Praagse studenten zochten symbool aan graf Mazaryk T4RV0 ISJECHEN experimenteren met het socialisme I jesrelDü Doelkracht FRONTVORMING TEGEN „LINKS EN VIES" ÜÏÏARVO Wat doe |e met trek bij een pilsje? Danpakjezo'n lekker blikje vlees! GEEN UNIFORM TE ZIEN iw zich blij en jt. Alles wat er ver dat geklie- ilijk, mevrouw, doen? Zanussi wasautomaat ;i neemt u alle moment dat u 'raag de folder dealer/vakman oon 020-51111. IJDELHEID KOEKOEK CENSUUR „Wanhoop" Symbool Jk De stoet fis <30© 0ü©©QB 2 Moutbrood morgen nemen-, zèlS proeven! ITER SPOELEN ProcesJonhson-affaire' 7 DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 12 MAART 1968 9 ANAINM HZI0K12M (Van een onzer verslaggevers) UTRECHT Achter de bestuurstafel hangt een metersbreed spandoek: „Christen Democratische Unie Nieuw-Rechts vormt eenheid". Aan de muren van de bovenfoyer van Esplanade in Utrecht hangen affiches van de C.D.U.„Eenheid van alle christenen" en ook: „C.D.U. juist nu", een overigens van de C.H.U. gestolen slagzin. Als CDU-voorzitter mr. dr. A. Zeegers de jaarvergadering van zijn splin terpartij opent, zijn er nog geen honderd man in de zaal. Een schamele beloning voor de inspanningen van het secretariaat, dat 1200 uitnodi gingen verstuurd heeft. De ijver, toewijding en aandacht van degenen die wel gekomen zijn, vergoeden in de loop van de middag het ver driet om de thuisblijvers. Er staan twee belangrijke punten op het programma: een rede van de burgemeester van Gorinchem, mr. L. R. J. ridder van Rappard, die dit maal zijn boordevolle gemoed zal luchten over de „linkse terreur van Hilversum en Bussum" en daarna een forum, het belangrijkste deel van de middag. Onder leiding van Willem Smit, een moeizaam sprekend doch goedwillend C.D.U.-bestuurslid, discussiëren drie extreem rechtse prominenten over de vraag, of een rechtse concentratie in ons land wenselijk is. Die drie zijn: mr. H. Kronenburg, Tweede-Kamerlid van de Boeren partij, CDU-voorzitter Zeegers en ridder van Bappard, die behalve burgemeester, bestrijder van alles wat links is, en voorzitter van de internationale vereniging van im kers ook nog voorzitter van de Li berale Staatspartij. De samenstelling van het forum alsmede de tekst van het reeds ge memoreerde spandoek doen ver moeden, dat aan deze vergadering het een en ander is voorafgegaan. Het blijkt juist. Rechts Nederland is aan het werk gegaan, dat wordt al gauw duidelijk. Wat vinden de forumleden van een rechtse concentratie? De rid der krijgt het eerst het woord. Hij spreekt zich zonder omwegen uit voor een bundeling van alles wat rechts is. In 1967 heb ik zelf, aldus de edele burgemeester, serieuze pogingen gedaan om een rechtse federatie tot stand te brengen. Maar dat is door weigering over-en-weer van diverse groepen mislukt. Nu is de tijd aangebroken. De ridder vindt dat het klimaat in ons door de linksen en radicalen verpeste land, waarin de bescha ving naar de donder gaat, zeer gunstig is. „We moeten elke ijdel- heid opzij zetten en alles bij elkaar gooien", zegt hij. Mr. dr. Zeegers, die er voor een man met zulke fanatieke politieke opvattingen merkwaardig vriende lijk uitziet, is het met hem eens: het is tijd om te handelen, hoe eer der hoe liever. Dan krijgt Kronenburg het woord. De zaal spitst extra de oren. Kro nenburg is verreweg de belangrijk ste man van het forum, want ten slotte zit de Boerenpartij al met zeven zetels in de Tweede Kamer. De CDU en de Liberale Staatspartij hebben bij de verkiezingen tot nu toe altijd hun hoofd gestoten. Ze zijn nog niet doorgedrongen in het Walhalla van de vaderlandse po litiek, de Tweede Kamer, waar de politieke wilsvorming bepaald wordt, zoals Zeegers het uitdrukt. Maar willen de boeren wel een rechter concentratie? Ze blijven toch wel in de 'kamer. Wat Kronenburg zegt, is een ver rassing: De Boerenpartij wil wél een rechtse concentratie, zo spoedig mogelijk zelfs. „Ik zou niets liever doen dan zo gauw mogelijk bij elkaar komen", zegt de Bredase ad vocaat. „En laten we dan maar het zelfde doen als in Brussel: de klok stil zetten, totdat er resultaten ge boekt zijn". Kronenburg motiveert zijn stand punt: hij zegt, dat de Boerenpartij de situatie in het land hoogst ern stig vindt. We zijn, zegt hij, in een zelfde soort extremisme vervallen als in Duitsland vóór de oorlog. Nederland is sinds 1945 zijn natio nale karakter kwijtgeraakt. Door de armzalige dekolonisatiepolitiek en de ontvoogding van Indonesië is aan de autoriteiten de luister ont vallen. Er is een psychologisch pro ces aan de gang, waarbij liefde omslaat in haat. De christelijke voorzichtigheid is verdwenen, roept hij uit. Men draaft maar door. Hij keert zich fel tegen het vier de forum-lid, Rob Vermaas, CHU- jongere en lid van de „Groep van 18", politiek bijna een radicaal, die zich met bewonderenswaardige moed in het hol van de leeuw heeft gewaagd en zijn hoorders kort maar zeer. krachtig duidelijk maakt, wat hij tegen hen heeft. Jullie zijn egoïsten, zegt hij ongeveer, want jullie zijn tegen ontwikkelingshulp. Jullie zijn bang voor lange haren, voor bloot, jullie zijn aanhangers van de heilige Johannes Benedic- tus van Heutsz en jullie zijn voor rassendiscriminatie, want jullie steunen Zuid-Afrika en Rhodesië. Kronenburg gebruikt even harde termen: „Vermaas kan nauwelijks doen alsof er in dit land niets aan de hand is, terwijl we zitten met die drie derwisjen, KRO, NCRV en de VARA, die dag en nacht onze rust vergallen". Het zo te zien merendeels tot de gezeten burgerij behorende, siga- renrokende publiek, dat zich tijdens de woorden van Vermaas nauwe lijks kon inhouden, barst nu los in een geestdriftig applaus, begeleid n Een symbolische foto? Van links naar rechts de heren Van Rappard, Kronenburg en Zeegers, vertegen woordigers van de drie partijen, die elkaar in Utrecht vonden. door uitroepen als: „Juist! Zo is het! Precies!" In zijn verdere ver klaringen blijft Kronenburg even duidelijk: zijn woorden bevatten een compleet huwelijksaanzoek aan de rechtse broeders om samen de strijd aan te binden. Hij citeert zelfs het evangelie: „Wie zijn leven wil behouden zal het verliezen". De Boerenpartij wil het leven, niet behouden. De Boerenpartij heeft de bereidheid om zich te geven voor het landsbelang. De Boeren partij wil zelfs niet onverkort vast houden aan haar naam. Het gaat om de natie. Een grote bundeling van rechts zal een zeer grote trek pleister zijn voor de vele teleurge- stelden. Laten we niet te pessimis tisch zijn over onze kansen. Aan de rechterzijde van de VVD, de KVP, de ARP en de CHU zitten veel mensen die het met ons eens zijn, zegt Kronenburg, „Na mijn verkla ringen in de kamer over Zuid- Afrika en de NAVO kwamen er achter het gordijn confessionele ka merleden naar me toe om te zeg gen: ik ben het helemaal met je eens, maar bij ons kunnen we dat niet meer zeggen". De verklaring van Kronenburg is zo duidelijk, dat de zaal het nog niet helemaal gelooft. Ridder van Rappard maakt duidelijke bemer kingen. „Een rechtse doncentratie heeft kansen, als we Koekoek zover krijgen, dat hij zichzelf verloo chent". Hij waarschuwt de zaal, dat Kronenburg voor zichzelf heeft ge sproken en niet namens de Boeren partij. Kronenburg zegt later uit drukkelijk tegen ons, dat hij wél namens zijn' partij heeft gesproken. Het overleg is zelfs al begonnen. In de zaal steekt mijnheer Schre- gardus zijn vinger op. Hij is des tijds in de roerige periode van de Boerenpartij, geroyeerd, met vele andere leden, waarvan een aantal toen de Noodraad vormde. „Er zijn in de Boerenpartij dingen gepas seerd" zegt hij, „die niet democra tisch waren. Is de partij wel demo cratisch genoeg om een rechts front' te sluiten?" Kronenburg antwoord zonder merkbare aarzeling: Koekoek heeft jaren moeten vechten om een vaste groep kiezers te winnen. Dat heeft moeilijkheden meegebracht. Er zit ten in de Boerenpartij hoekige ke rels, maar die hoekigheid siert hen. Zolang als ik in de partij zit, wordt de democratie en het overleg in de partij met grote nauwkeurigheid beoefend". De bezwaren van de mensen die geroyeerd zijn hebben wellicht grond, meent hij, maar we zijn hier om te vinden wat bindt en niet wat scheidt". In het hieropvol- gende applaus komt Schregardus niet meer aan het woord. Hij geeft met een handgebaar te kennen, dat hij na deze verklaring over zijn bezwaren wil heenstappen. De ultra-rechtse groeperingen hebben elkaar niet alleen gevon den in hun bereidheid tot politieke actie, ze zijn het nóg roerender eens in hun afkeer van Hilversum en Bussum. De aanwezigen luisterden soms ademloos, soms geestdriftig applaudiserend ruim anderhall uur naar ridder van Rappard, die op de van hem bekende wijze de strijd aanbindt tegen alles wat links en vies is". Hij spreekt over de stupiditeit van kamerleden en zelfs ministers ten aanzien van essentiële zaken van onze grondwet, over de nonsens die professoren uitslaan, over de overheid die de burgers niet be schermt tegen de hersenspoeling van radio en televisie. „Als de over heid ons niet meer binnen mini male grenzen beschermt, dan komt de tijd dat wij die bescherming zelf zoeken. Als ik de mensen zou oproepen om te demonstreren, dan zouden er 100.000 man naar Den Haag trekken. Dan zou de rege ring weten, dat ze faalt, dat ze niet lijdelijk kan blijven toezien. De kijkers hebben betaald om niet ge hinderd te worden". Hij lucht zijn gemoed over die radio- en teveejongens, „heren met een zo kleine intellectuele, cultu rele en psychologische basis, dat ze amper een MULO-diploma kunnen halen". Wat die heren doen is pro vocatie, kwetsen, ontluistering van het mensbeeld. „We moeten open staan voor andere denkbeelden" noemen ze dat. Ik hoef toch warem pel niet open te staan voor het riooivocht van een ander". Ze zijn niet alleen vies, nee, „onze tegen standers zijn bovendien zo godver laten laf en wankelmoedig. Je hoeft maar even je mond open te doen of er wordt gejankt". De ridder vindt dat de tijd is aangebroken om in tfe grijpen. „Ik meen dat in deze tijd een bepaalde censuur omisbaar is. We hebben al preventieve censuur", zegt hij en verwijst naar de filmkeuring en de bevoegdheid van burgemeesters om voorstellingen te verbieden. „Censuur is een van de schutting woorden van deze tijd". Hij vindt, dat de overheid had moeten ingrij pen, toen Mies Bouwman profes sor Delfgaauw interviewde, dooi de knop om te draaien. Hij besluit met een oproep: „Het moment is aangebroken. We kunnen de ves ting stormrijp maken. Wanneer wij gezamenlijk hiervoor gaan vechten, dan halen we de gewone man". Onder donderend applaus keert de ridder naar zijn plaats achter de tafel terug. Het applaus houdt aan en wordt nog sterker als het be stuur oprijst, gevolgd door de hele zaal. De ridder krijgt een staande ovatie. Hij heeft het maar weer eens mooi gezegd. Er komt zelfs voetengeroffel bij, als voorzitter Zeegers de ridder demonstratief de broederhand reikt. Boven de in eengestrengelde handen van Zee gers en Van Rappard blijft Kro nenburg geestdriftig lachend ap- plaudiseren. Uiterst rechts heeft elkaar gevonden, dat is duidelijk. LANY (Tsjechoslowakije) (AP) Studenten uit Praag stonden zondag in Lany bij het graf van een man die gedurende 20 jaar communis tisch bewind officieel „niet be stond". Zij eerden Jan Masaryk, de eerste na-oorlogse minister van bui tenlandse zaken, een staatsman die op de bres stond voor vrijheid en de mocratie. En hun werd verteld, dat de mannen die nu het land besturen, moesten zijn zoals hij. Vijf maanden geleden werd een studentendemonstratie met veel min der politieke accenten bruut uiteen gejaagd door met gummistokken slaande Praagse politie. Het afgelopen weekeinde was geen uniform te zian, toen de 3000 studen ten die een sneeuwjacht trotseerden, hulde brachten aan de man die door de partij eens gebrandmerkt werd als een vijand van het communisme. De studenten liepen gedurende meer dan een half uur, soms op rij- en van 15 man, van het dichtstbij gelegen spoorwegstation naar de heuvel waar de Masaryks hun graf hebben op een door een muur om ringd dorpskerkhof, ongeveer 40 km ten westen van Praag. Thomas G. Masaryk, de stichter van de republiek en een groot huma nist, werd hier in 1938 begraven. Zijn Amerikaanse vrouw, Charlotte Garrigue, ligt naast hem. De laatste die - ter ruste gelegd werd, was de zoon Jan, die zondag 20 jaar geleden stierf na een geheimzinnige val uit een raam van het Praagse ministe rie van buitenlandse zaken. De dood werd officieel bekendge maakt als zelfmoord uit wanhoop over de overneming van de macht door de communisten die er twee weken eerder aan vooraf was ge gaan. Alle drie Masaryks werden tot vergetelheid veroordeeld tijdens de periode van Stalin. Sommige studen ten, die hier uit Praag naar toe ge komen waren, hadden pas kort gele den van Jan Masaryk gehoord. „Ik hoorde voor het eerst van hem een jaar geleden", aldus een studen- ADVERTENTIE) JAN MAZARYK te in minijurkje in de volgepropte trein die hen naar Lany bracht. „Maar ^hoe weinig ik ook van hem weet, ik weet dat hij er een van ons is". „Voor ons is hij het symbool van meer vrijheid en democratie", aldus een andere student. De ande ren knikten instemmend. „De cultuur van ons land is tradi tioneel gebonden met het westen", aldus een student in de wijsbegeerte. „Maar let wei, dat betekent niet dat wij niet tegen de Amerikaanse oor log in Vietnam zijn". Een transistor radio, die zachtjes aanstond, speelde rock'n roll muziek ■in de overvolle coupé. Sommige stu denten vertelden opgewonden, dat studenten tijdens de demonstraties van het weekeinde geroepen hadden: „Lang leve .Tsjecho-Slowakije". Langzaam rolde de trein langs de smerige huizen van de buitenwijken van Praag, langs de olijfgroene Roe zyne-gevangenis die eens vol zat met politieke gevangenen onder het bewind van Stalin, en door golvende met sneeuw bedekte weiden. In het station Lany-Stochov, was het kleine perron spoedig volgelopen, „Ik haat volksmassa's, maar dit is mooi", aldus een student in de psy chologie. „J'aime vraiment ga", al dus de tekst op een geel insigne van een mede-demonstrant. De stoet vormde zich achter de twee studenten die een grote krans droegen met de Tsjechische nationa le kleuren. De stoet versperde alle verkeer op de besneeuwde weg van Stochov naar Lany. Tientallen auto's waaronder die van westelijke diplo maten waren bü het kerkhof gepar keerd. Een meisje van acht jaar stond bij het graf. Zij speelde op een herders fluit een eenvoudige, ontroerende melodie: „Het water stroomt". Het was het geliefde volksliedje van de oude Masaryk. De plechtigheid was gauw afgelo pen. Na de kranslegging trad een student naar voren om een toe spraak te houden. „Hij was een groot zoon van een groot vader die zijn volk, zijn land, zijn vaderland, liefhad", zei hij. „Hij was een cosmopoliet in de beste zin van het wöord. Laten wij aan hem denken in deze kritieke tijden, waar in wij hopen dat mannen van de kwaliteit van Jan Masaryk ons land zullen leiden". (Van onze speciale correspondent) PRAAG De verandering die zich op het ogenblik in Tsjechoslowakije voltrekt is op zijn hardst gezegd, spectaculair te noemen. Wanneer deze huidige tendens tot democratisering aanhoudt, zal Tsjechoslowakije spoe dig zelfs Joegoslavië voorbij zijn ge streefd. De gevolgen van een derge lijke ontwikkeling op een naar meer democratie strevend socialisme, zijn nog niet te overzien. Wij in het westen zouden de situatie echter ver keerd beoordelen, als we ons zelf genoegzaam zouden beperken tot registratie van de moeilijkheden, die v°or de Sovjet-Unie en voor het communisme in het algemeen, uit de gebeurtenissen in Tsjechoslowakije kunnen voortvloeien. Natuurlijk is het raadzaam om po- g'ngen die tot doel hebben om Marxisme met democratie in over eenstemming te brengen, met de oodige scepsis tegêmoet te treden. Maar we moeten wel bedenken, dat wat zich thans in Tsjechoslowakije kt ook ons aangaat. Wanneer Tsjechische experiment slaagt maar dat ogenblik is nog lang niet ngebroken dan zullen de Tsje- men op de weg naar een meer nor «ie toekomst iets bereikt hebben aarvan ook wij iets kunnen leren at 'let Tsjechische experimenl fjvf1 eendagsvlieg is, bewijst het die' reeds geruime tijd een stu ®roeP van de Tsjechische academie «n wetenschappen in opdracht van Partij bezig is de idee van een kaTnatisch socialisme uit te wer- j studiegroep, die geleid wordt Dort i ^denek Mlynar, omvat 40 'ticologen, sociologen, economen -- 3YU*öl(orisbod Hsyradec*ralo»é\ Q'JïtkFoOenöu en historici. Alleen al datgene wat in het afgelopen jaar dus nog onder Novotny bekend is geworden over de werkzaamheden van de studiegroep, heeft menigeen verbaasd doen staan. Na de val van Novotny heeft Mlynar in het partijblad „Rode Pravo" van 13 februari jl, in alle openheid ge zegd, op welk democratisch doel hii en zijn team aansturen. Het grootste kwaad van het tegen woordige politieke systeem, zo schrijft Mlynar, is het feit dat dit systeem ontworpen werd voor de oplossing van problemen, die in de huidige Tsjechische maatschappij niet meer bestaan. Het hele systeem stoelt op het principe dat richtlijnen van bovenaf moeten worden opge legd maar niet het produkt moeten zijn van vrije wils- of meningsuiting. De slogan „deelneming van het volk aan de leiding" betekent in feite slechts deelneming aan de uitvoering van richtlijnen, van bevelen etc. Ook het in dit systeem veel gebruikte woord „controle" heeft alleen, bete kenis als controle op de vraag of de richtlijnen en bevelen tot op het kleinste detail nagekomen worden. Controle op de vraag of de richtlij nen en bevelen voor een partij juist zijn, bestaat (nog) niet. Het is dui delijk dat een dergelijk politiek sys teem leidt tot machtsconcentratie in de handen van enkele mensen, of zelfs van één man. Dit politieke systeem doet ook de principes ge weld aan waarop .de vrije menings uiting rust, die de verhoudingen bin nen de partij niet ten goede komt. De studiegroep van Mlynar stelt, dat een wisseling van individuen aan de top, het probleem van de machts concentratie aan de top niet oplost. Mlynar schrijft: „Daarom is het fundamentele probleem waar mee vandaag de dag onze hele maat schappij, de staat en de partijen wor den geconfronteerd, niet de vraag hoe wij het bestaande politieke sys teem kunnen perfectioneren, maar de vraag hoe wij een kwalitatieve hervorming tot stand kunnen bren gen." Niet de socialistische maatschappij dient veranderd te worden, maar alle sociale groeperingen en tenslotte elke burger, dient de status van een onafhankelijke politieke kracht te krijgen. Elke burger is een politieke kracht en. geen „object van de rege ring". Deze status moet grondwette lijk worden vastgelegd, aldus Mlynar. Niet minder belangrijk' is de vraag hoe de betrekkingen van de mensen binnen de maatschappelijke groepe ringen gedacht wordt in dit ver band met name aan de partij geregeld dienen te worden omdat daar het probleem van de machts concentratie begint. Mlynar meent, dat er binnen deze groepen een or gaan (hij noemt het een. mechanis me) moet worden ingebouwd, dat er voor zorgt dat de fouten en ver gissingen worden verbeterd, voordat ze zich kunnen ophopen. Het mecha nisme moet er voor zorgen, dat bin nen deze groeperingen de mening van de meerderheid niet alleen zalig, makend is. Maar dat ook naarde minderheid wordt geluisterd, die de mogelijkheid moet hebben voor zijn belangen óp te komen en voorstellen te doen. Zelfs wanneer deze minder heid slechts één persoon zou betref fen, dient deze persoon gerespecteerd te worden. Verder dient de garantie te worden geschapen dat de meer derheid de minderheid niet meer kan elimineren of liquideren. Ook eist Mlynar een wederzijdse controle bin nen het regeringssysteem en een spreiding van het overheidsgezag en de verantwoordelijkheid. Een beslis- AMSTERDAM (ANP) Voor de Amsterdamse politierechter, mr. G. H. Nomes, zullen vrijdagmiddag 22 maart vijf personen terechtstaan we gens belediging van een bevriend staatshoofd president Johnson door middel van pamfletten met het opschrift: „Johnson oorlogsmisdadiger volgen» rechtsnormen van Neuren berg en Tokio". Onder de bestaande sombere weersomstandigheden houdt slechts Hoop de kans op een zonnige vakan tie levend. Daar houden we het dan ook maar op. Maar ik wil u wel even waarschuwen dat de stranden van het prachtige Bahama-eiland Elewthera momenteel bevuild worden door olie uit een gestrande tanker. We raken gewend aan dit soort eigentijdse on gelukjes, maar intussen is het Bahl - Bahama. Droevig nieuws: twee secretares sen die vorig jaar in hun fabriek de actie Black Britain' (Steun Enge land) op touw zetten, zijn nu ontsla gen om dat ze overcompleet waren. Van .Steun Engeland' naar de „steun" is een moeilijke stap. Minister Bakker heejt de Suri naamse regering beloofd dat de Ne derlandse regering een groot aantal projecten in het land zal financieren tot een bedrag van tegen de 100 mil joen gulden. Maar op voorwaarde dat Suriname zijn ambtenarenkorps uit dunt. Koninkrijker worden. De heer Mertens, voorzitter van het NKV, wil niet zeggen of hij voor of tegen de radicalen is. Hij wil geen partij kiezen. Waarom ook? Je moet (par) tijdig je mond houden. Minister Luns trok zaterdag de aandacht toen hij tijdens de EEG- conferentie van ministers van bui tenlandse zaken zijn schoenen uit trok. Even dachten de aanwezigen aan die keer toen Kroesjtsjev in de VN-vergadering zijn schoen uittrok om daarmee zijn betoog kracht bij te zetten. Maar de vergadering was spoedig gerustgesteld: Luns bleef kalm. Zijn schoenen knelden kenne lijk. Hij praatte zijn Franse collega Couve de Murville overigens toch niet van de sokken. Mijn buurman heeft een hond die rechts is. „Ontbijtkoek wordt vooral gegeten door oudere mensen uit de lagere welstandsklassen die in de relatief kleinere gemeenten wonen". (G, A, Gerritsen, adjunct-directeur van Ma cro-test). Oudere mensen uit 'de hogere wel standsklassen, die in de relatief gro tere gemeenten wonen, eten waar schijnlijk cake. De overeenkomst tus sen ontbijtkoek en cake is in dezen dat je beide fijn in een kop thee of chocolademelk kunt soppen, wannéér op zekere leeftijd je gebit niet zo best meer is. Dat komt namelijk in allé welstandsklassen voor. Op een vergadering van de Neder landse vereniging voor handenarbeid heeft de scheidende voorzitter J. Pe ters gesteld dat het werk van de ver eniging eigenlijk niet meer door ama teurs kan worden verricht. Er moe ten deskundigen komen meende hij. Straks komen de doe-het-zelvers tot de conclusie dat hun werk eigen lijk niet meer door amateurs kan worden verricht. Het is met censuur een rare zaak. In Tsjecho-Slowakije wordt dezer dagen door steeds meer mensen op gelucht en juichend vastgesteld dat de censuur op het geschreven en ge sproken woord eindelijk verlicht schijnt te worden. En in ons eigen land roept ridder van Rappard om censuur van overheidswege op radio en televisie. Je zou gaan denken dat sommige mensen in het verkeerde land wonen. In Roermond is nu ook de demon stratiewoede losgebarsten. Een groep aanhangers van pastoor Miedema trok daar zaterdag, door de straten met borden waarop o.a. stond: „Hie ha Miedema" en Met Miedema in ons midden, kunnen we beter bid den". Mgr. Moors-supporters kwa men met het bord: „So de Miedema op". Dit schijnt de manier te zijn waar op de Limburgse katholieken Roer- mondig worden. MERIJN (ADVERTENTIE) NOVOTNY sende rol zou bij dit alles moeten worden gespeeld door werkelijk on afhankelijke rechtbanken, die zich alleen houden aan de letter van de wet. Uit dit alles moge blijken dat Mly nar een echt democratisch model heeft ontworpen voor een toekom stige socialistische maatschappij. Wanneer we daarbij vroegere ver klaringen van Mlynar in overweging nemen, waarnaar problemen als een meer democratisch kiesstelsel, de in voering van arbeidersvertegen.woor- digingen in fabrieken, geregeld zou den moeten worden, en daarbij een vergelijking maakt met het politieke systeem van de westerse democra tieën, zal zelfs de. grootste scepticus zich op nieuwe Tsjechische verrM- singen dienen voor te bereiden. Vlees! Want dat is smakelijk en pikant op zo 'n moment. En blikjes vlees kun je overal krijgen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 15