as MET DE TREIN OP STR A AT vSnaion \V erkgelegenheid in havens zal afnemen Nederlandse Spoorwegen enthousiast Panische angst in Herentals Nog geen beslag gelegd op eigendom Braakman DRIE WEKEN VOOR DIEFSTAL MEUBILAIR KASPARGO NAAR TURKIJE Bredase firma met Nederlandse primeur MiAi°RICA STUDIEDAGEN ANTWERPEN J. v. cl. Peijl handhaafde beleidskritiek papier voor uw ^pen -2021 31379 16-Roosendaal on 01100-5855 01199-294-395 oon 01130-477 oon 01192-333 loon 01131-348 oon 01102-335 Even uitblazen mevrouw rwc Schaffhauser» Beroemd om hun spreekwoordelijke betrouwbaarheid, grote precisie er» tijdloze élégance. Eigen service-atelier Politie let scherp op Zes overvallen vijf doden rysklasse. Bisschop Ernst over christenen van morgen gaat jaren mee Wedstrijd Huishoudbeurs Idee Mannenmode in 1968 Strijkijzers, kammen en fornuizen PARELS-BIJOUX Verandering Pendelaars Dienstverband heetman 2 Rood licht en wegtekens Beheerschap Braakman VOOR BABY'S HUIDJE Uitspraak spoedig verwacht Gemengd huwelijk Vietnam V Huiten Kinderachtig COSTUMES WILKING'S WARENHUIS 24 idy: apart sverzachters, sel en parfum. istelknop voor xtra vuile was, lerkkleding, waarbij watertemperatuur egen kookpunt. nstelknop voor ien volautomatische rasprogramma's tgn. cott-knop voor noderne weefsels katoen - no-iron) Centrifuge gang wordt dan ritgeschakeld. /olautomatische overgang van /oorwas-hoofdwas- poelen-centrifugeren Blanke compacte oouw: 96 x 63 x 44 cm. Krachtige centrifuge gang door rioog toerental Hermetisch afgesloten voor nieuwsgierige (indervingerties Capaciteit: 5 kilo wasgoed Stootvast, fraai gepolijst plaatstaal, vijf maal gemoffeld te plaatsing r goed zicht bewerking ■r BASBLAB BE STEM VAN VRIJDAG 15 MAART I960 (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Bij verstek is de Middelburgse kelner J. N. door de politierechter donderdag veroordeeld tot gevangenisstraf van drie weken. De kelner had zich in een pand in Vlissingen o.a. een antieke zitbank bijzettafeltjes en een Franse klok wederrechtelijk toegeëigend. N. had het pand gehuurd van de caféhoudster A. P- uit Vlissingen, die voor politierechter mr. P. van Empel, als getuige optrad. AMERSFOORT (ANP) Dr.. W. A. Visser 't Hooft, oud-secretaris generaal van de Wereldraad van Kerken, bisschop Ernst en prof. dr. J. Verkuijl, secretaris van de Neder landse Zendingsraad, zullen op He melvaartsdag (23 mei) tijdens de jaarlijkse jeugddag van de oBnd van Gereformeerde Jeugdverenigin gen spreken over het thema „Chris tenen van Morgen". Doorgaans ne men ruim 1000 jongelui deel aan de G.J.V. jeugddag. Dit jaar zal deze gehouden worden in de gemeente lijke pluimveehal te Barneveld onder de naam Proviade '68. (Van een onzer verslaggeefsters) GOES De Goese volksdansgroep „Kasporgo" zal deze zomer deelne men aan een internationaal folklore- festival in Bursa te Turkije. Het fes tival duurt van 7 tot 12 juli. Het wordt georganiseerd door het Turks reisbureau- Naast nog enkele andere buiten landse gezelschappen zullen ook 13 Turkse volksdansgroepen aan dit folkloristisch feest meedoen. De leden van „Kasporgo" zullen in Zuid-Bevelandse klederdracht op treden. Zij zullen de reis naar Bursa per trein maken. (ADVERTENTIE) (Van een onzer verslaggevers) BREDA Over ruim twee maan den zullen regelmatig complete spoorwegwagons over de weg vervoerd worden. Het initiatief voor dit voor Nederland geheel nieuwe transportsysteem is uit gegaan van firma Stoof Breda N.V. Als eerste in Nederland zal de firma Stoof aanvankelijk al leen in Brabant en later eveneens in Zeeland de wagons van de sta tions op speciaal daarvoor gecon strueerde wagens van en naar de fabrieken gaan vervoeren. De Ne derlandse Spoorwegen zijn zeer enthousiast over dit initiatief. Op de stations emplacementen in Breda, Geertruidenberg en Etten treft men reeds de voorbereidingen om het plaatsen van de wagons op de rolwagens mogelijk te maken. De rolwagen heeft een laadvermogen van 50 ton en is 2.50 m breed. Met de wagon komt de totale hoogte op 4.60 m. De trekker voor de rolwagen kan met 'n lier de wagon op de rolwagen trekken. In de toekomst zal een der gelijk transport van en naar alle los plaatsen van de N.S. in Brabant mo gelijk zijn. Van de autoriteiten in de diverse gemeenten is reeds de me dewerking verkregen om de plannen te doen slagen. Super ZEEM IN DEJ3ELE PLASTIC KOKER - .KUttLs 1 'i Dit is een appliqué, dat de nijverheidsschool St.-Agnes te Ovezande heeft ingezonden voor de wedstrijd, die de Internationale Huishoudbeurs Idee beeft uitgeschreven. Ruim zeventig huishoud- en nijverheidsscholen voor meisjes hebben aan de wedstrijd deelgenomen. Een deskundige jury koos uit elke provincie het beste werkstuk. Deze 12 wandkleden zullen tijdens de openingsceremonie van de beurs op 19 april aan de minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk worden aangeboden met het verzoek (leze kleurige creaties een nadere bestemming te geven. De provincie Noord-Brabant zal vertegenwoordigd worden door de inzending van de r.-k. Beroepenschool voor Meisjes te Eindhoven. De reeds genoemde in zending uit Ovezande vertegenwoordigt Zeeland. De eerste prijs is naar de r.-k. huishoudschool St.-Catharina in Sittard ge- saan, de tweede naar de Industrieschool voor de Vrouwelijke Jeugd te Amsterdam en de derde naar de Prot. Chr. Nijverheidsschool te Haarlem. De mode is als sociaal verschijn sel zo oud als de beschaving. Kle ding is al door de eeuwen een sta tussymbool en een tiran. Wie uiet meedoet erkent zijn nederlaag: bij of zij „hoort er niet bij". Maar nu de gestegen welvaart in Europa 4e mogelijkheid van verwezenlijken van aller wensen heeft mogelijk ge maakt worden le variaties in de Mode steeds talrijker en volgen zij elkaar in steeds sneller tempo op. Nu bijvoorbeeld Carnaby-street stijl voor provo-achtige figuren ongeveer °p grens van haar mogelijkheden beeft bereikt gaan de ondernemen- ue kledingsfabrikanten in Engeland zich werpen op de man van 35 tot 'p- Hij zal, als hij bij wil blijven, zich moeten gaan kleden in panta- Mus die zeer nauw om de heupen 'buten, maar zeer ruim zijn in het "vlak, zeer hoogsluitende jasjes en «Merszins. De stof is vrij conven- loneel van kleur, maar de man weet hoe het hoort zal daarbij Ie? dragen die hem 25 jaar ge nen zou hebben doen blozen en bij vrouw twijfel zou hebben ge- kt aan het gezond verstand van echtgenoot. Wel, men moet af- ten wat deze dartelheid van de werpers oplevert. Het zou niet (la ?ers^e keer zijn dat een modegril zij het lijdelijk verzet van de eventuele gegadigden na zeer korte tijd uit de winkels verdween. Vooral die broek, die nauw om de heupen sluit zou wel eens een obstakel voor de verkoop kunnen zijn NIEUW ls eeri gasfornuis waarin een elektrische verwarming is ge bouwd, waarmee u uw keuken kunt verwarmen. Er is een bescherming aangebracht waarlangs de warmte wel in de keuken komt, terwijl u toch uw benen niet brandt tijdens het ko ken. Natuurlijk is er ook een gas fornuis met ingebouwde gasverwar- ming. OOK nieuw is een stoom-sproei strijkijzer. De sproei dient om het goed in te vochten, wanneer u dat liever doet dan stoom-strijken. DE GEPLASTIFICEERDE draad artikelen hebben aanvulling gekre gen van een opvouwbare en rijdbare transportband, waarvan de bodem op verschillende hoogten kan worden gezet. EEN verstelbare kam is in een hand omdraai grof of fijn. Grof om nat haar of getoupeerd haar te kam men, fijn om na te kammen en pok om al kammend de lak te verwij deren. Van de kant an de bedrijven en expediteuren bestaai veel belangstel ling voor deze nieuwe en flexibele- transport mogelijkheid De tijdsbespa ring die door dit systeem ontstaat is aanzienlijk. Ook zullen de kosten voor de bedrijven veel lager komen te liggen dan in de bestaande situ atie. Het laden en lossen op de sta tions komt geheel te vervallen. De apparatuur, vorkheftrucks, kranen en dergelijke zijn meestal wel op de bedrijven maar niet op de stations aanwezig, waardoor een flinke tijd en kostenbesparing ontstaat. Het sys teem is enigszins te vergelijken met het container-vervoer maar dan meer gericht op de kortere afstanden. De combinatie wordt in Zwitser land gebouwd en betekent voor de firma Stoof een investering van ca. 200.000 gulden. In Duitsland, Zwit serland en Italië wordt het systeem reeds met veel succes toegepast. Mede in verband met de verande ringen en maatregelen die in het ka der van de Euromarkt op het trans portgebied te verwachten zijn, ver wacht men voor deze transportmo gelijkheid een goede toekomst. Een aantal jaren geleden werd door de firma een platformwagen in ge bruik genomen w. armee het ook mo gelijk was om spoorwagons te ver voeren. De combinatie waarmee de firma in mei op de weg zal verschij nen is alleen bestemd voor het vervoer van wagons. De trekker zal worden uitgerust met 'n mobilofoon installatie en kan dan van uit Breda naar de diverse stations en bedrij ven gestuurd worden. Foto boven: Met een lier worden de wagons op de rolwagen getrokken. Foto onder: Over enkele maanden zal een dergelijk transport van spoorwegwagon compleet met lading over de weg regelmatig in Brabant te zien zijn. (ADVERTENTIE) (Van een onzer verslaggevers) ANTWERPEN De werkgelegenheid in de havens zal afnemen, zelfs al neemt het goederenvervoer toe en zal de container voorlopig niet die opmars maken die sommigen voorzien. Deze voorspelling deed gisteren de directeur van de Scheepvaartvereniging Noord, de Amsterdammer E. J. van Dijk, tijdens de Benelux-havenstudiedagen die voor de vijfde keer in Antwerpen gehouden worden. (ADVERTENTIE) Ruim driehonderd afgevaardigden uit Belgische en Nederlandse haven- kringen en de universitaire wereld luisterden gisteren naar zes refera ten over de arbeid in de haven. Van daag maken zij een rondvaart door de Antwerpse dokken. De havendagen worden georgani seerd op initiatief van de twee Ant werpse universitaire centra. De be doeling ervan is de contacten tussen Nederlandse en Belgische hooglera ren en studenten te bevorderen en hen tevens in de gelegenheid te stel len de problemen van de Benelux- havens beter te leren kennen. Aanwezig zijn dit keer in Antwer pen 175 hoogleraren en studenten van de universiteiten van Gronin gen, Amsterdam, Leuven, Gent, Brussel, de hogescholen van Tilburg en Delft, en van diverse Antwerpse instellingen van hoger onderwijs. De Antwerpse schepen Delwaide ont ving de deelnemers gisteravond op het stadhuis. De heer Van Dijk zei dat de tech nische revolutie in de transporttech niek en de goederenbehandeling zeer ingrijpende gevolgen zal hebben voor de ondernemers en de arbeiders in de haven. De havenarbeiderwordt van een sjouwer een procesbeheer der, meende hij. Noodzakelijk achtte hij ook een verandering in de tot nog toe nogal patriarchaal en autocratisch geleide bedrijven in de havens. „Ik geloof", zei hij» >»dat in alle mensen in de onderneming een produktiviteit aan wezig is, die er bij de huidige orga nisatie en leidingstechnieken niet uitkomt". Volgens de heer v. Dijk frustreert de huidige opzet van de onderneming de mensen die eraan verbonden zijn. In een maatschappij van overvloed zijn loonsverhogingen niet langer ge schikte middelen om de produktivi teit te stimuleren. De Rotterdammer dr. J. Ph. Backx, algemeen voorzitter van de Scheep vaartvereniging Zuid zei onder meer dat de Nederlandse havens groten deels aangewezen zijn op pende laars, omdat het aantal arbeiders uit de havensteden zelf, dat in de ha vens wil werken, sneller is gedaald dan in andere bedrijfstakken. In de Rotterdamse haven werken 3600 pendelaars, op een personeelsbestand van 13.500 man. De Antwerpse hoogleraar prof. G. van Rompu zette uiteen dat haven arbeid gevaarlijk werk is. Rond de eeuwwisseling vonden in de Ant werpse haven elke week twee do delijke ongevallen plaats. Ook nu nog is het ongevallenrisico in de haven duidelijk groter dan dat in andere bedrijfstakken in België. Wat de ernst van de ongevallen be treft is alleen de bouwnijverheid ge vaarlijker. De veiligheid in de ha ven is overigens sterk verbeterd sinds de instelling van de Gemeen schappelijke Dienst voor Veiligheid, Gezondheid en Verfraaiing in 1955. In de Nederlandse havens zijn de meeste arbeiders in vaste dienst bij de havenbedrijven, terwijl de reser ve-arbeiders op gelijke sociale voor waarden in dienst zijn bij de Scheep vaartverenigingen. ïn de Antwerp se haven, zo bleek onder meer uit het referaat van prof. dr. K. van Isacker, zijn de meeste arbeiders niet in vaste dienst. De vakbonden heb ben zich altijd tegen vast dienstver band verzet, omdat zij bang waren hun invloed te verliezen. In de Antwerpse haven heeft tot voor kort het beginsel gegolden: geen werk, geen geld. Het vaste contingent havenarbeiders krijgt nu een uitke ring van 70 procent van het loon, ook als er geen werk is. Voor de reserve-arbeiders is er nog steeds geen bestaanszekerheid. In Neder land is het inkomen gegarandeerd, ook als er geen werk is. De Rotterdamse hoogleraar prof. dr. P. W. Klein gaf een historisch overzicht van de ontwikkeling van de havenarbeid in Nederland. De oud-directeur van het studiecentrum voor de expansie van de haven van Antwerpen, dr. R. de Feyter, ver klaarde dat de problemen voor de Antwerpse haven niet gelegen zijn in de pendel of in de veroudering van de havenarbeiders, zoals wel be weerd wordt, maar in de toenemen de mechanisatie, zoals in alle havens. JNBAAN 92 OOSTZEEDIJK155-157 ROTTERDAM MIDDELBURG - BREDA De ge zamenlijke politiekorpsen in Brabant en Zeeland wijzen er nog eens op, dat maandag een nieuwe Kernthema actie begint, die zal duren tot en met 31 maart. In die periode zullen rijks politie en de gemeentelijke politie korpsen in het gehele land scherp letten op de volgende overtredingen: rijden door een rood stoplicht, voor voetgangers het betreden van de rij baan als het voetgangerslicht op rood staat en overtredingen tegen de te kens op de weg zoals pijlen, opstel vakken en getrokken witte strepen bedoeld, als wegas. Maandenlang is via radio, televisie en kranten de aandacht op deze actie gevestigd. Dé politiekorpsen zullen daarom niet meer waarschuwen wat deze pun ten betreft en bij constateren van een overtreding direct bekeuren. Ter il lustratie moge gelden, dat in 1967 al leen in Breda twaalf ernstige aan rijdingen plaatsvonden als gevolg van hPt door een rood stoplicht rijden. (Van een onzer verslaggevers) HERENTALS Van de streek rond het Belgische Herentals heeft zich een panische angt meester ge maakt. In nog geen vier maanden tijd heeft een onbekende dader voor de zesde maal een roofoverval ge pleegd. Ditmaal viel er gelukkig geen dode. Dat was wel het geval bij de vijf voorgaande keren. De laatste overval vond dezer dagen plaats op precies dezelfde plaats waar twee maanden geleden even eens een overval werd gepleegd. Enkele minuten over acht, op het moment dat de werknemers Daems en Gijbeis van een garagebedrijf in Herentals naar huis wilden gaan, kwam van achter een stapel kisten een gemaskerde man tevoorschijn Hij riep: „Geld verdomme, of Hij wachtte niet en schoot onmid dellijk op de twee mannen. De heer Daems werd levensgevaarlijk in de onderbuik gewond, de heer Gijbeis ontsnapte ternauwernood aan de dood een kogel kwam nauwelijks ander halve centimeter boven zijn hart in de borst terecht. De overvaller ont rukte de heer Daems een tas met boterhammen en zette het op een lopen. Hij werd achtervolgd door twee kennissen van de slachtoffers, die op het geluid van de schoten naar buiten waren gekomen. Zij moesten de achtervolging opgeven toen de man in een auto sprong en er als een razende vandoor ging. Vaststaat dat de overvaller dezelfde is als degene, die op 15 januari van dit jaar op dezelfde plaats zijn slag sloeg. Een van de achtervolgers kas telein Emiel Andries, die .oen werd getroffen, zei: „Hij had hetzelfde fi guur, dezelfde donkere overjas, de zelfde sjaal voor de mond en de zelfde auto. (Van onze correspondente) HOEK In de openbare vergadering die het beheerschap recreatiege bied De Braakman gistermiddag in het gemeentehuis te Philippine hield, zei de heer .1. v. d. Peijl de kritiek onlangs door hem in de raadsverga dering van de gemeente Hoek op het dagelijks bestuur van het beheerschap geuit, staande te houden. In het kort herhaalde de heer v. d. Peijl zijn grieven. Aan de onmondig' heid van het algemeen bestuur was volgens de heer v. d. Peijl, ook het algemeen bestuur zelf wel in enige mate debet. Ook op de zijns inziens te luxe opzet van het recreatieoord wees de spreker nog een keer: „Voor Jan met de pet is er niet veel bij". Tenslotte sprak de heer v. d. Peijl zijn vreugde uit over de aanwezig heid van de pers in deze vergadering: „Dit heb ik al vijf jaar lang geëist. In een democratische instelling moet in een openbare vergadering de pers aanwezig zijn" (ADVERTENTIE) (Van onze correspondent) HOEK Op de eigendommen van het beheerschap recreatiegebied de Braakman is geen beslag gelegd. Dit deelde de voorzitter burgemeester A. F. Hanssens van Hoek mee, op een desbetreffende vraag van de heer J. v. d. Peijl naar aanleiding van een krantenbericht mee. Het dagelijks bestuur verwacht de uitspraak van Gedeputeerde Staten over het be roep door het beheerschap tegen de heffing van het geschot van het waterschap de Ver. Braakmanpol ders over enkele weken. De vergadering ging akkoord met een verhoging van de tarieven voor het zwembad en een verhoging van de campingtarieven. Het voorstel van de heer V. d. Peijl de tarieven voor de grond van de bungalows te ver hogen kon niet doorgaan, omdat de verordening pas in 1971 afloopt. Het mankement in de riolering een beweging in de noordelijke streng werd nog eens uitvoerig besproken. De oorzaak hiervan ligt in het drijfzand van de ondergrond. Het plan tot vernieuwing vergt een bedrag van f 75.000. Hiervoor zal subsidie worden aangevraagd bij het Rijk. Een aanvraag voor subsidie tot het vergroten van de jachtha ven werd reeds in 1965 verzonden, doch tot nu toe kreeg het dagelijks bestuur hierop geen antwoord. De vergadering ging akkoord met het voorstel een toiletgebouwtje te bou wen voor de prijs van f 20.000. Er waren 50 aanvragen binnenge komen voor aanleg van een stroom- tappunt. De aanleg zal het beheer schap f 5.000 kosten. Voorts werd besloten tot de bouw van een kamp winkel op een in het recreatieoord centraal gelegen punt, kosten f 40722 de aannemers van Biervliet, Hoek en Philippine zullen er voor aange schreven worden. Besloten werd ook om voor f 4.500 een gebouwtje aan te kopen dat dienst moet doen als campingbureau. De suggestie van de heer A. P. Kostense, burgemeester van Bier vliet, een algemene entree te heffen aan de ingang van het terrein zal door het bestuur nader worden be keken. Dezer dagen hebben de bisschoppen van Nederland nieuwe richtlijnen be kend gemaakt over het gemengde hu welijk voor Rooms-Katholieken, waar voor thans in ruime mate kerkelijke dispensatie verleend kan worden. Ter wijl deze uitbreiding zeker voor de be trokkenen met instemming beoordeeld zal worden, blijven ingiet algemeen aan het gemengde huwelijk nog ernstige be zwaren verbonden. Met een ruime er varing blijkt immers, dat met een gering percentage loffelijke uitzonderingen, dit door de r.-k. kerk afgekeurde al of niet verboden huwelijk veelal leidt tot on kerkelijkheid en ongodsdienstigheid en een meer beperkte geboorteregeling, welk ongunstig proces meer in ge slachten dan in jaren verloopt. De on kerkelijkheid van de bevolking in ons land is in deze eeuw sterk gestegen en wel van 2.26 pet. bij het einde van 1899 tot 18.4 pet. in 1960, en in feite moet dit laatste "cijfer beduidend hoger zijn, om dat bij de volkstelling velen zich nog volgens hun doopsel opgeven en niet volgens hun persoonlijk leven. En die onkerkelijkheid is het grootst in de ste den Amsterdam met circa 875.000 inwo ners, en wel ongeveer de helft der be volking, en Rotterdam met ongeveer 725.000 inwoners met ruim eenderde deel onkerkelijken. Nu worden deze grootsteden ook de hoogste aantallen gemengde huwelijken aangetroffen. De ze aanwas komt in overwegende mate ten koste van de Ned. Hervormden, die van 1899 tot 1960 daalden van 48.4 pet. tot 28.3 pet. En terwijl het cijfer van de levend geboren kinderen in 1960 bij de r.-k. moeders gemiddeld 3.4 was, bleef dit bij de onkerkelijke moeders beperkt tot 2.1, of bijna 40 pet. lager, waarmede de gevaren-zone voor mogelijke ontvol king genaderd wordt. Al met al, mag deze dispensatie-verruiming van het ge mengde huwelijk enerzijds voor de goedwillende katholieken een goede maatregel genoemd worden, maar an derzijds blijven in het algemeen aan het gemengd huwelijk voor hen nog bedui dende godsdienstige en redelijke bezwa ren verbonden, die zoveel mogelijk voor komen dienen te worden, terwijl het een steeds groter wordend en niet te stoppen lek voor de rooms katholieke kerk in ons land, met een versnelde doorstroming naar de toenemende on kerkelijkheid blijft. OOSTBURG P. DOENS pr. Wie ls1 eigenlijk in Vietnam, na de conferentie van Genève, begonnen met schieten? Zijn de Amerikanen een vol komen vreedzaam land binnen gedron gen om een oorlog te voeren tegen, ja tegen wie eigenlijk? Na de conferentie van Genève zijn vele duizenden uit Noord-Vietnam naar het zuiden ge vlucht, omdat ze niet onder het regiem van Ho Tsji Minh wilden. Moeten ze daar nu met geweld onder terug ge bracht worden? BREDA B. H. LUNTER Huiten is een gevaarlijk punt. Men wil om dat gevaar te bezweren borden geplaatst hebben met een maximum snelheid en een inhaalverbod. Ik rijd geregeld op de weg Breda-Tilburg en wordt aanhoudend ingehaald met over schrijding van de max. snelh. en nege ring van het inhaalverbod. Meent men werkelijk, dat de meneren autorijders zich van borden bij Huiten wel iets aan zullen trekken? Er zal eerst wat meer beschaving moeten komen. BREDA B. L. Toen ik als kleine jongen onder de vakantie met mijn grootvader naar het lsnd ging, werd om 12 uur het Angelus geluid en zette hij z'n petje af en bad de Engel des Heren. Bij velen hangt nog zo'n schilderij met 'n dergelijke af beelding, en in de grond van ons hart moeten wij bekennen dat die mensen een betere geloofsovertuiging hadden als wij die dit alles maar afschaffen alleen en uitsluitend voor ons gemak. Hier moest ik aan denken toen de K.R.O. op woensdagmiddag 12 uur de spot dreef toen iemand begon te bidden (zoals voorheen het gebruik was) en men hem vroeg: Waarom doe je dat? en zijn ant woord luidde: het is vandaag biddag voor het gewas en daarom bid ik om 'n wasmachine. Bah, wat kinderachtig en dat van onze K.R.O. Dat wij zowat alles gaan afschaffen tot daar toe, maar de spot gaan drijven met goede en degelijke gebruiken kan mis schien op 'n dag nog wel eens tot de orde geroepen worden als wij misschien nog eens de schuilkelders in moeten duiken waar bidden toen de enigste hoop was om uit die ellende te geraken. Die dat niet hebben meegemaakt, is be grijpelijk dat zij het ook zo niét aan voelen. maar treitert God niet door alles in het belachelijke te trekken, want dan kan het nog wel eens verkeerd aflopen. Men hoort niet meer die mooie trou we klanken uit de toren die de mensen tot het gebed riepen en hun aanspoorde ter kerke te gaan, men kan er niet door slapen is het argument, maar het hels lawaai van 'n bandrecorder in de oren is dat dan beter? Bij ons in de kerk klinkt niet eens meer de gong of bel die het grootste moment in de dienst aankondigd' met als gevolg dat het geklets gewoon doorgang vind, en zelfs de h.h. collectanten er geen erg in hebben als het hun verrast. Wij hebben er alles voor over gehad het te bezitten, waarom gebruiken wij het dan niet meer? RAAMSDONKSVEER H. J. VAN S. (ADVERTENTIE) Gloednieuwe MODELLEN STOFFEN DESSINS natuurlijk in: HULST

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 25