„HEINTJES TALENT
VERKNOEID"
WORDT
Griekse actrice
maakt tournee
door ons land
Dampo
2gezmsf!®ssen89ct
Diamant voor Holzhuysen
B1GCLES: Barracuda schaakmat
Anny de Lange speelt de
hoofdrol in „The Price''
pak toch
de fiets!
NEDERLAND II
Vidocq
BELGIë (Waals):
De misdaad loont niet
limonade
D'R BIJ
PROFITEREN
BELGIë (Vlaams):
Professor Bernhardi
NRT met nieuw stuk Arthur Miller
NEDERLAND I
Schonzeit für Füchse
KRO-
kinder zangfestival
Zeeland bijt
spits af in
kwartfinale
ASP ASIA PAPATHANASSIOU SPEELT
SCENES UIT ,ELECTRA' EN ANTIGONE'
<m>
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 20 MAART 1968
i
Bart Kockelkoren is 31 jaar oud, gehuwd, woonachtig in Nuth. Hij
fc concertzanger (tenor) en onder andere als zangleraar verbonden
aan de muziekschool van Kerkrade. „Wonderzanger" Heintje is er een
van zijn leerlingen. Over hem en zijn omgeving piekert hij al lang
in zijn woning in Nuth. De zangleraar lucht vandaag zijn hart:
LlREN ln Woodhouse (Johnny Holzhuysen) heeft maandagavond
e Platinaplaat met diamanten in ontvangst mogen nemen voor zijn
«"^speelplaat „John Woodhouse and his magic accordion". Het feest
era bijgewoond door v.l.n.r. Conny van den Bos, mevr. Holzhuysen en
"erese Steinmetz. De uitreiking vond plaats tijdens een feestelijke voor-
18 50 P1PO DE CLOWN
19.00 NIEUWS
19.03 CLIFF RICHARD. Alle suceessongs en het nieuwe
Engelse talent Glenn Weston.
19.53 DS. J. LANGSTRAAT
20.00 JOURNAAL
20.20 HIER EN NU. NCRV-actualiteiten.
20.45 VIDOCQ. De eerste Franse detective, van origine
eerste klas-inbreker.
17.25 NIEUWS
17.30 FEU VERT
18.50 A VOTRE SERVICE. Wetenswaardigheden.
19.25 ZANDMANNETJE.
19.30 LES CHEVALIERS DU CIEL. Feuilleton.
20.00 JOURNAAL
20 30 PISTE
21.25 DE MISDAAD LOONT NIET. Film van Gerard
Oury, eerste deel.
22.40 JOURNAAL.
t/4.
Woensdag 20 maart
HILVERSUM I 402 M
KRO: 12.00 Van twaalt tot twee: ge-
var. progr. tea. 12.22 Wij van het
land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin
bouw 12.30 Nws. 12.41 Act. ca. 13.05
Hoofdprijzen SUS 15; 13.15 Onderne
mend) NCRV: 14.00 Stereo: Klassieke
gramm.muz. 15.00 In 't zilver: progr.
voor oudere luisteraars 16.00 Nieuws
16.02 Voor de jeugd 17.00 Stereo: Ned.
liederen en liedjes 17.15- Recht op en
neer: 4ab.progr. 17.30 Stereo: Lichte
gr.muz. 17.50 Overh.voorl.Hoe gaan
we? Een progr. over verkeer, vervoer
en vooruitzien. Pres. Rob Maas 18.00
Stereo: Geestelijke lied. 18.25 Avond
overdenking 18.30 Nws. en weerpr-,
18.46 Act. NRU: 19.00 Openb. Kunstbe
zit 19.10 Gastcollege: Verliefd-zijn en
houden-van, lez. 19.50 Cone,: I. Instru
mentaal trio: mor. muz. II. Radio-
philharmonisch ork. en zangsoliste:
mod. .ïuz. 21.30 Wie is mijn naaste:
klankb. over psychisch gestoorden
21.50 -Franse chansons 22.05 Spiegel
van België: progr. in samenwerking
met de BRT 22,20 NVSH: Sextant: ra
dioweekblad van de NVSH 22.30 Nws.
22.40 X, eén sprong L. het duister
23.55 - 24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 M
VARA: 12.22 Voor het platteland
12.26 Meded voor land- en tuinbouw
12.29 Stereo: Walsork. 13.00 Nieuws
13.11 Act. 13.25 Licht orgelspel 13.45
Gesproken portret 14.00 Voor de kind.
15.00 Stereo: Radiokamerorkest: klas
sieke muz. 15.25 Sopraan, fluit en pia
no: mod: muz. 16.00 Nws. 16.02 Soe.:
Zestig minuten voor boven de zestig
17.02 Oude liedjes 17.20 Voor de jeugd
18.00 Nws. 18.16 Act. 18.20 Uitzending
van de Volkspartij voor Vrijheid en
Democratie 18.30 Stereo: Vocaal- en
instrumentaal ensemble met zangsol.
18.55 Stereo: Tango-rumba ork. en
zangsol. 19.30 Nws. 19.35 Pianorec.:
klassieke muz. 20.00 En dan heb je
een chanson: liedjesprogr. 20.30 Vra-
genvuur: een bekende Nederlander
beantwoordt vragen van jonge mensen
20.50 Akkoord: licht gevar. platenpro-
gr. 21.50 Trammelant in Loeren aan
de Hor, radiofeuill. 22.15 Country and
Western muz. (gr.). 22.30 Nws. 22.40
Act. 22.55 Contrasten: klassieke en
mod. muz. 23.55 - 24.p0 Nws.
HILVERSUM III 240 M EN FM
AVRO: 13.00 Nws. 13.03 Act. 13.06
Vrolijk platenprogr. 14.00 Nws. 14.03
Muziek-Boetiek 15.00 Nieuws 15.03 Arb.
vitaminen 16.00 Nws. 16.03 Verz.platen
progr. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05-18.00
Gevar. platenprogr. voor automobilis
ten.
BRUSSEL VLAAMS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.40
Weerber., meded., progr.overz. en
SOS-ber. voor de schippers 12.48 Lich
te muz. 12.55 Buitenl. persoverz. 13.00
Nws., weerber. en beursber. 13.20 Ta-
felmuz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio
14.20 Gr.muz. 14.30 Waarom wij niet?
14.50 Kinderkoorzang. (15.00 Nieuws)
15.15 Voor de kind. 16.00 Nws. 16.03
Beursberichten 16.09 Jazzmuz. voor de
jeugd 17.0t Nws., weerber. en meded.
17.15 Tophits 18.00 Nws. 18.03 Voor de
soldaten 18.30 Lekenmoraal en -filoso
fie 18.50 Sport 18.57 Taalwenken 19.00
Nws., weerber. en radiokron. 19.40
Lichte muz. 20.00 30 Sporten op de
ladder 20.20 Operettemuz. 21.45 Advie
zen 22,00 - 22.15 Nws. en ber.
Donderdag 21 maart
HILVERSUM I 402 M
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.15 Badinerie: kl. gr.muz. (7.30
Nws.; 7.32 Act.; 7.50 Overweging: 8.00
Nws.) 8.30 Nws. 8.32 Voor de huis
vrouw. NRU: 10.00 Wat heeft dat
kind: pedagogische lez. 10.20 Muz. uit
de Barok (gr.). KRO: 11.00 Nws. 11.02
Voor de zieken.
HILVERSUM II 298 M
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym-
n. 7.20 Lichte gr.muz. VFRO: 7.54 De
ze dag. AVRO: 8.00 Nws 8.11 Radio
journaal 8.20 Lichte gr.muz. (8.30-8.35
De groenteman). 8.50 Morgenwijding
9.00 Stereo: Tsjechisch Filharmonisch
ork.: mod. muz. 9.40 Schoolradio 10.00
Voor de kleuters 10.10 Arb.vit. (11.00-
11.02 Nws.) 11.55 Beursber.
HILVERSUMIll 240 M EN FM
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Voor de zie
ken 9.30 Lichte instrumentale muziek
10.00 Nws. 10.03 Muz. bij de koffie.
(I" 00 Nieuws).
(ADVERTENTIE)
(Van een onzer verslaggevers)
„Heintje kwam twee jaar geleden ais leerling bij me. Zijn ouders zijn
bij de directeur gekomen en hebben gevraagd of die jongen zangles kon
krijgen. Dat kon natuurlijk. Van dat eerste voor-zingen kun je dan eigenlijk
weinig zeggen, maar hij is altijd een vlijtig leerlingetje geweest. Later, toen
hij een beetje gewend was, heeft hij erg goed gewerkt. De laatste tijd gaat
het een beetje anders. Ik denk doordat hij nu bekend <s. Er wordt door
mensen, die niet deskundig zijn, van alles gezegd. Dat kind vindt het na
tuurlijk heerlijk dat ie bekend is. En ik, ik vind dat ook niet erg. Maar het
Is alleen zo: als je populair bent, dan moet je er een beetje zelf-kritisch
tegenover staan en dat kan Heintje natuurlijk niet, hè. Hij is per slot van
rekening nog maar een kind.
Zijn ouders zijn pok helemaal niet
kritisch, dat geloof ik tenminste. Ik
geloof dat ze helemaal het nut niet
inzien van zangles nemen, dat ze he
lemaal geen begrip hebben van wat
zangles eigenlijk is. De meeste men
sen menen dat zangles nemen iets
is van, nou ja goed, hij leert je
een liedje of hij leert je dit of hij
leert je dat. Maar dat het in feite
is het leren gebruiken van je stem,
dat zien ze helemaal niet in. Uitein
delijk is een stem toch een instru
ment dat je moet leren gebruiken.
Of de ouders van Heintje hem naar
me toe hebben gestuurd om maar
een paar liedjes te leren, dat weet
ik niet. Ze hadden gezegd dat hij
een leuke stem had en hij zou zang
les gaan nemen. Toen zong hij nog
niet. Het is begonnen met een ta
lentenjacht.
Die Addie Kleingeld was er meen
ik, en Willy Alberti of zo. Ik ge
loof, dat Heintje daar eerste werd.
Ik heb dat allemaal achteraf ver
nomen, ik wist dat niet hè. Kijk, dat
is het gemis aan contact, dat ze er
de belangrijkheid niet van inzien er
de leraar in te kennen hè. Ik weet
niet hoe ze daar tegenover staan.
Ik heb, bij wijze van spreken, be
paalde interviews gelezen die zijn
ouders gehad hebben met bepaalde
Duitse kranten en zo. Daar wordt
dan in geschreven van: „Hij neemt
er ook nog zangles bij". Zo d'r bij, zo
van: nou ja goed, belangrijk zal het
wel niet zijn maar, dat half uurtje
kan er ook no gwel vanaf hè?
De stem van Heintje is in die twee
Jaar stukken en stukken vooruit ge
gaan. Het zou nog veel beter kun
nen. Maar ik begin de laatste tijd
langzamerhand het contact met hem
te verliezen. Ja goed, ik begrijp het
wel: dan wordt hij tijdens die zang
les van mij weer geconfronteerd met
de minder mooie kant van 'de zaak.
Een liedje dat hij leuk vindt voor
de televisie zingen, dat vindt hij na
tuurlijk prachtig, maar stem-oefenin-
gen doen, dus toonladders en adem-
oefeningen vindt hij natuurlijk hele
maal niet leuk. Dus als die men
sen gaan vertellen wat ik gele
zen heb, wat natuurlijk psycholo
gisch helemaal verkeerd is „We
maken jou binnen drie jaar miljo
nair" kan dat wel waar zijn en dat
hoop ik ook voor hem, maar als het
nou eens hjet gebeurt? Dan is het
toch heel anders. Ik hoop het voor
hem, dat het gebeurt, maar wie
weet dat zeker?
Heintje komt iedere week op maan
dagavond een half uur. Hij komt nog
steeds, erg regelmatig en trouw. Het
is voor mij maar een leerling. Ik
verdien er niks aan. Als hij weg
gaat, krijg ik er een nieuwe voor in
de plaats. Heintje vertelt me zeer
sporadisch van zijn successen. Ik
weet niet waarom. In het begin was
hij bescheiden, nu niet meer. Nu
heeft hij echt al vai, die ster-allures.
Ook wat betreft zijn platen. Er zijn
momenteel al veel platen van hem
uit, waar ik ontzettend veel op- en
aanmerkingen over te maken heb.
Dat die mensen van die platenmaat
schappijen nou niet de moeite geno
men hebben om die jongen nu eens
een tekst te geven en muziek en te
zeggen: neem die nou eens mee naar
je leraar.
Ik zeg hem dat wel tijdens de
zanglessen, maar dit dringt dan niet
tot hem door omdat hij hoort, dat
iedereen vol lof over hem spreekt.
Ik zou dus de enige zijn die be
roepshalve op- en aanmerkingen
moet maken. Het gaat toch uitslui
tend om hèm? Ik begin het idee te
krijgen dat ik dan zo'n beetje de ge
beten hond ben. Hoewel ik steeds
op- en aanmerkingen moet maken,
dat is mijn vak.
Ik ben teleurgesteld in die men
sen, die volwassenen, die zich dus
niets van die jongen aantrekken. Die
wel de schijn wekken dat ze alles
goed met hem menen. Profiteren.
Nou ja, profiteren. In ieder geval
domineert hier echt wel het com
merciële hè.
In feite heb ik een ondankbare
taak. Ik ben niet bang dat Heintje
nou weggaat. Dat interesseert me
heus niet hoor. Nogmaals, ik ver
dien d'r geen cent aan, maar daar
om zou ik het toch ontzettend leuk
vinden als het steeds in stijgende
lijn bleef gaan.
Heintjes stijgende lijn is zeer ze
ker te danken aan de zanglessen.
Niet aan de vele platen. Op die pla
ten zijn bepaalde dingen, die me he
lemaal niet aanstaan, die voorko
men hadden kunnen worden mits er
iemand bij geweest was met kennis
van zaken. Dat hoef ik dan niet te
zijn, maar ik had toch verwacht dat
er in een studio toch wel iemand is
die had gezegd: Doe dit eens zo, of
probeer dat eens zo.
Zijn optreden van nu kan ten koste
gaan van zijn stem later. Ik kan
me er verder helemaal niet druk
over maken. Maar ik vind het wei
jammer. Gewoon, omdat een talent
verknoeid gaat worden".
17.00 KIJKKAST
18.50 PIPO DE CLOWN
19.00 NIEUWS
19.06 DE DRIE MUSKETIERS
20.00 JOURNAAL
20.20 CHU-UITZENDING
20.30 NIET GENOEG. Een in Thailand en India gefilmde
film over ontwikkelingshulp.
2110 SCHONZEIT FüR FüCHSE. De vele malen be
kroonde Duitse film van Peter Schamom. Onder
werp: het generatieconflict. Een freelance-journa
list en diens vriend Victor trachten een eigen le
ven te leiden, komen in conflict met hun ouders
en omgeving en leggen zich tenslotte bij een
„burgerlijk" bestaan nieer.
22.40 JOURNAAL
17.00 TELEVISUM
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 JEUGDMAGAZINE
19.15 DAG IN, DAG UIT.... met een monnik.
19.52 DE WEERMAN
20.00 NIEUWS
20.25 PROFESSOR BERNHARDI. Een Duitse tv-film.
Een priester wil de laatste sacaramenten toedie
nen aan een stervende vrouw, maar een joodse arts
verbiedt dit. Er komt een proces van, de publieke
opinie gaat er zich mee bemoeien.
22.50 NIEUWS
21.10
22.25
HET EINDE IS EEN BEGIN. Een monoloog, sa
mengesteld uit prozateksten van de Ierse schrijver
Jack MacGowran. Een aan lager wal geraakte man
kijkt vol heimwee terug naar het verleden.
JOURNAAL
(Van een onzer verslaggeefsters)
ROTTERDAM Het Nieuw Rot
terdams Toneel zal het komend
seizoen het nieuwe toneelstuk van
Arthur Miller „The Price" op het
programma nemen. De première
wordt verwacht in de eerste helft
van september. De actrice Anny
de Lange, die deel uitmaakt van
de Haagsche Comedie, zal als
gastspeelster de hoofdrol vervul
len.
Millers laatste stuk, dat in februa
ri in New York de succesvolle we
reldpremière beleefde, kan het best
omschreven worden als een heroïsch
drama. Miller beschrijft er twee
broers in, die constant op de vlucht
zijn ifbor hun verleden, een vlucht
die even vruchteloos is als eens die
van de mannen in het ondergaande
Pompeii. De ene broer is agent, de
andere chirurg. Zoals ook in voor
gaande toneelstukken als „All my
sons" en „Death of a salesman" spe
len in „The Price" heden en verle
den door elkaar. Lang geleden heb
ben de broers gekozen wie zij wilden
zijn. Een ervan werd de martelaar,
die zijn kans op een wetenschappe
lijke carrière opgaf en bij de politie
ging om zijn vader in de crisisja
ren bij te staan. De ander is de op
portunistische intelligente jongen, die
uitsluitend voor zichzelf zorgt en
hiervoor het succes dat hij van zijn
leven maakt als verontschuldiging
aanvoert. Na zestien jaar ontmoeten
zij elkaar in aanwezigheid van de
neerslachtige vrouw van de agent.
Het is een spel zonder gebeurtenis
sen in de gewone betekenis. De ge
beurtenissen liggen in het begrip van
de broers voor het verleden en in
de prijs voor de dingen, die zij lang
geleden deden- Hun verschillende in
terpretaties van het verleden ver
oorzaakt tussen hen een kloof, die
niet meer te overbruggen valt. Hun
valse relatie tot elkaar bestaat al
zo lang, dat het voor beiden bijna
onmogelijk is geworden om het
kwaad waarmee alles begon, te ont
dekken. „The Price", waarin Miller
eens te meer zijn stelling duidelijk
maakt, dat ieder mens de auteur
is van zijn eigen leven, is door de
Amerikaanse critici geprezen als een
van de intelligentste toneelstukken
van de laatste tijd.
HILVERSUM Morgen zullen in
de Stadsdoelen te Delft 15 koren
(circa zeshonderd-kinderen) de spits
afbijten van de kwartfinales van het
KRO-kinderzangfestival '68. Het zijn
koren uit de provincies Zeeland en
Zuid-Holland.
Zij zullen ten aanhoren van een ju
ry, bestaande uit Harry Bannink,
Paula van'Alphen en broeder Lae-
tantius hun beste beentje voor zet
ten om een plaatsje in de halve fi
nale te bereiken. In het programma
„Het Radioprentenboek" van dins
dag 26 maart zullen de prestaties
van deze koren zijn te beluisteren.
(ADVERTENTIE)
Heintje Simons met zijn „Mamma"
AMSTERDAM De wereldbe
roemde Griekse actrice Aspasia Pa-
pathanassiou, die niet naar haar va
derland durft terug te keren
vanwege het bewind van de ko
lonels, begint vandaag een tour
nee door Nederland. Zij speelt daar
bij scènes uit „Electra" en „Anti
gone", en draagt ook stukken voor
uit het werk van de moderne Griekse
dichter Iannis Ritsos, die momenteel
in de gevangenis zit, en die volgens
de laatste berichten ernstig ziek zou
zijn. Na de première van haar solo
optreden in Nederland te Amster
dam (de Londense Times karakteri
seerde haar voorstelling als: een open
wond, waaruit het bloed der harts
tocht stroomt) komt zij op 25 maart
in de Stadsschouwburg van Maas
tricht, op 27 maart in Tivoii in
Utrecht, op 30 maart in Diligentia in
Den Haag, en op 3 april in de
Schouwburg Casino van Den Boseh.
De reeks voorstellingen in Neder
land geschiedt onder auspiciën van
de Anne Frank Stichting.
De actrice Aspasia zei daarover:
„Wij weten allemaal, wat de naam
Anne Frank betekent. Het is iets,
dat allen, die zich bezighouden met
het begrip vrijheid, zeer ontroert.
Men ma-g mij vooral niet met Anne
Frank vergelijken. Zij zat midden in
de ellende, toen zij haar dagboek
schreef. Ik daarentegen was toevallig
in het buitenland, toen de staatsgreep
van de kolonels in Griekenland plaats
vond. Sinds die staatsgreep doe ik
in den vreemde voor Griekenland
wat ik kan. Ik dien mijn vaderland.
Misschien had ik na de staatsgreep
wel terug moeten keren naar Athene.
Ik heb het uit angst niet gedran.
Ik ben laf geweest. Ik wil bepaald
niet de martelares uithangen. Ik
lever met mijn tournee door Neder
land slechts een klein eerbewijs aan
het Griekse volk, dat met man en
macht strijdt tegen de huidige dicta
tuur. Wat er momenteel in mijn
vaderland gebeurt, is erger dan de
Duitse bezetting. Mijn protest gaat
niet alleen tegen Griekenland. Dit
kan overal gebeuren, waar een mili
taire kliek aan de macht komt.
Daarom mag iemand tolereren,
wat er in Griekenland aan de hand
is. Natuurlijk laat het regime van
de kolonels de componist Theodo-
rakis vrij. Dat is in het belang van
de wereld-opinie. Natuurlijk ont
nemen ze mij mijn Griekse burger
rechten niet. Dat hebben ze gedaan
met de filmactrice Melina Mercouri,
maar de wereld-opinie heeft het niet
genomen.
Ik zeg u: Het gaat in deze kwestie
niet om de bekende namen, het
gaat om de duizenden naamlozen,
die momenteel in Griekenland een
erger lot hebben, dan tijdens de
Duitse bezetting."
Deze uitleg geeft de (meermalen
met artistiek goud onderscheiden)
actrice Aspasia Papathanassiou aan
haar tournee door Nederland. A rai-
son van vijf gulden kan men haar
voordracht zien en horen. Middel
bare scholieren en Griekse gastarbei.
ders krijgen reductie. Die hoeven
slechts een rijksdaalder te betalen.
De opbrengst van de tournee?
„Niet naar de nabestaanden van
de Griekse concentratiekamp-eilan
den Jaros en Leros", zegt Hent van
der Horst (organisator van de tour
nee, tevens explicateur tijdens de
voorstellingen in nieuw Grieks, die
de actrice geeft, om de dramatische
fragmenten in het Nederlands uit
te leggen) zeer beslist.
De hele opbrengst van dat tour
nee gaat naar Aspasia Papathanas
siou.
(ADVERTENTIE)
BIJ VERKOUDHEDEN