HUURCONFLICT IN MIDDELBURG Huurders Griffioen zien bezwaar in huurverhoging Groot plan voor aanleg eilanden in Veer se Meer „jzt rona Industriële sprong naar Westerschelde beslist noodzaak ^parade ACCENT IN DEN HAAG Arbeids bemiddeling ex-priesters Wrak „Magne nog niet onderzocht BURGEMEESTER ROEMERS snoep verstandig: Jong op gevaarlijk pad daarom juist nu... Miel de Theije Commentaar Huren COMMENTAREN STATENLEDEN KVP-SCHEIJRING BELASTING vooi Rotterdam in Delta kritisch bekijken Den Haag-Brussel Middelburg Schip aangevaren en gezonken op Westerschelde DAGBLAD DE STEM VAN B6NB&RDAS 29 FEBRUARI 1968 Zoals u hiernaast kunt lezen, poogt een adviescommissie de bewo ners van de Middelburgse stads wijk „De Griffioen" te mobiliseren 0m niet stilzwijgend akkoord te gaan meteen huurverhoging van 19 pet., die de bewoners van „De Griffioen" vrij onverwacht wordt opgelegd. Menigeen die deze stadswijk kent zal over deze actie verbaasd zijn. De bewoners van „De Griffioen' gaan door voor mensen die met hun huur woning een lot uit de loterij hebben getrokken. Het zijn merendeels men sen uit de middenklasse, terwijl de huren, die zij betalen 125,-), op „woningwetniveau" liggen. [te kwestie is dat de betrokken hui zen als premiewoningen gebouwd lijn, waardoor ,de stichting Goed Wonen (die deze huizen voor de ge meente beheert), tot dusverre niet met huurverhogingen kon werken. De recente huurliberalisatie, die in Zeeland nogal van zich heeft doen soreken, maakt het nu eensklaps mogelijk om ook de huren van deze premiewoningen aan het huurpeil van vergelijkbare woningen aan te passen. Het zit er in, dat er nog nieuwe huur verhogingen zullen volgen. De ge meente Middelburg wil de Grif fioenbewoners niet ineens „voor heiblok" plaatsen, maar de weg der geleidelijkheid bewandelen. Dat is een essentieel verschil met de situa tie, die ontstond toen vorig jaar som mige particuliere huiseigenaars de huren ineens met er flink inhakken de percentages verhoogden. Toch wilden wij de Griffioenkwestie •ven apart signaleren, omdat Mid delburg de eerste Zeeuwse gemeen te is die de huurliberalisatie aan grijpt om in het eigen woningbezit (overigens naar recht en redelijk heid, geloven wij), tot een exploita bele toestand te geraken. Het zou ons al heel erg verwonderen als er na de provinciehoofdstad geen an dere gemeenten zouden volgen. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG. Een comité ad hoe heeft zich opgeworpen als schutsengel voor de huurders van de zogenaamde „Griffioen-wo ningen" in Middelburg. De stich ting „Goed wonen", die deze 110 in 1949 gebouwde woningen be heert, heeft de bewoners een huurverhoging van gemiddeld f 22.per maand aangezegd. Staandebeens ontstond er een ad viescommissie bestaande uit drie per sonen, die de bewoners van de Grif fioenhuizen per circulaire heeft aan geraden, de aangekondigde verhoging niet zonder meer te slikken. In de cir culaire wordt erop gewezen, dat de huurovereenkomst die de bewoners ondertekend hebben, een „opzegter mijn" van 12 maanden kent, als ge volg waarvan de verhoging een soort aanlooptijd van een jaar zou hebben. De adviescommissie heeft de Grif fioenbewoners ten overvloede een in- vulformulier gezonden, waarop hun huidige en mogelijk toekomstige wensen zijn samengevat. Wensen Degenen die het formulier onderte kenen, geven daarmee te kennen, dat zij wel bereid zijn de gevraagde huur verhoging te betalen, mits er voorzie ningen worden getroffen waardoor de woningen aan de eisen van de tijd worden aangepast. Deze voorzieningen behelzen 1. Verbetering en modernisering van de keukens, 2. De aanleg van centrale verwar ming of een aardgasaansluiting bij de schoorsteen, 3. Betegeling van de badkamer, 4. Uitbreiding van het aantal, stop contacten, 5. Modernisering van de schoorsteen mantels, 6. Aanleg van een centraal antenne systeem, 7. Tochtvrije ramen en deuren. Geen ultimatum Namens de adviescommissie deelde de heer C. Hordijk ons desgevraagd mee, dat het niet de bedoeling is ..door de muur" te gaan. „Wij willen alleen met klem van redenen duide lijk maken, dat we tegenover een „ei-1 gentijdse" huur, ook een „eigentijds" comfort wensen. Centrale verwar ming behoort daar beslist toe, maar ook een centrhal antennesysteem. Wij willen de takkenbossen op het dak wel eens kwijt. Dat is ook uit een oogpunt van stedeschoon gewenst." De Griffioenbewoners betalen op het ogenblik gemiddeld 123.pep rpaand. Na de huurverhoging zal dit rond de 145,worden. De huizen hebben niet alle dezelfde huur, want sommige hebben extra comfort, b.v. in de vorm van parketvloeren e.d. waarvoor een gering bedrag per maand in de huur is verdisconteerd. Berekening De adviescommissie heeft berekend, dat de meeropbrengst van de Grif fioenhuizen na de huurverhoging on geveer 27.000,per jaar bedraagt. De commissie vindt dat een investe ring van f 300.000,voor verbetering van de woningen er dan ook best af kan. De commissie heeft becijferd, dat voor die drie ton alle voorzieningen die zij heeft opgesomd, aangebracht kunnen worden. De heer Hordijk: „De voorzieningen die Wij wensen vormen een lijstje van de meest ur gente punten. Het zou niet moeilijk zijn om nog een aantal minder drin gende wensen op te noemen, maar wij willen niet het onderste uit de kan halen." Advies De Griffioenhuizen zijn eigendom van de gemeente, maar deze heeft ze bij de stichting „Goed Wonen" in be heer gegeven, In het bestuur van de stichting zit o.a. één huurder per blok woningen. Met deze min of meer officiële ver tegenwoordiger van de huurders heeft het comité ad hoe geen contact gezocht. De heer Hordijk: „Wij heb ben nooit gemerkt dat er een verte genwoordiger van de huurders in het bestuur zat." Wethouder M. Wattel (sociale za ken, volksgezondheid en volkshuis vesting) gaf als commentaar, dat er niet zonder meer tot huurverhoging is besloten. Men heeft advies van de huuradviescommissie gevraagd en dat zonder meer opgevolgd. Het ligt in de bedoeling om later nog verdere huurverhogingen door te voeren. De huurverhoging maakt het mogelijk, aldus de heer Wattel, be- (VERVOLG VAN PAGINA 1) De heer A. VAN GEESBERGEN, lid van Gedeputeerde Staten van Zeeland en secretaris van de Zeeuw- (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG. De rijks overheid wil voor vijftig procent subsidiëren in de kosten van het' wegbaggeren van een hinderlijke ondiepte in het Veerse Meer tus sen Veere en Kamperland. Vooi oit werk is een bedrag nodig ge- 'aamd van 30.000 gulden. Dit wordt meegedeeld door het da- \l .')cstuur van „Het Veerse •leer" bij de aanbieding van een pri oriteitenschema aan de leden van het «Eemee» bestuur, betreffende een uitgebreid plan voor het uitbaggeren ondiepten en het vormen van Handen in het Veerse Meer. De to- kosten van dit project worden foraamd op vier miljoen gulden. prioriteitenschema omvat negen Als eerste zou moeten wor- ADVERTENTIE) den uitgevoerd de aanleg van een eiland van 1,5 hectare groot ten wes ten van de Goudplaat (ter hoogte van het jeugdcentrum „Het Zilveren Schor). Het bestuur meent, dat het aantrekkelijk is dit werk spoedig uit te voeren, omdat de kosten relatief laag zijn (174.000 gulden), terwijl het in een behoefte aan aanlegmogelijk- heden voor de watersport zal voor zien. Noch aan de Walcherse oevei nog aan de Goudplaat is, zo wordt opgemerkt, aanlegmogelijkheid aan wezig. Op de tweede plaats komt het aan leggen van een kunstmatig eiland van vijf hectare groot tussen Veere en Kamperland, dat meer dan twee maal zo duur als het eerste zal zijn. Het bestuur schrijft, dat in dit deel van het Veerse Meer de grootste be hoefte aan aanleggelegenheid bestaat. De bezetting met varende schepen is in dit gebied zeer dicht. Door het win nen van de benodigde grondspecie in de nabijheid zullen gedeelten van hinderlijke ondiepten tegelijk kunnen worden verwijderd. Het prioriteitenschema vermeldt de aanleg van nog eens vier kunstmatige eilanden in het meer, waarvan het grootste dat ten westen van Wol- phaartsdijk (7,5 hectare) zou moeten worden. Het bestuur merkt hier o.a. over op, dat met de realisering van de plannen tot uitbreiding van het aantal lig plaatsen in de jachthavens van Kort- gene en Wolphaartsdijk een toename van de bezetting van het vaarwater in het oostelijk deel van het Veerse Meer gepaard gaat, waardoor ook meer aanleggelegenheid nodig zal zijn. Het eiland zal ook als een buffer kunnen fungeren tussen de „plezier- vaart" en het westelijker gelegen na tuurreservaat van de Middelplaten. Het bestuur wijst er tenslotte op, dat de vooruitzichten van een spoe dige uitvoering van al deze plannen somber zijn als de rijksoverheid blijft vasthouden aan een subsidiepercen tage van vijftig procent in de kosten. Alles zal in het werk worden gesteld om dit percentage op 75 procent te brengen. Ook dan nog zullen de res terende kosten een zware belasting vormen voor het budget van de deel nemers aan „Het Veerse Meer", se KVP, had naar aanleiding van de breuk nog geen enkel- bedankje bin nengekregen. Hij verwachtte er ook geen: zeker niet uit de Statenfractie. „De KVP in Zeeland heeft zich de laatste maanden niet erg druk ge maakt over de radicalen-kwestie". MR. DR. A. J. J. M. MES uit Mid delburg, oud-gedeputeerde, oud-voor zitter van de Zeeuwse KVP en een van de weinige Zeeuwse KVP'ers, die voor de radicalen heeft getekend, be treurt de gang van zaken in hoge mate. Volgens hem kunnen de doel stellingen van de radicalen alleen met vrucht worden nagestreefd bin nen de KVP. Uittreding leidt z.i. al leen maar tot opsplitsing. De heer Mes is van oordeel dat het dualisme in de kring van radicalen de ondui delijkheid in de politiek bevordert. Tenslotte meent de heer Mes dat de uitgetreden radicalen de KVP-fractie zouden moeten verlaten. Zitten blij ven is z.i. oneerlijk en onrechtvaardig. J. L. P. M. TEIJSSEN (Voorzitter Brabantse statenfractie KVP): „De scheuring speelt zich dacht ik, hoofd zakelijk af op landelijk niveau. De radicalen huldigen standpunten, die vooral de landspolitiek aangaan. Die standpunten zijn weliswaar niet los te denken van het KVP-beleid bij het provinciebestuur, maar het accent ligt toch wel zeer sterk in Den Haag. De radicalen staan o.a. meer ontwikke lingshulp voor en hebben hun eigen meningen over onderwerpen als ruimtelijke ordening, de woningsitu atie en de werkgelegenheid. In dit alles gaat Den Haag uiteindelijk voorop. Het is me verder op dit mo ment niet bekend, dat er een KVP- statenlid plannen heeft om uit de partij te treden. Het is in dat geval trouwens de vraag of zo iemand wel in hel" provinciaal bestuur zitting kan blijven nemen". DRS. J. H. SEVERENS (voorzitter statenkring Breda KVP)„De situatie is thans nogal onoverzichtelijk. Het bestuur van de statenkring zal op korte termijn moeten nagaan, wat precies de achtergronden en drijfve ren van het uittreden der radicalen zijn geweest. Eerst dan zullen wij tot een eigen beoordeling van de situatie komen en een beslissing „kunnen ne men over de hoek', waarin wij ons op zullen stellen. Overigens heeft de scheuring de partijvernieuwing, naar mijn mening, niet vergemakkelijkt en de scheuring moet dan. ook betreurd worden". paalde verbeteringen aan de wonin gen aan te brengen. Er bestaat een commissie die op korte termijn zal rapporteren welke verbeteringen de Griffioen-woningen moeten onder gaan om de kwalificatie „midden standswoningen" weer waard te zijn. „Ik vrees, dat de Griffioenbewoners jarenlang te weinig voor hun huizen hebben betaald, vergelijkenderwijs gesproken. Wij mochten echter niet tot huurverhoging besluiten, omdat het hier om premiewoningen gaat.' UTRECHT (K.N.P.) Op aan vraag van 't „Centraal Adviesbureau voor Priesters en Religieuzen" te Utrecht, heeft het Directoraat-Gene raal voor de Arbeidsvoorziening van het ministerie van Sociale Zaken op enkele plaatsen in Nederland spe ciale functionarissen aangewezen, die uitgetreden priesters, zusters en broeders speciaal behulpzaam zullen zijn bij het vinden van een passende werkkring. Het bureau van N. J. M. Vendrik'jr. te Utrecht mag zelf niet optreden bij arbeidsbemiddeling. De speciale functionarissen voor de arbeidsvoorzieningen zijn gevestigd voor Brabant te Roosendaal, voor Limburg in Venray en Heerlen, voor Gelderland in Apeldoorn, en verder te Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Leeuwarden. Men is tot deze speciale regeling overgegaan omdat het voor priesters en religieuzen met hun speciale op leiding vaak moeilijk is een geschik te baan te krijgen. Het aantal priesters en religieuzen dat uittreedt neemt de laatste jaren steeds meer toe. Van de priesters zijn de juiste aantallen bekend: in 1966 traden 60 priesters uit. De schattingen over 1967 spreken van tenminste 120. (Van een onzer verslaggevers) VLISSINGEN Het ziet er niet naar uit, dal er voorlopig iets zal veranderen in de toestand van het wrak van het Zweedse vrachtschip „Magne", dat sinds vorige week woensdag op de zeebodem voor de kust van Westkapelie rust. Ook zullen voorshands geen pogingen worden gedaan om door middel van duikers vast te stellen of de ontzielde lichamen van de vijf vermiste opva renden zich nog in het wrak bevin den. Rijkswaterstaat rekent dit niet tot zijn taak. Desgevraagd deelde men ons mede, dat een dergelijk onder zoek slechts zal plaatsvinden wan neer de rederij of de nabestaanden daartoe opdracht geven aan bijvoor beeld een bergingsbedrijf. Het is zeer de vraag of het lonend zal zijn te pogen het wrak, dat op een diepte van negentien meter ligt, te bergen. Over een en ander is nog overleg gaande tussen de Zweedse rederij en de betrokken verzekerings maatschappij. Het wrak, dat in het vaarwater ligt, is met een boei gemarkeerd. Wanneer Rijkswaterstaat tot oprui ming zou besluiten, omdat het wrak de „staat" last veroorzaakt, dan zal dat worden bemoeilijkt, omdat men nog geenszins weet op wie de kosten van een dergelijk karwei zullen kun nen worden verhaald. De schuldige aan de aanvaring is n.l. nog niet aan gewezen. Een bijkomend probleem vormt het feit, dat het wrak buiten de Nederlandse territoriale wateren ligt, zódat Rijkswaterstaat niet zon der meer met het „wetboek in de hand" tegen de rederij kan optreden. (Van onze correspondent) MIDDELBURG Twee 12-jarlge uit Middelburg afkomstige jongens P. van H. en M. S„ hebben zich toegang weten te verschaffen tot de land- bouwschuur van D. aan de- Breeweg. Zij wisten een twintigtal eieren en een buks F.N. 6 mm te bemachtigen. De recherche heeft de knapen opge spoord. Later brachten zij zelf de buks terug naar het politiebureau, aangezien zij het wapen toch wel ge vaarlijk vonden. (ADVERTENTIE) droog en 1 Km. m»! bWS» L'erfew TtabtittS- Ik'fcte - te o tuatteiek- ■a m»s 1 aem 1 •w.'tfij 'WW Het beste voor en *^»énk^ne omdat alléén Glyserona én gbevat (Van een onzer verslaggevers) VLISSINGEN „Voor de in dustrialisatie van Nederland ook voor Rotterdam is de sprong naar de Westerschelde van ontzaglijke betekenis. Omdat dan niet alle industrieën zich in Rot terdam zullen ophopen, kan het klimaat daar leefbaarder voor de mensen worden gehouden. Overigens is het natuurlijk on zin om te veronderstellen, dat ik hier in Vlissingen op de bres zou gaan staan voor de Rotterdamse belangen. Tot mijn taak behoort het dit gebied aan de Schelde tot een industriële ontplooiing te hel pen brengen." Drs. Dirk Roemers, sinds vier maan den burgemeester van Vlissingen. heeR de industrialisatie als ngmimer één op zijn programma gezet.' Sinds het verschijnen van de „ver kenning" van het Overlegorgaan Zeehavenontwikkeling Zuidwest-Ne derland waarin.de partners, waarbij ook Rotterdam, vol broederlijke lief de de koek van de Gouden Delta ver deelden, is bij de „overigen" weer voedsel aangedragen voor wantrou wen jegens de bedoelingen van Rot terdam. Bedongen was dat Voorne en Putten verschoond zouden blijven van de industrie-moloch. De laatste gelui den uit het Rotterdamse wijzen er evenwel op, dat daar toeh de blik op dat eiland wordt gericht om daar eerlang nieuwe industriële expansie de ruimte te geven. Burgemeester Roemers („Ik heb naar Vlissingen gesolliciteerd omdal hier een belangrijke industriële ont wikkeling gaande is") wil echter toch de verhouding met Rotterdam niet in een raam van wantrouwen zien. „Concurrentie ook in de Delta kan op zichzelf een gezonde werking heb ben. Het overlegorgaan is daarom nog niet overbodig. Wel dient men „kritisch" te blijven ten aanzien van het gedrag van de anderen. Zeker in de persoonlijke verhouding tot mijn collega van Rotterdam, bur gemeester Thomassen, dient wantrou wen uit den boze te zijn. Ik heb ver trouwen in zijn loyaliteit. Natuurlijk moet men er daarbij rekening mee houden, dat hij de verantwoording draagt voor een zeer groot haven- complex. In Rotterdam ligt het op pestuur- lijk niveau trouwens anders dan hier. Daar heeft het gemeentebestuur het bestuur over de havens in handen, terwijl in Vlissingen het Havenschap (vergeet niet er „in oprichting" bij te zetten) de scepter zwaait. Vlissin gen bezet daarin twee van de zeven zetels, twee komen toe aan de provin cie en drie aan het rijk. Je kunt het jammer vinden, maar Vlassingen kan het nu eenmaal niet allemaal alleen doen- Er is mij gevraagd om, in het raam van dc havenontwikkeling, contact op te nemen met de gemeentebestu ren van Antwerpen en Gent. Dat moet naar mijn mening Den Haag met Brussel doen. Wij kunnen die draad niet van de regering overne men. Ook de Belgen willen allerlei dingen van Nederland. Over al die zaken moet eerst op het hoogste ni veau worden onderhandeld. Dat moet dan vooral over de con currentieverhoudingen, onder meer op het punt van aantrekken van nieu we industrieën, gaan. Daar schort nog al het een en ander aan. Overigens vind ik de zin uit het rapport van het zeehavenoverleg, dat Nederland vijf miljard aan industriële investeringen is misgelopen door de „kunstmatige mededinging" weinig gelukkig. Stel dat we ze wel hadden ge kregen, waar hadden we al die in dustrieën dan moeten laten? Als door de rijksoverheden door overleg het raam is gesmeed, dan kunnen wij op lokaal niveau met de Belgen contact opnemen. Een nauwe samenwerking met Mid delburg is onvermijdelijk. Dit deel van het Westerscheldebekken moei op den duur kunnen steunen op een stad van 100.000 inwoners. De zaak ligt hier wel wat moeilijker dan bij voorbeeld met de agglomeraties van Amsterdam en Rotterdam. Daar is steeds één gemeente duidelijk de al lergrootste en behoeft er niet ge keven te worden wie de leiding krijgt Het ls logisch, dat Middelburg vol ledig lid wordt van hét Havenschap Vlissingen. Alleen mag de wet op dc •totstandkoming yan het Jiavgijschap op geen enkele manier worden ver traagd. We zijn nu lekker-aan het studeren op artikel 8 van die wet. Ik hoop, dat langs dat weggetje, bij in- bijeng van eigen industrieterrein Mid delburg kan worden binnengeloodst Als oud-vakbondsman heb ik nooit in de commercie gezeten. Dat is nu anders geworden. Zo ben ik lid van het bestuur van het havenschap en van de raad van toezicht van de N.V. Haven van Vlissingen. Ik meen dat iedere burgemeester aan sales- promotion voor zijn gemeente moet doen. In de mij toegemeten kwalitei ten zal ik mijn best doen". ADVERTENTIE) VIEUX De Zachte Hollandse (Van onze correspondent) HANSWEERT Het Braziliaanse schip Para Nacura is op de Wester schelde 200 meter op Belgisch grond gebied in aanvaring gekomen met het Pakistaanse schip Manshorn. Het schip is omhoog gevaren en is nu circa driekwart onder water. Het achterschip drijft nog. Het schip v/as geladen met stuk goed en op het ogenblik drijven ver schillende vaten op de Westerschel de. De Para Nacura is een schip, ge bouwd in 1961 en groot 5800 bruto registerton. Het schip was onderweg van Antwerpen naar Rio de Janeiro en is aan bakboordzijde aangevaren. ONZE carnavalswagen heeft het dit jaar best gedaan. Er is een behoor lijke winst gemaakt, die meteen in de clubkas verdwijnt. Misschien dat we onze feestavond voor de leden wat ruimer opzetten, maar de rest is een reserve voor het volgende carnaval". Miel de Theije, hoofdkeurmeester van het Roosendaalse slachthuis, kan als voorzitter van de carnavalsvereniging ,,De Piepers" tevreden zijn. „In Roo sendaal kregen we de eerste optocht- prijp, plus de eerste Stadsprijs, plus de RO-700 prijs. Totaal 1700 gulden. Dat was zaterdag. Zondag reed onze wagen in Boxtel en ook daar een eer ste prijs. Maandag in Den Bosch het zelfde. Zodoende is er nog eens twee duizend gulden bijgekomen". „DE Fiepers hebben de wagen ver kocht aan Boxtel en Boxtel liet hem weer meerijden in Den Bosch. Wij kregen daar een extra premie voor. In onze verkoopbepalingen staat na melijk een en ander altijd vastgelegd. Het is immers niet de eerste keer dat onze wagen in Oost-Brabant wordt verkocht. Overigens doen we alleen de opbouw van de carnavalswagen van\de hand. Het onderstel van ruim dertien meter doen we niet weg. De koper krijgt van ons van tevoren een bouwtekening, zodat hij alvast een onderstel in orde kan laten brengen. Middenin de carnavalsdrukte, direct na afloop van de Roosendaalse op tocht, ging onze wagen naar de hal, waar de opbouw werd gedemonteerd door onze mensen. Vrachtwagens voor Boxtel stonden klaar en in die plaats is de zaak in de nacht van zaterdag op zondag weer gemonteerd. Zo doen we het al jaren". VOLGEND jaar vieren we lustrum. De ideeën voor de volgende optocht liggen al klaar. Ons produkt is steeds de grootste gemene deler van de me ningen van de 23 leden. Onze leden zijn allemaal werkers, daarnaast zijn er donateurs. We hebben het hele sca la van benodigde vakmensen, zoals schilders, timmerlieden, lassersron- structeiws. De enige die we van bui ten Roosendaal en van buiten de club aantrekken, is een kunstenaar. Hij werkt voor ons de kleuren uit, want dat is een heel apart vakIn septem ber beginnen de bouwploegen vol gens chema te werken. Totaal vijf tig uur per week en dan 4.5 maand lang, wordt er iets aan gedaan. Lang zaam wordt de zaak opgebouwd. We beginnen te boetseren, te plakken, enz, We hebben nu ook het procédé met kunsthars onder de knie, maar het is in uitvoering iets te kostbaar." WAT heb je er aan om een wagen van twee of drie mille te bouwen en de eerste prijs is duizend gulden? Goed is goed, vind ik. Voor ons soort wa gens is duizend gulden aan onkosten toch wel het allerminste. Maar we vormen een gezonde club. Als we on ze 11-11 feest houden, onze leden feesten en kindermiddagen en met onze wagen geen enkele prijs in de optocht zouden krijgen, dan hebben we nog genoeg geld in ,kas om een wagen te bouwen voor het volgend jaar. Een goede reserve om tegensla gen op te vangen, moet je hebben. Ook in ander opzicht vormen De Fie pers een gezonde club. Wij werken namelijk nooit langer aan onze wa gen dan tot 's avonds 9 uur. Geen enkel lid van de bouwploeg zal tij dens de bouw ook maar één druppel bier drinken. Ik wil hebben dat de mannen van de bouwploeg vroeg thuis zijn en zonder dranklucht. Op donderdag vóór carnaval drinken we het scheel van de wagen: de mav twee flesjes bier en dat is al. Vooi elk lid is het een hobby om in het kader van De Fiepers aan carnavd te doenEn zo moet het blijven". III

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 17