ISLAM ZIET CHRISTENDOM ALS
VREEMDE PENETRATIE
Godsdienststrijd i n
Indonesië dreigt
Het uur van
de waarheid:
een proefrit
in de machtige
Mercedes-Benz
Diesel
WVs samen naar
gespreide vakantie
hoeken
Architecten bouwden
toekomst-wijk
c'est
PARIS
SCHOü WEN-
DUIVEL AND
ZAL GROEN
BLIJVEN
Rook'm óók
zwaarder is er niet
2 NIEUWE DIESELS!
BERLIJNSE „HANSA- VIERTEL
AANEENSLUITING
UITROEIING
INCIDENTEN
MINISTER
ONGERUSTHEID
2 NIEUWE DIESELS!
Voorlopig keus uit 3 typen
(3 prijzen!)
alle drie met de
nieuwste
veiligheidsvoorzieningen
N.V. GARAGE
VANDONGEN-JONKERS
N.V. GARAGE'T WESTEN
DAGBLAD SE STEM VAN MAANDAG 19 FEBRUARI 1968
W
(Van onze medewerker)
DJAKARTA De orthodoxe mohammedanen in Indonesië, heb
ben altijd een staat gewild, welke naar islamitische wetten wordt
bestuurd. Al tijdens de Indonesische revolutie proclameerde de rebel
Kartosuwirjo de Darul islam islamstaat in West-Java, welke
ïowel door de Indonesische republikeinen als door de Nederlandse
troepen werd bestreden.
Soortgelijke opstandige bewegingen ontwikkelden zich eveneens
in Zuid-Celebes onder Kah'ar Mazukkar, in Zuid-Borneo onder Ibnu
Hadjar, en in Atjeh onder Daud Bereuh. In West-Java en Zuid-
Celebes hebben de aanhangers van de Darul islam zich in de rimboe
vele jaren tegen de Indonesische strijdkrachten staande gehouden,
ongetwijfeld met steun van de plaatselijke bevolking.
Kartosuwirjo werd in 1962 gear
resteerd en vervolgens terechtge
steld. Zijn laatste troepen gaven zich
eerst in oktober van het vorige jaar
over. Mazukkars faam van boven
natuurlijke onkwetsbaarheid was in
de loop der jaren zo diep ingeplant,
dat de overheid het nodig vond om
zijn lijk, nadat hij in een vuurge
vecht met een legereenheid was ge
sneuveld, naar Makassar over te
brengen en in het openbaar tentoon
te stellen om de bevolking van zijn
dood te overtuigen. In Zuid-Celebes
duurt desondanks de gewapende
strijd van de Darul islam nog steeds
voort
In december' 1955 werden in Indo
nesië verkiezingen voor een consti
tuante gehouden, velke tot taak had
om een nieuwe grondwet samen te
stellen. De mohammedanen tracht
ten nu langs legale weg hun doei -
de vorming van een islamstaat.
te bereiken. Daarbij zagen zij zich
gesteld tegenover een front van na
tionalisten, communisten en christe
nen (katholieken en protestanten)
Na vier jaren van vruchteloos debat
was nog geen overeenstemming over
de plaats van de islam in de Indo
nesische staat bereikt.
In juli 1959 ontbond president Soe-
kamo de constituante en kondigde
de terugkeer naar de revolutionaire
grondwet van 1945 af. Dit betekende,
dat alle macht in, handen van Soe-
karno werd gelegd. De mohamme
danen moesten volstaan met het
„Handvest van Djakarta', dat als
aanhangsel bij de grondwet is ge
voegd. Daarin word' op de belijders
van het islamitische geloof een be
roep gedaan om zich aan de islami
tische wetten te houden.
Van de staatsburger werd trouw
aan de „Pantjasila" vijf zuilen
van de staat verlangd. De eerste
daarvan is geloof in God, in de be
tekenis dat een ieder vrij is in de
wijze, waarop hij !n God wil gelo
ven. Aan de bestaande godsdiensten
werd dan ook geen enkel beletsej
in de weg gelegd. Tussen moham
medanen en christenen werd geen
verschil gemaakt. Christenen konden
(en kunnen dit nog) naar de hoog-
ite functies in de staat opklimmen.
Onder Soekarno's anti-westerse,
pro-Chinese politiek werd de P.K.I.
communisten sterker. De P.N.I.
nationalisten gleden in deze si
tuatie steeds verde. naar de P.K.I
ef. Mohammedanen en christenen
sloten zich ondei de dreiging van
een communistische dictatuur aan
een.
Na de mislukte, communistische
staatsgreep van 1 oktober 1965 vorm
den mohammedanen en christenen
een Pantjasiia-actiefront voor de op
bouw van een nieuwe orde, welke in
dienst van het lijdende volk staat
en geen atheïsten duldt. In dit en
andere actiefronten lieten vooral de
katholieken zich geducht gelden en
daardoor hadden zij een aanzienlijk
aandeel in de uitroeiing van het
communisme. Zij vreesden, dat an
ders met het wegvallen van de
communisten en de verzwakking van
de nationalisten de mohammedanen
oppermachtig zouden worden en zich
op de christenen zouden werpen. In
verhouding tot hun aantal nemen de
(tastenen zeer belangrijke plaatsen
w de leiding van de staat in. De
Minister van financiën is een ka-
'iiohek, die voor sociale zaken een
Protestant.
Na tie Israëlisch-Arabische oorlog
Juni 1967 werden de eerste symp
tomen van godsdienstig fanatisme
merkbaar. Een aantal extreem mo
hammedaanse organisaties eisten
grimmig het uitroepen van de „hei-
hêe oorlog" tegen de Israëlische
Pressor. Bataljons van jeugdige
/Njwilligers werden gevormd, die
«aar het Midden-Oosten gezonden
?ns^n worden om schouder aan
den me' A-ral" ,ren te strij-
De meest militante actiefronten
rie van scholieren en studënten
melden zich evenw d afzijdig. De re-
germg üet zich „;iet van haar eigen
UKe taak het herstel van de eco-
it"ue 7" kleiden. Zij suste de zaak
reiae. In een toespraak tot een mo-
p°*nmhdaans opleidingscentrum in
aiembang, beschuldigde hij zending
n missie ervan ongepaste middelen
gebruiken in hun bekeringsmetho-
0 s iegenover de mohammedanen
a. door de huizen van mohamme-
l«mennnen te vallen, door een mis-
1 gebruik van teksten uit de
d°°r rijstuitdeling aan de eco-
•„ï^l zwakken, door middel van
«chokn en klinieken.
Um 6 december werd in het par-
laüli uen interpellatie over buiten-
li»» p aan godsdienstige instel-
,lnSen behandeld. Als aanleiding
met verklaringen van morele steun
aan de Arabieren.
In de laatste maanden van 1967
kwam een groeiend aantal inciden
ten tussen mohammedanen en chris
tenen voor, in de eerste plaats in de
gebieden, waar de Darul islam het
meest actief is geweest, zoals Atjeh
Makassai in Zuid-Celebes en Cheri
bon in West-Java, waarbij christen
kerken het moesten ontgelden.
Ondanks geruststellende verklarin
gen van de regering namen de span
ningen toe. De grootste islamitischt
organisatie op sociaal en gods-
dienstig gebied, Mohammedijah
drong aan op verbod van versprei
ding van godsdienst door buitenland
se instellingen, zoals zending en mis-
sie worden aangemerkt. Deze bewe
gingen werden aangeduid als uitin
gen van kolonialisme, als een mid
del voor buitenlandse penetratie
Evenals de communisten deden, ma
ken de mohammedaanen gebruik
van het gevaarlijkste, meest destruc
tieve en sterkste sentiment in Indo
nesië: het verblindende, redeloze na
tionalisme.
Eind november riep generaal Soe-
harto 68 vooraanstaande figuren uit
de verschillende godsdienstige ge
meenschappen bijeen voor een con
ferentie voor verdraagzaamheid in
de godsdienst. In zijn toespraak tot
de conferentie waarschuwde het
staatshoofd dat, indien de godsdien
stige tegenstellingen niet worden weg
genomen, deze niet alleen zullen uit
groeien tot een nationaal probleem,
maar tot een nationale ramp. Hij
verklaarde met nadruk, dat het ver
spreiden van godsdienst geen hinder-
palen in de weg gelegd zullen wor
den, ook niet de godsdienstige ver
bindingen met het buitenland, daar
bij doelende op missie en zending
Maar godsdienst mag niet worden
opgedrongen.
De conferentie leidde tot de op
richting van een lichaam voor gods
dienstige consultatie, waarin de viei
godsdiensten van Indonesië islam,
protestantisme, katholicisme en Ba
linees hindoeïsme verenigd zijn,
onder voorzitterschap van de minis
ter van godsdienstzaken.
Daarmede leek de behandeling
van de godsdienstkwestie in goede
banen geleid. Ma-ir het was juist de
pas benoemde minister voor gods
dienstzaken, K. H. Moch. Dachlan,
tevens voorzitter van de orthodoxe
mohammedaanse partij nu (Nahda-
tul Ulama), die 7 dagen later de
godsdienstige tegenstelling scherp
voor indiening van de interpellatie
werd door de interpellant onomwon
den de expansie van het christen
dom ten koste van de islam ge
noemd. Hij drong aan op toezicht
en controle op de godsdienstige hulp
uit het buitenland. „Dank zij deze
hulp zijn onze christenvrienden in
staat om de economische moeilijkhe
den van de Indonesiërs uit te bui
ten, hen van de islam afvallig te
maken en tot het christendom te be
keren".
Hij raakte daarmede het meest
kwetsbare punt voor zending en
missie aan. De uitrusting voor zie
kenhuizen, de leermiddelen voor
scholen, transportmiddelen en vele
andere zaken moeten,uit het buiten
land worder. aangevoerd, de midde
len om zending en missie in stand
te houden, kunnen in Indonesië niet
worden opgebracht. Op de interpel
latie zal in de loop van deze maand
worden geantwoord.
Het ziet er niet naar uit, dat ge
neraal Soeharto aan He eisgn van de
mohammedanen zal toegeven. Maar
op de mate van tolerantie tegen
over de verspreiding van het chris
tendom in Indonesië, zullen de mo
hammedanen, gesteund door de
nieuwe minister van godsdienstza
ken, Dachlan, waarschijnlijk meer
invloed in ongunstige zin gaan uit
oefenen.
Voor de islam bestaat stellig re
den tot ongerustheid. Vele geboden
en verboden uit de koran, o.a. over
de positie van de vrouw, vinden in
deze moderne tijd geen weerklank
meer. Velen in de intellectuele bo
venlaag keren zich van de islam af
De vroegere schatting van 90 pro
cent mohammedanen van de bevol
king is zeker niet meer juist. 50 pro
cent is thans waarschijnlijker, want
miljoenen hebben zich, onder invloed
van de P.K.I., van de godsdienst
afgewend.
Daarentegen neemt het aantal
christenen jaarlijks met 6 procent
toe. Hun aantal ligt reeds tussen
de 4 en 5 miljoen.
,'V-, F.
(Van onze correspondent)
ZXERIKZEE „De grondkwali-
teit en het klimaat op Schouwen Dui-
veland zijn uitermate geschikt voor
de groente-, fruit- en bloementeelt.
Dit doet onder deskundigen de ver
onderstelling leven, dat Schouwen-
Duiveland weieens de groentetuin
voor geheel West-Europa kan wor
den". Deze mededeling deed ir. L.
Vellekoop rijbstuinbouwconsulent, tij
dens een tuinbouwmiddag in Zierik-
zee.
Hij legde uit, dat Schouwen Dui-
veland wel altijd een groene vlek
op de kaart zal blijven. Alle plano
logen waren het er volgens hem
over eens, dat de uitbreiding van
de randstad van de ene kant en in
dustrialisatie in het Westerschelde-
bekken van de andere kant, voor de
Oosterschelde halt en front zullen
moeten maken.
Dr. ir. W. H. Ubbink, adjunct-di
recteur van de provinciale planolo
gische dienst in Zeeland, gaf zijn
visie op de toekomst van Schouwen
Duiveland. Hij voorzag enige indus
trievestiging te Bruinisse en te Zie-
rikzee, uitbreiding van de recreatie in
de Westhoek, grote watersportcen
tra te Bruinisse en te Brouwersha
ven en kleinere bij Zonnemaire en
Scharendijke bij Ouwerkerk, Zierik-
zee, Schelphoek en Burghsluis.
Naast de Dammerweg moeten er
volgens dr. Ubbink over niet al te
lange tijd nog twee wegen komen
die het eiland -n de lengterichting
openleggen. Deze wegen zouden res
pectievelijk Bruinisse en Serooskerke
en Bruinisse en Scharendijke met
elkaar verbinden.
(ADVERTENTIE)
Wilt u de waarheid weten over auto's? Ga rijden in een
Mercedes-Benz. Dan kent u de maat waarmee alles gemeten
wordt - de hoogste standaard in automobilisme. Dan weet u
waar u aan toe bent met uw huidige auto.
Waarom de Diesel? Wel, dat is de Mercedes-Benz die als
eerste in aanmerking komt om goedkopere auto's te ver
vangen. Tenminste voor mensen die meer dan 30.000 km per
jaar rijden. Voor hen gaat de dieselzuinigheid werken. Die
zuinigheid maakt Mercedes-Benz mogelijk. Laat het u voor
rekenen!
Nog iets over die 30.000 kilometer: iemand die zoveel rijdt
heeft recht op ruimte, kracht en comfort - recht op de zeker
heid van veiligheid. Iemand die veel op de weg is moet de
waarheid weten... moet Mercedes-Benz kennen.
Ei-vaar-het zelf. Bel meteen de dichtst bij zijnde dealer.
Er wacht een Mercedes-Benz Diesel op u.
MERCEDES-BENZ
uw goede ster op alle wegen
dealer voor westelijk Noord-Brabant en Tholen;
dealer voor ZeeutvscM/faanderen:
Breda, Wühefminasingel 42, tel. 01600-30950,
Roosendaal, Hoogstraat 75, tel. 01650-5792
Bergen op Zoom, Guido Gezellelaan 40, tel. 01640-6913
Oostburg, Breedestraat 23, tel. 01170-2255
(Van onze correspondent)
RENESSE De samenwerken
de verenigingen voor vreemdelingen
verkeer te Burgh-Haamstede, Renes-
se en Scharendijke willen proheren
om een langer toeristisch seizoen
te scheppen. Zij hebben namelijk op
gemerkt dat een langzaam groeiend
aantal stedelingen de voorkeur heeft
voor korte vakanties in voorjaar, de
herfst en de winter.
De VVV-besturen willen aan dit ver
schijnsel richting gaan geven en er
hun graantje van meepikken. De va-
kantiebedrijven en de hotels in de
door deze VVV's bestreken gebieden
doen daar van harte aan mee. Zij
willen voor een verblijf buiten het
hoogseizoen reducties verlenen op
de pensionprijzen. De WV-besturen
hebben 'n propagandafolder ontwor
pen, waarin de Zeeuwse vakantie-
gebieden en in het bijzonder de west
hoek van Schouwen, als ideale oor
den voor het doorbrengen van een
vakantie buiten de paar weken in
het hoogseizoen worden aangepre
zen. De periode die men als „extra-
vakantietijd" op het oog heeft, loopt
van september tot juni van het daar
opvolgende jaar.
(ADVERTENTIE)
BERLIJN (DAD) De 300.000e
nieuwbouwwoning, die na de oorlog
in West-Beriijn is verrezen, heeft al
lang bewoners. De skyline tussen het
Europa-Center in het westen en de
scheidingsmuur in het oosten neemt
steeds imponerender vormen aan. Met
het oog op deze enorme bouwbedrij-
vigheid vierde het „Hansa-Viertel"
als eerste grote woningbouw-project
van de ingesloten miljoenenstad on
langs zijn tienjarige bestaan.
In een bouwperiode van twee jaar
ontstond dit complex op de puinho
pen van het ouide Hansa-Viertel aan
de rand van de dierentuin. Het was
het middelpunt van de „Internatio
nale Bouwtentoonstelling Berlijn
1957." 1,4 miljoen bezoekers uit 74
landen bezichtigden de modelwoon-
stad in het groen met zijn 1039 nieu
we woningen, die men „een voor
beeld voor het wonen binnen een
stad" noemde. Zes 16- en 17 verdie
pingen tellende flats, twee kerken,
alsmede een reeks lagere bouwwer
ken, waarbij de „Akademie der Kun-
ste" - vertegenwoordigen hier een
ongewoon vele architechtonische
mogelijkheden.
Drieënvijftig architecten, waarvan
19 uit het buitenland, richtten in
het „Hansa-Viertel" een monument
van staal, glas' en beton op. Beken
de namen waren daarbij zoals Alvar
Aalto uit Helsinki, Sten Samuelson
uit Malmö, Oskar Niemeyer uit
Rio de Janeiro, Pierre Vago uit Pa
rijs en de van geboorte Duitse pro
fessor Walter Gropius uit Cambridge
in de V.S.
Tot de bouwkundige attracties in
West-Berlijn mag ook wel het door
professor Kreuner ontworpen insti
tuut voor Technische Chemie gere
kend worden. Dit tot de Technische
Universiteit Berlijn behorende ge
bouw, dat in 1968 in gebruik zal
worden genomen, is van buiten ge
heel met kunststof bekleed.
In het Hansa Viertel" zijn alle
moderne bouwprincipes toege
past, vaak voor de eerste keer.
(Van onze Parijse correspondent
Lucas Kleijn
pARIJS In het gewone leven
ivas Jean Susini een man, waar
niet zoveel op aan te merken viel.
Veertig jaar, zoon van een postbode
en geboren op Corsica, Misschien was
hij het zich helemaal niet bewust,
maar toch was hij een steunpilaar
van de maatschappijwant hij bracht
stukken van de contra-spionagedienst
naar de diverse ministeries en on
der die stukken zaten vaak uiterst
geheime documentenbetrekking
hebbende op de landsverdediging.
Bij Jean raakte nooit wat weg en
hij deed zijn werk zo goed, dat hij
bevorderd was tot surveillant eerste
klasse.
Maar wie met pek omgaat wordt
ermee besmet. Van spioneren komt
spioneren. En zo kwam Jean er ach
ter, dat zijn vrouw vaak opvallend
voor het raam stond en lonkte naar
de overkant, waar een celibatair
woonde met een rode auto. De celi
batair ook dat kwam door spio
nage uit maakte jacht op vrou
wen, getrouwde en ongetrouwde en
kwam nooit zonder buit thuis. Bij
hem ging ook Monique voor de bijl
de vrouw van Jean.
Jean vond in haar portemonnee
papiertjes met telefoonnummers. En
of Monique al zei: „Man wat haal je
in je hoofd", het bloed van Jean be
gon feller en feller te jagen want,
zoals gezegd, hij kwam van Corsica.
Op een kwade dag ging hij Moni
que achterna, die op de markt bood
schappen deed. Telkens als zij bleef
staan verborg hij zich achter gepar
keerde auto's en hield zich schuil.
Toen hij Monique in de rode wagen
zag stappen en hoorde lachen, vloog
de kurk van de fles.
Jean deed het portier open, trok
zijn dienstrevolver en schoot Moni
que met een kogel dood. De celiba
tair lag twee maanden met ernstige
verwondingen in het ziekenhuis.
De man is hersteld en was in het
proces tegen Jean civiele partij. Lang
behoefde er voor de rechter niet ge
praat te worden, want voorbedachte
rade was bij Jean bewezen
Voorzitter: „Was u tot het schot
gelukkig?"
Jean: „Volkomen gelukkig, mijn
heer de president".
President: En Monique?"
Jean: „Zij had geen klagen".
Voor Jean was daarmee de kous
van het huwelijk af. De officier eiste
zeven jaar. De juryleden kenden Jean
verzachtende omstandigheden toe.
De rechter maakte er vijf jaar van,
vijf jaar criminele opsluiting.
Een kind blijft achter. Nog een
schooljongen. Zonder moeder. En met
een vader, die op zijn strafregister
voortaan een moord heeft staan.
ERIC ROULEAU-JEAN FRANCIS
HELD-JEAN EN SIMONNE LACOU.
TURE: ISRAEL EN DE ARABIE
REN, De Derde Slag (J M. Meu-
lenhoff, Amsterdam).
In de junidagen van 1967 was
het in Nederland nauwelijks aan
te raden in het openbaar ook
maar enig begrip te vragen voor de
in de oorlog in het Midden-Oosten
betrokken Arabieren. Eer het jaar
ten einde was, beklaagden sommige
Israëli's in Tel Aviv zich over het
feit dat de Nederlandse publieke opi
nie Israël te veel als een bezetter
van andermans grondgebied zag en
niet wat het volgens deze mensen
nog steeds was de bedreigde un
derdog onder de naties van het Mid
den-Oosten. Ziedaar een aanduiding
van de gecompliceerdheid van het
Israëlische probleem en de eigenaar
dige manier waarop mensen op zo'n
ingewikkelde zaak kunnen reageren.
In zo'n geval is er geen beter mid
del dan informatie. Daaraan heeft
het sinds de zomeroorlog overigeni
niet ontbroken. Maar het meest aan
gesproken heeft ons de bij Meulen-
hoff verschenen paperback „Israël
en de Arabieren"- Het boek is ta
melijk oorspronkelijk van opzet. Jean
en Simonne Lacouture brengen hier
in hun verslag uit van een door hem.
zelf belegde discussie over het pro
bleem. De twee debaters, zelf joden,
zijn Franse journalisten. Eric Rou
leau, chef-redacteur Midden-Oosten
van Le Monde en Jean-Francis Held
politiek topverslaggever van de Nou-
vel Observateur, hebben allebei de
oorlog meegemaakt en zijn allebei
gespecialiseerd in de problemen van
het Midden-Oosten. De een echter
zag de situatie vanuit Cairo (waar,
zoals men zich wellicht herinnert ten
slotte alleen nog Franse journalis
ten werd toegestaan betrekkelijk on
gehinderd hun werk te doen) en de
ander verbleef in Tel Aviv of aan de
Israëlische fronten.
Beide mannen trachten in hun dia
loog objectief te zijn, maar zelfs
dan al ziet men de meningen botsen,
juist omdat beiden vanaf verschil
lende zijden het complexe probleem
hebben bezien en beleefd. Het resul
taat is een bijzonder boeiend boek,
dat geheel vrijblijvend een heel wat
grotere bijdrage levert aan een ge
zonde meningsvorming over het con
flict dan de zegetocht der Israëli
sche legers in juni of de tal van,
meestal eenzijdige boeken ofwel
militaire en daarom politiek en his
torisch nauwelijks belangrijke stu
dies van de afgelopen maanden.
TERZAKE. GESPREKKEN VAN
SOCIOLOGEN EN THEOLOGEN
OVER KERKVERNIEUWING.
DEEL 1, PRESENTIE EN PRETEN
TIE (Ambo, Utrecht, Bosch en Keu-
ning, Baarn). Verzamelbundel, waar
in verschillende aspecten beschre
ven worden van het present-zijn van
de kerk hl deze wereld in pastoraat
en opbouwwerk, bijzonder jeugdwerk
legerpastoor, bedrijfsapostolaat,
ontwikkelingswerk. De bundel wordt
afgerond door twee opstellen, waar
in het verzamelde materiaal van so
ciologische en theologische kantteke
ningen wordt voorzien.
ALLE DINGEN NIEUW, DE 4e
VERGADERING VAN DE WERELD
RAAD TE UPPSALA IN 1968 (Caril
lonreeks no. 59, W. ten Have n.v.,
Amsterdam). Een boekje, dat het
gewone gemeentelid vertrouwd moet
maken met de assemblée van de
wereldraad, die dit jaar in Uppsala
zal plaatshebben. En een geschiede
nis van de wereldraad en een sum
miere beschrijving van zijn activi
teiten. Een korte inleiding in de on
derwerpen die op dé vergadering aan
de orde zullen komen. Zeven bijbel
se overwegingen over het thema
„Zie, Ik maak alles nieuw". Ver
dienstelijke poging om de actieve
deelname aan dit wereldgebeuren te
bevorderen
JOHAN DAISNE: TWEE SCHELPEN
EN WAT GRUIS (Marnixpocket).
„Twee Schelpen" is geen nieuw ver
haal van Daisne. Het verscheen voor
de eerste keer in de bundel „Met
dertien aan tafel", dat in 1950 werd
uitgegeven. Het „gruis" uit de pocket
bestaat uit oorspronkelijk Franse
verhalen, die voor deze gelegenheid
in het Nederlands werden vertaald.
Vergeleken bij het gruis spant het
verhaal over de twee schelpen de
kroon.
ALIJD BRINK: EEN GAT IN DE
ZON (Desclée de Brouwer, Brugge-
Utrecht). In de serie „Noorderlicht",
die jonge literatuur uit de Nederlanden
brengt, is deze novelle opgenomen. Ze
is van de hand van de Amsterdamse
dichteres en schilderes A. Brink. Dit
„verslag van een rouwjaar", in dich
terlijk proza geschreven, is ontroerend
en diep aangrijpend. Het moge door
velen gelezen worden.