*->Tï £'j DEN HAAG Twee Haagse agenten die woensdagavond met behulp van een ladder een eerste-etagewoning op de Vaillantlaan binnen klauterden, omdat daar volgens een hevig verontruste buurman een 70-jarige vrouw kreunend op de vloer zou liggen, vingen niet alleen bot, maar ze werden ook nog bestolen. De agenten maakten een rondgang door het huis, dat geheel verlaten bleek. Het tweetal besloot daarom maar de gewone dienst voort te zetten. Toen de agenten echter weer op straat stonden en hun fietsen wilden pakken, kwamen zij tot de hoogst onaangename ontdekking, dat een van de „recht- sturige" rijwielen was verdwenen. De agenten zijn op één fiets de een hij de ander achterop naar het dichtst bijzijnde bureau gereden. Andere buren van de bejaarde vrouw wis ten hun overigens later te vertellen dat zij wel eens meer een dagje uitgaat. (ADVERTENTIES) De Britse Strand-Hotelgroep heeft bekendgemaakt, dat zij met de KLM een hotel met 600 bed den wil bouwen aan de Europa boulevard in Amsterdam. Het ho tel, dat ongeveer 26 miljoen gul den gaat kosten, zou begin 1971 moeten zijn voltooid.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 11