Grote prijsverschillen in de sector der boten BOTEN VOOR DOE-HET-ZELVERS Nederland heeft eigen buitenboordmotor TENTDOEKEN BUNGALOWS EN LICHTGEWICHT TREKTENTEN Voor watersporters en kampeerders EIK in STEEDS MEER ACCESSOIRES artikelen >ezieen 8.— f 98.— 123.25 JACHTEN i^MMnflnimn'ïTn 10 11 DAGBLAD DB STEM VAN VRIJDAG 15 MAART 1968 U ke zaterdag iele dag open Ike zondag open van 2-6 uur laanderen gemaakt, dagen leverbaar, in leuren zoals U ze het boden door, door ons ke U een garantiecer- het Ned. Instituut iting, hun Perma-or- ran ons firmastempel. het UNIEKE veel langer meegaan >lijven. alleen bieden en Ö-PERMA jaloezieën ekerheid voor kwali- Telefoon 01140 -2788 01150 - 2665 32.70 '4.50 6.95 8.95 vloerbedekking, egen naaldhakken! 0.25 - f 11.50 br. br. ;ed !d 89.— 122.50 .50 - 32.50 27.50 29.50 58.— ?S TAPIJTEN tot 165, 8 tot 26.50 ss en div. dessins, ide hoogtes! EëN! ng liggen door ersoneel de gordijnen garnituur. WIJ ZEER 097 - 3419 - 3063 CONTRASTEN EN PRIMEURS Dit is de eerste Nederlandse buitenboordmotor met automatische ontkoppeling. .Laura Boatmaster" (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM De in tienduizenden bromfietsen beproefde Laura tweetakt motor, is het hart van de eerste Nederlandse buitenboord motor die op de Hiswa wordt getoond. Deze motor levert een vermogen van 4 pk bij 5200 omwentelingen per minuut. In de aandrijving van de schroef is een door centrifugaalkracht gecommandeerde meervoudige droge platenkoppeling opgenomen. En dit maakt de „Laura Boatmaster" tot een unicum op de markt. De „Laura Boatmaster" is opvallend eenvoudig te bedienen, is erg geruis-arm, heeft een zeer handige „handtas"-tank en kan bü het kam peren als lichtaggregaat worden gebruikt. Tijdens het varen kan de motor 360 graden worden gedraaid om de boot snel te stoppen of achter uit te laten varen. Het brandstofverbruik van de motor is minimaal. Onder volle belasting dus bij een topsnelheid van de boot is dit verbruik slechts 1 liter per uur. Ook al omdat deze motor in de minst kostbare klasse valt (de prijs bedraagt 655,zal deze „Boatmaster" zeker zijn weg weten te vinden naar de sportvissers, parlevinkers en o.a. de zeilers die hem goed als hulpmotor kunnen gebruiken. Dit jaar komt Carniti met een geheel geperfectioneerde serie bui tenboordmotoren van 3 tot 55 pk. Geheel nieuw zijn de typen 3 pk 1 cilinder watergekoeld, voorzien van losse brandstoftank van 9 liter. Het totaal gewicht van deze motor is 10 kg. Nieuw is ook de 8 pk, welke is voorzien van een volledige keerkoppeling, zodat afstandsbe diening mogelijk is. De nieuwe 28 pk motor, welke slechts 35 kg weegt, beschikt over een Jet-uitlaat door propellernaaf en een maximum benzineverbruik van 8 liter per uur. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Een zeiljacht met krachtig hulpmotorvermogen, een totale lengte van ongeveer 19 meter en een gewicht van ongeveer 35.000 kg en een gemotoriseerde muggenvanger geschikt voor jacht havens- en.campings vormen ongetwijfeld op de 13e HISWA interna tionale watersport- en kampeertentoonstelling in de RAI te Amster dam de allergrootste contrasten. Van vandaag tot en met zondag 24 maart exposeren de 235 exposanten op 245 stands boten, motoren, tenten en een grote variatie van watersport- en kampeerartikelen. De produkten zijn afkomstig uit Bel gië, Canada, Denemarken, Engeland, Finland, Frankrijk, Hongarije, Ita lië, Japan, Joegoslavië, Nederland, Noorwegen, Oost-Duitsland, Roeme nië, Schotland, U.S.A., West-Duits- land, Zweden en Zwitserland. Op deze tentoonstelling zal weer blij ken dat het raakvlak tussen de kampeerders en de watersportbeoe fenaren ieder jaar groter wordt. De eersten vermaken zich in toenemi «c-2 mate met speelbootjes en grotere vaartuigen. „In overwegend getal van het vouw- en opblaasbare type, waarvan het kampeergedeelte van de show een rijk assortiment toont," al dus de vice-voorzitter van de HISWA en de Hiswatentoonstellingscommis- sie de heer G. Neef. „De tweede en het betreft hier echt niet alleen de toervaarders, maar ook de wedstrijd zeilers onder hen benutten steeds meer een tent als middel om te overnachten bij hun boot." In de kampeersector, die men evenals het vorig jaar weer kan vin den in de Zuid- en de Westhal van RAI, zijn enige nieuwe ontwikkelin gen te onderkennen. Er bestaat o.a. grote belangstelling voor de grote tot zeer grote bungalowtenten, met een duidelijke trend naar het stationair kamperen op een bepaalde camping. De vierpersoonsbungalowtent blijft het ook nog altijd goed doen, temeer omdat ze vaak wordt gebruikt sa men met kindertenten. Voor de grote tocht in de zomervakantie schaft men meer en meer een gemakkelijke trektent aan. Het type bivak-tenten is vooral in trek bij hen die een kleinere tent prefereren boven de bungalowtent, maar toch ook over enig comfort wil beschikken. Verder zoekt een stijgend aantal kampeer ders het in lichtgewicht materiaal. De kleur bij de bungalowtenten is overigens wat aan het veranderen. De laatste twee jaar is er een dui delijke verschuiving waar te nemen naar donkergroen, bruin en zand kleur. De diverse tenten geel en oranje, gecombineerd met tamelijk fel groen van de Nederlandse en Duitse tenten, en het donker blauw van de Franse tenten, worden voor een deel vervangen door kleuren die wat „dichter bij de natuur" staan. Gestreepte doeken aan een deel van de grote bungalowtent blijven 't ook nog wel doen. Wat dit betreft heeft (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Het grote nieuws op het gebied van tenten is de ver- werkmg van synthetisch doek van zwaardere kwaliteiten tot stationaire tenten. Stationaire tenten (ook wel statische tenten, seizoententen of vast- Kamptenten genoemd) hebben namelijk zeer veel te lijden wanneer zij onverzorgd op de camping staan, niet alleen van wind maar vooral van de vochtige, uit de grond opstijgende dampen die niet uit de gesloten tent weg Kunnen. Dit vocht condenseert vooral tegen het dak, maar ook tegen de wanden. Daardoor kan het katoendoek voortijdig rotten. Noviteit is nu de verwerking van volstrekt rotvrij, synthetisch mate riaal, in ieder geval in het dak maar vaak ook in de zijwanden. De vijf exposanten op de Hiswa van deze nieuwe tenten zijn: Vroom en Drees- jnann, Sporthuis Haarlem die de ge heel synthetische tent Gorso II van Safari brengt, Buitensportcentrum Faber komt met de Westerland, waarvan het Trevira tentdak (het meest bedreigde punt) vijf jaar wordt gegarandeerd; Sporthuis Centrum komt met de Grand Tourisme, ter wijl Perry van der Kar in dit op zicht o.a. met de- serie Capri en Palma komt. Van de vastkamptentenserie van laatstgenoemde exposant (Capri I 495,-, Palma I f 625, en Palma II f 695, om maar enkele prijzen te noemen) zijn dak en wanden van ka toen, maar is het dak gecoat met ®n soepele gemetaliseerde laag. De vastkamptenten van Sporthuis Centrum daarentegen zijn geheel van kunststof, waarbij het dak bovendien ls gemaakt van een tweezijdig ge- c°nt kunststof-weefsel. Een andere bijzonder belangrijke ontwikkeling in de kampeerweredl blijft het aluminium frame. Sport huis Centrum bijvoorbeeld levert al leen nog maar tenten met dit frame (Duits fabrikaat). Wilms Floet levert veel tenten met aluminium frame met een iets andere verbinding in de hoek- of spruitstukken (Frans fabrikaat). Galeries Modernes tenslot te brengt haar tenten met alumini um frames met stalen spruitstukken. Langzamerhand komt er behoefte aan bungalowtenten voor een echt paar dat er zonder kinderen op uit trekt. Zo'n tent moet stahoogte en steile wanden hebben, niet te groot en te zwaar zijn, en toch voldoende comfort bieden. Enkele tenten van bijvoorbeeld Denig zijn voor dit doel geschikt, maar voor wie minder geld besteden wil is de keuze wel eens heel moeilijk. Buitensportcentrum Faber brengt als jubileum aanbie ding een mooie bungalowtent die aan de eisen van zo'n echtpaar wel zou kunnen voldoen: dg Garda De tent heeft een slaaptent van 2 bij 2 meter, is dus zowel in de langte als dwars te beslapen en geeft dan nog veel ruimte voor bagage- Het even- Deze „wilde kastanje" van de Bijenkorf is revolutionair van vorm. grote woongedeelte geeft voldoende ruimte voor twee personen. De prijs van f 198 is voor een dergelijke tent uitzonderlijk laag te noemen. In het kader van de gewichtsbe sparing brengt Slee Buitensport een zeer interessante tent voor de veel eisende kampeerder. Het is een vijf- persoons dubbeldakstent met stahoog te en een woonruimte van bijna 5 bij ruim 2 meter. Deze tent, die slechts 26 kg weegt en ook geschikt is voor kamperen in de warmte en een zeer klein pakvolume heeft, kost f 875,-. Als schrille tegenstelling met deze tent de minuuscuulbivak van Carl Denig. Het is een eenpersoons enkeldaks tweestokstentje met een nokhoogte van 90 cm. Een comfor tabel onderkomen voor de geharde kampeerder die dan een grondvlak van 210 bij 90 cm tot zijn beschikking krijgt. De prijs is f 169,-. Als suggestie voor de tent van de toekomst brengt Galeries Modernes een tent, vervaardigd van een op vallend bedrukte stof en gemaakt in een afwijkend model. De Wilde Kastanje van De Bijenkorf is ook een tent die opvalt door zijn revolutionai re vormgeving. In deze tent treft men o.a. extra ruimte aan voor bagage en ventilerende keuken. De prijs be draagt f 595,-. bijvoorbeeld Sporthuis Centrum mooie combinaties bereikt. Het assortiment tenten is dit jaar bijzonder groot en het ir belangwek kend, dat zich daaronder verschillen de nieuwe uitvoeringen en modellen bevinden. De kampeerders te voet, per fiets, per motor, per auto, per trein en per vliegtuig, alsmede de stationaire kampeerders zullen dan- ook ongetwijfeld hun hart kunnen opj- halen. Op deze HISWA-expositie zullen ook 39 jachten met een waterver plaatsing van meer dan vijf ton wor den geëxposeerd. Bij de jachten en boten treft men vele nieuwe typen aan. De laatste dagen is het aantal noviteiten nog uitgebreid en ver wacht mag worden dat op de ope ningsdag de HISWA-tentoonstelling alleen al in de zogenaamde „natte sector" een kleine honderd primeurs heeft te bieden. Het totaal aantal boten, groot en klein, bedraagt on geveer 800 en dat is meer dan ooit op een watersporttentoonstelling in Nederland is getoond. De watersport sector is in de Europahal' en de N.- en Oosthal te vinden. Bij de accessoires omvatten de ten toongestelde collecties vele duizen den: naar schatting zo'n 15.000 tot 20.000. Dat zich daaronder vele novi teiten bevinden behoeft geen nader betoog. De 13e HISWA internationale wa tersport- en kampeertentoonstelling wordt gehouden tot en met zondag 24 maart. De openingstijden zijn dage lijks van 10.00 tot 17.00 uur en des avonds van 19.30 tot 22.30 uur en op de zondagen van 10.00 tot 18.00 uur. De toegangsprijs bedraagt f 3,- mili tairen en kinderen beneden 14 jaar f 1,50. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Niet alleen bij de tenten is veel nieuws te beleven; ook bij de „accessoi res" is een grote hoeveelheid nieuws te bespeuren. Een greep uit dit assortiment maakt dat snel duidelijk: Lichtgewicht storm- en zand- haring een aluminium haring die speciaal is gemaakt voor gebruik bij storm en in zand. In tegenstelling met de veel gebruikte houten haring bij kamperen op zand, die 120 gram weegt, is het gewicht van deze nieuwe haring slechts 60 gram. Hardstalen grondpen die voor gebruik geschikt is op harde en steenachtige grond. Een voudige constructie met aan getast dtvarsstangetje voor het bevestigen van de rubber tentspanner. Tweeweg bevesti-gingsklem voor het zelf maken van con structies met tentstokdelen, hetgeen vooral bij stationair kamperen vaak gebeurt. Een scheerlijn-haspel voor snel uitzetten en innemen van scheerlijnen, die boven dien niet meer in de knoop raken. Tafeltje met telescopische po ten. Deze poten hebben het voordeel dat men op ongelijk terrein de tafel toch wiebel- vrij kan maken. Tevens is een eenvoudig hulpmiddel op de markt gébracht om een ta fel met sleepoten op ongelij ke grond toch sta-vastte maken. Slee Buitensport toont deze stabilo voor slee-poten. Een tweepits comfoor met be scheiden gasreservoir. Luci fers zijn niet meer nodig om de pitten aan te steken. Een langwerpige plastic zak welke een witte chemjsche stof in poedervorm bevat. Als men een puntje van de zak afknipt, water' in de zak doet, dan ontstaat er een sterke temperatuurdaling. In com binatie met een eenvoudige koeltas of -box is het koelen van de belangrijkste levens- midelen nu ook mogelijk op de meest primitieve terrein- tjes. Er kan een temperatuur bereikt worden van ongeveer 20 graden onder nul. Handig afvalbakje met losse plastic zakjes, geheel af te dekken met plastic deksel. De ze set is heel eenvoudig op de tentstok aan te brengen. De doorsnede is 15 cm. Deze Finklipper is een van de noviteiten op de HISWA. Voor f 75.000 is men eigenaar van deze motor-sailer, waarvan de afmetingen 10.75 x 3.12 x^l.30 zijn. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Boten in alle prijzen en maten zijn de komende dagen in de RAI te vinden. De insiders kunnen hun hart op deze watersportten toonstelling weer ophalen, terwijl de niet ingewijden zich blijven verwon deren over de prijsverschillen die op vrijwel gelijke schepen voorkomen. Het is dan ook niets bijzonders als men bij twee schepen die zo op het eerste gezicht veel overeenkomst vertonen, prijsverschillen tegenkomt die er niet om liegen. De prijs van de eerste boot doet hen denken aan eer. ongelooflijk koopje en de prijs van het andere schip aan afzetterij. Beide boten bie den echter meer dan waarschijnlijk, waar voor hun geld, want laat het ons maar direct zeggen: ongelooflij ke koopjes komen in werkelijkheid niet voor. Het is met deze boten vrijwel net zo gesteld als bijvoorbeeld met twee op het oog echt niet zo heel veel verschillende horloges, waarvan het ene doublé kast en een eenvoudige, maar daarom niet ondeugdelijk uur werk heeft, en het andere een door en door gouden kast en een verfijnd precisie-mechanisme. Om beide op hun merites te kunnen beoordelen moet men min of meer een deskun dige zijn. Verfijnde materialen, ver fijnde constructie, verfijnde mecha nismen en verfijnde afwerking kos ten immers meer ook voor de bou wers en daarom moet ook u meer geld gaan b talen. De strakheid van de stalen romp, het schilder- of lakwerk^ (drie of vier lagen lak zorgen direct al voor een prijsverschil van 25 procent), de stoffering van de binneninrichting, het mast- en dekbeslag, de zeilen en o.a. de motor maken op de prijs van een schip bijzonder veel uit. Een heel ander punt, dat van grote invloed op de prijs is, is de mate van uitrusting van het te leveren schip. Sommige werven leveren voor hun prijs een inderdaad vaarklaar schip, d.w.z. een schip met ankergerei, landvas- ten, keukeninrichting, kommalie- want, matrassen enz. enz.; bij ande ren is dit weer niet in de prijs inbe grepen. De adspirant-koper moet vooral ook deze zaak goed in het oog houden. Voor een boot van duizend gulden kan men op de Hiswa terecht, maar ook voor schepen die tienduizenden guldens gaan kosten. De Flexi-boot van Overtoom hoort in de laagste categorie thuis. De flexi-boot is ook het enige vaartuig dat gemakkelijk per auto of caravan kan worden meegenomen. Deze vouwboot van po- 'lypropyleen is in opgevouwen toe stand zo plat als een aktentas en kan onder de arm gedragen worden. Binnen 60 seconden (men behoeft niets op te blazen) is deze 20 kg wegende boot en die vaarplezier biedt voor 4 personen weer uitvouw baar. De bodem is van 6 mm dik glashelder materiaal, zoals dat ook voor vliegtuigkoepels gebruikt wordt. De stabiliteit van deze vouwboot is zo groot dat een buitenboordmotor van 6 pk toelaatbaar is. In de lage prijsklasse zijn er heel wat aanbiedingen. De „Cityvlet" van Troost-Leiden is er ook een van. Deze vlet is 410 cm lang en kost compleet f 1200. In de zwaardere klassen vragen wij uw aandacht voor een aantal nieuwe Joosten-jachten. Voor het eerst in Nederland wordt de Finn- clipperCruiser uit Finland getoond. Als motorjacht kost dit schip met zijn oerdegelijke afwerking f 66.500 en als motorsailer f 75.500. De Cut lass zeilkruiser, maakt op de Hiswa zijn debuut op het continent. Deze zeer snelle wedstrijdzeiler die op de London Boat Show zo'n geweldig succes werd, kost f 21.900. De poly ester motorkruiser met kajuit voor twee personen, de Marina G.T. maakt, eveneens voor het eerst zijn opwachting op het continent. De af metingen zijn 4,96 x 2,10 x 0,23 me ter en de prijs f 3600. De nieuwe „Ancas Queen" boten worden in Noorwegen gebouwd door een van de grootste bouwers van reddingboten in Scandinavië. Men kan met deze boten van Noorwegen naar Nederland varen. De 24' krui sers zijn ideale familiekruisers om tochten te maken. Arie de Boom N.V. verrast tenslotte nog met een serie nieuwe sport- en tourboten. Bij de sportboten zijn de revolutionaire Amerikaanse modellen GT 160 (f 7.200) en Swinger (f 7450) totaal nieuw. Een heel mooie serie bij de tourboten treft men aan bij de Sea Ray. De 190 Sportsman Daycruiser komt in Nederland op de markt voor f 25.750, terwijl de toekomstige eige naar van de SRV 170 met 120 pk Mercruiser f 18.800 op tafel moet brengen. Om dan te besluiten nog een laag geprijsde boot. Deze vindt men ook bij Arie de Boom N.V. Het is de Trimaran „Europa" vis-sport- boot. Dit produkt is in Krimpen aan de IJssel ontwikkeld, is onzinkbaar en kost f 750. Dit is de Flexi-boot. In opgevou wen toestand is hij niet dikker dan een aktentas. De bodem van deze opvouwbare boot is doorzich tig. (Van onze speciale verslaggever) Tijdens de HISWA zullen er maar liefst tachtig nieuwe typen boten worden getoond, zowel voor het gewone toervaren als wedstrijdboten, waarbij door de jachtbou wers terdege rekening is gehouden met de steeds toe nemende behoefte om de boten voor de doe-het-zelvers als bouwpakket af te leveren. Steeds meer wordt het mogelijk om kale rompen te kopen die naar eigen in zicht en smaak kunnen worden afgewerkt. Een der revolutionairste ontwikkelingen op het ge bied van de zelfbouw door de amateur is een ontwerp van de heer Kraaier die in samenwerking met Bruyn- zeel's fineerfabriek een zeil-, roei- en visbootje con strueerde dat als bouwpakket, compleet met beslag en zeilen, 875 gaat kosten. Het bouwpakket bestaat uit 125 onderdelen waarvan de rompdelen met dik visnylon aan elkaar worden geregen. De naden worden gedicht met gewapend polyester wat de boot een hoge betrouw baarheid geeft daar het hout en de polyester na uit- harding van de kunsthars praktisch een geheel met elkaar wordt. Dit systeem schijnt zo eenvoudig te zijn dat een amateur in ongeveer 45 werkuren het hele geval in elkaar kan lijmen. Erüs met gemak plaats in voor twee personen terwijl vier ingebouwde luchtkasten de veiligheid verhogen. Met gaffeltuig en fok uitgerust is deze zeilboot, die onder de naam Springer iet water reeds proefde, een uitstekend vaartuigje voor jeugd en beginneling. Met dit ontwerp zijn er dus geen dure en tijdrovende mallen nodig zoals bij de volledig van kunsthars gebouw de boten noodzakelijk is. Voor de zelfbouwers die de smaak al te pakken hebben en die genoeg vertrouwen hebben in hun eigen kunnen om iets groters aan te pak ken zijn rompvormen te koop die met precies uitgezaagde en bewerkte onderdelen erbij in elkaar kunnen worden gezet, geschilderd of gelakt. Door het zeer arbeidsinten sieve werk zelf te doen kan er tot enige duizenden gul dens worden bespaard aan de vaak kostbare scheepjes. Omdat het bouwen van de romp, door het uitslaan, op- zettèn en stroken een werk is dat veel ervaring vereist is de Groningse werf ,,'t Waar" met drie verschillende schepen op de botenmarkt gekomen die ieder voor zich hun waarde als wedstrijd en toerschip al in de praktijk hebben bewezen. Het zijn precies uitgekiende scheepjes van zes tot ruim zeven meter lengte die zelfs geschikt zijn voor het soms ruige IJsselmeer, de Waddenzee en zelfs de Oostzee. Het bouwen in polyester wordt de amateur, ondanks het bouwen vanuit een mal, steeds ge makkelijker gemaakt. In sommige gevallen zijn de mal len te huren als men het materiaal bij een bepaalde firma bestelt of wordt er een bouwpakket voor de mallen geleverd. Een firma levert zelfs tien verschillende typen, van kano tot speed- en zeilboot, waarvan de mal meer dere .kpren is .te .gebruiken.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 7