Bijzonder
elegant
rnaak een eind©
aan die dagelijkse narigheid
van de kleine was
Tlmru.
Nissan
Sunny-
coupé:
Amsterdams hotel
Ontwerp
monteur
Glas 1304 CL, wagen voor
sportieve automobilisten
Appels de vriend
van uw-goederen-onderweg
APPELS WAALWIJK TEL. 04160-4031'
Het probleem van huisvrouwen
...en vrijgezellen.
Eindelijk een elektrische "kleine
was"-machine van een groot merk.
Veel gemak - hoge kwaliteit.
Hebt u al een wasmachine
Nova miniwashf 149,50
zowel voor 110 als 220 volt
NOVA ELECTRO-APPARATUUR, BLOEMGRACHT 171-173, AMSTERDAM-C TEL.020 - 24.97.36
De Velasques Keurkorps 7. Een nieuwe sigaar in een nieuwe verpakking.
Aanvaardbaar
tips-tips-tips-tips
Steek eens op, zo'n Velasques Keurkorps 7!
Voor 100.000 burgers
VVD-commissie
wil burgemeester
voor twaalf jaar
Abba Eban in
Nederland
U vraagt maar
Uitgever „Fanny
Hill" gaat vrijuit
FIETSENDIEF IS AGENTEN TE SEIM AF
Internationaal centrum
voor transport, expeditie, douane en opslag
voor land- en tuinbouw 5.8.
•voertuigen een
TT
ten aan CEBECO,
lam.
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 22 MAART 1968
De Glas 1304 CL is een moderne, betrouwbare auto, die ook economisch in het gebruik is.
P/B&B 174M
Elke dag een kleine was te veel om te laten
liggen, te weinig om uw wasmachine aan te
zetten of naar de wasserette te gaan. Elke
dag is er wel iets te wassen een overhemd,
sokken, luiers enz. en dat allés kost tijd.
De ideale oplossing van uw probleemde
miniwash, ontworpen en vervaardigd, door
Nova. En de naam Nova staat garant voor
kwaliteitDe miniwash is licht, neemt, weinig
plaats in (kan bv. in een kast opgeborgen
worden) en werkt overalop de gootsteen
in de keuken, in het lavet van de badkamer,
enz. Geschikt voor elk stopcontact. Binnen 5
minuten wast en spoelt de miniwash 1 kilo
wasgoed grondig, zonder dat u er eigenlijk
iets aan hoeft te doen.
Dat zijn de typische eigenschappen van elk
Nova-artikel. Ook de miriiwash is een feilloos
afgewerkt apparaat, waaraan u in de meest
uiteenlopende gevallen veel plezier zult be
leven als u een kleine gezinswas of een
luierwas hebt als u klein behuisd bent als u
een weekendhuisje, caravan of boot bezit. Ook
voor jonge gezinnen is de miniwash een
economisch begin van de uitzet. Hij is zuinig,
in aankoop en in gebruik. Elke huisvrouw
bespaart er zich per week 2 tot 4 uur werk
mee. De miniwash bezit een heel precieze
schakelklok. die op 1 tot 5 minuten kan wor
den ingesteld, waardoor de motor automa
tisch start en stilstaat De huisvrouw heeft er
geen omkijken naar. Bovendien is de Nova
miniwash vervaardigd uit het allerbeste en
sterkste materiaal (nylon, rilsan, polypropyleen
en roestvrij kwalifeitsmetaal). zodat u er vete
jaren profijt van zult hebben.
Dan is de miniwash van Nova de ideale
aanvulling speciaal voor het dagelijkse
"wasje". Dank zij de miniwash wordt uw
wekelijkse grote was veel minder en vooral
u bent van dat onaangename en tijdrovende
wassen-met-de-hand af. Ga de miniwash eens
gauw bekijken en u bent dadelijk gewon
nen voor deze waardevolle hulp-in-de-huis-
houding.
Het elektrische wasapparaat voor een kleine
was... voor een groot resultaat
Vraag om een demonstratie bij uw winkelier.
ALTIJD DE BESTE AANSCHAF
De Sunny-coupé heeft op de achterwielen een starre achter
as met bladveren, terwijl een dwars geplaatste bladveer zorgt
voor een onafhankelijke voorwielvering.
(ADVERTENTIE)
Natuurgedroogd, verrassend
mild en vol karakter.
7 voortreffelijke sigaren in
handige doos, die gemakkelijk
in uw colbertzak past.
28 stuks in fraaie luxe kist.
De Japanse automobielfabrieken hou
den niet op haar nieuws naar Europa
over te brengen. Enige dagen gele
den kwamen de gegevens en foto's
van de nieuwste creatie van Nissan,
ditmaal geen sedan, maar een coupé,
die echter de basis-principes heeft
van de Nissan-Sunny. Deze Sunny-
coupé is een bijzonder elegante wa
gen, die door zijn fastback daklijn en
zijn sterk hellende voorruit een erg
sportieve lijn heeft gekregen.
De coupé beschikt over
dezelfde motor als in de
A sedan is te vinden. Het
||2feH is een viercilinder
f^QII krachtbron met een ci
linderinhoud van 998 cc
en een maximum ver-
-I mogen van 62 SAE-pk.
ÈÜaËS Volgens fabrieksopgave
bedraagt de topsnelheid
140 kilometer per uur.
yDe wagen kan niet al
leen geleverd worden
met een volledig gesyn
chroniseerde versnel
lingsbak, maar tegpn
meerprijs kan men ook beschikken
over een automatische drieversnel
lingsbak. De handgfechakelde ver
snellingsbak wordt bereikt met be
hulp van een kort, gebogen „pookje"
op de transmissietunnel.
De coupéversie van de Sunny heeft
een totale lengte van 377 cm, een
breedte van 144,5 cm en een hoogte
van 131 cm. Alleszins aanvaardbare
getallen voor een sportief uitziende
wagen. Verder beschikt men over
voorzittingen die veel weg hebben
van het kuipmodel.
Achter de gescheiden voorstoelen be
vindt zich een bank, waarop ruimte
is voor passagiers. De Japanners
spreken zelfs van drie personen, maar
dat lijkt wel iets overdreven. De ach
terbank is wegklapbaar, waardoor
men een behoorlijke bagageruimte
krijgt. De totale afmetingen van het
interieur zijn: lang 155 cm, breed 125
cm en hoog 106,5 cm. Het dashboard
met drie klokken, maakt een heel
overzichtelijke indruk, terwijl het
stuurwiel in verschillende uitvoerin
gen (waaronder een houten) is te
bestellen.
Het is nog niet geheel bekend of de
Sunny-coupé spoedig naar Neder
land zal komen, maar nu de grootste
concurrent Toyota ook op de Neder
landse markt een steeds belangrijker
plaats in de éénliterklasse gaat inne
men, mag verwacht worden dat Nis
san met deze wagen (die in Japan
ruim f 5000,- kost, waarop men in
Nederland echter niet mag rekenen
mede door te hoge invoerrechten) een
nieuw wapen in de concurrentiestrijd
wil hebben.
Voor het jaar 1968 heeft Nissan overi
gens grote verwachtingen. In 1967
steeg de produktie met 36% ten op
zichte van het jaar 1966 tot een totaal
van 721.000 eenheden. Hiermee klom
de fabriek op tot de achtste plaats op
de wereldranglijst van de automobiel
producenten. Van Nissan, Datsun en
Prince automobielen vonden 133.000
wagens hun weg naar landen overzee.
Van de uitgebreide modellenreeks die Glas in het verleden heeft gebracht,
Is de laatste tijd nog maar weinig overgebleven. Sinds Glas een fusie met
BMW is aangegaan, heeft men in Münehen niet stil gezeten om het pro
gramma van Glas te stroomlijnen. Dit heeft er o.a. toe geleid dat momenteel
nog slechts vier Glas-modellen op het leveringsprogramma van BMW voor
komen: de 1304, de 1304 CL, de 1700 en de klassewagen de Glas 3000 V8.
Mede met behulp van deze typen bestrijkt BMW nu de automarkt in de
prijsklasse van f 7.485,- tot en met f 29.500,. van de Glas 3000 V8. Was er
voorheen nog prijsverschil tussen de Glas 1304 en de 1304 CL, sinds enkele
weken heeft men beide wagens nu bij elkaar gebracht. De Glas 1304 CL
werd van f 7.995,- teruggebracht tot f 7.485,-, hetgeen dezelfde prijs is als
de normale 1304. Alleen in de uitvoering is nog verschil: de 1304 is een
tweedeurswagen met normale bergruimte, terwijl de 1304 CL aan de achter
zijde een extra deur heeft, terwijl de achterbank wegklapbaar is, waardoor
men de stationcar-uitvoering dicht kan benaderen.
Deze laatste uitvoering, de Glas 1304 CL dus, is ditmaal het onderwerp van
onze test. Onze bevindingen in deze uiterst sportieve wagen waren als volgt:
MOTORAan de viercilinder lijnmotor heeft BMW gelukkig niets gedaan.
Deze krachtbron is namelijk uiterst betrouwbaar gebleken. De motor heeft
een cilinderinhoud van 1290 cc en levert bij 5000 toeren per minuut een
maximum vermogen van 60 DIN-pk. Bijzonderheid bij deze motor is dat
de getande snaar voor aandrijving van de bovenliggende nokkenas zorgt;
een constructie die ook in de automobielsport als zeer betrouwbaar is aange
merkt. De trekkracht bij lage toeren is uitstekend, terwijl de souplesse er
mede toe bijdraagt, dat veelvuldig schakelen beslist niet noodzakelijk is.
Bij hoge toerentallen is de motor en de uiitlaat nogal hoorbaar. Maar dat is
voor de sportieve automobilist toch geen enkel bezwaar.
TRANSMISSIE: De vierversnellingsbak is volledig gesynchroniseerd. Jam
mer is het, dat de „geleende" versnellingspook van BMW te ver naar achteren
staat. De bediening is vederlicht en indirect. Het bereik in de versnelling is
groo-t: le van 0-50 km/u; 2e van 0-85 km/u; 3e van 85 tot en met 130 km/u
en 4e vanaf 135 km/u. De vergrendeling van de achteruit-versnelling had
beter gekund.
rpENGEVOLGE van kortsluiting kan
een batterij uit elkaar barsten
en wat de gevolgen daarvan
kunnen zijn laat zich gemakkelijk ra
den. Gelukkig komt dat in een auto
vrij zelden voor zodat u daar niet
over in hoeft te zitten. Wel moet wor.
den gewaarschuwd tegen de manier
van „testen" van de batterij zoals
sommige mensen dat wel doen nl.
door de polen van de batterij even
kort te sluiten met een stuk draad
om te zien of er nog „wat in zit". Vrij
naïef en daarbij zeer gevaarlijk want
het mogelijk rondspattend zuur kan
ook de ogen bereiken.
IS uw motor nog op temperatuur
dan. mag u, bij het weer starten
.beslist niet choken. De automa
tisch werkende choke doet dit overi
gens ook niet'. Zou er toch gechoked
worden dan is een grote kans dat de
bougies door het dan te rijke mengsel
„nat" worden en niet meer kunnen
vonken. Als ongewenst nevenver
schijnsel kan olieverdunning optre
den.
PINGELEN van een motor is meest
al het gevolg van een niet juist
ontstekingstijdstip; de bougie
vonken komen in dat geval nl. tc
vroeg. Ook is het mogelijk dat hel
octaangetal van de gebruikte benzin<
te laag is en zult u moeten overscha.
kelen op superbenzine.
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG De burgemeester
van een gemeente beneden 100.000
inwoners moet voor hoogstens 12
jaar (drie termijnen van vier jaar)
in dezelfde gemeente benoemd kun
nen worden. Na deze 12 jaar moet
hij in aanmerking komen voor een
benoeming elders, tenzij hij voor de
functie niet geschikt is. Dan dient
namelijk ontslag te volgen met ui
teraard een behoorlijke afvloeiings
regeling.
Aldus is de VVD-commissie „kie
zer-gekozene" onder voorzitterschap
van het liberale Tweede-Kamerlid mr.
W. J. Geertsema, (zelf burgemees
ter van het ruim 26.000 inwoners
tellende Wassenaar) in haar eerste
rapport tot de conclusie gekomen.
De benoeming van de burgemees
ter moet volgens de meerderheid
van de commissie wel in handen
van de kroon blijven.
De commissie staat hierbij op het
standpunt, dat de gemeenteraad naar
eigen wens aanbevelingen kan doen
van de eisen, waaraan de nieuwe
burgemeester volgens de raad moet
voldoen. Met deze opvattingen wil
de commissie af van de burgemees
tersbenoeming als een beloning voor
andere bewezen diensten, zoals thans
herhaaldelijk gebeurt bij bijvoorbeeld
oud-ministers en oud-staatssecreta
rissen. Natuurlijk moet hierbij vol
gens de commissie de politieke en
religieuze overtuiging van de kan
didaten een rol spelen, maar deze
rol mag niet zoals thans zo dik
wijls gebéurt overtrokken Worden.
„Bekwaamheid" verdwijnt hierdoor
nogal eens naar de achtergrond.
(ADVERTENTIE)
Da matras
waarop U
wérkelijk
uitrustl
Van
DRAKA.
SCHIPHOL (ANP) De minister
van buitenlandse zaken van Irsaël,
Abba Eban, die van plan is volgen
de week een aantal Europese landen
te bezoeken, zal zondag uit Tel Aviv
naar Londen vliegen, waar hij ruim
een dag hoopt te blijven.
Het volgende land op zijn program
ma is Nederland. Hij zal dinsdag
ochtend 26 maart om 10.20 uur uit
Londen op Schiphol aankomen.
ACCELERATIE: Zeer fel voor een wagen in deze klasse. Tot 'n snelheid van
120 km/u mag men met een gerust hart over acceleratie-mogelijkheden blij
ven spreken. De acceleratietijden zijn: 0-40 km/u in 4,8 sec; 0-60 km/u in
6.5 sc; 0-80 km/u in 9,9 sec; 0 -100 km/u in 16,1 sec; 0 - 120 km/u in 28,7
sec. Voor inhaalmanoeuvres kwamen ook snelle tijden op de chronometers:
van 80 naar 100 km/u in 7,8 sec. en van 100 naar 120 km/u in 10,3 sec.
BESTURING: Het stuur staat op een goede afstand van de bestuurder. De
besturing is vrij direct, terwijl er van stuurreacties niets te merken was.
Het stuurkarakter is vrij neutraal. De draaicirkel bedraagt 10,5 meter.
WEGLIGGING: Bij hoge snelheid is de Glas 1304 CL nogal gevoelig voor
zijwind, de goede besturing staat er echter borg voor dat men de wagen vrij
gemakkelijk kan corrigeren. In snel genomen bochten gedraagt de wagen
zich perfect. Voor sportieve automobilisten welhaast ideaal. De achteras
vertoont niet de minste neiging om te gaan dribbelen. De wat overhellende
carrosserie levert in snel genomen bochten ook geen problemen op.
VERING: Mede omdat sportief rijden met deze wagen tot de mogelijkheden
behoort, valt de nogal stugge vering niet uit de toon. Door de tamelijk korte
wielbasis, vertoont de wagen op slechte wegen wel de neiging tot een
interend „geknik".
REMMEN: De schijfremmen, voor en de trommelremmen achter hebben vol
doende vermogen om de wagen ruim binnen de vastgestelde limiet tot stil
stand te brengen. Jammer was het dat de achterwielen van onze testwagen
een enkele maal de neiging tot blokkeren vertoonden. Verder is de bediening
van het rempedaal nogal zwaar.
CARROSSERIE: Driedeurs zelfdragend. Zowel de beide portieren als de
extra achterdeur gaan ruim open. De afwerking staat op zeer hoog peil. Door
het vooroverklappen van de achterbank kan de reeds bestaande, flinke ba
gageruimte aanzienlijk vergroot worden. Jammer is het dat de voorstoelen
niet vergrendeld zijn, waardoor bij plotseling remmen de stoel naast de
bestuurder naar voren klapt. De maten van de carrosserie zijn: lang 384 cm,
breed 150 cm en hoog 137 cm.
COMFORT: Het dashboard is goed afgewerkt en overzichtelijk, het wind
geruis is beslist niet hinderlijk, de gescheiden voorstoelen zitten perfect en
geven het lichaam ook zijdelings voldoende steun, verwarming is snel en
gemakkelijk regelbaar, de voor- en achterzijde van de wagen is goed ge
markeerd. Een groot gemis is het niet aanwezig zijn van een benzinemeter.
Een waarschuwingslampje is hiervoor in de plaats gekomen. Verder een
vrij complete uitrusting met o.a. watertemperatuurmeter en elektrisch klokje.
Sigarenaansteker behoort niet tot de standaarduitrusting.
BENZINEVERBRUIK: Tijdens snel gereden traject 1:9,7; tijdens rustig
gereden traject 1 14,3. Gemiddeld verbruik tijdens de gehele testperiode:
112,3.
PRIJS Glas 1304 en 1304 CL f 7.485,-.
CONCLUSIE: De Glas 1304 CL is een wagen die zeker de sportieve automo
bilisten sterk zal aanspreken. Door de mogelijkheid van de wegklapbare
achterbank kan ook de zakenman, die een betrouwbare gebruikswagen tot
zijn beschikking wil hebben, hier veel van zijn gading in vinden.
CTEENTJES en andere in de pro
fielgroeven der banden geklem
de voorwerpen moeten daar ui
verwijderd worden. Het gevaar is nl
niet ondenkbeeldig, dat deze voor
werpen onder bepaalde omstandig
heden tot in het kanvas doorgedrukt
kunnen worden en daar veel (gevaar
lijke) schade aan kunnen richten.
Voorts beïnvloeden ingereden voor
werpen de „loop" van de band in on
gunstige zin en brengen het wiel in
onbalans. Al met al is het dus wel
de moeite waard hier enige aandacht
aan te schenken.
Sinds twee weken, schrijft de heer
Van S. te Dorst, is de onderzijde
van de carburateur van mijn Anglia
vochtig van benzine. De vraag is nu
of er sprake is van een lekkage en
zo ja, waar die te vinden is.
Hoogstwaarschijnlijk is uw natte car
burateur het gevolg van het overlo
pen der vlotterkamer. Het benzine
niveau in de vlotterkamer dient be
grensd te worden door de gezamen
lijke werking van de vlotter (dri
ver) en het vlottermechanisme. Ha
pert er iets aan één van beide, dan
vindt er geen of geen tijdige afslui
ting van de benzinetoevoer meer
plaats en loopt de benzine over. Het
is zelfs mogelijk dat er zodoende bij
stilstaande motor benzine in het in-
laatspruitstuk terechtkomt. Hoe het
ook zij, u moet er beslist iets aan
laten doen, want deze situatie is vrij
gevaarlijk wegens brandgevaar en
daarbij geeft het een onnodig benzi.
neverlies en mogelijke schade aan
uw motor.
7 Stuks 2,45 28 Stuks 9,80
AMSTERDAM (ANP) De recht
bank in Amsterdam heeft gisteroch
tend de 48-jarige uitgever GN. uit
de hoofdstad vrijgesproken van het
ter verspreiding in voorraad hebben
van een voor openbare eerbaarheid
aanstootgevend boek, een Nederland
se vertaling van „Fanny Hill".
De rechtbank overwoog dat uit een
door het bureau bijzondere delicten
van het ministerie van Justitie op
gemaakt rapport blijkt dat de on
derhavige uitgave van John Clelands
„Fanny Hill", naar met vrij grote
zekerheid mag worden aangenomen
in grote mate overeenstemt met de
inhoud van het oorspronkelijk in 1749
in Londen uitgegeven boek. Dit werd
toen door de justitie ongemoeid ge
laten.
■-*->Tï £'j
DEN HAAG Twee Haagse agenten die woensdagavond met behulp van
een ladder een eerste-etagewoning op de Vaillantlaan binnen klauterden,
omdat daar volgens een hevig verontruste buurman een 70-jarige vrouw
kreunend op de vloer zou liggen, vingen niet alleen bot, maar ze werden
ook nog bestolen.
De agenten maakten een rondgang door het huis, dat geheel verlaten bleek.
Het tweetal besloot daarom maar de gewone dienst voort te zetten. Toen
de agenten echter weer op straat stonden en hun fietsen wilden pakken,
kwamen zij tot de hoogst onaangename ontdekking, dat een van de „recht-
sturige" rijwielen was verdwenen.
De agenten zijn op één fiets de een hij de ander achterop naar het
dichtst bijzijnde bureau gereden. Andere buren van de bejaarde vrouw wis
ten hun overigens later te vertellen dat zij wel eens meer een dagje uitgaat.
(ADVERTENTIES)
De Britse Strand-Hotelgroep
heeft bekendgemaakt, dat zij met
de KLM een hotel met 600 bed
den wil bouwen aan de Europa
boulevard in Amsterdam. Het ho
tel, dat ongeveer 26 miljoen gul
den gaat kosten, zou begin 1971
moeten zijn voltooid.