EEN DOE-HET-ZE LF-THE0L00G
MET
BOUWPAKKET
UIT ROME
Russisch-Engels
verdrag mislukt
Louis Knuvelder van het Michaël-legioen
Rotterdamse metro
in 1974 tot Hoogvliet
f
Obstructie Brown tegen Wilson
I Je^elDd.
Met metro begint
renaissance
van openbaar vervoer
vrouw
mcis Durbridge
erlands)
fa
nsj
imer vraagt:
is toekomst
roepstoneel?
Legioen
Eén front
Wanstaltig
Zedenleer
Beatmissen
Revancliisme
Bro wil-Wilson
Hert in kamp
doodgeschoten
Burgemeester Thomassen
NOODZAAK
1
\z>
KEYZER:
Tussen Den Bosch en
Geertrui denher g
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 10 FEBRUARI 1968
13
llONS ARRIèRES. Komedie
TONSTELLING
(eRSPELEN 1000 meter
EN WERKGELEGENHEID
E. Kleurenfilm: Vier dagen
tommentaar.
Ide Boskabouter en Skippy.
IrSPELEN. IJshockey Cana-
|D. Bijbel voor kinderen
EKEINDE
JRSPELEN. Filmoverzicht
V. Het echtpaar van veertig
Isen universiteiten en hoge-
Ide kunstenaar Dick Elfferi
II:
EBASTIAAN. Deel 4.
L, EN DANK. Geleerden vin-
Onafscheidelijk.
DURBRIDGE. De meester.
fillers. Vanavond: Een vleer-
IG
TERSPELEN. Reuzenslalom
NDER
)e Monkees.
4. De Belgische Monitor
'estival
UTERTJE
ind
■net Marva, Jan Verbraeken,
>n Michella van Heel
TERSPELEN. IJshockey Rui-
VTERSPELEN. Reuzenslalom
ES. Feuilleton
NDE. Quiz
DEN te Ineps
SES. Literair.
1RZICHT
emenie.
4TERSPELEN. IJshockey Ca-
m onze parlementaire redactie)
IN HAAG De commissie voor
uur Recreatie en Maatschappe®
heeft bij het onderzoek van i'
begroting 1968 onder andere d'
■nde vragen aan minister Klomp'
eld
oe ziet de minister de ontwitt'j
ng op langere termijn van
eroepstoneel in Nederland?
i welke richting zal de opera z'c
ons land ontwikkelen?
lan de minister mededeling'®
oen over de regeringsbeslissing
en aanzien van het operagebou
n Amsterdam?
Over het celibaat:
„Ik vind dat een zaak ais het
celibaat geen punt van discussie
mag zijn. Hier ziet u, hoe de he
ren progressieven het Vaticaans
concilie (hij spreekt in vak-jar
gon, zegt dus: Vaticanum twee) en
het pauselijk gezag aan hun laars
lappen
Over hei gemengde huwelijk:
„De opvattingen over het ge
mengde huwelijk mogen naar mijn
smaak nooit verder gaan dan die
van Rome. Het belang van de hu
welijkspartners? Dat zit in de op
vattingen van Rome verdiscon
teerd
Over burgerkleding voor priesters:
„Als ik zo'n priester in burgerpak
je zie, stel ik mezelf de vraag:
schaamt hij zich soms voor zijn
priesterschap? Ik heb nooit een
steekhoudend argument gehoord,
waarom een verklede priester pre
ferabel zou zijn boven een herken
bare priester. Ik vind een priester
al draagt hij maar een collare,
meer getuigend dan een priester
in burger.
Men weet het: zaterdag 17 fe
bruari presenteert zich in het
Utrechtse Tivoli een nieuwe katho
lieke beweging. Zij draagt de strijd
bare naam „Michael Legioen". Zij
wil bevestiging en versterking van
de trouw aan de kerk, aan de paus
en aan de geloofsschat der kerk,
zoals die kerk deze twintig eeuwen
heeft verstaan. Zij is het oneens
met de verwildering, die onder het
mom van vernieuwing in de katho
lieke kerk plaatsvindt, en gaat zich
daar demonstratief tegen verzetten.
Louis A. M. Knuvelder wil nadruk
kelijk niet beschouwd worden als
de leider van de beweging. „Ik
heb liever, dat u het woord „lei
der" helemaal niet gebruikt", zegt
hij. Hij spreekt namens alle initia
tiefnemers, louter, omdat hij de
meeste tijd heeft. Zijn werkkamer
en ook de kleine woonkamer zijn
vol boeken. Veel oude, met solide
bruine ruggen, maar ook de aller
nieuwste werken op het gebied van
theologie en oecumene, „Hij houdt
alles bij", zegt zijn vrouw. „Hij
werkt tot half twee in de nacht. Hij
is helemaal op de hoogte". Boven
de schoorsteenmantel hang) een af
beelding van een madonna, die met
de beste wil van de wereld niet
anders dan zoetelijk genoemd kan
worden. In een soort aureool rond
haar hoofd staan de woorden: „De
Vrouwe van alle volkeren". Het
blijkt te maken te hebben met zes
tig Mariaverschijningen aan een
Amsterdamse vrouw enkele jaren
geleden. Louis Knuvelder gelooft
er zo heilig in, dat hij er een boek
over geschreven heeft- Maar een
kerkelijk onderzoek is er nooit ge
weest en het, episcopaat heeft het
imprimatur geweigerd. „Schrijf
daar maar niet over", zegt hij, na
een verslag van de bisschoppelijke
bevindingen. „Ik heb het geslikt
als een pil". Er zijn dus nog mar
telaren
Louis A. M. Knuvelder is, kort
om, 'n doe-het-zelf-theoloog, maar
het bouwpakket moet wel uit Rome
komen, tot het kleinste schroefje
toe. „Als zoon van de kerk", zegt
(Van een onzer verslaggevers)
Zestigjarige Louis A. M. Knuvelder, over de pil: „Ik kan me theoretisch
indenken, dat moralisten en mijnentwege zelfs medici er in trouw aan
Rome binnenskamers over discussiëren. Maar de voorbarige propaganda
voor de pil gaat in tegen de uitdrukkelijke vaststelling van Paulus VI
(hij spreekt uit: Paulus zes), dat de heersende moraal onverkort gehand
haafd blijft, totdat hij een uitspraak zal hebben gedaan. Openbare dis
cussie over de pil is daarmee lijnrecht in strijd en dus uit den boze
hij, „heb ik in eerste instantie te
luisteren naar Christus, in tweede
instantie naar de plaatsbekleder
van Christus op aarde en in derde
instantie naar de bisschoppen- die
verbonden zijn met de stoel van
Rome".
Ik vraag: „Zijn onze bisschop
pen, tegen wie u zich verzet, dat
niet?"
Hij: „Die vraag is niet gesteld
en niet beantwoord".
Ik: „De vraag is wel gesteld,
zoals u hoort"
Hij: „Maar. ik beantwoord ze
niet. Dit punt zal tijdens de verga
dering in Utrecht duidelijk wor
den Het episcopaat zij dus ge-
waarsehuwd.
De waarheid gebiedt, hier te ver
melden, dat Louis A. M. Knuvelder
rond het uitbreken van wereldoor
log 2 ook een doe-het-zelf-politi-
cus was, maar toen kwam 't bouw
pakket uit Berlijn. Hij zat in de
redactie van De Nieuwe Gids. Een
citaat van zijn hand uit het num
mer van juli 1940. „Als Nederlan
der betreuren wij den oorlog, ee-
ren wij hen, die hun plicht deden
en zijn verheugd over het ineen
storten van de democratie".
Vervolgens roept hij op tot vor
ming van „één machtig nationaal
front, opdat dit klaar sta op den
beslissenden dag om het gezag over
te nemen, dat zo lafhartig werd te
grabbel gegooid door de potenta
ten van weleer". Even verder:
hoezeer wij ons verheugen over
het einde dezer politieke demo
cratie, toch is deze ook en vooral
voor ons slechts bijzaak; onze groot
ste grief en onze felste haat gaat
(ging) uit naar de geestelijke
„waarden", waarvan deze politieke
democratie do uiterlijke verschij
ningsvorm was. Datgene wat deze
periode aan ons volk heeft gedaan,
is niet veel anders dan misdadig
geweest in alle mogelijke opzich
ten". Herhaaldelijk Constateert
Knuvelder in zijn artikelen dat er
iets nieuws is gekomen, belichaamd
in figuren als Hitier, Mussolini, Sa-
lazar, Franco en, voor wat Neder
land betreft, de zwartfronter Ar
nold Meijer, over wie hij in '40 al 'n
biografie schreef. Over de joden
schrijft hij in december 1940: „Men
hoort zelfs heden ten dage nog
„openhartige woorden", waarin be
weerd wordt, dat er in Nederland
geen jodenvraagstuk zou bestaan.
Mocht dit in uiterlijkheden ai niet
het geval zijn (doch het is wel
zo...) dan wordt hierbij toch volko
men over het hoofd gezien de in
vloed, die de joodse geest ge
had heeft ten nadele van ons
volks-eigen". Tenslotte deze over
onze vooroorlogse democratie:
pers en radio, zij waren zoo vol
komen in handen van deze anglo-
judaeische verzameling, dat nog
vandaag te merken valt, hoezeer
het eenvoudige en goedgelovige
volk door deze kliek vergiftigf
Wat vindt hij ervan, dat dit alle
maal wordt opgerakeld? Hij vindt
het wanstaltig en smerig. Het gaat
LOUIS KNUVELDER
"oe-het-zelf-theoloog...
niet aan, zijn verleden te gebruiken
om het Michaël Legioen belache
lijk te maken. Bovendien is hij zich
van geen kwaad bewust- Hij zegt
in 1940 onmiddellijk na de bezetting
uit de redactie van De Nieuwe
Gids te zijn getreden, omdat een
medelid van hem eiste, dat hij
zou toetreden tot de NSB. Hij zegt,
dat hij onmiddellijk na de bevrij
ding van het Militair Gezag het
certificaat heeft gekregen, dat no
dig was om ais hoofdredacteur te
mogen optreden dit in tegen
stelling tot talrijke andere journa
listen. Hij wil het er helemaal niet
over hebben. Hij wil alleen maar
praten over het legioen. Terug naar
het legioen dus.
Knuvelder: „Een strijdlied? Een
vaandei? Een embleem? Nee, dat
ligt helemaal niet in de bedoeling
Daar is nog niet over gesproken.
We gaan zeker niet in de richting
van de vooroorlogse Graal-bewe-
ging. Dergelijke dingen hebben op
het moment weinig zin, omdat (aar
zelt lang over de formulering,
zoals hij herhaaldelijk doet) ja, ja
omdat het gaat over een poging
om te leven als katholiek, die best
buiten uiterlijk vertoon kan. Waar
mee ik niets kwaads wil zeggen
van de Graal. Het Rijke Roomse
Leven heb ik niet gelezen, nee.
Wel fragmenten eruit en die gaven
me niet de behoefte om het aan te
schaffen. Ik vind het erg goedkoop
om dingen uit het verleden bela
chelijk te maken. Over vijf jaar
lachen we om de dingen van nu.
Terwijl er tegenover staat, dat
het boek weinig of geen aandacht
besteedt aan de zeer positieve of
fers van onze voorgeslachten, waar
van wij nu profiteren
Wat zijn de bezwaren van het le
gioen tegen de vernieuwing in de
kerk?
Knuvelder: „Uitholling en verval
sing van de theologie. Verwildering
van de moraal. Chaotische gezags
ondermijning. Dwaas geëxperimen-
teer met de liturgie
lang beduveld. Dan ga ik niet meer
naar de kerk
Is hij niet bang, dat hij zal worden
uitgekreten als de katholieke rid
der van Rappard?
Knuvelder: „Haha, een amusan
te vraag. Ik heb er nooit bij stil
gestaan. Ik vind de vergelijking
niet opgaan. Ik heb geen antipathie
tegen ridder van Rappard. Ik heb
eerder sympathie voor hem. Maar
onze beweging ligt op een heel an
der vlak. Wij willen wei degelijk
de nodige, door Vaticanum twee
verlangde vernieuwingen aanvaar
den. Wij zijn geen starre conser
vatieven, die alleen maar kijken
naar Vandaag. Misschien zijn we
wel progressiever dan een heleboel
progressieven. die kijker alleen
naar vandaag. Wij kijken naar de
toekomst".
Heeft het tweede Vaticaanse con
cilie juist niet de weg geopend voor
liturgie-vernieuwing. Valt hij in
wezen het concilie niet aan?
Knuvelder: „Het woord aanval is
fout. De vernieuwingen van het
concilie, daar staat het hele le
gioen, voor zover we daarover kun
nen praten, achter. Ons bezwaar
gaat tegen vernieuwingen, die lijn
recht met het concilie in strijd zijn
die Vaticanum twee nooit ge
wild heeft- Er is een duidelijk de
creet van de post-conciliaire com
missie over de kerkmuziek. Dat
wordt door de heren volkomen aan
hun laars gelapt door al die ka
pelaans, die beat-missen organise
ren, die communie op de hand uit
reiken, hetgeen Rome uitdrukkelijk
verboden heeft. Er zijn nota bene
mensen, die mij komen vragen:
meneer Knuvelder, mag ik nog
wel naar die of die kerk gaan?
Dat is belachelijk. Dat is de ver
warring ten top. De gewetensnood
van talloze mensenHet gaat om
orthodoxie of onorthodoxie een
derde weg is er niet. Ik zeg u: ais
de progressieven gelijk hebben, dan
heeft de kerk ons twintig eeuwen
Hoe ziet hij de toekomst? Wat is
het ideaal van het legioen?
Knuvelder: „Ons ideaal is het
handhaven van de geloofs- en ze
denleer, van de liturgie en van de
kerk-opvattingen, dit met alle le
gitieme ontwikkelingen =n uitgroei
onder leiding van Rome, die nodig
en wenselijk zijn. Ons ideaai is,
dat Nederland moge blijven een
bloeiende provincie van de rooms-
katholieke kerk- Dat zijn we nu in
wezen ook, maar het gevaar, dat
daaraan een eind komt, is echt
niet denkbeeldig".
Speelt de nieuwe katechismus
daarbij een rol?
Knuvelder: „Dat is een hoofd
stuk apart, waarvan ik alleen maar
kan zeggen op het ogenblik, dat
zes kardinalen er zich geen tijd
en moeite voor zouden getroosten
als het maar om kleinigheden ging.
Ik persoonlijk vind de nieuwe ka
techismus een (weer aarzeling)
een volkomen gevaarlijk boek. Ge
vaarlijk voor de zuiverheid van het
geloof en voor de zeden. Ik vind
onder andere dat zou ik moeten
opzoeken in ieder geval gevaarlijk
voor 't hele geloofsleven en daarbij
komend voor het hele oecumeni
sche vraagstuk. Een obstakel voor
de oecumene. Daarvan ben ik vurig
overtuigd, omdat heel wat protes
tantse theologen veel vaster hou
den aan de orthodoxe leer
Louis A. M. Knuveider (broer
van dr. Gerard, wiens leerboeken
veel middelbare scholieren kennen)
is lang onderwijzer geweest in het
Brabantse Kaatsheuvel, voordat hij
in Amsterdam van de pen ging le
ven. Dah was in een tijd, toen daar,
zoals in veel andere plaatsen in
het zuiden, de communie gewei
gerd werd aan meisjes, die zon
der kousen in de kerk verschenen.
Vindt hij, dat de pastorale be
moeiing zover zou moeten gaan, dat
vanaf de preekstoel wordt opge
treden tegen de mini-rok?
Knuvelder: „Nee. Zover zou ik
niet willen gaan. Het is de taak
van de kerk, om de moraal te
handhaven- maar ik zou niet wil-
lenn terugkeren tot de tijd van
vroeger, toen precies gemeten werd,
hoe lang dit of dat mocht zijn.
Zoiets lijkt me te ver gaan. Op
treden tegen schending der open
bare eerbaarheid is het werk van
de politie, niet van de kerk".
LONDEN (AP) Britse diplomaten deelden gisterenavond mee,
dat een Brits-Russisch plan voor een verdrag van vriendschap dat
een jaar oud is zo goed als van de haan is.
Zij gaven de schuld aan wat zij noemden een in kracht toenemen
streven van de Sovjet-Unie om de doelstellingen en de toekomst van
de NATO te ondermijnen, welk 20 jaar oud verdedigingsverdrag in
1909 moet worden vernieuwd.
De vijandigheid van de Sovjet-
Unie ten opzichte van de NATO
kwam tot uiting in het gehele ont
werp van het vriendschapsverdrag
dat de vorige week door sovjetpre
mier Alexei Kosygin aan premier
Harold Wilson van Engeland is over
handigd.
Rusland trachtte in het bijzonder
Engeland te verplichten tot gemeen
schappelijk optreden tegen elke her
leving van Duitse agressie of elke
poging tot revanche op de overwin
naars van de tweede wereldoorlog.
Een jaar geleden waren Kosygin
en Wilson in een conferentie te Lon
den overeengekomen, om te onder
handelen over een verdrag van
vriendschap en samenwerking en
binnen enkele maanden stuurden de
Engelsen hun ontwerp naar Moskou.
De mannen van Kosygin legden
het toen zonder commentaar meer
dan zes maanden opzij en toen Wil
son Moskou bezocht overhandigden
zij hem hun eigen lezing waardoor
die van het Foreign Office impliciet
werd verworpen.
Van het eerste begin af is het dui
delijk geweest, dat Wilson veel meer
op een verdrag gebrand was dan de
Britse minister van buitenlandse za
ken George Brown en zijn beroeps
diplomaten.
Dit deed een hooggeplaatst afge
zant van de Sovjet-Unie onlangs in
een particulier gesprek opmerken
„De Engelsen houden er twee soor
ten buitenlandse politiek op na, die
van Harold Wilson en die van Geor
ge Brown".
Een ding in het bijzonder waar
voor Britse diplomaten weinig geest
drift schijnen te koesteren is dé door
Wilson de vorige maand gedane be
lofte inzake liet ondernemen van een
gemeenschappelijke Brits-Russi
sche poging tot het organiseren van
een Europese veiligheidsconferentie
die zich o.m. zou bezighouden met
een definitieve vredesregeling voor
Duitsland.
De diplomaten willen eerst over
leg plegen met hun bondgenoten in
de NATO en na hun opvattingen te
hebben vergeleken aan Moskou dui
delijk maken dat het Sovjetontwerp
onaanvaardbaar is.
(Van een onzer verslaggevers)
EIJGELSHOVEN Gistermiddag
omstreeks 12 uur werd door een on
bekende in de Walda-liertenkamp
op de hoek Bosweg in Eijgelshoven
met drie schoten uit een zwaar ge
weer een hert doodgeschoten, waar
schijnlijk vanuit een auto.
Kinderen van de eigenaar van dit
park waren net bezig met 't voederen
van de herten en de andere dieren.
De scholen waren net uit en vele
kinderen passeren omstreeks deze
tijd de Bosweg ter plaatse. De heer
R:. Honneman, eigenaar van de her
tenkamp, stelt een beloning van 500
gulden ter beschikking voor inlich
tingen aan hem of de politie.
(Van onze parlementaire redactie^
ROTTERDAM. „In 1974, misschien zelfs terder zal de metro zijn
doorgetrokken naar Hoogvliet". Deze voorspelling deed burgemees
ter Thomassen van Rotterdam toen hij gistermorgen in de grote
Doelenzaal de feestelijke bijeenkomst ter gelegenheid van de metro
ingebruikneming opende. Reeds gistermiddag werd daaraan de eerste
hand gelegd: aan de Zuiderparkweg kwam de eerste betonnen paal
gereed die bij de doortrekking dienst moet doen.
Burgemeester Thomassen sprak
van „vijfmaal een feestdag voor
Rotterdam". Ten eerste in verband
met de start van nieuwe projecten,
ten tweede omdat gistermorgen de
bedrijfs-directeuren het vijfde metro
rapport indienden, waarbij werd ge
adviseerd ook een oost-west verbin
ding te maken op de rechter Maas
oever, vervolgens om de door staats
secretaris Keyzer aangekondigde
rijksbijdrage (voor verlenging van
metro tot Papendrecht) en tenslotte
de twee belangrijkste redenen, de
aanwezigheid van het prinselijk paar
en de opening van de eerste lijn.
De 'Heer Thomassen zette uiteen
dat Rotterdam voor een metro had
gekozen omdat deze vorm van open
baar vervoer in een halve eeuw heeft
bewezen betrouwbaar te zijn, massaal
spitsuur vervoer te kunnen verwer
ken en geen hinder ondervindt van
ander stadsverkeer.
„Voor Rotterdam komt daarbij nog
de noodzakelijkhêid van een oever-
yerbinding tussen noord en zuid", al
dus de Rotterdamse burgemeester.
In de Doelenzaal vond ook op af
standsbediening de ingebruikneming
plaats. Prinses Beatrix en prins
Claus drukten op twee knoppen.
waarmee Rotterdams nationale pri
meur officieel een feit werd.
Ter onderstreping daarvan werd op
een groot filmdoek met lichtbeelden
de interieurs van de zeven metro
stations getoond. Gevolgd door Peter
Alsemgeests, samengestelde fascine
rende film, dB een indringend over
zicht gaf van de complexe giganti
sche metrowerkzaamheden die tot nu
toe zijn verricht.
Na een voorspoedige metro-rit en
een uitgebreide bezichtiging van het
station-beurs, begaf het gezelschap
zich' opnieuw naar de Doelenzaal
waar em gezamenlijke lunch de fes
tiviteiten afsloot.
Een vervelend incident was de ar
restatie van vijf jongelui omdat zij
zich volgens de politie hinderlijk ge
droegen en agenten en muzikanten
beledigden. Het was het moment dat
Prinses Beatrix en Prins Claus het
metro-station centraal betraden voor
het maken van de eerste metrorit.
De jongens zouden ook Vietnam-
pamfletten in de menigte hebben ge
worpen.
Het prinselijk paar tijdens de eer
ste officiële rit in de bestuurders-
t
cabine van de metro.
Als krantlezer weet u waar
schijnlijk wel, dat de kranten, die
het nieuws brengen, de laatste tijd
zelf nogal in het nieuws zijn. En
kele grote concentraties hebben veel
aandacht getrokken. H. J. A. Hof
land, sinds kort hoofdredacteur van
het Algemeen Handelsblad heeft
hierover een artikel geschreven,
waaruit ik één zin voor u aanhaal,
omdat daarin het probleem kern
achtig gesteld wordt:
„Kranten zijn tot marginale be
drijven subs, noodlijdende instellin
gen geworden door de zeer snel ge
stegen Kosten vdn technische uit-
rusuing, papier en lonen. Tegenover
deze uiuwiKKeling snaai de vast-
bestoienrieid van de gemiddelde Ne-
aenaiiase Krantelezer om niet meer
aan een paar duooeltjes voor zijn
augblaa te oetuien, wat aanmerke
lijk te weinig ts".
85 medewerkers van Spaanse bis-
scnoppen, auen vicaris-generaal of
DisscuoppeiijK vicaris, volgen tnans,
naar uei i\.nP bericnt, een cursus
over de pastorale taak van de bis-
sciioppen. Deze priesters komen door
nun iunctie in aanmerking om bis
scoop te worden. Een van de on-
aeraeien van üe cursus is, hoe ze
controie moeten uitoefenen over de
puDiiciteitsorganen m het bisdom
en noe ze üe pers moeten organise
ren. Zo gaat aat in spanje.
-f
Dezer dagen een aardig gezegde
gelezen over het geloof in Spanje.
Als je een Spanjaard vraagt of hij
gelovig is, heb je grote kans dat hij
antwoordt: „Ik ben atheist, God zij
dank".
-¥•
De Italiaanse postambtenaren zijn
erg kwaad op hun hoofddirectie. Op
een affiche, dat in alle postkanto
ren van Italië is opgehangen, staan
de voorwaarden vermeld, waarop de
postambtenaren een goedkope
staatswoning kunnen krijgen. Een
van deze voorwaarden is, dat de
aanvragers tenminste zes maanden
in hutten, schuren, stallen, holen,
hokken, openbare slaapzalen, zol
ders, kelders en kazernes hebben
gewoond. Militairen kunnen er óók
kwaad om worden, lijkt me.
Een journalist van De Tijd heeft
zijn twee kinderen, allebei op de la
gere school, geïnterviewd over God
en godsdienst. Een van de vragen
was: „Is God blank of zwart?" Ant-
ivoord van het meisje (10): „Ik weet
het niet. Misschien is hij caramel".
„Ik zie de toekomst van de wie
lersport somber in. D'r wordt veel
te veel over gepraat. Ze beginnen
nu al over doping bij schaatsen,
voetballen, biljarten en dan zeg-
geen ze allemaal: zie je wel, dat komt
van 't wielrennen. Zoals ze vroeger
zeiden als er een smokkelaar op een
ouwe fiets met een krom stuur over
de grens reed: zie je wel, het is weer
een wielrenner".
(Kees Pellenaars)
Nieiaoe mop over De Gaulle: hij
heeft een zware zonde bedreven,
gaat biechten en krijgt van de
biechtvader een fikse straf: achter
elkaar tien rozenkransen bidden. De
Gaulle is kwaad. Hij vindt dat een
veel te kleine straf, die niet past bij
zijn „grandeur" en bij het kwaad
dat hij gedaan heeft. „Dan weet ik
iets anders", zegt de biechtvader,
„in het openbaar op uw blote knie-
en de trappen naar de Sacré Coeur
in Monmartre opkruipen". Dat be
gint erop te lijken, vindt De Gaulle
maar tevreden is hij er nog niet
over. De biechtvader vindt tenslotte
de juiste penitentie: te voet een be
devaart naar Lourdes. Antwoord van
De Gaulle: „Wanneer moet ik daar
verschijnen".
We leven in een vreemde wereld,
vrienden. Gisteren raakte ik in ge
sprek met een beeldschoon meisje,
dat mij glimlachend bejegende. Plot.
seling veranderde zij in een smette
loos witte zwaan, ze spreidde haar
vleugels, riep met luide stem uit:
„Het zuiden roept!" en verdween
met gonzend wiekgeruis. Nu vraag
ik u.
MERIJN
(Van een onzer verslaggevers)
ROTTERDAM Bij de opening
van de Rotterdamse metro heeft
staatssecretaris Keyzer (verkeer)
gistermorgen gezegd: „Rotterdam
baant zich altijd gravend een weg
naar een betere toekomst. Eens
zal worden opgemerkt dat met de
opening van deze eerste Neder
landse metrolijn een begin is ge
maakt met de renaissance van het
openbaar vervoer in ons land". In
Rotterdam zal worden aangetoond
wat lokaal openbaar vervoer op
een volledig vrije baan betekent;
de regering acht een goed functio
neren van het openbaar vervoer
van essentiële betekenis.
In de nabije toekomst zal zich
bij de bouw en uitbouw van metro
lijnen een vraagstuk voordoen, al
dus staatssecretaris Keyzer, waar
aan we grote aandacht moeten
besteden, namelijk: het probleem
van het gemeenschappelijk bedie
nen van de stadsgewesten door de
Nederlandse Spoorwegen en stede
lijke vervoerbedrijven. Die samen
werking maakt het openbaar ver
voer aantrekkelijk en levert be
sparingen op.