PRINSES CHRISTINA
WORDT OP 23 APRIL
OVERGEDRAGEN
Wollen tricot mantels van
„Gamstal"
„Geen vijf bruggen
in Rijksweg 58"
MOORD ZONDER LIJK
Eind mei
in de vaart
bi GROTE MODE
Vandaag proef voor 250.000 kinderen
Meer geld voor delfwerk
en verbetering wegen in
de Braakmanpolders
Hermine van
Jong geleerd,
oud gedaan
LAATSTE NIEUWS
RIUMPIï
Geheimzinnigheid rond muntenvondst
Z.-Vlaanderen:
Verbruik industrieel
water valt tegen
D. Theenaart
SCHRIJFMACHINES
RIJNBERG'S
HANDELSBUREAU
Groot aantal bezwaren
Beslissing over
het streekplan
Midden-Zeeland
uitgesteld
Oriënterend gesprek
KVP, ARP en CHU
Reis
Onderzoek naar
babylijkje
wordt voortgezet
Naar Vlissingen
OOK B. EN W. MIDDELBURG:
K.O.V. kritiseert
Tweede Kamer
Overzichtelijke gids
Logieslijst voor
Zeeland 1968
verschenen
(ADVERTENTIE)
NOORDSTRAAT 78
TERNEUZEN
TEL. 01150-2304
(Van een onzer verslaggeefsters)
GOES Tegen het ontwerp-
jtreekplan Midden-Zeeland zijn zo
veel bezwaren ingediend, dat het Ge
deputeerde Staten van Zeeland niet
mogelijk is de Provinciale Staten
in de op 22 maart te houden verga
dering een plan ter vaststelling aan
te bieden. Het bestuderen en over
wegen van het grote aantal bezwaar
schriften zal volgens G.S. geruime tijd
vergen.
Daarom zal Provinciale Staten wor
den voorgesteld de beslissing voor
het vaststellen van het streekplan
Midden-Zeeland te verdagen tot
uiterlijk 22 juni.
(Van onze correspondent-
GOES Vertegenwoordigers van
de provinciale besturen van K.V.P.,
A.R.P. en C.H.Ü. hebben in Goes een
oriënterend gesprek gehad over de
huidige politieke situatie. Het ge
sprek zal worden voortgezet.
Besloten is o.a. een gezamenlijke
bijeenkomst te organiseren voor alle
Zeeuwse staten- en gemeenteraads
leden van deze drie politieke par
tijen.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De nieuwe
dubbeldeksveerboot „Prinses
Christina" zal op 23 april officieel
aan het provinciaal bestuur van
Zeeland worden overgedragen.
De „Prinses Christina", zal, zo
dra de aanleginrichtingen in
Kruiningen en Perkpolder gereed
zijn, de dienst op het veer tussen
deze twee plaatsen gaan onder
houden. Naar verwacht zal dat
eind mei het geval zijn.
De huidige dienstregeling, die tot en
met 25 mei geldig is, zal worden ge
handhaafd tot en met 6 juli.
Dit wordt gedaan om het personeel
aan boord van het schip en aan de
aanleginrichtingen een ruime gele
genheid te geven zich in te werken en
zich vertrouwd te maken met dit
nieuwe scheepstype.
De overdracht zal gebeuren op de
Westersehelde, wanneer het schip met
een groot aantal gasten aan boord,
zal varen tussen Vlissingen en Krui
ningen.
De symbolische handeling van de
overdracht zal bestaan uit het strij
ken van de vlag van de N.V. Scheeps
werf en Machinefabriek „De Merwe-
de" te Hardinxveld-Giessendam en
het hijsen van de vlag van de provin
cie Zeeland.
Op deze werf wordt intussen met
man en macht gewerkt om deze eer
ste Nederlandse dubbeldekker op de
(Van een onzer verslaggeefsters)
ZIERIKZEE Een onderzoek van
de rijkspolitie te Zierikzee heeft, voor
zover gisteravond bekend, nog geen
opheldering gebracht in de zaak be
treffende het gevonden babylijkje.
Het onderzoek wordt voortgezet.
Het in plastic gewikkelde lijkje werd
zaterdagmorgen door een paar kin
deren ontdekt. Het dreef in de gracht
tegenover de gasfabriek in Zierikzee.
(ADVERTENTIE)
H mm
n vele modellen en kleuren 1 Door hun ideale eigenschappen in
et dragen vinden zij steeds meer aftrek.
Toonaangevende Voorjaarsmode 1968 bij
wilhelminastraat 8
Exclusive Knitwaer
Breda
Telefoon 32459
streefdatum van 23 april voor de
vaart gereed te hebben.
Het ligt in de bedoeling van de bou
wers, dat de „Prinses Christina" op
donderdag 21 of vrijdag 22 maart
afhankelijk van weers- en andere
omstandigheden de afbouwkade
van „De Merwede" zal verlaten om
naar Rotterdam te worden gehaald.
Op deze reis zal het schip, getrokken
door enkele sleepboten, vijf grote
bruggen moeten passerén. In de eer
ste plaats is dat de spoorbrug bij
Baanhoek, waarvan een deel zal moe
ten worden weggenomen om aan de
veerboot de nodige ruimte te geven.
Verder liggen op de route naar de
Nieuwe Waterweg de verkeersbrug
over de Merwede bij Papendrecht, de
brug over de Noord bij Alfblasserdam,
de Van Brienenoordbrug en de Ko-
ningsbrug in Rotterdam.
De „Prinses Christina" zal op een
der Rotterdamse werven worden ge
dokt. In het dok zullen o.a. de voor
zieningen die werden aangebracht om
beschadigingen tijdens de tewaterla
ting te voorkomen, worden verwij
derd. Voorts zullen in Rotterdam de
afregelwerkzaamheden van het elek
trisch gedeelte van de voortstuwings
installatie worden verricht. Deze
werkzaamheden mochten van rijks
waterstaat niet aan de afbouwkade
van de werf plaatsvinden. De „Prin
ses Christina" zal, wanneer al dat
werk achter de rug is, op eigen kracht
buitenom, dus via de Noordzee, naar
Vlissingen varen.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Het gemeente
bestuur van Middelburg sluit zich
geheel aan bij de waarschuwing
van b. en w. van Vlissingen tegen
de aanleg van vijf beweegbare
bruggen in rijksweg 58.
(Van onze correspondente)
HOEK. Dijkgraaf H. P. Wol-
fert deelde in de algemene ver
gadering van het waterschap De
Verenigde Braakmanpolders mee
dat van de batige saldi over de
jaren 1965 en 1966 een gedeelte
zal worden gereserveerd voor de
uitvoering van extra delfwerk en
de verbetering van wegen. Het
aanvankelijk batig saldo over
1965 bedroeg ruim f 90.000,
Hiervan zal f 30.000,voor het
delfwerk en f 50.000.voor de
wegen worden bestemd.
Ir. W. Westhoff had liever gezien,
dat deze reserve gedeeltelijk werd
aangewend voor extra afschrijving
op de kosten van tot nu toe verbe
terde wegen. De afschrijving, thans
bepaald op 20 jaar, kan naar de me
ning van de heer Westhoff, de Cal-
wé en L. de Zwart, beter worden
teruggebracht tot 10 en 15 jaar.
De afwatering laat op vele plaat
sen in ernstige mate te wensen over.
Voor het onderhoud van de leidingen
is nu f 47.500 meer uitgetrokken.
De bijdrage in het onderhoud van
de quartaire wegen kan f 42.500,- ho
ger worden geraamd. Voor onderhoud
van wegen is f 29.000,- meer geraamd
dan vorig jaar. Deze uitgavenstijging
is hoofdzakelijk een gevolg van het
opnemen in de begroting van een
bedrag van bijna f 24.000,- voor het
aanbrengen van een deklaag en een
dichtingslaag op de d(jk van de Goes-
schepolder.
Het bestuur verwacht, dat de „er
barmelijk" slechte weg Hoek-Philip-
plne door G.S. zal worden aangewe
zen als quartaire weg. Als gevolg
hiervan is verbetering met subsidie
op grond van de Wet uitkering wegen
mogelijk. Een aanvraag ter verkrij
ging van subsidie is bij G.S. inge
diend.
Hoofdingeland jr. W. Westhoff
opperde de suggestie de onroerende
inventaris van het gebouw mede in
de heffing voor het waterschap te
betrekken. „Alleen met meer over
heidssubsidie komen wij er niet, we
moeten zelf ook wat doen" zei hij.
De onroerende inventaris in sommi
ge gebouwen is meer waard dan de
gebouwen zelf. Voor belanghebben
den van deze gebouwen is een goed
functioneren van een waterschap
dan ook van grote waarde. Ir.
Westhoff is met het dagelijks bestuur
van mening, dat het eenzijdig agra
risch karakter van het waterschap
zich de laatste jaren sterk wijzigt
en een aanzienlijk breder terrein be
strijkt.
In het in werking treden van de
Wet op de uitkering wegen zag hij
het bewijs, dat de overheid er ook
zo over denkt, hoewel de provinciale
verdelingsverordening van 15 pro
cent hem geenszins kon bevredigen.
Dezelfde spreker uitte zijn misnoe
gen over de post algemene be-
stuurskosten van f 183.000,-. Hij pleit
te voor samenwerking op administra
tief gebied en stelde voor om „de
organisatie door een onafhankelijke
derde op doelmatigheid en efficiency
te laten doorlichten.
De hoofdingelanden aanvaardden
het voorstel tot verhoging van het
dijkgeschot met f 2 tot f 64,- per ha.
Het percentage van de belastbare
opbrengst van de gebouwde eigen
dommen komt in de meeste gevallen
op 14,93. De rekening 1965 en de be
groting 1968 werden onveranderd
vastgesteld.
Een dergelijk aantal bruggen is
niet uitgesloten door aanleg van
de nieuwe Schelde-Rijnverbin-
ding, via de Kreekrak bij Rilland-
Bath en eventueel ook een Sloe-
kanaal, die Vlissingen-Oost een
vaarweg naar het noorden zou
moeten geven.
Het gemeentebestuur van Middel
burg voegt aan zijn opmerking toe,
dat een tunnel waarschijnlijk de eni
ge oplossing is voor een kruising
van een vierstrookshoofdverkeers-
weg met een door zeeschepen beva
ren kanaal. B. en w. schrijven een
en ander in een brief aan de ge
meenteraad bij het rapport „Verken
ning van enkele aspecten van de
ontwikkelingsmogelijkheden voor
zeehavens in 't Deltagebied (zie ook
Dagblad De Stem van maandag).
De door het Vlissingse gemeente
bestuur gesignaleerde discriminatie
ten ongunste van het Deltagebied
als gevolg van de tolheffing over de
grote bruggen is ook voor b. en w.
van Middelburg reden om met klem
te vragen om op korte termijn al
thans de tol op de Haringvlietbrug
op te heffen door overname van deze
brug door het rijk. Wat in het rapport
wordt gezegd over luchtvaartfacili
teiten wordt erg vaag geacht. In con
tacten met het bedrijfsleven ervaart
het gemeentebestuur telkens weer,
dat een vliegveld in Midden-Zeeland,
ook ten behoeve van de verdere in
dustrialisatie, niet kan worden ge
mist. Gehoopt wordt dan ook, dat
het in het Noord-Sloe geprojecteer
de vliegveld desnoods in de aan-
vangsperiode alleen voor lichte
vliegtuigen er snel zal komen.
Sprekende over de eigen industria
lisatie, zegt het gemeentebestuur,
dat het droge industrieterrein ooste
lijk van het Kanaal door Walcheren
binnen afzienbare tijd van 80 tot 130
hectare zal kunnen worden uitge
breid. eHt natte terrein van 35 hec
tare zal indien nodig verder langs
het Kanaal door Walcheren zijn
voortzetting kunnen vinden.
De grondprijzen van deze industrie
terrein zouden, zo meent het Middel
burgs gemeentebestuur, moeten zijn
afgestemd op die in Vlissingen-
Oost. In het schrijven vraagt het col
lege zich tenslotte af, of het rijk op
korte termijn de financiële conse
quenties zal willen aanvaarden van
alles wat in het rapport noodzake
lijk wordt geacht. B. en w. spreken
de verwachting uit, dat Middelburg
er op rekent bij de samenstelling van
het operationeel programma te wor
den betrokken.
55
(Van een onzer verslaggeefsters)
GOES „Moord zonder lijk". Zo
betitelt men op bet bureau van de
Goese gemeentepolitie de munten
vondst in deze stad. Er hangt een
waas van geheimzinnigheid om de
zaak. Ruim 60 zilveren munten, ket
tingen en gespen uit de Romeinse
tijd zijn gevonden in hopen grind
aan de Oosthavendijk en de Albert
Joachimi Kade. Het grind is uit Lim
burg aangevoerd in opdracht van de
firma Waco-Beton en de wegenbouw-
materialcnhandel M. C. de Dreu N.V.
in Goes.
En bij de firma èn bij de n.v. zwijgt
men angstvallig over de munten
vondst. Het enige commentaar dat
men van beide zijden op de vondst
heeft is: „geen commentaar".
Juridische adviseurs van Waco-Be
ton houden zich momenteel met de
vondst bezig. Hoelang dat onderzoek
zou kunnen gaan duren, vertelt men
met. Evenmin wenste men bij Waco-
Beton en bij de Dreu te vertelen
waar de vondst is opgeborgen. Waar
schijnlijk ligt een gedeelte „ergens"
in een brandkast. In ieder geval lo
pen er ook personeelsleden van de
firma met een stukje Romeinse oud
heid rond.
De inspecteur-korpschef van de
Goese gemeentepolitie, de heer J. L.
de Rave vindt de nasleep v.d. vondst
een duistere zaak. „Strafrechterlijk
ligt het niet op de weg van de politie
iets in deze zaak te ondernemen",
zo vertelde de inspecteur. De politie
weet ook weinig van de vondst. De
grote vraag is volgens de heer De
Rave wie de eigenaar van de gevon
den voorwerpen is: de vorige eige
naar van het grind, de koper van
het grind, of is de vondst misschien
een schat in de zin van het burgerlijk
wetboek?
Volgens één van de personeelsle
den van de n.v. De Dreu is zondag
en maandag niets meer tussen het
grind gevonden. Er zou volgens hem
niet meer worden gezocht. De waar
de van de vondst is niet bekend.
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA-GOES Vandaag is voor
250.000 kinderen in Nederland een
belangrijke dag. Vandaag immers
wordt overal in het land het theore
tisch gedeelte van het verkeersexa-
men gehouden. Examen is een groot
woord, men noemt het liever ver-
keersproef. Wat niet wegneemt, dat
het een belangrijke proef is. Veilig
heid in het verkeer is een goede
zaak. Zeker even goed en belangrijk
als de examens, die een hele andere
groep jonge mensen over korte tijd
gaat afleggen en die hen een goede
positie in het verdere leven moeten
verzekeren.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG „Zelfs zeer radicale
kamergroeperingen voelden meer
voor de bloei van bepaalde particulie.
re verzekeringsmaatschappijen, dan
voor een redelijke ziektekostenvoor
ziening voor ambtenaren".
Onder de kop „lang verwacht
en niet gekregen", wijdt het „Katho
lieke Schoolblad" orgaan van het
Katholiek Onderwijzersverbond, een
bittere nabeschouwing over de be
handeling in de Tweede Kamer van
het verworpen wetsontwerp ziekte
kostenregeling rijksambtenaren. Daar
komt de bovenstaande zin in voor.
De Tweede Kamer was voor de
ambtenaren de laatste reddingsplank.
Het orgaan van het K.O.V. schrijft
daarover, „we hebben nu gemerkt dat
die reddingsplank van vermolmd hout
is. De kamer is een politiek instru
ment. De leden van die kamer den
ken politiek. Ze beoordelen niet op
de eerste plaats de rechtvaardigheid
van een voorstel, doch ze zien aller
eerst naar de gevolgen van een af
keuring.
(Van onze correspondent)
TERNEUZEN Aan het slot van
de gisteravond te Terneuzen in het
hoofdkwartier aan de Axelsestraat
gehouden algemene vergadering van
de aandeelhouders, heeft de N.V. In
dustriewatervoorziening „Zeeuwsch-
Vlaanderen" het volgende communi
qué uitgegeven.
„Aangezien het werkelijk verbruik
van industrieel water achterblijft
bij de aanvankelijk opgestelde
prognoses en verwacht wordt dat dit
ook de eerstkomende jaren nog het
geval zal zijn, is de van rijkswege ge
reserveerde bijdrage van 20 mil
joen niet toereikend om in ver
band met de omvang van de thans
reeds bestaande werken de periode
te kunnen overbruggen, na afloop
waarvan deze werken ten volle ren
dabel zullen zjjn. Het in het kader
van het industrialisatiebeleid ge
wenste prijsniveau voor industrieel
verbruik kan slechts worden gehand
haafd indien een belangrijk hogere
rijksbijdrage wordt verstrekt. Deze
situatie heeft de rijksoverheid ge
bracht tot het stellen van bepaalde
voorwaarden ten aanzien van de be
heers- en organisatievorm van de
N.V. Industriewatervoorziening
„Zeeuwsch-Vlaanderen", waarbij on
der meer gesteld is dat de provincie
Zeeland mede risico dient te dragen
en dientengevolge een belangrijk
zeggenschap in de vennootschap zal
moeten verwerven.
De maatschappij beraadt zich thans
over de te treffen maatregelen. Da
reeds vergevorderde samenwerking
met de N.V. waterleidingmaatschap
pij „Midden-Zeeland" is met het oog
op het bovenstaande voorlopig opge
schort. De consequentie hiervan Is,
dat van nu af het beleid zich voors
hands uitsluitend zal beperken tot
Zeeuwsch-Vlaanderen. Dit heeft on
der meer tot gevolg dat de perso
neelsformatie voorlopig moet worden
ingekrompen. Een en ander Dehoelt
geen beletsel te zijn voor het onder
houden van contact in Zeeuws ver
band ter afstemming van eikaars ac
tiviteiten. De gemeenten-aandeelhou
ders, de vakorganisaties en het per
soneel zijn over een en ander inge
licht. Over de verdere gang van za
ken wordt nader overleg gepleegd.
De werkzaamheden van de N.V.
waterleidingmaatschappij „Zeeuwsch
Vlaanderen" op het terrein van de
drinkwatervoorziening vinden nor
maal doorgang."
(Van een onzer verslaggeefsters)
GOES De Provinciale Zeeuwsa
vereniging voor vreemdelingenver
keer heeft een Zeeuwse logieslijst
voor 1968 uitgegeven. In een kleine,
overzichtelijke gids is verzameld wat
Zeeland aan hotels, restaurants, pen
sions en campings te bieden heeft.
Bovendien is in het overzicht op
genomen wanneer men waar terecht
kan, voor welke prijzen ongeveer en
welke voorzieningen men voor zijn
geld krijgt.
De uitgave is verschenen in een op
lage van 70.000 exemplaren. Dat zijn
er 10.000 meer dan het aantal lijsten
dat vorig jaar werd uitgegeven.
DE scheidingslijn tussen Hansweert-
West en Kapelle wordt gevormd door
een sloot. Een stinksloot, waar ratten
huizen. „Een rotsloot", vindt de
Hansweertenaar D. Theenaart uit de
Deltastraat. Hij zegt dat niet zozeer
vanwege de stank en de ratten, maar
vanwege het gevaar van deze vieze
sloot voor spelende kinderen. Langs
de slootkant is namelijk geen afras
tering.
ZATERDAGMIDDAG stond ik boven
voor het raam. Ik zag mijn zoontje
met een 2,5-jarig vriendje aan de
slootkant spelen. Ik dacht: ik ga die
mannen daar weghalen. Maar toen ik
eraan kwam zag ik mijn zoontje aan
de kant staan en de ander lag midden
in de sloot. Ik heb eerst mijn zoontje
een eind weg gesleept, van die sloot
kant vandaan. Uit kwaadheid denk ik.
Toen ben ik het water ingestapt. Ik
stond tot mijn middel in de sloot, in
de troep. Mijn vrouw zei achteraf
nog: je had er zelf wél in kunnen
blijven."
MAAR het kind, Hansje van Boven,
is gered. Dat heeft het wel te danken
aan het nylonjasje, dat het aanhad.
Daar is het op blijven drijven. Maar
van geweten. Het heeft geen kik, geen
het jong zelf heeft hier allemaal niets
brul gegeven. We hebben hem mee
naar huis genomen, verschoond en
bij zijn moeder afgeleverd. Zelf was
ik helemaal over mijn toeren. Achter
mekaar ben ik naar raadslid Jansen
gerend. Die beloofde me het in de
raad te brengen. Het beste zou waar
schijnlijk zijn die sloot dicht te
gooien. Er komen verschillende dood
lopende straten op uit. Maar het is
hier een vrij' nieuwe buurt, waar
veel kinderen zitten".
„IK weet wel, d'r komt veel voor kij
ken om zo'n ding dicht te gooien.
Maar er moet iets gebeuren. Laten
ze 'm dan in ieder geval afzetten.
Er is trouwens een afrastering ge
weest, een paar paaltjes met een
draad. Maar die is afgebroken. Ik
dacht met de bedoeling een nieuwe
afzetting te maken. Maar na die af
braak zo'n twee, drie maanden ge
leden is er niks gebeurd. Ik heb eens
aan een gemeentewerkman gevraagd
hoe dat nou zat. Volgens hem is het
een zaak van de woningbouwvereni
ging".
„IK heb al tegen mijn buurman gezegd,
als er niets gebeurt ga ik met een
brief langs de buurtbewoners om
handtekeningen te verzamelen. Want
er moet iets gebeuren. Mijn eigen
zoontje mag niet meer voor de deur
spelen hoor. Niet, voordat er een af
zetting is. Zoiets moet toch kunnen.
Daar dacht ik nou zaterdag nog aan
Daar in Den Inkel bouwen ze een
zwembad van een miljoen.. Da's
prachtig. Maar er zijn zo veel andere
kleine dingen, die moeten gebeuren.
Ze moeten hier maar eens komen kij
ken."