Koelhuis Terneuzen nog dit jaar meer dan verdubbeld? Legio bekeuringen voor wilde vaart op rijksweg 58 Middelburg gaat vlug historische panden restaureren Wim van Est-tulp PHBUPil N006¥Ë1@N In geSprek met Van 5000 naar 11000 ton Vensterbankbouwsels 63.50 SNELHEIDSBEPERKING SERIEUS NEMEN! niet vet Ria Lambert snoep verstandig: gezien opTV Philips hoogtezon het hele gezin het hele jaar lang weldadig fit... en zon-gebruind Drukke uren Brief Baalhoek en N.S. Ir. S. Posthumus betitelt het Baalhoekplan als tragedie Ook Borssele wil zitting in havenschap Vlissingen BROUWERSHAVEN: Riolering gaat voor verbouwing gemeentehuis Door druk van verkeer breuk in Middelburgse hoofdgasleiding (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN Met slechts twee stemmen tegen namen de 87 leden van de Terneuzense vei ling in principe het besluit tot een enorme uitbreiding van het (ADVERTENTIE) Rillerig? Onprettig? Pas dan op voor griep! Neem direct 2 'ASPRO's. 'ASPRO' bevat alles om ewi opkomende griep snel en doeltreffend te bestrijden, s •.;,vr 'y*.- In de juiste dosering óók vóór kinderen! koelhuis. De „grootste veiling van Europa", die vorig jaar door prins Claus geopend werd, zal dan niet meer de beschikking hebben over een koelruimte van 5000 ton, maar van 11.000 ton. De uitvoering van het plan hangt af van de financieringsmogelijkheid. De bouwplannen kunnen name lijk slechts doorgaan als de le den de helft van de nieuwe koel ruimte in 20-jarige contracten zullen gaan gebruiken. In het afgelopen jaar bleek er al een groot tekort aan ruimte te zijn. Niet alleen in het koelhuis trouwens. De sorteerruimte, die tevens als ver koopruimte dienst doet, is vooral op woensdagen, als de hoofdveiling ge houden wordt, onoverzichtelijk vol. Daarom zal naast de huidige sorteer- hal een nieuwe hal moeten worden gebouwd, die speciaal dienst zal doen als verkoopruimte. Bij de bouw van de veiling is reke ning gehouden met deze uitbreidings mogelijkheid. Als de contracten op 28 februari zouden zijn afgesloten, dan kon men al op 1 maart met de bouw een begin maken. Wellicht dat dan de capaciteit van het koelhuis nog dit jaar verdubbeld wordt. Die contracten zijn overigens zeer aantrekkelijk. In de vrije sector is de koelprijs in de gascellen 13 cent per kilo. Op de huidige contracten betaalt men 11 cent per kg..Het 20- jarige contract begint eveneens met 11 cent per kg, maar vermindert jaar lijks met ongeveer een kwart cent tot 6,5 cent per kg. Het koelen in stapelkisten, dat steeds meer ingang vindt, kost 10 cent per kg. Mechani sche koeling is 4 tot 5 cent goedko per. Het huidige koelhuis vim 5000 ton beschikt over mechanische koelruim te voor 1700 ton. De nieuwe koel ruimte zal bestaan uit 5200 ton gas- bewaring en 800 ton mechanische koeling. Deze laatste is bestemd voor degenen die hun produkten bijvoor beeld al in november in de verkoop willen brengen. De bouwplannen liggen at kant en klaar. Het was echter de bedoeling geweest van het bestuur pas in 1969 tot uitbreiding over te gaan. De ont wikkeling van de fruitteelt maakte het echter noodzakelijk reeds dit jaar met de plannen op tafel te ko men. Overigens liggen er al plannen gereed voor uitbreiding tot 1975. De totale kosten, met fust, sorteer- ïnnchting, heftrucks en dergelijke, zullen in totaal 5.813.00,- gulden be dragen. De investering loopt echter tot 1970. De Coöperatieve Centrale Boerenleenbank te Eindhoven is be reid deze investeringen te financie ren onder de genoemde voorwaarde dat. tenminste de helft van de nieu we koelruimte gecontracteerd zal zijn. 110.- 149.50 s vraag het uw dokter^ (ADVERTENTIE) (Van een onzer verslaggevers) GOES/MIDDELBURG Het is gedaan met de wilde vaart op rijksweg 58. Sedert het midden van de vorige week hebben heel wat weggebruikers ervaren dat de ronde borden die de snelheids beperking „80 km" aangeven, er niet langer als decoratie staan, maar dat er op de naleving van de maximum-snelheidsbepaling aan dachtig wordt gelet. De rijkspoli tie van het district Middelburg heeft sinds enige tijd twee peil- groepen in actieve dienst. Dezen staan, vermomd als particu liere wagens, nu eens hier, dan eens daar op de parkeerstroken. Twee nauwelijks zichtbare kabeltjes, dwars over de weg gespannen, vormen een verklikkersysteem waaraan geen enkele te snel rijdende automobilist ontsnapt. Wij hebben ons van de feil loze (sommige zullen zeggen: heil loze) werking van deze meetappara tuur kunnen overtuigen. Het apparaat, welks meetresulta ten door de rechter volledig met geldboeten worden gehonoreerd, re ageert in microseconden op de mo menten waarop de voorwielen van een voorbijrijdende auto contact krijgt met de meetkabels. Op een meet schaal in het frontpaneel van een handzaam apparaatje, opgesteld in de peilwagen, wordt exact aangegeven hoe snel de auto over de meetkabels reed. Twee opsporingsambtenaren stellen onafhankelijk van elkaar, de meteruitslag vast en nemen, even eens ieder op eigen waarneming, het nummer, de kleur en het merk van de auto die te snel reed, op. De op sporingsambtenaren vullen boven dien op hun lijsten het tijdstip in waarop de overtreding plaatsvond. Met de regelmaat van de klok geeft de meter een tik te horen en ver raadt de meteruitslag met elektroni sche onfeilbaarheid welke snelheid een auto, die de onschuldig gepar keerde peilgroep voorbijreed, had. Men is nog te kort met de controle bezig om al te kunnen zeggen hoe groot het percentage van automobi listen die de maximumsnelheid nege ren, is. Maar het zijn er niet weini gen. De lijst van overtreders toont het ons duidelijk. Op sommige uren, juist als het wat rustiger op de weg lijkt, noteert het meetapparaat met een fre quentie van één per twee minuten, de overtreders. Er zijn matige en razen de overtreders. De peilgroep heeft al een paar maal automobilisten over de meetkabels zien razen, die sneller dan 120 km per uur reden! De mannen van de peilgroep spre ken met enige humor over hun werk. Zij weten dat het zichtbaar worden van één rijkspolitiepet al voldoende is, om de weggebruikers tot snelheids vermindering te bewegenIn de korte t(jd dat zij met het apparaat werken hebben zij bovendien de snel heid waarmee de auto's hun meetwa- gen naderen, vrij nauwkeurig leren schatten. Denk echter niet, dat zij met een grijns op het gelaat de ene zondaar na de andere op hun lijsten noteren. „Wij vinden de methode van het bekeuringen uitdelen allesbehalve sympathiek", verzekert de -leiding van de rijkspolitie ons. „Het is echter een noodzakelijk kwaad. Wij probe ren trouwens om degene die in over treding was, zo correct mogelijk te behandelen. Als een overtreding is geconstateerd, dan wordt op de avond van dezelfde dag nog vastgesteld op wiens naam het nummer van een be trokken voertuig staat. Hij krijgt reeds een dag na de overtre ding een brief thuis waarin hem za kelijk, maar niet bits, wordt meege deeld dat hem een boete te wachten staat. Op een apart formulier, dat aan ons moet worden teruggestuurd, kan hij zijn eventuele verweer invullen en mededelen of hij met een schik king instemt of dat hij de zaak voor de rechter gebracht wil zien". Het spreekt vanzelf, dat de waar nemingen die de opsporingsambtena ren doen, volkomen betrouwbaar moeten zijn. Als er ook maar enig verschil is tussen de waarnemingen van de twee in de peilwagen, dan wordt de zaak al „geseponeerd" voor hij goed en wel begonnen is. Soms nemen de twee waarnemers een ver schillend kentekennummer op, of zijn zij het niet met elkaar eens over het merk van de auto die zich op het meetapparaat verried. In zulke twij felgevallen wordt de overtreding als niet begaan beschouwd. Merkwaardig is dat de menselijke waarnemingen nog wel eens onzui ver zijn, maar die van het meetap paraat nooit! Wij zouden echter niemand dur ven aanraden om op die enkele ke ren dat de geleerden het onderling oneens zijn, blindelings te vertrou wen DEN HAAG Bij de parlemen taire bespreking van de voorgestelde garantie aan de Nederlandse Spoor wegen is terloops het Baalhoekplan ter sprake gekomen, nadat mr. W. Aantjes (A.R.P.) had gepleit voor het draaibaar maken van de Baalhoek- brug. Ir. S. A. Posthumus maakte van de gelegenheid gebruik felle kritiek te leveren op de geboekte of liever niét geboekte vooruitgang. De socialisti sche afgevaardigde zei, dat de Baal- hoekzaak een tragediezaak aan het worden is. „Nadat er in 1948 een prin cipiële goedkeuring los kwam wordt er nu al 20 jaar geprutst aan financië le verhoudingen tussendijk, provincie en bedrijfsleven", aldus ir. Posthu mus. (Van een onzer verslaggeefsters) BORSSELE „We moeten op het aambeeld blijven hameren. Ook Bors sele dient zitting te hebben in het havenschap Vlissingen-Oost". Zo rea geerde burgemeester D. Lodder van Borssele tijdens de raadsvergadering op het door b. en w. van Vlissingen verkondigde standpunt aangaande het lidmaatschap van Middelburg in het havenschap. Volgens b. en w. van Vlissingen kan Middelburg een volle dig lidmaatschap krijgen. Integendeel. De bedoeling van de controle is, dat de automobilisten eraan gaan meewerken het verkeers beeld op rijksweg 58 wat rustiger, wat regelmatiger en daardoor wat on gevaarlijker te maken. „De weten schap dat het noodlot in de vorm van een bekeuring „op kentekenplaat" elk moment kan toeslaan, zal hen in him eigen belang ertoe brengen om de maximumsnelheidsbepaling seri- euzeif te nemen dan totdusver ge- beurde", werd ons door de rijkspoli tie van het district Middelburg ver klaard. „Die borden hebben namelijk ten doel, de verkeersveiligheid te be. vorderen. Wij begrijpen zelf ook heel goed, dat een automobilist, zelfs zon. der het bewust te willen, gemakke lijk boven de maximumsnelheid kan komen. Het zijn dan ook geen halsza ken, waarmee wij te maken hebben, maar het is nu eenmaal nodig, dat iedereen beseft dat hij met een over treding van de maximumsnelheidsbe paling een risico loopt, uitgedrukt in een soms forse geldboete. De aanwezigheid van de controle posten, nu hier, dan daar, de ene keer in een onopvallende Volkswa gen, dan weer in een neutrale Ford, houdt de weggebruikers attent op de wijzer van hun snelheidsmeter. Als zij maar weten dat er „ergens" een andere, verraderlijke wijzer aangeeft hoeveel zij boven de toegelaten maximumsnelheid zitten, dan werken wij in de hoogste mate preventief". MIDDELBURG Soms stuit men al wandelend op vreemde dingen. In een Middelburgse straat zagen wij in de vensterbank van een boven raam de hierbij afgebeelde vreem de attributen staan. Links een inge nieuze klok, die op de wijzerplaat, gecombineerd met een windwijzer, de tekst „De tijd gaat snel, gebruikt hem wel" draagt. Rechts in de ven sterbank: een windmolen met als opschrift: „Glaasje, Iaat je rijden". De bewoner van het bewuste huis, de heer W. de Wijze, heeft geen be paalde, apostolische bedoelingen met de bouwsels in zijn vensterbank. Het is gewoon een spelletje met „mobiles", zoals men constructies van deze soort in kringen van des kundigen noemt. (Van onze correspondent) Ir. J. Lohman, president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen, heeft in Boverkarspel de 35e West Friese Flora geopend. Ir. Lohman hier op de tentoonstelling in gezelschap van de oud-wielrenner Wim van Est bij de tulpen die naar de sportman werden vernoemd. (Van onze correspondent) MIDDELBURG In Middelburg is in de hoofdgasleiding over de Lan ge Viele-buitenbrug 'n lek ontstaan, 't Lek werd maandag al geconstateerd doordat gas werd geroken. Pas toen men dinsdag de breuk ging zoeken, bleek de grote omvang. De breuk in de buis, die vlak bo ven het brugdek en boven een beton nen laag ligt, is ontstaan door de druk van het passerende verkeer. Van 9 tot 10 uur gistermorgen is het verkeer over de brug stilgelegd voor de reparatiewerkzaamheden. De buis is vóór de breuk afgetapt door middel van een tweede buis, die aan het andere eind van de breuk weer op de oorspronkelijke werd aangesloten. Op deze wijze is voor komen dat een deel van Middelburg enige tijd zonder gas zou komen te zitten. De reparatiewerkzaamheden zijn gisteren in de loop van de dag volbracht. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Mogelijk al binnenkort komt in Middelburg een plan op tafel voor de restau ratie van de helft van de panden, die volgens de monumentenlijst voor herstel in aanmerking ko men. Momenteel zijn besprekin gen gaande tussen het Middel burgse gemeentebestuur en de rijksdienst monumentenzorg voor het verkrijgen van de nodige fi nanciële medewerking. Dit vertelde de wethouder van ge meentewerken, de heer W. Baars, in zijn antwoord op de algemene be schouwingen op de gemeentebegro ting 1968, die maandag door de frac tievoorzitters werden gehouden. Met dit restauratieplan probeert de gemeente Middelburg, aldus wethou der Baars, de impasse waarin men is geraakt te doorbreken. Zoals gemeld, telt Middelburg 1100 monumenten, waarvan een belangrijk deel in ern stige staat van verval verkeert. Op vooral kritische opmerkingen van P.v.d.A.-fractievoorzitter W. Don, dat in Middelburg meer woningen worden gebouwd dan gelet op de hui dige bevolkingsgroei noodzakelijk zou zijn, antwoordde de heer Baars, dat het bouwprogramma juist is opgezet om tijdig een antwoord te kunnen ge ven op de bevolkingsgroei in de ge hele streek. Het woningoverschot noemde hij trouwens belangrijk voor aantrek van nieuwe industrieën. Die mening was ook burgemeester mr. J. Drijber, die als eerste de be schouwingen beantwoordde, toege daan. Hij was het evenmin eens met de opmerkingen van de heer Don, dat het uitblijven van nieuwe industrieën in Middelburg, sinds de vestiging van Hercules, fnuikend voor de ont wikkeling van de stad zou zijn. De heer Drijber wees in dit verband op de ontwikeling van het niet zover afgelegen Vlissingen-Oost. Het gebied van Zuidoost-Walcheren toont, zeker in vergelijking met andere delen van het land, bepaald geen ongunstig begjd, aldus de heer Drijber. Hij deel de voorts mee, dat voor het scheppen van meer parkeergelegenheid in de binnenstad overleg wordt gepleegd met het ministerie van C.R.M. voor het verkrijgen van de nodige subsidie. Reagerende op de aandrang van verschillende zijden voor meer sa menwerking met Vlissingen, zei de heer Drijber, dat integratie voor Mid delburg steeds een vertrouwd woord is geweest, doch dat het in de praktijk meer op „tele-samenwerking" heeft geleken. Sinds de totstandkoming van de herindeling worden echter weer po gingen ondernomen. Hij zei, dat het gemeentebestuur graag tot een inven tarisatie wil komen, op alle punten waarop door beide gemeenten zou kunnen worden samengewerkt. Met name noemde de heer Drijber de aanstelling van een beroepsofficier voor de brandweer, die trouwens ge heel Walcheren voor zijn rekening zou kunnen nemen. (ADVERTENTIE) voor üw haar, meneer! fixif Het nieuwe schuimfixatief voor de man van vandaag (ADVERTENTIE) Wethouder M. Hubregtse wees er op, dat nog dit jaar zal moeten wor den begonnen met het bouwen van een overdekt zwembad, omdat de ge meente anders twee ton aan infra structuursubsidie zou mislopen. Hoe, met een stichting of met een n.v., doet er niet zoveel toe, als we maar begin nen, aldus de heer Hubregtse. Besprekingen tussen Vlissingen en Middelburg om tot een districtsge- neeskundige dienst te komen zijn thans in een eindstadium, aldus wet houder M. Wattel, die toezegde dat de raad over deze aangelegenheid binnenkort een rapport kan tegemoet zien. Voor het wijkcentrum in Mid delburg-Zuid zijn thans de eerste pa len geheid, terwijl voor het aantrek ken van een opbouwwerker nu ook een advertentie is gezet. Wethouder mr. M. v. d. Weel zei tenslotte, dat het college nog steeds overlegt welke bestemming kan wor den gegeven aan de Kloveniersdoe len, waarvan de restauratie over niet af te lange tijd gereed komt. Hij zag hetdiefst een bestemming in de cultu rele sfeer. De Zeeuwse muziekschool heeft, zo vertelde hij, de Kloveniers doelen inmiddels ongeschikt ver klaard als mogelijke nieuwe behui zing. BROUWERSHAVEN In septem ber 1967 besloot de raad van Brou wershaven, na jarenlang plannen maken en debatteren, tot restaura tie van het historische gemeentehuis, opdat daarin en in een naastgelegen pand het bestuurscentrum en de ad ministratie van de (nieuwe) gemeen te Brouwershaven zouden kunnen worden gevestigd. Onlangs trok het Waterschap Schouwen-Duiveland de vergunning voor het lozen van rioolwater van Brouwershaven op poldersloten in en kwam de gemeente in een im passe. Het waterschap vertikte het langer ongezuiverd water te ontvan gen. Er moest dus zo snel mogelijk een zuiveringsinstllatie komen. De ge meenteraad besloot daarom maan dagavond in een spoedvergadering af te zien van de gehele verbouw van het gemeentehuis met naastge legen pand en slechts over te gaan tot restauratie van alleen het ge meentehuis. Uit de hierdoor verkre gen besparing van dik drie ton kan een zuiveringsinstallatie worden be kostigd. Het gemeentebestuur schrijft deze onverwachte gang van zaken toe aan een communicatiestoornis tussen waterschap en gemeente. „IK had helemaal niet verwacht, dat ik het beste van de 32 kapsels zou maken. Tijdens de wedstrijd heb ik wel eens om me heen gekeken, maar ik kon toch echt niet vermoeden, dat de andere kapsels door de jury min der gewaardeerd zouden worden". Dit zegt de 17-jarige Ria Lambert uit Boschkapelle, die maandag in Utrecht tijdens de nationale school- wedstrijd van de kappersvakscholen in de afdeling leerlingenstelsel de eerste prijs heeft behaald. Ria is werkzaam in de kapsalon Wilfried van de heer W. Beulaert te St. Jan steen. De heer Beulaart heeft zelf reeds tal van prijzen op zijn naam staan. „MAANDAGMORGEN ben ik om vijf uur hier in de kapsalon begonnen" vertelt Ria. Ze is zeer bescheiden. Het is moeilijk haar te bewegen iets over haar persoonlijke prestaties te zeg gen. „Ik heb eerst het haar van mijn model ingerold. Daarna ben ik met een bus van school naar Utrecht ver trokken". Ria volgt n.l. een dag in de week een cursus in Axel op de huis houdschool voor het bediendendiplo ma. ,VAN onze cursus deden nog twee meisjes meeVoor de rest kende ik niemand van de deelneemsters. Om kwart voor elf kon ik starten. We kre gen 20 minuten de tijd om een dag kapsel te maken. Het mocht geen glad kapsel zijn en het moest beant- woorden aan de eisen van de huidige viimrw v. mode. Voor het overige hadden we L, JS ?en, lk bleT *n de vrijheid onze eigen indeeën uit te dRe J*""" werken. Het was niet toegestaan haar- 9ezeten m Ettlp\ lak te gebruiken. Daar werd tijdens pZZlTykvaf} noch de wedstrijd erg op gelet. Ik was Lij h?l?r wa?fen' onder het werk helemaal niet-zenuw- vf™ begin van watergolven. Maar achtig, maar toen de prijzen om half nlZZ ee7} JaaT, was ik toch zover zes 's avonds werden bekend ge- zelfstandig kon werken." vnn^'nZLdS "eAblet?f- "MIJN b<m ïleeft heel veel «w med- frJfh P IZh 0e~ striiden meegedaanHij heeft me veel Zfft n a 1 Zel tyd ge- aeleerd. Ik ben ook niet van plan hier mnnr 9 T ?ewoon> meg te gaan. Dat zou ook al te gek mi7 t?rC" VeSt 7 3N zijn' ik heb het Vrima naar mijn zin, tramd worden. Ik combineerde dit Om zelfstandig te gaan werken daar meestal met myn tekenlessen, die ik voel ik niets voor. Wel wil ik nog h« m lS ZUWer Ben h°b' mijn middenstands- en bedienden- oy van me. diploma halen".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 3