I )e^e!Ud DE ONDERAARDSE STAD peekEScloppenburg C.H.U.-jongeren voelen zich bedreigd mis mdcn uw huid... alléén wontsdüg en donderdag EN MODEKOOPJES Lekker tot de laatste drup DRUKKER wilt, kan dat n Breda, van donderdag 14 10.00 en 12.00 0 en 1.6.00 uur. )ok schriftelijk nt de brief dan Nederlanden ig Personeel- iovenstraat 2, )n 070-184280, Jk DE GOEDE FEE Open brief aan AR.C.HÜ. en K.V.P. BALA BOEMA ratótóKr"-' 27.50 Radicaal ONZE SOES Vertrouwen de matras waarop u werkelijk uitrust! Gevechten in Tibet Vlotte )on9enSTr^entó/dwo|d55a/45. starttTmode?met 'verstelbare bar fn echte jongenskleuren. verlaagde prijs 1,6 l3ai m. W. t- "rrl,b,M 19-7 Het is nu helemaal duidelijk. Grote Charles staat voor mij vierkant in zijn hemdsinds de heer M. de Lau- naydie bezig was met een studie over De Gaulleonlangs een beroemd grafoloog heeft opgezocht. Hij liet de grafoloog het handschrift van de generaal zien, zonder de schrijver te noemen. De grafoloog: „Uit dit hand schrift blijkt een groot gebrek aan zelfvertrouwen." In de p&c grabbelton op de jongensafdeling vindt u iedere week kwaliteits-restanten voor grabbelprijzen. i verlaagde prijs w y W. aojgtng p mm b v B a i w maat 164 14.75 om te Breda, vraagt voor kan, in ons nieuwe be ne persen zich ontwikke- kwaliteitsdrukwerk. il reis- en pensionkosten- ondeling, Zustersveld 26, 22411. Nationale-Nederlanden BA6BLAB BE STEM VAN WSENSBAS 13 MAART 1968 s en kruiden, asis voor Inka huld ig. Want alleen de svat ólle heilzame lie uw huid nodig la heeft 5 assorti- roor 5 huidtypen, wei m n en/of huki-atfvles: 'metic n.v. nlaan 9-13, Laren CN-H). Tièrestraai 45, Brussel. (ADVERTENTIE) •.w .rewewr* "S-: riante villa werd getekend door Lowieke van Noort, Patrijsstraat 9, Breda. iNKA Sylvia Driesprong, Oosterhoutseweg 119, Teteringen, Aan de rand van een groot bos staat een huisje. Een heel aardig huisje met een rieten dak, rode ven stertjes en een groene deur. Daar woont de familie van Dam. Vader van Dam is niet rijk, zodat moeder wat bij moet verdienen met naaien. Op een goeie dag zegt moeder tegen haar dochter Marijke: „Ga jij even naar mevrouw van der Wegen deze japon brengen. Hier is een briefe met de prijs erop, raak het vooral niet kwijt' „Goed moeder," zegt Marijke. Ze pakt haar klompjes en de grote eier- korf. Ze slaat een omslagdoek om en gaat op stap. Ze lopt het bospaadje op. Ze neuriet een liedje dat ze op school geleerd heeft. Als het plotse ling donker wordt staat ze stil. Het begint te regenen en te donde ren. Haar ogen worden echter groot als ze onder de boom een fee ziet staan. Het regent nu ook niet meer, maar het is heel licht geworden. De fee draagt een wit gewaad met zilver afgezet. Op haar hoofd draagt ze een gouden kroontje, in haar hand een gouden stokje. Met haar zachte stem zegt ze „Zo kind, doe je boodschap pen voor je moeder?" „Ja mevrouw" zegt Marijke. „Zo dan ben je een lief kind. Ga eens met me mee". De fee slaat met haar stokje tegen een boom en plotseling staan Marijke en de fee in een grote ruimte vol gou den bekers en zilverkleurige gordij nen. Er staan stoeltjes van goud met diamanten pootjes. En er hangt een zilveren lamp die een roze licht ver spreidt. „Oooh", zegt Marijke „Prach tig, he, meisje", zegt de fee, „hoe heet je eigenlijk?". „Marijke". „Nou, Marijke, dan mag jij van mij een wens doen, zeg maar wat je hebben wil". Marijke weet niet zo gauw wat ze zeggen moet. „Ik wens, ik wens ik weet het niet" Dan zegt de fee: „Zal ik eens voor jou een wens doen?". „Goed" zegt Ma rijke. Even draait de fee haarstokjes in 't rond. En dan voelt Marijke plotseling dat ze er heel anders uitziet. Ze draagt een roze satijnen jurk met dia manten knoopjes en mooie strikken. Ze heeft prachtige muiltjes aan en pijpekrullen met strikken. De fee pakt een spiegel. Marijke weet niet wat ze moet zeggen. De fee loopt naar een kastje en haalt er een stokje uit. Het is gewoon een takje van een boom. Ze geeft het aan Marijke. Ze zegt: „Ga nu naar huis, als je iets te wensen hebt dan draai je driemaal met het stokje en spreek je wens uit. Ze tikt met haar stokje tegen de wand en even later staat Marijke in het bos. Ze zal nu maar naar huis gaan, denkt ze. Ze huppelt het paadje af maar plotseling roept ze „Au, au". In een slaapkamertje opent een meisje dat in een droom uit bed ge vallen is haar ogen. Het is hoog tijd. ze moet naar school. „O, ik wou dat ik echt dat stokje had", zuchtte ze, „dan zou ik wensen, dat ik nooit meer naar school hoef de". ANJA DE KLERK, Hoge Vaartkant 8 Etten-Leur. De grote weide staat vol groene grashalmen. Het zijn er zoveel dat niemand ze tellen kan. Midden in die wei zit het kleine elfje te kij ken naar een grasspriet die geknakt en afgebroken is. Een mier maakt er zich druk mee en pakt het grasje met zijn grijpers vast. Hij zet zich schrap en trekt uit alle macht, maar de halm is veel te zwaar en komt niet van zijn plaats. Nu loopt het miertje weg. Door die geweldige graswildernis rent hij voort om hulp te zoeken, en daar ontmoet hij al een andere mier. De twee staan stil, raken elkaar aan met hun voelsprieten, en zo vertelt de een aan de ander dat hij een prachtige balk voor de onderaardse stad heeft gevonden. Een derde mier komt erbij en een vierde wordt aangehoudenEn nu ziet het elfje hoe de vier dappere arbeiders terugkeren naar de gebroken grasspriet. Ze lopen eromheen, klimmen erlangs naar boven en weer terug. Nu overleggen ze hoe de zware balk het best versleept kan worden. Twee grijpen hem aan het ene, twee aan het andere eind. Voetje voor voetje komen ze met hun gevaarte vooruit. Onderweg komen de vier mieren nog weer eens vier andere tegen en nu dragen ze met zijn achten. Het gaat met een flink vaartje recht op het doel af: een bergje op de weidegrond waaronder het mierenvolk woont. Er was eens een reus die heel veel van ijsberen hield. Hij kon er wel honderd op. Hij at de ene na de ander op. En op het laatst was er geen ijsbeer meer te zien. De reus dacht: waar zitten die ijsberen toch. Ze zullen zich wel verstopt hebben. Ze willen natuurlijk niet graag opge geten worden, maar dat moet toch. Ik zal ze eens roepen. „Beertjes, waar zitten jullie?" „Hier ik ben de laatste beer die nog leeft, de ande ren zijn allemaal dood. Ze waren niet doodgegaan als jij er niet geweest was." „Hoezo", vraagt de reus. „Nou, hij hebt ze opgegeten". „Wat?", zei de reus, „Nou als dat zo is, dan zal ik maar aan jou beginnen". Slok, slok. Die is ook al op. Een week daarna zei de reus: „Ik begin honger te krijgen. Hij had de hele week nog niets gegeten. En toen is hij dood gegaan van de honger want er waren geen ijsberen meer. Nu weet je waaróm Bala Boema dood is ge gaan. Lucia Schalk, 10 jaar, Beeksestraat 95, Prinsenbeek. Dichter bij huis weten we er trouwens ook van mee te praten. „Eerbied voor hoger geplaatsten is sterk en wijd verbreid in Holland" (zegt de jonge politicoloog Arend Lijphart in een splinternieuwe studie). Daarom REGENT het hier zo dik- wijls. k De heer Lijphart slaakt meer le zenswaardige kreten in het binnen kort verschijnende boek: Verzuiling, pacificatie en Kentering in de Neder landse politiek. Zoals deze: „Steun pilaar van de stabiliteit der Neder landse democratie is de KVP." En logischerwijs concludeert hij dan: „Nu de KVP is opengescheurd, dreigt het wankel evenwicht tussen de vier blokken in de Nederlandse bevolkingsgroepen, dat door behen dige leiders steeds behoedzaam in stand is gehouden, verloren te gaan." (Die vier blokken zijn volgens Lijp hart vier praktisch naast elkaar le vende „naties": katholieken, calvi nisten, socialisten en liberalen), k Gehoord vanuit Hilversum: „Rap- pardheid". Een ingezonden-brievenschrijver in een andere dan deze krant schrijft n.a.v. het op- en uittreden van de Ra dicalen: „Eindelijk kunnen wij weer KVP stemmen!" Houdt u vast! „De meesten van ons zijn in cultureel opzicht te amorf ge bleven om een feestelijk gemis als gemis te herkennen." (Dr. J. Riems dijk, sec-retaris van de Raad voor de Kunst) Schuld hieraan is misschien wel voor een belangrijk deel het gemis aan mededeelzaamheid bij sommigen van ons, die een geestelijk, bezit slechts als hun eigen bezit beschou wen. Nietwaar? mode lot uw dienst hikim) Geen gelegenheid om zelf te komen? Bel, bestel, p&c bezorgt 't thuis.Tel. ^3344 k Aardige meisjes in mini-kledlj moeten het effect niet bederven door geërgerd te kijken als hun benen wor den bewonderd. Aldus Richard Hoff man, advocaat, theaterproducent en schrijver in New York. Mogelijk vinden die geërgerde aar dige meisje, dat lang niet alle man- nenblikken bewonderende blikken zijn. Linkse yell: „Ho Tsji Plus!" de vloer in de slaapzaal!" roepen ze. Maar een dikke kinderverzorgster stuift boos naar buiten. „Sssst!" sist ze. „Stilte! We kunnen hier van daag niemand gebruiken want de lar ven moeten zich juist inspinnen in hun cocons. De grootste rust is hier geboden". En ze kijkt toe hoe de ar beiders verder gaan met hun balk. „Laat ons de balk dan maar naar het poppenhuis brengen", zeggen de acht tegen elkaar. Het elfje vraagt zich af of mierenkinderen met pop pen spelen „Hier is een balk om het dak te repareren!" roepen zij bij het volgende huis. Maar een verpleegster holt op de 8 dragers af. „We kunnen vandaag geen vuile boel in huis hebben", zegt ze, want dit is een grote dag: alle ingesponnen mie renkinderen hebben zo zoet in hun wiegje gelegen. Nu is hun tijd als „pop" voorbij en we helpen ze juist eruit te stappen. Maak dus maar dat je wegkomt!" En de verpleegster holt weer naar binnen. „Kom jongens", dan maar naar de school!" roept de voorste van de acht mieren. Het elfje wordt nu ge dragen naar een groep huizen mid den in een park. Hier staan verschil lende scholen waar de jonge mieren die uit de pop gekropen zijn, hun taak in het leven kunnen leren. In het ene gebouw wordt onderricht gege ven in voedsel vergaren. In 't andere worden soldaten voor de verdediging van de stad opgeleid. In een derde leren de mi°ren het bouwvak in een vierde studeren er voor kinderver zorgsters, verpleegsters, kinderjuf frouw of onderwijzer. „Hier is een balk voor het gymnas tieklokaal!" riepen de acht mieren. Maar niemand komt naar de poort gelopen om te zeggen dat ze binnen mogen komen en ook niet om te zeg gen dat ze maar door moeten gaan. Dat komt omdat het juist de laatste schooldag is en alle jonge mieren zijn geslaagd. Er wordt gezongen en ge lachen, er heerst groot feest. „Dat treft!" zegt de eerste mier. „Vanavond begint het zomerfeest, je boft!" „Nou", vallen de andere mie ren hem bij, „jij boft zeker. In één dag maak je het hele mierenleven mee". Het elfje weet wel wat het zomerfeest is.- Dan krijgen alle jonge mieren die de school hebben afge maakt, vleugels. Twee dagen lang vliegen ze in zon- en maanlicht, dat heeft het elfje al vaak gezien. Na die twee dagen vallen de velugels af en dan begint het werkzame le ven van de ijverige mieren. „We la ten de balk hier gewoon in het park liggen en we brengen je naar bin nen", besluiten de mieren. „Ieder een heeft het nu zo druk met zich zelf niemand zal je opmerken. Als vanavond onze gevleugelde kinderen de stad verlaten, sluit je je maar bij ze aan. Het zou anders nog wel eens moeilijk kunnen worden om je ongezien weer de stad uit te smok kelen". Het elfje gaat een feestzaal binnen, neemt afscheid van haar acht vrien den voegt zich bij een groep die met trillende vleugels al klaar staat voor de start. Zoemend en sjirpend snel len de gevleugelde mieren naar een poort aan het eind van het park. Daarachter schijnt het verblindend Een dikke mus die bezig is zijn nest op te knappen, ziet hoe op de grond een sterke halm beweegt. Die zou hij best kunnen gebruiken! Tsjiep, tsjiep, roept hij en neemt al een duik. De mieren verstijven van schrik, maar nu komt het elfje tus senbeide. Zij vliegt op en strijkt neer op de geknakte spriet, trilt met haar groene vleugeltjes en verjaagt de mus: „Zoek eens gauw iets anders voor je nest!!". De mieren zijn aan een verschrikkelijk gevaar ontsnapt. Ze laten hun halm even liggen en strijken met de voelsprieten over haar handen. „O, menen jullie dat?" antwoordt het elfje, want ze ver staat natuurlijk de mierentaai. „Ja zeker", zeggen de mieren, „als jij er niet geweest was, waren we nu al niet meer in leven. Zeg maar waar we je een plezier mee mogen doen". „Neem me mee naar de on deraardse stad, want die zou ik zo graag eens zien. Ik weeg helemaal niets en kan dus best op deze gras spriet blijven zitten". Dat staan de mieren-bouwvakkers toe en zo komt het dat er voor het eerst zo lang de mierenstand bestaat, iemand bin nenkomt die er niet woont. Bij de stadspoorten staan bewakers die elke binnenkomende mier besnuf felen: „Ja, jij hoort bij onze stad, ga maar door Zij zien het elfje niet want zij heeft zich onder haar groene vleugeltjes verborgen. Als zij de wachters voorbij zijn wordt ze als een prinses op een troon de stad binnengedragen. Het gaat door stra ten en langs pleinen waar een druk te van belang heerst en langs hui zen waar van alles te doen is. De bouwvakkers houden halt voor een gebouw waar de miereneieren wor den bewaart en roepen: „Hier is een balk voor het plafond in de gang!" Maar 'n boze eierbewaarder komt aan de deur en snauwt: „Niemand mag hier binnen, want vandaag komen de eieren uit!" De deur wordt hard dichtgeslagen. De acht mieren nemen de geknakte spriet weer op en dragen hem ver der naar een ander huis, waar de larven die uit de eitjes zijn geko men, worden opgepast door kinder verzorgsters. „Hier is een balk voor An Mac Gillavry. De booi'd van dit heren spoftsïttrt kan zowel open als dicht worden gedragen. Praktisch! no-ifon kwaliteit. In 4 mannenkleuren wrie»9do póf» @„90 ^r^-c-Uroen k Is het u nooit opgevallen dat bijna alle geadverteerde horloges op acht over tien staan? In een vraag-en-ant- woordrubriek las ik: In advertenties staan horloges altijd op tien over tien of op tien voor twee, omdat men a.h.w. geneigd is in een wijzerplaat een gezicht te zien. Bij bovenge noemde standen van de wijzers heeft het gezicht een lachende uitdrukking. Vandaar. k Rechtse kreet: „Go Tsji Minhl" k In de bulderbaanvan een van de drukste vliegvelden in Florida, in Miami, staat een kerk, waar nooit meer een gelovige binnentrad, omdat gebeden en preken door het vliegtuig lawaai volkomen onverstaanbaar wa ren. Een dominee kreeg evenwel een lumineus idee. Hij trommelde alle dove gelovigen uit de stad bij elkaar en houdt nu elke zondag weer dien sten, zij het in gebarentaal. Een idee voor de bewoners van het Amsterdamse Buitenveldert, waar dit vermoedelijk niet aan dovemansoren gezegd zal zijn. MERIJN In hun open brief wijzen deze jongeren erop, dat zij nog voldoen de vertrouwen in de K.V.P. hebben om met hen het gesprek in de 18 voort te zetten. Slechts een deel van de K.V.P.-radicalen heeft hun partij verlaten. Onder de trouw ge- blevenen bevinden zich vele promi nenten. Een vertraging van het ge zamenlijk gesprek betekent, aldus de brief, in feite een keuze voor de uitgetreden radicalen en een gebrek aan vertrouwen in het oordeel van hen die loyaal gebleven zijn. „Loy aliteit zou dan gestraft worden." In Voorhout zijn twee leden van de K.V.P.-fractie der gemeenteraad radicaal geworden. Het zijn de he ren A. J. van der Lans en N. H. van Schooten, die langdurig beraad met het K.V.P.-bestuur der afdeling en de raadsfractie tot hun besluit kwa men. Gedurende de lopende zittings periode zullen zij in de Voorhoutse raad een tweemansfractie van radi calen vormen. licht van de ondergaande zon. Met twee, drie tegelijk betreden ze de bui tenwereld, spreiden de vleugeltjes uit en zwermen weg, de zon, de maan en de sterren tegemoet. Ook het elfje is naar buiten ge komen, ook zij vliegt uit op haar groenglanzende vleugeltjes. Maar ze strijkt neer midden in de grote wei om te gaan dromen over de onder aardse stad. (ADVERTENTIE) Onze poes is een snoes en daarom noem ik hem Soes. Soes vind ik een leuke naam, en hij is overal voor bekwaam. Laatst nam ik hem mee naar Tante [Jo. Hij speelde toen met Ko. Ko is ook een poes net zo'n poes als onze Soes. Weet je wat ik vind als ik Soes aan een touwtje bind en met hem ga wandelen op de hei wil hij niet meer met Loes of Jan, [alleen met mij. Anja van Oosterhout Zundertseweg 13, Etten-Leur. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De christelijk - historische jongeren zijn ervan overtuigd, dat de P.v.d.A., D '66, aangevuld met afgescheiden christen-radicalen en de V.V.D. verkiezingen willen forceren en daarom voortdurende aanvallen ondernemen op de christelijke coalitie. Daarom moeten de besprekingen in de groep 18 volgens deze jongeren zo spoedig mogelijk hervat worden. DE UNIE VAN ARBEIDERS in de Amerikaanse autofabrieken heeft besloten, dat zij op 20 maart in de bedrijven van de American Motors Corporation (AMC) het werk zal neerleggen als er dan geen nieu we arbeidsovereenkomst zal zijn bereikt. CALCUTTA (A.F.P.) Bij ge vechten tussen Tibetanen en groepen die de culturele revolutie in China aanhangen, zijn de afgelopen drie weken in verscheidene Tibetaanse steden in totaal meer dan 700 doden gevallen. Dit schrijft het Engelstalige dag blad van Calcutta. Volgens het blad zijn de partijen ongeveer even sterk. In Tibet schjjnt een ware burgeroorlog aan de gang te zijn. Uit verscheidene grensgebie den zouden eenheden van het Chi nese leger zijn teruggetrokken. Hon derden Tibetanen vluchten naar Ne pal, aldus het blad. Ook al streven de christelijke groeperingen naar een progressieve koers, zoals de Arjos, de C.H.J.O. en de radicalen willen, dan zal men oog moeten blijven hebben voor de eigen identiteit van onze partijen. Hoezeer wij ons ook verwant voelen met de radicalen, toch zal naar onze overtuiging het gesprek van de acht tien (vertegenwoordigers uit de A.R., de C.H.U. en de K.V.P. over de christelijke partijvernieuwing) des noods zonder hun goedkeuring door moeten gaan", aldus de christelijk- historische jongeren in een open brief aan de besturen en de fractie voorzitters van de A.R., de C.H.U. en de K.V.P. (ADVERTENTIE)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 15