„HEINTJES TALENT VERKNOEID" WORDT Griekse actrice maakt tournee door ons land Dampo 2gezmsf!®ssen89ct Diamant voor Holzhuysen B1GCLES: Barracuda schaakmat Anny de Lange speelt de hoofdrol in „The Price'' pak toch de fiets! NEDERLAND II Vidocq BELGIë (Waals): De misdaad loont niet limonade D'R BIJ PROFITEREN BELGIë (Vlaams): Professor Bernhardi NRT met nieuw stuk Arthur Miller NEDERLAND I Schonzeit für Füchse KRO- kinder zangfestival Zeeland bijt spits af in kwartfinale ASP ASIA PAPATHANASSIOU SPEELT SCENES UIT ,ELECTRA' EN ANTIGONE' <m> DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 20 MAART 1968 i Bart Kockelkoren is 31 jaar oud, gehuwd, woonachtig in Nuth. Hij fc concertzanger (tenor) en onder andere als zangleraar verbonden aan de muziekschool van Kerkrade. „Wonderzanger" Heintje is er een van zijn leerlingen. Over hem en zijn omgeving piekert hij al lang in zijn woning in Nuth. De zangleraar lucht vandaag zijn hart: LlREN ln Woodhouse (Johnny Holzhuysen) heeft maandagavond e Platinaplaat met diamanten in ontvangst mogen nemen voor zijn «"^speelplaat „John Woodhouse and his magic accordion". Het feest era bijgewoond door v.l.n.r. Conny van den Bos, mevr. Holzhuysen en "erese Steinmetz. De uitreiking vond plaats tijdens een feestelijke voor- 18 50 P1PO DE CLOWN 19.00 NIEUWS 19.03 CLIFF RICHARD. Alle suceessongs en het nieuwe Engelse talent Glenn Weston. 19.53 DS. J. LANGSTRAAT 20.00 JOURNAAL 20.20 HIER EN NU. NCRV-actualiteiten. 20.45 VIDOCQ. De eerste Franse detective, van origine eerste klas-inbreker. 17.25 NIEUWS 17.30 FEU VERT 18.50 A VOTRE SERVICE. Wetenswaardigheden. 19.25 ZANDMANNETJE. 19.30 LES CHEVALIERS DU CIEL. Feuilleton. 20.00 JOURNAAL 20 30 PISTE 21.25 DE MISDAAD LOONT NIET. Film van Gerard Oury, eerste deel. 22.40 JOURNAAL. t/4. Woensdag 20 maart HILVERSUM I 402 M KRO: 12.00 Van twaalt tot twee: ge- var. progr. tea. 12.22 Wij van het land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin bouw 12.30 Nws. 12.41 Act. ca. 13.05 Hoofdprijzen SUS 15; 13.15 Onderne mend) NCRV: 14.00 Stereo: Klassieke gramm.muz. 15.00 In 't zilver: progr. voor oudere luisteraars 16.00 Nieuws 16.02 Voor de jeugd 17.00 Stereo: Ned. liederen en liedjes 17.15- Recht op en neer: 4ab.progr. 17.30 Stereo: Lichte gr.muz. 17.50 Overh.voorl.Hoe gaan we? Een progr. over verkeer, vervoer en vooruitzien. Pres. Rob Maas 18.00 Stereo: Geestelijke lied. 18.25 Avond overdenking 18.30 Nws. en weerpr-, 18.46 Act. NRU: 19.00 Openb. Kunstbe zit 19.10 Gastcollege: Verliefd-zijn en houden-van, lez. 19.50 Cone,: I. Instru mentaal trio: mor. muz. II. Radio- philharmonisch ork. en zangsoliste: mod. .ïuz. 21.30 Wie is mijn naaste: klankb. over psychisch gestoorden 21.50 -Franse chansons 22.05 Spiegel van België: progr. in samenwerking met de BRT 22,20 NVSH: Sextant: ra dioweekblad van de NVSH 22.30 Nws. 22.40 X, eén sprong L. het duister 23.55 - 24.00 Nws. HILVERSUM II 298 M VARA: 12.22 Voor het platteland 12.26 Meded voor land- en tuinbouw 12.29 Stereo: Walsork. 13.00 Nieuws 13.11 Act. 13.25 Licht orgelspel 13.45 Gesproken portret 14.00 Voor de kind. 15.00 Stereo: Radiokamerorkest: klas sieke muz. 15.25 Sopraan, fluit en pia no: mod: muz. 16.00 Nws. 16.02 Soe.: Zestig minuten voor boven de zestig 17.02 Oude liedjes 17.20 Voor de jeugd 18.00 Nws. 18.16 Act. 18.20 Uitzending van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie 18.30 Stereo: Vocaal- en instrumentaal ensemble met zangsol. 18.55 Stereo: Tango-rumba ork. en zangsol. 19.30 Nws. 19.35 Pianorec.: klassieke muz. 20.00 En dan heb je een chanson: liedjesprogr. 20.30 Vra- genvuur: een bekende Nederlander beantwoordt vragen van jonge mensen 20.50 Akkoord: licht gevar. platenpro- gr. 21.50 Trammelant in Loeren aan de Hor, radiofeuill. 22.15 Country and Western muz. (gr.). 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Contrasten: klassieke en mod. muz. 23.55 - 24.p0 Nws. HILVERSUM III 240 M EN FM AVRO: 13.00 Nws. 13.03 Act. 13.06 Vrolijk platenprogr. 14.00 Nws. 14.03 Muziek-Boetiek 15.00 Nieuws 15.03 Arb. vitaminen 16.00 Nws. 16.03 Verz.platen progr. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05-18.00 Gevar. platenprogr. voor automobilis ten. BRUSSEL VLAAMS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.40 Weerber., meded., progr.overz. en SOS-ber. voor de schippers 12.48 Lich te muz. 12.55 Buitenl. persoverz. 13.00 Nws., weerber. en beursber. 13.20 Ta- felmuz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio 14.20 Gr.muz. 14.30 Waarom wij niet? 14.50 Kinderkoorzang. (15.00 Nieuws) 15.15 Voor de kind. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten 16.09 Jazzmuz. voor de jeugd 17.0t Nws., weerber. en meded. 17.15 Tophits 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten 18.30 Lekenmoraal en -filoso fie 18.50 Sport 18.57 Taalwenken 19.00 Nws., weerber. en radiokron. 19.40 Lichte muz. 20.00 30 Sporten op de ladder 20.20 Operettemuz. 21.45 Advie zen 22,00 - 22.15 Nws. en ber. Donderdag 21 maart HILVERSUM I 402 M KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord 7.15 Badinerie: kl. gr.muz. (7.30 Nws.; 7.32 Act.; 7.50 Overweging: 8.00 Nws.) 8.30 Nws. 8.32 Voor de huis vrouw. NRU: 10.00 Wat heeft dat kind: pedagogische lez. 10.20 Muz. uit de Barok (gr.). KRO: 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. HILVERSUM II 298 M AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym- n. 7.20 Lichte gr.muz. VFRO: 7.54 De ze dag. AVRO: 8.00 Nws 8.11 Radio journaal 8.20 Lichte gr.muz. (8.30-8.35 De groenteman). 8.50 Morgenwijding 9.00 Stereo: Tsjechisch Filharmonisch ork.: mod. muz. 9.40 Schoolradio 10.00 Voor de kleuters 10.10 Arb.vit. (11.00- 11.02 Nws.) 11.55 Beursber. HILVERSUMIll 240 M EN FM NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Voor de zie ken 9.30 Lichte instrumentale muziek 10.00 Nws. 10.03 Muz. bij de koffie. (I" 00 Nieuws). (ADVERTENTIE) (Van een onzer verslaggevers) „Heintje kwam twee jaar geleden ais leerling bij me. Zijn ouders zijn bij de directeur gekomen en hebben gevraagd of die jongen zangles kon krijgen. Dat kon natuurlijk. Van dat eerste voor-zingen kun je dan eigenlijk weinig zeggen, maar hij is altijd een vlijtig leerlingetje geweest. Later, toen hij een beetje gewend was, heeft hij erg goed gewerkt. De laatste tijd gaat het een beetje anders. Ik denk doordat hij nu bekend <s. Er wordt door mensen, die niet deskundig zijn, van alles gezegd. Dat kind vindt het na tuurlijk heerlijk dat ie bekend is. En ik, ik vind dat ook niet erg. Maar het Is alleen zo: als je populair bent, dan moet je er een beetje zelf-kritisch tegenover staan en dat kan Heintje natuurlijk niet, hè. Hij is per slot van rekening nog maar een kind. Zijn ouders zijn pok helemaal niet kritisch, dat geloof ik tenminste. Ik geloof dat ze helemaal het nut niet inzien van zangles nemen, dat ze he lemaal geen begrip hebben van wat zangles eigenlijk is. De meeste men sen menen dat zangles nemen iets is van, nou ja goed, hij leert je een liedje of hij leert je dit of hij leert je dat. Maar dat het in feite is het leren gebruiken van je stem, dat zien ze helemaal niet in. Uitein delijk is een stem toch een instru ment dat je moet leren gebruiken. Of de ouders van Heintje hem naar me toe hebben gestuurd om maar een paar liedjes te leren, dat weet ik niet. Ze hadden gezegd dat hij een leuke stem had en hij zou zang les gaan nemen. Toen zong hij nog niet. Het is begonnen met een ta lentenjacht. Die Addie Kleingeld was er meen ik, en Willy Alberti of zo. Ik ge loof, dat Heintje daar eerste werd. Ik heb dat allemaal achteraf ver nomen, ik wist dat niet hè. Kijk, dat is het gemis aan contact, dat ze er de belangrijkheid niet van inzien er de leraar in te kennen hè. Ik weet niet hoe ze daar tegenover staan. Ik heb, bij wijze van spreken, be paalde interviews gelezen die zijn ouders gehad hebben met bepaalde Duitse kranten en zo. Daar wordt dan in geschreven van: „Hij neemt er ook nog zangles bij". Zo d'r bij, zo van: nou ja goed, belangrijk zal het wel niet zijn maar, dat half uurtje kan er ook no gwel vanaf hè? De stem van Heintje is in die twee Jaar stukken en stukken vooruit ge gaan. Het zou nog veel beter kun nen. Maar ik begin de laatste tijd langzamerhand het contact met hem te verliezen. Ja goed, ik begrijp het wel: dan wordt hij tijdens die zang les van mij weer geconfronteerd met de minder mooie kant van 'de zaak. Een liedje dat hij leuk vindt voor de televisie zingen, dat vindt hij na tuurlijk prachtig, maar stem-oefenin- gen doen, dus toonladders en adem- oefeningen vindt hij natuurlijk hele maal niet leuk. Dus als die men sen gaan vertellen wat ik gele zen heb, wat natuurlijk psycholo gisch helemaal verkeerd is „We maken jou binnen drie jaar miljo nair" kan dat wel waar zijn en dat hoop ik ook voor hem, maar als het nou eens hjet gebeurt? Dan is het toch heel anders. Ik hoop het voor hem, dat het gebeurt, maar wie weet dat zeker? Heintje komt iedere week op maan dagavond een half uur. Hij komt nog steeds, erg regelmatig en trouw. Het is voor mij maar een leerling. Ik verdien er niks aan. Als hij weg gaat, krijg ik er een nieuwe voor in de plaats. Heintje vertelt me zeer sporadisch van zijn successen. Ik weet niet waarom. In het begin was hij bescheiden, nu niet meer. Nu heeft hij echt al vai, die ster-allures. Ook wat betreft zijn platen. Er zijn momenteel al veel platen van hem uit, waar ik ontzettend veel op- en aanmerkingen over te maken heb. Dat die mensen van die platenmaat schappijen nou niet de moeite geno men hebben om die jongen nu eens een tekst te geven en muziek en te zeggen: neem die nou eens mee naar je leraar. Ik zeg hem dat wel tijdens de zanglessen, maar dit dringt dan niet tot hem door omdat hij hoort, dat iedereen vol lof over hem spreekt. Ik zou dus de enige zijn die be roepshalve op- en aanmerkingen moet maken. Het gaat toch uitslui tend om hèm? Ik begin het idee te krijgen dat ik dan zo'n beetje de ge beten hond ben. Hoewel ik steeds op- en aanmerkingen moet maken, dat is mijn vak. Ik ben teleurgesteld in die men sen, die volwassenen, die zich dus niets van die jongen aantrekken. Die wel de schijn wekken dat ze alles goed met hem menen. Profiteren. Nou ja, profiteren. In ieder geval domineert hier echt wel het com merciële hè. In feite heb ik een ondankbare taak. Ik ben niet bang dat Heintje nou weggaat. Dat interesseert me heus niet hoor. Nogmaals, ik ver dien d'r geen cent aan, maar daar om zou ik het toch ontzettend leuk vinden als het steeds in stijgende lijn bleef gaan. Heintjes stijgende lijn is zeer ze ker te danken aan de zanglessen. Niet aan de vele platen. Op die pla ten zijn bepaalde dingen, die me he lemaal niet aanstaan, die voorko men hadden kunnen worden mits er iemand bij geweest was met kennis van zaken. Dat hoef ik dan niet te zijn, maar ik had toch verwacht dat er in een studio toch wel iemand is die had gezegd: Doe dit eens zo, of probeer dat eens zo. Zijn optreden van nu kan ten koste gaan van zijn stem later. Ik kan me er verder helemaal niet druk over maken. Maar ik vind het wei jammer. Gewoon, omdat een talent verknoeid gaat worden". 17.00 KIJKKAST 18.50 PIPO DE CLOWN 19.00 NIEUWS 19.06 DE DRIE MUSKETIERS 20.00 JOURNAAL 20.20 CHU-UITZENDING 20.30 NIET GENOEG. Een in Thailand en India gefilmde film over ontwikkelingshulp. 2110 SCHONZEIT FüR FüCHSE. De vele malen be kroonde Duitse film van Peter Schamom. Onder werp: het generatieconflict. Een freelance-journa list en diens vriend Victor trachten een eigen le ven te leiden, komen in conflict met hun ouders en omgeving en leggen zich tenslotte bij een „burgerlijk" bestaan nieer. 22.40 JOURNAAL 17.00 TELEVISUM 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 JEUGDMAGAZINE 19.15 DAG IN, DAG UIT.... met een monnik. 19.52 DE WEERMAN 20.00 NIEUWS 20.25 PROFESSOR BERNHARDI. Een Duitse tv-film. Een priester wil de laatste sacaramenten toedie nen aan een stervende vrouw, maar een joodse arts verbiedt dit. Er komt een proces van, de publieke opinie gaat er zich mee bemoeien. 22.50 NIEUWS 21.10 22.25 HET EINDE IS EEN BEGIN. Een monoloog, sa mengesteld uit prozateksten van de Ierse schrijver Jack MacGowran. Een aan lager wal geraakte man kijkt vol heimwee terug naar het verleden. JOURNAAL (Van een onzer verslaggeefsters) ROTTERDAM Het Nieuw Rot terdams Toneel zal het komend seizoen het nieuwe toneelstuk van Arthur Miller „The Price" op het programma nemen. De première wordt verwacht in de eerste helft van september. De actrice Anny de Lange, die deel uitmaakt van de Haagsche Comedie, zal als gastspeelster de hoofdrol vervul len. Millers laatste stuk, dat in februa ri in New York de succesvolle we reldpremière beleefde, kan het best omschreven worden als een heroïsch drama. Miller beschrijft er twee broers in, die constant op de vlucht zijn ifbor hun verleden, een vlucht die even vruchteloos is als eens die van de mannen in het ondergaande Pompeii. De ene broer is agent, de andere chirurg. Zoals ook in voor gaande toneelstukken als „All my sons" en „Death of a salesman" spe len in „The Price" heden en verle den door elkaar. Lang geleden heb ben de broers gekozen wie zij wilden zijn. Een ervan werd de martelaar, die zijn kans op een wetenschappe lijke carrière opgaf en bij de politie ging om zijn vader in de crisisja ren bij te staan. De ander is de op portunistische intelligente jongen, die uitsluitend voor zichzelf zorgt en hiervoor het succes dat hij van zijn leven maakt als verontschuldiging aanvoert. Na zestien jaar ontmoeten zij elkaar in aanwezigheid van de neerslachtige vrouw van de agent. Het is een spel zonder gebeurtenis sen in de gewone betekenis. De ge beurtenissen liggen in het begrip van de broers voor het verleden en in de prijs voor de dingen, die zij lang geleden deden- Hun verschillende in terpretaties van het verleden ver oorzaakt tussen hen een kloof, die niet meer te overbruggen valt. Hun valse relatie tot elkaar bestaat al zo lang, dat het voor beiden bijna onmogelijk is geworden om het kwaad waarmee alles begon, te ont dekken. „The Price", waarin Miller eens te meer zijn stelling duidelijk maakt, dat ieder mens de auteur is van zijn eigen leven, is door de Amerikaanse critici geprezen als een van de intelligentste toneelstukken van de laatste tijd. HILVERSUM Morgen zullen in de Stadsdoelen te Delft 15 koren (circa zeshonderd-kinderen) de spits afbijten van de kwartfinales van het KRO-kinderzangfestival '68. Het zijn koren uit de provincies Zeeland en Zuid-Holland. Zij zullen ten aanhoren van een ju ry, bestaande uit Harry Bannink, Paula van'Alphen en broeder Lae- tantius hun beste beentje voor zet ten om een plaatsje in de halve fi nale te bereiken. In het programma „Het Radioprentenboek" van dins dag 26 maart zullen de prestaties van deze koren zijn te beluisteren. (ADVERTENTIE) Heintje Simons met zijn „Mamma" AMSTERDAM De wereldbe roemde Griekse actrice Aspasia Pa- pathanassiou, die niet naar haar va derland durft terug te keren vanwege het bewind van de ko lonels, begint vandaag een tour nee door Nederland. Zij speelt daar bij scènes uit „Electra" en „Anti gone", en draagt ook stukken voor uit het werk van de moderne Griekse dichter Iannis Ritsos, die momenteel in de gevangenis zit, en die volgens de laatste berichten ernstig ziek zou zijn. Na de première van haar solo optreden in Nederland te Amster dam (de Londense Times karakteri seerde haar voorstelling als: een open wond, waaruit het bloed der harts tocht stroomt) komt zij op 25 maart in de Stadsschouwburg van Maas tricht, op 27 maart in Tivoii in Utrecht, op 30 maart in Diligentia in Den Haag, en op 3 april in de Schouwburg Casino van Den Boseh. De reeks voorstellingen in Neder land geschiedt onder auspiciën van de Anne Frank Stichting. De actrice Aspasia zei daarover: „Wij weten allemaal, wat de naam Anne Frank betekent. Het is iets, dat allen, die zich bezighouden met het begrip vrijheid, zeer ontroert. Men ma-g mij vooral niet met Anne Frank vergelijken. Zij zat midden in de ellende, toen zij haar dagboek schreef. Ik daarentegen was toevallig in het buitenland, toen de staatsgreep van de kolonels in Griekenland plaats vond. Sinds die staatsgreep doe ik in den vreemde voor Griekenland wat ik kan. Ik dien mijn vaderland. Misschien had ik na de staatsgreep wel terug moeten keren naar Athene. Ik heb het uit angst niet gedran. Ik ben laf geweest. Ik wil bepaald niet de martelares uithangen. Ik lever met mijn tournee door Neder land slechts een klein eerbewijs aan het Griekse volk, dat met man en macht strijdt tegen de huidige dicta tuur. Wat er momenteel in mijn vaderland gebeurt, is erger dan de Duitse bezetting. Mijn protest gaat niet alleen tegen Griekenland. Dit kan overal gebeuren, waar een mili taire kliek aan de macht komt. Daarom mag iemand tolereren, wat er in Griekenland aan de hand is. Natuurlijk laat het regime van de kolonels de componist Theodo- rakis vrij. Dat is in het belang van de wereld-opinie. Natuurlijk ont nemen ze mij mijn Griekse burger rechten niet. Dat hebben ze gedaan met de filmactrice Melina Mercouri, maar de wereld-opinie heeft het niet genomen. Ik zeg u: Het gaat in deze kwestie niet om de bekende namen, het gaat om de duizenden naamlozen, die momenteel in Griekenland een erger lot hebben, dan tijdens de Duitse bezetting." Deze uitleg geeft de (meermalen met artistiek goud onderscheiden) actrice Aspasia Papathanassiou aan haar tournee door Nederland. A rai- son van vijf gulden kan men haar voordracht zien en horen. Middel bare scholieren en Griekse gastarbei. ders krijgen reductie. Die hoeven slechts een rijksdaalder te betalen. De opbrengst van de tournee? „Niet naar de nabestaanden van de Griekse concentratiekamp-eilan den Jaros en Leros", zegt Hent van der Horst (organisator van de tour nee, tevens explicateur tijdens de voorstellingen in nieuw Grieks, die de actrice geeft, om de dramatische fragmenten in het Nederlands uit te leggen) zeer beslist. De hele opbrengst van dat tour nee gaat naar Aspasia Papathanas siou. (ADVERTENTIE) BIJ VERKOUDHEDEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 7