W egverv oerders PLAN-LEBER FATAAL BEDRIJFS-RAI INDRUKWEKKEND Nieuwe trucks met sterkere motoren Nieuwe bestelwagens voor Aggregaten air-conditioning in de cabines GROOT AANTAL COMBI'S VOOR LICHTGEWICHT EN TONNENLAST Ook in Turijn Zonder hulp Wereldprimeur PRIMEURS VAN FIAT EN RENAULT Peugeot met nieuwe wagen Meer comfort en veiligheid bij bussen BEDRIJFS AUTO'S Waarschuwen DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 9 FEBRUARI 1968 10 TIM 18 FEBRUARI 68 AMSTERDAM Ook bij de bedrijfswagens gaat Japan meer aandacht aan Europa be steden. Hier een van de wagens die door Isuzu naar Nederland is gebracht. Minstens vijf wereldprimeurs en ruim twintig Nederlandse pri meurs zijn van zaterdag 10 februari tot en met zondag 18 februari tijdens de 55ste RAI-tentoonstelling van bedrijfsauto's in Amsterdam te vinden. Liefst 225 exposanten bezetten alle hallen van het RAI- complex, inclusief de balkons. Een indrukwekkende variëteit van combinatie-auto's, bestel- en vrachtauto's, trekkers, aanhangwagens, opleggers, autobussen, brandweerwagens, reinigingswagens, ambu lances en de steeds meer in zwang gekomen winkelwagens zijn op de netto standoppervlakte van bijna 25.000 vierkante meter onder gebracht. Door overheidsmaatregelen in binnen- en büitenland is het weg vervoer extralasten opgelegd, welke grote verontrusting hebben ge wekt. Het zoeken naar middelen om het vervoer zo efficiënt mogelijk te doen verlopen, is daarom thans dwingende noodzaak geworden. Deze ontwikkeling heeft zowel de chassisfabrikanten als de carros- siërs de opdracht gebracht automobielen te vervaardigen, die onder alle omstandigheden bedrijfszeker en economisch in het gebruik zijn en op doelmatige en snelle wijze kunnen worden geladen en gelost. HfH Als noviteit op de RAI staat deze oplegger-dieplader met vier gestuurde assen en uitschuifbaar laadvak. De produktie van containers en de daarmee verwante wissel- of afzet- laadbakken vormt o.a. een onder deel van het bedrijfszeker en econo misch gebruik van het vervoersma- terieel. De praktijk heeft geleerd dat het afzetsysteem van de laad bakken goed voldoet en wel in het bijzonder doordat de vervoerder niet aan een vaste plaats verbonden is. Het afzetsysteem bevindt zich na melijk hoofdzakelijk op de truck en zijn de laadbakken voorzien van in klapbare of inschuifbare steunpoten, waarop de bak rust terwijl de truck met een andere laadbak op de weg is. Het omwisselen van de laadbak ken kost minder dan vijf minuten. In deze korte tijd wordt de ene laad bak door de chauffeur neergezet en de volgende geplaatst, zonder hulp van anderen. De laadbakken zijn, met uitzondering van de steunpoten en een zwaarder bodemframe gelijk aan de traditioneli bouwwijze en worden momenteel in open uitvoe ring toegepast. Door het systeem van de laadbakken wordt het nuttig rendement per kiiometergebruik van de truck welhaast verdubbeld, ter wijl de wachttijd van het personeel minimaal is, omdat de laadbak ge laden of gelost kan worden bij af wezigheid van de truck. De vrachtwagens nemen natuurlijk een flinke ruimte in de RAI-hallen in beslag. Tussen deze exemplaren bevinden zich heel wat nieuwtjes. Zo behoort de OM-vrachtwagen 120 met 154 pk motor en een bruto laadver mogen van ongeveer 8.485 kg tot de wereldprimeurs, terwijl de 305 pk modellen van OM zijn'uitgerust met de krachtigste bedrijfsautodieselmo tor die momenteel op de Europese markt verkrijgbaar is. Ook Volvo verrast de vrachtwagen- wereld in Amsterdam met een we reldprimeur. Het is een variant op de 86-serie, namelijk de FB 86 als drie asser met het veersysteem van de 88-serie. In deze uitvoering wordt de 86-vrachtwagen voo. het eerst ter wereld getoond. F^rd Engeland heeft haar populaire D-serie trucks uitge breid met een reeks zware trucks, de D 1000-serie en biedt thans het rneest gevarieerde truck-programma in Europa De wagens uit de D 1000- serie kunnen als truck, trekker en kipper worden geleverd met laad vermogens tot 10 ton en treingewich- ten tot 30 ton. Het paradepaard van Floor's Han- ij en Hidustrie N.V. is ongetwij feld de MACK M-70S „Off-Highway" truck met de astronomische afme tingen: 10,5 meter lang, 4 meter breed en 4.15 meter hoog. Het laad vermogen bedraagt ongeveer 70.000 kg en het motorvermogen 700 pk. De ze truck vertegenwoordigt een waar de van ongeveer f 600.000,-. Nooteboom Fabrie». van Wegtrans^ portmiddelen N.V. toont naast diep- laders, normale aanhangwagens en opleggers, kippers, containers en o. B- afzet-installaties dit jaar voor het eerst in Nederland eer oplegger- dieplader met vier meesturende as sen en een uitschuifbaar laadvlak. TLD 21 voor f 11.995,- en de TLG 11 voor f 11.200,-. De TLD 50 en TLD 21 zijn uitgevoerd met een dieselmo tor en de TLG 11 heeft een benzine- krachtbron. De groeiende vervoersproduktiviteit per auto is goed af te leiden uit het geen op deze 55e RAI te zien is en het ontlokte de vice-voorzitter van de RAI en voorzitter van de RAI-Af- deling bedrijfsautomobielen, de heer W. Smit de volgende uitspraak: „Enerzijds stijgt de produktiviteit omdat men steeds grotere bestel- en vrachtauto's gaat aanschaffen; an derzijds omdat het bulkvervoer met combinaties aan betekenis wint. Be halve op deze combinaties van vrachtwagen met aanhangwagen en trekker met oplegger, wil ik ook nog wijzen op de immense voordelen van het containervervoer, waarmee men er in geslaagd is het probleem van de hoge overslagkosten tot een mi nimum terug te brengen. „En zo zijn we weer bij ons uitgangspunt terug." Tot de grootste behoeften van de moderne economie behoort on getwijfeld het vervoer. Steeds meer goederen, zowel grondstoffen als halï- gerede produkten, moeten vervoerd worden. De eindfase speelt zich voornamelijk af bij de verkoop en detail, de auto maakt het mogelijk tot ver op het platteland de cliëntèle te zoeken en te bedienen. Afhankelijk van het met de bestelauto te verrichten werk, zijn de eisen die men aan het voertuig stellen moet, zeer verschil lend. Het is dan ook bijna onafwendbaar dat die eisen dikwijls dia metraal tegenover elkaar liggen. De belangrijkste punten die over wogen moeten worden zijn: laadvolu me, laadvermogen, toegankelijkheid, snelheid en jaarkilometrage. Omdat er slechts weinige vervoerders zijn die gelijke eisen stellen, nemen de mogelijkheden hij de bestelwagens steeds toe. Ditmaal zorgen FIAT en Renault voor wereldprimeurs. Fiat doet dit met de bestelwagen 238 met 1,4 liter-motor, terwijl Re nault het bedrijfswagenprogramma dat tot voor de RAI bestond uit een Fourgonnette, Estafette, Goélette en Galion modellen, heeft uitgebreid met de nieuwe bestelwagen SB 2 TRAFIC. De wagen is- ontwikkeld door de technici van Renault-Saviem Lage onderhoudskosten, gunstige economische afschrijving, schoon, ge ruisloos en o.a. het ontbreken van uitlaatgassen zijn o.a. de voordelen van de Coiektro IV. De nadelen van deze eiektro-mobielen zijn de beperkte actie-i adius en de beperkte snelheid. Ondanks deze minpunten neemt het aantal voertuigen m deze sector ieder jaar toe. Natuurlijk ontbreken ook op de Be drijfswagen RAI de Japanse uitvoe- uigen niet. Isuzu komt o.a. met drie typen: de TLD 50 voor f 12.995,-, de Wat gedaan wordt oin de man die een derde tot de helft van het jaar in de cabine van zijn voertuig door brengt, het leven aangenaam te ma ken, is steeds weer de moeite waard om aandachtig hekeken te worden. De verstelbare zittingen, de geruis demping en de ventilatie annex ver warming moeten hem fit en wakker houden. Op de RAI zal men daarom ook enkele cabines zien met air-con ditioning. Via kleine, ongelooflijk be knopte aggregaten komt gekoelde lucht vanuit het cabinedak de cabine binnenstromen. De kosten van zo'n aggregaat bedragen in Duitsland on geveer 5000 DM. De laatste tien jaar heeft men voornamelijk het comfort van de be stuurder en zijn bijrijder onder han den genomen, maar thans gaan vele merken zich concentreren op het dashboard; Bij Henschel heeft men de meters nu zo gegroepeerd en de stand van de wijzers dusdanig gezet, dat ze bij de normaal in te nemen stand, alle één richting aanwijzen. Op deze manier kan de chauffeur in een oogopslag zien of er iets fout is. Ten aanzien van de reminstallatie heeft de wetgever bepaalde midde len voorgeschreven die het cabine personeel moeten waarschuwen als er bijvoorbeeld geen voldoende lucht druk aanwezig is. Om de chauffeur op dit feit te attenderen, verschijnt er een grote rode pijl vlak voor zijn gezicht voor de voorruit. Ook wordt door verschillende merken gebruik gemaakt van een zoemer die in wer king komt als de luchtdruk onvol doende wordt. Helaas ontbreekt echter nog een dergelijk waarschuwingssysteem om aan te geven dat de oliedruk in de motor verminderd c.q. het oliepeil te laag is, de filters vervuild zijn, versnellingsbak of achteras te heet wordt. Het mechanisme van de vrachtauto is daarvoor wellicht te betrouwbaar geworden. en de Italiaanse Alfa Romèo fabriek. De SB 2 TRAFIC heeft een laadver mogen van ongeveer 2,25 ton, een vlakke laadvloer van bijna 5 vier kante meter op slechts 44 cm bo ven de grond, twee grote laaddeuren aan de achterzijde en een royale schuifdeur aan de trottoirzijde, kan een nuttige inhoud van 10 kubieke meter laden, een inwendige stahoogte van 1.97 m en wordt op de voorwie len aangedreven. Men heeft bij deze wagen keuze uit twee motoren, t.w. een 2,14 liter 70 pk benzinemotor of een 3 liter Renault Diesel welke 75 pk ontwik kelt en voorzien is van het MAN in- spuitsysteem. De SB 2 TRAFIC die qua uitrusting van de cabine en qua carrosserielijn grotendeels gelijk is aan de Super Goélette, wordt niet alleen geleverd met een maximum toelaatbaar totaalgewicht van 4,250 ton, maar er bestaat tevens een ver sie met een maximum toelaatbaar totaalgewicht van 3.500 kg, zodat de chauffeur met rijbewijs BE deze wa gen mag besturen. Opel komt o.a. met bestelwagens en combinatiewagens die van de Opel Rekord en de Kadett zijn afgeleid. Geheel nieuw is de luxe bestelwa gen op basis van de Kadett Caravan^ welke speciaal voor de Nederlandse" markt is vervaardigd. Tevens wordt een Opel vrachtwagenchassis getoond alsmede een voor Nederland nieuwe uitvoering van de gesloten bestelwa gen op basis hiervan, met een ver hoogde laadruimte (1.73- -meter in plaats van 1.63 m) en een nuttig laadvermogen van ongeveer 2300 kg. De RAI biedt dit jaar zo'n geweldig assortiment aan ver voersmiddelen, dat het ondoen lijk is om alle produkten de revue te laten passeren. Wij deden slechts een greep uit, maar de koper zal op deze 55ste RAI voor bedrijfsauto's het grote voordeel hebben dat als hij zijn eisen goed weet te formu leren, hij eerder iets kan vinden dat aan zijn eisen beantwoordt dan een koper in Duitsland, Engeland Frank rijk. En zo wordt weer het bewijs geleverd dat een klein land toch bij zonder groot kan zijn. Tevens worden onderdelen voor deze voertuigen, toebehoren en ge reedschappen geëxposeerd. De pro dukten zijn afkomstig uit zeventien landen te weten Amerika, België, Denemarken, Engeland, Frankrijk, Hongarije, Italië, Japan, Nederland, Oost-Duitsland, Oostenrijk, Rusland, Spanje, Tsjecho-Slowakije, West- Duitsland, Zweden en Zwitserland. De Nederlandse bedrijfsautoten toonstelling is overigens niet langer uniek voor het vasteland van Euro pa, want volgend jaar zal voor het eerst ook een dergelijke tentoonstel ling in Turijn worden gehouden. De gespecialiseerde expositie in Neder land wordt overigens op een tijdstip gehouden die er weinig rooskleurig uitziet voor de Nederlandse vervoer ders. Het Plan-Leber, genoemd naar de Duitse minister van verkeer, kan namelijk wel eens een grote invloed op ons land krijgen. Minister Leber stelt namelijk voor om het vervoer van de meest wezenlijke goederen, van zo ongeveer alle industriële grondstoffen en bouwstoffen en van de elementaire iandbouwprodukten tot personenauto's toe, met ingang van 1 januari 1970 aan de wegver voerders te verbieden en aan het rail-vervoer toe te bedelen. „Dat plan is catastrofaal voor on ze wegvervoerders. Ons wegver voer", aldus de heer W. Smit viee- voorzitter van de RAI en voorzitter van de RAI-afdeling Bedrijfsautomo bielen, „is ons tweede exportprodukt en voor meer dan de helft leeft deze bedrijfstak van het vervoer op Duits land, terwijl er ook nog veel transi tovervoer door Duitsland naar Oos tenrijk en Italië gaat. Wij gaan ondanks Duitse en Euro pese contingenten bij een eenmaal aanvaard Plan-Leber grote verliezen in onze vervoerssector lijden. Het stelt ons dan ook diep teleur, dat een dergelijk plan, waar we geen goed woord voor kunnen vinden, bin nen onze geliberaliseerde Euromarkt ook maar een kans van slagen zou krijgen". Maar niet alleen het Plan-Leber Zorgt ervoor dat de beroepsgoede- renvervoerders wat terughoudend zijn geworden bij de uitbreiding van het wagenpark. In de gehele be drijfswagensector is er vorig jaar bij de aanschaf van automobielen nogal wat terughoudendheid aan de dag gelegd. Dit is overigens geen speci fiek Nederlands verschijnsel, want overal in Europa dalen de vracht autoverkopen. Met name stellen vele ondernemers de vervanging van hun bedrijfsauto's uit en blijven ze met de oude wagens doorrijden. De komende bedrijfsautotentoon stelling die dagelijks is geopend van 10 - 17 uur en van 19 - 22 uur en zaterdags en zondags van 10 - 17 uur is dit jaar meer dan alleen maar een expositie van wegvervoer- materieel. Het streven naar rationa lisatie in het wegvervoer tot uitdruk king komend in het nog steeds groeiend assortiment van hulpmidde len en andere bijzondere voorzienin gen ten behoeve van het laden en lossen, is ongetwijfeld een van de meest dominerende verschijnselen op de 55e RAI. Een van de vijf wereldprimeurs op de RAI-tentoonstelling voor bedrijfs wagens: de Renault Trafic die in samenwerking met Alfa Romeo is ont wikkeld. Combinatiewagens zijn te koop in alle prijsklassen. De goedkoopste combi komt uit Oost-Duitsland De duu op de RAI aanwezige Combi kost f 20.000.-. Tussen deze twee uitersten treft men liefst 25 verschillende typr aan, waaronder deze „Mimibus" van SAAB, die zeven personen kan vervoeren. De combi-wagens, of zoals de typen ook wel worden genoemd de stationwagens, zijn natuurlijk ook op de Bedrijfs-RAI te vinden. Het aantal is zelfs zeer groot en bij merken als Opel, Ford, Volkswa gen, DAF, Citroen, Renault en Peugeot treft men diverse varia ties aan. Citroën komt voor de eerste maal in Nederland met de Dyane Commerciale. De wagen heeft de 600 cc-motor van de AMI 6. De kort geleden geïntroduceerd DAF 44 stationcar treft men natuur lijk tussen de vele kolossale voer tuigen van de Eindhovense fa briek aan. Nieuw voor ons land is ook de 204 Break met dieselmotor van Peugeot, terwijl de combina tiewagen 353 Touristvan Wart- burg, de Volvo 145 stationcar met 1800 cc motor (85 en 115 SAE-pk en de Volkswagen Variant 1600 met automatische versnellingsbak, eveneens een ereplaatsje op de show hebben gekregen. Vlak bij de kort geleden geïn troduceerde 1426 combinatiewagen van Scaldia zorgt de grootste au tomobielfabriek van Japan Toyo ta ook voor Nederlandse primeurs. Zowel in de Corolla-serie als in de Crownmodellen zijn namelijk de commercials en de stationcars pre-, sent. De Skoda Octavia Combi is kort voor de expositie op enkele punten gewijzigd. Zo heeft de wagen een andere grille, is de ach terbank tweedelig geworden en is de handrem nu tussen dë zittingen te vinden. Was de prijs voorheen f 6.495.deze is met ingang van heden verlaagd tot f 5.995, Over de nieuwe SAAB-combi willen wij op deze plaats iets uit gebreider zijn. Als personenwagen neemt deze wagen vijf volwasse nen plus 200 kg bagage mee. Uit sluitend als bedrijfswagen toege past, biedt de SAAB Combi een nuttige laadruimte van 1.3 kubie ke meter, waarbij lading tot een lengte van 162 cm kan worden vervoerd. Inclusief bestuurder is hierbij een laadvermogen van 630 kg mogelijk. Een derde toepassing is die van de „mini"-bus. Met twee passagiers op de extra-achterbank kan men namelijk zeven personen tegelijk vervoeren! Verder is in deze Combi de nieuwe V4-motor te vinden die voor een topsnelheid van 150 km per uur kan zorgen. Het autobussenpark in ons land om vat thans ruim 9600 eenheden, het geen een geringe toename betekent ten opzichte van het jaar 1964, toen ten tijde van de vorige bedrijfsauto- tentoonstelling, dit aantal ongeveer 9450 bedroeg. Van de genoemde vloot van 9600 autobussen zijn er ongeveer 5500 stuks in gebruik ten behoeve van het lokale en interlokale personen vervoer. De resterende 4100 bussen doen dienst in het groeps- en toerwa- genvervoer. Reeds gedurende meerdere jaren vindt gewapende polyester een ruime toepassing als bouwstof in de auto buswereld. Vooral wanneer er sprake is van dubbel gebolde vlakken, zoals vóór- en achterfronten, betekent het gebruik van polyester een aanzien lijke kostenbesparing zodra in serie kan worden gebouwd. Hoewel vergeleken met de ten toonstelling van twee jaar geleden nauwelijks gesproken kan worden van opmerkelijke constructiewijzi gingen en ontwikkelingen, moet wor den gesteld, dat bij de nieuwste bus- ontwerpen veiligheid en comfort veel aandacht hebben genoten. Toepassing van stuurbekrachtiging, alsmede een half- en volautomatische transmissie systeem en een ruim bemeten motor geven de bus niet alleen een goede wendbaarheid, maar ook een gunstig acceleratievermogen. In de bus die Citroën heeft uitgebracht op het 350 chassis treft men o.a. ook het beken de remsysteem aan als op de DS per sonenwagen; dus met hydraulische bekrachtiging en remkrachtverdeler. Het koetswerk van deze 23-persoons- autobus is van de Franse carrosserie bouwer Heuliez. Op de RAI zijn ook bussen te vin den die geheel uit aluminium zijn vervaardigd, terwijl Van Hooi o.a. ook nog voor een primeur heeft gezorgd. Op het nieuwe chassis dat DAF on der de naam SB 1600 heeft uitge bracht, heeft men qua vormgeving en conceptie een totaal nieuwe carrosse rie gebouwd. De nieuwe gestileerde kop van de wagen valt het sterkst op. Kon ter gelegenheid van de vorige RAI-bedrijfsautotentoonstelling nog worden gesproken van een geringe stijging van het aantal vervderde rei zigers bij het openbare vervoer, thans dient te worden geconstateerd, dat de explosieve groei van het aantal par ticuliere vervoermiddelen niet zonder invloed is gebleven, zodat over het geheel genomen van een daling der vervoersresultaten sprake is. L

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 9