BURGEMEESTER DRS. v. d. LAAR: BERGEN OP ZOOM DOET NIET ONDER VOOR MOERDIJK Uitgiftebeleid in Deltagebied moet in één hand komen Walradar keten W esterschelde blijkt zeer urgent „Von Karajan vroeg optie maar daar trapten we niet in" Enorme Peelbrand bedreigt fabrieken heetmanA LAATSTE NIEUWS Nachtelijk beraad over tslagen on breskense jachtbouwer maas vasthouden heilloze strijd J. Kappers Eerste kievitsei in Zeeland gevonden Tob niet langer. Ruil uw oude naaimachine in. Schaf u de moderne Pfaff aan. mam.- roiys©.- Pfaff Naaimachinehuss W. R3KKEM N.V. Gearresteerden in Turnhout blijven ontkennen Mr. A. Veenhoven geïnstalleerd Waterleiding maatschappij Zeeuwsch-Vlaanderen Bijna drie ton voor waterbeheersing w. -Z - Vlaanderen DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 20 MAART 1963 De heer Krijn Maas op een van de veertien jachten, die momenteel op zijn werf in aanbouw zijn. Ook de „Tina", die door de dirigent Herbert Von Karajan is gekocht werd hier gebouwd. (Van een onzer verslaggevers) BRESKENS „We wisten, dat Von Karajan de boot zou kopen. Hij had via onze Franse agent optie gevraagd. Daar trapten we niet in. Hij had al lang zin in een „Tina". Dat was ons ook bekend. Maar de romp moest van polyester gemaakt zijn, niet van staal. Hij hoorde in Parijs, dat er een „Tina" met polyester romp van onze werf op de Hiswa in Amsterdam lag. Vandaar zijn verzoek om optie. Maar ik zei meteen: „„Ik begin er niet aan". Wordt het schip bij de opening verkocht, dan is het verkocht. Als een ervaren zeezeiler het had ge vraagd, dus echt een man van het vak, nou, dan was erover te pra ten geweest. Maar in een geval als Von Karajan is het toch meestal zo, dat er geen sprake is van serieuze overwegingen. Zo'n man zet er toch maar een ka pitein op en wil graag dat die vent met zijn schip mooie prijzen haalt. Dan kan hijzelf aan het eind van een wedstrijd stralend achter het roer staan". Toch is de heer Krijn Maas blij met het koopcontract, dat de wereldberoemde dirigent Herbert von Karajan het afgelopen week einde persoonlijk in Amsterdam kwam ondertekenen voor het 11,25 m lange en 3,29 brede jacht, dat de modelnaam „Tina" draagt, ontworpen is door de Amerikaan Carter en gebouwd is op de werf, die hij samen met zijn broer Jacob in Breskens exploi teert. De boot heeft een plastic romp (m Amsterdam gemaakt), is met hout afgewerkt en wit gelakt. Kostprijs f 135.000,—. De „Tina" is wereldbekend, omdat met dit schip reeds diverse grote races ziin gewonnen, aldus de heer Maas. „We hebben na het bekend worden van de koop ai diverse recacties gehad Een stuk of twin tig. Dat komt natuurlijk ook door jw Publiciteit Of er echte kopers Pij zijn? Misschien de helft". Het bedrag van f 135.000,is Pp zich niets bijzonders, als men weet, dat op de Breskense jacht werf alle schepen voor niet min der dan f 100.000,de deur uit gaan. „Voor minder bouwen", zegt «ij „is om vele redenen niet aan trekkelijk" Von Karajan is een klinkende naam. Daatom be schouwt de heer Maas deze als aardige bijzonderheid bij de koop. Op de werf, waar ruim 75 man werkzaam zijn, werden ruim 215 jachten gebouwd. In 1931 bouwde Jacob Maas zijn eerste jacht. Pas na 1957 begonnen de zaken goed te draaien. Er was veel vraag uit België, omdat er in dit land wei nig jachtwerven zijn. De heer Maas gunt ons een blik in de kolossale werkplaats, waar niet minder dan veertien jachten in aanbouw liggen. „Allemaal op bestelling", zegt hij. „We nemen geen risico. De „Tina", die aan Von Karajan is verkocht, vormde eigenlijk een uitzondering op de regel. We wisten toch wel dat die verkocht zou worden". „Momenteel is er ook een zeil jacht in aanbouw voor de burge meester van Marseille, Gaston De- .ferre, de tegenspeler van presi dent de Gaulle. Het wordt 15 meter lang en moet f 265.000, kosten. Het ontwerp is ook van de Amerikaan Dick Carter". Ook in aanbouw is een zeil jacht' voor mr. Mare Wallenberg jr. uit Stockholm. In de prijsklas se (iets minder) van f 160.000, Mr. Wallenberg is in Zweden, wat voor de oorlog Krupp in Duits land was. Een zusterschip van het type Wallenberg wordt ook ge bouwd voor de Amerikaanse ban kier Sheppard Poor van de Mor gan Bank in Parijs. Op een boot show te Parijs werd door de ge broeders Maas eenzelfde „Tina" verkocht als van Von Karajan, maar met èen stalen romp, aan Mons. Pirelli, een bankier in Mi laan. Enige jaren geleden werd een jacht geleverd aan Engelands meest bekende oorlogsvlieger Ba der. Dit is de man, voor wie met toestemming van de Duitsers tij dens de oorlog twee kunstbenen werden gedropt. „Ook Mush Mobaeher", vertelt de heer Maas," de •schipper van de „Wetherly" het jacht dat steeds de Amerika Cup wint, bestelde voor privé-gebruik enkele jaren geleden een jacht bij ons." De werf van de gebrs. Maas is in zeilkringen bekend over de he le wereld tot zelfs ln Nieuw Zee land, waar een jacht wordt ge bouwd volgens ontwerp van Frans Maas, een neef van Krijn, die in Amsterdam zaken deed met Von Karajan. „Ik zelf vaar nooit. Ik heb geen jacht. Als ik vaar dan is het met de veerboot. Binnenkort stop ik ermee. Ik ben 65. Mijn broer gaat nog vijf jaar door, dan volgt zijn zoon hem op." Het jacht van Von Karajan wordt opgehaald in Am sterdam en teruggebracht naar Breskens vanwaar het schip naar St.-Tropez wordt vervoerd. „Op kosten van de dirigent", vult de heer Maas laconiek aan". „Het komt te liggen in zijn pri- vé-haven. (Van een onzer verslaggevers) BERGEN OP ZOOM „Als onze industrieën bij elkaar zou den staan, zou je ervan onder de indruk komen. Maar ze staan ver spreid over de stad: 27 bedrijven met meer dan vijftig en 32 bedrij ven met tien tot vijftig werkne mers. Bergen op Zoom is zoals het uitgestrekte Noord-Brabant is: geïndustrialiseerd, maar de door gaande reiziger merkt dat niet zo..." Aan het woord is Louis Joseph Marie van de Laar, Bosschenaar van geboorte, doctorandus in de geschiedenis. Hij was directeur van een middelbare school in Rijswijk, bij Den Haag en staats secretaris Vi het kabinet van mr. V. Marijnen Nu is hij twee en een half jaar burgemeester en een van de vijf Brabantse afgevaar digden in het Overlegorgaan Zee- havenontwikekling Zuidwest-Ne derland. En dit is zijn stad: Bergen op Zoom, eens belangrijke haven aan de Schelde, vestingstad naar ont werp van Menno van Coehoorn, in 1964 voorzien van de Theodorusha- ven, sinds 1965 stimuleringskern in het ontwikkelingsgebied Zuidwest- Brabant, bijna 40.000 inwoners, ruim 5000 plaatsen in de industrie. De stad kan nog meer industrieën gebruiken. Het pendeloverschot be draagt nog altijd 1300 personen De werkloosheid schommelt rond 5 pro cent van de beroepsbevolking. Ber gen op Zoom hoopt dat er langs het water nieuwe werkgelegenheid komt. Burgemeester Van de Laar, te leurgesteld: „We hebben in de krant moeten lezen dat Rotterdam het ha venschap Moerdijk wil helpen bij de aanleg van dat industrieterrein, en ook dat Shell Chemie er misschien komt. Waarom heeft niemand dat be drijf gewezen op de mogelijkheden hier?" De stad profiteert nu ruim drie jaar van het stimuleringsbeleid. Het heeft minstens 600 nieuwe arbeids plaatsen opgeleverd, en toch is bur gemeester Van de Laar niet tevre den. De subsidie-maatregelen zijn volgens hem niet variabel genoeg, niet genoeg afgestemd op de specia le problemen van elke stimulerings kern. Bovendien -vindt hij ze te be perkt. Volgens de regering en het pro vinciaal bestuur moeten de industria lisatie en de groei van Bergen op Zoom het klimaat rijp maken waar in het Reimerswaalplan met succes kan worden uitgevoerd, als het ooit wordt uitgevoerd. Van de Laar: „We moeten eraan vasthouden. Kijk, voor Bergen op Zoom alleen hoeft het al lemaal niet. Voorlopig hebben we hier genoeg te doen en we groeien toch wel uit tot een aardige middelgrote stad. Maar het gaat om West-Bra bant. De structurele werkgelegen heidsproblemen waarmee West-Bra bant sinds jaar en dag zit opge scheept, kunnen alleen met een pro ject als Reimerswaal worden opge lost. Er moet toch eens ooit een eind aan komen?". Kunnen de Westbrabanders niet in Zeeland gaan werken, in 't Antwerp se en straks, als er een tunnel is, in het geïndustrialiseerde Land van Saeftinge? Sommigen vinden zelfs dat de Westbrabanders maar in Zee land moeten gaan wonen. Van de Laar: „Ik geloof nief in die volks verhuizingen. Die migratie-theorie gaat niet op voor het Noorden en ook niet voor Limburg. De levens- atmosfeer in West-Brabant is een heel bijzondere. En bovendien: de industrie is er toch voor de mensen en niet andersom?" Het Baalhoekplan zal wel worden uitgevoerd (Nederland kan de haven- expansie van zijn partner in de Be nelux niet belemmeren), maar voor burgemeester Van de Laar wil dat niet zeggen dat ook het Land van Saeftinge havengebied moet worden. (ADVERTENTIE) EEN RING DIE VOOR U ZEGT: IK HEB JE LIEF Waarom heeft juist een ring met brillant voor elke vrouw zo'n bijzondere betekenis? Omdat hetmeerdan elk ander geschenk een symbool is van toewijding en liefde. Bovendien (vrouwen zijn ook praktisch!) een sieraad dat zij bij ieder toiletje kan dragen en dat altijd en voque blijft. En tenslotte is een ring met brillant een trots en een waardevast familiebezit. Misschien is er binnenkort een aanleiding om haar die u lief is, op een bijzondere wijze te bedenken? Komt u dan eens aan. Wij zullen u graag onze zeer uitgebreide koliek- tie exclusieve sieraden met brillant tonen. BELANGRIJK! Wij verstrekken bij brillant een uniek Certificaat met diagram, microfoto en exacte gegevens. Een dokument dat u volstrekte zekerheid schenkt over de waarde van üw steen. "Forever" met 5brillanten 585.- "Springtime" met 1 smaragd en 16 brillanten 2125,- „Solitair.ringen" metl steen vanaf 125,- Né edelsteenkundige f.g.a. diamantexpert g.i.a. LIJNBAAN 92 oostzeedijk 155.157 rotterdam Om goud wordt gevochten, ook om de Gouden Delta, het groot ste en expansiefste havengebied ter wereld. De meningen over wat er in dit gebied moet gebeu ren zijn sterk verdeeld. Veel be langen botsen er tegen elkaar. Tegenstellingen zijn er niet al leen tussen Zeeland en Brabant. Ze bestaan ook tussen Antwer pen en Gent, tussen Zuid-Hol land en Rotterdam, Zeeland en Rotterdam, Brabant en Rotter dam. Wat er tenslotte gebeurt zal van verstrekkende beteke nis zijn voor de toekomst van Zuidwest-Nederland. Tegen deze achtergrond moet men ook nevenstaand interview zien. (ADVERTENTIE) Reimerswaal lijkt hem vooralsnog aantrekkelijker. Zijn argumenten: het leefklimaat in West-Brabant, de daar aanwezige infrastructuur en voorzie ningen, bijvoorbeeld op het gebied van het onderwijs, èn ook het feit dat het Land van Saeftinge een uniek natuurgebied is. „Men kan West-Brabant toch niet ontvolken en van de steden hier do> de Zuiderzeestadjes maken? Pende len is evenmin een oplossing De pen del legt een zware last op het wel- zijnsgevoel, en bovendien ligt de pen delaar het eerst buiten. Het havenge. bied waar de Westbrabanders wer ken, moet minstens mede door West- Brabant bestuurd worden en niet door Antwerpen. En dan is er dp au tomatisering. Hoeveel mensen zul len straks in de havengebieden wer ken? Wei zal de havenontwikkeling een geweldige expansie van de dienstverlenende sector meebrengen Die kan zich in de Westbrabantse steden volop ontplooien, beter dan in de kleine stadjes van Zeeland." Hij fulmineert tegen „de heilloze stedenstrijd" die de ontwikkeling van de Gouden Delta belemmert. „Twee jaar geleden heb ik al geroepen om 'n Belgisch-Nederland orgaan dat be. slissingen kan nemen. Aan vrijblij vend overleg hebben we niet genoeg. Als er geen internationaal orgaan komt met beslissingsbevoegdheden, als 't uitgiftebeleid in 't hele Deltage bied niet in één hand wordt gelegd, uat blijft het een strijd van allen te gen allen, een middeleeuwse toe stand!" Is een Benelux-executieve de op lossing? Van de Laar: „Vic Marij nen denkt van wel, maar ik geloof daar niet in. Ten eerste is het nog de vraag of die er komt. De Walen moeten niets hebben van politieke organen in de Benelux. Ten tweede: voordat die executieve er is, zijn de rampen al geschied. Er moet snel gehandeld worden". De staatsrechtelijke moeilijkheden wuift burgemeester Van de Laar van tafel. „Waar een wil is, is een weg", zegt hij. Dat houdt hij ook de burgers van Bergen op Zoom voor. „Ik maak me zorgen over het defaitisme dat je hier soms aantreft. Een stemming van „dat zal hier toch wel niet kunnen". Het kan wel, als we er maar in geloven". (Van onze correspondent) AXEL De heer H. Westerbrink heeft gistermorgen het eerste Zeeuwse kievitsei gevonden. De 24- jarige douane-ambtenaar vond het eitje in het veld even ten zuiden van St. Jansteen. Hij zal het donderdag middag om een uur ten huize van de commissaris der koningin in Zee land, mr. J. van Aartsen, aanbieden aan de burgemeester in zijn ge meente, de heer M. K. van Dijke. DE TERMIJN van drie weken, waar binnen de bouw-c.a.o. kon worden goedgekeurd, is gisteren overeen komstig de gedragsregels voor een vrijere loonpolitiek, met drie weken verlengd. (Van onze correspondent) EINDHOVEN. Vele tientallen brandweermannen en de rijkspolitie korpsen van Roermond en Eindhoven staan machteloos tegen een enorme bovengrondse Peel-brand in de nabij heid van Liesel en Helenaveen, die gisteravond rond ti enuur is uitge broken. Rond middernacht stonden vele tientallen kf'ometers veen- en bosgebied in brand. Het vuur breid de zich toen nog steeds uit. Ondanks het hopeloze van hun taak bestreden brandweer en politie het vuur met alle macht, omdat enige fabrieken en boerderijen door het vuur bedreigd werden. Sij aankoop van een Pfaff zigzag-machine kan immers in de meeste gevallen uw oude naaimachine, ongeacht welk merk, worden ingeruild! Bespreek deze mogelijkheid :ens in een Pfaff-zaak. ONS ZIGZAG-PROGRAMMA LOOPT VAN ELEKTRISCH, COMPLEET MET KOFFER BERGEN OP ZOOM: Kortemeestraat 17 tel. 01640-5878 TERNEUZEN: Nieuwe Diepstraat 23 tel. 01150-2294 Verdei verkrijgbaar by: A. C. BAST1AANSE, Papagaaistraat 4 Goes, tel. 01100-7476 H. A. DE BREUCK, B, F van Daesberghestr. 16, Hulst tel. 01140-2215 G. HEMELAAR, Nieuwendijk 29, Vlissingen, tel. 01184-3729 G. HEMELAAR, Lange Viele 52, Middelburg, tel. 01180-5241 (Van onze correspondent) VLISSINGEN De Westerschelde is tot nn toe de enige belangrijke ri vier in West-Europa waar men nog geen gebruik maakt van een wal- radarsysteem, en daarom is deze ri vier ook gebombardeerd tot de ge vaarlijkste Westeuropese rivier. De International Chamber of Commance heeft er bij de betreffende autoritei ten op aangedrongen om ook voor de Westerschelde tot zo'n Walradar- keten te komen. Dit systeem dat in hoge mate de veiligheid zal verhogen, en door de continuïteit van de scheepsbewegin- gen voor de economische belangen een belangrijk pluspunt betekent, is ingericht om gegevens te verzame len en te coördineren opdat zo veel mogelijke informatie omtrent scheepsbewegingen verstrekt kan worden. Op de Waterweg waar men al 10 jaar met dit systeem werkt heeft men een gemiddeld percentage bij de inkomende vaart (alleen koop vaardijschepen) bereikt bij een zicht van minder dan 5 meter, van 81 procent en bij een zicht van 500 meter 1500 meter van 93 procent. Het ongevallenpercentage per 1000 scheepsbewegingen bedroeg voor de oorlog 1,11 na tien jaar wal- raidar o-p de Waterweg werd dit per centage teruggebracht tot 0,26; terwijl de gemiddelde intensiteit van het scheepvaartverkeer sinds de oor log inmiddels is verdubbeld. Een continuïteit en een veiligheid (Van een onzer verslaggevers) TURNHOUT. Onafgebroken wordt de 39-jarige ex-beroepsmilitair Petrus V. uit Averboode in het Turn- houtse paleis van justitie door politie- en justitie-autoriteiten verhoord. Hij wordt ervan verdacht voorlopig sa men met Frans R. (40) uit Turnhout drie mensen tijdens een roofoverval te hebben vermoord in Oud-Turn hout en wellicht ook twee bejaarde personen in respectievelijk Hèrent- hout en Heijst op den Berg. Daar naast zouden ze tijdens roofoverval len een viertal slachtoffers zwaar hebben gewond met geweerschoten. Maandagavond om half zeven is on derzoeksrechter A. Boeckx het scher pe verhoor begonnen. Sedert dat tijd stip is V- slechts met onderbreking van enkele half uren continu aan een kruisverhoor onderworpen. De be wijslast tegen hem zou zich steeds hoger ophopen. V. blijft echter ont kennen. Hij is inmiddels wel de centrale figuur in het onderzoek geworden. Van R. wordt meer als de man ge zien die V. vertelde waar er wat zou zijn te roven. Op de manier dus zoals de Utrechtenaar „Ouwe Nol" Hans van Z. indicaties gaf. De Belgische politie speurt nog naarstig naar eventuele andere mede plichtigen. V. wordt npg steeds ver hoord. (Van onze correspondente) TERNEUZEN. Voor dat gisTV morgen de openbare strafzitting van* het kantongerecht te Terneuzen be gon vond de installatie plaats van mr. A. Veenhoven. kantonrechter te Mid delburg, tot plaatsvervangend kan tonrechter te Terneuzen en Oostburg. Mr. C. J. M. van Hees verrichtte de installatie met een hartelijke speech waarbij hij een parallel trok met de re Sluiskil de vorige dag. geopende draaibrug. Mr. Veenhoven herinnerde aan de tijd, ongeveer een eeuw geleden, toen er in Zeeland nog twaalf kantonge rechten met twaalf rechters beston den. Dit aantal is thans ingekrompen tot twee. Hij sprak de hoop uit pret tig met de kantons te mogen samen werken. die, vooral onder slechte weersom standigheden, met scheepsrader niet te bereiken is. Dat een zo noodzakelijk systeem in het scheepvaartverkeer op de Westerschelde nog steeds niet wordt toegepast is enerzijds een politieke zaak anderzijds een financiële. Als de plannen zoals ze er nu lig gen, zouden worden uitgevoerd dan neeft men voor de Westerschelde aan een walradarsysteem gedacht met drie bemande oentrales nl. in Vlissingen, Terneuzen en Zandvliet en vijf onbemande stations: bij Borssele, Ossenisse, Waarde en op de radareilanden van de Raan en Saeftinge. De onbemande stations in Borsse le en Ossenisse worden dan vanuit Terneuzen bedient, de centrale in Zandvliet bedient de onbemande stations in Waarde en Saeftinge (radareiland) en het radarei-land op de Raan wondt vanuit de centrale in Vlissingen bediend. Vooral de bouw van het radar eiland op de Raan zal enorme kos ten met zich brengen, maar is mo gelijk in de praktijk toch goedkoper dan évenituele goedkopere station in Westkapelle, Zoutelande, Vlissingen en Zeebrugge die dan het Oostgat moeten bestrijken. Ook in geval van walradar blijft het Nauw van Bath het grote knelpunt. TERNEUZEN De raad van com missarissen van de waterleiding maatschappij Zeeuwsch-Vlaanderen heeft gisteravond tot in de nacht ver gaderd over het aantal mensen dat als gevolg van de financiële moeilijk heden van de maatschappij ontsla gen zal moeten worden. Aangeno men wordt dat het om 40 tot 45 rr an gaat. Bovendien is beraadslaagd er de maatregelen, die met betrek ng tot deze ontslagen genomen zi len moeten worden. Bij het ter perse gaan van dez. -edi tie konden nog geen bijzonderheden worden vrijgegeven. (Van een onzer verslaggevers) OOSTBURG Uit de middelen die voor 1967 zijn beschikbaar ge steld in het Europese oriëntatie- en garantiefonds voor de landbouw heeft de Europese commissie een bedrag van f 289.600 beschikbaar gesteld voor de verbetering van de waterbeheersing in westelijk Z eeuwsch-Vlaanderen. Het betreft hier een project dat het waterschap 't Vrije van. Sluis in 1966 in samenwerking met de Cul tuur Technische Dienst heeft aan gevat. Het totale project dat in 1977 gereed moet komen zal ongeveer 20 miljoen gulden vergen. Het plan omvat de verruiming en verbetering van alle watergangen die een rol spelen bij de waterpeheersing. Vele duikers en bruggen e.d. zullen bin nen het kader van dit plan eveneens groter worden gemaakt. Het Zeeuwsclr-Vlaamse water schap zal echter niet zelf het bedrag uit het EEG-fonds in handen krij gen. De subsidie gaat naar het fonds van de Cultuur Technische Dienst, die het project van 't Vrije van Sluis tot 60 procent subsidieert. In feite zal het er op neerkomen dat de CTD de kleine drie ton dus in mindering kan brengen op te sub- sildiëre bedrag. „De mogelijkheid bestaat ook dat er iets extra's zal worden gedaan. Maar daar is ons nog niets van bekend", aldus ir. L, Uildriks van het waterschap. ER is in het afgelopen weekeinde veel geprotesteerd. Onder andere tégen de oorlog in Vietnam. Dat gebeurde ook, zij het op bescheiden wijze, in Goes. Het gebeurde op verschillende manieren. De meesten hielden zich aan de regels. Ze liepen met door de politie goedgekeurde leuzen als „Vrijheid voor Vietnam" en „Stop alle bombardementen". Vier demon stranten gingen „buiten 't boekje". Met het gevolg dat hun namen in 't boekje zijn gekomen, in het boekje van de politie. EEN van die vier is de heer J. E. KappersHij woont in 's-Heer Hen drikskinderen. Hij werkt in Goes. Daar is hij leraar aan het Goese ly ceum. Hij vertelt: „Ik heb het Zeeuws Vredescomité, dat de demonstratie heeft georganiseerd, van te voren gezegd, dat ik met plakkaten van de Actiegroep Vietnam te voorschijn zou komen. De letterlijke tekst van die plakkaten is: „gemeten naar de maatstaven van Neurenberg en To kio zijn Johnson, zijn naaste mede werkers en generaals oorlogsmisda digers." Het zijn de woorden van prof. dr. Delfgauw. De actiegroep Vietnam loopt met die plakkaten rond omdat ze wil, dat zoveel moge lijk mensen een proces oplopen." ,DIE actie wordt in de eerste plaats gevoerd om de publieke opinie te be- invloeden. Goed beschouwd heeft de actie geen daadwerkelijke zin. Als ze me vragen of het zin heeft te demonstreren zeg ik: de ztn van de monstratie is geen zin, behalve voor jezelf, maar het persoonlijke motief om met die, wat men dan beledigen de leuzen noemt, te gaan lopen is een kwestie van solidariteit. Het gaat mij om de solidariteit met de andere veroordeelden. Maar heel dat gezeur om de vraag of Johnson wel of niet een misdadiger is en of het wel of niet beledigend is, hem een misdadi ger te noemen, dat kan me eigenlijk niets schelen." „IK had ook in mijn eentje met het pamflet de straat op kunnen gaan. Maar dan wordt het allemaal zo per soonlijk. Ik zag in de mars een wel kome aanleiding met de papieren te gaan lopen. Overigens ben ik niet zo iemand die aan iedere demonstratie optocht meedoet. Ik ben dus aan gehouden. En nu is de officier van justitie aan het uitzoeken of er wel of niet proces-verbaal tegen me moet worden opgemaakt. Voor mij zou het een teleurstelling zijn als er geen proces-verbaal komt. Komt dat er wel, dan zullen er een paar dagen hechtenis volgen denk ik, of er komt een boete, maar hoeveel of hoe groot, weet ik niet." „OP het Goese lyceum heb ik erg lauwe, of eigenlijk helemaal geen reacties op de aanhouding gehad. Op school mag en wordt geen politiek bedreven. Wel zijn er nogal wat men sen die anoniem schrijven of bellen. Op hun kritiek zou ik wel willen in haken. Er wordt bijvoorbeeld geop perd of we hier wel kunnen oor delen over de kwestie Vietnam. Dan klinken zwakke argumenten van: het ts met meer te volgen wat er alle maal gebeurt en het speelt zich alle maal zo ver weg af. Ik geloof dat het een te gemakkelijk argument is om te zeggen dat het niet meer te volgen is. Het komt er echter op neer dat je op een gegeven moment een keuze moet doen: voor of tegen. En een keuze is altijd eenzijdig." „ER worden bezwaren gemaakt om dat de figuur Johnson wordt aange vallen, Ik zie Johnson als de ver persoonlijking van de Amerikaanse politiek. En volgens mij heeft ver persoonlijking niets ine^r met de persoon te maken. In de kritiek van mensen die mij benaderen klinkt ook het motief van: En het Chinese ge vaar dan. Ik geloof dat het in de kwestie Vietnam de Amerikanen niet zozeer om het Chinese gevaar gaat. Ik geloof eerder dat ze bang zijn voor een tweede Cuba-toestand, maar dan in Vietnam. Maar in deze hele problematiek rond de Vietnam-oor- log zit volgens mij het gevaar dót men immuun raakt voor wat werke lijk aan de hand is."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 3