BURGEMEESTER DRS. v. d. LAAR: BERGEN OP
ZOOM DOET NIET ONDER VOOR MOERDIJK
Uitgiftebeleid in Deltagebied
moet in één hand komen
Walradar keten
W esterschelde
blijkt zeer urgent
„Von Karajan vroeg
optie maar daar
trapten we niet in"
Enorme
Peelbrand
bedreigt
fabrieken
heetmanA
LAATSTE NIEUWS
Nachtelijk
beraad
over
tslagen
on
breskense jachtbouwer maas
vasthouden
heilloze strijd
J. Kappers
Eerste kievitsei in
Zeeland gevonden
Tob niet langer.
Ruil uw oude naaimachine in.
Schaf u de moderne Pfaff aan.
mam.- roiys©.-
Pfaff Naaimachinehuss W. R3KKEM N.V.
Gearresteerden
in Turnhout
blijven
ontkennen
Mr. A. Veenhoven
geïnstalleerd
Waterleiding
maatschappij
Zeeuwsch-Vlaanderen
Bijna drie ton
voor
waterbeheersing
w. -Z - Vlaanderen
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 20 MAART 1963
De heer Krijn Maas op een van de veertien jachten, die momenteel
op zijn werf in aanbouw zijn. Ook de „Tina", die door de dirigent
Herbert Von Karajan is gekocht werd hier gebouwd.
(Van een onzer verslaggevers)
BRESKENS „We wisten, dat
Von Karajan de boot zou kopen.
Hij had via onze Franse agent
optie gevraagd. Daar trapten we
niet in. Hij had al lang zin in
een „Tina". Dat was ons ook
bekend. Maar de romp moest
van polyester gemaakt zijn, niet
van staal. Hij hoorde in Parijs,
dat er een „Tina" met polyester
romp van onze werf op de Hiswa
in Amsterdam lag. Vandaar zijn
verzoek om optie. Maar ik zei
meteen: „„Ik begin er niet aan".
Wordt het schip bij de opening
verkocht, dan is het verkocht. Als
een ervaren zeezeiler het had ge
vraagd, dus echt een man van het
vak, nou, dan was erover te pra
ten geweest. Maar in een geval
als Von Karajan is het toch
meestal zo, dat er geen sprake
is van serieuze overwegingen.
Zo'n man zet er toch maar een ka
pitein op en wil graag dat die
vent met zijn schip mooie prijzen
haalt. Dan kan hijzelf aan het eind
van een wedstrijd stralend achter
het roer staan".
Toch is de heer Krijn Maas
blij met het koopcontract, dat de
wereldberoemde dirigent Herbert
von Karajan het afgelopen week
einde persoonlijk in Amsterdam
kwam ondertekenen voor het
11,25 m lange en 3,29 brede
jacht, dat de modelnaam „Tina"
draagt, ontworpen is door de
Amerikaan Carter en gebouwd is
op de werf, die hij samen met zijn
broer Jacob in Breskens exploi
teert.
De boot heeft een plastic romp
(m Amsterdam gemaakt), is met
hout afgewerkt en wit gelakt.
Kostprijs f 135.000,—. De „Tina"
is wereldbekend, omdat met dit
schip reeds diverse grote races
ziin gewonnen, aldus de heer
Maas.
„We hebben na het bekend
worden van de koop ai diverse
recacties gehad Een stuk of twin
tig. Dat komt natuurlijk ook door
jw Publiciteit Of er echte kopers
Pij zijn? Misschien de helft".
Het bedrag van f 135.000,is
Pp zich niets bijzonders, als men
weet, dat op de Breskense jacht
werf alle schepen voor niet min
der dan f 100.000,de deur uit
gaan. „Voor minder bouwen", zegt
«ij „is om vele redenen niet aan
trekkelijk" Von Karajan is een
klinkende naam. Daatom be
schouwt de heer Maas deze als
aardige bijzonderheid bij de koop.
Op de werf, waar ruim 75 man
werkzaam zijn, werden ruim 215
jachten gebouwd. In 1931 bouwde
Jacob Maas zijn eerste jacht. Pas
na 1957 begonnen de zaken goed
te draaien. Er was veel vraag uit
België, omdat er in dit land wei
nig jachtwerven zijn.
De heer Maas gunt ons een blik
in de kolossale werkplaats, waar
niet minder dan veertien jachten
in aanbouw liggen. „Allemaal op
bestelling", zegt hij. „We nemen
geen risico. De „Tina", die aan
Von Karajan is verkocht, vormde
eigenlijk een uitzondering op de
regel. We wisten toch wel dat die
verkocht zou worden".
„Momenteel is er ook een zeil
jacht in aanbouw voor de burge
meester van Marseille, Gaston De-
.ferre, de tegenspeler van presi
dent de Gaulle. Het wordt 15
meter lang en moet f 265.000,
kosten. Het ontwerp is ook van de
Amerikaan Dick Carter".
Ook in aanbouw is een zeil
jacht' voor mr. Mare Wallenberg
jr. uit Stockholm. In de prijsklas
se (iets minder) van f 160.000,
Mr. Wallenberg is in Zweden, wat
voor de oorlog Krupp in Duits
land was. Een zusterschip van het
type Wallenberg wordt ook ge
bouwd voor de Amerikaanse ban
kier Sheppard Poor van de Mor
gan Bank in Parijs. Op een boot
show te Parijs werd door de ge
broeders Maas eenzelfde „Tina"
verkocht als van Von Karajan,
maar met èen stalen romp, aan
Mons. Pirelli, een bankier in Mi
laan. Enige jaren geleden werd
een jacht geleverd aan Engelands
meest bekende oorlogsvlieger Ba
der. Dit is de man, voor wie met
toestemming van de Duitsers tij
dens de oorlog twee kunstbenen
werden gedropt.
„Ook Mush Mobaeher", vertelt
de heer Maas," de •schipper van de
„Wetherly" het jacht dat steeds
de Amerika Cup wint, bestelde
voor privé-gebruik enkele jaren
geleden een jacht bij ons."
De werf van de gebrs. Maas is in
zeilkringen bekend over de he
le wereld tot zelfs ln Nieuw Zee
land, waar een jacht wordt ge
bouwd volgens ontwerp van Frans
Maas, een neef van Krijn, die in
Amsterdam zaken deed met Von
Karajan.
„Ik zelf vaar nooit. Ik heb geen
jacht. Als ik vaar dan is het met
de veerboot. Binnenkort stop ik
ermee. Ik ben 65. Mijn broer gaat
nog vijf jaar door, dan volgt zijn
zoon hem op." Het jacht van Von
Karajan wordt opgehaald in Am
sterdam en teruggebracht naar
Breskens vanwaar het schip naar
St.-Tropez wordt vervoerd.
„Op kosten van de dirigent",
vult de heer Maas laconiek aan".
„Het komt te liggen in zijn pri-
vé-haven.
(Van een onzer verslaggevers)
BERGEN OP ZOOM „Als
onze industrieën bij elkaar zou
den staan, zou je ervan onder de
indruk komen. Maar ze staan ver
spreid over de stad: 27 bedrijven
met meer dan vijftig en 32 bedrij
ven met tien tot vijftig werkne
mers. Bergen op Zoom is zoals het
uitgestrekte Noord-Brabant is:
geïndustrialiseerd, maar de door
gaande reiziger merkt dat niet
zo..."
Aan het woord is Louis Joseph
Marie van de Laar, Bosschenaar
van geboorte, doctorandus in de
geschiedenis. Hij was directeur
van een middelbare school in
Rijswijk, bij Den Haag en staats
secretaris Vi het kabinet van mr.
V. Marijnen Nu is hij twee en een
half jaar burgemeester en een
van de vijf Brabantse afgevaar
digden in het Overlegorgaan Zee-
havenontwikekling Zuidwest-Ne
derland.
En dit is zijn stad: Bergen op
Zoom, eens belangrijke haven aan
de Schelde, vestingstad naar ont
werp van Menno van Coehoorn, in
1964 voorzien van de Theodorusha-
ven, sinds 1965 stimuleringskern in
het ontwikkelingsgebied Zuidwest-
Brabant, bijna 40.000 inwoners, ruim
5000 plaatsen in de industrie.
De stad kan nog meer industrieën
gebruiken. Het pendeloverschot be
draagt nog altijd 1300 personen De
werkloosheid schommelt rond 5 pro
cent van de beroepsbevolking. Ber
gen op Zoom hoopt dat er langs het
water nieuwe werkgelegenheid komt.
Burgemeester Van de Laar, te
leurgesteld: „We hebben in de krant
moeten lezen dat Rotterdam het ha
venschap Moerdijk wil helpen bij de
aanleg van dat industrieterrein, en
ook dat Shell Chemie er misschien
komt. Waarom heeft niemand dat be
drijf gewezen op de mogelijkheden
hier?"
De stad profiteert nu ruim drie
jaar van het stimuleringsbeleid. Het
heeft minstens 600 nieuwe arbeids
plaatsen opgeleverd, en toch is bur
gemeester Van de Laar niet tevre
den. De subsidie-maatregelen zijn
volgens hem niet variabel genoeg,
niet genoeg afgestemd op de specia
le problemen van elke stimulerings
kern. Bovendien -vindt hij ze te be
perkt.
Volgens de regering en het pro
vinciaal bestuur moeten de industria
lisatie en de groei van Bergen op
Zoom het klimaat rijp maken waar
in het Reimerswaalplan met succes
kan worden uitgevoerd, als het ooit
wordt uitgevoerd. Van de Laar: „We
moeten eraan vasthouden. Kijk, voor
Bergen op Zoom alleen hoeft het al
lemaal niet. Voorlopig hebben we hier
genoeg te doen en we groeien toch
wel uit tot een aardige middelgrote
stad. Maar het gaat om West-Bra
bant. De structurele werkgelegen
heidsproblemen waarmee West-Bra
bant sinds jaar en dag zit opge
scheept, kunnen alleen met een pro
ject als Reimerswaal worden opge
lost. Er moet toch eens ooit een eind
aan komen?".
Kunnen de Westbrabanders niet in
Zeeland gaan werken, in 't Antwerp
se en straks, als er een tunnel is,
in het geïndustrialiseerde Land van
Saeftinge? Sommigen vinden zelfs
dat de Westbrabanders maar in Zee
land moeten gaan wonen. Van de
Laar: „Ik geloof nief in die volks
verhuizingen. Die migratie-theorie
gaat niet op voor het Noorden en
ook niet voor Limburg. De levens-
atmosfeer in West-Brabant is een
heel bijzondere. En bovendien: de
industrie is er toch voor de mensen
en niet andersom?"
Het Baalhoekplan zal wel worden
uitgevoerd (Nederland kan de haven-
expansie van zijn partner in de Be
nelux niet belemmeren), maar voor
burgemeester Van de Laar wil dat
niet zeggen dat ook het Land van
Saeftinge havengebied moet worden.
(ADVERTENTIE)
EEN RING DIE VOOR U ZEGT: IK HEB JE LIEF
Waarom heeft juist een ring met brillant voor
elke vrouw zo'n bijzondere betekenis? Omdat
hetmeerdan elk ander geschenk een symbool
is van toewijding en liefde. Bovendien (vrouwen
zijn ook praktisch!) een sieraad dat zij
bij ieder toiletje kan dragen en dat altijd en
voque blijft. En tenslotte is een ring met brillant
een trots en een waardevast familiebezit.
Misschien is er binnenkort een aanleiding
om haar die u lief is, op een bijzondere
wijze te bedenken? Komt u dan eens aan. Wij
zullen u graag onze zeer uitgebreide koliek-
tie exclusieve sieraden met brillant tonen.
BELANGRIJK! Wij verstrekken bij brillant een uniek Certificaat
met diagram, microfoto en exacte gegevens. Een dokument dat
u volstrekte zekerheid schenkt over de waarde van üw steen.
"Forever" met 5brillanten 585.-
"Springtime" met 1 smaragd en
16 brillanten 2125,-
„Solitair.ringen"
metl steen vanaf
125,-
Né
edelsteenkundige f.g.a.
diamantexpert g.i.a.
LIJNBAAN 92
oostzeedijk 155.157 rotterdam
Om goud wordt gevochten, ook
om de Gouden Delta, het groot
ste en expansiefste havengebied
ter wereld. De meningen over
wat er in dit gebied moet gebeu
ren zijn sterk verdeeld. Veel be
langen botsen er tegen elkaar.
Tegenstellingen zijn er niet al
leen tussen Zeeland en Brabant.
Ze bestaan ook tussen Antwer
pen en Gent, tussen Zuid-Hol
land en Rotterdam, Zeeland en
Rotterdam, Brabant en Rotter
dam. Wat er tenslotte gebeurt
zal van verstrekkende beteke
nis zijn voor de toekomst van
Zuidwest-Nederland.
Tegen deze achtergrond moet
men ook nevenstaand interview
zien.
(ADVERTENTIE)
Reimerswaal lijkt hem vooralsnog
aantrekkelijker. Zijn argumenten: het
leefklimaat in West-Brabant, de daar
aanwezige infrastructuur en voorzie
ningen, bijvoorbeeld op het gebied
van het onderwijs, èn ook het feit
dat het Land van Saeftinge een
uniek natuurgebied is.
„Men kan West-Brabant toch niet
ontvolken en van de steden hier do>
de Zuiderzeestadjes maken? Pende
len is evenmin een oplossing De pen
del legt een zware last op het wel-
zijnsgevoel, en bovendien ligt de pen
delaar het eerst buiten. Het havenge.
bied waar de Westbrabanders wer
ken, moet minstens mede door West-
Brabant bestuurd worden en niet
door Antwerpen. En dan is er dp au
tomatisering. Hoeveel mensen zul
len straks in de havengebieden wer
ken? Wei zal de havenontwikkeling
een geweldige expansie van de
dienstverlenende sector meebrengen
Die kan zich in de Westbrabantse
steden volop ontplooien, beter dan
in de kleine stadjes van Zeeland."
Hij fulmineert tegen „de heilloze
stedenstrijd" die de ontwikkeling van
de Gouden Delta belemmert. „Twee
jaar geleden heb ik al geroepen om
'n Belgisch-Nederland orgaan dat be.
slissingen kan nemen. Aan vrijblij
vend overleg hebben we niet genoeg.
Als er geen internationaal orgaan
komt met beslissingsbevoegdheden,
als 't uitgiftebeleid in 't hele Deltage
bied niet in één hand wordt gelegd,
uat blijft het een strijd van allen te
gen allen, een middeleeuwse toe
stand!"
Is een Benelux-executieve de op
lossing? Van de Laar: „Vic Marij
nen denkt van wel, maar ik geloof
daar niet in. Ten eerste is het nog
de vraag of die er komt. De Walen
moeten niets hebben van politieke
organen in de Benelux. Ten tweede:
voordat die executieve er is, zijn de
rampen al geschied. Er moet snel
gehandeld worden".
De staatsrechtelijke moeilijkheden
wuift burgemeester Van de Laar
van tafel. „Waar een wil is, is een
weg", zegt hij. Dat houdt hij ook
de burgers van Bergen op Zoom
voor. „Ik maak me zorgen over het
defaitisme dat je hier soms aantreft.
Een stemming van „dat zal hier toch
wel niet kunnen". Het kan wel, als
we er maar in geloven".
(Van onze correspondent)
AXEL De heer H. Westerbrink
heeft gistermorgen het eerste
Zeeuwse kievitsei gevonden. De 24-
jarige douane-ambtenaar vond het
eitje in het veld even ten zuiden van
St. Jansteen. Hij zal het donderdag
middag om een uur ten huize van de
commissaris der koningin in Zee
land, mr. J. van Aartsen, aanbieden
aan de burgemeester in zijn ge
meente, de heer M. K. van Dijke.
DE TERMIJN van drie weken, waar
binnen de bouw-c.a.o. kon worden
goedgekeurd, is gisteren overeen
komstig de gedragsregels voor een
vrijere loonpolitiek, met drie weken
verlengd.
(Van onze correspondent)
EINDHOVEN. Vele tientallen
brandweermannen en de rijkspolitie
korpsen van Roermond en Eindhoven
staan machteloos tegen een enorme
bovengrondse Peel-brand in de nabij
heid van Liesel en Helenaveen, die
gisteravond rond ti enuur is uitge
broken. Rond middernacht stonden
vele tientallen kf'ometers veen- en
bosgebied in brand. Het vuur breid
de zich toen nog steeds uit. Ondanks
het hopeloze van hun taak bestreden
brandweer en politie het vuur met
alle macht, omdat enige fabrieken en
boerderijen door het vuur bedreigd
werden.
Sij aankoop van een Pfaff zigzag-machine kan immers
in de meeste gevallen uw oude naaimachine, ongeacht
welk merk, worden ingeruild! Bespreek deze mogelijkheid
:ens in een Pfaff-zaak.
ONS ZIGZAG-PROGRAMMA LOOPT VAN
ELEKTRISCH, COMPLEET MET KOFFER
BERGEN OP ZOOM: Kortemeestraat 17 tel. 01640-5878
TERNEUZEN: Nieuwe Diepstraat 23 tel. 01150-2294
Verdei verkrijgbaar by:
A. C. BAST1AANSE, Papagaaistraat 4 Goes, tel. 01100-7476
H. A. DE BREUCK, B, F van Daesberghestr. 16, Hulst tel. 01140-2215
G. HEMELAAR, Nieuwendijk 29, Vlissingen, tel. 01184-3729
G. HEMELAAR, Lange Viele 52, Middelburg, tel. 01180-5241
(Van onze correspondent)
VLISSINGEN De Westerschelde
is tot nn toe de enige belangrijke ri
vier in West-Europa waar men nog
geen gebruik maakt van een wal-
radarsysteem, en daarom is deze ri
vier ook gebombardeerd tot de ge
vaarlijkste Westeuropese rivier. De
International Chamber of Commance
heeft er bij de betreffende autoritei
ten op aangedrongen om ook voor
de Westerschelde tot zo'n Walradar-
keten te komen.
Dit systeem dat in hoge mate de
veiligheid zal verhogen, en door de
continuïteit van de scheepsbewegin-
gen voor de economische belangen
een belangrijk pluspunt betekent, is
ingericht om gegevens te verzame
len en te coördineren opdat zo
veel mogelijke informatie omtrent
scheepsbewegingen verstrekt kan
worden.
Op de Waterweg waar men al 10
jaar met dit systeem werkt heeft
men een gemiddeld percentage bij
de inkomende vaart (alleen koop
vaardijschepen) bereikt bij een
zicht van minder dan 5 meter, van
81 procent en bij een zicht van 500
meter 1500 meter van 93 procent.
Het ongevallenpercentage per
1000 scheepsbewegingen bedroeg
voor de oorlog 1,11 na tien jaar wal-
raidar o-p de Waterweg werd dit per
centage teruggebracht tot 0,26;
terwijl de gemiddelde intensiteit van
het scheepvaartverkeer sinds de oor
log inmiddels is verdubbeld.
Een continuïteit en een veiligheid
(Van een onzer verslaggevers)
TURNHOUT. Onafgebroken
wordt de 39-jarige ex-beroepsmilitair
Petrus V. uit Averboode in het Turn-
houtse paleis van justitie door politie-
en justitie-autoriteiten verhoord. Hij
wordt ervan verdacht voorlopig sa
men met Frans R. (40) uit Turnhout
drie mensen tijdens een roofoverval
te hebben vermoord in Oud-Turn
hout en wellicht ook twee bejaarde
personen in respectievelijk Hèrent-
hout en Heijst op den Berg. Daar
naast zouden ze tijdens roofoverval
len een viertal slachtoffers zwaar
hebben gewond met geweerschoten.
Maandagavond om half zeven is on
derzoeksrechter A. Boeckx het scher
pe verhoor begonnen. Sedert dat tijd
stip is V- slechts met onderbreking
van enkele half uren continu aan een
kruisverhoor onderworpen. De be
wijslast tegen hem zou zich steeds
hoger ophopen. V. blijft echter ont
kennen.
Hij is inmiddels wel de centrale
figuur in het onderzoek geworden.
Van R. wordt meer als de man ge
zien die V. vertelde waar er wat
zou zijn te roven. Op de manier dus
zoals de Utrechtenaar „Ouwe Nol"
Hans van Z. indicaties gaf.
De Belgische politie speurt nog
naarstig naar eventuele andere mede
plichtigen. V. wordt npg steeds ver
hoord.
(Van onze correspondente)
TERNEUZEN. Voor dat gisTV
morgen de openbare strafzitting van*
het kantongerecht te Terneuzen be
gon vond de installatie plaats van mr.
A. Veenhoven. kantonrechter te Mid
delburg, tot plaatsvervangend kan
tonrechter te Terneuzen en Oostburg.
Mr. C. J. M. van Hees verrichtte de
installatie met een hartelijke speech
waarbij hij een parallel trok met de
re Sluiskil de vorige dag. geopende
draaibrug.
Mr. Veenhoven herinnerde aan de
tijd, ongeveer een eeuw geleden, toen
er in Zeeland nog twaalf kantonge
rechten met twaalf rechters beston
den. Dit aantal is thans ingekrompen
tot twee. Hij sprak de hoop uit pret
tig met de kantons te mogen samen
werken.
die, vooral onder slechte weersom
standigheden, met scheepsrader niet
te bereiken is.
Dat een zo noodzakelijk systeem
in het scheepvaartverkeer op de
Westerschelde nog steeds niet wordt
toegepast is enerzijds een politieke
zaak anderzijds een financiële.
Als de plannen zoals ze er nu lig
gen, zouden worden uitgevoerd dan
neeft men voor de Westerschelde
aan een walradarsysteem gedacht
met drie bemande oentrales nl. in
Vlissingen, Terneuzen en Zandvliet
en vijf onbemande stations: bij
Borssele, Ossenisse, Waarde en op
de radareilanden van de Raan en
Saeftinge.
De onbemande stations in Borsse
le en Ossenisse worden dan vanuit
Terneuzen bedient, de centrale in
Zandvliet bedient de onbemande
stations in Waarde en Saeftinge
(radareiland) en het radarei-land op
de Raan wondt vanuit de centrale
in Vlissingen bediend.
Vooral de bouw van het radar
eiland op de Raan zal enorme kos
ten met zich brengen, maar is mo
gelijk in de praktijk toch goedkoper
dan évenituele goedkopere station in
Westkapelle, Zoutelande, Vlissingen
en Zeebrugge die dan het Oostgat
moeten bestrijken. Ook in geval van
walradar blijft het Nauw van Bath
het grote knelpunt.
TERNEUZEN De raad van com
missarissen van de waterleiding
maatschappij Zeeuwsch-Vlaanderen
heeft gisteravond tot in de nacht ver
gaderd over het aantal mensen dat
als gevolg van de financiële moeilijk
heden van de maatschappij ontsla
gen zal moeten worden. Aangeno
men wordt dat het om 40 tot 45 rr an
gaat. Bovendien is beraadslaagd er
de maatregelen, die met betrek ng
tot deze ontslagen genomen zi len
moeten worden.
Bij het ter perse gaan van dez. -edi
tie konden nog geen bijzonderheden
worden vrijgegeven.
(Van een onzer verslaggevers)
OOSTBURG Uit de middelen
die voor 1967 zijn beschikbaar ge
steld in het Europese oriëntatie-
en garantiefonds voor de landbouw
heeft de Europese commissie een
bedrag van f 289.600 beschikbaar
gesteld voor de verbetering van
de waterbeheersing in westelijk
Z eeuwsch-Vlaanderen.
Het betreft hier een project dat
het waterschap 't Vrije van. Sluis in
1966 in samenwerking met de Cul
tuur Technische Dienst heeft aan
gevat. Het totale project dat in 1977
gereed moet komen zal ongeveer 20
miljoen gulden vergen. Het plan
omvat de verruiming en verbetering
van alle watergangen die een rol
spelen bij de waterpeheersing. Vele
duikers en bruggen e.d. zullen bin
nen het kader van dit plan eveneens
groter worden gemaakt.
Het Zeeuwsclr-Vlaamse water
schap zal echter niet zelf het bedrag
uit het EEG-fonds in handen krij
gen. De subsidie gaat naar het fonds
van de Cultuur Technische Dienst,
die het project van 't Vrije van
Sluis tot 60 procent subsidieert. In
feite zal het er op neerkomen dat
de CTD de kleine drie ton dus in
mindering kan brengen op te sub-
sildiëre bedrag. „De mogelijkheid
bestaat ook dat er iets extra's zal
worden gedaan. Maar daar is ons
nog niets van bekend", aldus ir. L,
Uildriks van het waterschap.
ER is in het afgelopen weekeinde veel
geprotesteerd. Onder andere tégen
de oorlog in Vietnam. Dat gebeurde
ook, zij het op bescheiden wijze, in
Goes. Het gebeurde op verschillende
manieren. De meesten hielden zich
aan de regels. Ze liepen met door
de politie goedgekeurde leuzen als
„Vrijheid voor Vietnam" en „Stop
alle bombardementen". Vier demon
stranten gingen „buiten 't boekje".
Met het gevolg dat hun namen in 't
boekje zijn gekomen, in het boekje
van de politie.
EEN van die vier is de heer J. E.
KappersHij woont in 's-Heer Hen
drikskinderen. Hij werkt in Goes.
Daar is hij leraar aan het Goese ly
ceum. Hij vertelt: „Ik heb het Zeeuws
Vredescomité, dat de demonstratie
heeft georganiseerd, van te voren
gezegd, dat ik met plakkaten van de
Actiegroep Vietnam te voorschijn
zou komen. De letterlijke tekst van
die plakkaten is: „gemeten naar de
maatstaven van Neurenberg en To
kio zijn Johnson, zijn naaste mede
werkers en generaals oorlogsmisda
digers." Het zijn de woorden van
prof. dr. Delfgauw. De actiegroep
Vietnam loopt met die plakkaten
rond omdat ze wil, dat zoveel moge
lijk mensen een proces oplopen."
,DIE actie wordt in de eerste plaats
gevoerd om de publieke opinie te be-
invloeden. Goed beschouwd heeft de
actie geen daadwerkelijke zin. Als
ze me vragen of het zin heeft te
demonstreren zeg ik: de ztn van de
monstratie is geen zin, behalve voor
jezelf, maar het persoonlijke motief
om met die, wat men dan beledigen
de leuzen noemt, te gaan lopen is
een kwestie van solidariteit. Het gaat
mij om de solidariteit met de andere
veroordeelden. Maar heel dat gezeur
om de vraag of Johnson wel of niet
een misdadiger is en of het wel of
niet beledigend is, hem een misdadi
ger te noemen, dat kan me eigenlijk
niets schelen."
„IK had ook in mijn eentje met het
pamflet de straat op kunnen gaan.
Maar dan wordt het allemaal zo per
soonlijk. Ik zag in de mars een wel
kome aanleiding met de papieren te
gaan lopen. Overigens ben ik niet zo
iemand die aan iedere demonstratie
optocht meedoet. Ik ben dus aan
gehouden. En nu is de officier van
justitie aan het uitzoeken of er wel
of niet proces-verbaal tegen me moet
worden opgemaakt. Voor mij zou het
een teleurstelling zijn als er geen
proces-verbaal komt. Komt dat er
wel, dan zullen er een paar dagen
hechtenis volgen denk ik, of er komt
een boete, maar hoeveel of hoe groot,
weet ik niet."
„OP het Goese lyceum heb ik erg
lauwe, of eigenlijk helemaal geen
reacties op de aanhouding gehad. Op
school mag en wordt geen politiek
bedreven. Wel zijn er nogal wat men
sen die anoniem schrijven of bellen.
Op hun kritiek zou ik wel willen in
haken. Er wordt bijvoorbeeld geop
perd of we hier wel kunnen oor
delen over de kwestie Vietnam. Dan
klinken zwakke argumenten van: het
ts met meer te volgen wat er alle
maal gebeurt en het speelt zich alle
maal zo ver weg af. Ik geloof dat
het een te gemakkelijk argument is
om te zeggen dat het niet meer te
volgen is. Het komt er echter op
neer dat je op een gegeven moment
een keuze moet doen: voor of tegen.
En een keuze is altijd eenzijdig."
„ER worden bezwaren gemaakt om
dat de figuur Johnson wordt aange
vallen, Ik zie Johnson als de ver
persoonlijking van de Amerikaanse
politiek. En volgens mij heeft ver
persoonlijking niets ine^r met de
persoon te maken. In de kritiek van
mensen die mij benaderen klinkt ook
het motief van: En het Chinese ge
vaar dan. Ik geloof dat het in de
kwestie Vietnam de Amerikanen niet
zozeer om het Chinese gevaar gaat.
Ik geloof eerder dat ze bang zijn
voor een tweede Cuba-toestand, maar
dan in Vietnam. Maar in deze hele
problematiek rond de Vietnam-oor-
log zit volgens mij het gevaar dót
men immuun raakt voor wat werke
lijk aan de hand is."