as
MET DE TREIN OP STR A AT
vSnaion
\V erkgelegenheid
in havens
zal afnemen
Nederlandse
Spoorwegen
enthousiast
Panische
angst in
Herentals
Nog geen beslag gelegd
op eigendom Braakman
DRIE WEKEN
VOOR DIEFSTAL
MEUBILAIR
KASPARGO
NAAR
TURKIJE
Bredase firma met Nederlandse primeur
MiAi°RICA
STUDIEDAGEN ANTWERPEN
J. v. cl. Peijl
handhaafde
beleidskritiek
papier
voor
uw
^pen
-2021
31379
16-Roosendaal
on 01100-5855
01199-294-395
oon 01130-477
oon 01192-333
loon 01131-348
oon 01102-335
Even uitblazen mevrouw
rwc Schaffhauser»
Beroemd om hun
spreekwoordelijke
betrouwbaarheid,
grote precisie er»
tijdloze élégance.
Eigen service-atelier
Politie let
scherp op
Zes overvallen
vijf doden
rysklasse.
Bisschop Ernst over
christenen van morgen
gaat jaren mee
Wedstrijd Huishoudbeurs Idee
Mannenmode in 1968
Strijkijzers, kammen
en fornuizen
PARELS-BIJOUX
Verandering
Pendelaars
Dienstverband
heetman 2
Rood licht en
wegtekens
Beheerschap Braakman
VOOR BABY'S HUIDJE
Uitspraak spoedig verwacht
Gemengd huwelijk
Vietnam V
Huiten
Kinderachtig
COSTUMES
WILKING'S
WARENHUIS
24
idy: apart
sverzachters,
sel en parfum.
istelknop voor
xtra vuile was,
lerkkleding, waarbij
watertemperatuur
egen kookpunt.
nstelknop voor
ien volautomatische
rasprogramma's
tgn. cott-knop voor
noderne weefsels
katoen - no-iron)
Centrifuge gang
wordt dan
ritgeschakeld.
/olautomatische
overgang van
/oorwas-hoofdwas-
poelen-centrifugeren
Blanke compacte
oouw:
96 x 63 x 44 cm.
Krachtige centrifuge
gang door
rioog toerental
Hermetisch afgesloten
voor nieuwsgierige
(indervingerties
Capaciteit:
5 kilo wasgoed
Stootvast, fraai
gepolijst plaatstaal,
vijf maal gemoffeld
te plaatsing
r goed zicht
bewerking
■r
BASBLAB BE STEM VAN VRIJDAG 15 MAART I960
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Bij verstek is de
Middelburgse kelner J. N. door de
politierechter donderdag veroordeeld
tot gevangenisstraf van drie weken.
De kelner had zich in een pand
in Vlissingen o.a. een antieke zitbank
bijzettafeltjes en een Franse klok
wederrechtelijk toegeëigend.
N. had het pand gehuurd van de
caféhoudster A. P- uit Vlissingen,
die voor politierechter mr. P. van
Empel, als getuige optrad.
AMERSFOORT (ANP) Dr.. W.
A. Visser 't Hooft, oud-secretaris
generaal van de Wereldraad van
Kerken, bisschop Ernst en prof. dr.
J. Verkuijl, secretaris van de Neder
landse Zendingsraad, zullen op He
melvaartsdag (23 mei) tijdens de
jaarlijkse jeugddag van de oBnd
van Gereformeerde Jeugdverenigin
gen spreken over het thema „Chris
tenen van Morgen". Doorgaans ne
men ruim 1000 jongelui deel aan de
G.J.V. jeugddag. Dit jaar zal deze
gehouden worden in de gemeente
lijke pluimveehal te Barneveld onder
de naam Proviade '68.
(Van een onzer verslaggeefsters)
GOES De Goese volksdansgroep
„Kasporgo" zal deze zomer deelne
men aan een internationaal folklore-
festival in Bursa te Turkije. Het fes
tival duurt van 7 tot 12 juli. Het
wordt georganiseerd door het Turks
reisbureau-
Naast nog enkele andere buiten
landse gezelschappen zullen ook 13
Turkse volksdansgroepen aan dit
folkloristisch feest meedoen.
De leden van „Kasporgo" zullen
in Zuid-Bevelandse klederdracht op
treden. Zij zullen de reis naar Bursa
per trein maken.
(ADVERTENTIE)
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA Over ruim twee maan
den zullen regelmatig complete
spoorwegwagons over de weg
vervoerd worden. Het initiatief
voor dit voor Nederland geheel
nieuwe transportsysteem is uit
gegaan van firma Stoof Breda
N.V. Als eerste in Nederland zal
de firma Stoof aanvankelijk al
leen in Brabant en later eveneens
in Zeeland de wagons van de sta
tions op speciaal daarvoor gecon
strueerde wagens van en naar de
fabrieken gaan vervoeren. De Ne
derlandse Spoorwegen zijn zeer
enthousiast over dit initiatief.
Op de stations emplacementen in
Breda, Geertruidenberg en Etten
treft men reeds de voorbereidingen
om het plaatsen van de wagons op
de rolwagens mogelijk te maken. De
rolwagen heeft een laadvermogen van
50 ton en is 2.50 m breed. Met de
wagon komt de totale hoogte op 4.60
m. De trekker voor de rolwagen kan
met 'n lier de wagon op de rolwagen
trekken. In de toekomst zal een der
gelijk transport van en naar alle los
plaatsen van de N.S. in Brabant mo
gelijk zijn. Van de autoriteiten in de
diverse gemeenten is reeds de me
dewerking verkregen om de plannen
te doen slagen.
Super ZEEM
IN DEJ3ELE
PLASTIC KOKER
- .KUttLs 1 'i
Dit is een appliqué, dat de nijverheidsschool St.-Agnes te Ovezande heeft
ingezonden voor de wedstrijd, die de Internationale Huishoudbeurs Idee
beeft uitgeschreven. Ruim zeventig huishoud- en nijverheidsscholen voor
meisjes hebben aan de wedstrijd deelgenomen. Een deskundige jury koos uit
elke provincie het beste werkstuk. Deze 12 wandkleden zullen tijdens de
openingsceremonie van de beurs op 19 april aan de minister van Cultuur,
Recreatie en Maatschappelijk Werk worden aangeboden met het verzoek
(leze kleurige creaties een nadere bestemming te geven. De provincie
Noord-Brabant zal vertegenwoordigd worden door de inzending van de
r.-k. Beroepenschool voor Meisjes te Eindhoven. De reeds genoemde in
zending uit Ovezande vertegenwoordigt Zeeland.
De eerste prijs is naar de r.-k. huishoudschool St.-Catharina in Sittard ge-
saan, de tweede naar de Industrieschool voor de Vrouwelijke Jeugd te
Amsterdam en de derde naar de Prot. Chr. Nijverheidsschool te Haarlem.
De mode is als sociaal verschijn
sel zo oud als de beschaving. Kle
ding is al door de eeuwen een sta
tussymbool en een tiran. Wie
uiet meedoet erkent zijn nederlaag:
bij of zij „hoort er niet bij". Maar
nu de gestegen welvaart in Europa
4e mogelijkheid van verwezenlijken
van aller wensen heeft mogelijk ge
maakt worden le variaties in de
Mode steeds talrijker en volgen zij
elkaar in steeds sneller tempo op.
Nu bijvoorbeeld Carnaby-street stijl
voor provo-achtige figuren ongeveer
°p grens van haar mogelijkheden
beeft bereikt gaan de ondernemen-
ue kledingsfabrikanten in Engeland
zich werpen op de man van 35 tot
'p- Hij zal, als hij bij wil blijven,
zich moeten gaan kleden in panta-
Mus die zeer nauw om de heupen
'buten, maar zeer ruim zijn in het
"vlak, zeer hoogsluitende jasjes en
«Merszins. De stof is vrij conven-
loneel van kleur, maar de man
weet hoe het hoort zal daarbij
Ie? dragen die hem 25 jaar ge
nen zou hebben doen blozen en bij
vrouw twijfel zou hebben ge-
kt aan het gezond verstand van
echtgenoot. Wel, men moet af-
ten wat deze dartelheid van de
werpers oplevert. Het zou niet
(la ?ers^e keer zijn dat een modegril
zij het lijdelijk verzet van de
eventuele gegadigden na zeer korte
tijd uit de winkels verdween. Vooral
die broek, die nauw om de heupen
sluit zou wel eens een obstakel voor
de verkoop kunnen zijn
NIEUW ls eeri gasfornuis waarin
een elektrische verwarming is ge
bouwd, waarmee u uw keuken kunt
verwarmen. Er is een bescherming
aangebracht waarlangs de warmte
wel in de keuken komt, terwijl u toch
uw benen niet brandt tijdens het ko
ken. Natuurlijk is er ook een gas
fornuis met ingebouwde gasverwar-
ming.
OOK nieuw is een stoom-sproei
strijkijzer. De sproei dient om het
goed in te vochten, wanneer u dat
liever doet dan stoom-strijken.
DE GEPLASTIFICEERDE draad
artikelen hebben aanvulling gekre
gen van een opvouwbare en rijdbare
transportband, waarvan de bodem op
verschillende hoogten kan worden
gezet.
EEN verstelbare kam is in een hand
omdraai grof of fijn. Grof om nat
haar of getoupeerd haar te kam
men, fijn om na te kammen en pok
om al kammend de lak te verwij
deren.
Van de kant an de bedrijven en
expediteuren bestaai veel belangstel
ling voor deze nieuwe en flexibele-
transport mogelijkheid De tijdsbespa
ring die door dit systeem ontstaat
is aanzienlijk. Ook zullen de kosten
voor de bedrijven veel lager komen
te liggen dan in de bestaande situ
atie. Het laden en lossen op de sta
tions komt geheel te vervallen.
De apparatuur, vorkheftrucks, kranen
en dergelijke zijn meestal wel op de
bedrijven maar niet op de stations
aanwezig, waardoor een flinke tijd
en kostenbesparing ontstaat. Het sys
teem is enigszins te vergelijken met
het container-vervoer maar dan meer
gericht op de kortere afstanden.
De combinatie wordt in Zwitser
land gebouwd en betekent voor de
firma Stoof een investering van ca.
200.000 gulden. In Duitsland, Zwit
serland en Italië wordt het systeem
reeds met veel succes toegepast.
Mede in verband met de verande
ringen en maatregelen die in het ka
der van de Euromarkt op het trans
portgebied te verwachten zijn, ver
wacht men voor deze transportmo
gelijkheid een goede toekomst.
Een aantal jaren geleden werd door
de firma een platformwagen in ge
bruik genomen w. armee het ook mo
gelijk was om spoorwagons te ver
voeren. De combinatie waarmee de
firma in mei op de weg zal verschij
nen is alleen bestemd voor het
vervoer van wagons. De trekker zal
worden uitgerust met 'n mobilofoon
installatie en kan dan van uit Breda
naar de diverse stations en bedrij
ven gestuurd worden.
Foto boven: Met een lier worden de wagons op de rolwagen getrokken.
Foto onder: Over enkele maanden zal een dergelijk transport van
spoorwegwagon compleet met lading over de weg regelmatig in Brabant te
zien zijn.
(ADVERTENTIE)
(Van een onzer verslaggevers)
ANTWERPEN De werkgelegenheid in de havens zal afnemen,
zelfs al neemt het goederenvervoer toe en zal de container voorlopig
niet die opmars maken die sommigen voorzien. Deze voorspelling
deed gisteren de directeur van de Scheepvaartvereniging Noord, de
Amsterdammer E. J. van Dijk, tijdens de Benelux-havenstudiedagen
die voor de vijfde keer in Antwerpen gehouden worden.
(ADVERTENTIE)
Ruim driehonderd afgevaardigden
uit Belgische en Nederlandse haven-
kringen en de universitaire wereld
luisterden gisteren naar zes refera
ten over de arbeid in de haven. Van
daag maken zij een rondvaart door
de Antwerpse dokken.
De havendagen worden georgani
seerd op initiatief van de twee Ant
werpse universitaire centra. De be
doeling ervan is de contacten tussen
Nederlandse en Belgische hooglera
ren en studenten te bevorderen en
hen tevens in de gelegenheid te stel
len de problemen van de Benelux-
havens beter te leren kennen.
Aanwezig zijn dit keer in Antwer
pen 175 hoogleraren en studenten
van de universiteiten van Gronin
gen, Amsterdam, Leuven, Gent,
Brussel, de hogescholen van Tilburg
en Delft, en van diverse Antwerpse
instellingen van hoger onderwijs. De
Antwerpse schepen Delwaide ont
ving de deelnemers gisteravond op
het stadhuis.
De heer Van Dijk zei dat de tech
nische revolutie in de transporttech
niek en de goederenbehandeling zeer
ingrijpende gevolgen zal hebben voor
de ondernemers en de arbeiders in
de haven. De havenarbeiderwordt
van een sjouwer een procesbeheer
der, meende hij.
Noodzakelijk achtte hij ook een
verandering in de tot nog toe nogal
patriarchaal en autocratisch geleide
bedrijven in de havens. „Ik geloof",
zei hij» >»dat in alle mensen in de
onderneming een produktiviteit aan
wezig is, die er bij de huidige orga
nisatie en leidingstechnieken niet
uitkomt".
Volgens de heer v. Dijk frustreert de
huidige opzet van de onderneming
de mensen die eraan verbonden zijn.
In een maatschappij van overvloed
zijn loonsverhogingen niet langer ge
schikte middelen om de produktivi
teit te stimuleren.
De Rotterdammer dr. J. Ph. Backx,
algemeen voorzitter van de Scheep
vaartvereniging Zuid zei onder meer
dat de Nederlandse havens groten
deels aangewezen zijn op pende
laars, omdat het aantal arbeiders uit
de havensteden zelf, dat in de ha
vens wil werken, sneller is gedaald
dan in andere bedrijfstakken. In de
Rotterdamse haven werken 3600
pendelaars, op een personeelsbestand
van 13.500 man.
De Antwerpse hoogleraar prof. G.
van Rompu zette uiteen dat haven
arbeid gevaarlijk werk is. Rond de
eeuwwisseling vonden in de Ant
werpse haven elke week twee do
delijke ongevallen plaats.
Ook nu nog is het ongevallenrisico
in de haven duidelijk groter dan dat
in andere bedrijfstakken in België.
Wat de ernst van de ongevallen be
treft is alleen de bouwnijverheid ge
vaarlijker. De veiligheid in de ha
ven is overigens sterk verbeterd
sinds de instelling van de Gemeen
schappelijke Dienst voor Veiligheid,
Gezondheid en Verfraaiing in 1955.
In de Nederlandse havens zijn de
meeste arbeiders in vaste dienst bij
de havenbedrijven, terwijl de reser
ve-arbeiders op gelijke sociale voor
waarden in dienst zijn bij de Scheep
vaartverenigingen. ïn de Antwerp
se haven, zo bleek onder meer uit
het referaat van prof. dr. K. van
Isacker, zijn de meeste arbeiders niet
in vaste dienst. De vakbonden heb
ben zich altijd tegen vast dienstver
band verzet, omdat zij bang waren
hun invloed te verliezen.
In de Antwerpse haven heeft tot
voor kort het beginsel gegolden: geen
werk, geen geld. Het vaste contingent
havenarbeiders krijgt nu een uitke
ring van 70 procent van het loon,
ook als er geen werk is. Voor de
reserve-arbeiders is er nog steeds
geen bestaanszekerheid. In Neder
land is het inkomen gegarandeerd,
ook als er geen werk is.
De Rotterdamse hoogleraar prof.
dr. P. W. Klein gaf een historisch
overzicht van de ontwikkeling van
de havenarbeid in Nederland. De
oud-directeur van het studiecentrum
voor de expansie van de haven van
Antwerpen, dr. R. de Feyter, ver
klaarde dat de problemen voor de
Antwerpse haven niet gelegen zijn
in de pendel of in de veroudering
van de havenarbeiders, zoals wel be
weerd wordt, maar in de toenemen
de mechanisatie, zoals in alle havens.
JNBAAN 92 OOSTZEEDIJK155-157 ROTTERDAM
MIDDELBURG - BREDA De ge
zamenlijke politiekorpsen in Brabant
en Zeeland wijzen er nog eens op,
dat maandag een nieuwe Kernthema
actie begint, die zal duren tot en met
31 maart. In die periode zullen rijks
politie en de gemeentelijke politie
korpsen in het gehele land scherp
letten op de volgende overtredingen:
rijden door een rood stoplicht, voor
voetgangers het betreden van de rij
baan als het voetgangerslicht op rood
staat en overtredingen tegen de te
kens op de weg zoals pijlen, opstel
vakken en getrokken witte strepen
bedoeld, als wegas. Maandenlang is
via radio, televisie en kranten de
aandacht op deze actie gevestigd.
Dé politiekorpsen zullen daarom niet
meer waarschuwen wat deze pun
ten betreft en bij constateren van een
overtreding direct bekeuren. Ter il
lustratie moge gelden, dat in 1967 al
leen in Breda twaalf ernstige aan
rijdingen plaatsvonden als gevolg van
hPt door een rood stoplicht rijden.
(Van een onzer verslaggevers)
HERENTALS Van de streek
rond het Belgische Herentals heeft
zich een panische angt meester ge
maakt. In nog geen vier maanden
tijd heeft een onbekende dader voor
de zesde maal een roofoverval ge
pleegd. Ditmaal viel er gelukkig
geen dode. Dat was wel het geval
bij de vijf voorgaande keren. De
laatste overval vond dezer dagen
plaats op precies dezelfde plaats
waar twee maanden geleden even
eens een overval werd gepleegd.
Enkele minuten over acht, op het
moment dat de werknemers Daems
en Gijbeis van een garagebedrijf in
Herentals naar huis wilden gaan,
kwam van achter een stapel kisten
een gemaskerde man tevoorschijn
Hij riep: „Geld verdomme, of
Hij wachtte niet en schoot onmid
dellijk op de twee mannen. De heer
Daems werd levensgevaarlijk in de
onderbuik gewond, de heer Gijbeis
ontsnapte ternauwernood aan de dood
een kogel kwam nauwelijks ander
halve centimeter boven zijn hart in
de borst terecht. De overvaller ont
rukte de heer Daems een tas met
boterhammen en zette het op een
lopen. Hij werd achtervolgd door
twee kennissen van de slachtoffers,
die op het geluid van de schoten
naar buiten waren gekomen. Zij
moesten de achtervolging opgeven
toen de man in een auto sprong en
er als een razende vandoor ging.
Vaststaat dat de overvaller dezelfde
is als degene, die op 15 januari van
dit jaar op dezelfde plaats zijn slag
sloeg. Een van de achtervolgers kas
telein Emiel Andries, die .oen werd
getroffen, zei: „Hij had hetzelfde fi
guur, dezelfde donkere overjas, de
zelfde sjaal voor de mond en de
zelfde auto.
(Van onze correspondente)
HOEK In de openbare vergadering
die het beheerschap recreatiege
bied De Braakman gistermiddag in
het gemeentehuis te Philippine hield,
zei de heer .1. v. d. Peijl de kritiek
onlangs door hem in de raadsverga
dering van de gemeente Hoek op het
dagelijks bestuur van het beheerschap
geuit, staande te houden.
In het kort herhaalde de heer v. d.
Peijl zijn grieven. Aan de onmondig'
heid van het algemeen bestuur was
volgens de heer v. d. Peijl, ook het
algemeen bestuur zelf wel in enige
mate debet. Ook op de zijns inziens
te luxe opzet van het recreatieoord
wees de spreker nog een keer: „Voor
Jan met de pet is er niet veel bij".
Tenslotte sprak de heer v. d. Peijl
zijn vreugde uit over de aanwezig
heid van de pers in deze vergadering:
„Dit heb ik al vijf jaar lang geëist.
In een democratische instelling moet
in een openbare vergadering de pers
aanwezig zijn"
(ADVERTENTIE)
(Van onze correspondent)
HOEK Op de eigendommen van
het beheerschap recreatiegebied de
Braakman is geen beslag gelegd. Dit
deelde de voorzitter burgemeester A.
F. Hanssens van Hoek mee, op een
desbetreffende vraag van de heer J.
v. d. Peijl naar aanleiding van een
krantenbericht mee. Het dagelijks
bestuur verwacht de uitspraak van
Gedeputeerde Staten over het be
roep door het beheerschap tegen
de heffing van het geschot van het
waterschap de Ver. Braakmanpol
ders over enkele weken.
De vergadering ging akkoord met
een verhoging van de tarieven voor
het zwembad en een verhoging van
de campingtarieven. Het voorstel van
de heer V. d. Peijl de tarieven voor
de grond van de bungalows te ver
hogen kon niet doorgaan, omdat
de verordening pas in 1971 afloopt.
Het mankement in de riolering
een beweging in de noordelijke
streng werd nog eens uitvoerig
besproken. De oorzaak hiervan ligt
in het drijfzand van de ondergrond.
Het plan tot vernieuwing vergt een
bedrag van f 75.000. Hiervoor zal
subsidie worden aangevraagd bij het
Rijk. Een aanvraag voor subsidie
tot het vergroten van de jachtha
ven werd reeds in 1965 verzonden,
doch tot nu toe kreeg het dagelijks
bestuur hierop geen antwoord. De
vergadering ging akkoord met het
voorstel een toiletgebouwtje te bou
wen voor de prijs van f 20.000.
Er waren 50 aanvragen binnenge
komen voor aanleg van een stroom-
tappunt. De aanleg zal het beheer
schap f 5.000 kosten. Voorts werd
besloten tot de bouw van een kamp
winkel op een in het recreatieoord
centraal gelegen punt, kosten f 40722
de aannemers van Biervliet, Hoek en
Philippine zullen er voor aange
schreven worden. Besloten werd ook
om voor f 4.500 een gebouwtje aan
te kopen dat dienst moet doen als
campingbureau.
De suggestie van de heer A. P.
Kostense, burgemeester van Bier
vliet, een algemene entree te heffen
aan de ingang van het terrein zal
door het bestuur nader worden be
keken.
Dezer dagen hebben de bisschoppen
van Nederland nieuwe richtlijnen be
kend gemaakt over het gemengde hu
welijk voor Rooms-Katholieken, waar
voor thans in ruime mate kerkelijke
dispensatie verleend kan worden. Ter
wijl deze uitbreiding zeker voor de be
trokkenen met instemming beoordeeld
zal worden, blijven ingiet algemeen aan
het gemengde huwelijk nog ernstige be
zwaren verbonden. Met een ruime er
varing blijkt immers, dat met een gering
percentage loffelijke uitzonderingen, dit
door de r.-k. kerk afgekeurde al of niet
verboden huwelijk veelal leidt tot on
kerkelijkheid en ongodsdienstigheid en
een meer beperkte geboorteregeling,
welk ongunstig proces meer in ge
slachten dan in jaren verloopt. De on
kerkelijkheid van de bevolking in ons
land is in deze eeuw sterk gestegen en
wel van 2.26 pet. bij het einde van 1899
tot 18.4 pet. in 1960, en in feite moet dit
laatste "cijfer beduidend hoger zijn, om
dat bij de volkstelling velen zich nog
volgens hun doopsel opgeven en niet
volgens hun persoonlijk leven. En die
onkerkelijkheid is het grootst in de ste
den Amsterdam met circa 875.000 inwo
ners, en wel ongeveer de helft der be
volking, en Rotterdam met ongeveer
725.000 inwoners met ruim eenderde
deel onkerkelijken. Nu worden deze
grootsteden ook de hoogste aantallen
gemengde huwelijken aangetroffen. De
ze aanwas komt in overwegende mate
ten koste van de Ned. Hervormden, die
van 1899 tot 1960 daalden van 48.4 pet.
tot 28.3 pet. En terwijl het cijfer van de
levend geboren kinderen in 1960 bij de
r.-k. moeders gemiddeld 3.4 was, bleef
dit bij de onkerkelijke moeders beperkt
tot 2.1, of bijna 40 pet. lager, waarmede
de gevaren-zone voor mogelijke ontvol
king genaderd wordt. Al met al, mag
deze dispensatie-verruiming van het ge
mengde huwelijk enerzijds voor de
goedwillende katholieken een goede
maatregel genoemd worden, maar an
derzijds blijven in het algemeen aan het
gemengd huwelijk voor hen nog bedui
dende godsdienstige en redelijke bezwa
ren verbonden, die zoveel mogelijk voor
komen dienen te worden, terwijl het
een steeds groter wordend en niet te
stoppen lek voor de rooms katholieke
kerk in ons land, met een versnelde
doorstroming naar de toenemende on
kerkelijkheid blijft.
OOSTBURG P. DOENS pr.
Wie ls1 eigenlijk in Vietnam, na de
conferentie van Genève, begonnen met
schieten? Zijn de Amerikanen een vol
komen vreedzaam land binnen gedron
gen om een oorlog te voeren tegen, ja
tegen wie eigenlijk? Na de conferentie
van Genève zijn vele duizenden uit
Noord-Vietnam naar het zuiden ge
vlucht, omdat ze niet onder het regiem
van Ho Tsji Minh wilden. Moeten ze
daar nu met geweld onder terug ge
bracht worden?
BREDA
B. H. LUNTER
Huiten is een gevaarlijk punt. Men wil
om dat gevaar te bezweren borden
geplaatst hebben met een maximum
snelheid en een inhaalverbod. Ik rijd
geregeld op de weg Breda-Tilburg en
wordt aanhoudend ingehaald met over
schrijding van de max. snelh. en nege
ring van het inhaalverbod. Meent men
werkelijk, dat de meneren autorijders
zich van borden bij Huiten wel iets aan
zullen trekken? Er zal eerst wat meer
beschaving moeten komen.
BREDA
B. L.
Toen ik als kleine jongen onder de
vakantie met mijn grootvader naar het
lsnd ging, werd om 12 uur het Angelus
geluid en zette hij z'n petje af en bad de
Engel des Heren. Bij velen hangt nog
zo'n schilderij met 'n dergelijke af
beelding, en in de grond van ons hart
moeten wij bekennen dat die mensen
een betere geloofsovertuiging hadden als
wij die dit alles maar afschaffen alleen
en uitsluitend voor ons gemak. Hier
moest ik aan denken toen de K.R.O. op
woensdagmiddag 12 uur de spot dreef
toen iemand begon te bidden (zoals
voorheen het gebruik was) en men hem
vroeg: Waarom doe je dat? en zijn ant
woord luidde: het is vandaag biddag
voor het gewas en daarom bid ik om
'n wasmachine. Bah, wat kinderachtig
en dat van onze K.R.O.
Dat wij zowat alles gaan afschaffen tot
daar toe, maar de spot gaan drijven met
goede en degelijke gebruiken kan mis
schien op 'n dag nog wel eens tot de
orde geroepen worden als wij misschien
nog eens de schuilkelders in moeten
duiken waar bidden toen de enigste
hoop was om uit die ellende te geraken.
Die dat niet hebben meegemaakt, is be
grijpelijk dat zij het ook zo niét aan
voelen. maar treitert God niet door alles
in het belachelijke te trekken, want dan
kan het nog wel eens verkeerd aflopen.
Men hoort niet meer die mooie trou
we klanken uit de toren die de mensen
tot het gebed riepen en hun aanspoorde
ter kerke te gaan, men kan er niet door
slapen is het argument, maar het hels
lawaai van 'n bandrecorder in de oren
is dat dan beter?
Bij ons in de kerk klinkt niet eens meer
de gong of bel die het grootste moment
in de dienst aankondigd' met als gevolg
dat het geklets gewoon doorgang vind,
en zelfs de h.h. collectanten er geen erg
in hebben als het hun verrast.
Wij hebben er alles voor over gehad het
te bezitten, waarom gebruiken wij het
dan niet meer?
RAAMSDONKSVEER H. J. VAN S.
(ADVERTENTIE)
Gloednieuwe
MODELLEN
STOFFEN
DESSINS
natuurlijk in:
HULST