EN
Ook schrikkeldag-illusies?
GRATIS
Systeem
Geld voor:
bijvoorbeeld
kampeeruitrusting,
wascombinatie,
scooter of auto
Breskens trok optie aan
de firma De Bliek in
BONZO-DINER
n
-papier
voor
persoonlijke lening
Even uitblazen mevrouw
maart....
#rü!
nieuws
9,90
Carnaval (slot)
Thuiskomst II
Waarom
zou u
het niet
lenen?
Algemene Bank Nederland
Dag carnaval
VROUWELIJKE PARLEMENTARléRS
WILLEN MEER WAARDERING
purmerend/rome/breda~
Grond voor bouw winkelgalerij
Breskens geeft
duurder beeld
aan „Goedertijt"
Koopavond
Tentoonstelling
in Vleeshal
Dichter Boutens
wordt herdacht
in Middelburg
hondenborstel
In
een reuzepak
lllige sfeerVeel
opt Of niet.
Terlenka imprimé
Stof per japon
Normaal 19,90
i TERUG KAN OOK
(ADVERTENTIE)
Met de beantwoording van de reac
ties op mijn anti-carnavalidee heb ik
opzettelijk gewacht tot na Aswoens
dag.
Grote delen van het carnaval-rijk
worden geteisterd door een horde kat-
achtigen van het mannelijk geslacht te
onderscheiden in de lichamelijke ka
ters, de morele katers en de finan
ciële katers.
De argumenten tégen carnaval liggen
daardoor wat beter in het gehoor. Al
lereerst wil ik nogmaals een vooruit
voorspeld misverstand rechtzetten: ,,Ik
gun iedereen zijn plezier, sterker nog:
ik wens dat ieder nog meer en nog
beter plezier mag hebben."
Het is mij echter wel opgevallen met
wat voor een grimmige en humorloze
verbittering sommige carnavallers hun
instelling verdedigen en daardoor zo
veel laten zien van hun eigen onzeker
heid.
Een spiritueel feest waarvan men zo
overtuigd is, zou toch enkel met spi
rituele argumenten te verdedigen zijn.
Prins Carnaval Mienus de Tweede van
Oosterhout krijgt van my wat dat be
treft de eerste prijs. Carnaval heeft
eerst dan werkelijke waarde indien de
waarde van carnaval betrekkelijk mag
worden gemaakt. En werkelijk plezier
dient ook niveau te hebben of zijn we
wat angstig voor alles wat ook maar
even boven de platste vloer uitstijgt?
Onze tijd valt op door het feit dat
we alle facetten van de samenleving
uitermate kritisch bezien op wezen
lijke waarde. We eisen van Gezag en
Kerk dat zij hierin voorgaan en alles
wat niet meer levend fungeert afschaf
fen en opruimen. Wij eisen bovendien
van de dragers en de representanten
van de overleden instituten dat zij zelf
hun eigen insituut opblazen en daar
bij, zo mogelijk, zichzelve ophangen.
Ik ken zeker de belangrijkheid van
dit werk niet, doch mag wel opmer
ken dat het opblazen van andermans
instituten iets vreugdevoller en gemak,
keiijker gaat dan het dynamiteren van
een eigen instituut.
Nu ben ik werkelijk niet zo bloed
dorstig dat ik carnaval wil wegvagen,
doch mijn doel is om nu ook het ver
schijnsel carnaval aan een oprecht en
zo mogelijk wetenschappelijk kritisch
onderzoek te onderwerpen.
Als ik goed ben ingelicht zou carna
val in Nederland zo'n f 30.000.000,- kos
ten (,,De Tijd" maakte zelfs een schat
ting van f 100.000.000,-) Dat komt ruw
weg neer op zo'n f 1.000.000,- per uur
carnaval vieren.
De meeste carnavalvierders hebben
slechts een beperkt budget en beperkte
tijd om aan „Pret" te besteden. Mo
gen wij ons als gemeenschap dan niet
eens afvragen of deze miljoenen opti
maal menswaardig pretvol worden be
steed, zoals dezelfde vraag reeds lang
in studie is waar het om de beste
ding van vakantie en vrije tijd g?at.
Kunnen de carnavalsverenigingen de
moed opbrengen en zich de vraag
stellen of hun werk beantwoordt aan
de eisen van deze tijd? Opmerkelijk
is ook hoe slecht mijn provocatie valt
bij een aantal (anoniem telefonerende)
jeugdigen.
Provocerer is: opzettelijk gevestigde
waarden aantasten teneinde deze waar
den ter discussie t.e stellen. Volgens mij
een zeer nuttige en heilzame bezig-,
heid. Maar dan deze vrijheid verlenen
aan jeugdige en ook aan oudere pro
vo's en dan wel graag met een beetje
openheid. Ik wil mijzelf graag de vraag
stellen of Bach beter is dan Beat. Ik
luisterde urenlang geïnteresseerd naar
beat. Luistert u nu eens urenlang naar
Bach en vraag uzelf af of muziek enkel
moet bestaan uit syncopen en rauwe
oerwoudkreten.
En dan nog een kant van de car
navalszaak: Als ik de carnavallers
moet geloven is carnaval de enige en
hoogst noodzakelijke uitlaatklep van
feestvreugde met het doel zichzelve te
kunnen zijn. Van oorsprong was carna
val een heidens feest, gewijd aan de
godin van de vruchtbaarheid. Wat dat
betreft zijn we weer thuis. Maar in
ernst meen ik dat een verkleedpartij
nu niet het meest geëigende middel is
om uitgerekend jezelf te vinden. Gaat
deze verkleedpartij massaal dan treedt
massificatie op met alle gevolgen van
dien; zeker is dat de individuele nor
men verdwijnen. Niet voor niets uni
formeert men een leger.
Als carnaval de enige uitlaatklep ls,
dan moeten grote delen van de we
reld waar geen carnaval wordt gevierd,
bulken van de trauma's en de frustra
ties. Ik meen te weten dat deze ook
in het Zuiden voorkomen.
Mensen die door het jaar niet de
kracht kunnen opbrengen om zichzelve
te zijn, zelfs niet op de lange week
ends, moeten dan maar carnavallen. Ik
prefereer het schema van 5 dagen
schijn en twee dagen werkelijkheid.
Mensen die een heel jaar geen
„drupke" mogen, moeten hun portie
dan maar in 3 dagen naar binnenslaan.
Maar ze zijn wel ,,voer voor psycho
logen".
Spontaneïteit schijnt voor sommigen
een wat moeilijk begrip, zelfs als het
om kinderen gaat. Met enige voorbeel
den wil ik dit toelichten. Zo zou men
zich een jong onderwijzer kunnen voor*
stellen die, met zijn (verstandige) va
der jarenlang in een conflict inzake
carnaval leeft.
De jongeman zal zijn pupilletjes tot
extra-carnavalsuitingen opzetten en de
arme Oedipus vermoordt zijn vader zón
der dat zij het gelukkig een van beiden
in de gaten hebben. Met een spontane
jeugd-vrolijkheid heeft dit niets te ma
ken. Zo kan elke onderwijzeres haar
kinderen praktisch elke verrukkelijk
opstel laten schrijven. Maar wat zou
den haar schaapjes geschreven hebben
indien tevoren wat verteld was over
de afschuwelijke tegenstellingen in
wereld waar in het ene gedeelte kinde
ren creperen van de honger of onder
gruwelijke omstandigheden worden ver
moord, terwijl we hier per uur een
miljoen kapotslaan. Dat is niet de
saamhorigheid die missie- en ontwikke
lingshulpsvrienden prediken.
Beide, pro en contra, opstellen heb
ben met spontaneïteit, humor of peda
gogie niets te maken.
Los hiervan zou een actie zoals
„Kerstmis geen Vreetfeest maar Vrede
feest" ook bij carnaval op zijn plaats
zijn.
En dan beweer ik: wat blijft er van
dat zogenaamde spontane feest over
indien we niet eerst stormrijp worden
gemaakt door de pep-up van radio, te
levisie. en kranten, hoewel ik moet zeg
gen dat er sinds kort ook een enkele
krant aandacht besteedt aan de anti-
carnaval-gedachte.
Tot veler geruststelling deel ik u
mede dat mijn eigen kinderen gecar-
navald hebben. Enig bericht aan de
Voogdijraad behoeft dus niet te wor
den verzonden. Ze zijn bovendien nog
niet op een leeftijd waarop carnaval
vaarwel-vlees een eufemisme wordt.
Kinderen op die leeftijd zijn het hele
jaar door eerlijk en heerlijk, maar
hun verkleden en carnavallen gaat dan
ook het gehele jaar door. Later wordt
dat werkelijk problematischer, getuige
een aantal telefoontjes die ik van ou
ders kreeg.
Uit ahdere telefoongesprekken werd
mij duidelijk dat er ook een beduidend
aantal mensen carnaval vieren „om-
den-brode". Een gemeenteraadslid doet
populair met. zijn stemmetjes, een mid
denstander begeeft zich blatend van
leut te mid,den zijner geliefde klanten;
een kapelaan houdt (meent hij) op de
ze wijze zijn gediasporeerde zieltjes bij
een.
Met eerlijke en ongedwongen pret
heeft dit niets te maken. Op mijn
vraag hoe of men zoiets dan kan, kreeg
ik onveranderd het jeneverrecept. U
mag zeggen dat mijn betoog gekleurd
is, maar een uitvoerige studie van
een organisatie voor geestelijke volks
gezondheid of een research van een stel
sociologen of psychologen zou toch een
beter inzicht geven en een mogelijk
antwoord op de vraag of deze wijze
van massaal feestvieren, in deze tijd,
voor ueze prijs en met deze gevolgen,
het absoluut haalbaar optimum ls.
En ongeacht de uitslag blijft er
voor u en voor mij de vrijheid om car
naval verrukkelijk of waardeloos te
vinden.
J.STRAETER
De discussie over Carnaval ls hier
mee afgesloten. Redactie.
Degene die „Papier voor uw pen"
bevuild heeft met het ingezonden stuk
over de t.v.-produktie „De Thuiskomst"
moest zich doodschamen, evenals de
Vrijzinnig Protestantse Radio Omroep,
die zo'n walgelijk immoreel stuk op
het scherm durft te brengen. Volgens
W.C.B. is de V.P.IÏ.O. nog te fatsoen
lijk geweest door het overspel (nota
bene in het bijzijn van de wettige
echtgenoot!) geheel gekleed te verto-
nen. Wat wil W.C.B. eigenlijk. Com
plete bordeelscènes? Bah!
BREDA J. HERMANS
S DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 29 FEBRUARI 1968
-
Duizenden mensen vinden het heel
gewoon om geld van ons te lenen voor een
belangrijke aankoop. Waarom zou u in
zo'n geval ook niet een
bij ons sluiten? Wij lenen u het benodigde
bedrag (van 5Q0,- tot 5.000,-)
zónder borg of andere zekerheid;
zónder beperkingen voor wat de
besteding betreft;
mèt kwijtschelding van de nog te
betalen termijnen bij onverhoopt
overlijden.
Over de Persoonlijke Lening zal men u
gaarne op al onze kantoren (meer dan 390)
iedere gewenste inlichting geven.
U bent welkom bij de
Carnaval zit er weer op. Het is over
het algemeen genomen in onze
contreien een bijzonder geslaagd
feest geworden. Honderdduizenden
mensen zijn even losgekomen van
(je dagelijkse sleur en hebben een
1 frisse neus kunnen halen.
Een woord van lof en hulde is op
z'n plaats voor al diegenen, die er
san hebben meegewerkt, dat zovele
pensen een paar plezierige dagen
f hebben gehad. De carnavalsvereni
gingen, de prinsen en hun hofhou-
dingen hebben hartverwarmende
voorbeelden gegeven van creativi
teit en gemeenschapszin, die - ge-
lukkig ook in ziekenhuizen en be-
jaerdentehuizen - nog lang in de
herinnering zullen blijven voortleven,
j Carnaval kan ook een schaduwzij
de hebben. Daarop is dit jaar weer
geattendeerd. Dit soort waarschu-
gingen is nuttig: elk feest kan ont-
aarden, dus ook carnaval. Zolang
j echter de echte carnavalvierders -
Zoals ook ditmaal weer - de toon
aangeven, kan uit de mogelijkheid
1 van excessen geen sluitende bewijs-
i voering tegen carnaval worden op-
i gebouwd.
Dit carnaval heeft - dank zij de in-
Kt van zovelen - de rijen der voor
standers alleen maar kunnen ver-
I groten. Daarom: graag tot het vol
gende jaar.
(ADVERTENTIE)
„Piccadilly" heet dit wollen tail
leur met een wit- en marineblauw
ruitjespatroon uit de collectie van
Jacques Heim. Het hesje is van wit
te katoen met een marineblauwe af
zetting. Een wit bolhoedje met een
marineblauwe band completeert het
geheel.
ten. Dikwijls zijn de vrouwen -zelfs
ijveriger dan de mannen. Alleen van
een ding hebben zij jgeen kaas ge
geten: de publiciteit op hun werk op
merkzaam te maken. Elfriede Eilers
maatschappelijk werkster uit Biele
feld, moest toegeven: „Wij verkopen
ons te goedkoop. Wij vliegen van de
ene afspraak naar de andere en zijn
's avonds blij, als we ons werk af
hebben. De mannen lichten echter
onmiddellijk de pers in, als zij iets
gedaan hebben". Dat willen vele
vrouwen in het Bonnse parlement in
de toekomst veranderen. Zij hebben
het plan dit jaar nog een congres
voor vrouwelijke parlementariër! te
organiseren.
(Van een onzer verslaggevers)
Vandaag is het dan zover. Van
daag is de dag, waarop vele vrou
wen vier jaar lang hebben zitten
wachten, waarnaar vele jonge
mannen reikhalzend (of met
schrik in het hart) hebben uitge
keken. Vandaag is het 29 februari,
schrikkeldag, de bekroning van
het schrikkeljaar. En daarmee is
de altijd al bestaande „jacht" van
de vrouw op de man legaal ge
worden. Eens in de vier jaar gaat
het eeuwig recht van de man om
zich een vrouw te vragen over op
de vrouw: dan mag zij zich een
partner kiezen.
Die ene extra-dag in de vier jaren
zijn een gevolg van de spelletjes met
de tijd, die Julius Caesar zich ver-
(■■■■MiMnhiMMiaHMMiaiMaaaM
(Van onze correspondent)
BRESKENS De gemeenteraad van
Breskens heeft na langdurige discus
sie besloten de optie van de fa. De
Bliek uit Schoondijke op grond aan
de Langeweg voor het bouwen van
een winkelgalerij niet te verlengen
Wethouder Zegers en de raadsleden
Carels, Goetbals en Luteijn waren
van mening, dat men gezien het con
tract dat ér bestond tengevolge van
de optie, de grond aan De Bliek moest
verkopen.
(Van onze correspondent)
BRESKENS De burgemeester
van Breskens de heer J. Eekliout,
heeft tijdens de laatste raadsvergade
ring gevraagd om het krediet voor
het aankopen van een geschenk aan
het bejaardencentrum Goedertijd, dat
binnen niet al te lange tijd officieel
zal worden geopend, te verhogen met
1500,Eerder was al een bedrag
van 2500 hiervoor beschikbaar ge
steld.
Het bestuur van „Goedertijt" heeft
een cadeau uitgezocht, dat ook een
verfraaiing van de gemeente vormt.
Het beeld, dat zal worden geplaatst
voor het bejaardencentrum, wordt
vervaardigd door de kunstenaar G.
Clement uit Vught. Het zal op men
selijke grootte een man en een vrouw,
uitbeeldend de gebondenheid, voor
stellen.
Nadat wethouder V. d. Hooft een
schets getoond had van het ontwerp,
werd het voorstel van b. en w. met
algemene stemmen goedgekeurd.
Burgemeester J. Eekhout was een
andere mening toegedaan. De fa. De
Bliek kan, volgens de voorzitter, de
grond pas kopen als zij een goedge
keurde bouwvergunning heeft. De fa.
De Bliek heeft aan de bepalingen van
het optiecontract naar zijn mening
geenszins voldaan. Enkele raadsleden
waren verwonderd, dat De Bliek nu
plotseling enkele gegadigden zou
hebben voor het bouwen van win
kels. Met zeven stemmen voor en vier
tegen werd besloten geen grond aan
de firma te verkopen.
De heer v. d. Broeke werd een stuk
grond verkocht aan de Langeweg ter
grootte van 182 m2 voor f 70,- per m2
Een krediet van f 10.000,- werd
verleend voor het leggen van straten
en achterpaden in de Violierenstraat
een verbindingspad tussen de Vio
lierenstraat en Van Zuijenstraat en
een klinkerverharding tussen de ga
rages in de Zinniastraat.
De winkels zullep voor één jaar op
vrijdag tot 21 uur-open mogen zijn.
Door de winkeliersvereniging Ons
Belang was hierom verzocht. De Ka
mer van Koophandel had geadviseerd
een koopavond in te stellen.
Voor de r.-k. lagere school.werd
een bedrag van f 820 beschikbaar
gesteld voor de aanschaf van twee
schrijfborden.
Naar aanleiding van het financiële
verslag van Het jeugdhonk te Bres
kens merkte de heer Van Schaick op
het te betreuren dal dit jeugdwerk
moest worden stopgezet wegens het
gebrek aan leiding. Hij vroeg of het
mogelijk was om verschillende zaken
in de gemeente te combineren. Zijn
gedachten gingen uit naar een sport-
instructeur voor zowel zwemmen als
voetbal. Wethouder v. d. Hooft deelde
mee dat Het Jeugdhonk over
zou moeten gaan in een stichting
waarna deze in aanmerking zou kun
nen komen voor rijkssubsidie.
PAUS PAULUS heeft dinsdag tot Ne
derlandse rooms-katholieken het ge
loofsleven in Nederland oprecht en
intens genoemd. Wel riep hij op tot
trouw aan de kerk en haar opper
hoofd.
HET INDIASE parlement heeft gis
teren met 203 tegen 72 stemmen een
motie van wantrouwen tegen de rege
ring van mevrouw Indira Gandhi
verworpen.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Op 14 maart
zal het 25 jaar geleden zijn, dat de
dichter P- C. Boutens overleed. Ora
dit feit te herdenken wordt in zijn
geboorteplaats Middelburg van 9-31
maart in de Vleeshal van het stad
huis een tentoonstelling gehouden,
waarop o.m. portretten, zeldzame
drukken van zijn werken en voor
werpen uit zijn dagelijkse leven te
zien zullen zijn. Daarnaast zal er
een indruk worden gegeven van Mid
delburg zoals het was in de tijd toen
Boutens er leefde.
Het materiaal voor deze tentoon
stelling is afkomstig uit het bezit van
mr. P. C. Adriaanse, een neef van
de dichter, het Letterkundig Museum
te Den Haag en de Provinciale Bi
bliotheek van Zeeland. Onder voor
zitterschap van mr. J. J. van der
Weel, wethouder van Middelburg, is
een werkcomité gevormd, waarin o.
m. zitting hebben dr. P. J. Meer-
tens, voorzitter van de Maatschap
pij der Nederlandse Letterkunde en
drs. G- Borgers, directeur van het
Letterkundig Museum. De Provincia
le Bibliotheek brengt het materiaal
bijeen en verzorgt, met' de heer Jan
Kuiper uit Den Haag als ontwerper,
de inrichting van deze tentoonstelling
Burgemeester mr. J. Drijber zal de
tentoonstelling op 8 maart om 16 uur
openen. Bij deze gelegenheid zal de
uitgever Polak het eerst exemplaar
aanbieden vatj 'n nieuwe uitgave van
Boutens' Verzameld Lyriek.
de ideale warme maaltijd voor
uw hond (Prijs f 3,12)
(INHOUD 15 MAALTIJDEN)
alleen maar water toevoegen
VRAAG UW WINKELIER
„De Duitse Bondsrepubliek be-
ichikt over de twee knapste vrou
welijke politici In Europa", schreef
In 1964 het V.S.-tijdsehrift „Time"
In een artikel, dat verkeerde voor
stellingen over de Duitse vrouw uit
ie weg moest ruimen. Thans zijn
er al vier vrouwen, die van hun col
lega's in het Bonnse parlement de
titel „Miss Bondsdag" gekregen heb
ben. De vrouwelijke parlementariërs
boren zulke complimenten niet zo
Taag. Wat zij van hun mannelijke
collega's verwachten, is respect voor
bun werk in de Bondsdag en in de
Partijen. En omdat dit niet in vol-
ioende mate geschiedt, bereiden
Bonn's vrouwelijke parlementariërs
dch op een offensief voor.
ut alle stilte besloten de vrouwe-
Jtlke parlementariërs van de sociaal
democratische fractie (S.P.D.), in
"et voorjaar van dit jaar zes regio
nale conferenties te houden, waarbij
™°ral mannen uit de partij zullen
worden uitgenodigd, die zich in be-
augrijke machtsposities bevinden.
bP5]j?Ver de verdelin2 van de taken
Ben uitval ondernamen ook de da-
roes van de Christelijke Democrati
ze Unie (C.DU.). Zij verzochten
un partijleider en Bondskanselier
urt Georg Kiesinger zich voor de
ouwen in de partij in te zetten.
J klagen er over, dat de goede
leskringen, waarin men niets ris
er, omdat de eigen partij daar
vaste groep van kiezers heeft,
v. j ,voor üe mannen gereser-
Cnn Üven- Terwijl toch enige
j, vrouwen in het verleden in
ïJï Sdag bewezen hebben, dat zu
meer in staat zijn. een man
o kieskring te betwisten,
„/vrouwen in de Bondsdag zijn
r deskundig op hun vakgebied. De
H«i.1 n zÜn> 20 schijnt het. tevens
o bekwaamden. Hedda Heuser van
Iqrs 11Je democratische Partij, die tot
w de Bondsdag zitting had en
a/'/mjnlijk spoedig weer een zetel
krijgen, is zeer deskundig op het
hu van de gezondheidspolitiek
J'fvan beroep arts); Helga Wex
em heeft sinds jaren ervarin-
'n c'e cultuurpolitiek opgedaan,
rarls^1 Z't de door de dood van Kon-
do ju anauer vrij geworden plaats in
KPi5™ndsdag kon innemen. Ursula
»p.fs (SPD.) is een expert op het
en V van d° economische politiek
Jl."Memarie Renger (S.P.D.) houdt
toni„ j sPec'aliste bezig met de bui-
ZoriH P°ht'ek Zij kunnen zich
er meer met hun collega's me-
oorloolde als hij niet ten strijde trok
tegen de barbaren. In die tijd ge
bruikte men het maanjaar in plaats
van het zonnejaar en Julius kwam
tot de ontdekking, dat het verschil in
tijdsduur van een maanjaar en een
zonnejaar zo groot was, dat het niet
lang meer zou duren voordat de
midzomernacht in december zou val
len. Hij vaardigde dus .een decreet
uit dat ging in die dagen gemak
kelijker dan thans dat het jaar
voortaan 365 dagen telde. Om de
afwijking, die dan nog overbleef in
de hand te houden werd er eens in
de vier jaar nog een dag bijgedaan
Natuurlijk bleek het decreet van
Caesar niet voldoende en ene Marga
ret van Schotland vond het dan ook
nodig om in de dertiende eeuw de
zaak vast te leggen in een wetje,
waarin bovendien werd verordon
neerd, dat de vrouwen op die dag het
recht hadden zich een huwelijkspart
ner te kiezen. Op weigering van de
kandidaat-echtgenoot stonden straf
fen.
Velen verkeren in de mening, dat
dit gebruik inmiddels alleen nog bij
gratie van de overlevering bestaan.
De werkelijkheid bewijst, dat dit niet
zo is. Men kan heden op onverwach
te plaatsen kleine groepjes dames
zien met een speurende blik in de
ogen. Iedere loslopende man is in
principe een prooi, leeftijd en char
me spelen slechts een ondergeschikte
rol; zelfs beginnende kaalheid kan
hen er niet van tegenhouden de man
te stuiten in zijn vlucht naar de vre
dige vrijheid. Het beste is dan maar
zich willoos over te leveren. Wat im
mers zou een loslopende man willen
ondernemen tegen het zevenhonderd
jaar oude, zelfs legitieme noodlot?