Nieuwe golf autowrakken
over volle autokerkhoven
b.o.l. verraste Clitex
RUST
•thee-
STEUN OVERHEID BIJ RUIMEN
'f0 AUTOPUIN ONONTBEERLIJK
met gelijk spel: 2-2
Even uitblazen mevrouw
TO&8W6
•fc SCHEELT
guldens
GEHAKT
BESCHUIT
BEDRIJFSVOLLEYBAL
|±12so
gram
boterham
papier
voor
uw
^pen
DROP
zuurkool;
HAND
SCHOENEN
LUCIFERS
DRUIVENSAP
MANDA
RIJNTJES
Wim de Wilde gaat
weer koersen
Interprovinciale
subsidie voor
jeugdwerk
liber flacon
Hoeden van Balmain
„OPTISCH WIT"
Mini-zakparaplu
baal droogkokende
±900*
GRAM
tVEROEUJK
08 PRUZSN
ROERS WEEK W66R!
mm eieie-
iChabhé
toli kies
LEVER
PASTEI
pondspok
.rollen
pondspak
OLBA
ROOKWORST
500GRAM
SPECULAAS
rulober p.p.
literblik
APPELMOES
pakken
fHes
blik chlnésë
kiio Ij
PATENT
BLOEM
I3AC.HERMANS
,Deze tijd"
„Michaël-legioen"
Michaellegioen (II)
Tentoonstelling
„Scheepsbouw"
geopend
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 21 FEBRUARI 1963
N
(fan een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG „Nu Neder-
jjnd een koopkrachtig industri
al proletariaat rijk is, zullen bin
nen tien jaar de problemen rond
Iet autowrak ontzettend groot
lijn. Binnen enkele jaren over
spoelt de eerste golf afgedankte
auto's de bestaande, overvolle au
tokerkhoven. De grote steden
lebben nu al enigszins last met de
eerste verschijnselen.
Om het autowrakkenprobleem
je baas te blijven zal de gemeen
schap gelden beschikbaar moeten
stellen om dit vuil weg te kunnen
halen en te verwerken. Tenslotte
draagt men ook het nodige bij
voor huisvuilophaaldiensten."
jjr. E. Tak, financieel-directeur
van het metaalbedrijf Polak en Zn.
b.ï. (met vestigingen in Middelburg,
Bergen op Zoom en Brussel; in to
taal 1"5 werknemers) .wil meewerken
ie autowrakken effectief uit de weg
te ruimen. Zijn bedrijf behoort tot
Nederlands grootste schroothandels.
Het onderdeel autowrakken neemt
slechts een ondergeschikte positie in
bij de gehele bedrijfsvoering van Po-
ka n.v.
De heer Tak zegt, dat de meeste
schrootbedrijven (nog) niet aan het
autowrak willen, omdat 't verwerken
van dit arbeidsintensieve object niet
rendabel is. Niettemin blijft hij naai
de onooglijke wrakken linken. Waar
din?
„Op de long run moeten we klaar
staan. We moeten gelijk kunnen in
springen als de overheid zegt, nu
wordt het te gek. Met steun van de
overheid willen we best als pioniers-
bedrijf beginnen", aldus mr. Tak.
In de toekomst ziet hij Nederland
in een aantal (vier?) districten in
leid, waarbinnen één schrootbe-
drijf alle voorradige wrakken tot
handzame pakjes verwerkt, die weer
omgesmolten kunnen worden tot me
taal.
Wrakken voor Rijk
„Als de overheid de autowrakken
uit het straat- en landschapsbeeld
wil verwijderen, dan zal ze bevoegd
heden moeten krijgen om over de
wrakken te kunnen beschikken. Na
zoveel tijd moet een kennelijk auto
wrak aan het rijk vervallen. De over
heid zou zelfs recht moeten hebben
op het wegsleeploon. Het is voor het
Individu toch heel gemakkelijk om
zijn auto, als de tijd daarvoor geko
men is, naar de schroothandel te
brengen", stelt de heer Tak.
„Er zal een regionaal-centrale aan
pak moeten komen. In de regeling,
die voor ons de beste zou zijn, zou
den de wrakken op de terreinen van
de bedrijven moeten worden gedepo
neerd. Maar nu is in de schroothan
del een vuistregel, dat schroot zo wei
nig mogelijk behandelingen onder
gaat en het zo min mogelijk wordt
vervoerd. Zelf de wrakken aanvoeren
wordt voor hem dus al heel moei
lijk".
De heer Tak weet echter een tus
senoplossing. „Het op grote schaal
aanvatten van het autowrakkenpro
bleem is voor het bedrijfsleven mo
gelijk als de overheid de onrendabe
le top subsidieert. Zoals dat ook in
de woningbouw wel gebrüikelijk is."
In tegenstelling met het bedrijf
van' Jef'Jannes uit Eindhoven, waar
over we in ons blad enige tijd gele
den schreven, heeft de rnv. Polak
geen aparte afdeling, waar de nog
bruikbare onderdelen worden gerevi
seerd en weer verkocht. Zoals gemeld
heeft het Eindhovense bedrijf ver
gevorderde plannen een „supermarkt
voor autowrakken" in te richten.
Hiervoor zal een miljoen gulden moe
ten worden geïnvesteerd. „Maar dan",
zo vertelde de heer Jannes, „zullen
we alle autowrakken kunnen verwer
ken uit het oostelijke en middenge
deelte van Brabant."
Volgens de heer Tak van de Mid
delburgse schroothandel is de tradi
tionele wijze van bewerken van een
autowrak verliesgevend. „We kunnen
bijna geen personeel krijgen en er
moeten zoveel handbewerkingen aan
zo'n ding gebeuren: het vervoer van
het wrak, het demonteren, het snij
den en persen. Wanneer we de wrak
ken niet naakt persen, brengt het
schroot 20 tot 30 gulden minder op
per ton".
Het gigantische schrootbedrijf heeft
door eigen research een nieuwe in
stallatie voor het sorteren van non-
Mr. E. Tak (geheel rechts) tus
sen het „autopuin" op het Middel
burgse bedrijf.
ferro-delen in gebruik, 'n zgn. Shred
der-installatie. Het kaf wordt hiermee
van het koren gescheiden.
De wrakdelen worden met behulp
van hydraulische scharen in stukken
gesneden, de stukken gaan over een
lopende band naar schud- en trom
meizeven. Met magneten worden
de belangrijkste delen afgevoerd en
gepakketteerd. Deze methode is voor
de industrie het meest hoopvol. Maar
er zal een kleine miljoen gulden
mee gemoeid zijn om dit op poten
te zetten. Bovendien zullen dan nog
de eerste jaren verliesgevend zijn".,
(Van onze sportcorrespondent)
HULST 111 de bedrijfsvolleybal-
competitie voor heren werd de eer
ste van een aantal belangrijke wed
strijden, die beslissend zuilen zijn
voor het kampioenschap, gespeeld.
Het waren BOL en Clitex die tegen
elkaar in het veld traden en het
BOL-team zorgde toch wel voor een
kleine verrassing door verdiend ge
lijk te spelen tegen een zich onklop-
baar achtend Clitex.
De wedstrijden waren:
Leraren lyceum - Milock B 40:
setstanden 15-6 15-2 15-6 15-1. Onbe
dreigde overwinning voor de leraren
die na een reeks overwinningemzijn
opgerukt naar de vijfde plaats.
Morres A - HLS 40: setstanden
15-4 15-2 15-7 15-3. Gemakkelijke
overwinning voor Morres A die hier
mee de tweede zege van deze com
petitie behaalde.
KFJ A - Milock B 40: setstanden
15-3 15-9 15-11 15-9. Verdiende over-
(Van onze sportcorrespondent)
GOES Wim de Wilde uit Oude-
lande, die zich vorig jaar juni uit de
actieve wielersport terugtrok, is op
zijn besluit teruggekomen en zal in
het nieuwe seizoen weer acte de pré-
sence geven. Vele vrienden, waaron
der Piet Rentmeester, gaven de stoe
re Zeeuw de stimulans om zijn race
fiets opnieuw te bestijgen.
Wim de Wilde; die in 1961 begon
te koersen, diende zich twee jaar la
ter als een belofte aan toen hij bij de
nieuwelingen vijftien keer triom
feerde. Ook als amateur wilde het
aanvankelijk wel vlotten. Hij werd
kampioen van Zeeland, won de eer
ste etappe van de Omloop door
Zeeuwsch-Vlaanderen, evenals en
kele criteria en werd ook eens goede
tweede in de Kersenronde.
De laatste twee jaar van zijn ama
teurloopbaan bleef men echter tever
geefs wachten op een doorbraak van
hem. Met belangstelling zien de
Zeeuwse wielerfans nu het heroptre
den van De Wilde tegemoet, die ze
ker nog wel iets kan bereiken.
(ADVERTENTIE)
winning van de KPJ-jongens, tegen
een zich moedig verdedigend Milock
B-team.
BOL,- Clitex 22: setstanden 7-15
11-15 15-5 15-9. Na de eerste twee
sets leek Clitex op de overwinning
af te stevenen, iqaar in de tweede set
had men het ondanks de overwinning
niet gemakkelijk gehad. En wat nie
mand waarschijnlijk had verwacht
gebeurde toch in de derde en vierde
set; de BOL-jongens hadden zich
niet laten ontmoedigen en lieten hun
tegenstanders in .de twee laatste sets
geen schijn van kans, zoals ook blijkt
uit de setstanden. Door deze uitslag
wordt de titelstrijd nog spannender.
De rangschikking:
1
Clitex
9
8
1
0
17
2
BOL
8
7
1
0
15
3
PTT
7
7
0
0
14
4
Ambulo
8
5
3
0
13
5
Leraren lyceum
10
3
4
3
10
6
KPJ A
9
4
1
4
9
-7
Milock A
7
2
2
3
6
8
Morres B
8
2
2
4
6
9
Morres A
7
2
1
4
5
10
- MLS
7
0
1
6
1
11
KPJ B
8
0
0
8
0
12
Milock B
8
0
0
8
0
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De fusie, die in
de loop van 1966 tot stand kwam
tussen de stichting Bijzondere Sociale
Zorg in het bisdom Breda en een
viertal Zeeuwse instellingen, die zich
met het bijzonder gezins-, wijk- en
jeugdwerk bezighouden, heeft conse
quenties voor de provinciale sub-
sidiepot. De stichting heeft de pro
vincie om een bijdrage over de ja
ren. 1966 en 1967 verzocht. GS stellen
de staten voor, deze subsidie te verle
nen. Het gaat om bedragen van resp.
f 4.996,- en f 5.773,- en de bepaling
is gemaakt dat de provincie zich
niet aan beloften voor het jaar 1968
wil binden. Noord-Brabant offert
jaarlijks een veel groter bedrag, na
melijk een ton. Er heeft zich intussen
al een andere kandidaat voor een
„interprovinciale subsidie" gerrrfd,
namelijk 't districtsbureau voor zuid-
Nederland, waaronder „Het Tref
punt" in Middelburg ressorteert.
GECONCENTREERD
AFWAGMIDOei-
i lin- '""den, die een schaduw laten
tei nr, ovef (geweldig opgemaak-
eacyen' kleinere herenhoeden, ver
lint m,et siaals- garneringen van
Vijlen mS',,Uoemendat zijn de
ie Fr romantische boog van
HenJ DSe. hoedenontwerpèrs. Bij
oirinc Balmain dragen de manne-
zelt y-den, die door de meester
fo/n ontworpen. Op de bovenste
ritipM, zo n hoed van stro in ma-
SH® met witte inzet. De mid-
lïiapireerd0 laaieen hoed zien, ge-
ioom, op de tropenhelm. Hij
litmi ^dragen met een dunne
ster* o Engelse wereldreizig-
0pn nfF.daloe eeuw geleden droe-
oe Itrl troPWche model is van bei-
liiden met een draperie van beige
ie] "l0us®e?'te. Het onderste mo-
sierrf n beige en zwart stro, ver
met zwarte passementerie.
Wasmiddelenfabrikanten hebben
gelijk wanneer zij zeggen dat mo
derne huishoudtextiel behandeld
kan worden als witte was. Maar er
moet onderscheid gemaakt worden
tussen wasmiddelen mét en andere
zónder het zogenaamde „optisch wit".
De witter-dan-wit wasmiddelen be
vatten dit optisch wit, dat problemen
schept ten opzichte van pasteltinten.
Optisch wit dient om de witheids
graad van het wasgoed te verbeteren
en komt voor in bijna alle wasmidde
len die in Nederland verkrijgbaar
zijn. In het afgelopen jaar is het op-
tisch-witgehalte zelfs met ongeveer
het viervoudige verhoogd!
Vooral pasteltinten (met uitzonde
ring van wit en bleu) ondervinden
nadelen van optisch wit: zij kunnen
zelfs na éénmaal wassen al van
kleur veranderen, omdat de kleur
door dit tovermiddel „wit wordt
overgeverfd". zoals in witgoed het
vuil ook overgeverfd wordt.
Telkens oververven met wit bena
deelt de kleur ernstig. Zo kan een
bedset, waarvan de sloop vaker wordt
gewassen dan het laken, al gauw de
eenheid van kleur verliezen.
Een fabrikant doet een hulpmiddel
aan de hand: wanneer te veel optisch
wit op het wasgoed is neergeslagen,
moet men het behandelen (koken)
met een zeep waarin dit bleekmiddel
NIET voorkomt.
De Europese paraplu-industrie
heeft het hard te verduren. De naald
paraplu moet steeds meer het veld
ruimen voor inschuifbare exempla
ren. De Europese paraplufabrikanten
hebben zwaar te lijden onder de
steeds groeiende importen speciaal
van dit genre paraplu's uit landen
met lage lonen. Alleen al de Japanse
concurrenten leverden in 1967 een
groot aantal stok- en opvouwbare
paraplu's, waardoor de afzet voor de
fabrikanten van eigen bodem uiter
mate moeilijk geworden is. Teneinde
de buitenlandse concurrentie tegen te
gaan brengen enkele fabrikanten nu
een soort mini-zakparaplu op de
markt. Dit model onderscheidt zich
van het Japanse doordat het niet één
keer maar zelfs driemaal in elkaar
geschoven kan worden en in deze
vorm niet langer is dan 28 centime
ter. Het bewicht bedraagt slechts
driehonderd gram, dat is honderd
gram minder dan de tot nu toe meest
gangbare modellen. Of ons vaak
stormachtige klimaat zich leent voor
het gebruik van deze lichtgewicht-re
genschermen, is nog de vraag. Laten
we hopen dat we de wind niet van
onderen krijgen!
(SROVe KORREL QQprgt?
PANKLAAR
LAAT U NIET imPONEREN
DOOR RIOOIE KRETEN,
IflAAR OVERTUIGT UZELF!
VERGELIOKT U EENS:
DE PRIJZEN DIE U ELDERS
BETAALT WET UIAT U KWIJT
BENT BIJ DE
DURF TE VERGELIJKEN
EN U ZIET,
in onze slagerij afd
jooncA
uVvalp-omH
40 rollen
heer tijk tares
sL pob aL-
0 APPeU^r
diverse swaken
BuiLjoes.
groob formaat
I r
glbjjd zo voordelig f
OUDHOLLANDSE
In de Stem van 16 febr. schrijft Me-
rijn een artikel over ambtenaren,
waarin hij een stukje van 42 woorden
herhaalt uit de Kabo-post. Hierbij merk
ik op, dat dit gehele artikel plm. 1,5
pagina groot is, en de kop van het
artikel 154 woorden bevat. Door nu uit
de kop 42 woorden te nemen, is het
m.i.z. niet moeilijk een geheel ver
draaid beeld van de inhoud en de si
tuatie te geven. In Merijn's artikel
staat: „Dat bedoelt de Kabo-post
toch?". Als Merijn de bedoelingen van
de Kabo weten wil, kan hij ten allen
tijde het hoofdbestuur hierover raad
plegen. Blijkbaar heeft Merijn iets te
gen ambtenaren, kan het soms zijn
dat hij pas een bekeuring heeft gehad,
of dat de belasting het niet met
zijn aangiftebiljet eens was? Al met
al geloof ik, dat Merijn een grote druk
fout is, en dat er moet staan: Venijn.
BEEDA
H.G.
Begrip van aloude waarheden van de
r.-k. kerk en de onaantastbaarheid van
het Dogma, is een aangelegenheid die
geheel weldenkend r.-k. Nederland ter
harte gaat.
Het kan nuttig zijn, dat een actie
wordt ondernomen om onze handen met
Rome te verstevigen. Het kan even
eens nuttig zijn, dat actie gevoerd wordt
van binnenuit, om het katholicisme te
behoeden voor dwalingen.
Zulks dient dan te geschieden vol
gens de geldende regels van het alge
meen fatsoen. Dus op de eerste plaats
met erkenning van onze bisschoppelijke
hiërarchie.
Het „Michaël-legioen" heeft hier
schromelijk gefaald en de leider van
dit legioen moet dit inzien. Om r.-k. Ne
derland niet verder te verscheuren, zou
de heer Knuvelder mijns inziens goed
aan doen zich terug te trekken, of be
ter nog, deze beweging onmiddellijk
te ontbinden.
JAN BROEDERS
RIJEN,
Naar aanleiding van het commen
taar in het Dagblad ,,de Stem" van
maandag 19 februari 1968 op de verga
dering van het Michaëllegioen, is het
misschien nuttig op enige punten, die
u aanhaalt, nader in te gaan.
1. U schrijft: „Het merendeel van
deze mensen heèft recht op begrip en
sympathie. Hun verdriet is eerlijk en
hun verontwaardiging diep uit het
hart". Bijzonder aardig maar even
verder lees ik „Deze mensen zoeken
geen gesprek, ze willen alleen maar
scheeuwen. En wat nog erger is ze
gaan er zonder meer vanuit dat hun
bedoelingen heilig zijn en die van de
anderen goddeloos". Dit vind ik nu
ook niet zo bijzonder veel met het evan
gelie te maken te hebben.
2. Die dertiger jaren. Het valt mij
steeds op, als er ren bepaalde gebeur
tenis plaatsvindt, dewelke een wat
behoudender, d.i. voorzichtiger beleid
inhoudt, steeds die dertiger jaren Cof
soms zelfs facisme) er bij gehaald
worden. Dit lijkt mij ook een onfris
se demagogie.
3. U heeft het erover, dat er nogal
wat zijn die uit de koers zijn geraakt
of liever de koers zijn kwijtgeraakt.
Ik vraag mij af welke koers? Is de
koers van de vernieuwers de juiste?
Of ligt er misschien toch nog een tus
senweg?
Als de kerk van nu werkelijk open
is en de naastenliefde sterker bena
drukt dan vroeger, dan is dit toe te
juichen. Echter waar een dialoog 'mo
gelijk is met andersdenkenden, lijkt het
mij toch een eerste taak, dat de liefde
tusen de katholieken, zowel behou
dend als vernieuwend denkend, niet
kapot moet worden gemaakt. Men zal
open moeten staan voor elkaar, en
daarbij de waarheden van het geloof
trachten te behouden. Ik vond uw com-
mtaar nu niet bepaald bijdragen tot
ren zo nodige dialoog tussen de katho
lieken onderling en bovendien niet erg
liefdevol.
BREDA L.J. van B.
Het probleem is, dat het Michaël
legioen nu juist helemaal niets van
een dialoog wil weten. Liefdevol ztfn
kan ook moeten betekenen mensen
(b.v. de bisschoppen) verdedigen te
gen verdachtmakingen en laster. (Re
dactie)
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG „Nu de school
televisie nog geen grote plaats heeft
veroverd wordt door de onderwijs
tentoonstellingen nog een belangrijke
taak verricht".
Aldus burgemeester mr. J. Drijber
dinsdagmiddag tijdens de opening
van de tentoonstelling „Scheeps
bouw", die door de stichting Onder
wijstentoonstellingen in Den Haag is
ingericht in de school aan de Graven
straat te Middelburg.
De heer Drijber acht het zeer nut
tig, dat op deze visuele wijze de kin
deren een inzicht wordt gegeven in
scheepsbouw en scheepvaart, vooral
omdat deze bedrijvigheid voor Neder
land en in het bijzonder voor Zeeland
van groot economisch belang is.
Dat laatste kwam trouwens door
de tentoonstelling bijzonder tot uiting.
Scheepsmodellen en illustratieve pa
nelen zijn vervaardigd door personeel
van „De Schelde" te Vlissingen. Daar
door zijn er ook de bekende „gezich
ten" zoals modellen van de in Vlis
singen gebouwde passagiersschepen
Willem Ruijs, Alberto Dodero en de
ferryboot Zeeland.
De opening werd door een aantal
leerkrachten van Middelburgse scho
len bijgewoond. In de komende dagen
zullen zij de door hen vergaarde ken
nis aan hun leerlingen tijdens het be
zoek aan de tentoonstelling kunnen
overdragen.