W egverv oerders
PLAN-LEBER FATAAL
BEDRIJFS-RAI INDRUKWEKKEND
Nieuwe trucks met
sterkere motoren
Nieuwe bestelwagens
voor
Aggregaten
air-conditioning
in de cabines
GROOT AANTAL COMBI'S
VOOR LICHTGEWICHT
EN TONNENLAST
Ook in Turijn
Zonder hulp
Wereldprimeur
PRIMEURS VAN FIAT EN RENAULT
Peugeot met
nieuwe wagen
Meer comfort
en veiligheid
bij bussen
BEDRIJFS
AUTO'S
Waarschuwen
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 9 FEBRUARI 1968
10 TIM 18 FEBRUARI 68
AMSTERDAM
Ook bij de bedrijfswagens gaat Japan meer aandacht aan Europa be
steden. Hier een van de wagens die door Isuzu naar Nederland is gebracht.
Minstens vijf wereldprimeurs en ruim twintig Nederlandse pri
meurs zijn van zaterdag 10 februari tot en met zondag 18 februari
tijdens de 55ste RAI-tentoonstelling van bedrijfsauto's in Amsterdam
te vinden. Liefst 225 exposanten bezetten alle hallen van het RAI-
complex, inclusief de balkons. Een indrukwekkende variëteit van
combinatie-auto's, bestel- en vrachtauto's, trekkers, aanhangwagens,
opleggers, autobussen, brandweerwagens, reinigingswagens, ambu
lances en de steeds meer in zwang gekomen winkelwagens zijn op
de netto standoppervlakte van bijna 25.000 vierkante meter onder
gebracht.
Door overheidsmaatregelen in binnen- en büitenland is het weg
vervoer extralasten opgelegd, welke grote verontrusting hebben ge
wekt. Het zoeken naar middelen om het vervoer zo efficiënt mogelijk
te doen verlopen, is daarom thans dwingende noodzaak geworden.
Deze ontwikkeling heeft zowel de chassisfabrikanten als de carros-
siërs de opdracht gebracht automobielen te vervaardigen, die onder
alle omstandigheden bedrijfszeker en economisch in het gebruik zijn
en op doelmatige en snelle wijze kunnen worden geladen en gelost.
HfH
Als noviteit op de RAI staat deze oplegger-dieplader met vier gestuurde assen en uitschuifbaar laadvak.
De produktie van containers en de
daarmee verwante wissel- of afzet-
laadbakken vormt o.a. een onder
deel van het bedrijfszeker en econo
misch gebruik van het vervoersma-
terieel. De praktijk heeft geleerd
dat het afzetsysteem van de laad
bakken goed voldoet en wel in het
bijzonder doordat de vervoerder niet
aan een vaste plaats verbonden is.
Het afzetsysteem bevindt zich na
melijk hoofdzakelijk op de truck en
zijn de laadbakken voorzien van in
klapbare of inschuifbare steunpoten,
waarop de bak rust terwijl de truck
met een andere laadbak op de weg
is. Het omwisselen van de laadbak
ken kost minder dan vijf minuten.
In deze korte tijd wordt de ene laad
bak door de chauffeur neergezet en
de volgende geplaatst, zonder hulp
van anderen. De laadbakken zijn,
met uitzondering van de steunpoten
en een zwaarder bodemframe gelijk
aan de traditioneli bouwwijze en
worden momenteel in open uitvoe
ring toegepast. Door het systeem
van de laadbakken wordt het nuttig
rendement per kiiometergebruik van
de truck welhaast verdubbeld, ter
wijl de wachttijd van het personeel
minimaal is, omdat de laadbak ge
laden of gelost kan worden bij af
wezigheid van de truck.
De vrachtwagens nemen natuurlijk
een flinke ruimte in de RAI-hallen
in beslag. Tussen deze exemplaren
bevinden zich heel wat nieuwtjes. Zo
behoort de OM-vrachtwagen 120 met
154 pk motor en een bruto laadver
mogen van ongeveer 8.485 kg tot de
wereldprimeurs, terwijl de 305 pk
modellen van OM zijn'uitgerust met
de krachtigste bedrijfsautodieselmo
tor die momenteel op de Europese
markt verkrijgbaar is.
Ook Volvo verrast de vrachtwagen-
wereld in Amsterdam met een we
reldprimeur. Het is een variant op de
86-serie, namelijk de FB 86 als drie
asser met het veersysteem van de
88-serie. In deze uitvoering wordt de
86-vrachtwagen voo. het eerst ter
wereld getoond. F^rd Engeland heeft
haar populaire D-serie trucks uitge
breid met een reeks zware trucks,
de D 1000-serie en biedt thans het
rneest gevarieerde truck-programma
in Europa De wagens uit de D 1000-
serie kunnen als truck, trekker en
kipper worden geleverd met laad
vermogens tot 10 ton en treingewich-
ten tot 30 ton.
Het paradepaard van Floor's Han-
ij en Hidustrie N.V. is ongetwij
feld de MACK M-70S „Off-Highway"
truck met de astronomische afme
tingen: 10,5 meter lang, 4 meter
breed en 4.15 meter hoog. Het laad
vermogen bedraagt ongeveer 70.000
kg en het motorvermogen 700 pk. De
ze truck vertegenwoordigt een waar
de van ongeveer f 600.000,-.
Nooteboom Fabrie». van Wegtrans^
portmiddelen N.V. toont naast diep-
laders, normale aanhangwagens en
opleggers, kippers, containers en o.
B- afzet-installaties dit jaar voor het
eerst in Nederland eer oplegger-
dieplader met vier meesturende as
sen en een uitschuifbaar laadvlak.
TLD 21 voor f 11.995,- en de TLG
11 voor f 11.200,-. De TLD 50 en TLD
21 zijn uitgevoerd met een dieselmo
tor en de TLG 11 heeft een benzine-
krachtbron.
De groeiende vervoersproduktiviteit
per auto is goed af te leiden uit het
geen op deze 55e RAI te zien is en
het ontlokte de vice-voorzitter van
de RAI en voorzitter van de RAI-Af-
deling bedrijfsautomobielen, de heer
W. Smit de volgende uitspraak:
„Enerzijds stijgt de produktiviteit
omdat men steeds grotere bestel- en
vrachtauto's gaat aanschaffen; an
derzijds omdat het bulkvervoer met
combinaties aan betekenis wint. Be
halve op deze combinaties van
vrachtwagen met aanhangwagen en
trekker met oplegger, wil ik ook nog
wijzen op de immense voordelen van
het containervervoer, waarmee men
er in geslaagd is het probleem van
de hoge overslagkosten tot een mi
nimum terug te brengen. „En zo
zijn we weer bij ons uitgangspunt
terug."
Tot de grootste behoeften van de moderne economie behoort on
getwijfeld het vervoer. Steeds meer goederen, zowel grondstoffen
als halï- gerede produkten, moeten vervoerd worden. De eindfase
speelt zich voornamelijk af bij de verkoop en detail, de auto maakt
het mogelijk tot ver op het platteland de cliëntèle te zoeken en te
bedienen. Afhankelijk van het met de bestelauto te verrichten werk,
zijn de eisen die men aan het voertuig stellen moet, zeer verschil
lend. Het is dan ook bijna onafwendbaar dat die eisen dikwijls dia
metraal tegenover elkaar liggen.
De belangrijkste punten die over
wogen moeten worden zijn: laadvolu
me, laadvermogen, toegankelijkheid,
snelheid en jaarkilometrage. Omdat
er slechts weinige vervoerders zijn
die gelijke eisen stellen, nemen de
mogelijkheden hij de bestelwagens
steeds toe. Ditmaal zorgen FIAT en
Renault voor wereldprimeurs.
Fiat doet dit met de bestelwagen
238 met 1,4 liter-motor, terwijl Re
nault het bedrijfswagenprogramma
dat tot voor de RAI bestond uit een
Fourgonnette, Estafette, Goélette en
Galion modellen, heeft uitgebreid
met de nieuwe bestelwagen SB 2
TRAFIC. De wagen is- ontwikkeld
door de technici van Renault-Saviem
Lage onderhoudskosten, gunstige economische afschrijving, schoon, ge
ruisloos en o.a. het ontbreken van uitlaatgassen zijn o.a. de voordelen van
de Coiektro IV. De nadelen van deze eiektro-mobielen zijn de beperkte
actie-i adius en de beperkte snelheid. Ondanks deze minpunten neemt het
aantal voertuigen m deze sector ieder jaar toe.
Natuurlijk ontbreken ook op de Be
drijfswagen RAI de Japanse uitvoe-
uigen niet. Isuzu komt o.a. met drie
typen: de TLD 50 voor f 12.995,-, de
Wat gedaan wordt oin de man die
een derde tot de helft van het jaar in
de cabine van zijn voertuig door
brengt, het leven aangenaam te ma
ken, is steeds weer de moeite waard
om aandachtig hekeken te worden.
De verstelbare zittingen, de geruis
demping en de ventilatie annex ver
warming moeten hem fit en wakker
houden. Op de RAI zal men daarom
ook enkele cabines zien met air-con
ditioning. Via kleine, ongelooflijk be
knopte aggregaten komt gekoelde
lucht vanuit het cabinedak de cabine
binnenstromen. De kosten van zo'n
aggregaat bedragen in Duitsland on
geveer 5000 DM.
De laatste tien jaar heeft men
voornamelijk het comfort van de be
stuurder en zijn bijrijder onder han
den genomen, maar thans gaan vele
merken zich concentreren op het
dashboard; Bij Henschel heeft men
de meters nu zo gegroepeerd en de
stand van de wijzers dusdanig gezet,
dat ze bij de normaal in te nemen
stand, alle één richting aanwijzen.
Op deze manier kan de chauffeur in
een oogopslag zien of er iets fout is.
Ten aanzien van de reminstallatie
heeft de wetgever bepaalde midde
len voorgeschreven die het cabine
personeel moeten waarschuwen als
er bijvoorbeeld geen voldoende lucht
druk aanwezig is. Om de chauffeur
op dit feit te attenderen, verschijnt
er een grote rode pijl vlak voor zijn
gezicht voor de voorruit. Ook wordt
door verschillende merken gebruik
gemaakt van een zoemer die in wer
king komt als de luchtdruk onvol
doende wordt.
Helaas ontbreekt echter nog een
dergelijk waarschuwingssysteem om
aan te geven dat de oliedruk in de
motor verminderd c.q. het oliepeil
te laag is, de filters vervuild zijn,
versnellingsbak of achteras te heet
wordt. Het mechanisme van de
vrachtauto is daarvoor wellicht te
betrouwbaar geworden.
en de Italiaanse Alfa Romèo fabriek.
De SB 2 TRAFIC heeft een laadver
mogen van ongeveer 2,25 ton, een
vlakke laadvloer van bijna 5 vier
kante meter op slechts 44 cm bo
ven de grond, twee grote laaddeuren
aan de achterzijde en een royale
schuifdeur aan de trottoirzijde, kan
een nuttige inhoud van 10 kubieke
meter laden, een inwendige stahoogte
van 1.97 m en wordt op de voorwie
len aangedreven.
Men heeft bij deze wagen keuze
uit twee motoren, t.w. een 2,14 liter
70 pk benzinemotor of een 3 liter
Renault Diesel welke 75 pk ontwik
kelt en voorzien is van het MAN in-
spuitsysteem. De SB 2 TRAFIC die
qua uitrusting van de cabine en qua
carrosserielijn grotendeels gelijk is
aan de Super Goélette, wordt niet
alleen geleverd met een maximum
toelaatbaar totaalgewicht van 4,250
ton, maar er bestaat tevens een ver
sie met een maximum toelaatbaar
totaalgewicht van 3.500 kg, zodat de
chauffeur met rijbewijs BE deze wa
gen mag besturen.
Opel komt o.a. met bestelwagens
en combinatiewagens die van de Opel
Rekord en de Kadett zijn afgeleid.
Geheel nieuw is de luxe bestelwa
gen op basis van de Kadett Caravan^
welke speciaal voor de Nederlandse"
markt is vervaardigd. Tevens wordt
een Opel vrachtwagenchassis getoond
alsmede een voor Nederland nieuwe
uitvoering van de gesloten bestelwa
gen op basis hiervan, met een ver
hoogde laadruimte (1.73- -meter in
plaats van 1.63 m) en een nuttig
laadvermogen van ongeveer 2300 kg.
De RAI biedt dit jaar
zo'n geweldig assortiment aan ver
voersmiddelen, dat het ondoen
lijk is om alle produkten de revue
te laten passeren. Wij deden slechts
een greep uit, maar de koper zal op
deze 55ste RAI voor bedrijfsauto's
het grote voordeel hebben dat als
hij zijn eisen goed weet te formu
leren, hij eerder iets kan vinden dat
aan zijn eisen beantwoordt dan een
koper in Duitsland, Engeland Frank
rijk. En zo wordt weer het bewijs
geleverd dat een klein land toch bij
zonder groot kan zijn.
Tevens worden onderdelen voor
deze voertuigen, toebehoren en ge
reedschappen geëxposeerd. De pro
dukten zijn afkomstig uit zeventien
landen te weten Amerika, België,
Denemarken, Engeland, Frankrijk,
Hongarije, Italië, Japan, Nederland,
Oost-Duitsland, Oostenrijk, Rusland,
Spanje, Tsjecho-Slowakije, West-
Duitsland, Zweden en Zwitserland.
De Nederlandse bedrijfsautoten
toonstelling is overigens niet langer
uniek voor het vasteland van Euro
pa, want volgend jaar zal voor het
eerst ook een dergelijke tentoonstel
ling in Turijn worden gehouden. De
gespecialiseerde expositie in Neder
land wordt overigens op een tijdstip
gehouden die er weinig rooskleurig
uitziet voor de Nederlandse vervoer
ders. Het Plan-Leber, genoemd naar
de Duitse minister van verkeer, kan
namelijk wel eens een grote invloed
op ons land krijgen. Minister Leber
stelt namelijk voor om het vervoer
van de meest wezenlijke goederen,
van zo ongeveer alle industriële
grondstoffen en bouwstoffen en van
de elementaire iandbouwprodukten
tot personenauto's toe, met ingang
van 1 januari 1970 aan de wegver
voerders te verbieden en aan het
rail-vervoer toe te bedelen.
„Dat plan is catastrofaal voor on
ze wegvervoerders. Ons wegver
voer", aldus de heer W. Smit viee-
voorzitter van de RAI en voorzitter
van de RAI-afdeling Bedrijfsautomo
bielen, „is ons tweede exportprodukt
en voor meer dan de helft leeft deze
bedrijfstak van het vervoer op Duits
land, terwijl er ook nog veel transi
tovervoer door Duitsland naar Oos
tenrijk en Italië gaat.
Wij gaan ondanks Duitse en Euro
pese contingenten bij een eenmaal
aanvaard Plan-Leber grote verliezen
in onze vervoerssector lijden. Het
stelt ons dan ook diep teleur, dat
een dergelijk plan, waar we geen
goed woord voor kunnen vinden, bin
nen onze geliberaliseerde Euromarkt
ook maar een kans van slagen zou
krijgen".
Maar niet alleen het Plan-Leber
Zorgt ervoor dat de beroepsgoede-
renvervoerders wat terughoudend
zijn geworden bij de uitbreiding van
het wagenpark. In de gehele be
drijfswagensector is er vorig jaar bij
de aanschaf van automobielen nogal
wat terughoudendheid aan de dag
gelegd. Dit is overigens geen speci
fiek Nederlands verschijnsel, want
overal in Europa dalen de vracht
autoverkopen. Met name stellen vele
ondernemers de vervanging van hun
bedrijfsauto's uit en blijven ze met
de oude wagens doorrijden.
De komende bedrijfsautotentoon
stelling die dagelijks is geopend
van 10 - 17 uur en van 19 - 22 uur
en zaterdags en zondags van 10 - 17
uur is dit jaar meer dan alleen
maar een expositie van wegvervoer-
materieel. Het streven naar rationa
lisatie in het wegvervoer tot uitdruk
king komend in het nog steeds
groeiend assortiment van hulpmidde
len en andere bijzondere voorzienin
gen ten behoeve van het laden en
lossen, is ongetwijfeld een van de
meest dominerende verschijnselen
op de 55e RAI.
Een van de vijf wereldprimeurs op de RAI-tentoonstelling voor bedrijfs
wagens: de Renault Trafic die in samenwerking met Alfa Romeo is ont
wikkeld.
Combinatiewagens zijn te koop in alle prijsklassen. De goedkoopste combi komt uit Oost-Duitsland De duu
op de RAI aanwezige Combi kost f 20.000.-. Tussen deze twee uitersten treft men liefst 25 verschillende typr
aan, waaronder deze „Mimibus" van SAAB, die zeven personen kan vervoeren.
De combi-wagens, of zoals de
typen ook wel worden genoemd de
stationwagens, zijn natuurlijk ook
op de Bedrijfs-RAI te vinden. Het
aantal is zelfs zeer groot en bij
merken als Opel, Ford, Volkswa
gen, DAF, Citroen, Renault en
Peugeot treft men diverse varia
ties aan.
Citroën komt voor de eerste
maal in Nederland met de Dyane
Commerciale. De wagen heeft de
600 cc-motor van de AMI 6. De
kort geleden geïntroduceerd DAF
44 stationcar treft men natuur
lijk tussen de vele kolossale voer
tuigen van de Eindhovense fa
briek aan. Nieuw voor ons land is
ook de 204 Break met dieselmotor
van Peugeot, terwijl de combina
tiewagen 353 Touristvan Wart-
burg, de Volvo 145 stationcar met
1800 cc motor (85 en 115 SAE-pk
en de Volkswagen Variant 1600 met
automatische versnellingsbak,
eveneens een ereplaatsje op de
show hebben gekregen.
Vlak bij de kort geleden geïn
troduceerde 1426 combinatiewagen
van Scaldia zorgt de grootste au
tomobielfabriek van Japan Toyo
ta ook voor Nederlandse primeurs.
Zowel in de Corolla-serie als in de
Crownmodellen zijn namelijk de
commercials en de stationcars pre-,
sent. De Skoda Octavia Combi is
kort voor de expositie op enkele
punten gewijzigd. Zo heeft de
wagen een andere grille, is de ach
terbank tweedelig geworden en is
de handrem nu tussen dë zittingen
te vinden. Was de prijs voorheen
f 6.495.deze is met ingang van
heden verlaagd tot f 5.995,
Over de nieuwe SAAB-combi
willen wij op deze plaats iets uit
gebreider zijn. Als personenwagen
neemt deze wagen vijf volwasse
nen plus 200 kg bagage mee. Uit
sluitend als bedrijfswagen toege
past, biedt de SAAB Combi een
nuttige laadruimte van 1.3 kubie
ke meter, waarbij lading tot een
lengte van 162 cm kan worden
vervoerd. Inclusief bestuurder is
hierbij een laadvermogen van 630
kg mogelijk. Een derde toepassing
is die van de „mini"-bus. Met twee
passagiers op de extra-achterbank
kan men namelijk zeven personen
tegelijk vervoeren! Verder is in
deze Combi de nieuwe V4-motor te
vinden die voor een topsnelheid
van 150 km per uur kan zorgen.
Het autobussenpark in ons land om
vat thans ruim 9600 eenheden, het
geen een geringe toename betekent
ten opzichte van het jaar 1964, toen
ten tijde van de vorige bedrijfsauto-
tentoonstelling, dit aantal ongeveer
9450 bedroeg. Van de genoemde vloot
van 9600 autobussen zijn er ongeveer
5500 stuks in gebruik ten behoeve van
het lokale en interlokale personen
vervoer. De resterende 4100 bussen
doen dienst in het groeps- en toerwa-
genvervoer.
Reeds gedurende meerdere jaren
vindt gewapende polyester een ruime
toepassing als bouwstof in de auto
buswereld. Vooral wanneer er sprake
is van dubbel gebolde vlakken, zoals
vóór- en achterfronten, betekent het
gebruik van polyester een aanzien
lijke kostenbesparing zodra in serie
kan worden gebouwd.
Hoewel vergeleken met de ten
toonstelling van twee jaar geleden
nauwelijks gesproken kan worden
van opmerkelijke constructiewijzi
gingen en ontwikkelingen, moet wor
den gesteld, dat bij de nieuwste bus-
ontwerpen veiligheid en comfort veel
aandacht hebben genoten. Toepassing
van stuurbekrachtiging, alsmede een
half- en volautomatische transmissie
systeem en een ruim bemeten motor
geven de bus niet alleen een goede
wendbaarheid, maar ook een gunstig
acceleratievermogen. In de bus die
Citroën heeft uitgebracht op het 350
chassis treft men o.a. ook het beken
de remsysteem aan als op de DS per
sonenwagen; dus met hydraulische
bekrachtiging en remkrachtverdeler.
Het koetswerk van deze 23-persoons-
autobus is van de Franse carrosserie
bouwer Heuliez.
Op de RAI zijn ook bussen te vin
den die geheel uit aluminium zijn
vervaardigd, terwijl Van Hooi o.a. ook
nog voor een primeur heeft gezorgd.
Op het nieuwe chassis dat DAF on
der de naam SB 1600 heeft uitge
bracht, heeft men qua vormgeving en
conceptie een totaal nieuwe carrosse
rie gebouwd. De nieuwe gestileerde
kop van de wagen valt het sterkst op.
Kon ter gelegenheid van de vorige
RAI-bedrijfsautotentoonstelling nog
worden gesproken van een geringe
stijging van het aantal vervderde rei
zigers bij het openbare vervoer, thans
dient te worden geconstateerd, dat de
explosieve groei van het aantal par
ticuliere vervoermiddelen niet zonder
invloed is gebleven, zodat over het
geheel genomen van een daling der
vervoersresultaten sprake is.
L