Jaljannts «Duttniitrg De meester- drukker „Hoe ver mogen medici gaan ONZE Duitsland herdenkt de 500e sterfdag van OP 64 VELDEN m m Moderne keukens Ingeslikt corpus delicti toch bewij! m i H UI ■r f Explosie Bevorderd 4/ Azië Processen Letters Briefschrijfsters vragen zich af: Terugbetaling - LOUWERSE& DE PRIESTER N.V. 16 SF HEN: DE BOKSER EN )OD Moussault. Bij Uitgeverij lult is onder de titel „De Bok- de Dood" een opmerkelijke verhalen verschenen van de schrijver Józef Hen, Het is lerste werk van deze auteur |i het Nederlands uitgegeven Deze 44-jarige schrijver uit hau schrijft in een hartver- Inde eenvoud van stijl en taal lldadig aandoet. De sfeer van Irhalem is typisch Oosteuropees loe denkt men een van de gro.' Issische schrijvers te lezen. de oorlog uitbrak was Józef llie de zoon is van een ge. arbeider, zestien jaar. In de verloor hij zijn hele familie brkte in Rusland op kolchozen de Oekraine op een weeshuis' jaarna soldaat in het Rode Le! in het leger van Polen en door een groot deel van Oost- a. Diverse verhalen hebben de tot onderwerp en ze zijn alle [fijnzinnig als weemoedig ge. ren. Vooral het titelverhaal van Sdel is zeer goed. Het gaat over rijgsgevangene, die als spar- .rtner optreedt bij het boksen Ide Duitse kampcommandant, ^n beroemd bokser is. De ge! ne, Kominek, krijgt een goede Ideling om de commandant par. kunnen geven. Op den duur hij zelfs de overhand en dan l de verleiding op om de geha- litser een pak slaag te geven, iij natuurlijk met de dood zon n bekopen. Toch doet hij het In gegeven moment. Hij slaat nmandant k.o. maar wordt toch door een loyaal gebaar van ritser gered. Hij mag vluchten, voor hem moeten twintig an- gevangenen sterven. is jammer dat deze verhalen flijk ontsierd worden door een te beste vertaling van Pszis- I acobs, want het loont de moei- |an deze auteur kennis te ne- In het voorwoord bij de Ne- adse editie schrijft hij dat het [rol is, dat zijn werk in ons land lijnt. „Misschien zullen wij in zijn elkaar te begrijpen? Mis- heeft juist deze naïve mens L? Misschien behoort de door [gedroomde wereld tot het mo- fe Een zekere dosis naïviteit ]it nodig te zijn als regulator intermenselijke relaties: de Ite mens moet men met verba- en verontwaardiging tegemoet ,n. Zolang wij ons nog kunnen izen en verontwaardigd kunnen zolang zijn wij niet verloren", lag dan geen wereldschokken- oodschap zijn, het is wel een .^an de openhartige, eerlijke waarin deze verhalen geschre- fzijn. [tieve politicus prof. dr. F. C, etson was als de dichter Geer ïossaert voor de Vereenvoudig- lelling. Daarentegen was de pro- Eieve socialistische dichter C. [dema van Scheltema er tegen, erste dacht aan de volksontwik- [g, de tweee aan zichzelf, aan spelling, rele argumenten van de con- itieven worden door de heer ers weerlegd. Hij wijst erop, dat In onze snelle tijd niet meer let- zoor letter lezen, maar in grote een, die we meteen in ons opne- len ziet oude mensen wel eens hen waarbij de afzonderlijki lo orden innerlijk uitgesproken [orden: „In het weeshuis zijn i' Inderen vergast en hij roept [in vrouw: kijk eens, hoe ver- [hrikkelijk! Maar zij stelt hem trust: „vergast op beschuit net [nisjes": zij heeft in één oog- oslag het geheel waargenomen." z.g. homoniemenvrees vindt de |jver overdreven. Als de vormen en cheque vereenvoudigd wor- zal uit de context wel blij- of het om een pakje sjek of sjek van 10.000 gulden gaat. Als ft behandelt de auteur de spel- |ituatie in enkele Europese lan- en in Friesland. Wie van de van zaken op de hoogte wil en, mag deze paperback niet on- ken laten. LEM V.D. VELDEN. )7 DASBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 17 FEBRUARI 1963 teleggingsboekje, 5%% op een spaarboekje. deze rekening is zeer Lanschot is heel een- ar ook per giro of via n opnemen en betalen ion 04100-22321 - Giro 1117570 Tilburg - Stationsstraat 17 04100-34775 - Giro 1104500. ;iro3656 - GemeentegiroA13656. iffplmt pfalttriu tjnripn piogne* MAINZ (AP) Deze maand herdenkt de westelijke wereld de na gedachtenis van Johann Gutenberg, de vader van de moderne druk kunst, die 500 jaar geleden bankroet en vergeten is gestorven. Honderden bezoekers uit de gehele wereld zullen zijn vaderstad Mainz bezoeken. Zij zullen de uitvinder eren, die de weg bereidde voor de explosie van kennis, welke Europa vrij maakte van de mid deleeuwen en in het tijdvak der ontdekkingen stootte. Het Gutenberg Museum in Mainz, gelegen aan de samenvloeiing van Rijn en Main, treft voorbereidende maatregelen om een tentoonstelling onder het motto: „Gutenberg veran dert de wereld", naar verschillende delen der aarde te zenden. In onze tijd, 500 jaar na zijn dood, zijn er nog ongeveer een miljard analfabeten, dit is ongeveer een der de van de wereldbevolking maar dat doet niets af aan zijn prestatie in een tijd, toen kennis alleen toegan kelijk was voor weinige uitverkore nen en met de hand geschreven hoeken schatten waren, die men met ketenen moest vastkhnken aan de planken van de bibliotheken. De goedkope krant, die u leest, is een deel van de erfenis van Gutenberg. De explosie van drukwerk in de 15e eeuw wordt op opzienbarende wijze geïllustreerd door een kaart in het Gutenberg Museum, waarop men lijnen als schokgolven ziet uit gaan naar alle hoeken van het con tinent. In de 32 jaar die zijn verlopen tussen de dood van Gutenberg op het feest van Sint-Bl'asius in 1468 en het begin van de 16e eeuw zijn in 260 steden van Europa in totaal tien mil joen boekdelen van 40.000 verschil lende werken gedrukt. Enkele van de grote steden b „aten tussen de 30 en 50 drukkerijen. Venetië alleen had er 151. Het eerste boek in het Engels, een vertaling van een Franse geschiede nis van Troje, werd in 1476 te Brug ge gedrukt door William Caxton, die vervolgens naar Westminster ver huisde en in 1477 het eerste boek in Engeland drukte. Hoewel meer dan een land de eer opeist de eerste Europese boekdrukker te hebben voort gebracht (Nederland bijv. voor Laurens Janz. Coster uit Haar lem) staat voor de wetenschap pelijke wereld vrijwel vast dat Gutenberg de eerste drukker is geweest die in Europa met ver plaatsbare letters gewerkt heeft, Bovenstaand portret toont hem als een tot aanzien gekomen burger, gekleed in de dracht die toen voorbehouden was aan de stand der gegoede ambachtslieden De verbreiding van de drukkunst werd bevorderd door de r.-k. kerk die zich niet verzette tegen de ver vanging van de schrijvende monik- hen door de mechanische „zwarte kunst", maar er integendeel snel bij was om gebruik te maken van druk kerijen voor de produktie van gods dienstig materiaal, waaronder afla ten. Het eerste gedateerde drukwerk is een pauselijke aflaat, die in 1454 te Mainz werd gedrukt. Verzet tegen de verkoop van af laten hielp de stoot geven tot de hervorming van Maarten Luther, een halve eeuw na de dood van Guten- herg en de grote verspreiding van Luthers bijbelvertaling in het Duits js alleen mogelijk geweest door de betrekkelijke nieuwe kunst van het drukken. Naar de mening van prof. Aloys "upper, die tot hij in 1962 werd ge pensioneerd, 42 jaai directeur van bet Gutenberg Museum is geweest, beeft Gutenberg ook enige invloed gehad op de ontdekking van Amerika. Volgens Ruppel bestaai de aanwijzin gen dat Columbus geïnspireerd door •te eerste druk van het „Imago Mun- di" van Alliacus, die verscheen in 1482 twee jaar voor hij zijn idee Westwaarts te varen om Oost-Indië te bereiken, ter sprake bracht. In het in de bibliotheek van Columbus gevonden boek werd de veronder stelling uitgesproken, dat de wereld een bol en niet plat was, zoals des tijds algemeen werd aangenomen. Lang voor de tijd van Gutenberg waren verschillende drukmethoden geprobeerd. De Babyloniërs hadden stempels gebruikt om afdrukken te ■naken in klei. De Chinezen maak ten reeds in de elfde eeuw ver- Plaatsbare letters van gebakken klei en letters van koper, gegoten in Normen, werden in Seoel in Korea gebruikt een halve eeuw voor dit in Mainz gebeurde, maai deze Aziati sche drukmiddelen schijnen in het Europa van de 15e eeuw niet be kend te zijn geweest. „Velen hebben wellicht het idee gehad langs mechanische weg boe ken te produceren, maar alleen Gu- nm:iraraa rarta rara iiirairat:qrai3 fpi wffït amm.Emkmüs In ofit* amaa.isatfjaria malatfjÜDqraim prrritfg.tyrfpftfff'ff Ittuiflctprtnaü* tuMntjlBitÉia Nftfift fttmptuuro» rartróos tiros tt littrarfes faGtma* riarmiffibisjiMiffram nrra örfnïttt fagraitü&trttcclawT fctqmewrta feiula pifau5:qua& ast ttptu fit rat tets tTnrióüK altfs labaraream ta ratïaut öatï tt atopti-n# ptrar ttos otauurf' fimnftotp lóga tgrma* tórat &afius«iK ff alms fjoc anno rt* tew apnöncs ramus clmwriïral opus nmmnt sta antfccraaMirarp* taturar sMitn triü laloraanis no* Inmmüimafioit) qö fftmï patjolas- snlpta tbttioff Hbfa sotattmtUtfi- qnf grra tattafej-latüu stüraamrt jnïmttf &io«:firafirim*qö i lingua utara neniftantïni tatïam.fftrrur tt panartma>ifin filfi fitatfi lite aü? pfaiöograptequt lapitwïa feta# trarais i rjDa i prion Ijttau imm nptrtaó tttöafiïai ra apnfi la* ttnosdrtt pa tolas pnotatojTui ifiü tratttthafits-ntanMü ranrirmunt fimiütuömflalomania«n5 firin nu* raten littrorurCet» ma raattrïat} grat* tt totqnartt.&triitraa eqraö tamtf jrafig ttt:qnia a ipft ffitas grtcara rtoqtraïa rtinltKa raranlli wiprnq netto f|üc tilt ittóti filonis a&rraau U>ituö tcgo ïnbiif) a t^obit a raattn* tam libnm-ltgit quibe toa tctfia-ftb inttr tanoitas fropturaa nó rtriptt: fit a Ifft hno nolnraina Ugat ab tbi* fitatione pUbismó ab arafcrttaitm tttftafliffm bogmatu sfirmanbanu tul fant ftpwagua inttrptttum raagis rbttio ptarrulpte ta a noüP olïratratbata./Htq) ttri nona firtu* bim^:m otttca itüruara^.fi taraêw biligmiïmtt bptrit.lnat raagis nra Ccripia inttUiguqnt nö in ttmü nas traE&xlk toatutritrbb flatim bt prtlo pnrilirat srattata ttficfnu lapnfltt* tsantnt.^tttipit-pabDlc [alom oio* IHrabalt ralnmmtf filTf tanibrtgfeififc ab fritniia lapitmi* araabifcïplinarab imtUigtnba nrrba ptubtntttafit&ipF tnba trubitatiotu botatttrinöiaa n iabtrui a tqnitatt: ra tttur parunlif aflwiartt aboltfrrmi ftitmïa a hud* labia, jftnbita lapïts fepittioi trït:a iratüigóï gutanatfa praibtbiL^ni* abrartn parttolara a initqtrttatio* ntmnKrta fapitntra a tnigmata am. ITuam bui pritipiü fapiétu.S)apitn* tiara atm bofinnara fiulti btfpitiüt. dlnbi fili mi biïcipüna ptis tui a nt oiraittaa Itgtra rans tutntt abtatur gratia tapiti tuora miqnts tolls tun* jftli nsi fi tt Itóaatnntptratrsrntar* qmtftaa tïs.^i Siffrït sttti nobifiü» InfiOitnrar lóguinLabftóbara^ têbi* atlas stra fnfirattm frufira-btglraïa* rans tü fitub infirtras sintntt a intt* grara-qcafi ttfttbmtt in latü:omnt pcEnla ISöaraïa rtffritraMmpltbïra? iomnsnras fijolifs-finitramiutno* bifiura»raarthpïu fit snnra araniü nttra&li ra? nt arabulta tü tcs.^m* fitbt ptbtra tuü a ftraius am.©tbts an ilum ab malü turcütta ftdraat ra dEunbant faguintra.(fruttra aratra laat rat arat otulns tfe tontra languintfira Jnfibian turnt Een pagina uit een Gutenberg-bijbel, waarin vooral de regelmaat opvalt waarmee de letters op elkaar volgen en de regels van elkaar staan. Het gebruik van twee kolommen op een pagina heeft zich algemeen gehand haafd tot het einde van de negentiende eeuw. tenberg bezat de ijzeren wil en de bekwaamheid, dit idee in de daad om te zetten", aldus dr. Helmuth Pres- ser, de tegenwoordige directeur van het Gutenberg Museum. Gutenberg is op een tijdstip tus sen de jaren 1394 en 1399 geboren als jongste lid van een patriciërs gezin te Mainz. Zijn ware naam was Henne (een gemeenzame vorm voor Johan) Gensfleisch zur Laden zum Gutenberg. Hij noemde zichzelf Gu tenberg naar de herenhuizinge waar in hij was geboren. Ofschoon weinig met zekerheid over hem bekend is, zijn er docu menten, die enig licht op zijn ka rakter -verpen. Naar de mening van Presser was een „fanaticus, bezeten van zijn idee en een temperament volle, moeilijke persoonlijkheid". Na een politieke strijd tussen de patriciërs en de gilden vertrok Gu tenberg in 1428 uit Mainz en vestig de zich tenslotte t.e Straatsburg, waar hij woonde van 1434 tot 1448. Uit oorkonden blijkt, dat hij zich daar heeft gewijd aan de beroepen van goudsmid, diamantslijper en spiegel- polijster, ongrwone bezigheden voor een patriciër. Zijn temperament blijkt uit het feit, dat hij een machtig functiona ris uit Mainz, die toevallig in Straats burg kwam, liet gijzelen, omdat de stad (Mainz) hem (Gutenberg) vol gens zijn beweren geld schuldig was. De functionaris werd in vrijheid ge steld na betaling van het verschul digde bedrag te hebben beloofd. Uit stukken in de archieven van Straatsburg blijkt dat Gutenberg zelf voor de rechtbank werd gedaagd door Ennelin von der Iserin Tuer, een vrouw uit een vooraanstaande familie, en beschuldigd werd van ver breking van trouwbelofte. De stuk ken wijzen niet Jit, hoe deze zaak is afgelopen Maar Gutenberg is blijkbaar tot zijn dood vrijgezel ge bleven. Hij heeft evénwel een schade loosstelling van 15 gulden moeten betalen, aan een schoenmaker, die hij in een openbare terechtzitting een leugenaar had genoemd, nadat de man tegen hem had getuigd. Drie jaar later won Gutenberg een pro ces, dat tegen hem aanhangig was gemaakt door een der erfgenamen van een overleden deelgenoot in de spiegelpolijsterij. De archieven van de rechtbank be vatten de eerste aanwijzing, dat Gu tenberg te Straatsburg reeds bezig was met een geheim handwerk, vermoedelijk het drukken. In 1448 was Gutenberg weer inge schreven te Mainz en twee jaar la ter kwam hij in aanraking met de rijke goudsmid Johann Fust, wiens geld hem in staat stelde, te begin nen met zijn levenswerk, het druk ken van wat bekend is geworden als de Gutenberg-bijbel, het oudste gedrukte boek ter wereld. Het zou tevens zijn ondergang worden. Gutenbergs voornaamste bijdrage aan de kunst van het drukken wordt niet geacht de pers te zijn geweest die leek op de wijnpersen, welke langs de Rijn worden gebruikt maar het maken van verplaatsbare metalen letters, gegoten in een ver nuftige, eenvoudige vorm, die in de hand werd gehouden. Het drukken van de bijbel was zelfs met mechanische middelen een monumentaal en kostbaar proces. Voor elk van de 1.280 bladzijden waren 3.700 letters nodig van een to taal van meer dan drie miljoen. Er werden naar schatting 150 bijbels van papier en 30 van velijn (fijn perkament) gedrukt. Voor de blad zijden van velijn waren de huiden van ongeveer 8.000 kalveren nodig. Zevenenveertig bijbels zijn tot heden bewaard gebleven, twaalf van velijn en 35 van papier. De Gutenberg-bijbel is een zo vol maakt werk, dat men zich moeilijk kan voorstellen, dat het thans zou kunnen worden verbeterd. Elke regel staat even ver'af van de vorige en eindigt bijna precies waar de vorige eindigt. De zware drukletters zijn gevormd naar het voorbeeld van de met de hand geschreven boeken van die tijd. Gekleurde letters en versieringen werden met de Hand toegevoegd. Men neemt aan, dat het drukken drie jaar tijds heeft gevorderd en in 1455 was voltooid. Coster en de Italiaan Pamfilo Cas- taldi. Presser is van mening, dat er geen twijfel meer aan bestaat, dat Gu tenberg, de kunst van het drukken- in-Europa heeft uitgevonden. De enige eer, die Gutenberg voorzo ver bekend tijdens zijn leven ten deel is gevallen, was zijn verheffing tot hoveling door Adolf van Nassau, de keurvorst van Mainz, misschien als beloning voor medewerking aan de inrichting van eén hofdrukkerij. Met deze eer ging een toezegging van wijn en kleding gepaard. Gutenbergs dood is met de hand op de volgende wijze vermeld in ëen van de eerste te Mainz gedrukte boe ken: „Anno Domini (in het jaar on- zes heren) 1468, op Sint-Blasiusdag (3 februari) is in Gods Genade over leden de achtenswaardige Meester Henne Gensfliesch". Hij werd begraven in de kerk van de Heilige Franciscus, die in de 18e eeuw is verwoest en men meent, dat zijn laatste rustplaats zich thans onder een drukke straat in Mainz bevindt. Gutenberg was zo goed als verge ten tot een publicatie van Johann David Koehler onder de titel: „Het eerherstel van Johann Gutenberg" in 1741 te Leipzig verscheen. Het eer ste standbeeld van Gutenberg is in 1837 opgericht te Mainz. Ik ontving het volgende briefje: „U schrijft wei over de weldaden van de medische vooruitgang, en dat de geneeskunst zoveel voor de zieken kan doen enz., maar zou die geneeskunst in sommige gevallen niet te veel voor de patiënt willen doen en zou dat dan wel als een weldaad gevoeld worden? U zult als huisarts wel weten, wat ik bedoel." Inderdaad begrijp ik heel goed, waarop deze briefschrijfster zinspeelt. In één van mijn vorige artikelen over natuurgenezing en geneeskunst heb ik inderdaad de loftrompet gestoken over de bewonderenswaardige vooruit gang van de geneeskunst en ik heb in dit verband een gelukwens uitgesproken aan het adres van de hedendaagse generatie, die van deze vooruitgang op zo gelukkige wijze profijt kan trekken. Maar.... (en hier haak ik in op bovenstaande brief) ik heb tevens toegezegd nog even terug te komen op de consequenties, die een steeds verder voortschrijdende geneeskunst kan hebben voor de afzonderlijke mens en, voor de samenleving (de gezamenlijke mensheid). We zullen het er allemaal wel over eens zijn (en ook mijn briefschrijf ster zal dit beamen), dat de genees kunst inderdaad een weldaad is in alle gevallen, waarin de natuurgene zing niet in staat is levensreddend op te treden en de geneeskunst dit wèl kan. De operatieve ingreep bij een. ver etterende blindedarmontsteking, de penicillinebehandeling bij infectie ziekten, de vroeg-operatie van een kankergezwel, de stelping van een levensgevaarlijke bloeding, de in- sulinebehandeling van suikerziekte al deze voorbeelden vormen een bonte (nog gemakkelijk uit te brei den) scala van weldaden, die door de geneeskunst wordt gepresenteerd. Het gaat mijn briefschrijfster echter over andere gevallen, waarbij haar bedoeling merkwaardigerwijze weergegeven wordt door een tweede briefschrijfster: de man heeft een ongenees lijke'kanker en kan niet meer geope reerd worden. In plaats dat men deze patiënt rustig laat sterven, haalt men nog allerlei kunsten met hem uit. Hij krijgt een buisje door de buikwand heen naar de maag om daardoor kunstmatig gevoed te wor den (dit buisje gaat er af en toe uit en moet er dan met veel pijn weer ingebracht worden), men sleept de man telkens naar het ziekenhuis, nu eens voor een bloedtransfusie of vocht-toevoer, dan weer voor ver zorging van de fistel-opening of voor bestraling enz. Al deze behandelings methoden worden uitgevoerd niet om de patiënt te genezen (men weet. dat dit onmogelijk is), maar om het leven te rekken! Is dit een weldaad voor de patiënt?" Ik zou denken, dat het vraagstuk niet duidelijker gesteld kan worden dan in deze brief. Wat hierop te antwoorden? Op de eerste plaats zou ik mijn briefschrijfsters willen vragen zich zelf eens in te leven in de door haar beschreven situatie. Het is gemak kelijk op een gegeven ogenblik te verzuchten: „Ik wou dat ik maar dood was," maar als puntje bij paal tje komt, klampt men zich aan de laatste strohalm vast. Wanneer een zieke constateert dat zijn dokter „niets meer aan hem doet", dat hij alles mag eten en drinken wat hij wil (terwijl hij tevoren nauwkeurig Fust heeft blijkbaar het ogenblik, waarop de bijbels gereed, maar nog niet verkocht waren, uitgekozen om terugbetaling van zijn lening aan Gu-. tenberg te vragen. Gutenberg ver loor het hieruit voortgekomen proces en tevens zijn drukkerij, die Fust bleef exploiteren samen met zijn schoonzoon Peter Schoeffer. In 1457 produceerden deze beiden het eerste gedateerde boek in driekleurendruk, een psalter. In enkele van de boeken stond het stempel van de pas gestichte firma Fust en Schoeffer. Gutenberg, wiens naam niet was afgedrukt in de aan hem toegeschreven bijbels, werd niet vermeld. Later zou de zoon van Schoeffer, Johann, beweren, dat zijn vader en grootvader de kunst van het drukken hadden uitgevonden. In de volgende eeuwen is die eer ook voor anderen opgeëist o.m. voor de Nederlander Laurens Janszoon Op een iets minder vervolmaakt type van deze pers werden de drukwerken in de tijd van Guten berg vervaardigd. Het werk principe berustte op dat van de druivenpers die in Duitsland veel gebruikt werd. W. J. MUHRING s HORIZONTAAL: 1. soort van kraai; 5. zijtak Elbe; 8. brij; 9. plaats in Friesland; 12. hoenderachtige vogel; 14. het noodsein; 15. een der aposte len; 17. schel; 19. vervoeging van een hulpwerkwoord; 20. voorvoegsel; 21. kledingstuk; 23. voorzetsel; 24. tussenzetsel; 25. sluiskolk; 27. gierst; 29. zonderling; 31. halsdoekje; 33. huis; 35. onbekende; 36. lidwoord; 37. voorzetsel; 39. volgens andere (afk.); 40. vaartuig; 41. droombeeld; 42. pro vincie van Nederland (afk.); 43, voornaamwoord; 44. bekende afkor ting; 45. tasto solo (afk.); 46. li chaamsdeel; 48. toon; 52. vinnige klap; 54. verlegen; 56. gewicht; 57. duw; 58. voegwoord; 60 honigbij; 62. hoenderachtige vogel; 63 scheik. element (afk.); 64. plaats voor dui ven: 66. kruisnet; 69. tweemaal (Lat.); 70. optelling; 72. hoog bouw werk; 73. waterkering; 74. rivier in Nederland; 75. spleet. VERTICAAL: 1. soort; 2. voorzetsel; 3. graafschap in Engeland; 4 oplo pende vlakte; 5. zijtak Doiiau; 6. maanstand; 7. deel van het skelet; 8 visje; 10. de dato (afk.); 11. scheik. element (afk.); 13. puntig voorwerp; 14. opschik; 15. meisjesnaam; 16. op telling; 18. akker; 20. rivier in Zwit serland; 22. hoenderachtige vogel; 24. stad in Frankrijk; 25. muzieknoot; 26. stoomschip (afk.); 28. grondleg ger van de leer der gelaatkunde; 30. positieve elektrode; 31. rivier in Rus land; 32. enig; 34. nevens; 36. klei nigheid; 38. meisjesnaam; 46. zwem vogel; 47. deel van het oog; 49. soort onderwijs (afk.); 50. op een andere wijze; 51. staatsbedrijf (afk.); 52. nachtgewaad; 53. soort gebakje; 55. term bij het schaakspel; 57. vlies, vel; 59. holte in een muur; 61. steen klomp; 62. jongensnaam; 63. snoer van een hengel; 65. duikereend; 67. meisjesnaam; 68. scheik. element (afk.); 69. soort café; 71. familielid; 73. lidwoord. OPLOSSING PUZZEL VORIGE WEER HORIZONTAAL: 1. Jeker; 5. Maine; 9. meer; 11. aalt; 12. do; 14. Leer dam; 16. ik; 17. api; 19. Peter; 20. one; 21 es; 22. An; 23. er; 24. Assen; 27. si; 29. do; 30. al; 31. Ot; 32. ei; 33. sa; 35. kraag; 38. op; 40. la; 41. Po; 43. rat; 45. steek; 48. tot; 50. om; 51. antenne; 53. mi: 54. pree; 55. Dina; 57. staal; 58. egaal. VERTICAAL: 1. Judas; 2. Km; 3. eel; 4. reep; 5. maar; 6. alm; 7. it; 8. enkel; 10. reeks; 11. Adèle; 13. op; 15. R.T.; 16. in; 18. Ier; 20. ons; 23. Eos; 24. alk; 25. sla; 26. nog; 28. iep; 34. alt; 36. Rotte; 37. arend; 38. oot; 39. kroos; 42. stiel; 44. An; 45. snel; 46. Ee; 47. knie; 49. om; 51 ara; 52. eng; 54. pa; 56. Aa. PEMBROKE, WALES (AP) In hel nauw gebracht stopte Raymond Thomas een gestolen cheque in de mond, slikte die in en vertelde de politie: „Het belastende bewijsmate riaal is weg. U kunt niets meer be wijzen." Maar de 40 jaar oude Thomas kreeg ongelijk. Na 17 uur kwam de cheque in 20 stukjes weer naar buiten. Aan elkaar gelijmd werd de cheque deze week als bewijs tegen Thomas ge bruikt. Hij bekende de cheque gestolen te hebben en werd tot vijf jaar ge vangenisstraf veroordeeld. De officier van justitie, Ivor Rees zei later; „Het opeten van bewijs materiaal is de eeuwenoude metho de van spionnen en misdadigers. Nu biedt deze zelfs geen bescherming meer. dieet moest houden) dan zal er heel gemakkelijk twijfel bij zo'n patiënt kunnen ontstaan betreffende de ge nezingsmogelijkheid van zijn ziekte („er schijnt niets meer aan te doen te zijn"). Als de dokter echter aan de patiënt blijft „werken", als hij telkens nieu we pogingen aanwendt ter bestrijding van de ziekteverschijnselen, dan zal de patiënt dat niet alleen hogelijk waarderen, maar hij zal tevens hoe ernstig zijn toestand ook moge zijn weer een sprankeitje hoop in zich voelen opkomen op een uit eindelijke genezing. We moeten verder wel bedenken, dat iedere zieke het recht moet heb ben over de duur van zijn eigen leven te beslissen. Het is heus géén uitzondering als b.v. een lijder aan een ongeneeslijke slokdarmkanker een min of meer ingrijpende behan deling (maagfistel; bestraling enz.) weigert en dus vrijwillig afziet van de behandelingsmogelijkheden, die de geneeskunst hem biedt. Aan de andere kant mag een dokter deze mogelijkheden in géén enkel geval aan de patiënt onthouden, wanneer deze er prijs op stelt en zelfs zal de arts de patiënt moeten inlich ten over het bestaan van die mo gelijkheden. Deze verplichting blijft gelden in gevallen, waar een behan deling hoogstens een verlichting kan teweegbrengen in het lijden van de patiënt, doch een blijvend resultaat niet meer bereikt kan worden. Wanneer mijn briefschrijfster in dit verband spreekt van „leven rek ken", zou ik liever de uitdrukking „leven verlengen" gebruiken. Ik heb dan in mijn herinnering talrijke gevallen van een dergelijke' „levensverlenging", waarin de pa tiënt hoe moeilijk hij het vaak ook had zich gelukkig prees dat hij zo'n lange tijd de liefdevolle zorgen van zijn huisgenoten en het hartelijk medeleven van vrienden en ver wanten mocht ondervinden. Tenslotte nog een „brokje" uit een derde brief: „U doelt toch niet, als u schrijft over de weldaden van de tegenwoor dige geneeskunst, op de wijze waarop de patiënten als proefkonijn worden gebruikt, zoals bij het inbrengen van plastic hartkleppen, het transplan teren van nieuwe harten en nieren enz. Voor mij hoeft dat heus niet." Deze briefschrijfster bevindt zich behalve in het gezelschap van de „neen-stemmers" in de belachelijke t.v.-enquête over de harttransplan' tatie ook nog in dat van een aan tal deskundigen van naam, die on verholen hun veto uitspreken over de harttransplantatie, waarvoor de tijd naar hun mening nog niet rijp is. Het gaat dan niet om de techniek van de operatie (deze blijkt wel vol doende aanwezig te zijn), maar om de wijze, waarop de .natuurlijke krachten in het lichaam reageren op de inbreng van het nieuwe orgaan. Het blijkt, dat de geneeskunst, zoals deze zich op zo'n verbluffende wijze manifesteert bij de transplantaties, altijd een belangrijke rol zal moeten toebedelen aan de „natuurgenezing" waarvan het uiteindelijk zal afhan gen of het vreemde orgaan zal wor den aanvaard of afgestoten. HUISARTS Het nieuwe jaar is amper begon nen of de strijd om de nationale ti tel van Rusland, is reeds ontbrand. Niet minder dan 130 kandidaten- meesters én meesters staan aange treden voor deze gigantische wed strijd, die zonder enige twijfel een der vele hoogtepunten in het natio nale en internationale schaakleven betekent. De eerste oogst is nog schaars, maar het onderstaande duel ontleend aan deze titelstrijd, geeft duidelijk aanwijzingen dat er als van ouds flink gevochten zal worden. -Het is een aardige partij, die voor al in het middenspel spannende ver wikkelingen te zien geeft. Na een aanvankelijk evenwichtige strijd slaat tenslotte de weegschaal in het voordeel van de witspeler door. Met enkele grappige cömbinatoire fines ses zet hij dit voordeel snel in een winnende aanval om. Een goed en interessant gevecht! Wit: L. Polugajewsky Zwart: A. Lutikow Gespeeld in het kampioenschap van de U.S.S.R. 1968 te Moskou. Engels I. c2-c4, e7-e5; 2. Pbl-c3. Pb8-c6; 8. g2-g3, g7-g6; 4. Lfl-g2, Lf8-g7; 5. e2- e3, d7-d6; 6. Pgl-e2, Fg8-f6; 7. d2-d4, 0-0; 8. 0-0, Lc8-d7; 9. h2-h3, a7-a6; 10. b2-b3, Ta8-b8 (Beide partijen hebben de opening goed behandeld en met de tekstzet hoopt zwart die actie b7-b5 in te zet ten; II. a2-a4 (Terecht pareert wit de opinars) 11a6-a5 (Om veld b4 eventueel te kimen be zetten) 12. Lcl-b2, Tf8-e8; 13. Ddl-d2, h7-h5; 14. d4xe5, d6xe5; 15. Tfl-dl, Dd8-c8; 16. Kgl-h2, Te8-d8; 17. Pc3-'d5! (Er komt nu tekening in de strijd. De bezetting van het strategische veld d5 leidt spoedig tot enig over wicht voor wit) 17Ld7-f5; 18. Pe2-c3, Td8-Jd7; 19. Pd5xf6+, Lg7xf6; 20. Pc3-d5, Lf6. g7; 21. Lb2-c3, Dc8-d8; 22. Dd2-b2, Lf5-e6; 23. f2-f4! (Na zorgvuldige voorbereiding gaat wit over tot meer directe actie) 23f7-f6; 24. TOl-d2, Kg8-h7; 25. Tal-fl, Dd8-h8; 26. f4xe5, Pc6xe5; 27. Pd5-f4, Td7xd2; 28. Db2xd2, Tb8- d8; 29. Dd2-e2, Dh8-e8; 30. Lc3xa5, b7-b6; 31. La5-c3, f6-f5; 32. e3-e4! Met de dreiging 33. Pe6: gevolgd door 34. ef5: Op 32. fe4: beslist nu 33. Ph5:gh5; 34. Le5:, Le5; 35, De4:+) Stelling na 32. eïe4! 32h5-h4; 33. g3xh4, Le6-c8; 34. e4xf5, Lc8xf5; 35. Tfl-el, De8-d7; 36. h4-h5 (Nog sterker dan 36. Le5: wegens 36Te8; 37. Db2, Te5:!) 36Pe5-d3; 37. h5xg6+, Lf5xg6; 38. Pf4xg6, Pd3xel; 39. De2-h5+, Lg7-h6; 40. Lg2-e4 en zwart gaf zich gewonnen. Schaakraadsel Verbeeldingskracht en inzicht is nodig om in die onderstaande positie met wit de winst af te dwingen. Het is een zeldzaam boeiende winstvoe ring, waarbij een tactische pat-ma noeuvre van zwart niet over het hoofd gezien mag worden. Een echte uitdaging voor de ware schaker! ■M/// - Wit aan zet en wint! Oplossing schaakraadsel: Wit wint als volgt: 1. Dal-hl+, Kb7- b8; 2. Dhl-h8+, Kb8-b7; 3. c5-c6+, Tg6xc6; 4. Dh8-hl, Kb7-b6; 5. Dhl- gl+ (Niet 5. Dd5 wegens 5. Lb8; 6. Db5+, Ka7; 7. Dc6: en zwart staat pat) 5Kb6-b7; 6. Dgl-g2, Kb7- b6; 7. Dg2-f2+, Kb6-b7; 8. Df2-f3, Kb7-b6; 9. Df3-e3+, Kb6-b7; 10. De3-e4, Kb7-b6; 11. De4-d44-, Kb6- b7; 12. Dd4-d5 en zwart kan opge ven. Er dreigt 13. Kb5 en na 12 Kb6 volgt 13. Db5 mat (Kasparjan). (ADVERTENTIE) bezoekt onze showroom B redaCrogtdijk 58, Tel.(016 00) - 23744 Middelburg: Vlissingse Singel 16-IS, Telefoon (01180) 6056 -

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 13