Evenwicht tussen werk en gezin is het wapen tegen spanningen drogen IC 75 2165 ES 77 £219 2129 133 JEvanVé&é BRANDT DOET NU WEER ALSOF Z N NEUS BLOEDT nu ook in handig éénpersoons-pak ifwïHwHfc EES jram Tijdelijk per persoon 16 cent voordeel I» EEN HUISARTS OVER DE VEERTIGERS EN HUN PROBLEMEN: «BED \AS DES 39 MERS-EL-KEBIR TOCH VOOR DE RUSSEN? iroor tten ram boodschappen re et ze Harmonisch. Flatneurose Matriarchaat Spanningen Motor-groep Scheidingen Zelf-discipline Verklaring persbureau sluit incident Nieuws Vóór Eenlingen: Nieuws voor praktische Zelf-Verzorgers: bami in éénpersoons-pak. Erg gemakkelijk. En uitzonderlijk lekker. Gauw een pak halen. LEERLINGE SPANT KORT GEDING AAN TEGEN SCHOOL Een héél bijzondere dag. 14 februari: Valentijndag. Stuur uw vrienden een bloemengroet. Fresia's, tulpen, narcissen of een plant. 7 DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 7 FEBRUARI 1963 •■HP* *iin -iphi (Van een onzer verslaggevers) BREDA „Je zou je moeten afvragen, of er voldoende hulp en voorlichting geboden wordt aan de vrouwen van rond de veertig uit de gezinnen van de grote massa der ongeschoolde arbeiders". „Er kan nauwelijks voldoende aandacht besteed worden aan de godsdienstige op voeding van de kinderen op de scholen". „Geestelijke, hygiënische en culturele orde (in épn woord: zelfdiscipline) kan een tegenwicht vormen voor de spanning waaronder veel veertigers moeten leven". Dit zijn enkele markante notities uit een gesprek met een ervaren huisarts over het onderwerp „De Veertigers". 72 De dokter is een man van een oudere generatie, van het slag waarvan men helaas zegt dat het uitsterft: de huisarts die van lie verlee met het gezin vergroeit en die er niet tegenop ziet om tevens als raadgever in allerlei zaken en zelfs een beetje als biechtvader op te treden. „Wij hebben zo'n prach tig vak", zegt hij uit de grönd van zfjn hart. '„Wij hebben het voor recht midden in de gezinnen te ko men. Er zijn families waar ik nu de derde generatie van ken. Ik kan soms zó zeggen of het een goed of een slecht nest is". Met zo'n rijke ervaring heb je het recht om bepaalde dingen vast te stellen. Zoals bijvoorbeeld het volgende: „Voor de hele groep van gehuwde veertigers^, geldt, dat de kinderen geleidelijk" aan in klim mende mate de problemen aan brengen, naast de eigen duidelijker wordende problemen van de beide ouders". Maar ook: „Je kunt de hele groep veertigers niet over één kam sche ren. Je zou onderscheid moeten maken tussen gehuwd en onge huwd, tussen man en vrouw, tus sen mensen van verschillend maat schappelijk niveau. Hun vraagstuk ken liggen telkens anders". De dokter heeft een bepaald echt paar (tussen 40 en 50) in gedach ten als hij een soort ideaalbeeld schept: na de eerste periode van hun huwelijk, na de vorming van het gezin, zijn ze tot een bepaalde stabiele toestand gekomen. Ze heb ben zich aan elkaar aangepast, ze proberen samen hun zorgen te dragen, elkaar te begrijpen en te verdragen, ze bouwen samen een evenwichtige verhouding op. Is zo'n ideaal paar inderdaad te vinden? „Het ligt nogal eens aain de maatschappelijke laag waarin je ze zoekt", zegt hij. „Ik kom ook bij gezinnen van landbouwers op het dorp. Ik kom er graag. Daar vind je die harmonie die ik bedoel. Dat kan daar. Man en vrouw werken samen aan de groei van hun be drijf, ze hebben een drukke dag met een goede werkverdeling. De man runt het bedrijf en doet de commercie. De vrouw heeft haar werk in het huishouden, maar ook wat lichtere werkzaamheden in het bedrijf. De kinderen krijgen de gelegenheid om geleidelijk aan in bet gezin, in het werk en in de stand op te groeien. Daaruit ont staan harmonische verhoudingen. Bovendien hebben de boerenmen sen een groot gevoel voor culturele *ii godsdienstige traditie, vanwaar- uit ze een evenwicht kunnen be waren tussen geest en techniek". De vrees dat zo'n leven tot een bepaald isolement voert en te wei nig aansluiting biedt op de snelle ontwikkelingen van het ogenblik deelt de dokter niet. „Het is een vooruitziende groep geworden", zegt hij, „die alleen al door de» groei van de techniek in het boerenbedrijf begrip heeft voor het moderne, maar niet klakkeloos alles overneemt. Ze bouwen hun leven op uit hun trouw aan de kerk en ze kyken met een gezond wantrouwen naar de nieuwe tijd". En dan de dokter als dokter: „weet u, ze roepen ook niet zo gauw om ons. Veel dingen, waar voor de stadsmens naar de dokter l°opt, kunnen zij zelf aan. Ze heb ben de dokter nodig, nu nog wat meer dan vroeger, voor bedrijfs ongevallen en zij volgen graag de adviezen van de Kruisorganisaties °P het gebied van de preventieve gezondheidszorg. Maar geestelijke evenwichtsstoornissen (neuroses) komen er minder voor. Trouwens, hoe zou een boer ook aan een flat- neurose moeten komen....'.." Een flatneurose doe je op in de stad, omdat daar niet alleen de buren, maar domweg ook de huizen uitmaken hoe je kunt en mag le ven. Daar is het evenwicht tussen geest en techniek dan ook in het leven van veel mensen zoek. „De grote massa", zegt de dok ter, „de groep vooral van de onge schoolde arbeiders bijvoorbeeld, leeft in deze streken nog onder het matriarchaat. Met andere woorden moeder maakt de dienst uit. Vader zorgt dat de centen er komen, maar moeder móet toezien op de besteding, zoals ook de opvoeding van de kinderen voornamelijk haar taak is. De zorgen om het gezin zijn vooral héar zorgen. En voor haar geldt, dat de kinderen de problemen thuis brengen. Eerst gaat het over speelgoed en kleren, maar straks komen ook de grotere zor gen. Nü al verkering? Is dat niet wat vlug? En met wie?"' „Ik vraag me vaak af", aldus de dokter, „of de moeders uit deze gezinnen, die zo rond de veertig zitten, voldoende begeleiding krij gen. Vrouwenorganisaties doen wel veel, maar ze bereiken al deze mensen lang niet. En die vrou wen zoals ik ze nu bedoel lezen weinig, ze weten niet wat er al lemaal omgaat, maar de kinderen en de televisie brengen daar de problemen in huis. Tegenwoordig missen ze bovendien de steun van de godsdienst, die zekere leefregels van vroeger. Daarom vind ik, dat de godsdienstige vorming van jon ge kinderen veel meer aandacht moet krijgen. Op de scholen. Want geloof me, daar moet het vandaan komen. Schrijft u maar met dikke letters in de krant, dat ik diep respect heb voor oudere onderwijzers en onderwijzeressen, die op dit punt Zo sterk hun verantwoordelijkheid Een flatncurose doe je op in de stad, omdat daar niet alleen de buren, maar domweg ook de huizen uitmaken, hoe je kunt en mag leven. Daar is liet evenwicht tussen geest en techniek dan ook in het leven van veel mensen zoek van de eisen van de toekomst, van de jeugd, van het jaar 2000. En dat heeft zijn gevolgen. De dokter omschrijft de situatie als volgt: „De veertigers van nu leven onder een extrabelasting doordat zij de taak hebben de waarde van de. vooruitgang te on derzoeken. En die vooruitgang heeft consequenties op ieder ge bied, die ze in hun doen en laten moeten verrekenen. Met name mensen op de leeftijd rond de veertig kunnen de druk van de nieuwe tijd niet altijd voet stoots aanvaarden, omdat de nieu we inzichten nog nauwelijks of niet getoetst zijn aan de werkelijkheid. En als ze dan tegendruk leveren, dan is dat niet altijd een kwestie van conservatisme of van niet mee- willen, maar gewoonweg bezorgd heid voor de toekomst. De toekomst van hun kinderen". De spanningen die uit zo'n situa tie voortkomen kunnen gemakke lijk uitgroeien tot neuroses. Ze moeten verwerkt worden in een tijd waarin alles zich versneld aan dient, waarin de sociale verhoudin- „De grote massa, de groep vooral van de ongeschoolde arbeiders bijvoorbeeld leeft in deze streken nog onder het matriarchaat. Met andere woorden: moeder maakt de dienst uit. Vader zorgt dat de centen er komen, maar moeder moet toezien op de besteding, zoals ook de opvoeding van de kinderen voornamelijk haar zaak is. Voor haar geldt dat de kinderen de problemen thuis brengen. Eerst gaat het over speelgoed en kleren, maar straks komen ook de grotere zorgen. Nü al verkering? Is dat niet wat vlug? En met wie?" blijken te voelen. Ook voor hen is het moeilijk, nu de godsdienstige vorming op de scholen een heel ander karakter heeft gekregen. Maar ze doen wat ze kunnen. Ik kan het niet anders zeggen, ik heb er diep respect voor'. Een deel van de veertigers kan bestempeld worden als de groep die de motor van de samenleving uitmaakt. Zij dragen verantwoor delijkheden, worden geacht voort durend nieuwe ideeën aan te dra gen of de ideeën van anderen op een volwassen manier uit te wer ken. Zij hebben hun eigen vraag stukken. „Ja, u moet maar van vraagstukken spreken", vindt de dokter, „en niet te vlug van pro blemen. Problemen zijn moeilijke vraagstukken". Met name deze groep van de veertigers, die men op elk ter rein van het maatschappelijk le ven vindt, leeft in een duidelijk spanningsveld. Enerzijds dragen zij een erfenis mee van het verleden dat nog gestalte heeft gekregen in hun jeugd en hun opvoeding, an derzijds leven ze onder de druk gen grondig veranderen, waarin de telecommunicatie haar stempel drukt op gezinnen en individuele personen. (De dokter: „Reken eens uit hoeveel uren per dag het kijk kastje in een gezin aanstaat"). Hoe moet deze „motor-groep" on der de veertigers zich tegen deze spanningen wapenen? Het recept van de dokter: „Ze moeten probe ren evenwicht te vinden tussen hun werk en hun gezin. En weet u wat' daar vooral voor nodig is? Geestkracht van de vrouw, bereid willigheid van de man, begrip voor eikaars zaken en opvattingen en een hecht en hartelijk gevoel van saamhorigheid". Achter dat recept vertoont zich wéér dat ideale echtpaar. Maar is de veertiger-leeftijd van de andere kant niet een gevaarlijke leeftijd, in die zin dat juist in de jaren 'rondom de koperen bruiloft 'echt scheidingen ontstaan? „Echtscheidingen", meent de dok ter, „doen zich in alle leeftijdscate gorieën voor. Dat heb je ook bij mannen die veertig of vijftig jaar getrouwd zijn. Ja,.weet u wat wél voorkomt in de leeftijdsgroep van de veertigers? De man die zich naar een respectabele functie op gewerkt heeft en daar een aardige secretaresse ontmoet. Ze is interes santer dan zijn vrouw, die he't druk heeft met hun gezin en hun kinde ren, ze is jonger en ze laat .zich goed inpassen in zijn status. Toch komt dat tegenwoordig minder voor dan vroeger, lijkt mij. Ik heb pas een interessante le zing gehoord over huwelijksmis lukkingen. Daar kwamen drie fac toren, oorzaken als u wilt, naar voren. De eerste was de verkeerd geïnterpreteerde seksualiteit in het huwelyk, zo in de geest van seks en seks en seks. De tweede was de geldingsdrang van de man. Die wil vooruit in de maatschappij en neemt daarbij het risico dat hij weggroeit van zijn gezin. En ten slotte een, wat je zou kunnen noe men, Victoriaanse instelling van de vrouw, die zich als het ware op sluit in een kringetje van vrien dinnen of in haar huishouden". In zulke gevallen zou het recept van de dokter (zie hierboven) een suc cesvolle remedie kunnen zijn. Wat zou nu in het algemeen voor de doorsnee-veertiger de beste, de gezondste leefwijze zijn? Als ant woord van de dokter komt het woord dat hierboven al genoemd is: zelfdiscipline. Zonder zelfdis cipline (o.a. ook in drankgebruik en roken) kun je geen harmonie in je leven waar maken. Het is een oeroude wijsheid, maar die doet nog altijd opgeld. Orde op zaken stel len, op geestelijk gebied, op cultu reel gebied, op hygiënisch gebied. Als de dokter terugdenkt aan zijn eigen veertigerstijd dan vindt hij, dat de vraagstukken net als vroe ger liggen. Het stramien is althans 'tzelfde gebleven. „Je kunt wel zeg gen, dat de veertiger-jaren ergens een markante tijd in je leven zijn, maar je moet die periode iets rui mer zien. In een gezin bijvoorbeeld. Je kunt stellen, dat in het alge meen tussen de koperen en de zil veren bruiloft de toekomst van Je kinderen bepaald wordt. In die tijd vooral dragen de kinderen de pro blemen aan. Dezelfde problemen als vroeger, alleen komen ze nu wat eerder en worden ze wat rau- ,wer aan de orde gesteld. Dat is o.a. een gevolg van het feit, dat de gezagsverhouding veranderd is en geleden heeft. Veel minder dan vroeger wordt de kinderen zelf discipline bijgebracht". Wéér die zelfdiscipline dus. Mét evenwicht en orde en harmonie be hoort ze tot de sleutelwoorden van dit gesprek, tot het klein arsenaal van wapens waarmee een mens zich kan weren tegen de spanningen van deze tijd, ook in de veertiger jaren. Dit is het laatste artikel in onze serie De Veertigers. De'vorige artikelen verschenen in onze krant van 9, 14, 16, 21 en 29 de cember en van 5, 10, 18 en 26 januari. (Van onze Parijse correspondent) PARIJS Sedert zaterdagavond is tussen Parijs en Bonn alles gedaan om het „incident-Brandt" uit de wereld te helpen. Althans het in de doofpot te stoppen en te vergeten. Het Duitse persagentschap DPA heeft, zoals gemeld, de tekst van de rede van Brandt ingetrokken, voor onjuist verklaard en tele grafisch zijn verontschuldigingen aangeboden bij de Franse minister van buitenlandse zaken. Brandt zelf heeft aangekondigd, dat naar de bron van de verkeer de tekst een officieel onderzoek zal worden ingesteld. De twee ministers van buitenlandse zaken van Frank rijk en Duitsland Couve de Murville en Brandt, die elkaar over een week in Parijs moeten ontmoeten, zullen na deze verontschuldigingen als ech te diplomaten kunnen dóen of hun neus bloedt en elkaar van harte fe liciteren met de uitstekende betrek kingen die tussen beide landen be staan. De werkelijkheid is natuurlijk heel anders. Dat Brandt zijn mond voor bij heeft gepraat staat zo vast als een huis. In zijn rede volgens de eer ste tekst heeït hij De Gaulle een man genoemd, die bezeten is door macht. En die rechtstreeks ingaat tegen de belangen van een verenigd Europa. Volgens de tweede tekst heeft hij gezegd, dat de Frans-Duits verzoening diep verankerd ligt in de harten van beide volken en spe ciaal bij de jeugd. En dat zelfs on redelijke regeringen aan dat feit niets DE GAULLE ...licht geraakt... kunnen veranderen. Een kind op de schoolbanken moet tot de conclusie komen, dat er tussen deze twee tek sten een verschil bestaat als tussen dag en nacht. De Duitse journalisten, die de eerste tekst de wereld in heb- WILLY BRANDT ...woorden ingeslikt... ben gestuurd, moeten hebben zitten slapen of dromen, wat moeilijk valt aan te nemen. Brandts collega, de socialistische mi nister voor Duitse zaken, heeft in Parijs gezegd, dat er tegen Brandt een machinatie aan de gang is om de goede verhouding tussen Frank rijk en Duitsland volkomen te, ver giftigen. Hij heeft duidelijk laten doorschemeren dat hij de Russen er van verdenkt de eerste tekst de we reld in te hebben gestuurd. Voorlopig zullen er maar weinigen zijn, die dat geloven. De Paris Pres- se van maandagavond geeft naar al le waarschijnlijkheid de mening van de meeste Fransen weer met de vol gende plaat. Men ziet de Gaulle met één oor, zo groot als dan van een olifant, staan luisteren naar Brandt, die voor de microfoon staat. Aan de rechter kant van de géneraal. Aan de andere kant staat een onbewogen Couve de Murville te luisteren. De zweetdruppels lopen Brandt van het gezicht. Volgens het onderschrift van de plaat zegt hij: „Ik? Ik heb hele maal niets gezegd". Het Parijse avondblad „Le Mon de" wijdt aan het incicent een hoofd artikel en stelt de vraag of de ge voelige De Gaulle met deze reactie van Bonn genoegen zal nemen. (ADVERTENTIE) 350 GRAM NU 1,39 (Van onze Parijse correspondent) PARIJS Midden in de crisis van het verre en nabije oosten heeft Frankrijk dezer dagen zijn oorlogs haven in Mers-El-Kebir ontruimd. Volgens de overeenkomst van Evian had Frankrijk er tot 1977 mogen blij ven. Maar uit bezuinigingsoverwe- gingen werd besloten tot vroegtijdi ge ontruiming. De Franse marine had er 45 offi cieren en 1297 matrozen, gendarmén en arbeiders, die een uitgaaf verg den van 22.620.000 francs per jaar. Het Franse leger oetaalde per jaar voor 4000 officieren en soldaten 45.290.000 francs. Bij elkaar een jaar lijkse uitgave van 68 miljoen, die volgens de Franse regering beter kunnen worden besteed. Bovendien had de oorlogshaven veel van zijn betekenis verloren nadat Frankrijk zijn scheepsterreinen voor raketten en atoombommen had moeten prijs geven in de Sahara. Frankrijk blijft met een paar schepen in de naburige haven van Bou Sfer en houdt vol gens Evian optie op Mers-El-Kabir tot 1977. Maar van dat theoretisch recht zal waarschijnlijk wel nooit gebruik worden ;;emaakt. Met tegen zin is de Franse marine deze week uit de haven vertrokken en het was een zuur moment, toen de Franse vlag werd neergehaald. Wat er met de haven verder gaat gebeuren is niet bekend. De Algerijn se regering beschikt niet over de middelen om de haven met zijn kost bare installaties te onderhouden en moet er een ander emplooi voor zoeken. Men denkt aan een olieha ven, malar het ongelukkige voor Mers -el-Kabir is, dat het geen achterland heeft. Er zijn herhaaldelijk geruch ten geweest, dat een deel van de ha ven zal worden gereserveerd voor Russische oorlogsschepen. Die ge ruchten zijn vanzelfsprekend tegenge sproken, maar onwaarschijnlijk is het niet. Iedereen weet, dat de Rus sen na de Egyptisch-Israëlische oor log hun vloot in de Middellandse Zee aanzienlijk hebben versterkt en zelfs dermate hebben versterkt, dat volgens deskundigen van de NATO de Russische dreiging groter is dan 20 jaar geleden, toen de NATO werd gesticht. UTRECHT (ANP) De 22-jarige Hetty Strato uit Amersfoort heeft de president van de rechtbank in Utrecht gisteren gevraagd de Onze Lieve Vrouwe stichting in Amersfoort te gelasten haar weer toe te laten tot deze kweekschool. Ze deed dat in een kort geding dat zij tegen het bestuur van de school had aangespannen. De directrice wei gerde haar begin januari de toegang tot de schooi, omdat zij zich kort voor kerstmis had ziek gemeld, ter wijl ze in werkelijkheid met haar moeder op vakantie ging. „De gezondheidstoestand van moe der is slecht en ik moet met haar mee op vakantie", motiveerde het meisje haar handelwijze. In deze rubriek heb ik al menige anekdote over De Gaulle opgenomen. Mochten er gaullisten onder de lezers zijn, die zich hieraan storen, (die man in Limburg die ook in Nederland het gaullisme propageert, zou dat zeker doen), laten ze zich dan troosten met de gedachte dat hun idool nu een maal een karakteristiek man is, ge knipt om in politieke moppen bela chelijk gemaakt te worden. Vandaag geen mop maar een uit- spraak.. Van een Belgische senator. Die zei: „Eens zal de Heer besluiten de ogen van de generaal te openen of ze te sluiten." „Aan rendez-vousgelegenheden ter bevordering van de losse scharrel, waarvoor de N.V.S.H. nog steeds zo luidruchtig propaganda maakt, be staat in Gorinchem bepaald geen be hoefte". (Ridder van Rappard in zijn nieuwjaarsrede). Het gemeentebestuur van Geer- truidenberg wil het bolwerk in de komende zomer openstellen voor het publiek. Voorlopig op proef en „in dien er geen nieuw oord van zede loosheid wordt geschapen", aldus een toelichting van b. en w. Geen rendez-vous gelegenheid dus. Een vrouw van 110 jaar uit een Engels plaatsje bedient nog steeds zelf de klanten in haar melkzaak. ,,Dóör hard werken blijf je fit", vindt ze. Ze zou best weer 80 willen zijn. 10.000 stakende vuilnismannen in New York zijn op bevel van de rechter weèr aan het werk gegaan. De trottoirs van de stad lagen zo vol afval, dat de volksgezondheid in ge vaar kwam. De Nieuwe Katechismus is in Ame- rika helemaal op zijn Amerikaans verkocht. In een vuurrode omslag met een luchtbel en daarin de woor den: „the famous New Dutch Cate chism" (wat „de beroemde Nieuwe Nederlandse Katechismus" betekent). Een boekdrukker in Chicago heeft iets bijzonders op de markt gebracht'! een bijbel ter grootte van een zak boekje. gevat in een roestvrij stalen, kogelvrije huls. Het bijbeltje is be stemd voor de soldaten in Vietnam, Mét Interesse heb ik het niéuwe nummer van Kruispunt gelezen. Dat is een blad dat-wordt uitgegeven door zeven órden en congregaties van priesters. Een van de redacteuren, Gêne Meijs, vertaalde een woord vart de profeet Jeremias in hedendaagse termen. Hij kreeg dit resultaat: „Dit zegt de Heer: ik. walg van je kerkdien sten, je plechtigheden, je wetsver- vulling, je opzeggen van gebeden- Zorg eerst dat de negers hun rechten krijgen, dat de ontwikkelingslanden vooruit komen, stop met al dat ge- oorlog en geruzie. Dacht je met wat kerkbezoek, gelovig aanvaarden van dogma's en een cent in de schaal mij om te kopen, zodat ik het leed en de tranen van miljoenen maar ver geet In Parijs is het origineel ontdekt van een Rubens, waarvan iedereen dacht dat koningin Elizabeth van Engeland het bezat. Zij heeft nu al leen een kopie. Echt gebeurd verhaal: een man, die in een advertentie in de krant een gezel had gevraagd om mee op vakantie te gaan naar Spanje, wordt 't nachts om vier uur uit zijn bed gebeld. Buiten staat een man, die vraagt: „Bent u de man van die advertentie voor Spanje?" Woedend antwoordt de gewekte: „Moet je me dddrvóor uit mijn bed bellen". „Kalm even", roept de man beneden, „ik kwam alleen maar zeggen, dat ik niet meega." MERIJN (ADVERTENTIE) Za zeggen meer dan 1000 woordem!

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 15