EN Ook schrikkeldag-illusies? GRATIS Systeem Geld voor: bijvoorbeeld kampeeruitrusting, wascombinatie, scooter of auto Breskens trok optie aan de firma De Bliek in BONZO-DINER n -papier voor persoonlijke lening Even uitblazen mevrouw maart.... #rü! nieuws 9,90 Carnaval (slot) Thuiskomst II Waarom zou u het niet lenen? Algemene Bank Nederland Dag carnaval VROUWELIJKE PARLEMENTARléRS WILLEN MEER WAARDERING purmerend/rome/breda~ Grond voor bouw winkelgalerij Breskens geeft duurder beeld aan „Goedertijt" Koopavond Tentoonstelling in Vleeshal Dichter Boutens wordt herdacht in Middelburg hondenborstel In een reuzepak lllige sfeerVeel opt Of niet. Terlenka imprimé Stof per japon Normaal 19,90 i TERUG KAN OOK (ADVERTENTIE) Met de beantwoording van de reac ties op mijn anti-carnavalidee heb ik opzettelijk gewacht tot na Aswoens dag. Grote delen van het carnaval-rijk worden geteisterd door een horde kat- achtigen van het mannelijk geslacht te onderscheiden in de lichamelijke ka ters, de morele katers en de finan ciële katers. De argumenten tégen carnaval liggen daardoor wat beter in het gehoor. Al lereerst wil ik nogmaals een vooruit voorspeld misverstand rechtzetten: ,,Ik gun iedereen zijn plezier, sterker nog: ik wens dat ieder nog meer en nog beter plezier mag hebben." Het is mij echter wel opgevallen met wat voor een grimmige en humorloze verbittering sommige carnavallers hun instelling verdedigen en daardoor zo veel laten zien van hun eigen onzeker heid. Een spiritueel feest waarvan men zo overtuigd is, zou toch enkel met spi rituele argumenten te verdedigen zijn. Prins Carnaval Mienus de Tweede van Oosterhout krijgt van my wat dat be treft de eerste prijs. Carnaval heeft eerst dan werkelijke waarde indien de waarde van carnaval betrekkelijk mag worden gemaakt. En werkelijk plezier dient ook niveau te hebben of zijn we wat angstig voor alles wat ook maar even boven de platste vloer uitstijgt? Onze tijd valt op door het feit dat we alle facetten van de samenleving uitermate kritisch bezien op wezen lijke waarde. We eisen van Gezag en Kerk dat zij hierin voorgaan en alles wat niet meer levend fungeert afschaf fen en opruimen. Wij eisen bovendien van de dragers en de representanten van de overleden instituten dat zij zelf hun eigen insituut opblazen en daar bij, zo mogelijk, zichzelve ophangen. Ik ken zeker de belangrijkheid van dit werk niet, doch mag wel opmer ken dat het opblazen van andermans instituten iets vreugdevoller en gemak, keiijker gaat dan het dynamiteren van een eigen instituut. Nu ben ik werkelijk niet zo bloed dorstig dat ik carnaval wil wegvagen, doch mijn doel is om nu ook het ver schijnsel carnaval aan een oprecht en zo mogelijk wetenschappelijk kritisch onderzoek te onderwerpen. Als ik goed ben ingelicht zou carna val in Nederland zo'n f 30.000.000,- kos ten (,,De Tijd" maakte zelfs een schat ting van f 100.000.000,-) Dat komt ruw weg neer op zo'n f 1.000.000,- per uur carnaval vieren. De meeste carnavalvierders hebben slechts een beperkt budget en beperkte tijd om aan „Pret" te besteden. Mo gen wij ons als gemeenschap dan niet eens afvragen of deze miljoenen opti maal menswaardig pretvol worden be steed, zoals dezelfde vraag reeds lang in studie is waar het om de beste ding van vakantie en vrije tijd g?at. Kunnen de carnavalsverenigingen de moed opbrengen en zich de vraag stellen of hun werk beantwoordt aan de eisen van deze tijd? Opmerkelijk is ook hoe slecht mijn provocatie valt bij een aantal (anoniem telefonerende) jeugdigen. Provocerer is: opzettelijk gevestigde waarden aantasten teneinde deze waar den ter discussie t.e stellen. Volgens mij een zeer nuttige en heilzame bezig-, heid. Maar dan deze vrijheid verlenen aan jeugdige en ook aan oudere pro vo's en dan wel graag met een beetje openheid. Ik wil mijzelf graag de vraag stellen of Bach beter is dan Beat. Ik luisterde urenlang geïnteresseerd naar beat. Luistert u nu eens urenlang naar Bach en vraag uzelf af of muziek enkel moet bestaan uit syncopen en rauwe oerwoudkreten. En dan nog een kant van de car navalszaak: Als ik de carnavallers moet geloven is carnaval de enige en hoogst noodzakelijke uitlaatklep van feestvreugde met het doel zichzelve te kunnen zijn. Van oorsprong was carna val een heidens feest, gewijd aan de godin van de vruchtbaarheid. Wat dat betreft zijn we weer thuis. Maar in ernst meen ik dat een verkleedpartij nu niet het meest geëigende middel is om uitgerekend jezelf te vinden. Gaat deze verkleedpartij massaal dan treedt massificatie op met alle gevolgen van dien; zeker is dat de individuele nor men verdwijnen. Niet voor niets uni formeert men een leger. Als carnaval de enige uitlaatklep ls, dan moeten grote delen van de we reld waar geen carnaval wordt gevierd, bulken van de trauma's en de frustra ties. Ik meen te weten dat deze ook in het Zuiden voorkomen. Mensen die door het jaar niet de kracht kunnen opbrengen om zichzelve te zijn, zelfs niet op de lange week ends, moeten dan maar carnavallen. Ik prefereer het schema van 5 dagen schijn en twee dagen werkelijkheid. Mensen die een heel jaar geen „drupke" mogen, moeten hun portie dan maar in 3 dagen naar binnenslaan. Maar ze zijn wel ,,voer voor psycho logen". Spontaneïteit schijnt voor sommigen een wat moeilijk begrip, zelfs als het om kinderen gaat. Met enige voorbeel den wil ik dit toelichten. Zo zou men zich een jong onderwijzer kunnen voor* stellen die, met zijn (verstandige) va der jarenlang in een conflict inzake carnaval leeft. De jongeman zal zijn pupilletjes tot extra-carnavalsuitingen opzetten en de arme Oedipus vermoordt zijn vader zón der dat zij het gelukkig een van beiden in de gaten hebben. Met een spontane jeugd-vrolijkheid heeft dit niets te ma ken. Zo kan elke onderwijzeres haar kinderen praktisch elke verrukkelijk opstel laten schrijven. Maar wat zou den haar schaapjes geschreven hebben indien tevoren wat verteld was over de afschuwelijke tegenstellingen in wereld waar in het ene gedeelte kinde ren creperen van de honger of onder gruwelijke omstandigheden worden ver moord, terwijl we hier per uur een miljoen kapotslaan. Dat is niet de saamhorigheid die missie- en ontwikke lingshulpsvrienden prediken. Beide, pro en contra, opstellen heb ben met spontaneïteit, humor of peda gogie niets te maken. Los hiervan zou een actie zoals „Kerstmis geen Vreetfeest maar Vrede feest" ook bij carnaval op zijn plaats zijn. En dan beweer ik: wat blijft er van dat zogenaamde spontane feest over indien we niet eerst stormrijp worden gemaakt door de pep-up van radio, te levisie. en kranten, hoewel ik moet zeg gen dat er sinds kort ook een enkele krant aandacht besteedt aan de anti- carnaval-gedachte. Tot veler geruststelling deel ik u mede dat mijn eigen kinderen gecar- navald hebben. Enig bericht aan de Voogdijraad behoeft dus niet te wor den verzonden. Ze zijn bovendien nog niet op een leeftijd waarop carnaval vaarwel-vlees een eufemisme wordt. Kinderen op die leeftijd zijn het hele jaar door eerlijk en heerlijk, maar hun verkleden en carnavallen gaat dan ook het gehele jaar door. Later wordt dat werkelijk problematischer, getuige een aantal telefoontjes die ik van ou ders kreeg. Uit ahdere telefoongesprekken werd mij duidelijk dat er ook een beduidend aantal mensen carnaval vieren „om- den-brode". Een gemeenteraadslid doet populair met. zijn stemmetjes, een mid denstander begeeft zich blatend van leut te mid,den zijner geliefde klanten; een kapelaan houdt (meent hij) op de ze wijze zijn gediasporeerde zieltjes bij een. Met eerlijke en ongedwongen pret heeft dit niets te maken. Op mijn vraag hoe of men zoiets dan kan, kreeg ik onveranderd het jeneverrecept. U mag zeggen dat mijn betoog gekleurd is, maar een uitvoerige studie van een organisatie voor geestelijke volks gezondheid of een research van een stel sociologen of psychologen zou toch een beter inzicht geven en een mogelijk antwoord op de vraag of deze wijze van massaal feestvieren, in deze tijd, voor ueze prijs en met deze gevolgen, het absoluut haalbaar optimum ls. En ongeacht de uitslag blijft er voor u en voor mij de vrijheid om car naval verrukkelijk of waardeloos te vinden. J.STRAETER De discussie over Carnaval ls hier mee afgesloten. Redactie. Degene die „Papier voor uw pen" bevuild heeft met het ingezonden stuk over de t.v.-produktie „De Thuiskomst" moest zich doodschamen, evenals de Vrijzinnig Protestantse Radio Omroep, die zo'n walgelijk immoreel stuk op het scherm durft te brengen. Volgens W.C.B. is de V.P.IÏ.O. nog te fatsoen lijk geweest door het overspel (nota bene in het bijzijn van de wettige echtgenoot!) geheel gekleed te verto- nen. Wat wil W.C.B. eigenlijk. Com plete bordeelscènes? Bah! BREDA J. HERMANS S DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 29 FEBRUARI 1968 - Duizenden mensen vinden het heel gewoon om geld van ons te lenen voor een belangrijke aankoop. Waarom zou u in zo'n geval ook niet een bij ons sluiten? Wij lenen u het benodigde bedrag (van 5Q0,- tot 5.000,-) zónder borg of andere zekerheid; zónder beperkingen voor wat de besteding betreft; mèt kwijtschelding van de nog te betalen termijnen bij onverhoopt overlijden. Over de Persoonlijke Lening zal men u gaarne op al onze kantoren (meer dan 390) iedere gewenste inlichting geven. U bent welkom bij de Carnaval zit er weer op. Het is over het algemeen genomen in onze contreien een bijzonder geslaagd feest geworden. Honderdduizenden mensen zijn even losgekomen van (je dagelijkse sleur en hebben een 1 frisse neus kunnen halen. Een woord van lof en hulde is op z'n plaats voor al diegenen, die er san hebben meegewerkt, dat zovele pensen een paar plezierige dagen f hebben gehad. De carnavalsvereni gingen, de prinsen en hun hofhou- dingen hebben hartverwarmende voorbeelden gegeven van creativi teit en gemeenschapszin, die - ge- lukkig ook in ziekenhuizen en be- jaerdentehuizen - nog lang in de herinnering zullen blijven voortleven, j Carnaval kan ook een schaduwzij de hebben. Daarop is dit jaar weer geattendeerd. Dit soort waarschu- gingen is nuttig: elk feest kan ont- aarden, dus ook carnaval. Zolang j echter de echte carnavalvierders - Zoals ook ditmaal weer - de toon aangeven, kan uit de mogelijkheid 1 van excessen geen sluitende bewijs- i voering tegen carnaval worden op- i gebouwd. Dit carnaval heeft - dank zij de in- Kt van zovelen - de rijen der voor standers alleen maar kunnen ver- I groten. Daarom: graag tot het vol gende jaar. (ADVERTENTIE) „Piccadilly" heet dit wollen tail leur met een wit- en marineblauw ruitjespatroon uit de collectie van Jacques Heim. Het hesje is van wit te katoen met een marineblauwe af zetting. Een wit bolhoedje met een marineblauwe band completeert het geheel. ten. Dikwijls zijn de vrouwen -zelfs ijveriger dan de mannen. Alleen van een ding hebben zij jgeen kaas ge geten: de publiciteit op hun werk op merkzaam te maken. Elfriede Eilers maatschappelijk werkster uit Biele feld, moest toegeven: „Wij verkopen ons te goedkoop. Wij vliegen van de ene afspraak naar de andere en zijn 's avonds blij, als we ons werk af hebben. De mannen lichten echter onmiddellijk de pers in, als zij iets gedaan hebben". Dat willen vele vrouwen in het Bonnse parlement in de toekomst veranderen. Zij hebben het plan dit jaar nog een congres voor vrouwelijke parlementariër! te organiseren. (Van een onzer verslaggevers) Vandaag is het dan zover. Van daag is de dag, waarop vele vrou wen vier jaar lang hebben zitten wachten, waarnaar vele jonge mannen reikhalzend (of met schrik in het hart) hebben uitge keken. Vandaag is het 29 februari, schrikkeldag, de bekroning van het schrikkeljaar. En daarmee is de altijd al bestaande „jacht" van de vrouw op de man legaal ge worden. Eens in de vier jaar gaat het eeuwig recht van de man om zich een vrouw te vragen over op de vrouw: dan mag zij zich een partner kiezen. Die ene extra-dag in de vier jaren zijn een gevolg van de spelletjes met de tijd, die Julius Caesar zich ver- (■■■■MiMnhiMMiaHMMiaiMaaaM (Van onze correspondent) BRESKENS De gemeenteraad van Breskens heeft na langdurige discus sie besloten de optie van de fa. De Bliek uit Schoondijke op grond aan de Langeweg voor het bouwen van een winkelgalerij niet te verlengen Wethouder Zegers en de raadsleden Carels, Goetbals en Luteijn waren van mening, dat men gezien het con tract dat ér bestond tengevolge van de optie, de grond aan De Bliek moest verkopen. (Van onze correspondent) BRESKENS De burgemeester van Breskens de heer J. Eekliout, heeft tijdens de laatste raadsvergade ring gevraagd om het krediet voor het aankopen van een geschenk aan het bejaardencentrum Goedertijd, dat binnen niet al te lange tijd officieel zal worden geopend, te verhogen met 1500,Eerder was al een bedrag van 2500 hiervoor beschikbaar ge steld. Het bestuur van „Goedertijt" heeft een cadeau uitgezocht, dat ook een verfraaiing van de gemeente vormt. Het beeld, dat zal worden geplaatst voor het bejaardencentrum, wordt vervaardigd door de kunstenaar G. Clement uit Vught. Het zal op men selijke grootte een man en een vrouw, uitbeeldend de gebondenheid, voor stellen. Nadat wethouder V. d. Hooft een schets getoond had van het ontwerp, werd het voorstel van b. en w. met algemene stemmen goedgekeurd. Burgemeester J. Eekhout was een andere mening toegedaan. De fa. De Bliek kan, volgens de voorzitter, de grond pas kopen als zij een goedge keurde bouwvergunning heeft. De fa. De Bliek heeft aan de bepalingen van het optiecontract naar zijn mening geenszins voldaan. Enkele raadsleden waren verwonderd, dat De Bliek nu plotseling enkele gegadigden zou hebben voor het bouwen van win kels. Met zeven stemmen voor en vier tegen werd besloten geen grond aan de firma te verkopen. De heer v. d. Broeke werd een stuk grond verkocht aan de Langeweg ter grootte van 182 m2 voor f 70,- per m2 Een krediet van f 10.000,- werd verleend voor het leggen van straten en achterpaden in de Violierenstraat een verbindingspad tussen de Vio lierenstraat en Van Zuijenstraat en een klinkerverharding tussen de ga rages in de Zinniastraat. De winkels zullep voor één jaar op vrijdag tot 21 uur-open mogen zijn. Door de winkeliersvereniging Ons Belang was hierom verzocht. De Ka mer van Koophandel had geadviseerd een koopavond in te stellen. Voor de r.-k. lagere school.werd een bedrag van f 820 beschikbaar gesteld voor de aanschaf van twee schrijfborden. Naar aanleiding van het financiële verslag van Het jeugdhonk te Bres kens merkte de heer Van Schaick op het te betreuren dal dit jeugdwerk moest worden stopgezet wegens het gebrek aan leiding. Hij vroeg of het mogelijk was om verschillende zaken in de gemeente te combineren. Zijn gedachten gingen uit naar een sport- instructeur voor zowel zwemmen als voetbal. Wethouder v. d. Hooft deelde mee dat Het Jeugdhonk over zou moeten gaan in een stichting waarna deze in aanmerking zou kun nen komen voor rijkssubsidie. PAUS PAULUS heeft dinsdag tot Ne derlandse rooms-katholieken het ge loofsleven in Nederland oprecht en intens genoemd. Wel riep hij op tot trouw aan de kerk en haar opper hoofd. HET INDIASE parlement heeft gis teren met 203 tegen 72 stemmen een motie van wantrouwen tegen de rege ring van mevrouw Indira Gandhi verworpen. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Op 14 maart zal het 25 jaar geleden zijn, dat de dichter P- C. Boutens overleed. Ora dit feit te herdenken wordt in zijn geboorteplaats Middelburg van 9-31 maart in de Vleeshal van het stad huis een tentoonstelling gehouden, waarop o.m. portretten, zeldzame drukken van zijn werken en voor werpen uit zijn dagelijkse leven te zien zullen zijn. Daarnaast zal er een indruk worden gegeven van Mid delburg zoals het was in de tijd toen Boutens er leefde. Het materiaal voor deze tentoon stelling is afkomstig uit het bezit van mr. P. C. Adriaanse, een neef van de dichter, het Letterkundig Museum te Den Haag en de Provinciale Bi bliotheek van Zeeland. Onder voor zitterschap van mr. J. J. van der Weel, wethouder van Middelburg, is een werkcomité gevormd, waarin o. m. zitting hebben dr. P. J. Meer- tens, voorzitter van de Maatschap pij der Nederlandse Letterkunde en drs. G- Borgers, directeur van het Letterkundig Museum. De Provincia le Bibliotheek brengt het materiaal bijeen en verzorgt, met' de heer Jan Kuiper uit Den Haag als ontwerper, de inrichting van deze tentoonstelling Burgemeester mr. J. Drijber zal de tentoonstelling op 8 maart om 16 uur openen. Bij deze gelegenheid zal de uitgever Polak het eerst exemplaar aanbieden vatj 'n nieuwe uitgave van Boutens' Verzameld Lyriek. de ideale warme maaltijd voor uw hond (Prijs f 3,12) (INHOUD 15 MAALTIJDEN) alleen maar water toevoegen VRAAG UW WINKELIER „De Duitse Bondsrepubliek be- ichikt over de twee knapste vrou welijke politici In Europa", schreef In 1964 het V.S.-tijdsehrift „Time" In een artikel, dat verkeerde voor stellingen over de Duitse vrouw uit ie weg moest ruimen. Thans zijn er al vier vrouwen, die van hun col lega's in het Bonnse parlement de titel „Miss Bondsdag" gekregen heb ben. De vrouwelijke parlementariërs boren zulke complimenten niet zo Taag. Wat zij van hun mannelijke collega's verwachten, is respect voor bun werk in de Bondsdag en in de Partijen. En omdat dit niet in vol- ioende mate geschiedt, bereiden Bonn's vrouwelijke parlementariërs dch op een offensief voor. ut alle stilte besloten de vrouwe- Jtlke parlementariërs van de sociaal democratische fractie (S.P.D.), in "et voorjaar van dit jaar zes regio nale conferenties te houden, waarbij ™°ral mannen uit de partij zullen worden uitgenodigd, die zich in be- augrijke machtsposities bevinden. bP5]j?Ver de verdelin2 van de taken Ben uitval ondernamen ook de da- roes van de Christelijke Democrati ze Unie (C.DU.). Zij verzochten un partijleider en Bondskanselier urt Georg Kiesinger zich voor de ouwen in de partij in te zetten. J klagen er over, dat de goede leskringen, waarin men niets ris er, omdat de eigen partij daar vaste groep van kiezers heeft, v. j ,voor üe mannen gereser- Cnn Üven- Terwijl toch enige j, vrouwen in het verleden in ïJï Sdag bewezen hebben, dat zu meer in staat zijn. een man o kieskring te betwisten, „/vrouwen in de Bondsdag zijn r deskundig op hun vakgebied. De H«i.1 n zÜn> 20 schijnt het. tevens o bekwaamden. Hedda Heuser van Iqrs 11Je democratische Partij, die tot w de Bondsdag zitting had en a/'/mjnlijk spoedig weer een zetel krijgen, is zeer deskundig op het hu van de gezondheidspolitiek J'fvan beroep arts); Helga Wex em heeft sinds jaren ervarin- 'n c'e cultuurpolitiek opgedaan, rarls^1 Z't de door de dood van Kon- do ju anauer vrij geworden plaats in KPi5™ndsdag kon innemen. Ursula »p.fs (SPD.) is een expert op het en V van d° economische politiek Jl."Memarie Renger (S.P.D.) houdt toni„ j sPec'aliste bezig met de bui- ZoriH P°ht'ek Zij kunnen zich er meer met hun collega's me- oorloolde als hij niet ten strijde trok tegen de barbaren. In die tijd ge bruikte men het maanjaar in plaats van het zonnejaar en Julius kwam tot de ontdekking, dat het verschil in tijdsduur van een maanjaar en een zonnejaar zo groot was, dat het niet lang meer zou duren voordat de midzomernacht in december zou val len. Hij vaardigde dus .een decreet uit dat ging in die dagen gemak kelijker dan thans dat het jaar voortaan 365 dagen telde. Om de afwijking, die dan nog overbleef in de hand te houden werd er eens in de vier jaar nog een dag bijgedaan Natuurlijk bleek het decreet van Caesar niet voldoende en ene Marga ret van Schotland vond het dan ook nodig om in de dertiende eeuw de zaak vast te leggen in een wetje, waarin bovendien werd verordon neerd, dat de vrouwen op die dag het recht hadden zich een huwelijkspart ner te kiezen. Op weigering van de kandidaat-echtgenoot stonden straf fen. Velen verkeren in de mening, dat dit gebruik inmiddels alleen nog bij gratie van de overlevering bestaan. De werkelijkheid bewijst, dat dit niet zo is. Men kan heden op onverwach te plaatsen kleine groepjes dames zien met een speurende blik in de ogen. Iedere loslopende man is in principe een prooi, leeftijd en char me spelen slechts een ondergeschikte rol; zelfs beginnende kaalheid kan hen er niet van tegenhouden de man te stuiten in zijn vlucht naar de vre dige vrijheid. Het beste is dan maar zich willoos over te leveren. Wat im mers zou een loslopende man willen ondernemen tegen het zevenhonderd jaar oude, zelfs legitieme noodlot?

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 19