Nieuwe golf autowrakken over volle autokerkhoven b.o.l. verraste Clitex RUST •thee- STEUN OVERHEID BIJ RUIMEN 'f0 AUTOPUIN ONONTBEERLIJK met gelijk spel: 2-2 Even uitblazen mevrouw TO&8W6 •fc SCHEELT guldens GEHAKT BESCHUIT BEDRIJFSVOLLEYBAL |±12so gram boterham papier voor uw ^pen DROP zuurkool; HAND SCHOENEN LUCIFERS DRUIVENSAP MANDA RIJNTJES Wim de Wilde gaat weer koersen Interprovinciale subsidie voor jeugdwerk liber flacon Hoeden van Balmain „OPTISCH WIT" Mini-zakparaplu baal droogkokende ±900* GRAM tVEROEUJK 08 PRUZSN ROERS WEEK W66R! mm eieie- iChabhé toli kies LEVER PASTEI pondspok .rollen pondspak OLBA ROOKWORST 500GRAM SPECULAAS rulober p.p. literblik APPELMOES pakken fHes blik chlnésë kiio Ij PATENT BLOEM I3AC.HERMANS ,Deze tijd" „Michaël-legioen" Michaellegioen (II) Tentoonstelling „Scheepsbouw" geopend DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 21 FEBRUARI 1963 N (fan een onzer verslaggevers) MIDDELBURG „Nu Neder- jjnd een koopkrachtig industri al proletariaat rijk is, zullen bin nen tien jaar de problemen rond Iet autowrak ontzettend groot lijn. Binnen enkele jaren over spoelt de eerste golf afgedankte auto's de bestaande, overvolle au tokerkhoven. De grote steden lebben nu al enigszins last met de eerste verschijnselen. Om het autowrakkenprobleem je baas te blijven zal de gemeen schap gelden beschikbaar moeten stellen om dit vuil weg te kunnen halen en te verwerken. Tenslotte draagt men ook het nodige bij voor huisvuilophaaldiensten." jjr. E. Tak, financieel-directeur van het metaalbedrijf Polak en Zn. b.ï. (met vestigingen in Middelburg, Bergen op Zoom en Brussel; in to taal 1"5 werknemers) .wil meewerken ie autowrakken effectief uit de weg te ruimen. Zijn bedrijf behoort tot Nederlands grootste schroothandels. Het onderdeel autowrakken neemt slechts een ondergeschikte positie in bij de gehele bedrijfsvoering van Po- ka n.v. De heer Tak zegt, dat de meeste schrootbedrijven (nog) niet aan het autowrak willen, omdat 't verwerken van dit arbeidsintensieve object niet rendabel is. Niettemin blijft hij naai de onooglijke wrakken linken. Waar din? „Op de long run moeten we klaar staan. We moeten gelijk kunnen in springen als de overheid zegt, nu wordt het te gek. Met steun van de overheid willen we best als pioniers- bedrijf beginnen", aldus mr. Tak. In de toekomst ziet hij Nederland in een aantal (vier?) districten in leid, waarbinnen één schrootbe- drijf alle voorradige wrakken tot handzame pakjes verwerkt, die weer omgesmolten kunnen worden tot me taal. Wrakken voor Rijk „Als de overheid de autowrakken uit het straat- en landschapsbeeld wil verwijderen, dan zal ze bevoegd heden moeten krijgen om over de wrakken te kunnen beschikken. Na zoveel tijd moet een kennelijk auto wrak aan het rijk vervallen. De over heid zou zelfs recht moeten hebben op het wegsleeploon. Het is voor het Individu toch heel gemakkelijk om zijn auto, als de tijd daarvoor geko men is, naar de schroothandel te brengen", stelt de heer Tak. „Er zal een regionaal-centrale aan pak moeten komen. In de regeling, die voor ons de beste zou zijn, zou den de wrakken op de terreinen van de bedrijven moeten worden gedepo neerd. Maar nu is in de schroothan del een vuistregel, dat schroot zo wei nig mogelijk behandelingen onder gaat en het zo min mogelijk wordt vervoerd. Zelf de wrakken aanvoeren wordt voor hem dus al heel moei lijk". De heer Tak weet echter een tus senoplossing. „Het op grote schaal aanvatten van het autowrakkenpro bleem is voor het bedrijfsleven mo gelijk als de overheid de onrendabe le top subsidieert. Zoals dat ook in de woningbouw wel gebrüikelijk is." In tegenstelling met het bedrijf van' Jef'Jannes uit Eindhoven, waar over we in ons blad enige tijd gele den schreven, heeft de rnv. Polak geen aparte afdeling, waar de nog bruikbare onderdelen worden gerevi seerd en weer verkocht. Zoals gemeld heeft het Eindhovense bedrijf ver gevorderde plannen een „supermarkt voor autowrakken" in te richten. Hiervoor zal een miljoen gulden moe ten worden geïnvesteerd. „Maar dan", zo vertelde de heer Jannes, „zullen we alle autowrakken kunnen verwer ken uit het oostelijke en middenge deelte van Brabant." Volgens de heer Tak van de Mid delburgse schroothandel is de tradi tionele wijze van bewerken van een autowrak verliesgevend. „We kunnen bijna geen personeel krijgen en er moeten zoveel handbewerkingen aan zo'n ding gebeuren: het vervoer van het wrak, het demonteren, het snij den en persen. Wanneer we de wrak ken niet naakt persen, brengt het schroot 20 tot 30 gulden minder op per ton". Het gigantische schrootbedrijf heeft door eigen research een nieuwe in stallatie voor het sorteren van non- Mr. E. Tak (geheel rechts) tus sen het „autopuin" op het Middel burgse bedrijf. ferro-delen in gebruik, 'n zgn. Shred der-installatie. Het kaf wordt hiermee van het koren gescheiden. De wrakdelen worden met behulp van hydraulische scharen in stukken gesneden, de stukken gaan over een lopende band naar schud- en trom meizeven. Met magneten worden de belangrijkste delen afgevoerd en gepakketteerd. Deze methode is voor de industrie het meest hoopvol. Maar er zal een kleine miljoen gulden mee gemoeid zijn om dit op poten te zetten. Bovendien zullen dan nog de eerste jaren verliesgevend zijn"., (Van onze sportcorrespondent) HULST 111 de bedrijfsvolleybal- competitie voor heren werd de eer ste van een aantal belangrijke wed strijden, die beslissend zuilen zijn voor het kampioenschap, gespeeld. Het waren BOL en Clitex die tegen elkaar in het veld traden en het BOL-team zorgde toch wel voor een kleine verrassing door verdiend ge lijk te spelen tegen een zich onklop- baar achtend Clitex. De wedstrijden waren: Leraren lyceum - Milock B 40: setstanden 15-6 15-2 15-6 15-1. Onbe dreigde overwinning voor de leraren die na een reeks overwinningemzijn opgerukt naar de vijfde plaats. Morres A - HLS 40: setstanden 15-4 15-2 15-7 15-3. Gemakkelijke overwinning voor Morres A die hier mee de tweede zege van deze com petitie behaalde. KFJ A - Milock B 40: setstanden 15-3 15-9 15-11 15-9. Verdiende over- (Van onze sportcorrespondent) GOES Wim de Wilde uit Oude- lande, die zich vorig jaar juni uit de actieve wielersport terugtrok, is op zijn besluit teruggekomen en zal in het nieuwe seizoen weer acte de pré- sence geven. Vele vrienden, waaron der Piet Rentmeester, gaven de stoe re Zeeuw de stimulans om zijn race fiets opnieuw te bestijgen. Wim de Wilde; die in 1961 begon te koersen, diende zich twee jaar la ter als een belofte aan toen hij bij de nieuwelingen vijftien keer triom feerde. Ook als amateur wilde het aanvankelijk wel vlotten. Hij werd kampioen van Zeeland, won de eer ste etappe van de Omloop door Zeeuwsch-Vlaanderen, evenals en kele criteria en werd ook eens goede tweede in de Kersenronde. De laatste twee jaar van zijn ama teurloopbaan bleef men echter tever geefs wachten op een doorbraak van hem. Met belangstelling zien de Zeeuwse wielerfans nu het heroptre den van De Wilde tegemoet, die ze ker nog wel iets kan bereiken. (ADVERTENTIE) winning van de KPJ-jongens, tegen een zich moedig verdedigend Milock B-team. BOL,- Clitex 22: setstanden 7-15 11-15 15-5 15-9. Na de eerste twee sets leek Clitex op de overwinning af te stevenen, iqaar in de tweede set had men het ondanks de overwinning niet gemakkelijk gehad. En wat nie mand waarschijnlijk had verwacht gebeurde toch in de derde en vierde set; de BOL-jongens hadden zich niet laten ontmoedigen en lieten hun tegenstanders in .de twee laatste sets geen schijn van kans, zoals ook blijkt uit de setstanden. Door deze uitslag wordt de titelstrijd nog spannender. De rangschikking: 1 Clitex 9 8 1 0 17 2 BOL 8 7 1 0 15 3 PTT 7 7 0 0 14 4 Ambulo 8 5 3 0 13 5 Leraren lyceum 10 3 4 3 10 6 KPJ A 9 4 1 4 9 -7 Milock A 7 2 2 3 6 8 Morres B 8 2 2 4 6 9 Morres A 7 2 1 4 5 10 - MLS 7 0 1 6 1 11 KPJ B 8 0 0 8 0 12 Milock B 8 0 0 8 0 (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG De fusie, die in de loop van 1966 tot stand kwam tussen de stichting Bijzondere Sociale Zorg in het bisdom Breda en een viertal Zeeuwse instellingen, die zich met het bijzonder gezins-, wijk- en jeugdwerk bezighouden, heeft conse quenties voor de provinciale sub- sidiepot. De stichting heeft de pro vincie om een bijdrage over de ja ren. 1966 en 1967 verzocht. GS stellen de staten voor, deze subsidie te verle nen. Het gaat om bedragen van resp. f 4.996,- en f 5.773,- en de bepaling is gemaakt dat de provincie zich niet aan beloften voor het jaar 1968 wil binden. Noord-Brabant offert jaarlijks een veel groter bedrag, na melijk een ton. Er heeft zich intussen al een andere kandidaat voor een „interprovinciale subsidie" gerrrfd, namelijk 't districtsbureau voor zuid- Nederland, waaronder „Het Tref punt" in Middelburg ressorteert. GECONCENTREERD AFWAGMIDOei- i lin- '""den, die een schaduw laten tei nr, ovef (geweldig opgemaak- eacyen' kleinere herenhoeden, ver lint m,et siaals- garneringen van Vijlen mS',,Uoemendat zijn de ie Fr romantische boog van HenJ DSe. hoedenontwerpèrs. Bij oirinc Balmain dragen de manne- zelt y-den, die door de meester fo/n ontworpen. Op de bovenste ritipM, zo n hoed van stro in ma- SH® met witte inzet. De mid- lïiapireerd0 laaieen hoed zien, ge- ioom, op de tropenhelm. Hij litmi ^dragen met een dunne ster* o Engelse wereldreizig- 0pn nfF.daloe eeuw geleden droe- oe Itrl troPWche model is van bei- liiden met een draperie van beige ie] "l0us®e?'te. Het onderste mo- sierrf n beige en zwart stro, ver met zwarte passementerie. Wasmiddelenfabrikanten hebben gelijk wanneer zij zeggen dat mo derne huishoudtextiel behandeld kan worden als witte was. Maar er moet onderscheid gemaakt worden tussen wasmiddelen mét en andere zónder het zogenaamde „optisch wit". De witter-dan-wit wasmiddelen be vatten dit optisch wit, dat problemen schept ten opzichte van pasteltinten. Optisch wit dient om de witheids graad van het wasgoed te verbeteren en komt voor in bijna alle wasmidde len die in Nederland verkrijgbaar zijn. In het afgelopen jaar is het op- tisch-witgehalte zelfs met ongeveer het viervoudige verhoogd! Vooral pasteltinten (met uitzonde ring van wit en bleu) ondervinden nadelen van optisch wit: zij kunnen zelfs na éénmaal wassen al van kleur veranderen, omdat de kleur door dit tovermiddel „wit wordt overgeverfd". zoals in witgoed het vuil ook overgeverfd wordt. Telkens oververven met wit bena deelt de kleur ernstig. Zo kan een bedset, waarvan de sloop vaker wordt gewassen dan het laken, al gauw de eenheid van kleur verliezen. Een fabrikant doet een hulpmiddel aan de hand: wanneer te veel optisch wit op het wasgoed is neergeslagen, moet men het behandelen (koken) met een zeep waarin dit bleekmiddel NIET voorkomt. De Europese paraplu-industrie heeft het hard te verduren. De naald paraplu moet steeds meer het veld ruimen voor inschuifbare exempla ren. De Europese paraplufabrikanten hebben zwaar te lijden onder de steeds groeiende importen speciaal van dit genre paraplu's uit landen met lage lonen. Alleen al de Japanse concurrenten leverden in 1967 een groot aantal stok- en opvouwbare paraplu's, waardoor de afzet voor de fabrikanten van eigen bodem uiter mate moeilijk geworden is. Teneinde de buitenlandse concurrentie tegen te gaan brengen enkele fabrikanten nu een soort mini-zakparaplu op de markt. Dit model onderscheidt zich van het Japanse doordat het niet één keer maar zelfs driemaal in elkaar geschoven kan worden en in deze vorm niet langer is dan 28 centime ter. Het bewicht bedraagt slechts driehonderd gram, dat is honderd gram minder dan de tot nu toe meest gangbare modellen. Of ons vaak stormachtige klimaat zich leent voor het gebruik van deze lichtgewicht-re genschermen, is nog de vraag. Laten we hopen dat we de wind niet van onderen krijgen! (SROVe KORREL QQprgt? PANKLAAR LAAT U NIET imPONEREN DOOR RIOOIE KRETEN, IflAAR OVERTUIGT UZELF! VERGELIOKT U EENS: DE PRIJZEN DIE U ELDERS BETAALT WET UIAT U KWIJT BENT BIJ DE DURF TE VERGELIJKEN EN U ZIET, in onze slagerij afd jooncA uVvalp-omH 40 rollen heer tijk tares sL pob aL- 0 APPeU^r diverse swaken BuiLjoes. groob formaat I r glbjjd zo voordelig f OUDHOLLANDSE In de Stem van 16 febr. schrijft Me- rijn een artikel over ambtenaren, waarin hij een stukje van 42 woorden herhaalt uit de Kabo-post. Hierbij merk ik op, dat dit gehele artikel plm. 1,5 pagina groot is, en de kop van het artikel 154 woorden bevat. Door nu uit de kop 42 woorden te nemen, is het m.i.z. niet moeilijk een geheel ver draaid beeld van de inhoud en de si tuatie te geven. In Merijn's artikel staat: „Dat bedoelt de Kabo-post toch?". Als Merijn de bedoelingen van de Kabo weten wil, kan hij ten allen tijde het hoofdbestuur hierover raad plegen. Blijkbaar heeft Merijn iets te gen ambtenaren, kan het soms zijn dat hij pas een bekeuring heeft gehad, of dat de belasting het niet met zijn aangiftebiljet eens was? Al met al geloof ik, dat Merijn een grote druk fout is, en dat er moet staan: Venijn. BEEDA H.G. Begrip van aloude waarheden van de r.-k. kerk en de onaantastbaarheid van het Dogma, is een aangelegenheid die geheel weldenkend r.-k. Nederland ter harte gaat. Het kan nuttig zijn, dat een actie wordt ondernomen om onze handen met Rome te verstevigen. Het kan even eens nuttig zijn, dat actie gevoerd wordt van binnenuit, om het katholicisme te behoeden voor dwalingen. Zulks dient dan te geschieden vol gens de geldende regels van het alge meen fatsoen. Dus op de eerste plaats met erkenning van onze bisschoppelijke hiërarchie. Het „Michaël-legioen" heeft hier schromelijk gefaald en de leider van dit legioen moet dit inzien. Om r.-k. Ne derland niet verder te verscheuren, zou de heer Knuvelder mijns inziens goed aan doen zich terug te trekken, of be ter nog, deze beweging onmiddellijk te ontbinden. JAN BROEDERS RIJEN, Naar aanleiding van het commen taar in het Dagblad ,,de Stem" van maandag 19 februari 1968 op de verga dering van het Michaëllegioen, is het misschien nuttig op enige punten, die u aanhaalt, nader in te gaan. 1. U schrijft: „Het merendeel van deze mensen heèft recht op begrip en sympathie. Hun verdriet is eerlijk en hun verontwaardiging diep uit het hart". Bijzonder aardig maar even verder lees ik „Deze mensen zoeken geen gesprek, ze willen alleen maar scheeuwen. En wat nog erger is ze gaan er zonder meer vanuit dat hun bedoelingen heilig zijn en die van de anderen goddeloos". Dit vind ik nu ook niet zo bijzonder veel met het evan gelie te maken te hebben. 2. Die dertiger jaren. Het valt mij steeds op, als er ren bepaalde gebeur tenis plaatsvindt, dewelke een wat behoudender, d.i. voorzichtiger beleid inhoudt, steeds die dertiger jaren Cof soms zelfs facisme) er bij gehaald worden. Dit lijkt mij ook een onfris se demagogie. 3. U heeft het erover, dat er nogal wat zijn die uit de koers zijn geraakt of liever de koers zijn kwijtgeraakt. Ik vraag mij af welke koers? Is de koers van de vernieuwers de juiste? Of ligt er misschien toch nog een tus senweg? Als de kerk van nu werkelijk open is en de naastenliefde sterker bena drukt dan vroeger, dan is dit toe te juichen. Echter waar een dialoog 'mo gelijk is met andersdenkenden, lijkt het mij toch een eerste taak, dat de liefde tusen de katholieken, zowel behou dend als vernieuwend denkend, niet kapot moet worden gemaakt. Men zal open moeten staan voor elkaar, en daarbij de waarheden van het geloof trachten te behouden. Ik vond uw com- mtaar nu niet bepaald bijdragen tot ren zo nodige dialoog tussen de katho lieken onderling en bovendien niet erg liefdevol. BREDA L.J. van B. Het probleem is, dat het Michaël legioen nu juist helemaal niets van een dialoog wil weten. Liefdevol ztfn kan ook moeten betekenen mensen (b.v. de bisschoppen) verdedigen te gen verdachtmakingen en laster. (Re dactie) (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG „Nu de school televisie nog geen grote plaats heeft veroverd wordt door de onderwijs tentoonstellingen nog een belangrijke taak verricht". Aldus burgemeester mr. J. Drijber dinsdagmiddag tijdens de opening van de tentoonstelling „Scheeps bouw", die door de stichting Onder wijstentoonstellingen in Den Haag is ingericht in de school aan de Graven straat te Middelburg. De heer Drijber acht het zeer nut tig, dat op deze visuele wijze de kin deren een inzicht wordt gegeven in scheepsbouw en scheepvaart, vooral omdat deze bedrijvigheid voor Neder land en in het bijzonder voor Zeeland van groot economisch belang is. Dat laatste kwam trouwens door de tentoonstelling bijzonder tot uiting. Scheepsmodellen en illustratieve pa nelen zijn vervaardigd door personeel van „De Schelde" te Vlissingen. Daar door zijn er ook de bekende „gezich ten" zoals modellen van de in Vlis singen gebouwde passagiersschepen Willem Ruijs, Alberto Dodero en de ferryboot Zeeland. De opening werd door een aantal leerkrachten van Middelburgse scho len bijgewoond. In de komende dagen zullen zij de door hen vergaarde ken nis aan hun leerlingen tijdens het be zoek aan de tentoonstelling kunnen overdragen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 13