500 jaar gelden werd de eerste kunstvogel' reeds door Leonardo da Vinei ontworpen r~ Él Hf 11 ff B Hf OP 64 VELDEN - als de vogels - - m m m fl PRIJS VAN RUIM 80.000 GULDEN VOOR VIERENEENHALVE KILOMETER FIETS-ZWEVEN De eerste M au fly Urnenveld ontdekt in omgeving Weert W. J. MUHRING s - DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 2 MAART 1968 Voor deze laatste vlucht zijn prij zen beschikbaar voor de eerste drie personen, die de vlucht volbrengen. De prijzen zijn 21.750, 13.000 en 8700 gulden. Toezicht en beheer van de prijsvraag zijn in handen gelegd van een speciaal benoemde commissie voor door mensen voortgedreven vliegtuigen van de Britse koninklijke luchtvaart vereniging. De grote natuurkundige-schilder- beeldhouwer Leonardo da Vinei heeft 500 jaar geleden al zijn idee gehad voor een door menselijke kracht voortbewogen toestel met klappende vleugels. Sinds die tijd zijn veel men sen, die animo in het vliegen had den, gegrepen door de uitdaging. Halverwege de dertiger jaren heb ben experimenten in Duitsland en Italië duidelijke mogelijkheden aan getoond. Daardoor geïnspireerd is in januari 1957 een groep mensen vol enthousiasme aan het praten ge gaan in het luchtvaartcollege van Cranfield in Engeland. Al snel groeide de interesse on der de studenten. Zij bestudeerden ontwerpen, hoorden lezingen aan en verlangden steeds meer naar steun door gezamenlijke inspanning. Zo ontstond de „man-powered group" in de luchtvaartvereniging. De luchtvaartvereniging was niet alleen van nut als administratief orgaan, maar stelde ook al spoedig een fonds in voor toekomstige con structeurs. Er kwamen bijdragen van personen en bedrijven en een royale gift van Henry Kremer, zodat het fonds zo'n 50.000 gulden in kas kreeg. In juni 1960 was men daardoor in staat hulp te verlenen aan degenen, die de meest belovende ontwerpen hadden. Intussen was men al be gonnen dergelijke machines te con strueren, er was zelfs een hele wed loop op gang gekomen tussen diverse groepen, die elk een eigen ontwerp trachtten te realiseren. Die groepen werden bovendien geholpen door goe de mogelijkheden tot research voor de bouw van machines en door een overvloed aan technische kunde. maar mee vliegen bij lage windsnel den en het kon gemakkelijk met het geringste zuchtje wind afdrijven. Die eerste vlucht en ook een tweede, met een enigszins gewijzigde staart, te West Malling, werden dan ook afgebroken, omdat het toestel weg dreef van de veilige harde landings baan. De machine, de „Sumpa", staat nu in het luchtvaartmuseum in Bedfordshire. Al spoedig na de „Sumpa" kwam de „Puffin" in de lucht te Hartfield, waar het toestel ontworpen en ver vaardigd was. De Puffin toonde de zelfde beperkingen als de Sumpa. De ontwerper, John Wimpenny, ,zag kans er 908 meter mee te vliegen. Het toestel ziet er wat spookachtig uit: een frame van balsahout is te zien door het doorschijnende plastic, dat erop geplakt is. Het toestel was 25.60 meter lang en had een vleugel wijdte van 28.30 meter. Sinds die vlucht van 908 meter op 2 mei 1962 zijn er nogal wat veranderingen aan gebracht. Nu komt. telkens als de omstandigheden het toelaten, de Puffin 2 in de lucht. In september van het vorige jaar heeft deze twee en een halve minuut ononderbroken gevlogen over een afstand van 1100 meter. Het toestel wordt voortdurend verbeterd, omdat men er een gooi mee wil doen naar de „Slalom"-prijs van Henry Kremer. Dan is er nog een groep in South end, die een 2-persoons toestel heeft ontworpen, de Maufly. Het weegt slechts 66 kilo en heeft een vleugel wijdte van 27.40 m. Het heeft maar een keer een sprong gemaakt en wel in 1964. Sindsdien is de belangstelling getaand en staat het te wachten tot de interesse weer oplaait.' Het is ove- Op 9 november 1961 kreeg de eer ste machine een test. Het was een to'éstel uit Southampton met een vleu gelwijdte van 24,40 en een gewicht van 82 kilo. Zweefvlieg-instructeur Derek Biggott liet het een „proef- sprong" maken op het vliegveld van Lasham. De test toonde aan dat at letische bekwaamheden niet zo be langrijk waren als vaardigheid in 't vliegen. Piggott was echt zo jong niet meer, maar hij had geen moei te om afstanden te overbruggen tot 550 meter. Hij zat achterover en be diende met zijn voeten naar voren de pedalen. Aldus bracht hij zowel het enkelwiel als de aandrijfschroef (lengte 2.44 meter) in beweging. Theoretici hadden intussen uit gevonden, dat vliegen anderhalve paardekracht nodig heeft om op te stijgen en voortdurend 'n halve paar dekracht om in de lucht te blijven. Omdat het wenselijk was langzaam te vliegen met-rustige trapbewegin- gen, was het toestel groot en licht van constructie. Men kon er alleen Anne Marsden, student aan de universiteit van Southampton, bezig met het aandrijfmechanisme van een door menselijke kracht voortbewogen vliegtuig. De Puffin 2, waarmee men wil dingen naar de eerste prijs in een „slalom"-koers voor door de mens voortgedreven vliegtuigen. De voornaamste verschillen met de eerste Puffin zijn gewijzigde vleugels en een vergroot roer Door het doorschijnende plastic ziet men de constructie van balsahout. rigens geen gelukkig toestel, want de muur van zijn bergplaats, is er op ingestort. Een tweepersoons toestel, zo meent men, heeft het voordeel, dat de ene vlieger ziek kan concentreren op de voortbeweging, terwijl de andere de besturing in handen heeft. Veel tech nici zijn het daarmee eens en het ziet er naar uit, dat de afmetingen geen bezwaar zijn. De „Pedaal-vliegers" van Hert fordshire hebben dan ook al de essen- tiele onderdelen gereed voor een tweepersoons toestel, dat een vleu gelwijdte heeft van niet minder dan 37.50 meter. De bedoeling is dat deze „Toucan" nog dit jaar gaat vliegen. De „Pedaal-vliegers" hebben een bij drage gekregen van de luchtvaart vereniging. Bovendien zijn het alle maal werknemers van Handley Page Ltd., die de pogingen sterk onder steunt. Als het toestel gereed is, zal het zeker respect afdwingen van alle vliegtuigbouwers, want de reu- zenvleugel gaat naar schatting slecht 30 kilo wegen. Heel geheimzinnig gaat het toe met een ontwerp van J. Hodgessro- per te Woodford in Essex. Deze man werkt helemaal op zijn eentje. Men zegt dat zijn toestel een eenper soons-machine veel lijkt op vroe gere Duitse experimenten. Wie weet, wordt het nog de grote verrassing van deze hele prijsvraag. Wellicht het meest gewaagde ont werp is de Ornithopter, die overigens nog gebouwd moet worden. De ont werper is de natuurkundige John El liott te Farnborough. Hij gelooft heel zeker, dat toestellen met klappende vleugels de voordelen in zich ver enigen van de helikopter en de vlieg tuigen met vaste vleugels. Er zijn experts, die het met hem eens zijn. Bovendien is zijn theorie bevestigd bij proeven met modellen. En zo kan het misschien toch nog eens gebeu ren, dat de mens gaat vliegen precies als de vogels. (Van een onzer verslaggevers) WEERT De oplettendheid van twee amateurgeologen uit Neder- weert, de gebroeders Houben, is aanleiding geworden tot de ontdek king van een nog niet bekend urnen veld in de buurt van Weert, dat aan gelegd moet zijn tussen de 9e en 6e eeuw voor Christus. In het hele gebied, waarin het ur nenveld ligt, zal de rijksdienst voor Oudheidkundig Bodemonderzoek uit Amersfoort thans een uitgebreid on derzoek instellen. Over een grote oppervlakte wordt de heuvelachtige bodem systematisch afgeschraapt. Er zijn al verschillende interessante ont dekkingen gedaan. Volgens drs. J. H. F. Bloemers, die de leiding heeft van de opgravingen te Weert, hebben de mensen, die hier zo'n twee- tot drie duizend jaar gele den hebben gewoond, ter plaatse hun gecremeerde doden bijgezet. 25. Dh5xh7 (Dit prachtige dameoffer vormt de inleiding van een grandioze mat- combinatie) 25Kh8xh7 26. Te3-h3+, Pg6-h4 27. Th3xh4+, Kh7-g6 28. Th4-h6+, Kg6-g5 29. f2-f4+ en zwart gaf zich gewonnen. Na 29Kg4: volgt 30. Pe3 mat. SCHAAKRAADSEL Een wonderbaarlijk dame-offer in de onderstaande positie maakt het mo gelijk het vonnis over de zwarte ko ning te voltrekken. Ook de partij speler zal de slotstelling wel aan spreken, waarin met vier paarden op het bord-de witte paarden het mat afdwingen. /-./i V m Wit begint en geeft mat in' 3 zetten. Oplossing schaakraadsel Wit wint als volgt: 1. Pf4-e6, Pb4-d5 (Op andere zetten van dit paard be slist 2. Dd3 mat. Doet het andere een zet dan volgt 2. De5 mat) 2. Dd6- e5-(-!!!, Pg4xe5 3. Pf7-d6 mat. Op te merken valt nog, dat na 1. Pf4-e6, Ke4-f5 wit de winst afdwingt door 2. Pe6-d4+, Kf5-e4 3. Pf7-g5 mat (Val- lejo). (ADVERTENTIE) Norma,'n Van Aarsen-produkt (sinds 1880), Boxmeer, tel.08855/1401 DE MENS WIL Kleine oorzaken hebben vaak grote gevolgen. Zo ook in schaakpartijen, waarbij een kleine onnauwkeurigheid tot ernstige consequenties kan leiden. De onderstaande partij - gespeeld in het toernooi te Palma de Mallorca illustreert zulks op treffende wijze. Reeds in de opening maakt O'Kelly met zwart een kleine fout, die door zijn Spaanse rivaal Toran voortreffe lijk wordt uitgebuit. Zwarts koningsvleugel wordt ver zwakt en ondanks geraffineerd te genspel ensceneert wit een groot scheepse aanval. Het einde komt, als Toran met een fraai dame-offer een niet te pareren mat afdwingt. Een voortreffelijke aanvalspartij, die zon der enige twijfel elke schaakspeler op waarde zal weten te schatten. Wit: Toran (Spanje) Zwart: O'Kelly (België) Gespeeld in het toernooi te Palma de Mallorca Bogoljubov-verdediging 1. d2-d4, Pg8-f6 2. c2-c4, e7-e« S. Pgl-f3, Lf8-b4+ 4. Pbl-d2 (Meer gebruikelijk is 4. Ld2) 4d7-d5 5. a2-a3, Lb4-e7 6. e2- e3, 0-0 7. Lfl-d3, c7-c5 8. d4xc5, Le7xc5 9. 0-0, a7-a5 (Om de opmars b2-b4 te verhinde ren) 10. b2-b3, Pb8-c6 11. Lcl-b2, Dd8-e7 (Voor de handliggend, maar foutief. Juist was ruil op e4 of 11. Le7. Na de tekstzet wordt de zwarte ko ningsvleugel ernstig verzwakt). 12. Lb2xf6!, g7xf6 (Na 12. Df6: gaat door 13. cd5:, ed5: 14. Lh7:+ of 14. Dc2 een pion verloren) 13. c4xd5, e6xd5 14. Pf3-h4! (De witspeler gaat terecht over tot een directe aanval) 14 Pc6-e5 15. Ld3-f5!, Pe5-g6 16! Ddl-h5, Tf8-d8 17. Pd2-f3, Lc8-e6 18. Pf3-d4 (Dwingt zwart tot ruil op d4, waar door de witte e-lijn open gaat en de witte toren bij de aanval ingescha keld wordt) 18Lc5xd4 19. e3xd4, Le6xf5 20. Ph4xf5, De7-e4 (Met de dreiging 21. Dg2:+ 22. Kg2:, Pf4+. Voorts beoogt zwart met 21. Df4 gevolgd door Dg5 zijn vordering te consolideren) 21. g2-g3!, De4-e6 (Op 21. Te8 volgt een curieus mat door 22. Tael, Del: 23. Dh6!) 22. Tal-el, De6-d7 23. Tel-e3 (Dreigt 24. Tf3 alsmede 25. Ph6+ of 25. Dh6) 23Kg8-h8 24. g3-g4!, Td8-g8 (Om 25. Th3 met 25Pf8 te pareren) Stelling na 24Td8-g8 VLIEGEN Aan de prijsvraag van Kremer is bovendien een meer eenvoudig onderdeel toegevoegd, namelijk een soort „slalom"-vlucht langs een kronkelbaan van 800 meter. Er is een rustperiode toegestaan en het vliegtostel kan, zo nodig, halverwege op de grond worden gekeerd. (Van een onzer verslaggevers) De pogingen van de mens om de vogels na te volgen en onafgebroken te vliegen met alleen rijn eigen spieren als aandrijf kracht zijn tot nu toe een onbereikbaar doelwit gebleven. Toch is er een sterke financiële drijfveer om dat doel te bereiken. En er worden serieuze pogin gen toe ondernomen. De Britse industrieel Henry Kremer heeft in november 1959 een prijs be- ichikbaar gesteld van 5000 pond (dat was toen nog 50.000 gulden) en dat aanbod onlangs ver dubbeld tot 10.000 pond (dat is nu 87.000 gulden) voor de eerste ononderbroken vlucht langs een acht-vormige baan, waarvan de keerpunten 800 meter van elkaar verwijderd liggen, let aanbod was aanvankelijk beperkt tot inwoners van het Britse gemenebest maar is nu uit gebreid tot alle landen. Als aan het einde van 1973 niemand de prijsvraag heeft gewonnen, tunnen de regels ervan worden herzien. Dit is John Wimpenny in de „stuurstoel" van zijn eerste ontwerp voor een vliegtuig op mensenkracht. Hij vloog met deze „Puffin" al in 1961 en legde er in 1962 een afstand van 908 meter mee af. Sindsdien is er een ver beterde versie van ontworpen en gebouwd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 15