Koelhuis Terneuzen nog dit
jaar meer dan verdubbeld?
Legio bekeuringen voor
wilde vaart op rijksweg 58
Middelburg gaat
vlug historische
panden restaureren
Wim van Est-tulp
PHBUPil
N006¥Ë1@N
In geSprek met
Van 5000 naar
11000 ton
Vensterbankbouwsels
63.50
SNELHEIDSBEPERKING
SERIEUS NEMEN!
niet vet
Ria Lambert
snoep verstandig:
gezien opTV
Philips hoogtezon
het hele gezin
het hele jaar lang
weldadig fit...
en zon-gebruind
Drukke uren
Brief
Baalhoek en N.S.
Ir. S. Posthumus
betitelt het
Baalhoekplan
als tragedie
Ook Borssele
wil zitting
in havenschap
Vlissingen
BROUWERSHAVEN:
Riolering gaat
voor verbouwing
gemeentehuis
Door druk van
verkeer breuk
in Middelburgse
hoofdgasleiding
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN Met slechts
twee stemmen tegen namen de
87 leden van de Terneuzense vei
ling in principe het besluit tot
een enorme uitbreiding van het
(ADVERTENTIE)
Rillerig? Onprettig?
Pas dan op voor griep!
Neem direct 2 'ASPRO's.
'ASPRO' bevat alles om
ewi opkomende griep
snel en doeltreffend te
bestrijden, s
•.;,vr 'y*.-
In de juiste dosering
óók vóór kinderen!
koelhuis. De „grootste veiling van
Europa", die vorig jaar door
prins Claus geopend werd, zal
dan niet meer de beschikking
hebben over een koelruimte van
5000 ton, maar van 11.000 ton. De
uitvoering van het plan hangt af
van de financieringsmogelijkheid.
De bouwplannen kunnen name
lijk slechts doorgaan als de le
den de helft van de nieuwe koel
ruimte in 20-jarige contracten
zullen gaan gebruiken.
In het afgelopen jaar bleek er al
een groot tekort aan ruimte te zijn.
Niet alleen in het koelhuis trouwens.
De sorteerruimte, die tevens als ver
koopruimte dienst doet, is vooral op
woensdagen, als de hoofdveiling ge
houden wordt, onoverzichtelijk vol.
Daarom zal naast de huidige sorteer-
hal een nieuwe hal moeten worden
gebouwd, die speciaal dienst zal doen
als verkoopruimte.
Bij de bouw van de veiling is reke
ning gehouden met deze uitbreidings
mogelijkheid. Als de contracten op
28 februari zouden zijn afgesloten,
dan kon men al op 1 maart met de
bouw een begin maken. Wellicht dat
dan de capaciteit van het koelhuis
nog dit jaar verdubbeld wordt.
Die contracten zijn overigens zeer
aantrekkelijk. In de vrije sector is
de koelprijs in de gascellen 13 cent
per kilo. Op de huidige contracten
betaalt men 11 cent per kg..Het 20-
jarige contract begint eveneens met
11 cent per kg, maar vermindert jaar
lijks met ongeveer een kwart cent
tot 6,5 cent per kg. Het koelen in
stapelkisten, dat steeds meer ingang
vindt, kost 10 cent per kg. Mechani
sche koeling is 4 tot 5 cent goedko
per.
Het huidige koelhuis vim 5000 ton
beschikt over mechanische koelruim
te voor 1700 ton. De nieuwe koel
ruimte zal bestaan uit 5200 ton gas-
bewaring en 800 ton mechanische
koeling. Deze laatste is bestemd voor
degenen die hun produkten bijvoor
beeld al in november in de verkoop
willen brengen.
De bouwplannen liggen at kant en
klaar. Het was echter de bedoeling
geweest van het bestuur pas in 1969
tot uitbreiding over te gaan. De ont
wikkeling van de fruitteelt maakte
het echter noodzakelijk reeds dit
jaar met de plannen op tafel te ko
men. Overigens liggen er al plannen
gereed voor uitbreiding tot 1975.
De totale kosten, met fust, sorteer-
ïnnchting, heftrucks en dergelijke,
zullen in totaal 5.813.00,- gulden be
dragen. De investering loopt echter
tot 1970. De Coöperatieve Centrale
Boerenleenbank te Eindhoven is be
reid deze investeringen te financie
ren onder de genoemde voorwaarde
dat. tenminste de helft van de nieu
we koelruimte gecontracteerd zal
zijn.
110.- 149.50
s
vraag het uw dokter^
(ADVERTENTIE)
(Van een onzer verslaggevers)
GOES/MIDDELBURG Het is
gedaan met de wilde vaart op
rijksweg 58. Sedert het midden
van de vorige week hebben heel
wat weggebruikers ervaren dat
de ronde borden die de snelheids
beperking „80 km" aangeven, er
niet langer als decoratie staan,
maar dat er op de naleving van de
maximum-snelheidsbepaling aan
dachtig wordt gelet. De rijkspoli
tie van het district Middelburg
heeft sinds enige tijd twee peil-
groepen in actieve dienst.
Dezen staan, vermomd als particu
liere wagens, nu eens hier, dan eens
daar op de parkeerstroken. Twee
nauwelijks zichtbare kabeltjes, dwars
over de weg gespannen, vormen een
verklikkersysteem waaraan geen
enkele te snel rijdende automobilist
ontsnapt. Wij hebben ons van de feil
loze (sommige zullen zeggen: heil
loze) werking van deze meetappara
tuur kunnen overtuigen.
Het apparaat, welks meetresulta
ten door de rechter volledig met
geldboeten worden gehonoreerd, re
ageert in microseconden op de mo
menten waarop de voorwielen van
een voorbijrijdende auto contact krijgt
met de meetkabels. Op een meet
schaal in het frontpaneel van een
handzaam apparaatje, opgesteld in de
peilwagen, wordt exact aangegeven
hoe snel de auto over de meetkabels
reed. Twee opsporingsambtenaren
stellen onafhankelijk van elkaar, de
meteruitslag vast en nemen, even
eens ieder op eigen waarneming, het
nummer, de kleur en het merk van
de auto die te snel reed, op. De op
sporingsambtenaren vullen boven
dien op hun lijsten het tijdstip in
waarop de overtreding plaatsvond.
Met de regelmaat van de klok geeft
de meter een tik te horen en ver
raadt de meteruitslag met elektroni
sche onfeilbaarheid welke snelheid
een auto, die de onschuldig gepar
keerde peilgroep voorbijreed, had.
Men is nog te kort met de controle
bezig om al te kunnen zeggen hoe
groot het percentage van automobi
listen die de maximumsnelheid nege
ren, is. Maar het zijn er niet weini
gen.
De lijst van overtreders toont het
ons duidelijk. Op sommige uren, juist
als het wat rustiger op de weg lijkt,
noteert het meetapparaat met een fre
quentie van één per twee minuten, de
overtreders. Er zijn matige en razen
de overtreders. De peilgroep heeft al
een paar maal automobilisten over
de meetkabels zien razen, die sneller
dan 120 km per uur reden!
De mannen van de peilgroep spre
ken met enige humor over hun werk.
Zij weten dat het zichtbaar worden
van één rijkspolitiepet al voldoende
is, om de weggebruikers tot snelheids
vermindering te bewegenIn de
korte t(jd dat zij met het apparaat
werken hebben zij bovendien de snel
heid waarmee de auto's hun meetwa-
gen naderen, vrij nauwkeurig leren
schatten.
Denk echter niet, dat zij met een
grijns op het gelaat de ene zondaar
na de andere op hun lijsten noteren.
„Wij vinden de methode van het
bekeuringen uitdelen allesbehalve
sympathiek", verzekert de -leiding
van de rijkspolitie ons. „Het is echter
een noodzakelijk kwaad. Wij probe
ren trouwens om degene die in over
treding was, zo correct mogelijk te
behandelen. Als een overtreding is
geconstateerd, dan wordt op de avond
van dezelfde dag nog vastgesteld op
wiens naam het nummer van een be
trokken voertuig staat. Hij
krijgt reeds een dag na de overtre
ding een brief thuis waarin hem za
kelijk, maar niet bits, wordt meege
deeld dat hem een boete te wachten
staat.
Op een apart formulier, dat aan
ons moet worden teruggestuurd, kan
hij zijn eventuele verweer invullen
en mededelen of hij met een schik
king instemt of dat hij de zaak voor
de rechter gebracht wil zien".
Het spreekt vanzelf, dat de waar
nemingen die de opsporingsambtena
ren doen, volkomen betrouwbaar
moeten zijn. Als er ook maar enig
verschil is tussen de waarnemingen
van de twee in de peilwagen, dan
wordt de zaak al „geseponeerd" voor
hij goed en wel begonnen is. Soms
nemen de twee waarnemers een ver
schillend kentekennummer op, of zijn
zij het niet met elkaar eens over het
merk van de auto die zich op het
meetapparaat verried. In zulke twij
felgevallen wordt de overtreding als
niet begaan beschouwd.
Merkwaardig is dat de menselijke
waarnemingen nog wel eens onzui
ver zijn, maar die van het meetap
paraat nooit!
Wij zouden echter niemand dur
ven aanraden om op die enkele ke
ren dat de geleerden het onderling
oneens zijn, blindelings te vertrou
wen
DEN HAAG Bij de parlemen
taire bespreking van de voorgestelde
garantie aan de Nederlandse Spoor
wegen is terloops het Baalhoekplan
ter sprake gekomen, nadat mr. W.
Aantjes (A.R.P.) had gepleit voor het
draaibaar maken van de Baalhoek-
brug.
Ir. S. A. Posthumus maakte van de
gelegenheid gebruik felle kritiek te
leveren op de geboekte of liever niét
geboekte vooruitgang. De socialisti
sche afgevaardigde zei, dat de Baal-
hoekzaak een tragediezaak aan het
worden is. „Nadat er in 1948 een prin
cipiële goedkeuring los kwam wordt
er nu al 20 jaar geprutst aan financië
le verhoudingen tussendijk, provincie
en bedrijfsleven", aldus ir. Posthu
mus.
(Van een onzer verslaggeefsters)
BORSSELE „We moeten op het
aambeeld blijven hameren. Ook Bors
sele dient zitting te hebben in het
havenschap Vlissingen-Oost". Zo rea
geerde burgemeester D. Lodder van
Borssele tijdens de raadsvergadering
op het door b. en w. van Vlissingen
verkondigde standpunt aangaande het
lidmaatschap van Middelburg in het
havenschap. Volgens b. en w. van
Vlissingen kan Middelburg een volle
dig lidmaatschap krijgen.
Integendeel. De bedoeling van de
controle is, dat de automobilisten
eraan gaan meewerken het verkeers
beeld op rijksweg 58 wat rustiger,
wat regelmatiger en daardoor wat on
gevaarlijker te maken. „De weten
schap dat het noodlot in de vorm van
een bekeuring „op kentekenplaat"
elk moment kan toeslaan, zal hen in
him eigen belang ertoe brengen om
de maximumsnelheidsbepaling seri-
euzeif te nemen dan totdusver ge-
beurde", werd ons door de rijkspoli
tie van het district Middelburg ver
klaard. „Die borden hebben namelijk
ten doel, de verkeersveiligheid te be.
vorderen. Wij begrijpen zelf ook heel
goed, dat een automobilist, zelfs zon.
der het bewust te willen, gemakke
lijk boven de maximumsnelheid kan
komen. Het zijn dan ook geen halsza
ken, waarmee wij te maken hebben,
maar het is nu eenmaal nodig, dat
iedereen beseft dat hij met een over
treding van de maximumsnelheidsbe
paling een risico loopt, uitgedrukt in
een soms forse geldboete.
De aanwezigheid van de controle
posten, nu hier, dan daar, de ene
keer in een onopvallende Volkswa
gen, dan weer in een neutrale Ford,
houdt de weggebruikers attent op de
wijzer van hun snelheidsmeter. Als
zij maar weten dat er „ergens" een
andere, verraderlijke wijzer aangeeft
hoeveel zij boven de toegelaten
maximumsnelheid zitten, dan werken
wij in de hoogste mate preventief".
MIDDELBURG Soms stuit men
al wandelend op vreemde dingen.
In een Middelburgse straat zagen
wij in de vensterbank van een boven
raam de hierbij afgebeelde vreem
de attributen staan. Links een inge
nieuze klok, die op de wijzerplaat,
gecombineerd met een windwijzer,
de tekst „De tijd gaat snel, gebruikt
hem wel" draagt. Rechts in de ven
sterbank: een windmolen met als
opschrift: „Glaasje, Iaat je rijden".
De bewoner van het bewuste huis,
de heer W. de Wijze, heeft geen be
paalde, apostolische bedoelingen
met de bouwsels in zijn vensterbank.
Het is gewoon een spelletje met
„mobiles", zoals men constructies
van deze soort in kringen van des
kundigen noemt.
(Van onze correspondent)
Ir. J. Lohman, president-directeur van de Nederlandse
Spoorwegen, heeft in Boverkarspel de 35e West Friese Flora
geopend. Ir. Lohman hier op de tentoonstelling in gezelschap
van de oud-wielrenner Wim van Est bij de tulpen die naar
de sportman werden vernoemd.
(Van onze correspondent)
MIDDELBURG In Middelburg
is in de hoofdgasleiding over de Lan
ge Viele-buitenbrug 'n lek ontstaan,
't Lek werd maandag al geconstateerd
doordat gas werd geroken. Pas toen
men dinsdag de breuk ging zoeken,
bleek de grote omvang.
De breuk in de buis, die vlak bo
ven het brugdek en boven een beton
nen laag ligt, is ontstaan door de
druk van het passerende verkeer.
Van 9 tot 10 uur gistermorgen is het
verkeer over de brug stilgelegd voor
de reparatiewerkzaamheden.
De buis is vóór de breuk afgetapt
door middel van een tweede buis,
die aan het andere eind van de breuk
weer op de oorspronkelijke werd
aangesloten. Op deze wijze is voor
komen dat een deel van Middelburg
enige tijd zonder gas zou komen te
zitten. De reparatiewerkzaamheden
zijn gisteren in de loop van de dag
volbracht.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Mogelijk al
binnenkort komt in Middelburg
een plan op tafel voor de restau
ratie van de helft van de panden,
die volgens de monumentenlijst
voor herstel in aanmerking ko
men. Momenteel zijn besprekin
gen gaande tussen het Middel
burgse gemeentebestuur en de
rijksdienst monumentenzorg voor
het verkrijgen van de nodige fi
nanciële medewerking.
Dit vertelde de wethouder van ge
meentewerken, de heer W. Baars, in
zijn antwoord op de algemene be
schouwingen op de gemeentebegro
ting 1968, die maandag door de frac
tievoorzitters werden gehouden.
Met dit restauratieplan probeert de
gemeente Middelburg, aldus wethou
der Baars, de impasse waarin men is
geraakt te doorbreken. Zoals gemeld,
telt Middelburg 1100 monumenten,
waarvan een belangrijk deel in ern
stige staat van verval verkeert.
Op vooral kritische opmerkingen
van P.v.d.A.-fractievoorzitter W. Don,
dat in Middelburg meer woningen
worden gebouwd dan gelet op de hui
dige bevolkingsgroei noodzakelijk zou
zijn, antwoordde de heer Baars, dat
het bouwprogramma juist is opgezet
om tijdig een antwoord te kunnen ge
ven op de bevolkingsgroei in de ge
hele streek. Het woningoverschot
noemde hij trouwens belangrijk voor
aantrek van nieuwe industrieën.
Die mening was ook burgemeester
mr. J. Drijber, die als eerste de be
schouwingen beantwoordde, toege
daan. Hij was het evenmin eens met
de opmerkingen van de heer Don, dat
het uitblijven van nieuwe industrieën
in Middelburg, sinds de vestiging
van Hercules, fnuikend voor de ont
wikkeling van de stad zou zijn. De
heer Drijber wees in dit verband op
de ontwikeling van het niet zover
afgelegen Vlissingen-Oost. Het gebied
van Zuidoost-Walcheren toont, zeker
in vergelijking met andere delen van
het land, bepaald geen ongunstig
begjd, aldus de heer Drijber. Hij deel
de voorts mee, dat voor het scheppen
van meer parkeergelegenheid in de
binnenstad overleg wordt gepleegd
met het ministerie van C.R.M. voor
het verkrijgen van de nodige subsidie.
Reagerende op de aandrang van
verschillende zijden voor meer sa
menwerking met Vlissingen, zei de
heer Drijber, dat integratie voor Mid
delburg steeds een vertrouwd woord
is geweest, doch dat het in de praktijk
meer op „tele-samenwerking" heeft
geleken.
Sinds de totstandkoming van de
herindeling worden echter weer po
gingen ondernomen. Hij zei, dat het
gemeentebestuur graag tot een inven
tarisatie wil komen, op alle punten
waarop door beide gemeenten zou
kunnen worden samengewerkt. Met
name noemde de heer Drijber de
aanstelling van een beroepsofficier
voor de brandweer, die trouwens ge
heel Walcheren voor zijn rekening
zou kunnen nemen.
(ADVERTENTIE)
voor üw haar, meneer!
fixif
Het nieuwe schuimfixatief voor de
man van vandaag
(ADVERTENTIE)
Wethouder M. Hubregtse wees er
op, dat nog dit jaar zal moeten wor
den begonnen met het bouwen van
een overdekt zwembad, omdat de ge
meente anders twee ton aan infra
structuursubsidie zou mislopen. Hoe,
met een stichting of met een n.v., doet
er niet zoveel toe, als we maar begin
nen, aldus de heer Hubregtse.
Besprekingen tussen Vlissingen en
Middelburg om tot een districtsge-
neeskundige dienst te komen zijn
thans in een eindstadium, aldus wet
houder M. Wattel, die toezegde dat
de raad over deze aangelegenheid
binnenkort een rapport kan tegemoet
zien. Voor het wijkcentrum in Mid
delburg-Zuid zijn thans de eerste pa
len geheid, terwijl voor het aantrek
ken van een opbouwwerker nu ook
een advertentie is gezet.
Wethouder mr. M. v. d. Weel zei
tenslotte, dat het college nog steeds
overlegt welke bestemming kan wor
den gegeven aan de Kloveniersdoe
len, waarvan de restauratie over niet
af te lange tijd gereed komt. Hij zag
hetdiefst een bestemming in de cultu
rele sfeer. De Zeeuwse muziekschool
heeft, zo vertelde hij, de Kloveniers
doelen inmiddels ongeschikt ver
klaard als mogelijke nieuwe behui
zing.
BROUWERSHAVEN In septem
ber 1967 besloot de raad van Brou
wershaven, na jarenlang plannen
maken en debatteren, tot restaura
tie van het historische gemeentehuis,
opdat daarin en in een naastgelegen
pand het bestuurscentrum en de ad
ministratie van de (nieuwe) gemeen
te Brouwershaven zouden kunnen
worden gevestigd.
Onlangs trok het Waterschap
Schouwen-Duiveland de vergunning
voor het lozen van rioolwater van
Brouwershaven op poldersloten in
en kwam de gemeente in een im
passe. Het waterschap vertikte het
langer ongezuiverd water te ontvan
gen.
Er moest dus zo snel mogelijk een
zuiveringsinstllatie komen. De ge
meenteraad besloot daarom maan
dagavond in een spoedvergadering
af te zien van de gehele verbouw
van het gemeentehuis met naastge
legen pand en slechts over te gaan
tot restauratie van alleen het ge
meentehuis. Uit de hierdoor verkre
gen besparing van dik drie ton kan
een zuiveringsinstallatie worden be
kostigd. Het gemeentebestuur schrijft
deze onverwachte gang van zaken
toe aan een communicatiestoornis
tussen waterschap en gemeente.
„IK had helemaal niet verwacht, dat
ik het beste van de 32 kapsels zou
maken. Tijdens de wedstrijd heb ik
wel eens om me heen gekeken, maar
ik kon toch echt niet vermoeden, dat
de andere kapsels door de jury min
der gewaardeerd zouden worden".
Dit zegt de 17-jarige Ria Lambert
uit Boschkapelle, die maandag in
Utrecht tijdens de nationale school-
wedstrijd van de kappersvakscholen
in de afdeling leerlingenstelsel de
eerste prijs heeft behaald. Ria is
werkzaam in de kapsalon Wilfried
van de heer W. Beulaert te St. Jan
steen. De heer Beulaart heeft zelf
reeds tal van prijzen op zijn naam
staan.
„MAANDAGMORGEN ben ik om vijf
uur hier in de kapsalon begonnen"
vertelt Ria. Ze is zeer bescheiden. Het
is moeilijk haar te bewegen iets over
haar persoonlijke prestaties te zeg
gen. „Ik heb eerst het haar van mijn
model ingerold. Daarna ben ik met
een bus van school naar Utrecht ver
trokken". Ria volgt n.l. een dag in de
week een cursus in Axel op de huis
houdschool voor het bediendendiplo
ma.
,VAN onze cursus deden nog twee
meisjes meeVoor de rest kende ik
niemand van de deelneemsters. Om
kwart voor elf kon ik starten. We kre
gen 20 minuten de tijd om een dag
kapsel te maken. Het mocht geen
glad kapsel zijn en het moest beant-
woorden aan de eisen van de huidige viimrw v.
mode. Voor het overige hadden we L, JS ?en, lk bleT *n
de vrijheid onze eigen indeeën uit te dRe J*"""
werken. Het was niet toegestaan haar- 9ezeten m Ettlp\
lak te gebruiken. Daar werd tijdens pZZlTykvaf} noch
de wedstrijd erg op gelet. Ik was Lij h?l?r wa?fen'
onder het werk helemaal niet-zenuw- vf™ begin van watergolven. Maar
achtig, maar toen de prijzen om half nlZZ ee7} JaaT, was ik toch zover
zes 's avonds werden bekend ge- zelfstandig kon werken."
vnn^'nZLdS "eAblet?f- "MIJN b<m ïleeft heel veel «w med-
frJfh P IZh 0e~ striiden meegedaanHij heeft me veel
Zfft n a 1 Zel tyd ge- aeleerd. Ik ben ook niet van plan hier
mnnr 9 T ?ewoon> meg te gaan. Dat zou ook al te gek
mi7 t?rC" VeSt 7 3N zijn' ik heb het Vrima naar mijn zin,
tramd worden. Ik combineerde dit Om zelfstandig te gaan werken daar
meestal met myn tekenlessen, die ik voel ik niets voor. Wel wil ik nog
h« m lS ZUWer Ben h°b' mijn middenstands- en bedienden-
oy van me. diploma halen".