HUURCONFLICT IN MIDDELBURG
Huurders Griffioen zien
bezwaar in huurverhoging
Groot plan voor
aanleg eilanden
in Veer se Meer
„jzt
rona
Industriële sprong
naar Westerschelde
beslist noodzaak
^parade
ACCENT IN DEN HAAG
Arbeids
bemiddeling
ex-priesters
Wrak „Magne
nog niet
onderzocht
BURGEMEESTER ROEMERS
snoep verstandig:
Jong op gevaarlijk pad
daarom juist nu...
Miel de Theije
Commentaar
Huren
COMMENTAREN STATENLEDEN KVP-SCHEIJRING
BELASTING
vooi
Rotterdam in
Delta kritisch
bekijken
Den Haag-Brussel
Middelburg
Schip aangevaren
en gezonken
op Westerschelde
DAGBLAD DE STEM VAN B6NB&RDAS 29 FEBRUARI 1968
Zoals u hiernaast kunt lezen, poogt
een adviescommissie de bewo
ners van de Middelburgse stads
wijk „De Griffioen" te mobiliseren
0m niet stilzwijgend akkoord te gaan
meteen huurverhoging van 19 pet.,
die de bewoners van „De Griffioen"
vrij onverwacht wordt opgelegd.
Menigeen die deze stadswijk kent zal
over deze actie verbaasd zijn. De
bewoners van „De Griffioen' gaan
door voor mensen die met hun huur
woning een lot uit de loterij hebben
getrokken. Het zijn merendeels men
sen uit de middenklasse, terwijl de
huren, die zij betalen 125,-), op
„woningwetniveau" liggen.
[te kwestie is dat de betrokken hui
zen als premiewoningen gebouwd
lijn, waardoor ,de stichting Goed
Wonen (die deze huizen voor de ge
meente beheert), tot dusverre niet
met huurverhogingen kon werken.
De recente huurliberalisatie, die in
Zeeland nogal van zich heeft doen
soreken, maakt het nu eensklaps
mogelijk om ook de huren van deze
premiewoningen aan het huurpeil
van vergelijkbare woningen aan te
passen.
Het zit er in, dat er nog nieuwe huur
verhogingen zullen volgen. De ge
meente Middelburg wil de Grif
fioenbewoners niet ineens „voor
heiblok" plaatsen, maar de weg der
geleidelijkheid bewandelen. Dat is
een essentieel verschil met de situa
tie, die ontstond toen vorig jaar som
mige particuliere huiseigenaars de
huren ineens met er flink inhakken
de percentages verhoogden.
Toch wilden wij de Griffioenkwestie
•ven apart signaleren, omdat Mid
delburg de eerste Zeeuwse gemeen
te is die de huurliberalisatie aan
grijpt om in het eigen woningbezit
(overigens naar recht en redelijk
heid, geloven wij), tot een exploita
bele toestand te geraken. Het zou
ons al heel erg verwonderen als er
na de provinciehoofdstad geen an
dere gemeenten zouden volgen.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG. Een comité
ad hoe heeft zich opgeworpen als
schutsengel voor de huurders van
de zogenaamde „Griffioen-wo
ningen" in Middelburg. De stich
ting „Goed wonen", die deze 110
in 1949 gebouwde woningen be
heert, heeft de bewoners een
huurverhoging van gemiddeld
f 22.per maand aangezegd.
Staandebeens ontstond er een ad
viescommissie bestaande uit drie per
sonen, die de bewoners van de Grif
fioenhuizen per circulaire heeft aan
geraden, de aangekondigde verhoging
niet zonder meer te slikken. In de cir
culaire wordt erop gewezen, dat de
huurovereenkomst die de bewoners
ondertekend hebben, een „opzegter
mijn" van 12 maanden kent, als ge
volg waarvan de verhoging een soort
aanlooptijd van een jaar zou hebben.
De adviescommissie heeft de Grif
fioenbewoners ten overvloede een in-
vulformulier gezonden, waarop hun
huidige en mogelijk toekomstige
wensen zijn samengevat.
Wensen
Degenen die het formulier onderte
kenen, geven daarmee te kennen, dat
zij wel bereid zijn de gevraagde huur
verhoging te betalen, mits er voorzie
ningen worden getroffen waardoor de
woningen aan de eisen van de tijd
worden aangepast.
Deze voorzieningen behelzen
1. Verbetering en modernisering van
de keukens,
2. De aanleg van centrale verwar
ming of een aardgasaansluiting bij
de schoorsteen,
3. Betegeling van de badkamer,
4. Uitbreiding van het aantal, stop
contacten,
5. Modernisering van de schoorsteen
mantels,
6. Aanleg van een centraal antenne
systeem,
7. Tochtvrije ramen en deuren.
Geen ultimatum
Namens de adviescommissie deelde
de heer C. Hordijk ons desgevraagd
mee, dat het niet de bedoeling is
..door de muur" te gaan. „Wij willen
alleen met klem van redenen duide
lijk maken, dat we tegenover een „ei-1
gentijdse" huur, ook een „eigentijds"
comfort wensen. Centrale verwar
ming behoort daar beslist toe, maar
ook een centrhal antennesysteem. Wij
willen de takkenbossen op het dak
wel eens kwijt. Dat is ook uit een
oogpunt van stedeschoon gewenst."
De Griffioenbewoners betalen op
het ogenblik gemiddeld 123.pep
rpaand. Na de huurverhoging zal dit
rond de 145,worden. De huizen
hebben niet alle dezelfde huur, want
sommige hebben extra comfort, b.v.
in de vorm van parketvloeren e.d.
waarvoor een gering bedrag per
maand in de huur is verdisconteerd.
Berekening
De adviescommissie heeft berekend,
dat de meeropbrengst van de Grif
fioenhuizen na de huurverhoging on
geveer 27.000,per jaar bedraagt.
De commissie vindt dat een investe
ring van f 300.000,voor verbetering
van de woningen er dan ook best af
kan.
De commissie heeft becijferd, dat
voor die drie ton alle voorzieningen
die zij heeft opgesomd, aangebracht
kunnen worden. De heer Hordijk:
„De voorzieningen die Wij wensen
vormen een lijstje van de meest ur
gente punten. Het zou niet moeilijk
zijn om nog een aantal minder drin
gende wensen op te noemen, maar wij
willen niet het onderste uit de kan
halen."
Advies
De Griffioenhuizen zijn eigendom
van de gemeente, maar deze heeft ze
bij de stichting „Goed Wonen" in be
heer gegeven, In het bestuur van de
stichting zit o.a. één huurder per blok
woningen.
Met deze min of meer officiële ver
tegenwoordiger van de huurders
heeft het comité ad hoe geen contact
gezocht. De heer Hordijk: „Wij heb
ben nooit gemerkt dat er een verte
genwoordiger van de huurders in het
bestuur zat."
Wethouder M. Wattel (sociale za
ken, volksgezondheid en volkshuis
vesting) gaf als commentaar, dat er
niet zonder meer tot huurverhoging
is besloten. Men heeft advies van de
huuradviescommissie gevraagd en dat
zonder meer opgevolgd.
Het ligt in de bedoeling om later
nog verdere huurverhogingen door te
voeren. De huurverhoging maakt het
mogelijk, aldus de heer Wattel, be-
(VERVOLG VAN PAGINA 1)
De heer A. VAN GEESBERGEN,
lid van Gedeputeerde Staten van
Zeeland en secretaris van de Zeeuw-
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG. De rijks
overheid wil voor vijftig procent
subsidiëren in de kosten van het'
wegbaggeren van een hinderlijke
ondiepte in het Veerse Meer tus
sen Veere en Kamperland. Vooi
oit werk is een bedrag nodig ge-
'aamd van 30.000 gulden.
Dit wordt meegedeeld door het da-
\l .')cstuur van „Het Veerse
•leer" bij de aanbieding van een pri
oriteitenschema aan de leden van het
«Eemee» bestuur, betreffende een
uitgebreid plan voor het uitbaggeren
ondiepten en het vormen van
Handen in het Veerse Meer. De to-
kosten van dit project worden
foraamd op vier miljoen gulden.
prioriteitenschema omvat negen
Als eerste
zou moeten wor-
ADVERTENTIE)
den uitgevoerd de aanleg van een
eiland van 1,5 hectare groot ten wes
ten van de Goudplaat (ter hoogte van
het jeugdcentrum „Het Zilveren
Schor). Het bestuur meent, dat het
aantrekkelijk is dit werk spoedig uit
te voeren, omdat de kosten relatief
laag zijn (174.000 gulden), terwijl het
in een behoefte aan aanlegmogelijk-
heden voor de watersport zal voor
zien. Noch aan de Walcherse oevei
nog aan de Goudplaat is, zo wordt
opgemerkt, aanlegmogelijkheid aan
wezig.
Op de tweede plaats komt het aan
leggen van een kunstmatig eiland van
vijf hectare groot tussen Veere en
Kamperland, dat meer dan twee maal
zo duur als het eerste zal zijn.
Het bestuur schrijft, dat in dit deel
van het Veerse Meer de grootste be
hoefte aan aanleggelegenheid bestaat.
De bezetting met varende schepen is
in dit gebied zeer dicht. Door het win
nen van de benodigde grondspecie in
de nabijheid zullen gedeelten van
hinderlijke ondiepten tegelijk kunnen
worden verwijderd.
Het prioriteitenschema vermeldt de
aanleg van nog eens vier kunstmatige
eilanden in het meer, waarvan het
grootste dat ten westen van Wol-
phaartsdijk (7,5 hectare) zou moeten
worden.
Het bestuur merkt hier o.a. over op,
dat met de realisering van de plannen
tot uitbreiding van het aantal lig
plaatsen in de jachthavens van Kort-
gene en Wolphaartsdijk een toename
van de bezetting van het vaarwater in
het oostelijk deel van het Veerse
Meer gepaard gaat, waardoor ook
meer aanleggelegenheid nodig zal
zijn. Het eiland zal ook als een buffer
kunnen fungeren tussen de „plezier-
vaart" en het westelijker gelegen na
tuurreservaat van de Middelplaten.
Het bestuur wijst er tenslotte op,
dat de vooruitzichten van een spoe
dige uitvoering van al deze plannen
somber zijn als de rijksoverheid blijft
vasthouden aan een subsidiepercen
tage van vijftig procent in de kosten.
Alles zal in het werk worden gesteld
om dit percentage op 75 procent te
brengen. Ook dan nog zullen de res
terende kosten een zware belasting
vormen voor het budget van de deel
nemers aan „Het Veerse Meer",
se KVP, had naar aanleiding van de
breuk nog geen enkel- bedankje bin
nengekregen. Hij verwachtte er ook
geen: zeker niet uit de Statenfractie.
„De KVP in Zeeland heeft zich de
laatste maanden niet erg druk ge
maakt over de radicalen-kwestie".
MR. DR. A. J. J. M. MES uit Mid
delburg, oud-gedeputeerde, oud-voor
zitter van de Zeeuwse KVP en een
van de weinige Zeeuwse KVP'ers, die
voor de radicalen heeft getekend, be
treurt de gang van zaken in hoge
mate. Volgens hem kunnen de doel
stellingen van de radicalen alleen
met vrucht worden nagestreefd bin
nen de KVP. Uittreding leidt z.i. al
leen maar tot opsplitsing. De heer
Mes is van oordeel dat het dualisme
in de kring van radicalen de ondui
delijkheid in de politiek bevordert.
Tenslotte meent de heer Mes dat de
uitgetreden radicalen de KVP-fractie
zouden moeten verlaten. Zitten blij
ven is z.i. oneerlijk en onrechtvaardig.
J. L. P. M. TEIJSSEN (Voorzitter
Brabantse statenfractie KVP): „De
scheuring speelt zich dacht ik, hoofd
zakelijk af op landelijk niveau. De
radicalen huldigen standpunten, die
vooral de landspolitiek aangaan. Die
standpunten zijn weliswaar niet los
te denken van het KVP-beleid bij het
provinciebestuur, maar het accent ligt
toch wel zeer sterk in Den Haag. De
radicalen staan o.a. meer ontwikke
lingshulp voor en hebben hun eigen
meningen over onderwerpen als
ruimtelijke ordening, de woningsitu
atie en de werkgelegenheid. In dit
alles gaat Den Haag uiteindelijk
voorop. Het is me verder op dit mo
ment niet bekend, dat er een KVP-
statenlid plannen heeft om uit de
partij te treden. Het is in dat geval
trouwens de vraag of zo iemand wel
in hel" provinciaal bestuur zitting kan
blijven nemen".
DRS. J. H. SEVERENS (voorzitter
statenkring Breda KVP)„De situatie
is thans nogal onoverzichtelijk. Het
bestuur van de statenkring zal op
korte termijn moeten nagaan, wat
precies de achtergronden en drijfve
ren van het uittreden der radicalen
zijn geweest. Eerst dan zullen wij tot
een eigen beoordeling van de situatie
komen en een beslissing „kunnen ne
men over de hoek', waarin wij ons op
zullen stellen. Overigens heeft de
scheuring de partijvernieuwing, naar
mijn mening, niet vergemakkelijkt en
de scheuring moet dan. ook betreurd
worden".
paalde verbeteringen aan de wonin
gen aan te brengen. Er bestaat een
commissie die op korte termijn zal
rapporteren welke verbeteringen de
Griffioen-woningen moeten onder
gaan om de kwalificatie „midden
standswoningen" weer waard te zijn.
„Ik vrees, dat de Griffioenbewoners
jarenlang te weinig voor hun huizen
hebben betaald, vergelijkenderwijs
gesproken. Wij mochten echter niet
tot huurverhoging besluiten, omdat
het hier om premiewoningen gaat.'
UTRECHT (K.N.P.) Op aan
vraag van 't „Centraal Adviesbureau
voor Priesters en Religieuzen" te
Utrecht, heeft het Directoraat-Gene
raal voor de Arbeidsvoorziening van
het ministerie van Sociale Zaken op
enkele plaatsen in Nederland spe
ciale functionarissen aangewezen, die
uitgetreden priesters, zusters en
broeders speciaal behulpzaam zullen
zijn bij het vinden van een passende
werkkring. Het bureau van N. J. M.
Vendrik'jr. te Utrecht mag zelf niet
optreden bij arbeidsbemiddeling.
De speciale functionarissen voor de
arbeidsvoorzieningen zijn gevestigd
voor Brabant te Roosendaal, voor
Limburg in Venray en Heerlen, voor
Gelderland in Apeldoorn, en verder
te Utrecht, Amsterdam, Rotterdam,
Den Haag en Leeuwarden.
Men is tot deze speciale regeling
overgegaan omdat het voor priesters
en religieuzen met hun speciale op
leiding vaak moeilijk is een geschik
te baan te krijgen.
Het aantal priesters en religieuzen
dat uittreedt neemt de laatste jaren
steeds meer toe. Van de priesters zijn
de juiste aantallen bekend: in 1966
traden 60 priesters uit.
De schattingen over 1967 spreken
van tenminste 120.
(Van een onzer verslaggevers)
VLISSINGEN Het ziet er niet
naar uit, dal er voorlopig iets zal
veranderen in de toestand van het
wrak van het Zweedse vrachtschip
„Magne", dat sinds vorige week
woensdag op de zeebodem voor de
kust van Westkapelie rust.
Ook zullen voorshands geen pogingen
worden gedaan om door middel van
duikers vast te stellen of de ontzielde
lichamen van de vijf vermiste opva
renden zich nog in het wrak bevin
den.
Rijkswaterstaat rekent dit niet tot
zijn taak. Desgevraagd deelde men
ons mede, dat een dergelijk onder
zoek slechts zal plaatsvinden wan
neer de rederij of de nabestaanden
daartoe opdracht geven aan bijvoor
beeld een bergingsbedrijf.
Het is zeer de vraag of het lonend
zal zijn te pogen het wrak, dat op
een diepte van negentien meter ligt,
te bergen. Over een en ander is nog
overleg gaande tussen de Zweedse
rederij en de betrokken verzekerings
maatschappij.
Het wrak, dat in het vaarwater
ligt, is met een boei gemarkeerd.
Wanneer Rijkswaterstaat tot oprui
ming zou besluiten, omdat het wrak
de „staat" last veroorzaakt, dan zal
dat worden bemoeilijkt, omdat men
nog geenszins weet op wie de kosten
van een dergelijk karwei zullen kun
nen worden verhaald. De schuldige
aan de aanvaring is n.l. nog niet aan
gewezen.
Een bijkomend probleem vormt
het feit, dat het wrak buiten de
Nederlandse territoriale wateren
ligt, zódat Rijkswaterstaat niet zon
der meer met het „wetboek in de
hand" tegen de rederij kan optreden.
(Van onze correspondent)
MIDDELBURG Twee 12-jarlge
uit Middelburg afkomstige jongens P.
van H. en M. S„ hebben zich toegang
weten te verschaffen tot de land-
bouwschuur van D. aan de- Breeweg.
Zij wisten een twintigtal eieren en
een buks F.N. 6 mm te bemachtigen.
De recherche heeft de knapen opge
spoord. Later brachten zij zelf de
buks terug naar het politiebureau,
aangezien zij het wapen toch wel ge
vaarlijk vonden.
(ADVERTENTIE)
droog
en 1
Km. m»!
bWS»
L'erfew
TtabtittS-
Ik'fcte - te
o tuatteiek-
■a m»s
1 aem
1
•w.'tfij 'WW
Het beste voor en *^Ȏnk^ne
omdat alléén Glyserona én gbevat
(Van een onzer verslaggevers)
VLISSINGEN „Voor de in
dustrialisatie van Nederland
ook voor Rotterdam is de
sprong naar de Westerschelde van
ontzaglijke betekenis. Omdat dan
niet alle industrieën zich in Rot
terdam zullen ophopen, kan het
klimaat daar leefbaarder voor de
mensen worden gehouden.
Overigens is het natuurlijk on
zin om te veronderstellen, dat ik
hier in Vlissingen op de bres zou
gaan staan voor de Rotterdamse
belangen. Tot mijn taak behoort
het dit gebied aan de Schelde tot
een industriële ontplooiing te hel
pen brengen."
Drs. Dirk Roemers, sinds vier maan
den burgemeester van Vlissingen.
heeR de industrialisatie als ngmimer
één op zijn programma gezet.'
Sinds het verschijnen van de „ver
kenning" van het Overlegorgaan
Zeehavenontwikkeling Zuidwest-Ne
derland waarin.de partners, waarbij
ook Rotterdam, vol broederlijke lief
de de koek van de Gouden Delta ver
deelden, is bij de „overigen" weer
voedsel aangedragen voor wantrou
wen jegens de bedoelingen van Rot
terdam.
Bedongen was dat Voorne en Putten
verschoond zouden blijven van de
industrie-moloch. De laatste gelui
den uit het Rotterdamse wijzen er
evenwel op, dat daar toeh de blik
op dat eiland wordt gericht om daar
eerlang nieuwe industriële expansie
de ruimte te geven.
Burgemeester Roemers („Ik heb
naar Vlissingen gesolliciteerd omdal
hier een belangrijke industriële ont
wikkeling gaande is") wil echter toch
de verhouding met Rotterdam niet
in een raam van wantrouwen zien.
„Concurrentie ook in de Delta kan op
zichzelf een gezonde werking heb
ben. Het overlegorgaan is daarom
nog niet overbodig. Wel dient men
„kritisch" te blijven ten aanzien van
het gedrag van de anderen.
Zeker in de persoonlijke verhouding
tot mijn collega van Rotterdam, bur
gemeester Thomassen, dient wantrou
wen uit den boze te zijn. Ik heb ver
trouwen in zijn loyaliteit. Natuurlijk
moet men er daarbij rekening mee
houden, dat hij de verantwoording
draagt voor een zeer groot haven-
complex.
In Rotterdam ligt het op pestuur-
lijk niveau trouwens anders dan hier.
Daar heeft het gemeentebestuur het
bestuur over de havens in handen,
terwijl in Vlissingen het Havenschap
(vergeet niet er „in oprichting" bij
te zetten) de scepter zwaait. Vlissin
gen bezet daarin twee van de zeven
zetels, twee komen toe aan de provin
cie en drie aan het rijk. Je kunt het
jammer vinden, maar Vlassingen kan
het nu eenmaal niet allemaal alleen
doen-
Er is mij gevraagd om, in het raam
van dc havenontwikkeling, contact
op te nemen met de gemeentebestu
ren van Antwerpen en Gent. Dat
moet naar mijn mening Den Haag
met Brussel doen. Wij kunnen die
draad niet van de regering overne
men. Ook de Belgen willen allerlei
dingen van Nederland. Over al die
zaken moet eerst op het hoogste ni
veau worden onderhandeld.
Dat moet dan vooral over de con
currentieverhoudingen, onder meer
op het punt van aantrekken van nieu
we industrieën, gaan. Daar schort nog
al het een en ander aan. Overigens
vind ik de zin uit het rapport van het
zeehavenoverleg, dat Nederland vijf
miljard aan industriële investeringen
is misgelopen door de „kunstmatige
mededinging" weinig gelukkig.
Stel dat we ze wel hadden ge
kregen, waar hadden we al die in
dustrieën dan moeten laten?
Als door de rijksoverheden door
overleg het raam is gesmeed, dan
kunnen wij op lokaal niveau met de
Belgen contact opnemen.
Een nauwe samenwerking met Mid
delburg is onvermijdelijk. Dit deel
van het Westerscheldebekken moei
op den duur kunnen steunen op een
stad van 100.000 inwoners. De zaak
ligt hier wel wat moeilijker dan bij
voorbeeld met de agglomeraties van
Amsterdam en Rotterdam. Daar is
steeds één gemeente duidelijk de al
lergrootste en behoeft er niet ge
keven te worden wie de leiding krijgt
Het ls logisch, dat Middelburg vol
ledig lid wordt van hét Havenschap
Vlissingen. Alleen mag de wet op dc
•totstandkoming yan het Jiavgijschap
op geen enkele manier worden ver
traagd. We zijn nu lekker-aan het
studeren op artikel 8 van die wet. Ik
hoop, dat langs dat weggetje, bij in-
bijeng van eigen industrieterrein Mid
delburg kan worden binnengeloodst
Als oud-vakbondsman heb ik nooit
in de commercie gezeten. Dat is nu
anders geworden. Zo ben ik lid van
het bestuur van het havenschap en
van de raad van toezicht van de
N.V. Haven van Vlissingen. Ik meen
dat iedere burgemeester aan sales-
promotion voor zijn gemeente moet
doen. In de mij toegemeten kwalitei
ten zal ik mijn best doen".
ADVERTENTIE)
VIEUX
De Zachte Hollandse
(Van onze correspondent)
HANSWEERT Het Braziliaanse
schip Para Nacura is op de Wester
schelde 200 meter op Belgisch grond
gebied in aanvaring gekomen met
het Pakistaanse schip Manshorn. Het
schip is omhoog gevaren en is nu
circa driekwart onder water. Het
achterschip drijft nog.
Het schip v/as geladen met stuk
goed en op het ogenblik drijven ver
schillende vaten op de Westerschel
de. De Para Nacura is een schip, ge
bouwd in 1961 en groot 5800 bruto
registerton. Het schip was onderweg
van Antwerpen naar Rio de Janeiro
en is aan bakboordzijde aangevaren.
ONZE carnavalswagen heeft het dit
jaar best gedaan. Er is een behoor
lijke winst gemaakt, die meteen in de
clubkas verdwijnt. Misschien dat we
onze feestavond voor de leden wat
ruimer opzetten, maar de rest is een
reserve voor het volgende carnaval".
Miel de Theije, hoofdkeurmeester van
het Roosendaalse slachthuis, kan als
voorzitter van de carnavalsvereniging
,,De Piepers" tevreden zijn. „In Roo
sendaal kregen we de eerste optocht-
prijp, plus de eerste Stadsprijs, plus
de RO-700 prijs. Totaal 1700 gulden.
Dat was zaterdag. Zondag reed onze
wagen in Boxtel en ook daar een eer
ste prijs. Maandag in Den Bosch het
zelfde. Zodoende is er nog eens twee
duizend gulden bijgekomen".
„DE Fiepers hebben de wagen ver
kocht aan Boxtel en Boxtel liet hem
weer meerijden in Den Bosch. Wij
kregen daar een extra premie voor.
In onze verkoopbepalingen staat na
melijk een en ander altijd vastgelegd.
Het is immers niet de eerste keer dat
onze wagen in Oost-Brabant wordt
verkocht. Overigens doen we alleen
de opbouw van de carnavalswagen
van\de hand. Het onderstel van ruim
dertien meter doen we niet weg. De
koper krijgt van ons van tevoren een
bouwtekening, zodat hij alvast een
onderstel in orde kan laten brengen.
Middenin de carnavalsdrukte, direct
na afloop van de Roosendaalse op
tocht, ging onze wagen naar de hal,
waar de opbouw werd gedemonteerd
door onze mensen. Vrachtwagens voor
Boxtel stonden klaar en in die plaats
is de zaak in de nacht van zaterdag
op zondag weer gemonteerd. Zo doen
we het al jaren".
VOLGEND jaar vieren we lustrum.
De ideeën voor de volgende optocht
liggen al klaar. Ons produkt is steeds
de grootste gemene deler van de me
ningen van de 23 leden. Onze leden
zijn allemaal werkers, daarnaast zijn
er donateurs. We hebben het hele sca
la van benodigde vakmensen, zoals
schilders, timmerlieden, lassersron-
structeiws. De enige die we van bui
ten Roosendaal en van buiten de club
aantrekken, is een kunstenaar. Hij
werkt voor ons de kleuren uit, want
dat is een heel apart vakIn septem
ber beginnen de bouwploegen vol
gens chema te werken. Totaal vijf
tig uur per week en dan 4.5 maand
lang, wordt er iets aan gedaan. Lang
zaam wordt de zaak opgebouwd. We
beginnen te boetseren, te plakken,
enz, We hebben nu ook het procédé
met kunsthars onder de knie, maar
het is in uitvoering iets te kostbaar."
WAT heb je er aan om een wagen van
twee of drie mille te bouwen en de
eerste prijs is duizend gulden? Goed
is goed, vind ik. Voor ons soort wa
gens is duizend gulden aan onkosten
toch wel het allerminste. Maar we
vormen een gezonde club. Als we on
ze 11-11 feest houden, onze leden
feesten en kindermiddagen en met
onze wagen geen enkele prijs in de
optocht zouden krijgen, dan hebben
we nog genoeg geld in ,kas om een
wagen te bouwen voor het volgend
jaar. Een goede reserve om tegensla
gen op te vangen, moet je hebben.
Ook in ander opzicht vormen De Fie
pers een gezonde club. Wij werken
namelijk nooit langer aan onze wa
gen dan tot 's avonds 9 uur. Geen
enkel lid van de bouwploeg zal tij
dens de bouw ook maar één druppel
bier drinken. Ik wil hebben dat de
mannen van de bouwploeg vroeg
thuis zijn en zonder dranklucht. Op
donderdag vóór carnaval drinken we
het scheel van de wagen: de mav
twee flesjes bier en dat is al. Vooi
elk lid is het een hobby om in het
kader van De Fiepers aan carnavd
te doenEn zo moet het blijven".
III